• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:09
-tom-562 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Je koopt toch een auto 'as is', je weet wat je hebt op dat moment en daar ben je tevreden mee. Alle extra's in de toekomst zijn mooi meegenomen. Dat er een hoop Tesla fanboys 7,5k uitgeven met de belofte dat ze in de toekomst een zelf rijdende auto krijgen, is erg naïef :+
Nou ik vind dat we tegenwoordig meer mogen verwachten. Ik vind de analogie die @stanny maakt naar telefoons wel een goede.

Uiteraard is hardware iets dat lastig te vervangen is, maar zeker zoiets als die stoplichtherkenning zou een softwarematige update van Travel Assist kunnen zijn: de camera's en boordcomputer zijn immers al aanwezig.

Ik heb nu een Tesla en die heeft in de afgelopen 3,5 jaar flink wat updates gekregen. Deels ludieke onzin, maar zeker ook wel nuttige zaken. De FSD update heb ik destijds niet gekocht onder het mom "eerst zien, dan geloven".

En zo heeft VW bij de introductie van het MEB platform beloftes gedaan over updates waar ik nu ook kijk volgens hetzelfde principe.

VW heeft ook investeringen in Xpeng en Rivian waar het kennelijk wel lukt om regelmatig software updates uit te rollen.

@Flieger maar ik zie bijv op de website/configurator niet dat de stoplichtfunctie al in de ID.7 serie zit. 0f is dat allemaal nog niet aangepast?

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:07
stanny schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Volledig juist.
Alleen krijgen de oudere HW versies wel nog veel langer softwarematige updates en verbeteringen dan de 2.5j wat de eerste ID.7 van VW krijgt, wat bij nagenoeg geen enkele Europese constructeur mogelijk lijkt te zijn.
Dat is wel iets waar ik vind dat Europese constructeurs in het algemeen zwaar tekort schieten.
Als een gsm anno 2026 wettelijk gezien minstens 5j software updates moeten ontvangen dan stel ik me wel luidop de vraag waarom dat bij auto's niet zou kunnen.
Ik weet het wel hoor: dan moet er een zwaarder computer gedeelte in de wagen wat extra geld kost.
De software updates voor een oudere HW versie stoppen toch niet wanneer er een nieuwe HW versie is? De grote nieuwigheden komen wellicht niet meer naar het oude platform, maar kleinere verbeteringen kunnen nog beschikbaar komen.
Die 5j verplichte software updates voor smartphones, dat gaat enkel over beveiliging, niet over nieuwe features. Ik denk niet dat auto's daar voor onderdoen.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zou het fantastisch vinden mocht dat zo zijn, mijn persoonlijke ervaring spreekt dat echter tegen :)
en kleine verbeteringen, alles wat softwarematig mogelijk is in combinatie met de huidige hardware zou gewoon moeten lukken.

Je hebt wel gelijk dat het inderdaad enkel over beveiligingsupdates gaat, had ik fout begrepen.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Johnny E

Dôh !!

Van een tablet van €350 als een iPad verwachten we ook dat deze >3-5 jaar updates krijgt, incl major versies.

Als nieuwe hardware uitkomt voor de iPad krijgen we wellicht niet de nieuwste functies die hardware afhankelijk zijn (bijv Apple Intelligence) maar alle andere verbeteringen wel.

Bij Tesla zie je dit ook. Ik zou dit eigenlijk in elke moderne auto verwachten. We hebben het hier immers niet over een tablet van €350 maar over een auto van €50k.

Dat gezegd hebbende, Ik zou wel eens willen weten wat de kostprijs is van het infotainment systeem van een auto als de ID7.

Specs!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

-tom-562

Oliesjeik

bilgy_no1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Nou ik vind dat we tegenwoordig meer mogen verwachten. Ik vind de analogie die @stanny maakt naar telefoons wel een goede.

Uiteraard is hardware iets dat lastig te vervangen is, maar zeker zoiets als die stoplichtherkenning zou een softwarematige update van Travel Assist kunnen zijn: de camera's en boordcomputer zijn immers al aanwezig.

Ik heb nu een Tesla en die heeft in de afgelopen 3,5 jaar flink wat updates gekregen. Deels ludieke onzin, maar zeker ook wel nuttige zaken. De FSD update heb ik destijds niet gekocht onder het mom "eerst zien, dan geloven".

En zo heeft VW bij de introductie van het MEB platform beloftes gedaan over updates waar ik nu ook kijk volgens hetzelfde principe.

VW heeft ook investeringen in Xpeng en Rivian waar het kennelijk wel lukt om regelmatig software updates uit te rollen.

@Flieger maar ik zie bijv op de website/configurator niet dat de stoplichtfunctie al in de ID.7 serie zit. 0f is dat allemaal nog niet aangepast?
Updates zijn wat mij betreft gewenst om je voertuig gewoon goed en veilig rijdend te houden, en die krijg je ook gewoon van Volkswagen. Extra features zijn leuk, maar echt geen moetje. Als je dingen mist, moet je een andere auto kopen denk ik dan :P

Vaak bu'j te bang!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:09
-tom-562 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Updates zijn wat mij betreft gewenst om je voertuig gewoon goed en veilig rijdend te houden, en die krijg je ook gewoon van Volkswagen. Extra features zijn leuk, maar echt geen moetje. Als je dingen mist, moet je een andere auto kopen denk ik dan :P
Daarom heb ik vorig jaar ook gewacht met de ID.7 Tourer. Toen ik die stoplichtfunctie zag en bleek dat die niet naar modeljaar 2026 zou komen... Ik heb ook wel tijd om nog even te wachten.

Ik heb een aantal wensen voor de volgende auto en de ID.7 tikt met de 6.0 update inmiddels veel vakjes af.

Wel nog wat aan dure kant als ik het vergelijk met de Xpeng 7+, maar in de Tourer versie een flink stuk ruimer.

Dank voor de info allen. Ik had gehoopt dat er misschien ook iets meer bekend was over het toekomstige update-beleid vanaf 6.0. Omdat het een vernieuwd platform is (als ik het goed begrijp) zou ik verwachten dat ze het beter voor elkaar hebben.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20

-tom-562

Oliesjeik

bilgy_no1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Daarom heb ik vorig jaar ook gewacht met de ID.7 Tourer. Toen ik die stoplichtfunctie zag en bleek dat die niet naar modeljaar 2026 zou komen... Ik heb ook wel tijd om nog even te wachten.

Ik heb een aantal wensen voor de volgende auto en de ID.7 tikt met de 6.0 update inmiddels veel vakjes af.

Wel nog wat aan dure kant als ik het vergelijk met de Xpeng 7+, maar in de Tourer versie een flink stuk ruimer.

Dank voor de info allen. Ik had gehoopt dat er misschien ook iets meer bekend was over het toekomstige update-beleid vanaf 6.0. Omdat het een vernieuwd platform is (als ik het goed begrijp) zou ik verwachten dat ze het beter voor elkaar hebben.
Maar wat versta je dan onder updates? Volgens mij bedoel jij upgrades en niet updates.
En grote kans, als ze die kant op gaan, dat het betaalde (in abonnementsvorm of eenmalig) upgrades/dates zijn. Dat zie je nu al bij de ID.Polo, standaard met stoel- en stuurverwarming uitgerust maar dat kan je eventueel (betaald) softwarematig vrijschakelen

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 04-05-2026 11:24 ]

Vaak bu'j te bang!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:12
Johnny E schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:33:
Van een tablet van €350 als een iPad verwachten we ook dat deze >3-5 jaar updates krijgt, incl major versies.

Als nieuwe hardware uitkomt voor de iPad krijgen we wellicht niet de nieuwste functies die hardware afhankelijk zijn (bijv Apple Intelligence) maar alle andere verbeteringen wel.

Bij Tesla zie je dit ook. Ik zou dit eigenlijk in elke moderne auto verwachten. We hebben het hier immers niet over een tablet van €350 maar over een auto van €50k.
Wie zegt (behalve jij) dat de ID.7 met Sw versie 5.x geen updates meer krijgt? Voorbeeld: onze tweede auto is een Leon e-Hybrid uit 2021, dus die wordt dit jaar 5 jaar, met een infotainmentsysteem dat inmiddels al een paar jaar niet meer door VAG wordt gemaakt, maar die krijgt wel periodiek updates van apps en van het besturingssysteem zelf. Komt zelfs mooi OTA binnen. Net als bij die tablet die je noemt. 5 jaar na aanschaf nog steeds ondersteund.

Betekent niet automatisch dat je nieuwe functionaliteiten cadeau krijgt die je nooit zijn toegezegd en waar je niet voor hebt betaald. Als ze dat al doen (en in de updates tussen 4.x en 5.6.3 zaten verschillende upgrades), dan zijn het cadeautjes, geen verplichtingen.

Catch my drift?

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:57
bilgy_no1 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Ik zou daar niet teveel op rekenen. VW's updatebeleid is niet heel transparant en ze voegen tot dusver geen enorme dingen toe aan bestaande modellen. Je kunt er op hopen maar ik zou er niet teveel op rekenen als je niet van teleurstelling houdt.

Maar wees eerlijk, elk jaar komen er wel weer dingen bij die je mist als je nu een auto koopt. Nu is het stoplichtherkenning, volgende keer autonoom rijden of grotere of sneller laden de accus, mooier, etc. Etc.. Qua prijs krijg je ongetwijfeld meer bij een Chinese fabrikant maar dat is ook niet zaligmakend.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Dat heet marktwerking, er moeten wel nieuwe producten verkocht worden!

Ik heb regelmatig dat er op de VW navi melding krijgt van 100km of 50km tot bestemming, alleen kloppen deze de laatste tijd niet, moest nog 156km ipv 100. :?
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1