True schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:57:
Auto wilde niet starten vanochtend: 'Elektrosysteem werkt niet correct. Auto veilig stoppen!'
Auto wordt straks naar de dealer gesleept vanwege foutcode P0AA5 -
Negatieve contactor Hybrid/EV-accu circuit vast in geopende stand.
Ik wilde graag zo snel mogelijk een afspraak voor de SOS storingsmelding, maar dit had niet gehoeven.

Na 4 werkdagen bij de dealer te staan hebben ze in ieder geval de SOS storingsmelding opgelost door een onderdeel hierin te vervangen - knullig dat zo'n ding stuk gaat binnen 9 maand, maar oké.
Ook hebben ze de ID.7 nu weer rijdend, maar ze zijn er niet tevreden mee. Ze hebben het namelijk opgelost gekregen door enkel het 12V systeem te resetten en dat het op te lossen is met enkel een reset is wel ietwat frappant als je daarvoor geen meter met je auto kunt rijden. Dat ben ik dan ook absoluut eens met de dealer, ze hebben het probleem voorgelegd bij VW zelf en wachten op hun antwoord, als ze geen definitieve oplossing terugkrijgen willen ze eerst zelf nog wat rijden met de auto om te voorkomen dat ik er na een paar kilometer weer mee sta. Wordt vervolgd ..
In de tussentijd rij ik bijna een week met een Passat uit '25 en kan ik tussen de ID.7 en de Passat ook wel een mooie vergelijking maken. Ondanks dat ik erg tevreden ben met mijn ID.7 voelt de Passat meer af en voelt wat degelijker, ik weet niet helemaal waar dat tweede in zit. Dat eerste zit vooral in:
- De raam- en stuurknoppen die vlekkeloos werken en omdat ze niet capacitief zijn je op de tast de juiste kunt vinden zonder al knoppen in te drukken - subject gewoon beter
- Ondanks dat het een ICE is, is rollend parkeren echt veel soepeler en prettiger te doen, achteruit door een iets verzakte asfaltweg een verhoogt trottoir op om op mijn oprit te komen gaat in de Passat veel soepeler dan in de ID.7. In het 'gat' moet je iets gas bijgeven wat in de ID.7 resulteert in flink veel gas en lastig doseren, gaat dit met de Passat gewoon beter. Een goede vergelijking is het hebben van meer koppel in een diesel t.o.v. een benzine (hoewel de Passat een 1,5L mild hybrid benzine is). Dit is m.i. puur afstelling van het gas/play-pedaal in de ID.7 en dat mag wel beter.
- Achteruitrijcamera is veel scherper bij zowel dag als nacht, een punt wat we hier al vaker benoemd hebben, om één of andere reden heeft de ID.7 een camera gekregen uit 2014 i.p.v. uit 2024.
- De instelbaarheid van de hoofdsteunen voorin de auto zijn net iets prettiger omdat ze ook naar voren kunnen.
Dit vind ik al met al wel jammer, het zijn eigenlijk maar kleine punten die met m.i. weinig moeite en/of kosten de ID.7 echt af hadden kunnen maken (hoofdsteunen is meer voorkeur).
Aan de andere kant neem ik ook de volgende punten goed waar:
- De draaicirkel van de Passat is bizar groot de eerste paar keer parkeren moest ik hardop lachen omdat ik moest steken waar ik met de ID.7 dat in één draai gehaald had.
- De motor moeten starten en niet direct rem én draaien naar de D.
- De motor moeten uitschakelen

En deze Passat zal wel niet alle opties hebben, maar ik ben nu ook verwend met o.a.
- Keyless entry - al twee keer vergeten de auto op slot te doen en al vijf keer bij de auto gestaan en gedacht oh ja ik moet de sleutel pakken - overigens is het wel bizar dat een auto wel keyless start heeft, maar geen keyless entry, je moet toch al de sleutel pakken bij in en uitstappen neem die optie dan standaard op.
- De elektrische kofferbak.
- Het vermogen vooral dat het direct aanspreekbaar is, is en blijft echt heerlijk.
- De rust en stilte in de auto.
- Deze Passat heeft maar 3 massagestanden en ze zijn alle drie minder dan de ID.7.
- De stoelen in het algemeen, de ID.7 stoelen zitten echt perfect en die in de Passat zitten erg prettig.
- Geen stoelkoeling - in amper een week meermaals willen gebruiken.
- Geen parkeercamera voor, de eerste twee keer dat ik nog steeds het camerabeeld van achter zag dacht ik dat ik niet naar de D geschakeld was.
- Geen 360° camerasysteem - ik merk dat ik het niet nodig heb, maar de camera voor is wel prettig en ik gebruik de 360° view regelmatig om te kijken of ik wel perfect in het vak sta, als ik het niet kan zien, maar ik sta er wel goed in ga ik de auto ook niet daarna nog verzetten.
Resumé als ik de '25 Passat Variant vergelijk met mijn MY25 ID.7 Tourer blijft de ID.7 logischerwijs de fijnere keuze, maar er zit dan ook fiscaal 19k verschil in dus dat is niet vreemd. Ik blijf het jammer vinden dat VW gekozen heeft voor het capacitieve systeem voor het stuur en de ramen. Het heeft voor mij eigenlijk weinig echt toegevoegde waarde anders dan de gimmick én het is wel een stuk lastiger om goed te
leren. En voor de achteruitrijcamera heb ik geen goed woord voor over. De draaicirkel van de ID.7 is geweldig en het rijden erin is dat ook.
Als je de auto full operational leaset én je mag/kan ook BEV/PHEV rijden zou ik eerder voor een goed aangeklede Passat/Superb gaan dan de ID.7 (toen er nog geen LE modellen waren) dat is m.i. de meerprijs in de bijtelling en de mindere heffingskorting niet waard. Privé is de berekening al heel anders gezien de mogelijkheid tot laden via eigen PV-opwek natuurlijk en nu met de huidige PL-tarieven ook.
Ik hoop alleen dat ik snel de ID.7 weer terugkrijg en de problemen niet nogmaals optreden ..