The Legend schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:50:
[...]
Nou, mijn HV-accu wordt gereviseerd begrijp ik. 1 cell is vervangen, nu blijken er nog 3 ‘stuk’ dus die worden ook vervangen. Heb nog niet begrepen dat er leverproblemen zijn, cellen hopen ze vanmiddag binnen te krijgen. Heb alleen geen idee hoeveel cellen er precies in de accu zitten.
Ik heb overigens in de praktijk niks gemerkt van de kennelijke defecte cellen.
Bij de Enyaq heb ik in 5 jaar tijd denk ik 4 maanden rondgereden met de melding dat de accu defect is. De meeste keren verdween het vanzelf (2-3 dagen), soms pas na 3-4 weken en meer dan tien 10-80% snellaad cycli (wat ik normaal alleen op vakantie doe). Er zijn uiteindelijk wel een keer cellen vervangen, ik meen 2 cell-groepen. Dat kostte ook 2,5 dag...
Daarna was het drama met de laadsnelheid, gedurende 3 maanden vaak een harde klap halverwege (warmte/uitzetting/metaal/net scheef gemonteerd?) en sindsdien minder actieradius in het algemeen.
De auto is nu dus 5 jaar oud en rapporteert via OBD2 nog maar 53 kWh van de ogenschijnlijke 58/62. Kom ook niet meer boven de 300 km uit ook al rij ik een rit gemiddeld 15,0 bij 20+ graden.
Lang verhaal kort, hopelijk is dat 5 jaar later, bij de ID.7 een stuk minder gevoelig/beter ingeregeld. In dit geval ga ik na levering ook met CarScanner kijken wat nu de waardes zijn en bijvoorbeeld over een jaar. Zodra de
WiCan Pro leverbaar is overweeg ik die er permanent in te laten (ben ik ook niet afhankelijk van de API).