Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:39
Niet gek! 😄👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:50
..

[ Voor 101% gewijzigd door DaMenaz op 03-08-2025 16:58 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
The Legend schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Ik heb nu van ~1 naar 100% geladen en Tronity geeft aan dat er 80,66 kWh in is gegaan (en 82,47 kWh vanuit de laadpaal verbruikt). Betekent dit nu dat de accu op 100% 81,47 kWh zou zijn (80,66 / 99 * 100) :? Dat zou dan nauwelijks degradatie betekenen vanaf de bruto 82kWh na 19.053 kilometer.
Ik vrees dat Tronity van VW uit enkel gehele percentages krijgt, en dat mbv de opgegeven bruto batterijcapaciteit zelf omrekent naar kWh. Heb je voor twee laadbeurten die identiek waren qua (geheel) begin- en eindpercentage ooit twee verschillende kWh waardes in Tronity gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 23:00
[...]

Ik heb nu van ~1 naar 100% geladen en Tronity geeft aan dat er 80,66 kWh in is gegaan (en 82,47 kWh vanuit de laadpaal verbruikt). Betekent dit nu dat de accu op 100% 81,47 kWh zou zijn (80,66 / 99 * 100) :? Dat zou dan nauwelijks degradatie betekenen vanaf de bruto 82kWh na 19.053 kilometer.
Wellicht zit er nog wat verlies in het interne circuit van de auto (inverter, kabels, batterij). Hangt er dus vanaf op welk punt het wordt gemeten hoeveel "er in" is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:16
eizopro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:28:
Deze ochtend met de ID7 vertrokken, raam bestuurderszijde licht geopend en toen ik die 10min later wilde sluiten, reageerde de knop niet meer.

Nu merk ik dat het bedieningspaneel zo goed als helemaal niet reageert. Het lampje brandt wel van de deuren die op slot zijn, de 'Rear' knop reageert wanneer ik die aanraak, het draaiknopje voor de spiegels doet wel de respectievelijke lampjes branden wanneer ik die verdraai maar ik kan dan de spiegels niet verstellen, alsook klappen de spiegels niet in in betreffende stand.

Ramen openen en sluiten werkt wel via de bedieningen in de andere deuren.(voor die deuren dan)
Mijn raam heb ik dichtgekregen mbv de comforsluiting met de sleutel. Dus zo krijg ik wel alles dicht.

Ik vertrek morgenochtend op reis met deze wagen dus dit kon niet op een slechter moment gebeuren..

Iemand enige ervaringen en/of oplossingen?
Bij mij werkte het ook een keer niet en gaf de auto aan om het raam opnieuw te kalibreren maar dat hielp niets.
Uiteindelijk bleek dat de kabel tussen deur en chassis niet goed vast zat en na vast(er) te zetten geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:44

resusaapje

h less

[...]

Bij 120.000km kijken we weer een keer, okee?

M'n Tesla M3LR had bij die afstand circa 2% verloren. Verwaarloosbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door resusaapje op 03-08-2025 18:28 ]

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

resusaapje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Bij 120.000km kijken we weer een keer, okee?

M'n Tesla M3LR had bij die afstand circa 2% verloren. Verwaarloosbaar.
Degradatie gaat juist relatief het hardst in de eerste 30.000 km.

nieuws: Onderzoek: nmc- en lfp-accu’s in EV's hebben lagere degradatie dan ve...

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:06
Vandaag 712 km gereden met de Tourer en vol bepakte vouwwagen. Combi-camp Country Anniversary 2017 ca. 700/750kg.Bij Tesla, Shell recharge en weer Tesla de auto aan de laadpaal gehanden. 35,9kWh/43,5kWh/ 32,5kWh. Laatste stuk 38% verbruikt bruikt. Met een 77kWh batterij is dit 29,3kWh. In totaal 141,3kWh verbruikt op 712km. Dat is net geen 20kWh/100km gemiddeld.
Grotendeels 75 % snelweg 100-105km/h cc gereden file rijdend in totaal ca. 1 uur en 25% b-wegen en dorpen tussen 50-80km/h.
Temperatuur buiten was relatief laag namelijk tussen 14,5°C en 16,5°C
2 koelboxen aangesloten (1 in de auto en 2de in de vouwwagen) Temp binnen in auto 22°C

Al met al redelijk zuinig.
Prijs van laadsessie was per kWh resp €0,45/€081/€0,61 NL/D/D

[ Voor 14% gewijzigd door Wimhaw op 03-08-2025 21:14 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Wimhaw schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:44:
Vandaag 712 km gereden met de Tourer en vol bepakte vouwwagen. Combi-camp Country Anniversary 2017 ca. 700/750kg.Bij Tesla, Shell recharge en weer Tesla de auto aan de laadpaal gehanden. 35,9kWh/43,5kWh/ 32,5kWh. Laatste stuk 38% verbruikt bruikt. Met een 77kWh batterij is dit 29,3kWh. In totaal 141,3kWh verbruikt op 712km. Dat is net geen 20kWh/100km gemiddeld.
Grotendeels 75 % snelweg 100-105km/h cc gereden file rijdend in totaal ca. 1 uur en 25% b-wegen en dorpen tussen 50-80km/h.
Temperatuur buiten was relatief laag namelijk tussen 14,5°C en 16,5°C
2 koelboxen aangesloten (1 in de auto en 2de in de vouwwagen) Temp binnen in auto 22°C

Al met al redelijk zuinig.
Prijs van laadsessie was per kWh resp €0,45/€081/€0,61 NL/D/D
Mooi verbruik en tof dat je dat soort afstanden doet met aanhanger. Waarom geen maandabonnement genomen bij Tesla bijv? Scheelt soms de helft met de normale tarieven? Heb in DE en DK voor 30 en 39cent betaald per kWh met abo.

[ Voor 3% gewijzigd door AartJW op 04-08-2025 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Vandaag druk in de weer geweest met de DAP. Auto heeft nu 32K op de klok en dus werd het tijd voor wat TLC. Wagen staat er nu weer strak bij. Krasjes op de achterbumper zijn weg, fijne krasjes zijn weg, iets vervelender krasjes nagenoeg onzichtbaar (blijft een lel van een auto en niet iedereen let op…). En de voorkantt is weer een stuk opgeknapt. Helaas is de neus met zijn vele rechtopstaande gelakte delen een ramp als het gaat om steenslag en ingevreten insectenjuice. Wat dat betreft kun je beter een ICE hebben met een grote grille. En geen zwart.

Scheur in de voorruit scheurt trouwens verder door als een malle. Is nu al bijna van onderuit in het midden van de ruit aangekomen. Blij dat er woensdag al een nieuwe in komt.

Foto ben ik te moe voor. 😆

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
DaMenaz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:02:
Vandaag druk in de weer geweest met de DAP. Auto heeft nu 32K op de klok en dus werd het tijd voor wat TLC. Wagen staat er nu weer strak bij. Krasjes op de achterbumper zijn weg, fijne krasjes zijn weg, iets vervelender krasjes nagenoeg onzichtbaar (blijft een lel van een auto en niet iedereen let op…).
Waarmee heb je dat weggewerkt?
Ben gisteren ook met de voorspoiler in een draai achteruit net langs een laag muurtje gegaan die zowel ik als de parkeersensoren niet gezien had… 😬

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Wat er staat: poetsmachine (DAP = Dual Action Polisher). Maak niet de fout om met een doekje en een tubetje te gaan hannesen. Dan maak je alleen maar hologrammen bij je kras.
En als het te diep is, dan helpt alleen overspuiten.
Plastic delen kun je meestal veel minder mee dan plaatwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door DaMenaz op 04-08-2025 18:11 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Aha!
Ik dacht al; wat doet “delivered at place” ertoe in deze context? ;)
https://ondernemersplein....port/incoterms/dap-grens/

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldabra
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-08 10:50
BigGreen schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Bij mij werkte het ook een keer niet en gaf de auto aan om het raam opnieuw te kalibreren maar dat hielp niets.
Uiteindelijk bleek dat de kabel tussen deur en chassis niet goed vast zat en na vast(er) te zetten geen last meer van gehad.
Joystick vóór bediening spiegels eens 360 graden ronddraaien. Dat deblokkeerde bij mij het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:16
Aldabra schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:51:
[...]

Joystick vóór bediening spiegels eens 360 graden ronddraaien. Dat deblokkeerde bij mij het paneel.
Goed om te weten maar bij mij deed het paneel niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-08 07:59
Gisteren even gecheckt bij dealer, auto staat nog steeds gepland op mid september afleveren (eind juni besteld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:16
JanHenk schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:41:
@JPD68 Die rode indicator op de wagen zie ik ook wel eens, maar dat maakt voor de werking niet uit.

Ik heb geen aangepaste settings in mijn auto, die staat op 100% altijd laden, geen schema’s, geen opgeslagen locaties.

Ik stuur mijn Alfen aan via modbus (via evcc). Die geeft aan wat de stroom moet zijn. Via die weg pauzeer en hervat ik (eigenlijk: evcc) het laden ook. Werkt altijd.

Heb je al eens geprobeerd om de on board charger een reset te geven, door de zekering te trekken? Ik moest dat eens doen na een software-update. Want ik had toen ineens ook issues met hervatten van laden. Je kan het in het Enyaq topic vinden, anders zoek ik het even voor je op. Na terugplaatsen van de zekering was dit opgelost. Gezien platform allemaal gedeeld is, ga ik ervan uit dat dit precies hetzelfde werkt bij de Elroq, of ID.7 voor mijn part.
Gisteren de zekering eruit gehaald een behoorlijke tijd gewacht (de zekering viel natuurlijk uit mijn handen en moest 'even' de bodemplaat aan de voorkant losschroeven :X ) en na het opnieuw insteken van de zekering ook nog 30 minuten gewacht voordat ik weer iets met de auto deed. Helaas vanochtend dezelfde foutmelding, toen er voldoende zonnestroom was om te gaan laden.
Voor de duidelijkheid de laadstekker is gisteren in de auto gestoken toen er geen zonnestroom beschikbaar was en er dus ook niet geladen kon worden. Zal binnenkort bij de Skoda dealer eens gaan informeren wat ik of de auto fout doe(t).
Moet zeggen dat dit een behoorlijke tegenvaller is en de halve basis voor het aanschaffen van een EV onderuit haalt. Automatisch op zonnestroom laden was een voorwaarde voor de aanschaf. Snap ook echt niet waarom dit fout gaat.

(Nogmaals excuses voor de off topic spam).

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JPD68 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Gisteren de zekering eruit gehaald een behoorlijke tijd gewacht (de zekering viel natuurlijk uit mijn handen en moest 'even' de bodemplaat aan de voorkant losschroeven :X ) en na het opnieuw insteken van de zekering ook nog 30 minuten gewacht voordat ik weer iets met de auto deed. Helaas vanochtend dezelfde foutmelding, toen er voldoende zonnestroom was om te gaan laden.
Voor de duidelijkheid de laadstekker is gisteren in de auto gestoken toen er geen zonnestroom beschikbaar was en er dus ook niet geladen kon worden. Zal binnenkort bij de Skoda dealer eens gaan informeren wat ik of de auto fout doe(t).
Moet zeggen dat dit een behoorlijke tegenvaller is en de halve basis voor het aanschaffen van een EV onderuit haalt. Automatisch op zonnestroom laden was een voorwaarde voor de aanschaf. Snap ook echt niet waarom dit fout gaat.

Jammer dat dat niet heeft geholpen, in feite wat @ArneRH ook al constateerde. Even voor de duidelijkheid, je hebt een Alfen toch?

Hier ook een Alfen, maar dan met een Enyaq uit ‘21 en ik wacht nu op de ID.7T dus ik hoop niet dat ik hetzelfde ga ervaren.. :X

Bij mij start de laadsessie eerst altijd op vol vermogen gedurende een kleine minuut. Daarna herkent evcc dat het mijn auto is die aan de oplader hangt, en pauzeert de sessie (niet vanuit de auto, maar op basis van load balancing). Ik heb daarna geen problemen met hervatten.

Helpt het misschien als je bij het aansluiten eerst vol vermogen vrijgeeft en daarna pas pauzeert? Wat doet ie dan?

PS: ik weet niet of het off-topic is, lijkt een ID7 specifiek issue gezien eerdere berichten in dit topic en niet enkel met thuislader…

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 05-08-2025 09:12 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
Ik snap de hype niet zo van laden op zonnestroom, ja als je tig panelen hebt, is toch nog steeds gedruppel op een 77kwh batterij. Ik heb zonnepanelen maar op deze dagen laad ik met geld toe (oke er komt nog belasting bij) op dynamisch groene stroom contract. Dat zet meer zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArneRH
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-08 22:29
JanHenk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Jammer dat dat niet heeft geholpen, in feite wat @ArneRH ook al constateerde. Even voor de duidelijkheid, je hebt een Alfen toch?

Hier ook een Alfen, maar dan met een Enyaq uit ‘21 en ik wacht nu op de ID.7T dus ik hoop niet dat ik hetzelfde ga ervaren.. :X

Bij mij start de laadsessie eerst altijd op vol vermogen gedurende een kleine minuut. Daarna herkent evcc dat het mijn auto is die aan de oplader hangt, en pauzeert de sessie (niet vanuit de auto, maar op basis van load balancing). Ik heb daarna geen problemen met hervatten.

Helpt het misschien als je bij het aansluiten eerst vol vermogen vrijgeeft en daarna pas pauzeert? Wat doet ie dan?

PS: ik weet niet of het off-topic is, lijkt een ID7 specifiek issue gezien eerdere berichten in dit topic en niet enkel met thuislader…
Inderdaad zelfde probleem als bij mij. Mij. zappi start we eerst op vol vermogen voor 60 seconden. Daarna stopt ie en wacht tot overschot aan zonne energie, tenminste, dat zou moeten, maar dan komt de auto dus met de foutmeldingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Surfroy01 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:28:
Ik snap de hype niet zo van laden op zonnestroom, ja als je tig panelen hebt, is toch nog steeds gedruppel op een 77kwh batterij. Ik heb zonnepanelen maar op deze dagen laad ik met geld toe (oke er komt nog belasting bij) op dynamisch groene stroom contract. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Je moet het anders zien. Als het salderen er straks af is, dan kun je de auto over de dag gebruiken om al je zonnestroom op te slaan ipv terug te leveren. Mits je niet weg hoeft natuurlijk.
Ik pak nu ook gewoon de goedkoopste uren.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 23:00
JPD68 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Wellicht een work around om de lader in te stellen op een vermogen dat aansluit bij je PV opwekking? Dat stuurt dan wel niet precies op en neer met de opwekking, maar zo kun je in elk geval bijna alle opwekking opvangen in je batterij.

Bijv. mijn piekvermogen van PV zit rond 3 kW. 1 Fase x 13A x 230V = 2990 W. Daarmee laad ik dus precies wat er maximaal uit de PV komt. Ja, er zullen momenten zijn dat de opwekking dan in werkelijkheid maar 2000 W is, maar hoe erg is dat? Zeker op een dynamisch contract zal de stroom in de zomer overdag (want dan speelt het zelfverbruik een rol) toch wel goedkoop zijn.

Met laden op 3 kW zal de auto met 77 kWh batterij 26 uur nodig hebben om op te laden van 0-100% (en met laadverliezen erbij zal dat 27-30 uur zijn). Als je dat verspreidt over dagen van 8 uur (grootste overschot), dan kun je tot 3-4 dagen PV opvangen met de ID.7. Daarna moet je 's nachts even 500 km rijden om weer verder te kunnen...

Ik ben zelf geen fan van dat 'knipperladen' want ik geloof niet dat het heel goed is voor de batterij (obv mijn ervaring met een LFP batterij, dus wellicht anders bij de VW). Ik doe dus liever bovenstaande.

Maar voorlopig gewoon zo vol mogelijk knallen op de goedkoopste momenten en de PV uitschakelen bij diep negatieve prijzen (dus negatief incl Energiebelasting en overige kosten). Voor 2027 denk ik dan eerder aan een stationaire batterij om PV opwekking voor eigen gebruik te bewaren. Ik kan namelijk niet altijd de auto opladen wanneer de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:16
bilgy_no1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Wellicht een work around om de lader in te stellen op een vermogen dat aansluit bij je PV opwekking? Dat stuurt dan wel niet precies op en neer met de opwekking, maar zo kun je in elk geval bijna alle opwekking opvangen in je batterij.

Bijv. mijn piekvermogen van PV zit rond 3 kW. 1 Fase x 13A x 230V = 2990 W. Daarmee laad ik dus precies wat er maximaal uit de PV komt. Ja, er zullen momenten zijn dat de opwekking dan in werkelijkheid maar 2000 W is, maar hoe erg is dat? Zeker op een dynamisch contract zal de stroom in de zomer overdag (want dan speelt het zelfverbruik een rol) toch wel goedkoop zijn.

Met laden op 3 kW zal de auto met 77 kWh batterij 26 uur nodig hebben om op te laden van 0-100% (en met laadverliezen erbij zal dat 27-30 uur zijn). Als je dat verspreidt over dagen van 8 uur (grootste overschot), dan kun je tot 3-4 dagen PV opvangen met de ID.7. Daarna moet je 's nachts even 500 km rijden om weer verder te kunnen...

Ik ben zelf geen fan van dat 'knipperladen' want ik geloof niet dat het heel goed is voor de batterij (obv mijn ervaring met een LFP batterij, dus wellicht anders bij de VW). Ik doe dus liever bovenstaande.

Maar voorlopig gewoon zo vol mogelijk knallen op de goedkoopste momenten en de PV uitschakelen bij diep negatieve prijzen (dus negatief incl Energiebelasting en overige kosten). Voor 2027 denk ik dan eerder aan een stationaire batterij om PV opwekking voor eigen gebruik te bewaren. Ik kan namelijk niet altijd de auto opladen wanneer de zon schijnt.
Vaak zet ik de lader op de comfortstand, dat is minimaal 1400 Watt en eventueel meer bij beschikbare zonnestroom. Vanochtend deze stand ingeschakeld, maar dat gaf al problemen. Zal de truc van het op vol vermogen starten eens proberen en dan kijken of de auto het verder goed doet.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:31

MLLL

Palm Treo 650

Als je met zo weinig vermogen laadt kun je dat dan niet beter met een 'grannylader' doen?
Die doet het altijd lijkt mij.
Kan die laadpaal bij het grofvuil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08 15:55

bonyuri

Investigator!

In de online configurator kan ik het interieur pakket nog altijd niet kiezen. Klopt dat? Ik dacht dat het weer terug zou komen in de configurator?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
MLLL schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:17:
Als je met zo weinig vermogen laadt kun je dat dan niet beter met een 'grannylader' doen?
Die doet het altijd lijkt mij.
Kan die laadpaal bij het grofvuil. ;)
Ja, maar ook die gaan ahgi niet onder 6A, dus zelfde 1,4kW.
En met de zappi zou hij dacht ik ook moeten kunnen schakelen naar 3-fase voor als je >11kW hebt liggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-08 14:04
bonyuri schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:44:
In de online configurator kan ik het interieur pakket nog altijd niet kiezen. Klopt dat? Ik dacht dat het weer terug zou komen in de configurator?
De laatste keer dat ik keek was het gewoon mogelijk, zou even een paar dagen wachten. Wisselt nog wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Iemand al problemen gehad met de elektrisch klapbare trekhaak? Voor de vakantie weigerde hij te vergrendelen, en na de vakantie wilde hij ook niet ontgrendelen. Pas na een paar keer ‘klikken’. Je hoort wel het motortje, maar hij blijft vergrendeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArneRH
  • Laatst online: 15-08 22:29
Puppetmaster schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Ja, maar ook die gaan ahgi niet onder 6A, dus zelfde 1,4kW.
En met de zappi zou hij dacht ik ook moeten kunnen schakelen naar 3-fase voor als je >11kW hebt liggen. ;)
Klopt. Met een Zappi kan je volledig op zonne energie laden, startend vanaf 1,4kW en stoppend zodra opwek <1,4kW is dat is ECO+. Of op zonne energie maar op moment dat opwek <1,4kW is gaat ie aanvullen vanaf het net, de ECO stand. Beide kan je kiezen in 1 of 3 fase, afhankelijk van je panelen en omvormer. Of de FAST modus, dat is 3,7-22kW, 1 of 3 fase afhankelijk van auto en huisaansluiting. Maar een geplande FAST tijdslot, bv. als dynamisch tarief laag is, kan alleen gepland in ECO of ECO+ modus. Maar omdat die vastlopen, de auto gaat in blokkeer stand, kan ik ook niet FAST laden, zonder eerst stekker eruit te halen. Dus dan kan ik niks als ik niet thuis ben, ook niet lekker 11kW op de goedkope uurtjes. Daarom is die ECO+ modus foutmelding een vervelend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
The Legend schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:25:
Iemand al problemen gehad met de elektrisch klapbare trekhaak? Voor de vakantie weigerde hij te vergrendelen, en na de vakantie wilde hij ook niet ontgrendelen. Pas na een paar keer ‘klikken’. Je hoort wel het motortje, maar hij blijft vergrendeld.
Nog niet en hoop dat dat even zo blijft. Donderdag begint de terugreis… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Nee, maar in mijn vorige auto (Octavia uit '21) die hetzelfde systeem had was dat een kwestie van percussie.

Eén keer rammen en het gaat goed.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat ie niet wil vergrendelen heb ik nog niet gehad, maar bij ontgrendelen valt ie inderdaad niet altijd naar beneden. Ik heb een handschoen bij me en die gebruik ik dan om even om de haak te “pakken”. Want hij ontgrendelt wel, maar valt gewoon niet naar beneden. Sowieso gebruik ik die handschoen ook om hem terug te duwen…

Dit bij mijn Enyaq, maar ben niet verbaasd dat dat nog altijd hetzelfde is bij de ID7 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:21
Ik heb hetzelfde met mijn ID.4. Geen problemen met vergrendelen maar bij het ontgrendelen moet ik altijd met de hand onder de auto om de trekhaak in de vergrendeling te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Regelmatig inspuiten met een goede kruipolie doet wonderen. Die haak zit op een plek waar heel veel vuil zich verzameld, vooral fijn vuil wat ook op je achterruit terecht komt. Ik doe dit al sinds 3 passats, een GTI en nu op de voorloper Octavia allemaal met deze trekhaak, en zal ik dus ook met de ID.7 gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08
Surfroy01 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:56:
Regelmatig inspuiten met een goede kruipolie doet wonderen. Die haak zit op een plek waar heel veel vuil zich verzameld, vooral fijn vuil wat ook op je achterruit terecht komt. Ik doe dit al sinds 3 passats, een GTI en nu op de voorloper Octavia allemaal met deze trekhaak, en zal ik dus ook met de ID.7 gaan doen.
Wel bizar dat dit nog niet opgelost is, de haak van mijn V60 wordt erg weinig gebruikt en komt altijd goed los, auto is nu 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Auto staat nu bij de dealer. Krijg een nieuwe zonneklep omdat de verlichting daarvan niet werkt. Die komt vannacht(?) binnen en wordt morgen geïnstalleerd. Voorruit wordt vandaag gezet. LED-strip die vol water staat en waarvan ik maanden geleden bij het maken van deze afspraak al foto’s heb opgestuurd, hebben ze “gediagnosticeerd” en na uitgebreid onderzoek hebben ze vastgesteld dat er inderdaad water in zit. Nu gaan ze het onderdeel pas bestellen en hij staat in backorder…. Pffff…. Daarvoor zaten er toch foto’s bij mensen…. Nou ja, kunnen ze weer €175,- declareren voor de diagnose.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Spekkie99 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Wel bizar dat dit nog niet opgelost is, de haak van mijn V60 wordt erg weinig gebruikt en komt altijd goed los, auto is nu 5 jaar oud.
Betreft dat dan ook een deels elektrisch wegklapbare trekhaak? Buiten VAG zie ik dat niet veel namelijk.

Edit: @pim89 Je hebt gelijk ik schreef het verkeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 06-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Valt me trouwens nu pas op dat je in de grafische weergave van de auto in de app ook kunt zien dat de ramen open staan. 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I6egszAbywDOmYVAno1_5WNwmE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xWeaCuNQv66ZWIbUlmQyb1Eq.jpg?f=user_large

Hij geeft niet aan dat de voorruit eruit is. 😂

[ Voor 7% gewijzigd door DaMenaz op 06-08-2025 15:26 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:21
True schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Betreft dat dan ook een volledig elektrisch wegklapbare trekhaak? Buiten VAG zie ik dat niet veel namelijk.
Bedoel je niet dat je die juist binnen VAG nog niet hebt gezien? Voor zover ik heb gezien zijn alle VW's met een deels elektrisch inklapbare trekhaak, en betekent het eigenlijk alleen dat 'ie los komt uit de vergrendeling. Je moet 'm dan nog zelf in de juiste positie zetten.

Ik weet dat BMW en Kia (en ongetwijfeld andere merken) een volledig elektrisch inklapbare trekhaak hebben, dat hij niet alleen ontgrendelt, maar ook echt in de juiste positie wordt gebracht.

Zeg maar: bij VAG (en zeker het MEB platform) krijg je wel vieze handen, en bij o.a. BMW en Kia niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfroy01
Ach bij alles wat je op of van een trekhaak haalt (lees fietsendragers/aanhangers) krijg je ook vieze handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08
True schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Betreft dat dan ook een volledig elektrisch wegklapbare trekhaak? Buiten VAG zie ik dat niet veel namelijk.
Nee, alleen de ver- en ontgrendeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Spekkie99 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Bij mijn BMW van 13 jaar oud en 225.000km werkt het ook nog feilloos. Dit is wel een automatisch systeem waarbij je niet aan die haak hoeft te trekken, echt premium dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door MLLL op 06-08-2025 17:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Surfroy01
Zag een leuke woordspeling op een elektrische Volkswagen, Voltswagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Surfroy01 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:51:
Zag een leuke woordspeling op een elektrische Volkswagen, Voltswagen!
Dat was een 1 aprilgrap van een paar jaar geleden in Amerika om de ICE’ers op de kast te jagen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Nu online
DaMenaz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

Dat was een 1 aprilgrap van een paar jaar geleden in Amerika om de ICE’ers op de kast te jagen.
2021 inderdaad. Artikel op motortrend.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:45
Net een software update gehad. Zit nog steeds op versie 4 maar is nog steeds 4.8.1. Geen idee wat de veranderingen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 07-08-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Updates zonder release notes is best irritant.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-08 16:42
Heb dit ook met mijn Enyaq. Vergrendeling is nooit een probleem, met ontgrendelen heeft hij het laatste jaar steevast hulp nodig. Zal met een beetje kruipolie vast beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
DaMenaz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:25:
Valt me trouwens nu pas op dat je in de grafische weergave van de auto in de app ook kunt zien dat de ramen open staan. 😁

[Afbeelding]

Valt me mee dat je sowieso iets kunt zien. Bij mijn Enyaq wordt 'ie bij de laatste beurten in een soort onderhoudsmodus gezet waardoor je in de app praktisch niets mee kunt zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:43
Nieuwe ID.7 Tourer Pro Limited Edition met interieur plus pakket berijder hier. Afgelopen maandag in ontvangst genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvSzcMn0bf6n_4kYCqR_JQVh_K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bm2bgvwY0GeetdEVKxGuzR9s.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist voor de eerste keer snellader getest. 300kW snellader met twee laadpunten, enige auto daar.
Auto gaf aan met 181 kW te kunnen laden voor start.

7% bij start, liep op naar 144 kW
20%, daalde naar 108 kW
35%, daalde naar 89 kW
Bij 39% gestopt, zodat ik binnenkort snel weer ergens anders proberen.

Beetje tegenvallend resultaat de eerste keer. Enig idee wat het zou kunnen verklaren?

Verder vind ik het een hele fijne auto om in te rijden. Hiervoor half jaar Skoda Enyaq iV80 gereden en daarvoor bijna 5 jaar Kia e-Niro. Dit is toch wel echt een niveautje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
StenilsoN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:39:
Nieuwe ID.7 Tourer Pro Limited Edition met interieur plus pakket berijder hier. Afgelopen maandag in ontvangst genomen.

[Afbeelding]

Zojuist voor de eerste keer snellader getest. 300kW snellader met twee laadpunten, enige auto daar.

20%, daalde naar 108 kW
35%, daalde naar 89 kW

Beetje tegenvallend resultaat de eerste keer. Enig idee wat het zou kunnen verklaren?

Verder vind ik het een hele fijne auto om in te rijden. Hiervoor half jaar Skoda Enyaq iV80 gereden en daarvoor bijna 5 jaar Kia e-Niro. Dit is toch wel echt een niveautje hoger.
De snellader als ik eerlijk ben. Hij zakt bij mij niet naar 108kW met 20% dat kan ik je met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Nu online
StenilsoN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:39:

20%, daalde naar 108 kW
35%, daalde naar 89 kW

Beetje tegenvallend resultaat de eerste keer.
Dit was een laadsessie van 17 tot 92% bij een lader die als 150kW aangegeven stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5xV1wfK_QhkrCbvqSAXcUuJCXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFhaXnRGpHNYClcFDiCbAg2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Laadsnelheid hangt van heel veel factoren af, zowel langs de kant van de auto als langs de kant van de laadpaal. En veel van die factoren kan je zelf niet actief monitoren. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuur van de laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ongetwijfeld de snellader. Had in Oostenrijk een IONITY 300 kW die niet boven de 43 kW kwam. Toen de buurmen vertrok snel van stall gewisseld en daar had ik ineens 160 kW.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
Dank voor jullie reacties. Ik probeer binnenkort nog keer een ander laadstation.
bdbfz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Dit was een laadsessie van 17 tot 92% bij een lader die als 150kW aangegeven stond.

[Afbeelding]

Laadsnelheid hangt van heel veel factoren af, zowel langs de kant van de auto als langs de kant van de laadpaal. En veel van die factoren kan je zelf niet actief monitoren. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuur van de laadkabel.
Welke app of software gebruik je om dergelijke grafieken te maken als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
DaMenaz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:25:

[Afbeelding]

Waar zie je dit in de app? Ik gebruik een iPhone, maar het enige dat ik in de app kan vinden is dit plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCnkqy5nk1JCkgnwbPPOpsJoL9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34ssnZeL2AjxcFMbxDOpsYUU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15

Tarin

Just plain weird.

StenilsoN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:23:
[...]

Waar zie je dit in de app? Ik gebruik een iPhone, maar het enige dat ik in de app kan vinden is dit plaatje

[Afbeelding]
Dat is de weergave als alles dicht is. Als een deur of raam open staat krijg je het bovenaanzicht, met rood ingekleurd (en bij de deuren/kofferbak opengeklapt) wat niet (goed) dicht is.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Nu online
StenilsoN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:36:
Dank voor jullie reacties. Ik probeer binnenkort nog keer een ander laadstation.

[...]

Welke app of software gebruik je om dergelijke grafieken te maken als ik vragen mag?
Dit komt uit Tronity. Die synchroniseert met de data die de wagen naar de VW servers stuurt. Je hebt wel een abonnement nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06
Ik verbaasde mij de eerste paar keren ook over de (lage) laadsnelheid van snelladers ten opzichte van de geadverteerde snelheid.

Bij mijn Renault Scenic E-Tech moet ik via Google Maps (android Automotive) een snellader selecteren zodat de auto de accu kan voorbereiden (voorverwarmen?) op de laadstop + laden.

Hiermee schijn je dus beter de snelheden te kunnen behalen. Wellicht dat je dit ook moet doen in de navigatie van de VW?

*Ik krijg donderdag 21 augustus mijn ID.7 Pro Limited Tourer in het mooie donkerblauwe kleurtje O+

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb op mijn reis naar Spanje nooit die batterij optimalisatie gebruikt en heb snelheden tot 185kW gehaald. Lijkt me dat op lange afstanden voor het laden die batterij vanzelf de goede temperatuur haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
Garrettvr schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
Ik verbaasde mij de eerste paar keren ook over de (lage) laadsnelheid van snelladers ten opzichte van de geadverteerde snelheid.

Bij mijn Renault Scenic E-Tech moet ik via Google Maps (android Automotive) een snellader selecteren zodat de auto de accu kan voorbereiden (voorverwarmen?) op de laadstop + laden.

Hiermee schijn je dus beter de snelheden te kunnen behalen. Wellicht dat je dit ook moet doen in de navigatie van de VW?

*Ik krijg donderdag 21 augustus mijn ID.7 Pro Limited Tourer in het mooie donkerblauwe kleurtje O+
De auto gaf aan met 181kW te kunnen laden, dus de batterij zal warm genoeg geweest zijn, ik denk dat het idd zoals anderen aangeven aan de laadpaal heeft gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:05
StenilsoN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

De auto gaf aan met 181kW te kunnen laden, dus de batterij zal warm genoeg geweest zijn, ik denk dat het idd zoals anderen aangeven aan de laadpaal heeft gelegen.
Is het voorverwarmen niet vooral voor wanneer het flink koud is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:22
Ik heb sinds dinsdag mn ID7T! Auto bevalt erg goed natuurlijk, nog geen rare dingen. Bereik ruim 500km bij 115 op de teller en rond de 100 gemiddeld, helemaal blij mee. Op de terugweg bij 21% gaan snelladen en piekte op 181, en schommelde paar keer naar 130 en terug. Heb maar 2-3 minuten geladen, was alleen testje. Wel was het zo dat ik in het Laadmenu de batterij niet kon voorverwarmen. Optie was weg. Iemand enig idee welk algortime er achter zit? Als ik met 100% wegrij snap ik dat die knop niet komt, maar wat als ik 180 ga rijden en de accu over 1h op 30% (of zo) gaat zitten en ik wil m voorverwarmen, ik wil dan zelf die keuze kunnen maken.Wanneer komt de knop?

Auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9cU_J5uH0YEw0LxunNswbH0tfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dcchlwv8xgQeibH6zpv4foLB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door marcelmg2 op 08-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

marcelmg2 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:45:
Ik heb sinds dinsdag mn ID7T! Auto bevalt erg goed natuurlijk, nog geen rare dingen. Bereik ruim 500km bij 115 op de teller en rond de 100 gemiddeld, helemaal blij mee. Op de terugweg bij 21% gaan snelladen en piekte op 181, en schommelde paar keer naar 130 en terug. Heb maar 2-3 minuten geladen, was alleen testje. Wel was het zo dat ik in het Laadmenu de batterij niet kon voorverwarmen. Optie was weg. Iemand enig idee welk algortime er achter zit? Als ik met 100% wegrij snap ik dat die knop niet komt, maar wat als ik 180 ga rijden en de accu over 1h op 30% (of zo) gaat zitten en ik wil m voorverwarmen, ik wil dan zelf die keuze kunnen maken.Wanneer komt de knop?
Die is er altijd al geweest. Op het laadscherm. Maar die kan je alleen handmatig bedienen indien je niet naar een bekende laadlocatie rijdt 8)

[ Voor 5% gewijzigd door resusaapje op 08-08-2025 13:12 ]

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

*

[ Voor 100% gewijzigd door resusaapje op 08-08-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Voorverwarmen is in mijn ervaring ook nauwelijks nodig in de lente / zomer, dan is de accu al snel warm genoeg door het rijden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
resusaapje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Die is er altijd al geweest. Op het laadscherm. Maar die kan je alleen handmatig bedienen indien je niet naar een bekende laadlocatie rijdt 8)
Ik zie in mijn deze week geleverde auto de knop ook niet. Ik ging ervan uit dat hij niet getoond wordt omdat hij al optimale temperatuur heeft door de huidige buitentemperaturen. Zien anderen de knop wel gewoon altijd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS2kCHCHkxwNOZpIfaq6eF0p7F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ZaYeh3LPFbVM5EZeKbRTD4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Waarom zou je gaan voorverwarmen als het begin augustus is? Als het niet kan, is dat waarschijnlijk omdat de temperatuur al optimaal is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

StenilsoN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Ik zie in mijn deze week geleverde auto de knop ook niet. Ik ging ervan uit dat hij niet getoond wordt omdat hij al optimale temperatuur heeft door de huidige buitentemperaturen. Zien anderen de knop wel gewoon altijd?

[Afbeelding]
Vaak wordt er overheen gelezen, dus nog even voor de duidelijkheid, er staat:
"Optimale snellaadcapaciteit bereikt"

Vraag jezelf in alle rust af, wat dat zou kunnen betekenen.
Dus rustig aan; ikzelf had ook even nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
Ik denk dan: optimaal is voor mij dus 175kW... als ie zoals in het plaatje 'maar' 131kW is dan zou ik zelf de keuze willen maken om naar 175kW te gaan. Maar die snellaadcapaciteit is ook afhankelijk van je SOC. Accu op 80% laadt langzamer dan op 5%.
Maar ok, ik kom van een Q4 uit '21 die rond de 70kW deed. Nu dus 2.5x zo snel laden.
En heel veel meer luxe. Die massagestoelen zijn echt perfect en ook even de stoelkoeling getest en die werkt prima! Snel koude kont en (onder)rug. Komende dagen bij 30+ de airco eens testen, met panoramadak aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
marcelmg2 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:55:
Ik denk dan: optimaal is voor mij dus 175kW... als ie zoals in het plaatje 'maar' 131kW is dan zou ik zelf de keuze willen maken om naar 175kW te gaan. Maar die snellaadcapaciteit is ook afhankelijk van je SOC. Accu op 80% laadt langzamer dan op 5%.
Maar ok, ik kom van een Q4 uit '21 die rond de 70kW deed. Nu dus 2.5x zo snel laden.
En heel veel meer luxe. Die massagestoelen zijn echt perfect en ook even de stoelkoeling getest en die werkt prima! Snel koude kont en (onder)rug. Komende dagen bij 30+ de airco eens testen, met panoramadak aan en uit.
Hij heeft keurig aan wat het vermogen is wanneer je zou inpluggen met de huidige soc. Misschien motiveert dat om nog wat sneller te rijden of een stop verder te pakken :P

Wel raar een Q4 uit ‘21 die op 70kW piekt? Mijn Enyaq uit ‘21 doet nog steeds 150 kW op piek. Lijkt zelfs wel steeds sneller te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
Moment van foto is met 35% SOC, vandaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

StenilsoN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Moment van foto is met 35% SOC, vandaar
Hei op, schou uit. Mijn GTX zou 200 moeten kunnen halen tussen 10% en 30%. Nog nooit maar in de buurt daarvan geweest. Maar goed, het gaat snel zat. Ondertussen effe naar het toilet lukt wel, maar koffie met worteltjestaart schiet er altijd bij in. Waarom zou ik sneller willen laden? ;)

Ow, en de wonderen zijn de wereld nog niet uit: zojuist aan de openbare laadpaal om de hoek geladen. 11kW mensen! Voor het eerst OOIT! Al een halfjaar kwam hij niet boven de 9kW, thuis niet boven de 7kW.

Nieuwe software? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Ik denk dan: optimaal is voor mij dus 175kW...
Speciaal voor jou: "Optimale snellaadcapaciteit bereikt" betekent niet "Optimale snellaadcapaciteit volgens jouw normen bereikt".

Ik geef toe dat VW heel wat steken laat vallen bij de UX-optimalisatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
resusaapje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Speciaal voor jou: "Optimale snellaadcapaciteit bereikt" betekent niet "Optimale snellaadcapaciteit volgens jouw normen bereikt".

Ik geef toe dat VW heel wat steken laat vallen bij de UX-optimalisatie...
Ik heb al een wijzigingsverzoek ingediend of ze het kunnen aanpassen naar mijn normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

marcelmg2 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb al een wijzigingsverzoek ingediend of ze het kunnen aanpassen naar mijn normen.
Super! Actie, daar houden we van.

Ik heb de termijnen in het SLA niet bestudeerd, maar vrees dat die wel eens tegen kunnen vallen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
Hier ook mijn ID.7 (Tourer Pro Limited Edition met interieur en Exterieur pakket + trekhaak) in ontvangst mogen nemen vorige week vrijdag. Zondag meteen op reis naar Noorwegen en al 1.600km erop zitten.

Kort samengevat, en al vaak gezegd, heerlijk reisauto zeker in vergelijking met de Polestar 2 (mis de extra 200 PKs soms wel) want die was erg straf geveerd. Ook blij met de stopverf grijze kleur icm zwarte dak.

Laden met abo van Tesla en Ionity gaat altijd snel en hier in Noorwegen top geregeld qua locaties en prijs (circa 30cent per kWh). Extra 200km bereik is top en we gingen aan het begin echt te vroeg laden omdat we de max 250km van de Polestar gewend was.

Wat verbeterpunten van mij kant.
- Profielen onthouden maar bepaalde zaken en andere zaken kunnen na wisselen gewoon nog gebruikt worden (navigatie favorieten en historie bijv.).
- Rugleuning koelt stuk minder dan zitvlak met ventilatie
- Navigatie laat POI zien die totaal niet relevant zijn en laadpalen dan soms weer niet.
- je moet de temperatuur hoog instellen om echt warme lucht te voelen uit de roosters.

Als het weer ook net zo mooi zou zijn als de auto...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGALJZq59bbY1XpOZ42Ewsj4KZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBmrrwUoPZEKBRHJtitt2FBO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

AartJW schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:26:
Hier ook mijn ID.7 (Tourer Pro Limited Edition met interieur en Exterieur pakket + trekhaak) in ontvangst mogen nemen vorige week vrijdag. Zondag meteen op reis naar Noorwegen en al 1.600km erop zitten.

Kort samengevat, en al vaak gezegd, heerlijk reisauto zeker in vergelijking met de Polestar 2 (mis de extra 200 PKs soms wel) want die was erg straf geveerd. Ook blij met de stopverf grijze kleur icm zwarte dak.

Laden met abo van Tesla en Ionity gaat altijd snel en hier in Noorwegen top geregeld qua locaties en prijs (circa 30cent per kWh). Extra 200km bereik is top en we gingen aan het begin echt te vroeg laden omdat we de max 250km van de Polestar gewend was.

- Profielen onthouden maar bepaalde zaken en andere zaken kunnen na wisselen gewoon nog gebruikt worden (navigatie favorieten en historie bijv.).
- Navigatie laat POI zien die totaal niet relevant zijn en laadpalen dan soms weer niet.
- je moet de temperatuur hoog instellen om echt warme lucht te voelen uit de roosters.

[Afbeelding]
Leuk. Zelfde omgeving en zelfde weer als wij vier weken terug. Enjoy!

Welke regio zit je?

PS: werk effe je ondertitel bij. Ah, ninja-edit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick

[Afbeelding]
Heerlijk om zo direct lekker lang te kunnen sturen met je nieuwe bolide!
Wat is zo'n beetje de range als je in de snelwegcyclus zit (van 80% naar 10% en weer laden?). Met de Enyaq nu is dat ca. 200-250 km afhankelijk hoe snel ik kan rijden, ben benieuwd hoe de ID7 dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
RandomNick schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Wat is zo'n beetje de range als je in de snelwegcyclus zit (van 80% naar 10% en weer laden?). Met de Enyaq nu is dat ca. 200-250 km afhankelijk hoe snel ik kan rijden, ben benieuwd hoe de ID7 dat doet.
Hier in Noorwegen is de gemiddelde snelheid laag maar weer was daarintegen best fris. 350km van 90% tot 22‰ was het laatste stuk. Op de snelweg in NL met 100km/h zat ik 14kWh/100km. Daar kon ik in de Polestar alleen van dromen en was onder de 20 bijna onmogelijk. Deze auto rijd je als een benzineauto qua bereik en dus niet alleen vage laadpalen opzoeken om 's nachts te laden want altijd genoeg bereik op je bestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
resusaapje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Leuk. Zelfde omgeving en zelfde weer als wij vier weken terug. Enjoy!

Welke regio zit je?

PS: werk effe je ondertitel bij. Ah, ninja-edit 8)
Thanks! Deze foto is van regio Mandal in het zuiden en nu in de buurt van Bergen 4 dagen. Voor het weer moet je niet naar Noorwegen, verder prachtig land. Bakje aardbeien kost wel 6 euro in de super...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:01
RandomNick schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Wij zijn net met de Tourer pro s business premium, met 4 personen en koffer vol bagage naar oosternrijk gereden. In Duitsland stond de CC op 130. We hebben gereden alsof het een benzine wagen was. 1x gestopt om te ontbijten en terwijl de wagen opgeladen tot 100%. We hadden toen iets meer dan 350km gedaan (100% - 19%). Dan doorgereden tot lunch en de wagen weer volgetankt. Een uurtje voor eindbestemming nog even gestopt voor een koffie en wat extra bijgetankt. We hebben nooit moeten wachten op het laden, want dat was sneller dan ons ontbijt/lunch en zijn op eind bestemming toegekomen met 75%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnwKEO1R4uoUBFEqEep3cA2pXAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XoNn4wIx2YvBBc8JQisNf9x.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OFXS9ghYupi7mMkJiIc4fXbc_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ24EJTu4H1XEzDSkHgGi1VW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTAm
  • Laatst online: 15-08 09:42
Misschien een stomme vraag maar is die 10u27min (en de 89km/u gemiddeld) inclusief de laadpauzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
GTAm schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:16:
Misschien een stomme vraag maar is die 10u27min (en de 89km/u gemiddeld) inclusief de laadpauzes?
Dacht dat zolang de auto 'aan' staat de tijd doorloopt. Weet niet of dan ook de gemiddelde snelheid ook daalt maar neem aan van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
StenilsoN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

100% het paaltje. Vandaag een dubbele snellader van 300kW en ik kon volle pond laden gezien het batterijpercentage. Maar de snelheid kroop omhoog (normaal kun je na 2 à 3 minuten verwachten je optimale laadsnelheid te zien) naar maar 110kW totdat iemand anders de aangrenzende aansluiting gebruikte en de snelheid tot 78kW zakte. #italie
Overkomt mij vaker is de paal of in dit geval wellicht de hoge temperatuur van de laadkabel/stekker die was echt warm en onaangenaam om vast te grijpen. Was er dan ook 32C in de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
GTAm schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:16:
Nee, we hebben effectief met de pauzes erbij iets meer dan 12u over de trip gedaan. Wat hij precies bij in die 10u26 telt, ben ik niet helemaal zeker. Ik denk niet dat het laden erin zit. Aangezien we tijdens het laden zijn gaan eten, stond de wagen dan ook 'af' en op slot. Dus zoals @AartJW zegt waarschijnlijk zolang de wagen 'aan' staat.

We hebben in Duitsland wel wat file en wegenwerken gehad en de laatste 75km was ook niet meer op de snelweg. Dus vermoed dat gemiddelde snelheid aardig in de buurt komt van echte gemiddelde snelheid :?

[ Voor 15% gewijzigd door tjaf op 08-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

[Afbeelding]
Dan had je een gele ID7 moeten nemen in plaats van een wolkengrijze ID7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
MLLL schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Dan had je een gele ID7 moeten nemen in plaats van een wolkengrijze ID7 _/-\o_
:) Haha die was er helaas niet anders had ik die genomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
Kleine tip die ik nog niet hier gezien had, maar ik vond het irritant dat tijdens het navigeren alleen de aankomsttijd in beeld staan (ja in de Hud staat het wel). De familie zat dus elke keer te rekenen hoe lang het nog rijden was. Echter door te klikken op deze data verschijnt wel de nog te rijden tijd. Maar misschien al bekend bij de meesten. _/-\o_ 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD_54Mt_C80rOa-gS20ahjfg91c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEF02xaVOsz7ZmxAqqJJBkIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
AartJW schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:23:
Kleine tip die ik nog niet hier gezien had, maar ik vond het irritant dat tijdens het navigeren alleen de aankomsttijd in beeld staan (ja in de Hud staat het wel). De familie zat dus elke keer te rekenen hoe lang het nog rijden was. Echter door te klikken op deze data verschijnt wel de nog te rijden tijd. Maar misschien al bekend bij de meesten. _/-\o_ 8)7

[Afbeelding]
Staat dat er niet bij met de navi op fullscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
Over de navigatie gesproken, hebben jullie de mogelijkheid om een satellietkaart / laag aan te zetten in de ingebouwde navi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
True schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Staat dat er niet bij met de navi op fullscreen?
Ik weet bijna 100% zeker van niet. Want heb telkens op full-screen op de route geklikt (rechts) en dan weer op de bestemming om te zien welke % accu ik aan zou komen en hoe lang het nog rijden was. Mis de %accu bij aankomst ook in de navigatie, nu is dit telkens 3 klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
KaiseRRuby schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:01:
Over de navigatie gesproken, hebben jullie de mogelijkheid om een satellietkaart / laag aan te zetten in de ingebouwde navi?
Nee dat kan niet. Alleen licht en donker qua kleuren. Gebruik het zelf echter nooit want wat teveel info voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
resusaapje schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:54:
[...]
Hei op, schou uit. Mijn GTX zou 200 moeten kunnen halen tussen 10% en 30%. Nog nooit maar in de buurt daarvan geweest. Maar goed, het gaat snel zat.
Toch interessant!
Mijn ProS heeft telkens een mooi plateau van 200kW tussen 10-40% en zakt pas bij 80% onder de 100kW.
Flink vlakke curve waardoor hij ook steeds sneller dan verwacht op waardes rond de 90% uitkomt terwijl je daar niet perse op mikte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petersonde
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:30
Ik sta op het punt om een ID7 Tourer Pro LE te bestellen. Ik dacht eerst voor de standaard zwarte velgen te gaan maar toen zag ik toevallig deze ID7 met Seoul velgen wat er naar mijn mening erg goed uit ziet. Nu zijn die niet (meer) te kiezen in de configurator, maar ik zie wel de Trondheim velgen die er verdacht veel op lijken. De foto in de configurator vind ik alleen niet heel duidelijk.

De verkoper kon niet bevestigen dat het inderdaad dezelfde velgen zijn met alleen een andere naam. Weet iemand hier of dit het geval is? Of die zelf de Trondheim velgen heeft gekozen en een betere foto heeft? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

petersonde schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:31:
Ik sta op het punt om een ID7 Tourer Pro LE te bestellen. Ik dacht eerst voor de standaard zwarte velgen te gaan maar toen zag ik toevallig deze ID7 met Seoul velgen wat er naar mijn mening erg goed uit ziet. Nu zijn die niet (meer) te kiezen in de configurator, maar ik zie wel de Trondheim velgen die er verdacht veel op lijken. De foto in de configurator vind ik alleen niet heel duidelijk.

De verkoper kon niet bevestigen dat het inderdaad dezelfde velgen zijn met alleen een andere naam. Weet iemand hier of dit het geval is? Of die zelf de Trondheim velgen heeft gekozen en een betere foto heeft? :)
Grappig: De Trondheim wielen waren ongeveer 10 jaar geleden een standaard 16 óf 17"wiel op de VW Touran (en zagen er er destijds écht heel anders uit). De Seoul velgen wáren als eerste op het MY24 model van de ID.3 als optie leverbaar :+.

In de huidige prijslijst van de ID.3 staan overigens zowel de 20" Seoul alsook de (nieuwe!) 20" Trondheim wielen beide gewoon als zijnde optioneel bestelbaar, lijkt me sterk dat een dealer je er niet naar persoonlijke wens aan kan gaan helpen (al wáren die Seoul wielen er destijds alleen in een (voor de ID.7 IMHO te smalle) 8J brede uitvoering, en daarmee destijds dus ook niet voor de ID.7 bedoeld. Ik vrees dat datzelfde ook voor de Trondheim wielen geldt maar dat moet je zelf maar even opzoeken in de prijslijst behorende bij de ID.7).

Ik ben gelukkig 'Heul nie nieuwsgierig nie'.... De huidige ID.7 Prijslijst >:)

Beide zijn dus inmiddels óók passend bij / voor de ID.7 te bestellen......

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 09-08-2025 13:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
AartJW schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:23:

[Afbeelding]
En hoe verhoudt de 62 km uit het navischerm zich dan tot de 74 km uit de tegel ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
tjaf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Wij zijn net met de Tourer pro s business premium, met 4 personen en koffer vol bagage naar oosternrijk gereden. In Duitsland stond de CC op 130. We hebben gereden alsof het een benzine wagen was. 1x gestopt om te ontbijten en terwijl de wagen opgeladen tot 100%. We hadden toen iets meer dan 350km gedaan (100% - 19%). Dan doorgereden tot lunch en de wagen weer volgetankt. Een uurtje voor eindbestemming nog even gestopt voor een koffie en wat extra bijgetankt. We hebben nooit moeten wachten op het laden, want dat was sneller dan ons ontbijt/lunch en zijn op eind bestemming toegekomen met 75%.

[Afbeelding][Afbeelding]
Waar haal je die mooie grafieken vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RandomNick schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Waar haal je die mooie grafieken vandaan?
Dat is 100% een home assistant integratie. Staat wel benoemd in het topic met verschillende plug ins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Nu online
RandomNick schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

En hoe verhoudt de 62 km uit het navischerm zich dan tot de 74 km uit de tegel ernaast?
Dit is een willekeurige foto van internet. Was te lui om naar de auto te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
True schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Dat is 100% een home assistant integratie. Staat wel benoemd in het topic met verschillende plug ins.
Klopt. Home assistant.
Pagina: 1 ... 56 ... 58 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers