Flieger schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:03:
[...]
Ik heb de meest recente software. Ik krijg bij elke start de opties ‘gebruiker wisselen’, ‘meer informatie’ (om te lezen over de verschillende statussen van online zijn en uitleg van de icoontjes die rechtsboven naast de tijd staan) en ‘ok’ (om te bevestigen dat ik het ben en mijn voorkeuren/instellingen geladen worden).
Ik heb ook de meest recente SW, maar toch zegt iemand anders dat die bij een demo auto (mogelijk MY26?) niet de melding krijgt.
De functionaliteit van de SOS knop is inmiddels anders dan de SOS knop in voorgaande modellen.
En toch zijn er genoeg auto's/merken/modellen die niet verplicht een
accepteer gebruiker melding inbouwen én wel dezelfde functionaliteiten bieden.
ChatGPT geeft aan dat Unece wél regels heeft over het verplicht inschakelen van veiligheidssystemen, maar niet over rij-modi die impact kunnen hebben op de range. Wederom een beetje flauw, maar verwijzen naar een algemene website kan ik niet zo veel mee, ik kan toch niet alles afstruinen om te kijken of het daar in staat.
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat met een standaard rij-profiel starten verplicht zou zijn vanuit enige regelgeving.
[...]
De remingreep heeft niets met de autohold functie te maken. Dit betreft je vierde punt. Als de auto een obstakel waarneemt met de sensoren en ook merkt dat daar geen actie op ondernomen wordt door de bestuurder, grijpt ie in. Dat is bij het naderen van een file bijv. eerst met een rood ID Light, melding en een harde piep. Uiteindelijk zal dit ook een remingreep worden (of stuuringreep om je richting de vluchtstrook te leiden).
Dat ben ik ook zeker met je eens, maar de enige keren dat ik er last van heb is: terecht tijdens het rijden voorwaarts, of m.i. onterecht voor achteruit inparkeren en dat laatste zou ik kunnen voorkomen door op de rem te parkeren zonder autohold, maar het deactiveren van autohold kan dus niet als je al in de R-stand staat. Over de functie front assist (met ingreep) zelf kan ik niet klagen zie ook:
True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" CTRL+F tunnel - het werkt uitstekend.
Vanuit dezelfde regelgeving moeten auto’s steeds meer sensoren hebben; dode hoek sensor, verkeerstekenherkenning zodat je op je snelheid geattendeerd kan worden, enz. Allemaal verplichtingen op nieuwe auto’s. Eén van de belangrijkste redenen dat kleine auto’s niet meer rendabel te bouwen zijn (in Europa).
offtopic:
Eens, één van de de redenen dat wij ook nog een laatste generatie Toyota Aygo (pre-X) hebben, ik denk dat A-segment auto's geen of bijna geen afschrijving zullen hebben de komende jaren.
Edit: ChatGPT kan ook niets vinden over een remverplichting (geautomatiseerd) bij achteruit rijden - enkel dat er op twee manieren gewaarschuwd moet worden.