Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
easywoods schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Grappig dat alleen die hoge prijzen als het windstil is in het oog springen en als de prijzen laag of zelfs negatief zijn ineens niet meer meetellen 😀

4 maanden hoge prijzen strepen ruimschoots weg tegen 8 met lage prijzen in de praktijk…
Ja, grappig is dat. Het verschil is dat ik in mijn geval weinig stroom nodig heb als de prijzen laag zijn, en juist veel als de stroomprijs hoog is. Warmtepomp roept hier "Schuldig!!" :+ .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:13
[...]

Grappig dat alleen die hoge prijzen als het windstil is in het oog springen en als de prijzen laag of zelfs negatief zijn ineens niet meer meetellen 😀

4 maanden hoge prijzen strepen ruimschoots weg tegen 8 met lage prijzen in de praktijk…
Dat is het "ondernemerschap" tegenwoordig.. risico's leg je bij de klant, winst bij jezelf. Maar daarom kopen wij tweakers dus een accu, je kunt de stroom beter zelf gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koosjuh85
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 12:57
Alle kabels en UTP kabels komen ook daar binnen. Er staat een switch, en daardoor is er een gat wat als een soort schoorsteen naar boven gaat dus ik verwacht dat het wel redelijk geventileerd is. Anders misschien een rooster maken aan de onderkant van de deur want er zit inderdaad een deur.

Moet ik ook zeggen als het hard waait kan die weleens op een kier gaan de kast dus er is zeker ventilatie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 18:10

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Grote accu's zijn in mijn ogen alleen gunstig als je een royale overschot aan opwek hebt (dus veel panelen). Plus je zou een dynamisch contract moeten hebben om een beetje rendement te halen. Heel veel woningen hebben net aan genoeg capaciteit op het dak liggen om hun eigen verbruik te compenseren. Nu de salderingsregeling wegvalt en je weinig voor je teruggeleverde kW krijgt zou je die Kw beter voor de meter kunnen houden. Zie hier de compacte thuisaccu! Voor die huishoudens met beperkte opwek is dit een mooie aanvulling om zoveel mogelijk eigen opwek te gebruiken. Voor een relatief bescheiden bedrag en geen moeilijk gedoe met variabelen in een dynamisch contract wat samen met je investering van een dure grote accu (eventueel aangevult met een groot pakket zonnepanelen) nog maar moet uitwijzen of je op termijn minimaal break-even kunt draaien...
Ook het feit dat de netbeheerders er wat van vinden over het fenomeen terugleveren...

Nee, ik hou het liever simpel, dat beetje overschot opslaan en zelf verbruiken. En hopelijk de pieken in het terugleveren wat afvlakken.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:13
F.Baarda schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:30:
Nu de salderingsregeling wegvalt en je weinig voor je teruggeleverde kW krijgt zou je die Kw beter voor de meter kunnen houden. Zie hier de compacte thuisaccu!
Maar nu ik de accu topics een beetje volg ben ik wel een beetje teruggekomen van het idee dat 5kwh de juiste capaciteit is.. De verliezen zijn veel groter dan ik dacht, ik zou nu liever richting de 10kwh gaan. Maar dan wordt het al een stuk minder compact. Ergens rond de 7,5 zou perfect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:23

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Hoe staat de planning van de uitlevering ervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
[...]

Hangt van je verbruik af. Mijn warmtepomp doet in de zomer helemaal niks en staat in de winter te stampen. Voor mij is er dan ook niks te sturen.

Het is mooi dat iedereen kan kiezen wat er bij hem past. Zeker als je kan kiezen wanneer je je auto oplaad. M Maar ik heb geen elektrische auto en wel een warmtepomp. Ik heb daarom naar de winter periode gekeken en ben blij dat ik geen dynamische heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
Koosjuh85 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:04:
Ik wou een extra groep in de meterkast laten zetten en mijn 2 batterijen daar op aansluiten. Meterkast is droog, niet warm niet te koud. Anders weet ik eigenlijk niet waar ik het netjes kan laten.
Ik heb dit ook overwogen, en daarom een temperatuursensor in de meterkast gebouwd. Die geeft aan dat mijn meterkast min of meer constant 25 graden is, dus 5 graden hoger dan de eraan grenzende gang. Tja al die electronica die ik erin heb is bij huidige ventilatie al goed voor een flinke warmteontwikkeling.
Ik heb twee batterijen besteld, en als je berekent wat de warmte is die ontwikkeld wordt gedurende de cyclus (ga uit van 15% verlies, dus per lading en ontlading 750 Wh) dan is mijn verwachting dat de kleine meterkast flink warm kan worden.
Ik heb er goede WCD’s zitten en zou het kunnen proberen.
Maar toch maar besloten een separate en dedicated kabel naar de garage te trekken, met eigen automaat.
Alles is klaar, nou de batterijen nog.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

CopyCatz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Maar nu ik de accu topics een beetje volg ben ik wel een beetje teruggekomen van het idee dat 5kwh de juiste capaciteit is.. De verliezen zijn veel groter dan ik dacht, ik zou nu liever richting de 10kwh gaan. Maar dan wordt het al een stuk minder compact. Ergens rond de 7,5 zou perfect zijn.
Hangt er vanaf hoe je hem in wil zetten...waarschijnlijk heb je meer zonnepanelen op je dak dan dat je nodig hebt voor je eigen verbruik? Of je hebt een heel hoog verbruik?
Wil je NOM draaien of wil je geld "verdienen" met een dynamisch contract?

Ons huishouden trekt max 10kwh per dag,eerder minder. Zomers op mooie dagen wek ik max ca 14kwh op, vaker minder. Op mijn jaarverbruik kom ik 500 kwh eigen opwek tekort. Ik heb te weinig opwek in de winter om mijn accu vol te krijgen en zomers te veel opwek. De extra investering om een grote accu neer te hangen weegt niet op tegen het voordeel óf ik moet actief gaan handelen. Dus daarom een kleine accu als buffer om zoveel mogelijk opwek voor de meter te houden.

Het voordeel van de HW accu, je kunt meerdere koppelen om je capaciteit te vergroten mocht het nodig zijn. (en geen dure installatiekosten)

[ Voor 5% gewijzigd door F.Baarda op 18-01-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 11:13
hoevenpe schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Rijk zal je er idd niet van worden, het is gewoon een leuk hebbeding.

Zelf heb ik tot begin 2027 salderen en een boetevrij GC contract, hoop dat HW tegen die tijd versie 2.0 met (nog) betere specs op de markt heeft... d:)b
Same here..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Laatst online: 16-09 11:13
Wilmaas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Daarom moet er gebruik gemaakt worden van een pv verdeler, om nooit meer dan 16 ampere terug te kunnen leveren, is wel een punt ja, bij meer dan 2800 terug leveren en 800 uit de batterij er bij!

Daarom een aparte groep!!, nooit apparaten tussen de verdeler en meterkast!!
Waarom zit er dan een stopcontact op de kast van mijn Enphase pv verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
avds69 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Op je PV verdeler zit een WCD om een gebruiker op te zetten. meestal de wasmachine omdat deze een eigen groep heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:49

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

avds69 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Moet je mij niet vragen😁, ik heb het niet gedaan...
Ook bij mij zit er een wandcontactdoos op de verdeler(s), na een 16 ampere automaat in die verdeler.
Maar niet tussen de verdeler en de meterkast.
Dus de verdeler is direct op een groep in de meterkast aangesloten, dat is dan ook de functie van een verdeler, voorkomen dat er meer dan de gezekerde waarde naar een apparaat of meterkast loopt.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:54
alwind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Meterkast hoort te kunnen ventileren. Zeker als er ook een gas aansluiting zit/zat.
Zei geen enkel huis ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ik lees hier regelmatig dat de NEN 1010 norm heilig is.(Zeker niet mijn mening) Daarom: In de NEN-2768+A2:2022 staat omschreven dat de meterkast verplicht moet ventileren d.m.v. 2 stuks ventilatieroosters met een doorlaat van tenminste 200cm² onder en boven in de deur.

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 18-01-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
alwind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Ik lees hier regelmatig dat de NEN 1010 norm heilig is.(Zeker niet mijn mening) Daarom: In de NEN-2768+A2:2022 staat omschreven dat de meterkast verplicht moet ventileren d.m.v. 2 stuks ventilatieroosters met een doorlaat van tenminste 200cm² onder en boven in de deur.
En een meterkast is geen opberghok.
Daarvoor wordt het vaak wel gebruikt.

@HomeWizard_NL
Ik weet zo niet of deze vraag hier al gesteld is.
Heeft de HomeWizard batterij een temperatuur meting zodat de interne temperatuur weer gegeven wordt in de app of via api in HomeAssistant op te vragen is.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

peterbier schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:49
Heeft de HomeWizard batterij een temperatuur meting zodat de interne temperatuur weer gegeven wordt in de app of via api in HomeAssistant op te vragen is.?
Op het moment lijkt het niet in de API te zitten. Zie onderaan item "HWE-BAT"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:54
alwind schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Dat klopt, ik moet alleen nog het eerste huis binnenlopen die dat heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-09 20:16
jellybrah schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Bij onze meterkast hangt de deur 2 cm vrij boven de dorpel en zit in het 'bovenlicht' (boardplaat) een vergelijkbare opening. Beiden zonder rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:27
peterbier schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:49:
[...]

En een meterkast is geen opberghok.
Daarvoor wordt het vaak wel gebruikt.

@HomeWizard_NL
Ik weet zo niet of deze vraag hier al gesteld is.
Interne temperatuur is niet zo eenduidig, afhankelijk van waar in de batterij welke temperatuur wordt gemeten kan de batterij aangepast gedrag vertonen. Dit kunnen individuele metingen van sensoren zijn of combinaties en elk hiervan heeft meerdere limieten met andere reacties. Het is dus nooit ‘een interne temperatuur’ waaruit je iets kan opmaken.

In de app zie je een vertaling van deze sensoren terug welke aangeeft of de omgeving goed is, niet optimaal of ongunstig voor normale werking.

[ Voor 15% gewijzigd door HomeWizard_NL op 18-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Interne temperatuur is niet zo eenduidig, afhankelijk van waar in de batterij welke temperatuur wordt gemeten kan de batterij aangepast gedrag vertonen. Dit kunnen individuele metingen van sensoren zijn of combinaties en elk hiervan heeft meerdere limieten met andere reacties. Het is dus nooit ‘een interne temperatuur’ waaruit je iets kan opmaken.

In de app zie je een vertaling van deze sensoren terug welke aangeeft of de omgeving goed is, niet optimaal of ongunstig voor normale werking.
Ok duidelijk.
Ik heb naast zo,n 30 HomeWizard apparaten ook van een ander merk.
Die ben ik aan het uitfaseren voor Shelly.
Shelly heeft wel een temperatuur sensor.
Als ik bij een tussenstekker een te hoge temperatuur meet kan ik een push melding (email) uit laten sturen bijvoorbeeld bij 50 graden. (Of afschakelen)
Jammer trouwens dat de HW sockets dit niet kunnen.
Dit voor de tweakers die extra data willen.
Shelly plug in HomeAssistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyYBlLPQPw6wLdxic2zj7Ck2zdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTgbGCGcbazqFfwtxmodOZun.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koosjuh85
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 12:57
EVfan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb dit ook overwogen, en daarom een temperatuursensor in de meterkast gebouwd. Die geeft aan dat mijn meterkast min of meer constant 25 graden is, dus 5 graden hoger dan de eraan grenzende gang. Tja al die electronica die ik erin heb is bij huidige ventilatie al goed voor een flinke warmteontwikkeling.
Ik heb twee batterijen besteld, en als je berekent wat de warmte is die ontwikkeld wordt gedurende de cyclus (ga uit van 15% verlies, dus per lading en ontlading 750 Wh) dan is mijn verwachting dat de kleine meterkast flink warm kan worden.
Ik heb er goede WCD’s zitten en zou het kunnen proberen.
Maar toch maar besloten een separate en dedicated kabel naar de garage te trekken, met eigen automaat.
Alles is klaar, nou de batterijen nog.
Dat is misschien een goede. Ik heb zelf ook 2 batterijen besteld en ik wil deze sowiezo op een eigen groep. Maar alles moet nog gedaan worden. Het is misschien inderdaad wel een idee om een temp sensor in de meterkast te hangen en kijken wat deze doet.

Mijn meterkast heeft de groepenkast en een Unifi 24 port switch. That's it.

Constante 20 graden ga je denk ik nergens in een normaal huis halen, in de zomer. Ik heb in elke kamer een airco, maar niet in de gang en niet in de meterkast 8)7 En die airco's staan ook niet allemaal tegelijk aan 24/7.

Anders misschien naast de meterkast maar das ook weer een gedoe.

Ik heb een Netatmo sensor die ik denk ik van de slaapkamer naar de meterkast verhuis! ff kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
jellybrah schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Onze deur heeft een ruimte van ca 2cm aan de onderzijde en er zitten 2 grote roosters in. Onderaan 1 en bovenaan 1. Huis uit 2010.
Het vorige huis uit 1999 had dit ook.

Het enig wat er in de meterkast staat is een panlat die precies onder de deurklink past zodat de deur niet open kan als een keer het kruipluik eruit is.
Het is geen opbergkast inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door mike123 op 19-01-2025 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 22:56
peterbier schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:37:
[...]

In verhouding is 2.5mm2 veel te dun voor naar de omvormer.
Ga minimaal voor 4 of 6mm2.
En dat is puur voor het spanningverlies.
Terwijl het max vermogen zat kan over een 2.5mm kabel volgens specificaties.
Deze fout wordt vaak gemaakt.
Gewoon een dikkere kabel pakken om te voorkomen dat de omvormer afschakeld bij 253 volt. (Dikkere kabel lagere spanning)

Ps natuurlijk afhankelijk van het totaal PV opwek.
Valt wel mee. Van alle spanningsopdrijving / spanningsverliezen vindt ruwweg 8% in je huis plaats, de rest ofwel 92% “in de straat” tot aan de wijktrafo. Je kabel verdikken van 2,5 mm2 naar 6 mm2 maakt van die 8% misschien 6~7%.
Zie ook: https://www.werkenmetnen1...-van-ongewenste-uitval-op

[ Voor 9% gewijzigd door Sonero op 19-01-2025 01:24 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Sonero schreef op zondag 19 januari 2025 @ 01:02:
[...]

Valt wel mee. Van alle spanningsopdrijving / spanningsverliezen vindt ruwweg 8% in je huis plaats, de rest ofwel 92% “in de straat” tot aan de wijktrafo. Je kabel verdikken van 2,5 mm2 naar 6 mm2 maakt van die 8% misschien 6~7%.
Zie ook: https://www.werkenmetnen1...-van-ongewenste-uitval-op
Grapjas.
Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet.
Ik raad altijd aan 4mm of 6mm kabel te gebruiken omdat 2.5mm ernorm verlies kan hebben.
Het heeft natuurlijk ook met de belasting te maken bijvoorbeeld 4 panelen op een 2.5mm kabel kan prima.
Ga je bijvoorbeeld 10 panelen wat volgens de specificaties mag op een x lengte kabel kun je 2.5mm toepassen maar dat is vragen om uitval omvormer bij piek tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Des te meer stroom er loop hoe dikker de kabel, des te langer de kabel hoe dikker de kabel.
Even uitrekenen dus als je geen lichtgevende kabels wilt hebben....
Tot zo ver de basis electrotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 22:56
Het lijkt me weinig bijdragen om in discussies als deze persoonlijk te worden.

Wat Rob Kaspers in het artikel probeert aan te geven is dat het voor de spanningsopdrijving weinig uitmaakt of je 2,5 mm2 tussen je omvormer en je meterkast hebt zitten, of dat dat 6 mm2 is. Het is in het voorbeeld een verschil van 3 V, daar is de spanningsopdrijving bij @Tebbie wellicht niet zoveel mee geholpen.

Het vermogensverlies in de woning is er uiteraard wel mee geholpen - het scheelt 3x 12,5= 37,5 W - en dat maakt die 6 mm2 een betere keuze.

De bal ligt bij de netbeheerders, niet bij de prosument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
Sonero schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:21:

Wat Rob Kaspers in het artikel probeert aan te geven is dat het voor de spanningsopdrijving weinig uitmaakt of je 2,5 mm2 tussen je omvormer en je meterkast hebt zitten, of dat dat 6 mm2 is. Het is in het voorbeeld een verschil van 3 V, daar is de spanningsopdrijving bij @Tebbie wellicht niet zoveel mee geholpen.

Het vermogensverlies in de woning is er uiteraard wel mee geholpen - het scheelt 3x 12,5= 37,5 W - en dat maakt die 6 mm2 een betere keuze.

Als er 251V het huis binnenkomt, dan is 3V spanningsopdrijving weldegelijk relevant, en kan het dus óók om die reden de moeite waard zijn om dikkere kabels in je huis te trekken.

En ja, het is aan de netbeheerder om die 251V in de straat naar beneden te krijgen. Maar dan niet klagen dat je dáárdoor meer vermogensverlies in je woning (en dus minder opbrengst van je zonnepanelen) hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tunnelplan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:49:
Hoe staat de planning van de uitlevering ervoor?
Ik hoop nog goed. Weer uitstellen zou voor mij een deal breaker kunnen zijn. Lang zat gewacht nu 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-07 08:41
Ik heb een vraag wbt het aansluiten van de home wizard thuisaccu;

Ik heb er 1 besteld (april), die komt op zolder te staan.
Daar heb ik een dubbel stopcontact over die samen met de CV en de Duco zit.

Samen goed voor max 200watt.
Deze groep zit op dezelfde fase als de zonnepanelen (10 stuks op zuid, 3,5kw)

Ik wil de grootste verbruiken van de nacht kunnen opvangen (ca 150w per uur)

Nu kan die ene accu daar prima op, maar kan ik dan ook gewoon 2 of 3 accu’s daar op zetten?

Het verbruik zal nooit boven 200 watt komen, zijn ook geen andere wcd’s op aangesloten.

En mocht dat nou kunnen, kan ik dan ook “veilig” die afgifte verhogen van 800 naar 1600/2400watt?

Als het allemaal zo mooi werkt wil ik wellicht in de toekomst wel gaan uitbreiden.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:48:
Ik heb een vraag wbt het aansluiten van de home wizard thuisaccu;

Ik heb er 1 besteld (april), die komt op zolder te staan.
Daar heb ik een dubbel stopcontact over die samen met de CV en de Duco zit.

Samen goed voor max 200watt.
Deze groep zit op dezelfde fase als de zonnepanelen (10 stuks op zuid, 3,5kw)

Ik wil de grootste verbruiken van de nacht kunnen opvangen (ca 150w per uur)

Nu kan die ene accu daar prima op, maar kan ik dan ook gewoon 2 of 3 accu’s daar op zetten?

Het verbruik zal nooit boven 200 watt komen, zijn ook geen andere wcd’s op aangesloten.

En mocht dat nou kunnen, kan ik dan ook “veilig” die afgifte verhogen van 800 naar 1600/2400watt?

Als het allemaal zo mooi werkt wil ik wellicht in de toekomst wel gaan uitbreiden.

Bedankt!
Nee, er is al 16 ampere terugleveren mogelijk, als er sluiting is in de cv of duco, automaat meterkast gaat om

Door 800 watt extra kan er 4300 watt op het apparaat met sluiting komen zonder dat de beveiliging ingrijpt in de meterkast, dat moet niet kunnen

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

Wilmaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Nee, er is al 16 ampere terugleveren mogelijk, als er sluiting is in de cv of duco, automaat meterkast gaat om

Door 800 watt extra kan er 4300 watt op het apparaat met sluiting komen zonder dat de beveiliging ingrijpt in de meterkast, dat moet niet kunnen
Dat niet alleen. Installatiedraad kan best wat overbelast worden, tot 20A mag volgens mij sowieso over 2,5mm² zonder issues. De kans dat één apparaat precies 4300 Watt gaat gebruiken is nihil. Mééstal als een apparaat defect is, is het een harde kortsluiting en klapt hoe dan ook die automaat/zekering er wel uit.

Maar je zou wel twee prima werkende apparaten met hoog verbruik in kunnen prikken, en daarmee je draden overbelasten. Zonder dat de automaat/zekering ingrijpt.

Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
Wilmaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat ik de stekkerbare thuis accu evengoed op een eigen groep moet zetten?

Of dat ik het gewoon bij 1 accu moet laten?

[ Voor 4% gewijzigd door Watisergaande op 19-01-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat ik de stekkerbare thuis accu evengoed op een eigen groep moet zetten?

Of dat ik het gewoon bij 1 accu moet laten?
Als de panelen niet meer dan 2800 watt leveren op enig moment, plus 800 uit de accu, dan kan het net. Er mag niet meer dan 16 ampere op een groep.

Uitzonderingen daargelaten, komt misschien nog een advies van een ander, maar ook met een pv verdeler blijft dit probleem.
Bij sluiting moet het totaal onder de 16 ampere blijven en moet de meterkast ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
Wilmaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Als de panelen niet meer dan 2800 watt leveren op enig moment, plus 8000 uit de accu, dan kan het net. Er mag niet meer dan 16 ampere op een groep.

Uitzonderingen daargelaten, komt misschien nog een advies van een ander, maar ook met een pv verdeler blijft dit probleem.
Bij sluiting moet het totaal onder de 16 ampere blijven en moet de meterkast ingrijpen.
@Wilmaas Misschien even die 8000 veranderen in 800 Watt om bij later teruglezen misverstanden te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

mike123 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:34:
[...]

@Wilmaas Misschien even die 8000 veranderen in 800 Watt om bij later teruglezen misverstanden te voorkomen.
Al gedaan👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Aardedraadje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Dat niet alleen. Installatiedraad kan best wat overbelast worden, tot 20A mag volgens mij sowieso over 2,5mm² zonder issues. De kans dat één apparaat precies 4300 Watt gaat gebruiken is nihil. Mééstal als een apparaat defect is, is het een harde kortsluiting en klapt hoe dan ook die automaat/zekering er wel uit.

Maar je zou wel twee prima werkende apparaten met hoog verbruik in kunnen prikken, en daarmee je draden overbelasten. Zonder dat de automaat/zekering ingrijpt.

Ik zou het niet doen.
Better be safe than sorry, ik ben ervaring deskundige, liep letterlijk met een sisser af😬

Ook kan er meer vraag zijn zonder sluiting, zonnepanelen en accu is meer dan 16 ampère, de meterkast zal reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilmaas op 19-01-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
Wilmaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Als de panelen niet meer dan 2800 watt leveren op enig moment, plus 800 uit de accu, dan kan het net. Er mag niet meer dan 16 ampere op een groep.

Sorry. Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

Zonnepanelen en de groep waar ik het over heb zitten op dezelfde fase. Maar is een aparte groep.

De zonnepanelen hebben een eigen groep met hw kwh meter.

Op de groep van de duco en CV zit niks anders, dus nooit meer dan 200watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Sorry. Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

Zonnepanelen en de groep waar ik het over heb zitten op dezelfde fase. Maar is een aparte groep.

De zonnepanelen hebben een eigen groep met hw kwh meter.

Ah... Dan lijkt me 1 accu geen probleem, meerdere zou ik even afwachten, waarschijnlijk stekker er af knippen en vast aansluiten, maar weet dit niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:42:
[...]

3500 panelen plus 3 keer 800 is 26 ampere
Ik weet niet de fase aansluiting, gok 3 keer 25 a

Dan max 800 terug leveren. Dus wel 3 accus maar beperken tot 800 watt terug te gelijk.

Of op 3 verschillende fases?

[ Voor 25% gewijzigd door Wilmaas op 19-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Wilmaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Ah... Dan lijkt me 1 accu geen probleem, meerdere zou ik even afwachten, waarschijnlijk stekker er af knippen en vast aansluiten, maar weet dit niet zeker
Stekker moet er absoluut niet af. Je moet gewoon meerdere stopcontacten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
Wilmaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:52:
[...]

3500 panelen plus 3 keer 800 is 26 ampere
Ik weet niet de fase aansluiting, gok 3 keer 25 a

Dan max 800 terug leveren. Dus wel 3 accus maar beperken tot 800 watt terug te gelijk.

Of op 3 verschillende fases?
Ik maak een fout met cijfers. Iets met baby en weinig slaap.

Zonnepanelen op die fase zijn 2900watt.

(Heb nog een aparte installatie op de schuur van 600, andere fase)

Aansluiting is idd 3x25.

Dus 2900+800 is 16a
2900+800+800 is 20a
2900+(3x800) is 23a

2 accus en 1600 terug leveren zou dus kunnen.
3 accus en 2400 terugleveren (23a) Is dat dan de grens opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Ik maak een fout met cijfers. Iets met baby en weinig slaap.

Zonnepanelen op die fase zijn 2900watt.

(Heb nog een aparte installatie op de schuur van 600, andere fase)

Aansluiting is idd 3x25.

Dus 2900+800 is 16a
2900+800+800 is 20a
2900+(3x800) is 23a

2 accus en 1600 terug leveren zou dus kunnen.
3 accus en 2400 terugleveren (23a) Is dat dan de grens opzoeken?
Ik snap nu pas wat je aan het berekenen bent. Je wil weten hoeveel er op je fase kan.

[ Voor 9% gewijzigd door alwind op 19-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

alwind schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Stekker moet er absoluut niet af. Je moet gewoon meerdere stopcontacten regelen.
Op 1 groep met 3 apparte stekkers, oke, maar dan alleen 800 watt? En andere gebruikers op die groep?
Ik doe dat liever niet.
Ik verdeelde de accus liever over de 3 fases.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilmaas op 19-01-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watisergaande
alwind schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Je moet delen door 230. Dus 2400/230 is 10.5a
Ik heb ook 2900 aan zonnepanelen op die fase. Die moeten er dan bij toch?

2900 + 2400 =5.300/230=23,0435

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook 2900 aan zonnepanelen op die groep. Die moeten er dan bij toch?

Ja ik snap het nu. 23A kan natuurlijk makkelijk op een 25A fase. Je hebt nog 460w over en 2400 w ga je nooit terugleveren het net op. Alleen zelf gebruiken.

Maar dan moet je niet de fase ook voor andere groepen gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door alwind op 19-01-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook 2900 aan zonnepanelen op die groep. Die moeten er dan bij toch?

Fase, aparte groepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watisergaande
Had hem aangepast ja.
Weinig slaap. Geen elektricien. Ik moet het nog leren 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Watisergaande
alwind schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Ja ik snap het nu. 23A kan natuurlijk makkelijk op een 25A fase. Je hebt nog 460w over en 2400 w ga je nooit terugleveren het net op. Alleen zelf gebruiken.

Maar dan moet je niet de fase ook voor andere groepen gebruiken.
Ik zie net dat er te veel ook op die fase staat.

Zal de elektricien (mijn vader) aan het werk zetten om hem even om te lepelen in de groepenkast.

Bedankt iig voor de info.

Ik ga lekker 1 HW thuisaccu uittesten. En als alles goed bevalt komen er gewoon nog 1 of 2 bij.

Kan niet wachten tot het betaalmailtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Watisergaande schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Ik zie net dat er te veel ook op die fase staat.

Zal de elektricien (mijn vader) aan het werk zetten om hem even om te lepelen in de groepenkast.

Bedankt iig voor de info.

Ik ga lekker 1 HW thuisaccu uittesten. En als alles goed bevalt komen er gewoon nog 1 of 2 bij.

Kan niet wachten tot het betaalmailtje
Same here, succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Sonero schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Die 3 Volt lijkt me hartstikke relevant, want maken net het verschil bij welke buren de omvormers er als eerste uitklappen. En dat haalt de druk van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik denk dat het overspanningsprobleem in de nabije toekomst minder zal worden. Ten eerste wordt de infra van het stroomnet aan alle kanten verbeterd. Zolang er niemand NIMBY gaat roepen omdat er ineens een transformatorhuisje komt te staan loopt dat wel door.

De 2e reden is dat de overheid met het afschaffen van de salderingsregeling zonnepanelen onaantrekkelijker heeft gemaakt. De electriciteitsprijzen zijn ook weer wat lager dan een paar jaar geleden dus de incentive om je dak vol te leggen is min of meer weg.

Het moment van de thuisbatterij staat op aanbreken. Er is steeds meer aanbod en tegen lagere kosten. Dus zodra die een beetje mainstream gaan worden verdwijnt een deel van de zonne-energie die nu zorgt voor een te hoge spanning straks in de thuisbatterijen. Zo heeft Zonneplan in mijn woonplaats 1600 Nexus batterijen neergezet die in geval van overproductie goed zijn voor 1600*10kW om het overschot in te laten zinken. Dat is omgerekend de opbrengst van 40.000 zonnepanelen van 400Wp op vol vermogen.

Het levert natuurlijk ook een berg klachten op dus er wordt alles aan gedaan om het tegen te gaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:25:
Ik denk dat het overspanningsprobleem in de nabije toekomst minder zal worden. Ten eerste wordt de infra van het stroomnet aan alle kanten verbeterd. Zolang er niemand NIMBY gaat roepen omdat er ineens een transformatorhuisje komt te staan loopt dat wel door.

De 2e reden is dat de overheid met het afschaffen van de salderingsregeling zonnepanelen onaantrekkelijker heeft gemaakt. De electriciteitsprijzen zijn ook weer wat lager dan een paar jaar geleden dus de incentive om je dak vol te leggen is min of meer weg.

Het moment van de thuisbatterij staat op aanbreken. Er is steeds meer aanbod en tegen lagere kosten. Dus zodra die een beetje mainstream gaan worden verdwijnt een deel van de zonne-energie die nu zorgt voor een te hoge spanning straks in de thuisbatterijen. Zo heeft Zonneplan in mijn woonplaats 1600 Nexus batterijen neergezet die in geval van overproductie goed zijn voor 1600*10kW om het overschot in te laten zinken. Dat is omgerekend de opbrengst van 40.000 zonnepanelen van 400Wp op vol vermogen.

Het levert natuurlijk ook een berg klachten op dus er wordt alles aan gedaan om het tegen te gaan.
De zonneplan battterijen zijn geen opslag maar handels batterijen. Ze verminderen de problemen op het netwerk niet, ze maken het juist nog erger. De netwerkbeheerders zij helemaal niet blij met deze dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
hanev001 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:40:
[...]
De zonneplan battterijen zijn geen opslag maar handels batterijen. Ze verminderen de problemen op het netwerk niet, ze maken het juist nog erger. De netwerkbeheerders zij helemaal niet blij met deze dingen.
Begreep dat er inmiddels overleg was, dat beter op elkaar afgestemd is.
Dat gezegd hebbende: als ze de stroom niet willen moeten ze het tarief daarop aanpassen, het blijft een markt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Dit is wel gechargeerd. De zonneplan batterijen kunnen de congestie in de wijk erger maken (zeker als er veel batterijen geconcentreerd zitten in een wijk door de zogenaamde gemeenteacties van zonneplan). Maar dit is in ongeveer 15 tot 20% van de gevallen en in alle andere gevallen helpen ze onbalans te reduceren. En zonneplan werkt samen met alliander om deze wijk congestie ook te voorkomen. Ik ben geen voorstander van handelsbatterijen bij consumenten, maar als het goed gereguleerd wordt kan het wel helpen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

hoevenpe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:44:
[...]
Dat gezegd hebbende: als ze de stroom niet willen moeten ze het tarief daarop aanpassen, het blijft een markt.
De stroom'markt' is verre van vrij, netbeheerders mogen daar helemaal niks en sterker nog: als iemand virtueel stroom koopt die fysiek niet geleverd kan worden, moet de infrapartij dat elders duurder inkopen en uit eigen zak betalen (redispatch kosten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hoevenpe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:44:
Begreep dat er inmiddels overleg was, dat beter op elkaar afgestemd is.
Om dit via prijsprikkels goed te reguleren heb je lokale energieprijzen nodig, en dat ik zie ik nog niet zo snel gebeuren. Het zou misschien wél een goed idee zijn, omdat je er op die manier voor kan zorgen dat vraag en aanbod van energie zo lokaal mogelijk op elkaar worden afgestemd, wat zorgt voor minder netbelasting, en dus ook zo min mogelijk transportverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Het mooie van de HW batterij vind ik dat de omvormer totaal anders is gedimensioneerd. Natuurlijk kan ie niet zo snel grote energiestromen verplaatsen (laden en ontladen) en is handel dus beperkt, maar je zit wel veel beter in het bereik van je huisverbruik.

En juist voor grotere capaciteiten wil je ook grotere omvormers (want 6, 9 of nog meer kWh laden met 800 watt duurt veel te lang), dus de oplossing van meerdere omvormers is juist heel logisch.

Daarom is het 'pakket' van een 800W omvormer in combi met 2,7 kWh capaciteit goed gekozen en vind ik het persoonlijk ook logisch om bij toevoegen van extra opslagcapaciteit ook een extra omvormer toe te voegen.

De Zonneplan Nexus of Tibber Homevolt etc. hebben hele grote omvormers en die worden nooit efficiënt in NOM modus, volgens mij blijven dat 'handelsbatterijen' ook al beloven of hebben ze wel NOM-aansturing.

Dat gezegd hebbende, het economische nut is nog wel beperkt, vooral gezien we de komende jaren nog de salderingsregeling hebben.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a2aan
asing schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:25:
Het moment van de thuisbatterij staat op aanbreken. Er is steeds meer aanbod en tegen lagere kosten. Dus zodra die een beetje mainstream gaan worden verdwijnt een deel van de zonne-energie die nu zorgt voor een te hoge spanning straks in de thuisbatterijen.
Volgens mij gaan thuisbatterijen nooit écht mainstream worden. Voor nu vind ik de HomeWizard batterij een manier om met een leuk hebbedingetje dat niet al te duur is de energietransitie weer een stukje verder te helpen (en het is goed voor het extra gevoel van 'autonomie' t.o.v. de grote boze energiereuzen), maar uiteindelijk lijkt het me veel logischer dat er op buurt of wijkniveau grotere, en dus (kosten)efficiëntere batterijen gaan komen. Liefst non-profit door de netbeheerders, en anders gewoon commerciëel geëxploiteerd.

Als particulier heb je op de meeste 'markten' niks te zoeken, omdat je geen enkel 'economisch' voordeel hebt t.o.v. professionele 'concurrenten'. Enige uitzondering zijn zonnepanelen, omdat die veel plek nodig hebben, en particulieren beschikken over 'gratis' dakoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Dat was ook zo. Echter, Liander heeft een proef gedaan met de Nexus batterijen waarin Liander mede bepaalde wanneer de batterijen laden en ontladen. Men was tevreden met de uitkomsten van de proef : https://solarmagazine.nl/...n-netcongestie-verminderd

Ook was de marketing rondom PowerPlay zo dat je als eigenaar verdiende aan de onbalansmarkt. Het toekomstige model staat hier : https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/hoe-werkt-het. Je eigen zonnestroom opslaan wordt daar een thema, net als netcongestie verhelpen met GridGuard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
HomeWizard_NL schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:11:

Huidig is de implementatie als volgt (we zijn hiermee nog aan het testen):
De batterij start met terugleveren vanaf 50W verbruik, en stopt als deze zakt onder de 30W verbruik.
Mag het ook een Wattje minder zijn?
Stel dat de zon ooit weer eens gaat schijnen dan is 's nachts een strakke NOM natuurlijk wel prettig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pgd4KfB9Gcm6-noCU7P1wvnFGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMeQQ0CiG79reiU4cgX0dpwH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
asing schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Ook was de marketing rondom PowerPlay zo dat je als eigenaar verdiende aan de onbalansmarkt. Het toekomstige model staat hier : https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/hoe-werkt-het. Je eigen zonnestroom opslaan wordt daar een thema,
Ik vraag me dus af of die Nexus daar nu echt goed geschikt voor is; volgens mij is dat geen geschikt doel voor dit concept batterij. Een batterij met 10.000 W (!!) omvormer.. Ga die maar eens draaien op constant 200 Watt ontladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
HenkS_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:33:
Mag het ook een Wattje minder zijn?
Stel dat de zon ooit weer eens gaat schijnen dan is 's nachts een strakke NOM natuurlijk wel prettig.
[Afbeelding]
Wow, dit zijn wel hele lage waarden, ik vraag me af hoe representatief dit is voor de grotere gemeenschap. Daar heeft HW natuurlijk perfect inzicht in (in ieder geval v.w.b. hun eigen klanten).

Maar als je nachtverbruik echt maar 40W (gemiddeld) is, dan zet zo'n HW-batterij ook maar weinig zoden aan de dijk. In de winter, met 'nachten' van 16 uur, benut je maar zo'n 0,64kWh van je batterij, en in de zomer blijft daar vrijwel niets van over (tenzij je dan ineens de airco aanzet)...

Die grens van 30W is specifiek voor jou net vervelend; je zou bijna overwegen om nog een extra oplader in een stopcontact te stoppen, 's nachts, als je daarmee de HW-batterij continu benut, i.p.v. alleen >30W!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
a2aan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Wow, dit zijn wel hele lage waarden, ik vraag me af hoe representatief dit is voor de grotere gemeenschap. Daar heeft HW natuurlijk perfect inzicht in (in ieder geval v.w.b. hun eigen klanten).

Maar als je nachtverbruik echt maar 40W (gemiddeld) is, dan zet zo'n HW-batterij ook maar weinig zoden aan de dijk. In de winter, met 'nachten' van 16 uur, benut je maar zo'n 0,64kWh van je batterij, en in de zomer blijft daar vrijwel niets van over (tenzij je dan ineens de airco aanzet)...

Die grens van 30W is specifiek voor jou net vervelend; je zou bijna overwegen om nog een extra oplader in een stopcontact te stoppen, 's nachts, als je daarmee de HW-batterij continu benut, i.p.v. alleen >30W!
Vergeet hier niet bij dat ontladen met 40 Watt je wel op een zeer hoog procentueel verlies moet rekenen van de omvormer. dus die 0,64 kWh kan dan zomaar meer dan 1 kWh worden. Goede oplossing zou ipv NOM aansturing XOM aansturing zijn waarbij je dan X op 100 watt zet. Maar weet niet of @HomeWizard_NL deze regeling gaat aanbieden.

[ Voor 6% gewijzigd door Peterhardenberg op 20-01-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Bravo

Second Best

De efficientie van de omvormer neemt over het algemeen drastisch af bij een lager afgenomen vermogen. Bij de Nexus heb ik getallen van 70W standby verbruik gezien, als je daar dus 200W wilt afnemen zit je zonder verdere omzettingsverliezen al op een maximale rendement van 74% (one way!).
Ik kan mij voorstellen dat je graag de batterij wil gebruiken als je hem hebt staan, maar het rendement zal een stuk lager zijn dan wat in de specificaties is opgenomen. In het voorbeeld van HenkS_ zal je dan 0,64 kWh leveren aan het huis, maar waarschijnlijk meer dan 0,9 kWh verbruiken uit de batterij.
Dat is nog steeds beter dan stroom uit fossiele grondstoffen, maar financieel hakt dit behoorlijk in je rendement.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
JanHenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:54:
Ik vraag me dus af of die Nexus daar nu echt goed geschikt voor is; volgens mij is dat geen geschikt doel voor dit concept batterij. Een batterij met 10.000 W (!!) omvormer.. Ga die maar eens draaien op constant 200 Watt ontladen :)
In het toekomstige marketing (!) plaatje dat Zonneplan schetst, is NOM ook maar een klein deel van het 'verdienmodel'. Wat je je vooral af kan vragen, is hoe groot het totale verdienpotentieel nou eigenlijk is, op de langere termijn.

De HW-batterij is inherent minder geschikt om te 'handelen' omdat 'ie per kW vermogen een stuk duurder is dan de Nexus. Het zou goed kunnen dat als je nú een Nexus koopt, dat je nog genoeg voorsprong op de markt hebt om hem terug te verdienen, maar zeker als we bewegen naar het handelen op lokale markten, moet je juist willen dat jij met jouw Nexus de enige bent in de buurt, dus al die lokatiegerichte marketing van Zonneplan werkt dan juist tegen de mensen die daarvoor kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:44
Eigenlijk zou je dus een instelling moeten krijgen bij de batterij dat je zelf kunt kiezen wanneer hij NOM moet gaan schakelen. Bij de één is dat 30 watt. Bij ons thuis zit het standby vermogen op 142 watt waardoor de standaard configuratie al goed zou moeten werken.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Peterhardenberg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:12:
Vergeet hier niet bij dat ontladen met 40 Watt je wel op een zeer hoog procentueel verlies moet rekenen van de omvormer. dus die 0,64 kWh kan dan zomaar meer dan 1 kWh worden. Goede oplossing zou ipv NOM aansturing XOM aansturing zijn waarbij je dan X op 100 watt zet. Maar weet niet of @HomeWizard_NL deze regeling gaat aanbieden.
Zo lang we nog mogen salderen is het enige financiële voordeel van een HW-batterij (i.c.m. een vast/variabel contract) het voorkomen van een terugleververgoeding. Dan moet je dus juist niet 60W gaan terugleveren aan het net terwijl je zelf 40W verbruikt...

En i.c.m. een dynamisch contract wil je niet zozeer XOM, maar 'maximaal ontladen' of 'maximaal opladen' o.b.v. het geldende tarief (als de batterij vol of leeg is zal 'ie tijdelijk even niks doen). HomeWizard heeft aangegeven te kijken naar optimalisatie i.c.m. dynamische tarieven, dus zoiets komt er wellicht binnenkort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JanHenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Er is door Zonneplan een keuze gemaakt om een 10/20kWh accu aan een 10kW omvormer te hangen zodat het apparaat goed inzetbaar zou zijn voor het doel van handel op de onbalansmarkt. De vraag was toen of je je eigen zonnestroom op kon slaan en inzetten. Het antwoord was destijds keihard nee. Gingen ze niet doen. Zat niet in de planning.

Ik heb het in overweging genomen, zeker toen de ronkende folder van de gemeente in de bus viel. Maar het model sprak niet aan en het paste niet in wat ik in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
asing schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Er is door Zonneplan een keuze gemaakt om een 10/20kWh accu aan een 10kW omvormer te hangen zodat het apparaat goed inzetbaar zou zijn voor het doel van handel op de onbalansmarkt. De vraag was toen of je je eigen zonnestroom op kon slaan en inzetten. Het antwoord was destijds keihard nee. Gingen ze niet doen. Zat niet in de planning.

Ik heb het in overweging genomen, zeker toen de ronkende folder van de gemeente in de bus viel. Maar het model sprak niet aan en het paste niet in wat ik in gedachten had.
De verdiensten op de onbalansmarkt worden wel kleiner, maar wellicht hebben de early adaptors hem al terugverdiend voordat die verdiensten echt minder worden. Dan hebben ze er misschien minder baat bij, maar ook geen extra lasten. Ik had overigens behalve de specifieke inzet van die batterij nog meer bezwaren (de afrekening buiten je 'meter' om bijv.) en mede daarom ook niet geïnvesteerd.

Die folders die ze verspreiden zijn overigens zeker niet van de gemeente afkomstig... Dat is misleiding. Zie voor de grap maar eens deze video waar die marketingbrochure wordt ontleed: YouTube: Thuisaccu reclame (misleiding?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
JanHenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:45:
[...]

De verdiensten op de onbalansmarkt worden wel kleiner, maar wellicht hebben de early adaptors hem al terugverdiend voordat die verdiensten echt minder worden. Dan hebben ze er misschien minder baat bij, maar ook geen extra lasten. Ik had overigens behalve de specifieke inzet van die batterij nog meer bezwaren (de afrekening buiten je 'meter' om bijv.) en mede daarom ook niet geïnvesteerd.

Die folders die ze verspreiden zijn overigens zeker niet van de gemeente afkomstig... Dat is misleiding. Zie voor de grap maar eens deze video waar die marketingbrochure wordt ontleed: YouTube: Thuisaccu reclame (misleiding?)
Wat bij mij echt de doorslag gaf waren een paar posts met de facturen van Zonneplan. Er ging in een maand zo 900kWh door de accu. Met salderen is dat uiteraard geen probleem, maar wat als dat ineens zou stoppen? Dat was nog voor het nieuwe kabinet dus er was nog geen sprake van "2027".

Al met al was het mij te riskant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Volgens mij gaan thuisbatterijen nooit écht mainstream worden. Voor nu vind ik de HomeWizard batterij een manier om met een leuk hebbedingetje dat niet al te duur is de energietransitie weer een stukje verder te helpen (en het is goed voor het extra gevoel van 'autonomie' t.o.v. de grote boze energiereuzen), maar uiteindelijk lijkt het me veel logischer dat er op buurt of wijkniveau grotere, en dus (kosten)efficiëntere batterijen gaan komen. Liefst non-profit door de netbeheerders, en anders gewoon commerciëel geëxploiteerd.

Als particulier heb je op de meeste 'markten' niks te zoeken, omdat je geen enkel 'economisch' voordeel hebt t.o.v. professionele 'concurrenten'. Enige uitzondering zijn zonnepanelen, omdat die veel plek nodig hebben, en particulieren beschikken over 'gratis' dakoppervlak.
Of er wordt echt werk van gemaakt!... bijvoorbeeld de EV dmv V2x kunnen aansluiten op je huis... dit wordt nu landelijk in Australië uitgerold.
Het gebruik van gebruikte accu's om de straat/wijk te voorzien van stroom (met balans mogelijkheid voor de energie beheerders) Alle EV accu's moeten voldoen aan een EU standaard qua specs om hergebruik te vereenvoudigen.
etc. zo zijn er nog talloze oplossingen. Het is aan de wetgever om het huidige framework waarin de energieleveranciers werken te doorbreken en toekomstgerichte alternatieve te omarmen en te stimuleren.
Helaas is dit in het huidige politieke klimaat wensdenken. Het rijden van 130km heeft meer prioriteit.

[ Voor 0% gewijzigd door SatScan op 20-01-2025 13:17 . Reden: typo ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
Mail gehad dat de batterij klaar staat voor verzend na betaling. Ondanks dat ik na de laatste uitstel een mail had gestuurd er vanaf te zien. Dus mocht iemand anders geïnteresseerd zijn stuur me maar een dm.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Tadaaaaaaa. Betalingsmail binnen! 🥳🥳

LET OP! Het bij te betalen bedrag klopt niet. De aanbetaling is er niet afgehaald @HomeWizard_NL . Wel een mooi cadeau erbij. @HomeWizard_NL gaan jullie die 50 euro retourneren of moeten we even wachten op de juiste mail met juiste bedrag?

Edit : Ik ben van de November batch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQwibSbToxLhLMvwL5sY7H1w9wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6xCnW0pn05xCVobBfVjlGRg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IRAeNCS3O2D_Z5JYoLwcwcZJ-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wdy1gIxOHS54hEUGVJJBEBxm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 20-01-2025 13:25 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zouden jullie bij dit soort posts kunnen zetten wanneer je gereserveerd hebt en voor welke batch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

aip

Devke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:

LET OP! Het bij te betalen bedrag klopt niet. De aanbetaling is er niet afgehaald @HomeWizard_NL . Wel een mooi cadeau erbij. @HomeWizard_NL gaan jullie die 50 euro retourneren of moeten we even wachten op de juiste mail met juiste bedrag?
[Afbeelding]
Dat cadeautje is een net gebaar. Ik ben benieuwd wanneer ik de mail tegemoet kan zien. Heb direct maar even de slimme meter aangevraagd (hier hangt nog een 20 jaar oude digitale meter, die is nog nooit vervangen, doet het prima, maar heeft dus ook geen p1 poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Devke heb je op de site van homewizard zelf ook een betaallink, of iets dergelijks?

Ik heb de vorige keer de mail niet direct gehad, dus ben benieuwd of ik het ook via daar in de gaten kan houden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 21:47
Ik zit ook bij de november batch maar nog geen mail gehad.
we wachten af geen haast, met deze mist weinig energie over alles gaat op aan de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:14:
@Devke heb je op de site van homewizard zelf ook een betaallink, of iets dergelijks?

Ik heb de vorige keer de mail niet direct gehad, dus ben benieuwd of ik het ook via daar in de gaten kan houden.
Als je inlogt bij HW op je eigen account dan staat daar ook de betaal mogelijkheid hier. Ook met het verkeerde bedrag helaas. Om HW een bak met restituties te besparen de vraag even gesteld wat handig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Als je inlogt bij HW op je eigen account dan staat daar ook de betaal mogelijkheid hier. Ook met het verkeerde bedrag helaas. Om HW een bak met restituties te besparen de vraag even gesteld wat handig is.
Zou nu in de betaalstap gefikst moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
Devke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:

Edit : Ik ben van de November batch.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Puur nieuwsgierigheid, op welke tijdstip heb jij je orderbevestiging binnen gekregen?
Die van mij is di 25-6-2024 10:16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Zou nu in de betaalstap gefikst moeten zijn
Via de mail de link geprobeerd. Dan staat er nog steeds onderstaande. Ook in het account op jullie site idem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-KbRjkB5rAnJBUik5GDfWVm57o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGC0PUzlSAcRaAJow9gziL7h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
Hier geen mail en geen enkele vermelding in de account op de site. Terwijl we wel voor de november batch staan en ook de mail voor uitstel en uitnodiging voorlichting hebben gekregen.

Wel jammer, hoop stiekem nog dat hij er voor zondag is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pilovali schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Puur nieuwsgierigheid, op welke tijdstip heb jij je orderbevestiging binnen gekregen?
Die van mij is di 25-6-2024 10:16.
25-6-2024 10:56 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:33:
Hier geen mail en geen enkele vermelding in de account op de site. Terwijl we wel voor de november batch staan en ook de mail voor uitstel en uitnodiging voorlichting hebben gekregen.

Wel jammer, hoop stiekem nog dat hij er voor zondag is :)
Uitlevering doen ze in stapjes. Ik weet niet hoe groot de November lichting is. Als ze er 1000 verkocht hebben snap ik dat ze ivm support er niet gelijk 1000 uit duwen. Hopelijk krijg je ook snel bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Oh wel gek... ik verwacht dat ik dan eerder een mail heb gekregen. Ik heb nog niks.

Is toch chronologische volgorde, @HomeWizard_NL

[ Voor 3% gewijzigd door Pilovali op 20-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik exact een uur later. Maar mijn ordernummer is veranderd toen ik in November het hele bedrag al betaald heb. Ben bang dat me dat een aantal dagen gaat kosten :D

Maar ook hier nog totaal geen export, dus ook niet erg. (en toch he.... kan ik niet wachten :P )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pilovali schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Oh wel gek... ik verwacht dat ik dan eerder een mail heb gekregen.

Is toch chronologische volgorde, @HomeWizard_NL
Spambox? In je account van HW zelf een betaallink?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier ook de "Jouw Plug-In Battery staat klaar!" mail binnen.

Ben ook van de november batch (orderbevestiging van 25-06-2024 9:45)

Het bedrag klopt inderdaad niet bij het afrekenen. Maar ik was zo enthousiast dat ik het later pas zag :D

EDIT: Heb al een mailtje van Homewizard dat ze de 50 euro terugboeken, netjes :)

[ Voor 14% gewijzigd door Starck op 20-01-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Devke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Spambox? In je account van HW zelf een betaallink?
Nope, niks in spambox. Ik heb betaald als gast op dat moment, dus ook niks in mijn account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Starck schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:

Het bedrag klopt inderdaad niet bij het afrekenen. Maar ik was zo enthousiast dat ik het later pas zag :D
Haha. Ging hier ook bijna mis. @HomeWizard_NL hier is het bedrag nu ook aangepast naar het juiste bedrag! Top.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Starck schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:

Komt goed, storten we gewoon terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
@HomeWizard_NL gaat alles goed met de mails versturen? Mijn order is van 25-6-2024 10:16, dus ik ga er vanuit dat ik ook een mailtje zou moeten hebben met de betaallink.

Ik heb echter helemaal niks, ook niks in mijn spam.
Ben ik te ongeduldig of gaat er iets mis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Pilovali schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:02:
@HomeWizard_NL gaat alles goed met de mails versturen? Mijn order is van 25-6-2024 10:16, dus ik ga er vanuit dat ik ook een mailtje zou moeten hebben met de betaallink.

De allereerste gelimiteerde batch is semi op provincie gesorteerd om zo snel mogelijk uit te rollen en op support te monitoren welke vragen er binnen komen. Daarna chronologisch, voor nu niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
HomeWizard_NL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:08:
[...]

De allereerste gelimiteerde batch is semi op provincie gesorteerd om zo snel mogelijk uit te rollen en op support te monitoren welke vragen er binnen komen. Daarna chronologisch, voor nu niets om je zorgen over te maken.
Ahh zo. Ik ben van de november batch, maar ik woon in een uithoek in the middle of nowhere.
Ik zal geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
HomeWizard_NL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Goedenmiddag, gezien wat jullie eerder zeiden over van waaruit de batterijen verstuurd zouden worden, is afhalen een optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Update :

HW heeft de betaallink (bedrag) goed aangepast. Na betaling krijg je direct een mail met betaalbevestiging en je factuur.

Binnen 10 minuten ook een mail dat de inpak actie begonnen is..... so far so good. Benieuwd nu naar het levermoment 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CU-PXE8BKiky78gpJ4vNU8HiHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGum37snOOvBlQf2puoDR3Za.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 20-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Pilovali schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:02:

Ik zit op 10:38, hier nog niks binnen en als ik inlog op de site dan staat alles nog op pre-order. Ik denk dat we even geduld moeten hebben :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:44
Hier staat de reservering op 25-06 09:52 in Zuid-Holland en geen mail gehad. Maar ja waar blijft de zon, die heb ik ook nog nodig....

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hamvraag is natuurlijk, wie gaat er als eerste reviewen voor Tweakers?
Pagina: 1 ... 54 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.