VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zou dat verschil kunnen zitten in de verschillende accu capaciteiten? M'n ID.3 / SW v5.2 met 77/82 kWh accu staat vooralsnog nog keurig op 90% ingesteld. Misschien dat de 79/86 kWh accu's bij sommige ID.7 types weer terug naar 80% gezet zijn?True schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:14:
Fun fact, sinds vandaag is mijn 5.2 weer teruggesprongen op het eerdere 80% advies in tegenstelling tot het 90% advies. Ik krijg weer tot vervelens toe weer een notificatie over battery care met 80% advies.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Net getest bij fastned. 20% gestart en mooi op 183kw kunnen laden. Tot 33% en dan gestopt.Zoomzoom schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:21:
[...]
Voor het snelladen inderdaad een minuutje of 5 en dan wel boven de 100kwh als ik het goed begreep van degenen met het probleem
5:30min geladen en niet gestopt. Dus verwacht geen issues op mijn ski trip in maart.
Betreft id7 pro s tourer. Toegekomen in BE in november.
Zag ook dat garage de DC-klep heeft vervangen!
In de Polestar 2 ben ik verwend met standaard ingebouwde Google Automative en Google Maps voor navigatie. Ik gebruik altijd de satelliet kaarten als achtergrond (ipv de normale ‘atlaskaart’).
Is het mogelijk om op de Navi in de ID.7 ook satelliet kaarten aan te zetten (al dan niet met extra bijbetaling)?
Welkom, gefeliciteerd en jaRGS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:25:
Ik ben me aan het orienteren op een ID.7 Tourer GTX. De Polestar 2 gaat de deur uit binnenkort (gelukkig).
In de Polestar 2 ben ik verwend met standaard ingebouwde Google Automative en Google Maps voor navigatie. Ik gebruik altijd de satelliet kaarten als achtergrond (ipv de normale ‘atlaskaart’).
Is het mogelijk om op de Navi in de ID.7 ook satelliet kaarten aan te zetten (al dan niet met extra bijbetaling)?
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Dat klepje was het enige probleem dat ik had bij aflevering in januari 2024. Heeft even geduurd voor de dealer een nieuw kon bestellen, maar dat klikte meteen vast. Het pennetje dat in de auto schuift, borgt niet goed of is een fractie te smal. Op het zicht zagen we geen verschil met het nieuwe klepje.scifoflux schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Zag ook dat garage de DC-klep heeft vervangen!Eindelijk is de auto inorde 1maand na aflevering.
Ik denk overigens dat je die 'satelliet view' nog niet eens gaat missen als je eenmaal aan het 'AR Head Up Display' gewent bent geraakt.RGS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:25:
Ik ben me aan het orienteren op een ID.7 Tourer GTX. De Polestar 2 gaat de deur uit binnenkort (gelukkig).
De satellietkaarten zie ik graag om zo tijdens navigeren ook iets van de omgeving te kunnen zien 👍
Die ‘ja’ gaat dan over Google Maps icm Carplay/AA gok ik? Satellietkaarten in de VW-navi ben ik nog niet tegengekomen.
-—
Battery Care is bij mij ook weer naar 80% gegaan (Pro).
[ Voor 10% gewijzigd door DaMenaz op 25-01-2025 18:08 ]
Catch my drift?
Je wist ook al dat die 'omgeving' zich feitelijk gewoon direct buien de auto bevindt / herbergt en dat er uiteraard ook gewoon ruiten in de auto zitten waar je zelf doorheen kan kijken?RGS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:41:
Die HUD met AR zal ik zeker fijn gaan vinden.
De satellietkaarten zie ik graag om zo tijdens navigeren ook iets van de omgeving te kunnen zien 👍
Wat ik er mee wil zeggen is dat je middels die zogenaamde 'satelliet view' ook altijd tegen verouderd kaartmateriaal aan zit te kijken (in een ander perspectief) en dat je beter gewoon door de ruiten naar buiten kijkt waarbij de getoonde view gewoon altijd 100% de realiteit is.
[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 25-01-2025 17:57 ]
Dat klepje stond ik vanavond bij het snelladen ook plots mee in mijn hand..bdbfz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Dat klepje was het enige probleem dat ik had bij aflevering in januari 2024. Heeft even geduurd voor de dealer een nieuw kon bestellen, maar dat klikte meteen vast. Het pennetje dat in de auto schuift, borgt niet goed of is een fractie te smal. Op het zicht zagen we geen verschil met het nieuwe klepje.

Eind februari staat de auto bij de dealer voor het installeren van een zonnebrilhouder op de plek van de plafondhandgreep aan de bestuurderkant. (Dit schijnt niet meer met een schroevendraaier, maar een apart VW exclusief tooltje te gaan), dan zal ik ze er meteen naar laten kijken.
Bij jou moest daar een nieuwe voor besteld worden begrijp ik? Anders zal ik binnenkort even contact opnemen zodat ze die alvast bestellen.
Ik heb een 77kW Tourer met 5.2 en bij mij is de 80% na de update überhaupt niet gewijzigd.Will_M schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:34:
[...]
Zou dat verschil kunnen zitten in de verschillende accu capaciteiten? M'n ID.3 / SW v5.2 met 77/82 kWh accu staat vooralsnog nog keurig op 90% ingesteld. Misschien dat de 79/86 kWh accu's bij sommige ID.7 types weer terug naar 80% gezet zijn?
Ik ben toch malle pietje niet!
Mag ik vragen waar je die zonnebrilhouder vandaan hebt. Ik zoek dat namelijk ook.KMdijkens schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Dat klepje stond ik vanavond bij het snelladen ook plots mee in mijn hand..![]()
Eind februari staat de auto bij de dealer voor het installeren van een zonnebrilhouder op de plek van de plafondhandgreep aan de bestuurderkant. (Dit schijnt niet meer met een schroevendraaier, maar een apart VW exclusief tooltje te gaan), dan zal ik ze er meteen naar laten kijken.
Bij jou moest daar een nieuwe voor besteld worden begrijp ik? Anders zal ik binnenkort even contact opnemen zodat ze die alvast bestellen.
Ik wilde net hetzelfde vragen!eizopro schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Mag ik vragen waar je die zonnebrilhouder vandaan hebt. Ik zoek dat namelijk ook.
Bij mij is het ook terug gezet.DaMenaz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:46:
[...]
Die ‘ja’ gaat dan over Google Maps icm Carplay/AA gok ik? Satellietkaarten in de VW-navi ben ik nog niet tegengekomen.
-—
Battery Care is bij mij ook weer naar 80% gegaan (Pro).
Iemand anders daar problemen mee? Is er ergens een instelling die ik aan moet oassen? Of heb ik een slechte accu.
En hoe kom je er trouwens achter welke versie je besturingssysteem van de auto hebt?
Die problemen ken ik niet en ik rijd vrijwel altijd voorverwarmd met de 12V besparing in de app/auto uitgeschakeld (dat is een instelling die me wel eens kunt proberen). En veelal kortere stukken.filipy23 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:53:
Afgelopen weken was het wat kouder en toen viel me op dat ik elke keer als ik de auto wilde voorverwarmen ik de melding krijg dat de 12v accu niet genoeg capaciteit heeft om dat te initiëren. Als ik de auto aanzet lukt het wel om vanuit de app te bedienen (maar dat is natuurlijk een beetje nutteloos)
Iemand anders daar problemen mee? Is er ergens een instelling die ik aan moet oassen? Of heb ik een slechte accu.
En hoe kom je er trouwens achter welke versie je besturingssysteem van de auto hebt?
Heb je toevallig een home assistant integratie die de auto frequent uitleest?
Menu, software, prominent in beeld.
Ik heb het ook 3x gehad. Geen aparte integratie of api koppeling.filipy23 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:53:
Afgelopen weken was het wat kouder en toen viel me op dat ik elke keer als ik de auto wilde voorverwarmen ik de melding krijg dat de 12v accu niet genoeg capaciteit heeft om dat te initiëren. Als ik de auto aanzet lukt het wel om vanuit de app te bedienen (maar dat is natuurlijk een beetje nutteloos)
Het helpt niet direct, maar het zou de druk op VW wel kunnen vergroten als infloewensers de kwestie oppakken. Helaas heeft hij niet zo'n groot bereik, dus like & subscribe mensen!
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
DC-hardware is vervangen, AC-hardware is vervangen. Hoera.
Vandaag eerste test met een Tesla SuC4: 140 kW continu vermogen gedurende 20 minuten. Dat is alvast een positief begin.
Momenteel sta ik bij een openbare AC-lader: 7 kW continu vermogen gedurende 1:30 uur. Jammer. Maar er staat ook een Volvo aan diezelfde paal, dus het zou zijn schuld kunnen zijn
Ik ga het morgen eens bij mijn eigen paal proberen...
Hoezo gelukkig?RGS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:25:
Nee geen satelliet kaarten
Lol ja dat is een van de neiuwe issues op mijn id.7 de app is compleet nutteloos.filipy23 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:53:
De dealer probeerde eerst het koppelstukje apart te bestellen, omdat ik dacht dat de fout enkel daar zat. Maar dat bleek dus geen apart onderdeel te zijn. Hij heeft dan een heel klepje besteld, en dat klikte direct vast.KMdijkens schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Dat klepje stond ik vanavond bij het snelladen ook plots mee in mijn hand..![]()
Beetje gelijk mijn id.7 dus.RGS schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:05:
@MrSnowflake vanwege de waardeloze kwaliteit. 3 jaar lang alleen maar gerammel, getik, gekraak en Polestar kan het niet oplossen. Tijd voor wat anders.
Het enige dat ik merk van een mini kraakje is, als de auto ijskoud staat en begint op te warmen... Dan gaan in de smart/auto stand de roosters automatisch heen en weer en op en neer... En die tandwieltjes hoor ik een beetje tot ze zijn opgewarmd... Lijkt me vrij normaal. Maar in een "brommer" zou je het nooit horen natuurlijk.RGS schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:08:
Voor deze Polestar heb ik meerdere Volkswagens gehad maar deze staken echt beter in elkaar. Het kan niet erger worden zou ik dan maar denken. Is je ID.7 echt zo erg?
Da's ook mijn ervaring. Maar MrSnowFlake's ID.7 is/was jammer genoeg niet de gemiddelde ID.7. De mankementen van die auto zijn uitvoerig gedocumenteerd in dit topic, maar hadden een eigen topic kunnen vullen.Zoomzoom schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:32:
[...]
Het enige dat ik merk van een mini kraakje is, als de auto ijskoud staat en begint op te warmen... Dan gaan in de smart/auto stand de roosters automatisch heen en weer en op en neer... En die tandwieltjes hoor ik een beetje tot ze zijn opgewarmd... Lijkt me vrij normaal. Maar in een "brommer" zou je het nooit horen natuurlijk.
Ik denk niet dat er een maximum is? Ik gebruik zelf een 64Giga stick and dat werkt primaX-Fader schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:07:
Weet er iemand van het maximale volume is voor het gebruik van een USB-C stick om muziek af te spelen?
Niets mis met een USB stick. Zeker voor muziek die je niet op spotify kunt vindenThe_one007 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:35:
Muziek plaatsen op USB stick? Welkom in de jaren '90!
Heb ik ook, tenminste die enkele keer dat hij niet zegt dat hij geen internet heeft. Ik kan hem in 90% van de tijd ook niet keyless openen en sinds kort begroet hij me vaak ook niet meer met de lichten. Ik vermoed ook een batterij probleem, ik heb woensdag een afspraak in de garage, hopelijk meer nieuws dan.filipy23 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:53:
Ps. Je zal zien dat hij net op die moment alles netjes doet

Dat hangt vooral van de ondersteunde filesystems af. Als 64 GB werkt zoals hierboven aangegeven, neem ik aan dat ExFAT ondersteund is (de opvolger van FAT32, wat de opvolger was van FAT aka FAT16). Microsoft Windows formatteert maar met FAT32 tot 32GB, ook al is het theoretische maximum van FAT32 8TB. ExFAT kan volumes aan tot 128 PB (128 miljoen gigabyte). In de realiteit van 2025 betekent dat: geen beperking.X-Fader schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:07:
Weet er iemand van het maximale volume is voor het gebruik van een USB-C stick om muziek af te spelen?
In welke tijdmachine reed jij toen? 😅 USB in de auto kwam pas in de tweede helft van de Zero’s.The_one007 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:35:
Muziek plaatsen op USB stick? Welkom in de jaren '90!
Catch my drift?
Nou, jammer. Ook aan m'n eigen laadpaal max 7kW (39km/u). Dat was met de vorige waggel 52km/u, want afgetopt op 3*12A. Bij wijze van proef staat hij nu trouwens op 16A.resusaapje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:08:
3 weken later heb ik dan eindelijk mijn rode flitser terug. Dag Mazda, ik ga je niet missen!
DC-hardware is vervangen, AC-hardware is vervangen. Hoera.
Vandaag eerste test met een Tesla SuC4: 140 kW continu vermogen gedurende 20 minuten. Dat is alvast een positief begin.
Momenteel sta ik bij een openbare AC-lader: 7 kW continu vermogen gedurende 1:30 uur. Jammer. Maar er staat ook een Volvo aan diezelfde paal, dus het zou zijn schuld kunnen zijn
Ik ga het morgen eens bij mijn eigen paal proberen...
Op de openbare laadpaal deed de vorige max 62km/u, wat idd 11kW is.
Zoals de Duitsers zo mooi zeggen: Schade...
Dat ga je toch niet accepteren?resusaapje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:46:
[...]
Nou, jammer. Ook aan m'n eigen laadpaal max 7kW (39km/u). Dat was met de vorige waggel 52km/u, want afgetopt op 3*12A. Bij wijze van proef staat hij nu trouwens op 16A.
Da's misschien nog wel eens een goed ID voor m'n ID.3, een laadkabel van 5 of 7 meter past er daar bij mij dus écht niet meer bij.True schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:55:
Hebben jullie geen CD-wisselaar laten inbouwen door de dealer naast de subwoofer? Perfecte plek voor toch?
Heb je misschien, al dan niet per-ongeluk, ergens aangegeven dat er van 'Smart Charging' gebruikt gemaakt moet worden in combinatie met een stukje loadbalancing in de thuislader en de back-end provider?resusaapje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:46:
[...]
Nou, jammer. Ook aan m'n eigen laadpaal max 7kW (39km/u). Dat was met de vorige waggel 52km/u, want afgetopt op 3*12A. Bij wijze van proef staat hij nu trouwens op 16A.
Ik had hier de VW App en de Eneco App eens een keer 'samen laten werken' waarbij m'n auto ook weet dat dat m'n thuislader is met als gevolg dat ik ook nog maar met max. 2 fasen / 7kWh kon laden met m'n ID.3 (in combinatie met een 22kWh Alfen Eve single Pro lader). Dat hele 'smart charging' daarna ook maar weer heel snel uit gezet (totdat het salderen er af gaat), m'n werkgever heeft sowieso een contract bij Eneco met vaste (lage?) prijzen over mijn privé Essent aansluiting.
Ik kwam daar dus pas achter nadat een andere VW van een familielid wel gewoon met volle capaciteit (11kWh bij VW) ging laden op mijn huisaansluiting.
[ Voor 64% gewijzigd door Will_M op 27-01-2025 18:38 ]
Citaat:
Ik was vandaag bij de dealer, de fout is ingevoerd in het VW-systeem (titel: laadvermogen 7kW ipv 11kW). De SW-update is voor het 2e kwartaal van 2025 gepland

[ Voor 74% gewijzigd door resusaapje op 27-01-2025 18:43 ]
Het tweede kwartaal kan nog 5 maanden weg zijn, dat mag nog even duren zeg, phew ..resusaapje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:42:
Alsof VW meeleest!
Citaat:
Ik was vandaag bij de dealer, de fout is ingevoerd in het VW-systeem (titel: laadvermogen 7kW ipv 11kW). De SW-update is voor het 2e kwartaal van 2025 gepland
Dat is goed om te horen!resusaapje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:42:
Alsof VW meeleest!
Citaat:
Catch my drift?
Ik had in m'n MY20 VW Tiguan altijd al een 1TB NVME SSD middels USB-A gekoppeld, heb dat ding nog niet in m'n ID.x over USB-C proberen te verbinden maar het lijkt me sterk dat dat nu niet meer gaat?X-Fader schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:05:
Bedankt iedereen voor jullie antwoorden. Ik weet dat er ondertussen Dab+ bestaat maar ben een grote liefhebber van livesets jaren 90 en 2000 uit belgische discotheken en daarom beluister ik graag deze in de auto.
Kudo's voor de muziek, BTW
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-01-2025 23:10 ]
Vanwaar dit verschil?
Het batt. Management systeem kan hercalibreren... Ik heb in het begin ook wel wat jumps gezien. Andere optie is dat de buitentemp significant verschilt bij de 2 metingen... Dat kan ook wel verschil maken voorzover ik las.jorritTyb schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:40:
Ik heb een vraagje over het laadpercentage. Gisteren was ik gaan laden tot 87%. Toen ik dan deze morgen opstond stond het ineens op 93%. Een paar dagen geleden had ik dat ook voor. Ik had een lange trip gedaan en op het einde stond het op 17%. De volgende morgen was het weer 20%
Vanwaar dit verschil?
Ik heb het toch al een paar keer benoemd. 😉The Legend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:59:
Blijft een raar verhaal. Een sw-update verondersteld een structureel probleem toch? Dat zou dan toch veel meer moeten voorkomen. Dit is de 1e keer dat ik iets lees over te traag AC-laden.
Gisternacht ook weer. Auto ingesteld op laden op voorkeurstijden (dynamisch contract). Start keurig op tijd… met 4kW. Laden gestopt in de app, direct laden geselecteerd en toen deed hij 11 kW. Maar dat kan de volgende keer ook 8kW zijn. Geen peil op te trekken met mijn ID.7. Ook direct laden pakt hij volstrekt willekeurige snelheden. Er is dan vervolgens geen variatie. Waar hij op begint, dat houdt hij vast. En in de app staat niet laadstroom beperken oid ingesteld.
Ik heb om 7:00 een volle accu nodig. Dan is het best irritant dat hij start om 23:00 en aangeeft dat hij over 15 uur klaar is.
[ Voor 10% gewijzigd door DaMenaz op 28-01-2025 09:59 ]
Catch my drift?
Werkelijk? Da interwebs staan vol met rants hierover. Ook bij de andere VW ID-types.The Legend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:59:
Blijft een raar verhaal. Een sw-update verondersteld een structureel probleem toch? Dat zou dan toch veel meer moeten voorkomen. Dit is de 1e keer dat ik iets lees over te traag AC-laden.
Ik vind het ook wat apart, als dit met een software-update te verhelpen zou zijn, zou het toch praktisch iedereen treffen?resusaapje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Werkelijk? Da interwebs staan vol met rants hierover. Ook bij de andere VW ID-types.
Bij Skoda's (ook MEB platform) overigens geen enkel verhaal van traag AC-laden opgemerkt en ik loop toch al een tijdje mee in die topics.
Kijk, als je batterij bijna vol is en/of steenkoud, zal het laadvermogen zeker (uit bescherming van de batterij) afnemen. Maar stelselmatig niet-behalen van de 11kW is mij niet bekend.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik vind het ook onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk.JanHenk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Ik vind het ook wat apart, als dit met een software-update te verhelpen zou zijn, zou het toch praktisch iedereen treffen?
Bij Skoda's (ook MEB platform) overigens geen enkel verhaal van traag AC-laden opgemerkt en ik loop toch al een tijdje mee in die topics.
Kijk, als je batterij bijna vol is en/of steenkoud, zal het laadvermogen zeker (uit bescherming van de batterij) afnemen. Maar stelselmatig niet-behalen van de 11kW is mij niet bekend.
Stel dat voor het MEB platform een interne boordlader is getest die in de testfase maar tot 7 kW mocht. Vanwege de veiligheid is dit type test_02a in de software gelimiteerd op 7 kW. De uiteindelijke oplevering was met type productie_04b en in plaats van alles behalve test_02a op 11 kW in te stellen is alles behalve productie_04b ingesteld op 7 kW. Nu wordt in sommige auto's type productie_04c gebruikt, drie keer raden tot welk vermogen dit type dan kan laden.
Ik heb vreemdere dingen gezien in software.
Dat is wel raar ja. Lastige bij AC laden is dat er natuurlijk ook tig andere variabelen bijkomen. Welke laadpaal gebruik je, hoe staat die ingesteld, hoe werkt de load balancing, hoeveel stroom verbruikt de rest van het huis etc.DaMenaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Ik heb het toch al een paar keer benoemd. 😉
Gisternacht ook weer. Auto ingesteld op laden op voorkeurstijden (dynamisch contract). Start keurig op tijd… met 4kW. Laden gestopt in de app, direct laden geselecteerd en toen deed hij 11 kW. Maar dat kan de volgende keer ook 8kW zijn. Geen peil op te trekken met mijn ID.7. Ook direct laden pakt hij volstrekt willekeurige snelheden. Er is dan vervolgens geen variatie. Waar hij op begint, dat houdt hij vast. En in de app staat niet laadstroom beperken oid ingesteld.
Ik heb om 7:00 een volle accu nodig. Dan is het best irritant dat hij start om 23:00 en aangeeft dat hij over 15 uur klaar is.
Bij mij varieert het laden ook, maar duikt zelden onder de 6kW. Variatie ligt gemiddeld tussen de 11 en 6kW laden per uur.True schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:25:
[...]
Ik vind het ook onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk.
Stel dat voor het MEB platform een interne boordlader is getest die in de testfase maar tot 7 kW mocht. Vanwege de veiligheid is dit type test_02a in de software gelimiteerd op 7 kW. De uiteindelijke oplevering was met type productie_04b en in plaats van alles behalve test_02a op 11 kW in te stellen is alles behalve productie_04b ingesteld op 7 kW. Nu wordt in sommige auto's type productie_04c gebruikt, drie keer raden tot welk vermogen dit type dan kan laden.
Ik heb vreemdere dingen gezien in software.
Standaard instellingen van de Alfen laadpaal en via een Eneco zakelijk laden abonnement thuis terwijl ik privé Greenchoce stroomleverancier heb.
Geen Homeassistant of wat dan ook om het laden te regelen. Moet ik nog kijken hoe dat werkt, maar gezien het feit dat ik geen programeer ervaring heb wordt dat wel een dingetje. Heb wel alvast een rasp.PY 4 hiervoor gekocht.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
En er is een nieuwe VW App v2.44.0 voor m'n iPhone sinds vandaag.
[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 28-01-2025 13:18 ]
Levering over een aantal weken. Ben heel erg benieuwd naar de eerste ervaringen in de eerste km.
En zo raar dat ze voor dit issue zo'n specifieke datum kunnen geven. De sleutel werkt al meer als een jaar niet goed en dat krijgen ze niet opgelost, net als zo veel andere dingen die ik zie die nieuwe id.7's ook hebben.The Legend schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:59:
Hij lult maar wat uit zijn nek denk ik, die dealer.
Heb je al eens een andere lader geprobeerd? Ik had ook rare dingen met de lader, toen iemand laten komen voor de lader. Hij bleef zeuren dat ik kabel in de lader liet steken en dat het dus mijn fout was en dat hij niks kon doen er aan, maar ondertussen een klein halfjaar verder en ik heb geen issues meer gehad, terwijl de kabel nog altijd blijft steken. Maar ik had ook dat het laden trager was, lang duurde eer het startte, stopte en later weer verder ging.DaMenaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Ik heb het toch al een paar keer benoemd. 😉
Het is mijn Alfen thuislader met vaste kabel die elke andere EV gewoon altijd met 11 kW volblaast.MrSnowflake schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:36:
[...]
Heb je al eens een andere lader geprobeerd? Ik had ook rare dingen met de lader, toen iemand laten komen voor de lader. Hij bleef zeuren dat ik kabel in de lader liet steken en dat het dus mijn fout was en dat hij niks kon doen er aan, maar ondertussen een klein halfjaar verder en ik heb geen issues meer gehad, terwijl de kabel nog altijd blijft steken. Maar ik had ook dat het laden trager was, lang duurde eer het startte, stopte en later weer verder ging.
Direct laden geeft meestal (niet altijd) wel het gewenste resultaat. Laden op voorkeurstijden vindt Ida maar lastig. Paal in de straat ga ik liever niet bezet houden om die pas veel later te laten starten.
Loadbalancing oid is niet van invloed. Zit erop, maar ‘s-nachts gebruik ik niet 18+ kW.
Catch my drift?
Bel je eigen dealer en vraag hem in zijn systeem te zoeken naar "Ladeleistung".MrSnowflake schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:34:
[...]
En zo raar dat ze voor dit issue zo'n specifieke datum kunnen geven. De sleutel werkt al meer als een jaar niet goed en dat krijgen ze niet opgelost, net als zo veel andere dingen die ik zie die nieuwe id.7's ook hebben.
Hij lult maar wat uit zijn nek denk ik, die dealer.
Het is in orde nu he. Ik vond het vooral straf dat het mijn fout was, maar het wel opgelost was nadat hij langs is geweest.resusaapje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Bel je eigen dealer en vraag hem in zijn systeem te zoeken naar "Ladeleistung".
Het is dus gelimiteerd tot het uitgesteld laden? Dat gebruik ik zo goed als niet dus kan je er niet mee helpen. Mss kan je voorlopig het uitstellen regelen vanuit de laadpaal ipv de auto?DaMenaz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:43:
[...]
Het is mijn Alfen thuislader met vaste kabel die elke andere EV gewoon altijd met 11 kW volblaast.
Direct laden geeft meestal (niet altijd) wel het gewenste resultaat. Laden op voorkeurstijden vindt Ida maar lastig. Paal in de straat ga ik liever niet bezet houden om die pas veel later te laten starten.
Loadbalancing oid is niet van invloed. Zit erop, maar ‘s-nachts gebruik ik niet 18+ kW.
Nee helaas, dat schreef ik niet. 🫢MrSnowflake schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:13:
[...]
Het is dus gelimiteerd tot het uitgesteld laden?
Catch my drift?
De garage heeft bevestigd dat er een probleem is met mijn batterij, meer generiek zelf met alle batterijen van het type AA (wat dat ook wil zeggen). Deze moet vervangen worden door een batterij van het type AB, maar aangezien het een probleem is met een hele reeks batterijen, kunnen ze momenteel niet aan het type AB geraken, staat in backorder.Invictus66 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Heb ik ook, tenminste die enkele keer dat hij niet zegt dat hij geen internet heeft. Ik kan hem in 90% van de tijd ook niet keyless openen en sinds kort begroet hij me vaak ook niet meer met de lichten. Ik vermoed ook een batterij probleem, ik heb woensdag een afspraak in de garage, hopelijk meer nieuws dan.
Daarnaast had ik ook gemeld dat mijn ventilatierooster piepen/kraken, ook dat probleem hebben ze (h)erkent. Ze hadden zelf ook een demo wagen met hetzelfde probleem. Dit probleem is gemeld aan het hoofdkantoor en het is wachten op een oplossing.
No way wat VW/Pon met een oplossing komt voor dat ventilatierooster, dat gaat echt niet gebeuren @Invictus66
Tot eergisteren werkte bovenstaande feilloos. Echter nu heb ik steeds last van inhouden of verhogen snelheid bij verkeersbord herkenning. Ik heb ‘snelheidwaarschuwimg’ uit staan (niet actief) en de snelheidsbegrenzer (reactie op toegestane snelheid) ook niet actief staan. Ik zag altijd bij deze settings een uitroepteken staan in de navigatie bij het verkeersbord snelheid, dat uitroepteken is nu ook verdwenen. Meer mensen dit waargenomen evt. oplossing? Ik rij met software versie 5.2frankvdk1 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:21:
[...]
Ben ik een van de weinige die deze automatische wijziging van snelheid op TA uit heeft staan? Vind het persoonlijk hooguit irritant dat de auto automatisch aanpast aan de snelheid die hij afleest van een (willekeurig) verkeersbord. Ik zorg er zelf wel voor dat ik me aanpas aan de snelheid.
Aanpassen kan via de instellingen van de assistentie systemen onder 'Snelheidsbegrenzer' en dan het vinkje van 'Reactie op toegestane snelheid' uitzetten. Gelukkig onthoud hij deze instelling wel nadat de auto uit is geweest en hoeft hij maar eenmalig uit (of aan) te worden gezet.
Maar uiteraard ieder zijn voorkeur hierin...
Alvast dank reactie.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
De instelling die je zoekt (volgens mij) zit bij ACC, en niet in de snelheidsbegrenzer- of waarschuwingsinstellingen. Heb de auto nu niet hier, maar in ACC instellingen zit iets als 'Voorspel snelheid' oid. Dat zorgt voor de reactie op borden en kaart-informatie.mcmiles schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:47:
[...]
Tot eergisteren werkte bovenstaande feilloos. Echter nu heb ik steeds last van inhouden of verhogen snelheid bij verkeersbord herkenning. Ik heb ‘snelheidwaarschuwimg’ uit staan (niet actief) en de snelheidsbegrenzer (reactie op toegestane snelheid) ook niet actief staan. Ik zag altijd bij deze settings een uitroepteken staan in de navigatie bij het verkeersbord snelheid, dat uitroepteken is nu ook verdwenen. Meer mensen dit waargenomen evt. oplossing? Ik rij met software versie 5.2
Alvast dank reactie.
Deze was al een week of wat helemaal blanco bij mij. Nu dacht ik hem even weg te halen en opnieuw toe te voegen maar kom ik tot de ontdekking dat de app niet meer in de lijst van widgets voorkomt, ofwel ik kan deze niet meer opnieuw toevoegen. Meer met deze ervaring of ben ik de enige?

Hier sinds gisteren een Eneco Connectric laadpaal met loadbalancing via de leasemaatschappij. Bovenstaand verhaal maakte beetje onzeker maar de eerste laadsessie ging keurig en stabiel met een snelheid van 10/11kw per uur erin.Wimhaw schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:47:
[...]
Bij mij varieert het laden ook, maar duikt zelden onder de 6kW. Variatie ligt gemiddeld tussen de 11 en 6kW laden per uur.
Standaard instellingen van de Alfen laadpaal en via een Eneco zakelijk laden abonnement thuis terwijl ik privé Greenchoce stroomleverancier heb.
Geen Homeassistant of wat dan ook om het laden te regelen. Moet ik nog kijken hoe dat werkt, maar gezien het feit dat ik geen programeer ervaring heb wordt dat wel een dingetje. Heb wel alvast een rasp.PY 4 hiervoor gekocht.
Oké, dank en ik ga uitproberen en laat weten.MJMaverick schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:30:
[...]
De instelling die je zoekt (volgens mij) zit bij ACC, en niet in de snelheidsbegrenzer- of waarschuwingsinstellingen. Heb de auto nu niet hier, maar in ACC instellingen zit iets als 'Voorspel snelheid' oid. Dat zorgt voor de reactie op borden en kaart-informatie.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Zit in het 'Assist' Menu-deel onder ACC.mcmiles schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Oké, dank en ik ga uitproberen en laat weten.
:strip_exif()/f/image/RMdia1zC7ZlkII6rNKiZIfBu.jpg?f=fotoalbum_large)
- 'Reactie op toegestane snelheid' laat je ACC rekening houden met de vMax op de diverse wegen volgens het onboard navigatiekaartmateriaal én reageert daarbij ook op de verkeersborden langs de weg. IMHO een érg irritante optie doordat ook de borden boven én langs de snelwegen gezien worden en je daar niet altijd rekening mee wenst te houden, vooral niet als de borden bij tankstations ook gezien worden en je auto ineens naar 30km/h op ACC gaat terwijl je gewoon op de snelweg met 130km/h op de rechter rijbaan aan het cruisen was.....
- 'Reactie op trajectverloop' houdt o.a. rekening met rotondes en bochten, ook op de snelweg.... IMHO óók een irritante feature doordat o.a. de bochten in snelwegen én ook rotondes daarmee, alsof je een oude L*L bent genomen gaan worden.
- 'Reactie op filestaart' houdt rekening met de bij het systeem 'bekende' V2X Data (Swarm-Data).
Dat waar ik het hier onlangs over had met betrekking tot dat 'Assisted Lane-departure': Dit was in mijn geval dus inderdaad een User-Error. Ik was gewend om de ACC tijdelijk te onderbreken met de 'CNL / Cancel' knop op m'n stuur en daarmee wordt dus ook meteen die Lane-Departure assistent UIT gezet. Als je de ACC tijdelijk onderbreekt middels het rempedaal héél lichtjes aan te tikken dan blijft die Lane-Departure Assistent wel actief en hervat 'ie z'n werk ook weer na het 'RES / Resume' knopje op het stuurwiel aan te tikken.
En voor de oplettende kijker(s): Ja, dit is vanuit een Full-Option ID.3 met ID Software v5.2. De stoelkoeling ontbreekt dus...
Ik vraag me af hoelang het gaat duren voordat ze bij VW gaan besluiten om die roostertjes ook in de ID.7 weer gewoon handbediend te maken. Zó vaak verstel je die dingen volgens mij niet (al moet ik ze vaak wel weer terug open zetten als een passagier er vanuit onwetendheid onbedoeld mee heeft zitten spelen... Die mensen zitten vaak ook aan de temperatuurinstelling van een Climat-Control te rommelen omdat ze denken dat het 'klimaat' in een auto dan sneller op temperatuur komt.... En snappen dus eigenlijk het verschil tussen Climat Control en een (ouderwetse) 'simpele' Airconditioning in z'n geheel niet. Het wordt met meerdere zônes in een auto daamee nog leuker doordat één zône vaak de andere zône(s) extra moet gaan laten koelen of verwarmen doordat de ruimte in een personenauto als geheel niet al te groot is).True schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:04:
[...]
No way wat VW/Pon met een oplossing komt voor dat ventilatierooster, dat gaat echt niet gebeuren @Invictus66
[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 31-01-2025 16:35 ]
Niet?Will_M schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Ik vraag me af hoelang het gaat duren voordat ze bij VW gaan besluiten om die roostertjes ook in de ID.7 weer gewoon handbediend te maken. Zó vaak verstel je die dingen volgens mij niet (al moet ik ze vaak wel weer terug open zetten als een passagier er vanuit onwetendheid onbedoeld mee heeft zitten spelen... Die mensen zitten vaak ook aan de temperatuurinstelling van een Climat-Control te rommelen omdat ze denken dat het 'klimaat' in een auto dan sneller op temperatuur komt.... En snappen dus eigenlijk het verschil tussen Climat Control en een (ouderwetse) 'simpele' Airconditioning in z'n geheel niet).
Ze gaan in de ID.7 niet ineens afstappen van de elektrisch verstelbare luchtventilatieroosters naar handbediende omdat de middelste soms kraakt.
Had ik meer verwacht van een auto van ~60k+? Ja zeker
Komt het vaak voor? Alleen als ik zonder voorverwarming weg rij en de auto denkt te moeten 'wuiven' voor verwarming in het midden. Ik heb het al minimaal één maand niet meer gehoord.
Ik wil de voordelen ook benadrukken. Sinds ik de ID.7 heb, heb ik op de 'auto' stand nog niet éénmaal de behoefte gehad om de luchtventilatieroosters aan te passen, geen moment. Het werkt heerlijk en voortreffelijk, precies wat je mag verwachten van een auto die in de markt gezet is als E-segment. Alleen jammer dat je soms het kraakje hoort omdat de auto voor de rest zo ontzettend stil is.
Ik denk dat vooral dat laatste wat je aanhaalt wel eens de grootste 'oorzaak' kan zijn van het (volledig first world) probleem waar we nu over praten en dat het voor VW ook érg lastig zal zijn om de oorzaak van dat 'probleem' 100% weg te kunnen gaan nemen. De gebruikte materialen moeten daarvoor bij ALLE temperaturen dezelfde eigenschappen kunnen blijven aanhouden en dan kom je vaak in nog véél duurdere categorieën qua te gebruiken materiaal aan.
Nou ja niet helemaal, andere merken kunnen dit ook (renault bijvoorbeeld, niet perse super premium). Vergeet niet dat een ICE auto met startstop soms als hetzelfde probleem heeft.Will_M schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:25:
@True
Ik denk dat vooral dat laatste wat je aanhaalt wel eens de grootste 'oorzaak' kan zijn van het (volledig first world) probleem waar we nu over praten en dat het voor VW ook érg lastig zal zijn om de oorzaak van dat 'probleem' 100% weg te kunnen gaan nemen. De gebruikte materialen moeten daarvoor bij ALLE temperaturen dezelfde eigenschappen kunnen blijven aanhouden en dan kom je vaak in nog véél duurdere categorieën qua te gebruiken materiaal aan.
[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 31-01-2025 14:58 ]
Ik heb met beide een testrit gedaan, en er is echt geen vergelijk. De ID7 staat zowel qua range, qua grootte, qua afwerkingsniveau als qua rijgedragen / comfort mijlenver boven de ID4.Eizx schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:19:
Zijn er mensen die eerst een ID.4 hebben gereden en daarna zijn overgestapt op een ID.7? Is de ID.7 in dat geval echt een upgrade? Voor mijn nieuwe lease twijfel ik tussen een goed uitgeruste ID.4 of een ID.7 Pro Business, die ook binnen mijn budget past. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Waarde ID.7 komt goed overeen met de simulator op Volkswagen.de https://www.volkswagen.de...reichweitensimulator.html
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
@resusaapje Ik heb ook die 21” velgen, rijdt het nog steeds comfortabel in comfort mode?
Ik dacht dat de normale comfort stand met dcc representatief is met of zonder dcc maar heb daar geen hard bewijs voor.Flieger schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:29:
Heeft er iemand ervaring met het standaard onderstel, zonder DCC? Of wellicht een link naar een test?
De testen die ik zag gaven aan dat de comfort stand wat te zacht was naar hun (en mijn) mening... Dus als je de neiging hebt naar wat zachter, wat meer limousine, dan kan standaard wel bevallen.
Ik heb eentje met standaard onderstel.Ik vind het best ok, er ligt duidelijk een focus op comfort, zeker geen sportief onderstel, maar sportief past sowieso ook niet bij de rest van de auto. Ik heb geen vergelijking met het dcc onderstel, dus ik weet niet of je er veel aan hebt.Flieger schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:29:
Heeft er iemand ervaring met het standaard onderstel, zonder DCC? Of wellicht een link naar een test?
Mijn vorige wagen had wel een adaptief onderstel, leuk in het begin, maar daarna kwam ik er eigenlijk nooit meer aan.
Hoe zit dat bij de ID7, behoud hij je voorkeur? Of start hij steeds opnieuw in comfort?
Cool! Met die karrenwielen lijkt de auto een beetje meer in proportie, imhoRGS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:55:
Hee, grappig die rijkwijdte simulator, die kende ik nog niet 👍
@resusaapje Ik heb ook die 21” velgen, rijdt het nog steeds comfortabel in comfort mode?
De auto start standaard in comfort modus. Ik zelf zet hem altijd op Individual, maar de demping daarvan staat op comfort. Rijdt prima zo, vind ik. En ik krijg geen klachten.
Soms zet ik hem op Sport, maar das niet lang leuk
Ik heb ook met beiden een testrit gedaan vorige zomer, vond het verschil wel meevallen.The_one007 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:25:
[...]
Ik heb met beide een testrit gedaan, en er is echt geen vergelijk. De ID7 staat zowel qua range, qua grootte, qua afwerkingsniveau als qua rijgedragen / comfort mijlenver boven de ID4.
Ja er is zeker verschil te merken, maar mijlenver zou ik het niet noemen.
Tenzij je inderdaad top spec ID7 pakt, met DCC, stoelventilatie/massage, etc.
Grootte valt ook mee, wat betreft bagage zijn ze vergelijkbaar (tot je de touring neemt), alleen ID7 heeft wat meer beenruimte achterin.
YouTube: VW ID7 Tourer Pro banana box test
Handig die rechweitensimulator, komt bij mij ook wel goed overeen met de praktijk. Ik heb 'm in de TS toegevoegd, bedankt!MarcelGo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:31:
Super vergelijkende test voor winterbereik/verbruik https://www.adac.de/rund-...ichweiten-test-im-winter/
Waarde ID.7 komt goed overeen met de simulator op Volkswagen.de https://www.volkswagen.de...reichweitensimulator.html
Denk dat ik dit probleem ook heb. Heb er eens wat meer gelet en al binnen een half uur na het afsluiten van de auto is hij niet meer te bedienen. Nu je het zegt, het groeten met lampen als je aankomt doet hij bij mij ook al tijden niet meer.Invictus66 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:42:
[...]
De garage heeft bevestigd dat er een probleem is met mijn batterij, meer generiek zelf met alle batterijen van het type AA (wat dat ook wil zeggen). Deze moet vervangen worden door een batterij van het type AB, maar aangezien het een probleem is met een hele reeks batterijen, kunnen ze momenteel niet aan het type AB geraken, staat in backorder.
Daarnaast had ik ook gemeld dat mijn ventilatierooster piepen/kraken, ook dat probleem hebben ze (h)erkent. Ze hadden zelf ook een demo wagen met hetzelfde probleem. Dit probleem is gemeld aan het hoofdkantoor en het is wachten op een oplossing.
In andere orde: heb het idee dat mijn elektrische ramen ook niet goed werken. Als je ze half opent mort je ze eerst in het geheel openen voorsta je ze weer kan sluiten. Dit is best wel irritant. Dus ongeacht of je de knop naar beneden of omhoog doet, de ramen gaan naar beneden. Kennen andere deze uitdaging?
Dat tweede is wel eens voorbij gekomen in het topic, er zou ook een oplossing voorhanden zijn bij VW die in een latere SW-update zou komen als ik het goed gelezen had.filipy23 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Denk dat ik dit probleem ook heb. Heb er eens wat meer gelet en al binnen een half uur na het afsluiten van de auto is hij niet meer te bedienen. Nu je het zegt, het groeten met lampen als je aankomt doet hij bij mij ook al tijden niet meer.
In andere orde: heb het idee dat mijn elektrische ramen ook niet goed werken. Als je ze half opent mort je ze eerst in het geheel openen voorsta je ze weer kan sluiten. Dit is best wel irritant. Dus ongeacht of je de knop naar beneden of omhoog doet, de ramen gaan naar beneden. Kennen andere deze uitdaging?
Catch my drift?
Hoop dat dat voor jullie ook gaat werken 👌
Ik heb bij de Tourer die rubbermat in de kofferbak. Eerste keer dat ik iets op dat ruwe textiel heb liggen bij een auto. Handig voor schoonmaken... MAAR alles wat ik in de kofferbak leg schuift alle kanten op als ik de koffer maar deels gevuld heb... Bloedirritant vind ik het eigenlijk. Ook een kratje of zo om los spul in te leggen gaat overal heen.
Dus ik kan de mat er uit halen... Of iemand van jullie heeft hiervoor al een oplossing?
Nee hoor, zelfde hierZoomzoom schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:52:
Een totaal niet technische vraag.
Ik heb bij de Tourer die rubbermat in de kofferbak. Eerste keer dat ik iets op dat ruwe textiel heb liggen bij een auto. Handig voor schoonmaken... MAAR alles wat ik in de kofferbak leg schuift alle kanten op als ik de koffer maar deels gevuld heb... Bloedirritant vind ik het eigenlijk. Ook een kratje of zo om los spul in te leggen gaat overal heen.
Dus ik kan de mat er uit halen... Of iemand van jullie heeft hiervoor al een oplossing?

Persoonlijk had ik liever vier raamknoppen gehad en dan hadden ze aan die rubber mat kunnen verdienen.
[ Voor 7% gewijzigd door resusaapje op 01-02-2025 17:58 ]
Hij ligt bij mij op zolder en heb 'm anders dan de eerste week met ergernis enkel van zolder gehaald om te gebruiken om de kerstboom op te halen. Dat scheelde wel iets in de viezigheid.Zoomzoom schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:52:
Een totaal niet technische vraag.
Overigens heb ik de netjes van mijn vorige auto ('21 Octavia) in de ID.7 gehangen en dat is wel fijn, ik kan gemakkelijk even wat onder het netje drukken zodat het vast blijft op z'n plek. Want ook zonder de mat willen spullen nogal snel eens gaan schuiven omdat er gewoon zo veel ruimte is
Catch my drift?
Ik ook. Maar je weet dat dat het bedoeld is om voor de achterbank te spannen?DaMenaz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:37:
Ik heb het meegeleverde net over de rubberen schaal gespannen en dat werkt prima om dingen op z’n plek te houden.
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1