• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04 19:13
Inter18 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:50:
Het is nog wel te zien via het kleine display maar ik hoor bij degene die idd al 40jaar zijn of haar rijbewijs heeft en liever voor zich kijkt.
Dan ben je toch ook al 40 jaar gewoon om op een dashboard tussen je stuur te kijken?

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:02
marcelmg2 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Klein stapje achteruit doen na het 'schoppen'. Dat werkt bij mij goed, denk dat ie niet wil openen als je te dichtbij staat.
Ja dat vegen onder de auto en wegdraaien en wachten lijkt de truc goed te doen. En gewoon niet ongeduldig staan te doen :>

Untappd: Louwke80

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-04 15:11
LuPo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Je kunt met de pijltjes links en rechts op je stuur gewoon wisselen tussen je HUD schermpjes hoor :)
Kun je je ogen op de weg houden
Dat is me idd bekend, m\Mijn voorkeur bijna lange trips houdt in dat ik de modus van Travelassist/Cruise/Speedlimiter niet in de Hud kan zien.

Dat verklaart nog steeds niet het ervaren sterke mee- dan wel tegensturen van de wagen.
Als je op het stuur het volume aanpast en de Modus knop reageert ook door Travel assist in te schakelen, dat verklaard het zelfstandig sturen van de wagen wel.

Het is iets waar je als je met meerdere bestuurders onderweg bent bedachtzaam op moet zijn.
De leercurve met de ID is wat vlak maar kom er uiteindelijk wel

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:47
Inter18 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:33:
[...]
De Mijn leercurve met de ID is wat vlak maar kom er uiteindelijk wel
FTFY

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
Hoe gaan jullie om met het laden?

Ik parkeerde afgelopen vrijdag de auto met 55% en hoef morgenmiddag pas weg. Laden jullie dan gelijk naar 80%, of uitgesteld laden en dan voor vertrek tot 80% of 100% laten laden?

• Inter18
Mhoekstra28 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:19:

Ik parkeerde afgelopen vrijdag de auto met 55% en hoef morgenmiddag pas weg. Laden jullie dan gelijk naar 80%, of uitgesteld laden en dan voor vertrek tot 80% of 100% laten laden?
Hangt ervanaf, ik laad sowieso tot 90%.
Aangezien ik openbaar laad en ik weet dat hij voor 23:00 vol is dan laad ik hem op 11kW en haal hem nog weg.
Redt hij dat niet dan laad ik hem via gereduceerd laden (5kW) gedurende het grootste deel van de nacht op.
Deed hetzelfde bij de vorige EV en die vertoonde na 5 jaar niet of nauwelijks minder bereik.

Als ik weet dat ik 100% nodig heb dan start ik de laadsessie weer een uur voor vertrek.
Plannen doe ik eigenlijk nooit

Ik denk dat forumleden met een thuislaadpaal intelligenter laden en in meer detail plannen.
Bij een openbare laadpaal kun je je wagen niet al te lang laten staan vind ik.

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:32

Ik heb nog mn oude 1fase/16a/3,7kw paal thuis. Heb wel gekeken naar de optie plannen voor vertrek, maar gezien de matige betrouwbaarheid van het verwarmen voor vertrek heb ik er te weinig vertrouwen in. Gezien mijn paal moet ik toch vaak 6 -8u + laden elke dag, dus heb alleen ingesteld dat die niet laadt tussen 15:00 en 22:00, maar dat is meer voor het stroomnet dan andere fancy zaken. Laad gewoon tot 80%. Hoger alleen bij lange ritten, maar dan kijk ik niet naar de tijd. Enige keer dat ik tot 100% heb gereden heb ik hem snachts op 90% gezet en dan sochtends bij inladen van vakantiespullen naar 100%.

[ Voor 13% gewijzigd door BBx92 op 28-02-2026 17:32 ]

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:25

Ik laad aan huis met 3 fasen met een dynamisch contract van Tibber. Zij hebben tegenwoordig de optie om het laden van de auto aan te sturen op goedkoopste prijs. Die werkt imo best wel lekker, tot nu toe niet gehad dat de auto niet vol was bij vertrek. Ik laad de auto wel altijd tot 100% trouwens, geen idee eig waarom ik die nooit lager heb gezet. Wellicht een leuke om komende maand eens te proberen of ik het merk. (Ja, zakelijk lease dus daarom ook nooit eerder echt ingedoken)

Overigens wel bijzonder om te zien: vaak zat aan het einde van de laadsessie zegt tibber dus dat ik ~45kWh heb geladen, en als ik de kabel er dan uit trek geeft de laadpaal een totaal van ~55kWh aan. Toch best een groot verschil, ben benieuwd waar dat allemaal inzit (welk deel is laadverlies en welk deel in voorverwarmen van de auto bijv.).

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16
Vanmiddag weer teruggekomen van wintersport, viel me op dat het verbruik veel lager was dan de heenweg?
In het begin natuurlijk door het afdalen, maar thv Bludenz is dat effect wel weg.
In het begin was het ook nog koud, later werd het duidelijk warmer wat ook een stuk gescheeld zal hebben?
Toch op de heenweg 20,x kWh/100km bij 120 op de ACC.
En op de terugweg 17,x kWh/100km bij 130 op de ACC…
Naja, mooi dat het kan. 😊

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:40

The Legend

*Plop*

Volgens mij zit er in Duitsland ook nog een deel hoogtemeters. Ik meen dat ik in de zomer ook een lager verbruik had op de terugweg.

Ik ben toch malle pietje niet!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 04:34
Vandaag bij de dealer de dynamische naafkappen gemonteerd gekregen. Ze kwamen met het verhaal dat die bij het black pakket hoorde (bij de zwarte Bergen velgen). En dat ze niet geleverd werden als je als vervanging de Hudson velgen kreeg. Vreemd verhaal wat mij betreft want ik kies er niet voor dat ik de Bergen velgen niet krijg.

Maar goed, eind goed al goed en ik heb de dynamische naafkappen. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Puppetmaster
Passen ze qua kleur/ontwerp dan wel op de hudsons?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• jorikk59
  • Laatst online: 02-04 14:46
Ik heb helemaal wat leuks. Ik liep gisteren naar mijn auto, zag ik ineens dat een naafkap er niet meer was. Toch maar even bellen komende week, staat zo gek zonder naafkap.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ja natuurlijk past dat, ik heb ze ook overgezet van Montréal naar Hudson velg bij de wissel naar mijn winterset.

Gewoon een onzin argument van de dealer om hun paadje schoon te vegen. Ergerlijk is dat, alsof je klant een zwakzinnige is. Zeg gewoon hoe het echt zit, daar zou ik geen enkele moeite mee hebben.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00
The Legend schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:39:
Volgens mij zit er in Duitsland ook nog een deel hoogtemeters. Ik meen dat ik in de zomer ook een lager verbruik had op de terugweg.
Uiteraard. Delen van Duitsland liggen op 300, 400, 500m hoog. Dan daal je toch iedere kilometer een meter.

• Puppetmaster
jorikk59 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:50:
Ik heb helemaal wat leuks. Ik liep gisteren naar mijn auto, zag ik ineens dat een naafkap er niet meer was. Toch maar even bellen komende week, staat zo gek zonder naafkap.
Das wel een heel dynamische naafkap! :+

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:47
Mrloki schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Ik heb dit eindelijk op weten te lossen.

1. In de ontwikkelaarmodus instellingen van Android: de optie Absoluut volume uitzetten, AANzetten (ja logica).
2. In spotify instellingen volume normalisatie UITzetten.

Dit is echt een wereld van verschil en zelfs de subwoofer komt tot zijn recht nu.
Waar vind ik stap 1 precies? Kan het in de AA ontwikkelaarsinstellingen niet terugvinden.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-04 00:07
RandomNick schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Waar vind ik stap 1 precies? Kan het in de AA ontwikkelaarsinstellingen niet terugvinden.
Als je ontwikkelaarmodus nog niet hebt ingeschakeld kan dit door 5x op het buildnummer te drukken bij softwaregegevens.

Daarna in ontwikkelaarsopties valt de instelling onder Netwerken (bij mij op samsung in ieder geval). Je kan ook in de instellingen zoeken op "absoluut" dan zou je het ook moeten vinden.

• LuPo
Puppetmaster schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:27:
Passen ze qua kleur/ontwerp dan wel op de hudsons?
Het zijn precies dezelfde kapjes alleen deze bewegen mee :Y

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:33

Lancer

What the......

jorikk59 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:50:
Mijn auto is nog net geleverd zonder. Ik heb erover gedacht om ze erop te zetten. Maar bij speuren op de fora naar hoe lang ze mee gingen kwam ik best veel diefstal verhalen tegen. Uiteindelijk maar gewoon uniform zwart op gezet. Veel goedkoper en staat ook altijd rechtop. (En je bent nog enigszins bijzonder 8))

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:32
Juist niet toch? B)

Catch my drift?

• RandomNick
Mrloki schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Als je ontwikkelaarmodus nog niet hebt ingeschakeld kan dit door 5x op het buildnummer te drukken bij softwaregegevens.

Daarna in ontwikkelaarsopties valt de instelling onder Netwerken (bij mij op samsung in ieder geval). Je kan ook in de instellingen zoeken op "absoluut" dan zou je het ook moeten vinden.
Ahh gevonden. Ik zat in de Android Auto ontwikkelaarsinstellingen. Thanks.

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-03 20:54
QFX23 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Misschien eens proberen met die knopjes op het stuur? Ik geloof dat als je die knopjes ingedrukt houdt je de hud of AR ook kan aan- of uitzetten. Zie ook de handleiding.
Dit had ik geprobeerd, maar het was echt een bug. Zeker omdat hij ook bij het positioneringen-menu en na starten niet verscheen; en idd ook het “view” knopje deed niets (anders dan de AR inschakelen want die werkte wel). Paar uur stilstaan heeft het opgelost.

• Wolksvagen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-04 23:30

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28

Johnny E

Dôh !!

Tijdens de rit van en naar de wintersport zijn we tegen een nieuwe duffe 5.6.3 bug aangelopen. De massage stand van de passagiersstoel kan, tijdens het rijden, niet worden geactiveerd op de stand golvend.

We krijgen dan de melding dat de auto ingeschakeld moet zijn… terwijl we rijden!

Kies je een andere massage stand dan golvend dan gaat de massage functie netjes aan. Je kan dan ook terug schakelen naar golvend.

Specs!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-04 14:39
LuPo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:57:
Vandaag bij de dealer de dynamische naafkappen gemonteerd gekregen. Ze kwamen met het verhaal dat die bij het black pakket hoorde (bij de zwarte Bergen velgen). En dat ze niet geleverd werden als je als vervanging de Hudson velgen kreeg. Vreemd verhaal wat mij betreft want ik kies er niet voor dat ik de Bergen velgen niet krijg.

Maar goed, eind goed al goed en ik heb de dynamische naafkappen. :)
Dat hebben ze mij niet verteld en mijn inziens een onzin verhaal, staat gewoon in de prijslijst dat ze erbij horen onafhankelijk van type velg.

Na een lange adem krijg ik ze nog nageleverd, net zoals de kofferbakmat welke er niet bij zat.
Als compensatie voor het niet leveren van de Bergen velgen en het mij niet informeren hierin heb ik een mooie waardebon gekregen. Eind goed al goed bij mij.

• Drommels75

Als ik thuis moet laden dan laadt ik, kijk niet naar het tijdstip. Naar 100% want iedere kwh thuis geladen levert zo'n 15ct extra op voor mijn eigen portemonnee. (Lease en heb een laadpaal met MID-meter).
Probeer dus ook zo min mogelijk buitenshuis te laden, als ik nog 100km moet naar huis en moet laden dan laadt ik normaal gesproken ook maar tot een bereik van zo'n 130km. Dus 'behoorlijk' leeg thuis aankomen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Drommels75 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:44:
[...]
Naar 100% want iedere kwh thuis geladen levert zo'n 15ct extra op voor mijn eigen portemonnee. (Lease en heb een laadpaal met MID-meter).
[...]
Dit kun je naar je collega's toch ook niet maken? Die drie stuivers over de rug van je baas nog net even naar binnen trekken. :r
Ik zou mij in mijn ergoComfort-stoelen toch net iets minder comfortabel naar werk rijden in ieder geval.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Drommels75
True schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Dit kun je naar je collega's toch ook niet maken? Die drie stuivers over de rug van je baas nog net even naar binnen trekken. :r
Ik zou mij in mijn ergoComfort-stoelen toch net iets minder comfortabel naar werk rijden in ieder geval.
Die 15ct bestaat uit twee delen: kWh vergoeding + ERE vergoeding.
Vanuit mijn werkgever krijgen we een standaard vergoeding voor thuisladen, dit ook om het thuisladen te 'stimuleren' aangezien laden naast de snelweg vaak 2x zo duur is.

Zie het probleem dus niet..... en de belastingdienst ziet dit ook niet als verkapt loon.

En uiteindelijk heb ik mijn laadpaal en infra voor mijn leaseauto zelf moeten betalen, op deze manier betaald dit zich weer terug. Anders had ik gewoon wederom voor een benzine gekozen en was de baas duurder uit geweest.
Rij 90% in Duitsland, en de snelheden welke ik met mijn vorige benzine auto aantikte tik ik nu niet meer aan.
Om de 620km zeg maar mocht de baas weer €100 aftikken voor een volle tank 8)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Drommels75 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:59:
[...]

Die 15ct bestaat uit twee delen: kWh vergoeding + ERE vergoeding.
Vanuit mijn werkgever krijgen we een standaard vergoeding voor thuisladen, dit ook om het thuisladen te 'stimuleren' aangezien laden naast de snelweg vaak 2x zo duur is.

Zie het probleem dus niet..... en de belastingdienst ziet dit ook niet als verkapt loon.

En uiteindelijk heb ik mijn laadpaal en infra voor mijn leaseauto zelf moeten betalen, op deze manier betaald dit zich weer terug. Anders had ik gewoon wederom voor een benzine gekozen en was de baas duurder uit geweest.
Rij 90% in Duitsland, en de snelheden welke ik met mijn vorige benzine auto aantikte tik ik nu niet meer aan.
Om de 620km zeg maar mocht de baas weer €100 aftikken voor een volle tank 8)
Dit is nogal een nuance hè ;)
Bij mij is het vergelijkbaar, ERE (ik verwacht 5-8ct/kWh als ik eerlijk ben) en PV-stroom die ik anders voor nop kwijt ben. Maar we dwalen af.

Nadat native Spotify bij mij afgelopen 2 weken eigenlijk wel vlekkeloos werkte vandaag weer twee keer bij voor/bij een rit uitgelogd. :X

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:59
True schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:48:
[...]
Dit kun je naar je collega's toch ook niet maken? Die drie stuivers over de rug van je baas nog net even naar binnen trekken.
Ik zie het probleem niet? Die baas zal vast een standaard vergoeding betalen per kwh en als jij goedkoper thuis kan laden is dat toch gewoon leuk meegenomen?

• Drommels75
Exact @True, de stroom welke rechtstreeks van de zonnepanelen afgenomen wordt is hier nog niet in meegerekend. Dus €0,15 'netto winst' klopt natuurlijk ook niet helemaal......

Maar inderdaad, is een ander topic en heeft niets met de geweldige id.7 te maken.

• S80Executive
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:27
Gisteren een paar keer met ongeveer 300 kg aan drukwerk gereden. Achterbank plat en de dozen netjes verdeeld over de laadruimte. Normaal rijd ik alleen of met met z'n tweeën. Wat me opvalt is dat de auto wat aangenamer reageert op korte richels en oneffenheden. DSC op comfort. Misschien werkt dat extra gewicht ook op de banden, die behoorlijk hard opgepompt zijn. Overigens is de auto nu ook zo goed als kraakvrij bij de hogere temperaturen (en misschien doordat de banden nu meer meegeven?).

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:46
S80Executive schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:25:
Gisteren een paar keer met ongeveer 300 kg aan drukwerk gereden. Achterbank plat en de dozen netjes verdeeld over de laadruimte. Normaal rijd ik alleen of met met z'n tweeën. Wat me opvalt is dat de auto wat aangenamer reageert op korte richels en oneffenheden. DSC op comfort. Misschien werkt dat extra gewicht ook op de banden, die behoorlijk hard opgepompt zijn. Overigens is de auto nu ook zo goed als kraakvrij bij de hogere temperaturen (en misschien doordat de banden nu meer meegeven?).
@Inter18 kom er maar in :+

• Inter18
S80Executive schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:25:
Ik ben blij voor je dat de wagen niet meer kraakt bij hogere temperaturen, jammer genoeg is het bij mij eerder erger geworden, ik had ook goede hoop.Het komt overal vandaan, niet 1 specifieke plek.
vwb betreft de zware belading, dat heb ik ook ervaren, de wagen begint een acceptabel te veren bij zware belasting. Ben alleen niet technisch genoeg onderlegd om te kunnen inschatten of het de dempers danwel veren zijn die het harde gevoel geven.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:17
Ik reed zaterdag met flink wat zakken compost achterin met een non DCS en vond het wel duidelijk merkbaar, niet beter rijden.

• Inter18
Het is persoonlijk, zoals veel dingen.
Ik moet ong. 200kg achter de achteras leggen om de wagen comfortabeler te maken.
'Normaal' geeft een flinke lading achter de achteras een deinerig gevoel, als je pech hebt kan de wagen zelfs de bumpstops raken.

Heel wat anders, naar aanleiding van spotify posts hier heb ik ook eens de ontwikkelaars instellingen van de telefoon geprobeerd zoals voorgesteld.
En idd, het geluid knapt er flink van op.
Persoonlijk vind ik de native spotify nog wat mooier/ schoner klinken maar het verschil is een stuk kleiner dan voorheen.

• LuPo
Ik heb de ontwikkelaars tools nog niet gewijzigd, maar wel de kwaliteit bij mobiele data op het hoogst gezet en uitgezet dat hij het volume van alle nummers gelijk maakt. Maakt al een heel flink verschil! d:)b

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:36
Over dat significant zwaarder beladen van de ID7. Hebben jullie dan ook dat je, vóór je nog maar 1m gereden hebt, dat het bereik zomaar 30% lager is? Dat ie dan obv belading het bereik aanpast? Ik heb dat gehad met monteren fietsendrager + fietsen en bij volgooien auto voor wintersport. Herkenbaar?

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
marcelmg2 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:24:
Over dat significant zwaarder beladen van de ID7. Hebben jullie dan ook dat je, vóór je nog maar 1m gereden hebt, dat het bereik zomaar 30% lager is? Dat ie dan obv belading het bereik aanpast? Ik heb dat gehad met monteren fietsendrager + fietsen en bij volgooien auto voor wintersport. Herkenbaar?
Met een verschil van belading nog niet opgemerkt, wel heb ik al gezien dat die batterij-% anduiding eerder natte vinger werk is.

Ik kan ergens inkomen dat de resterende batterijcapaciteit temperatuursafhankelijk is waardoor na een nachtje slapen het percentage wijzigt.
Wat ik wel echt niet snap is dat als ik aan een laadpaal toekom met 11% en start te laden, de auto plots doodleuk zegt: ah oeps, ik was mis. het is eigenlijk 0% met 0km rijbereik |:(

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 12:38
Heeft niet te maken met je belading, waarschijnlijk voer je dan een bestemming in met veel snelweg kilometers en dan past hij het aan. Als je zonder bestemming in de navigatie gaat rijden dan berekent hij een mix van lokale wegen / snelweg etc want hij weet niet waar je heen gaat.

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:36
Beide keren gebeurde het nog vóór invoeren eindbestemming. Wel stelde de ID7 het bereik steeds bij en eerd het dus steeds beter. Maar met de fietsdrager was het verbruik wel hoger. Dat zal dan wel aan de luchtweerstand of zo liggen.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04 17:16

bonyuri

Investigator!

Johnny E schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:41:
Tijdens de rit van en naar de wintersport zijn we tegen een nieuwe duffe 5.6.3 bug aangelopen. De massage stand van de passagiersstoel kan, tijdens het rijden, niet worden geactiveerd op de stand golvend.

We krijgen dan de melding dat de auto ingeschakeld moet zijn… terwijl we rijden!

Kies je een andere massage stand dan golvend dan gaat de massage functie netjes aan. Je kan dan ook terug schakelen naar golvend.
Ik heb dit met 5.4.0 ook. Was echt verbaasd en had al bijna de dealer gebeld voor een service afspraak, toen ik er achter kwam dat het idd alleen bij "Golvend" is...

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• DaMenaz
stanny schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Met een verschil van belading nog niet opgemerkt, wel heb ik al gezien dat die batterij-% anduiding eerder natte vinger werk is.
GOM: Guess-O-Meter

Catch my drift?

• BBx92
Dit is een hele interessante:

YouTube: The Truth About Electric Towing

Tldr; impact van gewicht is compleet verwaarloosbaar in het geheel. Ook met 700kg+ cement in je achterbak. Grootste impact is aërodynamica. Een lichte box trailer verbruikt meer dan een zware auto trailer.

• Biestig
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-03 08:28
Werken bij jullie die dynamische ventilatieroosters? Maw dat ze afhankelijk vd zon van stand veranderen? Hier doet die precies niet veel. Op smart stand frisse lucht dan bewegen de roosters wel maar voor de rest heb ik ze nog niets zien/voelen doen, ook niet als ik in het airco scherm zelf zit dan zie ik geen verandering.

• Inter18
BBx92 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:53:
Dit is een hele interessante:

YouTube: The Truth About Electric Towing

Tldr; impact van gewicht is compleet verwaarloosbaar in het geheel. Ook met 700kg+ cement in je achterbak. Grootste impact is aërodynamica. Een lichte box trailer verbruikt meer dan een zware auto trailer.
Uit de praktijk reproduceerbaar.
Het verbruik stijgt als er een fietsendrager op zit met een paar mountainbikes.
Het gewicht zal het niet zijn, want met 2MTB's en de drager zit je op 1 niet al te grote passagier.
Toch registreert de wagen 19,8kWh/100km ipv 18,2kWh/100km over hetzelfde traject van 170km vice versa.

Je ziet de sturen ook schudden -> turbulentie -> stroomlijn verstoring.

Maar wel meer comfort met gewicht achterop :+

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:40

The Legend

*Plop*

Daarom ben ik benieuwd naar het verschil in verbruik van @JanHenk met de vouwwagen achter de ID7 t.o.v. de Enyaq. Het zou me niet verbazen als de ID7 relatief meer verbruikt omdat de Enyaq wat minder aerodynamisch is.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:24
Zal vast zijn omdat je de trekhaak stekker gebruikt en hij dit detecteert.

• Surfroy01
Ik gebruik regelmatig een fietsendrager met zware emtb erop maar nog nooit opgevallen dat voor start het % verandert. Dat het verbruik uiteindelijk wel hoger uitkomt is natuurlijk logisch de aero achter de auto is ook belangrijk en die wordt ernstig verstoord. Dat was bij mijn laatste ICE ook al zo, kon 20% verbruik schelen.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-04 16:52
De oorspronkelijke opmerking van -30% ging over de GOM inderdaad, het voorspelde bereik in km. SOC (%) * battery size (kWh) / consumption (kWh/km). Vooral het voorspelde verbruik is inderdaad een berekende gok. De auto heeft geen glazen bol...
Dat het SOC % ook een beetje natte vinger werk is, helpt natuurlijk niet.

• JanHenk
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:31:
Daarom ben ik benieuwd naar het verschil in verbruik van @JanHenk met de vouwwagen achter de ID7 t.o.v. de Enyaq. Het zou me niet verbazen als de ID7 relatief meer verbruikt omdat de Enyaq wat minder aerodynamisch is.
Het seizoen staat weer voor de deur, dus binnenkort laat ik wat weten ;)

• Puppetmaster
Sinds een paar maanden hebben we ter vervanging van de Camplet een Pennine Sterling. :)
Bij het ophalen viel al meteen op dat het verbruik een stuk hoger lag met de Pennine, die is ook een stuk breder en hoger.
Waar het in NL met de camplet 19kwh @100kmh was, was het nu 22-23…
Het was ook wat frisser, november vs zomer, dus hoop dat het verbruik nog wat kan zakken. :)

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:53
Net op de bestelknop gedrukt.

Het is uiteindelijk geworden:

Tourer Pro LE
Scale Silver
Montreal 20" velgen
Interieur pakket Plus (Mistral Grey)
Exterieur pakker Plus (met panoramadak)
Trekhaak

• Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-04 11:27
Mijn limited edition limousine wordt 4 Juli geleverd. Zijn er meer mensen hier die een limo hebben besteld?

• Invictus66
  • Laatst online: 03-04 19:13
Ik rijd een limo, maar in mijn geval is dat puur omdat de Tourer nog niet bestelbaar was (en de limo toch ook best een ruime koffer heeft)

• Relis
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-04 14:58
Skoelat schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 03:56:
Mijn limited edition limousine wordt 4 Juli geleverd. Zijn er meer mensen hier die een limo hebben besteld?
Ja hoor, eentje in moonstone grey.
Qua ruimte vond ik het verschil met een tourer vond ik goed meevallen en ik vind sedans gewoon leuke autos.
De mijne kan ik aankomende maandag ophalen, kijk er erg naar uit.

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:04
Wij zijn meer van het kamperen met de tent maar nemen inmiddels, naast de kinderen, toch ook steeds meer mee. Tot het punt dat ik eigenlijk extra bagageruimte nodig heb voor de kampeervakantie. Vanwege gemak van toegang en minder luchtweerstand overweeg ik een trekhaakkoffer in plaats van een dakkoffer. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en nog bepaalde tips hebben om aan te denken? 2e Hands zijn ze helaas niet veel beschikbaar als ik zo naar marktplaats kijk.

• JanHenk
  • Niet online
@SlushyCarpet Ja zeker, ik heb er al een paar keer één gehuurd. Maar dan voor wintersport, in de zomer slepen we een vouwagen mee.

Er is zelfs een topic over: Het grote trekhaakkoffer-topic. Ik heb alleen ervaring met een Thule Arcos L en dat vind ik een heel fijn ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQtWtsVgFpta90fSH8IlxrJf0Oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmHQzJAYtxebL09sffYlRdUN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9PZoXTk02a4UlBejcNh31JzjXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5Wz6dMB6bIuRLrLhoir2wwU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR8wsYJFNLoRHFDA26C0lMxd5Gg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjZmUbKsNfuizn2c052ZbTRx.jpg?f=fotoalbum_tile
Wel wat een lange combinatie zo :+

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-04 19:56
Inter18 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:16:
Het is persoonlijk, zoals veel dingen.
Ik moet ong. 200kg achter de achteras leggen om de wagen comfortabeler te maken.
'Normaal' geeft een flinke lading achter de achteras een deinerig gevoel, als je pech hebt kan de wagen zelfs de bumpstops raken.

Heel wat anders, naar aanleiding van spotify posts hier heb ik ook eens de ontwikkelaars instellingen van de telefoon geprobeerd zoals voorgesteld.
En idd, het geluid knapt er flink van op.
Persoonlijk vind ik de native spotify nog wat mooier/ schoner klinken maar het verschil is een stuk kleiner dan voorheen.
200kg op de achteras? Ik heb een voorstel, als je nu met mijn schoonmoeder op de achterbank gaat rondrijden?
Heb jij een betere wagen en zijn wij (zonder reden te noemen) ook blij.
Deal?

• ruud82
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-03 22:07
Skoelat schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 03:56:
Ja sinds november heb ik de limousine, nu bijna 6000 KM erop zitten. Fijne auto. Kom van een V60 T6 station. Mijn inziens is de ID7 ook hoger gepositioneerd dan de V60. Heb ooit ook eens gelezen dat de ID7 bedoeld was om met de I5 en EQE te concurreren (Vandaar ook de hoge prijs in het begin) maar dat ze dat niet is gelukt. (Beetje dezelfde fout als ze bij de Pheaton hebben gemaakt).

Toen ik nog jong was droomde ik altijd om een Pheaton te hebben en heb altijd een liefde gehad voor Sedans / liftback. En nu de kinderen groter zijn en er geen kinderwagen meer nodig is, dus ook gekozen voor de ID7 (sedan / liftback / limo :))

En voor een enkele keer past de hond er prima in (een herder).

• DaMenaz
Liftbacks voldoen ook in 99 van de 100 gevallen. Zelf o.a. een Mondeo MkIV en een Octavia 5E HB gehad en zelden de stapelhoogte gemist. De Mondeo in de tijd dat de oudste nog in de kinderwagen zat. Vóór de ID.7 had ik een EV6. Dat was ook een liftback-achtige, maar die was onder de achterklep niet heel erg ruim. Zeker niet na de Octavia.
Belangrijkste argument voor mij om voor de Tourer te gaan in plaats van de Limousine ligt trouwens ook bij de EV6. Die had namelijk net als de Limousine geen achterruitwisser en in de praktijk is dat gewoon waardeloos.

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 04-03-2026 13:25 ]

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:24:
Liftbacks voldoen ook in 99 van de 100 gevallen. Zelf o.a. een Mondeo MkIV en een Octavia 5E HB gehad en zelden de stapelhoogte gemist. Voor de ID.7 had ik een EV6. Dat was ook een liftback-achtige, maar die was onder de achterklep niet heel erg ruim. Zeker niet na de Octavia.
Belangrijkste argument voor mij om voor de Tourer te gaan in plaats van de Limousine ligt trouwens ook bij de EV6. Die had namelijk net als de Limousine geen achterruitwisser en in de praktijk is dat gewoon waardeloos.
Vroeger had je bij VAG bij de sedan's ook de optie voor een achterruitenwisser, maar dat is dan ook zo'n halve puist achterop, gaat erg ten koste van het elegante design.

• DaMenaz
True schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:25:
[...]
Vroeger had je bij VAG bij de sedan's ook de optie voor een achterruitenwisser, maar dat is dan ook zo'n halve puist achterop, gaat erg ten koste van het elegante design.
Die optie had ik ook aangevinkt bij de Octavia HB. Ook echt een auto die je koopt vanwege het elegante design.
Bij sedans heb ik de optie nooit gezien bij VAG. Welke dan?

[ Voor 7% gewijzigd door DaMenaz op 04-03-2026 13:31 ]

Catch my drift?

• stanny
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Die optie had ik ook aangevinkt bij de Octavia HB. Ook echt een auto die je koopt vanwege het elegante design.
Bij sedans heb ik de optie nooit gezien bij VAG. Welke dan?
geen sedan, wel VAG: op de Porsche 911 bestaat die optie :+
En dan denk ik: wie zou dat ooit op zo een wagen kiezen...
En dan denk ik nog meer: ik zou dat verdorie wel goed kunnen gebruiken op mijn ID.7 sedan!

Meestal mis ik die niet, maar als ik die achterwisser mis, dan is het wel menens ;(

[ Voor 25% gewijzigd door stanny op 04-03-2026 14:07 ]

• DaMenaz
Dit is een ID.7 sedan. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npQy4qvNeRE0p4GWGZ7r5jYk__I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOLOIn6zl9HJWXfr9BDqtdu5.png?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• BBx92
Ik wil dit. Pls.

• DaMenaz
Stiekem wel he. 8)

Catch my drift?

• stanny
  • Niet online
Klopt, maar ik heb al vanalles van benaming zien passeren (waaronder sedan, hatchback, limo, liftback,…) en vw heeft het zelf over “reisberline”.
Ik dacht altijd dat berline = sedan.

Maar ik vind dat zelf ook niet kloppen want een sedan/berline heeft geen meegaande achterruit, toch?

• Kanselman
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-03 13:31
Puppetmaster schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:08:
Sinds een paar maanden hebben we ter vervanging van de Camplet een Pennine Sterling. :)
Bij het ophalen viel al meteen op dat het verbruik een stuk hoger lag met de Pennine, die is ook een stuk breder en hoger.
Waar het in NL met de camplet 19kwh @100kmh was, was het nu 22-23…
Het was ook wat frisser, november vs zomer, dus hoop dat het verbruik nog wat kan zakken. :)
Gisteren met een Anssems GT 750.251×126 HT gevulde bagegewagen achter de id.7 gereden. Met een verbruik van 19.1kwh over een afstand van 125km (5km file) over voornamelijk snelweg was ik wel tevreden.

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:04
JanHenk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:50:
@SlushyCarpet Ja zeker, ik heb er al een paar keer één gehuurd. Maar dan voor wintersport, in de zomer slepen we een vouwagen mee.

Er is zelfs een topic over: Het grote trekhaakkoffer-topic. Ik heb alleen ervaring met een Thule Arcos L en dat vind ik een heel fijn ding.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wel wat een lange combinatie zo :+
Perfect! Dankjewel voor je reactie. Het is wel lang zo inderdaad en ook niet bepaald sexy. Maar praktisch is het wel. Ik ga nog even bestuderen wat ik wil en wat ik voor deze grap uit wil gaan geven.

• DaMenaz
stanny schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Klopt, maar ik heb al vanalles van benaming zien passeren (waaronder sedan, hatchback, limo, liftback,…) en vw heeft het zelf over “reisberline”.
Ik dacht altijd dat berline = sedan.

Maar ik vind dat zelf ook niet kloppen want een sedan/berline heeft geen meegaande achterruit, toch?
Bij VW zelf maken ze onderscheid tussen de ID.7 en de ID.7 Tourer. De benaming die ze gebruiken bij de ID.7 is wel consequent "limousine". Andere benamingen, zoals hatchbak, sedan of berline komen van buiten.
Onderscheid is inderdaad of de achterruit wel of niet meegaat. Laatste geval is een sedan. Al roepen sommige merken dan ook ineens weer 4-drs coupé om het makkelijk te houden. Maargoed, een sedan is de ID.7 in elk geval niet. Dat is echt een auto met het klassieke 3-box design.

Catch my drift?

• stanny
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Bij VW zelf maken ze onderscheid tussen de ID.7 en de ID.7 Tourer. De benaming die ze gebruiken bij de ID.7 is wel consequent "limousine". Andere benamingen, zoals hatchbak, sedan of berline komen van buiten.
VW zet in België wel echt reisberline op hun website ;)
DaMenaz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Onderscheid is inderdaad of de achterruit wel of niet meegaat. Laatste geval is een sedan. Al roepen sommige merken dan ook ineens weer 4-drs coupé om het makkelijk te houden. Maargoed, een sedan is de ID.7 in elk geval niet. Dat is echt een auto met het klassieke 3-box design.
klopt, eigenlijk is de non-tourer een 5-deurs zoals we die modellen vroeger wel eens noemden. En de 4-deurs was dan de klassieke sedan. Althans, hier=België :+

• DaMenaz
stanny schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:07:
[...]

VW zet in België wel echt reisberline op hun website ;)
Haha, shit. Ik heb me beperkt tot het Nederlandse deel van het taalgebied.

Catch my drift?

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-03 11:50
SlushyCarpet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Perfect! Dankjewel voor je reactie. Het is wel lang zo inderdaad en ook niet bepaald sexy. Maar praktisch is het wel. Ik ga nog even bestuderen wat ik wil en wat ik voor deze grap uit wil gaan geven.
Ik rij met een bagagedrager met een tas er op. Werkt ongeveer hetzelfde, iets minder praktisch, behalve dan dat je de tas strak om je bagage kan binden wat weer kan helpen bij de luchtweerstand.

De grootste beperking is de drager, die een hoge stang heeft die je los moet draaien en omlaat moet klappen om in de koffer te komen. Die stang kan er af, want is eigenlijk bedoeld voor armen om fietsen te borgen als ik een fietsuitbreiding erbij zou hebben gekocht. Nu wel handig voor een extra spanbandje om de tas goed vast te binden aan de drager.

Qua luchtweerstand merk ik nagenoeg niets van dat ding. Ik reed terug, vertrek op 80% met koude accu bij -7 vanuit Oostenrijk, ongeveer 1200 km met 4 laatstops in totaal.

Bij gebrek aan een betere foto, hier een impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s_QImtM_TcSDxlUcFrUWOiSfok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwcfWTC2bfgkrKEO9SN5CkH4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Ironis op 04-03-2026 16:29 ]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:33

Lancer

What the......

DaMenaz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:24:
Die had namelijk net als de Limousine geen achterruitwisser en in de praktijk is dat gewoon waardeloos.
Ik heb er nu 12.000km op zitten met de ID.7 limousine, maar ik heb die achterwisser eigenlijk geen moment gemist. Af en toe de achterruitverwarming wat laten helpen met de condens, maar ook dat is tot nu toe maar een handvol keren voorgekomen (ik verwarm in de ochtend wel altijd voor).

Ik heb de achterruit gecoat, dus meestal is met een vinger er een paar keer overheen trekken om wat grotere druppels te maken voor vertrek voldoende om de rijwind de rest te laten doen.

Of van een andere kant benaderd, waarom zou je een ruitenwisser nodig hebben voor de achterruit? Die is sowieso de meest waardeloze qua zicht die ik ooit in een auto gehad heb. Daar heb ik best aan moeten wennen, komende vanuit een auto met een digitale binnenspiegel (en dus enorm goed zicht naar achter in donker en licht).

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Inter18
Tukker87 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:04:
[...]

200kg op de achteras? Ik heb een voorstel, als je nu met mijn schoonmoeder op de achterbank gaat rondrijden?
Heb jij een betere wagen en zijn wij (zonder reden te noemen) ook blij.
Deal?
Ik heb het vage gevoel dat dat op de één of andere manier in jouw voordeel is

• RandomNick
Mooie verbetering van range met dit weer zeg!

Gisterenochtend bij 4 graden een rit naar het zuiden van 220 km. Gemiddeld effectieve snelheid rond de 95km/u en 55% van de batterij verbruikt (100>45%)

De rit terug bij 18 graden, gemiddelde effectieve snelheid 85 km/u verbruikte 45% van de batterij (60>15%). Gemiddeld 15.4 kWh/100km. Weliswaar bij een gemiddelde lagere snelheid, maar zeker stukken met hogere top gereden.

Laat het voorjaar maar komen.

[ Voor 11% gewijzigd door RandomNick op 05-03-2026 10:11 ]

• Surfroy01
Ironis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Ik rij met een bagagedrager met een tas er op. Werkt ongeveer hetzelfde, iets minder praktisch, behalve dan dat je de tas strak om je bagage kan binden wat weer kan helpen bij de luchtweerstand.

De grootste beperking is de drager, die een hoge stang heeft die je los moet draaien en omlaat moet klappen om in de koffer te komen. Die stang kan er af, want is eigenlijk bedoeld voor armen om fietsen te borgen als ik een fietsuitbreiding erbij zou hebben gekocht. Nu wel handig voor een extra spanbandje om de tas goed vast te binden aan de drager.

Qua luchtweerstand merk ik nagenoeg niets van dat ding. Ik reed terug, vertrek op 80% met koude accu bij -7 vanuit Oostenrijk, ongeveer 1200 km met 4 laatstops in totaal.

Bij gebrek aan een betere foto, hier een impressie:
[Afbeelding]
Past zo'n tas op een fatsoenlijke fietsendrager? Die kun je nl makkelijk omlaag laten klappen als je achter in de bak moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Surfroy01 op 05-03-2026 11:38 ]

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-03 11:50
Surfroy01 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Past zo'n tas op een fatsoenlijke fietsendrager? Die kun je nl makkelijk omlaag laten klappen als je achter in de bak moet zijn.
Vast wel, nadeel van een normale fietsendrager is dat deze allemaal uitsteeksels heeft waar je de banden van de fiets normaliter op zet. Mijn bagagedrager is een Thule Easybase. De tas heb ik trouwens via Amazon aangeschaft.

• Surfroy01
Voordeel is dat er ook fietsen op kunnen :)

• Ruud
Zojuist even een kabel van voor naar achter getrokken voor de subwoofer (non-HK ID.7)

Eitje, deze video laat het eigenlijk best goed zien, de ID.7 Tourer is niet heel anders.
YouTube: Soundupgrade für VW ID.4 mit DSP & Subwoofer – auch perfekt für Leas...

Ik had maar 45 minuten en hoef alleen nog de versterker (Match M5.4DSP) om te prikken en het dashboardkastje weer terug te zetten. Dan is 't klaar. Doe je dit voor de eerste keer? Reken op een uurtje of 2 a 2,5.

Verschillen met de ID.4:
- Dashboardkastje gaat makkelijker los. De eerste twee klemmen die je in moet duwen zitten niet in het zicht maar ongeveer op dezelfde plek net uit het zicht om de hoek. Daarna pak je het dashboard kastje er zo uit, geen scharnieren die je eruit moet trekken zoals op de video.

- Om de multimedia unit eruit te halen moet je twee T20 schroeven losdraaien net onder de verlichte dashboardlijst. Dan pak je de bovenkant boven het dashboardkastje (met de gaten erin) er makkelijk uit. Even de draadklemmetjes loswiebelen en je hebt ruimte genoeg om de unit eruit te pakken.

- Kabel bij de voetenruimte achter is iets meer gepruts want de instaplijst is uit 1 deel van voor naar achter. Maar er is genoeg ruimte om een 4 aderige kabel (4x2.5mm2) tussen het tapijt en de lijst te frommelen. Zie je niets van. Zit klemvast

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ruud schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:00:
Zojuist even een kabel van voor naar achter getrokken voor de subwoofer (non-HK ID.7)

Eitje, deze video laat het eigenlijk best goed zien, de ID.7 Tourer is niet heel anders.
YouTube: Soundupgrade für VW ID.4 mit DSP & Subwoofer – auch perfekt für Leas...

Ik had maar 45 minuten en hoef alleen nog de versterker (Match M5.4DSP) om te prikken en het dashboardkastje weer terug te zetten. Dan is 't klaar. Doe je dit voor de eerste keer? Reken op een uurtje of 2 a 2,5.

Verschillen met de ID.4:
- Dashboardkastje gaat makkelijker los. De eerste twee klemmen die je in moet duwen zitten niet in het zicht maar ongeveer op dezelfde plek net uit het zicht om de hoek. Daarna pak je het dashboard kastje er zo uit, geen scharnieren die je eruit moet trekken zoals op de video.

- Om de multimedia unit eruit te halen moet je twee T20 schroeven losdraaien net onder de verlichte dashboardlijst. Dan pak je de bovenkant boven het dashboardkastje (met de gaten erin) er makkelijk uit. Even de draadklemmetjes loswiebelen en je hebt ruimte genoeg om de unit eruit te pakken.

- Kabel bij de voetenruimte achter is iets meer gepruts want de instaplijst is uit 1 deel van voor naar achter. Maar er is genoeg ruimte om een 4 aderige kabel (4x2.5mm2) tussen het tapijt en de lijst te frommelen. Zie je niets van. Zit klemvast
Toevallig gisteravond hetzelfde gedaan bij mijn ID.4, subwoofer + DSP van ASR24.de geplaatst :P Alle panelen weer netjes strak terugplaatsen was wel wat prutsen soms

Vaak bu'j te bang!

• Spekkie99

Verschillen met de ID.4:

Gaaf, ben heel benieuwd wat de dsp cq. versterker gaat doen met de HK speakers.

• Ruud
Spekkie99 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Daar kan ik je niet bij helpen. Heb een non-HK ID.7 Tourer.

• Avaan
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-04 18:55

Verschillen met de ID.4:

Dat is een zeer interessante upgrade. Ik heb ook geen HK. Als ik alles dan moet aanschaffen, waar kom ik dam ongeveer op uit?

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Avaan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Dat is een zeer interessante upgrade. Ik heb ook geen HK. Als ik alles dan moet aanschaffen, waar kom ik dam ongeveer op uit?
Voor een ID.4 komt die set op 900 euro uit, dat zal voor een ID.7 denk ik niet anders zijn (bij ars24.de)
Spekkie99 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Dat gaat niet werken bij een H&K installatie

[ Voor 28% gewijzigd door -tom-562 op 05-03-2026 16:53 ]

Vaak bu'j te bang!

• Ruud
Match M5.4 - 599 euro
ARS24 subwoofer - 329 euro
Aansluitset heb je verschillende opties voor; begint bij een euro of 30 op Amazon voor een standaard ISO verloopset tot 89 euro voor een Match pp-pam 92b.

Ik heb de laatste. Had eerder die van Amazon en dat werkt prima, maar levert wel meer kabel op dan strikt noodzakelijk, en die kabel moet je wel ergens kwijt achter je dashboardkastje. Dus voor de ID.7 maar de officiele van Match gekocht. :)

En dan nog een paar tientjes voor 2.5mm2 draad om een kabel van 5 meter te maken. Ik heb 4x2.5mm2, gebruikt. (Amazon) Iets minder lang is ook niet erg maar 5 meter rekent lekker makkelijk. ;) Met 5 meter heb je denk ik ruim een halve meter speling.

Vergeet ook niet de textieltape om het netjes af te werken en misschien een mini molex connector of 2. Al met al een leuk klusje.

Let op: dit moet ingeregeld worden. Kun je relatief makkelijk zelf met de meegeleverde software maar je hebt wel een USB meetmicrofoon nodig zoals een Umik-1. Ik heb gemerkt dat de gemiddelde audioboer nul verstand heeft van geluid dat in balans is en vooral gefocust is op de subwoofer. Dus ik doe 't maar zelf. :)

Wordt het perfect? Nee, het is een auto dus akoestisch een drama en de tweeters zullen waarschijnlijk niet om over naar huis te schrijven zijn. Maar in alle auto's waarin ik dit nu heb gedaan (Die M5.4 gaat al even mee...) is het geluid altijd beter geweest (audiomening, pas op :+ ) dan de veel te dure audio upgrade bestaand uit kartonnen woofertjes met een hip merkje erop. En in ieder geval zo ver als mogelijk ingeregeld naar mijn smaak.

Zie je er iets van? Nee, einde contract heb je alles er in 60 minuten weer uit zonder schade.

• Ruud
-tom-562 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Voor een ID.4 komt die set op 900 euro uit, dat zal voor een ID.7 denk ik niet anders zijn (bij ars24.de)

[...]

Dat gaat niet werken bij een H&K installatie
Bij ARS24 hebben ze nog geen ID.7 non-HK set. Ze zullen denk ik nog geen settings voor de Option DSP hebben gemaakt? Verder is alles hetzelfde als voor de ID.4. Misschien en iets langere kabel voor de sub? Maar dat zal wel meevallen lijkt me.

Dat is overigens wel het hele grote voordeel van een kant en klare set van ars24. Dan hoef je de DSP niet meer in te regelen. Daar zit gewoon een specifieke tune in voor de auto. Althans ik neem aan dat ie op maat is voor de auto waarvoor je dat ding koopt. :+

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ruud schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Bij ARS24 hebben ze nog geen ID.7 non-HK set. Ze zullen denk ik nog geen settings voor de Option DSP hebben gemaakt? Verder is alles hetzelfde als voor de ID.4. Misschien en iets langere kabel voor de sub? Maar dat zal wel meevallen lijkt me.

Dat is overigens wel het hele grote voordeel van een kant en klare set van ars24. Dan hoef je de DSP niet meer in te regelen. Daar zit gewoon een specifieke tune in voor de auto. Althans ik neem aan dat ie op maat is voor de auto waarvoor je dat ding koopt. :+
Bij mij wel iig.
De subwoofer kabel die ik heb moet ook wel lang genoeg zijn voor een ID.7 denk ik, ik heb meer dan een meter over qua lengte :P
De DSP zal dan idd niet specifiek voor een ID.7 zijn geprogrammeerd maar ik kan mij niet voorstellen dat het extreem veel anders is, in basis zijn alle componenten gewoon hetzelfde.

Ik zou anders gewoon marktplaats in de gaten houden, ik heb mijn set via marktplaats voor 300 euro gescoord (ik denk wel dat ik geluk heb gehad).
Edit: jij hebt natuurlijk al een DSP :P

Vaak bu'j te bang!

• Skoelat
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-04 11:27
Relis schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Ja hoor, eentje in moonstone grey.
Qua ruimte vond ik het verschil met een tourer vond ik goed meevallen en ik vind sedans gewoon leuke autos.
De mijne kan ik aankomende maandag ophalen, kijk er erg naar uit.
Gaaf! Ik heb na lang twijfelen toch een zilvergrijze met zwart dak gekozen.

• LionofJudah68
  • Laatst online: 11:50
Ruud schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:13:
Let op: dit moet ingeregeld worden. Kun je relatief makkelijk zelf met de meegeleverde software maar je hebt wel een USB meetmicrofoon nodig zoals een Umik-1. Ik heb gemerkt dat de gemiddelde audioboer nul verstand heeft van geluid dat in balans is en vooral gefocust is op de subwoofer. Dus ik doe 't maar zelf. :)

Wordt het perfect? Nee, het is een auto dus akoestisch een drama en de tweeters zullen waarschijnlijk niet om over naar huis te schrijven zijn. Maar in alle auto's waarin ik dit nu heb gedaan (Die M5.4 gaat al even mee...) is het geluid altijd beter geweest (audiomening, pas op :+ ) dan de veel te dure audio upgrade bestaand uit kartonnen woofertjes met een hip merkje erop. En in ieder geval zo ver als mogelijk ingeregeld naar mijn smaak.

Zie je er iets van? Nee, einde contract heb je alles er in 60 minuten weer uit zonder schade.
Gaaf hoor. Ik baal er echt van dat er nog geen upgrade mogelijk is voor het HK-systeem dus ik ga niet verder komen dan het dempen van de deuren en het uitwisselen van de tweeters en middentoners.

• Spekkie99
LionofJudah68 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Gaaf hoor. Ik baal er echt van dat er nog geen upgrade mogelijk is voor het HK-systeem dus ik ga niet verder komen dan het dempen van de deuren en het uitwisselen van de tweeters en middentoners.
Welke plannen heb je voor het wisselen van de speakers?
Had je de ARS subwoofer al wel gevonden voor de HK ID.7?
Die vertellen in de video over plaatsing van hun sub dat er idd een dikke dip zit en dat hoor je zeker.

Ze geven ook aan dat voor de id.4 het loshalen van de A stijl bekleding voor de tweeters heel lastig is, wellicht handig om een paar video's van hun te kijken?

• mark322
  • Registratie: September 2014
Ik heb na lang overwegen (en de toezegging van een bonus van m’n werk :+) toch de sub van ARS24 besteld.

Nu las ik ook mensen die hem met omgedraaide fase aansluiten. Is dat inderdaad beter en de moeite waard?

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

mark322 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:06:
Ik heb na lang overwegen (en de toezegging van een bonus van m’n werk :+) toch de sub van ARS24 besteld.

Nu las ik ook mensen die hem met omgedraaide fase aansluiten. Is dat inderdaad beter en de moeite waard?
Lijkt mij een kwestie van proefluisteren (er kan verder niks mis of stuk gaan).
In een ver verleden als 18 jarig broekie met een Daihatsu Cuore (je moet wat als student :P) een 12" subwoofer met zware monoblock versterker in de auto gebouwd. dat klonk erg goed. Toen draaide ik voor de gein een keer de aansluitingen om, toen klonk het 10x beter. Het arme auto'tje rammelde bijna uit elkaar :D :')

Vaak bu'j te bang!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 22:00
Is er toevallig iemand in Tilburg of omstreken met de ARS24 subwoofer achterin? Wil het toch wel eens horen eigenlijk.

• LionofJudah68
Spekkie99 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Welke plannen heb je voor het wisselen van de speakers?
Had je de ARS subwoofer al wel gevonden voor de HK ID.7?
Die vertellen in de video over plaatsing van hun sub dat er idd een dikke dip zit en dat hoor je zeker.

Ze geven ook aan dat voor de id.4 het loshalen van de A stijl bekleding voor de tweeters heel lastig is, wellicht handig om een paar video's van hun te kijken?
Ik heb de sub en mij verdiept in andere aanpassingen. Die stijlen lukken mij wel, ervaring zat. Daarnaast middentoners in de voorportieren en het dashbord. Alleen aan de woofers in de deuren ga ik mijn vingers niet branden omdat deze VW speakers 2x2ohm zijn en daar zijn geen vervangende speakers voor. Wel 2Ohm van Audison oa. maar dan krijg je ws een foutmelding. Oplossing zou dan zijn om 2 kanalen uit te laten programmeren als ik het allemaal goed begrepen heb maar dat is mij iets teveel gedoe.

• LionofJudah68
mark322 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:06:

Zie mijn post met foto van zaterdag 3 januari 14.13u.

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21
Afgelopen dinsdag 3 maart de nieuwe wagen mogen afhalen bij de lokale dealer;
VW ID.7 Tourer 77kWh Pro Sport Edition :)B met volgende opties:
  • Stonewashed Blue Metallic / Black
  • Soul zetels Black
  • Alu velgen 19" HUDSON - All Seasons
  • Pack Design Plus MET panoramisch dak
  • Net-laadkabel voor huishoud-stopcontact
  • Protection Pack
Hierbij enkele sfeerfoto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RmBwP078c1oxeu-OeML4e9AerE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLYQ9YiRTy1duIQCHSSSndfQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd5eOUqAObcsKF6S4b6jMA5gTsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcQZK64zehzbcu7dDzGuqUSY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQR8d_duXGDNz7cR5oBbjhZ_K_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QURZITqjIIb8qZS9vyBik9Pe.jpg?f=fotoalbum_tile

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

• BBx92
Zomerbandjes er weer onder. 12,2 8) . Beter dan opgegeven verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHZq5oeoEZAMUVPNHjC7BPknsFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umq0FAxoQEnbfuUQN6ZizQde.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 106 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1