• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Flieger schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:40:
Over 3d printen gesproken:
Haakjes voor in de Isofix aansluiting (top tether) in de achterbankleuning om paraplu’s in te hangen:

https://www.etsy.com/nl/l...e-isofix-haak-houder-voor

Volgens mij zijn de 3d print tekeningen ook te vinden
Zwaar onpraktisch, als ik daar de paraplu ophang dan heb ik de broek nat van de achterbumper waar ik tegenaan sta omdat de achterbak zo groot is en ik er anders niet bij kan >:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:56
:*) Misschien met een aanloopje erin duiken dan? ;)

Het staat in ieder geval super strak en past perfect.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:14
Flieger schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:40:
Over 3d printen gesproken:
Haakjes voor in de Isofix aansluiting (top tether) in de achterbankleuning om paraplu’s in te hangen:

https://www.etsy.com/nl/l...e-isofix-haak-houder-voor

Volgens mij zijn de 3d print tekeningen ook te vinden
Niiiice. Maar in de ID.7 heb je best nog lange armen nodig om die 'plu's te pakken daar.

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:51
passat_to_ev schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:06:
Werkt bij iemand de park assist pro plus al weer via de app? Bij mij wil de auto nog steeds niet koppelen in de app..
Jawel! Vandaag (eindelijk, 7de poging?) kunnen koppelen met de auto!
Wel nog geen gebruikservaring (enkel op een drukke parking gestaan waar ik niet dierf experimenteren).
Bestaat er een handleiding van?

[ Voor 3% gewijzigd door GTAm op 27-09-2025 20:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
GTAm schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:24:
[...]

Wel nog geen gebruikservaring (enkel op een drukke parking gestaan waar ik niet dierf experimenteren).
Dit is indirect de beste handleiding.
YT filmpje van Battery Life die een (geleende) ID.7 Tourer met de app in parkeert. Hij heeft zelf een MY24 met SW4.X dus heeft geen app-parkeermogelijkheid, vandaar dat hij de auto geleend heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:19

passat_to_ev

Nice_car

GTAm schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:24:
[...]

Heb je nog iets bijzonders gedaan, zoals dat in de app staat dat de sleutel buiten de auto moet zijn? Of gewoon in de auto en blijven proberen?

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTAm
passat_to_ev schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:05:
[...]

Heb je nog iets bijzonders gedaan, zoals dat in de app staat dat de sleutel buiten de auto moet zijn? Of gewoon in de auto en blijven proberen?
In de auto zitten en blijven proberen.
Ging van de eerste keer eergisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loompie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-10 20:30
Lancer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:03:
[...]

Dan heb jij ook een zeldzame kleurcombinatie van een auto die nog zeldzaam is op de weg :*) . Ben wel benieuwd hoed dat interieur zich houdt tov de spijkerbroeken. Aan de andere kant, hij komt eens per jaar bij de professionele schoonmaker, die kan dat vast oplossen.

Voor diegenen met een 3d printer:
Extra bakje voor in de armsteun. Past perfect (is helaas niet gratis)
https://cults3d.com/en/3d...-center-console-inset-box

Inzet voor in dat bakje voor passen en geld:
https://makerworld.com/en...-holder#profileId-1327347
Als je goed kijkt is er ook een variant voor 9 passen, daar is de printer nu mee bezig (als je privé rijdt is is laadpassen bingo spelen bij iedere laadpaal)
Midden deel waar je op zit, is toch van dat Alcantara type materiaal? En anders idd goed schoonmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

Lancer

What the......

Loompie schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:24:
[...]

Midden deel waar je op zit, is toch van dat Alcantara type materiaal? En anders idd goed schoonmaken
Het is wat anders, maar ik weet niet goed wat het is. Alcantara zit alleen op de armsteun van de deur.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:24
Ik heb nu een aantal malen mee gemaakt dat de TA niet op tijd ingrijpt. Ik heb alles aanstaan qua afstand houden en dan toch word ik soms verrast, de auto alarmeert dan ook met rode lijnen etc in dashboard dat je zelf hard moet remmen, maar ik snap dat niet, de auto houd netjes op TA/ACC afstand en als ervoor hard geremd wordt dan grijpt de auto niet in. Ik ben dat ban mijn prive EV niet gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:14

resusaapje

h less

Surfroy01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:02:
Ik heb nu een aantal malen mee gemaakt dat de TA niet op tijd ingrijpt. Ik heb alles aanstaan qua afstand houden en dan toch word ik soms verrast, de auto alarmeert dan ook met rode lijnen etc in dashboard dat je zelf hard moet remmen, maar ik snap dat niet, de auto houd netjes op TA/ACC afstand en als ervoor hard geremd wordt dan grijpt de auto niet in. Ik ben dat ban mijn prive EV niet gewend.
Naar mijn ervaring grijpt hij wel in, maar inderdaad, onprettig laat en abrupt. Als je dat anders wil, zou je de minimaal gewenste afstand kunnen verhogen?

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
resusaapje schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:05:
[...]

Naar mijn ervaring grijpt hij wel in, maar inderdaad, onprettig laat en abrupt. Als je dat anders wil, zou je de minimaal gewenste afstand kunnen verhogen?
That defeats the purpose, dan heb je en steeds dat er auto's tussen glippen, en dan nog 'vergeet' ie wel eens een noodstop te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van direct laden tot 50%? Ik ben van mijn huidige auto gewend dat ik aan kan geven tussen welke tijdstippen ik de auto wil laten laden. Thuis ivm dynamisch contract tussen12 en 4 smiddags en snachts. Maar die tot 50% laden kan ik niet weg krijgen. Nu laad ik de ID.7 veelal tot 80% en dat gaat wel goed maar toch snap ik die 50% niet. Want als ik de auto eerder aan de laadpaal hang dan begint ie te laden tot 50% en pas later de rest als ik bv instel vertrektijd 6 uur smorgens en bij thuiskomst de middag ervoor om 17 uur aan de laadpaal hang.

En hoe weet de auto met welke laadsnelheid geladen gaat worden als je vertrektijd hebt ingesteld? Stel er moet 44kW in en die heb ik om 6 uur nodig, gaat ie dan om snachts 2 uur beginnen te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 30-09 13:58
Surfroy01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:47:
Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van direct laden tot 50%? Ik ben van mijn huidige auto gewend dat ik aan kan geven tussen welke tijdstippen ik de auto wil laten laden. Thuis ivm dynamisch contract tussen12 en 4 smiddags en snachts. Maar die tot 50% laden kan ik niet weg krijgen. Nu laad ik de ID.7 veelal tot 80% en dat gaat wel goed maar toch snap ik die 50% niet. Want als ik de auto eerder aan de laadpaal hang dan begint ie te laden tot 50% en pas later de rest als ik bv instel vertrektijd 6 uur smorgens en bij thuiskomst de middag ervoor om 17 uur aan de laadpaal hang.

En hoe weet de auto met welke laadsnelheid geladen gaat worden als je vertrektijd hebt ingesteld? Stel er moet 44kW in en die heb ik om 6 uur nodig, gaat ie dan om snachts 2 uur beginnen te laden?
Dat direct laden heb ik ook nooit zo begrepen. Maar kun je gewoon instellen. Standaard is 50%, maar ik zou hem in jouw geval op 20% bijvoorbeeld instellen. Het is niet erg goed voor de batterij om een lagere SoC te hebben dan 20%.
Stel je 'm in op 20% dan laadt hij standaard tot 20% op en verder laadt hij alleen in aangegeven voorkeurstijden. Daarnaast heb je meerdere opties voor laden:
- Laden tijdens voorkeurstijden (tot ingestelde waarde)
- Laden tot vertrektijd
- Laden en klimatiseren tot vertrektijd
en nog zo wat variaties volgens mij.

Dus: je bent niet gebonden aan de 50%, die kun je zelf instellen. Daarnaast kun je het laadprofiel kiezen die je op dat moment uitkomt (in het afsluitscherm als je de auto uit zet, of via de app) en ja, de auto berekent zelf wat nodig is om tijdig de doellaadtoestand te bereiken op de vertrektijd, ook als je verminderde A/C laadstroom actief hebt. Inmiddels werkt dit voor mijn ID.3 prima. Dit was voorheen een drama, maar met de komst van ID software 4 en hoger (en dus 3.nogwat in de ID.3) zijn er volgens mij geen problemen meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:04
Is handig als bv je zieke moeder 150km verderop woont en je altijd (zo snel mogelijk) 50% wilt hebben om er te kunnen komen zonder onderweg te laden.
Ander nut zie ik ook niet echt.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 29-09-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ironis schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:04:
[...]

Dat direct laden heb ik ook nooit zo begrepen. Maar kun je gewoon instellen. Standaard is 50%, maar ik zou hem in jouw geval op 20% bijvoorbeeld instellen. Het is niet erg goed voor de batterij om een lagere SoC te hebben dan 20%.
Stel je 'm in op 20% dan laadt hij standaard tot 20% op en verder laadt hij alleen in aangegeven voorkeurstijden. Daarnaast heb je meerdere opties voor laden:
- Laden tijdens voorkeurstijden (tot ingestelde waarde)
- Laden tot vertrektijd
- Laden en klimatiseren tot vertrektijd
en nog zo wat variaties volgens mij.

Dus: je bent niet gebonden aan de 50%, die kun je zelf instellen. Daarnaast kun je het laadprofiel kiezen die je op dat moment uitkomt (in het afsluitscherm als je de auto uit zet, of via de app) en ja, de auto berekent zelf wat nodig is om tijdig de doellaadtoestand te bereiken op de vertrektijd, ook als je verminderde A/C laadstroom actief hebt. Inmiddels werkt dit voor mijn ID.3 prima. Dit was voorheen een drama, maar met de komst van ID software 4 en hoger (en dus 3.nogwat in de ID.3) zijn er volgens mij geen problemen meer mee.
Hmmmm dan moet ik toch wat beter gaan zoeken want ik zag niet waar je die 50% kunt aanpassen.

Idem dito met voorkeurstijden, ik vind alleen vertrektijd.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Surfroy01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:15:
[...]

Hmmmm dan moet ik toch wat beter gaan zoeken want ik zag niet waar je die 50% kunt aanpassen.

Idem dito met voorkeurstijden, ik vind alleen vertrektijd.........
Zit in de laadlocatie. Daar liep ik ook tegenaan toen ik naar 100% wilde laden en dat via de app niet voor elkaar kreeg. Had compleet over de laadlocatie gekeken waar je dat in kan stellen.

Je kunt erbij vanuit de app, maar uiteindelijk vond ik het vanuit de auto makkelijker werken.

Overigens stuur ik het geheel gewoon via de laadpaal aan en niet via de auto zelf. De laadpaal laat de auto een minuut laden na het inpluggen en zat dan of het laden op pauze, of op het juiste niveau als er zonnestroom beschikbaar is.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
Surfroy01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:47:
Kan iemand mij uitleggen wat de functie is van direct laden tot 50%?
Het is iets wat VW al sinds jaar en dag in z'n EVs stopt. Mijn e-Golf uit 2017 had het ook al. En zeker met beperkte range en beperkte DC-laadsnelheid (zoals bij die generatie van EVs) heeft het echt wel waarde. Het heeft m.i. te maken met range anxiety management. Je wil je auto klaar hebben staan voor je standaard onverwachte ritten. Dat is je minimum percentage. Ook al is laden op een ander moment misschien goedkoper, je wil dat minimum gewoon klaar hebben staan, ook al is het duurder. De geplande vertrektijden zijn voor je geplande ritten. Daar kan het laadschema naartoe plannen, gebruik makend van eventuele goedkopere stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Zit volgens mij in de manier waarop de ACC remt. Voor zover ik ervaren heb regenereert die alleen of zo lang mogelijk. Pas als je te dichtbij komt grijpt een ander (nood)systeem in dat wel de remmen gebruikt.

Moest ik ook even aan wennen. Ik kom uit een EV met permanente vierwielaandrijving. Die kon alleen op de regeneratie al heel behoorlijk vertragen. Dat is met de tweewiel achterwiel aangedreven ID.7 wel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Lancer schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:39:
[...]

Het is wat anders, maar ik weet niet goed wat het is. Alcantara zit alleen op de armsteun van de deur.
In de ID.7 zit geen alcantara. Ze noemen de stof ‘ArtVelours’, maar het is een soort microvezeldoek.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:15
Een deel hiervan zit in het voertuig (heb dat met de Enyaq precies hetzelfde) maar een deel ook in hoe we in NL rijden. Iedereen rijdt veel te dicht op elkaar, gaatjes worden dichtgepropt zelfs als het eigenlijk niet zou moeten. Als je eens een paar uur in Duitsland of Scandinavië rijdt merk je een groot verschil. Ik kan me voorstellen dat het systeem daar zo goed als perfect werkt, maar met het drukke en gejaagde verkeer in NL werkt het niet altijd vlekkeloos, zeker niet in de spits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
RandomNick schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:52:
[...]

Een deel hiervan zit in het voertuig (heb dat met de Enyaq precies hetzelfde) maar een deel ook in hoe we in NL rijden. Iedereen rijdt veel te dicht op elkaar, gaatjes worden dichtgepropt zelfs als het eigenlijk niet zou moeten. Als je eens een paar uur in Duitsland of Scandinavië rijdt merk je een groot verschil. Ik kan me voorstellen dat het systeem daar zo goed als perfect werkt, maar met het drukke en gejaagde verkeer in NL werkt het niet altijd vlekkeloos, zeker niet in de spits.
Mwaa 1,5 week geleden nog mee in Duitsland gereden en ook daar deed zich dit fenomeen voor.

Soms is er ruimte genoeg, zie ik dat het verkeer aan het vertragen is en dan verwacht ik dat de TA dat ook gaat doen, dan wanneer ik denk nu moet je echt wel gaan remmen begint ie rode signalen onder voorruit en in HUD en dashboard te geven en te piepen dat ik moet remmen. Wat ik dan al veelal meteen doe omdat het mijn inziens gevaarlijk wordt eb mijn voet al boven rempedaal hangt, maar daar had het systeem makkelijk op kunnen anticiperen.

in mijn andere EV staat de ACC overigens altijd op 1 na verste stand, die zet ik meteen op korstte afstand maar die doet dat veel beter, hoef ik nooit in te grijpen.

Nog maar eens mee spelen met de TA op wat langere afstand of het dan beter gaat en de voorpiepers voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Lancer schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:58:
[...]

Zit in de laadlocatie. Daar liep ik ook tegenaan toen ik naar 100% wilde laden en dat via de app niet voor elkaar kreeg. Had compleet over de laadlocatie gekeken waar je dat in kan stellen.

Je kunt erbij vanuit de app, maar uiteindelijk vond ik het vanuit de auto makkelijker werken.

Overigens stuur ik het geheel gewoon via de laadpaal aan en niet via de auto zelf. De laadpaal laat de auto een minuut laden na het inpluggen en zat dan of het laden op pauze, of op het juiste niveau als er zonnestroom beschikbaar is.
Gevonden waar je de 50% kunt aanpassen. ook waar je de periodes aan kunt passen wanneer de auto laad. Ik ga er dan vanuit dat ie dat combineert met vertrektijd.

Ik heb sinds vorige week een laadpaal van de LM, een Peblar, maar die kan ik niet via een app bedienen, die werken via een webinterface, dat moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54
Hmm, bijzonder. Had dit fenomeen tijdens mijn proefrit ook. Voor mij vormt een file en de auto voor mij remt gestaag af. Ik ben/was van mijn huidige Volvo gewend dat hij dan netjes 'meeremt' tot stilstand. De ID.7 gooide echter de handdoek in de ring en ging waarschuwen dat ik toch echt zelf even moest remmen.

Het lijkt me erg bijzonder als de ID alleen regeneratief remmen mag gebruiken bij TA. Mijn Volvo mocht (uit mijn hoofd) 30% van de remcapaciteit gebruiken bij ACC. Zal eens zoeken of ik dat voor de ID ook kan vinden.

Zaterdag ga ik de mijne ophalen, zojuist het kenteken door gekregen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Knul schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:07:
Hmm, bijzonder. Had dit fenomeen tijdens mijn proefrit ook. Voor mij vormt een file en de auto voor mij remt gestaag af. Ik ben/was van mijn huidige Volvo gewend dat hij dan netjes 'meeremt' tot stilstand. De ID.7 gooide echter de handdoek in de ring en ging waarschuwen dat ik toch echt zelf even moest remmen.

Het lijkt me erg bijzonder als de ID alleen regeneratief remmen mag gebruiken bij TA. Mijn Volvo mocht (uit mijn hoofd) 30% van de remcapaciteit gebruiken bij ACC. Zal eens zoeken of ik dat voor de ID ook kan vinden.

Met die 30% zit je bij de Volvo ook nog in de generatieve capaciteit. De ID.7 gedraagt zich min of meer hetzelfde. Ik had van het weekend voor het eerst dat in de HUD de gele lijn onder de voorganger oranje werd en ik toch maar zelf begon te remmen.

Ik mis de aanduiding van de snelheid van de voorganger wel tov de Volvo evenals de 5km/u stappen op de ACC ipv de 10 van Volkswagen. 105 levert geen bekeuring op, 110 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
@Lancer dat vraag ik me af, het was een eerste generatie V60 D6, met een brute 90pk elektromotor. ACC remde een stuk harder af dan wat je kon regenereren.

Stapjes van 10 gaat idd wennen worden. Wat is jullie ervaring met de tellerafwijking? Is 100 op de teller ook daadwerkelijk 100 op de GPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28
Je kan de CC van de ID7 gewoon in stapjes van 1 km doen hoor. Je moet de knop op het stuur dan tot de 1e klik indrukken, dus niet helemaal. Vergt wat gewenning in het begin, maar werkt uiteindelijk gewoon prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Lancer schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:12:
[...]
Ik mis de aanduiding van de snelheid van de voorganger wel tov de Volvo evenals de 5km/u stappen op de ACC ipv de 10 van Volkswagen. 105 levert geen bekeuring op, 110 wel.
Aanduiding is zelfs op km niveau. de knoppen zijn bedienbaar op 2 manieren langdrukken met bv de omlaag niveau gaat bv van 86km/h de eerst druk naar de 10-tal eronder--> 80km/h en daarna springt hij per lange aanraking per 10-tal naar beneden. 70, 60, ...enz. Kort indrukken omlaag per km. Voor omhoog hetzelfde omgekeerd.
In mijn ogen beter dan de 5km stapverschillen bij sommige andere auto's.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Ik had van het weekend voor het eerst dat in de HUD de gele lijn onder de voorganger oranje werd en ik toch maar zelf begon te remmen.
Aangezien je zelf verantwoordelijk bent in geval van een botsing, is dat heel verstandig :7

Echter, puur om het te proberen heb ik het er één keer op gewaagd: lijntje werd rood en hij remde echt uit zichzelf tot stilstand.

Was het fijn? Neen. Zal ik het er nog eens op laten aankomen? Neen.

Voordeel van vertrouwen op het kunnen van de auto: hij rijdt daarna uit zichzelf weer verder O-)

Wat ik veel irritanter vind: een auto die van de zijkant komt, detecteert hij wel, maar hij doet er verder niks mee TOT die auto recht voor je zit.

Gevoel: d'r komp iets aan hoor. Ow shiiiit!

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Wimhaw schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:29:
[...]

Aanduiding is zelfs op km niveau. de knoppen zijn bedienbaar op 2 manieren langdrukken met bv de omlaag niveau gaat bv van 86km/h de eerst druk naar de 10-tal eronder--> 80km/h en daarna springt hij per lange aanraking per 10-tal naar beneden. 70, 60, ...enz. Kort indrukken omlaag per km. Voor omhoog hetzelfde omgekeerd.
Waar @Lancer waarschijnlijk op doelt is dat Volvo in het instrumentarium de snelheid van je voorligger aan (kan) geven. Je ziet de ingestelde ACC snelheid, je eigen snelheid en in een wit balkje de snelheid van je voorligger. Daarmee kan je goed inschatten of, en zo ja hoe hard/wanneer, de auto gaat remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
resusaapje schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:34:
[...]
Wat ik veel irritanter vind: een auto die van de zijkant komt, detecteert hij wel, maar hij doet er verder niks mee TOT die auto recht voor je zit.
Klopt! Iemand die m er snel voor gooit reageert hij erg laat op. Ook het afremmen voor 'iets' vóór je op de snelweg gaat laat en heb meermalen zelf maatr geremd, waar dat in mn Q4 soepeler ging.
Ook gewoon langzaam op een muur afrijden: veel gepiep, maar op 50cm remt ie nog steeds niet.
Ik kan wel eens testen met een kartonnen doos of zo... eens kijken of ie remt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ben ik dan de enige die vind dat de ID.7 wél mee remt met de vertraging van de voorganger? Ik heb eigenlijk nog nooit de rode balk gezien door een vertraging tijdens de TA.
Of zijn dit allemaal toevallig berijders met een MY26 (zeer recente auto)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
True schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:58:
Ben ik dan de enige die vind dat de ID.7 wél mee remt met de vertraging van de voorganger? Ik heb eigenlijk nog nooit de rode balk gezien door een vertraging tijdens de TA.
Eens. De rode balken zijn op 1 hand te tellen, ik rijd de ID.7 sinds begin 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hij remt gerust ook met de remmen, geen enkel probleem mee in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 16:41
Moet de mijne nog krijgen, maar als ik het tijdens de proefritten afgelopen najaar en dit voorjaar moet vergelijken met onze huidige Volvo V60 (2014), dan is het systeem minder goed in staat om te anticiperen op een file als je op snelheid aan komt rijden.

Helaas geen specifiek ID.7 probleem, rij regelmatig in leen/huur auto's en het valt me vaker op dat:
  • De afstand tot de voorganger snel al groter is dan ik zelf zou willen (om indringend verkeer te voorkomen)
  • Het anticiperen op stilstaand verkeer bij een file/stoplicht/rotonde minder geleidelijk gaat.
Hier had Volvo dat 11 jaar geleden al beter voor elkaar naar mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door janssenben op 29-09-2025 16:41 . Reden: Reactie was nog niet af 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24

Crusader

Arc Nature

janssenben schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:
Moet de mijne nog krijgen, maar als ik het tijdens de proefritten afgelopen najaar en dit voorjaar moet vergelijken met onze huidige Volvo V60 (2014), dan is het systeem minder goed in staat om te anticiperen op een file als je op snelheid aan komt rijden.

Helaas geen specifiek ID.7 probleem, rij regelmatig in leen/huur auto's en het valt me vaker op dat:
  • De afstand tot de voorganger snel al groter is dan ik zelf zou willen (om indringend verkeer te voorkomen)
  • Het anticiperen op stilstaand verkeer bij een file/stoplicht/rotonde minder geleidelijk gaat.
Ik heb ruim 10 jaar een V60 gereden en heb die afgelopen woensdag ingeruild voor de ID.7.
Op de snelweg op TA vind ik 'm wel relaxter rijden dan de V60, ook met auto's die er tussen piepen gaat ie goed om, al moet ik mezelf heel erg inhouden om niet zelf in te grijpen. De V60 wilde nog wel eens vrij abrupt remmen waar de ID.7 dat veel soepeler doet.

Op een tweebaans N-weg had ik een paar dagen geleden dat we een verkeerslicht naderden waar een vrachtwagen stil stond, maar de TA ging daar niet voor afremmen, of zou dat pas heel laat doen want ik remde dan toch maar even zelf, kwam echt heel onprettig snel dichterbij.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
janssenben schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:40:

Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen, kun je dit verder duiden?
Bij mij rijdt de ID.7 strak op ~2 seconden afstand op de voorganger, korter is wellicht helaas wenselijk in de spits, goed, veilig en toegestaan is dat het niet.

Anticiperen op stilstaand verkeer terwijl je zelf rijdt is ook niet een use case van de TA. Die is bedoelt voor vloeiend rijden. Je hebt de front assist/emergency assist voor als jij echt niet zit op te letten - dat is waar je behoefte aan lijkt te hebben. Maar het is geen volledig zelfsturende auto (ook niet binnen de rijbaan).
Hoe vaak had je eerder van false positives, want die heb ik met de ID.7 echt bijna nooit. Met een vorige generatie van VAG had ik dat geregeld bij wegen met iets een bocht omdat er geen camera bij zat en de FA alleen op radar werkte.
Crusader schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:45:
Op een tweebaans N-weg had ik een paar dagen geleden dat we een verkeerslicht naderden waar een vrachtwagen stil stond, maar de TA ging daar niet voor afremmen, of zou dat pas heel laat doen want ik remde dan toch maar even zelf, kwam echt heel onprettig snel dichterbij.
Ook hier, hier is TA niet voor gemaakt. Ja uiteindelijk zal die remmen, maar op 200m laten uitlopen gebaseerd op camera beelden en radar is niet de definitie van TA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Wimhaw schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:29:
[...]

Klopt en ook al aan gewend, maar de werkwijze is optrekken totdat je 100 ziet, TA inschakelen en dan een grote stap omhoog. Dan rijdt je dus 110 waar ik 105 gewend was. Ook het versnellen om wat sneller in te halen doe je in een VW niet met de knoppen. Dat is gewoon te veel werk, (knop vasthouden zodat hij zelf een paar km doorspringt leidt te veel af).

Voor de ex-Volvo rijders, de ACC in de periode 2013-2020 was perfect (tot de Android boodsystemen) Daarna is het snel slechter geworden en doet de VW dat veel beter.

Dat de TA niet reageert op stilstaande auto’s staag ook in de handleiding. Ik weet dat dit bij een Volvo ook nooit anders is geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Lancer op 29-09-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online

Eco assistent aanzetten in het menu. Dan doet de auto precies wat jij verwacht.

Catch my drift?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Nee hoor. Jij en ik hebben de eco assistent wel geactiveerd. 😉

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
[...]
Volvo geeft naast je eigen snelheid ook de snelheid van je voorganger aan? Waarom zou je dat willen weten? Lijkt me verwarrend, afleidend en overbodige informatie.

110km/h levert ook geen bekeuring op hoor. ;) Je kan iets zachter drukken en per 1 verhogen of verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
Lancer schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:00:
[...]

Klopt en ook al aan gewend, maar de werkwijze is optrekken totdat je 100 ziet, TA inschakelen en dan een grote stap omhoog. Dan rijdt je dus 110 waar ik 105 gewend was. Ook het versnellen om wat sneller in te halen doe je in een VW niet met de knoppen. Dat is gewoon te veel werk, (knop vasthouden zodat hij zelf een paar km doorspringt leidt te veel af).
5x drukken om van 100 via 101, 102, ... naar 105 te gaan?
Alternatief: 100 rijden, 1x swipen naar 110, en 1x op SET drukken wanneer je 105 ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Knul schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:24:
@Lancer dat vraag ik me af, het was een eerste generatie V60 D6, met een brute 90pk elektromotor. ACC remde een stuk harder af dan wat je kon regenereren.

Stapjes van 10 gaat idd wennen worden. Wat is jullie ervaring met de tellerafwijking? Is 100 op de teller ook daadwerkelijk 100 op de GPS?
Is mede afhankelijk van de gemonteerde velg/band combinatie. Een 19" combi is bijvoorbeeld accurater dan dat een 20" combi dat is (als je het niet gelooft dan mag je zélf de rekensom gaan maken op basis van wat Basis 'old-skool' Wiskunde én 'Pi', wetende dat een bandaanduiding 123/45-R20 wil zeggen dat een NIEUWE band 123mm breed is, 45% daarvan is de hoogte van de wang in mm, en R20 wil zeggen dat 't ding een radiale band is voor montage op een velg van 20 Inch in doorsnede).

"Do-The-Math" :9

Aangegeven "GPS snelheden" wijken overigens onderling vaak ook behoorlijk af, afhankelijk van de App welke je er voor gebruikt. (Waze en de ANWB ReisApp verschelen bijvoorbeeld al ruim een kilometer/uur qua aanduiding bij 100km/h op de teller).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johansen
  • Laatst online: 23:00
Als ik TA wil gebruiken in de spits/file, dan zorg ik er voor dat ik NIET op de linkerbaan rij. Op de middelste/linkerbaan is TA goed bruikbaar omdat verkeer daar over het algemeen rustiger remt, en niet last minute zoals op de linkerbaan. Dus als ik geen haast heb en het is druk, dan zet ik TA aan en rol ik lekker relaxt op de rechterbaan. Massage aan, muziekje aan en lekker ontspannen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 23:18
Ik gebruik ACC op elke rijstrook, dus kan me niet voorstellen dat TA alleen op de rechter rijstrook werkt. Auto's duiken wat sneller in een gat met ACC op de kortste afstand maar so be it.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johansen
  • Laatst online: 23:00
LuPo schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:54:
Ik gebruik ACC op elke rijstrook, dus kan me niet voorstellen dat TA alleen op de rechter rijstrook werkt. Auto's duiken wat sneller in een gat met ACC op de kortste afstand maar so be it.
Je hoort mij ook niet zeggen dat het alleen maar op de rechter rijstrook werkt. Alleen het is m.i. een stuk relaxter op de rechter rijstrook. Als ik op de linkerstrook met TA rij (en ik rij vooral in de randstad) dan heb je, zoals hierboven al meerdere keren genoemd, van die situaties waar de auto een noodstop moet maken omdat de bestelbusjes voor je last minute remmen omdat ze 1 meter achter elkaar rijden. Daar pas ik voor :)

Dan maar ontspannen rijden en 1 minuut later thuis. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
Binnen de bebouwde kom, misschien in het algemeen bij lagere snelheden past ie zich prima aan aan het verkeer voor me, maar ook met de 'bocht vooruit' melding remt ie keurig af voor bochten, afslagen, rotondes etc. Eco modus werkt perfect. Maar op de snelweg met 110 op de teller mag ie wat mij betreft wat eerder beginnen met afremmen als ik op de achterkant van de file of een andere langzaamrijder af ga. Ik zweef altijd al met de voet boven de rem voor 't geval dat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flieger
99,73% in het geval van de ID.7 ;) En dan nog de tellermarge en dan ook nog de marge van controleapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Weer wat nieuws; mijn auto heeft geen internet verbinding als ik uitgestapt ben |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Oeps geloof dat ik een TA/ACC discussie opgestart. Anyhow gisterenavond nog een kleine 200km en vanmorgen 250km gereden op met name snelweg, van file spits tot bijna niemand op de weg en niets verandert aan de instellingen en geen 1 keer het rood voor de ogen gehad op welke baan ik dan ook reed. Snelheid staat zo'n beetje standaard op 130 bij mij (behalve traject controle 80/100km :) dus misschien zit/zat ie nog in de leerfase........

Laden ging ook perfect, uitgesteld en op vertrektijd als instelling zag ik dat ie een half uur voor vertrek op het gewenste % stond vanochtend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:34
Ik sluit me aan bij @DaMenaz, ik heb hier ook nooit last van. ACC op eco stand, kortste volgafstand en nooit een rood balkje gezien nog (fair point: ik heb er nog maar 4,5kkm op zitten :P). Overigens: In mn vorige ID.3 zat praktisch hetzelfde systeem, daar had ik m op dezelfde manier ingesteld en ik kan me niet heugen dat ik in de 170kkm die ik daarin heb rondgetuft ik de ACC oncomfortabel heb gevonden. Ja, wel eens dat ik zelf maar ging remmen maar dat was omdat ik de staart van de file wel zag en de auto voor me rustig door bleef tuffen op krap 20 meter van de bumper van zn voorganger. (Wat is dat toch met Nederlanders, altijd zo dicht mogelijk op elkaar willen rijden en in elk gaatje springen dat gewoon niet veilig is?)

Knul schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:24:
My 2 cents: Als ik 103 op de teller rij zegt Waze dat ik precies 100 rij. ACC aan en hennig an door naar de bestemming ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
ACC op ECO stand, bedoel je niet de rijmodus?

Die staat overigens standaard bij mij op comfort, is dat ook nog ergens in te stellen op wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTAm
[b]Badeen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:12:
My 2 cents: Als ik 103 op de teller rij zegt Waze dat ik precies 100 rij.
Hier ook.
Zelfde afwijking (dus 3km/u) bij 50/70/90 en 120 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTAm
bdbfz schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:19:
[...]
Alternatief: 100 rijden, 1x swipen naar 110, en 1x op SET drukken wanneer je 105 ziet.
Doe ik ook zo en dat werkt m.i. perfect en veel makkelijker dan met knopjes spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTAm
True schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 23:40:
[...]

Dit is indirect de beste handleiding.
YT filmpje van Battery Life die een (geleende) ID.7 Tourer met de app in parkeert. Hij heeft zelf een MY24 met SW4.X dus heeft geen app-parkeermogelijkheid, vandaar dat hij de auto geleend heeft.

[YouTube: VW Id parking without being in the car 😱]
Bedankt!

Gisteren eens geprobeerd. Het viel mij op dat de app enkele keren contact met de auto verloor en die laatste dus stopte.
Wel eens grappig om de auto voor- en achteruit te zien rijden als je er zelf naast staat.
Maar eerst eens kijken als ik wat tijd heb op een veilige plek of ik er écht iets mee ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Surfroy01 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:29:

Die staat overigens standaard bij mij op comfort, is dat ook nog ergens in te stellen op wat ik wil?
Nee dat is niet de eco-stand die we hier bedoelen. Onder de TA opties is het die optie met het 'voetje van het gaspedaal'. Mijn auto staat nog steeds bij de dealer .. dus kan zelf even niet kijken hoe die optie precies heet/waar die staat.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 30-09-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeen

Dat kan je in de rijmodus instellen inderdaad. Ik heb zelf de individuele rijmodus daarvoor in gebruik, ACC/aandrijving op eco (prima vermogen genoeg en als je het echt nodig hebt trap je je gaspedaal toch wel tot de bodem en heb je vol vermogen beschikbaar). Enige wat echt wel irritant is is dat de rijmodus standaard weer terug naar comfort gaat elke keer na het uit/instappen, dus moet je weer naar je eigen rijmodus met de menu's (of via voice "zet rijmodus individueel").

Zijn er meer mensen die aandrijving op eco hebben staan? Klopt het dat je met deze stand ge-soft-capped word op 130 km/u?
True schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:47:
[...]
Nee dat is niet de eco-stand die we hier bedoelen. Onder de TA opties is het die optie met het 'voetje van het gaspedaal'. Mijn auto staat nog steeds bij de dealer .. dus kan zelf even niet kijken hoe die optie precies heet/waar die staat.
Aanvulling: Die optie is er idd ook nog, die staat bij mij ook aan ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Badeen op 30-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:14
Badeen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:01:
[...]

Zijn er meer mensen die aandrijving op eco hebben staan? Klopt het dat je met deze stand ge-soft-capped word op 130 km/u?

[...]
Klopt. Je kunt er doorheen trappen, maar in principe stopt hij bij 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ik merk op dat mijn zetel precies wat speling heeft. Bij stoppen en vertrekken, zeker als dat plotser is, durft die het gevoel te geven niet 100% vast te staan.
Nog iemand die dit ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
En ook: in de app, als ik de auto wil ver/ontgrendelen, hoe veel keer ik ook zeg: ja, doe maar met face ID, ELKE keer weer moet ik die pin intikken en is de face ID schuiver weer gedeactiveerd... Nog iPhone gebruikers die dit hebben? En eventueel een oplossing in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

stanny schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:38:
En ook: in de app, als ik de auto wil ver/ontgrendelen, hoe veel keer ik ook zeg: ja, doe maar met face ID, ELKE keer weer moet ik die pin intikken en is de face ID schuiver weer gedeactiveerd... Nog iPhone gebruikers die dit hebben? En eventueel een oplossing in gedachten?
Hier ook. Na afsluiten van de app moet er opnieuw met PIN bevestigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online

Het gaat dus om de optie die in het menu "Eco assistent" heet. Niet de rijmodus. Is overigens niet uniek voor de ID.7. Onze Leon FR e-Hybrid heeft deze optie ook. Houdt rekening met verkeer om je heen, maar ook met wegverloop. Zo kun je zonder bij te remmen zelfs een rotonde nemen (wel sturen).

Zoek op eco-assistent in de handleiding:

https://www.vwbedrijfswag...tml?vin=WVWZZZED1RE000148

Of direct naar de Engelse versie: https://www.vwid7.org/eco_assist-141.html

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Badeen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:01:
[...]Enige wat echt wel irritant is is dat de rijmodus standaard weer terug naar comfort gaat elke keer na het uit/instappen, dus moet je weer naar je eigen rijmodus met de menu's (of via voice "zet rijmodus individueel").
Schijnt te maken te hebben met de typegoedkeuring, dat hij altijd teruggaat naar de standaardinstelling. Is bij andere auto's ook zo.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
stanny schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:37:
ik merk op dat mijn zetel precies wat speling heeft. Bij stoppen en vertrekken, zeker als dat plotser is, durft die het gevoel te geven niet 100% vast te staan.
Nog iemand die dit ervaart?
Nee, geen last van.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:52
Mijn ID.7 remt ook netjes bij files.
Er is ergens in de instellingen ook een optie om herkenning van een filestaart/kop aan te zetten. Misschien is dat het?
Moet je ook ConnectX oid accepteren.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Die heb ik ook aanstaan, die filestaart.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Badeen
Net al genoemd, maar inmiddels 4,5k km verder. Hierbij wat ervaringen/opmerkingen:

Wat een heerlijk rijdende auto! Komend van een kale ID.3 1st was het verschil wel te verwachten, maar dit is wel echt even een paar stappen omhoog in auto, comfort en luxe. En ondanks het formaat van de slee nogsteeds een bizar kleine draaicirkel.

Verbruik:
In eerste instantie vond ik het verbruik wat aan de hoge kant. Toen ik de auto 3 wk terug kreeg was het een tijdje tussen de 17-23 graden, daardoor goed wat instellingen ed kunnen testen. In eerste instantie kreeg ik het verbruik niet onder de 17kwh (19" berger velgen). Voor een auto van dit formaat prima, maar ik kreeg mn vorige met de eerste generatie elektromotor bij goede omstandigheden zo rond de 13,5 kwh. Hierdoor dus de hoop dat ik deze wellicht nog iets zuiniger kon krijgen. Doordat ik die 17 toch wel wat hoog vond, maar eens wat verder de menu's in gedoken. Na het aan en uitzetten van diverse zaken (aandrijving naar eco, acc naar eco, ta naar eco etc) kreeg de auto voor mij een goede balans qua vermogen (nog steeds meer dan zat), comfort tijdens de ritten én verbruik. Laatst de proef op de som mogen nemen: Met 100% vertrekken uit twente voor een retourtje naar IJmuiden. Gemiddeld verbruik retour op ca 14,1kwh over een afstand van een ruime 400km. Gemiddelde snelheid "gewoon" rond de 75-80, overal 100 op de ACC en alleen een stuk file gehad op de terugweg.
Ook bij de 'lagere' temperaturen (8-9 graad) van bijv gisterochtend kreeg ik mn woonwerk rit op ca 14,5kwh/100km. Dit zijn waardes waar ik prima mee kan leven!
Eergister ook voor het eerst een bagagewagentje meegenomen, 150km met 16kwh gemiddeld. Valt niet tegen!

Edit:

Meteen ook nog even een vraag: heeft iemand ervaring met een haak zoals deze:
https://www.thingiverse.com/thing:6104749
Of wellicht een andere om 3D te printen?

Idem met deze:
https://www.thingiverse.com/thing:4645583

[ Voor 6% gewijzigd door Badeen op 30-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 30-09 13:58
Badeen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:40:
Net al genoemd, maar inmiddels 4,5k km verder. Hierbij wat ervaringen/opmerkingen:

Wat een heerlijk rijdende auto! Komend van een kale ID.3 1st was het verschil wel te verwachten, maar dit is wel echt even een paar stappen omhoog in auto, comfort en luxe. En ondanks het formaat van de slee nogsteeds een bizar kleine draaicirkel.

Verbruik:
In eerste instantie vond ik het verbruik wat aan de hoge kant. Toen ik de auto 3 wk terug kreeg was het een tijdje tussen de 17-23 graden, daardoor goed wat instellingen ed kunnen testen. In eerste instantie kreeg ik het verbruik niet onder de 17kwh (19" berger velgen). Voor een auto van dit formaat prima, maar ik kreeg mn vorige met de eerste generatie elektromotor bij goede omstandigheden zo rond de 13,5 kwh. Hierdoor dus de hoop dat ik deze wellicht nog iets zuiniger kon krijgen. Doordat ik die 17 toch wel wat hoog vond, maar eens wat verder de menu's in gedoken. Na het aan en uitzetten van diverse zaken (aandrijving naar eco, acc naar eco, ta naar eco etc) kreeg de auto voor mij een goede balans qua vermogen (nog steeds meer dan zat), comfort tijdens de ritten én verbruik. Laatst de proef op de som mogen nemen: Met 100% vertrekken uit twente voor een retourtje naar IJmuiden. Gemiddeld verbruik retour op ca 14,1kwh over een afstand van een ruime 400km. Gemiddelde snelheid "gewoon" rond de 75-80, overal 100 op de ACC en alleen een stuk file gehad op de terugweg.
Ook bij de 'lagere' temperaturen (8-9 graad) van bijv gisterochtend kreeg ik mn woonwerk rit op ca 14,5kwh/100km. Dit zijn waardes waar ik prima mee kan leven!
Eergister ook voor het eerst een bagagewagentje meegenomen, 150km met 16kwh gemiddeld. Valt niet tegen!
Fijn dat je dit deelt. Goed om te weten iig dat het nog nuttig is om de instellingen aan te passen voor een beter bereik. Ik moet nog even wachten, maar denk dat ik ook wel wat ervaringen ga delen.
In december staat onze eerste grote trip gepland, met de ID.7 in de winter 1200km naar Oostenrijk. En terug. Met overnachting onderweg wel, maar ik denk dat ik er qua laden vele malen beter af zal komen dan de huidige ID.3 1st plus. Met de ID.3 ben ik gewend geraakt in de winter elke ~150km te moeten laden, na een initiële trip van ca. 200 km. Dat gaat toch een stuk fijner worden met minder en vooral korter laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Vanochtend met 130 zo'n 200km gereden in de mist van 6 graden, bereik 375km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:40
Surfroy01 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:02:
Weet je zeker dat je niet in het wegmisbruikers topic moet zitten O-)
77 kWh accu lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Surfroy01 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:02:
NFI, maar dit zegt vrij weinig zonder:
  • Pro, Pro S of GTX
  • Velgmaat, bandentype, bandensoort en bandenmaat
  • Wel of geen WP, hoewel dat toch geen drol uitmaakt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
True schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:04:
[...]

NFI, maar dit zegt vrij weinig zonder:
  • Pro, Pro S of GTX
  • Velgmaat, bandentype, bandensoort en bandenmaat
  • Wel of geen WP, hoewel dat toch geen drol uitmaakt >:)
Pro 20" bridgestone zomerbanden geen WP (wel stoel en stuur verwarming aan 19.5 graad boord temp.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Homer-Simpson schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:04:
[...]

Weet je zeker dat je niet in het wegmisbruikers topic moet zitten O-)
77 kWh accu lijkt me.
Het eerste uur reed ik legaal 130, daarna nog een stukje op de A6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Meteen ook nog even een vraag: heeft iemand ervaring met een haak zoals deze:
https://www.thingiverse.com/thing:6104749
Of wellicht een andere om 3D te printen?

Idem met deze:
https://www.thingiverse.com/thing:4645583
[/quote]

Nee. Ik zou zelf niet direct voor de eerste kiezen. De laadkabel is zwaar. Kan zomaar uit gaan zakken onder de warmere temperaturen. Als je die print zou ik wel een filament met een hogere temperatuur gebruiken.

Die tweede ga ik uitproberen.

Hierbij trouwens mijn eerdere printsuggesties “in actie”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpKoDu6cjOhJ8fw1Kl3htT2Z6EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADsJsudMCoKJ5GuyiQtZk4fU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LionofJudah68
  • Laatst online: 08:30
Ik heb gisteren ook mijn Pro S Tourer in ontvangst mogen nemen. Er was alleen een foutje gemaakt bij bestellen en kreeg het witte interieur i.p.v. donkergrijs. Bij thuiskomst meteen de sub uitgewisseld voor de ARS variant. Dat is, wat mij betreft, een no-brainer alhoewel ik het HK-systeem nog steeds geen topper vind.
Het is alleen jammer dat de auto mijn geluidsinstellingen niet vast houdt als het gaat om de "Focus" en "Balance". Maar voor de rest zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
LionofJudah68 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:56:
Ik heb gisteren ook mijn Pro S Tourer in ontvangst mogen nemen. Er was alleen een foutje gemaakt bij bestellen en kreeg het witte interieur i.p.v. donkergrijs. Bij thuiskomst meteen de sub uitgewisseld voor de ARS variant. Dat is, wat mij betreft, een no-brainer alhoewel ik het HK-systeem nog steeds geen topper vind.
Het is alleen jammer dat de auto mijn geluidsinstellingen niet vast houdt als het gaat om de "Focus" en "Balance". Maar voor de rest zeer tevreden!
Dat vind ik nog best een radicaal foutje eigenlijk... ik heb kleine kinderen en heb bewust NIET voor het witte interieur gekozen, om vrij voor de hand liggende redenen lijkt mij haha. Gaat daar nog iets mee gebeuren of is het jou redelijk om het even?

Wat betreft de sub overweeg ik hetzelfde te doen, zoals ik het tot nu toe lees is het echt zo simpel als, sub eruit, sub erin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:06:
[...]
Wat betreft de sub overweeg ik hetzelfde te doen, zoals ik het tot nu toe lees is het echt zo simpel als, sub eruit, sub erin?
Ik ben altijd heel erg huiverig als het gaat om dit soort werk aan auto's, ben altijd bang dat ik iets kapot trek of niet meer op z'n plek krijg zoals ze het in de fabriek doen.
Maar, ik heb het toch zelf gedaan en het is inderdaad heel eenvoudig zoals in de video van ARS24 te zien is. De twee zwarte bouten die je uit de vloer moet draaien moet je wel voorzichtig mee zijn en 100% passend gereedschap gebruiken, anders draai je die zeskant bout tegen de bodemplaat dol.

De upgrade is wat geluid betreft echt heel veel beter dan de stock subwoofer. Ben zelf wel heel erg tevreden over het geluid van de HK audio in het algemeen, met de nieuwe subwoofer dan. Met de oude subwoofer klinkt het allemaal wat vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loompie
Loompie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:31:
Na wat proefritten en analyses ook hier gekozen voor de ID.7:
  • ID.7 Tourer Pro S Limited Edition (86 kWh)
  • Stonewashed blue met black roof/skirts/etc
  • Interieur pakket Plus met bicolor bekleding (mistral grey/soul black)
In private lease genomen na onderhandeling over de prijs. Heb de leasekosten vergeleken met aanschaf (o.a. gebaseerd op huidig gangbare afschrijving % die ik over de linie zie/ervaar voor EVs).

De berekening toont een lagere netto private lease prijs dan de TCO berekening obv privé aanschaf (alles omgeslagen naar maandelijks obv zelfde looptijd). Uiteraard like for like vergeleken met zelfde parameters.

Om een idee te geven: de ID.7 leaseprijs in mijn geval blijft per maand bijna 100% gelijk of ik nu 2, 3 of 4 jaar kies als termijn. Betekent dus dat de gehanteerde afschrijving over die jaren lineair dalend verloopt ipv exponentieel dalend. Dat is in mijn ervaring bij EVs zoals EV6, Enyaq, Tesla, EQx, etc. zeker niet het geval: hoe korter de looptijd, hoe hoger de maandprijs

Eea nagevraagd bij de dealer hoe het kwam dat de leaseprijs zo aantrekkelijk laag is. Aldus de dealer:
  • bovenop de aantrekkelijke catalogusprijs die je ziet, geeft VW nog eens 10% extra dealer korting op de prijs mits de auto in private lease wordt genomen en het een nieuw te produceren exemplaar is (geldt niet voor voorraad). Dus lager afschrijvingsbedrag omgeslagen dan als je dit privé aanschaft zonder de extra 10% korting op catalogus voor de Limited Edition
  • VW verwacht de komende jaren dat - gezien de grote range van de ID.7 irt concurrentie zoals Skoda, Kia, Opel, etc. - de waardevastheid een stuk beter is bij de ID.7, ook vergeleken met de ID3/4
  • prijs van verzekering op groot wagenpark (VW lease) is per auto stuk lager dan als je individueel (ook met hoog aantal schadevrije jaren verzekert). Die benefit hanteren ze in de scherpe prijs (geen verborgen marge). Dit herken ik van mn vorige werkgever waar ik de omgeslagen verzekeringprijs per auto zag op het wagenpark.
Maar goed, zelfs als het net zo duur of iets duurder zou zijn in private lease tov koop bij 3-5 jaar periode, dan nog is dat te overwegen. Dit omdat je zekerheid in je afschrijvingskosten hebt (restwaarde risico bij de lessor ipv jezelf). Zie de problemen bijvoorbeeld die Mister Green nu heeft met de Model 3.

Eind november ben ik een blijde rijder 😊
Inmiddels kreeg ik ook het bericht dat mijn Bergen velgen niet leverbaar zijn. Zojuist bij dealer Maas - De Koning geweest en een goed compromis kunnen sluiten (ik kreeg de optie Montreal tegen 290 euro of Trondheim 750 euro). Wordt de Trondheim 20' velg tegen meerprijs 290 EUR (= meerprijs Montreal 19'). Omgerekend 5 euro/maand in PL bij mij. Levetijd nog steeds gepland rond eind november. Opnieuw goeie service bij deze dealer om de kosten zo scherp/laag mogelijk te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:53
Crusader schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Ik ben altijd heel erg huiverig als het gaat om dit soort werk aan auto's, ben altijd bang dat ik iets kapot trek of niet meer op z'n plek krijg zoals ze het in de fabriek doen.
Maar, ik heb het toch zelf gedaan en het is inderdaad heel eenvoudig zoals in de video van ARS24 te zien is. De twee zwarte bouten die je uit de vloer moet draaien moet je wel voorzichtig mee zijn en 100% passend gereedschap gebruiken, anders draai je die zeskant bout tegen de bodemplaat dol.

De upgrade is wat geluid betreft echt heel veel beter dan de stock subwoofer. Ben zelf wel heel erg tevreden over het geluid van de HK audio in het algemeen, met de nieuwe subwoofer dan. Met de oude subwoofer klinkt het allemaal wat vlak.
Welke regio woon je? Ik ben wel benieuwd. Ik krijg mijne volgende week zaterdag, en wil wel een keer proef luisteren om te kijken of ik het de moeite waard vind. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Loompie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Inmiddels kreeg ik ook het bericht dat mijn Bergen velgen niet leverbaar zijn. Zojuist bij dealer Maas - De Koning geweest en een goed compromis kunnen sluiten (ik kreeg de optie Montreal tegen 290 euro of Trondheim 750 euro). Wordt de Trondheim 20' velg tegen meerprijs 290 EUR (= meerprijs Montreal 19'). Omgerekend 5 euro/maand in PL bij mij. Levetijd nog steeds gepland rond eind november. Opnieuw goeie service bij deze dealer om de kosten zo scherp/laag mogelijk te houden!
Poe, prima deal! Ik had graag de Trondheim gehad maar kon niet op moment van bestellen (heb Montreal genomen), had ik maar een weekje gewacht :( Heb later nog gebeld of ik kon wijzigen, maar hij was op dat moment al in productie dus zou een duur grapje worden.

Afijn, vrijdag kan ik mijne ophalen. Ben benieuwd naar het geluidssysteem, die sub van ARS24 is niet zo prijzig. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Zijn er hier geen mensen die overwegen er zelf andere velgen onder te zetten? Ik vind de andere velgen die beschikbaar zijn bij Volkswagen niet mooi namelijk. Ik had het er al even met de dealer over en die vind het dus geen probleem dat ik er zelf andere velgen onder zet. Sterker nog, hij krijgt 4 gloednieuwe velgen terug na 4 jaar. Het enige dat ik bij het uitzoeken wil is dat de velgen wel de naafdoppen van VW erop krijgen, dat vind ik in het geheel der dingen er gewoon net iets mooier uitzien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:30
sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:11:
Zijn er hier geen mensen die overwegen er zelf andere velgen onder te zetten? Ik vind de andere velgen die beschikbaar zijn bij Volkswagen niet mooi namelijk. Ik had het er al even met de dealer over en die vind het dus geen probleem dat ik er zelf andere velgen onder zet. Sterker nog, hij krijgt 4 gloednieuwe velgen terug na 4 jaar. Het enige dat ik bij het uitzoeken wil is dat de velgen wel de naafdoppen van VW erop krijgen, dat vind ik in het geheel der dingen er gewoon net iets mooier uitzien. :)
Toevallig heb ik zojuist via Marktplaats een aantal zwarte velgen weten te bemachtigen. 19 inch, 8J breedte.
Voor winterbandjes 235/50/19. Deze overigens ook via via weten te bemachtigen.

Wat ik heb begrepen is dat als er een TÜV certificering op zit dat de naafdoppen dan zouden moeten passen? Nog niet kunnen testen maar wellicht dat iemand dat hier kan bevestigen :9

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:11:
tada: https://www.amazon.de/dp/B0CXDWFNFC
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/715nICaWBOL._AC_SX679_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Garrettvr schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Toevallig heb ik zojuist via Marktplaats een aantal zwarte velgen weten te bemachtigen. 19 inch, 8J breedte.
Voor winterbandjes 235/50/19. Deze overigens ook via via weten te bemachtigen.
De ID.7 heeft met 19" af-fabriek 235/50 R19 vóór en 255/45 R19 achter. Ga jij voor en achter de smalle maat leggen?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Is het niet gewoon mogelijk de naafdoppen van de bestaande velgen af te peuteren? Of zeg ik nu iets heel doms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Garrettvr De velgen achter van de ID.7 zijn standaard 8,5Jx19. Die 255/45 krijg je niet op 8J en zo wel, lijkt het me niet verstandig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Is het niet gewoon mogelijk de naafdoppen van de bestaande velgen af te peuteren? Of zeg ik nu iets heel doms?
De maten van naafkappen verschillen nogal, niet iedere velg heeft hetzelfde formaat naafkap. Ik reed op mijn Enyaq met 19" Hamar wielen (van Volkswagen dus), maar originele Skoda naafkappen waren niet passend helaas. Binnen OEM velgen zijn ze wel uitwisselbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gremsems
  • Laatst online: 21:41
Ik zie op de website geen private lease deal meer staan voor de Tourer.
Zou de actie dan na 1 okt toch gestopt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13
gremsems schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:00:
Ik werd vorige week al door een dealer geïnformeerd dat deze actie eindigde (nadat mijn proefrit afgebeld werd omdat de demo verkocht was, en er op korte termijn niet weer een demo beschikbaar was). Er was ook totaal geen motivatie om mij dit te verkopen, dus ze zullen hun target wel weer gehaald hebben :+

Reden voor mij om maar eens verder te kijken buiten de VAG groep. Een auto kopen moet leuk zijn, niet vervelend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat is natuurlijk sterk dealer-afhankelijk. Ik heb wel een goede relatie met mijn dealer in ieder geval. Voor mij reden om juist wel bij VAG te blijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LionofJudah68
sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:06:
[...]
Dat vind ik nog best een radicaal foutje eigenlijk... ik heb kleine kinderen en heb bewust NIET voor het witte interieur gekozen, om vrij voor de hand liggende redenen lijkt mij haha. Gaat daar nog iets mee gebeuren of is het jou redelijk om het even?
Ik vind wit mooier maar niet gekozen om de bekende reden. Wij hebben geen kleine kinderen meer dus risico is een stuk minder. Ik heb een goede regeling getroffen want 3 maanden wachten op een nieuwe met het risico dat deze dan pas volgend jaar wordt geleverd ga ik niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionofJudah68
mark322 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Welke regio woon je? Ik ben wel benieuwd. Ik krijg mijne volgende week zaterdag, en wil wel een keer proef luisteren om te kijken of ik het de moeite waard vind. :D
Mocht Crusader te ver weg wonen en regio Rotterdam beter passen dan kan je ook bij mij luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LionofJudah68 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Ik vind wit mooier maar niet gekozen om de bekende reden. Wij hebben geen kleine kinderen meer dus risico is een stuk minder. Ik heb een goede regeling getroffen want 3 maanden wachten op een nieuwe met het risico dat deze dan pas volgend jaar wordt geleverd ga ik niet lopen.
Wil je wat kwijt over hoe goed die regeling dan precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Knol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:26
Iemand ervaring met het achteraf laten inbouwen van (kunst-) lederen bekleding in de ID7?

[ Voor 7% gewijzigd door Kees Knol op 01-10-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Kees Knol schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:33:
Iemand ervaring met het achteraf laten inbouwen van (kunst-) lederen bekleding in de ID7?
Met die zoekfunctie boven het topic kun je wel het één en ander vinden bijv:
spoiler:
Je vindt dan o.a. deze post: LovBask in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" die verwijst naar: https://www.eca.be/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 14:04
rjce schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:08:
[...]

ik zou met 19" ook al tevreden zijn zolang je maar helemaal zwart zijn. 8)
nou net reactie gehad van Ayvens, ze willen de hudson velgen gaan leveren en kunnen nog niet beloven dat de auto in 2025 uitgeleverd gaat worden. Bestelling is geplaatst op 30 juni :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 14:30
DaMenaz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

De ID.7 heeft met 19" af-fabriek 235/50 R19 vóór en 255/45 R19 achter. Ga jij voor en achter de smalle maat leggen?
Dat is juist, 235/50/19 rondom. Heb wel bewust gekeken of deze binnen de marge valt voor afwijking t.a.v. wielomtrek. 235 t.o.v. 255 lijkt mij acceptabel voor winterbanden. Anders moet ik dus weer andere velgen voor achter regelen zoals hieronder.
JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:39:
@Garrettvr De velgen achter van de ID.7 zijn standaard 8,5Jx19. Die 255/45 krijg je niet op 8J en zo wel, lijkt het me niet verstandig...
Klopt! Jouw conclusie is juist ware het niet dat ik dus rondom 235/50/19 ga zetten en niet 255/45. Dat past idd niet op 8J.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 23:18
gremsems schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:00:
In de configurator begint PL bij €529 voor de Pro LE 60 mnd 5000km. Als ik 10.000km en een trekhaak selecteer kom ik op €597.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

mark322 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

offtopic:
postcodegebied 2718

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loompie
JanHenk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Poe, prima deal! Ik had graag de Trondheim gehad maar kon niet op moment van bestellen (heb Montreal genomen), had ik maar een weekje gewacht :( Heb later nog gebeld of ik kon wijzigen, maar hij was op dat moment al in productie dus zou een duur grapje worden.

Afijn, vrijdag kan ik mijne ophalen. Ben benieuwd naar het geluidssysteem, die sub van ARS24 is niet zo prijzig. :)
Snap het, mijn auto was nog niet in productie opgenomen en daarom kon er nog qua velg geswitched worden. Dealer gaf aan dat er zeker niet voor jaareinde geleverd kon worden als ik de Bergen Belg zou willen houden. Daar ga ik niet op wachten dus Trondheim prima alternatief.
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1