aesch schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:28:
[...]
Ik ben erg benieuwd naar hoe je vergeleken hebt met de TCO. Ik ben me ook aan het oriënteren op een id7 tourer en kom er niet helemaal uit.
Als ik privé aanschaf (pro S limited met pakketten) = ~62k + 2k winterband set + 15k (60 maanden verzekering en MRB) = 79k. 5 jaar onderhoud zit er bij.
Doe ik dan 5 jaar private lease = 809 (wat de vw berekening geeft bij mij met gelijke parameters) = 48.450.
Begrijp ik dan goed dat je met een restwaarde van 30k precies gelijk uitkomt, is de restwaarde lager zou je beter private lease doen en vise versa.
Of mis ik iets cruciaals?
Wat ik heb gedaan:
- aanname dat de restwaarde van 5 jaar 50% van de aanschafprijs is (gunstiger dan je nu ziet bij generatie 2020-2023 van circa 50-60k kostende auto’s, zie Tesla 3/Y, EV6, Enyaq, etc). En de afschrijving vervolgens over 5 jaar omgeslagen
- MRB
- verzekering conform mijn specs (casco)
- 500 euro jaarlijkse kosten (omgeslagen over looptijd) ivm banden slijtage, etc
- 1,8% gederfde rentekosten (je stopt 60k eigen geld erin), als je dit zou beleggen dan uiteraard mogelijk stuk hoger %
Ditzelfde kun je ook doen als je over 3 of 4 jaar de TCO wil berekenen.
Uiteraard is de afschrijving veruit de grootste kostenpost en normaliter gedraagt die afschrijving zich exponentieel dalend de eerste jaren. Anders gezegd: in de eerste jaren schrijf je verhoudingsgewijs het meeste geld af.
En hoe duurder de auto, hoe erger dit is: de markt voor een dikke EV van 2 jaar die nog 80k kost, is klein. Kijk maar eens naar de 2e hands prijzen van de BMW iX, Mercedes EQS, Audi Q8 etron, etc.
Inderdaad: als private lease prijs dan lager is dan de omgeslagen TCO per maand bij gelijke looptijd, dan ben je met private leaseprijs voorcalculatorisch goedkoper uit.
Uiteraard hangt dat sterk af van de daadwerkelijke afschrijving, wat jouw wensen zijn (korter/langer rijden met de EV), etc.
Bij mij speelde mee dat ik het risico op sterker dan verwachte afschrijving bij private lease (tov privé aanschaf) nu niet draag: de laatste jaren lijkt dat de verstandige keuze te zijn bij nieuwe EVs omdat de restwaarde harder daalde dan vooraf door OEM’ers aangenomen en de concurrentie/technologische ontwikkeling bij EVs (accuprijzen/verbruik en dus range) vol bezig is.
De VW ID7 Pro S heeft een WLTP range van 682 km ofzo. Mijn huidige EV6 LR 520 km en dat was toen als totaal pakket (vs prijs) echt top in 2022…. Nu is dat normaal en is 650-700 km range de norm aan het worden, zo lijkt het. En dat drukt de restwaarde van mijn EV6: nieuwprijs 56k in 2022 en actuele restwaarde rond 30-31k = circa 44% afschrijving in 3 jaar…
[
Voor 22% gewijzigd door
Loompie op 23-08-2025 08:21
]