Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nyazzin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:57
Afgelopen weken dit topic flink zitten uitpluizen rondom alle informatie van de ID7 om zelf een gerichte keuze te kunnen maken. Bedankt voor iedereen zijn bijdrage!

Vandaag ook gebruik gemaakt van de Private lease actie bij VW. Ik weet niet of dat al eerder was gedeeld, maar auto moet dit jaar op kenteken staan om nog met de actie mee te doen. Mocht dit al gemeld zijn, excuus.

Eind december wordt de VW ID7 Tourer Pro S limited edition geleverd in Moonstone Grey met als extra het Interieur style plus pakket. Bewuste keuze om zo laat mogelijk dit jaar te laten leveren i.v.m. overlap huidige leaseauto. Ik kreeg levertijden door van nu besteld is half november geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:58
DaMenaz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Ik ken het verschil. Vraag ging over bidirectioneel laden, zonder specifiek aan te geven of het V2L of V2G betrof.
Aangezien de vraag van @NordicID7 inderdaad over beide kon gaan, en jij over een feature begon dat zelfs niet aangekondigd is voor de ID.7, leek het me nuttig om het verschil duidelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Elke vorm van bidrectioneel laden is op dit moment nog niet functioneel in de praktijk, daarbij is het VW dus ga er maar niet van uit dat het ooit gaat werken op de ID.7.

Heeft iemand overigens ChatGPT met een Nederlandse IDA al aan de praat? Dat zou meen ik wel moeten werken, maar bij mij is ze ontzettend dom en vaak krijg ik dan terug: "dat moet ik nog leren".

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53
Nyazzin schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:16:
Afgelopen weken dit topic flink zitten uitpluizen rondom alle informatie van de ID7 om zelf een gerichte keuze te kunnen maken. Bedankt voor iedereen zijn bijdrage!

Vandaag ook gebruik gemaakt van de Private lease actie bij VW. Ik weet niet of dat al eerder was gedeeld, maar auto moet dit jaar op kenteken staan om nog met de actie mee te doen. Mocht dit al gemeld zijn, excuus.

Eind december wordt de VW ID7 Tourer Pro S limited edition geleverd in Moonstone Grey met als extra het Interieur style plus pakket. Bewuste keuze om zo laat mogelijk dit jaar te laten leveren i.v.m. overlap huidige leaseauto. Ik kreeg levertijden door van nu besteld is half november geleverd.
Weet jij hoe het zit met schadevrije jaren? Waarop is het maandbedrag bijvoorbeeld gebaseerd?

En natuurlijk gefeliciteerd met je mooie auto!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nyazzin schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:16:

Ik vroeg mij af of met private lease dan in Januari 2026 gelijk de maandlasten 80 euro omhoog gaat als de nieuwe MRB schaal (25% mrb korting) van start gaat.

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ReseT schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

Ik vroeg mij af of met private lease dan in Januari 2026 gelijk de maandlasten 80 euro omhoog gaat als de nieuwe MRB schaal (25% mrb korting) van start gaat.
Ja, aanpassingen in de MRB ten opzichte van dit jaar worden doorberekend.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyazzin
[...]

Yep, klopt wat JanHenk zegt. Is mij vanmiddag ook verteld en had ik reeds ingecalculeerd. Net als de veranderingen van 2029 en 2030 voor MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyazzin
GoEV6 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Weet jij hoe het zit met schadevrije jaren? Waarop is het maandbedrag bijvoorbeeld gebaseerd?

En natuurlijk gefeliciteerd met je mooie auto!!
Thanks! Hetzelfde als bij zakelijke lease. Auto is officieel niet van mij en staat ook niet op mijn naam, dus ik bouw geen eigen schadevrije jaren op. Je zou het achteraf wel kunnen opvragen mocht ik ooit een eigen prive auto kopen en hiermee willen rekenen. Tot nu toe niet mee bezig gehouden aangezien ik altijd de luxe heb gehad van zakelijke lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53
Nyazzin schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:17:
[...]

Thanks! Hetzelfde als bij zakelijke lease. Auto is officieel niet van mij en staat ook niet op mijn naam, dus ik bouw geen eigen schadevrije jaren op. Je zou het achteraf wel kunnen opvragen mocht ik ooit een eigen prive auto kopen en hiermee willen rekenen. Tot nu toe niet mee bezig gehouden aangezien ik altijd de luxe heb gehad van zakelijke lease.
Dank maar ik bedoel hij de aanvraag van de leaseauto. Wordt op dat moment gekeken naar schadevrije jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
True schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:35:
Elke vorm van bidrectioneel laden is op dit moment nog niet functioneel in de praktijk, daarbij is het VW dus ga er maar niet van uit dat het ooit gaat werken op de ID.7.

Heeft iemand overigens ChatGPT met een Nederlandse IDA al aan de praat? Dat zou meen ik wel moeten werken, maar bij mij is ze ontzettend dom en vaak krijg ik dan terug: "dat moet ik nog leren".
Mijn IDA heeft al wel eens met ChatGPT geantwoord. Erg irritant is dat ze elk antwoord begon met: 'Volgens ChatGPT is het'. Dus ook bijvoorbeeld 'Volgens ChatGPT is het ja'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyazzin
GoEV6 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Dank maar ik bedoel hij de aanvraag van de leaseauto. Wordt op dat moment gekeken naar schadevrije jaren?
Nee, nooit de vraag gehad of hoeven te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GoEV6 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Nee, maakt niet uit.

Ik heb nu zelf een heel aantal schadevrije jaren (SVJ) opgebouwd. Omdat ik tegenwoordig zowel geen motorfiets als straks geen auto meer op naam heb, ga ik ergens over een jaar of twee (volgens mij vervallen ze na drie) een oudere motorfiets kopen en lekker WA verzekeren voor een paar euro. :)

Bijkomend heb je bij schade door eigen schuld aan de leaseauto alleen het eigen risico en verder ga je dan niet achteruit in een bonus/malus-ladder of SVJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 19:44

Illusion

(the art of)

True schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:35:
Ik volg Ambibox als fabrikant van bidi-laders al een tijdje en denk dat dat een gamechanger gaat worden.
Ze hebben nu een test met 200 VW’s in verweggistan: https://group.vattenfall....lectrical-volkswagen-cars

En een tijdje geleden de europese gridcode certificering gekregen voorzover ik kan zien.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:19

resusaapje

h less

Illusion schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Ik volg Ambibox als fabrikant van bidi-laders al een tijdje en denk dat dat een gamechanger gaat worden.
Ze hebben nu een test met 200 VW’s in verweggistan: https://group.vattenfall....lectrical-volkswagen-cars

En een tijdje geleden de europese gridcode certificering gekregen voorzover ik kan zien.
Leuk man. Als de snellader aan je huis hangt, kom ik graag een kijkje nemen d:)b

Ik moet nog even sparen...

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 19:44

Illusion

(the art of)

resusaapje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:21:
[...]
Leuk man. Als de snellader aan je huis hangt, kom ik graag een kijkje nemen d:)b

Ik moet nog even sparen...
Als je in het ID7 topic zit hoef je voor een 11kW DC BiDi lader á 1500€ niet te sparen lijkt me.. :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Illusion schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:27:
[...]

Als je in het ID7 topic zit hoef je voor een 11kW DC BiDi lader á 1500€ niet te sparen lijkt me.. :)
Welke dan? 11kW-AC-laders zie ik zat voor die prijs, maar DC pas vanaf zo'n 5500 euro.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

resusaapje schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:10:
[...]

Welke dan? 11kW-AC-laders zie ik zat voor die prijs, maar DC pas vanaf zo'n 5500 euro.
De vraag voor jou is eerder: Gaat je auto tijdens een V2G sessie aan je huis terug leveren middels AC of DC (dus wáár gaat de omvorming vanuit de accu plaatsvinden). Mij lijkt dat te gaan gebeuren middels AC omdat veel laadpalen softwarematig aangepast kunnen worden op het V2G protocol / bi-directioneel laden én de auto al een omvormer hééft in tegenstelling tot de laadpaal.

:9

Als Nicolai Tesla én Thomas Edison ongeveer 150 jaar geleden het met elkaar eens waren geworden en geen 'patenten oorlog' hadden ontketend dan hadden we nú deze discussie niet eens hoeven voeren.... :*)

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 17-08-2025 12:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

De vraag voor jou is eerder: Gaat je auto tijdens een V2G sessie aan je huis terug leveren middels AC of DC (dus wáár gaat de omvorming vanuit de accu plaatsvinden). Mij lijkt dat te gaan gebeuren middels AC omdat veel laadpalen softwarematig aangepast kunnen worden op het V2G protocol / bi-directioneel laden én de auto al een omvormer hééft in tegenstelling tot de laadpaal.

:9
Kan de ID.7 ook retour omvormen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Spekkie99 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Kan de ID.7 ook retour omvormen?
Ik vermoedt van wel, de 77kW ID.3 / ID.4 én ID.5 hebben dat V2G ook pas sinds een OTA update naar ID.Software v3.5 als 'extra' gekregen. Helaas wil VW vooralsnog klaarblijkelijk alleen DC V2G aanbieden.

https://bidirektionale-wa...w-id-bidirektional-laden/

Sowieso zit er aan dat v2G gebeuren niet echt een technische 'AC/DC' beperking maar meer een financiële 'markt' beperking welke bepaald wordt door diegene welke het meest kan verdienen aan het terug leveren van 'elektrisch vermogen' én dat administratief inzichtelijk kan maken / krijgen met zo min mogelijk (overhead) kosten..

De meeste EV's zijn nú nog (zakelijke) lease met een zakelijk laadcontract waarbij de berijder overdag z'n auto op kosten van bijvoorbeeld de werkgever buitenshuis kan opladen.... En dan de 'stroom' vervolgens privé thuis kan gaan opsouperen 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 17-08-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:40

Tarin

Just plain weird.

Will_M schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:01:
[...]
De meeste EV's zijn nú nog (zakelijke) lease met een zakelijk laadcontract waarbij de berijder overdag z'n auto op kosten van bijvoorbeeld de werkgever buitenshuis kan opladen.... En dan de 'stroom' vervolgens privé thuis kan gaan opsouperen 8)
Maar dat is net zo goed te herkennen als de prive-auto laden met de tankpas (auto x heeft een (extreem) bovengemiddeld verbruik bij x gereden KMs), en x-duizend euro investeren in een V2G-aansluiting om stroom van de baas te ontvreemden is ook niet het eerste wat in me op zou komen..

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor DC gekoppelde V2G (vanuit de auto bekeken dan) is wel wat te zeggen. Hoe mooi is het om een centrale hub/omvormer te hebben in je woning die AC gekoppeld is, maar waar je vervolgens op DC je PV panelen, thuisbatterij én auto op kunt aansluiten. :)

Voor DC-DC is er natuurlijk ook conversie nodig in verband met verschillende spanningen, maar daar zit veel minder verlies in dan meerdere DC-AC en AC-DC omvormers in een lijn (zoals je nu al hebt met bijvoorbeeld “laden op zonnestroom”)… Die slag kán er wel tussenuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JanHenk schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:59:
Voor DC gekoppelde V2G (vanuit de auto bekeken dan) is wel wat te zeggen. Hoe mooi is het om een centrale hub/omvormer te hebben in je woning die AC gekoppeld is, maar waar je vervolgens op DC je PV panelen, thuisbatterij én auto op kunt aansluiten. :)

Voor DC-DC is er natuurlijk ook conversie nodig in verband met verschillende spanningen, maar daar zit veel minder verlies in dan meerdere DC-AC en AC-DC omvormers in een lijn (zoals je nu al hebt met bijvoorbeeld “laden op zonnestroom”)… Die slag kán er wel tussenuit.
Ga voor de grap eens kijken hoeveel elektrische apparaten in je eigen huis er "stiekem" gewoon op DC werken maar middels een interne trafo (óf een externe adapter) aan het AC 'lichtnet' gekoppeld zitten.... Het 'lichtnet' heet niet voor niets 'lichtnet'.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:40
[...]

Ik vrees van wel,
bij mijn huidige private lease in ieder geval wel.
Overheid verandert iets, zie je meteen terug in het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:46
Drakentemmer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Het was gelukkig een foutje, maar inmiddels wel van de dealer vernomen dat de leverdatum nogal vertraagd is: 3e week van september is laatste week van oktober geworden. Ik zal vast niet de enige zijn?
Eind juni besteld LM gaf eind Oktober aan, dealer geeft nog steeds mid September.........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Surfroy01
Nyazzin schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:17:
[...]

Je kunt je schade(vrije) jaren die je in de lease periode opgebouwd hebt meenemen (moet je aan LM vragen), dus je bouwt wel degelijk no claim op. Dit wordt geregistreerd in de ROY database.

Voor zakelijke lease is de LM eigenaar van de auto en verzekerd hem ook, bij PL kun je soms je eigen opgebouwde no claim meenemen en kan het lease bedrag daardoor lager uitvallen. Maar ws kunnen leasemaatschappijen goede korting krijgen bij verzekeraars waardoor dat niet aantrekkelijk is.

Maar ik begrijp ook dat bv heel veel lease auto's in noord holland geregistreerd staan, want daar laagste wegenbelasting......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukesbury
  • Laatst online: 15-09 10:44
Als ik geluid via m'n bluetooth device afspeel (bv. Spotify via Android) is dat beduidend stiller dan via de native spotify App van Volkswagen zelf...

Ik zag ergens in de geluidinstellingen dat je het geluid van je bluetooth device kan aanpassen, maar bij mij is dat uitgegrijsd... bij jullie ook? Zo neen, iemand een idee hoe je dit kan forceren?

Ik heb al geprobeerd om m'n bluetooth device te disconnected, maar dat helpt ook niet...

p.s. screenshot gegoogeld, want had nog geen foto gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNmIEluPkILgnVsp-YE3KjHFAXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qp3ExUIQixAIPywuqrQTLqNS.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15

bonyuri

Investigator!

Kun je niet gewoon volume van je BlueTooth device verhogen? :D

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukesbury
bonyuri schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:53:
Kun je niet gewoon volume van je BlueTooth device verhogen? :D
Haha, dat staat al op max... het viel me gewoon op dat als ik switch van bv. radio naar android spotify, het geluid een stuk lager / hoger is (en ik dan het volume moet aanpassen)...

Ik wilde even polsen of die optie bij de andere ID 7 owners ook uitgegrijsd is (in combinatie met Android).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09 18:37
Volkswagen Id.7 Tourer BEV 77 kWh 210 kW Pro Limited Edition in Kings red besteld op 4-8 en verwacht begin oktober. Dat is behoorlijk vlot. Pas begin november rijden, want dan loopt het abonnement op de Volvo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Nu online
S80Executive schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:40:
Volkswagen Id.7 Tourer BEV 77 kWh 210 kW Pro Limited Edition in Kings red besteld op 4-8 en verwacht begin oktober. Dat is behoorlijk vlot. Pas begin november rijden, want dan loopt het abonnement op de Volvo af.
Zeker vlot, mijne is eerder besteld maar komt pas begin november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:49
Heeft iemand hier een ID7 Tourer genomen via Century? De limited edition en dan eventueel de Pro of Pro S variant? Ik kom voor 15.000KM en 24 maanden uit op 645,- of 659,- in de kleur zwart.

Prijs is denk ik oké :) heb nu een Lynk en Co voor dezelfde prijs, maar de meerprijs per KM en het eigen risico worden wel fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
Yep!
Wel privé.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Inter18 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

Ik vrees van wel,
bij mijn huidige private lease in ieder geval wel.
Overheid verandert iets, zie je meteen terug in het bedrag.
Om het even plat te zeggen, ik ken geen enkele leasemaatschappij die zo dom is om indirecte kosten niet 1:1 door te belasten aan de contractant. Dus inderdaad, MRB ga je in de PL gewoon 1:1 betalen vanaf het moment dat je MRB moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46

Johnny E

Dôh !!

Ik ga van de week proefrijden in een jonge ID.7 occasion. Zijn er nog aandachtspunten en details waar ik extra op moet letten bij de ID.7?

Specs!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 19:38
Verbruiksupdate ID7 Tourer 77kWh met vouwwagen Combi-Camp Country (CCC)
3427km gereden verbruik 19.7kWh/100km
Ca. 90% gereden met de CCC over o.a. passen met S-bochten tot ca 1400m hoog, heuvels en dalen en snelheid met vouwwagen NL/D/DK 100km/h en in S en N rond 70 en 80km/h waar het kon.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• johansen
  • Laatst online: 16-09 20:34
Ik ben voor het eerst op reis met de ID.7 Tourer Pro Business met de familie (mijn vrouw en ik en onze 2 kids van 10 en 12). Volgepakt met bagage (je neemt toch altijd weer veel te veel mee...) waarbij ik de achterbank in de meest rechtopstaande stand heb ingesteld (geeft meer bagageruimte) en met een fietsendrager (tip: Thule Easyfold XT3 934, geweldig makkelijk apparaat) met 2 fietsen achterop.
Ik heb de bandenspanning van tevoren nog even bijgewerkt (2,5 voor en 3,0 achter). Verder heb ik qua reisvoorbereiding een tolbadge aan de voorruit geplakt (kost misschien iets meer maar geeft veel gemak) en een Franse milieusticker (was nodig voor Rouen). En vlak voor de reis nog even de auto getopt naar 100% SOC (normaal kom ik niet verder dan 80%).

We zijn via een tussenstop in Rouen (hotel) naar Bretagne gereden. Hieronder wat interessante feitjes die ik met jullie wil delen vwb de reis met de ID.7.

Met dit soort lange afstanden merk je pas echt hoe fijn deze auto rijdt. Het glazen dak geeft veel licht. Het was op onze reisdag 30+ graden, en dan merk je dat in de gedimde stand ook totaal geen warmte binnenkomt via het dak. De stoelen, met uitgebreide massage en ventilatie, zijn fantastisch. Ik stap echt uitgerust uit de auto.

De Travel Assist is wel echt een must have (naast de stoelventilatie) op lange reisdagen. Dus voor de mensen die twijfelen over de pakketten waar dit al dan niet in zit; echt doen.

En wat is de auto fluisterstil. Zelfs met 20 inch wielen. Ongekend!

De reis:
Het eerste deel van de reis (regio Utrecht --> Rouen) hebben we via Zeeland - Brugge - Calais gedaan om o.a. Antwerpen te ontwijken. Bleek het in Zeeland toch ook nog aardig druk te zijn met naar huis terugkerende Belgen :D. 572km totaal, gemiddelde snelheid 76 km/u. Verbruik 17,3 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 29 en 32,5 graden.

Het tweede deel van de reis met veel file toen we Rouen uit reden vanwege een ongeval (Rouen --> Rennes --> Lorient --> Nevez):
504 km totaal, gemiddelde snelheid 79 km/u. Verbruik 16,9 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 24 en 32 graden.

Als ik alles goed uitreken:
1076 kilometers met een gemiddeld verbruik van 17,1kw/100km. Mooie verbruikscijfers wat mij betreft voor een flink beladen auto met fietsendrager en veel snelwegkilometers. Helemaal als je bedenkt hoe heuvelachtig sommige stukken waren. Ik heb de travel assist over het algemeen op de 115 km/u gehad.

Ook het laden ging snel. In totaal 3x geladen (Shell in Oostburg, Supercharger Rouen naast het hotel na aankomst, Supercharger Rennes). Bij de Superchargers zat ik tot de 40% SOC boven de 180 kWh met een piek van 187 kWh. Ik merkte op den duur wel wat van 'rapidgating'. Dat na 50% SOC de snelheid inkakte tot 77 - 85 kWh maar daarna wel zo vlak bleef als een tafellaken.
1 van deze laadsessies bij de Supercharger was van 10 tot 90% waarmee ik in een sessie van 42minuten (bij het hotel, dus had geen haast) 65,5500 kWh had bijgeladen (gemiddeld 93,6 kWh).

Al met al een mooie eerste ervaring met een echte lange trip in mijn ID.7 en mijn eerste ervaringen met snelladen. Met een EV op vakantie naar Frankrijk is echt easy. Wat ik nog wel moet vermelden is dat ik niet op de prijzen let voor laden; dit deed ik vroeger met mn benzineauto ook niet (dan stopte ik als we toe waren aan een stop; dat was nu niet anders)

Lichtjes offtopic: Ik had nog wel een aardige app gevonden: ChargingTime. Daarmee kan je makkelijk op CarPlay alle aankomende laadstations zien met de afstand daarheen, een knop om er snel naar te navigeren (via Google Maps of Apple Maps) en ook alle faciliteiten die erbij zijn. Superhandig! Je kunt de app installeren en 6 dagen (zonder een abo af te sluiten) gebruik van de premium features maken. Zeker als je je reis niet helemaal van te voren ingepland hebt met alle laadstops, dan is dit handig om meer ad-hoc te laden op plekken waar je dan ook meteen je plaspauze of lunchpauze kunt houden. Je ziet ook meteen hoeveel laders er beschikbaar zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGHLbJRuvQkrP24Y0MC4H8SKdJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BwxUyL8jCrSKaHq9nW27JpT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYfWcQ8dz8tB_Wt4OOysMypOUes=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BLlVME0rHYlh0YzY3GiyFkkK.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 22:16
Johnny E schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:13:
Ik ga van de week proefrijden in een jonge ID.7 occasion. Zijn er nog aandachtspunten en details waar ik extra op moet letten bij de ID.7?
Nee, lekker rijden. Geniet ervan. Als het DCC heeft, even de modus checken (rijstijl).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Tukker87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:20:
[...]

Nee, lekker rijden. Geniet ervan. Als het DCC heeft, even de modus checken (rijstijl).
@Johnny E hoe jong is jong? Ik zou wel passen voor de echte 1e generatie die nu nog op SW4.x zitten.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

@Johnny E hoe jong is jong? Ik zou wel passen voor de echte 1e generatie die nu nog op SW4.x zitten.
Zit daar zo’n groot verschil in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Je mist iig parkeren via de app, en in het topic gaan de meeste klachten wel echt over de 1e versies. Verder heeft 4.0 geen ondersteuning voor Carplay/ AA in de HUD. Oh, en de Wellness app :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46

Johnny E

Dôh !!

The Legend schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Het is een auto van mei 2024. Ik weet de details van de SW versie nog niet.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Betreffende de hogere aanhangerlast voor de 2026GTX:

Met het nieuwe modeljaar zijn extra beugels en boutverbindingen gemonteerd. Het toevoegen van meer gewicht is momenteel niet mogelijk, omdat dit ingrijpende aanpassingen zou vereisen.

Dus het kán wel. })

Om de handige doehetzelvert onnodige hoop te geven:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MY25? Zo nee, dan heb je software 4.X met een wat functionaliteiten minder. VW zegt ooit te gaan updaten, ooit™. Is het er eentje met een WP? Houd rekening met extra onderhoudskosten (even zoeken in dit topic). Controleren op steenslag als je dat normaliter niet zou doen.
Johnny E schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:25:
[...]

Het is een auto van mei 2024. Ik weet de details van de SW versie nog niet.
Spuit elf, een mei 2024 auto is sowieso een MY24 en dus een SW 4.X versie.

[ Voor 20% gewijzigd door True op 19-08-2025 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
johansen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:43:
Ik ben voor het eerst op reis met de ID.7 Tourer Pro Business met de familie (mijn vrouw en ik en onze 2 kids van 10 en 12). Volgepakt met bagage (je neemt toch altijd weer veel te veel mee...) waarbij ik de achterbank in de meest rechtopstaande stand heb ingesteld (geeft meer bagageruimte) en met een fietsendrager (tip: Thule Easyfold XT3 934, geweldig makkelijk apparaat) met 2 fietsen achterop.
Ik heb de bandenspanning van tevoren nog even bijgewerkt (2,5 voor en 3,0 achter). Verder heb ik qua reisvoorbereiding een tolbadge aan de voorruit geplakt (kost misschien iets meer maar geeft veel gemak) en een Franse milieusticker (was nodig voor Rouen). En vlak voor de reis nog even de auto getopt naar 100% SOC (normaal kom ik niet verder dan 80%).

We zijn via een tussenstop in Rouen (hotel) naar Bretagne gereden. Hieronder wat interessante feitjes die ik met jullie wil delen vwb de reis met de ID.7.

Met dit soort lange afstanden merk je pas echt hoe fijn deze auto rijdt. Het glazen dak geeft veel licht. Het was op onze reisdag 30+ graden, en dan merk je dat in de gedimde stand ook totaal geen warmte binnenkomt via het dak. De stoelen, met uitgebreide massage en ventilatie, zijn fantastisch. Ik stap echt uitgerust uit de auto.

De Travel Assist is wel echt een must have (naast de stoelventilatie) op lange reisdagen. Dus voor de mensen die twijfelen over de pakketten waar dit al dan niet in zit; echt doen.

En wat is de auto fluisterstil. Zelfs met 20 inch wielen. Ongekend!

De reis:
Het eerste deel van de reis (regio Utrecht --> Rouen) hebben we via Zeeland - Brugge - Calais gedaan om o.a. Antwerpen te ontwijken. Bleek het in Zeeland toch ook nog aardig druk te zijn met naar huis terugkerende Belgen :D. 572km totaal, gemiddelde snelheid 76 km/u. Verbruik 17,3 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 29 en 32,5 graden.

Het tweede deel van de reis met veel file toen we Rouen uit reden vanwege een ongeval (Rouen --> Rennes --> Lorient --> Nevez):
504 km totaal, gemiddelde snelheid 79 km/u. Verbruik 16,9 kw/h. Er stond weinig wind. Temperatuur tussen de 24 en 32 graden.

Als ik alles goed uitreken:
1076 kilometers met een gemiddeld verbruik van 17,1kw/100km. Mooie verbruikscijfers wat mij betreft voor een flink beladen auto met fietsendrager en veel snelwegkilometers. Helemaal als je bedenkt hoe heuvelachtig sommige stukken waren. Ik heb de travel assist over het algemeen op de 115 km/u gehad.

Ook het laden ging snel. In totaal 3x geladen (Shell in Oostburg, Supercharger Rouen naast het hotel na aankomst, Supercharger Rennes). Bij de Superchargers zat ik tot de 40% SOC boven de 180 kWh met een piek van 187 kWh. Ik merkte op den duur wel wat van 'rapidgating'. Dat na 50% SOC de snelheid inkakte tot 77 - 85 kWh maar daarna wel zo vlak bleef als een tafellaken.
1 van deze laadsessies bij de Supercharger was van 10 tot 90% waarmee ik in een sessie van 42minuten (bij het hotel, dus had geen haast) 65,5500 kWh had bijgeladen (gemiddeld 93,6 kWh).

Al met al een mooie eerste ervaring met een echte lange trip in mijn ID.7 en mijn eerste ervaringen met snelladen. Met een EV op vakantie naar Frankrijk is echt easy. Wat ik nog wel moet vermelden is dat ik niet op de prijzen let voor laden; dit deed ik vroeger met mn benzineauto ook niet (dan stopte ik als we toe waren aan een stop; dat was nu niet anders)

Lichtjes offtopic: Ik had nog wel een aardige app gevonden: ChargingTime. Daarmee kan je makkelijk op CarPlay alle aankomende laadstations zien met de afstand daarheen, een knop om er snel naar te navigeren (via Google Maps of Apple Maps) en ook alle faciliteiten die erbij zijn. Superhandig! Je kunt de app installeren en 6 dagen (zonder een abo af te sluiten) gebruik van de premium features maken. Zeker als je je reis niet helemaal van te voren ingepland hebt met alle laadstops, dan is dit handig om meer ad-hoc te laden op plekken waar je dan ook meteen je plaspauze of lunchpauze kunt houden. Je ziet ook meteen hoeveel laders er beschikbaar zijn.
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi verslag!
Check de bandenspanningstabel in de deur, ook met een volle auto moet je de normale bandenspanning hanteren, dat komt waarschijnlijk omdat de ledig ook al 2150kg is en extra 650kg die je mee mag nemen geen zoden aan de dijk zet.
Heb je zelf wel eens 10 minuten achterin gezeten met de stoel naar voren? :o Voor de grap eens proberen, ik denk dat je je terugrit de kofferbak anders inpakt, dat is voor lange ritten echt niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johansen
  • Laatst online: 16-09 20:34
True schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:16:
[...]

Mooi verslag!
Check de bandenspanningstabel in de deur, ook met een volle auto moet je de normale bandenspanning hanteren, dat komt waarschijnlijk omdat de ledig ook al 2150kg is en extra 650kg die je mee mag nemen geen zoden aan de dijk zet.
Heb je zelf wel eens 10 minuten achterin gezeten met de stoel naar voren? :o Voor de grap eens proberen, ik denk dat je je terugrit de kofferbak anders inpakt, dat is voor lange ritten echt niet prettig.
Dankjewel!

Ik heb ook juist de tabel in de deur gebruikt. Bij mij staat daar toch echt 3,0 op de achterbanden met volle auto. Wel gek als er bij jou iets anders staat. Ik heb de gewone pro, die is ‘slechts’ 2095 kg ledig gewicht 🫣. Misschien dat dat nog een verschil maakt…

Ik ben er zelf inderdaad eerst even gaan zitten en het viel me juist best mee hoor. Ik heb mijn kinderen ook niet horen klagen. Zo zitten ze iig niet teveel onderuitgezakt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:40

Tarin

Just plain weird.

Er viel/valt mij wat op (vooral) bij het opladen hier thuis: hij stopt eigenlijk altijd pas bij 86% in plaats van 80%. Daarnaast springt de SoC een paar procent terug als ik na een lange rit een laad-sessie start terug:

In de ID.4 is me dat nooit opgevallen, maar toen hadden we ook nog geen eigen wallbox.
De auto geeft geen foutmeldingen ofzo en de door de wallbox geregistreerde hoeveelheid energie komt redelijk overeen met wat er in de auto aangegeven wordt (8-86%, 63,6kWh zouden 83% zijn dus een paar procent laadverlies).

[ Voor 4% gewijzigd door Tarin op 19-08-2025 13:01 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Oeh, upgrades van:

Travel assist
Connect
Connect+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24
True schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:10:
[...]
Spuit elf, een mei 2024 auto is sowieso een MY24 en dus een SW 4.X versie.
Mei kan juist al net MY25 zijn.
True schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:16:
[...]
Mooi verslag!
Bij mij staat er in die tabel ook echt 3.0 achter. Bevalt uitstekend met volle wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:22
dukesbury schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Haha, dat staat al op max... het viel me gewoon op dat als ik switch van bv. radio naar android spotify, het geluid een stuk lager / hoger is (en ik dan het volume moet aanpassen)...

Ik wilde even polsen of die optie bij de andere ID 7 owners ook uitgegrijsd is (in combinatie met Android).
Bij mij ook gehad... Stiller en in feite slecht geluid op Android... En dat kwam doordat mijn telefoon Dolby Atmos aan had staan... Android ondersteunt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
resusaapje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:04:
Oeh, upgrades van:

Travel assist
Connect
Connect+
Waar, wat, hoe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Waar: App | Digitale Extra's
Wat: dat waar je op reageert
hoe: klik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
resusaapje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Waar: App | Digitale Extra's
Wat: dat waar je op reageert
hoe: klik?
😂 En wederom geen release notes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Flieger schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

😂 En wederom geen release notes?
Bingo! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Als het een vroege is, dan kan het zijn dat je blauwe piping in het interieur hebt ipv wit. Kwestie van smaak.
En het kan zijn dat hij nog geen lichtgevende logo’s heeft. Is ook erg smaakgevoelig, maar zonder lijkt het wel net of je auto stuk is. Dit is ook niet iets dat ‘aan’ te zetten is.

[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 19-08-2025 15:19 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukesbury
Zoomzoom schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Bij mij ook gehad... Stiller en in feite slecht geluid op Android... En dat kwam doordat mijn telefoon Dolby Atmos aan had staan... Android ondersteunt dat niet.
Ah, bedankt voor de tip! Ga ik zeker eens bekijken!

Intussen wel ontdekt, dat als je puur via BT connecteert, dus geen Android Carplay, je wél het geluid luider kan zetten. Eens kijken of die setting dat onthouden wordt als je vervolgens terug via Android Carplay connecteert.

Update: de setting wordt onthouden... :)

[ Voor 28% gewijzigd door dukesbury op 20-08-2025 12:40 . Reden: Update van resultaat ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Wow wat kan deze auto zuinig rijden! Net 274km gereden met een gemiddeld verbruik van 12kWh!! Is wel in Noorwegen met max 80km/u, comfort ACC en 15-20gr. Met 100% gestart en zou dik 600km kunnen halen op volle accu. Met 19inch, zonder bijrijders en bagage en non tourer zou je zo naar de 650km gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLetfF2AeHoLn-8X27nEfsh2Qjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlPidbMs2Ir7XIqd9IYAPu2L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:04
Voor degenen die nog wachten en zich willen verlekkeren: een leuke trits korte informatieve filmpjes met functionaliteiten van de ID7 (vooral Tourer): https://www.youtube.com/@volkswagenAT/videos
Soorteer even op nieuwste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:17
DaMenaz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Als het een vroege is, dan kan het zijn dat je blauwe piping in het interieur hebt ipv wit. Kwestie van smaak.
En het kan zijn dat hij nog geen lichtgevende logo’s heeft. Is ook erg smaakgevoelig, maar zonder lijkt het wel net of je auto stuk is. Dit is ook niet iets dat ‘aan’ te zetten is.
Lijkt het of je auto stuk is? Ik krijg mijne medio oktober, en ben nog steeds naarstig opzoek naar of het mogelijk is om de logo’s juist uit te zetten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Nu online
RandomNick schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:42:
Voor degenen die nog wachten en zich willen verlekkeren: een leuke trits korte informatieve filmpjes met functionaliteiten van de ID7 (vooral Tourer): https://www.youtube.com/@volkswagenAT/videos
Soorteer even op nieuwste.
Zijn lekker kort en heel duidelijk idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
mark322 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Lijkt het of je auto stuk is? Ik krijg mijne medio oktober, en ben nog steeds naarstig opzoek naar of het mogelijk is om de logo’s juist uit te zetten. :D
Ik zei al: smaakgevoelig. En ja, dan lijkt ‘ie stuk. 😆

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flieger
AartJW schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:30:
Wow wat kan deze auto zuinig rijden! Net 274km gereden met een gemiddeld verbruik van 12kWh!! Is wel in Noorwegen met max 80km/u, comfort ACC en 15-20gr. Met 100% gestart en zou dik 600km kunnen halen op volle accu. Met 19inch, zonder bijrijders en bagage en non tourer zou je zo naar de 650km gaan.
[Afbeelding]
In Italië zag ik ook een stuk hogere actieradius. Betreft een Pro Business.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiI9WyaDaAoSegiIPuP7YMRGQE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bn0JlgzErZLspwZsR7cUf9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 14:26
Was verheugd toen ik de release notes zag van de volkswagen app.
New features in the map view and functions, such as:
– Display of parking spaces and charging stations including occupancy
– Details of points of interest included, such as opening hours, images and payment methods
– More quick filters
Verre route geprobeerd en je kan nu voorkeursnetwerken selecteren. (Kon mss al een tijdje)
Ionity gekozen omdat dit, met een abonnement (wecharge), best leuke prijzen zijn.

Route wordt voor mij perfect gedaan met enkel charge stations van ionity.

Verzend naar auto!

:X

In de auto doet volkswagen het daarna weer op zijn eigen manier. Geen rekening met "ENKEL Ionity".
Heb in de auto wel voorkeur aan wecharge aanstaan maar nog steeds komen er andere laadnetwerken bij. Die vaak toch wel wat duurder zijn.

Wat is eigenlijk dan de bedoeling van de app?
Dat we handmatig de chargestations toevoegen in de auto navigatie of...? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In mijn huidige Enyaq doet de vertrektimer alleen de cabine preconditioneren. Is er al een manier om ook de batterij te preconditioneren (verwarmen) vóór vertrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Waarom wil je de batterij voor vertrek verwarmen? Die wordt vanzelf warm onder het rijden, vergelijkbaar met een ICE, die ga je toch ook niet eerst voorverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In beginsel nooit nodig, behalve voor een wintersportvakantie. Zou het wel fijn vinden om, wanneer ik in de nacht al ga rijden, er al flink wat energie vanuit de laadpaal is gekomen om de batterij op te warmen.

Ja hij warmt vanzelf op als je harder rijdt (is ook mijn ervaring nu) en bij de eerste keer snelladen kun je ook handmatig of automatisch onderweg preconditioneren natuurlijk. Maar dan komt dan allemaal uit de batterij zelf dus gaat ten koste van je range.

Daarnaast kun je uit een warme batterij meer energie halen.

Het gaat eigenlijk vooral om optimalisatie van de range van het eerste gedeelte dus.

Antwoord is dat het niet kan, dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09 18:37
S80Executive schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:40:
Even mezelf quoten :P

Ik krijg net bericht dat de verwachte afleverdatum al op 25-9-25 gepland is. Dat is wel heel erg snel. Is het stiekem niet een voorraadauto die al een tijdje heeft staan te verstoffen op een of ander groot opslagterrein?

Gelukkig is de dealer akkoord met leveren op 5-11, als we de Volvo inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyO
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:32
resusaapje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:04:
Oeh, upgrades van:

Travel assist
Connect
Connect+
zijn dat echt updates of gewoon een lijstje van welke upgrades je abonnement op hebt. Ik kan in de app namelijk nergens op updaten klikken, alleen informatie bekijken en zien tot wanneer de service actief is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:06:
In beginsel nooit nodig, behalve voor een wintersportvakantie. Zou het wel fijn vinden om, wanneer ik in de nacht al ga rijden, er al flink wat energie vanuit de laadpaal is gekomen om de batterij op te warmen.

Ja hij warmt vanzelf op als je harder rijdt (is ook mijn ervaring nu) en bij de eerste keer snelladen kun je ook handmatig of automatisch onderweg preconditioneren natuurlijk. Maar dan komt dan allemaal uit de batterij zelf dus gaat ten koste van je range.

Daarnaast kun je uit een warme batterij meer energie halen.

Het gaat eigenlijk vooral om optimalisatie van de range van het eerste gedeelte dus.

Antwoord is dat het niet kan, dus?
Ik heb dit een keer geprobeerd het kan alleen met ingeschakeld contact dus moet je de sleutel er voor in de auto laten. Ik weet niet of het contact na een tijdje weer uitgeschakeld wordt. Het kan ook alleen in de auto geactiveerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
frye schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:46:
Was verheugd toen ik de release notes zag van de volkswagen app.

[...]

In de auto doet volkswagen het daarna weer op zijn eigen manier. Geen rekening met "ENKEL Ionity".
Heb in de auto wel voorkeur aan wecharge aanstaan maar nog steeds komen er andere laadnetwerken bij. Die vaak toch wel wat duurder zijn.

Wat is eigenlijk dan de bedoeling van de app?
Dat we handmatig de chargestations toevoegen in de auto navigatie of...? 8)7
Ja, typerend voor de gebrekkige laadnavigatie, het heeft geen zin om voorkeuren aan te geven. Erg frustrerend…
Zeker als je bijv. bij Tesla wilt laden zit er niks anders op dan handmatig van station naar station te navigeren. Die route stippel ik dan uit met ABRP, Cargetime zou ook kunnen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Ja, typerend voor de gebrekkige laadnavigatie, het heeft geen zin om voorkeuren aan te geven. Erg frustrerend…
Zeker als je bijv. bij Tesla wilt laden zit er niks anders op dan handmatig van station naar station te navigeren. Die route stippel ik dan uit met ABRP, Cargetime zou ook kunnen.
Ik vraag mij af of we via de API iets kunnen bouwen waardoor we de Tesla laders als laadfavoriet geautomatiseerd kunnen toevoegen. Dan zie je ze ook heel gemakkelijk terug op de navigatie.
Met de kennis van nu zou ik dat bij een volgende vakantie wel in het reisdoelgebied gaan doen zodat ik daar af en toe bij een Tesla SuC kan staan voor een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 14:26
Puppetmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Denk wel dat er al mooie opties inzitten in de navigatie t.o.v. andere merken.
Doel % van laadlocaties etc.

Enigste wat voor mij nog missing is de laadproviders kiezen waarmee rekening mee moet gehouden worden. Dan is het voor mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
True schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb dit een keer geprobeerd het kan alleen met ingeschakeld contact dus moet je de sleutel er voor in de auto laten. Ik weet niet of het contact na een tijdje weer uitgeschakeld wordt. Het kan ook alleen in de auto geactiveerd worden.
Ai!
Ook weer matig.
Wordt de batterij niet ook wat opgewarmd door het laden zelf? Als je dat timed dat hij niet lang voor vertrek klaar is bijv.
Al is dat vermogen (max 11kW) natuurlijk niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
En de vraag, hoeveel range 'verlies' je er in de praktijk nu echt mee met en niet opgewarmde batterij wegrijden. Als ik bij mijn huidige EV het interieur voor verwarm dan zie ik een range verlies van X km na een paar km rijden zie je daar weer een deel van 'terug komen'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:03
Begin deze maand de uitnodiging gekregen van de BE-leasingmaatschappij om de SEAT Tarraco MOVE! 2.0 TDI te vervangen door een full-electric exemplaar. Had voor mijzelf volgende TOP-5 opgemaakt en de nodige testritten ermee ingepland; BMW iX1, VW ID.7, SKODA Enyaq & RENAULT Scenic E-Tech.

Uiteindelijk gekozen voor de VW ID.7 Tourer 77kWh Pro Sport Edition met volgende opties:
  • Stonewashed Blue Metallic / Black
  • Soul zetels Black
  • Alu velgen 19" HUDSON - All Seasons
  • Pack Design Plus MET panoramisch dak
  • Net-laadkabel voor huishoud-stopcontact
  • Protection Pack
Voor mij was de doorslag om voor VW ID.7 Tourer te kiezen hoofdzakelijk comfort en ruimte. De hogere zitpositie van de huidige SUV zal ik misschien missen, maar denk dat qua rijden het een totaal andere rijervaring zal geven. Zodra er meer nieuws is qua leveringstermijn zal ik hierbij updaten en uiteraard ook de nodige foto's opladen bij aflevering van het voertuig zelf.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Puppetmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Ai!
Ook weer matig.
Wordt de batterij niet ook wat opgewarmd door het laden zelf? Als je dat timed dat hij niet lang voor vertrek klaar is bijv.
Die 11 kW helpt wel een klein beetje, maar niet genoeg om hem lekker op 20 graden te hebben bij vertrek. Afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk.
Surfroy01 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:15:
En de vraag, hoeveel range 'verlies' je er in de praktijk nu echt mee met en niet opgewarmde batterij wegrijden. Als ik bij mijn huidige EV het interieur voor verwarm dan zie ik een range verlies van X km na een paar km rijden zie je daar weer een deel van 'terug komen'.
Hey, het was maar een vraag in het kader van “alle beetjes helpen”. Ik merk namelijk dat de range en het verbruik én de capaciteit vaak na de eerste snellaadsessie veel beter is dan daarvoor. Maar moeilijk te kwantificeren want van veel dingen afhankelijk.

Denk dat ik de methode van @True eens ga uitproberen te zijner tijd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
frye schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Denk wel dat er al mooie opties inzitten in de navigatie t.o.v. andere merken.
Ten opzichte van de Gen-5W navigatie die ik in de EV6 had is het lichtjaren beter. Alleen al het feit dat VW je niet naar locaties stuurt die niet bestaan scheelt al aanzienlijk. :+

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Ai!
Ook weer matig.
Mwah ik snap het eigenlijk wel, de toegevoegde waarde is er alleen in edge cases zoals @JanHenk die beschrijft, wat een zeker een valide casus is, begrijp mij niet verkeerd, maar het is gewoon uiteindelijk iets van 1 op de 1000 ritten of minder dat dit relevant is (voor alle berijders). Ik snap heel goed dat VW dit dan niet inbouwt - nog los van het feit dat ze SW-matig sowieso ietwat matig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn0001
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:00
Hallo,

Ik heb inmiddels 25.000 km gereden met mijn ID.7 ben er over het algemeen zeer over te spreken. Heb alleen af en toe van die vage bugs die dan na verloop van tijd weer verdwijnen. Nu een zeer irritante, ik ben 2 dagen geleden met de boot van Zweden naar Duitsland gegaan. Bij het oprijden van de boot werkte alles nog naar behoren maar eenmaal aangekomen in Duitsland kon ik geen verbinding meer maken met internet. Dit betekende dat de navigatie geen realtime informatie meer kon tonen wat erg vervelend was maar ook de app kan ik niet meer gebruiken. Ik vermoed dat dit te maken heeft met roaming op internationale wateren en dat er misschien iets is geblokkeerd. Ik zie namelijk wel het icoontje voor 3g en de wereldbol maar die zijn beide grijs. Ik heb de auto inmiddels gereset maar kan nu helemaal geen gebruiker meer toevoegen want dan heb ik een internet verbinding nodig... Ook via de wifi lukt dit niet. Inmiddels heb ik contact opgenomen met Volkswagen maar die hebben pas tijd ergens in november. Al met al erg teleurgesteld in de service van Volkswagen. Komt dit bekend voor en zijn er misschien nog andere opties die ik zou kunnen proberen om de verbinding weer te activeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Nu online
marijn0001 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:20:
Hallo,

Ik heb inmiddels 25.000 km gereden met mijn ID.7 ben er over het algemeen zeer over te spreken. Heb alleen af en toe van die vage bugs die dan na verloop van tijd weer verdwijnen. Nu een zeer irritante, ik ben 2 dagen geleden met de boot van Zweden naar Duitsland gegaan. Bij het oprijden van de boot werkte alles nog naar behoren maar eenmaal aangekomen in Duitsland kon ik geen verbinding meer maken met internet. Dit betekende dat de navigatie geen realtime informatie meer kon tonen wat erg vervelend was maar ook de app kan ik niet meer gebruiken. Ik vermoed dat dit te maken heeft met roaming op internationale wateren en dat er misschien iets is geblokkeerd. Ik zie namelijk wel het icoontje voor 3g en de wereldbol maar die zijn beide grijs. Ik heb de auto inmiddels gereset maar kan nu helemaal geen gebruiker meer toevoegen want dan heb ik een internet verbinding nodig... Ook via de wifi lukt dit niet. Inmiddels heb ik contact opgenomen met Volkswagen maar die hebben pas tijd ergens in november. Al met al erg teleurgesteld in de service van Volkswagen. Komt dit bekend voor en zijn er misschien nog andere opties die ik zou kunnen proberen om de verbinding weer te activeren?
Heeft de sim van de auto vermoedelijk contact gemaakt met het lokale gsm netwerk van de ferry die via satelliet loopt tegen zeer hoge kosten. Daar zal wel een cap op zitten. Je vermoeden van een blokkade lijkt logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
marijn0001 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:20:
Hallo,

Geen garanties, maar je kunt de accu (12V) van de stroom halen en de auto even laten staan.
Als je een lease hebt zou ik persoonlijk gewoon maximaal gaan pushen voor een oplossing. Dat je een groot deel van het infotainment niet kan gebruiken door normaal gebruik is absoluut onwenselijk.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen, zakelijk ben ik over het algemeen wel een ontzettende lul en ga ik op mijn strepen staan. Ik krijg het altijd wel voor elkaar dat er dan toch ineens ruimte gemaakt wordt of ik bij een andere dealer terecht kan of dat ik vervangend vervoer kan krijgen. Uiteindelijk betaal je al snel 2 tot 3k € voor een auto die je niet goed kunt gebruiken.
Als je privé rijdt kun je overwegen wat andere dealers in de omgeving te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijn0001
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:00
True schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

Geen garanties, maar je kunt de accu (12V) van de stroom halen en de auto even laten staan.
Als je een lease hebt zou ik persoonlijk gewoon maximaal gaan pushen voor een oplossing. Dat je een groot deel van het infotainment niet kan gebruiken door normaal gebruik is absoluut onwenselijk.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen, zakelijk ben ik over het algemeen wel een ontzettende lul en ga ik op mijn strepen staan. Ik krijg het altijd wel voor elkaar dat er dan toch ineens ruimte gemaakt wordt of ik bij een andere dealer terecht kan of dat ik vervangend vervoer kan krijgen. Uiteindelijk betaal je al snel 2 tot 3k € voor een auto die je niet goed kunt gebruiken.
Als je privé rijdt kun je overwegen wat andere dealers in de omgeving te bellen.
Het is inderdaad een lease auto dus ik was al van om ook de lease maatschappij nog eens te bellen. Lijkt me ook dat ze dit wel op afstand moeten kunnen doen. 12V had ik naar gekeken maar die kreeg ik niet makkelijk los dus dat probeer ik misschien later vandaag nog eens. Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Spekkie99 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Heeft de sim van de auto vermoedelijk contact gemaakt met het lokale gsm netwerk van de ferry die via satelliet loopt tegen zeer hoge kosten. Daar zal wel een cap op zitten. Je vermoeden van een blokkade lijkt logisch.
Dat zou idd zomaar kunnen, heb ik ook gehad met mn eigen telefoon vorig jaar op de boot naar Noorwegen. De Tesla heeft dat niet gehad destijds.

De vraag lijkt me ook hoe zou je dat kunnen voorkomen?
Is de auto in een offline modus te zetten voor de overtocht?
Moet je gebruik van de VW-app vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Nu online
Puppetmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Dat zou idd zomaar kunnen, heb ik ook gehad met mn eigen telefoon vorig jaar op de boot naar Noorwegen. De Tesla heeft dat niet gehad destijds.

De vraag lijkt me ook hoe zou je dat kunnen voorkomen?
Is de auto in een offline modus te zetten voor de overtocht?
Moet je gebruik van de VW-app vermijden?
Je kan vast ergens de mobiele connectie uitschakelen.

Voor ons was het ook een harde les paar jaar geleden naar Scandinavië met 3 van de 4 abonnementen. KPN deed ook niets dus toen alle abonnementen daar weggehaald. Bij andere providers is er soms een optie om dit soort roaming (non-eu) uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
marijn0001 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Het is inderdaad een lease auto dus ik was al van om ook de lease maatschappij nog eens te bellen. Lijkt me ook dat ze dit wel op afstand moeten kunnen doen. 12V had ik naar gekeken maar die kreeg ik niet makkelijk los dus dat probeer ik misschien later vandaag nog eens. Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Even in het boekje kijken naar de juiste zekering en die loshalen, misschien makkelijker dan de hele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

RudyO schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

zijn dat echt updates of gewoon een lijstje van welke upgrades je abonnement op hebt. Ik kan in de app namelijk nergens op updaten klikken, alleen informatie bekijken en zien tot wanneer de service actief is
"Digitale extra's | Jouw extra's wachten op je". En mijn waggel heeft even geen internetverbinding (bij de dealert).

Dus ja, ik denk Ekte updates. Die denk ik starten zodra er weer interwebs is, of die ik kan starten zodra er interwebs is. Dat zou kunnen verklaren waarom jij de updates niet ziet staan: ze hebben al gedraaid, want jij zit natuurlijk wel op de interwebs.

Grappig trouwens: Connect en Connect+ lopen tot 10 dec 2026 en Travel Assist tot 13 dec 2026 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15

bonyuri

Investigator!

resusaapje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:43:
[...]
Grappig trouwens: Connect en Connect+ lopen tot 10 dec 2026 en Travel Assist tot 13 dec 2026 :?
Wanneer heb je de auto geleverd gekregen?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

bonyuri schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

Wanneer heb je de auto geleverd gekregen?
12 dec is hij bij ons komen wonen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:04
JanHenk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Die 11 kW helpt wel een klein beetje, maar niet genoeg om hem lekker op 20 graden te hebben bij vertrek. Afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk.

[...]

Hey, het was maar een vraag in het kader van “alle beetjes helpen”. Ik merk namelijk dat de range en het verbruik én de capaciteit vaak na de eerste snellaadsessie veel beter is dan daarvoor. Maar moeilijk te kwantificeren want van veel dingen afhankelijk.

Denk dat ik de methode van @True eens ga uitproberen te zijner tijd :)
Ik vind de vraag zeker relevant. Bij de Enyaq heb ik me er inderdaad ook over verbaasd dat als de auto 'weet' dat ik wegga, en de temperatuur ook weet, dat de batterij niet een beetje opgewarmd wordt. De energie loopt immers veel vloeiender. Nu zie je dan soms de eerste 20min dat regeneratie beperkt is, en soms ook acceleratie. Zeker als de auto aan de paal hangt lijkt me het niet zo vreemd.

Let wel, het eerste jaar dat ik de Enyaq had ging de auto bij elke koude start vanuit de batterij als een malle de batterij op temperatuur brengen. Dit leverde voor korte ritjes een gigantisch verbruik op (46kwh oid zag ik toen wel). Even zoon en dochter na elkaar naar sport brengen en halen gaf een stevige klap op je range terwijl het 4 ritjes van 10min waren. Die functionaliteit is er later met een software update uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RandomNick schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:49:
[...]

Ik vind de vraag zeker relevant. Bij de Enyaq heb ik me er inderdaad ook over verbaasd dat als de auto 'weet' dat ik wegga, en de temperatuur ook weet, dat de batterij niet een beetje opgewarmd wordt. De energie loopt immers veel vloeiender. Nu zie je dan soms de eerste 20min dat regeneratie beperkt is, en soms ook acceleratie. Zeker als de auto aan de paal hangt lijkt me het niet zo vreemd.

Let wel, het eerste jaar dat ik de Enyaq had ging de auto bij elke koude start vanuit de batterij als een malle de batterij op temperatuur brengen. Dit leverde voor korte ritjes een gigantisch verbruik op (46kwh oid zag ik toen wel). Even zoon en dochter na elkaar naar sport brengen en halen gaf een stevige klap op je range terwijl het 4 ritjes van 10min waren. Die functionaliteit is er later met een software update uitgehaald.
Haha ja, dat laatste had ik inderdaad ook in software 2.0.

Maar mede daarom is het ook niet zó belangeink om de batterij aan de laadpaal voor te verwarmen. Ik rij ook vaak gewoon een paar relatief korte ritten heen en terug en dan is het juist verspilde energie. Was meer zo van, als het optioneel kan voor die enkele wintersport rit (beetje een edge case zoals @True al zei) zou ik dat wel heel fijn vinden. Maar doorgaans totaal geen behoefte aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 22:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLkK2MNvBU-zrvaH-g9RPcclUzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRHTfXLjJIFei3ZzkBtTVCAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Net twee weken oud en met nog geen 700km op de teller kreeg ik gisteren deze foutmelding. De hele bedieningsunit in de bestuurders deur deed niks meer (ramen/spiegels etc). Vandaag even bij de dealer langs geweest. Terwijl ik daar net zat te wachten werd ik door Volkswagen gebeld dat ze een storing in de auto hadden geconstateerd. Dat vond ik dan wel weer een mooie proactieve service.

Blijkbaar was de Duitse productiemedewerker die aan mijn auto heeft gewerkt niet helemaal wakker. Stekker van de bedieningsunit zat los 🤔.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
StenilsoN schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:41:
[Afbeelding]

Net twee weken oud en met nog geen 700km op de teller kreeg ik gisteren deze foutmelding. De hele bedieningsunit in de bestuurders deur deed niks meer (ramen/spiegels etc). Vandaag even bij de dealer langs geweest. Terwijl ik daar net zat te wachten werd ik door Volkswagen gebeld dat ze een storing in de auto hadden geconstateerd. Dat vond ik dan wel weer een mooie proactieve service.

Blijkbaar was de Duitse productiemedewerker die aan mijn auto heeft gewerkt niet helemaal wakker. Stekker van de bedieningsunit zat los 🤔.
Heb dit nu echt al vaak voorbij zien komen hier. Raar dat het structureel mis lijkt te gaan met die stekker.

Ik had vandaag een krakende speaker aan de bestuurderskant. Met audio (web radio) op mute wat het weg en kwam meteen weer terug na volume weer aanzetteb. Dacht dit is een kapotte speaker maar na half uur radio weer aan en toen was het weg... Iemand anders dit gehad?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Loompie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 07:03
Na wat proefritten en analyses ook hier gekozen voor de ID.7:
  • ID.7 Tourer Pro S Limited Edition (86 kWh)
  • Stonewashed blue met black roof/skirts/etc
  • Interieur pakket Plus met bicolor bekleding (mistral grey/soul black)
In private lease genomen na onderhandeling over de prijs. Heb de leasekosten vergeleken met aanschaf (o.a. gebaseerd op huidig gangbare afschrijving % die ik over de linie zie/ervaar voor EVs).

De berekening toont een lagere netto private lease prijs dan de TCO berekening obv privé aanschaf (alles omgeslagen naar maandelijks obv zelfde looptijd). Uiteraard like for like vergeleken met zelfde parameters.

Om een idee te geven: de ID.7 leaseprijs in mijn geval blijft per maand bijna 100% gelijk of ik nu 2, 3 of 4 jaar kies als termijn. Betekent dus dat de gehanteerde afschrijving over die jaren lineair dalend verloopt ipv exponentieel dalend. Dat is in mijn ervaring bij EVs zoals EV6, Enyaq, Tesla, EQx, etc. zeker niet het geval: hoe korter de looptijd, hoe hoger de maandprijs

Eea nagevraagd bij de dealer hoe het kwam dat de leaseprijs zo aantrekkelijk laag is. Aldus de dealer:
  • bovenop de aantrekkelijke catalogusprijs die je ziet, geeft VW nog eens 10% extra dealer korting op de prijs mits de auto in private lease wordt genomen en het een nieuw te produceren exemplaar is (geldt niet voor voorraad). Dus lager afschrijvingsbedrag omgeslagen dan als je dit privé aanschaft zonder de extra 10% korting op catalogus voor de Limited Edition
  • VW verwacht de komende jaren dat - gezien de grote range van de ID.7 irt concurrentie zoals Skoda, Kia, Opel, etc. - de waardevastheid een stuk beter is bij de ID.7, ook vergeleken met de ID3/4
  • prijs van verzekering op groot wagenpark (VW lease) is per auto stuk lager dan als je individueel (ook met hoog aantal schadevrije jaren verzekert). Die benefit hanteren ze in de scherpe prijs (geen verborgen marge). Dit herken ik van mn vorige werkgever waar ik de omgeslagen verzekeringprijs per auto zag op het wagenpark.
Maar goed, zelfs als het net zo duur of iets duurder zou zijn in private lease tov koop bij 3-5 jaar periode, dan nog is dat te overwegen. Dit omdat je zekerheid in je afschrijvingskosten hebt (restwaarde risico bij de lessor ipv jezelf). Zie de problemen bijvoorbeeld die Mister Green nu heeft met de Model 3.

Eind november ben ik een blijde rijder 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Haha ja, dat laatste had ik inderdaad ook in software 2.0.

Maar mede daarom is het ook niet zó belangeink om de batterij aan de laadpaal voor te verwarmen. Ik rij ook vaak gewoon een paar relatief korte ritten heen en terug en dan is het juist verspilde energie. Was meer zo van, als het optioneel kan voor die enkele wintersport rit (beetje een edge case zoals @True al zei) zou ik dat wel heel fijn vinden. Maar doorgaans totaal geen behoefte aan.
Tja ik denk eerlijk gezegd dat je met vertrek op een volle batterij voor de eerste etappe toch al ruim voldoende bereik hebt. Als je de eerste 300 km erop hebt zitten moet je waarschijnlijk toch al eens plassen. Waarom zou je dan een hele functie nodig hebben waarmee je (misschien) 10 km verder komt op die eerste etappe.

Het effect op de range is gewoon niet groot met een NMC batterij en de normale NL winterse temperaturen. Zeker bij de minimaal 77 kWh van de ID.7 maakt het geen klap uit.

Het conditioneren van de batterij is vooral belangrijk voor snel kunnen laden. Maar dan ben je alweer 3 uur verder sinds je de auto van je thuislader hebt gehaald...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@bilgy_no1 Je hebt gelijk hoor. Zoals ik al tien keer heb gezegd, is het absoluut geen noodzaak maar meer “nice to have” voor die ene keer per jaar dat ik rond middernacht vertrek in het kou en donker met drie kleine kinderen en een lange rit voor de boeg.

Maar goed, zoals altijd krijg ik op Tweakers met moeite één antwoord op mijn vraag en daarnaast honderd opmerkingen over waarom die vraag absoluut niet relevant is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29
@Loompie wat wordt je maandbedrag bij private lease? Hoeveel km maak je per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TweakersOnly schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:
@Loompie wat wordt je maandbedrag bij private lease? Hoeveel km maak je per jaar
Op de website van Volkswagen.nl kun je je jouw wagen configureren en dan krijg je gewoon een prijs voor de private lease. De uiteindelijke prijs op offerte kan iets afwijken, maar volgens mij hooguit een tientje of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loompie
JanHenk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Op de website van Volkswagen.nl kun je je jouw wagen configureren en dan krijg je gewoon een prijs voor de private lease. De uiteindelijke prijs op offerte kan iets afwijken, maar volgens mij hooguit een tientje of twee.
Scheelde in mijn geval 32 euro/maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loompie
TweakersOnly schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:
660 per maand obv 15k km/jaar bij 36 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:59
Loompie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Scheelde in mijn geval 32 euro/maand
Heb je nog overwogen om de lease voor 5 jaar vast te zetten? Gezien de huidige actieprijs.

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Loompie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

660 per maand obv 15k km/jaar bij 36 maanden.
Oké, dat is een koopje. Als ik jouw wagen invul in de configurator krijg ik 693 p/mnd, dus jouw offerte is goedkoper dan de configurator.

Bij mij was het echter andersom. 782 in de configurator en 801 op de offerte.

Geen idee waar dat verschil in zit, om eerlijk te zijn.

Pagina: 1 ... 58 ... 64 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1