True schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:13:
[...]
Met de ID.7 waar je 400 echte kilometers aan range hebt? Welke regio's moet dat dan precies je laatste redmiddel zijn?
Vijf jaar geleden in een vorige generatie EV, ja wellicht. Anno 2025 in een ID.7 laat mij niet lachen.
Is het in zeer incidentele gevallen fijn om achter de hand te hebben, ja dat geloof ik. Maar dat €245 die VW vraagt voor de granny charger is mij dit verminderd risico
echt niet waard.
Fair enough: mijn ervaring is van 3 jaar geleden met een Enyaq, ook met meer dan 400km range in de zomer. De bewuste regio toen was op een specifieke plek in de Vogezen waar in een vrij ruime cirkel om onze vakantiebestemming geen werkende laadpalen waren. En met 'werkend' bedoel ik al heel laagdrempelig: er zat überhaupt enig teken van leven in. Had ik dat anders aangepakt kunnen hebben? Tuurlijk, maar op het moment dat ik dat anders had kunnen doen ging ik ervan uit dat de twee laadpalen in het dorpje zouden werken.
Overigens zeg ik hiermee ook niet dat iedereen een granny charger moet hebben, maar toen was ik blij dat ik 'm had. En ik besef heel goed dat dit een edge case is, en dat de waarschijnlijkheid van dit scenario in de afgelopen jaren ook in Frankrijk nogal is afgenomen.
Goed, dit is misschien meer geschikt voor een ander topic. Laat ik dan maar iets over 'mijn' ID.7 roepen: vandaag bevestigd gekregen dat hij in week 44 geproduceerd gaat worden. De auto is al voor de zomer besteld met een leveringsrestrictie tot 27 november. Ze gaan er dus van uit dat er minimaal een maand tussen productie en levering zit.
Het gaat om de ID.7 Tourer Pro S LE Kings Red