“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Gelukkig hebben we allemaal verschillende smaken anders zou de wereld best wel saai zijn.ChrisRobinson schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
Tip aan mensen die nog een id7 gaan bestellen, neem minimaal 20 inch en maak je niet druk om de range ed. Ik haalde net een paar id7’s in die op 19 inch reden, het komt de look niet ten goede - oi
Vind de look met 19inch wielen prima!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Had ze niet toevallig Flitsmeister aanstaan en via BT de telefoon verbonden? Dat lijkt me dan meer voor de hand liggendWimhaw schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:23:
Mijn vrouw had een opmerkelijke waarschuwing in de auto gekregen gisteren toen ze vanuit Zeeland richting Den Haag reed.
De auto gaf op de 2 baansweg aan dat er een ambulance in de buurt was. Toen ze om haar heen keek zag ze niets. Ze ging ervan uit dat het een fout van de auto was, want ze zag niets. Even later kwam achter haar een ambulance met hoge spoed aan rijden.
Op één of andere wijze schijnt de auto met de alarmdiensten te communiceren. Ze was totaal flabbergasted dat dit is gebeurd. Hebben jullie dit ook meegemaakt? Had er tot nu toe nog nooit over gehoord dat dit kon of al een keer is gemeld.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ach, misschien mis je wat van die computergeek features van de Tesla, maar ik denk niet dat de gemiddelde rijder daar ooit naar kijkt.resusaapje schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:49:
Ik blijf maar geen tijd hebben voor goede foto's...
[Afbeelding]
Enniewee, zoals overal al staat; hij rijdt prima, het HUD met twee lagen is top, sommige gadgets zijn interessant en hij is ruiuiuim.
De dealer nam alle tijd om me er doorheen te praten, had prima koffie en (goh tesla!) gaf me een goodie-bag, een rubbermat in de koffer, had het netje gemonteerd en twee life-hammers geplaatst in de deuren (wat weet hij dat ik niet weet?). Kleine jammer dat ze een beschermfolietje hebben laten zitten die heul moeilijk af te pulken was. En verder is het officieel doeidoei, tot over twee jaar! Moeilijke tijden voor zelfstandige dealers met garage.
Minder te spreken ben ik over het gebrek aan software mogelijkheden. Niet stoppen bij rood? Niet doorrijden bij groen? Geen camerabeelden voor, achter, links, rechts in fullerdanfull HD? Geen verbruiksgrafieken? Geen knop om de ACC uit te zetten? Niet twee telefoons draadloos kunnen laden? Geen dashcams, laat staan vier? TWEE apps voor de auto en om te parkeren? Waar in de app doe ik de ramen dicht, toeter ik, geef ik een lichtsignaal? Waarom AL die toestemmingen? Hoelang blijven m'n velgen mooi?
EN WAAROM GAAT DIE LAADKLEP NIET VANZELF DICHT? (stond de hele nacht open. Straks tapt iemand m'n stroom af...)
Toegegeven, sommige dingen zullen even wennen zijn, maar softwarematig is dit wel van van tien jaar terug. Soms ook niet hoor. Die AR in HUD bv is tof, die lichtbalk voor je neus die aandacht vraagt als het belangrijk is, is geinig, dat transparante-ohnee-toch-niet glazen dak is vet. En man, wat issie groot!
Ik wilde geen suv, maar wat is dit dan?
Morgen tripje naar Utrecht en dan de parkeren in de binnenstad. Toeter maar als jullie me zien
Je hebt in elk geval een heel mooie ruime auto gekocht, veel praktischer dan die sedan Model 3 met irritante klep of die gezwollen kikker (Model Y). En ook nog als GTX, ziet er nice uit!
En ik weet niet of het ook nog voor de nieuwere Tesla's geldt, maar volgens mij is de VW ook stukken beter qua geluidsisolatie voor wind en afrolgeluiden.. En de snellaadcurve van de 86kWh netto GTX accu is ook heel goed!
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ik rijd zelf op de 19" en ik zeg je eerlijk, als je vind dat je 20" nodig hebt onder deze auto heb je een smaak die niet met de mijne overeenkomt, prima maar geen reden om zo nadrukkelijk je mening door te douwen toch?ChrisRobinson schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
Tip aan mensen die nog een id7 gaan bestellen, neem minimaal 20 inch en maak je niet druk om de range ed. Ik haalde net een paar id7’s in die op 19 inch reden, het komt de look niet ten goede - oi
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ben ik iets vergeten aan te vinken?
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Team 19 inch yo
asaki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:50:
Ik snap waar je vandaan komt, maar ik heb velgen nooit interessant gevonden. Als er wieldoppen op hadden gezeten was het ook goed geweest.
Team 19 inch yo
Mij is nooit verteld dat die functionaliteit in de app zou zitten en ik heb die functionaliteit niet. Is jou wat anders verteld óf had je een andere verwachting?resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:
Ik lijk allerlei functionaliteit in de app te missen: ramen open/dicht en lichten aan/uit bijvoorbeeld. Digitale sleutel vind ik ook niet terug.
Zit er volgens mij niet op. VWsfriends lijkt wel een hoop data te kunnen parsen van de API maar de VW app zelf doet daar niets mee.resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:
Ik lijk allerlei functionaliteit in de app te missen: ramen open/dicht en lichten aan/uit bijvoorbeeld. Digitale sleutel vind ik ook niet terug.
Mijn vader heeft een week of drie geleden zijn ID7 Tourer Pro S in ontvangst genomen en ik ben er toch wel erg over te spreken. Rijd zelf een ID4 en een Model 3 en je ziet dat ze allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Logisch natuurlijk maar de ID7 is wel echt flink aantal stappen verder dan mijn 4.
Over het algemeen rijdt het echt zoveel fijner dan die Tesla. Ja die heeft een automatisch laadklep maar de hele poort is ook al een keer vervangen omdat hij in de carwash besloot open te gaan. De autopilot in de file is dra-ma-tisch, waar je in je ID echt relaxed de auto kan laten rijden.
De ID7 heeft dan weer een Trust Webcam uit 1998 als achteruitrijcamera. Punt is, ik vind het een hele fijne auto die niet alle snufjes heeft of gebruikt maar wel op andere gebieden boven de concurrentie uitsteekt.
Niet op het gebied van App en Software overigens, en dat is hier dan misschien wel weer een aandachtsgebied op Tweakers
https://www.volkswagen.nl...-connect/connect-functiesTrue schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:52:
[...]
Mij is nooit verteld dat die functionaliteit in de app zou zitten en ik heb die functionaliteit niet. Is jou wat anders verteld óf had je een andere verwachting?
Voertuigstatus
Via de Volkswagen app zie je de laadstatus en de actieradius van jouw Volkswagen. Weet je niet zeker of de portieren en ramen gesloten zijn? Of twijfel je of het licht in de auto is uitgeschakeld? Ook dit kan je met behulp van de app vanuit je luie stoel te weten komen. Een geruststellend gevoel.
Deze data is ook allemaal beschikbaar. Alleen de app laat het niet zien. Hier een screenshot van wvsfriends:resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
[...]
https://www.volkswagen.nl...-connect/connect-functies
Voertuigstatus
Via de Volkswagen app zie je de laadstatus en de actieradius van jouw Volkswagen. Weet je niet zeker of de portieren en ramen gesloten zijn? Of twijfel je of het licht in de auto is uitgeschakeld? Ook dit kan je met behulp van de app vanuit je luie stoel te weten komen. Een geruststellend gevoel.
/f/image/9xF3rZh51clponLnivBJUb2Y.png?f=fotoalbum_large)
Er is nog veel meer data beschikbaar en je kan ook prima data versturen naar de API. Maar hoe dat precies werkt ben ik nog aan het uitzoeken.
Je krijgt een melding als een portier niet (volledig) gesloten is.resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
[...]
https://www.volkswagen.nl...-connect/connect-functies
Voertuigstatus
Dat had ik een keer bij terugkomst even mijn vrouw laten controleren of die wel op slot stond (niet dat ik er heen liep en de auto met keyless entry al van het slot ging), maar de achterportier zat inderdaad op een kleine kier maar was wel op slot.
Een schermpje met 'alle portieren zijn gesloten' krijg ik er niet voor in de app, maar dus wel de melding als het een keer niet goed zit.
Maar inderdaad, die producttekst is wel een beetje ondoorzichtig i.c.m. de functionaliteiten in de app. Ik zou zeggen probeer het eens uit met een interieurlampje.
Ik verklaar me solidair en ga over op 5"True schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:49:
[...]
Ik rijd zelf op de 19" en ik zeg je eerlijk, als je vind dat je 20" nodig hebt onder deze auto heb je een smaak die niet met de mijne overeenkomt, prima maar geen reden om zo nadrukkelijk je mening door te douwen toch?
:strip_exif()/f/image/Q6znziYhHreqg0AdoCraQpO5.jpg?f=fotoalbum_large)
Door regeneratief remmen/laden is meer remvermogen op de achteras niet nodig. Daarbij zul je door het geringe gebruik merken dat ze sneller roesten en er onevenredig meer onderhoud nodig zal zijn. Dat los van het feit dat onderdelen en onderhoud op schijfremmen duurder is.asaki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:40:
Nog steeds vreemd dat ze trommelremmen hebben op de achterwielen
Wat nog wel een punt is, is het esthetische aspect. Een groot verschil met bijv. de Audi Q4 is dat de velgopties een heel stuk meer gesloten zijn en een trommelrem niet opvalt, wat ik bij de Q4 dan wel weer een minpuntje vindt.
Demo die ik heb gereden >>Post #2<< had de optionele 20" Seoul-velgen. Dat stond echt top. Was me de bijna € 2.000,- niet waard, maar ze staan wel mooier dan de 'standaard 20"' Montreal die ik uiteindelijk heb meebesteld.ChrisRobinson schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:08:
Catch my drift?
Goede redenen, check. Je merkt het wel, de auto kan een beetje "schommelen" als je eenmaal stil staat. Maar goed, als het niet nodig is dan is het niet nodigTrue schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:50:
[...]
Door regeneratief remmen/laden is meer remvermogen op de achteras niet nodig. Daarbij zul je door het geringe gebruik merken dat ze sneller roesten en er onevenredig meer onderhoud nodig zal zijn. Dat los van het feit dat onderdelen en onderhoud op schijfremmen duurder is.
Wat nog wel een punt is, is het esthetische aspect. Een groot verschil met bijv. de Audi Q4 is dat de velgopties een heel stuk meer gesloten zijn en een trommelrem niet opvalt, wat ik bij de Q4 dan wel weer een minpuntje vindt.
Het ziet er idd vreemd uit, maar het is niet vreemd. En het geeft de VAG-bashers op autoweek in elk geval iets om over te zeiken.asaki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:40:
Catch my drift?
Mooie velgen kunnen de looks van een auto wel af maken naar mijn mening. Gelukkig heeft VW zich hier niet laten verleiden de instapvelgen extra lelijk te maken. Maar zeker bij een EV heb je gewoon andere factoren die meespelen. Ook bij niet-EV's overigens:asaki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:50:
Ik snap waar je vandaan komt, maar ik heb velgen nooit interessant gevonden. Als er wieldoppen op hadden gezeten was het ook goed geweest.
Team 19 inch yo
- Afrolcomfort
- Bandengeruis
- Verbruik
- Kosten
Nu vind ik de 20" wielen persoonlijk ook fraaier staan en het comfort is er zeker nog meer dan goed genoeg onder. Maar om per sé een rug extra er voor neer te leggen, terwijl het het bereik reduceert en waarschijnlijk ook net wat luider is, tja, dat is een kwestie van persoonlijke prioriteiten. Voor vermeende sportiviteit is het toch niet te doen. De begrenzer gooit bij 180 het anker reeds uit en 2.2 ton aan 5 meter staal en accu hoek je ook niet even over een rotonde.
Maar goed, een ander heeft dan weer niks met de DCC-waterbedmodus.
Het zou in ieder geval mijn eerste besparing zijn als ik aan de grenzen van m'n budget zit
Velgenboer heeft heel het land moeten afzoeken naar voorbanden in de juiste maat. Niet gevonden. Nu zit er 240 op. Gaan m'n velgen ook langer mee
:strip_exif()/f/image/HsTR7Sso0euSCOLeq8YZ2iYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik nergens gezien of gevonden, als leaserijder interesseert het mij ook geen drol eigenlijk. Mijn dealer plant via de app zelf een afspraak in over 2 jaar als ik een moet en voor de banden moet ik even bellen (als ze dat zelf niet doen).resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:47:
Hebben jullie trouwens een digitale servicekaart gevonden? Zou in de auto moeten liggen bij aflevering. Hoe ziet dat ding eruit?
Het is iets anders dan je denktTrue schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:02:
[...]
Heb ik nergens gezien of gevonden, als leaserijder interesseert het mij ook geen drol eigenlijk. Mijn dealer plant via de app zelf een afspraak in over 2 jaar als ik een moet en voor de banden moet ik even bellen (als ze dat zelf niet doen).
https://www.vwbedrijfswag...digitale-handleiding.html
Bij de auto wordt een gedeactiveerde servicekaart geleverd die na activering kan worden gebruikt als tijdelijke digitale sleutel bij pech, bij een verblijf in een hiervoor gekwalificeerde werkplaats of voor valetparking. Om de servicekaart te gebruiken, moet deze van tevoren in het opbergvak van de draadloze laadfunctie worden geactiveerd. Met de geactiveerde servicekaart kunt u de auto vergrendelen en ontgrendelen en de rijklaarstand tot stand brengen
Die heb ik ook niet gezien of gevonden trouwens.resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:07:
[...]
Het is iets anders dan je denkt![]()
https://www.vwbedrijfswag...tml?vin=WVWZZZED1RE000148
Bij de auto wordt een gedeactiveerde servicekaart geleverd die na activering kan worden gebruikt als tijdelijke digitale sleutel bij pech, bij een verblijf in een hiervoor gekwalificeerde werkplaats of voor valetparking. Om de servicekaart te gebruiken, moet deze van tevoren in het opbergvak van de draadloze laadfunctie worden geactiveerd. Met de geactiveerde servicekaart kunt u de auto vergrendelen en ontgrendelen en de rijklaarstand tot stand brengen
Mobiele telefoon voor de auto instellen
Als een digitale sleutel voor het eerst moet worden gebruikt, moet aan alle voorwaarden zijn voldaan. Als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt een e-mail met een link naar de hoofdgebruiker gestuurd.
https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html
Mobiele sleutels: U hebt op het moment geen auto die de functie Mobiele sleutel ondersteunt.
WHAT!?
Hoewel de digitale sleutel bij andere merken al 10 jaar werkt levert VW deze functionaliteit (en de hardware die er voor nodig is) alleen nog maar op de Passat.resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:21:
En ook Kompleet Uitermate Teleurstellend:
Mobiele telefoon voor de auto instellen
Als een digitale sleutel voor het eerst moet worden gebruikt, moet aan alle voorwaarden zijn voldaan. Als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt een e-mail met een link naar de hoofdgebruiker gestuurd.
https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html
Mobiele sleutels: U hebt op het moment geen auto die de functie Mobiele sleutel ondersteunt.
WHAT!?
VW en mobile key
Teleurstellend? Zeker!
De auto is natuurlijk ook pas een jaar op de markt...
Ik lees idd online dat de digitale sleutel alleen in de Passat en Arteon voorkomt. Maar de digitale handleiding voor de ID.7 legt precies uit hoe je het moet activeren. Kan zijn dat dat copy&paste uit het Passat handboek is, maar dat hoor ik dan wel van Romy
Ik zit een beetje te neuzen in het menu en ik zie daar staan: "Bidirectioneel laden". Als mijn EVBox volgend jaar stopt met functioneren en ik besluit een vervanger te nemen, wordt dat een handige bijvangst
Voorziene gebruiksduur (4000 h) of energiehoeveelheid (10.000 kWh): geen probleem!
Noodstroomfunctie: het wordt steeds beter!
[ Voor 8% gewijzigd door resusaapje op 17-12-2024 14:14 ]
Ik heb uiteindelijk na 6 maanden (prive) gebruik niet zo heel veel verloren maar het kost tochaltijd wel geld. Alleen al omdat je dingen aanschaft voor je nieuwe auto. (coating, 19" winterset, Screenprotector, Ruitenwissers etc.)MrSnowflake schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:30:
[...]
Ahb a met de korting. Juist. Ik weet niet wat ze gaan doene. Ik vrees alleen dat als de leasemaatschappij het toch gefixt krijgt. Dat ik dan de rest van de tijd met een auto zit die om de zo veel tijd tijdelijke storingen en kleine mankementjes gaat hebben.
Behalve dat dat nog niet werkt en er bij VAG ook geen beweging in zit, wel leuk dat we een menu'tje hebben.resusaapje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:12:
Hoei!
Ik zit een beetje te neuzen in het menu en ik zie daar staan: "Bidirectioneel laden". Als mijn EVBox volgend jaar stopt met functioneren en ik besluit een vervanger te nemen, wordt dat een handige bijvangst![]()
Voorziene gebruiksduur (4000 h) of energiehoeveelheid (10.000 kWh): geen probleem!![]()
Noodstroomfunctie: het wordt steeds beter!
Als zelfs een nieuwkomer als Tesla het lukt om schijfremmen op de achteras te monteren zonder problemen waarom lukt VW dat dan niet?!DaMenaz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:04:
[...]
Het ziet er idd vreemd uit, maar het is niet vreemd. En het geeft de VAG-bashers op autoweek in elk geval iets om over te zeiken.
Heeft niets met bashen te maken. Zo moeilijk is het niet om softwarematig de schijfremmen zo nu en dan schoon te remmen.
Schijfremmen zijn gewoon beter anders reden alle auto's vandaag de dag nog met trommelremmen.
Nog afgezien van het esthetische vlak, want het ziet er gewoon niet uit, zeker niet op een auto van 60.000euro plus.
Gelukkig weten de ingenieurs bij VW dat "gewoon beter" geen universeel statement is. Alles hangt af van de use case. En remmen moeten naast snelheid wegnemen door wrijving ook andere dingen doen, ze moeten bijvoorbeeld onderhouden kunnen worden, en ze moeten voorspelbaar werken tussen de onderhoudsafspraken in.MLLL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:42:
[...]
Schijfremmen zijn gewoon beter anders reden alle auto's vandaag de dag nog met trommelremmen.
Dat en 1000 andere afwegingen heeft VW blijkbaar doen besluiten om voor het MEB platform te kiezen voor trommelremmen op de aangedreven as, in tegenstelling tot hun vroegere EV's zoals de e-Golf en de e-UP waar ze schijfremmen gebruikten. Een praktijk die je al tientallen jaren toepast, verander je niet zomaar, en al helemaal niet als je een team Duitse ingenieurs bent. Hadden ze er redenen voor? Ik kan alleen maar aannemen van wel.
Kostentechnisch klopt het als een bus.bdbfz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:17:
[...]
Gelukkig weten de ingenieurs bij VW dat "gewoon beter" Ik kan alleen maar aannemen van wel.
Het is goedkoper om te produceren.
Heel begrijpelijk dat ze keuzes maken om tot een prima auto te komen die niet van alles het beste heeft maar dan ook geen ton kost.MLLL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:41:
[...]
Kostentechnisch klopt het als een bus.
Ik heb trouwens met mijn Kona al wel een keer vastgeroeste remmen gehad vanwege te weinig gebruik en een weekje vakantie. Dus ik begrijp die remkeuze wel.
Ik las wel dat ze nu op een paar plekken aan het bèta testen zijn in Duitsland en Zweden?True schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:41:
[...]
Behalve dat dat nog niet werkt en er bij VAG ook geen beweging in zit, wel leuk dat we een menu'tje hebben.
maar er zijn voorlopig sowieso nog niet echt betaalbare bidirectioneel laadpalen... Dus ook daar moeten we nog even op wachten. Ik koop voorlopig in elk geval geen thuisbatterij want ik heb er dus een
Zeker, alleen hoop ik dat die 4000h en 10000kWh weggehaald wordt. Of zelf weg te halen valt. Ik betaal zelf voor die accu op wielen toch, het is mijn eigendom?Zoomzoom schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:28:
[...]
Ik las wel dat ze nu op een paar plekken aan het bèta testen zijn in Duitsland en Zweden?
maar er zijn voorlopig sowieso nog niet echt betaalbare bidirectioneel laadpalen... Dus ook daar moeten we nog even op wachten. Ik koop voorlopig in elk geval geen thuisbatterij want ik heb er dus een
Mijn auto staat 95% vd tijd stil, dan heb ik het liefst dat ik hem gewoon in die tijd nuttig inzet, desnoods om een centje bij te verdienen voor V2G.
En zonnepanelen bij mij doen 4000h per jaar iets, dus die 4000h met V2X zit je zo aan!
Remkracht is bij mijn weten niet eens minder dan schijfremmen. Het is alleen minder goed te doseren (op de vooras moet je het niet willen) en de warmte kan minder goed weg (bij veel gebruik een ding). Remmen doe je echter vooral op de motor (achter) en waar nodig de schijven (voor), omdat die beide heel goed te doseren zijn en de remkracht is in 99% van de gevallen op die manier ruim voldoende. Bij een noodstop komen de trommels erbij en is je remweg in ieder geval niet minder dan het zou zijn met rondom schijfremmen.
Wat mij betreft een goede keuze van de engineers met vooral voordelen, zonder echte nadelen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
VW kiest ook voor DC-koppeling bij V2G, dus je moet een DC-laadpaal aan je muur hebben hangen (met omvormer en alles er in, zo'n flinke unit)...
Ik zie het niet zo zitten.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
ZEKER! Ik zei dit afgelopen weekend nog.JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:18:
Trommelremmen zijn veel onderhoudsvriendelijker, het is een gesloten systeem en als het nauwelijks gebruikt wordt, zoals bij de achterwielaandrijving van het MEB platform, gaat het ook niet achteruit.
Remkracht is bij mijn weten niet eens minder dan schijfremmen. Het is alleen minder goed te doseren (op de vooras moet je het niet willen) en de warmte kan minder goed weg (bij veel gebruik een ding). Remmen doe je echter vooral op de motor (achter) en waar nodig de schijven (voor), omdat die beide heel goed te doseren zijn en de remkracht is in 99% van de gevallen op die manier ruim voldoende. Bij een noodstop komen de trommels erbij en is je remweg in ieder geval niet minder dan het zou zijn met rondom schijfremmen.
Wat mij betreft een goede keuze van de engineers met vooral voordelen, zonder echte nadelen
Ik rijd 90% snelwegkms met mijn huidige auto, een VW Polo TSI, die heeft schijfremmen achter.
Mijn schijven waren helemaal roestig en de klauw was vast gaan zitten. (ik rijd doordeweeks zelden, woon-werk doe ik op de speed pedelec) alleen in het weekend vaak - maar dan lange afstanden. Ik hoef nooit hard te remmen want ik kijk ver vooruit en vertraag gewoon op tijd..
Ik zei al, ik snap de keus van VW AG voor trommelremmen bij MEB volledig, want je remt grotendeels recuperatief. Dat is bij mijn motor (Zero SR) ook zo, alleen de laatste 20kmh rem ik vaak op de frictieremmen. Maar dan slijt het boeltje dus niet, en met een auto die in weer en wind buitenstaat roest alles vast.
Mijn remschijven achter zijn in 2019 vervangen en er was amper een millimeter af, voor blijven ze mooi schoon.. Maar achter heb ik ze met de slijptol weer mooi glanzend gemaakt en nieuwe blokken gemonteerd. Met trommels is dit niet nodig want het is mooi afgesloten!
'het ziet er niet uit' ik ken weinig mensen die dagelijks door de wielen heen kijken en op remmen gaan geilen hoor.MLLL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:42:
[...]
Als zelfs een nieuwkomer als Tesla het lukt om schijfremmen op de achteras te monteren zonder problemen waarom lukt VW dat dan niet?!
Heeft niets met bashen te maken. Zo moeilijk is het niet om softwarematig de schijfremmen zo nu en dan schoon te remmen.
Nog afgezien van het esthetische vlak, want het ziet er gewoon niet uit, zeker niet op een auto van 60.000euro plus.
Ik vind een remschijf niet mooier of lelijker dan een trommelrem, het zijn beiden remmen.
En zoals ik hierboven aangaf, zelfs met mijn usecase met de verbrandingsmotor verroesten mijn schijven op mijn auto volledig (aan de achteras) voor, geen enkel probleem. En ik rijd ook motor. 80% van de remkracht gebruik je voor (anders blokkeren je achterwielen)
En met een EV rem je driekwart toch al recuperatief (als het niet meer is, misschien wel 90%). Dus het is een heel slimme keus.
Ik zie het wel zitten hoor, zo'n ID.3 GTX of een ID.7
Duitse ingenieurs snappen inderdaad echt wel waar ze mee bezig zijn hoor. Van Tesla moet ik nog maar zien of het allemaal zo goed is en of je zo lang onderdelen kan krijgen, laat staan dat het zo onderhoudsvriendelijk is als een VW AG auto
Zou mooi zijn dat de ID.7 V2L ondersteund, want dat kan ik ook gebruiken als we of grid zijn tijdens vakanties ergens bv in Zweden. In Azie heeft men dit al voor de ID.4 en 5 geregeld met de GB/T plug aansluiting.Zoomzoom schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:28:
[...]
Ik las wel dat ze nu op een paar plekken aan het bèta testen zijn in Duitsland en Zweden?
zie dit fimpje: YouTube: Volkswagen V2G and V2L working for VW ID cars
V2G is nog wel een ander dingetje, want dan moet de wetgeving ook nog aangepast worden naar wat ik zo her en der heb vernomen. Alleen inderdaad als getest gaat worden mag dit op dit moment in Nederland, zo ook binnenkort in Utrecht zijn ze van plan dit te gaan doen met een aantal geselcteerde automerken.
Omdat schijven niet nodig zijn, met zo'n motor op de achter as. Als een Formula e auto geen achter remmen heeft (er is wel een rem maar die is er enkel voor noodsituaties en gebruik wil zeggen dat de auto uit de race genomen moet worden), waarom is het dan zo vreemd dat een gezins auto trommel remmen heeft op een reeds geremde as? Porsche is ook bezig aan een rem systeem waarbij de traditionele schijf verdwijnt en wordt vervangen door een systeem bij het differentiëel.asaki schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:40:
Een beetje zeuren om te zeuren lijkt dit: er niet mee overweg kunnen dat een auto/EV de dingen anders doet.
Ik zie alleen maar voordelen: De schijf kan niet verroesten en dus maakt minder lawaai als hij gebruikt wordt en remt direct met volle kracht, minder onderhoud, goedkoper onderhoud, geen remstof. Het is juist iets minder mooi als een blinkende schijf.
En goedkoper in onderhoud en goedkoper in gebruik. Een schijf "schoonremmen" heeft een dubbele kost: verminderd range en slijt extra. Een trommel rem kan gewoon remmen en de extra kracht en koeling die een schijf brengt, is niet nodig als je al hard kan remmen met de elektromotor. De vereiste remkracht is een stuk minder dan een auto zonder elektromotor, dus dan zijn schijfremmen veel veiliger en dus de logische keuze, ondanks alle nadelen. Maar bij een EV komen er alleen maar nadelen bij en de voordelen vallen weg.MLLL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:41:
[...]
Kostentechnisch klopt het als een bus.
Als ik mijn wagen afsluit terwijl Spotify speelt, dan wil de app niet (automatisch) starten de volgende keer.
Ik gebruik Spotify via Car Play, niet direct de app geinstalleerd. Hier nooit problemen gehad en geen speciale handelingen hoeven uitvoeren om het na afspelen weer aan de praat te krijgen.Invictus66 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:23:
Hebben jullie ook problemen met de Spotify app?
Als ik mijn wagen afsluit terwijl Spotify speelt, dan wil de app niet (automatisch) starten de volgende keer.
De app is niet geweldig nee. Soms start hij goed soms heeeeel traag. Soms gewoon niet. Dan speelt hij automatisch dan niet... Het is jogal wisselvallig.Invictus66 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:23:
Hebben jullie ook problemen met de Spotify app?
Ik heb ook een gek effect thuis... Ik heb een laadpaal op 1 fase staan... Die rapporteert 20% minder kw dan feitelijk geladen. Gebeurt alleen bij de VW. Ook vreemd. Lijkt wel of de VW met 1 fase foutieve data doorstuurt of zo. Heb de vraag aan de dealer gesteld, maar die is clueless, ook aan VW... Nog geen antwoord.resusaapje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:37:
Ja hoor, ik heb het nu ook: AC laden via de thuistap en één van de drie fases knalt er na een uurtje uit. Dat belooft wat 😪
Net van 5% naar 80% geladen op de 11kw laadpaal zonder problemen... is er een software update geweest?resusaapje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:37:
Ja hoor, ik heb het nu ook: AC laden via de thuistap en één van de drie fases knalt er na een uurtje uit. Dat belooft wat 😪
Het is de laadpaal die meet hoeveel stroom verbruikt wordt.Zoomzoom schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:55:
[...]
Ik heb ook een gek effect thuis... Ik heb een laadpaal op 1 fase staan... Die rapporteert 20% minder kw dan feitelijk geladen. Gebeurt alleen bij de VW. Ook vreemd. Lijkt wel of de VW met 1 fase foutieve data doorstuurt of zo. Heb de vraag aan de dealer gesteld, maar die is clueless, ook aan VW... Nog geen antwoord.
Nee, dat is omdat mijn auto rommel is, en vele andere kleine problemen hebben die niet zouden mogen voor komen bij zo'n dure auto.Electromonkey schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
Lees nog best wat negativiteit hier, of is dat vooral omdat klagen altijd wel lekker is?
Ik denk dat dit niet veel met lekker vinden te maken heeft....Electromonkey schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
Lees nog best wat negativiteit hier, of is dat vooral omdat klagen altijd wel lekker is?
:strip_exif()/f/image/yi8tYXginxbOFFn3eQfdj1WJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat @MrSnowflake zegt de auto behoort tot een van de duurste modellen bij VW en onder de ID familie tot de duurste met de ID Bus samen. Dan hoor je niet zoveel problemen te hebben als je een nieuwe auto aanschaft. Hiervoor een BMW Ix3 gehad, nieuw aangeschaft en 2 jaar en 2 maanden zonder enige ergernis en met 0 problemen rond gereden.
[ Voor 21% gewijzigd door mm1987 op 19-12-2024 07:31 ]
Maar jullie zijn wel de klagende minderheid. Daarmee zeg ik niet dat je onterecht klaagt overigens, integendeel. Maar de meerderheid van de users in dit topic ervaren niet de problemen die jij en Snowflake (hebben) ervaren.mm1987 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:28:
[...]
Ik denk dat dit niet veel met lekker vinden te maken heeft....
[Afbeelding]
En wat @MrSnowflake zegt de auto behoort tot een van de duurste modellen bij VW en onder de ID familie tot de duurste met de ID Bus samen. Dan hoor je niet zoveel problemen te hebben als je een nieuwe auto aanschaft. Hiervoor een BMW Ix3 gehad, nieuw aangeschaft en 2 jaar en 2 maanden zonder enige ergernis en met 0 problemen rond gereden.
De korte versie is volgens mij nog steeds: als je een MY25 met SW5.0 hebt dan is de kans op veel problemen niet bijzonder groot.
Ik ben toch malle pietje niet!
Aanpassing aan snelheidsborden staat uit.
Echter op 2 plekken ging hij van 100 vertragen naar lagere snelheden. Nu zag ik op de navigatie dat daar 2x een waarschuwingsbord met uitroepteken stond... Maar er was niks te zien. Even verder nog zo een waarschuwingsbord op de nav rond Delft en dan vertraagde hij niet... Dus ben zoekende waarom de auto dit deed... Ik vond het wel wat link.
De twee events waren rond Breda en net voor Rotterdam op de snelweg. Iemand ook al zoiets voorgehad?
Ik had SW 4.0 en men bleef stellig volhouden dit niet te kunnen updaten naar 5.0 dat is gewoon onzin want op verzoek kan PON echt wel een software versie pushen naar een oude. we leven in 2024 he... Als je denkt dat het onterecht klagen is wil ik best wel de hele historie uit het VW systeem posten dan kun je onder het genot van een kopje koffie een uurtje lezen...The Legend schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:40:
[...]
Maar jullie zijn wel de klagende minderheid. Daarmee zeg ik niet dat je onterecht klaagt overigens, integendeel. Maar de meerderheid van de users in dit topic ervaren niet de problemen die jij en Snowflake (hebben) ervaren.
De korte versie is volgens mij nog steeds: als je een MY25 met SW5.0 hebt dan is de kans op veel problemen niet bijzonder groot.

Daarnaast blijf ik het totale waanzin vinden dat ze dan zo een exemplaar gewoon weer proberen te slijten aan een hard werkende nederlander.
[ Voor 7% gewijzigd door mm1987 op 19-12-2024 09:38 ]
Er zijn al verschillende meldingen hierover geweest. Zelf heb ik het ook een aantal keren gehad. Dat is de reden dat ik verkeersbord herkenning in het menu heb uitgezet.Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:23:
Ik had gisteren automatische snelheidsvertragingen op de snelweg met travel assist.
Echter op 2 plekken ging hij van 100 vertragen naar lagere snelheden. Nu zag ik op de navigatie dat daar 2x een waarschuwingsbord met uitroepteken stond... Maar er was niks te zien. Even verder nog zo een waarschuwingsbord op de nav rond Delft en dan vertraagde hij niet... Dus ben zoekende waarom de auto dit deed... Ik vond het wel wat link.
De twee events waren rond Breda en net voor Rotterdam op de snelweg. Iemand ook al zoiets voorgehad?
VW is niet het enige merk dat hier last van heeft.
Soms zijn het borden die eigenlijk voor de parralelbaan zijn bedoeld of borden die alleen bij regen van toepassing zijn of die nog in het systeem staan van wegwerkzaamheden en nog niet geupdate zijn. Kan vele oorzaken hebben.
Je schrikt je zelf een hoedje als je het overkomt en link is het.
Mijn vorige auto had ook wel 2 problemen gehad waarmee hij stil geallen was. Hiervoor is hij meer dan 2,5maanden bij de garage geweest (de eerste keer niet de fout van de garage). Maar dat is pas beginnen voorkomen na 1,5 jaar, niet onmiddellijk dag 1 foutmeldingen en daar gingen mijn deuren tenminste altijd open, you know the basics worked...mm1987 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:28:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door MrSnowflake op 19-12-2024 09:49 ]
Mijn collega heeft wat jij beschrijft en die heeft ook problemen. Niet het volume dat ik heb (ik ken maar 1 iemand met nog meer problemen), maar toch dingen die niet zouden mogen in een auto van bijna €70k (in België). En voor de rest zie ik hier sws veel mensen die beter verwacht hadden van een auto als dit. Ik hoor overigens heel veel mensen klagen over moderne VW's en Skoda's. Ex-collega van me moet een andere auto gaan rijden van het werk, zijn vertrekkende collega vertelde hem: "Neem mijn id.4 NIET".The Legend schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:40:
[...]
Maar jullie zijn wel de klagende minderheid. Daarmee zeg ik niet dat je onterecht klaagt overigens, integendeel. Maar de meerderheid van de users in dit topic ervaren niet de problemen die jij en Snowflake (hebben) ervaren.
Verder vind ik het speciaal dat @Electromonkey commentaar heeft op mij en enkele andere hier, maar dan onmiddellijk zelf begint te klagen over de camera en de app.
[ Voor 18% gewijzigd door MrSnowflake op 19-12-2024 09:52 ]
/f/image/1QGH8rf7O2KRfU1qJMG2fkAI.png?f=fotoalbum_large)
Ooooooooooh!
[ Voor 30% gewijzigd door resusaapje op 19-12-2024 10:02 ]
Ik heb een klein netje, dat past nooit achter de passagiers zetel. Maar ik heb de sedan ,dus ik denk een ander netje ook?resusaapje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:00:
Even een neutraal bericht. Ik vroeg me af wat dat extra netje in de kofferruimte te betekenen had. Ik heb het maar op de bodem bevestigd, maar goh, wat zijn die spanbanden lang..?
[Afbeelding]
Ooooooooooh!
Herkennen jullie dit? Niet echt een probleem, wel irritant. Tot nu toe dus 1x voorgekomen, in 3.000km. Pro S Tourer (dus 2025/ SW5.0)
Een paar weken terug voor de tweede keer storing in elektrische aandrijving gehad. De eerste keer deed de auto echt niets meer, dus startte al niet meer (lees maar even terug volgens mij was 't lampje toen ook rood). 'Deze' tweede keer was dat niet het geval, dus gewoon gaan rijden en net zo als de eerste keer was de melding weg nadat de auto even gestaan heeft.buddow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
Gisteren bij starten thuis direct 7 'gele' waarschuwingen. Van front assist t/m storing in elektrische aandrijving, bezoek werkplaats.
Herkennen jullie dit? Niet echt een probleem, wel irritant. Tot nu toe dus 1x voorgekomen, in 3.000km. Pro S Tourer (dus 2025/ SW5.0)
Maak me er dus niet druk om.
De mijne is een OG ;-) 2024 (2023)/SW4 dus dat lijkt er weinig mee te maken te hebben.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Dat kleine netje -als het is wat ik denk- hoort aan de linkerkant van de bagageruimte. Dealer heeft dat voor mij al bevestigd. Dat extra net lag bij mij in een stoffen zak onder de dubbele bodem. Ikzelf heb het over die bodem gespannen, zodat losse spullen minder schuiven bij mijn rijstijl. Maar het hoort dus blijkbaar tussen voor- en achterpassagiers geplaatst te worden. Eindelijk geen popcorn meer in mijn haren.MrSnowflake schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:49:
[...]
Ik heb een klein netje, dat past nooit achter de passagiers zetel. Maar ik heb de sedan ,dus ik denk een ander netje ook?
Trouwens, ik werd ook nog verblijdt met een extra rubberen kofferbakmat. Die blijkt bij de Business uitvoering te horen:
01 Volkswagen kofferbakmat à € 105
- Bagageruimte mat met rand Art.nr. 14B061161
- "Alreeds standaard op de Business uitvoering"
Er is nog een andere optie, ik kan 'm niet citeren achter mijn bureau. Maar die past aan gebaseerd op weginrichting. Gas los bij flauwe bochten op N-wegen, rustig afremmen bij rotondes op N-wegen, maar ook soms wat gas los bij invoegen van twee delen snelweg.Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:23:
Ik had gisteren automatische snelheidsvertragingen op de snelweg met travel assist.
Hoewel er vaak wel een meerwaarde zit (de bochten en rotondes) is die op andere plekken juist weer een beetje te pro-actief. Een flauwe bocht op een 80-weg is ingericht om me 80 te kunnen nemen als er geen adviesbord bij staat. Ik heb deze optie dan ook uitgeschakeld.
Iets van 'snelheidsaanpassing gebaseerd op weginrichting' of zo.
Ik heb een vergelijkbare melding: 'storing in elektrische aandrijving' ook éénmaal gehad in 2.500 km die ook verdwenen was na de volgende start (overigens niet i.c.m. andere meldingen).buddow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
Gisteren bij starten thuis direct 7 'gele' waarschuwingen. Van front assist t/m storing in elektrische aandrijving, bezoek werkplaats. Auto reed verder prima, alles werkte, enkel wat veiligheidsvoorzieningen die dus niet actief waren. Bewust maar even niks gedaan, naar kantoor gereden en auto geparkeerd. Zoals ik hoopte, 's avonds wegrijden en niks meer aan de hand.
Ik houd voor mijzelf overigens alle 'abnormaliteiten' bij in een Google Forms en als ik het een keer zat ben ga ik bij de dealer klagen, dan mogen ze zich er eens over buigen. Het zijn allemaal van die kleine dingen die geen directe impact hebben op het rijplezier, maar eigenlijk niet passen bij een auto van 70k.
Exterieur Pakket Plus: "Zijruiten vóór geluidsisolerend" zijn moeilijk leverbaar. Reken op drie maanden extra.
in de Duitse configurator is gelaagd glas vóór al uit het Exterieur Pakket Plus gehaald. Scheelt daar €290.
Kan ze trouwens van harte aanbevelen
Heb al wel een paar keer tijdens het rijden meldingen gekregen dat front assist, lane assist, acc in storing waren. Maar dit ging met een paar seconde ook weer overbuddow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
Gisteren bij starten thuis direct 7 'gele' waarschuwingen. Van front assist t/m storing in elektrische aandrijving, bezoek werkplaats. Auto reed verder prima, alles werkte, enkel wat veiligheidsvoorzieningen die dus niet actief waren. Bewust maar even niks gedaan, naar kantoor gereden en auto geparkeerd. Zoals ik hoopte, 's avonds wegrijden en niks meer aan de hand.
Kom ik ook wel eens tegen, maar dat is volgens mij gelinkt aan de zichtbaarheid van de camera.RudyO schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:03:
Heb al wel een paar keer tijdens het rijden meldingen gekregen dat front assist, lane assist, acc in storing waren. Maar dit ging met een paar seconde ook weer over
En ook @RudyO ik heb dit enkele keren gehad met zo'n 'perfect storm' qua condensvorming en ook met dichte mist, beide alleszins redelijk te verwachten te noemen.Invictus66 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:37:
[...]
Kom ik ook wel eens tegen, maar dat is volgens mij gelinkt aan de zichtbaarheid van de camera.
Ja die moet idd ergens links, maar ik zie niet goed hoe, ook wel nog maar eens 2sec naar gekeken.resusaapje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:45:
[...]
Dat kleine netje -als het is wat ik denk- hoort aan de linkerkant van de bagageruimte.
Ik heb de rubberen mattenset er bij genomen, fijn voor de kinderen achter. Daar zit ook een koffer mat bij, maar volgens mij hebben ze een verkeerde meegegeven. Deze is van ander materiaal en heel verschillend van de mat die bij de rubberen mattenset van de Fabia zat. Deze is meer plastiek en alles schuif er gewoon op en hij maakt redelijk wat lawaai ook, omdat die vrij hard is.resusaapje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:45:
Trouwens, ik werd ook nog verblijdt met een extra rubberen kofferbakmat. Die blijkt bij de Business uitvoering te horen:
01 Volkswagen kofferbakmat à € 105
- Bagageruimte mat met rand Art.nr. 14B061161
- "Alreeds standaard op de Business uitvoering"
LOL die fouten heb ik ook geregeld wel eens. Dit is een fout die je ook wel eens krijgt als er sneeuw voor de sensor opgestapeld is, en dan kan ik zo'n melding uiteraard accepteren. Maar ik krijg hem ook soms tijdens het rijden of idd bij het starten. Vaak gaat de waarschuwing ook vanzelf weer weg tijdens het rijden. De storing elektro systeem, heb ik ook wel eens, maar meestal is die bij de volgende start weg, dus ik hoop dat hij een keer vanzelf affikt door dat probleem /jk not/jk. Ik heb 2x gehad dat die bleef staan en de garage heeft die toen "vakkundig" weggedaan. Maar nu rij ik gewoon door. Die meldingen slaan toch meestal nergens op.buddow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:37:
vaak, maar dan staat dat er ook bij (dacht ik?). Maar ik heb het ook al gehad als ik net uit de carwash kwam. dus de camera was zeker zuiverInvictus66 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:37:
[...]
Kom ik ook wel eens tegen, maar dat is volgens mij gelinkt aan de zichtbaarheid van de camera.
Ik heb nooit problemen gehad met acc of lane assist in mijn Superb bij mist. verder werkt acc ook met een radar, dus die zou daar sws geen last van mogen hebben (lane assist is camera, dus dikke mist vind ik wel ok als het dan niet zou werken, maar bij de Superb dus nooit last van gehad).True schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:47:
[...]
En ook @RudyO ik heb dit enkele keren gehad met zo'n 'perfect storm' qua condensvorming en ook met dichte mist, beide alleszins redelijk te verwachten te noemen.
Ze werken inderdaad prima. Dacht eerst dat m'n claxon stuk was, maar die hoor je gewoon bijna niet.resusaapje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:08:
Nieuws uit Duitsland:
Exterieur Pakket Plus: "Zijruiten vóór geluidsisolerend" zijn moeilijk leverbaar. Reken op drie maanden extra.
in de Duitse configurator is gelaagd glas vóór al uit het Exterieur Pakket Plus gehaald. Scheelt daar €290.
Kan ze trouwens van harte aanbevelen
Catch my drift?
In mijn Octavia '21 heb ik dat zeer sporadisch gehad. Bij de ID.7 ook in vergelijkbare gevallen, echt zeer plaatselijk zeer dikke mist.MrSnowflake schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:57:
[...]
Ik heb nooit problemen gehad met acc of lane assist in mijn Superb bij mist. verder werkt acc ook met een radar, dus die zou daar sws geen last van mogen hebben (lane assist is camera, dus dikke mist vind ik wel ok als het dan niet zou werken, maar bij de Superb dus nooit last van gehad).
Ik kijk er niet van op en vind het verklaarbaar en redelijk.
Het nadeel van diezelfde auto's: veel is software gebaseerd.
Je moet maar eens fouten uit 100 miljoen lijnen code proberen houden.
Industry best practice is 0.1 fout per 1000 lijnen code en er zijn er niet zoveel die dat ueberhaupt kunnen. Meestal is het 1 tot 20 per duizend of zo.
Je telefoon of laptop hebben ook af en toe issues waardoor een reset nodig is.
Ik heb ook veel Chinese software zien voorbijkomen en die is echt niet beter, eerder omgekeerd.
Tegelijkertijd is Tesla erg goed in software en is de Model 3 toch blijkbaar de minst betrouwbare auto over de eerste paar jaar. Zo zie je maar... Het zal de Tesla fans niet deren denk ik.
Uiteindelijk moet ook VW goeie software kunnen maken... En versus de id3 is het alvast veel veel beter... En voorlopig vind ik de driver experience van de id7 uitstekend eigenlijk.
En ik zal ook wel een keer tegen errors aanlopen vermoed ik. En hopelijk is dan ook een restart/reset afdoende.
Maar ik heb mooi praten omdat ik vermoedelijk geen maandagochtendversie heb die barst van de storingen. VW zou zichzelf een enorme reputatie dienst bewijzen als ze die auto's gewoon weer innemen... Maar ja, ik betaal het niet natuurlijk.
Dat is nu precies wat ik bedoel 👌🏻 ze zouden zichzelf daar gewoon een plezier mee doen. Ik denk zelf dat SW 5.4 wat in ontwikkeling is een hele boel zal oplossen. Dat is inderdaad het positieve aan de hele kwestie. Software is te verbeteren, mechanische issues niet en die zijn er weinig.Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:04: VW zou zichzelf een enorme reputatie dienst bewijzen als ze die auto's gewoon weer innemen... Maar ja, ik betaal het niet natuurlijk.
MrSnowflake schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:52:
[...]
Ja die moet idd ergens links, maar ik zie niet goed hoe, ook wel nog maar eens 2sec naar gekeken.
:strip_exif()/f/image/r1PQdn0dFeXeLsXi5VUqcqWn.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo?
Ik ben juist brood gaan halen, en geen zever, foutmelding van de hulpsystemen. ACC, ook zonder lane assist, werkt niet als de voorruit te vuil bevonden wordt. Zo vuil was hij niet eens. De auto is er wel héél gevoelig aan.True schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:28:
[...]
In mijn Octavia '21 heb ik dat zeer sporadisch gehad. Bij de ID.7 ook in vergelijkbare gevallen, echt zeer plaatselijk zeer dikke mist.
Ik kijk er niet van op en vind het verklaarbaar en redelijk.
Weet iemand trouwens waarom lane assist in de id.7 (en moderne VW's) altijd 2 lijnen moet zien? Mijn 2015 Superb (en 2019) konden gewoon met de rechterlijn al perfect werken, zonder "zwerm data". Is dat regelgeving, of hetzelfde als alle andere software: tis oud, als we het niet bouwen is het "beter"?
[ Voor 21% gewijzigd door MrSnowflake op 19-12-2024 21:13 ]
Bedankt! Waar hangt die voor boven aan? dat zie ik niet goed.
Ja uiteraard klopt dat, maar:Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:04:
Het voordeel van hedendaagse auto's: veel is software gebaseerd.
Het nadeel van diezelfde auto's: veel is software gebaseerd.
Je moet maar eens fouten uit 100 miljoen lijnen code proberen houden.
Industry best practice is 0.1 fout per 1000 lijnen code en er zijn er niet zoveel die dat ueberhaupt kunnen. Meestal is het 1 tot 20 per duizend of zo.
- Een auto uit 2015 had ook al heel veel software en je maakt mij niet wijs dat een elektromotor complexere software vereist als een ecu.
- Die auto's uit 2015 (en 2005), hadden ook keyless access. En daar werkte dat perfect. Er is geen enkele logische software reden dat die systemen nu ineens rampzalig werken.
Volgens mij is dit een gevalletje: Het is oude software, we maken het opnieuw met moderne libraries en "beter". Maar die oude software is al 20 jaar in gebruik, en 20 jaar gestresstest en gebugfixt en geperformance tuned. Nieuwe software zit opnieuw vol met gelijkaardige bugs én, zeer goed zichtbaar in ID software v2 & 3: moderne software is vaak niet native, maar zoals sw 4+ browser gebaseerd met angular of andere javascript libraries. Die zijn véél minder efficiënt en daardoor is krachtigere hardware nodig.
Tesla maakt zijn software (ik kan fout zijn), in Unreal Engine, dus native, en bijgevolg veel performanter. Verder steekt Tesla er een belachelijk krachtige soc achter.
Ja zeker, maar ik heb 's ochtends geen problemen om mijn pc, gsm en zelfs huis op te starten. Mijn auto krijg ik vaak niet eens fatsoenlijk open. Verder is een laptop die niet goed werkt, of zich vreemd gedraagd geen gevaar voor mijn leven. Een auto wel.Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:04:
Je telefoon of laptop hebben ook af en toe issues waardoor een reset nodig is.
Kan goed zijn, maar doet weinig terzake: VW is slecht, maar Tesla is ook slecht? Dat is geen argumentatie.Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:04:
Tegelijkertijd is Tesla erg goed in software en is de Model 3 toch blijkbaar de minst betrouwbare auto over de eerste paar jaar. Zo zie je maar... Het zal de Tesla fans niet deren denk ik.
Absoluut, ik vind het een heel fijne auto, wanneer hij werkt. Het scherm stoort me niet, het kan wel wat handiger en uiteindelijk is het vrij beperkt, maar dat vind ik wel ok. Als ze hem nu eens konden maken dat ik niet iedere dag wel iets voor had, dan hoorde je mij niet meer.Zoomzoom schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:04:
Uiteindelijk moet ook VW goeie software kunnen maken... En versus de id3 is het alvast veel veel beter... En voorlopig vind ik de driver experience van de id7 uitstekend eigenlijk.
Iedereen hoopte dat software 3 alle problemen zou oplossen. Dan versie 4, dan 5, nu 5.4 blijkbaar. Maar niemand met SW 4 heeft zelfs 5.mm1987 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:36:
[...]
Dat is nu precies wat ik bedoel 👌🏻 ze zouden zichzelf daar gewoon een plezier mee doen. Ik denk zelf dat SW 5.4 wat in ontwikkeling is een hele boel zal oplossen. Dat is inderdaad het positieve aan de hele kwestie. Software is te verbeteren, mechanische issues niet en die zijn er weinig.
In mijn sw 4.1 staat een icoontje dat ik mijn telefoon kan koppelen om remote parkeren mogelijk te maken met de app. Maar als je het start en op je gsm kijkt, zegt die app dat je id software te oud is, ondertussen zegt hij dat al ruim een half jaar.
Hmm ja dat is wel flink balen. Ik dacht dat dat er nu toch wel uit was na 5/6 jaar ID serie op de markt.mm1987 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:28:
[...]
[Afbeelding]
Niet om het goed te praten maar de 3 serie van mijn pa heeft ook 2x volledig in storing langs de Autobahn gestaan. Iets met een maandagmorgen.... Het gaat er dan vooral om hoe dit wordt opgepakt, bij BMW zeer netjes. Bij VW?
Zoals hierboven, kan en mag inderdaad niet. Hoe is de service?MrSnowflake schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:01:
[...]
Nee, dat is omdat mijn auto rommel is, en vele andere kleine problemen hebben die niet zouden mogen voor komen bij zo'n dure auto.
Ja... dat dacht ik ook, had ook een collega met een moderne id4 die vrij weinig problemen had, dus ik dacht dat het wel goed zat ondertussen.Electromonkey schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:27:
Hmm ja dat is wel flink balen. Ik dacht dat dat er nu toch wel uit was na 5/6 jaar ID serie op de markt.
Niet om het goed te praten maar de 3 serie van mijn pa heeft ook 2x volledig in storing langs de Autobahn gestaan. Iets met een maandagmorgen.... Het gaat er dan vooral om hoe dit wordt opgepakt, bij BMW zeer netjes. Bij VW?
Niet geweldig. Ik werd wel vrij snel geholpen, zeker gezien de eerste paar keer in de zomer waren en ik altijd binnen de week mocht komen. voor eerste observaties zelfs onmiddellijk (maar de auto was dan ook nog wel heel nieuw). Maar Als je de auto binnenbrengt omdat het slot niet werkt, en op het einde van de dag sturen ze een verkoper mee met de intentie mij uit te leggen hoe de deuren moeten werken, waarop die verkoper dan moet vaststellen dat ik meer weet van hoe het zou moeten werken ("mijn id.7 piept niet als ik wegloop" - die zou altijd moeten piepen als je weg loopt, staat zo in de handleiding) en ik kan direct vaststellen dat het probleem nite verholpen is. Dan is de service niet geweldig.Electromonkey schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:27:
Zoals hierboven, kan en mag inderdaad niet. Hoe is de service?
En ik vind het uitermate vervelend dat de auto zo vervelend doet. De ID.7 is nl de ideale auto voor ons: groot bereik, ruim, handig koffer met de hond én sedan. Ik zou niet weten welke ik anders moest nemen. De EV9 was de andere waar ik naar keek, maar die is een stuk duurder, dus minder opties, en ik merk met de id.7 dat een auto niet groter moet zijn, want nergens is het voorzien op autos van 2m breed en 5m lang. De BYD han mss?

[ Voor 12% gewijzigd door MrSnowflake op 19-12-2024 21:45 ]
Een EQE SUV mogen ze mij ook wel geven, maar €84k past niet in mijn budget. Hoe ga je van een id7 naar een eqe suv? dat is toch een serieus verschil.mm1987 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:09:
Ik heb de ID7 ingeleverd en rijd nu ongeveer 6 weken een EQE Suv iets andere klasse dat snap ik maar wel probleemloos tot dus ver. De ID7 was dat slechts 4 dagen 😆
Als je dan ook nog de EQE Suv een beetje aankleed dan kom je nog een mooie gebruikte ID3 hoger uit 😆MrSnowflake schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:38:
[...]
Een EQE SUV mogen ze mij ook wel geven, maar €84k past niet in mijn budget. Hoe ga je van een id7 naar een eqe suv? dat is toch een serieus verschil.
Per toeval liep ik er tegen aan, de ID7 moest toch wel heeeel snel ingeleverd worden op verzoek van Van Mossel.
Een vriestemperatuurtje (0 graden) en de zaak begint precies tegen te spartelen.
Maar ja, mijn dochter meldt me dat haar bmw lease ook constant sensors heeft die niet werken omdat ofwel te koud ofwel te warm...
Ik ben benieuwd of dat zich morgen hersteld heeft...
Die storingen met sensoren zaten ook al op de ID.3 en dat is ze dus in de afgelopen 4 jaar niet gelukt anders te kalibreren/programmeren, OTA loopt nog voor geen meter, digitale sleutel kan nog steeds niet etc.
Misschien dat gedurende de looptijd van dit leasecontract wèl zichtbare verbeteringen komen, ik houd moed
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Breaking news!The Legend schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:56:
Vanavond voor het eerst de ruitenwissers een paar keer aan gehad, wat is dat voor drama joh. Die piepen en stuiteren af-fabriek? Iemand die al vervangen? Las dat de Bosch Aerotwin A027S zouden moeten passen.
Niks mis met de A027S (heb ze zelf ook), maar er komt een nieuwe wisserset van Bosch speciaal voor de id7 (A121S) waarbij de rechterwisser 425 mm lang is ipv 450 mm.
Wat is het probleem met die langere wisser?resusaapje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:47:
[...]
Breaking news!
Niks mis met de A027S (heb ze zelf ook), maar er komt een nieuwe wisserset van Bosch speciaal voor de id7 (A121S) waarbij de rechterwisser 425 mm lang is ipv 450 mm.
Voordeel van de langere rechter wisser is volgens mij wel dat de ruit bij de camera voor een groter deel gewist wordt. Ben benieuwd of dat uit gaat maken.resusaapje schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:47:
[...]
Breaking news!
Vandaag weer 3-4 graden en geen sensorgedoe meer gehad...Zoomzoom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:01:
Aha... De sensorproblemen zijn er. Zit in Duitsland net op het vriespunt en de acc had 5min na start nodig om zich op te starten... Dan gingen de waarschuwingen weg. De iq light geeft een probleem aan dat de voorruit schoongemaakt moet worden... Maar dat is niet zo, ik denk eerder condens op de cameralens of zo... Want ook schoonmaken helpt niet.
Een vriestemperatuurtje (0 graden) en de zaak begint precies tegen te spartelen.
Maar ja, mijn dochter meldt me dat haar bmw lease ook constant sensors heeft die niet werken omdat ofwel te koud ofwel te warm...
Ik ben benieuwd of dat zich morgen hersteld heeft...
:strip_exif()/f/image/HxX7rygAJybt5jixgq5Im29L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door DaMenaz op 21-12-2024 21:28 ]
Catch my drift?
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1