Ruim twee uur, editen, rekenen, schrijven e.d. later.De zomervakantie
Onze zomer (op) vakantie zit er weer op (3.800 km roundtrip Italië). We zijn van Twente naar Zwitserland (Zürich) gereden, daar zijn we (mijn vrouw, ik, maar voornamelijk de auto) aangerand door een garagedeur van een parkeergarage. Daarna door naar een accommodatie ten noorden van Bologna via de Gotthard-wegtunnel. Daarna ten zuiden van Florence in het midden van Toscane verbleven en ook weer doorgereden naar de Toscaanse kust. Vanuit deze locatie weer naar Sud Tirol gereden en daarna weer naar Twente via de Brennerpas (Oostenrijk en Duitsland).
Fun facts
Op de heenweg wilden we rond een uur of 18.00 nog even eten in Zuid Duitsland en hadden een restaurantje gekozen zo'n 50 km (hemelsbreed) boven Zürich. Doordat er een ongeluk was gebeurd op de snelweg moesten we door het Zwarte Woud (Karlsruhe -> Herrenberg ongeveer). Dat was een behoorlijke ervaring, wat rijdt die Tourer toch heerlijk en in de B op de berg/heuvelweggetjes gaat dat ook echt voortreffelijk. Goede Duitse wegen waar je 100 km/u mag (niet per se aan te raden) met 5% omhoog en die auto ramt je even hard omhoog als jij het play-pedaal kunt intrappen. Dat gevoel is niet te evenaren! Wat minder leuk hieraan was dat dit toch wel een vermoeiend stukje was om te rijden. Maar fysiek moe wordt je niet in de auto, daar is die echt te comfortabel voor, echt een heerlijke reisauto.
Op de heenweg in Duitsland troffen we zo waar drie ID.7s aan. In Nederland heb ik er nooit meer dan twee vanaf één blik kunnen zien dus dat was een unicum. Mijn vrouw vond mijn ietwat kinderlijke enthousiasme wat overdreven geloof ik - maar ja ieder z'n ding.
Op de terugweg 20 km na de Brennerpas de auto geladen (weer 4€ extra aan tol mogen betalen bedankt AT ..) maar daarna met 9,6 kWh/100km (!) 79 km bergafwaarts mogen afleggen in 1:01 uur. Dat is toch wel weer leuk dit soort statistieken.
Iets minder fun, was de eerste schade aan de auto in Zürich door een niet goed werkende sensor van een parkeergaragedeur die de zijkant achter een achterwiel meepakte, had het ook al kort op de telefoon hier gepost:
True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" dinsdag intake voor de schade. Goede hoop dat het via VWPFS snel opgelost kan worden gezien ik voor herstel ook bij mijn huis dealer terecht kan. We gaan het zien - zal nog wel even een fotootje uploaden als ik de auto gewassen heb.
Ik heb de auto nog nooit zo vies gehad als op vakantie, niet te zuinig. Door het droge weer, zand en stof op die wegen wordt het echt een drama de auto al helemaal de kont. Wel nog een buitje gehad waardoor de voorkant weer wat glans gekregen heeft, maar mijn vrouw heeft mij er echt van moeten weerhouden om op vakantie de auto in een wasbox te zetten. Ik vond het niet om aan te zien zo smerig als die was. De voorkant onder de ledstrip is overigens een slagveld - bijna nog een das tegenaan gehad in Toscane - ik overweeg de auto te hernoemen naar insectenverdelger zo gruwelijk is de voorkant op het moment.
Typisch als het is, zo groot als je auto is zo vol pak je die. Wederom een grotere auto dan we hiervoor reden (en daarvoor en daarvoor), maar nog steeds helemaal gevuld. Nu moet ik wel zeggen dat wij een oversized koelbox hadden op 12V die overigens erg prettig werkt en ook geschikt is voor 5 personen in een auto of zelfs een gezin op een camping als je elke 2 à 3 dagen naar de winkel gaat. Daarbij hadden we de kofferbakvloer niet verlaagd maar op normale hoogte. Uiteindelijk paste alles in de kofferbak waarbij de rolafdekking nog dicht kon. Prima natuurlijk met z'n tweeën. Mijn vrouw had nog een kek tasje gemaakt voor de laadkabel die ik zowaar nul maal gebruikt heb want alle kilometers zijn met snelladers gedaan.
Het EV-gedeelte
Natuurlijk het laden tijdens zo'n rit. Eigenlijk precies zoals ik het wilde, zo min mogelijk over na willen denken. Ik mag in het buitenland laden op kosten van de baas, nu wil ik gerust her en der eens nadenken over een goedkopere optie, maar het moet niet nadelig mijn tijd en vakantie beïnvloeden (net zo goed dat tijdens werk niet mijn inzetbaarheid mag beïnvloeden). Ik had bewust niets uitgezocht, ik wilde het gaan ervaren. Wat ik wel uitgezocht had, was het feit dat ik een ID.7 Pro S Tourer wilde, zo min mogelijk laadangst en dat was sinds november '24 ook niet een probleem geweest - ook een incidentele langere rit naar Brugge ging prima. De heenweg (naar Zürich en naar midden Italië) was niet al te prettig als ik heel eerlijk ben, mijn insteek was, als ik toe ben aan pauze zoeken we een laadpaal aan de snelweg en hang ik de auto er aan. Ik wil reizen zoals ik het wil en de techniek moet mij maar dienen. Ik wilde niet perse een EV, dus ik wil er ook geen 'EV-gezeik' mee hebben. Op de heenweg trof ik aan bij een tankstation twee snelladers voor vier plekken waarvan één snellader een storing had en een tweede alleen werkte voor één auto tegelijkertijd. Een tweede aansluiten was niet mogelijk. Verderop toen we ook weer aan pauze toe waren (nog niet geladen in de tussentijd - wat prima kan gezien de range (en de baustelles)) terecht gekomen bij zo'n supermarktboulevard van de snelweg af. Een 300 kW snellader voor twee plekken die ver onder de 150 kW inkakte toen een tweede auto kwam laden - maar ook in dit geval de laadtechniek van de ID.7 is gewoon feilloos, de eerste 10 minuten waren al ruim voldoende voor een volgende stint en nog even 5 minuten rond de 80 kW was ook prima om weer een stuk te rijden. Een andere snellader volgens de navigatie was er eentje met 6 plekken die vrij was met 300 kW. Hier stonden vier auto's aan twee palen waarbij er één paal maar 300 kW was. Daarbij kwam dat de Duitse Mercedes rijder het laden niet werkend kreeg, maar schijt had aan anderen en zijn auto maar liet staan om even mijn zijn kinderen naar het tankstation te lopen. De vrije paal met twee plekken was een 50 kW paal - sorry maar dat is het stoppen voor mij niet waard. Voorbij de Gotthard-wegtunnel was er een grote parkeerplaats met wederom twee snelladers voor vier plekken waarbij ééntje dubbel bezet was en de andere een ingeslagen display had die geen laadpas meer wilde slikken. Op dat moment was ik nog niet laad-assertief genoeg om de truck-EVsnellader te pakken. Na een broodje en pauze van zo'n 30 minuten stonden de twee auto's van het moment van aankomen nog steeds te laden (geen idee waarom ..) en waren er twee personenauto's die gretig gebruik maakten van de truck-EVsnellader (4 truck plekken - overigens wel afgekoppeld van de aanhanger gezien de ruimte). Dat had ik eigenlijk ook maar moeten doen ik ben er toch bij in de buurt en kan zo weer als dat had gemoeten. Alles overigens qua snelladers gewoon met de zakelijke Shell Recharge pas (en Tesla app - maar Tesla SuCs heb ik pas gebruikt tussen accommodaties in Italië en op de terugweg).
Bij één van de accommodaties was er recent een EVSE geplaatst en kon ik laden voor het schamele tarief van 102ct/kWh ondanks dat mijn baas het betaald, heb ik daar toch even vriendelijk voor bedankt - dat gezegd hebbende heb ik ook in CH een stekker aangesloten waarvoor ik €1,67/kWh heb mogen aftikken (altijd lekker transparant zo'n snellader). Al met al kijkend naar wat er op de rekeningen staat én wat ik nog mag bijladen (zo'n 60 kWh) om weer op hetzelfde percentage uit te komen toen we wegreden hebben we 712,5 kWh nodig gehad voor 3.800 km. Wat 18,7 kWh/100km maakt. Hierbij is het wel belangrijk om het volgende in het achterhoofd te houden. Alles in de B wat zeker in de bergen/heuvels van CH/AT/IT nodig is. Maximumsnelheid snelweg +10 km/u indien mogelijk (gewoon in de auto niet op een aparte GPS snelheidsmeter) buiten BBK zo hard als ik comfortabel vind, wat in DE/IT meestal lager is dan mag. En niet te vergeten op de Duitse autosnelweg het op dat moment geldende limiet (voornamelijk baustelle) of 150 km/u op de ACC op enkele stukken (zeker het laatste stuk naar huis) ~170 à ~180 km/u. Na de laatste laadstop hebben we nog 282 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 121 km/u en een verbruik van 22,6 kWh/100 km. Waarvan nog een twintigtal kilometers weer op de NL-snelweg zijn. 22,6 kWh/100 km terwijl je echt zit te trappen op de Duitse snelweg vind ik nog alleszins meevallen en ja de gemiddelde snelheid is nog steeds niet een 150 km/u - zeker met de op/afritten/Kreuz/baustelle die je nog tegenkomt (en nog een keer bestuurder wisselen).
Afronding (kinda)
Ik rij in mijn Tourer sinds november '24 en ik blijf zeggen: mocht het onfortuinlijke geval zich voordoen dat de auto gestolen wordt of total loss zou worden gereden dan zal ik zonder blikken of blozen een nieuwe bestellen - overigens zou dat mogelijk wel een PL constructie zijn i.p.v. full operational lease gezien dat fiscaal gewoon een paar honderd euro goedkoper is per maand met de huidige aanbiedingen.
Echt een heerlijk reisauto en ontzettend goede ritten gehad. Twee opmerkingen nog, tijdens één scherpe binnenbocht op een geasfalteerde bergweg in Italië steil omhoog leek de auto er moeite mee te hebben. Ik denk een combinatie van grip, binnenbocht en steil omhoog. Tijdens een tunnel in Italië was er een zeer heftige remactie voor mij (op de ACC) waarbij de auto de rode kerstverlichting aangooide en ik vol het pauze-pedaaltje intrapte. Die geassisteerde rembekrachtiging werkt dan vlekkeloos als het moet kun je echt ontzettend snel stil staan met deze wagen. Ik had mijn hart in mijn keel zitten en de prik in de koelbox was geschud, maar zo hard die vooruit wil met een beetje gas zo snel wil die stoppen als het moet - geen centje pijn gehad. Mijn vrouw rijdt er ook comfortabel in - zelfs op hoge snelheden. En ja het is een erg grote auto, maar met de 360° camera prima te doen, ook de kleinere parkeerplekken waren goed te doen en parkeergarages ook (m.u.v. defecte sensoren

), tolwegen strak tegen de barrière rijden om makkelijk te betalen is een koud kunstje.
De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).
ChatGPT heeft voor mij nog de volgende snellaadsessies uitgewerkt:
gem_power_kw | energie_kwh | SOC start (%) | SOC einde (%) | duur (hh:mm) |
---|
90,40 | 67,00 | 17 | 90 | 00:44 |
111,30 | 25,70 | 54 | 82 | 00:14 |
124,00 | 43,50 | 31 | 80 | 00:21 |
109,20 | 15,10 | 54 | 74 | 00:08 |
136,30 | 44,20 | 15 | 69 | 00:19 |
103,00 | 62,80 | 29 | 99 | 00:37 |
Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
Stroom in kWh | Prijs in € | €/kWh | Land | Soort |
---|
25,27 | € 21,52 | € 0,85 | DE | Snellader divers |
76,89 | € 61,08 | € 0,79 | DE | Snellader divers |
42,64 | € 46,13 | € 1,08 | CH | 11kW EVSE bij hotel |
17,60 | € 29,35 | € 1,67 | CH | 11kW EVSE bij hotel |
43,50 | € 33,79 | € 0,78 | IT | Snellader divers |
60,38 | € 49,70 | € 0,82 | IT | Snellader divers |
63,30 | € 39,88 | € 0,63 | IT | Tesla |
48,45 | € 39,96 | € 0,82 | IT | Snellader divers |
70,58 | € 55,22 | € 0,78 | IT | Snellader divers |
25,96 | € 17,13 | € 0,66 | IT | Tesla |
47,79 | € 34,30 | € 0,72 | AT | Snellader divers |
18,22 | € 14,73 | € 0,81 | DE | Snellader divers |
48,45 | € 38,62 | € 0,80 | DE | Snellader divers |
63,47 | € 45,69 | € 0,72 | DE | Tesla |
60,00 | | | | Nog thuis bij te laden |
712,50 | € 527,10 | € 0,85 | | |
Nog wat foto's omdat dat ook leuk is natuurlijk - ik zie er hier te weinig voorbij komen

.
Laadkabelzakje:
De volle kofferbak:
Drie ID.7s op één foto bij een laadpleintje:
Nog twee snellaadkiekjes zonder vrouw:
Vies in Toscane, wat schonere na een flinke bui en ontzettend smerig na weer een paar honderd kilometer aan Italiaanse weggetjes:
Nog een willekeurig vakantieshot, mijn vrouw die comfortabel 150 km/u rijdt en dood en verderf weer op de oprit:
[
Voor 100% gewijzigd door
True op 10-08-2025 19:46
]