“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Rijd nu al bijna een jaar (OK, 10mnd) in de ID.7 en serieus is dit ('perongeluk' openen) een non issue.resusaapje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:37:
[...]
Als ik goed herinner was dat niet het echte probleem, maar meer een irritatie over een el cheapo oplossing.
Het echte probleem is dat de keuzeknop een touchknop is. Dus even met de zijkant van je hand erover strijken (wat vaak kan voorkomen als je je hand op de armsteun laat rusten) en plots opent onverwacht het raam achter bij de MacDrek
Dat is bij mij nog nooit voorgekomen terwijl ik het grootste deel van de tijd met mn linker arm/hand niet aan 't stuur rij maar naast me hebt...
Moet ik wel zeggen dat ik sowieso dat gedoe over die toudhknoppen niet snap, persoonlijk heb ik daar helemaal geen probleem mee. Niet met die van de raam bediening, ja 2 extra voor achter was misschien makkelijk geweest, ik heb ze nog wel eens open deze dagen als ik van de afrit rijd en ik de ramen niet schoon heb gemaakt.. Scheelt 1x tikken tja.. de moeite.. Maar ook niet van die op 't stuur, gewoon in drukken of swipen...no problem... maar 't zal aan mij liggen ;-)
Vandaag wel (weer, nouja 2de keer) een storing in het elektrisch systeem, zoek een werkplaats op, melding. Ik moest echt even weg, auto was gewoon gestart (wat 'ie de vorige keer niet deed) dus.. rijden maar.. Aangekomen op bestemming, auto uit, 45min later weer vertrokken en; niets aan de hand...
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Die gebruik ik ook zelden bij welke auto ook en eerlijk gezegd stoort me dat totaal niet... Als het 4 knoppen zijn heb je een nog grotere lel knoppen op je armleuning.Mikew schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:17:
even een vraag ik zie in bijna elk artikel of youtube video mensen vallen over de raambediening en het missen van de directe knoppen voor achter.
En vraag me toch elke keer af hoe vaak je überhaupt je achter ramen gebruikt ?
probeer na te gaan wanneer ik die voor het laatst heb gebruikt en denk als het 1 keer per jaar is is het veel.
Nou nou, poeh poeh. Dat stoorde me idd aan AL mijn vorige auto's: die hele meter aan vier knoppen!Zoomzoom schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:56:
[...]
Die gebruik ik ook zelden bij welke auto ook en eerlijk gezegd stoort me dat totaal niet... Als het 4 knoppen zijn heb je een nog grotere lel knoppen op je armleuning.
Bedenk trouwens wat je met vier knoppen NIET hebt: die FULL WIDTH omschakelknop!

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ik ben er juist blij mee, omdat ik in eerdere wagens bijna altijd standaard het achterste zijraam liet zakken in de parkeergarage. 😂Mikew schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:17:
even een vraag ik zie in bijna elk artikel of youtube video mensen vallen over de raambediening en het missen van de directe knoppen voor achter.
En vraag me toch elke keer af hoe vaak je überhaupt je achter ramen gebruikt ?
probeer na te gaan wanneer ik die voor het laatst heb gebruikt en denk als het 1 keer per jaar is is het veel.
Catch my drift?
Dus stel je koopt de auto zonder luxe extra's. Maar je krijgt spijt. Mooi! Je kunt het naderhand activeren, zoals:
- Navigatie
- Area View
- Travel Assist
Maar wacht eens even:
- Verwarmd stuur
- Voorruitverwarming
- Inductieve oplaadfunctie
- "Park Assist Pro", voorbereid voor parkeren op afstand
- Geheugenfunctie voor “Park Assist Pro”
Dat sleep ik dan dus al nutteloos rond!
Tijd dat iemand daar een rechtzaak voor aanspant
- De cruise control die enorm krachtig ingrijpt bij een 90 bord voor nat wegdek terwijl het droog is. Bijna een ongeluk gehad, belachelijk dat dit zo werkt. Na veel puzzelen uit kunnen zetten, maar ik heb wel een paar adrenaline shots gehad de afgelopen weken.
- Ik durf eigenlijk niet meer achteruit in te parkeren thuis. Er zit een stoeprandje en de auto grijpt altijd in met een belachelijke rem actie omdat hij "denkt" te weten dat ik ergens tegen aan rijd terwijl het een stoeprandje is waar ik even langs moet. Dit kan je uitzetten maar wordt niet bewaard.
- De app integratie is erg on-duits. Ik zou degelijkheid verwachten maar het is een app zonder functionaliteit. De enige optie is eigenlijk de voorverwarm functie, de rest moet je in een ander platform zoeken (home assistant/vwsfriend). Oh, en dan moet de app wel kunnen verbinden, iets wat vaker niet dan wel werkt.
- Gebruikersprofielen is niet over nagedacht. Het feit dat de auto niets doet op basis van sleutel of mobiele telefoon is vreemd. Als mijn vrouw uit de auto stapt kan ik niet echt meer instappen tot ik op de stoel knop druk of mijn profiel op het scherm selecteer. En dat de auto niet weet welke telefoon bij het profiel hoort is ook vreemd. Zo kunnen mijn vrouw en ik in de auto zitten onder mijn profiel en dan wordt doodleuk de telefoon van mijn vrouw gekoppeld voor android auto.
Goed, het is een reis zullen we maar zeggen. De 5.0 software is een hele verbetering en het zal met de tijd echt wel beter worden. En de voordelen zijn legio ten opzichte van de nadelen. Hij rijd heerlijk en ziet er prachtig uit.
Gelukkig nog niet zo erg als de Volvo V40 die ik lang geleden had. Die ging zelfs vol op de rem als je de parkeergarage inreed en hij dacht dat je de slagboom niet zag...
Catch my drift?
Haha, dat met die Volvo lijkt een soort ontgroening te zijn. Iedereen maakt dat mee en schrikt, zelfs al waarschuw je ze ervoorDaMenaz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:12:
Herkenbare punten. Die noodrem bij parkeren is irritant inderdaad. Ik draai thuis altijd vlak om een paal heen om de oprit achterwaarts te nemen. Vindt 'ie ook spannend. Is niet specifiek ID.7 overigens. Had als voorloper een Golf en die deed hetzelfde.
Gelukkig nog niet zo erg als de Volvo V40 die ik lang geleden had. Die ging zelfs vol op de rem als je de parkeergarage inreed en hij dacht dat je de slagboom niet zag...

Ik had 10 jaar geleden een Audi, en bij de A4 was het toen zo dat de bluetooth carkit altijd ingebouwd werd, ongetwijfeld om de reden die je aangeeft: assemblage-vereenvoudiging. Het activeren was 100% software, maar toen werd het enkel als af-fabriek optie aangeboden. Met VCDS kon je het zelf activeren. Met de huidige online mogelijkheden zou een abonnement of een aftersales aankoop erg eenvoudig te implementeren zijn.asaki schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:14:
Het is het nieuwe verdienmodel wat de afgelopen jaren al volledig is omarmt door de software industrie: abonnementen. Dat is ook niet zo raar, ik denk dat het meer kost om 2 sturen in productie te houden (1 met en 1 zonder verwarmin) dan gewoon 1 stuur te produceren en dat overal in te stoppen met een abonnement paywall. Enige jammere is dat wij, de consument, er voor moeten betalen. VW is zelfs vrij laat hiermee... BMW doet dit al jaren.
Geen idee hoe de Nederlandse configurator was, maar in de Duitse was dat vanaf dag 1 transparant. Je had pakketten met die opties, de duursten veelal, en je had de optie "xyz-voorbereiding voor een latere vrijschakeling" of iets dergelijks.resusaapje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 00:12:
En ja hoor, VW duikt ook volledig in die onzin: https://www.volkswagen.at...es-uebersicht/upgrades-id
Dus stel je koopt de auto zonder luxe extra's. Maar je krijgt spijt. Mooi! Je kunt het naderhand activeren, zoals:
- Navigatie
- Area View
- Travel Assist
![]()
Maar wacht eens even:
- Verwarmd stuur
- Voorruitverwarming
- Inductieve oplaadfunctie
- "Park Assist Pro", voorbereid voor parkeren op afstand
- Geheugenfunctie voor “Park Assist Pro”
Dat sleep ik dan dus al nutteloos rond!
Tijd dat iemand daar een rechtzaak voor aanspant
Ik hoop vooral dat er niet één of andere Wolfensteinfan op het idee komt het Sharewaremodel toe te gaan passen, waar je voor het wegrijden een reclame krijgt of je niet toch de volledige versie van je ID7 wilt rijden, en bij het uitstappen nog een keer.
Kun je bij ID.7 uitzetten (in ieder geval met ID software 5):frankvdk1 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:00:
Voor wat betreft het ingrijpen met de noodrem tijdens het parkeren, hou ten alle tijden je rempedaal zachtjes ingedrukt. Dan weet de auto dat je 'in control' bent en grijpt hij eigenlijk niet meer in. Tenzij er bijvoorbeeld ineens een fietser of voetganger aan komt. Maar niet tijdens de normale parkeeracties.
Klik bovenin scherm op het "P" icoontje (parkeren)
Klik linksonder op SETUP
Schakel "Manoevreerremfunctie" uit

Ik heb een MY24. Zowel de batterij in de sleutel als de 12V accu waren overleden. Als alleen de 12V accu slecht is gaat de auto nog wel open met de sleutel, maar blijkbaar loop je vast als de sleutel ook nog leeg is. De 12v accu is net vervangen maar so far werkt alles nog zoals verwacht.The Legend schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:08:
[...]
Heb je een MY24 of 25? Defecte 12v accu’s heb ik van meerdere MY24’s gelezen, maar over MY25 nog niet.
Klopt, dat kan ook bij de id7 in de setup van het parkeermenu, alleen staat het vrolijk weer aan als je de volgende keer instapt… gegarandeerd remacties als je in de parkeergarage rondrijdt.KoezzyEV schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:03:
[...]
Kun je bij ID.7 uitzetten (in ieder geval met ID software 5):
Klik bovenin scherm op het "P" icoontje (parkeren)
Klik linksonder op SETUP
Schakel "Manoevreerremfunctie" uit
Dat was aan het begin niet zo overigens.
:strip_exif()/f/image/MCUZctm6jFvkPG08LEKslUaN.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag ontvangen en de eerste 150km gereden... Veel settings om mee te prutsen maar heerlijk comfortabel gereden. Actieradius is nog een ding om te ervaren... Verbruik met 110km autostrade en 40km tussendoorwegen was 19kw... Dus die 86kw zijn er dan op 400km goeddeels doorheen... En het is niet echt - 10 graden buiten. Dus de 500+ km is voorlopig veraf.
Oh ja, als eerste de snelheidsaanpassing met nummerbordherkenning bij de acc Uitgezet...
[ Voor 6% gewijzigd door Zoomzoom op 30-11-2024 16:22 ]
Nou je het zegt... best herkenbaar eigenlijk.DaMenaz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:26:
[...]
Ik ben er juist blij mee, omdat ik in eerdere wagens bijna altijd standaard het achterste zijraam liet zakken in de parkeergarage. 😂
Ik meen dat verkeersbordherkenning (en waarschuwing bij overschrijding) zelfs verplicht is in de EU sinds deze zomer.Cid Highwind schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:24:
@Wimhaw
Dat van de schakelaars herken ik. Er bestaan ergere systemen. Er valt mee te leven, maar het moet gewoon beter.
Afgezien dat het niet blind te bedienen is zoals fysiek gescheiden knoppen, vond ik vooral de haptische feedback onverfijnd lomp. In tijden dat je een trilmotor muziek kunt laten spelen en waar je dergelijke toepassingen zelfs kunt vinden in speelgoed (Nintendo Switch controllers bijvoorbeeld), is het vooral gewoon een beschamende kostenbesparing in een auto die >60k kost.
De raambediening idem dito. Goed dat het benoemd wordt, maar als ik zie dat je in de Ioniq 6 gek wordt van alle niet of omslachtig uit te schakelen piepsen, neem ik dit liever op de koop toe.
Maar hoe zit dat met die verkeersbordherkenning? Is dat iets wat in één van de pakketten komt, of is dat een standaarduitrustig? Ik ben zelf het type dat dergelijke pakketten sowieso niet meebestelt, onder andere dus vanwege zulke redenen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Idd daar heb je gelijk in, maar de automatische aanpassing op de herkenning is niet verplicht.True schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:31:
[...]
Ik meen dat verkeersbordherkenning (en waarschuwing bij overschrijding) zelfs verplicht is in de EU sinds deze zomer.
Deze staat nu standaard bij mij uit.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
In een Superb heb je per kant een knopje om het kinderslot ennraambediening te blokkeren. Dan is het ook een combinatie, maar kan je het wel kiezen welke kant van de auto. Én, niet onbelangrijk, dat kinderslot in een superb geeft geen enkele storing!stanny schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:22:
Als je kinderen hebt zitten vanachter best vaak
Wat ook wat lomp is, is dat je de raambekleding en het kinderslot enkel samen kan aan of uitzetten, zowel links als rechts zelfs denk ik?
Ik heb al vaak voor gehad dat ik mijn. Raam open deed. Daarmee perongeluk wisselde naar achteren en dus het raam achter me ongewild dicht deed. Zeer vervelend. Want je zit weer te prullen om de ramen juust te zetten. Het is gewoon een belachelijke oplossing. We hebben40jaar hetzelfde mechanisme om de 4 ramen te bedienen die perfect werkt en toch moet vw een nieuw systeem bedenken dat veel slechter is.dizzytal schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:49:
[...]
Rijd nu al bijna een jaar (OK, 10mnd) in de ID.7 en serieus is dit ('perongeluk' openen) een non issue.
Dat is bij mij nog nooit voorgekomen terwijl ik het grootste deel van de tijd met mn linker arm/hand niet aan 't stuur rij maar naast me hebt...
Maar abos voor de software industrie zijn logisch: eerst en vooral blijven er constant updates komen in die software. Maar ook zitten daar heel vaak cloud componenten bij, en die kosten effectief geld om draaiend te houden en te gebruiken. Dus daar vind ik het niet vreemd dat er abos zijn.asaki schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:14:
Het is het nieuwe verdienmodel wat de afgelopen jaren al volledig is omarmt door de software industrie: abonnementen. Dat is ook niet zo raar, ik denk dat het meer kost om 2 sturen in productie te houden (1 met en 1 zonder verwarmin) dan gewoon 1 stuur te produceren en dat overal in te stoppen met een abonnement paywall. Enige jammere is dat wij, de consument, er voor moeten betalen. VW is zelfs vrij laat hiermee... BMW doet dit al jaren.
De dingen die jij noemt zijn aanwezig, de kost is gemaakt dus ze kosten vw niets meer om ze te activeren. Verder kan je zeggen dat we ook software updates krijgen, maar 1 zijn die heel beperkt en 2 die updates zijn nodig voor de nieuwe modellen. Ze ook op oudere modellen laten installeren is ook amper een kost, als je ze door een garage laat installeren dan is de kost zelfs gedragen door de klant.
Het frustrerende is dat de app op oudere modellen veel nuttiger was. In myskoda kan je de verwarming ook bedienen maar je ziet er ook statistiekenvan verbuik in en zo. Net als de gebruiksprofielen: in autos lang geleden ging je stoel.vanzelf naar de stand die bij je sleutel hoorde.asaki schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:27:
- De app integratie is erg on-duits. Ik zou degelijkheid verwachten maar het is een app zonder functionaliteit. De enige optie is eigenlijk de voorverwarm functie, de rest moet je in een ander platform zoeken (home assistant/vwsfriend). Oh, en dan moet de app wel kunnen verbinden, iets wat vaker niet dan wel werkt.
- Gebruikersprofielen is niet over nagedacht. Het feit dat de auto niets doet op basis van sleutel of mobiele telefoon is vreemd. Als mijn vrouw uit de auto stapt kan ik niet echt meer instappen tot ik op de stoel knop druk of mijn profiel op het scherm selecteer. En dat de auto niet weet welke telefoon bij het profiel hoort is ook vreemd. Zo kunnen mijn vrouw en ik in de auto zitten onder mijn profiel en dan wordt doodleuk de telefoon van mijn vrouw gekoppeld voor android auto.
Goed, het is een reis zullen we maar zeggen. De 5.0 software is een hele verbetering en het zal met de tijd echt wel beter worden. En de voordelen zijn legio ten opzichte van de nadelen. Hij rijd heerlijk en ziet er prachtig uit.
Om maar te zwijgen van de nutteloosheid van de app als je vrouw ingelogd is in de auto want dan kan home assistant je ook niet meer redden.
Ik kom standaard vaak niet in mijn auto. Zo ver ik weet is er niets mis met mijn 12v accu, maar zelfs als ik met de sleutel in mijn hand naast de auto sta gaat hij in 40% (het is écht vaak frustrerend vaak) van de gevallen niet open. Dan moet ik de knop gebruiken op de sleutel. Als ik dan nog pech heb wordt ook die onmiddellijk geregistreerd en moet ik meermaals duwen. In het verleden, met mijn superb, deed ik heel vaak het koffer open met de knop, als ik naar de auto toe liep. Dat ging zo goed als altijd vsn de eerste keer. Nu gaat het defacto nooit van de eerste keer en moet ik vaak 3x opnieuw proberen voor het koffer eindelijk opent. Zeer frustrerende ervarind dat slot.KillerB schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:23:
[...]
Maandag maar even bellen met de dealer om een nieuwe 12V accu te laten plaatsen, vervelend issue wel als je naast je auto staat en je komt er niet in als je onderweg bent.
Zo te lezen komt dit probleem wel meer voor…
Mijn auto gaat morgen voor de 6de keer binnen bij de garage, oa hier voor. Ze hebben een week uutgetrokken voor alle peoblemen die er zijn. Hopelijk krijgen ze iets opgelost, want het echt een droevige exemplaar die van mij.
Klopt maar iedere fabrikant kant nog altijd zelf over de implementatie, de vorm van de waarschuwing en de gebruikersvriendelijkheid van de menu’s om het aan te passen of (deels) uit te schakelen.True schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:31:
[...]
Ik meen dat verkeersbordherkenning (en waarschuwing bij overschrijding) zelfs verplicht is in de EU sinds deze zomer.
Iets wat helaas meerdere keren per dag weer terugkomt.
Gelukkig is er een foto toegevoegd die hier vier verklaringen voor kan biedenZoomzoom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:19:
[Afbeelding]
Vandaag ontvangen en de eerste 150km gereden... Veel settings om mee te prutsen maar heerlijk comfortabel gereden. Actieradius is nog een ding om te ervaren... Verbruik met 110km autostrade en 40km tussendoorwegen was 19kw... Dus die 86kw zijn er dan op 400km goeddeels doorheen... En het is niet echt - 10 graden buiten. Dus de 500+ km is voorlopig veraf.
Oh ja, als eerste de snelheidsaanpassing met nummerbordherkenning bij de acc Uitgezet...
In een huishouden is het m.i. gewoon: iedereen inloggen op hetzelfde account.MrSnowflake schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:33:
[...]
Het frustrerende is dat de app op oudere modellen veel nuttiger was. In myskoda kan je de verwarming ook bedienen maar je ziet er ook statistiekenvan verbuik in en zo. Net als de gebruiksprofielen: in autos lang geleden ging je stoel.vanzelf naar de stand die bij je sleutel hoorde.
Om maar te zwijgen van de nutteloosheid van de app als je vrouw ingelogd is in de auto want dan kan home assistant je ook niet meer redden.
VW maakt het henzelf en ons onnodig moeilijk.
Het zijn maar een paar dingen die met heel weinig moeite totaal geen probleem hadden hoeven zijn, dat is jammer.
Over de implementatie ga ik het niet hebben. Maar de signalering van VW is m.i. uiterst vriendelijk en zeer goed in vergelijking met concurrenten (ik heb in mei wat proefritten gemaakt met vergelijkbare auto's die één voor één minder prettig waren in de melding).Cid Highwind schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:45:
[...]
Klopt maar iedere fabrikant kant nog altijd zelf over de implementatie, de vorm van de waarschuwing en de gebruikersvriendelijkheid van de menu’s om het aan te passen of (deels) uit te schakelen.
Iets wat helaas meerdere keren per dag weer terugkomt.
En het opnieuw moeten uitschakelen is ook deel van de EU regels, daar komen we niet onder uit.
Wat mij betreft: aanpassen ACC snelheid gebaseerd op herkenning gewoon uitschakelen en verder gaan met onze ritten.
Klinkt herkenbaar. Ik dacht eerst dat de auto de sleutel niet detecteert, maar ik heb recent gemerkt dat de koffer wel steeds open gaat (door op de knop op de koffer zelf te duwen), waar ik uit besluit dat de sleutel dus wel gedetecteerd wordt. Mijn afstandsbediening lijkt tot hier toe wel correct te werken. Ik schrijf bewust tot hier toe, want het ontgrendelen via de klink leek in het begin ook gewoon goed te werken. Zou de temperatuur hier iets mee te maken hebben?MrSnowflake schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:44:
Ik kom standaard vaak niet in mijn auto. Zo ver ik weet is er niets mis met mijn 12v accu, maar zelfs als ik met de sleutel in mijn hand naast de auto sta gaat hij in 40% (het is écht vaak frustrerend vaak) van de gevallen niet open. Dan moet ik de knop gebruiken op de sleutel. Als ik dan nog pech heb wordt ook die onmiddellijk geregistreerd en moet ik meermaals duwen.
Ik probeer in ons huishouden wel eigen accounts te gebruiken. Ik hoef geen minecraft overspoeling op mijn youtube feed 😁. Maar idd het had eenvoudig veel beter gekund.True schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:34:
[...]
In een huishouden is het m.i. gewoon: iedereen inloggen op hetzelfde account.
VW maakt het henzelf en ons onnodig moeilijk.
Het zijn maar een paar dingen die met heel weinig moeite totaal geen probleem hadden hoeven zijn, dat is jammer.
Bin mij herkend hij de sleutel niet of half. Soms kom ik aan en begint de licht animatie (de auto weet dus dat ik er aan kom) maar de deuren blijven dicht als ik de klink vast neem. Soms begint de lichtanimatie gewoon niet en gaan de deuren wel open. Soms gaan de spiegels open bij het vastnemen van de klink, maar blijft de deur dicht. Soms moet ik 7x proberen voor hij reageert en soms reageert bij nooit. Vaak gaat het koffer jiet ooen, maar als ik mij verplaats naar een deur gaat het wel. Dit is zo in de zomer en nu in de winter.Invictus66 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:53:
[...]
Klinkt herkenbaar. Ik dacht eerst dat de auto de sleutel niet detecteert, maar ik heb recent gemerkt dat de koffer wel steeds open gaat (door op de knop op de koffer zelf te duwen), waar ik uit besluit dat de sleutel dus wel gedetecteerd wordt. Mijn afstandsbediening lijkt tot hier toe wel correct te werken. Ik schrijf bewust tot hier toe, want het ontgrendelen via de klink leek in het begin ook gewoon goed te werken. Zou de temperatuur hier iets mee te maken hebben?
Het is me recent opgevallen dat het lampje op de sleutel niet flikkert, wanneer de auto niet reageert. Dus ergens wordt een signaal niet opgevangen of uitgestuurd. Iig heb ik het met beide sleutels.
Droevig allemaal gezien al mijn vorige autos nooit problemen hadden (zolang de accu van de fob goed was natuurlijk) (en als leaser heb ik al heel veelnautos gehad de laatste 20 jaar, van heel wat merken. Mijn duurste modernste auto werkt het slechtst.)
Iknklaag veel over mijn auto, maar de signalering bij het overschrijden van de snelheidslimiet is in de id.7 zeer aangenaam tov andere merken. Helaas is hij vaker fout als correct.True schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:36:
[...]
Over de implementatie ga ik het niet hebben. Maar de signalering van VW is m.i. uiterst vriendelijk en zeer goed in vergelijking met concurrenten (ik heb in mei wat proefritten gemaakt met vergelijkbare auto's die één voor één minder prettig waren in de melding).
En het opnieuw moeten uitschakelen is ook deel van de EU regels, daar komen we niet onder uit.
Wat mij betreft: aanpassen ACC snelheid gebaseerd op herkenning gewoon uitschakelen en verder gaan met onze ritten.
je hebt de sfeerverlichting nu op auto (of minstens automatische helderheid) staan, en vroeger niet?Mikachu schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:07:
Vandaag toch iets vreemds voor... De sfeerverlichting was tot nu toe altijd aan, maar gaat nu enkel nog maar aan als de dimlichten of standlichten aanstaan. Als ik de lichten op Auto zet gaat de sfeerverlichting overdag uit en weer aan als de dimlichten aangaan (onder een brug of 's nachts). Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Klopt en klopt. Link is gek maar is juist en het boekje is zoek. Wordt al minstens een week gemeld all over the interwebsZoomzoom schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:05:
Misschien vreemde vraag, maar de app geeft bij zoeken resultaten van VW Bedrijfswagens (??? Ik heb toch geen caddy aangemeld maar wel degelijk een id7)... En het digitale instructieboekje vindt hij niet... Misschien ook te maken met de link met Bedrijfswagens... Iemand een idee?
Ah oke... Ligt dus niet aan mijn onkunde. Heb wel het boekje gevonden via volkswagen.co.uk, daar owners manual gezocht, chassisnr en dan taal NL... En dan is het er wel.resusaapje schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:04:
[...]
Klopt en klopt. Link is gek maar is juist en het boekje is zoek. Wordt al minstens een week gemeld all over the interwebs
Ik heb drie vraagjes, een daarvan staat vast in het instructie boekje maar die kan ik ook niet openen
Gaat de grootlicht assistent (matrix lichten) standaard aan bij duister? Ik heb deze nog niet automatisch aan zien gaan in het donker, en ik zag eigenlijk geen knop om deze te activeren. Behalve dan groot licht aan en continu aan op de linker pook.
Ik merk dat het rempedaal wat apart aanvoelt. Ik was gewend dat het rempedaal vrij direct reageert, nu merk ik eerst dat er vooral geregenereerd wordt en daarna pas de remmen actief worden. Dat klinkt op zich logisch, en meen ik hier al ergens gelezen te hebben. Echter merk ik bij het indrukken dat het pedaal niet soepel gaat maar het lijkt alsof je ergens langs schuurt. Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik merk een hele lichte shurende/haperende weerstand. Ervaren jullie dit ook?
Starten van de dedicated Spotify app lijkt vrij traag te gaan. duurt wel een paar straten voordat deze muziek begint te spelen. Herkenbaar?
https://nos.nl/artikel/25...itse-volkswagen-fabrieken
Als het goed is, gewoon even de linkerpook naar voor duwen. Dat doet het witte "A" grootlicht icoontje verschijnen in het schermpje achter het stuur. Wanneer dat blauw wordt, is (minstens een deel van) het grootlicht actief. Wanneer het wit is staat de assistent aan, maar is het grootlicht in geen enkele zone geactiveerd.Mriceke schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:37:
Gaat de grootlicht assistent (matrix lichten) standaard aan bij duister? Ik heb deze nog niet automatisch aan zien gaan in het donker, en ik zag eigenlijk geen knop om deze te activeren. Behalve dan groot licht aan en continu aan op de linker pook.
Nee. Ik heb nu een ID.3 mee als vervangwagen en merk dat hij heel anders, veel directer remt als de id.7, maar beide rem pedalen voelen smooth, gelijk een normaal rempedaal. Overgang tussen regeneratief remmen en mechanisch remmen voel ik niet in het pedaal.Mriceke schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:37:
Ik merk dat het rempedaal wat apart aanvoelt. Ik was gewend dat het rempedaal vrij direct reageert, nu merk ik eerst dat er vooral geregenereerd wordt en daarna pas de remmen actief worden. Dat klinkt op zich logisch, en meen ik hier al ergens gelezen te hebben. Echter merk ik bij het indrukken dat het pedaal niet soepel gaat maar het lijkt alsof je ergens langs schuurt. Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik merk een hele lichte shurende/haperende weerstand. Ervaren jullie dit ook?
Ja, het is inderdaad een heel trage app, bij het opstarten toch. Eens gestart werkt het vrij goed. Je kan er beter in zoeken als in de Android Auto versie. Maar je hebt dan wel geen upcoming playlistMriceke schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:37:
Starten van de dedicated Spotify app lijkt vrij traag te gaan. duurt wel een paar straten voordat deze muziek begint te spelen. Herkenbaar?

Die van mij gaat altijd pas aan als de buiten verlichting aan gaat. Dit is bij al mijn Volkswagen (groep) auto's zo geweest, ook mijn id7. Stonden jouw dimlichten misschien permanent aan ipv de auto stand?Mikachu schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:07:
Vandaag toch iets vreemds voor... De sfeerverlichting was tot nu toe altijd aan, maar gaat nu enkel nog maar aan als de dimlichten of standlichten aanstaan. Als ik de lichten op Auto zet gaat de sfeerverlichting overdag uit en weer aan als de dimlichten aangaan (onder een brug of 's nachts). Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
[ Voor 5% gewijzigd door MrSnowflake op 02-12-2024 15:05 ]
Reden is vrij bizar... Ik heb hem gekocht als 86kw (op factuur en zo aangemeld bij rdw) maar hij staat bij volkswagen.nl (dus pon) als een 77kw...
En mijn eerste laadbeurt doet vermoeden dat ik ofwel flink verlies heb op de laadpaal of het is inderdaad een 77kw... En dan moet ik in overleg met de dealer natuurlijk.
Ik kan hem natuurlijk een keer totaal leegrijden... Maar als het makkelijker kan, graag...
[ Voor 20% gewijzigd door Zoomzoom op 02-12-2024 17:58 ]
Het zou me niet verbazen als dat nergens staatZoomzoom schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:56:
Heeft iemand een idee hoe ik eenvoudig kan nakijken of ik een 77 of 86kw batterij heb?
Reden is vrij bizar... Ik heb hem gekocht als 86kw (op factuur en zo aangemeld bij rdw) maar hij staat bij volkswagen.nl (dus pon) als een 77kw...
En mijn eerste laadbeurt doet vermoeden dat ik ofwel flink verlies heb op de laadpaal of het is inderdaad een 77kw... En dan moet ik in overleg met de dealer natuurlijk.
Ik kan hem natuurlijk een keer totaal leegrijden... Maar als het makkelijker kan, graag...
Echt achterhalen kan je het met bv een OBD Dongle (OBD11, VCDS, of ELM-327 met een App zoals bv CarScanner)
Dank voor de suggestie... Mooi dat ik het in ieder geval kan achterhalen indien nodig.resusaapje schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:11:
[...]
Het zou me niet verbazen als dat nergens staat
Echt achterhalen kan je het met bv een OBD Dongle (OBD11, VCDS, of ELM-327 met een App zoals bv CarScanner)
Om laadpaal verlies uit te sluiten zocht ik eigenlijk ook naar de gegevens van de laatste laadsessie in de auto (wat de laadpaal stuurt hoeft niet te zijn wat de auto ontvangt)... Maar die data zijn er eigenlijk ook niet... Toch niet op een scherm dat ik kan zien.
Catch my drift?
Als ik dat zou kunnen meten...DaMenaz schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:35:
Meten hoe snel je van 0-100 bent. De 86 is 0,1 sec trager. 😂

[ Voor 14% gewijzigd door Emacee op 02-12-2024 22:46 ]
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Dat lijkt me nog de eenvoudigste optie... Had ik helemaal niet bij stilgestaan.Emacee schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:45:
Naar de stort / schroothandelaar met een rijplaatweegschaal zonder spullen erin en dan vergelijken waar je op uitkomt met rijklaar gewicht tussen Pro (77kWh) en Pro S (86kWh). Als je dan rijklaar nog steeds lichter bent dan leeggewicht van een Pro S weet je dat je de verkeerde auto hebt meegekregen. Klopt je kentekenbewijs wel met het chassisnummer van je auto?
Wel nog een weegplaat vinden die accuraat is natuurlijk.
Ben nu ook wel aan het laden met de tronity app ingelogd om te kijken of er inderdaad grotere laadverschillen optreden dan wat ik gewend ben van mijn hyundai. Als ik het goed lees haalt de tronity app de charging data uit de auto... En die kan ik dan tegenover de laadpaal data zetten.
Ik ga vandaag ergens proberen wegen want de laadsessie vannacht bevestigde dat 100% vol 77kw is en niet 86kw...Zoomzoom schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:05:
[...]
Dat lijkt me nog de eenvoudigste optie... Had ik helemaal niet bij stilgestaan.
Wel nog een weegplaat vinden die accuraat is natuurlijk.
Ben nu ook wel aan het laden met de tronity app ingelogd om te kijken of er inderdaad grotere laadverschillen optreden dan wat ik gewend ben van mijn hyundai. Als ik het goed lees haalt de tronity app de charging data uit de auto... En die kan ik dan tegenover de laadpaal data zetten.
Wel heel bijzonder dat de foute auto wordt geleverd en ingeschreven. Maar nu dat rechtzetten... Dat word nog wat.
Dat is balen. Zou toch gewoon dit melden bij je dealer. Kans is aanwezig dat ze een fout hebben gemaakt bij het uitleveren van meerdere auto's. Waarschijnlijk is er iemand blij dat ze een auto hebben met een grotere accuZoomzoom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:22:
[...]
Ik ga vandaag ergens proberen wegen want de laadsessie vannacht bevestigde dat 100% vol 77kw is en niet 86kw...
Wel heel bijzonder dat de foute auto wordt geleverd en ingeschreven. Maar nu dat rechtzetten... Dat word nog wat.
Ik zou het niet erbij laten.
Heel bijzonder als het waar is trouwens... Kan me niet voorstellen dat je zo een vergissing maakt om eerlijk te zijn.
Edit: beste manier om vast te stellen is, denk ik, kijken naar het aantal celspanningen dat je ziet via OBD2. De modules zijn in 8s3p opgesteld en de S heeft 13 modules, 1 meer dan de reguliere. Je ziet dus via OBD2 104 spanningen per (in parallel geschakelde) cellen, terwijl de reguliere 96 celspanningen doorgeeft.
[ Voor 51% gewijzigd door JanHenk op 03-12-2024 09:35 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dit werkt inderdaad! Thanks!bdbfz schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:59:
[...]
Als het goed is, gewoon even de linkerpook naar voor duwen. Dat doet het witte "A" grootlicht icoontje verschijnen in het schermpje achter het stuur. Wanneer dat blauw wordt, is (minstens een deel van) het grootlicht actief. Wanneer het wit is staat de assistent aan, maar is het grootlicht in geen enkele zone geactiveerd.
Op de snelweg werkte het overigens wel, op een meer binnendoor weg niet. Ligt dit aan de verlichting van de weg?
In mijn ID.4 zit er een stikker onder het variabele gedeelte in de kofferbak waarop de exacte specificaties staan. Stickertje zit scheef en lijkt op iets wat er misschien af had gemoeten.Zoomzoom schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:56:
Heeft iemand een idee hoe ik eenvoudig kan nakijken of ik een 77 of 86kw batterij heb?
Misschien is dit wat?
Ik zou gezworen hebben dat de sfeerverlichting altijd aan stond, maar misschien was het gewoon altijd slecht weer de voorbije week. Bedankt in elk geval, dan weet ik dat er niets mis is!MrSnowflake schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:04:
[...]
Die van mij gaat altijd pas aan als de buiten verlichting aan gaat. Dit is bij al mijn Volkswagen (groep) auto's zo geweest, ook mijn id7. Stonden jouw dimlichten misschien permanent aan ipv de auto stand?
Het zal toch, zoals hierboven aangegeven, met de inschakeling van de dimlichten te maken hebben. Bedankt!bdbfz schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:11:
[...]
je hebt de sfeerverlichting nu op auto (of minstens automatische helderheid) staan, en vroeger niet?
Heb helaas geen odb scanner... Dus het is een beetje zoeken. Maar ben wel bij een weegbrug gepasseerd vanochtend... En dat lijkt te bevestigen dat hij als een 86kw weegt.JanHenk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:36:
@Zoomzoom Heb je een OBD2 scanner?
Heel bijzonder als het waar is trouwens... Kan me niet voorstellen dat je zo een vergissing maakt om eerlijk te zijn.
Edit: beste manier om vast te stellen is, denk ik, kijken naar het aantal celspanningen dat je ziet via OBD2. De modules zijn in 8s3p opgesteld en de S heeft 13 modules, 1 meer dan de reguliere. Je ziet dus via OBD2 104 spanningen per (in parallel geschakelde) cellen, terwijl de reguliere 96 celspanningen doorgeeft.
Dus zover ben ik al. Wat een mysterie blijft is waarom de netto laadcapaciteit niet hoger lijkt dan 77kw... Het lijkt wel of die extra cel dus niks doet (of niet correct is aangesloten).
De dealer kan geen service afspraak maken voor eind januari... Dus daar heb ik niet veel aan op dit moment.
Ik ga nog een keer verschillende laadpalen proberen om te kijken of daar verschillen zitten en mijn laadpaal eventueel een probleem heeft met de VW (want onze kona laadt op die paal wel correct).
Een bluetooth OBD2 scanner kun je al voor weinig kopen. Met een app lees je hem dan uit. Misschien leuk voor op je kerstlijstje.
Dat oplaadpercentage heb ik die twee keer aangepast, eerste keer naar 90%, 2e keer naar 100%... En de auto geeft dan ook 100% batterij aan... Daar ligt het niet aan denk ik.Wimhaw schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:46:
@Zoomzoom Weet je zeker dat je de batterij100% oplaadt? standaard staat de auto namelijk op 80% laden. Dit is een kleine 70kWh.
Een bluetooth OBD2 scanner kun je al voor weinig kopen. Met een app lees je hem dan uit. Misschien leuk voor op je kerstlijstje.
Obd2 scanner voor kerst... Leuk idee!
Ik heb dit forum al wat doorbladerd maar heb niet echt een antwoord gevonden maar zal mijn wagen met de V5 software komen of zal het nog V4 zijn?
Sowieso 5.0.jorritTyb schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:35:
Hallo allemaal. Mijn volkswagen ID7 is momenteel ook in bestelling en de vermoedelijke levertijd is 17 februari (als de stakingen daar geen stoktje tussen steken). Het model dat ik heb besteld is een Volkswagen ID.7 77kWh Pro Business Premium (lease wagen).
Ik heb dit forum al wat doorbladerd maar heb niet echt een antwoord gevonden maar zal mijn wagen met de V5 software komen of zal het nog V4 zijn?
Catch my drift?
Welke zou je adviseren? Als ik ga zoeken krijg ik echt een enorme lijst aan scannersWimhaw schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:46:
@Zoomzoom Weet je zeker dat je de batterij100% oplaadt? standaard staat de auto namelijk op 80% laden. Dit is een kleine 70kWh.
Wat zegt je Volkswagen app? Als je hem daar aanmeldt zou je het model kunnen zien. Zou dan Pro S moeten zeggen in plaats van Pro.Zoomzoom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:22:
[...]
Ik ga vandaag ergens proberen wegen want de laadsessie vannacht bevestigde dat 100% vol 77kw is en niet 86kw...
[ Voor 14% gewijzigd door filipy23 op 03-12-2024 17:39 ]
Bron voor de liefbhebbers: https://mijn.bovag.nl/downloads/autoverkopen
[ Voor 49% gewijzigd door filipy23 op 03-12-2024 17:41 ]
De VW app zegt pro S... En het gewicht dus ook... Echter, laden lijkt niet verder te komen dan 77kw... Lijkt wel of ie die extra batterij module niet "ziet" of zo. Heb nu een serviceafspraak 3e week januari... Eerder kon niet. Ik heb dus vooral geduld nodig blijkbaar.filipy23 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:36:
[...]
Wat zegt je Volkswagen app? Als je hem daar aanmeldt zou je het model kunnen zien. Zou dan Pro S moeten zeggen in plaats van Pro.
Maand | DE ID.7 | DE ID.7 GTX | NL ID.7 | NL ID.7 GTX |
September 2023 | 31 | |||
Oktober 2023 | 181 | |||
November 2023 | 564 | 15 | ||
December 2023 | 291 | 13 | ||
Januari 2024 | 142 | 28 | ||
Februari 2024 | 95 | 30 | ||
Maart 2024 | 258 | 58 | ||
April 2024 | 458 | 42 | ||
Mei 2024 | 475 | 105 | ||
Juni 2024 | 598 | 67 | ||
Juli 2024 | 1161 | 115 | ||
Augustus 2024 | 1438 | 112 | 108 | |
September 2024 | 2673 | 248 | 129 | |
Oktober 2024 | 2427 | 279 | 137 | 5 |
November 2024 | 189 | 1 |
In totaal 1123 ID.7s geïmporteerd waarvan 5 met een kleur, 11 GTXen en daardoor slechts 3 rode GTXen.
Mocht je overigens een NL ID.7 niet-tourer GTX zien rijden dan heb je gedronken of te veel gesnoven, want die bestaat niet
Staat bij mij op het werk een witte hatchMocht je overigens een NL ID.7 niet-tourer zien rijden dan heb je gedronken of te veel gesnoven, want die bestaat niet
Je bent dronken of hebt gesnovenaddictive_rhymz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:02:
[...]
Staat bij mij op het werk een witte GTX hatch

Ik heb een OBDLink CX. Niet de goedkoopste, wel een fijne qua functionaliteit. Gebruik hem af en toe, met Car Scanner (de app) of ABRP etc.asaki schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:33:
[...]
Welke zou je adviseren? Als ik ga zoeken krijg ik echt een enorme lijst aan scanners
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zou zoiets kunnen verklaren waarom mijn laadbeurten niet optellen naar 86kw maar slechts naar 77kw? Ik heb voorheen alleen gehoord over het verschil bruto/netto, maar nog nooit over dat je die netto capaciteit niet volwaardig zou kunnen gebruiken. Laadt bij anderen de 77 op naar 77kw en de 86 ook echt naar 86kw als je terugrekent?
Bij mijn kona speelde dit in ieder geval niet. De 64kw was ook echt 64kw bruikbaar.
https://www.a-point.nl/ni...lometer-op-een-volle-accu
Weet je dat zeker? De bruto capaciteit van de Kona wordt geschat op -67/68 kWh lees ik. De Koreanen doen daar wat schimmiger over (zelf een EV6 gehad).Zoomzoom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:09:
Ik lees op meinid.de heel wat over het feit dat een 77kw batterij praktisch slechts 72kw bruikbare capaciteit zou hebben vanwege "reserves"?
Zou zoiets kunnen verklaren waarom mijn laadbeurten niet optellen naar 86kw maar slechts naar 77kw? Ik heb voorheen alleen gehoord over het verschil bruto/netto, maar nog nooit over dat je die netto capaciteit niet volwaardig zou kunnen gebruiken. Laadt bij anderen de 77 op naar 77kw en de 86 ook echt naar 86kw als je terugrekent?
Bij mijn kona speelde dit in ieder geval niet. De 64kw was ook echt 64kw bruikbaar.
Catch my drift?
Ik heb het de laatste paar jaar niet echt meer gechecked, maar netto zat ik in mijn calculatie toch altijd tussen de 62 en 64kw... Was zo'n beetje binnen de afrondingsgrens.DaMenaz schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:56:
[...]
Weet je dat zeker? De bruto capaciteit van de Kona wordt geschat op -67/68 kWh lees ik. De Koreanen doen daar wat schimmiger over (zelf een EV6 gehad).
Dus 68 bruto en 64 netto (en in praktijk 62-64 naar mijn ervaring).
Bij de id7 is het nu 91 bruto, 86 netto en in mijn laadtest 77 bruikbaar... Dat is wel een heel groot verschil.
Ik merk nu echter ook dat de % batterij (SOC) wel erg volatiel is. Als die waarde helemaal niet accuraat is zou het natuurlijk kunnen dat 20 naar 80 laden fetlitelijk 23 naar 78 laden is... En dan klopt geen enkele calculatie meer; dan wordt het meer gissen dan meten...
Vreemd verhaal wel, die reserve is toch het verschill tussen bruto en netto? VW geeft voor de pro S zelf aan de de bruto capaciteit 91kw is en de netto 86kw.Zoomzoom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:09:
Ik lees op meinid.de heel wat over het feit dat een 77kw batterij praktisch slechts 72kw bruikbare capaciteit zou hebben vanwege "reserves"?
https://www.rechtslupe.de...-durchsetzen-will-3217583Wie elektrische voertuigen zonder batterijen wil implementeren...
Gezien de vraag of elektrische voertuigen op batterijen in het algemeen kunnen worden gebouwd en verkocht alle autofabrikanten aangaat, is de wetgever verantwoordelijk. Een individuele burger kan geen bouwverbod laten opleggen.
De regionale rechtbank van Braunschweig besliste in de onderhavige zaak over een spoedverzoek en verklaarde de klacht van de verzoeker tegen een identieke beslissing van de regionale rechtbank van Braunschweig niet-ontvankelijk. Met het kort geding heeft verzoeker verzocht dat Volkswagen AG wordt verboden elektrische auto's te bouwen met batterijen als energieopslagmiddel. Volgens hem brengt de batterijproductie een risico met zich mee van grote schade aan het klimaat en de gezondheid. Als alternatief zou de benodigde energie in de auto moeten worden opgewekt door generatoren op waterstof.
Nadat de regionale rechtbank van Braunschweig zijn verzoek had afgewezen, bleef de verzoeker zijn doel met de klacht nastreven.
De hogere regionale rechtbank van Braunschweig heeft de klacht niet-ontvankelijk verklaard omdat de klacht zonder advocaat was ingediend.
Bovendien heeft de verzoeker naar het oordeel van de Hogere Regionale Rechtbank van Braunschweig geen recht op rechtsbijstand: het is hierbij niet van belang of zijn technische en politieke uitspraken juist zijn. De verzoeker kan veeleer geen civielrechtelijke maatregel gebruiken om te bepalen of op batterijen werkende elektrische voertuigen in het algemeen al dan niet mogen worden gebouwd en verkocht. Omdat dit uiteindelijk alle autofabrikanten zou raken en daarom de verantwoordelijkheid van de wet- en regelgeving zou zijn.
De verzoeker ging hiertegen in beroep met een ander verzoek om rechtsbijstand, dat het Federale Hof van Justitie inmiddels heeft afgewezen in zijn uitspraak van 18 juni 2020.
[ Voor 98% gewijzigd door resusaapje op 04-12-2024 13:59 ]
Tja dat dacht ik oorspronkelijk dus ook... maar op het meinid forum zijn daar ook weer andere meningen over... blijkbaar tot in het detail van de battery diagnostics toe... er zitten daar wel wat "ingenieurs" op dat forum precies.KMdijkens schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:01:
[...]
Vreemd verhaal wel, die reserve is toch het verschill tussen bruto en netto? VW geeft voor de pro S zelf aan de de bruto capaciteit 91kw is en de netto 86kw.
64kWh..Zoomzoom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:09:
Maar het kan zijn dat je minder hebt, sowieso vanwege potentieel degradatie. Maar bij de MEB auto's wil dat wel eens verschillen ja.
Is het zo erg, heb je alles van 100 tot 1% nodig dan?
Volgens mij begrijp ik van Bjorn Nyland wat hij allemaal getest heeft dat je eerder 74kWh netto hebt bij de 82kWh (77kWh) MEB accu. 67.5 schijnt de Kona bruto te hebben.
Wellicht dat VW AG een grotere top/bodem buffer aanhoudt
[ Voor 6% gewijzigd door barta123 op 04-12-2024 14:52 ]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Tsja, het zal ergens wel een combinatie zijn van die 4% boven/onderbuffer die gerapporteerd wordt en dat % SoC dat nogal rondspringt... daardoor kom ik niet op de verwachte lading in kw. Niet dat ik dat exact allemaal nodig heb, maar omdat mijn auto bij volkswagen.nl verscheen als 77kw ipv 86kw ben ik dat specifieker gaan nakijken... dat vond ik toch wel enigszins vreemd. Maar goed... maar verder ervaren tot de cijfers wat gestabiliseerd zijn.barta123 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:45:
[...]
64kWh..kW is vermogen in Watt, kWh is een zeker vermogen van 1000W gedurende een uur (1kW, 1000W - in 1 uur, uitgedrukt in secondes, dus 3600s lang 1000W = 3.600.000 J)
Maar het kan zijn dat je minder hebt, sowieso vanwege potentieel degradatie. Maar bij de MEB auto's wil dat wel eens verschillen ja.
Is het zo erg, heb je alles van 100 tot 1% nodig dan?![]()
Volgens mij begrijp ik van Bjorn Nyland wat hij allemaal getest heeft dat je eerder 74kWh netto hebt bij de 82kWh (77kWh) MEB accu. 67.5 schijnt de Kona bruto te hebben.
Wellicht dat VW AG een grotere top/bodem buffer aanhoudt
Ik heb dit weekeind trouwens een first edition geleverd gekregen merk ik op het scherm, die stond precies al even in hun voorraad. Ik hoop maar zonder 12V problemen, want de app gaat 's nachts offline... Echter nog geen melding gekregen van lage 12v spanning. Altijd interessant om al die problemen gelezen te hebben, dan ben je voorbereid voor als het zou gebeuren.
Verder rijdt de wagen absoluut super goed... ben er echt blij mee. DCC 3 tikken strakker gezet en dan is ie voor mijn gevoel top.
Daarnaast valt me vooral op dat de spraakassistant echt goed werkt... ik hoef bij ritten amper met het scherm bezig te zijn; spraakassistent en stuurwiel... nothing more.
Die vermelding op het scherm betekend niks. De mijne toont dat ook regelmatig, maar ik ben wel heel zeker dat het qua uitrusting geen 1st edition is.Zoomzoom schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:01:
Ik heb dit weekeind trouwens een first edition geleverd gekregen merk ik op het scherm, die stond precies al even in hun voorraad.
Er staat ook ID7 Tourer (1) Pro S op de factuur... Dus het lijkt daardoor toch ook wel een first edition.Invictus66 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:05:
[...]
Die vermelding op het scherm betekend niks. De mijne toont dat ook regelmatig, maar ik ben wel heel zeker dat het qua uitrusting geen 1st edition is.
(Sinds week rij ik ID.7 first edition, demo model van 1/2 jaar oud, wel met ID software 5, daarvoor 2 jaar ID.4 en daarvoor 2 jaar ID.3 MAX, wat is de ID.7 een fijne auto zeg !
Mvg,
Koen
Hi Koen,KoezzyEV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:05:
Mijn navigatie geeft geen files, ongelukken enzo weer, wie weet waar dat aan ligt? Menu optie? Hebben jullie dat ook?
(Sinds week rij ik ID.7 first edition, demo model van 1/2 jaar oud, wel met ID software 5, daarvoor 2 jaar ID.4 en daarvoor 2 jaar ID.3 MAX, wat is de ID.7 een fijne auto zeg !
Mvg,
Koen
Volgens mij moet je hiervoor in de app een gratis product activeren 'VW Connect Plus'.
Misschien is dit in het verleden door de dealer al gedaan maar moet dit op jouw account nog gebeuren?

https://www.vwbedrijfswag...tml?vin=WVWZZZED1RE000148
Catch my drift?
Je kunt de ESC in 'Sport' zetten. Dan grijpt het systeem later in.buddow schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:13:
Wat vinden jullie van de ESP? Ik merk vaak dat die best veilig is ingesteld. Soms krijg ik de indruk dat het systeem al ingrijpt voordat je überhaupt al grip verliest, raar is dat.
Catch my drift?
Hi Mriceke,Mriceke schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:09:
[...]
Hi Koen,
Volgens mij moet je hiervoor in de app een gratis product activeren 'VW Connect Plus'.
Misschien is dit in het verleden door de dealer al gedaan maar moet dit op jouw account nog gebeuren?
Ah, zie dat in app onder diensten en pakketten VW Connect en VW Connect Plus status ACTIEF zijn (had ik paar dagen terug al gecontroleerd) maar dat er nu een kaartupdate Europa dd 17-06-2024 van 30.4 GB klaar staat voor download... Dat zal het zijn, dank, want door jou post heb ik daar in de app gekeken :-)

Ik zag deze update bij mij ook staan toen ik ging kijken hoe de dienst heet, moet je dit inderdaad via een USB stick updaten? Gaat dat niet over the air?KoezzyEV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:50:
[...]
Hi Mriceke,
Ah, zie dat in app onder diensten en pakketten VW Connect en VW Connect Plus status ACTIEF zijn (had ik paar dagen terug al gecontroleerd) maar dat er nu een kaartupdate Europa dd 17-06-2024 van 30.4 GB klaar staat voor download... Dat zal het zijn, dank, want door jou post heb ik daar in de app gekeken :-)
Oh neem aan OTA, afgelopen 4 jaar waren bij m'n ID3 en 4 alle kaartupdates OTA'sMriceke schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:06:
[...]
Ik zag deze update bij mij ook staan toen ik ging kijken hoe de dienst heet, moet je dit inderdaad via een USB stick updaten? Gaat dat niet over the air?
Ik wacht het even af...
Check voor de zekerheid de shop in de auto ook, of daar de We Connect en de We Connect Plaus diensten actief zijn. Verkeersinformatie zou niet afhankelijk moeten zijn van een wel of niet geïnstalleerde kaart update. Wanneer de auto en jouw account goed in sync zijn vwb We Connect en We Connect Plus zul je zien dat de kaart iedere maand een update krijgt, OTA. De meest recente versie van de kaart is 24.11 (als in november 2024).KoezzyEV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:50:
[...]
Hi Mriceke,
Cid Highwind schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:47:
[...]
Gelukkig is er een foto toegevoegd die hier vier verklaringen voor kan bieden
:strip_exif()/f/image/MCUZctm6jFvkPG08LEKslUaN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedoel je dat de 19inch wintervelgen (die ik!notabene van de VW dealer geleverd heb gekregen voor de id7) slechte velgen zijn voor de range? Dat zou ik wel graag weten dan.
[ Voor 32% gewijzigd door Zoomzoom op 05-12-2024 11:40 ]
Je zou bijna vergeten dat het gewoon een auto is waar je van moet genieten.
Catch my drift?
Ja, inderdaad, stom van me, ontbreken van verkeersinfo in navigatie is niet afhankelijk van welke versie nav software.MJMaverick schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:34:
[...]
Check voor de zekerheid de shop in de auto ook, of daar de We Connect en de We Connect Plaus diensten actief zijn. Verkeersinformatie zou niet afhankelijk moeten zijn van een wel of niet geïnstalleerde kaart update. Wanneer de auto en jouw account goed in sync zijn vwb We Connect en We Connect Plus zul je zien dat de kaart iedere maand een update krijgt, OTA. De meest recente versie van de kaat is 24.11 (als in november 2024).
En zowel in mijn app als in mijn auto staat VW Connect en VW Connect Plus "actief"
Blijft gek dat ik geen verkeersinfo heb als ik navigeer, dealert maar eens bellen want volgens mij staat alles in app en in auto goed ingesteld...

nee joh, gewoon in de auto zitten en op de knop boven je drukken. Kan VW je rechtstreeks helpen. Succes!KoezzyEV schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:02:
[...]
Ja, inderdaad, stom van me, ontbreken van verkeersinfo in navigatie is niet afhankelijk van welke versie nav software.
En zowel in mijn app als in mijn auto staat VW Connect en VW Connect Plus "actief"
Blijft gek dat ik geen verkeersinfo heb als ik navigeer, dealert maar eens bellen want volgens mij staat alles in app en in auto goed ingesteld...
Waar kun je zien welke versie je hebt? Als ik bij de VW Connect Plus sta dan zie ik ook een grote kaart van 17.06, maar ik zou verwachten dat de dealer die er al op gezet heeft bij aflevering in november.MJMaverick schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:34:
[...]
Check voor de zekerheid de shop in de auto ook, of daar de We Connect en de We Connect Plaus diensten actief zijn. Verkeersinformatie zou niet afhankelijk moeten zijn van een wel of niet geïnstalleerde kaart update. Wanneer de auto en jouw account goed in sync zijn vwb We Connect en We Connect Plus zul je zien dat de kaart iedere maand een update krijgt, OTA. De meest recente versie van de kaat is 24.11 (als in november 2024).
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Voor toekomstige ID.7 rijders die niet kunnen wachten op de ID.7:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers