• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:57
Zimonia2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Dat is dus een GTX als ik ReseT zijn post lees. Ivm prijs en draaicirkel neigen we naar een reguliere variant met 1 motor. Maar gezien alle reacties (bedankt) gaan we zeker proefrijden met eentje met exterieur pakket en dus alleen geïsoleerde voorruiten (morgen al ;) )
Nee, ik heb geen GTX. Ik heb een Pro Business 77 kWh (geen LM, die kwamen later) met alle pakketten uit november 2024.

Catch my drift?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

DaMenaz schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Keuze is echt aan jezelf en ligt helemaal aan je situatie. Kun je thuis laden en elke dag met een opgeladen auto op pad? Of moet je eerst de wijk in om een paal te zoeken die vrij is? Rij je lange afstanden of niet, geef je om de mindere prestaties (de 77 kWh is precies vlot genoeg, maar zeker niet explosief). Met 82 pk en 200 Nm minder wordt het denk ik al een heel andere auto.

Zelf rij ik momenteel voor mijn werk zo'n 320 km per dag (Tourer, 77 kWh, 20"). In de zomer en winter. Dan zou de kleine accu in de winter dus al verplicht elke keer tot 100% laden zijn (eigen laadpaal) en op mijn werk ook nog eens bijladen.

Mijn vrouw daarentegen heeft nog geen 50 km woon-werk-woon en rijdt bijna alles elektrisch met haar PHEV met ~50 km elektrische range. In die auto zit nog een sloot benzine van lang voor de Iran-crisis. Voor haar zou de kleine accu dus ruim voldoende zijn.

Grootste nadeel is dat er schijnbaar nergens een demo met de kleine accu en motor is. Dan blijft het gissen. En is het niet eens duidelijk of het nu de APP310 of APP350 is. Alleen al omdat daar niks over bekend wordt gemaakt (bij de ID.4 en ID.5 was er namelijk wel een persbericht waar de APP350 werd benoemd) ben ik bang dat de ID.7 de oude APP310 heeft gekregen en pas bij een facelift de APP350 krijgt. Al is dat puur speculatie.
Of het een APP310 of 350 is kan je gewoon zien aan de specs, de APP310 heeft 310Nm koppel APP350 (je raadt het al :P) 350Nm koppel.
Overigens reed ik afgelopen weekend met mijn ID.4, APP310 en 95% snelweg (CC wisselend op 110/120) gemiddeld ~15,5kWh/100km (met kleine accu van 52kWh, dus effectief zo'n 350km bereik). Dat zou dan met een ID.7 nog wel zuiniger zijn.

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Of het een APP310 of 350 is kan je gewoon zien aan de specs, de APP310 heeft 310Nm koppel APP350 (je raadt het al :P) 350Nm koppel.
Ja uiteraard, maar die koppel-specs zijn dus nergens te vinden in de (NL) prijslijsten.

Blijkbaar wel in Franse prijslijsten. Gezien ze allemaal uit dezelfde fabriek komen acht ik dat wel betrouwbaar.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• DaMenaz
-tom-562 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:17:
[...]

ja, zover was iedereen al wel…

moeten ze het koppel wel ergens vermelden.

Catch my drift?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Knul schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Dat is dan ook de taak van de warmtepomp zelf ;) Nouja, benieuwd naar de reviews.
Het probleem is dat je van een warmtepomp verwacht dat hij ook de buitenlucht als bron gebruikt, en dat doet de huidige WP iig niet. Daardoor is de meerwaarde daarvan praktisch nul, behoudens tijdens een lange reis met meerderde DC-laadstops in koude omstandigheden. Dan wordt de accu heet en gebruikt hij die warmte. In alle andere gevallen is de warmtebron gewoon nauwelijks warm, en ben je gewoon elektrisch aan het verwarmen.

Mijn HV-recall is gepland in de week van 15 juni. Dealer gaf aan 2 dagen nodig te hebben, mijn garage heeft voor de zekerheid een week aangehouden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:18
The Legend schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Het probleem is dat je van een warmtepomp verwacht dat hij ook de buitenlucht als bron gebruikt, en dat doet de huidige WP iig niet.
Dat de "oude" warmtepomp geen buitenlucht zou gebruiken als warmtebron, is volgens mij hier eerder al gedebunked op basis van online informatie van VW.
Ruud in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
JanHenk in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

[ Voor 7% gewijzigd door bdbfz op 28-05-2026 11:24 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zou dat eerder bediscussieerd dan gedebunked noemen. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

bdbfz schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Dat de "oude" warmtepomp geen buitenlucht zou gebruiken als warmtebron, is volgens mij hier eerder al gedebunked op basis van online informatie van VW.
Ruud in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
JanHenk in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Die had ik gemist! I stand corrected. Maar los van de vraag of het technisch zo werkt moet ik vaststellen dat het iig niet zo effectief werkt als een normale warmtepomp. Als ik korte stukjes rij, dan verbruik ik net zoveel kWh voor verwarming als zonder WP.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:07
JanHenk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:16:
[...]

De actualiteit (discussie op diverse github-pagina's) volgt elkaar nu in rap tempo op. Voor de VW Connect integratie is een fix al geïmplementeerd en gereleaset. Het werkt voor mij weer, de gegevens zijn weer live in Home Assistant. :D

Ook evcc volgt hetzelfde pad op basis van de PR bij VW Connect, dus als daar een nieuwe release volgt zou dat ook weer moeten werken.

Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre Volkswagen nu echt tracht om dit soort onofficiële apps te gaan blokkeren. Ik las het, maar een officieel statement kon ik niet vinden. Ik bedoel, we betalen toch voor VW Connect? Wat mij betreft hoort dit erbij.
Ben nieuw bij HA en heb die integratie er in gezet maar krijg steeds foutmelding bij het ingeven van mijn data van VW connect... De pin is correct, paswoord ook, iemand enig idee?
Als naam is het het vin nummer toch dat je moet ingeven ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTkC-C8r1XnMeZPG9gETC7jybGo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pCcPIrv8p9o6y6onvKDwVTX8.jpg?f=user_large

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:22

RnB

Vanaf morgen mag ik mij onder de ID.7 Tourer rijders scharen, zeer veel zin in!

Nu zoek ik nog iets handigs om kleine spullen (denk aan een rugzak, weekendtas, boodschappen) op hun plek te houden in de enorme achterbak. In mijn Audi A4 had ik een netje waaronder ik de spullen kon doen en dat deed het wel aardig. Als ik ga zoeken naar oplossingen, kom ik uit op dividers en organizers.

Hoe doen jullie dat op het moment en hebben jullie tips hiervoor?

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:01
RnB schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:14:
Vanaf morgen mag ik mij onder de ID.7 Tourer rijders scharen, zeer veel zin in!

Nu zoek ik nog iets handigs om kleine spullen (denk aan een rugzak, weekendtas, boodschappen) op hun plek te houden in de enorme achterbak. In mijn Audi A4 had ik een netje waaronder ik de spullen kon doen en dat deed het wel aardig. Als ik ga zoeken naar oplossingen, kom ik uit op dividers en organizers.

Hoe doen jullie dat op het moment en hebben jullie tips hiervoor?
Ik kreeg bij aflevering ook een varia aan netten mee waarmee je dat zou moeten kunnen. Ik weet niet zeker of dat nog verbonden is aan een Pro (Business) uitvoering of dat iedereen die gewoon krijgt maarr...... spannend! Geniet ervan morgen.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:16
JanHenk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:16:
[...]

De actualiteit (discussie op diverse github-pagina's) volgt elkaar nu in rap tempo op. Voor de VW Connect integratie is een fix al geïmplementeerd en gereleaset. Het werkt voor mij weer, de gegevens zijn weer live in Home Assistant. :D

Ook evcc volgt hetzelfde pad op basis van de PR bij VW Connect, dus als daar een nieuwe release volgt zou dat ook weer moeten werken.

Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre Volkswagen nu echt tracht om dit soort onofficiële apps te gaan blokkeren. Ik las het, maar een officieel statement kon ik niet vinden. Ik bedoel, we betalen toch voor VW Connect? Wat mij betreft hoort dit erbij.
Tom35 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Ben nieuw bij HA en heb die integratie er in gezet maar krijg steeds foutmelding bij het ingeven van mijn data van VW connect... De pin is correct, paswoord ook, iemand enig idee?
Als naam is het het vin nummer toch dat je moet ingeven ?

[Afbeelding]
Hier werkt ie ook nog niet. Integratie verwijderd, opnieuw gedownload, zelfde probleem.

@JanHenk heb jij iets anders gedaan dan updaten en opnieuw ingelogd?

@Tom35 naam maakt niet uit, die default naar het chassisnummer als je niets ingeeft.

In mijn installatie is de nieuwste volkswagencarnet versie (5.4.7) gereferenced;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
    "domain": "volkswagencarnet",
    "name": "Volkswagen Connect",
    "after_dependencies": [
        "http"
    ],
    "codeowners": [
        "@robinostlund"
    ],
    "config_flow": true,
    "dependencies": [],
    "documentation": "https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet",
    "import_executor": true,
    "integration_type": "hub",
    "iot_class": "cloud_polling",
    "issue_tracker": "https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues",
    "loggers": [
        "volkswagencarnet"
    ],
    "requirements": [
        "volkswagencarnet==5.4.7"
    ],
    "version": "v5.4.7"
}

[ Voor 19% gewijzigd door Ruud op 28-05-2026 13:41 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:22

RnB

SlushyCarpet schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Ik kreeg bij aflevering ook een varia aan netten mee waarmee je dat zou moeten kunnen. Ik weet niet zeker of dat nog verbonden is aan een Pro (Business) uitvoering of dat iedereen die gewoon krijgt maarr...... spannend! Geniet ervan morgen.
Jeetje, het bagagenet(ten) staat gewoon in de prijslijst als uitrusting, op alle trims. Nou dan komt het helemaal goed. Bedankt! :)

Van de week al stiekem wezen kijken op de parkeerplaats van de dealer en daar stond ie in al zijn glorie. Erg leuk.

• JanHenk
  • Niet online
@Ruud Hier ook 5.4.7, dat werkt bij mij. Ik hoefde niet eens opnieuw in te loggen, na update en herstart pakte ie meteen weer.

Als je inlogt op Volkswagen ID Portal, lukt dat wel? Of even uitloggen uit de VW app op je telefoon? Soms helpt dat.

• Tom35
JanHenk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:50:
@Ruud Hier ook 5.4.7, dat werkt bij mij. Ik hoefde niet eens opnieuw in te loggen, na update en herstart pakte ie meteen weer.

Als je inlogt op Volkswagen ID Portal, lukt dat wel? Of even uitloggen uit de VW app op je telefoon? Soms helpt dat.
Als ik dat paswoord copy past naar id portal kan ik direct inloggen, daarna met dezelfde paste in home assistant werkt hij niet... Ook EVCC lukt hier niet met dezelfde reden...

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:16
JanHenk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:50:

Inloggen op de website en in de app werkt prima, geen meldingen van privacy consent of wat dan ook. Ook als ik de privacy consent opnieuw trigger door het land te wijzigen in het VW user profile en opnieuw accepteer werkt het niet.

Ik zal de Github repo blijven volgen, er zijn meer meldingen dat het nog niet bij iedereen werkt.
Tom35 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Als ik dat paswoord copy past naar id portal kan ik direct inloggen, daarna met dezelfde paste in home assistant werkt hij niet... Ook EVCC lukt hier niet met dezelfde reden...
EVCC is ook nog niet geupdate, althans nog niet gereleased. Dus dat is logisch.

[ Voor 20% gewijzigd door Ruud op 28-05-2026 13:55 ]

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:25
Om nog eens terug te komen op die modeljaarupdate (MY26>MY27), zou het mogelijk zijn om aan de hand van het chassisnummer te achterhalen van welke lichting de auto is? Vanaf welk VIN is de wijziging naar MY27 doorgevoerd? Ik begreep van de dealer dat mijn ID.7 intussen is geproduceerd en klaarstaat voor transport naar Nederland, en het VIN weet ik nu ook. Ik betwijfel of VW zoiets bekendmaakt, maar je weet nooit.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:34
Southern Sun schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:34:
Vraagje aan de ervaren ID7 rijders n.a.v. een proefrit dit weekend in de tourer. Ik had na een rit in een Skoda ook bij VW hoge verwachtingen van travel assist, maar werd toch een beetje teleurgesteld. De ACC werkte wel super, maar de auto had aardig moeite het midden van de rijstrook te houden. Ik reed voor mijn gevoel meer teveel links of rechts in de rijstrook dan stabiel in het midden. Is dit bij VW zo anders afgesteld? Dit en het feit dat ik met mijn knie continue tegen de rand van de middenconsole zit waren eigenlijk de enige twijfel punten, verder wel een fijne auto en prettige stoelen.
Toch blij dat ik nog een tweede proefrit heb gemaakt. Die heeft eigenlijk de laatste twijfepunten redelijk weggestreept. Nu werkte de travelassist wel goed. Ook opnieuw de bevestiging dat ik de ACC echt heel fijn vind werken. Er staat nog 1 andere proefrit op de planning, maar ik denk dat het comfort van de ergoactiv stoelen in combinatie met de rijhulpsystemen al de doorslag hebben gegeven en het de ID7 Limited Plus gaat worden :). Ook even thuis langs gereden, hij past echt nog maar net op de oprit (meer kleine nieuwbouw voortuin) :D

• jdkjr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:01
Ruud schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Inloggen op de website en in de app werkt prima, geen meldingen van privacy consent of wat dan ook. Ook als ik de privacy consent opnieuw trigger door het land te wijzigen in het VW user profile en opnieuw accepteer werkt het niet.

Ik zal de Github repo blijven volgen, er zijn meer meldingen dat het nog niet bij iedereen werkt.

[...]

EVCC is ook nog niet geupdate, althans nog niet gereleased. Dus dat is logisch.
Ik heb een vergelijkbaar probleem; vanmorgen heeft hij versie 5.4.7 geinstalleerd in HomeAssistant en werkte alles weer - net na een reboot van HomeAssistant krijg ik een authenticatiefout.

First occurred: 1:53:14 PM (7 occurrences)
Last logged: 2:08:06 PM

Unable to login to Volkswagen Connect. May need to accept a new EULA. Try logging in to the portal: https://www.myvolkswagen.net/

Daar kan ik gewoon inloggen en staan er geen meldingen klaar. Ook ik zal de github wel in de gaten houden.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

resusaapje

h less

jdkjr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar probleem; vanmorgen heeft hij versie 5.4.7 geinstalleerd in HomeAssistant en werkte alles weer - net na een reboot van HomeAssistant krijg ik een authenticatiefout.

Unable to login to Volkswagen Connect. May need to accept a new EULA. Try logging in to the portal: https://www.myvolkswagen.net/

Daar kan ik gewoon inloggen en staan er geen meldingen klaar. Ook ik zal de github wel in de gaten houden.
Ach, er is altijd wat met cariad.

Zo krijg ik al een jaar geen plaatje van mn kar te zien:

"Preview kon niet worden geladen."

Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:06
Southern Sun schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Ook even thuis langs gereden, hij past echt nog maar net op de oprit (meer kleine nieuwbouw voortuin) :D
Wij hebben een stukje tuin op moeten offeren zodat hij fatsoenlijk op de oprit past O-) . Helaas is de auto wel zo zwaar dat het stuk wat in de oude tuin ligt - grond is niet ingeklonken - intens aan het verzakken is. Moet dat maar eens opnieuw laten leggen.

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:56
jdkjr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:13:
[...]

hier idem, denk dat ze de api endpoints weer terug aan het zetten zijn naar de vorige versie 8)7 |:( |:(

• DaMenaz
Maarten Koning schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:57:
Om nog eens terug te komen op die modeljaarupdate (MY26>MY27), zou het mogelijk zijn om aan de hand van het chassisnummer te achterhalen van welke lichting de auto is? Vanaf welk VIN is de wijziging naar MY27 doorgevoerd? Ik begreep van de dealer dat mijn ID.7 intussen is geproduceerd en klaarstaat voor transport naar Nederland, en het VIN weet ik nu ook. Ik betwijfel of VW zoiets bekendmaakt, maar je weet nooit.
De 10e letter van je VIN geeft het modeljaar aan.
P =2023
R =2024
S =2025
T =2026
V =2027
Geldt voor elke VIN van elk merk.

Catch my drift?

• Lorver
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:49
Ik ben mij aan het oriënteren op een Volkswagen ID7 als zakelijke leaseauto. De specs beginnen vorm te krijgen (Scale silver, Limited Edition Plus, 77KwH, trekhaak, interieur Plus in Soul Black) maar ik zit nog wel met een paar elementaire vragen:
  • Liftback of Tourer
  • Exterieur Plus met of zonder Pano
  • Black Style pakket ja of nee
Hebben mensen ervaring (of misschien zijn er ooit tests uitgevoerd) met het verschil in windgeruis en andere geluiden (banden of schokbrekers) tussen de liftback en de tourer?

Is de tint van het pano dak vergelijkbaar met dat van de Model Y? Mijn VW dealer heeft alleen maar basismodellen als demo (ik zou juist verwachten dat je als VW dealer luxe exemplaren als demo inzet, maar OK) dus ik heb dat zelf nog niet kunnen vergelijken.

• DaMenaz
Lorver schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:37:
Hebben mensen ervaring (of misschien zijn er ooit tests uitgevoerd) met het verschil in windgeruis en andere geluiden (banden of schokbrekers) tussen de liftback en de tourer?
Dat lijkt me geen doen. Verschillende banden maken waarschijnlijk al meer verschil dan verschillende carrosserievarianten.

Catch my drift?

• DJ_Maarten
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:31
Ik heb de MY27 besteld, nu zag ik op EV-database dat de laadsnelheid (10-80%) zou verlaagd zijn van 145 kW DC naar 130 kW DC.

Lijkt me vreemd, maar kan iemand bevestigen of ontkrachten?

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19:25
DaMenaz schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:32:
[...]

De 10e letter van je VIN geeft het modeljaar aan.
P =2023
R =2024
S =2025
T =2026
V =2027
Geldt voor elke VIN van elk merk.
Dank je wel! Dan is de mijne nog van modeljaar 2026. Kan ik goed mee leven denk ik.

• Tom35
Blijkbaar heeft vw audi de api waarmee 3de partijen kunnen.connecteren uitgeschakeld waardoor dus de ha integratie niet meer werkt. Sommige melden nog dat evcc nog werkt maar die heeft dezelfde problemen..

Jammer...

Tom

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:18
Tom35 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:07:
Blijkbaar heeft vw audi de api waarmee 3de partijen kunnen.connecteren uitgeschakeld waardoor dus de ha integratie niet meer werkt. Sommige melden nog dat evcc nog werkt maar die heeft dezelfde problemen..

Jammer...

Tom
even de vorige 2 dagen inhalen in deze thread. Er is hier al over gesproken.

• JanHenk
  • Niet online
Ruud schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Inmiddels hier ook weer offline...

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:52
Duisters en Software.

Het blijft een slecht huwelijk 😂
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1