6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
We hebben vandaag voor het eerst onze huidige batterij weer aangezet sinds ergens voor in december. Leuk om te zien dat hij het gelijk weer goed oppakt. Ik ben benieuwd hoe de 2 batterijen gaan samenwerken.
:strip_exif()/f/image/k0el9YoPI7QEuw1IfXVYe5jk.jpg?f=fotoalbum_large)
Werken 2 accus van 2 merken dan zondermeer samen? Kan me voorstellen dat ze elkaar soms in de weg zouden kunnen zitten als ze niet communiseren?Sjamo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:03:
Onze bestelbevestiging was van 10.36u. Dus ik heb stille hoop dat wij deze week ook onze nieuwe batterij gaan ontvangen.
We hebben vandaag voor het eerst onze huidige batterij weer aangezet sinds ergens voor in december. Leuk om te zien dat hij het gelijk weer goed oppakt. Ik ben benieuwd hoe de 2 batterijen gaan samenwerken.
[Afbeelding]
We gaan het afwachten. We hebben bij de installatie van de huidige batterij in elk geval aangegeven dat er een batterij van derden aanwezig is. Bovendien werkt de andere meter niet vanuit de p1-meter. De rest gaan we terugzien in de app. Ik ben er voor nu niet zo bang voor.crryp schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Werken 2 accus van 2 merken dan zondermeer samen? Kan me voorstellen dat ze elkaar soms in de weg zouden kunnen zitten als ze niet communiseren?
@Viper-NLViper-NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Ik op 15 september. Novemberbatch was volgens mij toen net vol. Moet dus ergens in 1e helft van de maartbatch zitten denk ik. We zien wel.
Vandaag ook weer 9,5kwh x 6ct van de 20,2kwh zon teruggeleverd. Met de 2 HW had ik netto 4,8kwh x 13ct (62,5ct) kunnen besparen. Wie het kleine niet waardeert......
Ik heb 28-07 besteld, en toen ook al levering maart, dus 15 september zal de november batch al wel enkele maanden volgeboekt zijn geweest.
Edit, 25 juni rond 14.30 was de november batch al vol, zie de post hierboven van @crryp
[ Voor 7% gewijzigd door EVfan op 26-01-2025 17:05 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hier 4 kWh opbrengst, en het “warmtepompje” heeft het allemaal naar binnen geslobberd (en nog flink wat meerasing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Ik heb het opgemaakt in de wasmachine en de verwarming. Vattenfall kreeg die ene kW die ik niet zelf op kreeg op dat moment.
Een kwart van de bestellingen na morgen op uitlevering, ik denk dat ik morgen wel een mailtje ga krijgen.
Dus voor de twee HW plug-in batterijen zal er voor mij in de periode november-maart niet veel overblijven. Netjes 100% gebruik van alle PV in die periode.
Maar met de direct laden knop geeft mijn dynamisch contract wel genoeg opties. Bijvoorbeeld vannacht een handvol uren ~10 cent lager tarief dan de piek morgen. En de komende week meer wind, dus nog meer opportunities. Alleen nog geen batterij
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Tis niet andersEVfan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:52:
[...]
@Viper-NL
Ik heb 28-07 besteld, en toen ook al levering maart, dus 15 september zal de november batch al wel enkele maanden volgeboekt zijn geweest.
:strip_exif()/f/image/7kTb72TEa4yG86gnkrAJQCmI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 26-01-2025 17:32 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik vind dat er erg goed en hoopgevend uitzien. Dat doet onze huidige batterij (via ct-klemmen) veel slechter. Ik hoop dat de Homewizard batterij dat wat gaat bijsturenDevke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:30:
Hoe gaat de thuisbatterij om met een combi magnetron die verwarmd bij wisselend vermogen? Zo dus. Hij levert even terug vanuit de batterij, maar binnen een paar seconden trekt hij dit weer recht.
[Afbeelding]
Ik heb hier nog een eigen knutsel accu 2,5kWh, direct opgeladen door 2 panelen, met een Victron mppt lader, JK-bms en Enphase IQ7+ omvormer (290 W).Sjamo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:27:
[...]
We gaan het afwachten. We hebben bij de installatie van de huidige batterij in elk geval aangegeven dat er een batterij van derden aanwezig is. Bovendien werkt de andere meter niet vanuit de p1-meter. De rest gaan we terugzien in de app. Ik ben er voor nu niet zo bang voor.
Een hw energy socket koppeld de omvormer een half uur voor zonsondergang aan het net en een half uur na zonsopkomst weer af.
Op zich een "dom" systeem, maar in de zomer voor ons bijna genoeg om na een zonnige dag de hele nacht van voor stroom te zorgen (op een hele mooie zomer dag laat ik hem, rond de middag, nog wel eens salderen en weer laden voor de nacht).
Zoiets kan onmogelijk de een slim batterij systeem in de weg zitten, wordt gewoon gezien als onderdeel van de opbrengst van de zonnepanelen.
Dat laatste golfje is de bijdrage van de batterij voor vandaag.
:strip_exif()/f/image/3IDAXypQ5siaOvNXn8JvvIMw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Opladen zal niet zo'n probleem zijn. Er is er eentje die als eerste teruglevering registreert. Als je de accu met CT klemmen zo kan instellen dat deze pas bij een bepaalde teruglevering aan het laden slaat dan heb je dat al ondervangen.Sjamo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:27:
[...]
We gaan het afwachten. We hebben bij de installatie van de huidige batterij in elk geval aangegeven dat er een batterij van derden aanwezig is. Bovendien werkt de andere meter niet vanuit de p1-meter. De rest gaan we terugzien in de app. Ik ben er voor nu niet zo bang voor.
Terugleveren wordt je uitdaging. Dan gaan er 2 vechten en krijg je stuitergedrag omdat ze op elkaar gaan inwerken.
Ik heb een Mixergy tank met CT klemmen. Die staat zo ingesteld dat deze pas bij een kleine teruglevering gaat opwarmen. De HW batterij zal altijd als eerste zien dat er teruglevering is. Als die vol is wordt het tijd voor de Mixergy.
[ Voor 13% gewijzigd door asing op 26-01-2025 18:12 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Geen idee wie dat heeft gedaan, maar moet daar neem ik aan HomeWizard Wi-Fi P1 meter zijn, omdat die ook met die thuisaccu kan worden gebruikt....
Edit: Aangepast, HomeWizard Plug-In Battery daar weggehaald, hier toegevoegd en daar HomeWizard Wi-Fi P1 meter toegevoegd.
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 26-01-2025 20:05 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Lang leven de techniek 🤣. Zonder te ver offtopic te gaan...... ik snap ook weinig van die taartpunt op eigen profiel. Hoe de tellingen is bv met aantal forumposts????? Reacties registreerd hij niet...... zeg het maar 😜Taro schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:02:
Apart, in het Marstek topic is het onderwerp "HomeWizard Plug-In Battery" gekoppeld en hier niet, nu loopt daar een Karmakeizer "HomeWizard Plug-In Battery" rond
Geen idee wie dat heeft gedaan, maar moet daar neem ik aan HomeWizard Wi-Fi P1 meter zijn, omdat die ook met die thuisaccu kan worden gebruikt....
Edit: Aangepast, HomeWizard Plug-In Battery daar weggehaald, hier toegevoegd en daar HomeWizard Wi-Fi P1 meter toegevoegd.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Ik begrijp het ook niet altijd, maar goed, er zijn gelukkig belangrijker dingenDevke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Lang leven de techniek 🤣. Zonder te ver offtopic te gaan...... ik snap ook weinig van die taartpunt op eigen profiel. Hoe de tellingen is bv met aantal forumposts????? Reacties registreerd hij niet...... zeg het maar 😜
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Heb je bij die simulatie rekening gehouden met de limiet van 800 watt voor zowel laden als ontladen?Erik-1978 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:08:
Met dank aan collega met MicroGrid simulatiesoftware mijn data met kwartierwaardes afgezet tegen een 2.7 en 5.4 kW thuisaccu setup met als doel zelf-consumptie verhogen.
Model-conclusie 2.7 kW: 640 kWh laden / 580 kWh ontladen / 60 kWh verliezen.
Model-conclusie 5.4 kW: 940 kWh laden / 850 kWh ontladen / 90 kWh verliezen.
Terugverdientijd 2.7 kW scenario circa 7 jaar met meerekening van terugleverkosten (ca 125 Eur / 1MWh). Het 5.4 kW is economisch onhaalbaar, maar kosten zijn te overzien dus mogelijk plaats ik hem toch om zelf-consumptie te verhogen ...uiteindelijk draait immers niet alles enkel om geld.
Zodra ik de HW accu's heb (geen idee wanneer ze komen) zal ik ook de 'realiteit' volgen en later deze vergelijk updaten ter lering en vermaak. Ik hoop uiteraard dat impact groter is, maar vaak zijn we met zijn allen wat (te) positief
Achtergrond info: wij verbruiken 4.500 (4p incl. airco voor koeling in zomer) + 1.750 (WP in hybride opstelling) dus totaal 6.250 kWh (excl. laden elektrische auto). Aangevuld met 750m3Gas incl. warmwater-deel. Voor scenario berekening totaal verbruik verhoogd om (lage) terugleverkosten te elimineren, hetgeen realistisch is gezien de elektrische auto.
[Afbeelding]
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
+ installatie vlekkeloos
+ integratie met HW P1 meter top
+ NOM mode werkt precies als bedoeld
- geen 2,7 kWh maar minder dan 2,5 kWh
- efficiëntie lijkt vooralsnog matig
Vooral dat laatste baart mij zorgen, 25% verlies is geen kattenpis. Tot 2027 met salderen levert het weinig op, alleen TLB valt grotendeels weg tegen laad/ontlaad verliezen.
Hoe doet Powerplay dat? Als bij die Nexus ook een kwart verdampt kunnen ze toch nooit zoveel winst uitkeren of is die efficiëntie veel hoger?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat zou inderdaad wel karig zijn. Toch zeker omdat een argument voor de kleinere vermogens (de 800W) het hogere rendement van de elektronica zou zijn.hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:55:
Vooral dat laatste baart mij zorgen, 25% verlies is geen kattenpis.
Ik weet van de accu's van de scootmobiel van eega dat ze pas volle capaciteit bereiken na een 6 tot 10 opgeladen te zijn. Mogelijk is dat hier ook het geval. Maar dat zou HW kunnen verduidelijken.- geen 2,7 kWh maar minder dan 2,5 kWh
Als je op jaarbasis netto meer opwekt dan verbruikt, dan zijn die verloren kWh's zo goed als gratis.hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:55:
Vooral dat laatste baart mij zorgen, 25% verlies is geen kattenpis. Tot 2027 met salderen levert het weinig op, alleen TLB valt grotendeels weg tegen laad/ontlaad verliezen.
Maar voor mij zou het rekensommetje zijn: 800kWh minder terugleverkosten (€80) minus 200kWh (netto) extra van het net moeten importeren (€50) levert een jaarlijkse besparing van €30 op.
Met een RTE van 85% (wat misschien sowieso wel ijdele hoop was), kom je op €80-€30=€50. Nog steeds geen vetpot, maar het 'voelt' toch anders. Misschien omdat je dan nog net meer dan de helft van de besparing overhoudt.
Of de spread op de onbalansmarkt is veel groter dan de 10ct terugleverkosten die je bij een vast/variabel contract betaalt? Zo lang dat nog duurt, want hoe meer batterijen gaan handelen op de onbalansmarkt, hoe kleiner de spread zal worden.Hoe doet Powerplay dat? Als bij die Nexus ook een kwart verdampt kunnen ze toch nooit zoveel winst uitkeren of is die efficiëntie veel hoger?
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
De opbrengsten bij onbalans gaan richting bijv. 1-3 Euro per kWh, dus daar zijn (ont)laadverliezen veel minder relevant.hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:55:
Hoe doet Powerplay dat? Als bij die Nexus ook een kwart verdampt kunnen ze toch nooit zoveel winst uitkeren of is die efficiëntie veel hoger?
De Nexus heeft naar mijn weten ongeveer 80% RTE. Daarbij moet wel gezegd worden dat dat volgens mij ook altijd alles of niets is, met een 10 kW omvormer die of 10 kW laad, ontlaadt of niets doet, dus nooit op lagere vermogens draait, waarbij de HW Battery input en output vermogen natuurlijk aanpast op basis van aanbod en behoefte en dus zal de omvormer niet altijd op het efficiëntste vermogen draaien.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 26-01-2025 22:41 ]
Ik denk dat we even in het achterhoofd moeten houden dat we de resultaten hebben van één (1) batterij die geplaatst is op een lokatie die redelijk koel is voor wat een LFP accu als prettig ervaart. Daarnaast gaf iemand hier aan dat er een advies is om de batterij de eerste paar keer tot 100% te laden. Van een collega die zijn auto bij Tesla had opgehaald vernam ik hetzelfde. De reden weet ik niet.hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:55:
Op basis van de ervaringen hier kunnen we het volgende concluderen:
+ installatie vlekkeloos
Het ik overigens niet de batterij die voor de verliezen zorgt, maar de omvormer. Net als bij computervoedingen hab je daar minder efficiente en meer efficiente modellen. Op de pricewatch kan je kiezen voor 80+ Bronze tot Titanium, waarbij de laatste 96% kan halen bij 50% load. Round trip wordt dat 92.2%. De 80 Plus standaard is inmiddels 20 jaar oud, dus ik neem aan dat iets ontwerpen wat in de buurt van Platinum komt wel tot de mogelijkheden moet behoren.
Verliesvrij omzetten is een utopie, dus iedere batterij heeft hier last van. Het is maar net hoeveel tijd, geld en moeite men heeft gestoken in de omvormer.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Inderdaad, hierbij ter vergelijk de laadverliezen van mijn auto over bijna 2 jaar, 1-richtingsverkeer, 350 kWh verloren gegaan:asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:07:
[...]
Verliesvrij omzetten is een utopie, dus iedere batterij heeft hier last van. Het is maar net hoeveel tijd, geld en moeite men heeft gestoken in de omvormer.
:strip_exif()/f/image/VICLeT5SNW9NiFGNV3Vngmrj.png?f=user_large)
RTE zou dus ongeveer 90,8% (100% - 2x 4,6%) zijn vanuit de auto gezien. Kijk ik vanuit de meterkast of laadpaal, dan komt daar nog wel een percentage bij, vermoed zo'n 82-85% RTE. Dus ja, helaas, laadverliezen ontkom je niet aan, zijn part of the deal en moet je dus incalculeren.
Vandaag weer lekker f5-en op de site en in de mail
(Al verwacht ik niet echt dat ik bij de 25% zit met mijn 11:56 en vooruitbetaling waardoor ik eerder vrees naar achteren gezet te zijn dan naar voren omdat mijn ordernummer toen ook veranderd is.)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Zolang salderen bestaat is de thuisbatterij hype sowieso irreëel, ook met 50 euro besparing is de TVT 28 jaar.a2aan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:14:
Maar voor mij zou het rekensommetje zijn: 800kWh minder terugleverkosten (€80) minus 200kWh (netto) extra van het net moeten importeren (€50) levert een jaarlijkse besparing van €30 op.
Met een RTE van 85% (wat misschien sowieso wel ijdele hoop was), kom je op €80-€30=€50. Nog steeds geen vetpot, maar het 'voelt' toch anders. Misschien omdat je dan nog net meer dan de helft van de besparing overhoudt.
Vanaf 2027 is het sommetje anders: 800 kWh overschot is 600 kWh minder afname a zeg 30 ct per kWh. Stel 2 ct TLV dan is de besparing €180-€16=€162 per jaar. Met een TVT van 8+ jaar hangt de businesscase volledig af van de levensduur en degradatie van het product, ik zie de besparing steeds minder eerlijk gezegd.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zodra beide batterijen binnen zijn en de integratie zit in de Home Assistant Core (05-02-25) zal ik een RTE berekening sensor aanmaken. dan kun je mooi over dagen/weken/maanden/jaren de RTE zien. Ik verwacht in HA de batterijen los te zien dan word het helemaal een feestje om te zien wat ze nou echt doen onderling!
Ik moet hem nog even testen maar ik denk dat dit hem is met uiteraard de juiste sensors
1
2
3
4
5
6
7
| {% set energy_import = states('sensor.p1_meter_energy_import') | float(0) %} {% set energy_export = states('sensor.p1_meter_energy_export') | float(0) %} {% if energy_import > 0 %} {{ ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) }} {% else %} 0 {% endif %} |
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Top. Fijn dat je dit soort leuke dingen hier deelt. RTE moet je ook iets meer tijd geven. Daarom benoemde ik het ook al in mijn reviews.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:09:
Je kunt op 3 keer laden ontladen geen RTE bekijken. Als ik namelijk bijvoorbeeld dinsdag naar mijn werk met de auto ga is het een uur. Op woensdag is dit 30 minuten. Maar met mist, miezer en ongelukken is het weer totaal anders. Maar over het jaar is dit rond de 35 minuten.
Zodra beide batterijen binnen zijn en de integratie zit in de Home Assistant Core (05-02-25) zal ik een RTE berekening sensor aanmaken. dan kun je mooi over dagen/weken/maanden/jaren de RTE zien. Ik verwacht in HA de batterijen los te zien dan word het helemaal een feestje om te zien wat ze nou echt doen onderling!
Ik moet hem nog even testen maar ik denk dat dit hem is met uiteraard de juiste sensors
code:
1 2 3 4 5 6 7 {% set energy_import = states('sensor.p1_meter_energy_import') | float(0) %} {% set energy_export = states('sensor.p1_meter_energy_export') | float(0) %} {% if energy_import > 0 %} {{ ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) }} {% else %} 0 {% endif %}
Ik snap dat je hier straks de batterij import en export sensoren voor wilt gebruiken. Nu bepaal je vlgs mij idd ook een RTE maar houd je geen rekening met de SoC. Zo zal eerst de RTE bij laden afnemen om vervolgens bij ontladen weer te stijgen. Volgens mij moet het kunnen om de SoC hierin bij mee te nemen.
Edit : Ik heb hier een socket tussen de batterij zitten. Met de socket meetgegevens komt de RTE ongeveer 2% in het voorbeeld van gisteren lager uit dan met de parameters van de batterij. Uit mijn hoofd even 76% om 74%
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 27-01-2025 08:47 ]
@henkzelf Beste Henk, jazeker!henkzelf schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:11:
[...]
Heb je bij die simulatie rekening gehouden met de limiet van 800 watt voor zowel laden als ontladen?
Ik denk maar zo: hoe meer mensen thuis zo'n ding installeren, hoe kleiner de pieken worden die we als zonnenpaneelbezitters het net op sturen. Hierdoor hoeven de netbeheerders uiteindelijk minder te investeren in het net. De werkelijke besparingen vinden dus buiten onze portemonnee plaats maar dat vind ik helemaal gezegend.hoevenpe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:43:
Met een TVT van 8+ jaar hangt de businesscase volledig af van de levensduur en degradatie van het product, ik zie de besparing steeds minder eerlijk gezegd.
Als mijn redenatie (technisch) niet klopt hoor ik het graag.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dan moet ik van die SOC de start en end status kunnen opslaan. Dat zou ik dan even moeten uitzoeken omdat hij natuurlijk ook tussendoor een beetje gaat laden en ontladen zal dat geen feest zijn. Maar als wij alleen naar de RTE kijken van de totale import/export ooit zou de SOC toch niet meegenomen hoeven worden?Devke schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:36:
[...]
Top. Fijn dat je dit soort leuke dingen hier deelt. RTE moet je ook iets meer tijd geven. Daarom benoemde ik het ook al in mijn reviews.
Ik snap dat je hier straks de batterij import en export sensoren voor wilt gebruiken. Nu bepaal je vlgs mij idd ook een RTE maar houd je geen rekening met de SoC. Zo zal eerst de RTE bij laden afnemen om vervolgens bij ontladen weer te stijgen. Volgens mij moet het kunnen om de SoC hierin bij mee te nemen.
Edit : Ik heb hier een socket tussen de batterij zitten. Met de socket meetgegevens komt de RTE ongeveer 2% in het voorbeeld van gisteren lager uit dan met de parameters van de batterij. Uit mijn hoofd even 76% om 74%
Op de zonnige dagen dat terugleverpieken een probleem zijn, zal een thuisaccu waarschijnlijk al helemaal vol zitten voordat de zon hoog genoeg staat.EvaluationCopy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:48:
[...]
Ik denk maar zo: hoe meer mensen thuis zo'n ding installeren, hoe kleiner de pieken worden die we als zonnenpaneelbezitters het net op sturen. Hierdoor hoeven de netbeheerders uiteindelijk minder te investeren in het net. De werkelijke besparingen vinden dus buiten onze portemonnee plaats maar dat vind ik helemaal gezegend.
Als mijn redenatie (technisch) niet klopt hoor ik het graag.
De netbeheerders zijn voornamelijk bezig met investeren voor de verbruik pieken en daar kunnen HW thuisaccu's in grote aantallen natuurlijk wel tegen helpen.
Terugleveren is niet zo'n groot probleem. Je hebt het in het grootste deel van de woningen over omvormers van 3600W of lager en daar gaat het basisverbruik van de woning nog vanaf.
Een beetje elektrische keuken trekt pieken die dubbel zo hoog liggen en een EV lader ligt 3x zo hoog.
De problematiek met zonnepanelen omvormers die uitvallen zijn dus slechts het vogeltje in de mijn.
De EnergySocket heeft hier al waardes. Die zijn niet te resetten. Dus ik heb de code iets aangepast om dit te corrigeren even. Ik heb hem opgenomen in HA nu. Kijken of het gaat werken.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:05:
[...]
Dan moet ik van die SOC de start en end status kunnen opslaan. Dat zou ik dan even moeten uitzoeken omdat hij natuurlijk ook tussendoor een beetje gaat laden en ontladen zal dat geen feest zijn. Maar als wij alleen naar de RTE kijken van de totale import/export ooit zou de SOC toch niet meegenomen hoeven worden?
:strip_exif()/f/image/pVa9SZafaEwSp3k3OXtlBcXP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat als je kijkt naar de SoC de invloed steeds kleiner zal worden. Naarmate er meer geladen en ontladen wordt valt die max 2.5 kWh in de batterij idd wel weg tov de grote getallen. Fair punt.
Ik laat hem lopen straks en kijk wat hij doet. Het zal wel wachten op ontladen zijn even. Grootverbruiker even aan 😜
De thuisaccu is uiteraard niet de one size fits all solution. Netbeheerders zullen ook opslag-oplossingen moeten implementeren om overschotten op te slaan.netappie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Op de zonnige dagen dat terugleverpieken een probleem zijn, zal een thuisaccu waarschijnlijk al helemaal vol zitten voordat de zon hoog genoeg staat.
GIGA Leopard zou eind dit jaar live moeten gaan. Ik verwacht dat die een behoorlijke impact gaat hebben op met name de de onbalansmarkt, maar ook de epex-spotmarkt.
Mede om die reden zie ik zelf meer in een model waarin ik mijn zelfconsumptie verhoog. Wat niet via de meter gaat, hoef je nooit over af te rekenen.
Verder is hier al meermaals besproken dat, zolang er saldering is, je eigenlijk waardevolle stroom weggooit. Maar goed, die situatie wordt ooit zeker anders. En daarmee is de 'terugverdientijd' ook ongewis.
Verder wacht ik in spanning af vandaag
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
In principe zou dat een goed idee zijn omdat ze de aanwezigheid in de wijken hebben, maar de netbeheerders mogen dit niet.asing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:34:
[...]
De thuisaccu is uiteraard niet de one size fits all solution. Netbeheerders zullen ook opslag-oplossingen moeten implementeren om overschotten op te slaan.
Er zijn wel grote grid storage oplossingen in aanbouw, maar dit zijn/worden dan energieleveranciers, wat destijds wettelijk gesplitst is van netbeheer (in overheidshanden ivm monopolie positie).
Ik vind de stelling dat er een verlies van 25% is erg voorbarig.hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:55:
Op basis van de ervaringen hier kunnen we het volgende concluderen:
+ installatie vlekkeloos
Er is meetdata van een systeem over minder dan een week en er wordt bovendien nog mee gespeeld om te kijken wat er mee kan.
Mag ik voorstellen dat we nog even wachten voor dat er een conclusie wordt getrokken.
Als in maart alle bestellingen zijn uitgelevert kan je pas data echt gaan verzamelen.
Suggestie: Laat iedereen de totaal import en export over de hele maand april nemen en dan kijken wat de RTE is.
Verwijderen van de Grafiek geschiedenis doet niks?Devke schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:31:
[...]
De EnergySocket heeft hier al waardes. Die zijn niet te resetten. Dus ik heb de code iets aangepast om dit te corrigeren even. Ik heb hem opgenomen in HA nu. Kijken of het gaat werken.
[Afbeelding]
Ik denk dat als je kijkt naar de SoC de invloed steeds kleiner zal worden. Naarmate er meer geladen en ontladen wordt valt die max 2.5 kWh in de batterij idd wel weg tov de grote getallen. Fair punt.
Ik laat hem lopen straks en kijk wat hij doet. Het zal wel wachten op ontladen zijn even. Grootverbruiker even aan 😜
Dat is 1 deel van het verhaal. Een ander deel is wat mij betreft dat de tijd tussen 5 en 9 in de avond blijkbaar een groot probleem is voor netbeheerders, of nog gaat worden, vanwege het hoge piekverbruik. Waar een thuisbatterij in veel gevallen niets of weinig zal doen tegen de piek van zon-opwek in de middag op zonnige dagen, ligt dat met die piek tussen 5 en 9 uur in de avond wel heel anders denk ik. Daar zal de thuisbatterij, ook één van het formaat Homewizard, wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren denk ik.netappie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Op de zonnige dagen dat terugleverpieken een probleem zijn, zal een thuisaccu waarschijnlijk al helemaal vol zitten voordat de zon hoog genoeg staat.
De netbeheerders zijn voornamelijk bezig met investeren voor de verbruik pieken en daar kunnen HW thuisaccu's in grote aantallen natuurlijk wel tegen helpen.
Terugleveren is niet zo'n groot probleem. Je hebt het in het grootste deel van de woningen over omvormers van 3600W of lager en daar gaat het basisverbruik van de woning nog vanaf.
Een beetje elektrische keuken trekt pieken die dubbel zo hoog liggen en een EV lader ligt 3x zo hoog.
De problematiek met zonnepanelen omvormers die uitvallen zijn dus slechts het vogeltje in de mijn.
1 volle Homewizard batterij kan hier veel dagen buiten het stookseizoen ons verbruik tot de volgende ochtend opvangen. Zo niet, dan in elk geval het verbruik voor eten koken, tv kijken, gamen etc. Je hebt het of je hebt het niet.
Ook voor onszelf kan misschien in de toekomst misschien nog bijdragen, zelfs met een vast contract, als/wanneer men tijdsafhankelijke netbeheertarieven gaat hanteren. Zelfs zonder zon kan je dan zelfs met de huidige versie al geforceerd laden op een financieel gunstiger tijdstip.
Ik ga zeker nog iets met die SOC doen in HA. Heb inmiddels uitgezocht hoe je dit goed kan berekenen en op vaste momenten kan vast zetten. Nu zal het denk ik % niet heel veel gaan uitmaken. Maar op mijn werk moet ook alles 0,000000 achter de komma dus leuk hobbyprojectjeDevke schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:31:
[...]
De EnergySocket heeft hier al waardes. Die zijn niet te resetten. Dus ik heb de code iets aangepast om dit te corrigeren even. Ik heb hem opgenomen in HA nu. Kijken of het gaat werken.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oa6p7kYZT6uKYvZNH28jjVi8.jpg?f=fotoalbum_large)
EMAIL! AaAAAAAH!!!!!, is het HomeWizard?!?!?!?!
Nee, he jammer. En weer door.
(Overigens is het prima dat het gewoon gaat zoals het gaat en ik met plezier nog even wacht op de levering van "mijn" accu., of dat nou deze week of volgende maand is.)
Ik heb verder geen verstand van SOC waarden. Maar vroeg het me gewoon af
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Precies wat ik bedoel. In de zomer zou ik genoeg hebben aan 2 HW thuisaccu's om de nacht door te komen.Sjamo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is 1 deel van het verhaal. Een ander deel is wat mij betreft dat de tijd tussen 5 en 9 in de avond blijkbaar een groot probleem is voor netbeheerders, of nog gaat worden, vanwege het hoge piekverbruik. Waar een thuisbatterij in veel gevallen niets of weinig zal doen tegen de piek van zon-opwek in de middag op zonnige dagen, ligt dat met die piek tussen 5 en 9 uur in de avond wel heel anders denk ik. Daar zal de thuisbatterij, ook één van het formaat Homewizard, wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren denk ik.
1 volle Homewizard batterij kan hier veel dagen buiten het stookseizoen ons verbruik tot de volgende ochtend opvangen. Zo niet, dan in elk geval het verbruik voor eten koken, tv kijken, gamen etc. Je hebt het of je hebt het niet.
Ook voor onszelf kan misschien in de toekomst misschien nog bijdragen, zelfs met een vast contract, als/wanneer men tijdsafhankelijke netbeheertarieven gaat hanteren. Zelfs zonder zon kan je dan zelfs met de huidige versie al geforceerd laden op een financieel gunstiger tijdstip.
Correct aangesloten kan dat 1600W van de avondpiek afschaven en dat is behoorlijk wat, zeker als de zon ook nog een beetje mee doet.
Voor de winter zou ik het wel fijn vinden als de thuisaccu in een soort constante netbelasting mode kan staan, zodat die langzaam vol laadt als mijn warmtepomp niet draait en mijn keuken niet verbruikt en weer dempt als de inductieplaat los gaat. Dus bijvoorbeeld maximaal 800W netbelasting waarbij de accu met 550W laadt als mijn woning 250W verbruikt zonder zonnepanelen.
Of een instelbaar tijdstip waarop de accu vol moet zijn omdat je al vooraf weet dat je dan gaat koken, wassen of de elektrische auto aan de lader gaat, ongeacht of je een dynamisch contract of vaste prijzen hebt.
Er zal een moment komen waarbij netbeheerders de thuisbatterijen willen gaan beïnvloeden. Dus als het ware een Nexus-like collectief van thuisbatterijen die in ieder geval gecontroleerd zonnestroom kunnen laden op het moment dat het overschot niet meer is weg te werken.Sjamo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is 1 deel van het verhaal. Een ander deel is wat mij betreft dat de tijd tussen 5 en 9 in de avond blijkbaar een groot probleem is voor netbeheerders, of nog gaat worden, vanwege het hoge piekverbruik. Waar een thuisbatterij in veel gevallen niets of weinig zal doen tegen de piek van zon-opwek in de middag op zonnige dagen, ligt dat met die piek tussen 5 en 9 uur in de avond wel heel anders denk ik. Daar zal de thuisbatterij, ook één van het formaat Homewizard, wel degelijk een positieve bijdrage kunnen leveren denk ik.
Wat ik heb gezien in de printscreens van Devke de betatester staat deze op 0% als er nog 8% in zit. Maar dat moet ik nog even zien zodra ze hier binnen zijn en de data buiten de energy app te benaderen is.ArthurMorgan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:52:
@gielz moet je niet van 8% tot 100% werken? Als ik het goed begrijp zit er dus altijd minimaal 8% in die niet gebruikt kan worden.
Ik heb verder geen verstand van SOC waarden. Maar vroeg het me gewoon af
Voor de data wacht ik even op de HA update van februari. Mocht hij daar niet in zitten dan zal ik de koppeling zelf bouwen. Duco van Homewizard heeft hiervoor al de handleiding gepost.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81411066
https://gist.github.com/D...875f3e7eaada8bb667de6ce97
[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 27-01-2025 10:00 ]
Voorlopig zie ik alleen maar berichten dat ze dat willen verbinden aan bijvoorbeeld subsidies.asing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:54:
[...]
Er zal een moment komen waarbij netbeheerders de thuisbatterijen willen gaan beïnvloeden. Dus als het ware een Nexus-like collectief van thuisbatterijen die in ieder geval gecontroleerd zonnestroom kunnen laden op het moment dat het overschot niet meer is weg te werken.
En dat zou ook logisch zijn wat mij betreft. Wanneer je financieel geholpen wordt mag de helpende partij wat vragen. Maar volgens mij moet er nog heel wat gebeuren voor ze dat soort eisen kunnen stellen bij een apparaat wat ik volledig zelf koop en betaal.
Wat over 10 jaar gebeurt dat zie ik dan wel, maar de komende jaren zie ik dat niet gebeuren.
Als je een (gemiddelde) over langere tijd bekijkt speelt de SoC niet echt meer een rol. Maar wat we volgens mij (ook) willen, is ontdekken welke factoren de meeste invloed hebben op de RTE, om die te kunnen maximalseren. Daarvoor wil je juist wel over kortere intervallen de RTE bepalen.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:05:
Dan moet ik van die SOC de start en end status kunnen opslaan. Dat zou ik dan even moeten uitzoeken omdat hij natuurlijk ook tussendoor een beetje gaat laden en ontladen zal dat geen feest zijn. Maar als wij alleen naar de RTE kijken van de totale import/export ooit zou de SOC toch niet meegenomen hoeven worden?
Feitelijk zijn er maar twee (echt) betrouwbare SoC's: helemaal leeg, en helemaal vol. Volgens mij wil je bij iedere keer dat je zo'n punt bereikt, de RTE berekenen sinds de vorige keer dat hetzelfde punt was bereikt. Als je NOM draait kom je in principe minimaal 1x per dag langs ofwel leeg (in de winter), ofwel vol (in de zomer)...
En jij en @hanev001 hebben natuurlijk gelijk dat het nu nog vroeg is om 'harde conclusies' te trekken over RTE, maar mijns inziens geeft het wel al een beeld. En ik ben zeker benieuwd naar de RTE over de hele maand april, maar 'moet' wel voor die tijd besluiten of ik mijn plekje in de wachtrij ga verzilveren of niet...
Ik hoop dat de batterij van @Devke nog moet worden 'ingewerkt', en dat hij over een week (of twee) betere RTE's gaat rapporteren, maar de (uit mijn hoofd) 77% die hij rapporteerde over de eerste volledige cyclus van leeg naar vol naar leeg, was met relatief hoge vermogens (dus gunstig voor de RTE), maar wel bij koele omstandigheden (hoeveel zou dat uitmaken?). Ik had op een getal aan de andere kant van de 80% gehoopt...
Waar ik 'bang' voor ben is het volgende:
- Van oktober t/m maart doet de batterij niet zo veel omdat de warmtepomp bijna alle pv-opwek opslokt
- Van mei t/m augustus ontlaadt de batterij voornamelijk op 100-150W (wat slecht is voor de RTE), en wordt maar voor de helft benut (want raakt 's nachts niet leeg)
- Dan blijft er nog maar weinig tijd over waarin de batterij 'lekker' kan draaien
Bekijk het probleem van RTE vandaag eens met de bril van een jaar verder.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Ik ga zeker nog iets met die SOC doen in HA. Heb inmiddels uitgezocht hoe je dit goed kan berekenen en op vaste momenten kan vast zetten. Nu zal het denk ik % niet heel veel gaan uitmaken. Maar op mijn werk moet ook alles 0,000000 achter de komma dus leuk hobbyprojectje![]()
[Afbeelding]
1000 kWh geladen 800 kWh ontladen. = RTE 80%
Maximale verschil tussen volle en lege accu = 2,7 kWh
Nieuwe berekening word 1002,7 kWh geladen 800 kWh ontladen = 79,784581629 %. (heb je direct de precisie van je werk )
Ja ja je hebt gelijk de afwijking kan ook de andere kant op.

Er zal een zekere vorm van een vergoeding tegenover moeten staan wanneer de netbeheerder mag bepalen op welk moment van de dag je batterij gaat laden. In principe maakt het mij namelijk niet uit of het apparaat nu al begint te laden, of vanmiddag om 1 uur pas. Als het ding maar vol zit aan het einde van de zon.Sjamo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Voorlopig zie ik alleen maar berichten dat ze dat willen verbinden aan bijvoorbeeld subsidies.
En dat zou ook logisch zijn wat mij betreft. Wanneer je financieel geholpen wordt mag de helpende partij wat vragen. Maar volgens mij moet er nog heel wat gebeuren voor ze dat soort eisen kunnen stellen bij een apparaat wat ik volledig zelf koop en betaal.
Wat over 10 jaar gebeurt dat zie ik dan wel, maar de komende jaren zie ik dat niet gebeuren.
Dan zal het een opt-in moeten zijn en dan is een paar cent vergoeding ook wel op zijn plaats.
De accu is vrijdag geleverd, en zaterdag had ik eindelijk tijd om hem te "installeren".
Nou ja, installeren is een groot woord, het is eigenlijk net zo gemakkelijk als een p1-meter of energy socket
:strip_exif()/f/image/o08dZnqkYqZQV2bJXGbQmJtl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag had ik aardig wat PV opwek, dus de accu kon lekker aan de slag.
Je ziet hier hoe netjes hij de nul-op-meter (NOM) doet. De uitslag is maximaal 30 Watt er onder of boven.
/f/image/pgXsBmBNEfgPogurnjLqppOk.png?f=fotoalbum_large)
Op dit moment waren ook mijn airco, boiler en ontvochtiger actief:
/f/image/N1uwlwGlJ5BWKbymtmtDHTny.png?f=fotoalbum_large)
Qua geluid hoor je alleen het relais zachtjes klikken als het omschakeld van laden naar ontladen en vice versa.
Het geluid is vergelijkbaar met het relais van mijn boiler, en niet storend. De ventilator heb ik nog niet gehoord.
Dit weekend had de "Nu" weergave in de app en op https://hwenergy.app/ last van vertraging bij mij.
Het updaten van de weergave ging niet meer per seconde, maar per > 10 seconden. De accu leek qua aansturing hier geen last van de hebben. Op hetzelfde moment hoorde (en zag) ik de accu meerdere keren omschakelen van laden naar ontladen. De zon verdween op dat moment ook regelmatig achter de wolken, dus dit gedrag zou je verwachten, ook al was dit niet zichtbaar in de app.
Ik ben hem nog niet van plan om handmatig naar de 100% te laden. Ik wil mij voor nu gedragen als een simpele gebruiker die hem aansluit en verder nergens aankomt. En dan ben ik benieuwd of ik ook verschillen ga zien t.o.v. @Devke zijn accu.
Die 10 sec zag ik hier ook terug maar lokaal was dit niet het geval zag ik in HA. Mocht je geen HA hebben kun je altijd even de lokale api benaderen via het ip en F5en om te zien of hij snel een update geeft.Starck schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:09:
Daar is hij dan:
De accu is vrijdag geleverd, en zaterdag had ik eindelijk tijd om hem te "installeren".
Nou ja, installeren is een groot woord, het is eigenlijk net zo gemakkelijk als een p1-meter of energy socket.
[Afbeelding]
Zondag had ik aardig wat PV opwek, dus de accu kon lekker aan de slag.
Je ziet hier hoe netjes hij de nul-op-meter (NOM) doet. De uitslag is maximaal 30 Watt er onder of boven.
[Afbeelding]
Op dit moment waren ook mijn airco, boiler en ontvochtiger actief:
[Afbeelding]
Qua geluid hoor je alleen het relais zachtjes klikken als het omschakeld van laden naar ontladen en vice versa.
Het geluid is vergelijkbaar met het relais van mijn boiler, en niet storend. De ventilator heb ik nog niet gehoord.
Dit weekend had de "Nu" weergave in de app en op https://hwenergy.app/ last van vertraging bij mij.
Het updaten van de weergave ging niet meer per seconde, maar per > 10 seconden. De accu leek qua aansturing hier geen last van de hebben. Op hetzelfde moment hoorde (en zag) ik de accu meerdere keren omschakelen van laden naar ontladen. De zon verdween op dat moment ook regelmatig achter de wolken, dus dit gedrag zou je verwachten, ook al was dit niet zichtbaar in de app.
Ik ben hem nog niet van plan om handmatig naar de 100% te laden. Ik wil mij voor nu gedragen als een simpele gebruiker die hem aansluit en verder nergens aankomt. En dan ben ik benieuwd of ik ook verschillen ga zien t.o.v. @Devke zijn accu.
http://<IP p1>/api/v1/data
Zie je wel mogelijk om de kap er af te halen? Je zou namelijk de fan moeten kunnen schoonmaken zoals bij een PC gaf Homewizard aan.
:strip_exif()/f/image/OqUZSGeIWkFqfrU6PiJVJNMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou fijn zijn als je je bestelmoment ook even vermeldPilovali schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:15:
En de mail is binnen!
Kunnen jullie een custom laadschema toevoegen voor de winter waarbij de accu in zijn hoogste efficiëntie (dus waarschijnlijk langzamer dan 800W) voor een bepaalde tijd naar de 100% gaat om de ochtend/avond/wasmachine piek op te vangen?HomeWizard_NL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:21:
[...]
De meest efficiente verdeling krijgt voorkeur. Dat is boven de 800watt zo goed als altijd 2 batterijen op 50% van de vraag.
Ik weet dat het nu misschien wat veel gevraagd is, maar in een tijd van netcongestie problematiek voegt het volgens mij wel veel toe met relatief weinig moeite.
Kap afhalen heb ik eigenlijk niet goed op gelet. In het boekje staat er volgens mij ook niets over (kan er ook overheen gekeken hebben, want wie leest nou een handleidinggielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Die 10 sec zag ik hier ook terug maar lokaal was dit niet het geval zag ik in HA. Mocht je geen HA hebben kun je altijd even de lokale api benaderen via het ip en F5en om te zien of hij snel een update geeft.
http://<IP p1>/api/v1/data
Zie je wel mogelijk om de kap er af te halen? Je zou namelijk de fan moeten kunnen schoonmaken zoals bij een PC gaf Homewizard aan.
Bestel bevestig ontvangen om 25 jun 2024 10:16.asing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:17:
[...]
Het zou fijn zijn als je je bestelmoment ook even vermeld. Dan weten we ongeveer tot waar in de tijd de batch loopt.
dus ze zitten ergens tussen 10:17 en 12:00
Besteld op 25 juni 2024 pm 10:12 uur
Als bonus:
Als bedankje voor je geduld en vertrouwen geven we je bij de levering van je Plug-In Battery €60,- shoptegoed cadeau. TIP: Kies een Energy Display zodat iedereen in huis altijd weet hoe vol de batterij is. 🎉
[ Voor 100% gewijzigd door ThermoVolt op 27-01-2025 10:31 ]
Goedemorgen,
Bedankt voor je bericht. Ik kan bevestigen dat de uitrol voor de batterij inderdaad is gestart en dat onze klanten op dit moment hun betaallink ontvangen. Het kan echter zijn dat de planning van de vervoerder invloed heeft op wanneer de betaallinks worden verstuurd. We doen ons best om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen en we hopen dat je binnenkort uw betaallink zult ontvangen. Mocht je nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Heeft iemand anders dat ook?
Dat is een copy-paste vanuit hun KB. Dat antwoord heb ik ook gehad toen ik vroeg om de status.ivo1969 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:33:
Ik had wel een mail alleen met volgende antwoord:
Goedemorgen,
Bedankt voor je bericht. Ik kan bevestigen dat de uitrol voor de batterij inderdaad is gestart en dat onze klanten op dit moment hun betaallink ontvangen. Het kan echter zijn dat de planning van de vervoerder invloed heeft op wanneer de betaallinks worden verstuurd. We doen ons best om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen en we hopen dat je binnenkort uw betaallink zult ontvangen. Mocht je nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Dan zijn ze in ieder geval wel goed in knippen en plakkenPilovali schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:34:
[...]
Dat is een copy-paste vanuit hun KB. Dat antwoord heb ik ook gehad toen ik vroeg om de status.
Ik ben benieuwd hoe lang we er wat voor krijgen. Op dit moment betaal ik voor stroom 0.06 (ex btw) en is de terugleverboete 0.125ArthurMorgan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:42:
Ik verwacht sowieso dat (bij een vast contract) vanaf 2027 we amper een paar cent gaan krijgen voor export. Dan is 75 of 85% denk ik ook echt peanuts.
Vandaag weer lekker f5-en op de site en in de mail
(Al verwacht ik niet echt dat ik bij de 25% zit met mijn 11:56 en vooruitbetaling waardoor ik eerder vrees naar achteren gezet te zijn dan naar voren omdat mijn ordernummer toen ook veranderd is.)
Nu werkt dat door salderen anders maar het voelt wel al gek.
Wat ik wel al eerder dan over 10 jaar zie gebeuren: als er een (bestendig) verdienmodel komt om met energieopslag te handelen, dan gaan er (zo lang de netbeheerders niks kunnen/mogen doen) commerciële partijen instappen, die schaalvoordeel hebben t.o.v. een particulier. In tegenstelling tot zonnepanelen kosten batterijen veel minder (dure) ruimte om ze te kunnen exploiteren.Sjamo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:00:
Het kán natuurlijk dat die commerciële initiatieven niet van de grond komen vanwege te veel onzekerheid (=risico), en dat kán dan positief uitpakken voor particulieren die een thuisbatterij hebben genomen, maar dat is wel een 'gok'.
Nog een leuk extratje, meer dan 1 besteld dan krijg je een ander plaatje
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rZbNCjxpzibMn7LC7Ubhoh3B.jpg?f=user_large)
https://cdn.homewizard.co...zard_battery_stack_1.webp
https://cdn.homewizard.co...zard_battery_stack_2.webp
https://cdn.homewizard.co...zard_battery_stack_3.webp
https://cdn.homewizard.co...zard_battery_stack_4.webp
[ Voor 32% gewijzigd door gielz op 27-01-2025 10:43 ]
Vandaag ingelogd op homewizard account en daar zie ik nu gelukkig wel de order erin staan met datum en al.
Ik vermoed dat de batch loopt tot 10:30 to 10:45. We zullen een weekje extra moeten wachtenRemco2001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:41:
11:13, still waiting
We gaan het meemaken. Was puur als info voor anderen hier. Ik heb geduld.asing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:44:
[...]
Ik vermoed dat de batch loopt tot 10:30 to 10:45. We zullen een weekje extra moeten wachten.
10:56 heb ik de pre-order bevestiging ontvangen en zojuist ook de betaallink ontvangen.asing schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:44:
[...]
Ik vermoed dat de batch loopt tot 10:30 to 10:45. We zullen een weekje extra moeten wachten.

1x overigens.
Mooi, dan klopt de redenering van Asing in ieder geval niet!JanHenk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:45:
[...]
10:56 heb ik de pre-order bevestiging ontvangen en zojuist ook de betaallink ontvangen.
1x overigens.
wat ik begrepen heb een tijdje geleden met vragen naar HW, is dat de batterijen functioneel zich presenteren in de app als één batterij, alsof je één batterij hebt van 5,4kwh dus.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:09:
Ik verwacht in HA de batterijen los te zien dan word het helemaal een feestje om te zien wat ze nou echt doen onderling!
Zitten voor en nadelen aan....
In de app zeg je.. dus wellicht in bijvoorbeeld HA is dat anders?HE1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:47:
[...]
wat ik begrepen heb een tijdje geleden met vragen naar HW, is dat de batterijen functioneel zich presenteren in de app als één batterij, alsof je één batterij hebt van 5,4kwh dus.
In dit geval vind ik dat helemaal niet ergRemco2001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:46:
[...]
Mooi, dan klopt de redenering van Asing in ieder geval niet!
Mijn vermoeden is dat ze wel los te benaderen zijn via het ip.HE1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:47:
[...]
wat ik begrepen heb een tijdje geleden met vragen naar HW, is dat de batterijen functioneel zich presenteren in de app als één batterij, alsof je één batterij hebt van 5,4kwh dus.
@DCSBL Jullie zullen vast druk bezig zijn. Maar kan je in HA de batterijen sensoren straks los van elkaar zien bij meerdere batterijen?
Gezien de opzet met IP-adres en 'battery ID' durf ik met een 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' te zeggen van wel.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Mijn vermoeden is dat ze wel los te benaderen zijn via het ip.
@DCSBL Jullie zullen vast druk bezig zijn. Maar kan je in HA de batterijen sensoren straks los van elkaar zien bij meerdere batterijen?
Of is eentje overdag en de andere ‘s avonds?
geen idee , gebruik geen HA.Remco2001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:49:
[...]
In de app zeg je.. dus wellicht in bijvoorbeeld HA is dat anders?
Je kan er altijd apart een HW socket opzetten , kan je over een hele dag mooi kijken hoe ze onderling verhouden.
Binnen Home Assistant is elke batterij één los 'device'. Dus je krijgt bijvoorbeeld voor 4 batterijen 4 keer "State of charge". Je kan daarmee zelf aan de slag om gemiddeldes of losse grafieken te maken.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:50:
[...]
Mijn vermoeden is dat ze wel los te benaderen zijn via het ip.
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Super, zoals verwacht. Zijn er ook nog plannen om iets met RTE te doen? Of is dit aan de tweakers zelf om hier iets leuks voor te bouwen?DCSBL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Binnen Home Assistant is elke batterij één los 'device'. Dus je krijgt bijvoorbeeld voor 4 batterijen 4 keer "State of charge". Je kan daarmee zelf aan de slag om gemiddeldes of losse grafieken te maken.
Waar zie je dat staan van de bonus? Ik heb betaald via de betaallink op de site, maar ik zie zoiets niet staan in de bevestigingsmail van de betaling.ThermoVolt schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:27:
Jaaa! Betaallink ontvangen! 🤗
Besteld op 25 juni 2024 pm 10:12 uur
Als bonus:
Als bedankje voor je geduld en vertrouwen geven we je bij de levering van je Plug-In Battery €60,- shoptegoed cadeau. TIP: Kies een Energy Display zodat iedereen in huis altijd weet hoe vol de batterij is. 🎉
Het zou op zich wel leuk zijn
In je bank gegevens?Sjamo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:59:
[...]
Waar zie je dat staan? Ik heb betaald via de betaallink op de site, maar ik zie zoiets niet staan in de bevestigingsmail van de betaling.
Het zou op zich wel leuk zijn
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Voor nu krijg je ruwe sensoren, zoals `Power`, `Energy` en State of charge. De rest mag je zelf gaan knutselen. Mogelijk kunnen later wat geavanceerde sensoren toegevoegd worden.gielz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Super, zoals verwacht. Zijn er ook nog plannen om iets met RTE te doen? Of is dit aan de tweakers zelf om hier iets leuks voor te bouwen?
/f/image/dyb6UH73MY1Jc6Jcm1KlhyPb.png?f=fotoalbum_large)
Dit zou al voldoende zijn om het ontbrekende vakje in het energie dashboard in te vullen lijkt me.DCSBL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Voor nu krijg je ruwe sensoren, zoals `Power`, `Energy` en State of charge. De rest mag je zelf gaan knutselen. Mogelijk kunnen later wat geavanceerde sensoren toegevoegd worden.
[Afbeelding]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Hier kan ik niks in wijzingen (of er lijkt niks te gebeuren?). Ook de dubbele datum is verwarrend.
Liefst wil ik graag dat het woensdagmiddag geleverd wordt, want dan is er iemand thuis.
Eerst stond er dat het geleverd gaat worden via Transmission... echter krijg ik nu een mail vanuit HW dat de accu is ingepakt is en meegegeven is aan PostNL.
Ik krijg 0 contact met HomeWizard via de chat, ik wordt een beetje gek van de bot.
Ik wil de datum kunnen aanpassen, volgens GoParcel is het pakketje onderweg (??) en komt die waarschijnlijk morgen aan.
@HomeWizard_NL help?
Yuppwinwiz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:04:
[...]
Dit zou al voldoende zijn om het ontbrekende vakje in het energie dashboard in te vullen lijkt me.
:strip_exif()/f/image/9vVKOIlsqI18CEDbRWcskrkx.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan in principe alleen een dag kiezen, je krijgt daarna dan een mail voor het exacte levermoment op die dag.Pilovali schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:05:
Ben ik de enige de bezorgdienst(en) erg verwarrend vind?
[Afbeelding]
Hier kan ik niks in wijzingen (of er lijkt niks te gebeuren?). Ook de dubbele datum is verwarrend.
Liefst wil ik graag dat het woensdagmiddag geleverd wordt, want dan is er iemand thuis.
Eerst stond er dat het geleverd gaat worden via Transmission... echter krijg ik nu een mail vanuit HW dat de accu is ingepakt is en meegegeven is aan PostNL.
Ik krijg 0 contact met HomeWizard via de chat, ik wordt een beetje gek van de bot.
Ik wil de datum kunnen aanpassen, volgens GoParcel is het pakketje onderweg (??) en komt die waarschijnlijk morgen aan.
@HomeWizard_NL help?
De mail die je krijgt over postnl is incorrect, alles is geleverd via transmission.
Dat er meerdere dagen dubbel staan moeten we even checken bij goparcel. Helaas hebben wij hier nu direct geen invloed op.

[ Voor 10% gewijzigd door Remco2001 op 27-01-2025 11:13 ]
:strip_exif()/f/image/nybDNYfTL0k7SlX6Sva1tFjR.png?f=user_large)
Hopelijk binnenkort.
Ik heb de mail met de betaallink nog steeds niet ontvangen, maar al betaald via de site waar het wel stond. Ook geen mail in spam etc. vreemd dus, maar het is gelukt.Remco2001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:10:
Genoeg ge-F5’t. Betaallink in account gevonden! (Mail was in spamfolder belandt om 10:59)! Dus mijne is ook zo onderweg! (11:13 bestelmoment)
[Afbeelding]
Nice 3!Remco2001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:10:
Genoeg ge-F5’t. Betaallink in account gevonden! (Mail was in spamfolder belandt om 10:59)! Dus de mijne is ook zo onderweg! (11:13 bestelmoment)
[Afbeelding]
Letterlijk een tower of power
Dit topic is gesloten.