Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:31
Zoomzoom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Ik snap het wel denk ik. Bij mij gaat nadat de auto opgewarmd is de warme luchtstroom over in een soort lauw koud... En dat is redelijk onaangenaam, ongeacht de tempo setting. Heb daarom de ventilatie sowieso op 1 staan en nooit op 2 of 3 en dat helpt en de auto onthoudt die setting ook (zelfs op "auto" ) .

Daarnaast helpt het een beetje om de ventilatie manueel te richten... Maar je kan die luchtstroom niet echt helemaal vermijden.
Dus elke keer als de doeltemperatuur bereikt is heb je eigenlijk een koudegolf... En zo zet je het steeds warmer... Wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Ik ervaar inderdaad exact hetzelfde, echter vind ik het niet heel storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:48
Werkt bij jullie de mogelijkheid om te kiezen voor een verminderde AC laadstroom (in de VW app)?
Ik kan het gewoon aanzetten, maar auto blijft laden met 10/11kw met de Alfen paal. Zou mooi zijn als het minder is, dan kan er volledig eigen zonne-energie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvank
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
buddow schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:39:
Werkt bij jullie de mogelijkheid om te kiezen voor een verminderde AC laadstroom (in de VW app)?
Ik kan het gewoon aanzetten, maar auto blijft laden met 10/11kw met de Alfen paal. Zou mooi zijn als het minder is, dan kan er volledig eigen zonne-energie in.
Bij mij werkt het wel. Ik laad alleen bij publieke laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:54
Werkt hier gewoon.

Heb je thuis als laadlocatie ingesteld? Dan moet je het daar aanvinken.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
DaMenaz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Werkt hier gewoon.

Heb je thuis als laadlocatie ingesteld? Dan moet je het daar aanvinken.
Ik heb het ingesteld in de app, dat is volgens mij niet lokatie specifiek. Hoe doe je dit voor thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als Tweaker zijnde met zo'n mooie Alfen, kun je dat ook nog wat netter oplossen 8)

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
Helaas, dit is een Alfen met Eneco software van de lease maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
buddow schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:57:
Helaas, dit is een Alfen met Eneco software van de lease maatschappij.
offtopic:
Dat zou niet uit moeten maken, mits je het wachtwoord van de paal hebt om de instellingen goed te zetten. evcc (of andere aansturing) gaat niet ten koste van de backoffice van, in jouw geval, Eneco. De automatische declaraties blijven dus wel lopen. Zelf heb ik Tap Electric als backoffice en evcc om het laden aan te sturen.
RGS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:29:
@Zoomzoom Je had het niet beter kunnen verwoorden. Dit is precies het gedrag van de climate control wat ik gisteren tijdens een langere rit heb geconstateerd 👍

Hopelijk klagen er meer mensen over en wordt dit in een update nog eens aangepakt.
Dit is al sinds de allereerste MEB-auto van de band rolde. Mijn Enyaq doet het ook en ik ben niet verrast dat jullie ID.7 rijders hetzelfde ervaren. Verwacht niet dat het 'ooit' anders wordt.

Ik vind het niet zo heel storend (meer), heb de climate control in de auto-stand op z'n laagst staan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
buddow schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Ik heb het ingesteld in de app, dat is volgens mij niet lokatie specifiek. Hoe doe je dit voor thuis?
Heb je een unieke laadlocatie gemaakt van je eigen paal, zodat je gebruik kunt maken vam voorkeurstijdem etc?

Dan klikken op ‘vertrektijden’ > je thuislocatie in het kader ‘Laden’> het tandwieltje > Verminderde AC stroom activeren.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Zoomzoom schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Ik snap het wel denk ik. Bij mij gaat nadat de auto opgewarmd is de warme luchtstroom over in een soort lauw koud... En dat is redelijk onaangenaam, ongeacht de tempo setting. Heb daarom de ventilatie sowieso op 1 staan en nooit op 2 of 3 en dat helpt en de auto onthoudt die setting ook (zelfs op "auto" ) .

Daarnaast helpt het een beetje om de ventilatie manueel te richten... Maar je kan die luchtstroom niet echt helemaal vermijden.
Dus elke keer als de doeltemperatuur bereikt is heb je eigenlijk een koudegolf... En zo zet je het steeds warmer... Wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Herken wat je schrijft. Mijn EV6 had dit extreem. Die ging steeds warm-koud-warm-koud. In de ID.7 ervaar ii het niet als storend. Nog geen seconde de neiging gehad de luchtstroom te wijzigen.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buddow
DaMenaz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Heb je een unieke laadlocatie gemaakt van je eigen paal, zodat je gebruik kunt maken vam voorkeurstijdem etc?

Dan klikken op ‘vertrektijden’ > je thuislocatie in het kader ‘Laden’> het tandwieltje > Verminderde AC stroom activeren.
Dank, dat is het inderdaad! Wist niet dat dat kon. Waarschijnlijk pakt 'ie dan niet de algemene instelling om laadstroom te verminderen, omdat er ook een specifieke is voor de laadpaal thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
buddow schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:16:
[...]
Waarschijnlijk pakt 'ie dan niet de algemene instelling om laadstroom te verminderen, omdat er ook een specifieke is voor de laadpaal thuis.
Klopt. Alle instellingen kun je locatiespecifiek instellen. Bijvoorbeeld thuis, op je werk, etc. Hij herkent ook als hij op die locatie is. De algemene instellingen zijn voor willekeurige laadpalen.

De manier waarop het in de app is geregeld met tig keer doorklikken vind ik wel slecht overigens, Totaal niet intuïtief.

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
True schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:33:
[...]
Fun fact ik kreeg de auto vandaag onder de 16 kWh/100 km ! op een N-weg waar ik tussen de 80 en de 110 reed voor 45 minuten.
Ik dacht hierna, dat moet ik ook proberen. Vandaag moet ik naar Groningen en met waar ik woon is dat het eerste stuk tot Amersfoort binnendoor.

Het is gelukt hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OYg0QY4Vg78p_jwYzXVW8e4rTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBURBSkKR8TndtNo9Y26ZlAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan dus, met wel bewust rustig rijden, best zuinig. En dit is met glazen dak en 20 inch velgen.

Update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75S3mDlZmp20pW345ZPHfh7ufCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8VIO6lKDK18enrzTvA9IStX.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de hele rit naar Groningen was effectief. 107 op de TA, windje mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Shivs op 05-03-2025 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 07:37
Vandaag de ID7 Tourer besteld en volgens de dealer zou deze de 2e week van mei er kunnen zijn.

Nu begint het grote wachten

Heb de order/levertijden sheet ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraans
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 10:50
Goedemorgen,

Komend weekend ga ik voor het eerst een lange reis (1000 km naar wintersport) maken met onze Tourer Pro. Nu heb ik gister een testje gedaan met snelladen omdat ik hier had gelezen dat daar soms problemen mee zijn. De max laadsnelheid was zo'n 95 kW bij een SoC van 32%, flink lager dan ik had gehoopt. Kan dat te maken hebben met het feit dat ik weinig had gereden en de accu nog koud was? Herkennen jullie dit soort laadsnelheden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:10
kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:32:
Goedemorgen,

Komend weekend ga ik voor het eerst een lange reis (1000 km naar wintersport) maken met onze Tourer Pro. Nu heb ik gister een testje gedaan met snelladen omdat ik hier had gelezen dat daar soms problemen mee zijn. De max laadsnelheid was zo'n 95 kW bij een SoC van 32%, flink lager dan ik had gehoopt. Kan dat te maken hebben met het feit dat ik weinig had gereden en de accu nog koud was? Herkennen jullie dit soort laadsnelheden?

Alvast bedankt!
Koud is het bij mij ook meestal tussen 80 en 130 afhankelijk van hoe koud... Voorverwarmen is absoluut aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Voor de liefhebbers: ik zag een update voor de Welness-app. Nog niet getest wat er is gewijzigd.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
The Legend schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:49:
Voor de liefhebbers: ik zag een update voor de Welness-app. Nog niet getest wat er is gewijzigd.
Er is een extra programma bijgekomen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 19:38
Zag net een melding op Facebook voorbij komen dat er nieuwe on the air update versie is namelijk 5.4.
Ben benieuwd wanneer wij hem krijgen!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:53

resusaapje

h less

DaMenaz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Er is een extra programma bijgekomen.
Ha, Tesla memories: oeh, een update! Oh, nog een game... :O

Graag mijn plaatje terug in de app, graag bediening van ramen, lichten en toeter in de app, graag meerdere ECHTE profielen. Die wellness mag dan verdwijnen. Dank u.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 14:45
Wimhaw schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:01:
Zag net een melding op Facebook voorbij komen dat er nieuwe on the air update versie is namelijk 5.4.
Ben benieuwd wanneer wij hem krijgen!
Op welke facebook pagina zag je het? Die van volkswagen? :) Ook enig nieuws wat er nieuw is aan 5.4?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Inmiddels de ID.7 Tourer Pro Business in bezit.

Erg content met het totaalplaatje. Grenadill Black en Black Style i.c.m. 20" Montreal staat erg fraai!

Uitgebreid uitleg gekregen over de auto en het infotainment. Alles naar smaak en wens ingesteld. Software 5.4.

Tot nog toe zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSpoTT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-08 16:42
Ik merk nu de temperaturen oplopen dat het gemiddelde verbruik van +/- 20 kWh/100km naar +/- 14 kWh/100km kruipen. Erg fijn!

Minpuntje: De ID.Light (lichtstrip onder voorruit) werkt alleen bij het openen en sluiten van de auto. Naar de garage geweest, maar die begrepen er niks van / zagen geen probleem. Hopelijk is dit iets wat in de komende update gefixed gaat worden, anders komt het wel bij de eerste onderhoudsbeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Zoals meerdere hier rijd ik momenteel ook nog een model 3 en ben met een paar simpele selectiecriteria op de ID.7 uitgekomen.
Qua auto en kosten had een model 3 LR RWD mn voorkeur, echter Elon gooit roet in het eten.
Ik wil geen Chinees, een sedan/sportsback en een bereik/reisgeschiktheid vergelijkbaar met de model 3.
Ook een grote kofferbak is gewenst.
I4 is te klein, EQE te kleine kofferbak, ionic 6 idem en (naar mijn mening) erg lelijk.
Blijft over een ID.7 en een A6.

Voor het geld van de ID.7 pro S business krijg je slechts een basis A6 met de kleine batterij.
Die kan enkel bij 800V laders sneller laden dan de ProS en ook met gering verschil (225 vs 200 Max).
Bij 400V laders gaat dat met halve snelheid.
Momenteel is het aanbod 400V vele malen groter, vooral met dank aan TSC.
Voor vakantieritten op drukke dagen is dat een grote pré en laat dat nu nagenoeg de enige keren zijn dat ik moet snelladen. :)

De meest logische keuze is dus de ID.7 en qua interieur vind ik die ook het mooist.
Wel jammer dat hij 20k meer kost dan een model3 met vergelijkbare uitrusting. :/

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flieger
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:23:
Bij 400V laders gaat dat met halve snelheid.
Momenteel is het aanbod 400V vele malen groter, vooral met dank aan TSC.
Voor vakantieritten op drukke dagen is dat een grote pré en laat dat nu nagenoeg de enige keren zijn dat ik moet snelladen. :)
De 800V modellen van VAG/Porsche kunnen de 800V splitten in 2x 400V en daarmee overal sneller laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
BlackSpoTT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:48:
Minpuntje: De ID.Light (lichtstrip onder voorruit) werkt alleen bij het openen en sluiten van de auto. Naar de garage geweest, maar die begrepen er niks van / zagen geen probleem. Hopelijk is dit iets wat in de komende update gefixed gaat worden, anders komt het wel bij de eerste onderhoudsbeurt.
Heb je in het 'Auto'-menu onder 'Interieur' > 'ID.Light' wel de extra functies aanstaan?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Flieger schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:25:
Inmiddels de ID.7 Tourer Pro Business in bezit.

Erg content met het totaalplaatje. Grenadill Black en Black Style i.c.m. 20" Montreal staat erg fraai!

Uitgebreid uitleg gekregen over de auto en het infotainment. Alles naar smaak en wens ingesteld. Software 5.4.

Tot nog toe zeer tevreden!
Veel plezier met de wagen. Als we naast elkaar staan, dan is het kenteken dus het enige verschil. :)

Sw 5.4. Nice! Ben benieuwd naar de daadwerkelijke verschillen met 5.2. Online lees ik de wildste voorspellingen van maanden terug.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flieger
  • Nu online
DaMenaz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Veel plezier met de wagen. Als we naast elkaar staan, dan is het kenteken dus het enige verschil. :)

Sw 5.4. Nice! Ben benieuwd naar de daadwerkelijke verschillen met 5.2. Online lees ik de wildste voorspellingen van maanden terug.
Dank je! Ik durf over de verschillen met 5.2 niets te zeggen. Als ik iets specifieks moet proberen/opzoeken voor je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
Flieger schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Dank je! Ik durf over de verschillen met 5.2 niets te zeggen. Als ik iets specifieks moet proberen/opzoeken voor je?
Voor mij niet persé iets specifieks. @resusaapje wil graag met zijn toeter spelen via de app. Misschien kan dat nu. _O-

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackSpoTT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-08 16:42
DaMenaz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:54:
[...]

Heb je in het 'Auto'-menu onder 'Interieur' > 'ID.Light' wel de extra functies aanstaan?
Yup, alles aangevinkt, maar het valt me op dat ID.Light niet werkt zodra ik in de auto zit. Lijkt me dus een softwarematig dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Flieger schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:57:
[...]

De 800V modellen van VAG/Porsche kunnen de 800V splitten in 2x 400V en daarmee overal sneller laden.
Dat is was sales zegt idd, helaas werkt dat in de praktijk niet. De twee 400V units laden ieder langzamer.
Zie:
YouTube: Audi Q6 SQ6 e-tron DC charging speed time: 400V vs. 800V DC charger ...
Waar hij op 800V 275kW haalt, blijft hij op 400V hangen bij 140kW…

Idem bij Björn:
YouTube: Audi Q6 e-tron charging on Ionity 800 V Ionity & V4 supercharger 400 V
Op een TSC haalt hij slechts 124kW.

[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 08-03-2025 15:21 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:32

Tarin

Just plain weird.

Het verbruik is inderdaad flink vriendelijker! Afgelopen dinsdag 15kWh/100km gehaald (ik moest en zou die lader op 350km afstand halen, met 80% batterijlading, dus ik ben lekker rustig met 110 over de Autobahn getuft, af en toe wat sneller om een vrachtwagen of 8 in te halen). Leuke podcast aan, ik vind het wel prima, rijdt heerlijk.

Op de terugweg bij Tesla geladen - die zijn het goedkoopst met onze tank/laadkaart.. Ik kwam met 3% aan en de auto laadde de eerste 50% ofzo met 180kW maar daarna zakte hij wel wat in, helaas krijg je daar geen laadcurve. Uiteindelijk 38 minuten geladen naar 90%, stukje in de zon gewandeld, maar zo te zien is het slimmer 10-15 minuten tot 50% te laden en dan na 2 uur de volgende lader op te zoeken en hetzelfde te doen. Ik ga eens kijken of ik mijn reisstijl daarop aan wil gaan passen.

En gisteren geïnstalleerd, vanochtend ingericht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BviKl-pag69FMKesjqJTx9SF-I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IwAwdKIPEv9ubSHrmCW8oaIF.jpg?f=user_large
Het was een gekloot om de lader in het netwerk te krijgen (wlan verbinden ging niet, dus eerst een houtje-touwtje-netwerkkabel-oplossing opgezet, toen was er een update en daarna wilde hij wel aan het wlan) maar het werkt, we kunnen na 2 jaar elektrisch rijden eindelijk thuis laden (met een methode waarbij mijn huidige baas de stroom betaalt) *O*

[ Voor 20% gewijzigd door Tarin op 08-03-2025 16:04 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Iemand al een keer uit het niets een airco-storing gehad? “De airco werkt niet goed, raadpleeg de garage”. Uiteraard lijkt de airco verder prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 23:27
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 10-03-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wolksvagen schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Serieus? 🤣
Wil het bedrijf geen Tesla meer of jij niet? En in een auto van een merk dat is opgericht door iemand met een heel kort snorretje is dan geen probleem?
offtopic:
Mocht je het interessant vinden is er hierover een heel topic waar je naar hartenlust over dit onderwerp kunt discussiëren: Welke auto kun je nog politiek correct kopen? zullen we het hier enkel over de ID.7 hebben?
Het lijkt mij niet bijster relevant om het in het ID.7 topic te hebben over iemands anders z'n keuze om niet voor een andere auto te gaan dan de ID.7 :P

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 10-03-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 10-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 14:26
Dit weekend nog eens een testrit gedaan om finaal te kiezen voor nieuwe leasewagen.
Gaat de id.7 tourer worden.

Enkele puntjes t.o.v. rijervaring met huidige tesla model 3:

+
  • Comfortabeler rijden... Geen kraakjes of gevoel dat iets los is.. Voelt allemaal veel degelijker dan Tesla
  • Massagestoelen voelt fijn aan en je voelt het goed
  • Geen one pedal maar op zich is de B stand nog altijd goed en mis het echt 100% stoppen niet echt
-
  • Extra handeling om naar B te gaan, oke niet veel werk 1 klik verder maar zou leuk zijn om D/B te onthouden van vorige keer. (minor)
  • Camera's bij richtingaanwijzing is momenteel gemis. Zal wel even wennen zijn maar was leuk aan de Tesla.
  • Zoveel camera's maar geen dashcam support? Is ook niet als upgrade...
Overall, wel erg onder de indruk!
Levering was voor mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
frye schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:55:
Dit weekend nog eens een testrit gedaan om finaal te kiezen voor nieuwe leasewagen.
Gaat de id.7 tourer worden.

Enkele puntjes t.o.v. rijervaring met huidige tesla model 3:

+
  • Comfortabeler rijden... Geen kraakjes of gevoel dat iets los is.. Voelt allemaal veel degelijker dan Tesla
  • Massagestoelen voelt fijn aan en je voelt het goed
  • Geen one pedal maar op zich is de B stand nog altijd goed en mis het echt 100% stoppen niet echt
-
  • Extra handeling om naar B te gaan, oke niet veel werk 1 klik verder maar zou leuk zijn om D/B te onthouden van vorige keer. (minor)
  • Camera's bij richtingaanwijzing is momenteel gemis. Zal wel even wennen zijn maar was leuk aan de Tesla.
  • Zoveel camera's maar geen dashcam support? Is ook niet als upgrade...
Overall, wel erg onder de indruk!
Levering was voor mei.
Leuk om te horen!

Geen dashcamsupport is inderdaad wel jammer, ik denk dat dat zo'n juridisch Duits dingetje is. In DE mag je veel en veel minder qua dashcam gebruik. Wat ik wel een nadeel vind is dat er bij de binnenspiegel (rechts) ook geen USB-C aansluiting zit voor gemakkelijke montage. Dat was bij andere VAG modellen wel als optie een mogelijkheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

watwatwatwatwat!!!! :9~

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-08 12:55
Even een vraag over OTA update 5.4. Ik heb sinds 2 maanden prive een zwarte ID.7 Tourer Pro Business en rijdt er niet zoveel en voornamelijke zeer korte stukken mee (nu in totaal nog net geen 1500 kilometer). De huidige software versie is 5.2. Krijg ik OTA update 5.4 binnen stilstaand op de oprit of moet de auto hiervoor rijden?

De auto bevalt goed. Het rijbereik rond het vriespunt was circa 400 kilometer. Ik heb verder wat last van condens in de achterlampen, de ruitenwissers maken af en toe zeer veel geluid en er zit variatie in het laadpercentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 08:53
JS2023 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:53:
Even een vraag over OTA update 5.4. Ik heb sinds 2 maanden prive een zwarte ID.7 Tourer Pro Business en rijdt er niet zoveel en voornamelijke zeer korte stukken mee (nu in totaal nog net geen 1500 kilometer). De huidige software versie is 5.2. Krijg ik OTA update 5.4 binnen stilstaand op de oprit of moet de auto hiervoor rijden?
...
De auto download de update alleen tijdens het rijden. Wanneer je de melding krijgt dat de download klaar staat zal ie ook aangeven dat wanneer je uitstapt en de auto afsluit, de download verder gaat wanneer je de auto weer aan doet. Installeren van grotere updates gebeurt alleen bij stilstand en afgesloten auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
5.4 zit nu blijkbaar op de nieuwste uitgeleverde modellen. Is maar de vraag of, en zo ja, wanneer er een OTA update komt. De early adopters met een 5-drs zitten zelfs nog steeds met een versie 4.x.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
MJMaverick schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:22:
[...]

De auto download de update alleen tijdens het rijden. Wanneer je de melding krijgt dat de download klaar staat zal ie ook aangeven dat wanneer je uitstapt en de auto afsluit, de download verder gaat wanneer je de auto weer aan doet. Installeren van grotere updates gebeurt alleen bij stilstand en afgesloten auto.
Oeh, das wel ff slikken vergeleken met Tesla…
Die download zelf de OTA’s op de oprit en je geeft in de app de opdracht te installeren.
Komen maandelijks nieuwe updates langs.
Wel jammer dat VW dat nog niet beter heeft lopen.
Hoe kan dat toch?
Je telefoon doet het ook zo.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:58
Puppetmaster schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Die download zelf de OTA’s op de oprit en je geeft in de app de opdracht te installeren.
Hoe kan dat toch?
Het adagium bij Tesla is: als het niet af en toe mis gaat, heb je de dingen niet hard genoeg op de proef gesteld. Bij de Europese constructeurs wordt er (IMHO gelukkig) meer prioriteit gegeven aan stabiliteit. Mijn stabiliteitverwachting voor een auto is anders dan mijn stabiliteitsverwachting voor een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Mijn stabiliteitsverwachting is bij een auto ook hoger dan voor een telefoon.
Dat er frequente updates zijn bij tesla betekent niet dat het systeem instabiel is oid.
In tegendeel; het is de afgelopen 5 jaar een enorm probleemloze auto geweest met zeer minimale onderhoudsbehoefte.
Dat hebben ze daar gewoon prima voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-09 09:09

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

MJMaverick schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:22:
[...]

De laatste keer dat er een update was begon mijn auto er juist de hele tijd bij aanvang van een rit over ipv op het einde. Ik weet dit goed want ik vergat hem steeds omdat ik hem niet tijdens het rijden wilde laten updaten zonder te weten welke gevolgen dat zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolksvagen
Weet iemand al wat de upgrade van 5.2 naar 5.4 omvat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 08:53
KMdijkens schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:33:
[...]

De laatste keer dat er een update was begon mijn auto er juist de hele tijd bij aanvang van een rit over ipv op het einde. Ik weet dit goed want ik vergat hem steeds omdat ik hem niet tijdens het rijden wilde laten updaten zonder te weten welke gevolgen dat zou kunnen hebben.
Het kan goed zijn dat je bij aanvang van een rit de melding krijgt dat er een update is die geïnstalleerd kan worden. En de 'kleinere' updates kunnen ook tijdens het rijden op de auto gezet worden. Echter, de ervaring leert dat de grotere updates alleen geïnstalleerd kunnen worden wanneer de auto is afgesloten, met de lichten uit en de ramen dicht (op die laatste 2 checkt de auto, volgens mij om zeker te weten dat de gebruiker de update bewust start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
Ik vroeg mij af of iemand de zonwering set heeft gekozen bij zijn/haar id.7, en of dit de moeite waard is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL-E_YPmJB06_r7YtG4HurHF5YQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xxtMOozQ1CWFDUmZ8STEYkCd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Puppetmaster schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Hoe kan dat toch?
Je kunt de info ook gewoon bij VW vinden: https://www.volkswagen.nl/features/over-the-air-updates

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
leonr schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:32:
Ik vroeg mij af of iemand de zonwering set heeft gekozen bij zijn/haar id.7, en of dit de moeite waard is ?

[Afbeelding]
Ik heb het niet gekozen op mijn configuratie maar heb het momenteel op mijn Enyaq uit 2021 zitten en wordt weinig tot zelden gebruikt, en dat met 2 kleine kids. Ik heb op de ID7 nu wel gekozen voor warmteweren en 65% geblindeerde ramen gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWULP
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04 15:15
Inmiddels een weekje in bezit van een Pro S Business.
Een vraagje over de HUD. Deze is wel naar boven en beneden te verstellen en te roteren. Maar niet naar links en rechts te verschuiven? Wanneer leunend op de armsteun is de HUD amper te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
JWULP schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:59:
Inmiddels een weekje in bezit van een Pro S Business.
Een vraagje over de HUD. Deze is wel naar boven en beneden te verstellen en te roteren. Maar niet naar links en rechts te verschuiven? Wanneer leunend op de armsteun is de HUD amper te zien.
Klopt. En je kunt het AR-deel aan- en uitzetten door langer op [VIEW] te drukken.

De HUD werkt als een spiegel en daarom moet je er recht voor zitten. Anders zou je voorruit moeten meedraaien.

Vraag me wel meteen af hoe je zit. Ik heb altijd de arm op de armsteun, maar lig er niet op. :o

[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 12-03-2025 13:35 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz

[Afbeelding]
Niet in mijn ID.7, maar ik heb Sonniboy schermen gehad in een Audi A6 en in een VW Touran. Daar was ik heel tevreden van. Toen mijn kinderen klein waren was dat erg handig, ze blokkeren het felle licht van de zon heel goed. Toen ze ouder werden, heb ik de schermen van de achterdeuren eruit gehaald, en enkel die in de bagageruimte laten zitten. Minder inkijk van buiten wanneer er iets in de koffer blijft liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Rick2506 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb het niet gekozen op mijn configuratie maar heb het momenteel op mijn Enyaq uit 2021 zitten en wordt weinig tot zelden gebruikt, en dat met 2 kleine kids. Ik heb op de ID7 nu wel gekozen voor warmteweren en 65% geblindeerde ramen gekozen.
Dit zijn van die Sonniboys-achtige schermen.Die zijn lastig om wel op je auto te hebben maar niet te gebruiken. :+

Bedoel je niet van die rolgordijnen in de deuren op je Enyaq? Die zijn op de ID.,7 niet bestelbaar.

Het privacyglass is in mijn beleving voldoende inderdaad. Ik krijg geen klachten van de achterbank.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

[Afbeelding]
Die was er geloof ik nog niet toen ik bestelde, zijn dat rollo's of inzetstukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWULP
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04 15:15
DaMenaz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Klopt. En je kunt het AR-deel aan- en uitzetten door langer op [VIEW] te drukken.

De HUD werkt als een spiegel en daarom moet je er recht voor zitten. Anders zou je voorruit moeten meedraaien.

Vraag me wel meteen af hoe je zit. Ik heb altijd de arm op de armsteun, maar lig er niet op. :o
Niet veel vanuit het midden maar toch niet goed zichtbaar. Bij links uit het midden weer beter te zien.
Zo slecht te zien dat ik de HUD maar uit heb gezet. Zal het eens aan de dealer voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

[Afbeelding]
Ik had in de Golf 7.5 inzetschermen van CarShades via azuga.de gehad, dat was een setje van 95 euro en paste super (enige nadeel was dat het scherm van de achterruit in tweeen gedeeld was).
In combinatie met geblindeerde ramen achter zag je van buitenaf niks meer in de auto en had niemand op de achterbank last van de zon. DIe hebben ze helaas zo te zien (nog?) niet voor de ID.7.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 12-03-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

VW-Softwaretochter Cariad will 1600 Stellen abbauen

Een update naar 6.0 zie ik niet meer gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
DaMenaz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Dit zijn van die Sonniboys-achtige schermen.Die zijn lastig om wel op je auto te hebben maar niet te gebruiken. :+

Bedoel je niet van die rolgordijnen in de deuren op je Enyaq? Die zijn op de ID.,7 niet bestelbaar.

Het privacyglass is in mijn beleving voldoende inderdaad. Ik krijg geen klachten van de achterbank.
Ja die bedoel ik inderdaad! Goed te horen dat privacy glass afdoende lijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
resusaapje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:49:

Was te verwachten na de joint-venture van VW met Rivian voor software-ontwikkeling.

Catch my drift?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aldabra
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:15
Vandaag GTX Tourer in ontvangst mogen nemen. Besteld eind september, was eind februari beschikbaar, dus kleine 5 maanden levertijd. Software 5.2 staat er op. De komende dagen eens door gans het menu gaan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick2506
Aldabra schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:24:
Vandaag GTX Tourer in ontvangst mogen nemen. Besteld eind september, was eind februari beschikbaar, dus kleine 5 maanden levertijd. Software 5.2 staat er op. De komende dagen eens door gans het menu gaan…
Vandaag een GTX tourer besteld, dealer gaf 3 mnd levertijd op! Veel plezier ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:16
resusaapje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:49:

Is niet de eerste keer… https://www.automotive-on...redivisie-van-volkswagen/

Is gevolg van koerswijziging. Ipv zelf bouwen kopen ze meer in bij partners. Volgende mij gaat het naar een core van Android Auto.
https://www.autoweek.nl/a...lijft-15-jaar-up-to-date/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
Tukker87 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:03:
[...]

Is gevolg van koerswijziging. Ipv zelf bouwen kopen ze meer in bij partners. Volgende mij gaat het naar een core van Android Auto.
https://www.autoweek.nl/a...lijft-15-jaar-up-to-date/
Android Automotive OS, niet Android Auto. Het verschil tussen beide benamingen ken ik zelf ook nog niet lang.
https://emteria.com/blog/android-auto-vs-android-automotive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik heb de ID7 liftback sinds mei 2024. Nog nooit een software update gehad en zit nog steeds op 4.1.

Anderen met de liftback versie die dat ook hebben of juist een nieuwere software?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Vinslo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:54:
Ik heb de ID7 liftback sinds mei 2024. Nog nooit een software update gehad en zit nog steeds op 4.1.

Anderen met de liftback versie die dat ook hebben of juist een nieuwere software?
Alles wat met 4.x is uitgeleverd, zit daar nog steeds. De liftback's die met de Tourers van de band zijn gerold hebben wel 5.x.

Snap niet waarom de 4.x'en inmiddels niet door VW zijn geupdate.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@The Legend vrij zeker dat ik jou vandaag tegen kwam bij de parkeerplaats van de AH deze avond. Het was precies die grijze kleur die ik altijd verkeerd benoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:16
bdbfz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Android Automotive OS, niet Android Auto. Het verschil tussen beide benamingen ken ik zelf ook nog niet lang.
https://emteria.com/blog/android-auto-vs-android-automotive
Klopt, helemaal gelijk.

Voor zover ik begrepen heb gaan alle auto’s vanaf 4.0 over naar die software. Daarvoor zal wel een flinke terugroepactie komen.

Als die komt. Want ze verkopen liever nieuwe auto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

True schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:04:
@The Legend vrij zeker dat ik jou vandaag tegen kwam bij de parkeerplaats van de AH deze avond. Het was precies die grijze kleur die ik altijd verkeerd benoem.
Haha, ik dacht precies hetzelfde. Ik liep de AH uit en toen kwam er net een blauwe Tourer aanrijden, dus ik dacht al zou dat @True zijn. Toen reed ik maar ff bewust langs je de parkeerplaats af en toen meende ik je ook te herkennen. Toen je vervolgens twee keer omkeek dacht ik, dat moet ‘m zijn :Y Was weer sinds lange tijd dat ik er een tegenkwam!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Haha, ik dacht precies hetzelfde. Ik liep de AH uit en toen kwam er net een blauwe Tourer aanrijden, dus ik dacht al zou dat @True zijn. Toen reed ik maar ff bewust langs je de parkeerplaats af en toen meende ik je ook te herkennen. Toen je vervolgens twee keer omkeek dacht ik, dat moet ‘m zijn :Y Was weer sinds lange tijd dat ik er een tegenkwam!
Ik zag het verlichtte logo aan de voorkant en dacht verhip dat is een ID.7, maar in het donker kon ik nog weinig zien. Toen je wat dichterbij reed zag ik de kleur en 1+1=2 en ik dacht dat kon niet missen. Ik zei tegen mijn vrouw: "Dat is vast die kerel waar ik met 10°C in de wind 20 min heb staan lullen over de ID.7." Ik als een blij kind de AH in, en zij rolde met haar ogen :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7R1_FBoAoloEqKvunpIrsT-BVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PxC2P1nsFVNXtG0ybCDmjUYD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

True schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Ik zag het verlichtte logo aan de voorkant en dacht verhip dat is een ID.7, maar in het donker kon ik nog weinig zien. Toen je wat dichterbij reed zag ik de kleur en 1+1=2 en ik dacht dat kon niet missen. Ik zei tegen mijn vrouw: "Dat is vast die kerel waar ik met 10°C in de wind 20 min heb staan lullen over de ID.7." Ik als een blij kind de AH in, en zij rolde met haar ogen :P
Ja ik moet thuis ook uitleggen waarom dat leuk is :+

Bij mooi weer is het wel leuker :p Als de lente weer is gekickstart weer eens een meet doen. Misschien heeft er wel iemand een lakdiktemeter. Ik verdenk mijn vuilniszakgrijs er van dunner te zijn dan de metallic lak die jij hebt. Heb al veel steenslag }:|

@resusaapje jaloerse aap :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik had trouwens vandaag weer de auto ingeleverd voor een nieuw spiegelhuis zie ook: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" PON pakt hier de rekening van €800 ex. btw. voor het spiegelhuis (hier zit ook de camera in) begreep ik.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

True schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:31:
Ik had trouwens vandaag weer de auto ingeleverd voor een nieuw spiegelhuis zie ook: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" PON pakt hier de rekening van €800 ex. btw. voor het spiegelhuis (hier zit ook de camera in) begreep ik.

***members only***
Is dat n.a.v. die ene keer dat er een druppel op de lens zat? Dat heb ik ook 1x gehad maar daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
The Legend schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Is dat n.a.v. die ene keer dat er een druppel op de lens zat? Dat heb ik ook 1x gehad maar daarna niet meer.
Ja inderdaad, maar dan wel in de lensbehuizing want poetsen had geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

True schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Ja inderdaad, maar dan wel in de lensbehuizing want poetsen had geen nut.
Waar zit die camera dan precies? Ik wacht nog wel ff tot het nog een keer gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

The Legend schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Waar zit die camera dan precies? Ik wacht nog wel ff tot het nog een keer gebeurd.
knobbeltje onder de buitenspiegels;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bbkId3q0dnNnf3HP-qNNsJn7_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSCNPzBH5j6bB5IipqOq6l9T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Zag vandaag een nieuwe ID.7 Tourer staan in Stonewashed Blue met Black Pack en dan ook de zwarte velgen. Ultieme winterbandenlook. Ik zou de helemaal zwarte velgen echt achterwege laten.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 07:37
DaMenaz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:48:
Zag vandaag een nieuwe ID.7 Tourer staan in Stonewashed Blue met Black Pack en dan ook de zwarte velgen. Ultieme winterbandenlook. Ik zou de helemaal zwarte velgen echt achterwege laten.
Dat vindt ik ook.
Volgens de dealer moest je dan zelf andere velgen bij bestellen.
Ik heb uiteindelijk geen black pakket gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Vandaag getekend voor de ID.7 Tourer. :)
Hij zou week 18 geleverd kunnen worden, maar de private lease van m’n model 3 loopt pas eind juni af. Daarom maar gepland in week 23.

Heeft iemand van jullie ervaring met de DIY drunk van Frunk.at?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick2506
Puppetmaster schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:30:
Vandaag getekend voor de ID.7 Tourer. :)
Hij zou week 18 geleverd kunnen worden, maar de private lease van m’n model 3 loopt pas eind juni af. Daarom maar gepland in week 23.

Heeft iemand van jullie ervaring met de DIY drunk van Frunk.at?
Wat heb je voor een mooie configuratie besteld? Week 18 is vrij vlot overigens. Ik heb gisteren akkoord gekregen van de lease maatschappij en hoop vandaag of morgen samen met de dealer de bestelling te doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Een tourer Pro S business, aquamarine, trekhaak en ext pakket plus. 😊👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
Puppetmaster schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:36:
Een tourer Pro S business, aquamarine, trekhaak en ext pakket plus. 😊👍🏼
Mooie configuratie! Veel plezier ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemo1988
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 19:52
MrSnowflake schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:53:
Mijn auto is tegenwoordig bijna permanent niet bereikbaar in de app. Hv accu wordt gebruikt. Iemand hier nog last van?
Ja - opgelost met nieuwe accu (ID.7 Pro van mei 2024)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47

Rannasha

Does not compute.

* Rannasha meldt zich.

Vandaag de knoop doorgehakt. Na bijna 10 jaar trouwe dienst is het tijd om onze Skoda Octavia Combi met pensioen te laten gaan en de ID.7 Tourer lijkt een meer dan waardige opvolger en upgrade.

Nu moet hij nog de oven in en ergens in mei hoort hij afgebakken te zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
@Rick2506 thnx!
@Rannasha Wat voor config?
Voor de model 3 had ik ook een Octavia combi, fijne wagen! Maar die model 3 was wel van een andere orde.
Hoop dat EV je ook zo goed bevalt dat je niet meer terug wilt. Ik was iig meteen verkocht! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Tourer Pro S Life Max

En mocht je nu denken "huh?", dat komt omdat ik in Frankrijk woon en veel autofabrikanten hun uitvoeringen net anders noemen en inrichten in verschillende landen. Het is in ieder geval de hoogste niet-GTX uitvoering en heeft de grote accu. Daarbij nog het "Executive Interieur" pakket gekozen, vooral voor de verwarmde stoelen achter. En een warmtepomp, die om onverklaarbare redenen niet bij de standaarduitrusting van een auto van dit kaliber hoort.

Kleur wordt aquamarine blue en het interieur wit met zwart stuur.
Voor de model 3 had ik ook een Octavia combi, fijne wagen! Maar die model 3 was wel van een andere orde.
Hoop dat EV je ook zo goed bevalt dat je niet meer terug wilt. Ik was iig meteen verkocht! :)
Het verschil merkte we natuurlijk meteen al bij de proefritten. Na de proefrit weer terug de Octavia in was toch weer een kleine schok. Je went bijzonder snel aan het extra comfort :) Maar goed, er zit ook 10 jaar aan technologische ontwikkeling in en de Octavia is toch een klasse lager. Dat verschil merkten we ook toen we de Enyaq proefreden. Zeker gisteren, toen we ze back-to-back probeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Rannasha schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Tourer Pro S Life Max

En mocht je nu denken "huh?", dat komt omdat ik in Frankrijk woon en veel autofabrikanten hun uitvoeringen net anders noemen en inrichten in verschillende landen. Het is in ieder geval de hoogste niet-GTX uitvoering en heeft de grote accu. Daarbij nog het "Executive Interieur" pakket gekozen, vooral voor de verwarmde stoelen achter. En een warmtepomp, die om onverklaarbare redenen niet bij de standaarduitrusting van een auto van dit kaliber hoort.

Kleur wordt aquamarine blue en het interieur wit met zwart stuur.

[...]

Het verschil merkte we natuurlijk meteen al bij de proefritten. Na de proefrit weer terug de Octavia in was toch weer een kleine schok. Je went bijzonder snel aan het extra comfort :) Maar goed, er zit ook 10 jaar aan technologische ontwikkeling in en de Octavia is toch een klasse lager. Dat verschil merkten we ook toen we de Enyaq proefreden. Zeker gisteren, toen we ze back-to-back probeerden.
Waarom met warmtepomp? Dat behalve in uitzonderingssituaties in west Europa echt onnodig en puur op rendement zelfs onverstandig. Maar wellicht woon je in de Franse Alpen of rijdt je maanden in Scandinavie per jaar? (of is het kostenplaatje voor FR gewoonweg anders dan in NL)

Het scheelt overigens twee segmenten, de ID.7 wordt als E-segment in de markt gezet door VW en een Octavia (of Enyaq) is een C-segment. Maar in 10 jaar is er inderdaad sowieso heel veel veranderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

True schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Waarom met warmtepomp? Dat behalve in uitzonderingssituaties in west Europa echt onnodig en puur op rendement zelfs onverstandig. Maar wellicht woon je in de Franse Alpen of rijdt je maanden in Scandinavie per jaar? (of is het kostenplaatje voor FR gewoonweg anders dan in NL)
Ik woon in de buurt van Geneve, en mijn schoonfamilie heeft een chalet in de Alpen waar je in de winter niet voor de deur kunt parkeren (en dus niet kunt laden). Een reis hierheen met tijdens het verblijf enkele trips van en naar het skigebied is een belangrijke use-case.

Sowieso is ons auto gebruik niet vrij standaard. We zitten op ruim 20 Mm per jaar, maar het overgrote deel daarvan komt van reizen van en naar Nederland (=> grote actieradius & snel laden gewenst) en van, naar en rondom het chalet (=> vooral in winter comfort qua verwarming en een forse accu gewenst).

Woon-werkverkeer, wat voor veel EV-rijders een significante factor is, doen wij gewoon op de fiets. Want je kunt mij wel uit Nederland halen, maar je haalt Nederland niet uit mij 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolksvagen
True schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Het scheelt overigens twee segmenten, de ID.7 wordt als E-segment in de markt gezet door VW en een Octavia (of Enyaq) is een C-segment. Maar in 10 jaar is er inderdaad sowieso heel veel veranderd.
Waarom zo tegen de warmtepomp?
Je koopt 5-10% extra range bij koud weer. Dat noem ik extra comfort en gemak van langere afstanden kunnen rijden en minder vaak hoeven laden. Waarom is bij deze optie terugverdientijd een issue? Stoelventilatie, trekhaak of grotere velgen zit ook geen terugverdientijd op toch? Moet je het dan maar niet doen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wolksvagen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Waarom zo tegen de warmtepomp?
Je koopt 5-10% extra range bij koud weer. Dat noem ik extra comfort en gemak van langere afstanden kunnen rijden en minder vaak hoeven laden. Waarom is bij deze optie terugverdientijd een issue? Stoelventilatie, trekhaak of grotere velgen zit ook geen terugverdientijd op toch? Moet je het dan maar niet doen?
De terugverdientijd is voor een warmtepomp (WP) een issue omdat men deze meestal vanuit rationeel oogpunt koopt/leaset: hiermee kan ik X-kilometers meer rijden of heb ik Y-functionaliteit. Als je het koopt vanuit emotie zoals bijv. een kleur, een bepaalde velg of het kiezen van een bepaald model auto kun je hier wel over discussiëren, maar heeft dit totaal geen meerwaarde. Iemand kan namelijk zeggen: ik wil het Interieur Pakket Plus en betaal hier gerust €2300 voor omdat ik de ventilatie wil. De achterliggende gedachte hier is dat die berijder die functionaliteit dat geld waard vind. En dat is nu net de kern -> de berijder weet wat hij krijgt en kiest hier voor.

Terug naar de WP. De WP van VW of eigenlijk de WP die aangeboden wordt bij alle auto's op het Volkswagen Group MEB platform is in vergelijking met andere WP'en bij auto's een volledig andere WP. @JanHenk heeft dat hier ook mooi beschreven: JanHenk in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" de toegevoegde waarde van de WP is zeer laag (hier ook een technische bron voor de liefhebber link). De vraag is m.i. dan: weet de berijder wat voor WP hij krijgt. Kiest hij hier een WP met het idee dat die in een -5°C situatie inderdaad dan wel een woon-werkrit (van bijv. 400 km) met één accu kan halen op een snelheid van gemiddeld 110 km/u? Want dat is waar het dan om gaat: de berijder kiest de WP want hij kan hier X of Y mee - althans dat is zijn verwachting gebaseerd op ervaringen/reviews over een warmtepompsysteem bij andere merken EVs.
Deze verwachting is niet gestaafd op cijfers van VAG omdat ze hier zelf (van wat ik weet) niets hebben gepubliceerd én de zeer geringe reviews over de WP op de Volkswagen Group MEB platform-auto's (bijv. die van Battery Life DE van ik meen de ID.3) (wijs mij gerust op goede reviews die wel de vergelijking op een gedegen manier maken).

Toch nog weer even terug naar de technische werking v.d. WP. Zoals JanHenk aangeeft: de WP werkt vooral als je snel laadt én hiermee warmte gegenereerd wordt dat wordt dan gebruikt om de cabine mee te verwarmen. Dit gebeurd dus niet bij een rit (of ritten) waarbij je niet snel laadt. Woon-werk ritten die je op één acculading kunt rijden worden vrijwel niet beïnvloed. Het nut van de WP komt pas echt naar voren als we meerdere stints achter elkaar rijden waarbij er gepauzeerd wordt met snelladen - maar niet langer dan snelladen omdat anders de restwarmte weer terug de buitenlucht in gaat. Kijkend naar de ID.7 die zeer efficient is én minimaal een 77 kWh accupakket heeft, hebben we het dan over stints van ~2 uur à ~220 km waarna je 15 minuten kunt snelladen om dan diezelfde afstand weer te overbruggen en weer te onderbreken voor een vergelijkbaar lange pauze. Nu moet je je de vraag stellen: hoe vaak komt dit scenario voor? Men rijdt meerdere stints waarbij er 15 minuten wordt gesnelladen bij een temperatuur van laten we zeggen <5°C*, maar kan de afstand niet overbruggen zonder te snel laden.

*let op dat in het technische document ook wordt aangegeven dat bij zeer lage temperaturen (ruim onder het vriespunt) de PTC-verwarming gebruikt wordt (of deels gebruikt wordt) omdat de WP te inefficient wordt.

Resumerend:
  • de warmtepomp bij auto's van het Volkswagen Group MEB platform is totaal niet te vergelijken met warmtepompsystemen van andere merken/autoplatforms
  • er zijn geen tot weinig accurate cijfers bekend over de verbetering van efficiëntie c.q. verlengen van de accuradius met een WP in de Volkswagen Group MEB platform-auto's zoals de ID.7
  • de verbetering van efficiëntie zit 'm vooral in het hergebruiken van warmte die als bijproduct wordt gegenereerd bij het snelladen (!)
Dan terugkomend op de keuze: is de berijder voldoende geïnformeerd over de werking om de keuze te maken? Is de keuze puur emotioneel? Dan maakt onderbouwing niet zo veel uit. Is de keuze rationeel gebaseerd op verwachting van werking van de WP? Dan acht ik het zeer goed mogelijk dat de berijder niet voldoende kennis heeft opgedaan van de warmtepompsystemen die in de Volkswagen Group MEB platform-auto's gebruikt worden om ook die keuze goed te kunnen maken.

Ergo, zeer zelden is een WP een rationeel goede keuze. Dan zijn er nog twee uitzonderingen; a) het betreft een First Edition, voorraadmodel of een toekomstig actiemodel waarbij de WP voor een actieprijs meegeleverd wordt. Of b) met de kennis van de warmtepompsystemen van het Volkswagen Group MEB platform toch van mening is dat een WP een rationele keuze kan zijn. Dan kunnen we het eindelijk daadwerkelijk hebben over de terugverdientijd. Immers kost dat ding in de huidige prijslijsten €1090 bij een privéaanschaf of in de bijtelling (aanname derde belastingschijf anno 2025) €9,89 per maand aan netto bijtelling.
Dan is het de afweging of deze kosten (én het bijkomend comfort - emotioneel dus niet rationeel over te discussiëren) opwegen tegen die zeer incidentele ritten waarbij er snelgeladen wordt én die letterlijke één à twee minuten langer laden en de bijbehorende kosten van het langer laden duurder zijn dan de aanschaf of bijtellingskosten.

Aangenomen dat we die 10% extra range c.q. efficiëntie kunnen behalen die je noemde moet je bij die €9,89/mnd denken aan de volgende break-even punten:
Verbruik (kWh/100 km)Break-even afstand (km)
198442
208020
217638
227291
236974
246684
256416
266169

Ik heb €0,74/kWh genomen voor de prijs bij het snelladen.

Dan resten de laatste twee vragen: hoe efficient denk je te rijden in het scenario waarbij je de WP ook nuttig kunt gebruiken (dus die meerdere stints én dan die theoretische 10%) en hoeveel kilometers ga je in zo'n scenario rijden?

Houden we de discussie op het emotionele vlak dan moet je helemaal je eigen keuzes maken, als je het als rationele keuze wilt zien, moet je er niet raar van opkijken dat ik er ook op een rationele manier naar ga kijken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Prosa! Respect.

En dan noemde de heer boven mij nog niet eens de tweejaarlijkse bijvulkosten á €275 en de herrie die dat ding produceert en het feit dat ze wel eens uit willen vallen. Uiteraard buiten garantie.

Maar hee, in de Alpen kan het best een goede rekensom zijn. Al begrijp ik dan weer niet dat men niet de AWD neemt. Het filmpje van de Oostenrijker die zijn inrit niet op komt is hilarisch, ookal is het wat gechargeerd ;)

[ Voor 36% gewijzigd door resusaapje op 18-03-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@True

Je kunt altijd wel een artikel of filmpje vinden wat een verhaal gaat ontkrachten of juist gaat bevestigen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Will_M schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 00:36:
@True

Je kunt altijd wel een artikel of filmpje vinden wat een verhaal gaat ontkrachten of juist gaat bevestigen.

[YouTube: VW Id.3 - Testing how much more efficient the heat pump is]
Jammer dat je mijn post niet helemaal leest, ik heb er wel wat moeite voor gedaan. Ik heb zelfs deze video als voorbeeld genoemd. Volgens mij is deze ook al eens eerder de revue gepasseerd in dit topic (of heb ik zelf mentaal gedaan :9 of ergens anders op GoT ). De ID.3 doet niet aan voorverwarmen van de accu (of deed dat niet), ze maken geen gebruik van daadwerkelijke data van de auto's (API, dongel, whatever) maar lezen het af van de displays, ze doen niet aan significantie qua berekeningen, de gast heeft al 400km gereden voor ze gaan testen - ze beginnen dus niet vanuit hetzelfde nulpunt, ze gaan voorbij aan hoe de WP op het MEB platform werkt (ze benutten niet de restwarmte bij laden), ze verwarmen naar een saunatemperatuur van 24°C (??) en dan hebben ze alsnog maar 9% meer efficiëntie, minder dan in het voorbeeld wat ik onderaan schetste.

En dit is dan de enige review die een beetje het onderwerp raakt voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 01:05:
[...]

Jammer dat je mijn post niet helemaal leest, ik heb er wel wat moeite voor gedaan. Ik heb zelfs deze video als voorbeeld genoemd. Volgens mij is deze ook al eens eerder de revue gepasseerd in dit topic (of heb ik zelf mentaal gedaan :9 of ergens anders op GoT ). De ID.3 doet niet aan voorverwarmen van de accu (of deed dat niet), ze maken geen gebruik van daadwerkelijke data van de auto's (API, dongel, whatever) maar lezen het af van de displays, ze doen niet aan significantie qua berekeningen, de gast heeft al 400km gereden voor ze gaan testen - ze beginnen dus niet vanuit hetzelfde nulpunt, ze gaan voorbij aan hoe de WP op het MEB platform werkt (ze benutten niet de restwarmte bij laden), ze verwarmen naar een saunatemperatuur van 24°C (??) en dan hebben ze alsnog maar 9% meer efficiëntie, minder dan in het voorbeeld wat ik onderaan schetste.

En dit is dan de enige review die een beetje het onderwerp raakt voor zover ik weet.
Ik waardeer jouw eerdere post hierboven écht wel ten zeerste en ik zou, net als jij waarschijnlijk, graag ook een accurate én vergelijkende test willen zien waarbij de warmtepomp op het MEB platform juist wel (of juist niet) z'n nut kan gaan bewijzen in de dagelijkse (NL) praktijk.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-09 08:23
Rannasha schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Ik woon in de buurt van Geneve, en mijn schoonfamilie heeft een chalet in de Alpen waar je in de winter niet voor de deur kunt parkeren (en dus niet kunt laden). Een reis hierheen met tijdens het verblijf enkele trips van en naar het skigebied is een belangrijke use-case.

Sowieso is ons auto gebruik niet vrij standaard. We zitten op ruim 20 Mm per jaar, maar het overgrote deel daarvan komt van reizen van en naar Nederland (=> grote actieradius & snel laden gewenst) en van, naar en rondom het chalet (=> vooral in winter comfort qua verwarming en een forse accu gewenst).

Woon-werkverkeer, wat voor veel EV-rijders een significante factor is, doen wij gewoon op de fiets. Want je kunt mij wel uit Nederland halen, maar je haalt Nederland niet uit mij 8)7
Grappig, tijdje regelmatig in Geneve geweest voor mijn werkgever, meeste collega's daar wonen net over de grens in Frankrijk waar ze fietsend woonwerk doen.Had ook flinke financiele voordelen, zwitsers salaris met franse leefkosten.

Maar gefeliciteerd met de nieuwe EV!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolksvagen
True schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:52:
[...]

Dan resten de laatste twee vragen: hoe efficient denk je te rijden in het scenario waarbij je de WP ook nuttig kunt gebruiken (dus die meerdere stints én dan die theoretische 10%) en hoeveel kilometers ga je in zo'n scenario rijden?

Houden we de discussie op het emotionele vlak dan moet je helemaal je eigen keuzes maken, als je het als rationele keuze wilt zien, moet je er niet raar van opkijken dat ik er ook op een rationele manier naar ga kijken :P
Bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord. Volgens mij komt het alleen niet overeen met de werkelijkheid.

Ik heb mijn keuze voor de warmtepomp vooral gemaakt op basis van deze behoorlijk objectieve test. Ja, die bestaat!
https://youtu.be/c10Ck84QgEI

Je ziet een id7 met warmtepomp tegenover een nagenoeg identieke id7 zonder warmtepomp. Enige verschil is dat die met warmtepomp een panoramadak heeft (=zwaarder en dus minder range).

In de zeer realistische test zonder tussentijds laden (!) en met het zwaardere panoramadak (en de zwaardere warmtepomp) heeft de id7 met warmtepomp ongeveer 5,5% meer range. En dat bij een temperatuur van 11 graden.
Ik denk dus dat de door mij genoemde 5-10% extra range zeer realistisch is en afhankelijk van de invloed van het extra gewicht van het panoramadak misschien wel meer is.

Ik heb mijn id7 sinds begin december en in die tijd is het nauwelijks boven de 5 graden geweest als ik in de auto zat. Stel dat dit mij 30 km meer range heeft opgeleverd afgelopen 3,5 maanden. Op de kilometers die ik nu heb gemaakt betekent het voor mij ongeveer 15% minder laadbeurten want je rijdt van 80% tot 20% en niet van 100% tot 0%.
Call me lazy maar dat gemak is mij prima de meerprijs waard. Evenals het feit dat ik het met wintersport net haalde om met twee keer laden naar huis te rijden (en met 3% batterij thuis was).
Gemak dient de mens en dat is mij de meerprijs zeker waard net als dat ik graag €2.300 heb neergelegd voor stoelventilatie en een ander stofje op de stoelen.

Overigens delen de testers jouw mening dat je de warmtepomp niet terugverdient, maar de grootste luxe die je wat mij betreft bij een elektrische auto kan kopen is extra actieradius en laat de warmtepomp nou juist actieradius toevoegen op het moment dat de range van je auto het minst goed is (bij koud weer).

En er is geen goed of fout in deze, iedereen maakt zijn eigen afweging. Maar je (en resusaapje ook) reageert elke keer met hetzelfde verhaal als iemand zegt dat hij een id7 met warmtepomp heeft gekozen, terwijl de realiteit volgens mij (en de test) anders is en dat er echt wel andere overwegingen dan alleen maar emotie zijn om een warmtepomp te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Wolksvagen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:49:
En er is geen goed of fout in deze, iedereen maakt zijn eigen afweging. Maar je (en resusaapje ook) reageert elke keer met hetzelfde verhaal als iemand zegt dat hij een id7 met warmtepomp heeft gekozen, terwijl de realiteit volgens mij (en de test) anders is en dat er echt wel andere overwegingen dan alleen maar emotie zijn om een warmtepomp te kiezen.
What did I do!!!? 8)

Ik benoemde wat punten (2jaarlijkse bijvulkosten á €275, de herrie en het uitvallen) waar men volgens mij niet vaak van op de hoogte is. Ik zou echter willen dat de wagen standaard met een HP was uitgerust.
En over emoties gesproken, ik rij een rode GTX met 21" en zonder HP. Da's pas een onverstandige keuze! O-)

Pagina: 1 ... 30 ... 64 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1