VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Edit: het werkt zoals omschreven. Langer sproeien in achteruit. 🫢
[ Voor 37% gewijzigd door DaMenaz op 22-12-2024 17:29 ]
Catch my drift?
Het was overigens ook pas de 50ste tegenligger die er iets van moest vinden tijdens de rit.
[ Voor 9% gewijzigd door True op 21-12-2024 22:03 ]
- Weet iemand of je de accu kan voorverwarmen via de app? Ik sta met 19% thuis en bij een supermarkt in de buurt zit in een snellader, enkel wil ik morgen boodschappen doen en eer de accu op temperatuur is sta ik denk ik weer bij de kassa.
- Heeft iemand anders ook de 'routeplanner' van de app in het Duits op Android? Als ik een charger selecteer (ik dacht misschien kan ik via die weg voorverwarmen? Staat het hier super praktisch in het Duits bij ..
Je kan bij vertrek ook manueel de accu-voorverwarming starten. Gaat op 5 minuten niet super veel doen, maar beter dan niks.True schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:13:
- Weet iemand of je de accu kan voorverwarmen via de app? Ik sta met 19% thuis en bij een supermarkt in de buurt zit in een snellader, enkel wil ik morgen boodschappen doen en eer de accu op temperatuur is sta ik denk ik weer bij de kassa.
Daar ben ik mij van bewust, enig idee of ik die kan activeren en dat die accu-voorverwarming blijft lopen terwijl ik de auto weer afsluit?bdbfz schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:33:
[...]
Je kan bij vertrek ook manueel de accu-voorverwarming starten. Gaat op 5 minuten niet super veel doen, maar beter dan niks.
Niet zeker, maar ik verwacht van niet.True schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:34:
[...]
Daar ben ik mij van bewust, enig idee of ik die kan activeren en dat die accu-voorverwarming blijft lopen terwijl ik de auto weer afsluit?
Ik had tijdens de testrit nogal moeite om "vlot", zonder schokken aan te zetten vanuit stilstand bv.
Als je moeite hebt om over te schakelen kan je hem op Eco zetten, dan is het meer een spons. Maar eigenlijk went het heel snel. Ik heb het omgekeerde na 2 jaar elektrischrijden; bij elke brandstofauto heb ik nu het gevoel dat ik het gaspedaal diep moet indrukken om vooruit te komen.EthiC schreef op zondag 22 december 2024 @ 01:02:
Weet iemand of je het "gas" pedaal/accelerator kan bijregelen?
Ik had tijdens de testrit nogal moeite om "vlot", zonder schokken aan te zetten vanuit stilstand bv.
Dan heb je nog geen BMW X3 35D geredenSuperflip schreef op zondag 22 december 2024 @ 06:48:
[...]
Als je moeite hebt om over te schakelen kan je hem op Eco zetten, dan is het meer een spons. Maar eigenlijk went het heel snel. Ik heb het omgekeerde na 2 jaar elektrischrijden; bij elke brandstofauto heb ik nu het gevoel dat ik het gaspedaal diep moet indrukken om vooruit te komen.
Mijn e-Golf voelt ook zo aan, tegenover de ID.7. Ik heb niet de indruk dat throttle respons echt EV vs. ICE is.Superflip schreef op zondag 22 december 2024 @ 06:48:
[...]
Als je moeite hebt om over te schakelen kan je hem op Eco zetten, dan is het meer een spons. Maar eigenlijk went het heel snel. Ik heb het omgekeerde na 2 jaar elektrischrijden; bij elke brandstofauto heb ik nu het gevoel dat ik het gaspedaal diep moet indrukken om vooruit te komen.
Catch my drift?
Eerst wat sensorgedoe na wat vriezen. Dat loste zich op. Nadien weer sensorgedoe (allerhande gele symbolen) bij rijden in een dikke sneeuwbui... Maar ja, die sensors zaten dus vol aangeplakte sneeuw.
Ook dat loste zich weer op.
De sensors zijn gevoelig voor de winter, maar ja, als ze vol sneeuw zitten snap ik het wel.
Een verbruik van 19.7kw op de terugweg aan 0 tot 6 graden met meestal wind 3/4 tegen... Dus dat viel best mee.
En verder gewoon genieten van de auto. Zelden zo relaxed gereden... En een passagier met wat rugpijn heeft genoten van de verwarmde massagestoel.
Dit is voor mij ook wel een gemis. De parkeersensoren werken wel automatisch, waarom dan niet ook de camera automatisch inschakelen vraag ik me af. In de achteruit doet ‘ie dat vanzelfsprekend wel.BlackSpoTT schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:17:
Weet iemand of het mogelijk is om bij wegrijden en vooruit inparkeren (tussen 0-20 kmh) automatisch de camera’s in te schakelen? Herinnerde me in een proefrit met de Renault Scenic E-tech dat deze instelling heel prettig (en veilig) was bij het wegrijden. Bij de ID.7 Tourer moet je toch eerst een paar keer drukken (sinds kort klikken ;-)) voordat de camera tevoorschijn komt.
Ik ben toch malle pietje niet!
Da's vreemd, even bij de bijrijder testen. Hetzelfde!
Daarna beide knoppen helemaal optillen; alles dicht.
WTF!

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ik heb het gevoel dat het blad hier niet uit zichzelf meer uit komt, hoe ziet dit er bij jullie uit?
:strip_exif()/f/image/jD8XKN3fTGRsaWVSdFobrQ8B.jpg?f=fotoalbum_medium)
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Er zitten precies twee standen op die knoppen en er wordt verschillend gereageerd op wat je doet. De halfopen standen zijn ook elke keer hetzelfde bij mij... Dus ik vermoed "by design"... Maar waarom en wat het doet bij welk knoogebruik is me voorlopig een raadsel.Invictus66 schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:31:
Ik heb het nog niet uitgebreid getest, maar ook hier doen de ramen niet wat ik verwacht.
Edit: even een suggestie van het Duitse forum toegepast om de "krachtbeveiliging" van het raam te resetten... En dat lijkt te werken op het eerste zicht. Blijkbaar vergeten VWs die setting soms.
Raam sluiten, dan 2x na elkaar naar boven klikken. Raam helemaal openen, dan 2x na elkaar naar onder klikken.
Dan weer gewoon sluiten.
En dan werkte het zoals verwacht.
[ Voor 28% gewijzigd door Zoomzoom op 23-12-2024 17:13 ]
Ik kan me haast niet voorstellen dat VW ingenieurs niet getest hebben of de meeste blaadjes daar bij het rijden niet gewoon weer uitwaaien... VW heeft toch wel meer auto's gebouwd zou je zeggen...resusaapje schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:32:
Mooi hè? "Frunk heeft niemand nodig. Wat een onzin! Maar ik zie kansen voor een extra grote bladvanger. En als die geleegd moet worden, betekent dat een garagebezoek. Win/win! Oh, en een toeter minder betekent geld besparen én extra ruimte voor blaadjes."
Catch my drift?
Bij de stofzuigstraat na de wasstraat is wel zo'n perslucht-blaas-compressor ik kan wel eens kijken of ik de bladeren er daarmee uit krijg. Maar een wat meer honinggraat-grill wordt dit gehele probleem ook voorkomen.DaMenaz schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:17:
Met de hogedrukreiniger op de onderste grille (met beleid) blaas je die bladeren er zo uit. En anders met perslucht.
Nu ik het over de wasstraat heb, let op met in de N zetten. Alleen als je helemaal stilstaat en dan de auto in de N zet wordt de wegrolbeveiliging gedeactiveerd. De meldingen hierover zijn m.i. wat ambigu als je nog heel iets rolt voordat je de N selecteert krijg je een andere melding dan normaal. Geen idee wat er gebeurd als je het niet doorhebt, ik was er op tijd bij.
Heeft dat niet te maken met die comfort optie voor de ramen die als optie onder het wagen menu staat?Zoomzoom schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:59:
[...]
Er zitten precies twee standen op die knoppen en er wordt verschillend gereageerd op wat je doet. De halfopen standen zijn ook elke keer hetzelfde bij mij... Dus ik vermoed "by design"... Maar waarom en wat het doet bij welk knoogebruik is me voorlopig een raadsel.
Edit: even een suggestie van het Duitse forum toegepast om de "krachtbeveiliging" van het raam te resetten... En dat lijkt te werken op het eerste zicht. Blijkbaar vergeten VWs die setting soms.
Raam sluiten, dan 2x na elkaar naar boven klikken. Raam helemaal openen, dan 2x na elkaar naar onder klikken.
Dan weer gewoon sluiten.
En dan werkte het zoals verwacht.
Overigens lees ik hier stilletjes mee over half jaar loopt huidig lease contract af en mogelijk wil ik een id.7 gaan leasen.
Als ik het wel begrijp is de comfortoptie dat je met 1 knop alle ramen tegelijk kan bedienen... Maar dat heb ik nog niet geprobeerd...True schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:23:
[...]
Heeft dat niet te maken met die comfort optie voor de ramen die als optie onder het wagen menu staat?
Leuk nieuwjaarsgeschenkShivs schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:44:
Ze hadden gelijk bij de LM, de vervangende auto die ze gevonden hebben wordt inderdaad eerder geleverd. Zojuist de afspraak gemaakt om hem op 3 januari op te gaan halen bij de dealer.
Ingenieurs zijn ook maar mensen; ik ben er zelf éénZoomzoom schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:16:
[...]
Ik kan me haast niet voorstellen dat VW ingenieurs niet getest hebben of de meeste blaadjes daar bij het rijden niet gewoon weer uitwaaien... VW heeft toch wel meer auto's gebouwd zou je zeggen...
En daarnaast heeft een ingenieur zelden het laatste, laat staan het enige woord.
Sales, marketing, legal en finance gaan voor.
Voorbeeld: ooit kon je meerdere volwaardige gebruikersprofielen hebben. Dat is nota bene WEGgehaald bij de betreffende modellen. Sommige modellen hebben itt de ID's wel een mobiele sleutel: Passat en Arteon. De ID.7 heeft meer dan voldoende ruimte voor een frunk zoals alle Tesla's die wel hebben. Iemand heeft er voor gekozen alle rommel in het vooronder bovenin te duwen en onderin een ruimte bladopslagplaats te creëren. De onderbodembak in de kofferbak van de enorm grote ID.7 is ook sneu, vergeleken met een miniscule Tesla M3. De achterste motor van de ID.7 is dezelfde als in de ID.3 GTX. Toch is ervoor gekozen om zelfs bij de ID.7 GTX die extra 50pk onbenut te laten en daarmee het topmodel slomer te laten zijn dan een willekeurige standaardmodel+1pakket Tesla, Koreaan of Chinees.
Trek je conclusies.
Blijkbaar moet VW flink afgekraakt worden.resusaapje schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:20:
[...]
Ingenieurs zijn ook maar mensen; ik ben er zelf één![]()
En daarnaast heeft een ingenieur zelden het laatste, laat staan het enige woord.
Sales, marketing, legal en finance gaan voor.
Voorbeeld: ooit kon je meerdere volwaardige gebruikersprofielen hebben. Dat is nota bene WEGgehaald bij de betreffende modellen. Sommige modellen hebben itt de ID's wel een mobiele sleutel: Passat en Arteon. De ID.7 heeft meer dan voldoende ruimte voor een frunk zoals alle Tesla's die wel hebben. Iemand heeft er voor gekozen alle rommel in het vooronder bovenin te duwen en onderin een ruimte bladopslagplaats te creëren. De onderbodembak in de kofferbak van de enorm grote ID.7 is ook sneu, vergeleken met een miniscule Tesla M3. De achterste motor van de ID.7 is dezelfde als in de ID.3 GTX. Toch is ervoor gekozen om zelfs bij de ID.7 GTX die extra 50pk onbenut te laten en daarmee het topmodel slomer te laten zijn dan een willekeurige standaardmodel+1pakket Tesla, Koreaan of Chinees.
Trek je conclusies.
Ik heb Tesla getest, ik heb een Koreaan (Kona) en vertik het mijn data op een Chinese server te gooien.
Na 3 testritten met de id7... Ja drie, omdat ik maar niet kon geloven dat ik een VW zou gaan kiezen... Heb ik hem toch gekozen.
En ik heb er totnogtoe geen spijt van gehad.
Ik kan natuurlijk over dingen gaan kankeren... Maar ik heb daar geen zin in, want ben blij met de auto.
Dus die ingenieurs met sales marketing finance legal etcetera hebben voor mij in ieder geval een prima resultaat bereikt. Ik spreek niet voor anderen natuurlijk.
Helaas heeft de auto deze maand alleen 5 nieuwe problemen ontwikkeld:
- bestuurderszetel maakt een raar geluid
- gebruikersscherm wordt niet getoond
- standaard afsluitsherm werd niet getoond.
- compleet geen verbinding met de app
- hud geeft aan dat ik van rijstrook moet veranderen, terwijl ik op een gewone 1x1 weg rijdt en hij ondertussen aangeeft dat ik moet afslaan.
De gebruiker werd eerder al een sniet geladen, maar deze maand is het ineens erg vaak voor gekomen en daarstraks kreeg ik niet eens het keuze scherm. De verbinding met de app heb ik op deze manier ook nog nooit jiet gehad. Wel het gewone: kan auto niet bereiken, of andere gebruiker ingelogd. Deze keer was het een rode foutmelding die ik nog niet eerder had.
Nog even en je kunt een kwartetspelletje uitbrengen met al jouw foutmeldingen.MrSnowflake schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:23:
Ik ben blij dat jij een goeie id.7 hebt. Ik had er ook een willen hebben want deze auto is perfect voor ons.
Helaas heeft de auto deze maand alleen 5 nieuwe problemen ontwikkeld:
- bestuurderszetel maakt een raar geluid
- gebruikersscherm wordt niet getoond
- standaard afsluitsherm werd niet getoond.
- compleet geen verbinding met de app
- hud geeft aan dat ik van rijstrook moet veranderen, terwijl ik op een gewone 1x1 weg rijdt en hij ondertussen aangeeft dat ik moet afslaan.
De gebruiker werd eerder al een sniet geladen, maar deze maand is het ineens erg vaak voor gekomen en daarstraks kreeg ik niet eens het keuze scherm. De verbinding met de app heb ik op deze manier ook nog nooit jiet gehad. Wel het gewone: kan auto niet bereiken, of andere gebruiker ingelogd. Deze keer was het een rode foutmelding die ik nog niet eerder had.
Hoe gaaf is dat?!
Op de joker staat dan: "FML" of beter "FMC".MLLL schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:30:
[...]
Nog even en je kunt een kwartetspelletje uitbrengen met al jouw foutmeldingen.
Hoe gaaf is dat?!
Same, maar en update mag er wel komen ik kwam er laatst achter dat deze wegwerkzaamheden: https://www.tubantia.nl/e...rong-in-lonneker~aef7bdb9 (afgerond najaar 2020 als ik het goed heb) nog niet verwerkt zijn op de kaarten van VW .. althans niet op de kaartversie die ik in de ID.7 heb.buddow schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:04:
Welke kaartversie hebben jullie? Sinds ik de auto heb, heb ik volgens mij nog geen update gehad. Staat nu op 24.10.
Overigens zag ik wel een update voor Spotify (de native app) staan, en dat mocht ook wel want dat was wel echt een crime qua bugs.
:strip_exif()/f/image/7TsFbLvEGITiYWGMhXCSktj2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Be5UvoDoWRX75TlQ9DLXG5sI.jpg?f=fotoalbum_large)
Enig idee wat ik kan doen?
Had precies hetzelfde bij mijn Tourer, na twee korte ritten werd ik netjes aangemeld als hoofdgebruiker. Daarnaast volgde er bij mij ook enkele updates, dus handig als je auto goed verbinding kan maken met internet.jorritTyb schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:52:
Ik heb sinds gisteren mijn ID7 Pro en heb er al wat mee gereden. Voelt heel goed aan dus tot nu toe gaat alles prima. Op een ding echter. Ik geraak niet aangemeld als hoofdgebruiker op mijn auto. Het was al aan het mislopen in de garage. Daar ging het ook niet. De garagist zij dan dat ik het thuis moest proberen omdat hij dacht dat er misschien iets bij volkswagen mis was. Ik heb de VW app en ben daarop aangemeld. Mijn VW app toont ook mijn auto en toont ook dat ik de hoofdgebruiker ben van die auto. In de auto zelf kan ik ook zien dat ik de hoofdgebruiker ben (zal dadelijk een paar schermen tonen) maar ik kan niet aanmelden als hoofdgebruiker. Ik heb al geprobeerd met QR code en dan komt hij zeggen dat er iets mis ging en dan zet hij mij terug als gast. Ik heb al geprobeerd met email en paswoord en dan net hetzelfde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enig idee wat ik kan doen?
Hopelijk snel opgelost!
Lijkt inderdaad iets met de verbinding met de server. Auto ook op de wifi thuis laten verbinden en even kijken of het dan werkt?BlackSpoTT schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:20:
[...]
Had precies hetzelfde bij mijn Tourer, na twee korte ritten werd ik netjes aangemeld als hoofdgebruiker. Daarnaast volgde er bij mij ook enkele updates, dus handig als je auto goed verbinding kan maken met internet.
Hopelijk snel opgelost!
Ik heb ondersteuning nodig voor het volgende onderwerp:
Oplaadproblemen, zowel ac als dc
AC: waar andere auto's met 11kW kunnen laden, haalt de mijne max 8kW en laat regelmatig na circa 1-2u een fase vallen, waardoor ik max 5kW haal.
DC: bij verschillende stations van Tesla en Fastnet proberen te laden. Na drie minuten crasht de verbinding. Elke 1-3min moet ik de kabel loshalen en opnieuw verbinden. Met hetzelfde resultaat. Bij één Tesla SuC wel succes, wellicht omdat de snelheid na de vierde poging door drukte onder de 80kW bleef.
Dit alles is niet volgens verwachting, niet volgens specs en ook niet werkbaar. Ik verwacht echt beter! Dit is uitermate teleurstellend
Wel steeds met rond de 50% batterij aande laadpaal gehangen maar bij een leeg Ionity station ‘s avonds laat met een laadpaal van 350kwh verwacht ik dan meer dan 97kwh.
Welke regio zit je? Wellicht dat je met iemand hier met jou even achter elkaar aan dezelfde paal kunt testen? Mocht dat ook niet werken gewoon 2 januari (of maandag zelfs) naar de dealer want dat hoort zo niet natuurlijk.resusaapje schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:03:
Supportverzoek ingediend.
Ik heb ondersteuning nodig voor het volgende onderwerp:
Oplaadproblemen, zowel ac als dc
AC: waar andere auto's met 11kW kunnen laden, haalt de mijne max 8kW en laat regelmatig na circa 1-2u een fase vallen, waardoor ik max 5kW haal.
DC: bij verschillende stations van Tesla en Fastnet proberen te laden. Na drie minuten crasht de verbinding. Elke 1-3min moet ik de kabel loshalen en opnieuw verbinden. Met hetzelfde resultaat. Bij één Tesla SuC wel succes, wellicht omdat de snelheid na de vierde poging door drukte onder de 80kW bleef.
Dit alles is niet volgens verwachting, niet volgens specs en ook niet werkbaar. Ik verwacht echt beter! Dit is uitermate teleurstellend
Druk je wel op die 'accu-voorverwarming' knop onder het batterij-menu? Of navigeer je naar de snellaadpaal via de VW navi?Wolksvagen schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:17:
Ik heb mijn ID 7 nu een paar weken en tot nu toe weinig gekke dingen. Wel maak ik me zorgen over de laadsnelheid. Tot nu toe verschillende snellaadpalen geprobeerd en nog niet boven de 97kwh uitgekomen.
Wel steeds met rond de 50% batterij aande laadpaal gehangen maar bij een leeg Ionity station ‘s avonds laat met een laadpaal van 350kwh verwacht ik dan meer dan 97kwh.
Als je dat niet doet zal snelladen nooit echt (heel) snel gaan, maar inderdaad een beetje rond de 60 à 100 kWh blijven hangen.
Als ik probeer aan te melden op de wifi dan zegt hij dat hij het beveiligingssysteem niet ondersteund. Dus dat werkt niet.Zoomzoom schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:31:
[...]
Lijkt inderdaad iets met de verbinding met de server. Auto ook op de wifi thuis laten verbinden en even kijken of het dan werkt?
Misschien gerelateerd maar ik bedenk wel dat ik ook in de VW app er niet in slaag om mijn identiteit te bevestigen. Hij probeert mijn ID kaart te lezen maar dan zegt hij dat het geen geldige kaart is. Mijn rijbewijs lukt ook niet maar dat is ook nog een oud type rijbewijs (zo'n papieren vodje) en dat is natuurlijk niet herkenbaar.
Dus misschien is dat het probleem?
Die had ik nu inderdaad aangedaan maar daar geeft ie ook altijd maar aan dat ie na afronding tot max 70 of 90 kWh kan laden. Ik verwacht dan eigenlijk in menu te zien dat ie tot 175kWh zal optimaliseren.True schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:41:
[...]
Druk je wel op die 'accu-voorverwarming' knop onder het batterij-menu? Of navigeer je naar de snellaadpaal via de VW navi?
Als je dat niet doet zal snelladen nooit echt (heel) snel gaan, maar inderdaad een beetje rond de 60 à 100 kWh blijven hangen.
:strip_exif()/f/image/PuoS0CLW71ii4D5ArkOcKXoH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Wolksvagen op 29-12-2024 10:29 ]
Dit is normaal. Zoek maar eens de laadcurce op van de auto. Tussen 0-30% zou je nog wel de maximale snelheid kunnen halen, daarna schroeft het BMS de snelheid terug. Vergelijk het met het vullen van een emmer water of een jerrycan voor kampeerders: je begint met de kraan vol open, dat schiet lekker op, maar al snel moet je de kraan wat terugschroeven omdat het teveel gaat spetteren en hoe voller hij wordt hoe meer je terugschroeft om te voorkomen dat de emmer overloopt. Laden op maximale snelheid tot 100% zou de accu slopen. Overigens blijkt uit verschillende laadtesten dat de ID7 juist in het stuk 80%-100% bovengemiddeld presteert, hij schroeft minder ver terug dan andere auto’s waardoor DC laden tot 100% niet eens zo extreem lang duurt.Wolksvagen schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:17:
Ik heb mijn ID 7 nu een paar weken en tot nu toe weinig gekke dingen. Wel maak ik me zorgen over de laadsnelheid. Tot nu toe verschillende snellaadpalen geprobeerd en nog niet boven de 97kwh uitgekomen.
YouTube: VW ID7 Pro 82 kWh charging test vs Tesla, Audi, Hyundai, BMW and Pol...
Vandaar dat ook voor het snel afleggen van langere afstanden wordt geadviseerd om te laden (en dus door te rijden) rond de 10%. Kijk maar eens wat 1000km challenges van Björn Nyland. Die rijdt soms wel tot ~5% en laadt dan soms maar tot 35-55% zodat je alleen laadt op de maximale snelheid en zo dus het minste tijd verliest. Als een routeplanner je steeds laat laden boven de 50% weet je zeker dat je consequent langer aan de laadpaal staat.
[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 29-12-2024 11:47 ]
Die ID bevestiging werkte bij mij ook voor geen meter... Uiteindelijk even bij de dealer langsgegaan want die kunnen het ID zelf bevestigen in een VW systeem.jorritTyb schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:55:
[...]
Als ik probeer aan te melden op de wifi dan zegt hij dat hij het beveiligingssysteem niet ondersteund. Dus dat werkt niet.
Misschien gerelateerd maar ik bedenk wel dat ik ook in de VW app er niet in slaag om mijn identiteit te bevestigen. Hij probeert mijn ID kaart te lezen maar dan zegt hij dat het geen geldige kaart is. Mijn rijbewijs lukt ook niet maar dat is ook nog een oud type rijbewijs (zo'n papieren vodje) en dat is natuurlijk niet herkenbaar.
Dus misschien is dat het probleem?
Is echter alleen nodig voor het openen en sluiten van de auto via de app denk ik.
Dat de wifi ook niet werkt is volgens mij toch iets consistent... Geen enkele internet verbinding lijkt te werken. Het systeem heeft waarschijnlijk toch een soort reset nodig dan.
Sinds een weekje rijd ik met een Volkswagen ID.7 77 kWh Pro Business Premium. De wagen heeft geen warmtepomp en is uitgerust met 20" velgen. Mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 23 kWh/100 km, terwijl ik vrij normaal rij. De auto staat standaard in Comfort-modus, en mijn verhouding snelweg/stadsverkeer is ongeveer 40/60.
Toch haal ik een rijbereik van nog geen 300 km op een volle batterij, wat me erg laag lijkt? Daarnaast viel me vanochtend op dat de capaciteit van de batterij met 4% was gezakt gedurende de nacht, terwijl de auto gewoon geparkeerd stond.
Zijn er anderen die gelijkaardige ervaringen hebben of misschien tips voor mij?
Alvast bedankt!
300km is, wel laag; gemiddeld 23kwh zou meer dan 300km range moeten zijn, maar goed, dat is afronding.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:28:
Hallo allemaal,
Sinds een weekje rijd ik met een Volkswagen ID.7 77 kWh Pro Business Premium. De wagen heeft geen warmtepomp en is uitgerust met 20" velgen. Mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 23 kWh/100 km, terwijl ik vrij normaal rij. De auto staat standaard in Comfort-modus, en mijn verhouding snelweg/stadsverkeer is ongeveer 40/60.
Toch haal ik een rijbereik van nog geen 300 km op een volle batterij, wat me erg laag lijkt? Daarnaast viel me vanochtend op dat de capaciteit van de batterij met 4% was gezakt gedurende de nacht, terwijl de auto gewoon geparkeerd stond.
Alvast bedankt!
Ik merk wel dat als ik veel opeenvolgende korte ritten maak de initiële opwarming van de auto en batterij best wel een hoog verbruik geeft... En dan kan het best dat veel korte ritten het rijbereik een flinke deuk geven denk ik... Ik zit met de mix stad/autostrade nu rond de 19.5kwh over 2000km... Maar de laatste week korte ritten is het verbruik wel eerder 23kw of zo. Op temp. Houden behoeft minder kw dan op temp. krijgen.
Maar ja, met veel korte ritten laad ik natuurlijk ook weer niet frequenter op dan 1x per week, dus vind ik niet echt een probleem.
In het begin zag ik ook batterij% flink bewegen... Nu is dat zo goed als weg. Heb een keer gehad tot 80% geladen en de volgende ochtend was het 86%... En ook omgekeerd.
Dat gespring is nu vrijwel weg, dus lijkt het dat de software zich moest calibreren.
Er is wel ook een setting om de link met de, app vast te houden de hele nacht door de 400Vbatterij de 12v te laten ondersteunen... En die heeft wel impact op de range na een nacht stilstand, maar weet niet hoeveel dat is... Nog niet gedaan.
Als je je hier een beetje in wil verdiepen is het handig om een fatsoenlijke log te hebben, zodat je eenvoudig kunt zien wat een ritje verbruikt. Daardoor kun je ook heel goed het verschil zien in verbruik bij verschillende temperaturen, maar bv. ook hoogtemeters (tenzij je in de polder woont). Ik gebruik Tronity en dat bevalt prima (kost met referral code iets van 35 euro voor een jaar).eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:28:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Ik zou iets langer rijden dan een weekje en ook nog een keer die tripteller resetten, dat deed bij mij ook best wel wat. Ik zit overigens ook zo rond de 23/100 en ik rijd vergelijkbaar als ik zou rijden met een ICE.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:28:
Hallo allemaal,
Alvast bedankt!
Ik gebruik wel de interieur voorverwarming, regelmatig eens de massagefunctie alsook de travel assist. Ik hoop dat dat niet de grote batterijvreters zijn daar dat net de zaken zijn die de auto leuk maken voor mij.Zoomzoom schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:55:
[...]
300km is, wel laag; gemiddeld 23kwh zou meer dan 300km range moeten zijn, maar goed, dat is afronding.
Ik merk wel dat als ik veel opeenvolgende korte ritten maak de initiële opwarming van de auto en batterij best wel een hoog verbruik geeft... En dan kan het best dat veel korte ritten het rijbereik een flinke deuk geven denk ik... Ik zit met de mix stad/autostrade nu rond de 19.5kwh over 2000km... Maar de laatste week korte ritten is het verbruik wel eerder 23kw of zo. Op temp. Houden behoeft minder kw dan op temp. krijgen
Ik heb intussen nog geen 700km op de wagen staan en dat is ook een mix van zowel autosnelweg als stad.
Die setting had ik wel opstaan. Heb hem nu wel uitgeschakeld daar die wat zinloos lijkt...
Er is wel ook een setting om de link met de, app vast te houden de hele nacht door de 400Vbatterij de 12v te laten ondersteunen... En die heeft wel impact op de range na een nacht stilstand, maar weet niet hoeveel dat is... Nog niet gedaan.
Goede tip, bedankt. Ga ik een van de dagen eens uittesten.The Legend schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:11:
[...]
Als je je hier een beetje in wil verdiepen is het handig om een fatsoenlijke log te hebben, zodat je eenvoudig kunt zien wat een ritje verbruikt. Daardoor kun je ook heel goed het verschil zien in verbruik bij verschillende temperaturen, maar bv. ook hoogtemeters (tenzij je in de polder woont). Ik gebruik Tronity en dat bevalt prima (kost met referral code iets van 35 euro voor een jaar).
ICE?True schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:35:
[...]
Ik zou iets langer rijden dan een weekje en ook nog een keer die tripteller resetten, dat deed bij mij ook best wel wat. Ik zit overigens ook zo rond de 23/100 en ik rijd vergelijkbaar als ik zou rijden met een ICE.
Wat vooral een accu-drainer is, is interieur verwarming. Dan doel ik op de ingestelde temperatuur en niet op stoel/stuur verwarming. Ik geloof ook niet dat de massagefunctie echt een stroomvreter is en TA doet helemaal niets. Die systemen draaien op de achtergrond ook dus uit/aan maakt niet uit.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:37:
[...]
Ik gebruik wel de interieur voorverwarming, regelmatig eens de massagefunctie alsook de travel assist. Ik hoop dat dat niet de grote batterijvreters zijn daar dat net de zaken zijn die de auto leuk maken voor mij.
Ik heb intussen nog geen 700km op de wagen staan en dat is ook een mix van zowel autosnelweg als stad.
[...]
Die setting had ik wel opstaan. Heb hem nu wel uitgeschakeld daar die wat zinloos lijkt..
Internal combustion engine dus een auto met een brandstofmotor.
Ik wil het graag eens meemakenasaki schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:58:
Van de paar keer dat ik aan snel laden heb gedaan, viel het mij op dat een lege batterij prima op max vermogen laad. Maar naarmate de batterij voller raakt, de laad snelheid naar beneden gaat. Maar de auto kan wel degelijk snel laden![Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QayD5QWoIucbDWsK6tVD8XTe.jpg?f=fotoalbum_large)
En wel een werkende snellaadaansluiting hebben

Die warmtepomp had misschien toch een goede keuze geweest...True schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:48:
[...]
Wat vooral een accu-drainer is, is interieur verwarming. Dan doel ik op de ingestelde temperatuur en niet op stoel/stuur verwarming. Ik geloof ook niet dat de massagefunctie echt een stroomvreter is en TA doet helemaal niets. Die systemen draaien op de achtergrond ook dus uit/aan maakt niet uit.
Ik heb op de autosnelweg de temperatuur eens verlaagd naar 19°C (staat standaard op 22 bij mij) en lijkt op het eerste zicht idd wel redelijk wat te schelen. Ik ga dat nog eens wat uitgebreider testen maar los daarvan niet veel zin in een frigo rond te gaan rijden.
Dat ligt er aan, vind jij het niet erg om onevenredig geld tegen meer range aan te gooien voor een zeer selectieve periode in het jaar (voor NL) of voor de wintersport óf als je veel echt lange afstanden rijdt in die periode? Ja dan is die WP een goede keuze.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:17:
[...]
Die warmtepomp had misschien toch een goede keuze geweest...
Ik heb op de autosnelweg de temperatuur eens verlaagd naar 19°C (staat standaard op 22 bij mij) en lijkt op het eerste zicht idd wel redelijk wat te schelen. Ik ga dat nog eens wat uitgebreider testen maar los daarvan niet veel zin in een frigo rond te gaan rijden.
In alle andere gevallen sta ja zeer infrequent een keertje extra bij een snellader wat nog steeds vele malen goedkoper is dan de WP aanschaf (of fiscale bijtelling voor de WP).
Voor de ID.7 zou ik in 99,5% v.d. gebruikers zeggen: nee een WP is echt onzin voor je.
Als ik wegrij dan kost verwarmen me zo’n 3kW volgens mij. Is dat dan veel meer zonder WP?
[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 29-12-2024 19:29 ]
Ik rijd meestal op 19. 5 of 20 graden... En vind dat eigenlijk meestal oke. Hetgeen ik wel altijd merk is dat je na verloop van tijd de temp hoger wil zetten omdat, als de auto eenmaal op temperatuur is, de ventilatie eigenlijk niet meer warmt maar dan weer wat koudere lucht blaast tot ie weer moet warmen... En op die momenten wil ik de temp dus hoger zetten en zo duw je vanzelf het verbruik omhoog en eindig je op 22-23 graden of zo.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:17:
[...]
Die warmtepomp had misschien toch een goede keuze geweest...
Bij mijn Kona had ik net hetzelfde... Was de hele tijd wat zoeken.
De stuurverwarming helpt hierbij voor de bestuurder wel merk ik... Die had de kona niet... Maar daar heeft de passagier niks aan.
Wie hier beter raad mee weet, ik hoor het graag...
Zal er eens op letten, je bedoelt dan voorverwarmen op de timer/kalender en/of handmatig per app?The Legend schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:28:
@True maakt jou auto ook zo’n herrie als hij aan het voorverwarmen is? Of is dat dan de warmtepomp die ik hoor loeien?
Als ik wegrij dan kost verwarmen me zo’n 3kW volgens mij. Is dat dan veel meer zonder WP?
Die 3 kW lees je dat af bij je laadpaal? Want ik heb geen paal thuis.
Ik zit voor langere ritten gerust zonder jas aan in de auto*, stoel en stuurverwarming aan en de climate op 21,5C heb je de ventilatoren handmatig ingesteld? Bij mij staan ze op auto.Zoomzoom schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:49:
[...]
Ik rijd meestal op 19. 5 of 20 graden... En vind dat eigenlijk meestal oke. Hetgeen ik wel altijd merk is dat je na verloop van tijd de temp hoger wil zetten omdat, als de auto eenmaal op temperatuur is, de ventilatie eigenlijk niet meer warmt maar dan weer wat koudere lucht blaast tot ie weer moet warmen... En op die momenten wil ik de temp dus hoger zetten en zo duw je vanzelf het verbruik omhoog en eindig je op 22-23 graden of zo.
De stuurverwarming helpt hierbij voor de bestuurder wel merk ik... Die had de kona niet... Maar daar heeft de passagier niks aan.
*mits voorverwarmd.
Of weet iemand toevallig nog van de juiste plek in het menu ergens? De voorruit verwarming is het icoontje met het gebogen glas, die kon ik nog wel vinden.

Idd, of bij het openen van de auto. En ik bedoelde gewoon bij de actuele verbruikscijfers van de auto, dus 3kWh/100km.True schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:57:
[...]
Zal er eens op letten, je bedoelt dan voorverwarmen op de timer/kalender en/of handmatig per app?
Die 3 kW lees je dat af bij je laadpaal? Want ik heb geen paal thuis.
Ga dat eens proberen voor een wat langere tijd. Het is zoals je zegt die koudere lucht wanneer die niet verwarmt die niet erg aangenaam is.Zoomzoom schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:49:
[...]
Ik rijd meestal op 19. 5 of 20 graden... En vind dat eigenlijk meestal oke. Hetgeen ik wel altijd merk is dat je na verloop van tijd de temp hoger wil zetten omdat, als de auto eenmaal op temperatuur is, de ventilatie eigenlijk niet meer warmt maar dan weer wat koudere lucht blaast tot ie weer moet warmen... En op die momenten wil ik de temp dus hoger zetten en zo duw je vanzelf het verbruik omhoog en eindig je op 22-23 graden of zo.
Bij mij zonder warmtepomp ook ongeveer 3KWh. Het is echter KWh/u en niet per 100km. Dus bij een lagere gemiddelde snelheid zit je al snel aan een meerverbruik van 4-5KWh/100km denk ik dan.The Legend schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:23:
[...]
Idd, of bij het openen van de auto. En ik bedoelde gewoon bij de actuele verbruikscijfers van de auto, dus 3kWh/100km.
Dat zal wel meevallen als je eenmaal op temperatuur bent, ja je hebt zeker nog meer verbruik dan niet verwarmen, maar niet dat wat je nodig hebt om van 4C omgevingstemperatuur op te warmen naar 21C.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:37:
[...]
Bij mij zonder warmtepomp ook ongeveer 3KWh. Het is echter KWh/u en niet per 100km. Dus bij een lagere gemiddelde snelheid zit je al snel aan een meerverbruik van 4-5KWh/100km denk ik dan.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik er in de winter toch nog 400 km uit zou kunnen halen, gezien het opgegeven rijbereik van meer dan 600 km.True schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:47:
[...]
Dat zal wel meevallen als je eenmaal op temperatuur bent, ja je hebt zeker nog meer verbruik dan niet verwarmen, maar niet dat wat je nodig hebt om van 4C omgevingstemperatuur op te warmen naar 21C.
Van 100% naar 2% en nog geen 300 km halen, dat is toch teleurstellend. Zelfs met het verhoogde verbruik van de verwarming en koudere temperaturen is de impact groter dan ik had verwacht.
Ik vraag me af hoe warm het dan wel moet zijn om bijv. een bereik van 500km te halen.
Sorry, maar dan heb je niet goed genoeg ingelezen, zie bijv. de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/...d/actieradius-en-verbruikeizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:10:
[...]
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik er in de winter toch nog 400 km uit zou kunnen halen, gezien het opgegeven rijbereik van meer dan 600 km.
Van 100% naar 2% en nog geen 300 km halen, dat is toch teleurstellend. Zelfs met het verhoogde verbruik van de verwarming en koudere temperaturen is de impact groter dan ik had verwacht.
Ik vraag me af hoe warm het dan wel moet zijn om bijv. een bereik van 500km te halen.
WLTP * 2 / 3 = redelijk praktijk gebruik
In de winter is dat minder, dat staat ook in het artikel.
En hier: https://ev-database.org/car/2118/Volkswagen-ID7-Tourer-Pro staat ook sinds jaar en dag wat informatie bij:
:strip_exif()/f/image/JdjtRLhAHJoWQB7MB8Kr7rf9.png?f=user_large)
edit: ik denk nog iets meer wennen en dan de trip counter resetten dan zal het vast wel redelijk zijn. Hoeveel km doe je nu met een volle accu?
[ Voor 6% gewijzigd door True op 29-12-2024 21:32 ]
Tussen wltp en echt verbruik zit inderdaad best een verschil, maar ik denk toch niet zo groot als je beschrijft, zie EV-database.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:10:
[...]
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik er in de winter toch nog 400 km uit zou kunnen halen, gezien het opgegeven rijbereik van meer dan 600 km.
Ik denk als alles zich stabiliseert en je redelijke settings hebt gevonden, dan haal je wel ergens tussen de 350 en 400 op de snelweg aan NL wintertemperatuur. En als die 10+ wordt zit je snel weer flink hoger.
Ik heb zelf wel wat langere ritten BE-NL en heb daarom geopteerd voor de 86kw en haal rond de 450km nu en dat is prima om heel veel snelladen te voorkomen.
Ik zet bijvoorbeeld in de individuele rijmodus de ACC op Eco mode... Dus ACC en Travel Assist rijdt dan weer wat zuiniger op de snelweg. Beetje calibreren, wat zoeken in de juiste configuratie en dan vindt je ongetwijfeld welke vorm past...
Mijn dealer had me trouwens sowieso naar ev-database verwezen om de praktijkrange te bekijken.
Zolang ik vooral op AC 's nachts thuis kan laden vind ik het eigenlijk prima.
Had wel iets gelijkaardig gezien maar ook in die tabel zie je dat ze 395km aangeven bij gecombineerd gebruik in koud weer, koud weer is dan -10°CTrue schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:32:
[...]
En hier: https://ev-database.org/car/2118/Volkswagen-ID7-Tourer-Pro staat ook sinds jaar en dag wat informatie bij:
[Afbeelding]
Ik heb het nu nog maar één keer getest. Opgeladen tot 100% en laten ontladen tot ik op 2% capaciteit zat. 285km afgelegd over 2 dagen.edit: ik denk nog iets meer wennen en dan de trip counter resetten dan zal het vast wel redelijk zijn. Hoeveel km doe je nu met een volle accu?
Eigenlijk zou de klimaatregeling de ventilatie automatisch zachter moeten zetten als hij niet warmt... Maar dat doen ze blijkbaar nooit. Nog eens zoeken naar een chatgpt instructie om dat snel aan te passen als de luchtstroom te koud voelt...eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:33:
[...]
Ga dat eens proberen voor een wat langere tijd. Het is zoals je zegt die koudere lucht wanneer die niet verwarmt die niet erg aangenaam is.
Welke snelheid hou jij dan aan op de snelweg?Zoomzoom schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:50:
[...]
Tussen wltp en echt verbruik zit inderdaad best een verschil, maar ik denk toch niet zo groot als je beschrijft, zie EV-database.
Ik denk als alles zich stabiliseert en je redelijke settings hebt gevonden, dan haal je wel ergens tussen de 350 en 400 op de snelweg aan NL wintertemperatuur. En als die 10+ wordt zit je snel weer flink hoger.
Ik heb zelf wel wat langere ritten BE-NL en heb daarom geopteerd voor de 86kw en haal rond de 450km nu en dat is prima om heel veel snelladen te voorkomen.
Ik zet bijvoorbeeld in de individuele rijmodus de ACC op Eco mode... Dus ACC en Travel Assist rijdt dan weer wat zuiniger op de snelweg. Beetje calibreren, wat zoeken in de juiste configuratie en dan vindt je ongetwijfeld welke vorm past...
Mijn dealer had me trouwens sowieso naar ev-database verwezen om de praktijkrange te bekijken.
Zolang ik vooral op AC 's nachts thuis kan laden vind ik het eigenlijk prima.
Ik heb al jaren de gewoonte men cruise control op 125km/h in te stellen, nu ik elektrisch rijd beperk ik me tot 115km/h maar misschien is dat nog te hoog?.
Ik doe veel NL/BE. In Nederland zet ik em op 107/108 of zoiets. België is 120.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:00:
[...]
Welke snelheid hou jij dan aan op de snelweg?
Ik heb al jaren de gewoonte men cruise control op 125km/h in te stellen, nu ik elektrisch rijd beperk ik me tot 115km/h maar misschien is dat nog te hoog?.
Met de kona reed ik in België nooit harder dan 110 max 115, maar met de id7 is de verbruikmix nu dusdanig dat 120 prima kan zonder gek verbruik.
Maar wel redelijk veel travel assist dus dan is dat wel op Eco.
Ik zou het zeker nog wat km en laadbeurten geven...
Wat doet die travel assist dan anders in eco mode?Zoomzoom schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:10:
[...]
Ik doe veel NL/BE. In Nederland zet ik em op 107/108 of zoiets. België is 120.
Met de kona reed ik in België nooit harder dan 110 max 115, maar met de id7 is de verbruikmix nu dusdanig dat 120 prima kan zonder gek verbruik.
Maar wel redelijk veel travel assist dus dan is dat wel op Eco.
Ik zou het zeker nog wat km en laadbeurten geven...
Eco geeft die wat minder 'gas' en accelereert die dus wat minder snel. Nog steeds snel/normaal genoeg om niet irritant te zijn.eizopro schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:54:
[...]
Wat doet die travel assist dan anders in eco mode?
Bij Direct gaat mijn ID.7 thuis op 11 kW laden, maar heb ik de voorkeurstijden ingesteld, bijvoorbeeld van 01:00-07:00, dan gaat hij op een veel lagere snelheid laden. Berekent de wagen soms wat er aan kWh’s bij moet en deelt hij dat door het aantal te laden uren?
Catch my drift?
Ik sta nu in centrum Almere. Zie je zo?Zoomzoom schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:31:
Ik heb nog niet veel andere id7 in het wild gezien... Maar vanochtend zowaar een blauwe bij de Mall of The netherlands in Leidschendam...
Beetje te ver van Leidschendam en er moeten nog boodschappen gedaan worden voor oudjaarresusaapje schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:26:
[...]
Ik sta nu in centrum Almere. Zie je zo?

Ik heb m'n ID.7 nu 11 maanden, en het is zo ongeveer sinds begin december dat ik zelf vrij regelmatig andere ID.7's zie rondrijden..Zoomzoom schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:31:
Ik heb nog niet veel andere id7 in het wild gezien... Maar vanochtend zowaar een blauwe bij de Mall of The netherlands in Leidschendam...
PS Een autoverkoper zei me jaren geleden dat je in België vanaf 1000 verkochte exemplaren het gevoel begon te krijgen dat je een type vaker begon te zien.
Overige VW's zonder lichtgevend logo (of je er nu fan van bent of niet), ogen nu wel ineens alsof er iets stuk is in het donker.
Het is overigens ook geen nekkendraaier. Ik word in de ID.7 nooit nagekeken (kan ook de kleurstelling zijn). Dat was bij de EV6 wel anders. Daar kwamen mensen je zelfs aanspreken.

[ Voor 30% gewijzigd door DaMenaz op 30-12-2024 15:35 ]
Catch my drift?
Ik had ook dat gevoel bij een laadbeurt maar heb dat eigenlijk nog helemaal niet nagekeken. Meestal laat ik em tot de ochtend gewoon z'n ding doen en denk er verder niet veel van.DaMenaz schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:48:
Ervaren meer mensen een verschil in laadsnelheid tussen Direct Laden en Laden Op Voorkeurstijden?
Bij Direct gaat mijn ID.7 thuis op 11 kW laden, maar heb ik de voorkeurstijden ingesteld, bijvoorbeeld van 01:00-07:00, dan gaat hij op een veel lagere snelheid laden. Berekent de wagen soms wat er aan kWh’s bij moet en deelt hij dat door het aantal te laden uren?
Sowieso zou gespreid kunnen laden wel mooi zijn, vooral als je met zonstroom zit in de zomer waar je op een zonnige weekenddag of thuiswerkdag niet meteen 11kw per uur wil trekken... Maar zoals gezegd... Het viel me ook maar 1 keer op.
Ik heb zelf geen thuislader maar misschien even deze link bekijken.Zoomzoom schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:23:
[...]
Ik had ook dat gevoel bij een laadbeurt maar heb dat eigenlijk nog helemaal niet nagekeken. Meestal laat ik em tot de ochtend gewoon z'n ding doen en denk er verder niet veel van.
Sowieso zou gespreid kunnen laden wel mooi zijn, vooral als je met zonstroom zit in de zomer waar je op een zonnige weekenddag of thuiswerkdag niet meteen 11kw per uur wil trekken... Maar zoals gezegd... Het viel me ook maar 1 keer op.
https://www.reddit.com/r/...ed&utm_content=action_bar
Slaat niet direct op de ID7 en 3 jaar oud maar misschien nog steeds een bug?
Voor wie nog nooit aan een snellader heeft gestaan: probeer het eens uit. Mocht je eens een flinke afstand willen/moeten rijden en er dan achterkomen dat het niet werkt, ben je mooi de pineut.
Nog even kort samengevat voor de waybackmachine:
Bij het snelladen aan bv een Tesla Supercharger, bij Ionity of Fastned, breekt de sessie spontaan na 1 á 3 minuten af. Daarna kan je de kabel er uithalen (op de a/b 3x op "openen" drukken) en 'm er opnieuw indoen voor een herhaling van het feest. In die 1 á 3 minuten haal je 1 á 10kW binnen.
Op verschillende punten, bij verschillende merken in verschillende landen uitgeprobeerd. Zelfde resultaat.
Eén uitzondering: een Tesla SuC die zo drukbezet was dat je max 60kW haalde. Dus wellicht dat het aan de laadsnelheid ligt? 60kW betekent ca. 20kWh in 15min.
Ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt. Ik hoorde al dat het aantal EV-specialisten bij VW in Nederland op één vinger te tellen zijn en dat hij hopelijk februari tijd heeft...

Vandaag die individuele rijmodus eens getest. Elke keer dat ik terug in de auto stap, staat deze echter weer in Comfort Mode. Na even in de handleiding te hebben gezocht, blijkt dit normaal te zijn en is het ook niet mogelijk om dit ergens aan te passen. Best wel vervelend.True schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:08:
[...]
Eco geeft die wat minder 'gas' en accelereert die dus wat minder snel. Nog steeds snel/normaal genoeg om niet irritant te zijn.
Ik heb het dat mensen me inhalen en ernaast blijven hangen, of inhalen en dan naar rechts gaan om zelf weer ingehaald te worden. Rood, een oplichtend logo en wagenwielen vallen blijkbaar wel op.DaMenaz schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:34:
Kwam gisteren een zilverkleurige Tourer tegen. Het is inderdaad nog een witte raaf.
Overige VW's zonder lichtgevend logo (of je er nu fan van bent of niet), ogen nu wel ineens alsof er iets stuk is in het donker.
Het is overigens ook geen nekkendraaier. Ik word in de ID.7 nooit nagekeken (kan ook de kleurstelling zijn). Dat was bij de EV6 wel anders. Daar kwamen mensen je zelfs aanspreken.
Schijnt wettelijk voorgeschreven te zijn. Hij is gecertificeerd voor een bepaald verbruik en dient dan ook normaal zo te starten.eizopro schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:39:
[...]
Vandaag die individuele rijmodus eens getest. Elke keer dat ik terug in de auto stap, staat deze echter weer in Comfort Mode. Na even in de handleiding te hebben gezocht, blijkt dit normaal te zijn en is het ook niet mogelijk om dit ergens aan te passen. Best wel vervelend.
Ja jong, als ik zin heb om sportief te rijden, dien ik vooraf DRIE knoppen in te drukken: eigenbaanpiep, snelheidspiep, sportyspicemode.
Nu ja, in ruil daarvoor hoeven wij BEVers bij het stoplicht geen ctrl-alt-del-launchcontrol uit te voeren
[ Voor 7% gewijzigd door resusaapje op 30-12-2024 20:05 ]
Yup, maar het zit een beetje in mijn systeem heb 'm als 'widget' op mijn homescherm staan. Je kunt ook Ida vragen: zet mijn rijprofiel op individual, dat werkt ook.eizopro schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:39:
[...]
Vandaag die individuele rijmodus eens getest. Elke keer dat ik terug in de auto stap, staat deze echter weer in Comfort Mode. Na even in de handleiding te hebben gezocht, blijkt dit normaal te zijn en is het ook niet mogelijk om dit ergens aan te passen. Best wel vervelend.
Heb ik met VW over gemaild... Blijkt dat een auto 1 typegoedkeuring krijgt op 1 modus... En dat is bij iedereen zowat Comfort... En daar moet hij bij elke start dus weer in staan. Misschien zelfs een soort overblijfsel van CO2 impact meting van gewone motoren...eizopro schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:39:
[...]
Ik ga nu meestal met een voice instructie naar rijmodus individueel bij de start.
[ Voor 6% gewijzigd door Zoomzoom op 30-12-2024 20:55 ]
Hoe staat ie als widget op het home scherm? Volgens PON moest dat via drive mode en dan individual en kon het niet met 1 touch.True schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:08:
[...]
Yup, maar het zit een beetje in mijn systeem heb 'm als 'widget' op mijn homescherm staan. Je kunt ook Ida vragen: zet mijn rijprofiel op individual, dat werkt ook.
Op de BE site kan je nu ook kiezen met of zonder geluidsisolerende beglazing.resusaapje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:08:
Nieuws uit Duitsland:
Exterieur Pakket Plus: "Zijruiten vóór geluidsisolerend" zijn moeilijk leverbaar. Reken op drie maanden extra.
in de Duitse configurator is gelaagd glas vóór al uit het Exterieur Pakket Plus gehaald. Scheelt daar €290.
Kan ze trouwens van harte aanbevelen
Hoe kan je controleren of je geluidsisolerende beglazing hebt? Mijn leverdatum is van eind maart naar eind januari gegaan, dat roept bij mij wat argwaan op
In één van de layouts kan je de drive mode in een wat grotere tegel plaatsen waar je dan met 1 touch meteen een selectie kunt maken.Zoomzoom schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:56:
[...]
Hoe staat ie als widget op het home scherm? Volgens PON moest dat via drive mode en dan individual en kon het niet met 1 touch.
Voor mij niet zo handig daar ik enkel het hoofd tabblad gebruik en er geen combinatie mogelijk lijkt te zijn van zowel de drive mode als de kaart.
Ja, nu je het zegt! Het zou inderdaad handig zijn geweest als er in die individuele modus een mogelijkheid was om bepaalde assist-opties uit te schakelen. 😊resusaapje schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:43:
[...]
Schijnt wettelijk voorgeschreven te zijn. Hij is gecertificeerd voor een bepaald verbruik en dient dan ook normaal zo te starten.
Ja jong, als ik zin heb om sportief te rijden, dien ik vooraf DRIE knoppen in te drukken: eigenbaanpiep, snelheidspiep, sportyspicemode.
Nu ja, in ruil daarvoor hoeven wij BEVers bij het stoplicht geen ctrl-alt-del-launchcontrol uit te voeren
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1