Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:23
JanHenk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:16:
Maar je batterij heeft dan toch nauwelijks temperatuur in zich, als je niet aan de snelladers hangt op dat traject... Dus precies welke warmte wil je dan pompen?

Die 30km kan best kloppen, maar dan wel op de 1000km-ritten zeg maar :)
Een warmtepomp verhoogt gewoon de temperatuur op een andere, meer efficiënte manier dan een weerstandsverwarming. Het is niet zo dat er enkel warmte van de HV-batterij gebruikt kan worden. Een warmtepomp verplaatst warmte, een weerstandsverwarming maakt warmte.

Reddit AskPhysics topic over de werking en de efficiëntie van warmtepompen

[ Voor 13% gewijzigd door bdbfz op 21-02-2025 12:43 . Reden: Reddit link met uitleg toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GefBE
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:43
True schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Over DCC ben ik het niet met je eens. Ik rij toevallig deze week in België en slecht wegdek is gewoon slecht wegdek. In Nederland maakt het uit voor de drempels en stuurgevoel in de bochten, maar echte oneffenheden ga je op alle modus merken. Maar ik kan de Belgische wegen nog wel even proberen op maximaal comfort en wellicht draait dat mijn mening bij.
Naar mijn ervaring maakt het wel een verschil. Als Belg rij ik hoofdzakelijk op Belgische wegen (of wat daarvoor moet doorgaan) en het verschil tussen sport en comfort is al erg groot. Zeker als je nog eens met DCC naar het uiterste comfort gaat dan wordt het grootste deel van de bumps er uit gefilterd. Zonder naar luchtvering over te stappen zal het niet beter worden denk ik.

Eigen vergelijk gaat dan tov Mercedes C 2015, Peugeot 5008 2019 en nu ID7 Tourer.

Let op hé, het blijft subjectief. Wat voor mij een verschil maakt hoeft voor iemand anders niet zo te zijn. En Belgische wegen variëren tussen 'er is een putje hier & daar' en een bijna-rallycross parcours, dus het hangt allemaal af van het kader ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
bdbfz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Een warmtepomp verhoogt gewoon de temperatuur op een andere, meer efficiënte manier dan een weerstandsverwarming. Het is niet zo dat er enkel warmte van de HV-batterij gebruikt kan worden. Een warmtepomp verplaatst warmte, een weerstandsverwarming maakt warmte.

Reddit AskPhysics topic over de werking en de efficiëntie van warmtepompen
Wat @JanHenk ook aangeeft is de definitie van een WP nogal breed en de toepassing van de WP bij VAG gewoon niet zoals je over de hele linie zal verwachten.

De vraag is niet, of een WP efficiënt en effectief is in een auto, maar de vraag is of de WP van VAG efficiënt en effectief is en doelmatig helpt in de weersituaties die je in Nederland treft, daarop vind ik dat het antwoord altijd onvoldoende is. De prijs van de WP (particulier of in de bijtelling) is onevenredig met de extra range (twijfelachtig) of de gewonnen efficiëntie in stroom (twijfelachtig).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 10:29
JanHenk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:16:
Maar je batterij heeft dan toch nauwelijks temperatuur in zich, als je niet aan de snelladers hangt op dat traject... Dus precies welke warmte wil je dan pompen?

Die 30km kan best kloppen, maar dan wel op de 1000km-ritten zeg maar :)
Ben er (zonder goed onderzoek te doen) vanuit gegaan dat de warmtebron de lucht zou zijn.
Ten tijde bleek uit de aanwezige recensies dat op een hele accu inderdaad een beperkte range increase te zien was, maar daarbij werd niet snel geladen tussendoor.
Waren wel recensies in de lente, dus wellicht dat het daarmee niet helemaal accuraat was voor de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
True schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Wat @JanHenk ook aangeeft is de definitie van een WP nogal breed en de toepassing van de WP bij VAG gewoon niet zoals je over de hele linie zal verwachten.

De vraag is niet, of een WP efficiënt en effectief is in een auto, maar de vraag is of de WP van VAG efficiënt en effectief is en doelmatig helpt in de weersituaties die je in Nederland treft, daarop vind ik dat het antwoord altijd onvoldoende is. De prijs van de WP (particulier of in de bijtelling) is onevenredig met de extra range (twijfelachtig) of de gewonnen efficiëntie in stroom (twijfelachtig).
Begrijp ik. Ik reageerde op de opmerking dat "er geen warmte zou zijn om te pompen" en zelfs specifiek "er geen warmte in de HV batterij zou zijn om te pompen". Een warmtepomp kan perfect warmte van een koudere naar een warmere plek pompen, dus die opmerking klopt niet.
De vraag of de VW warmtepomp de moeite is, is met wat we erover weten niet eenduidig te beantwoorden, daar ben ik het mee eens. Het is twijfelachtig of de MEB warmtepomp economisch rendabel is voor ons als consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:00
Op VW ID talk kwam ik deze tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s4GWd29XCGZTcqY4aVAZeWfW9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq7PaxXrvVm8YC3Tj6JEKjKT.jpg?f=fotoalbum_large
14miles/22,5km winst per rit ongeveer.
Alleen als je idd ritjes van rond de 250 miles/400km hebt is het handig om net wat extra zekerheid in te bouwen om niet onderweg te hoeven laden.
Anders zou ik zeggen geen WP!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-06 07:11
Wimhaw schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:28:
[Afbeelding]
Alleen als je idd ritjes van rond de 250 miles/400km hebt is het handig om net wat extra zekerheid in te bouwen om niet onderweg te hoeven laden.
Dit is wel van iets meer factoren afhankelijk.
Zoals buiten en interieur temperatuur.

Vraag maar aan de Scandinavische landen.

Bij ons klimaat is het niet per se nodig. Wel handig op wintersport.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24

Tarin

Just plain weird.

Ik ben vandaag met de nieuwe ID.7 (Tourer Pro, de gewone extra Interieur/Assistentie/Comfortpakketen maar zonder warmtepomp; software-versie 5.2) van de dealer naar huis gereden. 99% accu bij vertrek, 25% over na 320km.
Valt me niet tegen, 127km/h op ACC (paar keer het pedaal ingetrapt om in te halen enzo) met stukjes Baustelle/tunnels (dan 87km/h), 5-10°, een paar bergen over / tunnels door. Met de ID.4 was ik denk ik niet onder de 20kWh/100km gebleven.

Hier is hij nog schoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzayqssvA_VwEWteKYBYG1jI9aA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8uD9q1RwLvAgtGkg97zIMcsg.jpg?f=user_large

Eerste indrukken:
UI is vloeiend/snel. De mogelijkheid bovenin snelkoppelingen toe te voegen is top.
Merkbaar meer vermogen dan de ID.4, lager verbruik.
Ik mis mijn panoramadak niet. Warmtepomp ook niet, denk ik, ik kom verder dan met de ID.4 en daarmee kwam ik eigenlijk ook niet in de knel bij mijn reisstijl.
Fijne stoelen; ik mis de iets hogere zit van de ID.4 niet. Heb plek zat (ben 1m96), pas ook nog achter mezelf. op de achterbank.
Massagesysteem is flink verbeterd ten opzichte van de Golf 7.5 en ID.4.
Een oprolbare hoedenplank! Dat enorme ding van de ID.4 voelde goedkoop aan.
HUD is beter (mooier, beter afleesbaar), maar ik mis de instelmogelijkheden die de ID.4 op het kleine schermpje had (knop naar rechts om te bepalen wat voor extra info je wil zien).
Het standaard audiosysteem is ok, net zoiets als dat van de ID.4, maar niets bijzonders.
Klimatisering is beter te bedienen dan bij de ID.4.
De Spotify-app is leuk voor muziek maar waardeloos voor podcasts waar je nog een backlog van hebt (geen 'laat me zien wat ik nog niet gehoord heb, van oud naar nieuw'). Ik probeer dit weekeinde of een tweede gebruiker zich met zijn/haar eigen account aan kan melden, anders maak ik een auto-account aan, is dat Family-abonnement nog ergens goed voor.
Draadloos laden werkt (eerste keer in een VW, iPhone 14 met hoesje).
De luchtroosters waar je als passagier tegenaan kijkt zijn lelijk als er licht in valt, maar dat is een Passat-design-element geloof ik.
Scherm is een vingerafdrukkenmagneet, snel dat Disskin-ding erop.

Dit was een voorraad-auto, dus ik heb helaas niet zelf de kleur kunnen kiezen (#teamblauw; ik had er ook het betere audiosysteem bij gekozen), maar ik ben hardstikke blij met deze auto. Het alternatief was een Ford Explorer geweest, met minder (praktische) bagageruimte, minder bereik (want hoger) en mindere stoelen (alleen met sportstoelen op voorraad).

[ Voor 15% gewijzigd door Tarin op 21-02-2025 16:42 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-06 20:26
Wimhaw schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:28:
[Afbeelding]
Dat klopt toch ongeveer met mijn keuze. Ik heb wel de WP gekozen vanwege geregelde NL-BE ritten van 175-200km enkel waarbij ik in 1 dag retour kom... En daar wilde ik eigenlijk snelladen kunnen vermijden met voldoende "zekerheid"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54

resusaapje

h less

Zoomzoom schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Dat klopt toch ongeveer met mijn keuze. Ik heb wel de WP gekozen vanwege geregelde NL-BE ritten van 175-200km enkel waarbij ik in 1 dag retour kom... En daar wilde ik eigenlijk snelladen kunnen vermijden met voldoende "zekerheid"
Maar alleen bij echte kou hè. Dus niet in de zomer. Volgens mij was VWs aanpak zo, dat je hiermee zuiniger het interieur kan verwarmen en niks anders. Daarmee is de accu minder belast en komt de auto verder. In de kou dus. Wat je ook kan doen is het interieur op kouder zetten en slechts bestuurdersstoelverwarming en stuurverwarming aan. Financieel is het iig niet verstandig: die VW-krengen zijn storingsgevoelig, maken herrie en hebben verplicht onderhoud.
Conclusie van joeptoeptester: als jij nou nèt die ene rijder bent die nèt verder rijdt dan de max van de normale versie, ja dan kan het handig zijn. En volgens mij vertelde jij hier dat jij die ene persoon bent, dus ik geef hem je naam door, met uw welvinden ;)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoomzoom
resusaapje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Maar alleen bij echte kou hè. Dus niet in de zomer. Volgens mij was VWs aanpak zo, dat je hiermee zuiniger het interieur kan verwarmen en niks anders. Daarmee is de accu minder belast en komt de auto verder. In de kou dus. Wat je ook kan doen is het interieur op kouder zetten en slechts bestuurdersstoelverwarming en stuurverwarming aan. Financieel is het iig niet verstandig: die VW-krengen zijn storingsgevoelig, maken herrie en hebben verplicht onderhoud.
Conclusie van joeptoeptester: als jij nou nèt die ene rijder bent die nèt verder rijdt dan de max van de normale versie, ja dan kan het handig zijn. En volgens mij vertelde jij hier dat jij die ene persoon bent, dus ik geef hem je naam door, met uw welvinden ;)
Het kan dat ik de enige ben ja. Heb op de meeste van die ritten deze winter (pro S met wp) ongeveer 30km over bij thuiskomst. Dus zonder wp waarschijnlijk net wel of net niet. Maar ja, de snellader kan altijd natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
resusaapje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:12:
[...]

Conclusie van joeptoeptester:
Een joeptoeptester heeft niet noodzakelijk meer inzicht in andermans use-cases dan ieder van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

bdbfz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Een joeptoeptester heeft niet noodzakelijk meer inzicht in andermans use-cases dan ieder van ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5mtapCz8cdfrpLvacVE9z__NYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQf4NlKBCkUc7cHhZunUUC3T.jpg?f=fotoalbum_large

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 21:16
True schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Over DCC ben ik het niet met je eens. Ik rij toevallig deze week in België en slecht wegdek is gewoon slecht wegdek. In Nederland maakt het uit voor de drempels en stuurgevoel in de bochten, maar echte oneffenheden ga je op alle modus merken. Maar ik kan de Belgische wegen nog wel even proberen op maximaal comfort en wellicht draait dat mijn mening bij.
Ik heb hiervoor Enyaq gereden en Audi A4 en ford Mondeo.
Maar merk met comfort stand effectief dat hij probeert minder harde dreun door te geven.
Soms voelt het misschien als een boot maar persoonlijk merk ik wel dat er iets gedaan wordt.
ID7 is geen sport auto of de meeste sportieve handeling.
Maar dat zoek ik persoonlijk ook niet want het is een zakelijk en gezinsauto, dus comfort voorop.
En kan er soms eens wat sportievere mee rijden met plezier.

Als ik dan in de ID4 van de vrouw rij dan merk ik wel meer de dreunen en niet goed weg gefilterd.

Maar ons BE wegen zijn putten wel degelijk putten en kan je nooit uit filteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Zoomzoom schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Het kan dat ik de enige ben ja. Heb op de meeste van die ritten deze winter (pro S met wp) ongeveer 30km over bij thuiskomst. Dus zonder wp waarschijnlijk net wel of net niet. Maar ja, de snellader kan altijd natuurlijk. :)
Je deed 370 retour toch?
Ik had van de week een rit van bijna 400km, met 100% gaf mijn Pro S 444km aan. Met 110km/u in Nederland en 120km/u in België kwam ik op 19,6kWh/100km. Ik weet niet precies wat het resultaat was omdat ik 'm nog aan de snellader gehangen heb. Maar alles lijkt er op dat ik er gewoon 430km uit ging persen en dat zonder en WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipModeNL
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:19
Iemand iets gehoord over levertijden trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
FlipModeNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:24:
Enkel wat ik in het levertijden document (link onderaan de pagina) lees.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V-Ray471
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 13:21
Was even nodig weer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oun9VF1NmGBXgGsb1IV_y7PNsG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lfdqGvL6EY4atHES4NSjqrP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Tarin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:31:
[...]
De Spotify-app is leuk voor muziek maar waardeloos voor podcasts waar je nog een backlog van hebt (geen 'laat me zien wat ik nog niet gehoord heb, van oud naar nieuw'). Ik probeer dit weekeinde of een tweede gebruiker zich met zijn/haar eigen account aan kan melden, anders maak ik een auto-account aan, is dat Family-abonnement nog ergens goed voor.
[...]
Scratch that, vanochtend heen en weer naar de supermarkt Spotify geluisterd, daarna nog een kort stukje gereden waarbij de Spotify-app geen muziek kon spelen (de complete UI reageerde wel (je ziet dat je een album aantipt, maar er gebeurt vervolgens niets) en vanaf mijn telefoon via bluetooth kon ik ook niets starten (want hij probeerde Spotify in de auto te bedienen in plaats van te streamen).
Ik gooi hem er weer af, installeer een brodit-houder en gebruik weer ouderwets mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:04
FlipModeNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:24:
Kreeg van de dealer te horen rekening te houden met 12 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eizx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 15:52
BigGreen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Kreeg van de dealer te horen rekening te houden met 12 weken
Geschatte datum bij mij in de dealer app is ook 12 weken op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
True schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Je deed 370 retour toch?
Ik had van de week een rit van bijna 400km, met 100% gaf mijn Pro S 444km aan. Met 110km/u in Nederland en 120km/u in België kwam ik op 19,6kWh/100km. Ik weet niet precies wat het resultaat was omdat ik 'm nog aan de snellader gehangen heb. Maar alles lijkt er op dat ik er gewoon 430km uit ging persen en dat zonder en WP.
Uiteindelijk zal een wp niet veel meer dan 20 of 25km in de winter uitmaken... Niet super veel maar ik wilde eigenlijk geen risico nemen met de range en voelde me er wat onzeker over voor de winter met winterbanden en velgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DCC
Nog even weer over de DCC en NL/Be. Vandaag de terugrit vanuit België naar Nederland reed ik hier (als ik het goed onthouden heb; Brugge -> Antwerpen N9, N49, E34): https://maps.app.goo.gl/GmSV8n7ZeDTnoCyL9 wellicht dat de zuiderburen dit kennen, maar hier zijn betonplaten aan elkaar gelegd waardoor je constant een trilling in het rijden hebt. Dit kan in Nederland overigens echt niet. Ik rij altijd twee tikjes 'sportiever' dan de standaard 'comfort' met DCC met de rijprofielen op individual. Deze weg met betonplaten heb ik even getest met de verschillende instellingen van DCC. Op comfort is dit prima te doen, op mijn stand twee opties naar 'sportiever' is dit ook prima te doen (overigens beiden vervelend, maar soit ..). Maximaal op sportief is het te doen, maar zijn de lassen tussen de platen erg merkbaar. Maar juist de comfort verder naar links (dus nog 'meer' comfort) is dramatisch. Je krijgt hierdoor een echt deinend gevoel in de auto wat voor geen ene meter rijdt.
Als de ID.7 zonder DCC standaard op de 'comfort' staat is dit oké, en het hebben van meer opties voegt m.i. hier niet echt veel aan toe.

Dat gezegd hebbende, merk je het verschil tussen BE/NL bizar goed en dan vooral qua afrolgeluid (los van slecht hersteld wegdek). Nu rij ik op het moment nog met de winterbanden, maar in Nederland is dat wel oké, maar België is wel even wat anders. Om sommige delen heb ik de muziek serieus wat harder gezet tegen het bandengeluid. Meerwaarde van de gelamineerde zijruiten valt m.i. in het niet door het bandengeluid.

Snelladen
Wat ik al aangaf over de heenweg hier de terugweg zowel BE als NL 120 km/u op de ACC gereden. Ik kreeg er zo'n 20,0 kW / 100 km uit (sinds start) en op een gegeven moment gaf de GOM 43% en 203 km aan. Dat komt neer op 472 km met 100% bij een buitentemperatuur van 11,5°C op de winterbanden. Ik vind dat uit een Pro S toch buitengewoon netjes met 120 km/u - en als we een negatieve afronding naar 44% en 200 km nemen is dat 454 km.
Ik ben echt onder de indruk, dit waren ook mijn eerste ritten die enkele reis boven de 150 km uitkwamen. Gooi dat ding met 8% aan de snellader, ga even plassen en een kop koffie halen en kan zo weer verder. Op de terugweg kreeg ik in strak 15 minuten 40,4 kW geladen waarvan 10 minuten boven de 190 kW! Even van 8% naar 52%, ik sta versteld. En die 40,4 kW is weer voldoende voor 200 km afstand met 120 km/u.
NB de accu was volledig voorverwarmd toen ik begon met laden.

Opklik = groot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeRHHtuK56DQ2etk21iD20KsY5o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZS77BI4bAwlVW4aecTlJ1Tdl.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben nog steeds blij met mijn keuze :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:15
Zoomzoom schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:41:
[...]

Uiteindelijk zal een wp niet veel meer dan 20 of 25km in de winter uitmaken... Niet super veel maar ik wilde eigenlijk geen risico nemen met de range en voelde me er wat onzeker over voor de winter met winterbanden en velgen.
Exact ook mijn afweging, in winter is actieradius stuk lager en dan vind ik 25km extra wel degelijk een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-M
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-06 11:57
Flieger schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Auto is vandaag in Nederland aangekomen. Keurig volgens planning.

Heeft iemand de typeaanduiding laten verwijderen?
Ja, maar ik heb de auto nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpspeelman
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-04 14:27
Ten aanzien van levertijd. Die van mij kunnen ze vanaf 10 maart uitleveren. Alleen mijn oude contract loopt nog een maand door. Dus nog even geduld. Uitgaande van 10 maart was de levertijd 132 dagen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arlindo
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-03 00:10
spam

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 24-02-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:07
Tarin schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:31:
[..]
Dit was een voorraad-auto, dus ik heb helaas niet zelf de kleur kunnen kiezen (#teamblauw; [..]
Dit krijgt natuurlijk een thumbsup van mijn kant. Maar wat niet is kan nog komen toch? Een wrap is een mooie oplossing voor dat 'probleem' ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

DonJunior schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Dit krijgt natuurlijk een thumbsup van mijn kant. Maar wat niet is kan nog komen toch? Een wrap is een mooie oplossing voor dat 'probleem' ;)
De volgende is weer blauw. Over 4 jaar :).
Een wrap is cool, maar ik heb andere dure hobby's en kan (word geacht) de auto elke paar maanden (of 'als het nodig is') met de tankkaart van de zaak door de wasstraat (te) halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:44
Ben van een afstandje nog steeds blij met mijn keuze voor zwart. Van dichtbij helaas al wat krasjes. Niet van de wasstraat (daar komt ie niet), wel van mensen die geen donder geven om de auto van een ander. Dan is zwart wel heel besmettelijk helaas.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

DaMenaz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:07:
Ben van een afstandje nog steeds blij met mijn keuze voor zwart. Van dichtbij helaas al wat krasjes. Niet van de wasstraat (daar komt ie niet), wel van mensen die geen donder geven om de auto van een ander. Dan is zwart wel heel besmettelijk helaas.
Zwart is ook besmettelijker in verband met de lading zout die hier nog op de snelwegen ligt, merkte ik. En de schuin aflopende achterruit wordt net zo (snel) smerig als die van de ID.4; daar moet ik wel een beetje omdenken bij het bedienen van de wissers merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 21:18
True schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:31:
DCC
Ik ben echt onder de indruk, dit waren ook mijn eerste ritten die enkele reis boven de 150 km uitkwamen. Gooi dat ding met 8% aan de snellader, ga even plassen en een kop koffie halen en kan zo weer verder. Op de terugweg kreeg ik in strak 15 minuten 40,4 kW geladen waarvan 10 minuten boven de 190 kW!
De auto is idd echt wel efficiënt er zijn er niet veel die beter doen op de teslas na. Laden gaat ook heel snel. Polestars laden misschien sneller, maar met hun grotere accu (voor gelijkaaridge range) sta je even lang te laden en kost het je ook nog eens meer. Ik vind ook de power delivery van de id.7 heel mooi geregeld. Niet te bruusk en ook niet tam, heel erg vw.

Dcc heeft imo geen nut. Ik ga niet iedere keer een andere stand kiezen omdat de auto mijn voorkeur niet onthoudt. En ik vind de auto best stil ook banden vind ik heel goed meevallen ondanks de 20". De ophanging hoor je soms wel onverwacht hard. Ma soit. Het stoort allemaal niet.

Je zegt dat je nog te vreden bent van je keuzen, leuk! Ben blij voor je maar ik vroeg me wel af: heb je geen last van keyless dat zeer slecht werkt, of van slechte en lawaaierige ruitenwissers? Ik heb op het moment een Peugeot 5008 (mijn id.7 is voor de 10de(!) Keer bij de garage) en die ruitenwissers zijn zelfs compleet stil op een volledig droge ruit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MrSnowflake schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:44:
[...]

De auto is idd echt wel efficiënt er zijn er niet veel die beter doen op de teslas na. Laden gaat ook heel snel. Polestars laden misschien sneller, maar met hun grotere accu (voor gelijkaaridge range) sta je even lang te laden en kost het je ook nog eens meer. Ik vind ook de power delivery van de id.7 heel mooi geregeld. Niet te bruusk en ook niet tam, heel erg vw.

Dcc heeft imo geen nut. Ik ga niet iedere keer een andere stand kiezen omdat de auto mijn voorkeur niet onthoudt. En ik vind de auto best stil ook banden vind ik heel goed meevallen ondanks de 20". De ophanging hoor je soms wel onverwacht hard. Ma soit. Het stoort allemaal niet.

Je zegt dat je nog te vreden bent van je keuzen, leuk! Ben blij voor je maar ik vroeg me wel af: heb je geen last van keyless dat zeer slecht werkt, of van slechte en lawaaierige ruitenwissers? Ik heb op het moment een Peugeot 5008 (mijn id.7 is voor de 10de(!) Keer bij de garage) en die ruitenwissers zijn zelfs compleet stil op een volledig droge ruit!
Keyless werkt in 98% van de gevallen vlekkeloos. En de ruitenwisser is hit of miss, bij mij is het een hit en bij enkele anderen ook die totaal niet klagen over de ruitenwissers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Afgelopen zaterdag oroef gereden in de id7 (sedan). Wat een heerlijke auto om te rijden.

Sowieso (een van de eerste keren) eerste elektrische ervaring, dus was wel even wennen (het bekende: “voor mijn gevoel rijd ik 60, maar km-teller zegt dat het echt al 100+ is”).

Rijdt zeer comfortabel en ligt lekker stabiel op de weg. Zitcomfort erg hoog en de ruimte binnenin is erg prettig.

Komend weekend nog ter vergelijking nog een stapje omhoog en omlaag (kwa kosten en positionering) proefrijden: i5 Touring en e5008. i5 moet wel met iets heel bijzonders komen om id7 van de eerste plaats te stoten. E5008 is weliswaar suv/crossover, maar kwa prijs/rijbereik/ruimte binnenin wel weer zeer interessant nu er een LR versie is.

Nu in de configurator bijeen aan het klikken wat wel/niet toe te voegen. Heb hierboven een hoop gelezen over dcc en warmtepomp, maar toch nog een aangal vragen op basis van jullie ervaringen en omdat ik blijkbaar geen prijslijst/optielijse kan lezen.

Uitgangspunt: Tourer Pro S Business

- zitten hier standaard volledig elektrisch verstelbare voorstoelen in (met geheugenfunctie)?
- klopt het dat deze wel voorstoel verwarming heeft, maar geen ventilatie en stoelmassage?
- wat zijn concreet de extra toevoegingen van het Interieur Plus pakket bovenop Pro Business? (Het lijkt erop dat de meeste zaken al in Pro Business zitten namelijk)
- Bij Interieur Plus wordt er een subwoofer geplaatst, waar komt deze en hoeveel ruimte neemt deze ongeveer in?
- Interieur Plus biedt ook DCC. Gaat dit ook helpen bij zware belading (regelmatig, in minn Golf heb ik nog hulpveren zitten), of is het meer ‘finetuning’?
- wat voor laadkabel wordt er meegeleverd met de auto?
- is er standaard alarm klasse 3 aanwezig op deze auto (verplicht LM)?

Alvast hartelijk bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
Afgelopen zaterdag is gebleken dat de onze ID7 tourer voor de broer van mijn schoonzus, met een lengte van 2,1m en niet de smalste, te klein was. :? Zelf ben ik ook niet de kleinste met mijn 1,99m
Hij had de stoel helemaal naar achteren gezet in de onderste stand en rugleuning met een hoek van ca 45° of net wat kleiner.
Desondanks had hij te weinig ruimte tussen het middenconsole en het stuur voor zijn knieen en keek tegen de stijl aan waar de zonnekleppen om ziten en zag hierdoor naar boven toe niets. Hij had ca. 30% minder zicht dan normaal.

Verder nu 10k (grootste deel door mijn vrouw :+ ) aan km'rs gereden en nog steeds zeer te vreden. Geen rare geluiden accu problemen, andere storingen of andere ongewenste punten tot nu toe opgemerkt. d:)b

Auto computer voorspeld nagenoeg exact wat je voor bereik hebt. Zo ook afgelopen zaterdag. We kwamen vanaf Doetinchem en we zouden volgens de auto met ca. 18km stroom in de accu nog thuiskomen. De gok gewaagd en wat bleek er zat nog 17km aan stroom in de accu. Heb wel netjes gemiddeld net boven de 100km/h gereden ipv 130 waar het mag. Rit duurde even wat langer om in het westen van het land te komen.
Uiteindelijk zijn we met nog 17km aan stroom thuis gekomen. Wel gewoon verwarming telefoon opgeladen en dergelijke dingen gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMdijkens
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:36

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

PRoeske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:00:

Nu in de configurator bijeen aan het klikken wat wel/niet toe te voegen. Heb hierboven een hoop gelezen over dcc en warmtepomp, maar toch nog een aangal vragen op basis van jullie ervaringen en omdat ik blijkbaar geen prijslijst/optielijse kan lezen.

Uitgangspunt: Tourer Pro S Business

- zitten hier standaard volledig elektrisch verstelbare voorstoelen in (met geheugenfunctie)?
- klopt het dat deze wel voorstoel verwarming heeft, maar geen ventilatie en stoelmassage?
- wat zijn concreet de extra toevoegingen van het Interieur Plus pakket bovenop Pro Business? (Het lijkt erop dat de meeste zaken al in Pro Business zitten namelijk)
- Bij Interieur Plus wordt er een subwoofer geplaatst, waar komt deze en hoeveel ruimte neemt deze ongeveer in?
- Interieur Plus biedt ook DCC. Gaat dit ook helpen bij zware belading (regelmatig, in minn Golf heb ik nog hulpveren zitten), of is het meer ‘finetuning’?
- wat voor laadkabel wordt er meegeleverd met de auto?
- is er standaard alarm klasse 3 aanwezig op deze auto (verplicht LM)?
- Op de business uitvoering zijn volledig elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie standaard.
- Wel stoelverwarming en massage, geen ventilatie.
-Interieur plus voegt toe; Microfiber bekleding met contrasterende bies, stoelventilatie, HK audiosysteem met subwoofer, zijairbags achter, en buitenste zitplaatsen achterbank verwarmbaar.
- Subwoofer zit in de achterbak onder de dubbele bodem, hier zit een vak, de subwoofer neemt ongeveer 2/3 van deze ruimte in beslag.
- Niet het interieur plus maar het exterieur plus biedt DCC, wat betreft belading durf ik geen uitspraak te doen.
- standaard bijgeleverd een oplaadkabel AC-kabel Mode 3 type 2 (ca. 6 meter?)
- alarm klasse 3 is standaard aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
KMdijkens schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:20:
[...]

- Op de business uitvoering zijn volledig elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie standaard.
- Wel stoelverwarming en massage, geen ventilatie.
-Interieur plus voegt toe; Microfiber bekleding met contrasterende bies, stoelventilatie, HK audiosysteem met subwoofer, zijairbags achter, en buitenste zitplaatsen achterbank verwarmbaar.
- Subwoofer zit in de achterbak onder de dubbele bodem, hier zit een vak, de subwoofer neemt ongeveer 2/3 van deze ruimte in beslag.
- Niet het interieur plus maar het exterieur plus biedt DCC, wat betreft belading durf ik geen uitspraak te doen.
- standaard bijgeleverd een oplaadkabel AC-kabel Mode 3 type 2 (ca. 6 meter?)
- alarm klasse 3 is standaard aanwezig
Hartelijk bedankt voor de antwoorden! Dit helpt enorm.

Tenzij het standaard audio-systeem echt heel slecht is, lijkt het er dan toch op dat Interieur Plus van de lijst verdwijnt. Achterbank wordt vooral gebruikt door kinderen in autostoeltje/straks zitverhoger, dus verwarming heb je niets aan en zij-airbags moeten (volgens mij) toch uitgeschakeld worden. Als er een keer volwassenen zitten doen ze het maar zonder stoelverwarming :-).

Nog een aanvullende vraag: hoe makkelijk zijn de rijhulpsystemen (‘alle vervelende piepjes’) uit te schakelen of stil te zetten? Heb begrepen dat het nogal per auto wisselt hoeveel handelingen daarvoor nodig zijn.

Configuratie zou dan uitkomen op:
ID.7 Pro S Business
Kings Red met zwart dak
Black Edition exterieurpakket
Exterieur Plus
Warmtepomp
Trekhaak

Ben benieuwd komende zaterdag of de i5 me nog op andere gedachten gaat brengen… ga er met open vizier in, maar voor 10k moet die wel echt met een goed verhaal komen :-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

PRoeske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:41:
[...]

Nog een aanvullende vraag: hoe makkelijk zijn de rijhulpsystemen (‘alle vervelende piepjes’) uit te schakelen of stil te zetten? Heb begrepen dat het nogal per auto wisselt hoeveel handelingen daarvoor nodig zijn.
Het uitschakelen van de rijhulpsystemen gaat allemaal via het infotainment scherm, er is op het hoofdscherm in de snelkoppelingenbalk een direct snelkoppeling aan te maken naar het instellingen menu daar moet elk systeem vervolgens individueel uitgeschakeld worden dmv een schuifknop.

Wat betreft de snelheidswaarschuwing, moet ik zeggen dat ik deze op de ID.7 heel subtiel en weinig storend vindt. Deze geeft een zacht piepje bij overschrijding en zolang je boven deze snelheid blijft komt hij vervolgens ook niet meer terug. De eerst volgende keer dat je weer onder/op de snelheidslimiet komt en deze daarna weer overschrijdt volgt weer een nieuwe piep.

Maar deze is desgewenst ook gewoon via het menu uit te schakelen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

[...]

Tenzij het standaard audio-systeem echt heel slecht is, lijkt het er dan toch op dat Interieur Plus van de lijst verdwijnt. Achterbank wordt vooral gebruikt door kinderen in autostoeltje/straks zitverhoger, dus verwarming heb je niets aan en zij-airbags moeten (volgens mij) toch uitgeschakeld worden. Als er een keer volwassenen zitten doen ze het maar zonder stoelverwarming :-).
Het standaard-audiosysteem is op zich prima maar klinkt een beetje plat. Dat zou voor mij de reden voor Interieur Plus geweest zijn. Zij-airbags worden zo minimaal opgeblazen dat die kinderzitjes niet in de weg zitten (zeker niet in een brede auto als de ID.7).
Het vervelende piepje is de waarschuwingstoon bij snelheidsoverschreiding. Daarvoor heb je twee opties:
je kunt de snelheidswaarschuwing compleet uitschakelen:
* Hulpsystemen
* (lijstweergave)
* snelheidswaarschuwing aantippen' Daarbij kan je op de grote balk drukken
Of wat ik doe, alleen de piepjes en eventueel de marge:
* Hulpsystemen
* (lijstweergave)
* pijltje naast snelheidswaarschuwing aantippen
* pijltje naast type waarschuwing aantippen
* alleen weergave
* pijltje naast marge
* 10km/h
De auto onthoudt of je liever grafisch of lijstweergave ziet, dat is dan weer tof. En de piepjes zijn heel subtiel, alleen in een helemaal stille auto storen ze een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
[...]

ID.7 Pro S Business
Kings Red met zwart dak
Exterieur Plus
Warmtepomp
Trekhaak

Ben benieuwd komende zaterdag of de i5 me nog op andere gedachten gaat brengen… ga er met open vizier in, maar voor 10k moet die wel echt met een goed verhaal komen :-).
Waarom de warmtepomp?
Daar heb je echt heel weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
True schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Waarom de warmtepomp?
Daar heb je echt heel weinig aan.
Ik rijd relatief veel in de wintermaanden (in koudere omgevingen dan NL), dus had het idee om maximale uit de range te kunnen halen.

Had het idee uit eerdere posts dat het 5-10% oplevert, voor omgerekend €10 per maand (lease).

Mis ik hier overwegingen waarom ik het juist niet zou willen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:04
[...]

ID.7 Pro S Business
Kings Red met zwart dak
Exterieur Plus
Warmtepomp
Trekhaak

Leuk ik denk ook aan een rode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
PRoeske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik rijd relatief veel in de wintermaanden (in koudere omgevingen dan NL), dus had het idee om maximale uit de range te kunnen halen.

Had het idee uit eerdere posts dat het 5-10% oplevert, voor omgerekend €10 per maand (lease).

Mis ik hier overwegingen waarom ik het juist niet zou willen doen?
€1090 * 0,22 / 12 = €19,98 bruto per maand. Wat in de hoogste belastingschijf €9,89 netto per maand maakt én hiernaast inderdaad de leasekosten. Behalve als je echt woonachtig bent in Scandinavië of in de buurt van de Alpen óf hier heel frequent komt is dit het (voor deze prijs) gewoon nooit waard. Daarbij is de snellaadervaring ook echt uitstekend. Wat het compenseren voor de theoretische range ook weer te niet doet (let op ik heb nog steeds geen praktijkervaring gezien die gestoeld is op bewijzen voor de WP in de VAGs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 13:32
Ik heb er ook één mogen bestellen, de tourer variant pro s sport black met bijna alle opties.
Enkel geen panoramisch dak en dus op de sport ook zonder de geluidsisolerende ramen want dat was niet apart te selecteren.
Ga ik daar spijt van hebben? Iemand ervaring met en zonder geluidsisolerende ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48

The Legend

*Plop*

True schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:38:
Ik denk dat de camera in mijn rechter zijspiegel stuk is, of dat er vocht in zit (en dus stuk is ..).
Het beeld wiebelt ook constant dus ik denk niet een fysiek defect aan de camera zelf, maar vocht in de lens. Oppoetsen heeft geen nut, dat doe ik wel met enige regelmaat overigens zeker met het huidige weer.

[Afbeelding]
Dit viel mij vandaag hier ineens ook op, maar dan het linker beeld. Ben benieuwd wat de dealer bij jou zegt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
bertbelgie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:21:
Ga ik daar spijt van hebben? Iemand ervaring met en zonder geluidsisolerende ramen?
Iets wat je niet hebt kun je ook niet missen. B)

Ik heb nu akoestisch glas en de auto is inderdaad lekker stil. Hiervoor tientallen andere auto's gehad zonder en ik had nooit zoiets van: had ik maar akoestisch glas. En met muziek aan is het effect helemaal beperkt.

Heb een demo ID.7 gereden en die vond ik ook stil.

Of jij spijt gaat krijgen, kunnen wij niet inschatten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 26-02-2025 16:54 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• erikvank
  • Niet online
Ik heb mijn ID7 al een jaartje geleden besteld en rijd er al een half jaartje in. Maar dit topic had ik eerder nog niet gezien. Dus ik moest even bijlezen. :)
Ik heb de Pro Business sedan (de enige die destijds te bestellen was) in de volgende uitvoering:
  • 'Aquamarine Blue' met zwart dak
  • Exterieur Pakket Plus (inclusief panoramadak en DCC)
  • Interieur Pakket Plus in donkergrijs met zwart (inclusief stoelventilatie en het uitgebreide hifisysteem) en de bekleding in microfiber donkergrijs met zwart
  • All-season banden op de standaard 19"-Hudson-velgen
  • Trekhaak
  • Geen type-aanduiding en neutrale kentekenplaathouder
Een fotootje van de auto bij aflevering op 13 september. Nu bijna 20.000 kilometer verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncbG03-HCoPjfwpLrIbxI0ziQTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xrm8o6V910aC15MZs6HnSyhX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• erikvank
  • Niet online
Ik ben erg enthousiast over de auto. Ik kwam uit een redelijk luxe uitgevoerde Passat en merk dat niet alles een verbetering is. Maar de ruimte en het comfort van deze ID.7 zijn echt buitengewoon goed. Ik had nooit verwacht dat ik er zo op vooruit zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
erikvank schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:17:
Ik ben erg enthousiast over de auto. Ik kwam uit een redelijk luxe uitgevoerde Passat en merk dat niet alles een verbetering is. Maar de ruimte en het comfort van deze ID.7 zijn echt buitengewoon goed. Ik had nooit verwacht dat ik er zo op vooruit zou gaan.
Ik ben benieuwd wat je ervaring is zeker met die vergelijking. Wat vond je in je Passat beter dan in je ID.7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikvank
  • Niet online
True schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik ben benieuwd wat je ervaring is zeker met die vergelijking. Wat vond je in je Passat beter dan in je ID.7?
  • De achteruitrijcamera gaf een beter beeld en de camera was bovendien beter. Dat vind ik uiteindelijk nog prettiger dan een 360-gradencamera met de slechte beeldkwaliteit van de ID7.
  • Er waren meer functies die met knoppen te bedienen waren, in plaats van via een schermpje en al die touchknoppen. Ik snap dat als een auto zoveel meer functies krijgt, je daarvoor niet alles met harde knoppen kunt oplossen, maar het kan wel beter dan ze nu in de ID7 hebben gedaan in mijn ogen. En dat vindt Volkswagen zelf ook, want ze hebben uitgesproken bij toekomstige modellen hier meer rekening mee te houden.
  • Met 130 km/u een klaverblad pakken kan de ID7 ook zeker wel, maar het contact met de weg dat ik in mijn Passat had vind ik bij zulke acties nog prettiger.
  • Mijn dakje kon open, een optie die bij de ID7 niet te krijgen is. En dat geldt ook voor echt leren bekleding. (Kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur)
Daarnaast wat kleine kinderziektes. De hier al eerder genoemde ramen die open gaan als je ze dicht wil doen. Moeite met koppelen van telefoons. Instellen van profielen om vervolgens niets met dat profiel te kunnen als tweede of derde rijder, maar ook niet meer als hoofdgebruiker als toevallig een ander profiel actief is. En zo nog wel wat dingetjes. Het meeste is al opgelost of wordt opgelost. Allemaal niet schokkend.

Daarnaast loop ik soms wel wat tegen elektrisch rijden aan. Daar had ik al wat ervaring mee en ik ken ook de voordelen. Maar dat ik twee keer moet parkeren omdat ik de auto weer van de laadpaal moet halen als die vol is, dat ik soms bij weigerende laadpalen kom of palen die onnodig bezet zijn (door volgeladen BEV's of zelfs ICE's) dat vind ik wel vervelend.
En dat ik op vakantie niet met m'n ACC op 200 km/u door Duitsland kan knallen. Maar ja, dat is natuurlijk echt zeldzaam dat je daar "last" van hebt.

Daar staat tegenover dat de auto echt nog beter zit (en die Passatstoelen waren al erg comfortabel). Ik kan mijn benen kwijt, ook achterin. (1.95 meter maar met relatief lange benen). De auto is fantastisch stil. De ID-light werkt verrassend intuitief en ook de HUD is echt goed uitgevoerd. Alles wat ze aan mens-machine-interface bij de bediening met knopjes hebben laten liggen maken ze goed met de manier waarop ze je als bestuurder van informatie voorzien. Mooie bescheiden waarschuwingspiepjes. En de rijassistentie (als alle sensoren en camera's het goed doen want die zijn wel echt gevoeliger voor weer en vuil, etc.) is echt nog een niveautje hoger dan die van de full-option Passat Highline Business R uit 2019. En die geluidsinstallatie is ook nog beter. Het is bijna woonkamerniveau. Kortom: echt heel tevreden met de overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
erikvank schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:34:
[...]
  • De achteruitrijcamera gaf een beter beeld en de camera was bovendien beter. Dat vind ik uiteindelijk nog prettiger dan een 360-gradencamera met de slechte beeldkwaliteit van de ID7.
  • Er waren meer functies die met knoppen te bedienen waren, in plaats van via een schermpje en al die touchknoppen. Ik snap dat als een auto zoveel meer functies krijgt, je daarvoor niet alles met harde knoppen kunt oplossen, maar het kan wel beter dan ze nu in de ID7 hebben gedaan in mijn ogen. En dat vindt Volkswagen zelf ook, want ze hebben uitgesproken bij toekomstige modellen hier meer rekening mee te houden.
  • Met 130 km/u een klaverblad pakken kan de ID7 ook zeker wel, maar het contact met de weg dat ik in mijn Passat had vind ik bij zulke acties nog prettiger.
  • Mijn dakje kon open, een optie die bij de ID7 niet te krijgen is. En dat geldt ook voor echt leren bekleding. (Kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur)
Daarnaast wat kleine kinderziektes. De hier al eerder genoemde ramen die open gaan als je ze dicht wil doen. Moeite met koppelen van telefoons. Instellen van profielen om vervolgens niets met dat profiel te kunnen als tweede of derde rijder, maar ook niet meer als hoofdgebruiker als toevallig een ander profiel actief is. En zo nog wel wat dingetjes. Het meeste is al opgelost of wordt opgelost. Allemaal niet schokkend.

Daarnaast loop ik soms wel wat tegen elektrisch rijden aan. Daar had ik al wat ervaring mee en ik ken ook de voordelen. Maar dat ik twee keer moet parkeren omdat ik de auto weer van de laadpaal moet halen als die vol is, dat ik soms bij weigerende laadpalen kom of palen die onnodig bezet zijn (door volgeladen BEV's of zelfs ICE's).
En dat ik op vakantie niet met m'n ACC op 200 km/u door Duitsland kan knallen. Maar ja, dat is natuurlijk echt zeldzaam dat je daar "last" van hebt.

Daar staat tegenover dat de auto echt nog beter zit (en die Passatstoelen waren al erg comfortabel). Ik kan mijn benen kwijt, ook achterin. (1.95 meter maar met relatief lange benen). De auto is fantastisch stil. De ID-light werkt verrassend intuitief en ook de HUD is echt goed uitgevoerd. Alles wat ze aan mens-machine-interface bij de bediening met knopjes hebben laten liggen maken ze goed met de manier waarop ze je als bestuurder van informatie voorzien. Mooie bescheiden waarschuwingspiepjes. En de rijassistentie (als alle sensoren en camera's het goed doen want die zijn wel echt gevoeliger voor weer en vuil, etc.) is echt nog een niveautje hoger dan die van de full-option Passat Highline Business R uit 2019. En die geluidsinstallatie is ook nog beter. Het is bijna woonkamerniveau. Kortom: echt heel tevreden met de overstap.
Mooie uiteenzetting, ik kan vrijwel al je punten beamen, ik kom van een '21 Octavia en ook daar de was de achteruitrijcamera echt beter. De 360° camera is wel een toevoeging i.c.m. goed licht buiten zodat je bijv. stoeprandjes kunt zien. Maar met minder licht is het beeld aan de zijkanten weer wat minder dan je wilt en is het matig bruikbaar.

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 13:32
DaMenaz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Iets wat je niet hebt kun je ook niet missen. B)

Ik heb nu akoestisch glas en de auto is inderdaad lekker stil. Hiervoor tientallen andere auto's gehad zonder en ik had nooit zoiets van: had ik maar akoestisch glas. En met muziek aan is het effect helemaal beperkt.

Heb een demo ID.7 gereden en die vond ik ook stil.

Of jij spijt gaat krijgen, kunnen wij niet inschatten. :)
Ik zal het moeten ondervinden.
Eén van de weinige echte ergernissen aan mijn huidige wagen is het lawaai binnen in de wagen tijdens snelweg ritten. Maar een ID 7 zal standaard al wel beter zijn dan een Caddy veronderstel ik.
En anders zetten we de harman/kardon weer wat luider zeker 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolksvagen
Dat gaat helemaal goed komen. De id7 is echt stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
True schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:50:
[...]

En vanochtend was het weer weg, overigens wel de dealer gebeld en ik mag volgende week donderdag langskomen. In mijn optiek, als het kan voorkomen met een nog geen vier maanden oude auto kan het de komende vijf jaar nog wel vaker voorkomen en wachten tot ik er weer last van heb om dan langs te komen gaat m.i. ook niet veel nut hebben.
Mede dankzij de foto (deze: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic") is de beoordeling dat er een nieuw spiegelhuis moet komen die staat in backorder dus dat hoor ik t.z.t. nog wel. Gezien het probleem niet meer aanwezig was, was de foto nodig om te argumenteren dat er wel wat gedaan moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
DaMenaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb het toch al een paar keer benoemd. 😉

Gisternacht ook weer. Auto ingesteld op laden op voorkeurstijden (dynamisch contract). Start keurig op tijd… met 4kW. Laden gestopt in de app, direct laden geselecteerd en toen deed hij 11 kW. Maar dat kan de volgende keer ook 8kW zijn. Geen peil op te trekken met mijn ID.7. Ook direct laden pakt hij volstrekt willekeurige snelheden. Er is dan vervolgens geen variatie. Waar hij op begint, dat houdt hij vast. En in de app staat niet laadstroom beperken oid ingesteld.

Ik heb om 7:00 een volle accu nodig. Dan is het best irritant dat hij start om 23:00 en aangeeft dat hij over 15 uur klaar is.
4 april heb ik een afspraak bij de VW-dealer. Hopelijk hebben ze een oplossing voor het volstrekt met willekeurige snelheden opladen van mijn ID.7. Zo zonde voor een verder superfijne wagen.
Ook laat ik ze kijken naar het probleem met de zijruiten, die openen ipv sluiten bij halfgeopende stand. Al denk ik dat ze dat laatste niet kunnen fixen, gelet op de vele mensen die dat ervaren.

Ben erg benieuwd wat ze kunnen doen. Vrees het ergste... :F

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Update van de app. En bedankt... -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYPMH3i64VRiQVswfyuRSzR-diw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTIOOdY5xMPsZOlMG2vO0wmF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tsja, ze hebben je auto ná al weer gewoon verkocht aan een ander zo te zien 8)

Meteen maar even gecontroleerd door de App te updaten (iOS) en m'n ID.3 is nog steeds een ID.3 in 'Kings-Red'!!! (y)

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 28-02-2025 19:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Ik heb dit ook, maar sinds voor de update al.. :-(

Maar.. waar ik dan wel weer blij van wordt met deze update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP7fzudfLJnrpg57seL5aki31n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFH99nZmv4P9mJ5zelISWus2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Hier in Duitsland werkt de app zonder problemen, zowel in iOS als in Android (daar als tweede gebruiker, sinds een maand met info!).

Ik sta op het moment aan de snellader, naast de tweede andere Tourer die ik tot nu toe in Duitsland heb gezien. Zelfde kleur ook nog :D.
Laadt ondanks de temperatuur met 143kW bij een 150W-zuil, zometeen even naar de ladecurve kijken. Ben benieuwd wie sneller klaar is, het middageten (afhaaldöner) of de auto.

De 4 (op 20kW begrensde) laadplekken bij IKEA waren traditiegetrouw weer bezet.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarin op 01-03-2025 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Ik heb inmiddels toch al heel wat tourers gespot. Ik denk in de afgelopen week al minstens vier. Vanmorgen op terugweg van Kleve (D) naar Nijmegen nog een zwarte.

Er rijden er steeds meer rond hier in de regio. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGS
  • Laatst online: 13-06 18:42

RGS

Gisteren mijn nieuwe ID7 Tourer GTX MY25 full option in Gletscher wit opgehaald bij POUW.

Wat een lekkere bak zeg! Rijdt wel wat minder vlot dan mijn vorige Polestar 2 performance maar dit is wel echt een veel betere reisauto. Hij is veel stiller. Voorzien van laatste software versie en geen enkele software glitch (na de eerste 300KM 😉). Dat was destijds wel anders bij Polestar.

Ik vind de IQ.Light wel wat teleurstellend. Bij het laden geeft hij helemaal niets weer. Alleen bij navigatie en parkassist zie ik blauwe aanwijzingen. Bij de deur openen/sluiten zie ik ook wat maar dan sta ik toch al buiten ?! Had volgens mij meer in gezeten.

Afijn, we gaan het ervaren 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Veel plezier met de GTX. IQ.light is de verlichting aan de buitenkant. Je bedoelt ID.light. 🙂

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGS

RGS

DaMenaz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:42:
Veel plezier met de GTX. IQ.light is de verlichting aan de buitenkant. Je bedoelt ID.light. 🙂
Dank !

Ja, je hebt helemaal gelijk, ik bedoel ID.Light.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

RGS schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:16:
Gisteren mijn nieuwe ID7 Tourer GTX MY25 full option in Gletscher wit opgehaald bij POUW.

Wat een lekkere bak zeg! Rijdt wel wat minder vlot dan mijn vorige Polestar 2 performance maar dit is wel echt een veel betere reisauto. Hij is veel stiller. Voorzien van laatste software versie en geen enkele software glitch (na de eerste 300KM 😉). Dat was destijds wel anders bij Polestar.

Ik vind de IQ.Light wel wat teleurstellend. Bij het laden geeft hij helemaal niets weer. Alleen bij navigatie en parkassist zie ik blauwe aanwijzingen. Bij de deur openen/sluiten zie ik ook wat maar dan sta ik toch al buiten ?! Had volgens mij meer in gezeten.

Afijn, we gaan het ervaren 👍
Gefeliciteerd!

En dat ID.Light doet wel wat meer hoor ;)
Kan zijn dat het in de instellingen niet goed staat, kan zijn dat het zoals bij sommigen hier kapot is. Bv, als je routenavigatie aan hebt staan, geeft het aan dat je moet afslaan of een andere rijstrook moet nemen. Probeer ook eens langer dan 10sec je handen van het stuur te houden bij als je tacc aan hebt. Kijken wat ie doet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Of niet op tijd uitwijken bij het slalommen in de wijk met geparkeerde autos, dan krijg je ook een kleurtje.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

KMdijkens schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb dit ook, maar sinds voor de update al.. :-(

Maar.. waar ik dan wel weer blij van wordt met deze update:

[Afbeelding]
Sinds kort gaat het wel met 1 stap minder.
Eerst: maps: share route --> vw app: share route --> auto
Nu: maps: share route --> vw app: zal ik delen? --> auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

martijn v o schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:30:
Of niet op tijd uitwijken bij het slalommen in de wijk met geparkeerde autos, dan krijg je ook een kleurtje.
Haha, idd! _O-

Ik: op m'n gemakkie slalommen door de wijk
VW:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fanxiety-stresscenter.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F03%2Fpanic.jpg&f=1&nofb=1&ipt=0254801b995d6819a073d5552b979196f43eedc4da5189e7846062c5a8b268a9&ipo=images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Tarin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Laadt ondanks de temperatuur met 143kW bij een 150W-zuil, zometeen even naar de ladecurve kijken. Ben benieuwd wie sneller klaar is, het middageten (afhaaldöner) of de auto.
[...]
Het eten was sneller, maar fijne laad..curve.. plateau?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq9SDASe1lde9DrUiZXMscu-3Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRNCA2fOVMckdJoLJmqT9nwa.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag probeer ik een 300kW-lader, vanaf ~25% met 10 minuten voorverwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarin op 02-03-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

resusaapje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Sinds kort gaat het wel met 1 stap minder.
Eerst: maps: share route --> vw app: share route --> auto
Nu: maps: share route --> vw app: zal ik delen? --> auto
Bij Apple kon je vanuit Google maps helemaal niets naar de VW app sturen dat werkte tot nog toe enkel met Apple maps. Maar ik begreep een tijd geleden van andere Android gebruikers inderdaad dat dit voor hen geen probleem was. Dus enkel 'nieuw' voor Apple users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
In mijn voiture heeft niet elke radiozender een logo. Bijvoorbeeld bij de kanalen van 538 zie je niet het zenderlogo, maar alleen het standaard ID-radio-icoontje. Ga er vanuit dat iedereen dat heeft? Mijn OCD trekt dat slechtl

Blijft wel gek met die logo's. In onze andere VAG-mobiel werkt het wel op alle zenders.

Zou het nog uitmaken of ik luister via DAB+ of internetradio?

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
Na een aantal eerdere berichten op dit forum (met antwoorden, waarvoor dank) en aan paar proefitten lijkt het er nu toch heel sterk op dat het de ID7 Tourer gaat worden.

Zoals eerder geschreven doet de BMW i5 een heleboel dingen goed, maar zijn er ook punten waar de VW echt beter scoort (mn technisch). Dat maakt het erg lastig om de meerprijs (netto ca EUR 200 per maand in de zakelijke lease ivm eigen bijdrage voor duurdere auto) te verantwoorden. Blijft jammer dat de i5 niet vanaf de grond als elektrische auto is ontworpen. Die middentunnel (mag weg) en gigantische motorkap (had een 100L frunk in gepast met een beetje gepuzzel als je ziet hoeveel lucht hier in zit tbv de brandstofmotor) hadden een wereld van verschil kunnen maken.

Either way, nog een paar praktische vragen:

- Hoeveel en waar zijn er USB-poorten aanwezig?
- Hoeveel en waar zijn er 12V aansluitingen aanwezig?
- Bij de GTX kan je kiezen voor geluidsisolerend glas in de zijramen (1e zitrij). Klopt het dat dit niet mogelijk is bij de Pro S Business (of is het al standaard)? Hoeveel verschil maakt dit in de praktijk?
- Heeft het 'normale' interieurpakket bij de Pro S Business stoelmassage, of zit dit enkel in het Plus pakket?
- Wordt een T2 laadkabel en/of 230V laadkabel standaard meegeleverd? Zo ja, welke lengte?
- Kan je met Apple Carplay tegenwoordig alle apps casten naar het infotainment systeem (zoals ook Waze/ABRP, etc)? (Is dit uberhaupt nog nodig met de ingebouwde navigatie, ik vind vooral de realtime verkeersinformatie van Waze erg prettig)

Dan als laatste nog een smaak-dingetje. heeft iemand ervaring met/een foto van de King Red lak? Spreekt me erg aan (in combinatie met het zwarte dak), maar vraag me even af of het meer brandweer-rood is of juist donkerdere tint?

Alvast hartstikke bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

PRoeske schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:37:
Na een aantal eerdere berichten op dit forum (met antwoorden, waarvoor dank) en aan paar proefitten lijkt het er nu toch heel sterk op dat het de ID7 Tourer gaat worden.

Zoals eerder geschreven doet de BMW i5 een heleboel dingen goed, maar zijn er ook punten waar de VW echt beter scoort (mn technisch). Dat maakt het erg lastig om de meerprijs (netto ca EUR 200 per maand in de zakelijke lease ivm eigen bijdrage voor duurdere auto) te verantwoorden. Blijft jammer dat de i5 niet vanaf de grond als elektrische auto is ontworpen. Die middentunnel (mag weg) en gigantische motorkap (had een 100L frunk in gepast met een beetje gepuzzel als je ziet hoeveel lucht hier in zit tbv de brandstofmotor) hadden een wereld van verschil kunnen maken.

- Bij de GTX kan je kiezen voor geluidsisolerend glas in de zijramen (1e zitrij). Klopt het dat dit niet mogelijk is bij de Pro S Business (of is het al standaard)? Hoeveel verschil maakt dit in de praktijk?
- Heeft het 'normale' interieurpakket bij de Pro S Business stoelmassage, of zit dit enkel in het Plus pakket?
- Wordt een T2 laadkabel en/of 230V laadkabel standaard meegeleverd? Zo ja, welke lengte?
- Kan je met Apple Carplay tegenwoordig alle apps casten naar het infotainment systeem (zoals ook Waze/ABRP, etc)? (Is dit uberhaupt nog nodig met de ingebouwde navigatie, ik vind vooral de realtime verkeersinformatie van Waze erg prettig)

Dan als laatste nog een smaak-dingetje. heeft iemand ervaring met/een foto van de King Red lak? Spreekt me erg aan (in combinatie met het zwarte dak), maar vraag me even af of het meer brandweer-rood is of juist donkerdere tint?

Je vragen beantwoorden kost mij net zoveel tijd om te zoeken als jou, dus hou ik het hierbij:

Gelaagd glas zat in een pakket, is tegenwoordig apart. Altijd? Weet ik niet. Alleen je dealer weet het exact.
De reden waarom is interessanter: je levertijd gaat met glas potentieel drie maanden langer worden.

Wbd kleur: asseblief 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQw6saTnnmpdmIVAkS4AVNsYBjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6rMxbNhycm1Gtnqm56iwGXE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolksvagen

2 voor, 2 achter. Extra op business draadloos opladen voor

Niet???

Alleen optioneel op GTX Business

Standaard op de business editions, ook onderdeel van interieur plus pakket

230v niet meegeleverd, mode 3 laadkabel meegeleverd (denk 5 of 6 meter)

ABRP (vereist abonnement), waze google maps etc werkt op je scherm. Bij Google maps niet volledige HUD aaanwijzingen. Schijnt Apple te blokkeren.

Voor laadpalen zoeken en routeplanner incl laadstops vind ik de VW navi eigenlijk beter dan ABRP, dus ik overweeg dat abo te cancellen. ABRP presteert het namelijk me naar alternatieve laadstops te sturen waar ik aankom met -32% batterij, ofwel dan heb ik al 125 km een lege accu….

Voor ritten in NL zonder laden gebruik ik Google maps. Enige irritante is wel dat je niet tegelijkertijd een routeplanner in VW app als Google maps actief kan hebben. Gek genoeg kan ABRP en VW navi wel synchroon werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolksvagen op 03-03-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Wolksvagen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:03:

Niet???
In de kofferbak links zit een 12V. Geen idee of er in het interieur nog ergens eentje verstopt zit. Heb geen oude spullen om op te laden. 😬

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zie hier de 12V aansluiting passeren en toen popte er plots een vraag in men hoofd op:
Iemand een idee of er koelboxen bestaan die tussen de achterbank en de middenkolom passen?

Lijkt me wel een leuke plek om die daar kwijt te kunnen.
Of niet…? Ik heb men ID7 nog niet, dus heb ook niet direct een idee of daar zelfs iets tussen zou passen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Hartelijk dank allen voor de antwoorden. 12V gaat inderdaad om het van stroom voorzien van een camping-koelbox met 230v en 12v aansluiting. Fijn dat die er in ieder geval wel is.
stanny schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:38:
Ik zie hier de 12V aansluiting passeren en toen popte er plots een vraag in men hoofd op:
Iemand een idee of er koelboxen bestaan die tussen de achterbank en de middenkolom passen?

Lijkt me wel een leuke plek om die daar kwijt te kunnen.
Of niet…? Ik heb men ID7 nog niet, dus heb ook niet direct een idee of daar zelfs iets tussen zou passen…
Een kleine/compacte koelbox zal daar denk ik wel passen, afgaand op metingen die ik gedaan heb. Een grotere boelbox wordt lastig. Hij is wel ruim op de 2e zitrij, maar ook weer niet zó ruim (tenzij bestuurder of bijrijder vrij klein zijn). Wij hebben de koelbox altijd op de middelste plek van de achterbank staan. Gaat nergens heen en leunt daar tegen de maxi-cosi.

Geluidswerend glas gad leuk geweest, maar als het niet gaat, dan niet.

In algemene zin moet ik wel zeggen dat zowel de brochure als configurator echt heel erg onoverzichtelijk is met welke dingen je ‘extra’ in een pakket krijg als je een Pro Business als startpunt neemt.

Gtx (en vanaf) basis is wel vrij goed aangegeven, maar het is bijzonder dat bijvoorbeeld Interieur Plus voor Pro Business net zo duur is als voor de standaard uitvoering, maar bij PB zitten er heel veel zaken al inbegrepen (elektrischt stoelen, sfeerlicht, stoelverwarming voorstoelen, etc).

De value van Int Plus is voor een standaarduitvoering vele malen hoger dan voor Business door de zaken die er toch al in zitten.

Anyway, binnenkort even afspraak bij de dealer maken voor offerte en in bestelling zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Mijn laatste keuze die ik maakte was de GTX wel/niet kiezen t.o.v. een Pro S Business. Toen ik ze naast elkaar zette vond ik het de meerprijs niet waard, wellicht dat de prijsverschillen nu vergelijkbaar zijn. Waarom wil je per se een GTX?

Ik heb anders dan 1x proberen in 4 maand rijden geen Android Auto meer gebruikt.

Fun fact ik kreeg de auto vandaag onder de 16 kWh/100 km ! op een N-weg waar ik tussen de 80 en de 110 reed voor 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
True schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:33:
[...]

Mijn laatste keuze die ik maakte was de GTX wel/niet kiezen t.o.v. een Pro S Business. Toen ik ze naast elkaar zette vond ik het de meerprijs niet waard, wellicht dat de prijsverschillen nu vergelijkbaar zijn. Waarom wil je per se een GTX?

Ik heb anders dan 1x proberen in 4 maand rijden geen Android Auto meer gebruikt.

Fun fact ik kreeg de auto vandaag onder de 16 kWh/100 km ! op een N-weg waar ik tussen de 80 en de 110 reed voor 45 minuten.
Ik wil juist niet de gtx, te duur voor de added value en vind al die rode accenten juist afbreuk doen.

Als het even kan zou ik wel graag de (geluid)isolerende zijramen willen hebben. Mijn vraag was dan ook meer of/hoe dat mogelijk is.

Onder de 16kWh/100km is wel heel nstjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:19

Superflip

*pwiet*

Op weg naar wintersport ook kunnen laden aan 180kW, dat is voor de Pro Business Premium toch boven spec?

Het voorverwarmen van de batterij werkt erg goed iig, maar bij koude temperaturen heeft het ook serieus wat tijd nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3W6OzGDnl0RgedLDzeuZNYqayI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTZE5N3RpsPgb2Y67AsbmLxs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 14:07
Will_M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Tsja, ze hebben je auto ná al weer gewoon verkocht aan een ander zo te zien 8)

Meteen maar even gecontroleerd door de App te updaten (iOS) en m'n ID.3 is nog steeds een ID.3 in 'Kings-Red'!!! (y)
Grappig mijn auto ID.3 2020 heeft echt nooit de correcte weergave gekregen. Ik heb een witte ID.3 1st in de app. Terwijl ik toch echt een blauwe ID3. Pro rijdt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGS

RGS

Op dit ID.7 zit een prachtige climate control. Maar wat ik ook doe, echt behaaglijk worden in de cabine doet het niet.

Ik heb de optie voor “Automatic mode of the electric vents” al uitgezet (maar heeft volgens mij geen enkel effect). Vervolgens in de stand auto (1, 2 of 3) en ingesteld op 24gr merk ik nog niet echt veel. De optie “Smart|Tijdelijke warm” werkt dus helaas maar tijdelijk en die warmt wel lekker op.

Mijn vrouw ga ik hier echt niet blij mee krijgen. Ben zelf geen koukleum maar mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Superflip schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:07:
Op weg naar wintersport ook kunnen laden aan 180kW, dat is voor de Pro Business Premium toch boven spec?

Het voorverwarmen van de batterij werkt erg goed iig, maar bij koude temperaturen heeft het ook serieus wat tijd nodig.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. En nee, 180kW is precies de bovengrens voor de kleine accu. De grote accu kan tot 200kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DonJunior schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:16:
[...]

Grappig mijn auto ID.3 2020 heeft echt nooit de correcte weergave gekregen. Ik heb een witte ID.3 1st in de app. Terwijl ik toch echt een blauwe ID3. Pro rijdt.
Het lijkt er ooit wel op dat ik één van de weinige ben waarbij alles gewoon werkt zoals het ooit allemaal door VW bedacht en bedoeld is (en ook gewoon altijd blijft werken) :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slGYdHg6GB3b1BpP1VmeAgZoaY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pm5G5jzSJQinW0L4sT4VnRr0.png?f=fotoalbum_large

Zélfs de juiste 'Top-Sport' stoelen en de 'Harman Kardon' tweeter-roostertjes staan op de afbeelding, zie ik nu.

:*)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

DonJunior schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:16:
[...]

Nou, het is nog veel gekker: de widget laat wél het juiste plaatje zien 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Will_M schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:12:
[...]

Het lijkt er ooit wel op dat ik één van de weinige ben waarbij alles gewoon werkt zoals het ooit allemaal door VW bedacht en bedoeld is (en ook gewoon altijd blijft werken) :o

[Afbeelding]

: :*)
Nou...

Als je in het ID.7 forum zit en je app laat een ID.3 zien, is er toch echt wel wat mis... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

RGS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:18:
echt behaaglijk worden in de cabine doet het niet.

ingesteld op 24gr

Ben zelf geen koukleum maar mis ik iets?
Geen koukleum maar 24gr is niet voldoende? :D

Bij mij staat hij op 19gr en verder ales automagisch. Soms zettie onverwacht stoelverkoeling aan terwijl het verder niet echt warm is en da's raar, maar verder is het voor mij wel prima zo.

Ik vermoed dat klimaat controle altijd het gemiddelde opzoekt. Ik pas daar in, jij helaas niet. Balen.

Ik merk wel dat stoelverwarming en stuurverwarming veel uit kunnen maken. Misschien het daarin zoeken voor je ideale omgeving? Is de wagen nog eens veel zuiniger ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGS

RGS

Geen koukleum maar 24gr is niet voldoende?
Bij mij staat hij op 19gr en verder ales automagisch. Soms zettie onverwacht stoelverkoeling aan terwijl het verder niet echt warm is en da's raar, maar verder is het voor mij wel prima zo.
Sterker nog, bij 24gr wordt het nog niet behaaglijk. Kan hem toch moeilijk op 28gr zetten.
Ik merk wel dat stoelverwarming en stuurverwarming veel uit kunnen maken. Misschien het daarin zoeken voor je ideale omgeving? Is de wagen nog eens veel zuiniger ook :*)
Dan kan wel maar mijn vrouw klaagt over koud gezicht en neus. Kan moeilijk vragen of ze andersom gaat zitten op de stoel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
RGS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Sterker nog, bij 24gr wordt het nog niet behaaglijk. Kan hem toch moeilijk op 28gr zetten.

[...]

Dan kan wel maar mijn vrouw klaagt over koud gezicht en neus. Kan moeilijk vragen of ze andersom gaat zitten op de stoel 😉
instelling 24°C en dan bak je je auto niet uit. Lijkt erop dat er iets mis gaat met het verwarmingssysteem. Zou naar de garage ermee gaan als ik jou was. Bij ons staat deze standaard op 20,5°C heerlijk!

Luchtverversing via je scherm kun je de luchtstroomrichting veranderen, zodat het niet over het gezicht van je vrouw gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

[...]

[...]

Klinkt alsof er iets niet klopt. Aan de wagen dan hè ;)

Testen met een thermometer bij de uitstroomopening? En daarna wellicht naar de garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGS

RGS

Ik zal inderdaad eens een thermometer de lucht in steken in de auto. Mocht ik wat wijzer zijn geworden dan kom ik hier nog wel even terug.

Dank voor jullie reacties 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolksvagen
Heb je sync ingedrukt? Kan zijn dat achter koud staat te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolksvagen
resusaapje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:12:
[...]

Gefeliciteerd. En nee, 180kW is precies de bovengrens voor de kleine accu. De grote accu kan tot 200kW.
Nee volgens specs maximaal 175kW. Mijne stond dit weekend met 186kW te laden in Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Ik ben me wat aan het inlezen over de befaamde (beruchte) Volkswagen Connect app en bijbehorende diensten.

Ligt het aan mij of is er nergens echt een eenduidig overzicht te vinden over wat er wel/niet zonder (Plus) abonnement inbegrepen is? Als ik via de pagina 'connect functies' (https://www.volkswagen.nl...-connect/connect-functies) zoek, dan is het overzicht vrij helder, maar het wordt verwarrend wanneer je op bovenstaande pagina's naar Licenties en Upgrades gaat.

Klopt het dat (ongeacht van de versie van de auto):

Connect Functie:
- Enkel de online-elementen van de navigatie zijn bij Connect Plus (verkeersmeldingen, laadstations, etc)? Met name de laadstations lijken me een essentieel onderdeel van een elektrische auto?

- Pre-conditioning van interieur en ramen alleen met Connect Plus beschikbaar is?

Upgrades
- Hier staat App Connect (Carplay/Google Play) als 'upgrade' als upgrade vermeld. In de prijslijst staat dit als 'inclusief; op alle modellen. Wat is hier juist (upgrade of inclusief). Eerder in het topic las ik ook iets over Spotify dat bijvoorbeeld niet standaard werkt vanuit Infotainment

Licenties
- Dan staat er bij licenties: " Voor nieuwe wagens zijn afhankelijk van de uitvoering bepaalde dienstenpakketten voor een eerste looptijd gratis beschikbaar. Je kunt de diensten verlengen via de In-Car shop van het infotainmentsysteem of de www.myvolkswagen.net." Hoe kom ik er achter welke diensten inclusief zijn bij een bepaald model?

- Bij de kosten staan twee opties 'VW Connect Plus (zonder navigatie') en 'xx (met navigatie)'. Betreft dit de wel/niet aanwezigheid van navigatie in de auto, of gaat dit om de live updates van bijvoorbeeld verkeerssituaties?

- Hoe lang is VW Connect Plus in totaal te verlengen?

Het betreft een lease auto die ik voor 5 jaar ga rijden, dus als Plus een 'must' is om de functionaliteiten te gebruiken zou het erg fijn zijn als dit wel voor 5 jaar kan. Ook de leasemaatschappij maar eens vragen wie dit gaat betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMdijkens

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Wolksvagen schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Nee volgens specs maximaal 175kW. Mijne stond dit weekend met 186kW te laden in Duitsland
De door VW opgegeven specs zijn altijd met wat veiligheidsmarge, zo ook acceleratietijden etc.

Volgens EVKX piekt de pro op 190kW, dit heb ik zelf ook al eens gehaald.

https://evkx.net/models/v...7/id.7_pro/chargingcurve/

Edit: Ik zit voor de grap ook eens te kijken naar de curve van de gtx (Die had ik nog niet eerder gezien) Die zit op max 201kW zie ik dus veel dichter bij de door VW opgegeven spec.

Ook een opvallende minder lineaire curve maar veel meer trapsgewijs. Zo is de pro vanaf 30% opeens veel sneller dan de GTX...

https://evkx.net/models/v...gtx_tourer/chargingcurve/

[ Voor 29% gewijzigd door KMdijkens op 04-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@PRoeske Bijna al die abonnementen gelden tegenwoordig voor twee jaar vanaf aanschaf van de auto op het moment dat deze NIEUW geleverd wordt aan de éérste bestuurder. Deze heeft vervolgens 90 dagen de tijd om de auto te registreren op zijn/haar VW ID / account waarbij die termijn van 2 jaar begint te tellen vanop de dag van registratie.

Verlengen kan daarna ook weer met termijnen van maximaal 2 jaar en de eventuele kosten komen daarbij dan ook voor rekening van de persoon / het VW ID welke de verlenging aan gaat.

Ik declareer die kosten vervolgens dan weer persoonlijk bij m'n werkgever (welke feitelijk de contractant van het zakelijke leasecontract bij de Lease-Maatschappij is) onder het kopje 'privékosten leaseauto' maar die mogelijkheid wordt niet bij iedere werkgever geboden dus je zal bij je eigen werkgever na moeten gaan vragen hoe welwillend hij of zij daar tegenover staat.

Ik heb zo zelfs de permanente 'Performance Upgrade' voor m'n ID.3 Pro-S netjes mogen declareren zodat m'n ID.3 nu over 170kW aan motorvermogen beschikt in plaats van de originele 150kW waarmee iedere ID.3 behalve de GTX en Pure versies in NL standaard worden uitgeleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-03-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvank
  • Niet online
PRoeske schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:11:

- Hoe lang is VW Connect Plus in totaal te verlengen?

Het betreft een lease auto die ik voor 5 jaar ga rijden, dus als Plus een 'must' is om de functionaliteiten te gebruiken zou het erg fijn zijn als dit wel voor 5 jaar kan. Ook de leasemaatschappij maar eens vragen wie dit gaat betalen...
Ik heb hier ook moeilijk over gedaan bij onze leasemaatschappij (via de collega van de leaseadministratie). Maar ze komen er niet door. De leasemaatschappij wil wel, maar Volkswagen wil niet meewerken was het antwoord. Dus het is echt later zelf verlengen of de diensten kwijtraken. Of je die kosten vervolgens ergens kan declareren zal dan eerder aan je werkgever liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Hmm, bijzonder hoe weinig hier over te vinden is (bijvoorbeeld hoeveel te verlengen en wat precies inbegrepen is bij bepaalde infotainment systemen (Discover Pro vs andere versies bijvoorbeeld).

Mij is het ook niet helder wat er na 3 jaar gebeurt? Stoppen dan de live services (navigatie, op afstand voorverwarmen/ontdooien)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Rugmassage is standaard op de Business. Ik heb interieur plus. Dan masseert ‘ie ook de billetjes. Was volgens de verkoper specifiek voor de ‘Plus’-stoelen. Heb het tot nu toe alleen gemerkt in de Wellness, maar heb nog niet alle virtuele Thaise dames geprobeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 04-03-2025 19:31 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoomzoom
[...]

[...]

Ik snap het wel denk ik. Bij mij gaat nadat de auto opgewarmd is de warme luchtstroom over in een soort lauw koud... En dat is redelijk onaangenaam, ongeacht de tempo setting. Heb daarom de ventilatie sowieso op 1 staan en nooit op 2 of 3 en dat helpt en de auto onthoudt die setting ook (zelfs op "auto" ) .

Daarnaast helpt het een beetje om de ventilatie manueel te richten... Maar je kan die luchtstroom niet echt helemaal vermijden.
Dus elke keer als de doeltemperatuur bereikt is heb je eigenlijk een koudegolf... En zo zet je het steeds warmer... Wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGS

RGS

@Zoomzoom Je had het niet beter kunnen verwoorden. Dit is precies het gedrag van de climate control wat ik gisteren tijdens een langere rit heb geconstateerd 👍

Hopelijk klagen er meer mensen over en wordt dit in een update nog eens aangepakt.
Pagina: 1 ... 29 ... 45 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers