Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 14:31
KoezzyEV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:02:
[...]

Ja, inderdaad, stom van me, ontbreken van verkeersinfo in navigatie is niet afhankelijk van welke versie nav software.
En zowel in mijn app als in mijn auto staat VW Connect en VW Connect Plus "actief"
Blijft gek dat ik geen verkeersinfo heb als ik navigeer, dealert maar eens bellen want volgens mij staat alles in app en in auto goed ingesteld...
;w
Heb je in de app gekeken bij Instellingen - Mobiele Online Services (oid...) of daar Onlinie Verskeersinformatie actief staat zonder een foutmelding erbij? En deel je in de auto de lokatie van de auto met VW? Dat laatste is nodig om verkeersinfo op te halen (anders moet ie van heel de wereld eea ophalen en dan wordt wat veel...)?

Ik hoop met schoten hagel de mug te raken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMaverick
buddow schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:22:
[...]

Waar kun je zien welke versie je hebt? Als ik bij de VW Connect Plus sta dan zie ik ook een grote kaart van 17.06, maar ik zou verwachten dat de dealer die er al op gezet heeft bij aflevering in november.
Dat zie je onder Setup - Systeem informatie in de auto. Daar staat ergens het versienummer van de kaartinformatie.

De download van 17.06.2024 zie ik nu ook staan, maar heb ik zelf nooit geïnstalleerd. Die zal wel via USB geïnstalleerd moeten worden, maar ik weet niet of dat een echte verbetering zal zijn tov een OTA bijgewerkte versie die al informatie heeft verwerkt van na juli 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoezzyEV
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:55
MJMaverick schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:24:
[...]

Heb je in de app gekeken bij Instellingen - Mobiele Online Services (oid...) of daar Onlinie Verskeersinformatie actief staat zonder een foutmelding erbij? En deel je in de auto de lokatie van de auto met VW? Dat laatste is nodig om verkeersinfo op te halen (anders moet ie van heel de wereld eea ophalen en dan wordt wat veel...)?

Ik hoop met schoten hagel de mug te raken :P
Ja in de APP onder "mobiele onlinediensten" staat ALLES aangevinkt, en ook onder "Privacy" staat alles aangevinkt, dus ook in beide staat de "Online verkeersinformatie" aan...
Net telefonisch met de dealer dit besproken en alle menuopties in APP en AUTO met hun doorgenomen, alles lijkt goed ingesteld, ze gaan het bespreken en ik wordt teruggebeld...
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritTyb
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-06 11:49
Hoi ik heb een vraagje ivm opladen. Kun je kiezen in de auto met welke capaciteit hij gaat opladen? Mijn auto gaat veel thuis staan en ik wil hem graag heel traag opladen zodat ik het capaciteitstarief niet overtref. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-06 20:26
jorritTyb schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:42:
Hoi ik heb een vraagje ivm opladen. Kun je kiezen in de auto met welke capaciteit hij gaat opladen? Mijn auto gaat veel thuis staan en ik wil hem graag heel traag opladen zodat ik het capaciteitstarief niet overtref. Kan dat?
In de app instellingen kan je verminderde AC laadstroom kiezen... Maar heb het zelf nog niet geprobeerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritTyb
Zoomzoom schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:25:
[...]

In de app instellingen kan je verminderde AC laadstroom kiezen... Maar heb het zelf nog niet geprobeerd....
En weet je toevallig tot hoe laag dat kan gaan?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
jorritTyb schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:07:
[...]

En weet je toevallig tot hoe laag dat kan gaan?

Bedankt!
Niet zelf getest dus, maar ik las wel iets op forums van 2~3.5 kwh of zo dus flink lager dan 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 22:57
Volgens mij is die stand voor als je max 1 fase vermogen wil laden, dus rond de 3600 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 12:34
Zoomzoom schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]

Bedoel je dat de 19inch wintervelgen (die ik!notabene van de VW dealer geleverd heb gekregen voor de id7) slechte velgen zijn voor de range? Dat zou ik wel graag weten dan.
Helaas heeft de configurator een defect, dus kan de officiële cijfers er niet bij pakken, maar de velgen zijn, zoals door anderen reeds aangehaald, niet de aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en winterbanden hebben ook altijd een negatieve invloed. Dacht dat dat wel algemeen bekend was.

Overigens is de 19kWh/100km dan eigenlijk zo een slechte waarde nog niet in het koudere jaargetijde lijkt me? WLTP lijkt me sowieso wat onhaalbaar, ongeacht de auto. Die test is gewoon niet representatief voor puur snelweggebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 10:43
asaki schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:16:
Volgens mij is die stand voor als je max 1 fase vermogen wil laden, dus rond de 3600 Watt.
Nee, mijn ervaring is dat hij de stroom per fase halveert. Dus bij 3 fasen komt hij rond 5-5,5kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoomzoom
Ik had verwacht dat stadsverkeer (ook volgens de data) zuiniger zou zijn dan snelweg... Echter, stadsverkeer ritjes van 15 of 20minuten zitten rond 22kwh, terwijl ik bij snelweg aan 100 of 110 lager zit. Zelfs als ik de verwarming uitzet is dat zo... Ik merk wel dat ie bij start heel hoge waardes aangeeft (40-60) voor even... Dus dat duwt het gemiddelde zeker omhoog. Ook dat gebeurt met of zonder verwarming... Is dit herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 06:45

resusaapje

h less

MaandDE ID.7DE ID.7 GTXNL ID.7NL ID.7 GTX
September 202331
Oktober 2023181
November 202356415
December 202329113
Januari 202414228
Februari 20249530
Maart 202425858
April 202445842
Mei 2024475105
Juni 202459867
Juli 20241161115
Augustus 20241438112108
September 20242673248129
Oktober 202424272791375
November 202426134201891

Ik stel vast dat allrad in DE een stuk populairder is dan hier: 16% in november. Zal ongetwijfeld te maken hebben met meer bergen en meer sneeuw dan hier 8)

Van alle nieuwe BEV's op de Duitse wegen, maakt de ID.7 in november 7% uit, en gedurende dit hele jaar tot nog toe 4%. Niet slecht voor zo'n grote, dure bak.

Opvallend genoeg worden daar bijna twee keer zoveel AWD/4WD verkocht dan BEV: voor heel 2024 350k om 630k. EV is nog steeds een niche product...

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
resusaapje schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:00:

EV is nog steeds een niche product...
Duitsland is een niche markt aan het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vinslo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:07:
[...]

Nee, mijn ervaring is dat hij de stroom per fase halveert. Dus bij 3 fasen komt hij rond 5-5,5kW.
Correct. Meer valt er niet in te stellen in de auto, behalve die halvering vraagt ie altijd het maximale mogelijk.

Wil je meer controle, moet je dat zoeken in je laadpaal. Ik gebruik een Alfen i.c.m. evcc, werkt top.
Zoomzoom schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:13:
Ik had verwacht dat stadsverkeer (ook volgens de data) zuiniger zou zijn dan snelweg... Echter, stadsverkeer ritjes van 15 of 20minuten zitten rond 22kwh, terwijl ik bij snelweg aan 100 of 110 lager zit. Zelfs als ik de verwarming uitzet is dat zo... Ik merk wel dat ie bij start heel hoge waardes aangeeft (40-60) voor even... Dus dat duwt het gemiddelde zeker omhoog. Ook dat gebeurt met of zonder verwarming... Is dit herkenbaar?
Normaal gesproken is stadverkeer inderdaad zuiniger. Op de cabineverwarming heb je invloed, echter op de batterijverwarming niet. Als de batterijtemperatuur beneden een X aantal graden komt (ik ken de status van de huidige software niet), dan gaat het verwarmingscircuit van de batterij gewoon lopen. En dan kun je op korte ritten alsnog wel een stevig verbruik hebben.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

The Legend

*Plop*

JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:18:
[...]

Correct. Meer valt er niet in te stellen in de auto, behalve die halvering vraagt ie altijd het maximale mogelijk.

Wil je meer controle, moet je dat zoeken in je laadpaal. Ik gebruik een Alfen i.c.m. evcc, werkt top.

[...]

Normaal gesproken is stadverkeer inderdaad zuiniger. Op de cabineverwarming heb je invloed, echter op de batterijverwarming niet. Als de batterijtemperatuur beneden een X aantal graden komt (ik ken de status van de huidige software niet), dan gaat het verwarmingscircuit van de batterij gewoon lopen. En dan kun je op korte ritten alsnog wel een stevig verbruik hebben.
Mijn ervaring is dat echt korte ritjes niet zuiniger zijn. Dat is denk ik ook logisch, omdat je dan vaak (bijna) tot stilstand komt. Je regenereert nooit hetzelfde als wat je bij optrekken verbruikt (ook bij rustig wegrijden). Zodra je een tijdje op constante snelheid kan blijven schiet het verbruik naar beneden, maar een stoplicht om de 200 meter is vrij dodelijk in mijn ervaring.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoomzoom
The Legend schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:10:
[...]

Mijn ervaring is dat echt korte ritjes niet zuiniger zijn. Dat is denk ik ook logisch, omdat je dan vaak (bijna) tot stilstand komt. Je regenereert nooit hetzelfde als wat je bij optrekken verbruikt (ook bij rustig wegrijden). Zodra je een tijdje op constante snelheid kan blijven schiet het verbruik naar beneden, maar een stoplicht om de 200 meter is vrij dodelijk in mijn ervaring.
Ik ben dan wel nieuwsgierig in welke stad ze die verbruikscalculatie maken voor stadsverkeer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

The Legend

*Plop*

Zoomzoom schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:55:
[...]

Ik ben dan wel nieuwsgierig in welke stad ze die verbruikscalculatie maken voor stadsverkeer ;)
Geen idee, maar ik vermoed dat daar weinig ritten inzitten van minder dan 2km. Die supermarkt-runs zijn bij mij aanmerkelijk minder zuinig. Maar ik moet zeggen dat ik nog geen vol jaar heb gereden, dus als dit effect in de zomer helemaal weg is dan ‘stand ik corrected’ :P

[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 07-12-2024 11:24 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:30
[...]

Verbruikscalculaties zijn bij mijn weten puur gebaseerd op laboratorium-testen onder perfect gedefinieerde en gecontroleerde omstandigheden, met klimatisering, meetapparatuur en servo's die exact dezelfde rem- en acceleratie-input kunnen geven op exact dezelfde momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 21:18
JanHenk schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:18:
[...]

Dank je voor de EVCC link. Ik kende het niet en wou het al zelf maken. Ik heb het nu nog niet nodig, maar verwacht in 2025 of alleszins niet veel later ook een digitale teller te krijgen, dan wordt dit interessant en nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
ASW1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:12:
[...]

Duitsland is een niche markt aan het worden.
offtopic:
Duitsers zijn een zeer, zeer risicomijdend volkje. Ze praten zichzelf al jaren de crisis in en zien nog meer leeuwen en beren qua EV's dan Nederlanders. Dat de EV daar niet loopt, snap ik wel. De meesten hebben er een appartementje, geen huis, laat staan een oprit. Verenigingen van eigenaren vinden laadpunten maar eng en de meesten "hebben het niet nodig", dus veto.

Het gros is ook gewoon een stuk minder welgesteld dan de Nederlander. En degene die er wel goed boert, zet daarentegen gewoon een middenklasse Diesel voor de deur. De fiscale voordelen waren tot voor kort ook gewoon niet interessant genoeg om de zakelijk rijder te overtuigen, zoals een cap van 60k EUR voor de flink lagere bijtelling. Deze ligt nu op 70k hetgeen ook precies in de pas loopt met de verhoogde afzet sinds juli.

Kwarttarief bijtelling voor een ID7 tot 70k cataloguswaarde is natuurlijk een heel goede deal. Maar goed, je moet er wel het leasebudget voor hebben. Want voor 300 Euro de maand minder zet je een Mercedes C-Klasse diesel voor de deur... MRB is immers geen factor van belang, peut goedkoop en stroom stervensduur. Geen 270 PK, wel een range van 1000km.

Dus ja, ik sta er niet van te kijken. Van de steden waar ik kom zie ik eigenlijk enkel in München de laadpalen steevast goed bezet staan. Kijk je dan in Keulen, daar heb je als EV rijder vrijwel standaard een privépaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:07
[...]
Dat gebeurt op een laboratioriumtestbank.

In welke stad die staat, geen idee. :+

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Vandaag twee ritjes: 80 km waarvan 75 km snelweg waarbij de heenweg voorverwarmd was (stoelen, stuur, voorkant) (en zonder laadpaal aangesloten). En we op de terugweg vanuit een laadpaal zijn weggereden. De TA op 103 en heenweg kwam die maar niet onder de 20 kWh/100 km. Op de terugweg zag ik 17,3 kWh/100 km op de snelweg.

Ik denk dat dit voornamelijk te maken had met het voorverwarmen en het op temperatuur brengen van het accupakket (geen optimaliseren voor snel laden overigens). Eventueel de wind: windkracht 4 de halve rit in de zijkant de andere helft op de heenweg van voor en op de terugweg van achter en daarna in de zijkant.

Het verbaasd mij een beetje dat ik alleen 'met goed geluk' de wagen onder de 20 kWh/100 km kan krijgen, ben ik de enige met die ervaring?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

True schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:59:

Het verbaasd mij een beetje dat ik alleen 'met goed geluk' de wagen onder de 20 kWh/100 km kan krijgen, ben ik de enige met die ervaring?
Het is 6°. Ik zie het probleem niet. Gewoon lekker genieten. Verder stoel- en stuurverwarming gebruiken en de kachel laag houden.

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoomzoom
Vandaag twee ritjes: 80 km waarvan 75 km snelweg waarbij de heenweg voorverwarmd was (stoelen, stuur, voorkant) (en zonder laadpaal aangesloten). En we op de terugweg vanuit een laadpaal zijn weggereden. De TA op 103 en heenweg kwam die maar niet onder de 20 kWh/100 km. Op de terugweg zag ik 17,3 kWh/100 km op de snelweg.

Ik denk dat dit voornamelijk te maken had met het voorverwarmen en het op temperatuur brengen van het accupakket (geen optimaliseren voor snel laden overigens). Eventueel de wind: windkracht 4 de halve rit in de zijkant de andere helft op de heenweg van voor en op de terugweg van achter en daarna in de zijkant.

Nou, op basis van de reviews en ev database verbaast het me... Maar met mijn eigen ervaring deze eerste week verbaast het me niet. Daarnet weer ritje van 40km deel snelweg deels 70km weg... 21.5kwh. Dus nog hoger.
Volgens ev database zou de range van mijn pro s bij min 10 met verwarming nog bijna 430km gecombineerd moeten zijn... Maar met deze cijfers gaat dat mijns inziens nooit lukken. En ik rijd dan nog relatief zuinig... 13.6kwh jaargemiddelde op de Kona.

De auto rijdt fantastisch... Maar het verbruik is toch wat hoger dan verwacht voor deze temperaturen. Uiteindelijk zal ik het maar eerst echt weten na een jaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
resusaapje schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:11:
[...]

Het is 6°. Ik zie het probleem niet. Gewoon lekker genieten. Verder stoel- en stuurverwarming gebruiken en de kachel laag houden.
Ik zeg ook nergens dat het een probleem is ;), maar dit strookt niet met wat ik lees en hoor. Vandaar de opmerking. En ik vind autorijden met een jas aan niet heel prettig, dus als ik weet dat ik een rit heb van half uur hang ik de jas op (heerlijk die haakjes) en gaat de verwarming gewoon aan. Meestal zet de voor-verwarming al aan voor een rit - wat natuurlijk ook effect kan hebben op het verbruik omdat ik meestal niet vanuit een laadpaal wegrijdt.
Zoomzoom schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:06:
[...]

Nou, op basis van de reviews en ev database verbaast het me... Maar met mijn eigen ervaring deze eerste week verbaast het me niet. Daarnet weer ritje van 40km deel snelweg deels 70km weg... 21.5kwh. Dus nog hoger.
Volgens ev database zou de range van mijn pro s bij min 10 met verwarming nog bijna 430km gecombineerd moeten zijn... Maar met deze cijfers gaat dat mijns inziens nooit lukken. En ik rijd dan nog relatief zuinig... 13.6kwh jaargemiddelde op de Kona.

De auto rijdt fantastisch... Maar het verbruik is toch wat hoger dan verwacht voor deze temperaturen. Uiteindelijk zal ik het maar eerst echt weten na een jaar natuurlijk.
Was het in jouw geval ook niet vanuit een laadpaal wegrijden, of wel maar niet voorverwarmd via de app of timer (via de app)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Heeft iemand hier al eens geprobeerd de parkeer positie van de auto uit weconnect te halen? Ik zie via MQTT wel een twee-tal topics met parkingPosition/latitude en parkingPosition/longitude maar die veranderen nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoomzoom
True schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:12:
[...]

Ik zeg ook nergens dat het een probleem is ;), maar dit strookt niet met wat ik lees en hoor. Vandaar de opmerking. En ik vind autorijden met een jas aan niet heel prettig, dus als ik weet dat ik een rit heb van half uur hang ik de jas op (heerlijk die haakjes) en gaat de verwarming gewoon aan. Meestal zet de voor-verwarming al aan voor een rit - wat natuurlijk ook effect kan hebben op het verbruik omdat ik meestal niet vanuit een laadpaal wegrijdt.

[...]

Was het in jouw geval ook niet vanuit een laadpaal wegrijden, of wel maar niet voorverwarmd via de app of timer (via de app)?
Ik had niet voorverwarmd en er stond nog 326km op de batterij, dus gewoon een ritje vanuit koud aan 6.5graden. En met verwarming. Dus heel eco was het niet... Zag ook de eerste paar km 50+kwh... Dus de batterij en auto werd dus flink verwarmd. De ranges die ze in EV database aangeven zijn beter aan diepvriestemperaturen, dus hoe dat dan gehaald wordt... Dan moeten de ritten toch al veel langer duren zodat het effect van dat startverbruik wat weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
asaki schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:43:
Heeft iemand hier al eens geprobeerd de parkeer positie van de auto uit weconnect te halen? Ik zie via MQTT wel een twee-tal topics met parkingPosition/latitude en parkingPosition/longitude maar die veranderen nooit.
Ik heb een ID4 en ik zie de parking posities in de "vwsfriend" veranderen, maar je moet wel op de website alle privacy dingen "ja" op zeggen 8) . Ik draai SW 5.0.

In de output zie ik wel:
code:
1
2
3
2024-12-01T12:25:34+0000:INFO:trip_agent:Vehicle VIN provides a parkingPosition and thus allows to record trips based on position
2024-12-07T17:40:29+0000:INFO:trip_agent:Vehicle VIN started a trip
2024-12-07T18:30:29+0000:INFO:trip_agent:Vehicle VIN ended a trip

[ Voor 10% gewijzigd door UTMachine op 07-12-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
UTMachine schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb een ID4 en ik zie de parking posities in de "vwsfriend" veranderen, maar je moet wel op de website alle privacy dingen "ja" op zeggen 8) . Ik draai SW 5.0.

In de output zie ik wel:
code:
1
2
3
2024-12-01T12:25:34+0000:INFO:trip_agent:Vehicle VIN provides a parkingPosition and thus allows to record trips based on position
2024-12-07T17:40:29+0000:INFO:trip_agent:Vehicle VIN started a trip
2024-12-07T18:30:29+0000:INFO:trip_agent:Vehicle VIN ended a trip
Ik dacht dat ik dat al had gedaan... heb je wellicht een website link? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Wat is nu eigenlijk de actuele status van die ChatGPT integratie in de ID.7? Allemaal ronkende teksten op de VW-site, maar in de praktijk is het constant “Dat moet ik nog leren”.

https://www.volkswagen.nl...atgpt-in-spraakassistent/

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:16
asaki schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:38:
[...]

Ik dacht dat ik dat al had gedaan... heb je wellicht een website link? :D
Je kan het via de VW app doen:
Instellingen -> Dienstenpakketten -> Privacyinstellingen -> Parkeerpositie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Valt me op dat de wagen bij ingesteld laden tot 80% meestal een paar procent doorschiet. Nu ook weer tot 83%. Maakt mij niet uit, maar wel gek.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
DaMenaz schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:07:
Valt me op dat de wagen bij ingesteld laden tot 80% meestal een paar procent doorschiet. Nu ook weer tot 83%. Maakt mij niet uit, maar wel gek.
Heb nog geen ervaring met laden op een laadstation onderweg, maar thuis op de Alfen laadpaal stopt deze netjes op 80% of op de opgegeven waarde.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Wimhaw schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:05:
[...]

Heb nog geen ervaring met laden op een laadstation onderweg, maar thuis op de Alfen laadpaal stopt deze netjes op 80% of op de opgegeven waarde.
Hier ook thuis op de Alfen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
DaMenaz schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:27:
[...]

Hier ook thuis op de Alfen.
Op het Duitse forum zag ik dat wel voorbijkomen. Die % batterijlading berekening is redelijk volatiel blijkbaar. Heb het zelf nog niet gehad na laden, maar al wel bij een volgende start dat hij plots hoger of lager staat. Ik ga er maar van uit dat dat zich stabiliseert na verloop van tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 14:20

En @resusaapje ; het zit wel zo - hoe langzame je rijdt, hoe hoger het verbruikt als de auto verwarming nodig heeft.

Waarom? Nou als voorbeeld, de PTC verwarming van een Model 3 is 9kW, dus als jij moet verwarmen levert de accu relatief veel kWs stroom aan de verwarmende unit.

Als jij langzaam rijdt, zeg 30kmh - 50kmh, dan heb je misschien 5kW nodig om de motor aan te drijven (100Wh/km lage snelheid, maar omdat je 50km rijdt is dat dus 5kW)

Dus als jij langzaam rijdt, is je verbruik als je de cabine van koelkast tot 20°C op moet warmen hoog.

Of heeft je ID.7 een WP? Ik weet niet of dit echt veel scheelt bij de ID.7. Ik weet wel dat de Model 3 met octovalve warmte 'oogst' tijdens het snellaadproces op lange trips en warmte uit de aandrijflijn/batterij haalt om de cabine mee te verwarmen. Dat kan dus als je de warmtepomp slim koppelt.

Als ik het goed hebt doet VW ook zoiets met de MEB auto's. Maar ik heb hier geen hard bewijs voor.

Moraal van het verhaal is: rijd je korte ritten, maar wel flink verwarmen? Dan is het relatieve verbruik van je PTC verwarming (indien geen WP), hoog omdat je motor niet veel stroom trekt. Bij 100kmh op de snelweg is dat met de tamelijk gladde carosserie van de ID.7 een ander verhaal :)

Ik persoonlijk bezit nog geen BEV auto (hopelijk snel, maar ik ben niet zo rijk) maar doe wel eigenlijk alles t/m woon-werk (20km enkel) niet met de auto. Ik gebruik mn auto alleen voor lange ritten.. :9

Volgens mij is een ID.7 dan zelfs in de winter nog heel zuinig!

Ik geloof zelfs dat de Cupra Born VZ in Battery Life zn video in de winter bij iets van 2 graden C 22kWh/100km deed met 130kph constant! (zelfde aandrijflijn alleen iets minder glad omdat de Born een hatchback is)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrSnowflake
Mijn auto is vorige week een hele week bij de garage geweest, en zowaar ze hebben een heel aantal issues kunnen oplossen, of toch verbeteren:

* Mijn Dashboard kraakte heel veel, dat hebben ze heel sterk kunnen verminderen. Het is nog niet heel weg, maar het komt alleen voor bij grotere schokken, dus dat is wel al positief.
* Mijn ruitenwisser deed het ook niet goed, liet een streep achter in mijn zicht. Ik heb nog niet veel in de regen gereden, maar het leek beter
* De sloten op mijn deuren en koffer waren erbarmerlijk slecht. Openen ging maar de helft van de tijd of zo. Dat is ook aanmerkelijk beter nu. Mijn deuren openen nu altijd keyless, het koffer blijft slecht werken (openen werkt minder als 50% van de tijd aan de klink, vreemd genoeg ging het met mijn voet iedere keer goed!), maar wel beter als eerder, of zo lijkt het toch. De auto reageert wel nog lang niet altijd als je er naar toe loopt en ook weg lopen werkt nog altijd niet fatsoenlijk. Maar hij gaat toch al open... Welkom in 2015 (voor mij toch).
De sleutel blijft slecht, openen op afstand werkt maar over een zeer korte afstand, dus koffer openen is vrijwel nutteloos met de afstandbediening, omdat het de eerste keer vaak niet lukt (mss te ver) en tegen de tijd dat het koffer open begint te gaan, sta ik er al bij.
* Mijn massage deed raar, hij sprong precies over. Ook dat lijkt opgelost.
* Kinderslot gaf opnieuw een foutmelding. Daarvoor gaan ze een nieuw slot moeten steken, voor nu is de melding weer weg, dus tijdelijk werkt het weer tot de storing opnieuw opduikt. Het slot is in bestelling dus moet nog even wachten en later opnieuw (7de keer!) terug.

Dit weekend leek het een heel pak beter, ze hebben duidelijk werk er in gestoken en ik merk het ook. Het is alleen nog lang niet op het niveau van mijn tienduizenden euro goedkopere Superb en ik vrees dat het ook niet veel beter meer wordt. Het lijkt me dat die afstandbediening gewoon veel minder ver rijkt, zeer jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
MrSnowflake schreef op maandag 9 december 2024 @ 01:08:
Mijn auto is vorige week een hele week bij de garage geweest, en zowaar ze hebben een heel aantal issues kunnen oplossen, of toch verbeteren:

* Mijn Dashboard kraakte heel veel, dat hebben ze heel sterk kunnen verminderen. Het is nog niet heel weg, maar het komt alleen voor bij grotere schokken, dus dat is wel al positief.
* Mijn ruitenwisser deed het ook niet goed, liet een streep achter in mijn zicht. Ik heb nog niet veel in de regen gereden, maar het leek beter
* De sloten op mijn deuren en koffer waren erbarmerlijk slecht. Openen ging maar de helft van de tijd of zo. Dat is ook aanmerkelijk beter nu. Mijn deuren openen nu altijd keyless, het koffer blijft slecht werken (openen werkt minder als 50% van de tijd aan de klink, vreemd genoeg ging het met mijn voet iedere keer goed!), maar wel beter als eerder, of zo lijkt het toch. De auto reageert wel nog lang niet altijd als je er naar toe loopt en ook weg lopen werkt nog altijd niet fatsoenlijk. Maar hij gaat toch al open... Welkom in 2015 (voor mij toch).
De sleutel blijft slecht, openen op afstand werkt maar over een zeer korte afstand, dus koffer openen is vrijwel nutteloos met de afstandbediening, omdat het de eerste keer vaak niet lukt (mss te ver) en tegen de tijd dat het koffer open begint te gaan, sta ik er al bij.
* Mijn massage deed raar, hij sprong precies over. Ook dat lijkt opgelost.
* Kinderslot gaf opnieuw een foutmelding. Daarvoor gaan ze een nieuw slot moeten steken, voor nu is de melding weer weg, dus tijdelijk werkt het weer tot de storing opnieuw opduikt. Het slot is in bestelling dus moet nog even wachten en later opnieuw (7de keer!) terug.

Dit weekend leek het een heel pak beter, ze hebben duidelijk werk er in gestoken en ik merk het ook. Het is alleen nog lang niet op het niveau van mijn tienduizenden euro goedkopere Superb en ik vrees dat het ook niet veel beter meer wordt. Het lijkt me dat die afstandbediening gewoon veel minder ver rijkt, zeer jammer.
Ik voel met je mee... Allesbehalve prettig om zoveel problemen te ervaren. Maar mooi dat de garage toch flink haar best doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Zoomzoom schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:39:
[...]

Ik voel met je mee... Allesbehalve prettig om zoveel problemen te ervaren. Maar mooi dat de garage toch flink haar best doet.
De garage doet nu EINDELIJK haar best. Pas nadat ik een zeer negatieve review had gegeven is er iemand van hoger management zich gaan bemoeien en is er deze week voorzien. Maar zelfs dan moet je alles zelf nog regelen. Ik stuurde een waslijst aan issues door, daar heb ik nooit een reactie op gekregen zelfs niet na meermaals vragen of ze goed waren aangekomen. Dan maar gebeld voor een afspraak. De service trekt op niks en ik vraag me nu af wat ze de eerste keren gedaan hebben. Wsl alle fouten een keertje gewist.

Nu heb ik net vastgesteld dat mijn rechter achterdeur nog altijd dezelfde problemen heeft. Hopelijk is dat de deur waarvan het slot vervangen moet worden, dan kan ik dat accepteren. Maar het koffer blijft gewoon rampzalig. Het is gewoon rommel, héél erg dure rommel. Ik had liever mijn Superb gehad, daar had ik veel minder (lees:geen) frustraties mee.

Gelukkig rijdt de auto goed en eens vertrokken heb ik (als de massage inderdaad nu wel goed werkt) geen frustraties over de systemen die je gebruikt als je rijdt met de auto (al maakt de ruitenwisser wel heel veel lawaai en kan de interval stand niet minder gevoelig staan, maar kijk). Dat verzacht de pijn toch wel. Want ik geniet er nog altijd wel van hoe comfy en rustig de auto rijdt.

[ Voor 14% gewijzigd door MrSnowflake op 09-12-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 14:20
MrSnowflake schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:46:
[...]

De garage doet nu EINDELIJK haar best. Pas nadat ik een zeer negatieve review had gegeven is er iemand van hoger management zich gaan bemoeien en is er deze week voorzien. Maar zelfs dan moet je alles zelf nog regelen. Ik stuurde een waslijst aan issues door, daar heb ik nooit een reactie op gekregen zelfs niet na meermaals vragen of ze goed waren aangekomen. Dan maar gebeld voor een afspraak. De service trekt op niks en ik vraag me nu af wat ze de eerste keren gedaan hebben. Wsl alle fouten een keertje gewist.

Nu heb ik net vastgesteld dat mijn rechter achterdeur nog altijd dezelfde problemen heeft. Hopelijk is dat de deur waarvan het slot vervangen moet worden, dan kan ik dat accepteren. Maar het koffer blijft gewoon rampzalig. Het is gewoon rommel, héél erg dure rommel. Ik had liever mijn Superb gehad, daar had ik veel minder (lees:geen) frustraties mee.

Gelukkig rijdt de auto goed en eens vertrokken heb ik (als de massage inderdaad nu wel goed werkt) geen frustraties over de systemen die je gebruikt als je rijdt met de auto (al maakt de ruitenwisser wel heel veel lawaai en kan de interval stand niet minder gevoelig staan, maar kijk). Dat verzacht de pijn toch wel. Want ik geniet er nog altijd wel van hoe comfy en rustig de auto rijdt.
Het klinkt echt alsof je een maandagmorgen auto hebt gekregen.. Hopelijk krijgen ze het snel op de rails en kan je genieten van de auto!

Jammer dat de dealer je in eerste instantie zo in de koude heeft laten staan.. Die Duitse manier van service hoeft niet zo uit te waaien (ik merk hetzelfde in de truckbranche, bij Volvo en Daf word je iets hartelijker ontvangen dan bij de service dealers van Mercedes-Benz en MAN..) :|

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoomzoom
barta123 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:34:
[...]

Het klinkt echt alsof je een maandagmorgen auto hebt gekregen.. Hopelijk krijgen ze het snel op de rails en kan je genieten van de auto!

Jammer dat de dealer je in eerste instantie zo in de koude heeft laten staan.. Die Duitse manier van service hoeft niet zo uit te waaien (ik merk hetzelfde in de truckbranche, bij Volvo en Daf word je iets hartelijker ontvangen dan bij de service dealers van Mercedes-Benz en MAN..) :|
In feite zouden ze een tijdelijke vervangauto moeten aanbieden tot echt alles is opgelost... Maar ja, kost waarschijnlijk te veel. Wat veel dealers niet lijken te snappen is dat 5 keer in en uit eigenlijk veel meer tijd en gedoe en werkuren kost... En het je reputatie kost.
Met Bmw en Mercedes leaseauto's had ik altijd goede en vriendelijke service... Dus Duitse merken kunnen het wel. Maar ook daar ben ik ooit verhuisd van bmw dealer, want die ervoor daar voelden we ons als klant behandeld als "last".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-06 10:18

Ik heb de auto net een week, gisteren eerste 'lange' rit van ongeveer 100km. Voorverwarmd aan de paal en daarna de snelweg op. Reed ongeveer 114 op de teller steeds, kwam toen we er bijna waren net onder de 20kWh/100km. Terugweg kort voorverwarmd en schommelde ook rond de 19 kWh/100km.

1st edition, dus wel 20" wielen en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
Zoomzoom schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:47:
[...]

In feite zouden ze een tijdelijke vervangauto moeten aanbieden tot echt alles is opgelost... Maar ja, kost waarschijnlijk te veel. Wat veel dealers niet lijken te snappen is dat 5 keer in en uit eigenlijk veel meer tijd en gedoe en werkuren kost... En het je reputatie kost.
Met Bmw en Mercedes leaseauto's had ik altijd goede en vriendelijke service... Dus Duitse merken kunnen het wel. Maar ook daar ben ik ooit verhuisd van bmw dealer, want die ervoor daar voelden we ons als klant behandeld als "last".
Ik ben al eens van garage veranderd. Maar dat is alleen in locatie. Alle garages hier in de buurt (omtrek 50km) waar ik terecht kan met mijn lease auto zijn van dezelfde groep en zijn allemaal hetzelfde. Deze garage ligt gelukkig heel dicht bij (<5km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-04 01:12
barta123 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:34:
[...]

Ik snap alleen niet als je dan een Maandagmorgen auto terug geeft naar veel problemen en 6 maanden later het nog steeds niet opgelost is ze deze auto gewoon bij de dealer Van ...... Gewoon weer te koop zetten.

Dan komt het... De auto was nieuw goedkoper dan waar hij nu met 14.000 km op de teller voor wordt aangeboden 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Zo een auto hoort retour Volkswagen te gaan en niet in het circuit te blijven en een volgende eigenaar met deze shit op te zadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Vandaag de eerste nadelen ervaren van de elektrische roosterverstelling. Sinds de eerste kilometers nul last van gehad, maar ik merk dat de elektrische roosterverstelling in verwarming bij één persoon volledig automatische van boven naar onderen beweegt en bij dit bewegen maakt dit rooster een wat krakend geluid.
Anderen ook last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 10:43
True schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:51:
Vandaag de eerste nadelen ervaren van de elektrische roosterverstelling. Sinds de eerste kilometers nul last van gehad, maar ik merk dat de elektrische roosterverstelling in verwarming bij één persoon volledig automatische van boven naar onderen beweegt en bij dit bewegen maakt dit rooster een wat krakend geluid.
Anderen ook last van?
Hier ook krakend geluidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Hier niet

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Anderen ook last van?
Hier ook, bestuurderskant helemaal links heeft wat wd40 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 15:32
Anderen ook last van?
Kraken klinkt bekend, zowel de rooster aan bestuurderskant als die in het midden kraken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlackSpoTT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-06 10:48
Vandaag mijn ID.7 Tourer opgehaald bij de dealer. Het aanmelden als hoofdgebruiker was even gedoe maar man, man, man wat een heerlijke wagen. Als een sofa over de weg, met een draaicirkel die me telkens weer verbaasd.

Qua opties is het behoorlijk overweldigend, zag ook nog enkele opties / apps in de shop staan (gratis?) om te downloaden, dus daar moet ik nog even rustig voor zitten.

"Hello Ida" werkt verbazingwekkend goed, scheelt een boel gescroll en geclick.

Mochten mensen nog leuke tips hebben, ontdekkingen in het menu: Heel graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoomzoom
BlackSpoTT schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:10:
Vandaag mijn ID.7 Tourer opgehaald bij de dealer. Het aanmelden als hoofdgebruiker was even gedoe maar man, man, man wat een heerlijke wagen. Als een sofa over de weg, met een draaicirkel die me telkens weer verbaasd.

Qua opties is het behoorlijk overweldigend, zag ook nog enkele opties / apps in de shop staan (gratis?) om te downloaden, dus daar moet ik nog even rustig voor zitten.

"Hello Ida" werkt verbazingwekkend goed, scheelt een boel gescroll en geclick.

Mochten mensen nog leuke tips hebben, ontdekkingen in het menu: Heel graag!
Mooi dat je dat rijgenot ook ervaart. Ik heb er nog elke keer plezier van... Nou ja, heb em bijna 2 weken.

Op aanraden van velen, voor travel assist de nummerbordherkenning uitzetten... De borden zorgen voor verwarring ;) en soms gekke snelheden op de snelweg.
Ik heb zelf het individueel profiel ingesteld zodat ik bij ACC en Travel Assist automatisch in Eco rijdt... En als ik zelf overneem wordt het weer comfort. Op de lange afstand blijft ie zo onder de 19kw bij mij bij deze temperaturen.

Dat Ida is inderdaad wel erg nuttig. Ik merk toch dat ik veel meer afgeleid ben als ik op dat scherm moet... Maar heb ik zelden nodig...

[ Voor 5% gewijzigd door Zoomzoom op 10-12-2024 16:01 ]

• RudyO
  • Laatst online: 18-06 13:04
Zoomzoom schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:58:
[...]

.
Ik heb zelf het individueel profiel ingesteld zodat ik bij ACC en Travel Assist automatisch in Eco rijdt... En als ik zelf overneem wordt het weer comfort. Op de lange afstand blijft ie zo onder de 19kw bij mij bij deze temperaturen.
Mag ik vragen hoe/waar je dat ingesteld hebt, lijkt mij ook wel interessant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoomzoom
RudyO schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:46:
[...]

Mag ik vragen hoe/waar je dat ingesteld hebt, lijkt mij ook wel interessant
Als je in drive mode naar individueel/settings gaat (het tandwieltje), kan je in de lijst bij onder andere ACC en Travel Assist kiezen voor eco, comfort of sport. Ook sturing en DCC kan je daar aanpassen.
(dcc alleen bij exterieur plus pakket).

Enige is dat je voor een rit de modus dan naar indivudueel moet omzetten natuurlijk, want hij gaat bij start weer naar comfort.

[ Voor 4% gewijzigd door Zoomzoom op 12-12-2024 08:59 ]

• MJMaverick
Zoomzoom schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:57:
[...]
...

Enige is dat je voor een rit de modus dan naar indivudueel moet omzetten natuurlijk, want hij gaat bij start weer naar comfort.
Bij mijn ID.3 MY24 (v3.7) blijft het Driving Profile op de laatst geselecteerde staan (Sport in mijn geval). Is dat anders bij V4 of V5? Lijkt me erg irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MJMaverick schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:47:
[...]

Bij mijn ID.3 MY24 (v3.7) blijft het Driving Profile op de laatst geselecteerde staan (Sport in mijn geval). Is dat anders bij V4 of V5? Lijkt me erg irritant.
Bij de MY25 ID7 is het in ieder geval zo dat die terug gaat naar de standaard. NB dat was bij mijn Octavia uit '21 ook het geval dus ik kijk er zeer zeker niet van op.

• DaMenaz
Ik heb gezocht, maar het niet gevonden. Dus maar vragen:

Werkt de app ook op twee telefoons waarbij op dezelfde gebruiker is ingelogd? Zodat twee bestuurders gebruik kunnen maken van de functionaliteiten van de app en je niet dat gastgebruik-gezeik hebt? Of logt hij dan automatisch uit? Stoel doen wel dan wel met de geheugenknop.

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankvdk1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-05 08:35
DaMenaz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:12:
Ik heb gezocht, maar het niet gevonden. Dus maar vragen:

Werkt de app ook op twee telefoons waarbij op dezelfde gebruiker is ingelogd? Zodat twee bestuurders gebruik kunnen maken van de functionaliteiten van de app en je niet dat gastgebruik-gezeik hebt? Of logt hij dan automatisch uit? Stoel doen wel dan wel met de geheugenknop.
Ik heb de app zowel op mijn werk telefoon als privé telefoon staan als hoofdgebruiker en kan op beide telefoons gewoon de volledige functionaliteiten gebruiken. Ik ben op beide telefoons ingelogd met hetzelfde account.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nou.. de leasemaatschappij belde. Helaas kan de dealer waar mijn auto besteld is niet leveren met de korting die er stond in mijn bestelling. Iets met vertraging in de levering.

Ze zijn dus nu hard op zoek bij de lease maatschappij om een vervanger te vinden voor me. Hopelijk komt dat goed, want zonder de korting wordt het wel een heel duur geintje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoomzoom
True schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:47:
[...]

Bij de MY25 ID7 is het in ieder geval zo dat die terug gaat naar de standaard. NB dat was bij mijn Octavia uit '21 ook het geval dus ik kijk er zeer zeker niet van op.
Volkswagen/pon zegt dat ie teruggaat naar de stand waarop de typegoedkeuring is gegeven... En dat is dus comfort.
Beetje dommige regel.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Shivs schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:47:
Nou.. de leasemaatschappij belde. Helaas kan de dealer waar mijn auto besteld is niet leveren met de korting die er stond in mijn bestelling. Iets met vertraging in de levering.

Ze zijn dus nu hard op zoek bij de lease maatschappij om een vervanger te vinden voor me. Hopelijk komt dat goed, want zonder de korting wordt het wel een heel duur geintje.
Jij of je WG heeft toch gewoon een getekend contract? Dan heeft de LM toch gewoon een leververplichting, of hadden ze dit in de kleine lettertjes opgenomen?

• Shivs
  • Niet online
Ja dat is de interessante vraag. Ik werk voor een redelijk groot Amerikaans softwarebedrijf met weinig tot geen lokale HR support. Dat maakt een dergelijk proces (contacten/contracten met een lokale lease maatschappij) nogal vaag. Ik heb dus geen idee wat er in het overkoepelde contract staat. Ik heb slechts de lease offerte gezien en daarin staat dat het valt onder de mantelovereenkomst. Daarin zal vast iets staan dat zorgt dat ze dit kunnen doen...

Het kan nog wel goed komen, maar dan met een andere ID.7 die al besteld is elders. Dat is overigens voor mij een prima optie, ze moeten het alleen nog rondbreien met de inkoop (VW) en mijn werkgever.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Kijk nou eens wat ik toe val lig tegenkom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FBIubs2CcoyNkqhNaA79oKIYkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wq250Hy8AH2JItogcMng0UMs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
Mijn vrouw had een opmerkelijke waarschuwing in de auto gekregen gisteren toen ze vanuit Zeeland richting Den Haag reed.
De auto gaf op de 2 baansweg aan dat er een ambulance in de buurt was. Toen ze om haar heen keek zag ze niets. Ze ging ervan uit dat het een fout van de auto was, want ze zag niets. Even later kwam achter haar een ambulance met hoge spoed aan rijden.
Op één of andere wijze schijnt de auto met de alarmdiensten te communiceren. Ze was totaal flabbergasted dat dit is gebeurd. Hebben jullie dit ook meegemaakt? Had er tot nu toe nog nooit over gehoord dat dit kon of al een keer is gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyO
Volgens mij is dat de car2x (car to anything) communicatie. Werkt alleen nog niet met alle hulpdiensten.

Geeft bijv ook een waarschuwing als een andere auto met car2x ergens met pech stil staat

• mpspeelman
  • Laatst online: 24-04 14:27
Ter info. Gisteren te horen gekregen dat de leverdatum is verschoven van 5 feb naar 21 maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Zeau. Wanneer is de volgende ID7 meet?

• resusaapje

resusaapje

h less

Mooi man, zo'n Ring deurbel met een nieuwe auto voor de deur.. De eerste draaihalzen gezien: "Wa's dat dan?" "Euhm, een Passat?"

:'( ;w

• asaki
mpspeelman schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:41:
Ter info. Gisteren te horen gekregen dat de leverdatum is verschoven van 5 feb naar 21 maart.
De stakingen in Duitsland zullen niet helpen :(

• asaki
resusaapje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:59:
Zeau. Wanneer is de volgende ID7 meet?
Was er al eerder een ID7 meet dan? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

asaki schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:24:
[...]

Was er al eerder een ID7 meet dan? :?
Zeker! Mini-meet vorige maand van de @True @The Legend :)
The Legend schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:32:
Mini-meet! @True

[Afbeelding]

Vebruiksstats ter info:

Oktober: 1136km met 19,01kWh/100km
November: 828km met 19,84kWh/100km

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
asaki schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:22:
[...]

De stakingen in Duitsland zullen niet helpen :(
Hebben daar toch genoeg overcapaciteit om dat ruimschoots mee te kunnen compenseren, zou je zeggen?

@resusaapje Die lui hadden duidelijk geen id.

I'll see myself out ;)

Dat rood staat de auto erg goed overigens! Zal vast een zeldzaamheid worden op de weg, helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorritTyb
Normaal gezien ging mijn id7 op 17 februari pas geleverd worden. Nu net bericht gehad dat het 26 december zal worden (dit jaar). Dat is een heel pak vroeger dan verwacht. Kijk er al naar uit :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Shivs schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:58:
Het kan nog wel goed komen, maar dan met een andere ID.7 die al besteld is elders. Dat is overigens voor mij een prima optie, ze moeten het alleen nog rondbreien met de inkoop (VW) en mijn werkgever.
Het is ze gelukt om een vervanger te vinden. Ik switch naar een donkerblauwe (had stonewash besteld) met 20" velgen. Verder hetzelfde, Business Pro, interieur pakker, exterieur pakket, trekhaak.

Levering is zelfs nog sneller, waarschijnlijk is deze er in de eerste week van januari al!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Ik blijf maar geen tijd hebben voor goede foto's...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQw6saTnnmpdmIVAkS4AVNsYBjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6rMxbNhycm1Gtnqm56iwGXE.jpg?f=fotoalbum_large

Enniewee, zoals overal al staat; hij rijdt prima, het HUD met twee lagen is top, sommige gadgets zijn interessant en hij is ruiuiuim.
De dealer nam alle tijd om me er doorheen te praten, had prima koffie en (goh tesla!) gaf me een goodie-bag, een rubbermat in de koffer, had het netje gemonteerd en twee life-hammers geplaatst in de deuren (wat weet hij dat ik niet weet?). Kleine jammer dat ze een beschermfolietje hebben laten zitten die heul moeilijk af te pulken was. En verder is het officieel doeidoei, tot over twee jaar! Moeilijke tijden voor zelfstandige dealers met garage.

Minder te spreken ben ik over het gebrek aan software mogelijkheden. Niet stoppen bij rood? Niet doorrijden bij groen? Geen camerabeelden voor, achter, links, rechts in fullerdanfull HD? Geen verbruiksgrafieken? Geen knop om de ACC uit te zetten? Niet twee telefoons draadloos kunnen laden? Geen dashcams, laat staan vier? TWEE apps voor de auto en om te parkeren? Waar in de app doe ik de ramen dicht, toeter ik, geef ik een lichtsignaal? Waarom AL die toestemmingen? Hoelang blijven m'n velgen mooi?

EN WAAROM GAAT DIE LAADKLEP NIET VANZELF DICHT? (stond de hele nacht open. Straks tapt iemand m'n stroom af...)

Toegegeven, sommige dingen zullen even wennen zijn, maar softwarematig is dit wel van van tien jaar terug. Soms ook niet hoor. Die AR in HUD bv is tof, die lichtbalk voor je neus die aandacht vraagt als het belangrijk is, is geinig, dat transparante-ohnee-toch-niet glazen dak is vet. En man, wat issie groot!
Ik wilde geen suv, maar wat is dit dan?
Morgen tripje naar Utrecht en dan de parkeren in de binnenstad. Toeter maar als jullie me zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Die lifehammers zijn wel leuk ja, met gelaagd glas waar ze niet doorheen komen. Dus maar het dakraam of de achterruit eruit beuken.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@resusaapje Respect voor de kleurkeuze! Staat hem goed!

Jammer dat het wagenpark tegenwoordig vooral 50 tinten grijs is, omdat iedereen doodsbenauwd is voor z’n inruilwaarde :'(

Dit fleurt de boel mooi op!! 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:04:
Die lifehammers zijn wel leuk ja, met gelaagd glas waar ze niet doorheen komen. Dus maar het dakraam of de achterruit eruit beuken.
Als het ouderwetse hamers zijn gaat dat wel lukken. Die automagische werken niet (goed) op gelamineerd glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

True schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:31:
[...]

Als het ouderwetse hamers zijn gaat dat wel lukken. Die automagische werken niet (goed) op gelamineerd glas.
Weet je, als ik ooit in het water rij, doe ik m'n ramen gewoon open met de knop O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaMenaz
resusaapje schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:40:
[...]

Weet je, als ik ooit in het water rij, doe ik m'n ramen gewoon open met de knop O-)
Zul je zien dat ze net op REAR staan.

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackSpoTT
Na de eerste 500+ km: 0 problemen. Nog steeds erg wennen aan alle functionaliteiten en alles instellen zoals je wilt. Elke dag ontdek ik weer iets nieuws.

Een klein puntje: De achterdeuren moet je goed dicht gooien, anders blijven ze op een kiertje hangen. Hier kreeg ik bij het afsluiten van de auto geen melding over, want de deur zit wel op slot. Iemand anders dit “probleem” ervaren?

Een leuk puntje: Ik kwam laatst het tweelingbroertje zonder panoramadak tegen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBCF7atwY2sItbcpxu0KQRs9nuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2HXp2qnKGLj75wI2VC4Y9pG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Ja, merk dat passagiers die meerijden de achterdeuren vaak te voorzichtig dichtdoen. Mijn kids hebben daar geen last van. Die geven hem gewoon een zwieper.

Foto is in de Arena, of niet?

[ Voor 9% gewijzigd door DaMenaz op 15-12-2024 16:27 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje

resusaapje

h less

Dat die laadklep niet automatisch open en dichtgaat... arrgghh! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
resusaapje schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:27:
Dat die laadklep niet automatisch open en dichtgaat... arrgghh! |:(
Herkenbaar, al een paar keer weg gereden met open laadklepje 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackSpoTT
DaMenaz schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:47:
Ja, merk dat passagiers die meerijden de achterdeuren vaak te voorzichtig dichtdoen. Mijn kids hebben daar geen last van. Die geven hem gewoon een zwieper.

Foto is in de Arena, of niet?
Ahh, dank voor de bevestiging. Niet de enige dus.

En inderdaad de Arena! Puur toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyO
resusaapje schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:49:
Ik blijf maar geen tijd hebben voor goede foto's...
[Afbeelding]

Minder te spreken ben ik over het gebrek aan software mogelijkheden. Niet stoppen bij rood? Niet doorrijden bij groen? Geen camerabeelden voor, achter, links, rechts in fullerdanfull HD? Geen verbruiksgrafieken? Geen knop om de ACC uit te zetten? Niet twee telefoons draadloos kunnen laden? Geen dashcams, laat staan vier? TWEE apps voor de auto en om te parkeren? Waar in de app doe ik de ramen dicht, toeter ik, geef ik een lichtsignaal? Waarom AL die toestemmingen? Hoelang blijven m'n velgen mooi?

EN WAAROM GAAT DIE LAADKLEP NIET VANZELF DICHT? (stond de hele nacht open. Straks tapt iemand m'n stroom af...)
Tjsa komende vanuit een Tesla valt de software idd nogal tegen. Of anders beredeneerd valt op hoe goed ze over (vooral) de interface nagedacht hebben. In de VW is het nog wel eens zoeken, of staat het net op 3 pagina's verder swipen waarbij bij de Tesla alles in 2 klikken te regelen was. Een troost, na een week of twee ben je er aan gewend en kan je ook in de VW alles vinden (behalve idd de nuttige statistieken en camerabeelden tijdens het rijden)

Achteruitrijcamera is idd van bedroevende kwaliteit, zei dat ook tegen de dealer en die was verbaasd over mijn opmerking. Duidelijk alleen maar de VW kwaliteit gewend.

En ja ook herkenbaar, al paar keer in mijn rechter zijspiegel geconstateerd dat ik het klepje was vergeten dicht te doen. Ook dat is een kleine investering op zo'n auto om daar een motortje op te zetten.

Voor de rest top auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
RudyO schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:39:
[...]

Achteruitrijcamera is idd van bedroevende kwaliteit, zei dat ook tegen de dealer en die was verbaasd over mijn opmerking. Duidelijk alleen maar de VW kwaliteit gewend.
En dan wordt die camera ook nog zo snel vuil in dit weer... Laatst ID.3 als vervangwagen gehad: Daar zit de camera achter het logo. Maar bij een auto van bijna 2x de prijs is dat onmogelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
Geen knop om ACC uit te zetten? hoe bedoel je, er is toch een cancel op het stuur en met de mode kan je naar bv snelheids limiter gaan.
Maar voor de rest... ja...
Uh. Die doe je toch al 20 jaar zelf dicht (ik toch). Dat ze die laadklep maar laten voor wat het is en zorgen dat al de rest fatsoenlijk werkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSnowflake
MrSnowflake schreef op maandag 9 december 2024 @ 01:08:
Een week na dat mijn auto 5 dagen bij de garage is geweest, zijn ALLE issues opnieuw terug. Dat was weer nuttig. Ik heb het gehad, de lease maatschappij mag het oplossen! Wat een rommel auto is dat toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:30
MrSnowflake schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:13:

Uh. Die doe je toch al 20 jaar zelf dicht (ik toch). Dat ze die laadklep maar laten voor wat het is en zorgen dat al de rest fatsoenlijk werkt..
Akkoord. Een motortje en sluitmechanisme is ook weer niet _zo_ simpel IMHO. Maar een detector die kan melden dat die klep nog open staat, dat is veel eenvoudiger en goedkoper. En ook dat kregen we niet, jammer genoeg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wimhaw
bdbfz schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:32:
[...]

Akkoord. Een motortje en sluitmechanisme is ook weer niet _zo_ simpel IMHO. Maar een detector die kan melden dat die klep nog open staat, dat is veel eenvoudiger en goedkoper. En ook dat kregen we niet, jammer genoeg.
Vind het laadkleppunt best wel mierenneukerij. (sorry, voor wie zich beledigd voelt)
Kom van benzine auto's af en ik ben niet anders gewend om het zelf open en dicht te doen. Je moet toch de kabel er handmatig in doen en er weer uithalen. En ja soms vergat ik ook de benzinedeksel dicht te doen. Eigen fout.

Heb de auto nu al meer dan een maand en hebben er naar tevredenheid ruim 3k km's ermee gereden.
Geen enkel noemenswaardig probleem gehad ondervonden. Verkeersbord herkenning heb ik wel uitgezet. Wat ik heb gelezen is dat ook andere merken vergelijkbare problemen hebben met deze functie. Rest stoor ik me niet aan de rijassist functies en andere functies.

Wat er terecht gemeld wordt is dat er auto's bij zitten die geregeld ter reparatie bij de dealer staan. Dat is natuurlijk zeer vervelend als het je overkomt. Dat verwacht je niet van een dure auto, daar kan VW best wel nog stappen in maken of zelf de hand in eigen boezem steken en die auto's terug nemen en vervangen voor goed werkende auto's. Dat zou hun sieren als ze dat zouden doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asaki
Ik klop het af, maar na bijna 5k aan kilometers geen noemenswaardige issues gehad.

Wel een open laadklepje, haha. Maar ik heb een home assistant notificatie gemaakt dat als de laadpaal stopt ik een melding krijg op mijn telefoon dat het klepje dicht moet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RudyO schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:39:
[...]

Tjsa komende vanuit een Tesla valt de software idd nogal tegen. Of anders beredeneerd valt op hoe goed ze over (vooral) de interface nagedacht hebben. In de VW is het nog wel eens zoeken, of staat het net op 3 pagina's verder swipen waarbij bij de Tesla alles in 2 klikken te regelen was. Een troost, na een week of twee ben je er aan gewend en kan je ook in de VW alles vinden (behalve idd de nuttige statistieken en camerabeelden tijdens het rijden)

En ja ook herkenbaar, al paar keer in mijn rechter zijspiegel geconstateerd dat ik het klepje was vergeten dicht te doen. Ook dat is een kleine investering op zo'n auto om daar een motortje op te zetten.

Voor de rest top auto
Wat je dealer zegt is kul, de '21 Octavia had een betere achteruitrijcamera en nee ik snap het ook niet. Maar hij heeft ongetwijfeld die generatie camera ook gebruikt in een VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MrSnowflake schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:15:
[...]

Een week na dat mijn auto 5 dagen bij de garage is geweest, zijn ALLE issues opnieuw terug. Dat was weer nuttig. Ik heb het gehad, de lease maatschappij mag het oplossen! Wat een rommel auto is dat toch.
In alle eerlijkheid verbaasd het mij dat het zo lang geduurd heeft voordat jij op dit (mentale) punt aankomt. Ik was er al veel eerder klaar mee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm1987
MrSnowflake schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:15:
[...]

Ook een maandagochtend modelletje dus 🤦🏻 ik zou kijken dat je er vanaf komt. Ik ben er redelijk goed vanaf gekomen. Maar wat ik eerder al zei is het te zot voor woorden dat mijn probleem id7 nu bij Van Mossel te koop staat met 14.000 km en een prijs die € 2000,- hoger ligt dan de nieuwwaarde 🤦🏻 zou verboden moeten worden dat zo een auto überhaupt weer opnieuw doorverkocht mag worden !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoomzoom
Vanwege dit forum verwacht ik eigenlijk elk moment problemen met de auto... Dus misschien toch maar niks lezen? Maar ja, af en toe zit er wel een goeie tip bij natuurlijk. Na bijna 1k kilometer nog geen problemen.

Was vandaag aan het klooien met Android Auto (ik gebruik bijv. Deezer voor muziek ipv Spotify... Dus gaat via AA).
Echter was de klank verschrikkelijk. Had mijn Kona niet... Maar de VW lijkt AA anders aan te sturen. Uiteindelijk probleem gevonden elders op het web... Ik moest "audio normaliseren" bij Samsung instellingen (en deezer Spotify of tidal of welke bron dan ook) uitzetten... Problem solved en Ik kon weer van het geluid genieten. Voor wie hier ook tegenaan zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
True schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:25:
[...]

In alle eerlijkheid verbaasd het mij dat het zo lang geduurd heeft voordat jij op dit (mentale) punt aankomt. Ik was er al veel eerder klaar mee geweest.
Mijn vorigw superb had ook wel qat probleme gehad. Die vooral lang aangesleept hadden. Maar uuteindelijk is jet opgelost geraakt en een van de gevallen kon de garage er niks aandoen. Toen hadden ze me wel goed voort geholpen. En gezien ik een gesprek had met een manager van de hele garage groep had ik er nog hoop in. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSnowflake
mm1987 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:57:
[...]

Ook een maandagochtend modelletje dus 🤦🏻 ik zou kijken dat je er vanaf komt. Ik ben er redelijk goed vanaf gekomen. Maar wat ik eerder al zei is het te zot voor woorden dat mijn probleem id7 nu bij Van Mossel te koop staat met 14.000 km en een prijs die € 2000,- hoger ligt dan de nieuwwaarde 🤦🏻 zou verboden moeten worden dat zo een auto überhaupt weer opnieuw doorverkocht mag worden !
Zo inderdaad al heb ik juist zelf eens gekeken en vind toch alleen maar goedkopere modellen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm1987
MrSnowflake schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:34:
[...]

Zo inderdaad al heb ik juist zelf eens gekeken en vind toch alleen maar goedkopere modellen 😁
Kan wel een linkje posten welke je zeer zeker niet moet hebben 🙈 mijn ID7 was een First Edition welke 10k afgeprijsd was daar staat hij ook voor op kenteken dus snap niet hoe ooit iemand meer gaat betalen. En dan nog maar niet te spreken over de problemen... Die lijst was behoorlijk lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSnowflake
mm1987 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:37:
[...]

Kan wel een linkje posten welke je zeer zeker niet moet hebben 🙈 mijn ID7 was een First Edition welke 10k afgeprijsd was daar staat hij ook voor op kenteken dus snap niet hoe ooit iemand meer gaat betalen. En dan nog maar niet te spreken over de problemen... Die lijst was behoorlijk lang
Ahb a met de korting. Juist. Ik weet niet wat ze gaan doene. Ik vrees alleen dat als de leasemaatschappij het toch gefixt krijgt. Dat ik dan de rest van de tijd met een auto zit die om de zo veel tijd tijdelijke storingen en kleine mankementjes gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisRobinson
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2024
Tip aan mensen die nog een id7 gaan bestellen, neem minimaal 20 inch en maak je niet druk om de range ed. Ik haalde net een paar id7’s in die op 19 inch reden, het komt de look niet ten goede - oi
Pagina: 1 ... 18 ... 47 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers