• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:09

Tarin

Just plain weird.

Badeen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:40:
[...]
Edit:

Meteen ook nog even een vraag: heeft iemand ervaring met een haak zoals deze:
https://www.thingiverse.com/thing:6104749
Of wellicht een andere om 3D te printen?

Idem met deze:
https://www.thingiverse.com/thing:4645583
Die eerste had ik in de ID.4: prima in de winter, maar zodra het warm wordt in de auto zakt hij na een paar weken door (in pla). In de ID.7 is er (vind ik) voldoende ruimte in het vakje links, achter het netje. Is de kabel ook beter bereikbaar met flink wat bagage.

In plaats van die tweede heb ik een evcablehook - dat werkt ook prima om de kabel niet over de (vieze) grond te laten slingeren.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:36

Johnny E

Dôh !!

Nou dat was me het dagje wel….
3 weken geleden de ID.7 opgehaald.
Het was flink inpraten op vrouwlief maar uiteindelijk toch weten te overtuigen om voor elektrisch te gaan ipv ice.
In de afgelopen 3 weken heerlijk gebruik gemaakt van de auto en thuis zonder problemen opgeladen.

Vandaag gaat vrouwlief met 2 vriendinnen op pad voor een meiden tripje naar de Champagne. Ze vertrok met 100% lading en laad de auto in Breda bij een Tesla charger tijdens de lunch.
Na het ontkoppelen geeft de auto de foutmelding dat er een storing is in het elektronische systeem (Electrical system not working correctly) en dat ze een servicepunt moet opzoeken.
Ze heeft meteen de VW dealer in Breda opgezocht maar die gaf niet thuis en wilde de auto niet uitlezen. Na wat ge-Google hebben ze besloten de reis toch maar voor te zetten.

Op 80km voor bestemming wilde ze tijdens een stop toch nog ff bijladen. Helaas wilde de twee snelladers het niet doen. Beide gaven een foutmelding, een langzame lader deed het wel. Toeval of gerelateerd aan de foutmelding??
Ze hadden nog genoeg capaciteit om het hotel te halen. Daar aan de 11kw lader gehangen om er voor de terugreis toch maar weer lading in te stoppen….

Vrouwlief was not amused over deze ervaring met de nieuwe auto!!

Specs!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 16:10
Johnny E schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:10:
Het was flink inpraten op vrouwlief maar uiteindelijk toch weten te overtuigen om voor elektrisch te gaan ipv ice.
In de afgelopen 3 weken heerlijk gebruik gemaakt van de auto en thuis zonder problemen opgeladen.

Vandaag gaat vrouwlief met 2 vriendinnen op pad voor een meiden tripje naar de Champagne. Ze vertrok met 100% lading en laad de auto in Breda bij een Tesla charger tijdens de lunch.
Na het ontkoppelen geeft de auto de foutmelding dat er een storing is in het elektronische systeem (Electrical system not working correctly) en dat ze een servicepunt moet opzoeken.
Ze heeft meteen de VW dealer in Breda opgezocht maar die gaf niet thuis en wilde de auto niet uitlezen. Na wat ge-Google hebben ze besloten de reis toch maar voor te zetten.

Op 80km voor bestemming wilde ze tijdens een stop toch nog ff bijladen. Helaas wilde de twee snelladers het niet doen. Beide gaven een foutmelding, een langzame lader deed het wel. Toeval of gerelateerd aan de foutmelding??
Ze hadden nog genoeg capaciteit om het hotel te halen. Daar aan de 11kw lader gehangen om er voor de terugreis toch maar weer lading in te stoppen….

Waarom zou je ervoor kiezen om door te rijden als de auto een dergelijke melding geeft? De melding klinkt voor mij serieus genoeg dat je daar geen risico mee wil nemen...

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-01 09:35
sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:29:
[...]

Waarom zou je ervoor kiezen om door te rijden als de auto een dergelijke melding geeft? De melding klinkt voor mij serieus genoeg dat je daar geen risico mee wil nemen...
Het kan een software fout zijn... En dikwijls herstelt die zich na een tijdje stilstand, bijvoorbeeld overnight. Ik had ooit een laadfout... Laadaccessoire niet aanwezig contact service... Een uur later... Geen probleem meer en niet meer gehad. Was mogelijk het resultaat van laden starten op direct laden en dan stoppen en meteen wijzigen naar gepland laden... Dat ging te snel blijkbaar.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:36

Johnny E

Dôh !!

sn0x0r schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:29:
[...]

Tja het was of de auto laten staan en het uitje incl hotels en geplande en geboekte activiteiten te cancelen of door rijden met de kans om door de ANWB te worden weggesleept. Eenmaal op locatie zouden ze dan iig geen annuleringskosten hebben. Dus maar door gereden.

De foutmelding is ondertussen weg. Hopelijk lukt het snelladen op de terugweg weer. Hopelijk blijft het bij dit incident, geeft mij een deukje in het vertrouwen, vrouwlief echter……

Specs!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

De ham-vraag is of het een gele of rode melding was. Desalniettemin natuurlijk erg vervelend.
Johnny E schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Tja het was of de auto laten staan en het uitje incl hotels en geplande en geboekte activiteiten te cancelen of door rijden met de kans om door de ANWB te worden weggesleept. Eenmaal op locatie zouden ze dan iig geen annuleringskosten hebben. Dus maar door gereden.

De foutmelding is ondertussen weg. Hopelijk lukt het snelladen op de terugweg weer. Hopelijk blijft het bij dit incident, geeft mij een deukje in het vertrouwen, vrouwlief echter……
Dat is ook maar net of en hoe je eventueel mobiliteitsservice en vervangend vervoer geregeld hebt. Met 100% accu zou ik met 90km/u waarschijnlijk van Parijs naar Overijssel komen in mijn Pro S. Dus liggend aan waar jullie wonen, komt ze wel thuis ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• DavidS79
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-10-2025
Goedemorgen .

Ik lees al een tijdje mee hier . Maar is mijn eerste post .
Hier bij mij in België hetzelfde probleem met de Bergen velgen .
Heb de Pro S Business Sport 86 kWh in Moonstone Grey / Black met black style pakket besteld .
Deze ook reeds in Augustus besteld voorlopige levertermijn staat midden december . De dealer heeft een prior code aangevraagd voor mijn wagen . Maar gaf me ook al het probleem aan van de Bergen velgen .

Heeft er toevallig iemend een foto van de Moonstone Grey / Black met de Trondheim velgen ?

• sn0x0r
Johnny E schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ik snap het sentiment. Wij hebben een doorlopende reisverzekering met pechhulp voor onderweg, dus annuleren e.d. is voor ons minder een probleem. Maar dat zal voor iedereen anders zijn uiteraard.

Desalniettemin vervelend natuurlijk. Kijken of ze hem daar ergens aan een granny charger kan leggen? Of wordt die bij de ID.7 niet standaard meegeleverd?

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:00
sn0x0r schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:28:
[...]
Of wordt die bij de ID.7 niet standaard meegeleverd?
Nope!
Het enige dat je krijgt is een kabel… :|

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:23
Heel eerlijk, ik heb echt nog nooit nodig gehad om de auto aan de granny charger te leggen, ook in het buitenland niet. Maar dat is natuurlijk n=1, en er zullen vast n>1 mensen zijn die het wel nodig hebben gehad :P.

Qua melding: klinkt als een verkeerde accuspanning over de accumodules. Volgens mijn dealer is dat iets wat de accu zelf wel weer recht kan trekken door op te laden em te ontladen. Ik heb die melding in mn vorige auto een keer of 6-8 gehad, sommige keren mocht ik er mee door rijden, sommige keren had ik de auto niet terug mogen krijgen uit de werkplaats met die melding en 1x werd t ineens een rode melding en is de auto afgesleept. Neemt niet weg dat ik elke keer wel één of meer modules van de accu moest laten vervangen. Ff checken met de dealer kan dus geen kwaad.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Badeen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:23:
Heel eerlijk, ik heb echt nog nooit nodig gehad om de auto aan de granny charger te leggen, ook in het buitenland niet. Maar dat is natuurlijk n=1, en er zullen vast n>1 mensen zijn die het wel nodig hebben gehad :P.

Qua melding: klinkt als een verkeerde accuspanning over de accumodules. Volgens mijn dealer is dat iets wat de accu zelf wel weer recht kan trekken door op te laden em te ontladen. Ik heb die melding in mn vorige auto een keer of 6-8 gehad, sommige keren mocht ik er mee door rijden, sommige keren had ik de auto niet terug mogen krijgen uit de werkplaats met die melding en 1x werd t ineens een rode melding en is de auto afgesleept. Neemt niet weg dat ik elke keer wel één of meer modules van de accu moest laten vervangen. Ff checken met de dealer kan dus geen kwaad.
Ik heb al jaren een granny charger, eerst bij de e-golf, daarna bij de Tesla M3 en deze ook ingezet bij de ID4.
Dit is in 7 jaar tijd echt op twee handen te tellen, af en toe laden bij een vakantiehuisje waar je naast kon parkeren en recent op de camping nog alle stoppen bij een stacaravan eruit laten slaan :P . Het kan handig zijn maar ik heb het nog nooit echt nodig gehad.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

Nope!
Het enige dat je krijgt is een kabel… :|
Hij staat wel op de lijst van accessoires overigens.

Ik heb er ooit één gekocht, instelbaar. Dacht, misschien handig op de camping. Maar met inmiddels ruim 4 jaar EV rijden echt nog nooit gebruikt en ik denk ook niet dat het ooit van pas gaat komen... Die gaat dus binnenkort op marktplaats.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 14:52

resusaapje

h less

JanHenk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Hij staat wel op de lijst van accessoires overigens.

Ik heb er ooit één gekocht, instelbaar. Dacht, misschien handig op de camping. Maar met inmiddels ruim 4 jaar EV rijden echt nog nooit gebruikt en ik denk ook niet dat het ooit van pas gaat komen... Die gaat dus binnenkort op marktplaats.
Gewoon houwen. Er komt een moment dat je heel opgelucht zal zijn dat je hem bij je hebt.
Zo kwam ik een keer uitgeput aan bij mijn hotel in Poznan, Polen. Bij de grens opgeladen, accu bijna leeg. Laders in de stad vinden mijn kaartje maar niks, hotel had geen lader. Maar wel een contactdoos in de parkeerkelder. Dat was een hele opluchting.
Dit jaar in Noorwegen. AirBNB huisje had wel een lader, maar de auto van de eigenaar (op vakantie in NL!) stond ervoor. Ik had een laadkabel nodig van 10m. Alle kabels die er lagen of die ik bij me had waren 6m. Mijn grannylader plus verlengsnoer waren echter lang genoeg om de contactdoos naast de lader te bereiken.

Allemaal geen halszaak, maar wel hulpmiddel om mijn bloeddruk naar beneden te krijgen ;)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Ik had tijdens onze vakantie deze zomer exact dezeflde foutmelding. Auto even uit en aan, en de melding was weer weg. De auto had wel proactief een bericht naar mijn dealer gestuurd, maar die heeft daar niets mee gedaan. Daarna al weer 7k kilomerters gereden en niets aan de hand.

Mijn vriendin heeft los van dat ze dit de fijnste auto vindt die we ooit hebben gehad, wel nog irritaties rondom opladen van het ding. Bijvoorbeeld dat je met 's ochtends met haast nog de stekker eruit moet halen.

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:45
Shivs schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Mijn vriendin heeft los van dat ze dit de fijnste auto vindt die we ooit hebben gehad, wel nog irritaties rondom opladen van het ding. Bijvoorbeeld dat je met 's ochtends met haast nog de stekker eruit moet halen.
Stel je voor dat je 's ochtends met haast nog langs het tankstation moet ;)

• Shivs
  • Niet online
Dat levert dezelfde irritatie op ;-)

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:16
Ik heb na 2 jaar EV6 mijn ongebruikte, nieuwe grannycharger verkocht aan een buurtgenoot met een Tiguan. Onze Leon eHybrid heeft er ook eentje, en ook die hebben we nog nooit gebruikt. Die houden we toch maar voor de inruil/verkoop tzt.
Vind het een reliek uit vervlogen tijden. Je kunt echt overal laden.
Hoogstens interessant als je op de camping niet netjes wilt betalen voor het opladen van je auto.

Catch my drift?

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:19
Ik heb ook een granny charger en 1 keer gebruikt op een camping in Frankrijk (netjes in overleg met de campingbaas). Valt voor mij in de categorie 'beter mee verlegen dan om verlegen'. Laden gaat er tergend traag mee, maar het kan in sommige regio's je laatste redmiddel zijn.
In het begin had ik 'm standaard in de auto liggen, nu gaat 'ie alleen in de auto met vakanties. Heb er ook een vrij lang en vrij dik verlengsnoer bij waarmee in de Enyaq de bak onder de laadvloer al snel vol zit. Dat wordt nog wat als ik straks de ID.7 heb en de helft van die bak door de subwoofer is ingenomen.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:52
Shivs schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Dan zorg je als vriend toch dat je dat voor haar al hebt gedaan, voordat ze naar de auto gaat.
Heb je meteen een goede daad gedaan. :9 :w

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Shivs
  • Niet online
Dat is ook meestal wat er nu gebeurd :-)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
pim89 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:52:
[..]
Laden gaat er tergend traag mee, maar het kan in sommige regio's je laatste redmiddel zijn.
[..]
Met de ID.7 waar je 400 echte kilometers aan range hebt? Welke regio's moet dat dan precies je laatste redmiddel zijn?
Vijf jaar geleden in een vorige generatie EV, ja wellicht. Anno 2025 in een ID.7 laat mij niet lachen.
Is het in zeer incidentele gevallen fijn om achter de hand te hebben, ja dat geloof ik. Maar dat €245 die VW vraagt voor de granny charger is mij dit verminderd risico echt niet waard.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• deknog
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 16:27
Ik krijg vanuit A-point (lease) af en toe een update. Vandaag kwam de melding dat mijn Tourer wk44 in productie gaat in Emden en geplande levering in wk48 is. Maar een bekende kreeg zijn Tourer pas 8 weken na de productie. Ik heb zitten zoeken in het forum naar dergelijke data maar (nog) niet gevonden.
Heeft iemand anders zijn productiedatum gehoord en wat waren daarna de updates?

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-01 07:54
Hoi allen,

Voor nu de laatste update denk ik.
Pro Limited 1-8-25 besteld bij de dealer die hem meteen heeft doorgezet naar de fabriek.
Morgen, 3-10-25 ophalen bij de dealer in Breda.
9 weken levertijd!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:19
True schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Met de ID.7 waar je 400 echte kilometers aan range hebt? Welke regio's moet dat dan precies je laatste redmiddel zijn?
Vijf jaar geleden in een vorige generatie EV, ja wellicht. Anno 2025 in een ID.7 laat mij niet lachen.
Is het in zeer incidentele gevallen fijn om achter de hand te hebben, ja dat geloof ik. Maar dat €245 die VW vraagt voor de granny charger is mij dit verminderd risico echt niet waard.
Fair enough: mijn ervaring is van 3 jaar geleden met een Enyaq, ook met meer dan 400km range in de zomer. De bewuste regio toen was op een specifieke plek in de Vogezen waar in een vrij ruime cirkel om onze vakantiebestemming geen werkende laadpalen waren. En met 'werkend' bedoel ik al heel laagdrempelig: er zat überhaupt enig teken van leven in. Had ik dat anders aangepakt kunnen hebben? Tuurlijk, maar op het moment dat ik dat anders had kunnen doen ging ik ervan uit dat de twee laadpalen in het dorpje zouden werken.
Overigens zeg ik hiermee ook niet dat iedereen een granny charger moet hebben, maar toen was ik blij dat ik 'm had. En ik besef heel goed dat dit een edge case is, en dat de waarschijnlijkheid van dit scenario in de afgelopen jaren ook in Frankrijk nogal is afgenomen.

Goed, dit is misschien meer geschikt voor een ander topic. Laat ik dan maar iets over 'mijn' ID.7 roepen: vandaag bevestigd gekregen dat hij in week 44 geproduceerd gaat worden. De auto is al voor de zomer besteld met een leveringsrestrictie tot 27 november. Ze gaan er dus van uit dat er minimaal een maand tussen productie en levering zit.
Het gaat om de ID.7 Tourer Pro S LE Kings Red

• Puppetmaster
DaMenaz schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:
Hoogstens interessant als je op de camping niet netjes wilt betalen voor het opladen van je auto.
Afgelopen jaar stond ik op een camping die wel toegewezen stopcontacten had voor gratis laden, maar dat was dus enkel voor granny laders die je zelf mee moest brengen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• appelstruike
  • Laatst online: 31-01 12:51
deknog schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:32:
Ik krijg vanuit A-point (lease) af en toe een update. Vandaag kwam de melding dat mijn Tourer wk44 in productie gaat in Emden en geplande levering in wk48 is. Maar een bekende had kreeg zijn Tourer pas 8 weken na de productie. Ik heb zitten zoeken in het forum naar dergelijke data maar (nog) niet gevonden.
Collega en ik beide de Tourer LE met 1-11 leverdatum. Beide vrijwel gelijk, alleen andere kleur + ik interieur plus.

Collega kreeg vandaag bericht dat die in productie is gegaan. Dealer (VW den Bosch) verwacht 1-11 net wel/niet te halen. Gaan uit van 3 weken productie, daarna transport etc.

Mijn dealer (Halsteren) geeft aan dat die in productie is en vermoedt dat 1-11 geen probleem is.

Onze autos worden gekocht door de werkgever, niet door de leasemaatschappij. Geen idee of dat invloed heeft.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

bertbelgie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Stel je voor dat je 's ochtends met haast nog langs het tankstation moet ;)
Die doet het altijd en een dieselslang komt ook altijd los en kan niet vastvriezen , zo heeft alle verschillende manieren wel pro's en cons. En je kunt betalen met je pinpas hoe gaaf is dat? _/-\o_

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:58
deknog schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:32:
Ik krijg vanuit A-point (lease) af en toe een update. Vandaag kwam de melding dat mijn Tourer wk44 in productie gaat in Emden en geplande levering in wk48 is. Maar een bekende had kreeg zijn Tourer pas 8 weken na de productie. Ik heb zitten zoeken in het forum naar dergelijke data maar (nog) niet gevonden.
Drie weken geleden vrijdag geproduceerd, en 10 dagen later een belletje van de dealer dat hij binnen was. Uitlevering eind deze maand ivm uitdienen huidige leasecontract.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000

Crusader

Arc Nature

Vandaag mijn eerste ervaring met een snellader, ik dacht, laat ik dat eens proberen voor de gein. Netjes genavigeerd naar het laadpunt, accupakket had z'n optimale conditioning ondergaan en maximale laadstroom was beschikbaar volgens het display in de auto.

Kom ik bij zo'n Kempower laadpunt, stekker er in, laadpas tegen de lezer en laden maar. Laadpas van MKB Brandstof werd geaccepteerd. Maar binnen een paar seconden no go, display van laadpunt zegt "laadsessie voorbereiden" maar de ID.7 weigerde 'm al snel, bij de stekker brandde de lamp rood. Dashboard had het over niet kunnen laden en dat ik het instructieboekje maar moest checken.

Als totaal nieuwe nitwit op EV gebied was dit geen fijne eerste kennismaking met snelladen.

Ben toen naar een ander laadpunt gereden en daar deed ie het wel prima.

Heb ik iets fout gedaan of was dat gewoon een laadpunt die mijn auto niet wil vreten? Er reed op dat moment een Tesla weg van het laadpunt en zag dat ie 46 kWh had geladen, dus alles zou het moeten doen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:26

Lancer

What the......

Crusader schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:37:
Heb ik iets fout gedaan of was dat gewoon een laadpunt die mijn auto niet wil vreten? Er reed op dat moment een Tesla weg van het laadpunt en zag dat ie 46 kWh had geladen, dus alles zou het moeten doen.
Mijn ervaring is dat sommige laadpalen het gewoon niet met je auto willen doen. Bij mijn vorige wilden de laders in de parkeergarage nooit. Laders van de grote ketens zouden het gewoon altijd moeten doen.

Vandaag is de zonneband gezet in de auto. Scheelt veel wanneer de zon minder hoog aan de hemel staat. Ook fijn als je vooraan staat bij een stoplicht. Ooit een Volvo gehad waar dit standaard in de voorruit zat en daarna in alle andere auto’s zelf aangebracht.

In de foto vanuit binnen lijkt hij enorm, maar dat is de vertekening van de groothoeklens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3nAnLhR3NeF4QYrxR-0pNpphCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kGE14B8MscBif3RV8EBsVcy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pahw5dkm8IanH-t2Ru5cxPHTRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoW4tC4ya82CaEPMulVg3D7c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Lancer op 02-10-2025 23:22 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Wordt MY26 al uitgeleverd en zijn er nog verschillen opgemerkt buiten de al benoemde verschillen? (De tuuter, ruitenwisserverwarming en de naafkappen zo uit mijn hoofd?)

• RandomNick
Crusader schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:37:
Vandaag mijn eerste ervaring met een snellader, ik dacht, laat ik dat eens proberen voor de gein. Netjes genavigeerd naar het laadpunt, accupakket had z'n optimale conditioning ondergaan en maximale laadstroom was beschikbaar volgens het display in de auto.

Kom ik bij zo'n Kempower laadpunt, stekker er in, laadpas tegen de lezer en laden maar. Laadpas van MKB Brandstof werd geaccepteerd. Maar binnen een paar seconden no go, display van laadpunt zegt "laadsessie voorbereiden" maar de ID.7 weigerde 'm al snel, bij de stekker brandde de lamp rood. Dashboard had het over niet kunnen laden en dat ik het instructieboekje maar moest checken.

Als totaal nieuwe nitwit op EV gebied was dit geen fijne eerste kennismaking met snelladen.

Ben toen naar een ander laadpunt gereden en daar deed ie het wel prima.

Beetje off-topic, maar goed.
Heb je het maar één keer geprobeerd?
Het kan simpelweg zijn dat je stekker net niet goed zat, bij snelladen is het handig als je deze goed aandrukt.

Ik kan zeggen op basis van ruim 4 jaar EV rijden dat weigerende snelladers over het algemeen een zeldzaamheid zijn. Meestal is even uitpluggen en opnieuw starten wel genoeg als het een keer niet direct lukt.

• Bramji 117
  • Laatst online: 31-01 07:54
I-King schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:54:
Wordt MY26 al uitgeleverd en zijn er nog verschillen opgemerkt buiten de al benoemde verschillen? (De tuuter, ruitenwisserverwarming en de naafkappen zo uit mijn hoofd?)
Jazeker, vandaag haal ik mijn MY26 op.
BTW dit is af te lezen aan de hand van het VIN.
10de teken, voor MY 2026 is dat een 'T'.
(Het modeljaar 2026 wordt aangeduid met de letter 'T' in de 10e positie van het VIN-nummer.)

Klopt bij mij in ieder geval.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

RandomNick schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:08:
[...]

Beetje off-topic, maar goed.
Heb je het maar één keer geprobeerd?
Het kan simpelweg zijn dat je stekker net niet goed zat, bij snelladen is het handig als je deze goed aandrukt.

Ik kan zeggen op basis van ruim 4 jaar EV rijden dat weigerende snelladers over het algemeen een zeldzaamheid zijn. Meestal is even uitpluggen en opnieuw starten wel genoeg als het een keer niet direct lukt.
offtopic:
meerdere keren geprobeerd, stuk of 4 a 5 keer, ook met andere laadpassen. Daarna naar de plek gereden waar de genoemde Tesla stond te laden en ook bij die paal hetzelfde verschijnsel.

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-01 11:40
rjce schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

nou net reactie gehad van Ayvens, ze willen de hudson velgen gaan leveren en kunnen nog niet beloven dat de auto in 2025 uitgeleverd volgende week uitgeleverd gaat worden. Bestelling is geplaatst op 30 juni :|
Apart, 25 juLi besteld en word over 2 a 3 weken geleverd, aldus de update van een week geleden 1 week geleverd aldus de update van vandaag.
Wel Montreal velgen

[ Voor 8% gewijzigd door Shao Kahn op 03-10-2025 15:02 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:31
Mijne is 17 juli besteld door de LM bij de dealer, nu productie week 44. Aflevering staat in de app nog op week 45 maar dat lijkt me snel na week 44...

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 12:07
Ayvens heeft nu een klacht gemaakt ervan. Als het goed is gaat de dealer volgende week contact met me opnemen. Ik ga het wel horen. Mocht de kans te groot zijn dat ie dit jaar niet meer kom dan ga ik de order annuleren mits dit nog mogelijk is en ga ik voor een hybride auto ipv volledig electrisch.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-01 11:25
Wat ik overigens een gadget vind die ik in elke volgende auto ook weer wil hebben, de stoel die automatisch voor het uitstappen stukje naar achteren schuift en wanneer je instapt weer naar voren gaat.

• JanHenk
  • Niet online
ID.7 Tourer Pro S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjfA15N_aVn-U5_1qWGv0nJQaCg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F27aIHhXFi1dVhZAWTWy9K8S.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19V70mc5bFl-zsqQv5MtigVDYkA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SzuhWM2oeOXtSqVdZS5h0Yu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlGmLPlYPxaPVGzTeNtWfoCPKzA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OzmuU0gfQegRicbqqHS0YmN.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P0VG82pjWMUZV2Z73Hg1pKlamU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iH97ktCip7nBwMxiwvkgq8Ku.jpg?f=fotoalbum_small
Hij is er hoor! O+

De eerste drie cijfers staan inmiddels op de teller. Wat een fijne wagen. Enerzijds thuiskomen, anderzijds ook wel een flinke upgrade :)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:49
JanHenk schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:39:
ID.7 Tourer Pro S
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is er hoor! O+

De eerste drie cijfers staan inmiddels op de teller. Wat een fijne wagen. Enerzijds thuiskomen, anderzijds ook wel een flinke upgrade :)
Dikke bak hoor. Nu nog de Enyaq inruilen voor de Elroq zodat je weer op je eigen inrit past.

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01 12:47
Afgelopen week bekeken bij de dealer. Nog niet gepoetst, wel ontdaan van alle beschermmaterialen. Ik wilde de kleur even zien. 4-8-2025 besteld en nu dus binnen. Afhalen op 5 november, dan loopt ook abonnement van de Volvo af.

O ja, de granny gebruik ik juist altijd. Gewoon thuis aan het stopcontact. Nog nooit naar een snellader gemoeten omdat het thuis niet snel genoeg ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKRD8magFFfSUYC22eylcB2PmBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAhzRc90k89A1cujgo7uUTmO.jpg?f=fotoalbum_large

• Spekkie99
S80Executive schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:26:
Afgelopen week bekeken bij de dealer. Nog niet gepoetst, wel ontdaan van alle beschermmaterialen. Ik wilde de kleur even zien. 4-8-2025 besteld en nu dus binnen. Afhalen op 5 november, dan loopt ook abonnement van de Volvo af.

O ja, de granny gebruik ik juist altijd. Gewoon thuis aan het stopcontact. Nog nooit naar een snellader gemoeten omdat het thuis niet snel genoeg ging.

[Afbeelding]
Mooie combinatie zo dat rood met de velgen 👍

• ArneRH
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-01 17:35
Heeft iemand ervaring met het zelf 'plakken' van een bumperbeschermer bij de kofferbak? En nog tips voor een goede kwaliteit?
Zoiets: https://www.kofferbakmatw...Q0kWS1PtufzRoCRKIQAvD_BwE

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:36
ArneRH schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:11:
Heeft iemand ervaring met het zelf 'plakken' van een bumperbeschermer bij de kofferbak? En nog tips voor een goede kwaliteit?
Zoiets: https://www.kofferbakmatw...Q0kWS1PtufzRoCRKIQAvD_BwE
Ik heb een doorzichtige van Luxshield die bevalt goed. Je ziet 'm bijna niet en goed aan te brengen (nog steeds geklooi maar is te doen) Luxshield laaddrempel... https://www.amazon.nl/dp/B0DXQ7JK1H?ref=ppx_pop_mob_ap_share

• JanHenk
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

Dikke bak hoor. Nu nog de Enyaq inruilen voor de Elroq zodat je weer op je eigen inrit past.
Ja, het is wat vol zo. Past niet :+ Gelukkig is het een doodlopend stuk straat, dus staat zo niemand in de weg.

Komende week komt er eerst een keramische coating op de ID.7. Als ik hem daarna weer terug heb, gaat de Enyaq pas weg. Wij hebben hier genoeg aan één auto ;)

• Jer0ne
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-01 14:32
Inmiddels 140k probleemloze en fijne km in de ID.4 1st Max gemaakt. Altijd in de B stand en waar mogelijk met TA: riant rijden. Het is nu tijd voor een nieuwe EV. Ik heb naar enkele andere merken gekeken voor de vorm, maar ik was blij verrast met de gunstige lease mogelijkheden van de ID.7! Onlangs de ID.7 Tourer Pro S LE mogen bestellen. Stonewashed Blue en licht interieur. Ook ik werd gebeld door de LM dat de standaard velgen niet goed leverbaar zijn. Als alternatief kreeg de LM van de dealer de 20" Trondheim aangeboden. Zeker blij mee. De wat kleinere range en hogere fiscale waarde heb ik er graag voor over.

Heb nog geen verwachte leverdatum ontvangen. 5 jaar geleden werd de ID.4 nog verrassend op 30 december op kenteken gezet, hoewel de leverdatum in januari was. Even afwachten hoe het nu zal gaan, kijk er sowieso naar uit! :) :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
S80Executive schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:26:

[Afbeelding]
Juist voor thuis is een granny niet geschikt, op de looptijd/eigenaarschap van de gemiddelde EV zul je zulke laadverliezen hebben (door de lage laadsnelheid) dat een simpele EVSE er gewoon uit kan qua kosten.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:57
I-King schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:54:
Je vergeet de 3 klimaatzones op MY26

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• sn0x0r
Op de valreep op 30 september definitief de bestelling doorgegeven bij Volkswagen voor private lease. Nu kreeg ik gisterenavond een mailtje met de volgende aanhef:
Wij hebben vanuit de dealer een verwachte afleverdatum ontvangen voor het bestelde voertuig bij bovengenoemd leasecontract. De huidige verwachte afleverdatum is: 15/12/2025.
Maar ik begreep dat private lease auto's niet in december uitgeleverd worden, dus dan zou hij pas in januari 2026 op kenteken gezet worden en dan ook uitgeleverd?

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:05
Pfff. Vanochtend fietsdrager op trekhaak. Met volle accu geeft ie een bereik van 340. Nog geen km gereden en al 160 km kwijt. Ik denk: hij calibreert wel... maar nee. Verbruik is 26/27kw bij 110km/h. Ok het regende een deel. 11c. Valt nog tegen. Zegt m'n vrouw: dan zal die ook wel niet snelladen. Kom inderdaad nu aan max 135. Terwijl hij aangaf 174 te kunnen. Nou, zo de 2e stint. Eens kijken wat die oplevert.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:48
marcelmg2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:43:
Pfff. Vanochtend fietsdrager op trekhaak. Met volle accu geeft ie een bereik van 340. Nog geen km gereden en al 160 km kwijt. Ik denk: hij calibreert wel... maar nee. Verbruik is 26/27kw bij 110km/h. Ok het regende een deel. 11c. Valt nog tegen. Zegt m'n vrouw: dan zal die ook wel niet snelladen. Kom inderdaad nu aan max 135. Terwijl hij aangaf 174 te kunnen. Nou, zo de 2e stint. Eens kijken wat die oplevert.
in het verbruik van de eerste km zit heel veel verwarming/koeling. Dat mindert snel. Het waait vandaag ook hard, de air speed bepaalt de luchtweerstand, niet de ground speed die je afleest op je teller.
Snelheid bij snelladen hangt af van het batterij-% en batterij-º, de maximumpiek haal je tussen 10 en 20% en bij geconditioneerde batterij.

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:05
Het mindert niet. Verbruik is constant 26 en zomaar 29. En bereik was zomaar 340 nog voor ik 1m gereden had terwijl die met volle accu rond de 500 staat. En laden met 135 is ook niet snel. Tikt normaal zo de 185 aan....nou ik ga weer rijden...

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-01 09:35
marcelmg2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:01:
Het mindert niet. Verbruik is constant 26. En bereik was zomaar 340 nog voor ik 1m gereden had terwijl die met volle accu rond de 500 staat. En laden met 135 is ook niet snel. Tikt normaal zo de 185 aan....nou ik ga weer rijden...
Dat verbruik lijkt aan de hoge kant. Bij mij heeft de fietsdrager blijkbaar minder effect op verbruik... Of in ieder geval niet dusdanig dat ik het heel erg merkte. Mogelijk toch mede het gevolg van windkracht 5-6 tegenwind? Hij heeft wel een erg goede Cx maar harde tegenwind is nog steeds veel wrijving... Ook bij benzine in feite, alleen zijn die in de basis al zo inefficiënt dat je het amper merkt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sn0x0r schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:22:
Op de valreep op 30 september definitief de bestelling doorgegeven bij Volkswagen voor private lease. Nu kreeg ik gisterenavond een mailtje met de volgende aanhef:

[...]

Maar ik begreep dat private lease auto's niet in december uitgeleverd worden, dus dan zou hij pas in januari 2026 op kenteken gezet worden en dan ook uitgeleverd?
Hoe kom je daar bij?
De tijd van niet leveren in december is al lang achter ons.

• sn0x0r
True schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Hoe kom je daar bij?
De tijd van niet leveren in december is al lang achter ons.
Dat zei de man van PON Financial services tegen mij aan de telefoon. Zelf zou ik zoiets nooit kunnen bedenken namelijk.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sn0x0r schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Dat zei de man van PON Financial services tegen mij aan de telefoon. Zelf zou ik zoiets nooit kunnen bedenken namelijk.
Oké dat is dan net wel de enige partij die er wat over te zeggen heeft. Ik zou eens valideren bij de dealer waar die geleverd wordt hoe zij er tegenaan kijken.

• Loompie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01 10:11
Jer0ne schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:53:
Inmiddels 140k probleemloze en fijne km in de ID.4 1st Max gemaakt. Altijd in de B stand en waar mogelijk met TA: riant rijden. Het is nu tijd voor een nieuwe EV. Ik heb naar enkele andere merken gekeken voor de vorm, maar ik was blij verrast met de gunstige lease mogelijkheden van de ID.7! Onlangs de ID.7 Tourer Pro S LE mogen bestellen. Stonewashed Blue en licht interieur. Ook ik werd gebeld door de LM dat de standaard velgen niet goed leverbaar zijn. Als alternatief kreeg de LM van de dealer de 20" Trondheim aangeboden. Zeker blij mee. De wat kleinere range en hogere fiscale waarde heb ik er graag voor over.

Heb nog geen verwachte leverdatum ontvangen. 5 jaar geleden werd de ID.4 nog verrassend op 30 december op kenteken gezet, hoewel de leverdatum in januari was. Even afwachten hoe het nu zal gaan, kijk er sowieso naar uit! :) :)
Goeie keuze (heb exact dezelfde configuratie 😜)!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LuPo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 03:41:
[...]

Je vergeet de 3 klimaatzones op MY26
Die had de MY25 ook al (en ik meen de MY24 ook), dat is al eerder ontkracht dat het verkeerd afgelezen was uit een online brochure door iemand hier.

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01 12:47
True schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 02:04:
[...]
Juist voor thuis is een granny niet geschikt, op de looptijd/eigenaarschap van de gemiddelde EV zul je zulke laadverliezen hebben (door de lage laadsnelheid) dat een simpele EVSE er gewoon uit kan qua kosten.
Ik ben op de hoogte qua laadverliezen, maar dat het zoveel zou zijn wist ik niet en betwijfel ik ook. Ik rijd amper 10.000 km per jaar met de ID7. Ik laad overigens ook vaak bij een klant aan de 11kW paal, dus niet alles gaat via de granny. Enne, ik moet toch ergens met het overschot zonne-energie heen :)

• LuPo
True schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Die had de MY25 ook al (en ik meen de MY24 ook), dat is al eerder ontkracht dat het verkeerd afgelezen was uit een online brochure door iemand hier.
Oh oke sorry! :)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:38

The Legend

*Plop*

S80Executive schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

Ik ben op de hoogte qua laadverliezen, maar dat het zoveel zou zijn wist ik niet en betwijfel ik ook. Ik rijd amper 10.000 km per jaar met de ID7. Ik laad overigens ook vaak bij een klant aan de 11kW paal, dus niet alles gaat via de granny. Enne, ik moet toch ergens met het overschot zonne-energie heen :)
Dat verschil is groter dan je denkt. Als ik op 1 fase traag laad (<3kW) dan is het verlies tussen de 15-20%. Op 11kW maar 5%. Omdat ik thuis nog saldeer en geen terugleverkosten heb, is het voor mij nu dus duurder om op zonne overschot (traag) te laden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• LuPo
True schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Het verschil is dus de tweetonige claxon en dynamische naafkappen die er met MY26 op zitten, en de verwarmbare ruitensproeiers die eraf zijn gehaald?

Dat is dus op zich om het even, toeter gebruik ik eigenlijk nooit. Naafkappen is leuk maar verwarmbare ruitensproeiers ook.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LuPo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Het verschil is dus de tweetonige claxon en dynamische naafkappen die er met MY26 op zitten, en de verwarmbare ruitensproeiers die eraf zijn gehaald?

Dat is dus op zich om het even, toeter gebruik ik eigenlijk nooit. Naafkappen is leuk maar verwarmbare ruitensproeiers ook.
De 'oude' claxon is knullig voor een auto waar VW de auto in het E-segment durft te plaatsten. Dus dat is terecht, nog logischer is betere achteruitrijcamera dat is wel echt een misser van VW. Die naafkappen zijn tegenwoordig ook wat standaard aan het worden op de D en E segment auto's dus past ook goed bij de ID.7, maar dat is echt 100% een gimmick koop je vooral voor anderen. Want het is toch alleen echt merkbaar als je rijdt of als je heel toevallig naar de naafkapjes kijkt als de auto stilstaat 8)7
Die verwarmbare ruitensproeiers hebben ze denk ik vooral meegenomen om de auto ook net iets aantrekkelijker te maken in Scandinavië, of dat nodig is of niet weet ik niet. Maar het is wel iets waar ze op kunnen bezuinigen waar men in 99,9% van de ritten geen nut van heeft.

• LuPo
True schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

De 'oude' claxon is knullig voor een auto waar VW de auto in het E-segment durft te plaatsten. Dus dat is terecht, nog logischer is betere achteruitrijcamera dat is wel echt een misser van VW. Die naafkappen zijn tegenwoordig ook wat standaard aan het worden op de D en E segment auto's dus past ook goed bij de ID.7, maar dat is echt 100% een gimmick koop je vooral voor anderen. Want het is toch alleen echt merkbaar als je rijdt of als je heel toevallig naar de naafkapjes kijkt als de auto stilstaat 8)7
Die verwarmbare ruitensproeiers hebben ze denk ik vooral meegenomen om de auto ook net iets aantrekkelijker te maken in Scandinavië, of dat nodig is of niet weet ik niet. Maar het is wel iets waar ze op kunnen bezuinigen waar men in 99,9% van de ritten geen nut van heeft.
Is de achteruitrijcamera ook verbeterd op de MY26?

Heb je een lijstje/link waar ik de verschillen kan vinden? Probeer te googlen maar krijg het niet gevonden.

• Puppetmaster
True schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
De 'oude' claxon is knullig voor een auto waar VW de auto in het E-segment durft te plaatsten.
Idd…
Zijn daar geen aftermarket oplossingen voor?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LuPo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Heb je een lijstje/link waar ik de verschillen kan vinden? Probeer te googlen maar krijg het niet gevonden.
Niet dat ik weet, daar heb ik niets over gelezen - ga er maar van uit dat die niet is aangepast. Maar het is wel een absoluut terecht minpunt van de ID.7. O.a. de Passat en Octavia van de vorige generatie hadden een betere achteruitrijcamera (voornamelijk scherper beeld bij alle weersomstandigheden).

Hoe je het kunt vinden? De brochure/prijslijst van de MY26 met die van MY25 vergelijken.

• RandomNick
JanHenk schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:39:
ID.7 Tourer Pro S
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is er hoor! O+

Wat een plaatje! Netjes met die strakke kentekenplaat achter. Krijg over 4 weken dezelfde configuratie. Veel plezier ermee!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 14:16
LuPo schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Heb de mijne vanochtend opgehaald (Pro Limited Tourer), MY26. Kan verklappen dat de camera niet verbeterd is helaas.

Zal later even fotos uploaden, eerst nog een stukje rijden :)

• LuPo
Knul schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:24:
[...]

Heb de mijne vanochtend opgehaald (Pro Limited Tourer), MY26. Kan verklappen dat de camera niet verbeterd is helaas.

Zal later even fotos uploaden, eerst nog een stukje rijden :)
Gaaf veel plezier!
Wij willen foto's zien ;)

• Knul
U vraagt, wij draaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O7LTy9rqKHSu_j2PrImWdw9mzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qyFzrE12RKBb4mJ8b4FFS7Kv.jpg?f=user_large

Bij de dealer vanochtend. Helaas geen strik of doek, wel twee (redelijke) flesjes wijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp0QxAsCYWXKBZ5UgotnBVdqv5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TeZGQdtEKFbw50Y9d4iP9hma.jpg?f=user_large

Niet meer nodig, maar mijn fossiele cabrio (zowel letterlijk als figuurlijk) had nog wat dinosap nodig voordat hij naar de stalling ging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOApdAxBkFI6KkCyv5SXROOPzr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1OPCbOdMpj30OtaDYYs0UI34.jpg?f=user_large

Scheelt maar 30 jaar, 150pk en 700kg :+ Wel beide achterwielaandrijving. Mijn ID.7 is een Pro Limited Tourer, zonder aanvullende opties. Ik had sowieso deze velgen al besteld i.c.m. Vierseizoensbanden. Dat zijn gelukkig Continentals geworden, de dealer had het eerst over Vredestein..

Eerste 200km zitten erop, met de (forse) tegenwind en regen toch nog een verbruik van 169Wh/km. Netjes :) Rijdt heerlijk!

• tulipmania
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-01 16:50
pim89 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:52:
Ik heb ook een granny charger en 1 keer gebruikt op een camping in Frankrijk (netjes in overleg met de campingbaas). Valt voor mij in de categorie 'beter mee verlegen dan om verlegen'. Laden gaat er tergend traag mee, maar het kan in sommige regio's je laatste redmiddel zijn.
In het begin had ik 'm standaard in de auto liggen, nu gaat 'ie alleen in de auto met vakanties. Heb er ook een vrij lang en vrij dik verlengsnoer bij waarmee in de Enyaq de bak onder de laadvloer al snel vol zit. Dat wordt nog wat als ik straks de ID.7 heb en de helft van die bak door de subwoofer is ingenomen.
De subwoofer kan je er met een Torx-30 heel makkelijk uithalen. Met vakantie geeft me dat een stuk meer pakruimte en het geluid blijft prima (voor mijn oren).

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:16
Het begint wel irritant te worden dat de wagen om de zoveel tijd ongevraagd alle profielinstellingen vergeet. Nu kan ik wéér alles opnieuw instellen… 🤬

Catch my drift?

• LuPo
Crusader schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:50:
Voor de statistieken (Google Sheet is niet meer beschikbaar):
ID.7 Limousine Pro LE in Scale Silver met interieur + exterieur Plus pakketten besteld op 13 juni.
Afgelopen maandag een mailtje dat de auto is geproduceerd en op weg naar de dealer is.
Afspraak gemaakt om 24 september op te halen, dus bijna 15 weken levertijd (Wittebrug Den Haag)
Heb je hem al? Ik ben wel benieuwd naar een paar foto's van de Scale Silver :)

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Wat een plaatje! Netjes met die strakke kentekenplaat achter. Krijg over 4 weken dezelfde configuratie. Veel plezier ermee!
Scherp! :) Heb ik specifiek om gevraagd, i.v.m. de beschikbare ruimte tot de modelaanduiding.

• Spekkie99
JanHenk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Scherp! :) Heb ik specifiek om gevraagd, i.v.m. de beschikbare ruimte tot de modelaanduiding.
Idd zeer strak, wat moet je daarvoor vragen? 😎

• LuPo
Spekkie99 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Idd zeer strak, wat moet je daarvoor vragen? 😎
Dat is toch niet zo moeilijk?
"Wil je hem leveren met een kentekenplaat zonder reclame, aub?"

• RandomNick
JanHenk schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Ik heb die vraag ook gesteld, en laat daarnaast ook nog de ID.7 aanduiding weghalen. Zwart op donkerblauw zie je toch nauwelijks, dan liever niks en lekker strak.

• koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-02 20:42
Sinds 2,5 week in bezit van mijn Tourer LE in stonewashed blue. Ik vind hem lekker rijden.
Ik heb een vraagje over de bagage netten. Wel even gezocht in handleiding en in dit topic maar kom er niet echt uit. Ik heb 2 netten. 1 in een zakje die is volgens mij voor achter de voorstoelen als achterbank plat is. Andere net is volgens mij voor op de laadvloer om er overheen te spannen en heeft 4 haakjes. Ik was op zoek naar het net voor tegen de zijkant maar die lijk ik niet te hebben. Klopt dat... zoals gezegd heb ik een LE dus geen Pro.
Andere vraag nog: iemand ervaring met de aangeboden kennismaking electrisch rijden via VW?
Als laatste toch maar even foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EXvhpQGsNHT6UbIOgH_gnjMc9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ6PCnJvC5CvOi3XsaJBDbXx.jpg?f=fotoalbum_large

• tulipmania
RandomNick schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Ik heb die vraag ook gesteld, en laat daarnaast ook nog de ID.7 aanduiding weghalen. Zwart op donkerblauw zie je toch nauwelijks, dan liever niks en lekker strak.
Zelfde kleur blauw, maar ID.7 is bij mij wit (een jaar geleden geleverd). Heb ook nummerplaten zonder dealerreclame maar ze wilden de modelnaam er echt niet afhalen omdat dat verplicht zou zijn zodat de brandweer kan zien dat het een electrische auto is.

• JanHenk
  • Niet online
Als de dealer het niet wil doen om zo’n flauwekulreden, doe je het zelf of vraag je een ander, toch? :)

• tulipmania
Had gekund idd, maar ben er nu aan gewend :)
en ziet er best prima uit met dunne nummerplaat

• Crusader

Crusader

Arc Nature

LuPo schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Heb je hem al? Ik ben wel benieuwd naar een paar foto's van de Scale Silver :)
Yes inmiddels hebben we ‘m, zal binnenkort wat posten 👍🏻

By the way, bij mij werkt de parkeren op afstand app ook niet meer. Heeft 1 keer gewerkt om te proberen en daarna nooit meer. Genereert ook geen QR code als ik opnieuw wil koppelen.
Dit probleem hadden anderen hier ook toch?

[ Voor 30% gewijzigd door Crusader op 05-10-2025 20:38 ]

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 22:46
Bramji 117 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:54:
Hoi allen,

Voor nu de laatste update denk ik.
Pro Limited 1-8-25 besteld bij de dealer die hem meteen heeft doorgezet naar de fabriek.
Morgen, 3-10-25 ophalen bij de dealer in Breda.
9 weken levertijd!
Dat is lekker snel!

Maar kan iemand mijn beknopt uitleggen hoe het precies werkt met dat bestellen/fabriceren? Mijn ID7T is eind juni door de dealer (Ames) besteld en wordt na meerdere 'vertragingen' pas in week 48 geleverd! Niemand in dit forum moet zo lang wachten volgens mij. Ik snap er werkelijk geen hol van. De LM verwijst continu naar de dealer en de dealer reageert letterlijk elke keer met het zinnetje "wij zijn afhankelijk van wat we doorkrijgen van de fabriek, daar hebben wij geen invloed op". Zo frusterend :(

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04:36
Drakentemmer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:47:
[...]

Dat is lekker snel!

Maar kan iemand mijn beknopt uitleggen hoe het precies werkt met dat bestellen/fabriceren? Mijn ID7T is eind juni door de dealer (Ames) besteld en wordt na meerdere 'vertragingen' pas in week 48 geleverd! Niemand in dit forum moet zo lang wachten volgens mij. Ik snap er werkelijk geen hol van. De LM verwijst continu naar de dealer en de dealer reageert letterlijk elke keer met het zinnetje "wij zijn afhankelijk van wat we doorkrijgen van de fabriek, daar hebben wij geen invloed op". Zo frusterend :(
Welke uitvoering/opties heb je? De zwarte 'Bergen'-velgen zijn slecht leverbaar.

Een pro limited met 'Hudson'-velgen en trekhaak zou eind van het jaar op transport gaan. Waarschijnlijk nog iets eerder omdat verkochte voorraad voorrang krijgt op nog niet verkochte dealer-voorraad.

Ik hoop binnenkort te delen wat de levertijd is van een pro limited met Trondheim-velgen.

• Drakentemmer
Ruud schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:32:
[...]

Welke uitvoering/opties heb je? De zwarte 'Bergen'-velgen zijn slecht leverbaar.
ID7T pro limited Moonstone Grey met een trekhaak als enkele optie. Oorspronkelijk de Bergen velgen gekozen, maar recent zoals velen hier omgezet naar de Hudson velgen.

Hebben de gekozen lakkeur, velgen, opties etc. normaliter dan invloed op de mogelijke leverdatum van een auto (muv dit specifieke Bergen velgen verhaal)? Ik dacht altijd dat het slechts een kwestie van wat extra of andere dingen op de lopende band erin monteren was ;)

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 17:02
[...]

Dat is lekker snel!

Ik heb mijne rond 20 mei besteld, en had 13 september afgeleverd kunnen worden. Door de lease maatschappij mocht dit niet en kan ik hem nu komende zaterdag op gaan halen (eind datum huidig lease contract). Totaal zijn dat ook 16 weken levertijd. Hij was onder andere vertraagd door de zomerstop bij de VW fabriek.

Die twaalf weken van jou zijn wat dat betreft dus zo gek nog niet.

Wel zin in komende zaterdag!

• Drakentemmer
mark322 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Ik heb mijne rond 20 mei besteld, en had 13 september afgeleverd kunnen worden. Door de lease maatschappij mocht dit niet en kan ik hem nu komende zaterdag op gaan halen (eind datum huidig lease contract). Totaal zijn dat ook 16 weken levertijd. Hij was onder andere vertraagd door de zomerstop bij de VW fabriek.

Die twaalf weken van jou zijn wat dat betreft dus zo gek nog niet.

Wel zin in komende zaterdag!
- Ik had geen huidig leasecontract, dus de ID7 kon zsm geleverd worden.
- Week 27 besteld, prognose levering week 48. Dat zijn geen 12 maar 21 weken.

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-02 17:02
Drakentemmer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

- Ik had geen huidig leasecontract, dus de ID7 kon zsm geleverd worden.
- Week 27 besteld, prognose levering week 48. Dat zijn geen 12 maar 21 weken.
Oja. Rekenfoutje, het is al laat. Dan is het wel lang ja!

• Puppetmaster
Crusader schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:59:
[...]
By the way, bij mij werkt de parkeren op afstand app ook niet meer. Heeft 1 keer gewerkt om te proberen en daarna nooit meer. Genereert ook geen QR code als ik opnieuw wil koppelen.
Dit probleem hadden anderen hier ook toch?
Mja, meerdere met verschillende redenen waarom het niet werkt.
Bij mij niet omdat de app blijft draaien nadat hij de QR gescanned heeft. :/

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-02 11:14

passat_to_ev

Nice_car

Puppetmaster schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:25:
[...]

Mja, meerdere met verschillende redenen waarom het niet werkt.
Bij mij niet omdat de app blijft draaien nadat hij de QR gescanned heeft. :/
Bij mij hetzelfde (wel qr, geen koppeling) en heb de dealer al gesproken. Blijkt voor hen ook ongrijpbaar te zijn (???) maar ze willen wel op onderzoek gaan bij mijn auto. Ze hebben het ook op een paar showroom auto’s geprobeerd maar lukte ook niet. Vrees dat de auto er wel een paar dagen kan staan zonder dat ik er iets mee opschiet dus weet nog niet of ik dat ga doen. Toch wel (klein) smetje op de auto, 60k en dan werkt niet alles ….

MW_ID7

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:29
marcelmg2 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:01:
Het mindert niet. Verbruik is constant 26 en zomaar 29. En bereik was zomaar 340 nog voor ik 1m gereden had terwijl die met volle accu rond de 500 staat. En laden met 135 is ook niet snel. Tikt normaal zo de 185 aan....nou ik ga weer rijden...
Tijdje terug een testje gedaan met geen of amper verkeer over 50km aan 120km/u constant, met 3 fietsen op trekhaak, bij 17 graden, droog en weinig wind en dat kwam op 21.0kWh/100km.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04:36
Drakentemmer schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

ID7T pro limited Moonstone Grey met een trekhaak als enkele optie. Oorspronkelijk de Bergen velgen gekozen, maar recent zoals velen hier omgezet naar de Hudson velgen.

Hebben de gekozen lakkeur, velgen, opties etc. normaliter dan invloed op de mogelijke leverdatum van een auto (muv dit specifieke Bergen velgen verhaal)? Ik dacht altijd dat het slechts een kwestie van wat extra of andere dingen op de lopende band erin monteren was ;)
Klopt, dat gaat tegenwoordig allemaal door elkaar heen en heeft geen invloed meer. Maar misschien heb jij naast de Bergen-optie nog een optie besteld waar problemen mee zijn. Maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

Of misschien had de dealer een auto al besteld voor een klant voor week 48, heeft de klant later geannuleerd en wilde jij precies dezelfde uitvoering. Zonder inzicht in die specifieke auto en een open communicatie met de dealer kom je er toch niet achter.

Of misschien belt de dealer volgende week ineens dat ie klaar staat.

• RandomNick
tulipmania schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:20:
[...]

Zelfde kleur blauw, maar ID.7 is bij mij wit (een jaar geleden geleverd). Heb ook nummerplaten zonder dealerreclame maar ze wilden de modelnaam er echt niet afhalen omdat dat verplicht zou zijn zodat de brandweer kan zien dat het een electrische auto is.
Als je geen 'black edition' hebt is ID.7 inderdaad wit.

• RandomNick
[...]

Dat is lekker snel!

Misschien wil er iemand in de keten gewoon niet toegeven dat er een taak wat langer dan gebruikelijk is blijven liggen. Erachter komen doe je waarschijnlijk toch niet.

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01 08:39
The Legend schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Dat verschil is groter dan je denkt. Als ik op 1 fase traag laad (<3kW) dan is het verlies tussen de 15-20%. Op 11kW maar 5%. Omdat ik thuis nog saldeer en geen terugleverkosten heb, is het voor mij nu dus duurder om op zonne overschot (traag) te laden.
Dit vind ik wel interessant. Hoe heb je dat gemeten? In onderstaande grafiek zie je het vermogen gemeten door mijn laadpaal (Peblar), dit is 100% zeker het vermogen die je van het net haalt (exclusief verliezen in de kabel van je meter kast tot aan de EV charger). De ID7 geeft ook een laadvermogen door, al heb ik geen idee waar die dat meet. Is dat effectief wat er in de batterij terecht komt, of is het wat er de wagen binnen komt en zijn er in de wagen nog verder verliezen waar je rekening mee moet houden? In elk geval, die 2 cijfers door elkaar delen, geeft mij laadverliezen van ongeveer 10-11% op voor 2.4kW laden. Maar misschien zijn er nog extra verliezen in de wagen zelf? Ik zal het eens in de gaten houden hoe dit schaalt. Ik zit in Belgie en dacht dus altijd gewoon best traag te laden om het capaciteitstarief te vermijden, maar als ik nu nog moet gaan optimaliseren voor laadverliezen ook :)

p.s. Natuurlijk slechts een benadering. De nauwkeurigheid is beperkt door wat deID7 doorgeeft (slechts sporadisch en op 100W nauwkeurig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k00fBPCD6_3LZD2HVSWR7TieQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0IeVRO1WoScN267DtuPMFPp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tjaf op 06-10-2025 09:01 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

tjaf schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Dit vind ik wel interessant. Hoe heb je dat gemeten? In onderstaande grafiek zie je het vermogen gemeten door mijn laadpaal (Peblar), dit is 100% zeker het vermogen die je van het net haalt (exclusief verliezen in de kabel van je meter kast tot aan de EV charger). De ID7 geeft ook een laadvermogen door, al heb ik geen idee waar die dat meet. Is dat effectief wat er in de batterij terecht komt, of is het wat er de wagen binnen komt en zijn er in de wagen nog verder verliezen waar je rekening mee moet houden? In elk geval, die 2 cijfers door elkaar delen, geeft mij laadverliezen van ongeveer 10-11% op voor 2.4kW laden. Maar misschien zijn er nog extra verliezen in de wagen zelf? Ik zal het eens in de gaten houden hoe dit schaalt. Ik zit in Belgie en dacht dus altijd gewoon best traag te laden om het capaciteitstarief te vermijden, maar als ik nu nog moet gaan optimaliseren voor laadverliezen ook :)

p.s. Natuurlijk slechts een benadering. De nauwkeurigheid is beperkt door wat deID7 doorgeeft (slechts sporadisch en op 100W nauwkeurig).

[Afbeelding]
Ik weet wat uit het net komt door een kWh-meter voor de laadpaal in de meterkast. Wat in de auto is beland haal ik uit de VW-app die ook gekoppeld is met TRONITY.

Mijn Zappi vertelt ook wat de laadpaal uit het net haalt, en dat verschilt nauwelijks van de kWh-meter. Dus tussen meterkast en laadpaal zit weinig verlies (10 meter 6mm2 kabel).

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 06-10-2025 09:40 ]

• Knul
Heb mijn ID7 zaterdag voor het eerst geladen. Volgens de auto komt er 9.8 - 10kW in, mijn meterkast én de laadpaal (Easee) geven aan dat er met 10.6kW geladen wordt. Laadverlies lijkt bij mij tussen de 5 en 10% te liggen. Laadpaal staat een ~50cm van de meterkast af, de laadkabel is met 10 meter wel een forse jongen.

Mijn plug-in laadde ik met een granny charger, daar was het laadverlies rond de 20%.

Zitten nog wel wat bugs in mijn ID.7. Stuurde gisteren vanaf de app een route naar de auto, die de auto keurig overnam. Alleen kwamen de instructies via de telefoon, terwijl de navigatie in de auto aan stond :')

Ik vind het ook jammer dat de app geen rittenregistratie toont. Dit kon mijn Volvo wel. Rij de auto 100% privé, dus geen ramp, maar zou graag willen zien hoe (on)zuinig een rit was..

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:48
The Legend schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Ik weet wat uit het net komt door een kWh-meter voor de laadpaal in de meterkast. Wat in de auto is beland haal ik uit de VW-app die ook gekoppeld is met TRONITY.

Mijn Zappi vertelt ook wat de laadpaal uit het net haalt, en dat verschilt nauwelijks van de kWh-meter. Dus tussen meterkast en laadpaal zit weinig verlies (10 meter 6mm2 kabel).
Ik gebruik ook Tronity, en ik merk dat de data exports altijd hele percentages SoC bevat. De "Charged kWh" kolom bevat enkel veelvouden van 0.77. Dat is dus gewoon percentage * batterijcapaciteit, en geen meting in kWh. Of die percentages zowel naar boven als naar beneden afgerond worden, is me niet duidelijk. Ik hoop het, want dan zou het globaal over een maand nog wel ongeveer kunnen kloppen.

• JanHenk
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Dat is niet echt een waterdichte methode, want Tronity doet gewoon een benadering op basis van delta SoC (afgerond) en de ingegeven batterij capaciteit = geladen kWh in batterij.

Nu bepaal je de teller wel twee keer op dezelfde manier, maar BMS schattingen en afrondingen maken het vrij inaccuraat.

Het is sowieso redelijk moeilijk om efficiëntie te meten en je hebt niet veel andere gegevens beschikbaar. Je kan het betrouwbaarder maken door beide keren leeg te rijden (in ieder geval sub 5%) en helemaal vol te laden en op die manier te vergelijken.

• The Legend

The Legend

*Plop*

JanHenk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Dat is niet echt een waterdichte methode, want Tronity doet gewoon een benadering op basis van delta SoC (afgerond) en de ingegeven batterij capaciteit = geladen kWh in batterij.

Nu bepaal je de teller wel twee keer op dezelfde manier, maar BMS schattingen en afrondingen maken het vrij inaccuraat.

Het is sowieso redelijk moeilijk om efficiëntie te meten en je hebt niet veel andere gegevens beschikbaar. Je kan het betrouwbaarder maken door beide keren leeg te rijden (in ieder geval sub 5%) en helemaal vol te laden en op die manier te vergelijken.
Dat klopt, maar dat is in de praktijk de enige eenvoudige manier. En als je op dezelfde manier meet, kunnen beide metingen afwijken zolang die afwijking maar niet heel wisselt.

In algemene zin wordt ook erkend dat traag laden een hoger verlies heeft. Ik ken de wetenschap er achter niet, maar dat gegeven correleert iig met mijn data :P

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1