Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie81
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:40
Eind juni heb ook ik mijn id7 tourer pro s limited edition besteld. Dit met 20 inch, trekhaak en in de kleur aquamarine. De leverdatum staat op dit moment op 3 oktober.

Onze Volvo V60 b3 moet ik dan inleveren waardoor we onze bestaande caravan niet meer kunnen trekken.
Nu ben ik aan het onderzoeken hoe we onze vakantie volgend jaar gaan invullen. Aan de ene kant zou een vouwwagen kunnen. Hier heb ik al diverse mensen op het forum gezien die dit doen.
Aan de andere kant zijn er ook diverse caravans die een max gewicht van 1000kg hebben. Hier zie ik nog geen ervaringen van op het forum of op internet staan.
Zijn hier mensen met een caravan op pad geweest met de id7? Zo ja, hoe beviel dat en dan ben ik met name geïnteresseerd in de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Bossie81 Mag ik de vraag omdraaien? Wat is voor jou een acceptabele actieradius (uitgaande van 100%) wanneer je een caravan zou trekken?

Ik denk dat je ervaringen van een caravan van pakweg 1350kg gewoon kan leggen op één van 1000kg. Qua verbruik zal het nauwelijks uitmaken.

De grootste factor is namelijk de luchtweerstand. Uiteraard is de rolweerstand wel minder, maar dat is een stuk minder grote factor in verbruik.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:38
JanHenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:00:
@Bossie81 Mag ik de vraag omdraaien? Wat is voor jou een acceptabele actieradius (uitgaande van 100%) wanneer je een caravan zou trekken?

Ik denk dat je ervaringen van een caravan van pakweg 1350kg gewoon kan leggen op één van 1000kg. Qua verbruik zal het nauwelijks uitmaken.

De grootste factor is namelijk de luchtweerstand. Uiteraard is de rolweerstand wel minder, maar dat is een stuk minder grote factor in verbruik.
Ik ga er vanuit dat het gaat over het max trekgewicht van de ID.7 op 1000 kg volgens de specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bossie81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:16:
Eind juni heb ook ik mijn id7 tourer pro s limited edition besteld. Dit met 20 inch, trekhaak en in de kleur aquamarine. De leverdatum staat op dit moment op 3 oktober.

Onze Volvo V60 b3 moet ik dan inleveren waardoor we onze bestaande caravan niet meer kunnen trekken.
Nu ben ik aan het onderzoeken hoe we onze vakantie volgend jaar gaan invullen. Aan de ene kant zou een vouwwagen kunnen. Hier heb ik al diverse mensen op het forum gezien die dit doen.
Aan de andere kant zijn er ook diverse caravans die een max gewicht van 1000kg hebben. Hier zie ik nog geen ervaringen van op het forum of op internet staan.
Zijn hier mensen met een caravan op pad geweest met de id7? Zo ja, hoe beviel dat en dan ben ik met name geïnteresseerd in de range.
offtopic:
Ik had het hier ook laatst over met een kennis, vergeet niet dat een vouwwagen/caravan/aanhanger of iets dergelijks een max gewicht hebben bij levering, maar je hierna er nog van alles aan toevoegt. Paar liter water in een reservoir, je mover, je accumachine voor je pootjes etc etc.
Je hebt of geluk en het gaat altijd goed of je het gaat fout: a) een fikse bekeuring en je caravan moeten laten staan of b) een ongeluk.

Nu denk ik persoonlijk dat een ID.7 best wel wat kan trekken voordat je er wat van gaat merken, maar vergeet dat die cijfers ook heel relevant zijn voor verzekeringskwesties. Als je met een ongeluk iemand voor twee maand uit de running rijdt en je krijgt met letselschade te maken kun je je huis verkopen omdat je verzekering dit niet wil dekken omdat je buiten de verzekering om zwaar te beladen was of iets trok wat niet had gemogen (puur op cijfers).

Dat gezegd hebbende, in de nieuwe prijslijst staan natuurlijk wel wat cijfers met ietwat meer marge qua trekgewicht, dat maakt een kleinere caravan trekken of een bewust lichtgewicht caravan ineens toch wel mogelijk. Al dan niet met een E achter B rijbewijs natuurlijk.

Om niet helemaal OT gaan zal ik zo even wat vakantiekiekjes sturen - op de achtergrond is AI druk voor mij bezig om de cijfers uit mijn HA integratie te verwerken zodat we het kunnen hebben over de prachtige efficiëntie van dit Duitse pronkstuk van een slagschip wat we hier allemaal graag rijden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81
Met betrekking hoeveel range ik wil halen is de conclusie: zoveel mogelijk. Nu haal ik 450 op een volle tank en aangezien dit mijn eerste ev is, is meer beter.

Het gaat in de vraag om een caravan met een max gewicht, dus inclusief belading, van 1000kg zodat alles verzekerd en conform de regels is.

Ik dacht aan zoiets: https://www.next-caravan.nl/#news

[ Voor 8% gewijzigd door Bossie81 op 10-08-2025 20:50 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ruim twee uur, editen, rekenen, schrijven e.d. later.

De zomervakantie

Onze zomer (op) vakantie zit er weer op (3.800 km roundtrip Italië). We zijn van Twente naar Zwitserland (Zürich) gereden, daar zijn we (mijn vrouw, ik, maar voornamelijk de auto) aangerand door een garagedeur van een parkeergarage. Daarna door naar een accommodatie ten noorden van Bologna via de Gotthard-wegtunnel. Daarna ten zuiden van Florence in het midden van Toscane verbleven en ook weer doorgereden naar de Toscaanse kust. Vanuit deze locatie weer naar Sud Tirol gereden en daarna weer naar Twente via de Brennerpas (Oostenrijk en Duitsland).

Fun facts

Op de heenweg wilden we rond een uur of 18.00 nog even eten in Zuid Duitsland en hadden een restaurantje gekozen zo'n 50 km (hemelsbreed) boven Zürich. Doordat er een ongeluk was gebeurd op de snelweg moesten we door het Zwarte Woud (Karlsruhe -> Herrenberg ongeveer). Dat was een behoorlijke ervaring, wat rijdt die Tourer toch heerlijk en in de B op de berg/heuvelweggetjes gaat dat ook echt voortreffelijk. Goede Duitse wegen waar je 100 km/u mag (niet per se aan te raden) met 5% omhoog en die auto ramt je even hard omhoog als jij het play-pedaal kunt intrappen. Dat gevoel is niet te evenaren! Wat minder leuk hieraan was dat dit toch wel een vermoeiend stukje was om te rijden. Maar fysiek moe wordt je niet in de auto, daar is die echt te comfortabel voor, echt een heerlijke reisauto.

Op de heenweg in Duitsland troffen we zo waar drie ID.7s aan. In Nederland heb ik er nooit meer dan twee vanaf één blik kunnen zien dus dat was een unicum. Mijn vrouw vond mijn ietwat kinderlijke enthousiasme wat overdreven geloof ik - maar ja ieder z'n ding.

Op de terugweg 20 km na de Brennerpas de auto geladen (weer 4€ extra aan tol mogen betalen bedankt AT ..) maar daarna met 9,6 kWh/100km (!) 79 km bergafwaarts mogen afleggen in 1:01 uur. Dat is toch wel weer leuk dit soort statistieken.

Iets minder fun, was de eerste schade aan de auto in Zürich door een niet goed werkende sensor van een parkeergaragedeur die de zijkant achter een achterwiel meepakte, had het ook al kort op de telefoon hier gepost: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" dinsdag intake voor de schade. Goede hoop dat het via VWPFS snel opgelost kan worden gezien ik voor herstel ook bij mijn huis dealer terecht kan. We gaan het zien - zal nog wel even een fotootje uploaden als ik de auto gewassen heb.

Ik heb de auto nog nooit zo vies gehad als op vakantie, niet te zuinig. Door het droge weer, zand en stof op die wegen wordt het echt een drama de auto al helemaal de kont. Wel nog een buitje gehad waardoor de voorkant weer wat glans gekregen heeft, maar mijn vrouw heeft mij er echt van moeten weerhouden om op vakantie de auto in een wasbox te zetten. Ik vond het niet om aan te zien zo smerig als die was. De voorkant onder de ledstrip is overigens een slagveld - bijna nog een das tegenaan gehad in Toscane - ik overweeg de auto te hernoemen naar insectenverdelger zo gruwelijk is de voorkant op het moment.

Typisch als het is, zo groot als je auto is zo vol pak je die. Wederom een grotere auto dan we hiervoor reden (en daarvoor en daarvoor), maar nog steeds helemaal gevuld. Nu moet ik wel zeggen dat wij een oversized koelbox hadden op 12V die overigens erg prettig werkt en ook geschikt is voor 5 personen in een auto of zelfs een gezin op een camping als je elke 2 à 3 dagen naar de winkel gaat. Daarbij hadden we de kofferbakvloer niet verlaagd maar op normale hoogte. Uiteindelijk paste alles in de kofferbak waarbij de rolafdekking nog dicht kon. Prima natuurlijk met z'n tweeën. Mijn vrouw had nog een kek tasje gemaakt voor de laadkabel die ik zowaar nul maal gebruikt heb want alle kilometers zijn met snelladers gedaan.

Het EV-gedeelte

Natuurlijk het laden tijdens zo'n rit. Eigenlijk precies zoals ik het wilde, zo min mogelijk over na willen denken. Ik mag in het buitenland laden op kosten van de baas, nu wil ik gerust her en der eens nadenken over een goedkopere optie, maar het moet niet nadelig mijn tijd en vakantie beïnvloeden (net zo goed dat tijdens werk niet mijn inzetbaarheid mag beïnvloeden). Ik had bewust niets uitgezocht, ik wilde het gaan ervaren. Wat ik wel uitgezocht had, was het feit dat ik een ID.7 Pro S Tourer wilde, zo min mogelijk laadangst en dat was sinds november '24 ook niet een probleem geweest - ook een incidentele langere rit naar Brugge ging prima. De heenweg (naar Zürich en naar midden Italië) was niet al te prettig als ik heel eerlijk ben, mijn insteek was, als ik toe ben aan pauze zoeken we een laadpaal aan de snelweg en hang ik de auto er aan. Ik wil reizen zoals ik het wil en de techniek moet mij maar dienen. Ik wilde niet perse een EV, dus ik wil er ook geen 'EV-gezeik' mee hebben. Op de heenweg trof ik aan bij een tankstation twee snelladers voor vier plekken waarvan één snellader een storing had en een tweede alleen werkte voor één auto tegelijkertijd. Een tweede aansluiten was niet mogelijk. Verderop toen we ook weer aan pauze toe waren (nog niet geladen in de tussentijd - wat prima kan gezien de range (en de baustelles)) terecht gekomen bij zo'n supermarktboulevard van de snelweg af. Een 300 kW snellader voor twee plekken die ver onder de 150 kW inkakte toen een tweede auto kwam laden - maar ook in dit geval de laadtechniek van de ID.7 is gewoon feilloos, de eerste 10 minuten waren al ruim voldoende voor een volgende stint en nog even 5 minuten rond de 80 kW was ook prima om weer een stuk te rijden. Een andere snellader volgens de navigatie was er eentje met 6 plekken die vrij was met 300 kW. Hier stonden vier auto's aan twee palen waarbij er één paal maar 300 kW was. Daarbij kwam dat de Duitse Mercedes rijder het laden niet werkend kreeg, maar schijt had aan anderen en zijn auto maar liet staan om even mijn zijn kinderen naar het tankstation te lopen. De vrije paal met twee plekken was een 50 kW paal - sorry maar dat is het stoppen voor mij niet waard. Voorbij de Gotthard-wegtunnel was er een grote parkeerplaats met wederom twee snelladers voor vier plekken waarbij ééntje dubbel bezet was en de andere een ingeslagen display had die geen laadpas meer wilde slikken. Op dat moment was ik nog niet laad-assertief genoeg om de truck-EVsnellader te pakken. Na een broodje en pauze van zo'n 30 minuten stonden de twee auto's van het moment van aankomen nog steeds te laden (geen idee waarom ..) en waren er twee personenauto's die gretig gebruik maakten van de truck-EVsnellader (4 truck plekken - overigens wel afgekoppeld van de aanhanger gezien de ruimte). Dat had ik eigenlijk ook maar moeten doen ik ben er toch bij in de buurt en kan zo weer als dat had gemoeten. Alles overigens qua snelladers gewoon met de zakelijke Shell Recharge pas (en Tesla app - maar Tesla SuCs heb ik pas gebruikt tussen accommodaties in Italië en op de terugweg).
Bij één van de accommodaties was er recent een EVSE geplaatst en kon ik laden voor het schamele tarief van 102ct/kWh ondanks dat mijn baas het betaald, heb ik daar toch even vriendelijk voor bedankt - dat gezegd hebbende heb ik ook in CH een stekker aangesloten waarvoor ik €1,67/kWh heb mogen aftikken (altijd lekker transparant zo'n snellader). Al met al kijkend naar wat er op de rekeningen staat én wat ik nog mag bijladen (zo'n 60 kWh) om weer op hetzelfde percentage uit te komen toen we wegreden hebben we 712,5 kWh nodig gehad voor 3.800 km. Wat 18,7 kWh/100km maakt. Hierbij is het wel belangrijk om het volgende in het achterhoofd te houden. Alles in de B wat zeker in de bergen/heuvels van CH/AT/IT nodig is. Maximumsnelheid snelweg +10 km/u indien mogelijk (gewoon in de auto niet op een aparte GPS snelheidsmeter) buiten BBK zo hard als ik comfortabel vind, wat in DE/IT meestal lager is dan mag. En niet te vergeten op de Duitse autosnelweg het op dat moment geldende limiet (voornamelijk baustelle) of 150 km/u op de ACC op enkele stukken (zeker het laatste stuk naar huis) ~170 à ~180 km/u. Na de laatste laadstop hebben we nog 282 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 121 km/u en een verbruik van 22,6 kWh/100 km. Waarvan nog een twintigtal kilometers weer op de NL-snelweg zijn. 22,6 kWh/100 km terwijl je echt zit te trappen op de Duitse snelweg vind ik nog alleszins meevallen en ja de gemiddelde snelheid is nog steeds niet een 150 km/u - zeker met de op/afritten/Kreuz/baustelle die je nog tegenkomt (en nog een keer bestuurder wisselen).

Afronding (kinda)

Ik rij in mijn Tourer sinds november '24 en ik blijf zeggen: mocht het onfortuinlijke geval zich voordoen dat de auto gestolen wordt of total loss zou worden gereden dan zal ik zonder blikken of blozen een nieuwe bestellen - overigens zou dat mogelijk wel een PL constructie zijn i.p.v. full operational lease gezien dat fiscaal gewoon een paar honderd euro goedkoper is per maand met de huidige aanbiedingen.

Echt een heerlijk reisauto en ontzettend goede ritten gehad. Twee opmerkingen nog, tijdens één scherpe binnenbocht op een geasfalteerde bergweg in Italië steil omhoog leek de auto er moeite mee te hebben. Ik denk een combinatie van grip, binnenbocht en steil omhoog. Tijdens een tunnel in Italië was er een zeer heftige remactie voor mij (op de ACC) waarbij de auto de rode kerstverlichting aangooide en ik vol het pauze-pedaaltje intrapte. Die geassisteerde rembekrachtiging werkt dan vlekkeloos als het moet kun je echt ontzettend snel stil staan met deze wagen. Ik had mijn hart in mijn keel zitten en de prik in de koelbox was geschud, maar zo hard die vooruit wil met een beetje gas zo snel wil die stoppen als het moet - geen centje pijn gehad. Mijn vrouw rijdt er ook comfortabel in - zelfs op hoge snelheden. En ja het is een erg grote auto, maar met de 360° camera prima te doen, ook de kleinere parkeerplekken waren goed te doen en parkeergarages ook (m.u.v. defecte sensoren |:( ), tolwegen strak tegen de barrière rijden om makkelijk te betalen is een koud kunstje.

De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).
ChatGPT heeft voor mij nog de volgende snellaadsessies uitgewerkt:
gem_power_kwenergie_kwhSOC start (%)SOC einde (%)duur (hh:mm)
90,40 67,00 17 90 00:44
111,30 25,70 54 82 00:14
124,00 43,50 31 80 00:21
109,20 15,10 54 74 00:08
136,30 44,20 15 69 00:19
103,00 62,80 29 99 00:37

Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
Stroom in kWhPrijs in €€/kWhLandSoort
25,27 € 21,52 € 0,85 DESnellader divers
76,89 € 61,08 € 0,79 DESnellader divers
42,64 € 46,13 € 1,08 CH11kW EVSE bij hotel
17,60 € 29,35 € 1,67 CH11kW EVSE bij hotel
43,50 € 33,79 € 0,78 ITSnellader divers
60,38 € 49,70 € 0,82 ITSnellader divers
63,30 € 39,88 € 0,63 ITTesla
48,45 € 39,96 € 0,82 ITSnellader divers
70,58 € 55,22 € 0,78 ITSnellader divers
25,96 € 17,13 € 0,66 ITTesla
47,79 € 34,30 € 0,72 ATSnellader divers
18,22 € 14,73 € 0,81 DESnellader divers
48,45 € 38,62 € 0,80 DESnellader divers
63,47 € 45,69 € 0,72 DETesla
60,00 Nog thuis bij te laden
712,50 € 527,10 € 0,85

Nog wat foto's omdat dat ook leuk is natuurlijk - ik zie er hier te weinig voorbij komen :).

Laadkabelzakje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C8f6f-lAvIGsn8gL4JHbBgw7v4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZcFq0Z1JywLrPtD3fsB06md.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-elZWbSF03U41-RPdVrjx18e2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lcw4SXNUbQ88Iiog3keyOjd.jpg?f=fotoalbum_tile

De volle kofferbak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/683E9T8fdGRQUaIFbNJNV2A_rH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AKpspGX30pMdOICCks87CVF.jpg?f=fotoalbum_tile

Drie ID.7s op één foto bij een laadpleintje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftgvuMCg2zBte4CUZTeDrxkKOHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHtDtSX42bWkRPJswRKpdQUX.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog twee snellaadkiekjes zonder vrouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iry5VovRQb4J3DxjHpTF2aFWfnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WilcdMNrJI6whO2AesCyLsWo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCQUI3OLwoL4ROZzTGNOFgoKjJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAjSVnfnRRFTV2PBQwUVLb7I.jpg?f=fotoalbum_tile

Vies in Toscane, wat schonere na een flinke bui en ontzettend smerig na weer een paar honderd kilometer aan Italiaanse weggetjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdn8oTmBpz3CUbzrmNV__C__R2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkyJqD2J7h4ipyqVEGyu9sds.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EokV9lepWkIxpUv2raf4AP7TDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKtX4GVyE8Xw7vdS6wK38tUN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEYe2OqqLdQwpo0vWU4iopTIIl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ0aYPGDsrk4MONn4JlPJY6b.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog een willekeurig vakantieshot, mijn vrouw die comfortabel 150 km/u rijdt en dood en verderf weer op de oprit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkOBDcH8TbIBflZFsBzHfyT98K0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS3vIrWtxgJXuTWDeOp14SVS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B75QXCh6Y5s2JSKykVBLSSfo9wc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CYg3lz9nHjRWYDKQea4o8DF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmFjzPVcEbzPaOKpDciLHZo0M9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UoWRRui04eSEMEWXrzclnic.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 100% gewijzigd door True op 10-08-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boer Fromage P8
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-09 23:54
Iemand al gelukt om Spotify te tonen op de augmented hud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Boer Fromage P8 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:54:
Iemand al gelukt om Spotify te tonen op de augmented hud?
Nee, zou dat moeten werken dan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:12
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:49:

De zomervakantie

Onze zomer (op) vakantie zit er weer op (3.800 km roundtrip Italië). We zijn van Twente naar Zwitserland (Zürich) gereden, daar zijn we (mijn vrouw, ik, maar voornamelijk de auto) aangerand door een garagedeur van een parkeergarage. Daarna door naar een accommodatie ten noorden van Bologna via de Gotthard-wegtunnel. Daarna ten zuiden van Florence in het midden van Toscane verbleven en ook weer doorgereden naar de Toscaanse kust. Vanuit deze locatie weer naar Sud Tirol gereden en daarna weer naar Twente via de Brennerpas (Oostenrijk en Duitsland).

Fun facts

Op de heenweg wilden we rond een uur of 18.00 nog even eten in Zuid Duitsland en hadden een restaurantje gekozen zo'n 50 km (hemelsbreed) boven Zürich. Doordat er een ongeluk was gebeurd op de snelweg moesten we door het Zwarte Woud (Karlsruhe -> Herrenberg ongeveer). Dat was een behoorlijke ervaring, wat rijdt die Tourer toch heerlijk en in de B op de berg/heuvelweggetjes gaat dat ook echt voortreffelijk. Goede Duitse wegen waar je 100 km/u mag (niet per se aan te raden) met 5% omhoog en die auto ramt je even hard omhoog als jij het play-pedaal kunt intrappen. Dat gevoel is niet te evenaren! Wat minder leuk hieraan was dat dit toch wel een vermoeiend stukje was om te rijden. Maar fysiek moe wordt je niet in de auto, daar is die echt te comfortabel voor, echt een heerlijke reisauto.

Op de heenweg in Duitsland troffen we zo waar drie ID.7s aan. In Nederland heb ik er nooit meer dan twee vanaf één blik kunnen zien dus dat was een unicum. Mijn vrouw vond mijn ietwat kinderlijke enthousiasme wat overdreven geloof ik - maar ja ieder z'n ding.

Op de terugweg 20 km na de Brennerpas de auto geladen (weer 4€ extra aan tol mogen betalen bedankt AT ..) maar daarna met 9,6 kWh/100km (!) 79 km bergafwaarts mogen afleggen in 1:01 uur. Dat is toch wel weer leuk dit soort statistieken.

Iets minder fun, was de eerste schade aan de auto in Zürich door een niet goed werkende sensor van een parkeergaragedeur die de zijkant achter een achterwiel meepakte, had het ook al kort op de telefoon hier gepost: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" dinsdag intake voor de schade. Goede hoop dat het via VWPFS snel opgelost kan worden gezien ik voor herstel ook bij mijn huis dealer terecht kan. We gaan het zien - zal nog wel even een fotootje uploaden als ik de auto gewassen heb.

Ik heb de auto nog nooit zo vies gehad als op vakantie, niet te zuinig. Door het droge weer, zand en stof op die wegen wordt het echt een drama de auto al helemaal de kont. Wel nog een buitje gehad waardoor de voorkant weer wat glans gekregen heeft, maar mijn vrouw heeft mij er echt van moeten weerhouden om op vakantie de auto in een wasbox te zetten. Ik vond het niet om aan te zien zo smerig als die was. De voorkant onder de ledstrip is overigens een slagveld - bijna nog een das tegenaan gehad in Toscane - ik overweeg de auto te hernoemen naar insectenverdelger zo gruwelijk is de voorkant op het moment.

Typisch als het is, zo groot als je auto is zo vol pak je die. Wederom een grotere auto dan we hiervoor reden (en daarvoor en daarvoor), maar nog steeds helemaal gevuld. Nu moet ik wel zeggen dat wij een oversized koelbox hadden op 12V die overigens erg prettig werkt en ook geschikt is voor 5 personen in een auto of zelfs een gezin op een camping als je elke 2 à 3 dagen naar de winkel gaat. Daarbij hadden we de kofferbakvloer niet verlaagd maar op normale hoogte. Uiteindelijk paste alles in de kofferbak waarbij de rolafdekking nog dicht kon. Prima natuurlijk met z'n tweeën. Mijn vrouw had nog een kek tasje gemaakt voor de laadkabel die ik zowaar nul maal gebruikt heb want alle kilometers zijn met snelladers gedaan.

Het EV-gedeelte

Natuurlijk het laden tijdens zo'n rit. Eigenlijk precies zoals ik het wilde, zo min mogelijk over na willen denken. Ik mag in het buitenland laden op kosten van de baas, nu wil ik gerust her en der eens nadenken over een goedkopere optie, maar het moet niet nadelig mijn tijd en vakantie beïnvloeden (net zo goed dat tijdens werk niet mijn inzetbaarheid mag beïnvloeden). Ik had bewust niets uitgezocht, ik wilde het gaan ervaren. Wat ik wel uitgezocht had, was het feit dat ik een ID.7 Pro S Tourer wilde, zo min mogelijk laadangst en dat was sinds november '24 ook niet een probleem geweest - ook een incidentele langere rit naar Brugge ging prima. De heenweg (naar Zürich en naar midden Italië) was niet al te prettig als ik heel eerlijk ben, mijn insteek was, als ik toe ben aan pauze zoeken we een laadpaal aan de snelweg en hang ik de auto er aan. Ik wil reizen zoals ik het wil en de techniek moet mij maar dienen. Ik wilde niet perse een EV, dus ik wil er ook geen 'EV-gezeik' mee hebben. Op de heenweg trof ik aan bij een tankstation twee snelladers voor vier plekken waarvan één snellader een storing had en een tweede alleen werkte voor één auto tegelijkertijd. Een tweede aansluiten was niet mogelijk. Verderop toen we ook weer aan pauze toe waren (nog niet geladen in de tussentijd - wat prima kan gezien de range (en de baustelles)) terecht gekomen bij zo'n supermarktboulevard van de snelweg af. Een 300 kW snellader voor twee plekken die ver onder de 150 kW inkakte toen een tweede auto kwam laden - maar ook in dit geval de laadtechniek van de ID.7 is gewoon feilloos, de eerste 10 minuten waren al ruim voldoende voor een volgende stint en nog even 5 minuten rond de 80 kW was ook prima om weer een stuk te rijden. Een andere snellader volgens de navigatie was er eentje met 6 plekken die vrij was met 300 kW. Hier stonden vier auto's aan twee palen waarbij er één paal maar 300 kW was. Daarbij kwam dat de Duitse Mercedes rijder het laden niet werkend kreeg, maar schijt had aan anderen en zijn auto maar liet staan om even mijn zijn kinderen naar het tankstation te lopen. De vrije paal met twee plekken was een 50 kW paal - sorry maar dat is het stoppen voor mij niet waard. Voorbij de Gotthard-wegtunnel was er een grote parkeerplaats met wederom twee snelladers voor vier plekken waarbij ééntje dubbel bezet was en de andere een ingeslagen display had die geen laadpas meer wilde slikken. Op dat moment was ik nog niet laad-assertief genoeg om de truck-EVsnellader te pakken. Na een broodje en pauze van zo'n 30 minuten stonden de twee auto's van het moment van aankomen nog steeds te laden (geen idee waarom ..) en waren er twee personenauto's die gretig gebruik maakten van de truck-EVsnellader (4 truck plekken - overigens wel afgekoppeld van de aanhanger gezien de ruimte). Dat had ik eigenlijk ook maar moeten doen ik ben er toch bij in de buurt en kan zo weer als dat had gemoeten. Alles overigens qua snelladers gewoon met de zakelijke Shell Recharge pas (en Tesla app - maar Tesla SuCs heb ik pas gebruikt tussen accommodaties in Italië en op de terugweg).
Bij één van de accommodaties was er recent een EVSE geplaatst en kon ik laden voor het schamele tarief van 102ct/kWh ondanks dat mijn baas het betaald, heb ik daar toch even vriendelijk voor bedankt - dat gezegd hebbende heb ik ook in CH een stekker aangesloten waarvoor ik €1,67/kWh heb mogen aftikken (altijd lekker transparant zo'n snellader). Al met al kijkend naar wat er op de rekeningen staat én wat ik nog mag bijladen (zo'n 60 kWh) om weer op hetzelfde percentage uit te komen toen we wegreden hebben we 712,5 kWh nodig gehad voor 3.800 km. Wat 18,7 kWh/100km maakt. Hierbij is het wel belangrijk om het volgende in het achterhoofd te houden. Alles in de B wat zeker in de bergen/heuvels van CH/AT/IT nodig is. Maximumsnelheid snelweg +10 km/u indien mogelijk (gewoon in de auto niet op een aparte GPS snelheidsmeter) buiten BBK zo hard als ik comfortabel vind, wat in DE/IT meestal lager is dan mag. En niet te vergeten op de Duitse autosnelweg het op dat moment geldende limiet (voornamelijk baustelle) of 150 km/u op de ACC op enkele stukken (zeker het laatste stuk naar huis) ~170 à ~180 km/u. Na de laatste laadstop hebben we nog 282 km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 121 km/u en een verbruik van 22,6 kWh/100 km. Waarvan nog een twintigtal kilometers weer op de NL-snelweg zijn. 22,6 kWh/100 km terwijl je echt zit te trappen op de Duitse snelweg vind ik nog alleszins meevallen en ja de gemiddelde snelheid is nog steeds niet een 150 km/u - zeker met de op/afritten/Kreuz/baustelle die je nog tegenkomt (en nog een keer bestuurder wisselen).

Afronding (kinda)

Ik rij in mijn Tourer sinds november '24 en ik blijf zeggen: mocht het onfortuinlijke geval zich voordoen dat de auto gestolen wordt of total loss zou worden gereden dan zal ik zonder blikken of blozen een nieuwe bestellen - overigens zou dat mogelijk wel een PL constructie zijn i.p.v. full operational lease gezien dat fiscaal gewoon een paar honderd euro goedkoper is per maand met de huidige aanbiedingen.

Echt een heerlijk reisauto en ontzettend goede ritten gehad. Twee opmerkingen nog, tijdens één scherpe binnenbocht op een geasfalteerde bergweg in Italië steil omhoog leek de auto er moeite mee te hebben. Ik denk een combinatie van grip, binnenbocht en steil omhoog. Tijdens een tunnel in Italië was er een zeer heftige remactie voor mij (op de ACC) waarbij de auto de rode kerstverlichting aangooide en ik vol het pauze-pedaaltje intrapte. Die geassisteerde rembekrachtiging werkt dan vlekkeloos als het moet kun je echt ontzettend snel stil staan met deze wagen. Ik had mijn hart in mijn keel zitten en de prik in de koelbox was geschud, maar zo hard die vooruit wil met een beetje gas zo snel wil die stoppen als het moet - geen centje pijn gehad. Mijn vrouw rijdt er ook comfortabel in - zelfs op hoge snelheden. En ja het is een erg grote auto, maar met de 360° camera prima te doen, ook de kleinere parkeerplekken waren goed te doen en parkeergarages ook (m.u.v. defecte sensoren |:( ), tolwegen strak tegen de barrière rijden om makkelijk te betalen is een koud kunstje.

De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).

Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
712,50 € 527,10 € 0,85

Nog wat foto's omdat dat ook leuk is natuurlijk - ik zie er hier te weinig voorbij komen :).

Laadkabelzakje:

[Afbeelding][Afbeelding]

De volle kofferbak:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Vies in Toscane, wat schonere na een flinke bui en ontzettend smerig na weer een paar honderd kilometer aan Italiaanse weggetjes:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nog een willekeurig vakantieshot, mijn vrouw die comfortabel 150 km/u rijdt en dood en verderf weer op de oprit:

Goed verhaal, lekker kort ook! 😂

Wat een prijzen als je niet op de snelladers let. Ik heb net een rondje Zweden erop zitten met de Enyaq en heb denk ik gemiddeld iets van 45 cent per kWh betaald. (1 maand IONITY en Tesla abbo).

En die kofferbak is nog niet zo vol hoor, geloof me.

Even afspuiten doe ik soms ook wel op vakantie. Bij de vervuiling die ik bij jou zie had ik het zeker even gedaan als ik langs zo'n wasbox was gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bossie81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:01:
Met betrekking hoeveel range ik wil halen is de conclusie: zoveel mogelijk. Nu haal ik 450 op een volle tank en aangezien dit mijn eerste ev is, is meer beter.

Het gaat in de vraag om een caravan met een max gewicht, dus inclusief belading, van 1000kg zodat alles verzekerd en conform de regels is.

Ik dacht aan zoiets: https://www.next-caravan.nl/#news
Gewicht is nogmaals niet de opdrijvende factor in het verbruik; luchtweerstand van de caravan is daar de grootste factor in. Reken op minimaal een verdubbeling van het reguliere verbruik, meestal is nog wel iets meer. Als je 225km bij 100% kan doen, is dat al best netjes.

Ga je een van 80-10, zal je dus effectief om de 160-175km moeten laden. Er loopt een topic (niet ID.7 specifiek) over lange reizen met een EV waar regelmatig caravans en/of lichtgewicht caravans worden besproken.

Voor mij is het geen issue; een vouwwagen heb ik altijd al vele malen prettiger gevonden dan een caravan :P

@True Mooi verslag!! Kijk ernaar uit om mijn ID7T in ontvangst te nemen :)

Op dit moment nog met onderstaande combi in Frankrijk en dat is al geen straf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:22

resusaapje

h less

Was er hier niet iemand die de ID7 als hondenhok wilde inrichten? Dit komt een aardig eindje in de richting, denk ik? CARSTYLER Kofferraumschutz Geeignet Für VW ID7

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RandomNick schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Goed verhaal, lekker kort ook! 😂

Wat een prijzen als je niet op de snelladers let. Ik heb net een rondje Zweden erop zitten met de Enyaq en heb denk ik gemiddeld iets van 45 cent per kWh betaald. (1 maand IONITY en Tesla abbo).

En die kofferbak is nog niet zo vol hoor, geloof me.

Even afspuiten doe ik soms ook wel op vakantie. Bij de vervuiling die ik bij jou zie had ik het zeker even gedaan als ik langs zo'n wasbox was gereden.
Was ook de langste vakantie in ik denk een jaar of 8, dus dan mag er ook wel een lang verhaaltje bij. Maar inderdaad had zeker goedkoper gekund met een Ionity/Tesla abonnement, maar dan zat ik weer te stoeien met een aparte app en een bepaalde route etc etc dat geeft mij geen vakantiegevoel. Ik wil gewoon op mijn gemak kunnen rijden en die abonnementen kan ik bij ons niet gemakkelijk afsluiten.

Van mijn vrouw mocht ik absoluut niet gaan wassen in de vakantie dus daar heb ik mij dan ook aan gehouden. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:57:
[...]

Was ook de langste vakantie in ik denk een jaar of 8, dus dan mag er ook wel een lang verhaaltje bij. Maar inderdaad had zeker goedkoper gekund met een Ionity/Tesla abonnement, maar dan zat ik weer te stoeien met een aparte app en een bepaalde route etc etc dat geeft mij geen vakantiegevoel. Ik wil gewoon op mijn gemak kunnen rijden en die abonnementen kan ik bij ons niet gemakkelijk afsluiten.

Van mijn vrouw mocht ik absoluut niet gaan wassen in de vakantie dus daar heb ik mij dan ook aan gehouden. :9
Grappig. Ik wil juist wel weten waar ik ga stoppen en welke faciliteiten er zijn. Zeker voor de iets langere laadpauzes die ik met mijn huidige EV nog nodig heb.

Tankstations langs de snelweg mijd ik liever ook. En dan zijn de Superchargers meestal wel prima. Bij een hotel waar je ook kunt lunchen en schonere toiletten hebt, of bij een grote supermarkt met bijv zo'n sushi traiteur binnen.

Ook zijn er dan minstens 8 laadplekken (hele oude sites) en vaak zelfs 20+ die allemaal op 250+ kW kunnen laden. Dan voorkom je dus ook die onzin van kapotte palen, 50 kW palen etc.

Dat geeft mij juist meer een vakantiegevoel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 00:49
resusaapje schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:57:
Was er hier niet iemand die de ID7 als hondenhok wilde inrichten? Dit komt een aardig eindje in de richting, denk ik? CARSTYLER Kofferraumschutz Geeignet Für VW ID7
C'est moi, merci! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:44
en ik! deze is top zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
oh maar dit is alleen de mat. Wat ik wel vernuftig vind is het rek wat op de eerste foto is bevestigd in zo te zien de kofferbak-afscherming rails. Ik ga die nog eens zoeken.

Ik was laatst al op deze uitgekomen: https://alleskanmee.nl/ho...-70060-type-14-set-812440

[ Voor 34% gewijzigd door jdkjr op 11-08-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:20
Qua hondenrek vond ik deze nog het mooiste met de bevestiging op de achterbank bevestiging punten;

https://www.guardsmandogg...t-divider-part-no-g1647b/

De andere klemmen allemaal aan de hoofdsteunen en dat vind ik minder fraai/degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdkjr
Spekkie99 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Qua hondenrek vond ik deze nog het mooiste met de bevestiging op de achterbank bevestiging punten;

https://www.guardsmandogg...t-divider-part-no-g1647b/

De andere klemmen allemaal aan de hoofdsteunen en dat vind ik minder fraai/degelijk.
Ik had in een van mijn eerdere auto's zo'n Travall rek wat je vastmaakt aan de haken in de kofferruimte; deze werken prima, en zijn stevig - maar zijn een drama om (tijdelijk) te verwijderen.

Deze ziet er uit alsof hij er wel redelijk makkelijk uit gaat- maar valt nog in het niet bij het gemak van het rek in mijn Volvo nu die met een gasveer omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
jdkjr schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Ik had in een van mijn eerdere auto's zo'n Travall rek wat je vastmaakt aan de haken in de kofferruimte; deze werken prima, en zijn stevig - maar zijn een drama om (tijdelijk) te verwijderen.

Deze ziet er uit alsof hij er wel redelijk makkelijk uit gaat- maar valt nog in het niet bij het gemak van het rek in mijn Volvo nu die met een gasveer omhoog gaat.
Ja ik heb ook een V60 met gasveer rek maar die neemt tegen het plafond wel weer ruimte in als je hem opgeklapt hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niveus
  • Laatst online: 05:55
Hier is de ID7T “non-pro” inmiddels binnen, en bevalt me fantastisch. Ook positief verrast door Moonstone Grey + zwarte velgen + standaard black pakket; het heeft echt wel uitstraling.

Als iemand vragen heeft over dit basismodel, laat maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Niveus schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:52:
Hier is de ID7T “non-pro” inmiddels binnen, en bevalt me fantastisch. Ook positief verrast door Moonstone Grey + zwarte velgen + standaard black pakket; het heeft echt wel uitstraling.

Ja zeker heb ik een vraag, waar zijn de foto's? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 22:48
Hi,

wij krijgen in oktober onze ID.7 Tourer Pro S Limited Edition, Moonstone Grey, lichte bekleding, met interior/exterior pakket en trekhaak, geen WP om voor de hand liggende redenen.

Helaas kreeg ik rood thuis niet verkocht :-(

Nu hebben we Dakdragers op onze huidige auto (evo Wingbars) met 127cm bars, volgens Thule website is voor de ID.7 118 cm benodigd. maar aangezien het een bredere auto is, vroeg ik me af of de 127 toch zouden passen, iemand die hier wat informatie over heeft? Ik begrijp dat je andere voetjes nodig hebt ivm de geintregreerde dakrail, maar zou mooi zijn als ik de dakdragers kan behouden, kan die extra centimers goed gebruiken af en toe.

En ja, we hebben ook nog een trekhaak drager, welke natuurlijk de voorkeur heeft ivm rijgeluiden en range, maar als je met gezin gaat kamperen + hond krijgen wij al snel de "Herman" scene... :D

Frunk moet nog besteld worden, en op basis van de discussie dit weekend, zal ik daar ook maar setje handschoenen in leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15

712,50 € 527,10 € 0,85
Ik heb naar aanleiding van deze post ook nog eens gekeken naar onze rit en de laadkosten.
We hebben ca. 3688km gereden, waarvan de hoofdmoot bij Tesla geladen en op de terugweg 2x bij Electra.
Ook lokaal wat bijgeladen bij een supermarkt, was met 0,39 voor AC en 0,49 voor DC de duurdere laadplek.
Totaal aan laadkosten was €143,31 +€10 voor het Tesla abo. :)

Nu was ons verbruik ondanks (of juist door?) de vouwwagen wel gunstiger met 19-20 kwh/100km.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Ik heb naar aanleiding van deze post ook nog eens gekeken naar onze rit en de laadkosten.
We hebben ca. 3688km gereden, waarvan de hoofdmoot bij Tesla geladen en op de terugweg 2x bij Electra.
Ook lokaal wat bijgeladen bij een supermarkt, was met 0,39 voor AC en 0,49 voor DC de duurdere laadplek.
Totaal aan laadkosten was €143,31 +€10 voor het Tesla abo. :)

Nu was ons verbruik ondanks (of juist door?) de vouwwagen wel gunstiger met 19-20 kwh/100km.
Je verbruik was gunstiger dan die van mij (als je dat bedoelt) omdat ik heb zitten trappen.
Maar in welke landen heb jij geladen dan? IT is gewoon erg duur qua stroom (zeker als je niet de Tesla/Ionity constant pakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Nederland 2x Tesla, Frankrijk 7x Tesla en 2x Electra, in Spanje 3x bij de supermarkt. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:16:
Nederland 2x Tesla, Frankrijk 7x Tesla en 2x Electra, in Spanje 3x bij de supermarkt. :)
Beetje lastig vergelijken als we het over volledig andere landen hebben als ik eerlijk ben .. die prijzen liggen een behoorlijk stuk uit elkaar - ook die bij abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:31

De zomervakantie

Fun facts

Het EV-gedeelte

Afronding (kinda)

712,50 € 527,10 € 0,85

Laadkabelzakje:

[Afbeelding][Afbeelding]

De volle kofferbak:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Leuk om te lezen (afgezien van de schade uiteraard).
Ik rijd al 5 jaar elke zomer richting Italië en zou je echt aanraden om iets van ABRP of Pump te gebruiken. Eerstgenoemde is echt stukken beter geworden ben ik afgelopen weken achtergekomen.

Neem een abonnement op IONITY en je hebt echt nooit gedoe met laders. In al die tijd hebben wij nooit gedoe gehad bij al die stops.

Snap dat het niet helemaal aansluit bij het “vakantiegevoel” maar scheelt een hoop stress en gezeur :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 22:28
StenilsoN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:39:
Nieuwe ID.7 Tourer Pro Limited Edition met interieur plus pakket berijder hier. Afgelopen maandag in ontvangst genomen.

[Afbeelding]

Zojuist voor de eerste keer snellader getest. 300kW snellader met twee laadpunten, enige auto daar.
Auto gaf aan met 181 kW te kunnen laden voor start.

7% bij start, liep op naar 144 kW
20%, daalde naar 108 kW
35%, daalde naar 89 kW
Bij 39% gestopt, zodat ik binnenkort snel weer ergens anders proberen.

Beetje tegenvallend resultaat de eerste keer. Enig idee wat het zou kunnen verklaren?

Verder vind ik het een hele fijne auto om in te rijden. Hiervoor half jaar Skoda Enyaq iV80 gereden en daarvoor bijna 5 jaar Kia e-Niro. Dit is toch wel echt een niveautje hoger.
Vanavond een 400kW Fastned lader geprobeerd, dat lijkt er meer op (tot 30% SOC dan)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVgS9L3LO-7bCo7d2RdtcTu_XGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXKsi6A6fsSJn3OeT9iuOt20.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had in video reviews commentaar gezien dat je het CCS kapje niet vast kan maken en die er maar een beetje bij bungelt, maar ik zag net dat dat gewoon kan links aan de laadklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-lwcbrRMMDMtpEpaxZY9LLkOXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ohc9xB9BGR234jHwBAwog2b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Electromonkey schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:04:
[...]

Leuk om te lezen (afgezien van de schade uiteraard).
Ik rijd al 5 jaar elke zomer richting Italië en zou je echt aanraden om iets van ABRP of Pump te gebruiken. Eerstgenoemde is echt stukken beter geworden ben ik afgelopen weken achtergekomen.

Neem een abonnement op IONITY en je hebt echt nooit gedoe met laders. In al die tijd hebben wij nooit gedoe gehad bij al die stops.

Snap dat het niet helemaal aansluit bij het “vakantiegevoel” maar scheelt een hoop stress en gezeur :).
En als je niet zo'n fan bent van het van te voren helemaal vastleggen van waar te laden kan je ChargingTime gebruiken. Deze is wat dynamischer en werkt ook prima is mijn ervaring van de recente vakantie. Werkt wat simpeler dan de andere twee genoemde apps door simpelweg steeds een lijst te geven van laders op je route die voldoen aan bepaalde criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:47:
[...]
Beetje lastig vergelijken als we het over volledig andere landen hebben als ik eerlijk ben .. die prijzen liggen een behoorlijk stuk uit elkaar - ook die bij abonnementen.
Ik heb even virtueel door Duitsland en Italië gereisd en de prijzen (met abo) vergeleken met mijn laadsessies.
Gemiddeld zijn D en I 1,5 x zo duur als Frankrijk.
Mijn reis had met dezelfde hoeveelheden laden in D en I dan €225 gekost (incl. abo). :)

Voor de priverijder of zelf betalende leaser blijft het dus flink lonen een strategisch abonnement te nemen. Scheelt je een paar honderd euro waar je dan weer leuke vakantie-uitjes van kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:59

Wat heeft dit moois gekost?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avaan
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-09 07:11

Ik krijg deze auto (non-pro) hatchback in november in de kleur stonewashed blue. Kunt u misschien een foto maken van de in-auto aankopen die allemaal mogelijk zijn met bijbehorende prijzen. Ik ben benieuwd wat allemaal mogelijk is, navigatie, bovenaanzicht camera beelden enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Avaan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Ik krijg deze auto (non-pro) hatchback in november in de kleur stonewashed blue. Kunt u misschien een foto maken van de in-auto aankopen die allemaal mogelijk zijn met bijbehorende prijzen. Ik ben benieuwd wat allemaal mogelijk is, navigatie, bovenaanzicht camera beelden enz?
Dat zou je zelf ook hier moeten kunnen zien: https://connect-shop.volkswagen.com/articleOverview
Degenen die zaken actief hebben, kunnen geen prijzen meer zien :N

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niveus
50k, ~48.600 fiscaal, lease via werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaan
resusaapje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Dat zou je zelf ook hier moeten kunnen zien: https://connect-shop.volkswagen.com/articleOverview
Degenen die zaken actief hebben, kunnen geen prijzen meer zien :N
Ging het maar zo makkelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXTYoGTZGwP1iezrTqDVUoo63Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqeqRJuvroMT1hBeIPJ9icGy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Avaan op 12-08-2025 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Welkom bij Voltswagen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb even virtueel door Duitsland en Italië gereisd en de prijzen (met abo) vergeleken met mijn laadsessies.
Gemiddeld zijn D en I 1,5 x zo duur als Frankrijk.
Mijn reis had met dezelfde hoeveelheden laden in D en I dan €225 gekost (incl. abo). :)

Voor de priverijder of zelf betalende leaser blijft het dus flink lonen een strategisch abonnement te nemen. Scheelt je een paar honderd euro waar je dan weer leuke vakantie-uitjes van kan doen.
Heb je dan ook gekeken naar hoeveel kWh jij gebruikt hebt voor je 3700 km t.o.v. wat ik gebruikt heb voor mijn 3800 km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Zijn er hier bezitters die de warmtepomp niet aangevinkt hebben? Vooral benieuwd naar verbruikscijfers.

[ Voor 23% gewijzigd door aschja op 12-08-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:40
aschja schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:10:
Zijn er hier bezitters die de warmtepomp niet aangevinkt hebben? Vooral benieuwd naar verbruikscijfers.
En waarom zou je dit niet doen(los van de kosten)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niveus
Avaan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Ik heb 2 opties in de shop:

De ene is het IQ.drive pakket voor 1.490 (onbeperkt unlocked). Dit is travel assist, park assist en 360 graden camera.

De andere is het comfort pakket. 45pm, 450pj of 1850 onbeperkt. Dit omvat navigatie, stuurverwarming, voorruitverwarming en aircobediening achterin.

Prijzen en pakketinhoud komt overeen met de configurator voor zover ik het kan zien.

Daarnaast zijn er spelletjes (gratis), spotify (gratis), en een vrij zinloos lichtpakketje voor de sfeerverlichting (15€).

Wat standaard wel al aanwezig is: VW connect voor 10 jaar en VW connect plus voor 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niveus
Overigens werkt google maps icm carplay bij mij sinds vandaag wél op de HUD. Weet nog niet wat ik ervan vind eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb daar eens eerder uitgebreid over gepost: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" had je vast al gevonden met zoeken ;)
totdat iemand empirisch tegenbericht kan afgeven (wat ik niet denk) is mijn advies: zonde van je geld of je nu leaset of koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:31
True schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb daar eens eerder uitgebreid over gepost: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" had je vast al gevonden met zoeken ;)
totdat iemand empirisch tegenbericht kan afgeven (wat ik niet denk) is mijn advies: zonde van je geld of je nu leaset of koopt.
En dat is al sinds ik (zeer uitgebreid) onderzoek heb gedaan voor mijn e-golf in 2017 :).

Kleine edit:
Ik was toch even benieuwd en heb, zoals het hoort in 2025, ChatGPT hiervoor ingeschakeld.

De samenvatting:
Je eigen bevinding (“verwaarloosbaar”) is in Nederlandse omstandigheden vaak terecht, zeker als je vooral middellange ritten bij 5–10 °C rijdt en stoel/-stuurverwarming gebruikt. Financieel verdient het zich in NL doorgaans niet terug, tenzij je veel in kouder klimaat rijdt of veel lange winterritten maakt.

[ Voor 42% gewijzigd door Electromonkey op 12-08-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:08
Hier 15 kwh/100km na 5600km (vanaf eind mei)
Betreft een 77kwh zonder wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Electromonkey schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

En dat is al sinds ik (zeer uitgebreid) onderzoek heb gedaan voor mijn e-golf in 2017 :).

Kleine edit:
Ik was toch even benieuwd en heb, zoals het hoort in 2025, ChatGPT hiervoor ingeschakeld.

De samenvatting:
Je eigen bevinding (“verwaarloosbaar”) is in Nederlandse omstandigheden vaak terecht, zeker als je vooral middellange ritten bij 5–10 °C rijdt en stoel/-stuurverwarming gebruikt. Financieel verdient het zich in NL doorgaans niet terug, tenzij je veel in kouder klimaat rijdt of veel lange winterritten maakt.
Zoals met eigenlijk alles: shit in is shit out. Heb je AI wel de juiste informatie gegeven dat de WP van VAG niet zo werkt zoals die in het algemeen op internet te vinden is?
Zonder context is zo'n antwoord van ChatGPT behoorlijk nietszeggend en m.i. misschien wel onwenselijk, wat voegt het toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08

bonyuri

Investigator!

Niveus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:22:
Overigens werkt google maps icm carplay bij mij sinds vandaag wél op de HUD. Weet nog niet wat ik ervan vind eerlijk gezegd.
:o
Werkt Waze dan ook op de HUD? Is het hetzelfde detaillevel als met de ingebouwde navigatie?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In plaats van de warmtepomp heb ik gewoon de Pro S besteld: dat is nog goedkoper ook en heb je meer aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 12-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32
[...]

Kleine edit:

De samenvatting:
Ik twijfel nogal aan de stelling van ChatGTP. Want in kouder klimaat wordt dit warmtepomp minder efficiënt. Juist in het bereik tussen 5-10°C draait een warmtepomp heel efficiënt om naar 20°C te verwarmen. Daaronder moet ie steeds harder werken.

Ik heb die uitgebreide post eens gelezen en die wijst op winterritten met meerdere etappes (en laadbeurten) waar het wel een positief effect zou hebben. Maar dat hangt dan ook weer af van de temperatuur lijkt me.

Ik herinner me uit de tijd van de introductie van de ID.4 dat VW de claims over optimaliseren van het bereik heeft verwijderd nadat bleek dat de warmtepomp nauwelijks dat effect had.

EDIT:
Linkje gevonden. VW claimde 30% meer bereik in de winter, maar dat werd bij lange na niet gehaald. Klanten die een Warmtepomp hadden gekocht kregen een waardebon voor EUR 285 en de prijs werd verlaagd.

https://www.rueden.de/blo...rechen-durch-waermepumpe/

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 12-08-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaan
Niveus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb 2 opties in de shop:

De ene is het IQ.drive pakket voor 1.490 (onbeperkt unlocked). Dit is travel assist, park assist en 360 graden camera.

De andere is het comfort pakket. 45pm, 450pj of 1850 onbeperkt. Dit omvat navigatie, stuurverwarming, voorruitverwarming en aircobediening achterin.

Prijzen en pakketinhoud komt overeen met de configurator voor zover ik het kan zien.

Daarnaast zijn er spelletjes (gratis), spotify (gratis), en een vrij zinloos lichtpakketje voor de sfeerverlichting (15€).

Wat standaard wel al aanwezig is: VW connect voor 10 jaar en VW connect plus voor 2 jaar.
Pfffg 1.490 is wel stevig aan de prijs. Ik ben namelijk alleen (nu nog) geïnteresseerd in de 360 camera. Wat vinden overige bezitters van de travel en park assist. Is dat de 1.490 waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Avaan Travel Assist (TA) vind ik het zeker waard, maar hangt ook wel wat van je ritten af. Veel snelweg, dan zeker.. Een 360 camera heb ik nu niet, dus kan er nog niet over oordelen. Maar ben blij dat mijn bestelde ID7 het wél heeft.

Park Assist, kan ik meestal zelf beter / duurt te lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Avaan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:24:
[...]

Pfffg 1.490 is wel stevig aan de prijs. Ik ben namelijk alleen (nu nog) geïnteresseerd in de 360 camera. Wat vinden overige bezitters van de travel en park assist. Is dat de 1.490 waard?
TA is het absoluut waard, de 360° camera is zeker fijn, maar geen must. Maar als ik nu kon kiezen had ik 'm genomen.

[ Voor 57% gewijzigd door True op 12-08-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:58

De e-Golf heeft geen batterij-koelingscircuit, en daar is de ID.7-warmtepomp zeker mee verbonden (ze wordt vernoemd in een slideshow over het batterij-koeling- en verwarming-circuit). Volgens mij zijn de voor- en nadelen van de WP bij beide auto's dus niet 1-op-1 vergelijkbaar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:05

Metten

ik hou het graag simpel

Gisteren geleverd: mijn LE Pro met IPP, EPP, trekhaak en allseason banden op 20” wielen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8rBebEv88OqyaRnvKgT3b4mVzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8VOFqz8lQCGOhRq3niwN3y9.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog vrij vers ik heb het amper 20km mee kunnen rijden, maar vooralsnog ben ik er blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Metten schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:23:
Gisteren geleverd: mijn LE Pro met IPP, EPP, trekhaak en allseason banden op 20” wielen:

[Afbeelding]

Het is nog vrij vers ik heb het amper 20km mee kunnen rijden, maar vooralsnog ben ik er blij mee :)
Waar staan die afkortingen voor?
IPP / EPP interieur exterieur pakket?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:34

[Afbeelding]

Gefeliciteerd. Op precies diezelfde plek heb ik de mijne weggereden bijna 2 wk geleden. Veel plezier ermee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vLRASWZXJxZnIKZPm14kxIUvnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOeIUW33TlJy58GXK6N9xLQf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door AartJW op 12-08-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

AartJW schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Gefeliciteerd. Op precies diezelfde plek heb ik de mijne weggereden bijna 2 wk geleden. Veel plezier ermee!
[Afbeelding]
Haha mooi, dat heeft vast niets te maken met de laadpaal aan de muur daarachter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

True schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Waar staan die afkortingen voor?
IPP / EPP interieur exterieur pakket?
Interieur en Exterieur Pakket Plus. Idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
True schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:48:
[...]
Heb je dan ook gekeken naar hoeveel kWh jij gebruikt hebt voor je 3700 km t.o.v. wat ik gebruikt heb voor mijn 3800 km?
Dat niet, want er staat mijn reis. ;)

Jouw verbruik zou mij ca. €330 gekost hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Jullie moeten minder ouwehoeren en meer rijden, want ik zie de ID.7 nog veel te weinig op de weg. 😬

Catch my drift?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puppetmaster
Fair enough, dan nog maar een vakantiekiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYjogyHGaKBClWSO6Y4v9rZu1sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ng2S8IrhuO70Xa8GEA9705vZ.jpg?f=fotoalbum_large
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 15:23
DaMenaz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:16:
Jullie moeten minder ouwehoeren en meer rijden, want ik zie de ID.7 nog veel te weinig op de weg. 😬
Misschien in Nl te weinig, maar toen we eergisteren in zweden tussen de 2 grote meren reden kwamen we ongeveer 15 Tourers tegen waarvan ca. 10 in AquaMarine Blue kleur.
O ja, ook nog een paar standaard ID7 gezien op de zelfde route. Ben maar opgehouden met tellen 8)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick

[Afbeelding]

Gaaf!! Qua exterieur heb ik eenzelfde in bestelling staan. Mooi plaatje zo. Veel fijne en veilige kilometers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 23:27
[...]

Ik ben een beetje allergisch voor al die rij- en veiligheidssystemen in auto’s maar sinds ik de id7 heb (dec 2024) ben ik wild enthousiast over Travel Assist. Echt briljant systeem op snelweg en provinciale weg. Alleen in de stad moet je het uitzetten. Dat zijn echt heel goed besteedde centjes als je dat pakket koopt. Je rijdt 1.000 km en hebt het gevoel dat het er 300 waren, zo relaxed is dat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81

[Afbeelding]

Precies mijn samenstelling, alleen heb jij een licht interieur zo te zien.

Geen caravanende ID7 rijders dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:22
DaMenaz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:16:
Bij mij staat nu exact dezelfde tourer in hetzelfde kleurtje etcetera 1straat verder... Ik vond net dat er beduidend meer te zien zijn. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:53
Na veel lezen in dit forum en eindeloos wikken en wegen (misschien toch een Renault Scenic? een EV3?) deze week een Tourer Pro S LE besteld, rood met interieurpakket (lichte bekleding) en trekhaak. De proefritjes waren heerlijk en de private lease aanbieding was te goed in vergelijking met Renault ;-) Het wordt onze tweede EV na 5 prima jaren in de Niro.
Aflevering is gepland voor de derde week in november.
Dank voor alle tips hier gedeeld!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-09 22:01
Bossie81 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:16:
Ik dacht dat ik nog een tweakers account had, maar dat is ooit gedeactiveerd. Dus dan maar een reactie met nieuw account:

Ik ben nu nog zelf op vakantie, eerste keer met de nieuwe slee (zakelijke lease ID.7 Tourer Pro S Limited Edition met alle pakketen, zwart interieur, trekhaak, geen WP, die zwarte velgen want de Hudsons konden nog niet tijdens bestellen en ik wilde max range en die kleur went echt wel, kleur stonewashed blue) - én caravan.

Voorkant en achterkant net na aflevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swi1Fo436OOhuKiOkjks_vY7sP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egGPBDp0OtcGBq1zOG1I0zKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sck0CCCcBHQ-J8sIQj3BMxKeqUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/devDWX2e0jdbUdgEKTZzuU56.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaringen tot nu toe:

0. Dit is onze eerste caravan, onze vorige auto, de Kia e-niro, kon maar 70kg. Dus alles wat hier staat is obv eerste ervaringen van een leek.

1. We hebben speciaal een caravan van 1200kg gekocht en administratief laten terugkeren naar 1000kg. Leeggewicht 810kg. Caravelair uit 2009, inclusief trein zit, vast bed, toilet, keukenblok en stapelbed (want twee kids). Nieuwere caravans hebben opvallend genoeg een stuk hoger leeggewicht voor dezelfde faciliteiten, waardoor dit voor ons niet mogelijk was - enige alternatief wat wij konden vinden zijn de moderne lichtgewicht caravans maar die hadden minder opbergruimte of waren gewoon niet praktisch ingericht.

2. Max gewicht combinatie komt met id7t uit op 3700kg, dus BE-rijbewijs nodig. Bij ons in de buurt was een wachtrij van meerdere maanden voor een dagcursus met examen.

3. De id7t rijdt als een slee, en doet dat ook mét caravan, gewoon heerlijk sleuren. Ook door de ardennen op en af over de snelweg (we zitten in noord-frankrijk), heerlijk rijden. Geen centje pijn om op de berg een vrachtwagen in te halen, maar het verbruik piekt dan wel even naar 60kwh/100km... Overigens rijdt die ook prima zonder caravan. Alleen op de kleine Franse binnenweggetjes mis ik soms de Niro.

4. Verbruik over de hele route (75% snelweg, gemiddeld 90kmh, zowel vlak als de bergen van België, 25% secundaire wegen, we zitten nogal in de middle of nowhere) rond de 30-35 kwh/100km. Normaal haal ik 16-20kwh/100km. Van 100% naar 20% in een stint was maximale, toen 210km gereden. Realistisch rij je eerder 80-20, dus rond de 175km. Dat betekend elke twee uur stoppen om te laden - dat is met kleine kids eigenlijk prima (zelfde als met de niro, daar moesten we ook elke 2-2,5 uur laden dus wat dat betreft veranderd er voor ons weinig). In feite bevestigd dit de eerdere posts, ga uit van halvering van je range, en natuurlijk lagere snelheden en dus minder lange afstanden per stint.

5. Snelladers in het buitrnland zijn qua ruimte niet berekend op de combinatie id7t en caravan :p. Ik heb de vw navigatie de laadstops laten bepalen, aangezien die het doet op realistische range obv gebruik ging dat écht heel goed (abrp 'snapt' caravans niet, je kan alleen gewicht toevoegen maar zoals hierboven al aangegeven gaat het vooral over de gigantische extra bak aan aan luchtweerstand). De navi plande m puur op geluk langs een rustige snellader (de enige die nodig was in het buitenland) waar we overdwars konden laden omdat er toch niemand anders stond (ook gemonitord het uur ervoor dat er steeds geen autos stonden te laden, dit stuk van noord-frankrijk is nog niet heel erg ev-minded), daardoor was ontkoppelen nu niet nodig. Maar dat kost je natuurlijk wel extra tijd als dat wel moet (hoe ervaren de vouwwagen-rijders dit eigenlijk?)

6. Aangezien de caravan breder is dan de id7t hebben we toch maar extra buitenspiegels aangeschaft, ik wilde eigenlijk de op maat gemaakte spiegels van emuk maar die zijn er nog niet, ipv daarvan de Milenco Aero 4 spiegels gekocht, die passen prima. Geen idee hoeveel extra luchtweerstand die hebben gegeven, ze hebben wel iig een heel sleek design... Wat mij wel verbaasde was dat onze lokale vw dealer niet wist of spiegels nodig zijn en ze konden er ook geen aanraden - uiteindelijk maar met de caravanboer tot de conclusie gekomen dat dit verplicht is. Het gaf iig extra zicht.

7. Franse parkeerplaatsen zijn niet ingericht op een id7t, ook zonder caravan, het is echt een bakbeest - tot nu toe steek ik elke keer uit met de neus of kont van de wagen...

De volledige combinatie (ai heeft wat mensen en palen weggeknipt in deze foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGLrxHLQpJnj6hlKZ3tGH_GghQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waCnwaXf7VZWENfuzayhzrgc.jpg?f=fotoalbum_large

De snellader-situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH_LazQe0Lh4OSvRITXDZ_YDaeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY63Byw1UBecPBt3pdUXyT0S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door raised op 13-08-2025 11:39 . Reden: typo's en kleine toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
raised schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Ik dacht dat ik nog een tweakers account had, maar dat is ooit gedeactiveerd. Dus dan maar een reactie met nieuw account:

Ik ben nu nog zelf op vakantie, eerste keer met de nieuwe slee (zakelijke lease ID.7 Tourer Pro S Limited Edition met alle pakketen, zwart interieur, trekhaak, geen WP, die zwarte velgen want de Hudsons konden nog niet tijdens bestellen en ik wilde max range en die kleur went echt wel, kleur stonewashed blue) - én caravan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ervaringen tot nu toe:

0. Dit is onze eerste caravan, onze vorige auto, de Kia e-niro, kon maar 70kg. Dus alles wat hier staat is obv eerste ervaringen van een leek.

1. We hebben speciaal een caravan van 1200kg gekocht en administratief laten terugkeren naar 1000kg. Leeggewicht 810kg. Caravelair uit 2009, inclusief trein zit, vast bed, toilet, keukenblok en stapelbed (want twee kids). Nieuwere caravans hebben opvallend genoeg een stuk hoger leeggewicht voor dezelfde faciliteiten, waardoor dit voor ons niet mogelijk was - enige alternatief wat wij konden vinden zijn de moderne lichtgewicht caravans maar die hadden minder opbergruimte of waren gewoon niet praktisch ingericht.

2. Max gewicht combinatie komt met id7t uit op 3700kg, dus BE-rijbewijs nodig. Bij ons in de buurt was een wachtrij van meerdere maanden voor een dagcursus met examen.

3. De id7t rijdt als een slee, en doet dat ook mét caravan, gewoon heerlijk sleuren. Ook door de ardennen op en af over de snelweg (we zitten in noord-frankrijk), heerlijk rijden. Geen centje pijn om op de berg een vrachtwagen in te halen, maar het verbruik piekt dan wel even naar 60kwh/100km... Overigens rijdt die ook prima zonder caravan. Alleen op de kleine Franse binnenweggetjes mis ik soms de Niro.

4. Verbruik over de hele route (75% snelweg, gemiddeld 90kmh, zowel vlak als de bergen van België, 25% secundaire wegen, we zitten nogal in de middle of nowhere) rond de 30-35 kwh/100km. Normaal haal ik 16-20kwh/100km. Van 100% naar 20% in een stint was maximale, toen 210km gereden. Realistisch rij je eerder 80-20, dus rond de 175km. Dat betekend elke twee uur stoppen om te laden - dat is met kleine kids eigenlijk prima (zelfde als met de niro, daar moesten we ook elke 2-2,5 uur laden dus wat dat betreft veranderd er voor ons weinig). In feite bevestigd dit de eerdere posts, ga uit van halvering van je range, en natuurlijk lagere snelheden en dus minder lange afstanden per stint.

5. Snelladers in het buitrnland zijn qua ruimte niet berekend op de combinatie id7t en caravan :p. Ik heb de vw navigatie de laadstops laten bepalen, aangezien die het doet op realistische range obv gebruik ging dat écht heel goed (abrp 'snapt' caravans niet, je kan alleen gewicht toevoegen maar zoals hierboven al aangegeven gaat het vooral over de gigantische extra bak aan aan luchtweerstand). De navi plande m puur op geluk langs een rustige snellader (de enige die nodig was in het buitenland) waar we overdwars konden laden omdat er toch niemand anders stond (ook gemonitord het uur ervoor dat er steeds geen autos stonden te laden, dit stuk van noord-frankrijk is nog niet heel erg ev-minded), daardoor was ontkoppelen nu niet nodig. Maar dat kost je natuurlijk wel extra tijd als dat wel moet (hoe ervaren de vouwwagen-rijders dit eigenlijk?)

6. Aangezien de caravan breder is dan de id7t hebben we toch maar extra buitenspiegels aangeschaft, ik wilde eigenlijk de op maat gemaakte spiegels van emuk maar die zijn er nog niet, ipv daarvan de Milenco Aero 4 spiegels gekocht, die passen prima. Geen idee hoeveel extra luchtweerstand die hebben gegeven, ze hebben wel iig een heel sleek design... Wat mij wel verbaasde was dat onze lokale vw dealer niet wist of spiegels nodig zijn en ze konden er ook geen aanraden - uiteindelijk maar met de caravanboer tot de conclusie gekomen dat dit verplicht is. Het gaf iig extra zicht.

7. Franse parkeerplaatsen zijn niet ingericht op een id7t, ook zonder caravan, het is echt een bakbeest - tot nu toe steek ik elke keer uit met de neus of kont van de wagen...

[Afbeelding]

De snellader-situatie:

[Afbeelding]
Mooi verslag en die laatste foto :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:00
[...]

Heb travel assist plus op mijn ID7 tourer.
En kan niet meer zonder.

Mijn vrouw heeft de id4 met gewoon adaptieve cruise-control denk travel assist dat het noemt zonder de plus.
Maar de id7 houdt hem mooi binnen de lijntjes en volgt de bocht zonder dat ik actief moet sturen.

Als je veel snelweg doet aanrader, ik betrap me er vaak op bij geen druk verkeer op snelweg dat ik mijn armen kruis, benen licht tegen het stuur zodat auto denkt dat ik stuur vast heb. en cruisen maar.
Ik let dan wel op, maar ben dan veel relaxter en kom minder vermoeid aan.

Bij de id4 moet ik dan wel sturen want anders ga ik van links naar rechts over die lijn.

360 is handig want is lange auto, maar must must is het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Vorige week woensdag heb ik een nieuwe voorruit gekregen (bij de dealer). Daarbij zijn uiteraard ook alle camera's en sensoren opnieuw gekalibreerd.
Was de eerste keer rijden wel even wennen, want niks stond meer ingesteld zoals ik het daarvoor had. Zo heb ik ook altijd de eco-ondersteuning aan, zodat de wagen al afremt voor rotondes, voorliggers, etc. Dat is dan even schrikken de eerste keer als ie gewoon volle polle doorrijdt.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie81
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ervaringen tot nu toe:

[Afbeelding]

De snellader-situatie:

[Afbeelding]
Top verhaal, goed om te lezen!
Werkt travel assist nog met de caravan er achter? Met andere woorden: kan je hem achter een vrachtwagen hangen en meezuigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bossie81 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Top verhaal, goed om te lezen!
Werkt travel assist nog met de caravan er achter? Met andere woorden: kan je hem achter een vrachtwagen hangen en meezuigen?
TA werkt met een aanhanger en dus ook met een caravan. Wat niet werkt is de Side Assist (waarschuwing bij gevaar wanneer je van rijstrook wisselt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Zilver!

Afbeeldingslocatie: https://images.autoweek.nl/260142885/width/1024/260142885

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raised
True schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

TA werkt met een aanhanger en dus ook met een caravan. Wat niet werkt is de Side Assist (waarschuwing bij gevaar wanneer je van rijstrook wisselt).
TA werkt echt prima met een caravan. Wat ik ook erg fijn vind is de integratie met de aanhanger voor de sensoren achter. Bij de Kia was dat niet gekoppeld, dus die piepte altijd als je al naar achteren reed met een fietsendrager. Heel irritant en stressvol - niks daarvan bij de id7t.

Ik zou sowieso alrijd TA aanraden. Mijn partner vind het soms irritant omdat TA in haar 'hoogste' stand ook rekening houdt met borden langs de weg (die hij soms verkeerd leest) en de navi (die soms niet kloppen, opeens 80kmh op de snelweg) maar je kan daar prima.doorheen trappen. Ik kan eerlijk gezegds sinds de Kia al niet meer zonder de combinatie acc - lfa - lka. Heerlijk rijden, ik kom eigenlijk altijd uitgerust aan. Dat was vroeger nog wel eens anders met lange ritten. Als je één optie mag kiezen, zou ik die altijd aanraden (ok, plus verwarmd stuur en verwamde stoelen :p)

(Alleen acc zoals is het basis model ben ik niet kapot van, die kijkt niet naar beide strepen op de weg zodat die centreert, maar slechts naar eentje, dan krijg je dat 'zwabberen' dat andere forum gebruikers ook wel genoemd hebben).

[ Voor 11% gewijzigd door raised op 13-08-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
raised schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

TA werkt echt prima met een caravan. Wat ik ook erg fijn vind is de integratie met de aanhanger voor de sensoren achter. Bij de Kia was dat niet gekoppeld, dus die piepte altijd als je al naar achteren reed met een fietsendrager. Heel irritant en stressvol - niks daarvan bij de id7t.

Ik zou sowieso alrijd TA aanraden. Mijn partner vind het soms irritant omdat TA in haar hoogste stand ook rekening houdt met borden langs de weg (die hij soms verkeerd leest) en de navi (die soms niet kloppen, opeens 80kmh op de snelweg) maar je kan daar prima.dooeheen trappen. Ik kan eerlijk gezegds sinds de Kia al niet meer zonder de combinatie acc - lfa - lka. Heerlijk rijden, ik kom eigenlijk altijd uitgerust aan. Als je één optie mag kiezen, zou ik die altijd aanraden (ok, plus verwarmd stuur en verwamde stoelen :p)
Die aangepaste snelheden gebaseerd op borden en kaarten in de ACC snelheid doorvoeren is een optie die uit te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raised
Ja dat heb ik mijn partner ook uitgelegd, dat ze dat in haar profiel moet doen, maar dat vind ze teveel werk 😅

[ Voor 4% gewijzigd door raised op 13-08-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Mooi verslag idd!
[...]

1. We hebben speciaal een caravan van 1200kg gekocht en administratief laten terugkeren naar 1000kg. Leeggewicht 810kg.
Slimme actie! :)
4. Verbruik over de hele route (75% snelweg, gemiddeld 90kmh, zowel vlak als de bergen van België, 25% secundaire wegen, we zitten nogal in de middle of nowhere) rond de 30-35 kwh/100km. Normaal haal ik 16-20kwh/100km. Van 100% naar 20% in een stint was maximale, toen 210km gereden. Realistisch rij je eerder 80-20, dus rond de 175km.
Ik vind het ivm het snelle “doorladen” qua tijd vaak ook acceptabel richting 90% te gaan. En als je zeker van je laadplek bent zou ik ook wel tot 10% durven door te trekken wat steeds stints van ruim 200km geeft.
(abrp 'snapt' caravans niet, je kan alleen gewicht toevoegen maar zoals hierboven al aangegeven gaat het vooral over de gigantische extra bak aan aan luchtweerstand). (hoe ervaren de vouwwagen-rijders dit eigenlijk?)
Vaak is er naast of tegenover de lader wel een vrij plekje of wat gras. Daar parkeer ik m’n vriendin ff met de vouwwagen en hang hem dan vlot aan de lader, daarna terug de vouwwagen beter zetten.
Bij ABRP werkt het wel beter als je de gebruiksgegevens die je nu kent invult. Maar als je ionity rijdt heb je genoeg aan de VW navi. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GefBE
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:02
Eerste keer en wat langere trip naar Duitsland met de Tourer Pro S. Thuis vertrokken met 100%, na 322km (op 8km na alles snelweg) uitgekomen op 36%, 18’ aan de Ionity tot 80%. Gestart aan 175kw, geëindigd op 98kw op 80%. Gemiddeld aan 129kw geladen… Met dakkoffer, 4 personen en grote hond, meestal tussen 110-130. Nice 👌

Enige reden om te gaan laden was dat het de laatste snellader was en in de buurt van het vakantieverblijf 100km verder weinig laadinfra is.

[ Voor 7% gewijzigd door GefBE op 13-08-2025 19:20 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Gezien de ID.Buzz 1800 mag trekken en de ID.7 GTX nu ook, lijkt het me geen fysieke/mechanische reden om slechts 1000kg toe te staan.
Wat kan er misgaan als je een kar trekt met een gewicht van, zegge, 1400kg?
Ben je dan niet verzekerd oid?
Krijg je meteen een boete bij een aanhouding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 15:31
Puppetmaster schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:01:
Gezien de ID.Buzz 1800 mag trekken en de ID.7 GTX nu ook, lijkt het me geen fysieke/mechanische reden om slechts 1000kg toe te staan.
Niet verzekerd, je overtreed de wet. Als je een ongeluk krijgt heb je een groot probleem.
Denk ook dat de 1000 kg niet voor niets is ingesteld.

Ik zou de problemen niet opzoeken.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Garrettvr schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Niet verzekerd, je overtreed de wet. Als je een ongeluk krijgt heb je een groot probleem.
Ja zoiets vermoedde ik ook al, thnx voor de bevestiging.
Denk ook dat de 1000 kg niet voor niets is ingesteld.
Er zal vast een reden voor zijn, maar ik kan niet geloven dat de auto het zelf niet aan kan (zie de GTX nu en een half jaar geleden).
Zal vast zoals gezegd iets met de WLTP rating te maken hebben, maar toch een slechte keuze imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Laatst online: 15:31
Puppetmaster schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Ja zoiets vermoedde ik ook al, thnx voor de bevestiging.

[...]

Er zal vast een reden voor zijn, maar ik kan niet geloven dat de auto het zelf niet aan kan (zie de GTX nu en een half jaar geleden).
Zal vast zoals gezegd iets met de WLTP rating te maken hebben, maar toch een slechte keuze imo.
Ik had het ook liever anders gezien maar heb nu bewust gekozen om geen trekhaak te nemen. De peugeot 206 van mijn vrouw mag nog meer trekken :F

Groetjes van G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

Lancer

What the......

Puppetmaster schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:01:
Wat me ooit is verteld is dat een fabrikant een model aanmelden bij de RDW voor type goedkeuring. In die typegoedkeuring wordt ook het maximale trekgewicht bepaald. Hoe hoger het trekgewicht hoe meer moeite de fabrikant moet doen.

Bij de VolvoXC40 heeft iets soortgelijks gespeeld; de allereerste modellen komen maar tot 850 trekgewicht terwijl zonder veranderingen die te maken hebben met hoeveel de auto mag trekken nieuwe auto's nu 1500kg mogen trekken.

Hier zal iets soortgelijks spelen; Volkswagen ziet dat kopers de auto daadwerkelijk gebruiken om iets te trekken en wil op deze manier een extra USP toevoegen voor de GTX. Wat overigens ook nog mee kan spelen is de constructie van de trekhaak zelf.

Je kunt zelf altijd proberen het trekgewicht van je auto te verhogen:
https://www.rdw.nl/uw-voe...van-uw-voertuig-aanpassen

Zwaarder gaan rijden dan op je kentekenbewijs staat is idd onverstandig zoals al aangegeven. En het combinatiegewicht komt al snel boven het maximaal toelaatbare voor rijbewijs B.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• resusaapje

resusaapje

h less

Lancer schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Wat me ooit is verteld is dat een fabrikant een model aanmelden bij de RDW voor type goedkeuring. In die typegoedkeuring wordt ook het maximale trekgewicht bepaald. Hoe hoger het trekgewicht hoe meer moeite de fabrikant moet doen.

Bij de VolvoXC40 heeft iets soortgelijks gespeeld; de allereerste modellen komen maar tot 850 trekgewicht terwijl zonder veranderingen die te maken hebben met hoeveel de auto mag trekken nieuwe auto's nu 1500kg mogen trekken.

Hier zal iets soortgelijks spelen; Volkswagen ziet dat kopers de auto daadwerkelijk gebruiken om iets te trekken en wil op deze manier een extra USP toevoegen voor de GTX. Wat overigens ook nog mee kan spelen is de constructie van de trekhaak zelf.

Je kunt zelf altijd proberen het trekgewicht van je auto te verhogen:
https://www.rdw.nl/uw-voe...van-uw-voertuig-aanpassen

Zwaarder gaan rijden dan op je kentekenbewijs staat is idd onverstandig zoals al aangegeven. En het combinatiegewicht komt al snel boven het maximaal toelaatbare voor rijbewijs B.
Oef, Individuele goedkeuring trekgewicht verhogen €962,00

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
resusaapje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

Oef, Individuele goedkeuring trekgewicht verhogen €962,00
Minder duur dan de kosten en risico's bij het verkopen van een 'oud' model en een nieuwe model aanschaffen. Maar het probleem is denk ik: meenemen: 'Verklaring van de fabrikant'.

• resusaapje

resusaapje

h less

True schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Minder duur dan de kosten en risico's bij het verkopen van een 'oud' model en een nieuwe model aanschaffen. Maar het probleem is denk ik: meenemen: 'Verklaring van de fabrikant'.
Nou, ik doelde er vooral op, dat je dit niet echt voor je eigen auto aanvraagt, maar voor die hele range. Immers, mijn 2024GTX is exact dezelfde als elke andere 2024GTX. Lekker dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 22:48
Wellicht kunnen we met het RDW contact opnemen en kijken of we met meerdere auto's met dezelfde technische specs langs kunnen komen? Uiteindelijk lijkt het erop dat Volkswagen (bewust) op dit punt de auto lager heeft laten goedkeuren, zie ook de gewichten uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:36
Drakentemmer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Zag zojuist in mijn account van de dealer tot mijn verbazing en verbijstering dit:

[Afbeelding]

Lijkt mij een fout toch?
Het was gelukkig een foutje, maar inmiddels wel van de dealer vernomen dat de leverdatum nogal vertraagd is: 3e week van september is laatste week van oktober geworden. Ik zal vast niet de enige zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NordicID7
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 21:38
Vraag aan de huidige ID-7 bezitters:

Is bidirectioneel laden al beschikbaar op de ID.7? Ik weet dat de auto deze mogelijkheid heeft, maar volgens mijn dealer is de benodigde software vanuit Volkswagen nog niet beschikbaar.

Vandaag stuitte ik in mijn eeuwige zoektocht (ja, ik weet: get a life) naar ID.7-content op YouTube op een video van VW Oostenrijk. Daarin leggen ze uit hoe bidirectioneel laden werkt en hoe je het kunt activeren in de auto. (Bron: YouTube: ID.7 & ID.7 Tourer - Bidirektionales Laden).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, mocht deze optie inderdaad beschikbaar zijn - zeker gezien de vele berichten die ik heb gelezen over het al dan niet succesvol laden van de auto op zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
Drakentemmer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Het was gelukkig een foutje, maar inmiddels wel van de dealer vernomen dat de leverdatum nogal vertraagd is: 3e week van september is laatste week van oktober geworden. Ik zal vast niet de enige zijn?
Mijne staat nog steeds op week 44 zoals vanaf het bestel moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 22:28
Niveus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:22:
Heb je iets speciaals moeten doen hiervoor? Ik heb het vanavond geprobeerd, maar bij mij krijg ik alleen Apple maps of de ingebouwde Navi op de hud icm iPhone/Carplay, maar niet Google maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
NordicID7 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:05:
Vraag aan de huidige ID-7 bezitters:

Is bidirectioneel laden al beschikbaar op de ID.7? Ik weet dat de auto deze mogelijkheid heeft, maar volgens mijn dealer is de benodigde software vanuit Volkswagen nog niet beschikbaar.

Vandaag stuitte ik in mijn eeuwige zoektocht (ja, ik weet: get a life) naar ID.7-content op YouTube op een video van VW Oostenrijk. Daarin leggen ze uit hoe bidirectioneel laden werkt en hoe je het kunt activeren in de auto. (Bron: YouTube: ID.7 & ID.7 Tourer - Bidirektionales Laden).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, mocht deze optie inderdaad beschikbaar zijn - zeker gezien de vele berichten die ik heb gelezen over het al dan niet succesvol laden van de auto op zonnestroom.
Is niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niveus
StenilsoN schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:29:
[...]

Heb je iets speciaals moeten doen hiervoor? Ik heb het vanavond geprobeerd, maar bij mij krijg ik alleen Apple maps of de ingebouwde Navi op de hud icm iPhone/Carplay, maar niet Google maps.
Nee, in ieder geval niet bewust. Ik had de dag ervoor wat in de menu’s zitten spelen, maar ik heb toen niks aangezet waarvan ik dacht “dit is het” (ik was er overigens ook niet naar opzoek). Ik heb wel het entertainmentsysteem via het onderhoudsmenu opnieuw opgestart, maar dat was meer per ongeluk en deed verder volgens mij niks.

Mijn conclusie was dat er een update was geweest in de google maps of carplay app op mn iphone, maar niks van de auto zelf.

Ik heb de AR functie van de HUD inmiddels uitgezet, vond het icm de navigatie teveel een kermis, zonder vind ik prettiger. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ik zag er laatst wel wat over in het menu, incl. de info over Max 10.000 kWh enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Had dat op de EV6. Heb je ook een V2L-adapter voor nodig (werd meegeleverd bij de EV6, maar die hebben we nu natuurlijk niet bij de ID.7). Nooit gebruik van gemaakt (alleen een keertje geprobeerd), maar kan me voorstellen dat het handig is voor de kampeerder. Op de ID.7 is het inderdaad niet beschikbaar, ondanks de melding in het menu die @Puppetmaster benoemt.

[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 16-08-2025 13:28 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:20

The Legend

*Plop*

Het werkt op geen enkele auto (buiten enkele lokale test-omgevingen), omdat het Grid-gedeelte het nog niet ondersteunt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:58
DaMenaz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:27:
Had dat op de EV6. Heb je ook een V2L-adapter voor nodig (werd meegeleverd bij de EV6, maar die hebben we nu natuurlijk niet bij de ID.7). Nooit gebruik van gemaakt (alleen een keertje geprobeerd), maar kan me voorstellen dat het handig is voor de kampeerder. Op de ID.7 is het inderdaad niet beschikbaar, ondanks de melding in het menu die @Puppetmaster benoemt.
Voor de ID.7 is bij mijn weten enkel Vehicle-to-Grid aangekondigd, niet Vehicle-to-Load. Bij V2G kan de auto stroom terugleveren aan de laadpaal, en de laadpaal aan het net (zoals een PV omvormer dat ook doet). Bij V2L koppel je apparaten aan op het elektrisch systeem van de auto, zonder dat er een koppeling is met het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
bdbfz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Voor de ID.7 is bij mijn weten enkel Vehicle-to-Grid aangekondigd, niet Vehicle-to-Load. Bij V2G kan de auto stroom terugleveren aan de laadpaal, en de laadpaal aan het net (zoals een PV omvormer dat ook doet). Bij V2L koppel je apparaten aan op het elektrisch systeem van de auto, zonder dat er een koppeling is met het net.
En de video geeft V2G aan via een DC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
bdbfz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Ik ken het verschil. Vraag ging over bidirectioneel laden, zonder specifiek aan te geven of het V2L of V2G betrof.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:02
En ik zal het nog wel niet ontdekt hebben in de gebruiksaanwijzing, maar kan ik het infotainment scherm helemaal uitschakelen, dus zwart scherm, en dat dan de audio het wel gewoon doet? Nu kan je door de uitknop 2 seconden ik te drukken (nou ja, aan te raken..) het scherm op klokstand zetten met onderin nog wel de balk. Maar dan is de audio weg... ik wil alles uit en audio aan. Is zowat het enige wat ik mis aan mn Q4. Ik mis de handmatig verstelbare stoelen zonder koeling of massage niet, ik mis de keyless entry niet, de 3 zone airco niet, de automatisch dimmende spiegels niet, de beperkte app niet....
Pagina: 1 ... 57 ... 64 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1