"Vol gas en dan in de relax stand"
Gisteren was het tijd voor een nieuwe test. Proberen een lente/zomeravond na te bootsen. Hoe gaat de batterij zich manifesteren als hij alleen voor avond en nachtverbruik wordt ingezet als we allemaal onze benen languit op de bank droppen of zouden willen droppen.
Tijdens deze test was de omgevingstemperatuur van de batterij lager natuurlijk dan de zomerse waardes zouden kunnen laten bereiken. Echter wel iets hoger dan de dag ervoor. Een ruime 2 graden.
Rond half 4 de batterij handmatig een zet gegeven. Laden maar. Vol gas. Ik gaf gister aan dat het laden bijna 5 uur duurde, foutjuhhhh het zijn er bijna 4. Kwam ik gisteravond achter toen ik zag dat de batterij eerder vol was dan verwacht. Gooi dit maar onder het kopje (over)enthousiasme ;-P
Tegen 19:30 uur was de batterij vol. Sprong direct in de NOM stand. Mooi. Hoelang gaat het duren voor de batterij leeg is.
Ik heb eens gekeken naar de laadverliezen van 2 dagen.
Let op dit zijn alleen de verliezen die komen kijken bij laden, niet ontladen!. De temperatuur was namelijk gisteravond wat hoger dan de dag ervoor. Wel viel daarbij op dat de batterij eigenlijk zijn omgeving niet verder verwarmde. Mooi. Onderstaand een plaatje van de temperatuur ontwikkeling van de omgeving tijdens laden.
Maar hoe zit het nu met het "oplaadverlies". Dat heb ik hieronder weergegeven.
Edit : De temperatuurwaarden moeten omgedraaid worden in het overzichtje.
Oplaadverlies kon ik testen omdat er vol gas beide dagen geladen werd alleen met een andere omgevingstemperatuur. Goed is om te zien dat het laadverlies wat afnam. 1% minder t.o.v. de dag ervoor. De omgevingstemperatuur was iets hoger dan de dag ervoor. Dat biedt perspectief. 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar ik zie het als een pluspunt. Er is te zien dat ik niet reken met een batterijcapaciteit van 2,7 kWh. Er wordt gerekend met 92% van deze capaciteit. Navraag bij HW leert dat 8% ook echt gebruikt wordt voor bescherming van de batterij. De rest is bruikbare capaciteit. 2,7 kWh is voor de duidelijkheid dus bruto!
De NOM stand. Hoe ziet dat plaatje er nu uit. Hieronder het plaatje van gisteravond en vandaag. Er is precies te zien hoever de batterij hier komt in de NOM stand.
Mooie vlakke lijnen. De batterij houdt de vraag van de woning mooi in balans. De hele nacht overbruggen was nog niet mogelijk. Dit komt omdat de batterij om 19:30 uur al vol was (my bad). In de zomer maanden leveren we hier nog terug tot rond 21:00 uur. De nacht is dus wat langer op te vangen. Het zal daarnaast eerder licht worden. In mijn situatie ga ik dus een eind komen met het doel avond en nacht opvangen.
Hoe ziet de energieleverancier nu de NOM. Zoals hieronder weergegeven houdt de batterij hem echt netjes op NOM.
Het laadverlies over de afgelopen sessie? De RTE blijft rond de 75%. Er was een kleine voorsprong met opladen maar ik denk dat door mijn situatie het ontladen op wellicht iets minder efficiëntere waarden het de RTE wat drukt.
Om een indruk te krijgen hiervan onderstaand de ontlaadvermogens van de batterij gedurende de avond en nacht grafisch weergeven in de app.
Weer een leuke testcase afgerond. Vandaag laat ik hem volledig zijn gang gaan. De zon begint door te komen. De komende dagen laat ik de batterij lekker zijn gang even gaan. Een wat langer meetmoment. Hopelijk komen er dan snel meer ervaringen bij zodat er goed te vergelijken is met elkaar maar ook te leren. Daar is immers dit alles voor bedoeld na natuurlijk het plezier eraan. Zodra ik weer een update heb post ik hem. Vraag gerust ook. Hopelijk heeft het weer wat meer inzichten, maar ook leesplezier gebracht.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.