• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 14:25
Beste ID.7-rijders,

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten, zeker van degenen die tijdens hun zoektocht ook de Skoda Enyaq hebben overwogen (zonder hier direct een welles-nietes discussie te starten). Ik mag/moet zeer binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken voor het werk en de afweging gaat tussen deze twee.

Dit zijn de netto opties voor mij (lease voor 5 jaar):
  • Skoda Enyaq Tour Edition 77 kWh (MY26/27): ~ € 470 p.m.
    • Optie A: Business Maxx (HUD, 360 cam, Premium Audio) voor € 500 p.m.
    • Optie B: Maxx Plus (Alles van hierboven + DCC) voor € 530 p.m.
  • VW ID.7 Pro Limited 77 kWh (Voorraad MY26): € 530 p.m. (Zonder DCC en akoestisch glas, want dat valt buiten budget).
Mijn persoonlijke referentiekader: Ik rij nu een Enyaq MY21 met 21" stuiterbanden. Iets comfortabeler mag, maar ik erger me er nu ook niet groen en geel aan. Kofferbakruimte vind ik lood om oud ijzer, en de stoelen vind ik in beide prima.

Mijn concrete vragen aan jullie:
  1. Vering & DCC: Is de standaard vering in beide auto's identiek? Rijdt een Enyaq mét DCC comfortabeler dan een ID.7 zónder DCC, of strijkt de lange wielbasis van de ID.7 dat verschil glad?
  2. Akoestiek: De Enyaq Tour Edition wordt standaard geleverd met akoestisch (gelaagd) glas, de ID.7 in mijn budget niet. Hoe verhoudt de stilte in de cabine van een ID.7 zonder akoestisch glas zich tot een Enyaq (die dat wel heeft)?
Ik hoor graag hoe jullie deze trade-offs (dikkere opties op de Enyaq vs. de 'kale' ID.7) hebben gewogen!

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Oggy Hoi, hier ook een ex MY21-Enyaq rijder met DCC, 21", de hele rimram.

Nu heb ik zelf wederom DCC op mijn ID.7, maar op basis van de proefrit die ik destijds heb gemaakt, zou ik zeker de ID.7 met standaard onderstel prefereren boven mijn oude 21" Enyaq met DCC. De ID.7 rijdt gewoon beter. Zal de lange wielbasis zijn, iets kleinere wielmaat, misschien ook wat andere afstelling.

Qua akoestisch glas. Ik weet eerlijk gezegd niet wat mijn oude Enyaq had. De meningen over het glas zijn verdeeld, ik vind het doorgaans totaal niet storend. Als de wind iets van opzij staat kun je het wel horen. Had liever wel het akoestisch glas gehad, maar dat was destijds niet leverbaar op de limiteds.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:47
Oggy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:37:
Beste ID.7-rijders,

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten, zeker van degenen die tijdens hun zoektocht ook de Skoda Enyaq hebben overwogen (zonder hier direct een welles-nietes discussie te starten). Ik mag/moet zeer binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken voor het werk en de afweging gaat tussen deze twee.

Dit zijn de netto opties voor mij (lease voor 5 jaar):
  • Skoda Enyaq Tour Edition 77 kWh (MY26/27): ~ € 470 p.m.
    • Optie A: Business Maxx (HUD, 360 cam, Premium Audio) voor € 500 p.m.
    • Optie B: Maxx Plus (Alles van hierboven + DCC) voor € 530 p.m.
  • VW ID.7 Pro Limited 77 kWh (Voorraad MY26): € 530 p.m. (Zonder DCC en akoestisch glas, want dat valt buiten budget).
Mijn persoonlijke referentiekader: Ik rij nu een Enyaq MY21 met 21" stuiterbanden. Iets comfortabeler mag, maar ik erger me er nu ook niet groen en geel aan. Kofferbakruimte vind ik lood om oud ijzer, en de stoelen vind ik in beide prima.

Mijn concrete vragen aan jullie:
  1. Vering & DCC: Is de standaard vering in beide auto's identiek? Rijdt een Enyaq mét DCC comfortabeler dan een ID.7 zónder DCC, of strijkt de lange wielbasis van de ID.7 dat verschil glad?
  2. Akoestiek: De Enyaq Tour Edition wordt standaard geleverd met akoestisch (gelaagd) glas, de ID.7 in mijn budget niet. Hoe verhoudt de stilte in de cabine van een ID.7 zonder akoestisch glas zich tot een Enyaq (die dat wel heeft)?
Ik hoor graag hoe jullie deze trade-offs (dikkere opties op de Enyaq vs. de 'kale' ID.7) hebben gewogen!
Zoek even door het topic op Enyaq en je komt diverse vergelijkingen tegen. Heb zelf ook de '21 Enyaq gereden maar de ID.7 is echt een stap voorwaarts. Ja, iets meer windgeruis dan de Enyaq, maar dat is het ook het enige (kleine) nadeel dat ik zou kunnen bedenken.

  • S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-06 13:22
Helsie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:03:
  • Ik haal echt de verwachte afstand op een lading echt compleet niet. Niet een beetje minder, maar 414km op 80% accu (met deze accutechnische prima temperaturen) is wel héél veel minder dan de WLTP van 625km waarop mijn auto is afgegeven. Misschien moet er nog een beetje balancering of optimalisatie op gang komen, geen idee hoe het werkt. Maar ik vraag me echt af hoe mensen met kleinere accu's dit doen. Voor mij is 414km nu echt wel genoeg, maar met winter en accudegradatie zie ik de toekomst nu al somber in.
Ik ben net terug van een bezoek aan drie restaurants. Zij bestellen hun placemats bij mij en die breng ik persoonlijk langs. Drie ritten heen en drie terug. Per heenrit ongeveer 300 kg papier aan boord en mijn eigen 90 kg. Ik had toen ik thuis kwam na deze ritten 13.7 Kw/100 km verbruikt. 20% snelweg / 40% buiten en 40% binnen de bebouwde kom. Ik vind dat heel netjes. Met mijn Volvo EC40 twin kwam ik met moeite onder de 20Kw. Hopelijk gaat het zich bij jou nog verbeteren.

  • Felix098797
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:33
Skoelat schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Dat is inderdaad raar. Waren er opties besteld waar restricties (langere levertijd) op zaten? Als je wijs wil doen kun je de verkoper vragen naar het levertijden info bulletin. Hierin staan per bestelweek de productieweek, restricties en transporttijd. Weet alleen dat dit in Nederland gecommuniceerd wordt vanuit pon naar dealers.
Ben hier op moment van bestellen niet op geattendeerd.

Betreft de volgende spec:

Wellicht dat iemand meer weet hierover ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmHEKdD5F0F98n-N1N4iWQLzQ8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3WD73jk9u7GJNJmNWvEIaWs.jpg?f=fotoalbum_large

  • Felix098797
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:33
Helsie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Tsja, ik wil geen dealers bashen, maar deze kan ik niet laten. De reactie van de Van Mossel-VW-verkoper (Tilburg) toen ie mijn deal verloren had aan een ander was dermate triest dat ik zelfs mijn onderhoud daar niet meer wil laten doen.
Bizar zeg. Volgens mij is het overal drama als ik het zo hoor. Van Udenhout heeft een vriend van mij een Id7 besteld maar daarmecht TOP geregeld.

  • Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 17:17
Oggy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:37:
Beste ID.7-rijders,

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten, zeker van degenen die tijdens hun zoektocht ook de Skoda Enyaq hebben overwogen (zonder hier direct een welles-nietes discussie te starten). Ik mag/moet zeer binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken voor het werk en de afweging gaat tussen deze twee.

Dit zijn de netto opties voor mij (lease voor 5 jaar):
  • Skoda Enyaq Tour Edition 77 kWh (MY26/27): ~ € 470 p.m.
    • Optie A: Business Maxx (HUD, 360 cam, Premium Audio) voor € 500 p.m.
    • Optie B: Maxx Plus (Alles van hierboven + DCC) voor € 530 p.m.
  • VW ID.7 Pro Limited 77 kWh (Voorraad MY26): € 530 p.m. (Zonder DCC en akoestisch glas, want dat valt buiten budget).
Mijn persoonlijke referentiekader: Ik rij nu een Enyaq MY21 met 21" stuiterbanden. Iets comfortabeler mag, maar ik erger me er nu ook niet groen en geel aan. Kofferbakruimte vind ik lood om oud ijzer, en de stoelen vind ik in beide prima.

Mijn concrete vragen aan jullie:
  1. Vering & DCC: Is de standaard vering in beide auto's identiek? Rijdt een Enyaq mét DCC comfortabeler dan een ID.7 zónder DCC, of strijkt de lange wielbasis van de ID.7 dat verschil glad?
  2. Akoestiek: De Enyaq Tour Edition wordt standaard geleverd met akoestisch (gelaagd) glas, de ID.7 in mijn budget niet. Hoe verhoudt de stilte in de cabine van een ID.7 zonder akoestisch glas zich tot een Enyaq (die dat wel heeft)?
Ik hoor graag hoe jullie deze trade-offs (dikkere opties op de Enyaq vs. de 'kale' ID.7) hebben gewogen!
Ik heb beide modellen proefgereden en bovenaan de shortlist staan. Heb vooral het idee dat de ID7 iets minder bandengeluid liet horen. Qua wind niet echt verschil gemerkt. Al met al is de ID7 wel iets comfortabeler zou ik zeggen. Uiteindelijk heb ik de werkgever nu toch gevraagd om voor de Enyaq te gaan. Valt net wat lekkerder in het budget en de hoogte van de auto bevalt me beter.

  • Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lancer

What the......

Iets nieuws vandaag. Op de snelweg, glad asfalt niemand in de buurt voor me en niemand achter en opeens een enorme knal.

Thuisgekomen zag ik in eerste instantie niets, maar na 3 rondjes zag ik dat de spoiler aan de onderkant aan de passagierszijde van de auto enigzins scheef zat.

Auto is op de brug geweest bij de dealer, maar het lijkt erop dat het door de thermische werking lost is gekomen. Geen impactpunten. De spoiler is los onder de deur, waar hij gelijmd hoort te zitten.

Diagnose, nieuwe spoiler nodig. Gelukkig nog garantie.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)


  • DJ_Maarten
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-06 19:27
Felix098797 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:00:
Eindelijk gebeld door Waalwijk. Vanuit de ‘locale’ dealer 0.0 vernomen tijdens het proces en tevens werkte de Van Mossel app ook niet naar behoren.

Besteld op 26/02 en aflverdatum 03/07.

ook niet meer vernomen dat ik een MY2027 zou krijgen in de tussentijd. Want namelijk een ‘26 variant besteld. Dit is natuurlijk prima maar de communicatie laat te wensen over. Na gebeld te zijn door Waalwijk, nog contact gehad mer de lokale Van Mossel dealer maar zij wisten nog niet wanneer de auto zou komen en tevens konden ze nog niet vertellen of het een MY2027 zou zijn. Nogal wat verbeteringen te maken.

iemand anders ook dergelijke ervaring? Tevens is de termijn van bestellen t/m leveren ook wat aan de lange kant als ik andere tijdlijnen hier moet geloven. Ook geen idee waarom er vertraging was. Kwam hier pas achter nadat mijn initiele keverdatum was verstreken - toen toch maar even naar Waalwijk direct gebeld.

Ach, nog een weekje wachten en dan hebben we hem. Net op tijd voor de trip naar de Dolomieten!
Mijn ID.7, wel de MY27, is eind maart besteld en zou hem eind juli hebben. Dus de termijn tussen bestellen en leveren is ongeveer dezelfde. Als ik me niet vergis kon je de MY27 pas ergens in de 2de week van maart bestellen, dus ik vermoed dat het bij jou de MY26 zal zijn.

  • Felix098797
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:33
DJ_Maarten schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Mijn ID.7, wel de MY27, is eind maart besteld en zou hem eind juli hebben. Dus de termijn tussen bestellen en leveren is ongeveer dezelfde. Als ik me niet vergis kon je de MY27 pas ergens in de 2de week van maart bestellen, dus ik vermoed dat het bij jou de MY26 zal zijn.

dank voor je antwoord!
Ik heb gebeld en het is de MY2027. Wellicht dat het daarom ook wat langer duurde… iets van een transitieperiode

  • PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

VincentVisr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
Welke navi apps, via carplay, worden wel ondersteund op de HUD? Ik ben er inmiddels achter dat Waze geen enkele info door pusht.. of kun je dat zelf nog ergens aanpassen ook?

Waar ik ook achter ben, de HUD is niet goed zichtbaar met een zonnebril op.. :(
Draai je hoofd een kwartslag en je HUD is zichtbaar met gepolariseerde glazen. Dit euvel heeft onze auto ook.

Ik vraag mij af of dit nou aan de autofabrikant of aan de zonnebrilfabrikant ligt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters


  • smannetje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-06 21:33
PaT schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Draai je hoofd een kwartslag en je HUD is zichtbaar met gepolariseerde glazen. Dit euvel heeft onze auto ook.

Ik vraag mij af of dit nou aan de autofabrikant of aan de zonnebrilfabrikant ligt.
Het ligt aan de gepolariseerde glazen in je zonnenbril. Deze zijn namelijk gemaakt om reflecties in het glas te verminderen/weg te halen... ware het niet dat de HUD een reflectie in het glas is. Het is dus een inherente incompatibiliteit tussen gepolariseerde zonnenbrillen en HUDs.

Overigens kan je (als je genoeg geld aan je zonnenbril uitgeeft) vragen aan de optieker of ze de polarisatie van je bril wat draaien, dan heb je er veel minder last van maar kan je veel minder makkelijk andere schermen bekijken (zoals je navigatiescherm, smartphone, laptop,...).

  • Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zojuist de eerste factuur binnen van WeCharge... Ik had dit aangevraagd als reserve laadpas (daarom voor 'Basic' gekozen) en na ontvangst even thuis getest op mijn eigen laadpaal. Dat doe ik dus ook niet meer. 112€ voor <10 kWh, primair veroorzaakt door een 'kleeftarief' dat mijn thuislaadpaal helemaal niet heeft, maar WeCharge wel in rekening brengt. Wat een oplichters, een schande dat Volkswagen dit meeverkoopt via hun eigen app.

[ Voor 11% gewijzigd door Helsie op 25-06-2026 08:24 ]


  • pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:03
Wow, dat is wel direct de overtreffende trap, dat zijn Duitse/Franse praktijken waar je soms niet eens 20 kWh in je accu krijgt (dus elke 2 uur de stekker er in uit op het vakantiepark).

Aan de andere kant, ik tikte in midden Frankrijk een paar weken terug 10,71 EUR aan voor 51 kWh (Tesla Supercharger).

Lijkt mij wel een gevalletje even WeCharge bellen en dit zien te corrigeren? Dit slaat nergens op natuurlijk. Je gaat natuurlijk niet betalen voor je eigen oprit en laadpaal, wat een boevenbende! Zo zie je, sommige partijen melken dit compleet uit, walgelijk.
Dank voor de wijze les in ieder geval, WeCharge ga ik dus echt niet aan beginnen, direct uit ook in de Navigatie zodra ik de auto heb.

[ Voor 9% gewijzigd door pc-freakz op 25-06-2026 08:29 ]

SFE Enyaq Tips & Handleidingen


  • Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pc-freakz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:28:
Wow, dat is wel direct de overtreffende trap, dat zijn Duitse/Franse praktijken waar je soms niet eens 20 kWh in je accu krijgt (dus elke 2 uur de stekker er in uit op het vakantiepark).

Aan de andere kant, ik tikte in midden Frankrijk een paar weken terug 10,71 EUR aan voor 51 kWh (Tesla Supercharger).

Lijkt mij wel een gevalletje even WeCharge bellen en dit zien te corrigeren? Dit slaat nergens op natuurlijk. Je gaat natuurlijk niet betalen voor je eigen oprit en laadpaal, wat een boevenbende! Zo zie je, sommige partijen melken dit compleet uit, walgelijk.
Ja, het lastige is: WeCharge weet niet dat het mijn eigen laadpaal is. Maar dan nog: dat ze aanwezige tarieven ophogen met eigen tarieven: prima. Maar niet bestaande tarieven 'ophogen naar wel bestaande tarieven' vind ik wel echt next level diefstal. Heb het geëscaleerd naar mijn VW-verkoper dat ze hun klanten mogen waarschuwen en dit naar Volkswagen moeten escaleren. Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg. Ik vrees dat ik aan deze ene transactie juridisch niet heel veel kan doen.

  • pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:03
Daar moet je altijd bewust van zijn, heb mijn laadpaal pas overgezet naar Tap t.b.v. o.a. ERE. En inderdaad, eerst een free charge pas gekoppeld (en met ACE Installer gechecked of het er ook in staat - want elke backoffice disabled direct de locale whitelist zodra je koppelt!)

Zonder te veel offtopic te gaan. Ik zou WeCharge zelf vertellen dat die transactie nergens op slaan, wellicht helpen ze je. Misschien er bij melden dat je in contact bent met de Consumentenbond en/of Radar voor een artikel maar ze eerst de kans wil geven dit op te lossen :P

Ik verwacht niet dat VW hier wat mee gaat doen. Is vast een grote commerciële deal, die ene klacht nemen ze vast wel voor lief.

Ontopic, de ID.7 kan denk ik ook 'praten' met de laadpaal. Zou mooi zijn als ik daarmee de transactie op de (Alfen) laadpaal ook direct kan starten met tag X.

SFE Enyaq Tips & Handleidingen


  • Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pc-freakz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:38:
Daar moet je altijd bewust van zijn, heb mijn laadpaal pas overgezet naar Tap t.b.v. o.a. ERE. En inderdaad, eerst een free charge pas gekoppeld (en met ACE Installer gechecked of het er ook in staat - want elke backoffice disabled direct de locale whitelist zodra je koppelt!)

Zonder te veel offtopic te gaan. Ik zou WeCharge zelf vertellen dat die transactie nergens op slaan, wellicht helpen ze je. Misschien er bij melden dat je in contact bent met de Consumentenbond en/of Radar voor een artikel maar ze eerst de kans wil geven dit op te lossen :P

Ik verwacht niet dat VW hier wat mee gaat doen. Is vast een grote commerciële deal, die ene klacht nemen ze vast wel voor lief.

Ontopic, de ID.7 kan denk ik ook 'praten' met de laadpaal. Zou mooi zijn als ik daarmee de transactie op de (Alfen) laadpaal ook direct kan starten met tag X.
Ik heb mijn laadpaal via Engie/50five, daar kan ik autostart alleen doen voor 'alle auto's' met een tag die ook van hen is (ik kan geen eigen tag invoeren). Plug&charge op de ID.7 is in de VW-app gekoppeld aan diezelfde paupertoko Elli, dus ik heb daar verder weinig vertrouwen in.

Ik ga inderdaad eerst een klacht sturen naar Elli en anders kan ik mijn zakelijke rechtsbijstand voor het eerst aan het werk zetten.

  • SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:15
Helsie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:22:
Zojuist de eerste factuur binnen van WeCharge... Ik had dit aangevraagd als reserve laadpas (daarom voor 'Basic' gekozen) en na ontvangst even thuis getest op mijn eigen laadpaal. Dat doe ik dus ook niet meer. 112€ voor <10 kWh, primair veroorzaakt door een 'kleeftarief' dat mijn thuislaadpaal helemaal niet heeft, maar WeCharge wel in rekening brengt. Wat een oplichters, een schande dat Volkswagen dit meeverkoopt via hun eigen app.
Bizar dit. Direct tegenin gaan. Ik heb deze lente ook voor het eerst te maken met het kleeftarief (openbare laadpaal, 11 KW in Duitsland). Ik had em 's nachts aan de lading gehad en in de ochtend pas om 10 uur verwijderd. Dat er een kleeftarief is vind ik nog niet het ergste in dit geval (was wel zonde van het geld) maar wel dat ze het gewoon niet vermelden. Daar kom ik dus pas achteraf achter. Ook dat schaar ik onder boevenpraktijken. Elektrisch rijden zelf is geweldig maar het wilde westen van de laadpaalboeren verdient nog wel wat sturing en regelgeving (bizar dat ik dit uit mijn toetsenbord krijg)

  • Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:39
Er is weer wat beweging. Krijg net een update vanuit Honeymoon dat mijn auto een VIN heeft gekregen.

Die had hij al maar dit geeft wel aan dat er progressie in het proces lijkt te zitten.

Op naar stap 5 :)

  • pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:03
Blommie01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:23:
Er is weer wat beweging. Krijg net een update vanuit Honeymoon dat mijn auto een VIN heeft gekregen.

Die had hij al maar dit geeft wel aan dat er progressie in het proces lijkt te zitten.

Op naar stap 5 :)
Bij mij kreeg ik 6 dagen daarna de melding dat de auto bijna binnen was bij de dealer. 2 uur later kreeg hij een kenteken. Weer 4 dagen verder kreeg ik de melding dat hij klaar is om op te halen (wat morgen gaat plaatsvinden).

SFE Enyaq Tips & Handleidingen


  • RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:47
Ik snap dat het voor het betreffende individu erg fijn is als er een update over de voortgang van zijn/haar levering is, maar het vervuilt het topic behoorlijk en is niet heel relevant voor anderen. Ik kom hier graag om inhoudelijk over de ID.7 te lezen, maar leveringsupdates vervuilen het topic in toenemende mate.

  • Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RandomNick schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:03:
Ik snap dat het voor het betreffende individu erg fijn is als er een update over de voortgang van zijn/haar levering is, maar het vervuilt het topic behoorlijk en is niet heel relevant voor anderen. Ik kom hier graag om inhoudelijk over de ID.7 te lezen, maar leveringsupdates vervuilen het topic in toenemende mate.
Ik vind beeldvorming over de levertijden/verlopen bij diverse dealers/etc. ook onderdeel van 'rondom de ID.7'. Maar ik zit wellicht nog wat verser in het uitlever-enthousiasme. :-)

  • Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
kan iemand zijn ervaring delen over een standaard limited edition zonder overige opties? Ik vind de optie pakketten niet zo interessant.

  • BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:23
Blijf me erover verbazen dat voor de kleinste update de auto een week naar de dealer moet, maar voor de seizoensanimatie-troep is een nachtje voldoende om het te uploaden en je settings te overrulen. En dat meermaals per seizoen. Irritant. VW pls.

  • Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:39
RandomNick schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:03:
Ik snap dat het voor het betreffende individu erg fijn is als er een update over de voortgang van zijn/haar levering is, maar het vervuilt het topic behoorlijk en is niet heel relevant voor anderen. Ik kom hier graag om inhoudelijk over de ID.7 te lezen, maar leveringsupdates vervuilen het topic in toenemende mate.
Het is op dit moment juist wel informatief omdat er heel veel auto's bij de fabriek op banking staan i.v.m. de MY27 wissel en een benodigde software update.

De mijne (zoals je in dit topic terug kunt lezen) is daar een van. Omdat ik nr. 900 heb zegt de voortgang in de levering iets over het proces van updaten dat gaande is bij de VW fabriek in Emden.


Edit: Inmiddels bericht dat de auto vanaf 13 juli afgehaald kan worden. Lijkt er op dat de eerste batch MY27 modellen nu ook onderweg naar NL is.

[ Voor 9% gewijzigd door Blommie01 op 25-06-2026 13:10 ]


  • RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:47
Blommie01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Het is op dit moment juist wel informatief omdat er heel veel auto's bij de fabriek op banking staan i.v.m. de MY27 wissel en een benodigde software update.

De mijne (zoals je in dit topic terug kunt lezen) is daar een van. Omdat ik nr. 900 heb zegt de voortgang in de levering iets over het proces van updaten dat gaande is bij de VW fabriek in Emden.


Edit: Inmiddels bericht dat de auto vanaf 13 juli afgehaald kan worden. Lijkt er op dat de eerste batch MY27 modellen nu ook onderweg naar NL is.
Ik heb een andere mening. Voor mij, als ID.7-rijder, is het niet interessant. Voor mensen die op levering wachten wellicht wel maar dan stel ik voor dat je een ID.7-levertijdentopic begint. Al die levertijd- en voortgangsvragen & posts proberen alleen maar antwoord te geven op de vraag: 'Wanneer kan ik mijn auto ongeveer verwachten?' en dat is echt alleen maar interessant voor jezelf. Ik lees liever over leuke mods, slimmigheidjes, eventuele technische issues, enz.

  • Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:39
RandomNick schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb een andere mening. Voor mij, als ID.7-rijder, is het niet interessant. Voor mensen die op levering wachten wellicht niet, maar dan stel ik voor dat je een ID.7-levertijdentopic begint. Al die levertijd- en voortgangsvragen proberen allemaal alleen maar antwoord te geven op 'wanneer kan ik mijn auto ongeveer verwachten', en dat is alleen maar interessant voor jezelf. Ik lees liever over leuke mods, slimmigheidjes, eventuele technische issues, etc.
Lees je het toch niet...

  • stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Waarom gooien we dan niet gewoon gans het forum samen in 1 topic?
Interesseert het je niet, lees je het toch niet? 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door stanny op 25-06-2026 13:37 ]


  • Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:39
stanny schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Waarom gooien we dan niet gewoon gans het forum samen in 1 topic?
Interesseert het je niet, lees je het toch niet? 8)7
Mods gaan over het beheer van de topics...

Laten we nu maar weer on-topic gaan..

  • stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Blommie01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Mods gaan over het beheer van de topics...

Laten we nu maar weer on-topic gaan..
mooie dooddoener _/-\o_

  • Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:59
Helsie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:30:
[...]

Ja, het lastige is: WeCharge weet niet dat het mijn eigen laadpaal is. Maar dan nog: dat ze aanwezige tarieven ophogen met eigen tarieven: prima. Maar niet bestaande tarieven 'ophogen naar wel bestaande tarieven' vind ik wel echt next level diefstal. Heb het geëscaleerd naar mijn VW-verkoper dat ze hun klanten mogen waarschuwen en dit naar Volkswagen moeten escaleren. Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg. Ik vrees dat ik aan deze ene transactie juridisch niet heel veel kan doen.
Stond het kleeftarief genoemd in de app zelf? Zo niet, dan maak je nog wel kans. Als het er wel stond heb je zeer waarschijnlijk botte pech.

Ik gebruik WeCharge eigenlijk alleen i.c.m. het Ionity abbo om te snelladen tijdens lange ritten. Voor regulier AC laden gebruik ik vrijwel altijd ANWB of Shell. Die hebben vrijwel geen kleeftarieven en zijn doorgaans sowieso een paar cent goedkoper.

Neemt niet weg dat je, met name in het buitenland, je nog steeds scheel betaald voor AC laden.

  • Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efvKfAf-gpI4wH5cDIRFjOb-YIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmiUf6ynOtfdZyDsWseB1vbG.jpg?f=fotoalbum_large

Daar is-ie dan! Pro S (86 kWh) met interieur pakket plus, Trondheim velgen, warmtepomp en het lichte interieur. Zojuist opgehaald.

Tussen alle Tourers is de Limousine relatief zeldzaam, zeker in wit. Het staat 'm goed, vind ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten Koning op 25-06-2026 16:24 ]


  • LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 14:19
RandomNick schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:03:
Ik snap dat het voor het betreffende individu erg fijn is als er een update over de voortgang van zijn/haar levering is, maar het vervuilt het topic behoorlijk en is niet heel relevant voor anderen. Ik kom hier graag om inhoudelijk over de ID.7 te lezen, maar leveringsupdates vervuilen het topic in toenemende mate.
Hetzelfde als met verbruikscijfers.

  • marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 23:54
Gisterenochtend leek ik wel dronken, zo erg slingerde ik over de weg (er zat een lichtblauwe ID7T achter me, A1 bij Hengelo, sorry voor 't slingeren...)

Het begon al bij het wegrijden met de melding dat de sensoren vóór geen zicht hadden. 5 minuten later was dat weg. Maar de ID7 ging met de Travel Assist aan alle kanten op slingeren, ging over middenstreep, en bleef dat vrij lang doen. Ik heb dit een tijd terug ook gehad, het was toen ook warm en heel zonnig. Herkent iemand het dat de TA niet goed stuurt/corrigeert? Daar waar die het normaliter erg betrouwbaar doet.

  • Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:55

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

stanny schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Waarom gooien we dan niet gewoon gans het forum samen in 1 topic?
Interesseert het je niet, lees je het toch niet? 8)7
Beetje lomp gezegd maar het klopt wel toch? Ik lees dit topic ook met veel aandacht...maar bijvoorbeeld problemen die ik niet (of nog niet) heb interesseren mij niet dus die lees ik niet. de levertijden,bestel proces en verbruikcijfers wel dus die lees ik wel

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464


  • Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Maarten Koning schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:45:
[Afbeelding]

Daar is-ie dan! Pro S (86 kWh) met interieur pakket plus, Trondheim velgen en het lichte interieur. Zojuist opgehaald.
Mooie auto! Gefeliciteerd

  • Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
RandomNick schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb een andere mening. Voor mij, als ID.7-rijder, is het niet interessant. Voor mensen die op levering wachten wellicht wel maar dan stel ik voor dat je een ID.7-levertijdentopic begint. Al die levertijd- en voortgangsvragen & posts proberen alleen maar antwoord te geven op de vraag: 'Wanneer kan ik mijn auto ongeveer verwachten?' en dat is echt alleen maar interessant voor jezelf. Ik lees liever over leuke mods, slimmigheidjes, eventuele technische issues, enz.
mister Nick,

weet je heel zeker dat je mijn rollende technische beerput weer wil opentrekken :) ?

  • Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:59
Skoelat schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Mooie auto! Gefeliciteerd
Dank je wel! :)

  • Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
Welke USB-C kabels gebruiken|adviseren jullie - graag merk & lengte - voor volgende toestellen aan te sluiten:
  • Apple iPhone 15
  • Apple iPhone 17 Pro
  • Dell Latitude 5450
Ik heb zowel op de standaard meegeleverde USC-C naar USB-C kabels van Apple, als op een meegeleverde USB-C multikabel van VW-garage volgende issues;
  1. Melding dat een trage lader aangesloten is
  2. De iPhone gaan aan (opladen) en dan weer uit (geen stroomtoevoer) enzovoort

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||


  • disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:25
Het is nu ruim een half jaar dat ik de wagen heb, en ik heb nog geen enkele keer de ruitensproeiervloeistof moeten bijvullen. Het lijkt wel een oneindig vat dat niet op geraakt.... (= positief uiteraard).

Heeft iemand een idee wat het volume is van het vloeistofreservoir?

  • Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Knul schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Stond het kleeftarief genoemd in de app zelf? Zo niet, dan maak je nog wel kans. Als het er wel stond heb je zeer waarschijnlijk botte pech.

Ik gebruik WeCharge eigenlijk alleen i.c.m. het Ionity abbo om te snelladen tijdens lange ritten. Voor regulier AC laden gebruik ik vrijwel altijd ANWB of Shell. Die hebben vrijwel geen kleeftarieven en zijn doorgaans sowieso een paar cent goedkoper.

Neemt niet weg dat je, met name in het buitenland, je nog steeds scheel betaald voor AC laden.
- De app verwijst naar een losse PDF, met alleen maar lege tarieven.
- In de kleine lettertjes van de PDF met lege tarieven verwijzen ze naar weer een andere PDF: https://www.elli.eco/downloads/en/msp_x7Gd9KpLqWvYtBz2.pdf

En daar verwijzen ze direct naar in de e-mail met hun reactie, maar niet vanuit de app. Als ze nou dit bestand duidelijk hadden gelinkt zonder het lege bestand, dan had ik het meteen gezien...

Maar ik heb overigens de druppel gebruikt en niet de app, dus er was helemaal geen app om ter plekke te raadplegen 🤔

  • RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:47
Kozzmozz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:49:
Welke USB-C kabels gebruiken|adviseren jullie - graag merk & lengte - voor volgende toestellen aan te sluiten:
  • Apple iPhone 15
  • Apple iPhone 17 Pro
  • Dell Latitude 5450
Ik heb zowel op de standaard meegeleverde USC-C naar USB-C kabels van Apple, als op een meegeleverde USB-C multikabel van VW-garage volgende issues;
  1. Melding dat een trage lader aangesloten is
  2. De iPhone gaan aan (opladen) en dan weer uit (geen stroomtoevoer) enzovoort
Merkloos en U-green. Lengte van 30 cm tot 150cm. Geen meldingen over te traag laden (Samsung Galaxy S23).

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:11
disco-stu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:55:
Het is nu ruim een half jaar dat ik de wagen heb, en ik heb nog geen enkele keer de ruitensproeiervloeistof moeten bijvullen. Het lijkt wel een oneindig vat dat niet op geraakt.... (= positief uiteraard).

Heeft iemand een idee wat het volume is van het vloeistofreservoir?
Je moet er natuurlijk wel mee rijden >:)

Er gaat ongeveer 4 liter in.

  • Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
disco-stu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:55:
Het is nu ruim een half jaar dat ik de wagen heb, en ik heb nog geen enkele keer de ruitensproeiervloeistof moeten bijvullen. Het lijkt wel een oneindig vat dat niet op geraakt.... (= positief uiteraard).

Heeft iemand een idee wat het volume is van het vloeistofreservoir?
Nee, inderdaad, Ik heb hem na ruim 6mnd nog niet bijgevuld.

AI zegt 5 tot 5,5 liter, maar bij andere wagens met vergelijkbare inhoud was ik allang door de voorraad heen. Hopelijk geeft de wagen het aan en heb ik niet ineens schrapende wissers

  • Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:11
Inter18 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:18:
[...]

Nee, inderdaad, Ik heb hem na ruim 6mnd nog niet bijgevuld.

AI zegt 5 tot 5,5 liter, maar bij andere wagens met vergelijkbare inhoud was ik allang door de voorraad heen. Hopelijk geeft de wagen het aan en heb ik niet ineens schrapende wissers
Hij geeft het keurig aan en AI heeft nog nooit zelf bijgevuld denk ik....

  • Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Spekkie99 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Hij geeft het keurig aan en AI heeft nog nooit zelf bijgevuld denk ik....
Thanks, goed om te weten. Ik vraag me al een maandje of 3 af wanneer ie nu eens leeg is.
Het Kiaatje had ong 4 liter maar op de 1 of andere manier was die veel eerder leeg.(en gaf niets aan)

  • koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-06 23:01
Skoelat schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:50:
kan iemand zijn ervaring delen over een standaard limited edition zonder overige opties? Ik vind de optie pakketten niet zo interessant.
Wat wil je precies weten? Ik heb een le zonder opties. Ik heb alleen een keer proefgereden in een id7 met meer opties. In basis mis ik niet zoveel, navi altijd via android auto en maps en dat werkt prima, ook ondersteund via HUD.

Ik heb wel maandje gratis comfort pakket geactiveerd... enige wat ik daarvan echt mis in de winter is de stuurverwarming.

Travelassist ken ik niet echt dus kan ook niet inschatten of ik daar echt wat mis. Maar dat kan je los aanschaffen.

Irritant is wel als je achterin drukt op aanpassen temperatuur hij een melding geeft dat je dat moet kopen. Verder had ik graag de betere stoelen gehad met extra verlenging en massage maar paste niet in budget. Als je specifieke vragen hebt laat maar weten.

  • MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:52
koomen75 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:13:
[...]

Wat wil je precies weten? Ik heb een le zonder opties. Ik heb alleen een keer proefgereden in een id7 met meer opties. In basis mis ik niet zoveel, navi altijd via android auto en maps en dat werkt prima, ook ondersteund via HUD.

Ik heb wel maandje gratis comfort pakket geactiveerd... enige wat ik daarvan echt mis in de winter is de stuurverwarming.

Travelassist ken ik niet echt dus kan ook niet inschatten of ik daar echt wat mis. Maar dat kan je los aanschaffen.

Irritant is wel als je achterin drukt op aanpassen temperatuur hij een melding geeft dat je dat moet kopen. Verder had ik graag de betere stoelen gehad met extra verlenging en massage maar paste niet in budget. Als je specifieke vragen hebt laat maar weten.
Kleine rant (en niet echt veel hulp voor Skoelat:)
Die temperatuurregeling achterin is ook irritant als je ze wel hebt. Ik moet altijd opletten dat mijn kinderen de stoelverwarming niet aanzetten en zag deze week dat de temperatuur op 29 was gezet. Auto onthoudt het niet als je dit op slot doet (of mis ik iets?) en ik denk er niet elke keer aan, het is ook maar een deel van mijn ritten nodig.

Het beginnen echt veel knoppen zijn die ik moet induwen bij vertrek. Voor zover ik kan vinden kun je bij de snelkoppelingen alleen een koppeling naar de rijmodus pagina plaatsen en geen snelkoppeling om meteen de Indidivueel modus te kiezen (waarom? De rijmodus pagina kan ik ook bovenaan vast zetten?). Meldingen van overschrijding snelheidslimiet zet ik ook uit, te veel straten in mijn omgeving waar de wagen denkt dat de limiet lager is dan die effectief is (volgens mij gaat elk merk hier in de mist in België, signalering niet duidelijk genoeg misschien), daar is gelukkig wel een snelkoppeling voor. En dan bij achterwaarts (licht) bergop parkeren de manoeuvreer rem functie uitschakelen of je krijgt een whiplash.

Voor de rest rijdt/zit/koelt/verwarmt de auto wel aangenaam :).

  • Felix098797
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:33
Uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie ID.7 qua verbruik deze dagen?

Mijn huidige elektrische auto (EV6) maakt significante sprongen. Erg benieuwd hoe dit bij de ID.7 is. Wordt volgende week uitgeleverd.

  • RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:47
Inter18 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:21:
[...]

mister Nick,

weet je heel zeker dat je mijn rollende technische beerput weer wil opentrekken :) ?
Jij moet gewoon nog wennen aan de VW producteigenschappen 😈

  • Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:50
Felix098797 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:49:
Uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie ID.7 qua verbruik deze dagen?

Mijn huidige elektrische auto (EV6) maakt significante sprongen. Erg benieuwd hoe dit bij de ID.7 is. Wordt volgende week uitgeleverd.
Hoe nieuwsgierig ben je? Als je de afgelopen paar pagina’s terugleest zie je daar toch echt de nodige berichten over.

  • MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:53

MLLL

Palm Treo 650

Helsie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Ik heb mijn laadpaal via Engie/50five, daar kan ik autostart alleen doen voor 'alle auto's' met een tag die ook van hen is (ik kan geen eigen tag invoeren). Plug&charge op de ID.7 is in de VW-app gekoppeld aan diezelfde paupertoko Elli, dus ik heb daar verder weinig vertrouwen in.

Ik ga inderdaad eerst een klacht sturen naar Elli en anders kan ik mijn zakelijke rechtsbijstand voor het eerst aan het werk zetten.
Rechtsbijstand maakt 112 euro naar je over en dat was het...

  • Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00

Crusader

Arc Nature

Wij karren momenteel met de ID.7 op Corsica en dat gaat allemaal fantastisch. Echter, we hebben de indruk dat de stoelventilatie helemaal niets meer doet. In NL had ik soms onverwachts een briesje door de rug, dan deed ik niks maar viel mij op dat de wagen zelf besloot mij van een windje te voorzien. Dat was duidelijk te merken. Maar hier op Corsica merken mijn vrouw en ik beiden helemaal niets meer als we de stoelventilatie inschakelen, zelfs de stand maximaal ventileren voelen we helemaal niks meer van. Hebben meer rijders dit ervaren, moet ik iets controleren? Enige wat ik me kan bedenken wat ik moet checken is de zekering, maar het lijkt mij dat de wagen dan zelf al meld dat er een storing is aan bepaalde onderdelen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.


  • Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Crusader schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:52:
Wij karren momenteel met de ID.7 op Corsica en dat gaat allemaal fantastisch. Echter, we hebben de indruk dat de stoelventilatie helemaal niets meer doet. In NL had ik soms onverwachts een briesje door de rug, dan deed ik niks maar viel mij op dat de wagen zelf besloot mij van een windje te voorzien. Dat was duidelijk te merken. Maar hier op Corsica merken mijn vrouw en ik beiden helemaal niets meer als we de stoelventilatie inschakelen, zelfs de stand maximaal ventileren voelen we helemaal niks meer van. Hebben meer rijders dit ervaren, moet ik iets controleren? Enige wat ik me kan bedenken wat ik moet checken is de zekering, maar het lijkt mij dat de wagen dan zelf al meld dat er een storing is aan bepaalde onderdelen.
Ik had dit zojuist ook ... Leek eerder warme lucht uit te komen, als er al iets uitkwam.

  • t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:15
MacPoedel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
[...]

Kleine rant (en niet echt veel hulp voor Skoelat:)
Die temperatuurregeling achterin is ook irritant als je ze wel hebt. Ik moet altijd opletten dat mijn kinderen de stoelverwarming niet aanzetten en zag deze week dat de temperatuur op 29 was gezet. Auto onthoudt het niet als je dit op slot doet (of mis ik iets?) en ik denk er niet elke keer aan, het is ook maar een deel van mijn ritten nodig.

Het beginnen echt veel knoppen zijn die ik moet induwen bij vertrek. Voor zover ik kan vinden kun je bij de snelkoppelingen alleen een koppeling naar de rijmodus pagina plaatsen en geen snelkoppeling om meteen de Indidivueel modus te kiezen (waarom? De rijmodus pagina kan ik ook bovenaan vast zetten?). Meldingen van overschrijding snelheidslimiet zet ik ook uit, te veel straten in mijn omgeving waar de wagen denkt dat de limiet lager is dan die effectief is (volgens mij gaat elk merk hier in de mist in België, signalering niet duidelijk genoeg misschien), daar is gelukkig wel een snelkoppeling voor. En dan bij achterwaarts (licht) bergop parkeren de manoeuvreer rem functie uitschakelen of je krijgt een whiplash.

Voor de rest rijdt/zit/koelt/verwarmt de auto wel aangenaam :).
Je kunt de knoppen achter blokkeren toch? Bij ons komt er weleens een schoen tegenaan of iets dergelijks. In het ventilatie (HVAC)menu, bij rear, kun je hem op slot zetten. Bij ons volgt hij volgens mij de temperatuur zoals ingesteld bij de bestuurder.
Felix098797 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:49:
Uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie ID.7 qua verbruik deze dagen?

Mijn huidige elektrische auto (EV6) maakt significante sprongen. Erg benieuwd hoe dit bij de ID.7 is. Wordt volgende week uitgeleverd.
Op langere termijn rond de 15 kWh/100km. Soms bij veel kortere ritten met veel airco 2 kWh hoger. Fluctuatie valt mee. Met de 86kwh versie doen wij vaak zo’n 300 km tussen 80 en 25 procent (ja, voorlopig zijn we poeslief voor de batterij). We laden eens per week.

[ Voor 15% gewijzigd door t0mmiiiii op 25-06-2026 22:26 ]


  • fwp
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:56

fwp

Maarten Koning schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:45:
[Afbeelding]

Daar is-ie dan! Pro S (86 kWh) met interieur pakket plus, Trondheim velgen, warmtepomp en het lichte interieur. Zojuist opgehaald.

Tussen alle Tourers is de Limousine relatief zeldzaam, zeker in wit. Het staat 'm goed, vind ik.
Erg netjes! Gefeliciteerd 🥳 Wit was mijn andere optie, maar erg tevreden ook met team red.

Mag overigens hopen, als we toch een offtopic rondje doen met z’n allen, dat je met zo’n naam minimaal 🤴 red overwogen hebt toch? 🤭

  • Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
MacPoedel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
[...]

Kleine rant (en niet echt veel hulp voor Skoelat:)
Die temperatuurregeling achterin is ook irritant als je ze wel hebt. Ik moet altijd opletten dat mijn kinderen de stoelverwarming niet aanzetten en zag deze week dat de temperatuur op 29 was gezet. Auto onthoudt het niet als je dit op slot doet (of mis ik iets?) en ik denk er niet elke keer aan, het is ook maar een deel van mijn ritten nodig.

Het beginnen echt veel knoppen zijn die ik moet induwen bij vertrek. Voor zover ik kan vinden kun je bij de snelkoppelingen alleen een koppeling naar de rijmodus pagina plaatsen en geen snelkoppeling om meteen de Indidivueel modus te kiezen (waarom? De rijmodus pagina kan ik ook bovenaan vast zetten?). Meldingen van overschrijding snelheidslimiet zet ik ook uit, te veel straten in mijn omgeving waar de wagen denkt dat de limiet lager is dan die effectief is (volgens mij gaat elk merk hier in de mist in België, signalering niet duidelijk genoeg misschien), daar is gelukkig wel een snelkoppeling voor. En dan bij achterwaarts (licht) bergop parkeren de manoeuvreer rem functie uitschakelen of je krijgt een whiplash.

Voor de rest rijdt/zit/koelt/verwarmt de auto wel aangenaam :).
Wat is er volgens jou mis met de standaard stoelen? Welke navi app gebruik je. Welke opties mis je echt? Ik stap binnenkort over van een een volvo xc40 P8.

  • VincentVisr
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:50
Overigens, iemand zei hier eerder iets over de OK-knop op het stuur. Ik heb opgezocht waar die voor is: je kunt er meldingen mee sluiten in de HUD/het display achter het stuur. Weten we dat ook weer. :-)
Met die OK-knop kun je ook mooi opnemen wanneer je gebeld wordt, werkt in ieder geval in CarPlay :)

If you’re in control, you’re not going fast enough.


  • MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:52
t0mmiiiii schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Je kunt de knoppen achter blokkeren toch? Bij ons komt er weleens een schoen tegenaan of iets dergelijks. In het ventilatie (HVAC)menu, bij rear, kun je hem op slot zetten. Bij ons volgt hij volgens mij de temperatuur zoals ingesteld bij de bestuurder.
Dat doe ik ook, maar blokkeren van de bediening achteraan gaat bij die van mij automatisch weer uit bij uitschakelen van de auto, wordt niet onthouden.

  • Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:52
Spekkie99 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Je moet er natuurlijk wel mee rijden >:)

Er gaat ongeveer 4 liter in.
Precies in 9 maanden nu 35Kkm erop staan en ik denk dat ik hem 3 keer bijgevuld heb.

  • Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:12
disco-stu schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:55:
Het is nu ruim een half jaar dat ik de wagen heb, en ik heb nog geen enkele keer de ruitensproeiervloeistof moeten bijvullen. Het lijkt wel een oneindig vat dat niet op geraakt.... (= positief uiteraard).

Heeft iemand een idee wat het volume is van het vloeistofreservoir?
Te klein, Wally is al voor de 4e keer in 9 maanden aan het zeiken dat ik m moet bijvullen :|

  • Felix098797
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:33
Homer-Simpson schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Hoe nieuwsgierig ben je? Als je de afgelopen paar pagina’s terugleest zie je daar toch echt de nodige berichten over.
Dank voor je bijdrage!

  • pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:03
Ik vul altijd die hele hals ook, past er tegen de 5 liter in als je hem praktisch leeg hebt. Vul hem doorgaans in de zomer en in de winter. En als ik op vakantie ga, dan vul ik hem tussendoor nog even extra bij voor ik vertrek.

Overigens schakel ik automatisch wissen uit in de winter, anders heb je bij pekel altijd een waas over je ruit en ga je dus steeds meer water verbruiken. Als je minder snel je ruiten wist gaat dat een stuk beter.

SFE Enyaq Tips & Handleidingen


  • Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:12
Felix098797 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:49:
Uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie ID.7 qua verbruik deze dagen?

Mijn huidige elektrische auto (EV6) maakt significante sprongen. Erg benieuwd hoe dit bij de ID.7 is. Wordt volgende week uitgeleverd.
Ik zit tussen de ~12,7 en ~15 afhankelijk van moment van de dag en route (N weg vs snelweg 100 vs snelweg 130)

  • Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:52
Felix098797 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:49:
Uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie ID.7 qua verbruik deze dagen?

Mijn huidige elektrische auto (EV6) maakt significante sprongen. Erg benieuwd hoe dit bij de ID.7 is. Wordt volgende week uitgeleverd.
Bij gemiddeld 130km/u wat ik veelal met lange afstanden rij, merk ik nu 15-20% verschil winter/zomer verbruik. Ik heb nu bij 80% lading dezelfde range als in de winter bij 100%.

[ Voor 7% gewijzigd door Surfroy01 op 26-06-2026 09:27 ]


  • Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00

Crusader

Arc Nature

Felix098797 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:49:
Uit nieuwsgierigheid, wat doen jullie ID.7 qua verbruik deze dagen?

Mijn huidige elektrische auto (EV6) maakt significante sprongen. Erg benieuwd hoe dit bij de ID.7 is. Wordt volgende week uitgeleverd.
Rond de 130 km/u op snelwegen, 34 graden buitentemperatuur, 300 km per dag, ongeveer 17 tot 18 kWh/100km.

If it ain't broken, play with it till it breaks.


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
~25 kWh/100km, veelal voorgekoeld en relatief korte ritjes.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:50
Range nu met 77kWh accu 520km. Afhankelijk van hoe lang de rit duurt haal ik met een mix van snelweg en binnendoor met gemiddelde snelheid rond de 65 km/h een verbruik van 15.7 of minder.

prima dat je cynisch reageert maar het topic staat bol van de verbruikscijfers.
Pagina: 1 ... 128 129 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1