|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||
Het is zoals @Flieger aangeeft: de auto doet wat jij wilt. Dus als hij te ver naar links or rechts gaat voor je gevoel, ‘forceer’ de auto dan met het stuur naar de positie die je wel fijn vindt en je zult zien dat de auto dat vervolgens overneemt. Het is dus een intelligent systeem en geen ‘domme’ travel assist met een voorgeprogrammeerd gedrag.Kozzmozz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:17:
[...]
Ik deel je mening volledig. Bij de start naar een nieuwe firmawagen stond de Skoda Enyaq ook op #1. Echter botste mijn rechterknie steeds op de middenconsole, wat maakte dat deze achillesplek ervoor zorgde dat mijn keuze volledig viel op de VW ID.7 Tourer. Als Belgische rijder ervaar ik AAC als vanouds de klassieke cruise control met start/stop-functie. De Travel Assist schakel ik enkel in op de snelweg en zelfs daar merk ik dat de wagen op het linkervak vaak naar links neigt te gaan. Idem dito bij midden- en rechtervak. Als er te druk verkeer is, verkies ik dan om Travel Assist over te schakelen naar AAC. Het is en blijven rijhulpmiddel die je best afstemt op jouw voorkeur en momentum in het verkeer.
Catch my drift?
De Travel Assist is helemaal prima, leert snel je voorkeurspositie op de weg. Is vaak in enkele seconden gedaan. Wel had ik gisteren dat de Travel Assist me een paar keer heen en weer pingpongde en met de opmerking kwam: rij in het midden van de strook (of zo)! Terwijl ik dacht: eh, dat is toch jóuw taak? Na een paar keer pingpongen ging ie ineens wel vanzelf netjes in het midden rijden. Iemand dit zelf ook wel meegemaakt?
Dank voor jullie reacties. De andere 4 auto's die ik reed stuurden allemaal strak in het midden dus vandaar dat het me nu op viel. Misschien nog eens een tweede poging wagen voor alle zekerheid dan.
Ik herken het gedrag van Travel assist die stuitert of een kant blijft hangen op de ID 7 helemaal niet. Bij mij zit ie altijd strak en netjes in het midden. Ik vindt het echt een top geïmplementeerd systeem.
Het geeft me veel meer vertrouwen dan de autopilot van de 2019 Tesla M3 die ik 2 jaar heb gereden.
Ook worden de passagiers in de ID 7 niet wagenziek icm Travel Assist. Dit in tegenstelling tot de adaptieve cruisecontrol in een VW Golf 7 variant die we als een tijdelijke auto hadden.
Het geeft me veel meer vertrouwen dan de autopilot van de 2019 Tesla M3 die ik 2 jaar heb gereden.
Ook worden de passagiers in de ID 7 niet wagenziek icm Travel Assist. Dit in tegenstelling tot de adaptieve cruisecontrol in een VW Golf 7 variant die we als een tijdelijke auto hadden.
Ja. als je dicht op je voorganger zit, zodat ie de lijntjes niet meer goed ziet. Niet altijd, ook niet altijd storend, maar wel altijd bij lage snelheidmarcelmg2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:40:
De Travel Assist is helemaal prima, leert snel je voorkeurspositie op de weg. Is vaak in enkele seconden gedaan. Wel had ik gisteren dat de Travel Assist me een paar keer heen en weer pingpongde en met de opmerking kwam: rij in het midden van de strook (of zo)! Terwijl ik dacht: eh, dat is toch jóuw taak? Na een paar keer pingpongen ging ie ineens wel vanzelf netjes in het midden rijden. Iemand dit zelf ook wel meegemaakt?
Een keer wat anders: [img]https://www.wotstars.com/sigs/ps/1074726049[/img]
Ik had geen auto's voor me. De auto zag de lijnen ook wel, want bij het pingpongen geeft ie dan het oranje waarschuwings-icoontje en stuurt de andere kant op. Het was meer alsof de TA wat tijd nodig had om zich te orienteren, en het is mij al eerder overkomen.
Soms heeft 'ie even tijd nodig om de rijstrook te vinden. Zodra de lijnen groen worden is dat gebeurd.marcelmg2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:09:
Ik had geen auto's voor me. De auto zag de lijnen ook wel, want bij het pingpongen geeft ie dan het oranje waarschuwings-icoontje en stuurt de andere kant op. Het was meer alsof de TA wat tijd nodig had om zich te orienteren, en het is mij al eerder overkomen.
[ Voor 32% gewijzigd door RandomNick op 25-05-2026 15:09 ]
Wij hebben recent een proefrit gemaakt in een versie met interieurpakket. Fijne audio in vergelijking met de standaard die we statisch getest hebben. Maar wel erg duur om het pakket alleen daarvoor te nemen. Overige opties voor ons niet zo boeiend. In de plus zitten zowieso al de fijne stoelen, volgens mij alleen geen ventilatie. Stoelverwarming achter heeft geen nut ivm kinderzitjes
De auto had geen exterieur pakket. Wat ons opviel was dat we vrij veel windgeruis hadden bij 100 en 130kmh bij de A stijlen. Komende uit een EV6. We hebben in 2 richtingen snelweg gereden om windrichting uit te sluiten. Was ook geen zijwind (bomen aan weerszijden) en het waaide überhaupt weinig.
Ervaren anderen dit ook? En heeft iemand een vergelijking gemaakt tussen wel/geen geïsoleerde ruiten voor? Is lastig vergelijken zonder de auto’s achter elkaar te rijden ivm wisselende omstandigheden
Is ook weer best prijzig om het pakket te nemen voor alleen die optie. Adaptief onderstel hoeft voor ons niet per se, de standaard rijd al prima. Jammer dat er geen losse opties meer te kiezen zijn.
De auto had geen exterieur pakket. Wat ons opviel was dat we vrij veel windgeruis hadden bij 100 en 130kmh bij de A stijlen. Komende uit een EV6. We hebben in 2 richtingen snelweg gereden om windrichting uit te sluiten. Was ook geen zijwind (bomen aan weerszijden) en het waaide überhaupt weinig.
Ervaren anderen dit ook? En heeft iemand een vergelijking gemaakt tussen wel/geen geïsoleerde ruiten voor? Is lastig vergelijken zonder de auto’s achter elkaar te rijden ivm wisselende omstandigheden
Is ook weer best prijzig om het pakket te nemen voor alleen die optie. Adaptief onderstel hoeft voor ons niet per se, de standaard rijd al prima. Jammer dat er geen losse opties meer te kiezen zijn.
In mijn vorige auto had ik geluidsisolerende voorruiten, en het geruis in de ID.7 (geen interieurpakket) valt mij ook soms op. Echter, het went snel genoeg. Ten opzichte van de diesels die ik daarvoor reed is het allemaal zoveel stiller. Het is net waar je vandaan komt.Zimonia2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:08:
Wij hebben recent een proefrit gemaakt in een versie met interieurpakket. Fijne audio in vergelijking met de standaard die we statisch getest hebben. Maar wel erg duur om het pakket alleen daarvoor te nemen. Overige opties voor ons niet zo boeiend. In de plus zitten zowieso al de fijne stoelen, volgens mij alleen geen ventilatie. Stoelverwarming achter heeft geen nut ivm kinderzitjes
Lijkt er meer op dat Travel Assist niet aanstond. Dan valt de auto terug op Lane Assistmarcelmg2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:09:
Hier hetzelfde ervaren. Komend van een ID4 1st Max, met geisoleerde zijruiten voor, is een ID7 zonder geisoleerde zijruiten een stuk luider op de snelweg. Voornamelijk bij de A stijlen is een bij een constante snelheid van vanaf 110km/u windgeruis duidelijk hoorbaar. Ik heb een ID7 Pro, met Exterieur Plus pakket zonder geisoleerde zijruiten proefgereden.Zimonia2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:08:
Ik rij af en toe graag zonder muziek, dus stilte is voor mij van belang. Als stilte ook voor jou van belang is, dan zou je moeten kijken naar een MY27 met geisoleerde zijruiten voor in het Exterieur Plus pakket. Vanaf MY25 was het zelfs even van de opties van het pakket af.
Of je moet een GTX nemen, dan heb je geisoleerde zijruiten voor en achter in alle versies.
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, maar ik krijg het niet voor elkaar. Als ik die ring naar beneden duw hang ik volgens mij vooral aan de bekleding te trekken. Ik weet niet of het nog uitmaakt wat voor soort bekleding en stoel opties je hebt voor hoe die ontgrendeling werkt? Of kan iemand die het wel gelukt is misschien een filmpje maken oid?mark322 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Dankje! Net gelukt. Moest lomper zijn dan ik op voorhand dacht, en inderdaad met de knieën op de voorstoel. Maar het is gelukt. [Afbeelding]
Vandaag een rit van tweemaal ruim 100 op vooral N-wegen en een klein stukje snelweg. Zat op 15,9 kWh/100 uitzonderlijk laag voor mij althans.The Legend schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:05:
Vandaag vanuit Scheveningen terug naar huis, vertrokken met 38%. Eerste stuk gewoon 110 gereden, halverwege besloten om niet te laden en toen achter een bezorgbusje met 108 gehangen, lekker hypermilenMet 1% en 6km remaining thuisgekomen.
[Afbeelding]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Lekker hè met dit weer naar je verbruik kijken. Ik had twee ritten vandaag. Lekker doorgejaagd met 130 of een beetje harder en dan toch gewoon 17.8/100 gemiddeld scoren.True schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:11:
[...]
Vandaag een rit van tweemaal ruim 100 op vooral N-wegen en een klein stukje snelweg. Zat op 15,9 kWh/100 uitzonderlijk laag voor mij althans.
Ik heb mijn auto sinds oktober dus voor mij is het ook voor het eerst dat ik onder deze omstandigheden met de ID.7 rij.True schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:11:
[...]
Vandaag een rit van tweemaal ruim 100 op vooral N-wegen en een klein stukje snelweg. Zat op 15,9 kWh/100 uitzonderlijk laag voor mij althans.
Gisteren retourtje Arnhem (..
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Weekendje op en neer naar Frankfurt maar wat een fijne auto. Komt op de Autobahn ook prettig mee op het koppel. Ook de stoel koeling is echt prettig en doet meer dan ik had verwacht. De kilometers vliegen er af, zowel in de planner als het bereik.
Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
:strip_exif()/f/image/ppP8gVGtSifyrMC7ToxkcDl5.jpg?f=fotoalbum_large)