Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:43:
[...]

The devil is in the details: binnen die range van 10-30 graden zal de RTE vast niet helemaal constant zijn.

Of denken jullie dat 10, 20 of 30 graden geen significant verschil zou maken, dus dat op basis van de 13 graden waar @Devke mee heeft getest geen hogere RTE valt te verwachten door hem wat warmer weg te zetten?
De curve staat er niet inderdaad, maar met die informatie weet je wel wat te koud, te warm en goed is, en dat vroeg je ook ;)

Binnen de 10 en 30 graden denk ik niet dat het heel veel uit zal maken, maar test het uit als je het tot in de kleinste details wilt weten, zou ik zeggen. Anders zou ik gewoon 15-20 graden aanhouden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
@Devke
Is het een idee om de batterij binnen te zetten (bij 20c) en kijken hoeveel dat scheelt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:08

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:38:

Het is allemaal een kwestie van kosten en baten. Argumenten voor: leuk om naar de statistieken te kijken, geeft een extra gevoel van autonomie, negatieve verbruikskosten, en lijkt duurzaam (al is het misschien duurzamer om mijn pv-overschot door de buren te laten gebruiken dan het voor 25% om te zetten in extra warmte). Tegenargumenten: misschien toch niet zo duurzaam, neemt plek in beslag, produceert warmte, kost (best veel) geld om aan te schaffen en kan kapot.
Dat is wel heel rationeel, het zou mij niets verbazen dat je alles te voet doet. Elke vorm van een vervoersmiddel zou ook aan jou argumenten voldoen.

Je hoeft er niet een te kopen...ik sta er in "baat het niet dan schaadt het ook niet" en het is een leuk hebbeding. Elke Kw die niet voor een habbekrats naar de energieboer gaat die het weer duur verkoop is mij al wat waard...

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
geert1992 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Een aanzienlijk deel van het energieverbruik in een auto gaat naar verwarming. Een auto is in wezen een metalen kooi met enkel glas, waarbij de isolatie voornamelijk gericht is op geluidsdemping en niet op het vasthouden van warmte. Bij een benzineauto heeft het gebruik van verwarming doorgaans geen merkbaar effect op het brandstofverbruik, omdat de warmte afkomstig is van de onvermijdelijke verliezen van de verbrandingsmotor – deze verliezen zijn er altijd, ongeacht het seizoen.

Bij elektrische auto's is de situatie echter anders. Hier heeft het gebruik van verwarming een direct en significant effect op de actieradius. Dit effect is vaak zelfs groter dan het verlies aan actieradius door een koude accu. Verwarming vraagt namelijk om extra energie uit de accu, die anders direct gebruikt had kunnen worden voor het aandrijven van de auto. Dit maakt verwarming een kritische factor in het energiebeheer van elektrische voertuigen, vooral in koude omstandigheden.

Ketelklets had het hier over:
YouTube: EV: winter rijbereik?
Video ken ik, het kanaal ook. Om je stelling te debunken mijn Tesla :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvehHR1mreKxyUZ01Y06hO-eSVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dInhUS6gIFojfT79WAlKd6Oo.jpg?f=fotoalbum_large

Deze rit was afgelopen zaterdagavond. Temperatuur in deze regio ongeveer -1 graad C. De route was iets meer als 30km waarvan 10 km snelweg. 10.4% van de accu werd gebruikt om te rijden en 0.7% was nodig voor de verwarming. Dus zeg dat je met erg koud weer 1% accu per 50km nodig hebt om te verwarmen. Dus het valt ontzettend mee wat de warmtepomp nodig heeft. Zeker als de auto het combineert met stoel en stuurverwarming.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59
asing schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Video ken ik, het kanaal ook. Om je stelling te debunken mijn Tesla :

[Afbeelding]

Deze rit was afgelopen zaterdagavond. Temperatuur in deze regio ongeveer -1 graad C. De route was iets meer als 30km waarvan 10 km snelweg. 10.4% van de accu werd gebruikt om te rijden en 0.7% was nodig voor de verwarming. Dus zeg dat je met erg koud weer 1% accu per 50km nodig hebt om te verwarmen. Dus het valt ontzettend mee wat de warmtepomp nodig heeft. Zeker als de auto het combineert met stoel en stuurverwarming.
Ik zie daar boven schatting staan, zou je de rit nog eens kunnen maken zonder verwarming, en andere verbruikers aan?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:53
Rendementen berekenen op zo een korte tijdspanne zal toch vrij onnauwkeurig zijn, zeker als je gewoon kijkt naar het hoge aantal parameters en use cases.

Bvb: Wettelijk kunnen ze niet hoger dan 800w gaan per batterij, die 800w en de 2,7 kwh is geen toeval natuurlijk. Maar Pr of niet ,buikgevoelsgewijs , geloof ik best dat er iets te rapen valt ivm efficiëntie ivm kleinere omvormers vs grotere batterijen. Maar of het echt veel verschil zal maken moeten we nog zien.

Als we binnen een paar maanden van menig tweaker langere termijn data gaan te zien krijgen.
Dan kunnen er grotere conclusies of vergelijken getrokken worden. Tussen verschillende he batterijen ofzelfs 2 hw's tov 1 marstek etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
geert1992 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ik zie daar boven schatting staan, zou je de rit nog eens kunnen maken zonder verwarming, en andere verbruikers aan?
Ehm nee, liever niet. Ten eerste was dit geen normale woon-werk rit die ik even kan herhalen. Ten tweede zie ik het niet zo zitten om dik een half uur zonder verwarming of wat dan ook bij vriesweer te rijden. Niet alleen dat het koud is, het is ook nog eens gevaarlijk omdat de ramen zullen beslaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Als je de batterij wilt testen dan heb je te maken met allerlei variabelen. Ik noem maar het laad/ontlaadvermogen en de temperatuur als voorbeeld. Als je gaat testen moet je zorgen dat je maar 1 variabele gaat veranderen zodat je het effect ervan kunt meten. Ga je aan meer knoppen draaien dan weet je het effect maar niet welke knop voor dit effect zorgt.

Wat hier bij ons allen meespeelt is niet dat we hem allemaal op een andere plek hebben staan maar dat we hem ook allemaal op een andere manier gaan belasten. We eten niet allemaal op dezelfde tijd, hebben niet allemaal een EV, meer of minder zuinige apparatuur in huis etc.

De 1 zet hem op zolder neer waar het 10-30 graden wordt de ander in de huiskamer waar het altijd 20 graden is.

Ik ga er vanuit dat @HomeWizard_NL in al die jaren ook een goed stuk onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van het aanpassen van variabelen. Dat is de basis. Nu komen de praktijk situaties (waarvan hopelijk snel meer).

Mijn EV is in de zomer ook zuiniger. Dat is inherent aan de accu. Misschien is winter een RTE van 75% ook tops en mogen we van de zomer wel 85% verwachten.

Ik probeer situaties na te bootsen. Deze info dan te delen. Hopelijk gaat HW nog wat tweakers blij maken maandag.

Ik wil zo de batterij gaan laden tot max en dan op NOM. Echter zal nu het verbruik van het koken gister er weer uitvallen. Omvormer zal bij ontladen die 800 Watt niet gaan halen verwacht ik. De temperatuur is op zolder inmiddels bijna 3 graden hoger. Zo zie je dat een aantal variabelen hier al anders zijn. Het beste test je in een gecontroleerde omgeving. 1 ding tegelijk aanpassen. Is dat realistisch in onze sitiuatie als gebruiker van een batterij? Ik denk het niet.

Het gevaar is dat je op basis van 2 verschillende testcases al conclusies gaat trekken. Ieder is vrij in zijn keuze's echter ik persoonlijk vind het veelste vroeg om conclusies te trekken uit 2 metingen 😜. Waar ik wel iets over kan zeggen is denk ik of er verschil zit in hoeveel kWh gister nodig was om te laden volle bak en nu bij bijna 16 graden.

@hoevenpe @a2aan de zolder is bijna 16 graden. We kruipen op. Liever laat ik hem daar nog even staan. Niet in een vlugroute en een geaard stopcontact.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 25-01-2025 15:49 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
asing schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Ehm nee, liever niet. Ten eerste was dit geen normale woon-werk rit die ik even kan herhalen. Ten tweede zie ik het niet zo zitten om dik een half uur zonder verwarming of wat dan ook bij vriesweer te rijden. Niet alleen dat het koud is, het is ook nog eens gevaarlijk omdat de ramen zullen beslaan.
Jammer, dan zullen we er nooit achter komen of het klopt;)

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 16:55

HE1

kan iemand die de batterij heeft eens een screenshot sturen van de batterij daggrafiek samen met de Zonverbruik grafiek waarop ook de turquoise zonverbruik grafiek aanwezig is (of met kwh meter op de PV of omvormer koppeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
geert1992 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Jammer, dan zullen we er nooit achter komen of het klopt;)
Heb er geen foto van maar mijn normale 130km forensenritje van vorige week:

Rijden: 40%
Climate Control: 2,2%

Climate control staat altijd op 19,5 graad, hoef ik verder niet over na te denken.

In geen enkel scenario behalve héle korte ritjes is het warm stoken van de cabine t.o.v. de bewegingsenergie 'een aanzienlijk deel'.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +6 Henk 'm!
HE1 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:36:
kan iemand die de batterij heeft eens een screenshot sturen van de batterij daggrafiek samen met de Zonverbruik grafiek waarop ook de turquoise zonverbruik grafiek aanwezig is (of met kwh meter op de PV of omvormer koppeling).
Vandaag niet denderend veel zon maar wellicht heb je een gevoel hierbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znjrtC9SuXCO53mFcQdaJqPY-Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOk7h7VvzTHUSgxYfOYHlSf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnmAKVvbRkMFa8sMULS9Y5aCixY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ldmcu2D0rT6dgrH6rwjvXPR.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Devke schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:25:
All. Even algemeen. Als je de batterij wilt testen dan heb je te maken met allerlei variabelen. Ik noem maar het laad/ontlaadvermogen en de temperatuur als voorbeeld. Als je gaat testen moet je zorgen dat je maar 1 variabele gaat veranderen zodat je het effect ervan kunt meten. Ga je aan meer knoppen draaien dan weet je het effect maar niet welke knop voor dit effect zorgt.

Wat hier bij ons allen meespeelt is niet dat we hem allemaal op een andere plek hebben staan maar dat we hem ook allemaal op een andere manier gaan belasten. We eten niet allemaal op dezelfde tijd, hebben niet allemaal een EV, meer of minder zuinige apparatuur in huis etc.

De 1 zet hem op zolder neer waar het 10-30 graden wordt de ander in de huiskamer waar het altijd 20 graden is.

Ik ga er vanuit dat @HomeWizard_NL in al die jaren ook een goed stuk onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van het aanpassen van variabelen. Dat is de basis. Nu komen de praktijk situaties (waarvan hopelijk snel meer).

Mijn EV is in de zomer ook zuiniger. Dat is inherent aan de accu. Misschien is winter een RTE van 75% ook tops en mogen we van de zomer wel 85% verwachten.

Ik probeer situaties na te bootsen. Deze info dan te delen. Hopelijk gaat HW nog wat tweakers blij maken maandag.

Ik wil zo de batterij gaan laden tot max en dan op NOM. Echter zal nu het verbruik van het koken gister er weer uitvallen. Omvormer zal bij ontladen die 800 Watt niet gaan halen verwacht ik. De temperatuur is op zolder inmiddels bijna 3 graden hoger. Zo zie je dat een aantal variabelen hier al anders zijn. Het beste test je in een gecontroleerde omgeving. 1 ding tegelijk aanpassen. Is dat realistisch in onze sitiuatie als gebruiker van een batterij? Ik denk het niet.

Het gevaar is dat je op basis van 2 verschillende testcases al conclusies gaat trekken. Ieder is vrij in zijn keuze's echter ik persoonlijk vind het veelste vroeg om conclusies te trekken uit 2 metingen 😜
Helemaal eens. Zoals ik eerder aangaf is het belangrijkst dat bij jou is gebleken dat de HW-batterij in werking en bediening helemaal nakomt wat HW daarover heeft gecommuniceerd en dat is gewoon top!

Die RTE is idd van zoveel factoren afhankelijk en nimmer een wetmatige labaratoriumrealiteit (wie haalt het verbruik van wat het automerk opgeeft of verbruikt op dezelfde rit exact hetzelfde?). Daarnaast heeft onderzoeken met als doel een halve cent m.i. geen enkel nut in ons aller dagelijks irrationeel uitgavenpatroon.
Hoogstens dat HW doorlopend kan streven naar verbeteren en na een tijdje met ervaringen en voortschrijdend imzicht iets kan tweaken in de software instellingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper-NL
Devke schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit hier vandaag al aan de 12,5 Kwh zonopbrengst, waarvan 9,2 zelf gebruikt. Had ik maar iets om die 3,3kwh die ik over heb in op te slaan........... :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Devke schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
thx @Devke voor de screenshots.

Als ik het goed begrijp die turquoise 1,8kwh daar is dus 0,6kwh accu opladen gebruikt toch? dus zonder batterij was er ipv 0,1kwh teruggeleverd 0,7kwh teruggeleverd.

en de 2,5kwh uur is nog pure import? oftwel die was anders 3kwh geweest zonder batterij ontlading van 0,5kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Viper-NL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Zit hier vandaag al aan de 12,5 Kwh zonopbrengst, waarvan 9,2 zelf gebruikt. Had ik maar iets om die 3,3kwh die ik over heb in op te slaan........... :O
Hoeveel Wp heb je liggen? Hier 3330 Wp. Uhhh ik heb nog een batterij hier staan die wel tegen de 3 lust 🤣🙈. Verlengsnoer? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE1 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:17:
[...]

thx @Devke voor de screenshots.

Als ik het goed begrijp die turquoise 1,8kwh daar is dus 0,6kwh accu opladen gebruikt toch? dus zonder batterij was er ipv 0,1kwh teruggeleverd 0,7kwh teruggeleverd.

en de 2,5kwh uur is nog pure import? oftwel die was anders 3kwh geweest zonder batterij ontlading van 0,5kwh.
Die 1.8 geeft aan dat ik van mijn opwek er 1.8 direct zelf verbruik heb. Ik heb er 2.5 uit het net nodig gehad. 0.6 is wat de batterij heeft opgepikt. Dan gaat er nog 0.1 het net in. Dat kan teruglevering boven de 800 Watt zijn geweest en/of dat de batterij zo goed mogelijk NOM probeerd te draaien maar best net wat Watts zal missen.

Edit : Homewizard laat stroom die je de batterij in stopt middels opwek mee tellen in je verbruik. Op het moment dat je gaat ontladen zal hij dat niet doen. Daar zit een technische redenatie achter.... ben hem ff kwijt 🙈

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 25-01-2025 16:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:23:
[...]
Edit : Homewizard laat stroom die je de batterij in stopt middels opwek mee tellen in je verbruik. Op het moment dat je gaat ontladen zal hij dat niet doen. Daar zit een technische redenatie achter.... ben hem ff kwijt 🙈
Ik denk dat de redenatie simpel is. Tijdens het laden is de batterij gewoon een gebruiker die een buffer opbouwd. Als je ontladen ook als gebruik zou tellen dan doe je aan dubbel telling.

Vergelijk het met een emmer waar je water in laat lopen. Tijdens het vullen loopt de teller van de meter.
Als je die emmer water dan gebruikt om je bad te vullen doet de meter niets omdat je geen extra water gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat een EV meer verbruikt als het koud is komt vooral door de hogere luchtdichtheid.

Er is een effect op de interne weerstand maar dat is zeer klein.
Stel dat het 10 mOhm is, dan is het op 50A (wat is de packspanning?) 2.5 watt, minder dan 0.3% van vollast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIRjbdh1_S1T0wivRk8apy88HiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JpBnQ5HSdAMkrtTd0tofhQ42.png?f=fotoalbum_large
Uit
https://www.researchgate....es-LiFePO_fig15_316171277

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
@Devke

PV naar accu word gezien als Huis verbruik.

Ik zie het zo, na een jaar ervaring met NOM en XOM

Netafname + PV opwek - Teruglevering = Huisverbruik

Wat de accu in gaat word dus als verbruik gerekend.
Hierdoor komen de omvormer verliezen dus allemaal bij het huis verbruik.
Met NOM accu zal het verbruik van het Net dus afnemen, maar het huis verbruik toenemen. (reken maar op +20% van de kWh's die de accu in gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

hanev001 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat de redenatie simpel is. Tijdens het laden is de batterij gewoon een gebruiker die een buffer opbouwd. Als je ontladen ook als gebruik zou tellen dan doe je aan dubbel telling.

Vergelijk het met een emmer waar je water in laat lopen. Tijdens het vullen loopt de teller van de meter.
Als je die emmer water dan gebruikt om je bad te vullen doet de meter niets omdat je geen extra water gebruikt.
En toch snap ik die niet, die metafoor die je gebruikt zou de meter de andere kant op moeten laten lopen als je de emmer leeggooit.

Zo ook de accu, waarom wordt bij ontlading verbruik niet negatief geteld? Nu wordt bij elke lading van de accu je verbruik hoger, maar dat je verbruik lager wordt bij ontlading wordt niet geteld?.

Dit zou toch een vertekend beeld geven op je jaarverbruik? alle accu lading komen erbij en de ontlading wordt nergens geteld? Afgezien van de warmte die de accu genereert qua inefficientie verbruikt de accu in feite niets, nu krijg je voor elke lading verbruik erbij.

Je zou ook kunnen redeneren dat opladen van de accu ook niet meetelt met je verbruik....je verbruikt het namelijk niet want je slaat het alleen op voor later gebruik. Dus volgens mij moet je het positief en negatief tellen bij verbruik of anders helemaal niet. Nu wordt het 1 kant opgeteld, die snap ik niet.

Kan iemand dit weerleggen met een uitleg? Ik heb het idee dat ik straks zelf allerlei berekeningen moet maken om te zien wat er echt gebeurt in huis qua stroomverloop.

[ Voor 20% gewijzigd door HE1 op 25-01-2025 17:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:47
Vandaag de installatie voorbereid voor de levering van de drie HW-thuisbatterijen.
Extra groepenkast geplaatst links naast de meter.

Rechts in de kast een 3 fase aardlekautomaat en de Wifi-kWh meter, aangesloten op de panelen (werkschakelaar zit ergens anders).
Links in de kast een 3 fase aardlekautomaat met daar onder de 3 wcd's voor de HW-thuisbatterijen en 1 voor de P1 meter.

Links op het "tafeltje" komt 1 batterij en rechts 2 stuks gestapeld.
Opstelling is in een kleine kelder.
Daar staan verder een wasmachine, droger en een warmwater boiler.
Het wordt hier nooit warm of koud.
Is mechanisch geventileerd.
En een rookmelder op het plafond boven de meterkast opstelling.

Nu de batterijen nog. Ik ben er klaar voor. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8VRtKMea-AfazJWW8WahZ_-v0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJB9SkbaLHaWLbgvLZVp8aSm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
Devke schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Hoeveel Wp heb je liggen? Hier 3330 Wp. Uhhh ik heb nog een batterij hier staan die wel tegen de 3 lust 🤣🙈. Verlengsnoer? 😜
1x 4kwh en 1x 3,68kwh. Vandaag hield ik die 3,3 over ondanks dat we verwarmen met airco's en de oven (cake :9 ), de was-, vaatwas- en droger aan hadden. De 3,3 had mooi in de HW's gekund voor nu.

Ben sinds nieuwe vaste contract (en terugleverkosten van 12ct op kwh van 18ct) sinds 6 januari bezig met zoveel mogelijk zelf gebruiken. Is je jarenlange wijze van zoveel mogelijk terugleveren "even" 180 graden omturnen. Dit jaar gebruik ik om er achter te komen hoeveel ik in de nieuwe situatie (met 2 HW's) gebruik en alsnog teruglever. Dan kan ik voor volgend jaar zien met ervaringscijfers zien wat het beste contract is.

I.p.v. een verlengsnoer wil ik hem ook wel even testen of hij het hier ook doet _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:41
@HE1 Als doucht tel je het water dat op dat moment uit de kraan komt, en vrijwel direct ook weer door het putje wegspoelt.

Als je je bad helemaal vol laat lopen, er daarna in gaat zitten, waarbij er 20% over de rand stroomt (Archimedes), en een uur later de rest door het putje laat weglopen, tel je nog steeds het water dat uit de kraan kwam, op het moment dat de kraan aan stond.

Het heeft, voor je waterverbruik niet zo veel toegevoegde waarde om te kijken naar het afvoerputje. Alleen als je het verlies wil weten (RTE) moet je wat er uit de kraan kwam vergelijken met het afvoerputje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:36
a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:58:
@HE1 Als doucht tel je het water dat op dat moment uit de kraan komt, en vrijwel direct ook weer door het putje wegspoelt.

Als je je bad helemaal vol laat lopen, er daarna in gaat zitten, waarbij er 20% over de rand stroomt (Archimedes), en een uur later de rest door het putje laat weglopen, tel je nog steeds het water dat uit de kraan kwam, op het moment dat de kraan aan stond.

Het heeft, voor je waterverbruik niet zo veel toegevoegde waarde om te kijken naar het afvoerputje. Alleen als je het verlies wil weten (RTE) moet je wat er uit de kraan kwam vergelijken met het afvoerputje.
Maar voor de accu geldt dat het uit de zonnepanelen komt en niet door de meter, waar je op afgerekend word aan het eind van het jaar.
De stroom die in de accu zit spoel je later wel weer weg maar omdat je die gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
mike123 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:11:
Maar voor de accu geldt dat het uit de zonnepanelen komt en niet door de meter, waar je op afgerekend word aan het eind van het jaar.
De stroom die in de accu zit spoel je later wel weer weg maar omdat je die gebruikt.
Ja, de batterij helpt om 'direct verbruik' te verhogen, maar het is nog steeds beter om de vaatwasser aan te zetten als de zon schijnt, want dan gooi je niet die 20% weg (of moeten we vanaf nu rekenen met 25%?!).

Het effect van de batterij op je energierekening is dat je meer energie 'verbruikt' als de zon schijnt, en minder als het donker is. Maar je totale energieverbruik zal stijgen, door het interne verlies.

Wil je weten hoeveel terugleverkosten je hebt uitgespaard? Dan hoef je alleen te tellen wat de batterij in is gegaan. Wil je weten hoeveel verlies de batterij heeft opgeleverd, dan moet je (ook) kijken naar wat er uit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Het effect van de batterij op je energierekening is dat je meer energie 'verbruikt' als de zon schijnt, en minder als het donker is. Maar je totale energieverbruik zal stijgen, door het interne verlies.
intern verlies even buiten beschouwing gelaten, stel je nu dat het energie verbruik minder is als het donker is , dus het verbruik wordt wel 2 kanten opgeteld? De stelling was dat alleen opladen geteld werd in verbruik en niet bij ontlading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
HE1 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:25:
intern verlies even buiten beschouwing gelaten, stel je nu dat het energie verbruik minder is als het donker is , dus het verbruik wordt wel 2 kanten opgeteld? De stelling was dat alleen opladen geteld werd in verbruik en niet bij ontlading.
Als er 0 intern verlies is, dan gaat er precies even veel de batterij in, als dat er uit gaat. Dat moet je maar 1x tellen, en omdat er wel verlies is tel je het ingaande, want daarmee heb je alles.

Dus overdag zie je het opladen van de batterij als extra verbruik, en 's nacht tel je minder verbruik als de batterij ontlaadt. Netto dus alleen een verschuiving van het verbruik in de tijd (als je 0 verlies zou hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:47
geert1992 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:14:
[...]

0,7% is het daadwerkelijke verbruik. Schatting was 1,1%. Dus -0,4% zuiniger gereden dan de schatting van de auto. Wss verwarming op 18, ipv 20. Heb zelf ook een Tesla dus weet hoe dit scherm de data weergeeft. 😁

Nu weer on-topic: volgens mij is er nog steeds alleen 1 batch geweest? Afgelopen maandag? Hoop dat ik aanstaande week aan de beurt ben met 2 batterijen, de opwek was vandaag bijna 5kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Als er 0 intern verlies is, dan gaat er precies even veel de batterij in, als dat er uit gaat. Dat moet je maar 1x tellen, en omdat er wel verlies is tel je het ingaande, want daarmee heb je alles.

Dus overdag zie je het opladen van de batterij als extra verbruik, en 's nacht tel je minder verbruik als de batterij ontlaadt. Netto dus alleen een verschuiving van het verbruik in de tijd (als je 0 verlies zou hebben).
ja precies, maar dan telt het verbruik wel 2 kanten op, stelling was juist dat opladen van accu meetelt in verbruik maar niet bij ontlading.

voorbeeld:

exact 1u lang is PV oplevering 800w, verbruik in huis is 0kwh.
na een uur dus 0,8kwh in accu.

exact na 1u gaat zon weg en dus PV is 0w.
exact op hetzelfde moment zet je een apparaat aan 1u lang die 800w verbruikt.

wat meet je dan in verbruik cijfers in HW na die 2u? zou 0,8kwh moeten zijn. Gezien HW opladen als verbruik telt, betekent dat dat je het 2e uur 0kwh verbruik moet tellen, terwijl op dat moment juist het verbruik plaatsvindt, en niet in het 1e uur.

En als je het 2e uur 0kwh verbruik telt (wat zou moeten wil je goed verbruik cijfer hebben), dan telt het dus wel 2 kanten op, stelling was van niet.

Probeer dit maar eens te weerleggen >:)

[ Voor 7% gewijzigd door HE1 op 25-01-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
SXForce schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:50:
[...]

0,7% is het daadwerkelijke verbruik. Schatting was 1,1%. Dus -0,4% zuiniger gereden dan de schatting van de auto. Wss verwarming op 18, ipv 20. Heb zelf ook een Tesla dus weet hoe dit scherm de data weergeeft. 😁

Nu weer on-topic: volgens mij is er nog steeds alleen 1 batch geweest? Afgelopen maandag? Hoop dat ik aanstaande week aan de beurt ben met 2 batterijen, de opwek was vandaag bijna 5kwh.
Iedereen die wel eens zonder verwarming in de auto heeft gezeten weet dat een auto heel snel afkoelt.
Dan mag het nog wel een warmtepomp zijn, maar dan nog is een auto niet de meest efficiënte ruimte om te verwarmen.

Daarbij hebben de stoelverwarming en eventuele soortgelijke verwarmingselementen een efficiëntie van 1 op 1.

Ook je huis is een goed voorbeeld, waar gaat doorgaans het meeste energie naartoe?
Probeer het eens, een rit die je vaak maakt met en zonder verwarming, benieuwd naar de uitkomst. Of het daadwerkelijk minder dan 1 procent is.

Voor mij was ketelklets heel duidelijk daarin, en twijfel niet aan zijn kunde.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 25-01-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@HE1 Wat is jouw doel van kWh's tellen? Als je wil bijhouden hoeveel kWh je tv (en de rest van je huishouden, exclusief verliezen van de batterij) verbruikt, én wilt weten op welk moment dat verbruik plaatsvond, dan moet je inderdaad naar de uitgaande kWh's van de batterij kijken.

Maar als je wilt bijhouden
  • Hoeveel kWh opwek je hebt gehad (-)
  • Hoeveel kWh je naar het net hebt geëxporteerd (-)
  • Hoeveel kWh je aan 'direct verbruik' hebt gehad (+)
  • Hoeveel kWh je in je batterij hebt gestopt 'voor later gebruik' (+)
  • Hoeveel kWh je van het net hebt geïmporteerd (+)
Dan is de HW-manier van rekenen voor de 'overall weergave' correct, volgens mij. De som van al deze getallen is je netto import of export.

Wil je weten wanneer en hoeveel de batterij precies heeft geladen en ontladen, dan kan je óók nog naar de losse statistieken van die batterij kijken.

In theorie zou je aan de 'overall' weergave nog het ontladen van de batterij, én het verbruik van die energie kunnen toevoegen, maar die twee strepen exact tegen elkaar weg, dus voegt weinig toe (als je deverliezen negeert, wat jij wilde doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik wil niet opdringerig overkomen maar 26-01-2025 en nog niks gehoord. @HomeWizard_NL
Hoe zit het met de levering van mijn November (2024) Batterij.?
De Maart batterij wacht ik later wel af maar mijn zonnepanelen beginnen overdag wel terug te leveren.
Ik denk net zoals ik dat meer mensen hier wat duidelijkheid verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:45
peterbier schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:37:
Ik wil niet opdringerig overkomen maar 26-01-2025 en nog niks gehoord. @HomeWizard_NL
De Maart batterij wacht ik later wel af maar mijn zonnepanelen beginnen overdag wel terug te leveren.
Ik las ergens dat voor eind februari die hele eerste batch uitgeleverd moet zijn. Ligt dus aan waar je staat op de lijst. Qua volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:37:
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Alles loopt op schema :) eind januari~begin februari uitlevering van de eerste batch. We beginnen ook rond eind februari al met uitlevering van de 'maart' batch.
Dus zeg nog maximaal 2-3 weken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 22:41
Maandag is het 1 week geleden dat Devke een betaallink ontving. Ze zullen morgen denk ik weer eens de orderlijst erbij pakken en een paar batterijen uit het magazijn. /s

Inmiddels gaat de concurrentie rap. Marstek ondersteund nu de p1 van homewizard en werkt ook met een gesimuleerde p1 meter via HA. Hierbij kun je elke p1 data omvormen naar een shelly.

Hopelijk dus snel mooie vergelijkingen

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik ben niet actief bezig met zonne panelen, handelen en extreem zelf voorzienend te zijn.

Een grote investering is een grote accu heb ik nu het geld niet voor over. Als in overschot heb (straks al salderen stopt) zal ik dan mijn auto opladen.

Zo een homewizard accu lijkt mij “leuk” door de lage investering, eenvoudige installatie en in in het PV seizoen na zonsondergang nog “gratis” de vaatwasser, TV etc aan kan zetten.

En daar komt mijn vraag.
Als ik de vaatwasser aanzet trekt die meer dan 1kw in de verwarmperiode.

Hoe werkt dat als de accu maar 0.8kwh kan ontladen ? Heb ik dan nog wel wat aan de accu ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
gielz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:06:
Maandag is het 2 weken geleden dat Devke een betaallink ontving. Ze zullen morgen denk ik weer eens de orderlijst erbij pakken en een paar batterijen uit het magazijn. /s

Inmiddels gaat de concurrentie rap. Marstek ondersteund nu de p1 van homewizard en werkt ook met een gesimuleerde p1 meter via HA. Hierbij kun je elke p1 data omvormen naar een shelly.

Hopelijk dus snel mooie vergelijkingen
Devke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:
Tadaaaaaaa. Betalingsmail binnen! 🥳🥳
vorige week dus, niet twee weken geleden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
wd200 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:10:
Ik ben niet actief bezig met zonne panelen, handelen en extreem zelf voorzienend te zijn.

Een grote investering is een grote accu heb ik nu het geld niet voor over. Als in overschot heb (straks al salderen stopt) zal ik dan mijn auto opladen.

Zo een homewizard accu lijkt mij “leuk” door de lage investering, eenvoudige installatie en in in het PV seizoen na zonsondergang nog “gratis” de vaatwasser, TV etc aan kan zetten.

En daar komt mijn vraag.
Als ik de vaatwasser aanzet trekt die meer dan 1kw in de verwarmperiode.

Hoe werkt dat als de accu maar 0.8kwh kan ontladen ? Heb ik dan nog wel wat aan de accu ?
Stel je wekt 600 watt op, op je batterij staat genoeg lading en je verbruikt op dat moment 2000 watt dan
gebruik je 600 watt van je pannelen, 800 watt van je batterij en 600 watt van het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crryp
ArthurMorgan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:52:
[...]

[...]

Dus zeg nog maximaal 2-3 weken.
En wat een geluk februari heeft maar 28 dagen

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:04
Deze maandag kijken we naar hoeveel we kunnen uitleveren (logistiek/vooraad/blocking bugs), dit doen we op maandag omdat de gebruikers dan voor het weekend ontvangen, zodat we ze evt direct via de klantenservice nog kunnen helpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
Offtopic: wat is dat felle rare ding in de lucht?
Ik zie blauw geen grijs, gek fenomeen... :P

Go batterij go...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
ArthurMorgan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Stel je wekt 600 watt op, op je batterij staat genoeg lading en je verbruikt op dat moment 2000 watt dan
gebruik je 600 watt van je pannelen, 800 watt van je batterij en 600 watt van het net.
Thnx, perfect antwoord. Hier was ik naar opzoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:03:
Offtopic: wat is dat felle rare ding in de lucht?
Ik zie blauw geen grijs, gek fenomeen... :P

Go batterij go...
Ik heb datzelfde gekke ding hier ook! Panelen in paniek, er komt ineens bijna een kW van het dak. Gelukkig is daar de trouwe Daikin die daar wel raad mee weet.

Maar goed, maandag de volgende batch. Wie weet :P

Acties:
  • +30 Henk 'm!
"Vol gas en dan in de relax stand"

Gisteren was het tijd voor een nieuwe test. Proberen een lente/zomeravond na te bootsen. Hoe gaat de batterij zich manifesteren als hij alleen voor avond en nachtverbruik wordt ingezet als we allemaal onze benen languit op de bank droppen of zouden willen droppen.

Tijdens deze test was de omgevingstemperatuur van de batterij lager natuurlijk dan de zomerse waardes zouden kunnen laten bereiken. Echter wel iets hoger dan de dag ervoor. Een ruime 2 graden.

Rond half 4 de batterij handmatig een zet gegeven. Laden maar. Vol gas. Ik gaf gister aan dat het laden bijna 5 uur duurde, foutjuhhhh het zijn er bijna 4. Kwam ik gisteravond achter toen ik zag dat de batterij eerder vol was dan verwacht. Gooi dit maar onder het kopje (over)enthousiasme ;-P

Tegen 19:30 uur was de batterij vol. Sprong direct in de NOM stand. Mooi. Hoelang gaat het duren voor de batterij leeg is.

Ik heb eens gekeken naar de laadverliezen van 2 dagen. Let op dit zijn alleen de verliezen die komen kijken bij laden, niet ontladen!. De temperatuur was namelijk gisteravond wat hoger dan de dag ervoor. Wel viel daarbij op dat de batterij eigenlijk zijn omgeving niet verder verwarmde. Mooi. Onderstaand een plaatje van de temperatuur ontwikkeling van de omgeving tijdens laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_ExPiv1Pay7CQ7HBAgaMDfuycw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wOmYp0qQ5wXRzvuZdnoTBSX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hoe zit het nu met het "oplaadverlies". Dat heb ik hieronder weergegeven.
Edit : De temperatuurwaarden moeten omgedraaid worden in het overzichtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl4_KCurSkB83zZR6CL-AZlgo_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X0CFACky7aCmRtF4n7K7PCVP.jpg?f=user_large

Oplaadverlies kon ik testen omdat er vol gas beide dagen geladen werd alleen met een andere omgevingstemperatuur. Goed is om te zien dat het laadverlies wat afnam. 1% minder t.o.v. de dag ervoor. De omgevingstemperatuur was iets hoger dan de dag ervoor. Dat biedt perspectief. 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar ik zie het als een pluspunt. Er is te zien dat ik niet reken met een batterijcapaciteit van 2,7 kWh. Er wordt gerekend met 92% van deze capaciteit. Navraag bij HW leert dat 8% ook echt gebruikt wordt voor bescherming van de batterij. De rest is bruikbare capaciteit. 2,7 kWh is voor de duidelijkheid dus bruto!

De NOM stand. Hoe ziet dat plaatje er nu uit. Hieronder het plaatje van gisteravond en vandaag. Er is precies te zien hoever de batterij hier komt in de NOM stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vY3yp3jYP4qyy81y6QjTvVMvoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0yf982EufciMl1eg4ovhRGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dve-3vD2JQ5SIypC72Q0J1bEgYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTNGVwyMDqjfEVvDCNroLNWa.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie vlakke lijnen. De batterij houdt de vraag van de woning mooi in balans. De hele nacht overbruggen was nog niet mogelijk. Dit komt omdat de batterij om 19:30 uur al vol was (my bad). In de zomer maanden leveren we hier nog terug tot rond 21:00 uur. De nacht is dus wat langer op te vangen. Het zal daarnaast eerder licht worden. In mijn situatie ga ik dus een eind komen met het doel avond en nacht opvangen.

Hoe ziet de energieleverancier nu de NOM. Zoals hieronder weergegeven houdt de batterij hem echt netjes op NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8Qi_7lWWV2JgI1Kg1lIZHX_qug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bt0hlXWisw5IFEKJF2nq8Mdx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klRAlhx1fwCiKXQMt8L72gRL-Xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FV8BMxLQSGVlzcBCgrCQ0TPE.jpg?f=fotoalbum_large

Het laadverlies over de afgelopen sessie? De RTE blijft rond de 75%. Er was een kleine voorsprong met opladen maar ik denk dat door mijn situatie het ontladen op wellicht iets minder efficiëntere waarden het de RTE wat drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f9HkyTQNUB8q-dXpqptiDbkhPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUtCb9b904U2ToCGlBnVQq7P.jpg?f=fotoalbum_large

Om een indruk te krijgen hiervan onderstaand de ontlaadvermogens van de batterij gedurende de avond en nacht grafisch weergeven in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2tPYgH3JQ7Qh2FlnGj2Pue8gGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkBAfKKJzU0jIHK5QlFp3M6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qaT3eeCHvB1EwLNiaYSGeSFzdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBxRTrZdrr6ooNQmqwq3t1YR.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een leuke testcase afgerond. Vandaag laat ik hem volledig zijn gang gaan. De zon begint door te komen. De komende dagen laat ik de batterij lekker zijn gang even gaan. Een wat langer meetmoment. Hopelijk komen er dan snel meer ervaringen bij zodat er goed te vergelijken is met elkaar maar ook te leren. Daar is immers dit alles voor bedoeld na natuurlijk het plezier eraan. Zodra ik weer een update heb post ik hem. Vraag gerust ook. Hopelijk heeft het weer wat meer inzichten, maar ook leesplezier gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
Devke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:46:
"Vol gas en dan in de relax stand"

Gisteren was het tijd voor een nieuwe test. Proberen een lente/zomeravond na te bootsen. Hoe gaat de batterij zich manifesteren als hij alleen voor avond en nachtverbruik wordt ingezet als we allemaal onze benen languit op de bank droppen of zouden willen droppen.

Tijdens deze test was de omgevingstemperatuur van de batterij lager natuurlijk dan de zomerse waardes zouden kunnen laten bereiken. Echter wel iets hoger dan de dag ervoor. Een ruime 2 graden.

Rond half 4 de batterij handmatig een zet gegeven. Laden maar. Vol gas. Ik gaf gister aan dat het laden bijna 5 uur duurde, foutjuhhhh het zijn er bijna 4. Kwam ik gisteravond achter toen ik zag dat de batterij eerder vol was dan verwacht. Gooi dit maar onder het kopje (over)enthousiasme ;-P

Tegen 19:30 uur was de batterij vol. Sprong direct in de NOM stand. Mooi. Hoelang gaat het duren voor de batterij leeg is.

Ik heb eens gekeken naar de laadverliezen van 2 dagen. Let op dit zijn alleen de verliezen die komen kijken bij laden, niet ontladen!. De temperatuur was namelijk gisteravond wat hoger dan de dag ervoor. Wel viel daarbij op dat de batterij eigenlijk zijn omgeving niet verder verwarmde. Mooi. Onderstaand een plaatje van de temperatuur ontwikkeling van de omgeving tijdens laden.

[Afbeelding]

Maar hoe zit het nu met het "oplaadverlies". Dat heb ik hieronder weergegeven.

[Afbeelding]

Oplaadverlies kon ik testen omdat er vol gas beide dagen geladen werd alleen met een andere omgevingstemperatuur. Goed is om te zien dat het laadverlies wat afnam. 1% minder t.o.v. de dag ervoor. De omgevingstemperatuur was iets hoger dan de dag ervoor. Dat biedt perspectief. 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar ik zie het als een pluspunt. Er is te zien dat ik niet reken met een batterijcapaciteit van 2,7 kWh. Er wordt gerekend met 92% van deze capaciteit. Navraag bij HW leert dat 8% ook echt gebruikt wordt voor bescherming van de batterij. De rest is bruikbare capaciteit. 2,7 kWh is voor de duidelijkheid dus bruto!

De NOM stand. Hoe ziet dat plaatje er nu uit. Hieronder het plaatje van gisteravond en vandaag. Er is precies te zien hoever de batterij hier komt in de NOM stand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie vlakke lijnen. De batterij houdt de vraag van de woning mooi in balans. De hele nacht overbruggen was nog niet mogelijk. Dit komt omdat de batterij om 19:30 uur al vol was (my bad). In de zomer maanden leveren we hier nog terug tot rond 21:00 uur. De nacht is dus wat langer op te vangen. Het zal daarnaast eerder licht worden. In mijn situatie ga ik dus een eind komen met het doel avond en nacht opvangen.

Hoe ziet de energieleverancier nu de NOM. Zoals hieronder weergegeven houdt de batterij hem echt netjes op NOM.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het laadverlies over de afgelopen sessie? De RTE blijft rond de 75%. Er was een kleine voorsprong met opladen maar ik denk dat door mijn situatie het ontladen op wellicht iets minder efficiëntere waarden het de RTE wat drukt.

[Afbeelding]

Edit : De temperatuurwaarden moeten omgedraaid worden in het overzichtje.

Om een indruk te krijgen hiervan onderstaand de ontlaadvermogens van de batterij gedurende de avond en nacht grafisch weergeven in de app.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weer een leuke testcase afgerond. Vandaag laat ik hem volledig zijn gang gaan. De zon begint door te komen. De komende dagen laat ik de batterij lekker zijn gang even gaan. Een wat langer meetmoment. Hopelijk komen er dan snel meer ervaringen bij zodat er goed te vergelijken is met elkaar maar ook te leren. Daar is immers dit alles voor bedoeld na natuurlijk het plezier eraan. Zodra ik weer een update heb post ik hem. Vraag gerust ook. Hopelijk heeft het weer wat meer inzichten, maar ook leesplezier gebracht.
Weer topreview Devke! Nou staat hij bij jou op zolder, maar kan je nog iets van geluid oordelen nu je een week verder bent?

Graag even een reactie van jullie of Homewizard. Ik heb er 2 besteld en kan ze op verschillende plaatsen afzonderlijk kwijt. Ik heb echter ook een mogelijkheid met een dubbel ongebruikt stopcontact en dan kan ik ze op elkaar zetten. M.i. geen probleem om 800 watt te ontladen en 1600 watt op te laden via dat dubbelle stopcontact (huis uit 2000), toch? Onze waterkoker is al 2200 wattt. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
@HomeWizard_NL
Herkennen jullie je in de laadverliezen van hierboven? Zijn er nog ontwikkelingen om die 75% te optimaliseren, het verlies is imo aan de hoge kant voor een valide businesscase.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 26-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Viper-NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Weer topreview Devke! Nou staat hij bij jou op zolder, maar kan je nog iets van geluid oordelen nu je een week verder bent?

Graag even een reactie van jullie of Homewizard. Ik heb er 2 besteld en kan ze op verschillende plaatsen afzonderlijk kwijt. Ik heb echter ook een mogelijkheid met een dubbel ongebruikt stopcontact en dan kan ik ze op elkaar zetten. M.i. geen probleem om 800 watt te ontladen en 1600 watt op te laden via dat dubbelle stopcontact (huis uit 2000), toch? Onze waterkoker is al 2200 wattt. Of zie ik iets over het hoofd?
Het enige dat je hoort is een relais schakelen als hij naar laden of ontladen springt. Het is een tikje. Ik vind het niet spannend. Het geluid m.b.t. koeling van de batterij, gewoon nul. Je moet er met je oor tegen aan liggen om iets te horen. Mijn koelkast van 3 jaar oud hoor ik vele male beter. Ik zou me er geen zorgen om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
Devke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Het enige dat je hoort is een relais schakelen als hij naar laden of ontladen springt. Het is een tikje. Ik vind het niet spannend. Het geluid m.b.t. koeling van de batterij, gewoon nul. Je moet er met je oor tegen aan liggen. Mijn koelkast van 3 jaar oud hoor ik vele male beter. Ik zou me er geen zorgen om maken.
Mooi, dan kunnen we dat (en eerdere criticasters zonder batterij) ook afstrepen. Vergelijkbaar of minder dan geluid relais van omvormers van panelen in meterkast dus en ik verwarm/koel met airco's, wat altijd een lichte zoem heeft. Ga ik dus niets van horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Hoe ontgrendel je nu de maximaal 800W ontladen?
Ik kan daar niets over vinden.
Staat dat in de app? Of moet je dat bij HW aanvragen?

Mijn opstelling voldoet aan de gestelde eisen hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
Viper-NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Enige waar je even naar moet kijken is je fase verdeling. Als de zon er is en je levert terug op een andere fase dan je de batterij oplaad betekend dit dat je gedurende laden constant 1600 watt op een fase trekt. Een waterkoker is slechts een minuutje of 2 per keer.

Je wilt je grootverbruikers een beetje verdelen over de fases normaal gesproken. Het hangt dus af van je type omvormer 1 of 3 fase en de verdeling van je grootverbruikers over de fases.

Nu zal het met 1600 wel loslopen denk ik maar toch goed om even bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

hoevenpe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:27:
@HomeWizard_NL
Herkennen jullie je in de laadverliezen van hierboven? Zijn er nog ontwikkelingen om die 75% te optimaliseren, het verlies is imo aan de hoge kant voor een valide businesscase.
Eerder stond ergens een efficiëntie op de site aangegeven. Nu niet meer. Of ik kijk er overheen? Volgens mij was die 75% RTE zo'n beetje het slechtste opgegeven bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Vale Ouwe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:45:
Hoe ontgrendel je nu de maximaal 800W ontladen?
Ik kan daar niets over vinden.
Staat dat in de app? Of moet je dat bij HW aanvragen?

Mijn opstelling voldoet aan de gestelde eisen hiervoor.
Zover ik weet doe je dit zelf in de app. En ga je akkoord met dat je weet wat je aan het doen bent. Een disclaimer gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 10:23
Met dank aan collega met MicroGrid simulatiesoftware mijn data met kwartierwaardes afgezet tegen een 2.7 en 5.4 kW thuisaccu setup met als doel zelf-consumptie verhogen.

Model-conclusie 2.7 kW: 640 kWh laden / 580 kWh ontladen / 60 kWh verliezen.
Model-conclusie 5.4 kW: 940 kWh laden / 850 kWh ontladen / 90 kWh verliezen.

Terugverdientijd 2.7 kW scenario circa 7 jaar met meerekening van terugleverkosten (ca 125 Eur / 1MWh). Het 5.4 kW is economisch onhaalbaar, maar kosten zijn te overzien dus mogelijk plaats ik hem toch om zelf-consumptie te verhogen ...uiteindelijk draait immers niet alles enkel om geld.

Zodra ik de HW accu's heb (geen idee wanneer ze komen) zal ik ook de 'realiteit' volgen en later deze vergelijk updaten ter lering en vermaak. Ik hoop uiteraard dat impact groter is, maar vaak zijn we met zijn allen wat (te) positief :)

Achtergrond info: wij verbruiken 4.500 (4p incl. airco voor koeling in zomer) + 1.750 (WP in hybride opstelling) dus totaal 6.250 kWh (excl. laden elektrische auto). Aangevuld met 750m3Gas incl. warmwater-deel. Voor scenario berekening totaal verbruik verhoogd om (lage) terugleverkosten te elimineren, hetgeen realistisch is gezien de elektrische auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KizF9JBgPmUYiseJ9gt_fsd-7c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nf550bhq8EySQ3IXNLaatcyW.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Erik-1978 op 26-01-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Laatst online: 21:27
25 juni vorig jaar de aanbetaling van 50 euro gedaan.
Maar je kan niemand bellen en alleen contact met computer, later krijg je mailtje dat je geduld moet hebben .
Eind januari begin februari zou uitlevering er zijn.
Maar ik vind contact mogelijkheid zwaar ondermaats en vind het maar niks dat er al geleverd is en iemand met bloemen wordt onthaald omdat ie al op 25 juni besteld had

Zon gaat nu langer en meer schijnen dus maar hopen dat batterij eindelijk uitgeleverd word5

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Vale Ouwe

In de app. Zie onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kkj7TLtghUowBdFHsQAeH-6K_jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Anu4GRklMOgItsxHWxQjfN5o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2cTBCt1TW2t5Nsm9IuArfKASi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDhiYZSVcEn5w0x90fXBCeJc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:00:
[...]

We communiceren tussen de 70~90% efficiëntie, dit gaat over één kWh laden en ontladen.

Maar hoe efficient exact is afhankelijk van veel factoren. Cellspanning, grid spanning, temperatuur van de omgeving, hoe hard je laad en ontlaad etc. Grof gezegd kun je mogelijk gemiddeld 80% wel aannemen, maar dat verschilt per gebruik.

Onze omvormer hebben we geoptimaliseerd voor een zo vlak mogelijke verlies response. Hij is dus relatief efficiënter met lage vermogens dan andere omvormers, maar ook minder efficient met hoge vermogens dan omvormers die alleen voor piek vermogen zijn geoptimaliseerd.
@Aardedraadje staat op tweakers hier in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
Vraagje wat zijdelings met de batterij te maken heeft, gebruik al vanaf 2013 een KwH meter van Youless, log vanaf die tijd naar PVoutput. Is het mogelijk om met KwH meter van HW ook naar PVouput te loggen??

Bing

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
ivo1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:12:

Maar ik vind contact mogelijkheid zwaar ondermaats en vind het maar niks dat er al geleverd is en iemand met bloemen wordt onthaald omdat ie al op 25 juni besteld had
'De cursus omgaan met teleurstellingen vandaag gaat wederom níet door'.

Boektip voor vandaag: https://www.bol.com/nl/nl...besteld/9200000085089716/

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
@Devke

Ik zie dat je die 800W kan instellen? Als je nu kijkt naar Sessy (https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/), dan zie je dat de omvormer het efficiëntst is bij 50-60% laden. Je zou kunnen proberen om het maximale laadvermogen terug te schroeven naar 450-550W om te zien of dat verschil maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35

Remco2001

Ehm, ok...

[…]
Eind januari begin februari zou uitlevering er zijn
[…]
Je schrijft het zelf en het is vandaag pas 26 januari. Wat moeten ze nog meer communiceren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:30:
@Devke

Ik zie dat je die 800W kan instellen? Als je nu kijkt naar Sessy (https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/), dan zie je dat de omvormer het efficiëntst is bij 50-60% laden. Je zou kunnen proberen om het maximale laadvermogen terug te schroeven naar 450-550W om te zien of dat verschil maakt.
Je kunt er op klikken maar er valt helaas niets in te stellen. Zeker een goede tip van je en had hem met plezier willen testen. Hopelijk komt die mogelijkheid wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:42

fxs81

Julianadorp

bing69 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:21:
Vraagje wat zijdelings met de batterij te maken heeft, gebruik al vanaf 2013 een KwH meter van Youless, log vanaf die tijd naar PVoutput. Is het mogelijk om met KwH meter van HW ook naar PVouput te loggen??
Volgens mij moet dat wel kunnen, je kan in de app de api inschakelen volgens HW. Als je die dan invoert bij PVOutput dan zou het denk ik gewoon moeten werken.

"Lokale API inschakelen
Om externe systemen toegang te geven tot de gegevens van een Energy-apparaat, moet je de API per apparaat inschakelen. Dit doe je in de HomeWizard Energy-app.

Ga naar Instellingen > Meter > ''jouw meter'' en schakel Lokale API in."

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Maar je kan niemand bellen en alleen contact met computer, later krijg je mailtje dat je geduld moet hebben .

Zon gaat nu langer en meer schijnen dus maar hopen dat batterij eindelijk uitgeleverd word5
Voorlopig heb je eigenlijk niks aan je accu. Er zijn teveel wolken. Mijn opbrengst voor januari is de helft van die van 2024.

Met betrekking tot de HW batterij zijn er vertragingen. Dat zal je hebben met ieder nieuw produkt. Ze doen hun best om het zo goed mogelijk te laten verlopen maar sommige dingen kan je domweg niet testen. Daar moet je daadwerkelijk voor uitleveren. Vervoerders bijvoorbeeld, of gebruikers. Niet iedereen is een tweaker. Hun support moet dat wel kunnen handelen.

Je kan ook naar het filmpje van KetelKlets over de Marstek kijken. Die krijgen je doos wel op je deurmat, maar de handleiding staat vol fouten, onduidelijkheden en is deels geschreven voor een ander apparaat. Dan zit er nog een P1 meter bij met een hoop onderdelen die in de meterkast moeten. De Marstek wordt dus wel verscheept maar om nou te zeggen dat het "af" is. Nee. Zeker niet.

HomeWizard wil dat beter doen en dat heeft als consequentie dat wij geduldig moeten zijn. So be it.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Hoi ivo,

Heel veel mensen bestelde op 25 juni, de website ging er zelfs op plat. Het is logistiek en productiegewijs onmogelijk om iedereen op exact hetzelfde moment uit te leveren. We leveren uiteraard zo snel en soepeltjes uit als kan. Zelfs als je nu besteld moet je nog “lang” wachten. Morgen zal weer een gedeelte van de november batch bericht gaan krijgen dat ze die week geleverd kunnen worden. Alles gaat vanaf nu op volgorde van bestelling. Als je er vroeg bij was heb je hem het snelste. Nog even geduld en dan staat hij voor je deur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Vanaf hoe laat was het eigenlijk mogelijk om de batterij te bestellen? Hier iig niet gemerkt dat de site traag was en kon direct afrekenen. Dat was wel om 09:52, dat kon al wel eerder want ik zat nog te twijfelen om voor 1,2,3 of 4 te gaan :+

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Je kunt er op klikken maar er valt helaas niets in te stellen. Zeker een goede tip van je en had hem met plezier willen testen. Hopelijk komt die mogelijkheid wel.
Dat het gewoon lang duurt , er zou eerst in november uitgeleverd worden. En om dan nu te lezen dat iemand op 25 juni had besteld en er snel bij was het uitgeleverd heeft.
Zoals gezegd ook op 25 juni besteld en gewoon irritant dat datum niet vermeld kan worden
En nu gezegd wordt vanaf nu dat er de volgorde van bestellingen wordt aangehouden .

En ja als je vanaf juni besteld hebt mag ik het nu onderhand verwachten? Kom op zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:09
gielz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:35:
Vanaf hoe laat was het eigenlijk mogelijk om de batterij te bestellen? Hier iig niet gemerkt dat de site traag was en kon direct afrekenen. Dat was wel om 09:52, dat kon al wel eerder want ik zat nog te twijfelen om voor 1,2,3 of 4 te gaan :+
Vanaf 9.30 kon je bestellen.

Ik heb hem om 10.15 besteld en zit nog in de eerste batch, weet niet wanneer de eerste was uitverkocht.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CdVvG
  • Laatst online: 15-09 17:27
Wij hebben in de avond besteld (rond 23:00) en toen was de eerste batch al uitverkocht. Waren onderweg naar ons vakantie adres, las in de lunchpauze de mail en we hebben even nagedacht of we ze wilden en of we 1 of 2 batterijen zouden aanschaffen (het zijn er twee geworden). We wachten rustig af. Natuurlijk zie ik ze ook liever vandaag dan morgen komen, maar snap heel goed dat je dit zorgvuldig wil doen. Ondertussen volg ik gewoon de reviews die gepost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Dat het gewoon lang duurt , er zou eerst in november uitgeleverd worden. En om dan nu te lezen dat iemand op 25 juni had besteld en er snel bij was het uitgeleverd heeft.
Zoals gezegd ook op 25 juni besteld en gewoon irritant dat datum niet vermeld kan worden
En nu gezegd wordt vanaf nu dat er de volgorde van bestellingen wordt aangehouden .

En ja als je vanaf juni besteld hebt mag ik het nu onderhand verwachten? Kom op zeg
Ik denk dat je op iemand anders wilde reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Als ik in mijn bank app kijk heb ik om 11:00 de batterij aan betaald 25 juni.
Ik verwacht hem wel komende week.
Dat zal mooi zijn mijn panelen leveren nu al terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik zat iets later, rond 12:30 uur. Ik kreeg een mail dat ik in de november batch zit. Die was toen nog niet uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
HomeWizard_NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Hoi ivo,

Heel veel mensen bestelde op 25 juni, de website ging er zelfs op plat. Het is logistiek en productiegewijs onmogelijk om iedereen op exact hetzelfde moment uit te leveren. We leveren uiteraard zo snel en soepeltjes uit als kan. Zelfs als je nu besteld moet je nog “lang” wachten. Morgen zal weer een gedeelte van de november batch bericht gaan krijgen dat ze die week geleverd kunnen worden. Alles gaat vanaf nu op volgorde van bestelling. Als je er vroeg bij was heb je hem het snelste. Nog even geduld en dan staat hij voor je deur. :)
Zijn er daarna minder bestellingen per dag gekomen of lopen jullie de achterstand in door meer toe-/uitlevering?
Ik heb in september besteld voor de maartbatch, maar kreeg onlangs een mail (op dag dat Marstek uitgeleverd werd!) met de toezegging dat het eind februari/maart/begin april zou worden.
Je gaf eerder aan dat de 1e uitlevering slechts 5% van de novemberbatch was. Dan moet er nu nog 95% uitgeleverd worden van de novemberbatch in 4 weken en je geeft nu ook aan dat de mensen die nu bestellen ook "lang" moeten wachten. Nu heb ik geduld, maar ik krijg toch het onderbuikgevoel dat de toezegging in de mail aangaande de maartbatch dat deze weer gewoon zou lopen een broodje aap is om Marstekoverstappers te voorkomen en dat de maartbatch met eenzelfde vertraging als de novemberbatch pas in oktober wordt
uitgeleverd. Hoop uiteraard dat je kan aangeven dat mijn redenering onjuist is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
Weet je, gewoon afwachten. Je kunt niet verwachten dat ze bij wijze van spreken 100 busjes extra regelen om alles in 1 x uit te kunnen leveren als ze al zo'n grote voorraad hebben. Terwijl er wordt uitgeleverd gaat de productie lekker door. Geen idee hoeveel dat er per dag zijn.

Wees blij. Stel dat ze wel iedereen tegelijk zouden kunnen uitleveren qua logistiek, dan hadden we misschien nog wel maanden moeten wachten totdat er voldoende voorraad was, maar ik zou dan niet graag bij de support afdeling willen zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Viper-NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Zijn er daarna minder bestellingen per dag gekomen of lopen jullie de achterstand in door meer toe-/uitlevering?
Ik heb in september besteld voor de maartbatch, maar kreeg onlangs een mail (op dag dat Marstek uitgeleverd werd!) met de toezegging dat het eind februari/maart/begin april zou worden.
Je gaf eerder aan dat de 1e uitlevering slechts 5% van de novemberbatch was. Dan moet er nu nog 95% uitgeleverd worden van de novemberbatch in 4 weken en je geeft nu ook aan dat de mensen die nu bestellen ook "lang" moeten wachten. Nu heb ik geduld, maar ik krijg toch het onderbuikgevoel dat de toezegging in de mail aangaande de maartbatch dat deze weer gewoon zou lopen een broodje aap is om Marstekoverstappers te voorkomen en dat de maartbatch met eenzelfde vertraging als de novemberbatch pas in oktober wordt
uitgeleverd. Hoop uiteraard dat je kan aangeven dat mijn redenering onjuist is :/
Je redenering is onjuist. We zijn gecontroleerd aan het opschalen. Verwachting is vanaf morgen 25% van de november batch in uitlevering te hebben. We gaan in de komende 4 weken met x 30 versnellen in vergelijking met afgelopen week. 😁

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 26-01-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
HomeWizard_NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Je redenering is onjuist. We zijn gecontroleerd aan het opschalen. Verwachting is vanaf morgen 25% van de november batch in uitlevering te hebben.
Top, soms is het heerlijk dat ik het onjuist heb oOo

Dit is zo' n moment _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:30
peterbier schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:21:
Als ik in mijn bank app kijk heb ik om 11:00 de batterij aan betaald 25 juni.
Ik verwacht hem wel komende week.
Dat zal mooi zijn mijn panelen leveren nu al terug.
Even gecheckt, ik heb pas rond 21.30 de aanbetaling geplaatst op de 25e. Ik zit dus ook niet vooraan in de maart batch ga ik vanuit.
Als er nu wat mensen uit de november batch afhaken .. de ėėn zn ongeduld is de ander zn batterij, zeg ik.

Enne.. vandaag eindelijk weer noemenswaardige koperen ploert hier, zelfs al weer teruggeleverd aan mn vrienden van Liander.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 15:27

headout

Oi oi!

Ivo, je punt is best duidelijk inmiddels. Los het met @HomeWizard_NL op, annuleer je bestelling of weet ik wat. Val ons er niet verder mee lastig, daarvoor lijkt me dit topic niet bedoeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JohnSnow
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-03 09:39
Ivo, doe je zelf een lol, bestel een Marstek. Kun je na levering gaan lopen klooien en daarover klagen. Dezelfde onrust was er bij Evapower, die wordt nu ook rustig aan uitgeleverd en iedereen is tevreden.

Het verhaal van Homewizard is voor mij als buitenstaander prima te volgen en juist het feit dat ze gefaseerd leveren spreekt in hun voordeel ten opzichte van de bedrijven die half functionerende batterijen leveren op dit moment omdat ze bang zijn de eerste rij van 5000 consumenten te missen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ivo1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Dit verhaal blijft gelu. , want je weet wat er moet worden besteld nav inschrijving en aan betaling.
En zolang ik het restant niet kan betalen wat ik wel gelijk wil doen krijg ik dus nog niks

Hele douane , leverings verhaal klopt niet.
Als er 10 aanbetaling zijn bestel je er 10 , zijn die binnen lever je die uit.

Nu lijkt het meer op soort van piramide waaruit wisselend geleverd wordt

En blijft communicatie naar klant gewoon zeer slecht.
Want zeg dan niet levering is vertraagd het wordt nog november.
En nu het wordt eind januari cq begin februari.

Er is intern dus gewoon niet alles geheel op orde
En zodra ze binnen zijn en jij bent de eerst volgende krijg je een mail. Hier zit vaak nog geen enkele dag tussen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:44

HvM

Tijd voor een vrolijke noot...

Ik vermaak me kostelijk met alle voorpret hier op Tweakers... ik zit in maart-batch en heb alle vertrouwen in een goede afloop. Prachtige posts van Devke, waarvoor dank !

En ook goed dat HW zelf ook reageert op posts alhier. We worden op onze wenken bediend want op veel vragen snel een antwoord uit 1e hand. En meer dan dat: de knop om vanaf het net te laden is ook al geïmplementeerd. Mooi !

Intussen heb ik me vermaakt met het plaatsen van 4 WCD's op 1 nieuwe groep zodat ik van start kan zodra de (twee) batterijen geleverd zijn. Ja, ik reken erop dat, bij positieve ervaringen, er een 2e bestelling met nog eens 2 batterijen gaat komen. Waarschijnlijk zodra het salderen eraf gaat.

O ja, ik plaats ze in de bijkeuken. Waar eerst de CV-ketel hing -sinds kort van het gas af- .
Temperatuur is daar altijd 18-20 graden.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
Beste Ivo,

Je kunt beter wachten tot er over drie jaar thuis batterijen bij de Action liggen. Bij de early adopters willen horen dat kun je niet aan zo te zien, het is simpelweg niks voor jou. Cancel die bestelling, ga klagen bij SBS6 of weet ik waar en laat ons verder genieten van onze voorpret.

Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben ook blij met zorgvuldigheid en kwaliteit boven snelheid, hetgeen je tegenwoordig niet meer zo vaak ziet. Je merkt dat ze graag een reputatie hoog houden.

Verder mag je best kritisch zijn natuurlijk. Maar je moet ook reëel blijven. Een compleet nieuw product opschalen en leveren met een enorme backorder: dat is best een uitdaging ten opzichte van het bestel- en leveringsprogramma van de “reguliere” producten (wat altijd perfect loopt overigens).

Ik vind de communicatie hier op het forum overigens top. Ben volledig op de hoogte :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
Chupachups schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Even gecheckt, ik heb pas rond 21.30 de aanbetaling geplaatst op de 25e. Ik zit dus ook niet vooraan in de maart batch ga ik vanuit.
Als er nu wat mensen uit de november batch afhaken .. de ėėn zn ongeduld is de ander zn batterij, zeg ik.

Enne.. vandaag eindelijk weer noemenswaardige koperen ploert hier, zelfs al weer teruggeleverd aan mn vrienden van Liander.
Ik op 15 september. Novemberbatch was volgens mij toen net vol. Moet dus ergens in 1e helft van de maartbatch zitten denk ik. We zien wel.
Vandaag ook weer 9,5kwh x 6ct van de 20,2kwh zon teruggeleverd. Met de 2 HW had ik netto 4,8kwh x 13ct (62,5ct) kunnen besparen. Wie het kleine niet waardeert...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laten we het informatief houden. Ik snap de frustraties best. Als je iets koopt wil je het snel hebben. Fair enough. Uit ervaring heb ik gezien dat @HomeWizard_NL netjes een snelle en correcte uitlevering doet van de batterij. Ze geven zelfs ook de beloofde support. Is het raar dat dit gefasseerd gebeurd? Nee. Het is een nieuw product en HW wilt ook iedere klant support kunnen geven.

Nogmaals ik begrijp het best allemaal wel maar een beetje hier elkaar de kat afvangen gaat het hele proces niet sneller maken. Het komt goed. Ben ik van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
JanHenk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:52:
Ik ben ook blij met zorgvuldigheid en kwaliteit boven snelheid, hetgeen je tegenwoordig niet meer zo vaak ziet. Je merkt dat ze graag een reputatie hoog houden.

Verder mag je best kritisch zijn natuurlijk. Maar je moet ook reëel blijven. Een compleet nieuw product opschalen en leveren met een enorme backorder: dat is best een uitdaging ten opzichte van het bestel- en leveringsprogramma van de “reguliere” producten (wat altijd perfect loopt overigens).

Ik vind de communicatie hier op het forum overigens top. Ben volledig op de hoogte :)
En daar gaat het mede mij om heb hier meer info gekregen dan ik dat zelf via homewizard heb gekregen en dat stoort deze jankerd enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Aardig wat posts om terug te lezen maar @ivo1969 hoe laat heb je besteld?

[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 26-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
gielz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:59:
Aardig wat posts om terug te lezen maar @ivo1969 hoe laat heb je besteld?
25 juni 12:49 was bestelling ontvangen bij homewizard en 12:48 50 euro bij ing afgeschreven

[ Voor 10% gewijzigd door ivo1969 op 26-01-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Viper-NL schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ik op 15 september. Novemberbatch was volgens mij toen net vol. Moet dus ergens in 1e helft van de maartbatch zitten denk ik. We zien wel.
Vandaag ook weer 9,5kwh x 6ct van de 20,2kwh zon teruggeleverd. Met de 2 HW had ik netto 4,8kwh x 13ct (62,5ct) kunnen besparen. Wie het kleine niet waardeert...... :+
Het was voor korte duur hier hoor 🤣🙈. gewoon het grijze doek weer. Maar 3.1 kWh waarvan 2.6 kWh eigen verbruik (25% in de batterij nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
Devke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Het was voor korte duur hier hoor..... gewoon het grijze doek weer. Maar 3.1 kWh waarvan 2.6 kWh eigen verbruik (25% in de batterij nog).
Moeten we toch die door jou eerder gevraagde verlengsnoer gaan aanleggen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Het was voor korte duur hier hoor 🤣🙈. gewoon het grijze doek weer. Maar 3.1 kWh waarvan 2.6 kWh eigen verbruik (25% in de batterij nog).
Ik heb het opgemaakt in de wasmachine en de verwarming. Vattenfall kreeg die ene kW die ik niet zelf op kreeg op dat moment.

Een kwart van de bestellingen na morgen op uitlevering, ik denk dat ik morgen wel een mailtje ga krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
ivo1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:02:
[...]

25 juni 12:49 was bestelling ontvangen bij homewizard en 12:48 50 euro bij ing afgeschreven
25-juni

14:10 2 batterijen zitten in batch november

14:18 1 batterij zit in maart
14:23 1 batterij zit in maart

Dus ik zit deels aan het einde van de eerste batch! Maar geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarvoor kan je de Rapporteer knop gebruiken, dan krijgen de mods voor dit forumonderdeel (dat ben ik niet) daar een melding van.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Duidelijk, Dank je.

Ik zie net dat ik pas 25 juni er 3 besteld heb, dus het duurt nog wel even voor ik aan de beurt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Ik pas op 26 juni dus jullie mogen lekker beta testen voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Even in de glazenbol 25% pakken van de periode 09:30 totdat de batch was uitverkocht. :+

Maar als ze maandag opschalen en dat loopt goed. Devke de beta tester heeft zich aardig in het zweet gewerkt. Dan zou je op 27-01 op 25% zitten, 03-02 op 50% etc.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35

Remco2001

Ehm, ok...

Mijn opstelling is klaar voor de 3 bestelde batterijen! Heb er nog precies genoeg plek voor! :)

Afbeeldingslocatie: https://img.gva.be/w07VwjBQ1OQiK_GRaTQsHkVkxOk=/1280x853/smart/https%3A%2F%2Fstatic.gva.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2024%2F10%2F29%2F61717e2c-e913-45fb-8697-c49f36ed5baf.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Remco2001 op 26-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Remco2001 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:19:
Mijn opstelling is klaar voor de 3 bestelde batterijen! Heb er nog precies genoeg plek voor! :)

[Afbeelding]
Jij hebt een adresje waar je de komende tijd op de bank kan crashen :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Eerder stond ergens een efficiëntie op de site aangegeven. Nu niet meer. Of ik kijk er overheen? Volgens mij was die 75% RTE zo'n beetje het slechtste opgegeven bereik.
70-90% RTE stond er op de website.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik zoek nog een plekje voor m’n accu. 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANnCljhSPxL--s5ls-_119f7Hww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmjU0gJnOx8cODQWeftqDEyp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 59 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.