Ik ben voor het eerst op reis met de ID.7 Tourer Pro Business met de familie (mijn vrouw en ik en onze 2 kids van 10 en 12). Volgepakt met bagage (je neemt toch altijd weer veel te veel mee...) waarbij ik de achterbank in de meest rechtopstaande stand heb ingesteld (geeft meer bagageruimte) en met een fietsendrager (tip: Thule Easyfold XT3 934, geweldig makkelijk apparaat) met 2 fietsen achterop.
Ik heb de bandenspanning van tevoren nog even bijgewerkt (2,5 voor en 3,0 achter). Verder heb ik qua reisvoorbereiding een tolbadge aan de voorruit geplakt (kost misschien iets meer maar geeft veel gemak) en een Franse milieusticker (was nodig voor Rouen). En vlak voor de reis nog even de auto getopt naar 100% SOC (normaal kom ik niet verder dan 80%).
We zijn via een tussenstop in Rouen (hotel) naar Bretagne gereden. Hieronder wat interessante feitjes die ik met jullie wil delen vwb de reis met de ID.7.
Met dit soort lange afstanden merk je pas echt hoe fijn deze auto rijdt. Het glazen dak geeft veel licht. Het was op onze reisdag 30+ graden, en dan merk je dat in de gedimde stand ook totaal geen warmte binnenkomt via het dak. De stoelen, met uitgebreide massage en ventilatie, zijn fantastisch. Ik stap echt uitgerust uit de auto.
De Travel Assist is wel echt een must have (naast de stoelventilatie) op lange reisdagen. Dus voor de mensen die twijfelen over de pakketten waar dit al dan niet in zit; echt doen.
En wat is de auto fluisterstil. Zelfs met 20 inch wielen. Ongekend!
De reis:
Het eerste deel van de reis (regio Utrecht --> Rouen) hebben we via Zeeland - Brugge - Calais gedaan om o.a. Antwerpen te ontwijken. Bleek het in Zeeland toch ook nog aardig druk te zijn met naar huis terugkerende Belgen

. 572km totaal, gemiddelde snelheid 76 km/u. Verbruik 17,3 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 29 en 32,5 graden.
Het tweede deel van de reis met veel file toen we Rouen uit reden vanwege een ongeval (Rouen --> Rennes --> Lorient --> Nevez):
504 km totaal, gemiddelde snelheid 79 km/u. Verbruik 16,9 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 24 en 32 graden.
Als ik alles goed uitreken:
1076 kilometers met een gemiddeld verbruik van
17,1kw/100km. Mooie verbruikscijfers wat mij betreft voor een flink beladen auto met fietsendrager en veel snelwegkilometers. Helemaal als je bedenkt hoe heuvelachtig sommige stukken waren. Ik heb de travel assist over het algemeen op de 115 km/u gehad.
Ook het laden ging snel. In totaal 3x geladen (Shell in Oostburg, Supercharger Rouen naast het hotel na aankomst, Supercharger Rennes). Bij de Superchargers zat ik tot de 40% SOC boven de 180 kWh met een piek van 187 kWh. Ik merkte op den duur wel wat van 'rapidgating'. Dat na 50% SOC de snelheid inkakte tot 77 - 85 kWh maar daarna wel zo vlak bleef als een tafellaken.
1 van deze laadsessies bij de Supercharger was van 10 tot 90% waarmee ik in een sessie van 42minuten (bij het hotel, dus had geen haast) 65,5500 kWh had bijgeladen (
gemiddeld 93,6 kWh).
Al met al een mooie eerste ervaring met een echte lange trip in mijn ID.7 en mijn eerste ervaringen met snelladen. Met een EV op vakantie naar Frankrijk is echt easy. Wat ik nog wel moet vermelden is dat ik niet op de prijzen let voor laden; dit deed ik vroeger met mn benzineauto ook niet (dan stopte ik als we toe waren aan een stop; dat was nu niet anders)
Lichtjes offtopic: Ik had nog wel een aardige app gevonden: ChargingTime. Daarmee kan je makkelijk op CarPlay alle aankomende laadstations zien met de afstand daarheen, een knop om er snel naar te navigeren (via Google Maps of Apple Maps) en ook alle faciliteiten die erbij zijn. Superhandig! Je kunt de app installeren en 6 dagen (zonder een abo af te sluiten) gebruik van de premium features maken. Zeker als je je reis niet helemaal van te voren ingepland hebt met alle laadstops, dan is dit handig om meer ad-hoc te laden op plekken waar je dan ook meteen je plaspauze of lunchpauze kunt houden. Je ziet ook meteen hoeveel laders er beschikbaar zijn.