• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02
Je was me net voor :)

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:43
Nom lijkt mij onmogelijk te bereiken voor me , maar toch lijkt een 5kwh batterij (of meerdere kleinere in dit geval ). Om toch het eigen verbruik op te krikken ' for the greater good'.
En omdat er een digitale teller aankomt. Maar echt peak saving zal er -hier- toch niet echt inzitten.

Hier:
- 3600 wp zonnepaneel omvormer
- ev paal 22kwh momenteel begrensd op 11 kWh ( load balancing kabel voor p1 hangt los)
- inductie kookplaat 7,2 kWh
- inbouw hoge druk stoomoven 5,2 kWh
- rest standaard grootverbruikers als vaatwas , was machine, droogkast.

Heb een 22 kwh aansluiting die binnenkomt.

Ik kijk dan ook met smart naar eventuele 'slimme' ha integraties om geen nutteloze loads 'ev laden' nodeloos af te dekken met een aantal hw batterijen. 5kwh tov een ev batterij zet echt geen zoden aan de dijk natuurlijk.

Edit: toevoeging ivm ha int en foto laad sessie ev van vandaag ,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47R_Wd1uS5CgCzxKlzz0zj2qAn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGSwiCVgfJ7BeXGOYwAg3nZ7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door blahenazo op 23-01-2025 19:39 ]

Maarren schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Zit er eigenlijk iets van een soort dode band tussen laden en ontladen, of probeert die echt heel strak op nul te regelen? In het laatste geval is die op een dag zoals vandaag waarschijnlijk wel vaak in echt hele lage vermogens aan het laden en ontladen, wat niet heel goed voor de efficiëntie zou zijn.
Wat je ziet is dat hij zo strak mogelijk op NOM gehouden wordt. Het laden begint met lage vermogens. Er moet eerst overschot opgebouwd worden en het duurt even voordat er een beetje power komt. Dat zal ook liggen aan de orientatie van de panelen. Hier ZZW. 3320 Wp. In dat onderste stuk zit dus denk ik het nodige verlies. Is een aanname want het testen is pas begonnen. Laden is binnenkort vol te sturen. Ontladen niet. Bijvoorbeeld pas vanaf 300 Watt. Random getal.

In het plaatje zie je vandaag. NOM en de laad en ontlaad vermogens van de batterij vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR6C1LTAKUM4FiWQgUJWCjvydw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OglNIA5HTWben70TQ2GAwHgk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Das91c6Mdm4aqVreBZSl5P7ARM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5bs6rMzefdwDsUarVkpLe0t.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
blahenazo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:23:
Nom lijkt mij onmogelijk te bereiken voor me , maar toch lijkt een 5kwh batterij (of meerdere kleinere in dit geval ). Om toch het eigen verbruik op te krikken ' for the greater good'.
En omdat er een digitale teller aankomt. Maar echt peak saving zal er -hier- toch niet echt inzitten.

Hier:
- 3600 wp zonnepaneel omvormer
- ev paal 22kwh momenteel begrensd op 11 kWh ( load balancing kabel voor p1 hangt los)
- inductie kookplaat 7,2 kWh
- inbouw hoge druk stoomoven 5,2 kWh
- rest standaard grootverbruikers als vaatwas , was machine, droogkast.

Heb een 22 kwh aansluiting die binnenkomt.

Ik kijk dan ook met smart naar eventuele 'slimme' ha integraties om geen nutteloze loads 'ev laden' nodeloos af te dekken met een aantal hw batterijen. 5kwh tov een ev batterij zet echt geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Besef dat deze oplossing maximaal 800W van je net afname compenseert. Je staat niet de hele dag te koken, de was te doen etc. Dus pak je grafiek van je domotica erbij en zet een lijn bij 800W. Alles eronder is voor de batterij, alles erboven is net. Accepteer je de pieken die je niet kan afdekken? Prima. Dan is dit wat voor jou. Accepteer je het niet, dan moet je kijken naar iets anders met bijvoorbeeld een 5 of 10kW omvormer.

Let wel, hoe meer je wilt, hoe duurder het gaat worden.

Voor mezelf zou ik op koken en koffie zetten na de hele dag nom kunnen draaien op 800W.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat je je teveel blind staart op de grafieken en de waardes :P . Ik heb een tijd in het Sessy topic meegelezen, en ben onderhand aan mijn 2e Tesla bezig. De eerste had NMC cellen, de huidige heeft LFP cellen.

NMC cellen hebben als voordeel dat de spanning over de cellen redelijk varieert naarmate de cellen voller of leger zijn. Je kan bij een bepaald voltage precies bepalen wat de lading is. Om meerdere redenen was het niet aan te raden om je NMC Tesla tot 100% te laden.

LFP cellen hebben een veel plattere curve. Daar is amper verschil tussen een zo goed als lege cel en een bijna volle. Richting 0 stort het in en richting 100 loopt het pas hard op. Sessy eigenaren (LFP) melden dan ook dat hun monitoring aangeeft dat de Sessy vol is, maar dat er nog wel volle bak geladen wordt. Blijkbaar dus nog niet vol.

Voor de Tesla met LFP cellen geldt dan ook een ander advies dan die met NMC cellen. Om te zorgen dat de auto weet hoe vol de batterij is moet deze regelmatig gecalibreerd worden. Het advies is dan ook om deze minstens 1 keer per week tot 100% te laden.

Dus hoe goed de HW batterij ook is, als deze niet eens in de zoveel tijd tot 100% laadt dan krijg je last van een soort charge drift die gekke dingen gaat laten zien. Dat lost zich vanzelf op als de batterij weer eens vol geladen is.

Dit geeft het goed weer :

[Afbeelding]

Edit : laat ik @HomeWizard_NL ook even een nudge geven. Ik weet niet of ze alles lezen.
Hey, dat lijkt wel heel erg op mijn bericht incl. plaatje ;) Taro in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• blahenazo
asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Besef dat deze oplossing maximaal 800W van je net afname compenseert. Je staat niet de hele dag te koken, de was te doen etc. Dus pak je grafiek van je domotica erbij en zet een lijn bij 800W. Alles eronder is voor de batterij, alles erboven is net. Accepteer je de pieken die je niet kan afdekken? Prima. Dan is dit wat voor jou. Accepteer je het niet, dan moet je kijken naar iets anders met bijvoorbeeld een 5 of 10kW omvormer.

Let wel, hoe meer je wilt, hoe duurder het gaat worden.

Voor mezelf zou ik op koken en koffie zetten na de hele dag nom kunnen draaien op 800W.
Volledig akkoord. Daarom ook dat 2 hw batterijen nog steeds tot een mogelijkheid horen -als projectje-.
Maar een ev afdekken , daar gelooft toch niet in de huidige markt van thuis batterijen,.... Daar moet je al een stevige zonne paneel - batterij setup voor hebben. En ik besef goed dat deze oplossing dit ook niet wil zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door blahenazo op 23-01-2025 20:02 ]

• blahenazo
Of echt een minimaal aan kilometers per dag voor doen.

• asing
Ik zit niet in dat topic :) , dus alle overeenkomsten zijn toeval :+

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
blahenazo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Volledig akkoord. Daarom ook dat 2 hw batterijen nog steeds tot een mogelijkheid horen -als projectje-.
Maar een ev afdekken , daar gelooft toch niet in de huidige markt van thuis batterijen,.... Daar moet je al een stevige zonne paneel - batterij setup voor hebben. En ik besef goed dat deze oplossing dit ook niet wil zijn.
Je moet het zo zien. De HW batterij is de Dacia Sandero die je voor lage kosten met je gezin naar de wintersport kan rijden. Je kan ook een Audi A6 Quattro Allroad pakken met een dikke V6 voorin. Kom je er ook. Iets comfortabeler, en een uurtje eerder. Kost alleen veel meer. :P

Als projectje kan je er 4 stapelen op een eigen groep. Dan kan je wel 3200W afsnoepen. Ik heb vanavond even gecheckt en de 11kW inductieplaat stond een hamburger te bakken en de 1700W airfryer was bezig met friet. Dat trok 3kW en daar moet ik nog 1.5kW van afrtekken voor de airco die staat te verwarmen. Met andere woorden, de aansluitwaarde is fors maar het verbruik valt mee.

asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Ik zit niet in dat topic :) , dus alle overeenkomsten zijn toeval :+
;), dan was het deze als reactie op een bericht van jou: Taro in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 23-01-2025 20:26 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• blahenazo
Ik heb nog een analoge teller , dus met uitzondering van enkele wall plugs in ha ,heb ik weinig data.

Maar zelfs dan nog zegt mijn buikgevoel , 2 is voorlopig voldoende (als projectje) dan zie ik binnen een paar jaar wel ;).

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 23-01-2025 20:30 ]

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 15:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9al0DcGBilSZ7lehg9uJBrMLMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlYNuOvHcOK3NX0eb9bw0C3t.jpg?f=fotoalbum_large

Hij kan niet samen met de magnetron op een stekkerblok van de action kwam ik achter...

#isnogniet1april #konhetnietlaten

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:12
arjen888 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:32:
[Afbeelding]

Hij kan niet samen met de magnetron op een stekkerblok van de action kwam ik achter...

#isnogniet1april #konhetnietlaten
Gebruik dan wel een plaatje van een Nederlandse stekkerdoos, nu is het niet geloofwaardig.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:12

Winkiller

De Mopperpot

asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:21:
[...]
Dat is inderdaad een optie bij PostNL, DHL en andere pakketdiensten. Dit wordt echter verstuurd met TransMission. Ik verwacht een vrachtwagen met een palletwagen :P . TransMission kent die optie niet. Dus ze nemen het dan weer mee en daarna moet je een bezorgafspraak maken. Ik doe liever de deur open zodat het binnen staat. :)
Geen idee waar je woont maar je kan het ook zo regelen dat je hem kunt afhalen bij een vestiging van Trans Mission maar dat zal je ook wel niet zien zitten. Geheel jouw probleem :+

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:55
mrme12345 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:03:
[...]
Beetje respect en begrip naar deze mensen zou ook mooi zijn. Zo weer on topic, kon het even niet laten ;-)
Nog 1x reageren dan.
Ik wil best respect tonen richting deze mensen maar van de 4 pakketdiensten die hier aan de deur komen is er 1 bedrijf die dat doet. En als je zo met spullen omgaat van mensen ben je niet goed bezig.
En ik snap dat de druk hoog is maar dat betekend niet dat je er met de pet naar moet gooien.
Als het warm/heet weer is vraag ik ook of ze een fles koud water of iets anders willen drinken, of hun waterfles willen vullen.
..

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
Wat gebeurt er met de accu als mijn airco’s draaien? Mijn. Airco’s geven zeg maar 1700W bij verwarmen. Dan is de accu in 90 minuten leeg toch? Zijn er mensen die ook verwarmen met airco’s en in bezit zijn van een accu?
Verwarm ook met airco. 2x buiten en 4x binnenunit. Twee accu's besteld, maar als maartbatch nog ff wachten helaas. Accu ontlaad 800 watt, grofweg dus iets meer dan 3 uur en een beetje.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 16:21

aip

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
Wat gebeurt er met de accu als mijn airco’s draaien? Mijn. Airco’s geven zeg maar 1700W bij verwarmen. Dan is de accu in 90 minuten leeg toch? Zijn er mensen die ook verwarmen met airco’s en in bezit zijn van een accu?
Geven, of gebruiken ze 1700W. Dat maakt bij een COP van 3 ofzo nogal wat uit.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 16:59

HE1

Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Wat je ziet is dat hij zo strak mogelijk op NOM gehouden wordt. Het laden begint met lage vermogens. Er moet eerst overschot opgebouwd worden en het duurt even voordat er een beetje power komt. Dat zal ook liggen aan de orientatie van de panelen. Hier ZZW. 3320 Wp. In dat onderste stuk zit dus denk ik het nodige verlies. Is een aanname want het testen is pas begonnen. Laden is binnenkort vol te sturen. Ontladen niet. Bijvoorbeeld pas vanaf 300 Watt. Random getal.

In het plaatje zie je vandaag. NOM en de laad en ontlaad vermogens van de batterij vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe moet ik die stippellijn grafiek lezen in de batterij grafiek?

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-10 16:18

joeri1

Cloud Engineer

HE1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Dat is het percentage van de batterij zelf, waardes staan links op de y-as.
HE1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Wat @joeri1 aangeeft. De SoC van de batterij. Deze waarde staat ook naast het symbooltje rechtsboven in in dezelfde grafiek. Dan als getal.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:22

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Gebruiken bij verwarmen
aip schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Geven, of gebruiken ze 1700W. Dat maakt bij een COP van 3 ofzo nogal wat uit.

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2

Al dat gedoe rondom NOM en de pieken door inductieplaten/airco's etc... de batt. is effectief, per lading, 2.5kw voor gebruik!

Daar dek ik mijn gebruik niet mee af... ik zet de batt. om max 300w terug leveren (standby-verbruik) zodat ik zonder de pieken af te vangen op NOM ben. Daarna eens kijken hoe ik de pieken slimmer over de dag kan verdelen waardoor mijn standby-verbruik hoger uitkomt en de pieken dus minder worden... meten is weten...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V155 - CT003 V117 - BMS 216 - Modi: AI | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• crbnnw
  • Laatst online: 20:42
Zojuist in de Apple App Store:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9vxUYiR5k0W53uqVPcSlWS9xLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WucpTfb3UBkm0rCohMNroYSt.jpg?f=fotoalbum_large
@Devke jij moet nu flink aan de slag. Kom maar op met die RTE’s

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• asing
Is Devke nu de enige hier die een betaallinkje heeft ontvangen of worden er inmiddels weer links uitgestuurd?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij was er nog 1 andere hier in het topic die zich wel gemeld heeft dat hij de betaallink had gehad. Maar daarna niet verder zien posten.

Erg gelimiteerde eerste verzending volgens mij :)

Heb hier alles vrij gezet om hem te plaatsen. Spreadsheets die ik gebruik aangepast op de nieuwe situatie. Nu dus verder afwachten. (Zon ook besteld, maar die heeft vertraging.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

asing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:29:
Is Devke nu de enige hier die een betaallinkje heeft ontvangen of worden er inmiddels weer links uitgestuurd?
Dit is de laatste info van Homewizard zelf. Laten wij hopen dat er in het selectieve uitleverclubje ook mensen zitten met 2-4 batterijen.

Er kan iig nu vollop getest worden met de “hier is de zon” knop in de app om hem vol te laden.
zelfs als je op 25 juni hebt besteld, is er een kans dat je niet bij de januari/februari levering zit maar die van maart. Als je eerder een mail hebt ontvangen dat je levering voor januari/februari is geschat, dan krijg je voor in de komende weken een mail. Of dat morgen, volgende week of mid februari is, hangt af van hoe snel je was op 25 juni. We gaan de lijst op chronologische volgorde af 😄

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• asing
gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Dit is de laatste info van Homewizard zelf. Laten wij hopen dat er in het selectieve uitleverclubje ook mensen zitten met 2-4 batterijen.
De bedoeling van het selectieve uitleverclubje was om de kinks uit het proces te krijgen. Ik hoop dat ze niet tegen te erge zaken aan zijn gelopen.

Anders wil ik mij wel als vrijwilliger opgeven.

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:22
blahenazo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:27:
Ik heb nog een analoge teller , dus met uitzondering van enkele wall plugs in ha ,heb ik weinig data.

Maar zelfs dan nog zegt mijn buikgevoel , 2 is voorlopig voldoende (als projectje) dan zie ik binnen een paar jaar wel ;).
Als je een analoge teller hebt, dus geen slimme meter denk ik dan, dus geen P1 gat en dus geen P1 meter van HomeWizard, hoe wil je dan de batterijen gaan aansturen? Of mis ik iets?

• blahenazo
pizzapieter schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Als je een analoge teller hebt, dus geen slimme meter denk ik dan, dus geen P1 gat en dus geen P1 meter van HomeWizard, hoe wil je dan de batterijen gaan aansturen? Of mis ik iets?
Digitale meter komt in eerste week van februari (dreig brief al ontvangen en afspraak ligt vast)
Daarom ook dat ik een paar weken geleden aan ha begonnen was. Omdat ik mij nu feitelijk iets van begin aan te trekken ,..... Hiervoor trok ik mijn er enkel iets van aan op de eind afrekening. 0 op dag tarief en een stuk op nacht tarief ( want met dag/nacht zonnepanelen is niet optimaal ) maar toen ik jaren geleden wou veranderen kon dat enkel met digitale tell... *Klik* laat maar ;)

[ Voor 32% gewijzigd door blahenazo op 24-01-2025 12:06 ]

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-11 12:04

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

De Home Wizzard app op mijn iPhone is bevroren, ik krijg er geen beweging in. Op tablet en laptop werkt het wel. Enig idee hoe op te lossen?

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-11 18:34
Tunnelplan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:05:
De Home Wizzard app op mijn iPhone is bevroren, ik krijg er geen beweging in. Op tablet en laptop werkt het wel. Enig idee hoe op te lossen?
App volledig afsluiten en opnieuw openen. In het ergste geval een keertje opnieuw installeren.

• fredhuizinga
  • Laatst online: 06:25
pizzapieter schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb begrepen dat de hw accu binnenkort ook kan samenwerken met alleen de kWh meter van HW. Dan zou je nog met de analoge teller doorkunnen...

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:20:
[...]

@Devke jij moet nu flink aan de slag. Kom maar op met die RTE’s
Ik kan de app nog niet updaten. Heb begrepen dat android net iets later is. Ios zou wel al kunnen. Zo de telefoon ff kapen van een puber 🙈😜

Nee @Starck heeft hem ook ontvangen al eerder. Ik verwacht binnenkort daar ook reviews van 😊

Kijk. Hierbij wat screens. De batterij is aan het laden geslagen 😊.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccgttKeE3eANNB5Lrihujc88Tzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7J6Cuspis9e6GfkYIM6rECIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcFvRlXMslcxAp2Yykkt7C7B_nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFisifDAo6VIoKoryLf2dpi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA1QPIe3GTARIQJjks1jBTmQm-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF3TtS7Rq3sEVkxGkaOobi12.jpg?f=fotoalbum_large

To be continued.......

• blahenazo
Zou feitelijk wel grappig zijn als je er meerdere had. Als de andere gaan nommen.

Voordat iedereen gaat roepen , ik zie zelf in de screenshot dat het over een batterij groep setting gaat , dus tenzij je meerdere groepen maakt , het niet zal voorvallen.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 15:57
Als mijn batterijen uitgeleverd worden wil ik gerust wat feedback geven over het gedrag bij 2 of 3 accu's :)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• ArthurMorgan
  • Niet online
blahenazo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:50:
Zou feitelijk wel grappig zijn als je er meerdere had. Als de andere gaan nommen.

Voordat iedereen gaat roepen , ik zie zelf in de screenshot dat het over een batterij groep setting gaat , dus tenzij je meerdere groepen maakt , het niet zal voorvallen.
Het gaat er niet eens om dat het een groep is. De batterijen worden aangestuurd door de P1 meter. Dus niet de batterij zelf die vraagt of levert op eigen commando.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hij is vandaag thuis afgeleverd. Er ging iets mis met verzending via DHL, nu via Transmission ging het wel goed.

Ik zal het weekend er mee aan slag :)
Starck schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Hij is vandaag thuis afgeleverd. Er ging iets mis met verzending via DHL, nu via Transmission ging het wel goed.

Ik zal het weekend er mee aan slag :)
Top! Heel veel plezier. Ben gelukkig niet alleen meer op tweakers..... die groepsdruk hier 🤣🤣🤣.

Alle gekheid op een stokje. We zijn met zn alle denk ik ook benieuwd naar jouw ervaringen 👍💪

• blahenazo
ArthurMorgan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Het gaat er niet eens om dat het een groep is. De batterijen worden aangestuurd door de P1 meter. Dus niet de batterij zelf die vraagt of levert op eigen commando.
Tenzij je op de handmatige optie klikt (p1, speelt geen rol hierbij) en daar gaat het nu net over in mijn post. Want je switcht letterlijk de werk modus van de groep.

[ Voor 6% gewijzigd door blahenazo op 24-01-2025 13:33 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
fredhuizinga schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Ik heb begrepen dat de hw accu binnenkort ook kan samenwerken met alleen de kWh meter van HW. Dan zou je nog met de analoge teller doorkunnen...
Ja, dat is hier al eens beloofd. Maar, daarvoor moet de kWh-meter ook naar de API versie 2 en wellicht nog wat andere firmware krijgen. Dat staat denk ik wel op de roadmap maar is volgens de documentatie van API v2 nog niet in ontwikkeling.

Die markt lijkt me een stuk kleiner dus ik gok niet echt prio...

Wat moet je ook met een thuisbatterij met een analoge draaischijfmeter... Laten we eerlijk zijn, dat is natuurlijk niet echt een plausibele use-case.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Starck
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:31:
[...]

Top! Heel veel plezier. Ben gelukkig niet alleen meer op tweakers..... die groepsdruk hier 🤣🤣🤣.

Alle gekheid op een stokje. We zijn met zn alle denk ik ook benieuwd naar jouw ervaringen 👍💪
Jij hebt al zoveel ge-post en screenshots gemaakt over de accu. Ik weet niet of daar nog wat zinnigs aan toe is te voegen ;)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:31
Starck schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:39:
Jij hebt al zoveel ge-post en screenshots gemaakt over de accu. Ik weet niet of daar nog wat zinnigs aan toe is te voegen ;)
Jouw ervaringen tot nu toe, specifiek het laadverlies als je daar al iets over kunt zeggen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-11 14:55
Hoe laden jullie de accu nu? Want het is qua zonneopbrengst nu minimaal.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

• blahenazo
Bertsjuhn schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:44:
Hoe laden jullie de accu nu? Want het is qua zonneopbrengst nu minimaal.
Devke in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Nieuwe optie in de app sinds vandaag.
bpssoftware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Nieuwe API is zo te zien encrypted and met login.
Zelf wil ik kijken of ik vermogen kan regelen door P1 simulator te maken en zo te regelen of die gaat laden of ontladen. Zeker in combinatie met laadpaal zie ik geen andere optie als er nog geen mogelijkheid is om de accu uit te zetten
Ik zou gewoon even wachten. Duco die blijkbaar bij homewizard werkt en het HA gedeelte maakt heeft laatst dit gepost in het P1 intercept topic;

https://github.com/DCSBL
DCSBL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:11:
Please no, dit gaat alleen maar gedoe opleveren, voor jou en voor HomeWizard. Mogelijk verlies je je garantie en support.

Wacht gewoon even een maandje, dan is waarschijnlijk de functie af om de batterij lokaal en veilig aan te sturen. Je hebt je batterij ook pas in maart dus dat moet geen probleem zijn.

• ArthurMorgan
  • Niet online
blahenazo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Tenzij je op de handmatige optie klikt (p1, speelt geen rol hierbij) en daar gaat het nu net over in mijn post. Want je switcht letterlijk de werk modus van de groep.
Dat gaat nog steeds via een opdracht door de HW p1 meter. Die verzorgt de opdracht en de uitvoering.

De batterij doet alleen dat wat de P1 meter opdraagt. Daardoor kan er ook geen conflict ontstaan. aantal fases, groepen of wat dan ook maakt niks uit. Zelfs als jij 1 batterij op het stroomnet van je buren zet dan nog zal de p1 meter doen alsof die batterij gewoon bij jou staat*. En zal hij laden en ontladen op basis van jouw verbruik/opwek of eenmalige laadopdrachten.

offtopic:
* de grap zal hoogst waarschijnlijk wel zijn dat hij binnen de kortste keren of op maximaal laden/ontladen zal zitten. De vraag of aanbod blijft steeds hoger dan wat de batterij lijkt te doen. dus stel jij hebt een verbruik van 100W, dan zal de batterij bij de buren 100W gaan leveren, maar omdat de vraag bij jou nog steeds 100W is zal hij 200W gaan leveren. etc. Maar goed, gewoon niet bij de buren neerzetten dus :D

[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-01-2025 14:07 ]

Starck schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Alle info is welkom. Laadverliezen gaan ook wel wat verschillend worden denk ik. Iedere huishouding is anders. Mijn ervaringen tot nu toe hoeft niet de jouwe te zijn ook he 🤣

• Pilovali
Zou locatie ook nog impact moeten hebben op de laadverliezen?
Op zolder heb ik een iets lagere voltage dan beneden.

• Starck
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Alle info is welkom. Laadverliezen gaan ook wel wat verschillend worden denk ik. Iedere huishouding is anders. Mijn ervaringen tot nu toe hoeft niet de jouwe te zijn ook he 🤣
Met het betalen ging het mis (50 euro te duur), en met de verzending (DHL) ook. Dus mijn ervaring is inderdaad anders ;)

In beide gevallen is het adequaat opgelost door de support van Homewizard. Ze reageerden vlot op mails, en stuurden proactief mails over de situatie.

• Viper-NL
(RSH) schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:08:
Als mijn batterijen uitgeleverd worden wil ik gerust wat feedback geven over het gedrag bij 2 of 3 accu's :)
Ik ook, ik ook, ik ook ;)
Zit nu op die 2 te wachten. Ook al ben ik van de maartbatch, hoe eerder hoe beter!
Heerlijk dat we als een blij kind er niet op kunnen wachten oOo
Iets wat vertraging door een klant die 50 euro te veel moest betalen en wat gedoe met een DHL verzending. Over 2 weken maar weer eens 4 batterijen uitleveren ;) :+

Er is er nog 1 in het wild gespot op facebook. Hopelijk is dit niet mijn buurman. 2 cm naast de gasaansluiting, so far de 50 cm vrijhouden aan de bovenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SyvMenXfkdccmRiYYoJ-ee4hak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLDDLFd6ZioTlu7Wm3jFA8SD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door gielz op 24-01-2025 15:29 ]

• Pilovali
gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:
Iets wat vertraging door een klant die 50 euro te veel moest betalen en wat gedoe met een DHL verzending. Over 2 weken maar weer eens 4 batterijen uitleveren ;) :+

Er is er nog 1 in het wild gespot op facebook. Hopelijk is dit niet mijn buurman. 2 cm naast de gasaansluiting, so far de 50 cm vrijhouden aan de bovenkant.

[Afbeelding]
Als de accu in de fik vliegt... oei oei oei.

• ArthurMorgan
  • Niet online
En dan ontploft de boel, en dan staan de kranten weer vol dat thuisbatterijen levensgevaarlijk zijn. Nee stompzinnigheid is levensgevaarlijk.

gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:

[Afbeelding]
Zie ik nu ook een busje met een "gevaren" teken boven op de gasmeter staan 😱. Ik kan ff geen slechtere setting bedenken. Hier moet de maag van HW ook van omdraaien.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-11 13:09
Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Zie ik nu ook een busje met een "gevaren" teken boven op de gasmeter staan 😱. Ik kan ff geen slechtere setting bedenken. Hier moet de maag van HW ook van omdraaien.
Wel een goeie case voor de eerste uitleveringen kunnen ze de warnings nog wat upgraden.

Manman accu onder je gasmeter wa n gek
crryp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Wel een goeie case voor de eerste uitleveringen kunnen ze de warnings nog wat upgraden.

Manman accu onder je gasmeter wa n gek
Explosief typje denk ik 🙈

• Pilovali
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/4Y34ETeb.png

Ik zag 'm ook op FB voorbij komen. De beste man heeft 'm al verplaatst zei die.

• garrut1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 10:30
Leuk ding, ik kan nog dit jaar en volgend jaar salderen met een vast contract. Dus als dat word afgeschaft word het interessanter.

• blahenazo
Ale opmerkingen ten spijt dat het een slecht idee is. De kans dat dit toestel in een meter kast terecht gaat komen is groot. Maar 2 cm ruimte is wel eeerug Tetris spelen ;).

Als hier de meterkast gekozen wordt dan is de gasmeter ook op minder dan 1,2 meter (1 of 2 batterijen). Gasmeter hangt in dezelfde kast op ongeveer 1,5 meter hoogte.

De alarm centrale met brand detectoren,hangt 2 meter hoger in de kast. Dus moest ze opfikken krijg ik allicht nog eerst een telefoontje.... Dat er brand is uitgebroken detector voordeur.

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 24-01-2025 16:46 ]

• fredhuizinga
  • Laatst online: 06:25
Dit wordt mijn plekkie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RbqmO3VIB4xHTAo3xnKqFWJOOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr2vbKIaXebR1XCKa2XVw44I.jpg?f=fotoalbum_large

En überhaupt als de accu in de fik vliegt zal de gasleiding heus niet ontploffen, of er moet al een gaslek zijn oid.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• ArthurMorgan
  • Niet online
Temperatuur loopt op daar dus slechtere efficiëntie en levensduur.

Ik snap hier echt niks van.

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-11 12:04

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

fredhuizinga schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:54:
Dit wordt mijn plekkie:
[Afbeelding]

En überhaupt als de accu in de fik vliegt zal de gasleiding heus niet ontploffen, of er moet al een gaslek zijn oid.
Goed idee.Ik heb geen gasmeter meer, gasloos.
Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Is die 2688 Wh 92% van het bruikbare percentage, of is er 92% bruikbaar van 2688 Wh. Daarnaast is de vraag of het bijv. 3 kWh betreft en men op de achtergrond al marge heeft gereserveerd om gewoon 0-100% te kunnen ontladen/laden zonder moeilijk te moeten doen met een restpercentage, of moet je dus 8% van de capaciteit niet gebruiken die wel beschikbaar komt als je dat wil.

Bij een Plug & Play device zou ik persoonlijk die veiligheidsmarge op de achtergrond toepassen en een klant gewoon de vrijheid tussen 0-100% geven (dus niets instelbaar maken). Bij een meer specialistisch product kan je dat aan de gebruiker overlaten, bij dit product vereist het achtergrondkennis om hem niet helemaal te legen en de vraag is of je dat van je doelgroep mag verwachten. Van de mensen in dit topic wel, maar van mensen die zoals hier eerder gezegd "niet eens een PC kunnen aansluiten" niet. Misschien via een Geavanceerd switch beschikbaar maken met een pop-up dat je begrijpt wat je doet.
M.b.t. de beschikbare capaciteit. Ik kan het ook even niet terug vinden in het topic. Als je het ChatGPT vraagt dan geeft deze aan dat 92% beschikbaarheid overeenkomt met 2688 Wh en de batterij dus bijna 3000 Wh is. Ik heb de omschrijving in de handleiding gebruikt als mijn vraag naar ChatGPT. Ook de bot van HW zelf eens gevraagd. Deze komt wel met antwoorden over efficiency maar geen antwoord op deze vraag. Ik heb het HW zelf maar eens voorgelegd. Dan is het maar helder. Belangrijk ook voor berekeningen. Als iemand anders het antwoord al weet en ik heb er dom overheen gelezen, hoor ik het graag.

Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:03:
[...]

M.b.t. de beschikbare capaciteit. Ik kan het ook even niet terug vinden in het topic. Als je het ChatGPT vraagt dan geeft deze aan dat 92% beschikbaarheid overeenkomt met 2688 Wh en de batterij dus bijna 3000 Wh is. Ik heb de omschrijving in de handleiding gebruikt als mijn vraag naar ChatGPT. Ook de bot van HW zelf eens gevraagd. Deze komt wel met antwoorden over efficiency maar geen antwoord op deze vraag. Ik heb het HW zelf maar eens voorgelegd. Dan is het maar helder. Belangrijk ook voor berekeningen. Als iemand anders het antwoord al weet en ik heb er dom overheen gelezen, hoor ik het graag.
De kap zou er makkelijk af moeten kunnen om de ventilator even schoon te maken. Wellicht vind je daar meer?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-11 15:57
gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Er kan iig nu vollop getest worden met de “hier is de zon” knop in de app om hem vol te laden.

[...]
Inmiddels is er ook een batterij geleverd in mijn woonplaat. Ik had binnen een uur 2 besteld, maar schijnbaar toch niet snel genoeg :+

maar verder wachten op de mail met de betaallink dus ;(

Dat worden een 2 tal zware dagen :P

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Van de week heb ik een paar x de inductiekookplaat gezien i.c.m. de batterij hier. Hoe reageerd de batterij op die korte pulsen van de kookplaat.

Hier 1 batterij. Gedurende het koken werd altijd meer dan 800 Watt gevraagd. Dus de batterij stond vol terug te leveren. Bij wat lagere vermogens het effect kunnen vangen. De batterij zie je eigenlijk niet bewegen in de app. Lijkt een continue teruglevering te doen. Bij de grafiek bij NOM zie je de pulsen van de kookplaat mooi terug. Het lijkt er dus op dat de batterij daar niet in mee gaat. Het klapperen dus. Verwacht bij grotere vraag van de inductieplaat hetzelfde echter kan dat niet testen omdat ik geen meerdere batterijen heb. Wellicht kan iemand anders dat straks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U9P344Yz8hvIJVn82lxUexe6h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UmM9YtUoQR54Wcm2O0BEqIR.jpg?f=fotoalbum_large

@Devke zie jij mogelijkheid wanneer de batterij weer een slaapje gaat doen eens de kap er af te halen om te kijken of je de ventilator kan schoonmaken. Volgens Homewizard zou dit kunnen.

Kun je daarna aan de dagelijkse RTE administratie beginnen als tester :+

gielz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:32:
@Devke zie jij mogelijkheid wanneer de batterij weer een slaapje gaat doen eens de kap er af te halen om te kijken of je de ventilator kan schoonmaken. Volgens Homewizard zou dit kunnen.

Kun je daarna aan de dagelijkse RTE administratie beginnen als tester :+
Eerlijk gezegd zou ik even niet weten hoe haha. Schroeven niet gezien in het zichtbare gedeelte. Mag dat daarnaast zonder garantie te verspelen? Geen idee. Vind dat wel belangrijk om eerst allemaal te weten. Wil die graag behouden 😊

Devke schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik even niet weten hoe haha. Schroeven niet gezien in het zichtbare gedeelte. Mag dat daarnaast zonder garantie te verspelen? Geen idee. Vind dat wel belangrijk om eerst allemaal te weten. Wil die graag behouden 😊
Zie deze post; https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81316656
Is dus noodzakelijk voor onderhoud zoals bij een PC

[ Voor 5% gewijzigd door gielz op 24-01-2025 19:42 ]

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:44
https://www.marktplaats.n...huisbatterij-feb-25-batch

Er zijn mensen die meerdere batterijen bestellen om ze voor minimaal 400+ euro door te verkopen.
Had al even gevraagd wat hij er voor wilde hebben, minimaal rond de 1800.
Lekker oneerlijk ook voor de mensen die netjes hun beurt afwachten.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
geert1992 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:43:
https://www.marktplaats.n...huisbatterij-feb-25-batch

Er zijn mensen die meerdere batterijen bestellen om ze voor minimaal 400+ euro door te verkopen.
Had al even gevraagd wat hij er voor wilde hebben, minimaal rond de 1800.
Lekker oneerlijk ook voor de mensen die netjes hun beurt afwachten.
Ik verwacht zelf dat de prijzen van accu’s gaan dalen, de concurrentie neemt toe en het wordt meer een massa product. De eerste elektrische auto was ook erg duur en de eerste 4K tv ook. Mijn punt is dat het zeker niet verstandig is uit financieel oogpunt om er op marktplaats ook nog eens extra voor te gaan betalen. 2 maanden wachten is toch zeker geen €400,- waard.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:05
Ach ja vraag en aanbod.
Zo is dat met alles.
4 zonnepanelen met onderframe a 2000 euro.
8 zonnepanelen met onderframe a 2000 euro.
Nu 12 zonnepanelen ook voor a 2000 euro.
Zo zie je maar weer vraag en aanbod kan doen.
Dit is dan compleet met micro omvormers (2 panelen) installeren doe ik zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLiBR_dZLuZgtxgYqDNxs99m_f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sssAtj5coglGRiyxuLIof3t9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door peterbier op 24-01-2025 21:15 ]

Weer een enkele ervaring rijker:

Hoe zijn de bevindingen tot nu toe? De handmatige oplaadfunctie is voor IOS inmiddels beschikbaar. Android volgt maandag. In de app kun je de batterij in de stand zetten dat deze moet gaan laden. Let op dit is uit het net! Dit is leuk voor testdoeleinden of als je een paar uur toch op NOM wilt draaien met te weinig of geen zon. Ik kijk zelf even niet naar een vorm van financieel gewin, alleen naar werking en resultaten.

Gister deze functionaliteit eens geprobeerd. De batterij pakt het signaal snel op. Binnen luttele seconden gaat hij op vol vermogen laden. De batterij zelf geeft aan 800 Watt te laden. De Energy Socket geeft net iets meer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTUIkis5QmuXamw03mid2b65dqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYvOl7NAHkStzr7fu3oA3bzX.jpg?f=fotoalbum_large

Het laden duurt bijna 4 uurtjes. Nu zou je misschien denken dat een batterij van 2,7 kWh dat geladen wordt met een vermogen van 800 Watt in een 3,5 uur vol zou moeten zijn. Dat is niet het geval. De batterij begint het vermogen van laden af te bouwen als hij bijna vol is. Ik heb begrepen dat de Sessy dit soms doet. Andere merken is me niet bekend. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met bescherming van de batterij,
Hieronder is dit te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SUGnGJ2QiT8ibqnntxlW2lyiTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/by0rI7kf0a03MlZDtctyz0eX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit vermogen wordt steeds gedeeld door 2. Vanaf 95-96% SoC start het verlagen. Deze 480 Watt wordt iets later 240 Watt en in de laatste stap is dit nog 120 Watt totdat de batterij vol is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGTDrcHr3mNw6_Wu9jRDjLRpQbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF7Ram4bYWpCs6CzEmWR6LPG.jpg?f=fotoalbum_large

Het moment van starten van laden is in bovenstaande grafiek te zien. Ook met de verlaging van het vermogen tijdens het einde van een oplaadsessie. De eindtijd heb ik onderstaand ook weergegeven. Dus bijna 4 uurtjes nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzWH3U-Na-v2F1LtYj4yd5bOz1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqCUeQbUuYI1YbLPgLVsxaKR.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna gaat de batterij zelf terug de NOM modus in. Hier hoef je niets voor te doen. Misschien leuk om te delen. Een volle batterij en de start van ontladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gev9QaAfen-uBbV9JQ2sfn666Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBfi4xSpa31nTG6DCy8OwAN9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX6oVwl9GJ6OwwSJ7aRq_wyK0F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1roZxjctCpwH5ylzkcnGH2yg.jpg?f=fotoalbum_large

Nou kom maar op. Wat gaat de batterij doen nu weer in NOM? Zijn werk. Hij springt bij tijdens het koken, tv kijken etc. De zonneopwek was 0. Met koken heb je bij 1 HW batterij genoegen te nemen met 800 Watt leveren. Wij koken inductie dus er is altijd wel vraag boven deze 800 Watt. Inductieplaten pulseren met hun vermogen. Dit hebben we getest en dan zie je dat de batterij zich eigenlijk niet gek laat maken hierdoor door ook te gaan staan klapperen. Na het koken hier en daar wat hogere verbruikers gehad nog. Wat heeft de RTE nu gedaan?

Hij was beter dan gister. De RTE was nu bijna 77%. Persoonlijk vind ik dat dit nog beter moet kunnen. Ik vind het zelf nog wat aan de onderkant zitten van de range die Homewizard aangeeft. Het valt ook wat moeilijker te testen of bij ontladen bepaalde vermogens een beter resultaat geven daar je niet kunt aangeven bijvoorbeeld pas vanaf 400 Watt te willen ontladen. Ik zeg niet dat dit moet kunnen alleen dat een test dan niet mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIBfkJTEcaju5vdHe0HwBH0hUGk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GUEBJ4nYcrzMWzWffNq4bluu.jpg?f=user_large

Omgevingstemperatuur zal ook meespelen. Die is hier rond de 13 graden geweest. De batterij heb ik tijdens het laden niet gehoord. Ook na een paar uur niet. Er komt een iets flauwe warmte uit het ventilatierooster. De temperatuursensor op 1 meter afstand van de batterij liet onderstaande zien. Iets verhoging in de temperatuur bij de batterij in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF5-KOwJSM0menBTI8uiq2FDKL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZtJUjVO9Eq4sJVk8T68IVDN.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag wil ik eens een zomerdag nabootsen. Laden overdag, NOM draaien in de avond en nacht als de opwek 0 is. Hoever komt de batterij? Gaat hij nog efficiënter met zijn energie om? Deze situatie zal bij veel mensen de situatie worden, al besef ik dat iedere situatie weer wat unieker is. De 1 heeft een hoger avond-nachtverbruik dan de ander.

Hopelijk heb ik jullie wat meer info weer kunnen geven en zien we binnenkort meer reviews. Ik ben ook erg benieuwd hoe deze batterij het bij anderen mensen gaat doen.

Edit : Er zat een foutje in de laadtijd van de batterij op vol vermogen. Dat is geen bijna 5 uur maar de inmiddels naar de aangepaste 4 uur.

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
@Devke bedankt weer voor deze update 👍🏻👍🏻🙏🏻

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-11 08:18
Bedankt voor zoveel onderzoek/testen/informatie. Dat handmatig opladen kan ook handig zijn om aan peakshaving te doen, ook bij variabele en vaste tarieven. Wij hebben in Nederland nog geen capaciteitstarief, maar dat zal geheid zeker wel komen. Voorlopig heb ik 1 accu in bestelling (maart?), maar daarna misschien nog meer.
Devke schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:21:

Hoe zijn de bevindingen tot nu toe? De handmatige oplaadfunctie is voor IOS inmiddels beschikbaar. Android volgt maandag. In de app kun je de batterij in de stand zetten dat deze moet gaan laden. Let op dit is uit het net! Dit is leuk voor testdoeleinden of als je een paar uur toch op NOM wilt draaien met te weinig of geen zon. Ik kijk zelf even niet naar een vorm van financieel gewin, alleen naar werking en resultaten.

Gister deze functionaliteit eens geprobeerd. De batterij pakt het signaal snel op. Binnen luttele seconden gaat hij op vol vermogen laden. De batterij zelf geeft aan 800 Watt te laden. De Energy Socket geeft net iets meer aan.

[Afbeelding]

Het laden duurt bijna 5 uurtjes. Nu zou je misschien denken dat een batterij van 2,7 kWh dat geladen wordt met een vermogen van 800 Watt in een 3,5 uur vol zou moeten zijn. Dat is niet het geval. De batterij begint het vermogen van laden af te bouwen als hij bijna vol is. Ik heb begrepen dat de Sessy dit soms doet. Andere merken is me niet bekend. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met bescherming van de batterij,

[Afbeelding]

Dit vermogen wordt steeds gedeeld door 2. Vanaf 95-96% SoC start het verlagen. Deze 480 Watt wordt iets later 240 Watt en in de laatste stap is dit nog 120 Watt totdat de batterij vol is.

[Afbeelding]

Het moment van starten van laden is in bovenstaande grafiek te zien. Ook met de verlaging van het vermogen tijdens het einde van een oplaadsessie. De eindtijd heb ik onderstaand ook weergegeven. Dus bijna 5 uurtjes nodig.

[Afbeelding]

Daarna gaat de batterij zelf terug de NOM modus in. Hier hoef je niets voor te doen. Misschien leuk om te delen. Een volle batterij en de start van ontladen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou kom maar op. Wat gaat de batterij doen nu weer in NOM? Zijn werk. Hij springt bij tijdens het koken, tv kijken etc. De zonneopwek was 0. Met koken heb je bij 1 HW batterij genoegen te nemen met 800 Watt leveren. Wij koken inductie dus er is altijd wel vraag boven deze 800 Watt. Inductieplaten pulseren met hun vermogen. Dit hebben we getest en dan zie je dat de batterij zich eigenlijk niet gek laat maken hierdoor door ook te gaan staan klapperen. Na het koken hier en daar wat hogere verbruikers gehad nog. Wat heeft de RTE nu gedaan?

Hij was beter dan gister. De RTE was nu bijna 77%. Persoonlijk vind ik dat dit nog beter moet kunnen. Ik vind het zelf nog wat aan de onderkant zitten van de range die Homewizard aangeeft. Het valt ook wat moeilijker te testen of bij ontladen bepaalde vermogens een beter resultaat geven daar je niet kunt aangeven bijvoorbeeld pas vanaf 400 Watt te willen ontladen. Ik zeg niet dat dit moet kunnen alleen dat een test dan niet mogelijk is.

[Afbeelding]

Omgevingstemperatuur zal ook meespelen. Die is hier rond de 13 graden geweest. De batterij heb ik tijdens het laden niet gehoord. Ook na een paar uur niet. Er komt een iets flauwe warmte uit het ventilatierooster. De temperatuursensor op 1 meter afstand van de batterij liet onderstaande zien. Iets verhoging in de temperatuur bij de batterij in de buurt.

[Afbeelding]

Vandaag wil ik eens een zomerdag nabootsen. Laden overdag, NOM draaien in de avond en nacht als de opwek 0 is. Hoever komt de batterij? Gaat hij nog efficiënter met zijn energie om? Deze situatie zal bij veel mensen de situatie worden, al besef ik dat iedere situatie weer wat unieker is. De 1 heeft een hoger avond-nachtverbruik dan de ander.

Hopelijk heb ik jullie wat meer info weer kunnen geven en zien we binnenkort meer reviews. Ik ben ook erg benieuwd hoe deze batterij het bij anderen mensen het gaat doen.
Zeer uitgebreid verhaal en fijn dat je de ervaringen deelt. Blijf dit vooral doen!

Op de 13e had jij een betaallink ontvangen, maandag zijn wij 2 weken verder. Laten wij hopen dat ze er aanstaande maandag weer eens 2 kunnen gaan leveren bij actieve tweakers. :+

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
gielz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Zeer uitgebreid verhaal en fijn dat je de ervaringen deelt. Blijf dit vooral doen!

Op de 13e had jij een betaallink ontvangen, maandag zijn wij 2 weken verder. Laten wij hopen dat ze er aanstaande maandag weer eens 2 kunnen gaan leveren bij actieve tweakers. :+
Ik meen dat de andere Tweaker ‘m dit weekend gaat installeren… als dat ook zo vlekkeloos gaat zou je denken dat ze bij HW er nog wel een paar het veld in durven sturen inderdaad 😉🥳

• Viper-NL

[Afbeelding]

Het laden duurt bijna 5 uurtjes. Nu zou je misschien denken dat een batterij van 2,7 kWh dat geladen wordt met een vermogen van 800 Watt in een 3,5 uur vol zou moeten zijn. Dat is niet het geval. De batterij begint het vermogen van laden af te bouwen als hij bijna vol is. Ik heb begrepen dat de Sessy dit soms doet. Andere merken is me niet bekend. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met bescherming van de batterij,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het moment van starten van laden is in bovenstaande grafiek te zien. Ook met de verlaging van het vermogen tijdens het einde van een oplaadsessie. De eindtijd heb ik onderstaand ook weergegeven. Dus bijna 5 uurtjes nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk heb ik jullie wat meer info weer kunnen geven en zien we binnenkort meer reviews. Ik ben ook erg benieuwd hoe deze batterij het bij anderen mensen gaat doen.
Dank voor deze terugkoppeling. Ik volg ook de Marstektopic en de volgende conclusie kan je al trekken; de batterij van HW is dan in verhouding écht 'plug-and-play', werkt zoals toegezegd, doet geen rare dingen en heeft eenvoud (belangrijkste voor de reguliere klant en succeskans).
Bij Marstek is voorgaande ervaring in de topic geheel anders en een hoop gedoe Tevens moet je voor de Marstek bijna een elektrotechneut zijn. Kijk enkel al naar verschil van eenvoud die Devke daardoor over de HW in zijn uitleg kan neerzetten en lees dan de Marstek reviews. Enkel de RTE is nu wellicht nog niet conform de verwachtingen, that's it.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:09
Viper-NL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Dank voor deze terugkoppeling. Ik volg ook de Marstektopic en de volgende conclusie kan je al trekken; de batterij van HW is dan in verhouding écht 'plug-and-play', werkt zoals toegezegd, doet geen rare dingen en heeft eenvoud (belangrijkste voor de reguliere klant en succeskans).
Bij Marstek is voorgaande ervaring in de topic geheel anders en een hoop gedoe Tevens moet je voor de Marstek bijna een elektrotechneut zijn. Kijk enkel al naar verschil van eenvoud die Devke daardoor over de HW in zijn uitleg kan neerzetten en lees dan de Marstek reviews. Enkel de RTE is nu wellicht nog niet conform de verwachtingen, that's it.
Ik volg ook beide topics maar kan voorlopig niet kiezen tussen HW of Marstek
De marstek draait idd zoals ik lees nog niet echt soepel maar dit komt na verloop van tijd misschien wel goed.
De batterij is wel dubbel zo groot dan de HW maar de HW heeft wel minder "kinderziektes" denk ik.
Ik wil eigenlijk vooral NOM draaien.
Ik heb nog tijd tot 17/04 om te beslissen, want pas dan zijn ze hier toegelaten :)

• asing
toxictooms schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:26:
[...]

De marstek draait idd zoals ik lees nog niet echt soepel maar dit komt na verloop van tijd misschien wel goed.
De batterij is wel dubbel zo groot dan de HW maar de HW heeft wel minder "kinderziektes" denk ik.
Ik heb nog tijd tot 17/04 om te beslissen, want pas dan zijn ze hier toegelaten :)
Er staan inmiddels een paar Marstek videos op Youtube. Sinds een paar dagen ondersteunen ze de HomeWizard P1 meter. Dat scheelt een verbouwing van je meterkast.

Wat mij aanspreekt is het gemak van één ecosysteem. Je hoeft niet 2 accounts aan te maken, 2 apps te installeren en in 2 apps te kijken wat je energieverbruik doet. Maar dat is mijn mening dus als jij liever een Marstek hebt, veel plezier :) .

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-11 18:46
easywoods schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik meen dat de andere Tweaker ‘m dit weekend gaat installeren… als dat ook zo vlekkeloos gaat zou je denken dat ze bij HW er nog wel een paar het veld in durven sturen inderdaad 😉🥳
Kom maar door inderdaad! De zon laat zich eindelijk zien
Op zolder heb ik nu een vrije groep met stopcontacten. En een gedeelde groep waar max 300 watt overheen gaat toch wil ik ook een degelijke stekkerdoos gaan testen. Hiervoor gebruik ik er één met 2,5mm.

@Taro jij hebt als het goed is ook een stekkerdoos van 2,5mm liggen. Wat zijn tot nu toe jou ervaringen met de warmte ontwikkeling. Zelf verwacht ik weinig spannends als ik kijk waar mensen met kerst mee aan de slag gaan met 2 of meer gourmet stellen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buCsAbUrU33ck2E_ckZr40Mt3HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnl9wxoLyMfRc6j9qOuo5Zwo.jpg?f=fotoalbum_large

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
gielz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
Zelf verwacht ik weinig spannends als ik kijk waar mensen met kerst mee aan de slag gaan met 2 of meer gourmet stellen :P

[Afbeelding]
Bij hogere vermogens moet je zorgvuldig zijn. Meer overgangen > mogelijk meer overgangsweerstanden > mogelijk meer warmteontwikkeling. Een thuisbatterij kan je niet met een gourmetstel vergelijken. Bij een gourmetstel is de kans op detectie in het geval er iets mis gaat veel groter omdat er meestal tijdens gebruik mensen in de buurt zijn. Maar een thuisbatterij staat ergens eenzaam en alleen aan NOM te werken.
Dit is heel normaal gedrag voor een accu. Zie het als een parkeerplaats: Als 99% van de plekken leeg zijn kan je er heel veel auto's naar toe sturen. Als nog maar 5% van de plekken vrij is, moet je de hoeveelheid extra auto's beperken, omdat iedere auto meer moet zoeken naar een vrij plaatsje. Knal je de rest van de auto's in dezelfde snelheid de parkeerplaats op dan krijg je problemen.

Veel accu's zullen boven de 80% terugschalen in laadsnelheid zodat iedere elektron goed zijn plekje kan vinden. Ze komen dan in het gebied waarin bijv. het BMS begint met de cellen te balanceren zodat ze richting de 100% allemaal hetzelfde voltage hebben en je de capaciteit van de accu maximaal kunt benutten.

Een gemiddelde EV doet overigens niet anders: Tussen de 0-80% laden ze veel sneller dan boven de 80%, daarboven met dezelfde snelheid door blijven laden is gevaarlijk.

Ik zie hier bij mijn accu's hetzelfde gebeuren: De stap van 99 naar 100% duurt vrij lang, net zo lang als 85-90%.

Dus rustig top-uppen :)

gielz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:57:
Op zolder heb ik nu een vrije groep met stopcontacten. En een gedeelde groep waar max 300 watt overheen gaat toch wil ik ook een degelijke stekkerdoos gaan testen. Hiervoor gebruik ik er één met 2,5mm.

@Taro jij hebt als het goed is ook een stekkerdoos van 2,5mm liggen. Wat zijn tot nu toe jou ervaringen met de warmte ontwikkeling. Zelf verwacht ik weinig spannends als ik kijk waar mensen met kerst mee aan de slag gaan met 2 of meer gourmet stellen :P

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad als tijdelijke oplossing een 2,5mm stekkerdoos in gebruik (maar ik heb dan ook alles buiten staan, niet binnen, daarom durf ik dat nu tijdelijk wel aan), ik kan in theorie met de 3 omvormers die ik heb daar zo'n 3200 Watt doorheen jagen, maar dat beperk ik tot 2x800 + 1x500=2100 Watt en eigenlijk is dat ook al not-done. Ik ben dan ook met de elektricien in gesprek over het aanleggen van 3x4 ABB stopcontacten in de garage, ieder op een eigen fase/groep zoals het hoort.

Dus het enige advies dat ik je kan geven: Volg de instructies van de fabrikant, daarin staat dat je de HW Battery direct op het stopcontact moet aansluiten en geen stekkerblok mag gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 25-01-2025 12:27 ]

• Viper-NL
toxictooms schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Met dat laatste hebben we hier in NL geen probleem gelukkig. Ik heb in september 2 stuks besteld. Wel wat duurder per Kwh, maar ook iets groter in totaal. Ik blijf bij de HW's, daar ik met eenvoud mijn teruglevering(skosten) wil dempen en ook display en socket heb. Voor handel is ook Marstek veel te klein en ik heb nog geen dynamisch contract. Wil eerst in een jaar weten wat en hoe mijn gebruik is als ik zoveel mogelijk zonkwh opmaak i.p.v. teruglever. Ook voor het eerst terugleverkosten nu. Een Kwh kost me 18 cent en als ik teruglever krijg ik nog maar 6ct.
Met 7680 kwh op dak en 9000 kwh verbruik zou ik voor NOM of handelen veel groter moeten, waar m.i. alles onder de 10kwh sowieso te klein voor is. Als ik daartoe voor eenvoud zou gaan kom ik eerder bij Solaredge uit. Heb immers 2x omvormer panelen en app van hen. Mijn omvormers kunnen tevens gelijktijdig hun batterij aan.
Zeker voor deze maanden buiten de hoogzomer (32 Kwh zon per dag) zijn de HW's top om niets terug te leveren. Heb hier aan de kust in Hellevoetsluis bijna dagelijks wat zon over, dus kom maar op met die 2 HW's. oOo

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-11 16:12
Zou de RTE (significant) hoger zijn bij 20 graden dan bij de 13 van @Devke? En bij >25, als het straks zomer is?

Misschien had ik een te roze bril op door te denken dat een RTE van 80% 'makkelijk' haalbaar zou moeten zijn. Want stiekem hoopte ik zelfs een beetje op 85%. Maar als de werkelijke RTE eerder 75% zal worden, dan ga ik toch weer/meer twijfelen.

Zo'n HW-batterij lijkt me een leuk hebbeding, maar, ook qua duurzaamheid, voelt het toch niet goed om op jaarbasis 200kWh extra energie te gebruiken (van de 800kWh die ik anders had teruggeleverd kan ik er maar 600 benutten). Financieel blijft er nog wel een klein plusje over (orde grootte €30 per jaar aan besparing op mijn energierekening, met de huidige tarieven), maar ik weet niet meer of ik die batterij écht zó graag wil.

Ook het feit dat 'ie warmte gaat produceren in/boven een ruimte die we op warme dagen/nachten met airco koelen staat me een beetje tegen.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22
a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:52:
Zou de RTE (significant) hoger zijn bij 20 graden dan bij de 13 van @Devke? En bij >25, als het straks zomer is?

Misschien had ik een te roze bril op door te denken dat een RTE van 80% 'makkelijk' haalbaar zou moeten zijn. Want stiekem hoopte ik zelfs een beetje op 85%. Maar als de werkelijke RTE eerder 75% zal worden, dan ga ik toch weer/meer twijfelen.

Zo'n HW-batterij lijkt me een leuk hebbeding, maar, ook qua duurzaamheid, voelt het toch niet goed om op jaarbasis 200kWh extra energie te gebruiken (van de 800kWh die ik anders had teruggeleverd kan ik er maar 600 benutten). Financieel blijft er nog wel een klein plusje over (orde grootte €30 per jaar aan besparing op mijn energierekening, met de huidige tarieven), maar ik weet niet meer of ik die batterij écht zó graag wil.

Ook het feit dat 'ie warmte gaat produceren in/boven een ruimte die we op warme dagen/nachten met airco koelen staat me een beetje tegen.
Het nadeel tov van de concurrenten is dat deze ook niet voor noodstroom kan worden gebruikt, of rechtstreeks aan zonnepanelen kan worden gekoppeld. Ik ben erg gecharmeerd van homewizard maar de schaal begint wel over te tippen naar de concurrentie.

• asing

Als je kijkt naar een EV met een LFP accu dan ervaar je dat je in de winter minder ver komt dan in de zomer. Een deel van de energie wordt gebruikt voor de verwarming, maar het grootste effect is toch wel de buitentemperatuur. In een Tesla zie je dat als een symbool op je scherm dat aangeeft dat je accu koud is, en regeneratief remmen is ook beperkt. Snelladen gaat ook een stuk trager als het koud is.

Ga er dus maar van uit dat de omgevingstemperatuur effect heeft op de efficiency van de batterij.

Elk elektrisch apparaat zet een deel van zijn gebruik om in warmte. dus dat op zich is geen argument om de HW batterij niet te nemen. Elke andere batterij zal het zelfde probleem hebben.

Wat betreft de opmerking over opwarmen van een ruimte die je met airco moet gaan koelen betekend dat je de verkeerde plek hebt gekozen om hem neer te zetten. Je zal op zoek moeten naar een andere plek in je huis waar dit geen probleem vormt.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:44
asing schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Als je kijkt naar een EV met een LFP accu dan ervaar je dat je in de winter minder ver komt dan in de zomer. Een deel van de energie wordt gebruikt voor de verwarming, maar het grootste effect is toch wel de buitentemperatuur. In een Tesla zie je dat als een symbool op je scherm dat aangeeft dat je accu koud is, en regeneratief remmen is ook beperkt. Snelladen gaat ook een stuk trager als het koud is.

Ga er dus maar van uit dat de omgevingstemperatuur effect heeft op de efficiency van de batterij.
Een aanzienlijk deel van het energieverbruik in een auto gaat naar verwarming. Een auto is in wezen een metalen kooi met enkel glas, waarbij de isolatie voornamelijk gericht is op geluidsdemping en niet op het vasthouden van warmte. Bij een benzineauto heeft het gebruik van verwarming doorgaans geen merkbaar effect op het brandstofverbruik, omdat de warmte afkomstig is van de onvermijdelijke verliezen van de verbrandingsmotor – deze verliezen zijn er altijd, ongeacht het seizoen.

Bij elektrische auto's is de situatie echter anders. Hier heeft het gebruik van verwarming een direct en significant effect op de actieradius. Dit effect is vaak zelfs groter dan het verlies aan actieradius door een koude accu. Verwarming vraagt namelijk om extra energie uit de accu, die anders direct gebruikt had kunnen worden voor het aandrijven van de auto. Dit maakt verwarming een kritische factor in het energiebeheer van elektrische voertuigen, vooral in koude omstandigheden.

Ketelklets had het hier over:
YouTube: EV: winter rijbereik?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• a2aan
CopyCatz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:06:
Het nadeel tov van de concurrenten is dat deze ook niet voor noodstroom kan worden gebruikt, of rechtstreeks aan zonnepanelen kan worden gekoppeld. Ik ben erg gecharmeerd van homewizard maar de schaal begint wel over te tippen naar de concurrentie.
Voor mij speelt dit minder: mijn zonnepanelen hebben micro-omvormers van Enphase, dus daar komt toch al AC uit.

En de use case voor noodstroom is (in mijn ogen) echt anders dan voor een thuisbatterij. Ik kan prima een paar uur zonder elektriciteit, en bij langere stroomstoringen, óf als je écht belangrijke apparaten hebt die je wil voeden, dan heb je ook niks aan een thuisbatterij die een groot deel van de tijd (bijna) leeg is.

• a2aan
Ja, maar hoe zou de curve eruit zien? Wat is 'te koud', wat 'ideaal', en wat is 'te warm'?

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-11 18:46

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

[...]

Hier komt ie op een verwarmde vloer te staan (vloerverwarming) met een uitstraling van minimaal 20C, waarbij de omgevingstempratuur op 1,5 mtr 19,5 graden is. De ruimte is continu geventileerd door de balansventilatie/wtw met een gemiddelde luchtvochtigheid afgelopen half jaar van 55%

Niet gehinderd door enige kennis.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
a2aan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Ja, maar hoe zou de curve eruit zien? Wat is 'te koud', wat 'ideaal', en wat is 'te warm'?
Staat gewoon in de FAQ:
Wat is de ideale omgevingstemperatuur?
De Plug-In Battery dient in een omgeving te staan waar het tussen de 10 en 30 °C is.

The devil is in the details.

• a2aan
hanev001 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:09:
Elk elektrisch apparaat zet een deel van zijn gebruik om in warmte. dus dat op zich is geen argument om de HW batterij niet te nemen. Elke andere batterij zal het zelfde probleem hebben.
Ja, natuurlijk. Als alle thuisbatterijen een RTE van 75% hebben, vind ik ze allemaal even 'slecht'. Of nou ja, ik ben er nog niet helemaal uit waar voor mij de grens ligt van wat ik nog net 'acceptabel' vind.
Wa betreft de opmerking over opwarmen van een ruimte die je met airco moet gaan koelen betekend dat je de verkeerde plek hebt gekozen om hem neer te zetten. Je zal op zoek moeten naar een andere plek in je huis waar dit geen probleem vormt.
In principe is het op iedere plek in mijn huis onwenselijk om op warme zomerdagen extra warmte toe te voegen, want overal binnen de 'geïsoleerde schil' zal het ertoe leiden dat de airco harder moet werken. Al is het effect op de ene plek 'directer' dan op de andere. En de ongeisoleerde schuur is sowieso geen optie. Niet in de zomer, en ook niet in de winter.

Het is allemaal een kwestie van kosten en baten. Argumenten voor: leuk om naar de statistieken te kijken, geeft een extra gevoel van autonomie, negatieve verbruikskosten, en lijkt duurzaam (al is het misschien duurzamer om mijn pv-overschot door de buren te laten gebruiken dan het voor 25% om te zetten in extra warmte). Tegenargumenten: misschien toch niet zo duurzaam, neemt plek in beslag, produceert warmte, kost (best veel) geld om aan te schaffen en kan kapot.

Voor iedereen zal de afweging anders zijn, maar ik twijfel, en een RTE van <80% zou zomaar eens de doorslag kunnen geven.

• a2aan
The devil is in the details: binnen die range van 10-30 graden zal de RTE vast niet helemaal constant zijn.

Of denken jullie dat 10, 20 of 30 graden geen significant verschil zou maken, dus dat op basis van de 13 graden waar @Devke mee heeft getest geen hogere RTE valt te verwachten door hem wat warmer weg te zetten?
Pagina: 1 ... 58 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.