Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dus van 215Wh (8%) naar 2688Wh met 90% efficiëntie, en dan weer terug naar 215, weer met 90% efficiëntie. Stiekem hoop ik op iets minder verlies, maar misschien is dat naïef...
De november batch is behoorlijk groot, we leveren nu 5% uit.
zoals eerder gecommuniceerd is de levering van de gehele november batch tussen eind jan/begin feb. Dan hopen we iedereen in batch 1 voorzien te hebben :-). Hier zitten ook nog wat logistieke uitdagingen aan. Dat we nu nog niet volle kracht uitleveren is echt de laatste kinkjes eruit te halen in het betaal/logistieke proces, en eerste ervaringen van klanten te pijlen. First impressions matter
@HomeWizard_NL heeft hier weleens aangegeven dat er een 'knop' zou komen om de batterij voor langere tijd op te kunnen slaan. Door op die knop te drukken zou de batterij tot ~80% opladen, en dan uitschakelen, zodat je hem zonder risico op leegraken kan wegzetten. Geen idee of die feature er nu al direct in zit, maar wel de moeite waard om naar te zoeken...Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:35:
Ik heb een variabel contract maar als ik de laadknop kan vinden druk ik er zeker op. Testfase zou dat prettig zijn 😜.... maar goed die is niet. Geen verrassing. Ik zal proberen dr bevindingen ook te beschrijven in een post.
Want je kán er natuurlijk voor kiezen je batterij niet vijf maanden, maar vijf minuten op te slaan!
Dit zit er nu nog niet in. Maar er komt wel naar verwachting begin volgende week een optie om handmatig naar 100% te laden zodat mensen kunnen ervaren hoe de batterij werkt. Omdat het echt fantastisch weer isa2aan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:34:
[...]
@HomeWizard_NL heeft hier weleens aangegeven dat er een 'knop' zou komen om de batterij voor langere tijd op te kunnen slaan. Door op die klop te drukken zou de batterij tot ~80% opladen, en dan uitschakelen, zodat je hem zonder kan wegzetten. Geen idee of die feature er nu al direct in zit, maar wel de moeite waard om naar te zoeken...
Want je kán er natuurlijk voor kiezen je batterij niet vijf maanden, maar vijf minuten op te slaan!
[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 22-01-2025 13:39 ]
Ik hoop dat jullie kennis van Accu's beter is dan je kennis van het weer.HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Dit zit er nu nog niet in. Maar er komt wel naar verwachting begin volgende week een optie om handmatig naar 100% te laden. Omdat het echt fantastisch weer is
Ik hoop dat die optie via API aan te sturen valt. Dan kan die via HA aangestuurd worden zodat die goedkoop mogelijk kan laden en gebruikt kan worden als de stroom duurder is. Vooral 's avonds als iedereen terug komt, is stroom erg duur.HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Dit zit er nu nog niet in. Maar er komt wel naar verwachting begin volgende week een optie om handmatig naar 100% te laden zodat mensen kunnen ervaren hoe de batterij werkt. Omdat het echt fantastisch weer is
Ik hoop juist dat het een reguliere functie binnen de energy app wordt, niet via iets als ha.Pilovali schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Ik hoop dat die optie via API aan te sturen valt. Dan kan die via HA aangestuurd worden zodat die goedkoop mogelijk kan laden en gebruikt kan worden als de stroom duurder is. Vooral 's avonds als iedereen terug komt, is stroom erg duur.
Ik vind het een erg belangrijke functie bij een batterij, die niet alleen beschikbaar moet zijn voor mensen die iets als ha gebruiken.
En hier alvast de aanvullende wensen...:HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:36:
Dit zit er nu nog niet in. Maar er komt wel naar verwachting begin volgende week een optie om handmatig naar 100% te laden zodat mensen kunnen ervaren hoe de batterij werkt. Omdat het echt fantastisch weer is
- Kunnen we dan ook een max % SoC en/of max tijdsduur van laden opgeven? (lijkt mij relatief simpel)[
- Kunnen we dan ook het laadvermogen aangeven? (misschien ietsje lastoger)
- Kunnen we dat dan via een API activeren? (lijkt mij minder simpel om te realiseren)
In de app kan je je tarieven invullen, en deze berekent dan ook je stroomprijs. Dat kan ook met dynamische prijzen. Bij pak em beet 10ct verschil tussen het hoogste en laagste tarief begint het voordelig te worden om je accu in te zetten. Die 10 cent haal ik van de Sessy thread, waar dat een richtprijs is voor de verliezen en afschrijving op de batterij.Sjamo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:11:
[...]
Ik hoop juist dat het een reguliere functie binnen de energy app wordt, niet via iets als ha.
Ik vind het een erg belangrijke functie bij een batterij, die niet alleen beschikbaar moet zijn voor mensen die iets als ha gebruiken.
Het zou niet moeilijk moeten zijn om je batterij geprogrammeerd te laten laden op het goedkoopste tarief. Daarna kan je 0 op de meter krijgen voor de rest van de dag, of het dure moment.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik heb geen enkel belang bij handelen met een batterij. Ik heb geen belang bij home assistant. Ik wil wel graag mijn batterij naar 100% kunnen laden, zoals ik dat gelukkig met mijn andere batterij ook kan. Gewoon via een functie in de app, omdat dat bedrijf begrijpt dat dat soms nodig kan zijn. Ook zonder handel.asing schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:28:
[...]
In de app kan je je tarieven invullen, en deze berekent dan ook je stroomprijs. Dat kan ook met dynamische prijzen. Bij pak em beet 10ct verschil tussen het hoogste en laagste tarief begint het voordelig te worden om je accu in te zetten. Die 10 cent haal ik van de Sessy thread, waar dat een richtprijs is voor de verliezen en afschrijving op de batterij.
Het zou niet moeilijk moeten zijn om je batterij geprogrammeerd te laten laden op het goedkoopste tarief. Daarna kan je 0 op de meter krijgen voor de rest van de dag, of het dure moment.
De functie die jij bedoelt en die ik bedoel zijn niet hetzelfde. Het ging niet over handel, maar over de mogelijkheid de batterij naar 100% te laden wanneer nodig en wanneer daarvoor niet voldoende zon aanwezig is.
Zoals je hierboven kan lezen geeft HomeWizard aan dat dat knopje eraan komt. Dat zal uiteraard in de app zitten. Ik denk zelfs dat het knopje er eerder zal zijn dan dat de meesten van batch 1 hun batterij hebbenSjamo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Ik heb geen enkel belang bij handelen met een batterij. Ik heb geen belang bij home assistant. Ik wil wel graag mijn batterij naar 100% kunnen laden, zoals ik dat gelukkig met mijn andere batterij ook kan. Gewoon via een functie in de app, omdat dat bedrijf begrijpt dat dat soms nodig kan zijn. Ook zonder handel.
De functie die jij bedoelt en die ik bedoel zijn niet hetzelfde. Het ging niet over handel, maar over de mogelijkheid de batterij naar 100% te laden wanneer nodig en wanneer daarvoor niet voldoende zon aanwezig is.
Dat is bekend. Alleen: hoe groot is de kans op *max* zon + accu? In mijn geval zou ik dan 3300+800=4100Wp moeten gebruiken. Bij mij is dat met name in de avond, als de zon niet schijnt (inductie koken, in combi met de oven, iets in die geest). Dat is net onder de 18A, dus net teveel voor de 16A automaat, niet voor de bekabeling. Zal wel los lopen, maar dus toch maar niet doen.phYzar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:58:
[...]
De automaat is een beveiliging, geen rem. Als je in de rest van huis een vraag hebt ter groote van <zon+accu>, dan gaat er <zon+accu> door de bekabeling en de pv-groep in de meterkast. En dat kan best een tijd duren, en best flink warm worden voor de beveiliging ingrijpt. En als dat een keertje gebeurd, ok, maar met regelmaat? Daar wordt de boel niet beter van. Alsof je steeds de motor van je auto uitzet door de koppeling te laten schieten in stilstand.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Die 16A automaat zal niet afspringen bij 18A, kan zelfs een aantal uur 18A aan.elsinga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:59:
[...]
Dat is net onder de 18A, dus net teveel voor de 16A automaat, niet voor de bekabeling. Zal wel los lopen, maar dus toch maar niet doen.
De ondergrens van een automaat met B karakteristiek is 1,13. De grafieken gaan niet verder dan 2,5 uur. Dit betekend dat een 16 A automaat zeker 2,5 uur 18A kan doorgeven zonder af te schakelen. Dit kan oplopen tot 1,45x. Dus tot 23A. De uitschakelkarakteristiek is gestandaardiseerd en voldoet aan de IEC/EN 60898 norm
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Uq2uWXY49MvwJQZAfZU8OqUS.webp?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door JeffreyGorissen op 22-01-2025 15:04 . Reden: Plaatje invoegen ]
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Ik zou het wel handig vinden dat er een optie komt om niet direct te ontladen, maar dat alleen te doen bij hoge stroomprijzen. Dan laad je de accu vandaag op met overtollig zonnestroom en ontlaad je 'm morgen als de zon juist niet schijnt en daardoor de stroom relatief duur is.a2aan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:24:
[...]
En hier alvast de aanvullende wensen...:Zelfs met de meest simpele knop 'laad nu op' heb je al best veel, want je kan ook eerder dan 100% op de stop-knop drukken, lijkt me. En die 'opslagknop' heb je ook niet per se meer nodig: de gebruiker moet zelf maar opladen tot zover hij wil (advies 80%), en het ding daarna uitzetten.
- Kunnen we dan ook een max % SoC en/of max tijdsduur van laden opgeven? (lijkt mij relatief simpel)[
- Kunnen we dan ook het laadvermogen aangeven? (misschien ietsje lastoger)
- Kunnen we dat dan via een API activeren? (lijkt mij minder simpel om te realiseren)
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Zo zit het hier ook. Nu alleen nog wachten op de batterij van HW.JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Dat kan, maar je omvormer zit rechtstreeks aangesloten op zijn groep. Je kunt dus een 'PV-verdeler' (beetje populaire term voor een onderverdeelkast(je)) installeren bij je omvormer en daar de stopcontacten op maken. Maar dan krijgen je batterijen dus alsnog hun eigen groep (installatieautomaat).
Smartplug er tussen en ding geheel uitzetten zal dan voorlopig de enige opie zijn denk ik.elsinga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:05:
[...]
Ik zou het wel handig vinden dat er een optie komt om niet direct te ontladen, maar dat alleen te doen bij hoge stroomprijzen. Dan laad je de accu vandaag op met overtollig zonnestroom en ontlaad je 'm morgen als de zon juist niet schijnt en daardoor de stroom relatief duur is.
Want de optie die jij noemt maakt handelen ook mogelijk en dat was nooit het doel van deze batterij.
Ik vermoed dat de delayed NOM neer komt op wel alleen opladen via de panelen maar dat je aan kunt geven op welke momenten de accu NOM mag doen.
Ik geloof dat ze daarnaast ook denken aan laden van het net op tijd commando. Dus wel laden maar niet ontladen van het net. Geen handel, maar wel gebruik maken van goedkope stroom op duurdere uren.alwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:39:
Je moet gewoon wachten tot ze helemaal klaar zijn met de NOM en daarna met een delayed NOM willen komen. Ze hebben aangegeven er wel naar te kijken in de toekomst.
Ik vermoed dat de delayed NOM neer komt op wel alleen opladen via de panelen maar dat je aan kunt geven op welke momenten de accu NOM mag doen.
Maar dus nog geen definitief besluit daarover.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ook de NOM modus is nog in ontwikkeling, want er zijn nog zeker verbeteringen te maken. Zodra we hier tevreden mee zijn gaan we de functionaliteit uitbreiden met extra modi om ook met dynamisch tarief goed overweg te kunnen. De gemiddelde zonnepanelen eigenaar heeft nog steeds een vast contract, daarom de focus op NOM. Maar we begrijpen dat tweakers bovengemiddeld veel dynamisch tarief gebruikers hebben en dat de wens daarom hier wat groter is, maar don't worry, we houden jullie in gedachteArthurMorgan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Ik geloof dat ze daarnaast ook denken aan laden van het net op tijd commando. Dus wel laden maar niet ontladen van het net. Geen handel, maar wel gebruik maken van goedkope stroom op duurdere uren.
Maar dus nog geen definitief besluit daarover.
Don't worry, maar dan houd ik als early adopter jullie ook alleen maar in gedachte ipv over te gaan tot aanschafHomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:56:
[...]
Maar we begrijpen dat tweakers bovengemiddeld veel dynamisch tarief gebruikers hebben en dat de wens daarom hier wat groter is, maar don't worry, we houden jullie in gedachte
[ Voor 17% gewijzigd door CopyCatz op 22-01-2025 18:10 ]
Als jullie het charge knopje implementeren om de batterij tot 100% te laden, dan zou het fijn zijn dat dit ook via de API kan aangeroepen worden.HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:56:
[...]
Ook de NOM modus is nog in ontwikkeling, want er zijn nog zeker verbeteringen te maken. Zodra we hier tevreden mee zijn gaan we de functionaliteit uitbreiden met extra modi om ook met dynamisch tarief goed overweg te kunnen. De gemiddelde zonnepanelen eigenaar heeft nog steeds een vast contract, daarom de focus op NOM. Maar we begrijpen dat tweakers bovengemiddeld veel dynamisch tarief gebruikers hebben en dat de wens daarom hier wat groter is, maar don't worry, we houden jullie in gedachte
Dan kan een Tweaker van uit Home Assistant een call naar de batterij sturen om te gaan laden wanneer de prijs laag is. Opzich is kunnen switchen tussen de normale stand en charge voldoende om te kunnen genieten van dynamische tarieven. Dat stroomverkopen niet gaat, vind ik zo erg niet. Daarvoor is dit product ook niet echt gemaakt denk ik. Maar hem gewoon goedkoop kunnen laden wanneer ik dat wil, zou al fijn zijn.
En anders maar een Switchbot er op zetten eens die knop werkt

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Even na 2 uur is het dan eindelijk zover. De transporteur staat aan de deur met de batterij. De pret kan beginnen. De batterij is netjes verpakt in een stevige doos. Zie de plaatjes hieronder.
:strip_exif()/f/image/wUPWdgiGShrYhYm6vgubxRwT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadat de doos geopend is valt het oog direct op de handleiding. Gelukkig was deze hier vanmiddag al gedeeld door @hanev001 waardoor lezen niet meer nodig was. Voor de levering al gedaan. Natuurlijk er wel naast gehouden om te kijken of het allemaal inderdaad zo plug and play is. Naast de handleiding een vriendelijke welkom van @HomeWizard_NL op een handgeschreven kaart. Wat zal deze medewerker een lamme pols krijgen als hij/zij al deze kaarten moet gaan schrijven. Hopelijk brengt iemand deze medewerker regelmatig een bakkie koffie. ;-)
:strip_exif()/f/image/DTeSeIsxd47qlatHxaxuCYIi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PGkVMfpzrHm00ZANhBd5ikwe.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het verwijderen van een dikke laag bescherming kon de batterij uit de doos getild worden aan 2 spanbandjes. Dit ging makkelijk. Opbeuren en de doos gleed zelf makkelijk onderuit.
:strip_exif()/f/image/7NF40V4iEvoen6Z4lgV7QiMe.jpg?f=fotoalbum_large)
Batterij neerzetten, spanbandjes eraf en klaar. Voor de tweakers onder ons nog een paar extra foto's gemaakt. Let op, de lens geeft een wat vertekend beeld. Het lijkt of de bovenkant breed wegloopt van de onderkant van de batterij. Dit is niet zo. Het is een mooi rechthoekig product.
:strip_exif()/f/image/1smydLkqqECsEzLFQ47CtNye.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TjJdsQNBZy0fE15lg8h75TyU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vhhonerCnxWq1xIg14sQinZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LY06tREsaCp2eFppkaH60Z2b.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna was het stekker in het stopcontact, schakelaar omzetten en naar de app. Met als resultaat, laad en ontlaadacties. Te zien aan de kleur van de leds. Groen is ontladen, blauw is laden.
:strip_exif()/f/image/XABYWJBbOYu2qwwUE2v1bYgr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dIFicDM9zqV1NMxvLxZvMZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ging de installatie? Ik heb er screenshots van gemaakt. Deze moet ik even uitzoeken nog maar zal deze vandaag ook nog posten, naast enkele grafieken. De batterij is nu wat invulling aan het geven aan deze grafieken. Het antwoord op de vraag is het nu idd allemaal zo plug and play? Volmondig "Ja". Als je de stappen in de app netjes volgt kan er niks mis gaan.
Nou vooruit dan even een NOM plaatje in de "NU" weergave van de app. De spike die je ziet is het inschakelen van een apparaat met iets meer vermogen (600 Watt). Binnen enkele momenten pakt de batterij dit op.
De batterij in een willekeurige actie even gepakt. Dit was bij een andere grootverbruiker. Dit geeft denk ik alvast een kleine impressie. :-)
:strip_exif()/f/image/MEF1gaf8SgBfrJC2shgbsF0F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FvseoAknyJ4wa1s1o1rwNOXq.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
dat lijkt me nu al eenvoudig te realiseren met smartplug en oudere wifi versterker met eigen netwerk. koppel de plug aan dynamische taak en de battery op z'n eigen wifi netwerk doet de rest. (geen wifi is batterij in slaap ipv nom).elsinga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:05:
[...]
Ik zou het wel handig vinden dat er een optie komt om niet direct te ontladen, maar dat alleen te doen bij hoge stroomprijzen. Dan laad je de accu vandaag op met overtollig zonnestroom en ontlaad je 'm morgen als de zon juist niet schijnt en daardoor de stroom relatief duur is.
De maten zijn 41 cm breed. 31 cm hoog en 20.5 cm diep.hoevenpe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:11:
@Devke is het formaat exact 20x40x30 of was dat met marge? Is hij hoorbaar?
Edit : Je hoort zacht een relais schakelen bij laden vs ontladen. Dit is niet eens storend zo zacht. De batterij zelf heb ik nog geen geluid horen produceren.
[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 22-01-2025 16:18 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Bedankt voor de eerste unboxing en review! Hoe is het geluidsniveau? En hoor je hem veel klikken als die overschakelt?Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:07:
Daar gaan we.............. De eerst ervaring met HW Thuisbatterij.
Even na 2 uur is het dan eindelijk zover. De transporteur staat aan de deur met de batterij. De pret kan beginnen. De batterij is netjes verpakt in een stevige doos. Zie de plaatjes hieronder.
[Afbeelding]
Nadat de doos geopend is valt het oog direct op de handleiding. Gelukkig was deze hier vanmiddag al gedeeld door @hanev001 waardoor lezen niet meer nodig was. Voor de levering al gedaan. Natuurlijk er wel naast gehouden om te kijken of het allemaal inderdaad zo plug and play is. Naast de handleiding een vriendelijke welkom van @HomeWizard_NL op een handgeschreven kaart. Wat zal deze medewerker een lamme pols krijgen als hij/zij al deze kaarten moet gaan schrijven. Hopelijk brengt iemand deze medewerker regelmatig een bakkie koffie. ;-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het verwijderen van een dikke laag bescherming kon de batterij uit de doos getild worden aan 2 spanbandjes. Dit ging makkelijk. Opbeuren en de doos gleed zelf makkelijk onderuit.
[Afbeelding]
Batterij neerzetten, spanbandjes eraf en klaar. Voor de tweakers onder ons nog een paar extra foto's gemaakt. Let op, de lens geeft een wat vertekend beeld. Het lijkt of de bovenkant breed wegloopt van de onderkant van de batterij. Dit is niet zo. Het is een mooi rechthoekig product.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna was het stekker in het stopcontact, schakelaar omzetten en naar de app. Met als resultaat, laad en ontlaadacties. Te zien aan de kleur van de leds. Groen is ontladen, blauw is laden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe ging de installatie? Ik heb er screenshots van gemaakt. Deze moet ik even uitzoeken nog maar zal deze vandaag ook nog posten, naast enkele grafieken. De batterij is nu wat invulling aan het geven aan deze grafieken. Het antwoord op de vraag is het nu idd allemaal zo plug and play? Volmondig "Ja". Als je de stappen in de app netjes volgt kan er niks mis gaan.
Nou vooruit dan even een NOM plaatje in de "NU" weergave van de app. De spike die je ziet is het inschakelen van een apparaat met iets meer vermogen (600 Watt). Binnen enkele momenten pakt de batterij dit op.
De batterij in een willekeurige actie even gepakt. Dit was bij een andere grootverbruiker. Dit geeft denk ik alvast een kleine impressie. :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn zonnepaneelomvormer is erg hoorbaar als die bezig is.
[...]
.
[ Voor 51% gewijzigd door Devke op 22-01-2025 16:18 ]
@TaroTaro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:03:
@Devke Voor de volledigheid: Het niet lezen van de handleiding was zeker niet aan jou gericht, jij bent je er zeker wél bewust van.
Het gaat vooral om de mensen die een product met een bepaald doel voor ogen kopen (Zo snel en simpel mogelijk mijn eigen stroom gebruiken, geld overmaken, ding op de makkelijkste plek plaatsen en door met het leven...), een snelle installatie willen, maar eigenlijk nauwelijks het product begrijpen. En bij veel producten is dat prima, bij een thuisaccu heeft het wel toegevoegde waarde rekening te houden met eventuele consequenties van verkeerde keuzes.
Het kan een gevaarlijk product worden, passief, bij veel producten moet je interactie hebben om ze gevaarlijk te maken, hierbij kan dat ineens 's nachts of op vakantie plaatsvinden. Of als een kind zijn jas eroverheen gooit in de hoek van de garage, of als je de afzuigkap en oven maximaal aanzet en die groep toch ineens wel blijkt te worden gebruikt en je over de limiet van de bekabeling heen gaat.
Hier is alles goed in orde gemaakt, aparte groep, ruime locatie, niet in de vluchtweg, geen of minimale mogelijkheid voor ongelukjes zoals je noemt. Maar toch kan een accu dan nog steeds een gevaar vormen, door o.a. een thermal run away (zo heet het geloof ik). Dat risico is bij een LiFePO aanzienlijk kleiner dan voor de Li-ion accu’s, maar niet nul.
Dus een gekoppelde brandmelder er in de buurt etc. zijn goede maatregelen. Persoonlijk zal ik de thuisaccu als ik langer van huis ben, weekend of vakantie uit willen schakelen. Ik neem aan dat dit het risico van spontane sluiting en brand tot nul reduceert. Of is dat ijdele hoop?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Graag gedaan. Geluidsniveau is 0. Ik hoor hem niet. Nu heeft hij natuurlijk nog niet lang op max staan te laden of ontladen. Je hoort af en toe een relais schakelen. Dit is echter zacht. Ik vind het totaal niet hinderlijk. Mijn omvormer schakelt ook aan en uit en dat gaat met meer geluid. Zonnepanelen heb ik het dan over.Pilovali schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:17:
[...]
Bedankt voor de eerste unboxing en review! Hoe is het geluidsniveau? En hoor je hem veel klikken als die overschakelt?
Mijn zonnepaneelomvormer is erg hoorbaar als die bezig is.
TopEVfan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:19:
[...]
@Taro
Hier is alles goed in orde gemaakt, aparte groep, ruime locatie, niet in de vluchtweg, geen of minimale mogelijkheid voor ongelukjes zoals je noemt.
Klopt, een thermal runaway. Een LiFePO4 accu is ook een lithium-ion accuMaar toch kan een accu dan nog steeds een gevaar vormen, door o.a. een thermal run away (zo heet het geloof ik). Dat risico is bij een LiFePO aanzienlijk kleiner dan voor de Li-ion accu’s, maar niet nul.
Een thermal runaway kan door interne kortsluiting, beschadiging, veroudering, heel hoge temperaturen of degradatie komen. In theorie dus ook als de accu niet aangesloten is en niets doet. Echter zal je doorgaans zien dat dit bij het laden plaatsvindt, bij zware belasting als bij bijv. een harde val.Dus een gekoppelde brandmelder er in de buurt etc. zijn goede maatregelen. Persoonlijk zal ik de thuisaccu als ik langer van huis ben, weekend of vakantie uit willen schakelen. Ik neem aan dat dit het risico van spontane sluiting en brand tot nul reduceert. Of is dat ijdele hoop?
Aan de andere kant is het op vakantie juist mooi om hem gewoon te laten werken, dan bereik je echt nul op de meter
Mijn accu's staan hier nog steeds buiten onder de overkapping, maar in april/mei moeten ze een ander plekje vinden, dan zet ik ze waarschijnlijk in de garage. Binnen in huis of bijv. op zolder zal ik ze nooit plaatsen. Waarschijnlijk ben ik te voorzichtig, maar ik heb in andere topics en op YouTube voldoende voorbeelden gezien waarbij het mis is gegaan, vandaar deze keuze, ondanks dat ze een ingebouwde brandblusser hebben. Ook bij een thermal runaway heeft een aerosol brandblusser denk ik weinig toegevoegde waarde, het is vooral iets dat bijdraagt aan een veiliger gevoel.
Dus: Wegzetten is inderdaad veiliger, mits je dat nooit met 100% of met 0% SoC doet, maar de kans blijft altijd aanwezig dat er dan alsnog iets gebeurt, maar die is wel enorm klein.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat is niet zo goed voor de hardware. Een iets 'onschuldigere' manier van werken is om de batterij te blokkeren van de WiFi.Chris96 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:21:
Smartplug er tussen en ding geheel uitzetten zal dan voorlopig de enige opie zijn denk ik.
47%
Zijn er cijfers bekend over hoe vaak het nou echt misgaat met thuisbatterijen? (Of vergelijkbare LiFePo4 gebaseerde batterijen?)Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:40:
Waarschijnlijk ben ik te voorzichtig, maar ik heb in andere topics en op YouTube voldoende voorbeelden gezien waarbij het mis is gegaan, vandaar deze keuze, ondanks dat ze een ingebouwde brandblusser hebben. Ook bij een thermal runaway heeft een aerosol brandblusser denk ik weinig toegevoegde waarde, het is vooral iets dat bijdraagt aan een veiliger gevoel.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Hierbij het antwoord. Deze screens komen in deze volgorde als je bij Instellingen -> Meter ..
... de Batterij wilt toevoegen.
:strip_exif()/f/image/LH9hBssBW42wnLcStixVpw1n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1drej4yv27bPtWBd2QHBbjFX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJqZZCcubQxWO21TEW9khEG0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B7ttMhYWA2qxvSd9Gnc7waVY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CVwBFGQ6RbrfIiDUnjhkTcAQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y3ko6XeVNKYvK2l2PfsTKhgH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iLNtRm3ZMz4VXpo49aCDf0GP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R3KGpoYiMPo8goOrjShq1aGU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w5QqAPp7PE6ApgTUlaMGFmcV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3hUMBrM244zzIOWuwiUQpHWc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/10Z8me2ieWQRr15c6fRgF4w6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ztXMVr5kAdaPz02k3UCMESX1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor alle moeite en leuk dat je dit wil delen.
Ik zit met smart te wachten op mijn November Batterij.
Ik heb alvast 12 zonnepanelen bij besteld.
Van het voorjaar (als het weer wat warmer wordt) heb ik weer een leuk project erbij.
Het zal wel heel kinderachtig van me zijn, maar persoonlijk vind ik het storend dat er met jij en jou wordt gecommuniceerd in de menu's. Zie dat steeds vaker. Zal de nieuwe tijd wel zijn dan denk ik.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ik wilde net gaan vragen waarom er lithium ion batteries op de doos staat..Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:40:
[...]
Klopt, een thermal runaway. Een LiFePO4 accu is ook een lithium-ion accuMaar geen combinatie met bijv. Kobalt of Mangaan, dus veiliger en de kans op een thermal runaway blijft inderdaad altijd aanwezig.
[...]
Dat durf ik niet te zeggen.EvaluationCopy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:55:
[...]
Zijn er cijfers bekend over hoe vaak het nou echt misgaat met thuisbatterijen? (Of vergelijkbare LiFePo4 gebaseerde batterijen?)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja, ik begrijp ook niet waar het idee vandaan komt dat LiFePO4 accu's (dat Li staat immers voor Lithium....) geen lithium-ion accu's zijn. Er wordt echter lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) als kathodemateriaal gebruikt, waar dat bij eerdere generatie accu's zoals bijv. NCA Lithium, nikkel, kobalt & aluminiumoxide is en bij NMC Lithium, nikkel, mangaan & kobaltoxide. Elektrolyt en anode zijn naar mijn weten vergelijkbaar, alleen het kathodemateriaal wijkt af, maar in alle 3 zit lithium.CopyCatz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:14:
[...]
Ik wilde net gaan vragen waarom er lithium ion batteries op de doos staat..
Heb een EV met NCA en een met NMC accu's, die zou ik nooit in de garage zetten. De LFP accu's liever ook niet, maar daar werk ik nu wel naar toe aangezien dat al een stuk veiliger is.
Persoonlijk vind ik het niet zo erg. Ik snap dat niet iedereen dat prettig of wenselijk vindt.Doggieman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:09:
@Devke
Het zal wel heel kinderachtig van me zijn, maar persoonlijk vind ik het storend dat er met jij en jou wordt gecommuniceerd in de menu's. Zie dat steeds vaker. Zal de nieuwe tijd wel zijn dan denk ik.
Omdat er geen ‘speciale’ transport catagorie bestaat voor lfp. Alle batterijen worden met speciaal adr vervoer bezorgd. En vallen daarbij in een bepaalde catagorie die op de doos moet staan.CopyCatz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:14:
[...]
Ik wilde net gaan vragen waarom er lithium ion batteries op de doos staat..
Tja, als je in een winkel met een medewerker in gesprek bent, is het logisch dat je elkaar vouvoyeert. Kom je diezelfde persoon in de kroeg tegen, zou het heel raar zijn als je dan níet tutoyeert. Dus ook hier: lekker tutoyeren!Doggieman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:09:
@Devke
Tja, ik vind het eerder ongemakkelijk als ik met u wordt aangesproken. Zal deels wel een generatieding zijn.Doggieman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:09:
Mijn telefoon staat op Engels, en de HW-App gaat daarin mee, dus dan wordt het sowieso "you".
Hier foutmeldingDevke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:44:
Werkt jullie HW app nog? Hier foutmelding of blijft draaien.
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Dankje. Kon het hier ook al niet vinden.
/Niet te serieus nemen aub.
[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 22-01-2025 18:55 ]
Ik weet niet hoe netwerk technisch je bent, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een packet capture van de accu aangezien die lokaal communiceert.
Hier ook een foutmelding, bad gateway. Schijnt een probleem te zijn doordat iemand vandaag een accu heeft aangesloten 🤓😉😊Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:44:
Werkt jullie HW app nog? Hier foutmelding of blijft draaien.
Nieuwe API is zo te zien encrypted and met login.Pilovali schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:59:
@Devke knopje om hem handmatig tot 100% op te laden gevonden?
Ik weet niet hoe netwerk technisch je bent, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar een packet capture van de accu aangezien die lokaal communiceert.
Zelf wil ik kijken of ik vermogen kan regelen door P1 simulator te maken en zo te regelen of die gaat laden of ontladen. Zeker in combinatie met laadpaal zie ik geen andere optie als er nog geen mogelijkheid is om de accu uit te zetten
Denk ik ook 😜🤣🤣Rojado schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:06:
[...]
Hier ook een foutmelding, bad gateway. Schijnt een probleem te zijn doordat iemand vandaag een accu heeft aangesloten 🤓😉😊
Een knopje om tot 100% op te laden zit er niet fysiek op. HW is dit software matig te ontwikkelen.Pilovali schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:59:
Packet capture? Dan moet ik ff googlen wat je bedoeld. Dit zegt me even niks. Kun je het iets duidelijker omschrijven?
Edit: iets met de API denk ik dus? Daar ben ik vandaag niet aan toe gekomen. Wil de batterij ook verwerken in HA nog.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 22-01-2025 19:10 ]
Pilovali schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:59:
HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Ik heb nog zo gezegd: geen batterijtje!Rojado schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:06:
Hier ook een foutmelding, bad gateway. Schijnt een probleem te zijn doordat iemand vandaag een accu heeft aangesloten 🤓😉😊
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Die is leeg. Was een mooie test geweest. Komt net te laat.alwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:10:
App is hier ook down maar de display niet. Dus dan zou de accu ook nog gewoon werken dus.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik begrijp dat pionieren leuk is, maar er zijn al accu's die je via bijv. HA kunt aansturen, waarom dan toch voor deze accu kiezen die die ondersteuning (nog) niet heeft als dat functionaliteit is die je "nodig" hebt? Ik had die optie ook nodig, heb mede daardoor voor een andere oplossing gekozen.bpssoftware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Nieuwe API is zo te zien encrypted and met login.
Zelf wil ik kijken of ik vermogen kan regelen door P1 simulator te maken en zo te regelen of die gaat laden of ontladen. Zeker in combinatie met laadpaal zie ik geen andere optie als er nog geen mogelijkheid is om de accu uit te zetten
Ik ben dr even mee aan het stoeien. HA wilt hem (nog) niet showen.gielz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:12:
@Devke Zie je in Home assistant de batterij ook om toe te voegen? Dan kun je ook zien of alles nog blijft draaien als homewizard down is
Dat zal waarschijnlijk niet lukken, aangezien de HW integratie is aangepast in de DEV release van HA en niet de beta/ stableDevke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:23:
[...]
Ik ben dr even mee aan het stoeien. HA wilt hem (nog) niet showen.
Zover ik het heb begrepen is de API sws read only maar zou je die parameters uit de API wel in HA moeten kunnen uitlezen. Toch @HomeWizard_NL ?willemvdvliet schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:25:
[...]
Dat zal waarschijnlijk niet lukken, aangezien de HW integratie is aangepast in de DEV release van HA en niet de beta/ stable
Klopt, we wachten nog op officieele goedkeuring vanuit HA (nabu casa). Doordat we officieel partner zijn van home assistant testen zij ook integraties. Dus nog even geduld en dan integreert ie zonder enige tech- kennisDevke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Zover ik het heb begrepen is de API sws read only maar zou je die parameters uit de API wel in HA moeten kunnen uitlezen. Toch @HomeWizard_NL ?
Er was net een korte storing in de app, nu weer in orde.
[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 22-01-2025 19:32 ]
Ik persoonlijk vind voor het testen nu wel handig dat je de batterij even een zetje kunt geven. Daarna mag hij van mij de komende maanden het lekker doen met de zon. Variabel contract dus dan heeft het weinig zin. Voor nu wel prettig en die optie komt.Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Ik begrijp dat pionieren leuk is, maar er zijn al accu's die je via bijv. HA kunt aansturen, waarom dan toch voor deze accu kiezen die die ondersteuning (nog) niet heeft als dat functionaliteit is die je "nodig" hebt? Ik had die optie ook nodig, heb mede daardoor voor een andere oplossing gekozen.
Ik kan me voorstellen dat het een voorsortering is naar dynamisch gunstig laden. Iets waar dus schijnbaar de nodige mensen om gevraagd hebben. Daarna de NOM stand in vind ik prima.
HA is voor ons pioniers natuurlijk een feestje. Zendure kan aansturing vanuit HA ook nog niet zover ik weet. Ik vertrouw erop dat straks ook in HA e.a. zichtbaar wordt en aan te sturen is. Zal met stapjes tegelijk gaan. Liever in 1x goed. Als ik kijk hoe dit vandaag gegaan is en wat voor geklooi ik bij Marstek zie dan ben ik blij die te hebben laten varen. Zendure is een ander verhaal. Ik denk ook een mooi systeem in ontwikkeling. Ik blijf meelezen daar.
Tuurlijk, handig, maar als ik product A met optie B nodig heb, er 5 producten zijn met standaard optie B erop, dan ga ik niet een 6e product kopen en B er zelf op klussen.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Ik persoonlijk vind voor het testen nu wel handig dat je de batterij even een zetje kunt geven. Daarna mag hij van mij de komende maanden het lekker doen met de zon. Variabel contract dus dan heeft het weinig zin. Voor nu wel prettig en die optie komt.
Er is een apart topic over het via HA aansturen van de Zendure omdat dat via een omweg inmiddels al kan.Ik kan me voorstellen dat het een voorsortering is naar dynamisch gunstig laden. Iets waar dus schijnbaar de nodige mensen om gevraagd hebben. Daarna de NOM stand in vind ik prima.
HA is voor ons pioniers natuurlijk een feestje. Zendure kan aansturing vanuit HA ook nog niet zover ik weet. Ik vertrouw erop dat straks ook in HA e.a. zichtbaar wordt en aan te sturen is. Zal met stapjes tegelijk gaan. Liever in 1x goed. Als ik kijk hoe dit vandaag gegaan is en wat voor geklooi ik bij Marstek zie dan ben ik blij die te hebben laten varen. Zendure is een ander verhaal. Ik denk ook een mooi systeem in ontwikkeling. Ik blijf meelezen daar.
Het is kiezen. Ik heb deze optie gekozen. Naast een stukje naamsbekendheid. Als ik ook vandaag de support van HW zie dan geeft dat een zeer prettig gevoel.Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:40:
[...]
Tuurlijk, handig, maar als ik product A met optie B nodig heb, er 5 producten zijn met standaard optie B erop, dan ga ik niet een 6e product kopen en B er zelf op klussen.
[...]
Er is een apart topic over het via HA aansturen van de Zendure omdat dat via een omweg inmiddels al kan.
De komende periode ga ik kijken hoe de boel zich ontwikkeld. 2027 gaat saldering eraf. De markt zal schuiven. Als HW het goed doet en zich goed ontwikkeld dan kan het zijn dat er een batterij bij komt. Zendure is ook kandidaat. Waarom niet gewacht dan tot 2027? Wat ik vanaf het begin al roep. Ervaring opdoen met een thuisbatterij en hobby. Mocht het niet zijn uiteindelijk dan kan ik iemand er vast heel blij mee maken. De eerste kijker is al hier geweest.
Welk topic is de work around? Edit. Ik zie je link. Dankje
Bij homewizard was ik net te laad en zit ik met 2 batterijen bij de maart batch. Op 24 december heb ik bij smart charged een Marstek met p1 besteld, die zou binnen 14 dagen geleverd worden. Allemaal beloftes en nu beloven ze 1ste week februari. Ik had een hele goeie deal de 5 kWh versie voor €1750 met kortingscode, mijn interesse werd bij deze batterij ook gewekt door de back up functie en het kunnen laden van het net in de winter bij een dynamisch contact. Ik hoef niet te handelen maar wil wel zelf kunnen beslissen dat ik de batterij bij een gunstig tarief kan opladen.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Ik persoonlijk vind voor het testen nu wel handig dat je de batterij even een zetje kunt geven. Daarna mag hij van mij de komende maanden het lekker doen met de zon. Variabel contract dus dan heeft het weinig zin. Voor nu wel prettig en die optie komt.
Ik kan me voorstellen dat het een voorsortering is naar dynamisch gunstig laden. Iets waar dus schijnbaar de nodige mensen om gevraagd hebben. Daarna de NOM stand in vind ik prima.
Wat ik tot nu toe op het Marstek forum lees word ik alleen erg verdrietig van:
Software is heel bèta
Batterij doet soms uit zichzelf hele rare dingen, (zomaar laden of ontladen)
Enorme laad en ontlaadverliezen gemiddeld boven de 25 procent uitlopend tot 30 %.
Problemen met Bluetooth verbinding en de app
Functie van 2500 watt ontladen is ineens weg ook al zit het netjes op eigen groep.
Non draaien is op dit moment alleen mogelijk met een shelly meter.
Er zit een verschil tussen wat de batterij zegt te laden en ontladen en het daadwerkelijke verbruik, in negatieve zin. De verliezen worden niet meegenomen.
Te hoog stand-by verbruik.
Wanneer de ervaringen met homewizard positief zijn ga ik ondanks het ontbreken van de back up en het enorme prijsverschil van ruim €1100,- toch mijn order bij homewizard doorzetten. Ik heb al veel van hun producten waaronder de energie display en heb geen zin in hoofdpijn en een onbetrouwbaar product. Het mag in het begin best een beetje bèta zijn maar er is een verschil tussen beta en onbetrouwbaar.
Ik dacht dat HW zei dat ze zeer binnenkort een knopje in de app maken. Misschien had je die al, vandaar mijn vraag.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:09:
[...]
Een knopje om tot 100% op te laden zit er niet fysiek op. HW is dit software matig te ontwikkelen.
Packet capture? Dan moet ik ff googlen wat je bedoeld. Dit zegt me even niks. Kun je het iets duidelijker omschrijven?
Edit: iets met de API denk ik dus? Daar ben ik vandaag niet aan toe gekomen. Wil de batterij ook verwerken in HA nog.
Mijn vraag mbt packet capture heeft bpssoftware al beantwoord.
Oh dat is wel jammer dat die encrypted is. Ik weet wel dat de nieuwe API met tokens werkt, daarom krijgt de P1 meter ook een update. Hoe en wat precies, weet ik niet.bpssoftware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Nieuwe API is zo te zien encrypted and met login.
[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 22-01-2025 20:07 ]
De batterij staat op 0%. Is hij dan compleet leeg? Nee er zit nog 8% in. Kan ik niet zien. Dat leert navraag. In de volgende grafiek zie je dus NOM. Een nagenoeg vlakke lijn in de middag. Een marge van een 10 Watt.
:strip_exif()/f/image/xvzncBLpuSQj6RqUszZssa4E.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier in de Nu weergave mooi te zien dat NOM ook best goed NOM is.
:strip_exif()/f/image/HwlJihAKHcqduKf8o2OGTpJh.jpg?f=fotoalbum_large)
Een actie screen van de batterij op vol vermogen.
:strip_exif()/f/image/dTOJoN9RpyK3nm1iOwox9LyG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een energy socket gezet tussen WCD en batterij. Puur om eens te kijken waar we de in en uitgaande energie stromen meten.
:strip_exif()/f/image/n5QemGyhpyc10y9BC2A4cqI7.jpg?f=fotoalbum_large)
10% verschil. Ik laat hem er even tussen zitten.
De grafieken moet je even leren lezen. Wat ik vanmiddag bijvoorbeeld zag was dat er door de p1 meter NOM gedraaid werd. De zonnepanelen wekte 90 Watt op en de batterij stond 94 Watt te leveren. Dan zou je zeggen dat het verbruik in huis 184 Watt zou moeten zijn. Echter zag ik 90 Watt verbruik.
Deze vraag voorgelegd aan HW. Zal het antwoord hier zo bij plakken.
Edit : Antwoord HW : Wat je ontlaad met de batterij zien we niet als verbruik (het is immers al verbruikt bij opladen), enkel wat je oplaad word als verbruik gezien. je kan niet aan twee kanten compenseren want dan tel je dubbel.
Ga daar morgen nog even rustig naar kijken. Ook efficiency is nu wat lastig te bepalen.
Hopelijk komen hier snel meer ervarings verhalen.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 22-01-2025 20:34 ]
Het zou misschien leuk zijn (en ik weet niet of HW dat kan), maar om een soort ETA te maken waarin je kan zien hoeveel uur je gemiddeld met de accu kan doen. Dan kun je eventueel nadenken om een extra thuisaccu aan te schaffen of niet.
Zou mooi zijn als er morgen even wat zonnestroom in kan, kijken of je dan op 2x10=20% laadverlies uitkomt op vol vermogen, dat zou netjes zijn.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:07:
Ik heb een energy socket gezet tussen WCD en batterij. Puur om eens te kijken waar we de in en uitgaande energie stromen meten.
[Afbeelding]
10% verschil. Ik laat hem er even tussen zitten.
Heb je een Energy Display? Welke opties komen er dan bij?
Ons huidige gebruik in een appartement is 2800 kwh stroom, we verwachten dat dit meer zal worden aangezien we straks elektrisch koken en een Quooker hebben. Geen warmtepomp.
Zal een thuisbatterij van bijvoorbeeld HW al iets te bieden hebben of beter eerst maar eens gaan wonen? Vanaf mei stopt sowieso ons huidige vijf jaar contract bij Essent.
Ik lees al in verschillende topics mee en begin het super interessant te vinden.
Ja, er wordt gewerkt aan een update van de app die ‘m ondersteunt…yustmenl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:43:
@HomeWizard_NL zijn er ook plannen voor integratie in Homey?
:strip_exif()/f/image/FNzEB5xgCx233pqPZKGEE466.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door easywoods op 22-01-2025 20:48 ]
Ik hoop dat hij morgen idd effe wat vult. Als dat dezelfe dag weer op kan dan heb je denk ik een mooi beeld. Zeker omdat we nu leeg zijn.Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
[...]
Zou mooi zijn als er morgen even wat zonnestroom in kan, kijken of je dan op 2x10=20% laadverlies uitkomt op vol vermogen, dat zou netjes zijn.
Nee ik heb geen Energy Display. Eerlijk gezegd vind ik hem erg klein. Dus wat er daar te zien is durf ik niet te zeggen.
Nee, je moet zonnepanelen hebben om de thuisaccu te kunnen gebruiken. Is het bedoeld om je zonnestroom in op te slaan.D-Ed schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:22:
Over ongeveer 6 weken verhuizen wij naar een nieuwe woning met 7 zonnepanelen Monokristallijn Fullblack 400Wp Sunpower op een schuin dak (oost/zuid).
Ons huidige gebruik in een appartement is 2800 kwh stroom, we verwachten dat dit meer zal worden aangezien we straks elektrisch koken en een Quooker hebben. Geen warmtepomp.
Zal een thuisbatterij van bijvoorbeeld HW al iets te bieden hebben of beter eerst maar eens gaan wonen? Vanaf mei stopt sowieso ons huidige vijf jaar contract bij Essent.
Ik lees al in verschillende topics mee en begin het super interessant te vinden.
Naja... de accu's zijn wel zo'n 40-50% vol. Als je daar genoeg van koopt (en blijft kopen), dan hoef je geen stroom van het net te gebruiken.
Die 10% is het verschil tussen de socket meting en de batterij meting. Inmiddels staat ook de batterij op 1 kWh levering.Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
[...]
Zou mooi zijn als er morgen even wat zonnestroom in kan, kijken of je dan op 2x10=20% laadverlies uitkomt op vol vermogen, dat zou netjes zijn.
47% soc bij aflevering. Reken ik goed als ik zeg.... even grof.....
47% van 2.7 kWh is 1.27 kWh. Dit zat dus in de batterij. Er is 1 kWh uitgekomen. Verlies dus van 270 Watt. Dat delen door 1.27 betekend een verlies van 21%. Als dat dus 1 kant op is dan is dat fors.
Edit : Nee daar is de hoeveelheid geladen energie ook voor nodig. 🙈
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 22-01-2025 21:01 ]
Dat is inderdaad fors, maar natuurlijk ook veel ruimte voor meetfouten. Benieuwd wat je van 100%->0/10% voor resultaat krijgt, dan pas kan je er ook echt iets over zeggen. Over bijv. een hele maand heen krijg je betrouwbare resultaten.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Die 10% is het verschil tussen de socket meting en de batterij meting. Inmiddels staat ook de batterij op 1 kWh levering.
47% soc bij aflevering. Reken ik goed als ik zeg.... even grof.....
47% van 2.7 kWh is 1.27 kWh. Dit zat dus in de batterij. Er is 1 kWh uitgekomen. Verlies dus van 270 Watt. Dat delen door 1.27 betekend een verlies van 21%. Als dat dus 1 kant op is dan is dat fors.
Ps. heb trouwens feedback ontvangen van HomeWizard over de Energy Socket met afwijkende waarden tussen de losse weken en maanden opgeteld vs het jaarresultaat. Men gaf aan dat er in het jaarresultaat rekening wordt gehouden met salderen... Heb aangegeven dat salderen op huisniveau plaatsvindt ipv op een stekker met ingaande en uitgaande stromen, daarna geen reactie meer ontvangen. Heel benieuwd of er een update volgt die het oplost, OF een plausibele uitleg waarom men op stekkerniveau rekening gaat houden met salderen, dat klinkt naar mijn idee heel erg vreemd
ivm België , staat er het volgende op de website:
Thuisbatterijen met stekker zijn vanaf 17 april 2025 in Vlaanderen toegestaan. Zodra de Plug-In Battery aan alle formaliteiten voldoet, kun je een bestelling plaatsen. Laat je e-mailadres achter en je weet het als één van de eersten!
Ik heb mijn email ingegeven , maar gaat er dan een soort van 'pre orderen' of bestellen voor belgie klaargezet worden ? (zijn de formaliteiten dan uiteindelijk gewoon de toelating of moeten we wog op een of andere belgische ambtenaar wachten ? ) Dus spreken we van een paar dagen /weekje later of spreken we van formaliteiten ter grote van mei , juni ?
Ik ga eerst wel eens zien dat ik hem kan laden en dezelde dag die stroom kan opmaken. Ik denk dat je dan een mooi beeld krijgt. Als het dan nog zo fors is dan kan ik nog wel een feature bedenken 😜Taro schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:01:
[...]
Dat is inderdaad fors, maar natuurlijk ook veel ruimte voor meetfouten. Benieuwd wat je van 100%->0/10% voor resultaat krijgt, dan pas kan je er ook echt iets over zeggen. Over bijv. een hele maand heen krijg je betrouwbare resultaten.
Ps. heb trouwens feedback ontvangen van HomeWizard over de Energy Socket met afwijkende waarden tussen de losse weken en maanden opgeteld vs het jaarresultaat. Men gaf aan dat er in het jaarresultaat rekening wordt gehouden met salderen... Heb aangegeven dat salderen op huisniveau plaatsvindt ipv op een stekker met ingaande en uitgaande stromen, daarna geen reactie meer ontvangen. Heel benieuwd of er een update volgt die het oplost, OF een plausibele uitleg waarom men op stekkerniveau rekening gaat houden met salderen, dat klinkt naar mijn idee heel erg vreemd
Meten op de stekker en salderen? Bij mij zit ook een verschil en dat is als je kijkt naar p1 meter, zonne opwek en verbruik.
Ja, ze gaven aan dat de Energy Socket nog niet goed omgaat met thuisaccu's. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat import automatisch uit zonnepanelen komt en daarom wordt de salderingsregeling onterecht toegepast als je bij de Energy Socket de jaarweergave kiest. In jouw situatie is het natuurlijk wel zo dat er alleen zonnestroom binnen zal komen, maar als je de accu vanuit het net laadt en naar het net ontlaadt, dan zien ze dat automatisch als zonnestroom ipv netstroom en wordt er blijkbaar op jaarbasis gesaldeerd op opbrengsten/kosten van die specifieke stekker. Maar in jouw situatie geldt ook: De zonnestroom heb je zelf opgewekt en verbruik je daarna zelf, dus daar is ook geen saldering op van toepassing. Afijn, ik ga er vanuit dat hier een update voor volgt zodat alle HW Energy Sockets op jaarniveau gewoon de optelsom van de onderliggende maanden gaan tonen.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:05:
[...]
Meten op de stekker en salderen? Bij mij zit ook een verschil en dat is als je kijkt naar p1 meter, zonne opwek en verbruik.
Helaas duitse certificeringshuizen en belgische ambtenaren. Voor c10/11 van synergrid keuring. Helaas een papier proces met veel hoepels en wachten.blahenazo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:01:
@HomeWizard_NL
ivm België , staat er het volgende op de website:
Thuisbatterijen met stekker zijn vanaf 17 april 2025 in Vlaanderen toegestaan. Zodra de Plug-In Battery aan alle formaliteiten voldoet, kun je een bestelling plaatsen. Laat je e-mailadres achter en je weet het als één van de eersten!
Ik heb mijn email ingegeven , maar gaat er dan een soort van 'pre orderen' of bestellen voor belgie klaargezet worden ? (zijn de formaliteiten dan uiteindelijk gewoon de toelating of moeten we wog op een of andere belgische ambtenaar wachten ? ) Dus spreken we van een paar dagen /weekje later of spreken we van formaliteiten ter grote van mei , juni ?
Dank voor de update. Hier nog wel een storing met ophalen van data (specifiek de watermeter)HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:28:
[...]
Klopt, we wachten nog op officieele goedkeuring vanuit HA (nabu casa). Doordat we officieel partner zijn van home assistant testen zij ook integraties. Dus nog even geduld en dan integreert ie zonder enige tech- kennis
Er was net een korte storing in de app, nu weer in orde.
Er zijn inderdaad nog wat neveneffecten na de storing, wordt naar gekeken.Chupachups schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Dank voor de update. Hier nog wel een storing met ophalen van data (specifiek de watermeter)
Zou je morgen kunnen kijken wat "Live" de verschillen zijn? Dat is op de W nauwkeurig.
En wat is het standbyverbruik, nu de accu leeg is? Bij de Socket is dat dan wel inclusief het verbruik van de Socket zelf, volgens mij.
Beide staan inmiddels op 1.0a2aan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:24:
@Devke met "0,9" vs "1,0" zegt door de afronding niet alles.
Zou je morgen kunnen kijken wat "Live" de verschillen zijn? Dat is op de W nauwkeurig.
En wat is het standbyverbruik, nu de accu leeg is? Bij de Socket is dat dan wel inclusief het verbruik van de Socket zelf, volgens mij.
De socket in de Nu weergave en de Batterij ook. Bij de socket zie je 2 kleine hobbeltjes. Batterij is een flatliner. Zegt ook niet alles natuurlijk want standby kan ook uit de batterij zelf komen. @The - DDD
:strip_exif()/f/image/XMRhLpLS7dhh0quVGU6UvJeJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals aangegeven, die liggen er dus 7 op de nieuwe woningPilovali schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:29:
[...]
Nee, je moet zonnepanelen hebben om de thuisaccu te kunnen gebruiken. Is het bedoeld om je zonnestroom in op te slaan.
Naja... de accu's zijn wel zo'n 40-50% vol. Als je daar genoeg van koopt (en blijft kopen), dan hoef je geen stroom van het net te gebruiken.
Dit topic is gesloten.