Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nice! Ben benieuwd hoe die Cycli teller werkt. Zou 10x van 0% naar 10% en terug als 1 cyclus tellen? Met het troosteloze weer van tegenwoordig zou je dat zomaar eens in de praktijk kunnen ervaren...Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:03:
Wellicht gaat dit iets over de efficiency zeggen. Kwam dit bij de batterij gegevens tegen.
[Afbeelding]
Eerst en vooral gefeliciteerd met de nieuwe woning.D-Ed schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:22:
Over ongeveer 6 weken verhuizen wij naar een nieuwe woning met 7 zonnepanelen Monokristallijn Fullblack 400Wp Sunpower op een schuin dak (oost/zuid).
Ons huidige gebruik in een appartement is 2800 kwh stroom, we verwachten dat dit meer zal worden aangezien we straks elektrisch koken en een Quooker hebben. Geen warmtepomp.
Zal een thuisbatterij van bijvoorbeeld HW al iets te bieden hebben of beter eerst maar eens gaan wonen? Vanaf mei stopt sowieso ons huidige vijf jaar contract bij Essent.
Ik lees al in verschillende topics mee en begin het super interessant te vinden.
Stap 1 in het drukken van je energiekosten zal het optimaal benutten van je opwek zijn. Zie: de vaatwasmachine, de droogtrommel, … laten draaien wanneer de zon schijnt ipv in de avond of nacht.
De homewizard batterij is een beetje gelimiteerd door het lage vermogen op zijn omvormer: 800W maximaal, een bewuste keuze voor efficiëntie én het plug-in in een reeds bestaand stopcontact gegeven. Volstaat perfect voor je (lage) sluimerverbruik doorheen de nacht, of een paar uurtjes de TV en pakweg een console op een donkere winteravond (op voorwaarde dat je batterij volgeladen geraakt is overdag). Maar zodra die Quooker of de oven aangaat zal de batterij enkel die piekbelasting wat drukken.
Ik zou in jouw situatie beginnen met een P1 meter zodat je je wat kan inlezen omtrent je verbruik. Mocht je geld overhebben, voldoening halen uit je eigen opwek vebruiken en geloven in HomeWizard: aankopen!
Thx!RobinDH1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:40:
[...]
Eerst en vooral gefeliciteerd met de nieuwe woning.
Stap 1 in het drukken van je energiekosten zal het optimaal benutten van je opwek zijn. Zie: de vaatwasmachine, de droogtrommel, … laten draaien wanneer de zon schijnt ipv in de avond of nacht.
De homewizard batterij is een beetje gelimiteerd door het lage vermogen op zijn omvormer: 800W maximaal, een bewuste keuze voor efficiëntie én het plug-in in een reeds bestaand stopcontact gegeven. Volstaat perfect voor je (lage) sluimerverbruik doorheen de nacht, of een paar uurtjes de TV en pakweg een console op een donkere winteravond (op voorwaarde dat je batterij volgeladen geraakt is overdag). Maar zodra die Quooker of de oven aangaat zal de batterij enkel die piekbelasting wat drukken.
Ik zou in jouw situatie beginnen met een P1 meter zodat je je wat kan inlezen omtrent je verbruik. Mocht je geld overhebben, voldoening halen uit je eigen opwek vebruiken en geloven in HomeWizard: aankopen!
De P1 meter draait hier al een jaar of twee mee
Ik houd dit topic in de gaten.
Klopt dat is een cyclus.a2aan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Nice! Ben benieuwd hoe die Cycli teller werkt. Zou 10x van 0% naar 10% en terug als 1 cyclus tellen? Met het troosteloze weer van tegenwoordig zou je dat zomaar eens in de praktijk kunnen ervaren...
Ik zie dat ik de afgelopen dagen 1-2 kWh heb teruggeleverd dus de batterijen zouden dan elke dag voor een aantal uren het stand-by verbruik kunnen afdekken / ~50 SoC.
Lees dat er ook een € 60 waardebon bij komt voor er wachten, dus die gaat sowieso naar de Display! Dan heb ik alles van HW compleet. 😜
Wellicht zit in die 270 Watt ook de minimale reserve die de batterij altijd behoud voor eigen processen.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Die 10% is het verschil tussen de socket meting en de batterij meting. Inmiddels staat ook de batterij op 1 kWh levering.
47% soc bij aflevering. Reken ik goed als ik zeg.... even grof.....
47% van 2.7 kWh is 1.27 kWh. Dit zat dus in de batterij. Er is 1 kWh uitgekomen. Verlies dus van 270 Watt. Dat delen door 1.27 betekend een verlies van 21%. Als dat dus 1 kant op is dan is dat fors.
Edit : Nee daar is de hoeveelheid geladen energie ook voor nodig. 🙈
Eigenlijk is dat het enige waar de meeste mensen nog geïnteresseerd in zijn: dat het apparaat daadwerkelijk plug en play is is inmiddels bewezen, dat hij laad en ontlaad op het juiste moment zal met een paar updates ook op orde zijn.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:55:
47% van 2.7 kWh is 1.27 kWh. Dit zat dus in de batterij. Er is 1 kWh uitgekomen. Verlies dus van 270 Watt. Dat delen door 1.27 betekend een verlies van 21%. Als dat dus 1 kant op is dan is dat fors.
Blijft staan hoe efficiënt hij is, hoeveel verloren gaat en daarmee de businesscase sterk beïnvloed.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik moet zeggen dat dit mij absoluut niet tegenvalt! Deze precisie NOM zag ik niet aankomen. Thanks voor het delen!Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:32:
De bevestiging vanuit de energie leverancier dat het toch leuk lukt om NOM te draaien met de HW batterij 😊.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan had jij meer zon dan ik met m'n 0.7 kwh xD op 22 januari.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:32:
De bevestiging vanuit de energie leverancier dat het toch leuk lukt om NOM te draaien met de HW batterij 😊.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar wel echt heel nice om te zien kan niet wachten tot mijn batterijen worden geleverd.
Opwek was gister 1.3 kWh. De "extra zon" kwam door de lading in de batterij. Vandaag krijgt hij zijn vuurdoop. Er was zon voorspeld. Ze zeggen altijd "Hier en daar wat zon". Het is wel altijd daar en nooit hier 😜crryp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:44:
[...]
Dan had jij meer zon dan ik met m'n 0.7 kwh xD op 22 januari.
Maar wel echt heel nice om te zien kan niet wachten tot mijn batterijen worden geleverd.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Als je een losse modem heb wel ja, anders zou ik gewoon de internet kabel uit je modem/router halen bij uitzetten dan lijkt me dat je wifi ook lost is.gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:19:
@Devke Wat ook nog aardig is om te testen is om je modem uit te zetten en dan te kijken of hij nog blijft werken zodra er zon is wanneer je alleen intern wifi hebt. Vervolgens via HA je p1 volgen.
@crryp en @gielz ik wil sws het e.a. testen. Ook de efficiency. Daarom is het wel leuk dat HW de geforceerde laadknop binnenkort toegankelijk maakt. Ik wil wat inzichten ook naar HA hevelen. Dan zal eerst HW de intergatie door HA goedgekeurd moeten hebben. Wanneer dat verwacht mag worden??gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:19:
@Devke Wat ook nog aardig is om te testen is om je modem uit te zetten en dan te kijken of hij nog blijft werken zodra er zon is wanneer je alleen intern wifi hebt. Vervolgens via HA je p1 volgen.
Internetkabel los halen lijkt mij voldoende. Als je gehele modem uitzet ben je je wifi ook kwijt.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 23-01-2025 08:33 ]
Ligt bij Home Assistant. Zodra ze de update akkoord vinden komt deze als het goed is met de core update mee van Home assistant zelf. Deze info heb ik trouwens ook maar van een paar andere collega's van de AI afdeling hier. Zou te maken hebben dat het een standaard integratie (geen hacs) is die elke dummy kan installeren.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:31:
[...]
@crryp en @gielz ik wil sws het e.a. testen. Ook de efficiency. Daarom is het wel leuk dat HW de geforceerde laadknop binnenkort toegankelijk maakt. Ik wil wat inzichten ook naar HA hevelen. Dan zal eerst HW de intergatie door HA goedgekeurd moeten hebben. Wanneer dat verwacht mag worden??
Internetkabel los halen lijkt mij voldoende. Als je gehele modem uitzet ben je je wifi ook kwijt.
Hierbij nog even de core releases;
https://developers.home-assistant.io/ (rechts, upcoming events)
[ Voor 5% gewijzigd door gielz op 23-01-2025 08:51 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Hier draait HA op een NAS in docker. Heb daar nog nooit de melding gezien van update. Wel verschillende meldingen van updates via de app. Hacs , bat_sim etc.gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:39:
[...]
Ligt bij Home Assistant. Zodra ze de update akkoord vinden komt deze als het goed is met de core update mee van Home assistant zelf. Deze info heb ik trouwens ook maar van een paar andere collega's van de AI afdeling hier. Zou te maken hebben dat het een standaard integratie (geen hacs) is die elke dummy kan installeren.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 23-01-2025 08:52 ]
Dit moet overigens eerst opgenomen worden in de core (indien gereed) en daarna moet nog een nieuwe release uitgebracht worden.
[ Voor 22% gewijzigd door JanHenk op 23-01-2025 09:07 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Is dat zo je kan toch gewoon in je configuration file een rest endpoint toevoegen en de api van de batterij uitlezen?Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:31:
[...]
@crryp en @gielz ik wil sws het e.a. testen. Ook de efficiency. Daarom is het wel leuk dat HW de geforceerde laadknop binnenkort toegankelijk maakt. Ik wil wat inzichten ook naar HA hevelen. Dan zal eerst HW de intergatie door HA goedgekeurd moeten hebben. Wanneer dat verwacht mag worden??
Yes, dat kan ook, dat zou (al) moeten werken.crryp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Is dat zo je kan toch gewoon in je configuration file een rest endpoint toevoegen en de api van de batterij uitlezen?
Moet je dus wel de flow volgen om een auth token te verkrijgen, maar heel moeilijk zou dat niet moeten zijn.
Voor de volledigheid, zie de documentatie hier:
https://api-documentation...com/docs/category/api-v2/
Token verkrijgen (curl) en daarna kun je met de RESTful integratie een sensor aanmaken in config.yaml. Het is aan te raden om de token op te nemen in de secrets.yaml en hiernaar te verwijzen.
Zie hier voor de documentatie van Home Assistant hiertoe:
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/
[ Voor 35% gewijzigd door JanHenk op 23-01-2025 09:04 ]
- platform: rest
resource: http://[YOURIP]/api/v1/data
name: fase1
scan_interval: 60
value_template: "{{ value_json.active_voltage_v | float }}"
unit_of_measurement: "v"
unique_id: fase1meter
Hier heb je een voorbeeld dan krijg je een restfull intergratie.
ik zie token opnemen in secrets.yaml..... hoe secret en veilig is dat token dan nog? Daar zit ik niet ver genoeg voor in HA. Afgelopen zomer mee begonnen hobbymatig.
Helaas was ik er van uit gegaan dat de accu al slim met dynamische tarieven werkt. Ik denk dat dit juist heel veel voordeel geeft. Laden op de zonnestroom uurtjes die het minst opleveren en dan vervolgens ontladen op de duurste uurtjes wanneer de zon niet schijnt en je wel verbruikt, bijvoorbeeld voor het koken.HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:06:
Voor de mensen die wat meer zekerheid willen over wat ze bij ons kunnen verwachten. We verwachten zeker nog voor komende winter dat we dynamisch kunnen laden (laden als spread hoger dan X en onladen op NOM op de duurste uren) en dat er een api sturing mogelijkheid is.
Ik heb een reservering, maar denk dat ik nu toch nog even wacht tot de functie wel aanwezig is. Wie weet wat er ondertussen nog voor alternatieven beschikbaar komen.
Je hebt het over hooguit 2,5kWh per dag, met een extreme spread van 20 cent een halve euro.leonboele schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:46:
Helaas was ik er van uit gegaan dat de accu al slim met dynamische tarieven werkt. Ik denk dat dit juist heel veel voordeel geeft. Laden op de zonnestroom uurtjes die het minst opleveren en dan vervolgens ontladen op de duurste uurtjes wanneer de zon niet schijnt en je wel verbruikt, bijvoorbeeld voor het koken.
Kan je anno 2025 niet eens meer van pissen, dat gaat het verschil niet maken.
het is dus geen probleem om er een energy socket tussen te zetten (alleen om te meten)Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:07:
Nog wat beloofde grafiekjes als de batterij leeg zou zijn:
De batterij staat op 0%. Is hij dan compleet leeg? Nee er zit nog 8% in. Kan ik niet zien. Dat leert navraag. In de volgende grafiek zie je dus NOM. Een nagenoeg vlakke lijn in de middag. Een marge van een 10 Watt.
[Afbeelding]
Hier in de Nu weergave mooi te zien dat NOM ook best goed NOM is.
[Afbeelding]
Een actie screen van de batterij op vol vermogen.
[Afbeelding]
Ik heb een energy socket gezet tussen WCD en batterij. Puur om eens te kijken waar we de in en uitgaande energie stromen meten.
[Afbeelding]
10% verschil. Ik laat hem er even tussen zitten.
De grafieken moet je even leren lezen. Wat ik vanmiddag bijvoorbeeld zag was dat er door de p1 meter NOM gedraaid werd. De zonnepanelen wekte 90 Watt op en de batterij stond 94 Watt te leveren. Dan zou je zeggen dat het verbruik in huis 184 Watt zou moeten zijn. Echter zag ik 90 Watt verbruik.
Deze vraag voorgelegd aan HW. Zal het antwoord hier zo bij plakken.
Edit : Antwoord HW : Wat je ontlaad met de batterij zien we niet als verbruik (het is immers al verbruikt bij opladen), enkel wat je oplaad word als verbruik gezien. je kan niet aan twee kanten compenseren want dan tel je dubbel.
Ga daar morgen nog even rustig naar kijken. Ook efficiency is nu wat lastig te bepalen.
Hopelijk komen hier snel meer ervarings verhalen.
Bing
Plus je kan laden met maximaal 800W. Dus je hebt 4 uur met lage tarieven nodig om de accu vol te krijgen. De spread is wisselend, er zijn dagen met amper spread en dagen dat de spread enorm is.hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Je hebt het over hooguit 2,5kWh per dag, met een extreme spread van 20 cent een halve euro.
Kan je anno 2025 niet eens meer van pissen, dat gaat het verschil niet maken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Haha. Het lot van de eerste.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:42:
@crryp en @JanHenk dank. Ook dit kan ik idd eens proberen. De to-do lijst groeit ;-P
ik zie token opnemen in secrets.yaml..... hoe secret en veilig is dat token dan nog? Daar zit ik niet ver genoeg voor in HA. Afgelopen zomer mee begonnen hobbymatig.
Wel 'toeval' want jij was altijd al meest focaal aanwezig (enthousiasme, in positieve zin) in het topic, dus op zich terecht dat je ook de eer hebt van de eerste.
Inzake secrets.yaml. Is net zo veilig als config.yaml. Alleen voor debugging etc. wil je de config.yaml nog wel eens delen, dan is het aan te raden om api keys etc. in een apart bestand te houden, zodat je zorgeloos je config kan delen / debuggen. Zie hier ook toelichting van home assistant zelf (echt, alles is te vinden
Dit gaat niet werken, je hebt het hier over de v1 API, die is niet beschikbaar voor de batterij. Maar wel een goede start, dit heeft me geïnspireerd om een werkende versie te maken:crryp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:59:
sensor:
- platform: rest
resource: http://[YOURIP]/api/v1/data
name: fase1
scan_interval: 60
value_template: "{{ value_json.active_voltage_v | float }}"
unit_of_measurement: "v"
unique_id: fase1meter
Hier heb je een voorbeeld dan krijg je een restfull intergratie.
Voeg dit toe aan configuration.yaml en vul de details in
https://gist.github.com/D...875f3e7eaada8bb667de6ce97.
Let op: De data van deze sensoren gaan niet mee met de officiele integratie. Je krijgt dubbele entities, maar je kan wel een beetje spelen.
p.s. Ik krijg het niet voor elkaar om de token in een secrets.yaml werkend te krijgen. Als je dit wel lukt, deel dit dan even
---
Wat betreft de officiele Home Asisstant integratie. We (ik) werk hard aan de toevoeging van de Plug-In Battery. Het lijkt erop dat we alles rond kunnen krijgen voor de volgende release (5 februari).
[ Voor 4% gewijzigd door DCSBL op 23-01-2025 10:24 ]
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Nee hoor. Dat werkt goed. Ik denk wel overbodig maar ik laat hem er even tussen hangen.bing69 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:00:
[...]
het is dus geen probleem om er een energy socket tussen te zetten (alleen om te meten)
Top dat jullie hier ook meelezen en reageren, zelf lees ik ook altijd met interesse mee op githubDCSBL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:04:
[...]
Dit gaat niet werken, je hebt het hier over de v1 API, die is niet beschikbaar voor de batterij.
Wat wel gaat werken (en getest) is dit, voeg dit toe aan configuration.yaml en vul de details in
https://gist.github.com/D...875f3e7eaada8bb667de6ce97.
Let op: De data van deze sensoren gaan niet mee met de officiele integratie. Je krijgt dubbele entities, maar je kan wel een beetje spelen.
p.s. Ik krijg het niet voor elkaar om de token in een secrets.yaml werkend te krijgen. Als je dit wel lukt, deel dit dan even![]()
---
Wat betreft de officiele Home Asisstant integratie. We (ik) werk hard aan de toevoeging van de Plug-In Battery. Het lijkt erop dat we alles rond kunnen krijgen voor de volgende release (5 februari).
En ook fijn dat je meteen een template yaml beschikbaar hebt en een guide om te volgen. Ik wilde het zelf al schrijven n.a.v. mijn berichten bovenstaand, maar dat hoeft dus niet meer. Hartelijk dank voor het delen van de info.
Dankjewel voor het compliment! HA biedt idd een schat aan mogelijkheden. Github etc, hoe te lezen, hoe de boel aan te pakken dat is me niet eigen (nog).JanHenk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Haha. Het lot van de eerste.
Wel 'toeval' want jij was altijd al meest focaal aanwezig (enthousiasme, in positieve zin) in het topic, dus op zich terecht dat je ook de eer hebt van de eerste.
Inzake secrets.yaml. Is net zo veilig als config.yaml. Alleen voor debugging etc. wil je de config.yaml nog wel eens delen, dan is het aan te raden om api keys etc. in een apart bestand te houden, zodat je zorgeloos je config kan delen / debuggen. Zie hier ook toelichting van home assistant zelf (echt, alles is te vinden): https://www.home-assistant.io/docs/configuration/secrets/
De batterij is begonnen met laden. De eerste zonnestralen proberen het.
Homewizard P1 intercept
Hier ook stroom over. Ik begin zo langzamerhand jaloers op je te worden. Van de mijne nog niets vernomen.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:20:
[...]
De batterij is begonnen met laden. De eerste zonnestralen proberen het.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hopelijk komt hij snel en kun je ook je bevindingen delen. Ik heb net de 800 Watt laden al een x gezien. 😊. Groot verbruikers mogen ff niet aan in huis "papa is aan het spelen" 🙈asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Hier ook stroom over. Ik begin zo langzamerhand jaloers op je te worden. Van de mijne nog niets vernomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 23-01-2025 11:40 ]
:strip_exif()/f/image/YRtFzHCZnjOSCaaghfv2GRvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik HW socket ook om het verbruik van mijn warmtepomp te meten.
Het viel me op dat HW socket veel hoger zit dan de warmte pomp.
Ik vermoed dat HW socket niet al te nauwkeurig is.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de ene (totaal)teller later is bijgewerkt dan de andere. Het meeste van die 0,5kWh is er aan het eind bij gekomen.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:52:
Deze valt me nu net op. De batterij geeft aan 0.1 kWh geladen te hebben (zit inmiddels op 16%, komt van 0% af vanmorgen) en de socket gekoppeld aan de batterij geeft 0.5 kWh geladen te hebben. Wellicht kan @HomeWizard_NL dat verklaren?
[Afbeelding]
Als je met je vinger over de twee grafieken gaat. Komen de vermelde wattages (per 5min) dan een beetje overeen? Ook daar zou je trouwens kunnen hebben dat het 5min ineterval niet precies synchroon loopt, dus dat je verschillen ziet die er in werkelijkheid niet zijn.
Bij mij is het zo dat de warmtepomp in zijn eigen statistieken het verbruik van het binnendeel (elektronica, maar met name de circulatiepomp) niet meeneemt. Voor een COP-berekening is dit 'hoe het moet', maar je mist dan behoorlijk wat energie (mijn binnenunit verbruikt op dit moment 42W).rtunru schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:07:
Ik gebruik HW socket ook om het verbruik van mijn warmtepomp te meten.
Het viel me op dat HW socket veel hoger zit dan de warmte pomp.
Ik vermoed dat HW socket niet al te nauwkeurig is.
Ik denk dat je je teveel blind staart op de grafieken en de waardesDevke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:52:
Deze valt me nu net op. De batterij geeft aan 0.1 kWh geladen te hebben (zit inmiddels op 16%, komt van 0% af vanmorgen) en de socket gekoppeld aan de batterij geeft 0.5 kWh geladen te hebben. Wellicht kan @HomeWizard_NL dat verklaren?
[Afbeelding]
NMC cellen hebben als voordeel dat de spanning over de cellen redelijk varieert naarmate de cellen voller of leger zijn. Je kan bij een bepaald voltage precies bepalen wat de lading is. Om meerdere redenen was het niet aan te raden om je NMC Tesla tot 100% te laden.
LFP cellen hebben een veel plattere curve. Daar is amper verschil tussen een zo goed als lege cel en een bijna volle. Richting 0 stort het in en richting 100 loopt het pas hard op. Sessy eigenaren (LFP) melden dan ook dat hun monitoring aangeeft dat de Sessy vol is, maar dat er nog wel volle bak geladen wordt. Blijkbaar dus nog niet vol.
Voor de Tesla met LFP cellen geldt dan ook een ander advies dan die met NMC cellen. Om te zorgen dat de auto weet hoe vol de batterij is moet deze regelmatig gecalibreerd worden. Het advies is dan ook om deze minstens 1 keer per week tot 100% te laden.
Dus hoe goed de HW batterij ook is, als deze niet eens in de zoveel tijd tot 100% laadt dan krijg je last van een soort charge drift die gekke dingen gaat laten zien. Dat lost zich vanzelf op als de batterij weer eens vol geladen is.
Dit geeft het goed weer :
:strip_exif()/f/image/AUj9EQGdpvwYde99H1vGlEmW.png?f=user_large)
Edit : laat ik @HomeWizard_NL ook even een nudge geven. Ik weet niet of ze alles lezen.
Klopt helemaal. Elke Sessy eigenaar kan je vertellen wat een drifting SOC is.asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Ik denk dat je je teveel blind staart op de grafieken en de waardes. Ik heb een tijd in het Sessy topic meegelezen, en ben onderhand aan mijn 2e Tesla bezig. De eerste had NMC cellen, de huidige heeft LFP cellen.
NMC cellen hebben als voordeel dat de spanning over de cellen redelijk varieert naarmate de cellen voller of leger zijn. Je kan bij een bepaald voltage precies bepalen wat de lading is. Om meerdere redenen was het niet aan te raden om je NMC Tesla tot 100% te laden.
LFP cellen hebben een veel plattere curve. Daar is amper verschil tussen een zo goed als lege cel en een bijna volle. Richting 0 stort het in en richting 100 loopt het pas hard op. Sessy eigenaren (LFP) melden dan ook dat hun monitoring aangeeft dat de Sessy vol is, maar dat er nog wel volle bak geladen wordt. Blijkbaar dus nog niet vol.
Voor de Tesla met LFP cellen geldt dan ook een ander advies dan die met NMC cellen. Om te zorgen dat de auto weet hoe vol de batterij is moet deze regelmatig gecalibreerd worden. Het advies is dan ook om deze minstens 1 keer per week tot 100% te laden.
Dus hoe goed de HW batterij ook is, als deze niet eens in de zoveel tijd tot 100% laadt dan krijg je last van een soort charge drift die gekke dingen gaat laten zien. Dat lost zich vanzelf op als de batterij weer eens vol geladen is.
Dit geeft het goed weer :
[Afbeelding]
marstek bezitters zijn het nog aan het uitvinden. En denken dat het onverklaarbare laad/ontlaad acties zijn.
Gewoon na 100 kWh laden kijken hoeveel er ontladen is. Dan kun je iets zeggen over de RTE van deze Accu.
(persoonlijke mening. Alles boven de 80% is een meevaller)
[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 23-01-2025 12:37 ]
Vandaar mijn uitleg. Wij gaan het ook allemaal ervaren. Ik hoop dat iedereen snapt dat men niet teveel op de SOC moet letten want dat is een berekende waarde die niet correct hoeft te zijn.Peterhardenberg schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:26:
[...]
Klopt helemaal. Elke Sessy eigenaar kan je vertellen wat een drifting SOC is.
marstek bezitters zijn het nog aan het uitvinden. En denken dat het onverklaarbare laad/ontlaad acties zijn.
Het probleem is in dit jaargetijde natuurlijk groter want weinig zon. Gelukkig komt er een knopje om je batterij vol te laden, wat meteen ook een SOC reset is.
Als je de 5 min intervallen pakt dan zijn ze idd nagenoeg gelijk. Paar Watt verschil. Dat mag de pret niet drukken. Inmiddels staan ze gelijk. Wellicht een update verschil in tijd?a2aan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:09:
[...]
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de ene (totaal)teller later is bijgewerkt dan de andere. Het meeste van die 0,5kWh is er aan het eind bij gekomen.
Als je met je vinger over de twee grafieken gaat. Komen de vermelde wattages (per 5min) dan een beetje overeen? Ook daar zou je trouwens kunnen hebben dat het 5min ineterval niet precies synchroon loopt, dus dat je verschillen ziet die er in werkelijkheid niet zijn.
Het mooie is dat we bij 0 begonnen vanmorgen. We zitten op 19% nu. Iets met zon haha. Bewolking is dikker geworden. Vanavond is hij leeg. Ik heb wat getallen even opgeschreven van bv de batterij en de socket. Daar moet dan de RTE van vandaag wel uit te halen zijn. Wat is erin gegaan en wat kwam eruit.
[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 23-01-2025 13:16 ]
Dus eigenlijk. Als je voldoende opwek hebt een reden om meer dan 1 HW accu’s te hebben. Grotere laadcapaciteit. Terwijl je dan wel 8u 800 Watt kan leveren als ze beiden 100% vol zijn. (Of hoger ontladen op 1 groep en dus in de avond een inductie plaat 90% kunnen afdekken. Opwarmen is piek, daarna pit lager en zie ik zelf zo’n 400 a 700 Watt opgenomen vermogen.)asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Plus je kan laden met maximaal 800W. Dus je hebt 4 uur met lage tarieven nodig om de accu vol te krijgen. De spread is wisselend, er zijn dagen met amper spread en dagen dat de spread enorm is.
De vraag is wel hoe die gaat reageren op het vermogen van de inductieplaat, omdat inductie snel aan-uit-aan-uit-aan-uit gaat toch?The - DDD schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Dus eigenlijk. Als je voldoende opwek hebt een reden om meer dan 1 HW accu’s te hebben. Grotere laadcapaciteit. Terwijl je dan wel 8u 800 Watt kan leveren als ze beiden 100% vol zijn. (Of hoger ontladen op 1 groep en dus in de avond een inductie plaat 90% kunnen afdekken. Opwarmen is piek, daarna pit lager en zie ik zelf zo’n 400 a 700 Watt opgenomen vermogen.)
Het vermogen van mijn inductieplaat is continu. Maakt niet op op welke stand.SlayaStone schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:59:
[...]
De vraag is wel hoe die gaat reageren op het vermogen van de inductieplaat, omdat inductie snel aan-uit-aan-uit-aan-uit gaat toch?
Een oude keramisch elektrische kookplaat doet dat volgens mij wel.
Dat is ook weer afhankelijk van je slimme meter. Oudere modellen sturen iedere 10 sec een update. Ik heb een redelijk recente en die doet het iedere seconde. Dus afhankelijk van je meter kan je een beter NOM resultaat halen.SlayaStone schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:59:
[...]
De vraag is wel hoe die gaat reageren op het vermogen van de inductieplaat, omdat inductie snel aan-uit-aan-uit-aan-uit gaat toch?
Ik heb een jaar een excel bijgehouden met 2 getallen. Wat gaat er per dag aan teruglevering het net op, en wat neem ik dagelijks af van het net. Het bleek dat ik met 2-5kWh accu mijn teruglevering kon opvangen om zo mijn afname op 0 te zetten.The - DDD schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Dus eigenlijk. Als je voldoende opwek hebt een reden om meer dan 1 HW accu’s te hebben. Grotere laadcapaciteit. Terwijl je dan wel 8u 800 Watt kan leveren als ze beiden 100% vol zijn. (Of hoger ontladen op 1 groep en dus in de avond een inductie plaat 90% kunnen afdekken. Opwarmen is piek, daarna pit lager en zie ik zelf zo’n 400 a 700 Watt opgenomen vermogen.)
Wil je je HW batterij(en) inzetten om op een goedkoop moment te laden en dat op een duur moment inzetten voor NOM, dan is meer in dit geval beter omdat iedere accu je per uur 800Wh extra oplevert.
Dat is al enige tijd terug door HW uitgelegt. Als de wisseling alleen maar effect heeft op het vermogen van het laden of ontladen dat op dat moment plaats vind dan past de batterij zich snel aan op de info van de p1-Meter.SlayaStone schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:59:
[...]
Als het jojo gedrag echter betekend dat er veel in korte tijd geswicht moet worden tussen laden en ontladen dan wordt gekozen voor de beste van die 2 opties en blijft daarin en gaat dan heen en weer tussen nul en het gewenste vermogen.
Als het snelle swicht gedrag voorbij is gaat de batterij weer normaal naar behoefte laden of ontladen.
Ik kan het niet testen voor je. Wij hebben zelf ook inductie. De batterij is bijna leeg weer. 7% nog. De vaatwasser heeft ff zn best gedaan. Daarnaast zie je ook dat als je lager in de SoC percentages komt dat de batterij begint terug te schakelen met leververmogen. Zie hieronder. Bij 16% SoC gaat hij nog naar de max van 800 Watt. Bij 10% SoC is het nog 540 Watt. Stuk bescherming ga ik vanuit.SlayaStone schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:59:
[...]
:strip_exif()/f/image/6pgCM1LaGFIYdEnloIJptpEm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t7oJ7RSwD2K4ROdCK1nUaN7l.jpg?f=fotoalbum_large)
Stabiele vraag houdt NOM best goed stand. Vandaag zie je zon, wolken afwisseling. Daar moet hij wel even op schakelen. Het duurt echter niet buiten proporties lang voor mijn gevoel. Zie voorbeeld hieronder. Je ziet af en toe levering vanuit het net en gelijk weer terug naar NOM. Je ziet ook de batterij en de zonopwek hieronder. Het is iets verschoven in tijd door 2 screenshot momenten. Kon niet op 1 scherm.gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:31:
@Devke Als je nu naar vandaag kijkt waarbij je wat zon had en het huis zo nu en dan wat meer vroeg dan standby. Zie je dan veel afwijkingen in NOM? Of kan hij hem goed op 0 houden met meer schakelingen?
:strip_exif()/f/image/wToM0J9T6el7dxNvSYfFKE0i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/siU9v8fqCCOBc1csCXcOp0nM.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan dus nog wel even duren 🤣 en zoals eerder gemeld:Zelfs als je op 25 juni hebt besteld, is er een kans dat je niet bij de januari/februari levering zit maar die van maart. Als je eerder een mail hebt ontvangen dat je levering voor januari/februari is geschat, dan krijg je voor in de komende weken een mail. Of dat morgen, volgende week of mid februari is, hangt af van hoe snel je was op 25 juni. We gaan de lijst op chronologische volgorde af 😄
Zal wel erg gelimiteerd zijn dan 😜😇De allereerste gelimiteerde batch is semi op provincie gesorteerd om zo snel mogelijk uit te rollen en op support te monitoren welke vragen er binnen komen. Daarna chronologisch, voor nu niets om je zorgen over te maken.
[ Voor 27% gewijzigd door BOEFJE_NL op 23-01-2025 15:07 ]
Ik was iets na 12:30. 2 uur na de mail dat je kon bestellen. De verwachtte levering was november.BOEFJE_NL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:57:
Reactie HW als je ook op de 1e dag hebt besteld...
[...]
Kan dus nog wel even duren 🤣
Het zou tof zijn als @HomeWizard_NL zou melden welk tijdslot aan de beurt is voor de betaallink. Dat geeft ook wat ruimte om te plannen want je moet wel thuis zijn voor levering.
Neehoor, althans bij niet. Mijn inductie pulseert juist. Dat is i.c.m. met de/een thuisaccu niet handig, maar goed, niets aan te doen.Pilovali schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:02:
[...]
Het vermogen van mijn inductieplaat is continu. Maakt niet op op welke stand.
''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''
Als ze melden welke ordernummer range ze wanneer gaan mailen zou al voldoende zijn. Ik neem aan dat ze intern een planning hebben.asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Ik was iets na 12:30. 2 uur na de mail dat je kon bestellen. De verwachtte levering was november.
Het zou tof zijn als @HomeWizard_NL zou melden welk tijdslot aan de beurt is voor de betaallink. Dat geeft ook wat ruimte om te plannen want je moet wel thuis zijn voor levering.
JKratos schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Neehoor, althans bij niet. Mijn inductie pulseert juist. Dat is i.c.m. met de/een thuisaccu niet handig, maar goed, niets aan te doen.

Dit is wat mijn kookplaat doet.
(regelmatig van stand veranderd en af en toe een extra pan erbij)
En dit is een soepje opwarmen:

Ik ben verder ook wel nieuwsgierig wanneer de rest van de batch verzonden wordt.
[ Voor 15% gewijzigd door Pilovali op 23-01-2025 15:20 ]
Als je goed kijkt zie je dat je prima uitkomt met je batterij. Het eerste stuk is 500W continue. Daarna zitten er wat pieken maar allemaal boven de 800W. Bedenk dat dan ook de verlichting aan is, de TV en meer van die dingen dus die 800W haal je makkelijk.Pilovali schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:17:
[...]
[Afbeelding]
Dit is wat mijn kookplaat doet.
(regelmatig van stand veranderd en af en toe een extra pan erbij)
Ik ben verder ook wel nieuwsgierig wanneer de rest van de batch verzonden wordt.
Dat geeft weer grof inzicht in de verkoopaantallen. Een tijdslot geeft die informatie niet prijs.gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Als ze melden welke ordernummer range ze wanneer gaan mailen zou al voldoende zijn. Ik neem aan dat ze intern een planning hebben.
Mijn ervaring is (niets persoonlijks), dat goedkope inductieplaten inderdaad pulseren (ik heb er 1 op kantoor in mijn keukentje daar). Dat gaat inderdaad aan-uit-aan en afhankelijk van de stand zijn de periodes anders. Je kunt het als het verder stil is zelfs horen schakelen.JKratos schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:14:
[...]
Neehoor, althans bij niet. Mijn inductie pulseert juist. Dat is i.c.m. met de/een thuisaccu niet handig, maar goed, niets aan te doen.
Duurdere platen die ik thuis en in ons weekendhuisje heb geven wel een constante belasting. Maar goed, dat is slechts mijn ervaring dus N=1.
Nuttige info. Dank.BOEFJE_NL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:57:
Reactie HW als je ook op de 1e dag hebt besteld...
[...]
Kan dus nog wel even duren 🤣 en zoals eerder gemeld:
[...]
Zal wel erg gelimiteerd zijn dan 😜😇
Hier bevestiging mail om 11:49 op 25 Juni.
Heb in m’n uitstel mail idd Januari/ Februari staan.
[ Voor 7% gewijzigd door The - DDD op 23-01-2025 15:55 ]
De ordernummering loopt op bij iedere order, dus niet alleen batterijen. Als ze aangeven dat orders xxx123 t/m xxx456 in een bepaalde week worden uitgeleverd, weet je nog niet of dat 10, 20, 100 of 200 batterijen zijn.asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:22:
Dat geeft weer grof inzicht in de verkoopaantallen. Een tijdslot geeft die informatie niet prijs.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Die afbeelding is puur m'n kookplaat. Daar heb ik een socket achter zitten. Mijn "idle" gebruik is rond de 80 watt. Lampen en TV 's avonds is nog een 100 watt meer.asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:21:
[...]
Als je goed kijkt zie je dat je prima uitkomt met je batterij. Het eerste stuk is 500W continue. Daarna zitten er wat pieken maar allemaal boven de 800W. Bedenk dat dan ook de verlichting aan is, de TV en meer van die dingen dus die 800W haal je makkelijk.
Ik kook nooit op alle zones tegelijk op max. Enige wat bij mij regelmatig hoge pieken vertoond is m'n elektrische kachel voor in de berging.

Alleen in de warme dagen -wanneer de zon volop schijnt- gebruik ik deze niet. Wel een airco die continu 600W trekt.
De mijne pulst en zal met een prijs van €2600,- dan wel jouw goedkopere variant zijnaip schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:24:
[...]
Mijn ervaring is (niets persoonlijks), dat goedkope inductieplaten inderdaad pulseren (ik heb er 1 op kantoor in mijn keukentje daar). Dat gaat inderdaad aan-uit-aan en afhankelijk van de stand zijn de periodes anders. Je kunt het als het verder stil is zelfs horen schakelen.
Duurdere platen die ik thuis en in ons weekendhuisje heb geven wel een constante belasting. Maar goed, dat is slechts mijn ervaring dus N=1.
Even gezocht. Pelgrim zegt:
Veel inductiekookplaten hebben de eigenschap dat de kookplaat niet constant verwarmt. Dit is de normale werking van het toestel en geen storing in je kookplaat.
Ervaar je het aan- en uitgaan bij het gebruik van één kookzone? Dan herken je dat aan de volgende kenmerken:
Een inductiekookplaat regelt bij de lagere kookstanden (meestal de standen van 1 tot en met 7) het vermogen door kortstondig de zone in- en uit te schakelen.
Bij lichte pannen en weinig inhoud zie je dit doordat bijvoorbeeld het water opborrelt en het net lijkt alsof het niet aan de kook blijft.
Je hoort het geluid van tikken of zoemen in de pan.
Het maakt niet uit of je met één of meerdere pannen tegelijk kookt, het is afhankelijk van de kookstand.
Ervaar je het tijdens het gebruik van twee of drie kookzones? Dat is het pendelen of pulseren van het vermogen tussen de kookzones. Het pendelen voorkomt overbelasting op een fase.
We gaan meemaken hoe de HW-batterij zich gaat gedragen.
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
Zelfs als je op 25 juni hebt besteld, is er een kans dat je niet bij de januari/februari levering zit maar die van maart. Als je eerder een mail hebt ontvangen dat je levering voor januari/februari is geschat, dan krijg je voor in de komende weken een mail. Of dat morgen, volgende week of mid februari is, hangt af van hoe snel je was op 25 juni. We gaan de lijst op chronologische volgorde af
:strip_exif()/f/image/dUIGuCEqXw194v4gknxpPMEX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bekijk het even van mijn kant. Er is hier overdag niemand thuis om de dozen aan te nemen. Ik heb een thuiswerkdag, dus als ik iets laat bezorgen dan wordt het of de dag ervoor bestellen, of een afhaalpunt.Tebbie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:23:
Kom op mensen, ze doen daar in Noordwijk hun stinkende best om het allemaal netjes laten verlopen. Er is al eerder aangegeven dat ze het strategisch beginnen om ook hun eigen logistieke proces op gang te krijgen. Die accu's zijn slordige 25kg per stuk (dus geen doosje met stekkers of een p1). Support die na 1/2 dagen eerste leveringen tickets krijgen etc. Als je zelf met een bak lego aan de gang gaat om iets te bouwen ga je ook slim/tactisch aan de gang toch?
Zoals we hebben kunnen zien zou @Devke eerst op dinsdag zijn levering krijgen. Dat werd woensdagoch... oh nee toch woensdagmiddag. Als die doos eenmaal binnen staat is het prima, maar ik zal moeten gokken welke dag de dozen komen en die dag thuis moeten werken of vrij nemen. Sommige werkgevers zitten daar coulant in en andere weer niet.
Ik zal wat screens sturen met als laatste het resultaat. De berekening. Eerst een situatieschets.
De batterij is aangesloten via een Energy Socket op een geaard stopcontact. Er wordt dus letterlijk gemeten wat de batterij ingaat en wat er weer uitgaat. Natuurlijk moet het uitgangspunt wel hetzelfde zijn. Ik heb de SoC genomen van 0%. Daar begonnen we vanmorgen mee en daar staan we nu weer. De batterij is gestopt. De batterij is vandaag tot 19% gekomen. Daarna liet het Nederlandse grijze doek de boel stagneren. De batterij heeft NOM gedraaid uiteraard. Alleen daar waar de vaatwasser even aan moest van vrouwlief hebben we dus even volle bak gedraaid voor kortere duur daar de batterij minder vermogen gaat leveren bij een lager wordende SoC. Zie eerder post.
Daarnaast heeft de batterij zelf ook een meetsysteem aanboord. In de app kun je de stroom import en export zien. Beide metingen, de app en de Energy Socket heb ik eens langs elkaar gezet. Eerst de plaatjes waarop je de begin en eindstanden kunt zien.
De Energy Socket:
Begin van de dag meetstanden.
:strip_exif()/f/image/7nzMqpDzQlL89faf885DIW5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Einde van de dag meetstanden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dx5I5fDRpfYrsoSv5oQUObHM.jpg?f=user_large)
De meetstanden van de batterij zelf, begin van de dag (de app van HW):
:strip_exif()/f/image/rF1c9xjamXd91GChoDEioAjI.jpg?f=fotoalbum_large)
De meetstanden einde van de dag:
:strip_exif()/f/image/HP3B7mNYZHftkUAbbrwunvmF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan nu de berekening. Er zit duidelijk een verschil tussen de meting door de batterij en de energysocket. Meet de batterij na de omvormer?
Persoonlijk vind ik zover nu na 1 dagje met maar 19% max lading de RTE tegenvallen. Ik zeg er bewust ook bij dat het maar 19% was. Echter wat gaat deze in de nachten doen, als het vermogen gaat zakken.
Misschien hebben jullie hier zelf ook een mening bij en maakt deze 1 zwaluw nog geen zomer.
Hieronder dus de berekening. Zie je foutjes? Roep!
:strip_exif()/f/image/sBh2puE2EvEjhIMfsxl4xk6e.jpg?f=fotoalbum_large)
De omgevingstemperatuur van de batterij was vandaag:
:strip_exif()/f/image/iqLsWUgcMj29h4ybYTFQd9ex.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de laadknop in de app komt ga ik eens volle bak laden en op NOM weer de dag door / uit. Kijken wat het dan doet. Nog een geplande test is volle bak laden overdag en dan avond en nacht door. Erg benieuwd.
Er bestaat een HW gebruikersgroep? Waar vindt ik die?gielz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:34:
Dit kwam toevallig nog voorbij op de homewizard gebruikersgroep over batch1 en een schermprint van 1 van de beta testers (werknemer homewizard);
[...]
[Afbeelding]
Ja dat snap/begrijp ik, maar staat los van Homewizard toch? We hebben allemaal PostNL, DHL, GLS, UPS ervaringen. Ben je de hele dag thuis en krijg je een berichtje (je was niet thuis). Of dat ze doodleuk een pakketje in je achtertuin of kliko dumpen. Helaas een trend van de laatste jaren waar wij als frequente online bestellers meer en meer aan het kortste eind trekken. En wat kan je er aan doen? Niets....asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Bekijk het even van mijn kant. Er is hier overdag niemand thuis om de dozen aan te nemen. Ik heb een thuiswerkdag, dus als ik iets laat bezorgen dan wordt het of de dag ervoor bestellen, of een afhaalpunt.
Zoals we hebben kunnen zien zou @Devke eerst op dinsdag zijn levering krijgen. Dat werd woensdagoch... oh nee toch woensdagmiddag. Als die doos eenmaal binnen staat is het prima, maar ik zal moeten gokken welke dag de dozen komen en die dag thuis moeten werken of vrij nemen. Sommige werkgevers zitten daar coulant in en andere weer niet.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Is gewoon op facebook. Soms komt er wel eens wat aardigs voorbij. Vaak ook niet.hanev001 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Er bestaat een HW gebruikersgroep? Waar vindt ik die?
In elke post app kan je aangeven wat ze moeten doen als je niet in staat bent om een pakket aan te nemen.asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Bekijk het even van mijn kant. Er is hier overdag niemand thuis om de dozen aan te nemen. Ik heb een thuiswerkdag, dus als ik iets laat bezorgen dan wordt het of de dag ervoor bestellen, of een afhaalpunt.
Dat werkt zelf op de dag van afleveren, we hebben het al meerdere keren op die manier kunnen regelen.
Bv. bij de buren afgeven bij geen gehoor
Winkiller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:47:
[...]
In elke post app kan je aangeven wat ze moeten doen als je niet in staat bent om een pakket aan te nemen.
Dat werkt zelf op de dag van afleveren, we hebben het al meerdere keren op die manier kunnen regelen.
ADR is de afkorting van de Franse titel van het Europees verdrag voor het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg: Accord Européen Relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Reguliere bezorgers mogen maar beperkt dit soort producten vervoeren (en doen dit dan ook niet). Hij wordt dan ook zeker niet bezorgd door PostNL/DHL/DPD etc. dit is namelijk ADR vervoer.
[ Voor 14% gewijzigd door Prisma16 op 23-01-2025 17:03 ]
Maar ook al ben je thuis, sommige bedrijven flikkeren het voor de deur neer, bellen aan, stappen in de bus en rijden weg. Als je net op zolder bent en je bent beneden zie je nog net een zwarte bus de hoek om rijden.Winkiller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:47:
[...]
In elke post app kan je aangeven wat ze moeten doen als je niet in staat bent om een pakket aan te nemen.
Ook als ze een handtekening nodig hebben pleuren ze het gewoon voor de deur.
Dan is zo'n deurbel camera toch wel eens handig.
En je kan de beelden gewoon meesturen met een klacht richting de helpdesk.
Goh en hoe zou dat komen.....doodat die chauffeurs uitgeknepen worden door DHL, PostNL enz....en wij als consumenten zo snel mogelijk alles thuis willen hebben maar tegen zo laag mogelijke prijs. Kijk maar eens naar de film 'sorry we missed you' over situatie in UK maar vergelijkbaar met hier. Beetje respect en begrip naar deze mensen zou ook mooi zijn. Zo weer on topic, kon het even niet laten ;-)mike123 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:59:
[...]
Maar ook al ben je thuis, sommige bedrijven flikkeren het voor de deur neer, bellen aan, stappen in de bus en rijden weg. Als je net op zolder bent en je bent beneden zie je nog net een zwarte bus de hoek om rijden.
Ook als ze een handtekening nodig hebben pleuren ze het gewoon voor de deur.
Dan is zo'n deurbel camera toch wel eens handig.
En je kan de beelden gewoon meesturen met een klacht richting de helpdesk.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Aangezien ze maar 800W kunnen afgeven duurt het iets langer...Rob roelofs 1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
Wat gebeurt er met de accu als mijn airco’s draaien? Mijn. Airco’s geven zeg maar 1700W bij verwarmen. Dan is de accu in 90 minuten leeg toch? Zijn er mensen die ook verwarmen met airco’s en in bezit zijn van een accu?
De accu kan met maximaal 800 watt laden en ontladen dus zonder verlies duurt het minimaal 3 uur voor dat de accu leeg kan zijn. Mocht je NOM willen bereiken heb je wanneer de airco's actief zijn minimaal 3 accus nodig.Rob roelofs 1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
Wat gebeurt er met de accu als mijn airco’s draaien? Mijn. Airco’s geven zeg maar 1700W bij verwarmen. Dan is de accu in 90 minuten leeg toch? Zijn er mensen die ook verwarmen met airco’s en in bezit zijn van een accu?
In mijn geval 1 Sessy en 1 Homewizard :-)Richfart schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:12:
[...]
De accu kan met maximaal 800 watt laden en ontladen dus zonder verlies duurt het minimaal 3 uur voor dat de accu leeg kan zijn. Mocht je NOM willen bereiken heb je wanneer de airco's actief zijn minimaal 3 accus nodig.
Vooralsnog lager dan verwacht, benieuwd hoe dit op een mooie dag uitpakt.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:43:
Benieuwd naar RTE cijfers?
Hieronder dus de berekening. Zie je foutjes? Roep!
Bijt dat elkaar niet?rtunru schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:22:
[...]
In mijn geval 1 Sessy en 1 Homewizard :-)
Als de woning 1700 watt verbruikt, de accu levert 800 watt dan word er nog 900 watt uit het net gehaaldRob roelofs 1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
Na ongeveer 3 uur is de accu leeg als deze op volvermogen 800 watt continu ontlaad. 3 x 800 = 2,4 kWh.
Sessy is gelukkig erg flexibel. Die ga ik zodanig instellen zodat eerst HW aan de beurt is met laden en ontladen. Ik handel dus niet.
Ah oke. Gelijk tijdig laden of ontladen daar doelde ik idd op. Doe je allemaal via HA?rtunru schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:30:
[...]
Sessy is gelukkig erg flexibel. Die ga ik zodanig instellen zodat eerst HW aan de beurt is met laden en ontladen. Ik handel dus niet.
Dat is wel de bedoeling.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:34:
[...]
Ah oke. Gelijk tijdig laden of ontladen daar doelde ik idd op. Doe je allemaal via HA?
Op het moment je airco's 1700w trekken betekent dat dat het winter en koud is en je de thuisbatterij niks kan opladen, want als er al een beetje zonneopwek is gaat dat meteen naar je airco's, dus ze zullen weinig/niks doen die dag.Rob roelofs 1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:09:
Ligt eraan. Met dynamisch contract zou je binnenkort de batterij kunnen laden door de handmatige oplaad mogelijkheid. Let op. Wel voldoende spread is wenselijk.HE1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:00:
[...]
Op het moment je airco's 1700w trekken betekent dat dat het winter en koud is en je de thuisbatterij niks kan opladen, want als er al een beetje zonneopwek is gaat dat meteen naar je airco's, dus ze zullen weinig/niks doen die dag.
Tebbie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Ja dat snap/begrijp ik, maar staat los van Homewizard toch? We hebben allemaal PostNL, DHL, GLS, UPS ervaringen. Ben je de hele dag thuis en krijg je een berichtje (je was niet thuis). Of dat ze doodleuk een pakketje in je achtertuin of kliko dumpen. Helaas een trend van de laatste jaren waar wij als frequente online bestellers meer en meer aan het kortste eind trekken. En wat kan je er aan doen? Niets....
Dat is inderdaad een optie bij PostNL, DHL en andere pakketdiensten. Dit wordt echter verstuurd met TransMission. Ik verwacht een vrachtwagen met een palletwagenWinkiller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Uhhh nee het was geen vrachtwagen en palletwagen 😜🤣asing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:21:
[...]
[...]
Dat is inderdaad een optie bij PostNL, DHL en andere pakketdiensten. Dit wordt echter verstuurd met TransMission. Ik verwacht een vrachtwagen met een palletwagen. TransMission kent die optie niet. Dus ze nemen het dan weer mee en daarna moet je een bezorgafspraak maken. Ik doe liever de deur open zodat het binnen staat.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ja ze zijn stapelbaar.Sarge78 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:29:
Ik zie dat je erboven 50cm aan moet houden. Je mag ze wel stapelen als je er meerdere hebt toch?
Weer wat geleerd. En die duurdere platen weten het dan een stuk beter te maskeren....shthpnz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:33:
[...]
De mijne pulst en zal met een prijs van €2600,- dan wel jouw goedkopere variant zijn![]()
Even gezocht. Pelgrim zegt:
Veel inductiekookplaten hebben de eigenschap dat de kookplaat niet constant verwarmt. Dit is de normale werking van het toestel en geen storing in je kookplaat.
Ervaar je het aan- en uitgaan bij het gebruik van één kookzone? Dan herken je dat aan de volgende kenmerken:
Een inductiekookplaat regelt bij de lagere kookstanden (meestal de standen van 1 tot en met 7) het vermogen door kortstondig de zone in- en uit te schakelen.
Bij lichte pannen en weinig inhoud zie je dit doordat bijvoorbeeld het water opborrelt en het net lijkt alsof het niet aan de kook blijft.
Je hoort het geluid van tikken of zoemen in de pan.
Het maakt niet uit of je met één of meerdere pannen tegelijk kookt, het is afhankelijk van de kookstand.
Ervaar je het tijdens het gebruik van twee of drie kookzones? Dat is het pendelen of pulseren van het vermogen tussen de kookzones. Het pendelen voorkomt overbelasting op een fase.
We gaan meemaken hoe de HW-batterij zich gaat gedragen.
(Mijn Bora pulst ook)
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Werken de 2 batterijen elkaar niet tegen als ze beide naar het totaal op de meter kijken, ik bedoel gaat de ene niet laden als de andere ontlaad?Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:09:
[...]
Ligt eraan. Met dynamisch contract zou je binnenkort de batterij kunnen laden door de handmatige oplaad mogelijkheid. Let op. Wel voldoende spread is wenselijk.
Als je 2 batterijen van HW hebt dan praat dat allemaal samen met elkaar icm de P1 meter. Als je van 2 verschillende merken neemt wordt dit een ander verhaal denk ik.Njord1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:52:
[...]
Werken de 2 batterijen elkaar niet tegen als ze beide naar het totaal op de meter kijken, ik bedoel gaat de ene niet laden als de andere ontlaad?
Ik ben vooral benieuwd als je 1 HW batterijen hebt wat voor gedrag ze aannemen. Neem bijvoorbeeld 800w of beide dan 400 doen of alles eerst uit 1 en dan verder met de 2e als de eerste leeg is of als het meer dan 800w is.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:00:
[...]
Als je 2 batterijen van HW hebt dan praat dat allemaal samen met elkaar icm de P1 meter. Als je van 2 verschillende merken neemt wordt dit een ander verhaal denk ik.
Zit er eigenlijk iets van een soort dode band tussen laden en ontladen, of probeert die echt heel strak op nul te regelen? In het laatste geval is die op een dag zoals vandaag waarschijnlijk wel vaak in echt hele lage vermogens aan het laden en ontladen, wat niet heel goed voor de efficiëntie zou zijn.Devke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:43:
Benieuwd naar RTE cijfers?
Persoonlijk vind ik zover nu na 1 dagje met maar 19% max lading de RTE tegenvallen. Ik zeg er bewust ook bij dat het maar 19% was. Echter wat gaat deze in de nachten doen, als het vermogen gaat zakken.
Deze vraag heb ik eerder ook gesteld, zie antwoord van @HomeWizard_NL hier: HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"Chris96 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:09:
[...]
Ik ben vooral benieuwd als je 1 HW batterijen hebt wat voor gedrag ze aannemen. Neem bijvoorbeeld 800w of beide dan 400 doen of alles eerst uit 1 en dan verder met de 2e als de eerste leeg is of als het meer dan 800w is.
De meest efficiente verdeling krijgt voorkeur. Dat is boven de 800watt zo goed als altijd 2 batterijen op 50% van de vraag.Chris96 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:09:
[...]
Ik ben vooral benieuwd als je 1 HW batterijen hebt wat voor gedrag ze aannemen. Neem bijvoorbeeld 800w of beide dan 400 doen of alles eerst uit 1 en dan verder met de 2e als de eerste leeg is of als het meer dan 800w is.
Dit topic is gesloten.