Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-06 21:24
Chielp schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

Minus de kosten voor het terugsturen van een 24 kg wegende batterij? Dat zal niet goedkoop zijn gok ik.
Gewoon in de auto.
Hoop is dat het niet hoeft en HW niet op zal sturen maar gewoon de aanbetaling teruggeeft. Beter voor het mileu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:32

fxs81

Julianadorp

Postnl gaat maar tot 23 kg. Via bv fedex kan het wel, hier de kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfE0WentjPqbLNSk_2vig4d-yjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXQQSVU78ZvtmeZCIrOmVJqK.png?f=fotoalbum_large

Ik zit in de maart levering, kijk het allemaal gewoon even aan (was altijd al het plan) mocht ik besluiten hem toch niet te nemen dan ben ik de aanbetaling kwijt. Helaas maar dat zijn de voorwaarden waarmee ik (en de rest hier die een pre-order geplaatst hebben) akkoord ben gegaan. Is ook een hele normale wettelijk toegestane vorm van aankoop bij pre-order. Beetje zinloos om daar dan achteraf over te gaan zeuren toch. Terugsturen is in ieder geval duurder dan annuleren, daar zelf langsbrengen kost me ook meer dan 5 tientjes dus ik zou dan gewoon mijn verlies nemen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waar ik me vooral om verbaas is hoe makkelijk er van het ene produkt naar het andere wordt overgeschakeld. Van geen van beide is ook maar een letter praktijk data bekend Dus het is onmogelijk om te zeggen welke beter is en of het prijsverschil wel of niet terecht is.

Als de prijs doorslaggevend is waarom dan niet nog wat langer wachten want over enige tijd is er weer wat anders dat goedkoper is. Ook de techniek zal niet stil staan, dus er is altijd wat anders en misschien beter in de toekomst.

Als je echt een batterij wil kies dan en blijf daar bij en als het om het idee van het nieuwste hebben gaat dan koop je er waarschijnlijk nooit een omdat er altijd wat nieuws aan de horizon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
fxs81 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:58:

[Afbeelding]

Ik zit in de maart levering, kijk het allemaal gewoon even aan (was altijd al het plan) mocht ik besluiten hem toch niet te nemen dan ben ik de aanbetaling kwijt. Helaas maar dat zijn de voorwaarden waarmee ik (en de rest hier die een pre-order geplaatst hebben) akkoord ben gegaan. Is ook een hele normale wettelijk toegestane vorm van aankoop bij pre-order. Beetje zinloos om daar dan achteraf over te gaan zeuren toch. Terugsturen is in ieder geval duurder dan annuleren, daar zelf langsbrengen kost me ook meer dan 5 tientjes dus ik zou dan gewoon mijn verlies nemen.
Ik breng het gewoon langs. Wellicht gecombineerd met een leuk dagje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
hanev001 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:31:
Waar ik me vooral om verbaas is hoe makkelijk er van het ene produkt naar het andere wordt overgeschakeld. Van geen van beide is ook maar een letter praktijk data bekend Dus het is onmogelijk om te zeggen welke beter is en of het prijsverschil wel of niet terecht is.

Als de prijs doorslaggevend is waarom dan niet nog wat langer wachten want over enige tijd is er weer wat anders dat goedkoper is. Ook de techniek zal niet stil staan, dus er is altijd wat anders en misschien beter in de toekomst.

Als je echt een batterij wil kies dan en blijf daar bij en als het om het idee van het nieuwste hebben gaat dan koop je er waarschijnlijk nooit een omdat er altijd wat nieuws aan de horizon is.
Concurrentie bevorderen is goed. HW zal zich aan moeten passen in prijsklasse. Ik vind het verschil nu te groot.

Het is fijn dat de concurrentie eerder levert, dan kunnen we dat eerst beoordelen. Maar als het een werkend product is wat geleverd wordt met betere garantievoorwaarden, dan geef ik eerlijk toe dat ik daar klant wordt en bij HW of een retour aanvraag of vraag de aanbetaling terug te geven zonder levering.

Met de huidige prijzen is het al lastig een goede terugverdientijd te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Henkoes op 25-10-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-06 21:32
Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:58:
[...]

Uiteraard eerst maar zien of dat ding inderdaad de 16e van december wordt uitgeleverd.
En wat betreft de praktijk ervaringen.. Dan moet dat ding eerst ergens staan anders komen die ervaringen er ook niet.

Maar dat is met de HW accu niet anders natuurlijk die hebben al bewezen dat de levering wat uitloopt en ook daar is niks uit de praktijk bekend.
Althans niet uit eerste hand van pietje en keesje die hier hun ervaringen delen..
De Duravolt stond aanvankelijk ook op levering september, ik zie nu al december staan.
Valt voor Duravolt dus ook niet mee om op tijd te leveren?
(tenzij er al geleverd zijn, die indruk krijg is echter niet)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 17:16
fxs81 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:58:

[Afbeelding]

Je kan hem natuurlijk ook gewoon te koop aanbieden als zijnde "nieuw in de doos" .
Als er tegen die tijd nog steeds wachtlijsten zijn voor wat levering betreft raak je hem altijd wel weer kwijt voor je eigen aankoop bedrag schat ik zo in.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:22:
[...]

De Duravolt stond aanvankelijk ook op levering september, ik zie nu al december staan.
Owh dat zou best kunnen, mijn eerste kennismaking was met de levering in december.
Zou goed kunnen dat dat eerst anders was.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doggieman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Je kan hem natuurlijk ook gewoon te koop aanbieden als zijnde "nieuw in de doos" .
Als er tegen die tijd nog steeds wachtlijsten zijn voor wat levering betreft raak je hem altijd wel weer kwijt voor je eigen aankoop bedrag schat ik zo in.
Nieuw in de doos is nog steeds 2e hands. Je zult kosten moeten maken voor het verzenden naar de koper en waarom zou dat minder zijn dan terug sturen naar HW.

Daarnaast is er een garantie probleem. Accepteert HW de door verkoop en blijft de garantie van kracht?
De kans dat je het aankoopbedrag dus terugkrijgt lijkt mij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:24

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

a2aan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Je moet natuurlijk wel een beetje opletten in welke groep je de HW-accu prikt (liever niet met de broodrooster, koffie-apparaat én die vermaledijde stofzuiger), maar een eigen groep lijkt me nou ook weer overdreven. Tenzij het bij jou nou eenmaal zo uitkomt i.r.t. de plek waar je hem wil neerzetten i.c.m. reeds andere aangesloten apparaten.
Ik heb in de bijkeuken nog een wcd, afgezekerd voor een droger, over. De accu past ook mooi in de wasmachinemeubel achter een deurtje en is vanaf de achterzijde royaal geventileerd. Ik denk dat dat het maar moet worden.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
hanev001 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Nieuw in de doos is nog steeds 2e hands. Je zult kosten moeten maken voor het verzenden naar de koper en waarom zou dat minder zijn dan terug sturen naar HW.

Daarnaast is er een garantie probleem. Accepteert HW de door verkoop en blijft de garantie van kracht?
De kans dat je het aankoopbedrag dus terugkrijgt lijkt mij laag.
Ik heb destijds playstations verkocht door inschrijven vooraf verkregen. Daar heb ik toch behoorlijk op verdiend. Was ze binnen een dag weer kwijt op marktplaats.
En nee.... Niet versturen. Alleen afhalen.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59
Sparky schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:22:
Alleen Sessy en Nexus lijken goed leverbaar te zijn, stekkermodellen is blijkbaar lastig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doggieman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Ik heb destijds playstations verkocht door inschrijven vooraf verkregen. Daar heb ik toch behoorlijk op verdiend. Was ze binnen een dag weer kwijt op marktplaats.
En nee.... Niet versturen. Alleen afhalen.
Een playstation lijkt mij in een wat ander categorie te vallen dan een batterij. De eerste is vaak voor jongeren en mogelijk bedoeld als kado van een ouder en dan wil je niet teleurstellen. Als je dan moeite hebt er een te krijgen dan is marktplaats een optie en wil je mogelijk zelfs wat meer betalen.
Maar een batterij is iets dat een extra voorziening voor je huis is waar geen enkele haast bij is.
Waarom je dan iets van marktplaats zou kopen in plaats van nieuw bij de leverancier met de garantie intakt en ook nog eens thuis bezorgd ontgaat mij volkomen.

Kortom ik denk dat je appels met peren vergelijkt en dat als je de HW batterij wil doorverkopen je een fikse korting zal moeten geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
Nogmaals... ik heb het er over als er wachtlijsten zijn wat levering betreft. Net als met die Sessy destijds. Als jij er 1 hebt en anderen staan er voor op een wachtlijst van weken of maanden voor levering van de volgende batch, dan ben je hem echt wel zo kwijt.

Dat was de strekking van m'n reaktie.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met dat ding en wil hem ook niet. Ik verbaas me net als veel anderen dan ook over het feit dat er zo 145 pagina's worden vol geschreven over een product dat voorlopig niet eens leverbaar is. Het excuus waar HW mee aankomt vind ik persoonlijk ook een slap excuus. Dat zie of hoor je naar mijn idee veel eerder aankomen. Maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:32

fxs81

Julianadorp

Doggieman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Ik ga daar helemaal niet aan beginnen hoor, als ik hem laat komen dan word hij gewoon gebruikt, als ik me bedenk dan annuleer ik hem gewoon en neem die 5 tientjes verlies. Ik heb daar geen probleem mee.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +4 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:31:

Dat heeft waarschijnlijk met het proces te maken: Je ziet iets dat schijnbaar bij je situatie past en als je je er daarna verder in verdiept wordt ook duidelijker aan welke specificaties een accu moet voldoen om volledig naar je wens te zijn. En tjah, dan kom je soms bij een ander merk en/of type uit.

Vanavond het volgende topic aangemaakt waar andere stekkeraccu's kunnen worden besproken om te voorkomen dat het hier en in andere merkspecifieke topics regelmatig offtopic gaat: Het thuisaccu met stekkeraansluiting tbv stopcontact topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Taro schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:53:
[...]

Dat heeft waarschijnlijk met het proces te maken: Je ziet iets dat schijnbaar bij je situatie past en als je je er daarna verder in verdiept wordt ook duidelijker aan welke specificaties een accu moet voldoen om volledig naar je wens te zijn. En tjah, dan kom je soms bij een ander merk en/of type uit.

Vanavond het volgende topic aangemaakt waar andere stekkeraccu's kunnen worden besproken om te voorkomen dat het hier en in andere merkspecifieke topics regelmatig offtopic gaat: Het thuisaccu met stekkeraansluiting tbv stopcontact topic.
Eens. Een ander deel van dat proces is de aankondiging dat er een oplossing is voor een bestaand of naderend probleem; de teruglever-boete of teruglever-kosten. Als dan de oplossing niet leverbaar blijkt op de beloofde datum gaan potentiële klanten op zoek naar wat anders.

Sommigen hebben iets meer geduld en gaan eerst nog een jaartje simulaties uitvoeren om te kijken wat het formaat van die batterij zou moeten zijn. Of hebben een (gezond) wantrouwen tegen de overheid en kijken de kat uit de boom om te kijken hoe de spelregels nu weer gaan veranderen: wel/geen subsidie op batterijen, warmtepompen en EV. Wel/geen/andere salderingsregeling. Techniek: heeft de batterij MC4-aansluitingen (balkonset), is de batterij uit te lezen of zelfs aan te sturen via Home Assistant. Veiligheid & juridisch: zoals zonnepanelen met stekker nu niet mogen, hoe zit dat dan met batterijen met stekker? Wat gebeurt er als ik 'vergeet' mijn batterij aan te melden? Hoe zit het met die 800 W limiet, waar ligt dat vast?

HW zal nooit alle klanten op alle wensen of alle situaties kunnen bedienen, teveel variabelen, dat weten ze zelf ook wel. Softwarefunctionaliteit aanpassen is wellicht niet zo heel moeilijk. Maar zouden ze bijvoorbeeld MC4 stekkers toevoegen dan moet de Chinese fabrikant weer laten (her)certificeren voor de Europese markt. Zolang plastic rietjes harmoniseren belangrijker wordt geacht dan het Europees harmoniseren van dit soort zaken blijft de Nederlandse markt onrustig.

Het is nog steeds een mooi product en ga er van uit dat HW nu al bezig zijn met het volgende model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:05
Nou is iedere situatie anders (er zijn genoeg mensen met meer opwek en/of meer verbruik dan ik), maar het viel mij op dat dit 'tussenseizoen' veel korter heeft geduurd dan ik had verwacht. Voor mij in ieder geval extra bevestiging dat een tweede HW-batterij in mijn situatie weinig toegevoegde waarde heeft.

Tot in de tweede helft van september zou de tweede batterij bij mij vrijwel de hele tijd vol zijn geweest, en vanaf ongeveer half oktober vrijwel de hele tijd leeg. Het aantal dagen dat ik meer dan 3,6kWh import had én meer dan 4,5kWh export is welgeteld elf. En dat zijn dus dagen dat de tweede batterij voor (minimaal) de helft benut wordt; kijk ik naar dagen met meer dan 4,8kWh import én meer 6kWh export dan zijn het er nog maar zes!

Nou is simuleren natuurlijk zuiverder (omdat je dan ook rekening houdt met de dag ervoor en de dag erna), maar volgens mij is geeft op deze manier naar de dagdata uit HomeWizard kijken ook wel een aardige indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:55:
Nou is iedere situatie anders (er zijn genoeg mensen met meer opwek en/of meer verbruik dan ik), maar het viel mij op dat dit 'tussenseizoen' veel korter heeft geduurd dan ik had verwacht. Voor mij in ieder geval extra bevestiging dat een tweede HW-batterij in mijn situatie weinig toegevoegde waarde heeft.

Tot in de tweede helft van september zou de tweede batterij bij mij vrijwel de hele tijd vol zijn geweest, en vanaf ongeveer half oktober vrijwel de hele tijd leeg. Het aantal dagen dat ik meer dan 3,6kWh import had én meer dan 4,5kWh export is welgeteld elf. En dat zijn dus dagen dat de tweede batterij voor (minimaal) de helft benut wordt; kijk ik naar dagen met meer dan 4,8kWh import én meer 6kWh export dan zijn het er nog maar zes!

Nou is simuleren natuurlijk zuiverder (omdat je dan ook rekening houdt met de dag ervoor en de dag erna), maar volgens mij is geeft op deze manier naar de dagdata uit HomeWizard kijken ook wel een aardige indicatie.
Je hebt gelijk dat het tussenseizoen dit jaar erg kort was maar ik denk niet dat je dit als standaard moet zien. Ik volg al wat langer de trend met de gedachte batterijen te kopen en uit voorgaande jaren is mijn indruk dat het normaal een paar weken langer duurt.
Daar staat tegenover dat de afgelopen dagen er opmerkelijk veel zon was voor eind oktober en als je de weersverwachting mag geloven dan is ook begin november ongewoon zonnig en daardoor haal je wat je begin oktober niet hebt gehad weer een beetje in.
De beslissing 1 of meer batterijen is echter heel persoonlijk en afhankelijk van de eigen gebruik/opwek situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
verkeerde topic

[ Voor 89% gewijzigd door PCan op 28-10-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-06 09:03
Ronald.42 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Ik ben schijnbaar niet zo handig.
Maar doe mij maar zo'n accu... :+
Geen idee waar dit misgaat csv kwartier waarde uit de p1 voor één jaar dacht ik...

[Afbeelding]
Weet niet of je dit al opgelost hebt, maar bij mij ging dit fout omdat mijn p1 meter totaalverbruik per kwartier registreert terwijl mijn-thuisbatterij.nl het verbruik over afgelopen kwartier verwacht. In excel/google sheets in een nieuwe kolom het verschil tussen t en t-1 berekenen en die kolom afname/injectie noemen heeft het voor mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Ik doel op de data die HW verzameld. P1 etc. Die vervalt na 1 jaar. Was mij al bekend. Als je dan door wilt 99 ct per maand. Met de hand invullen in Excel duurt langer 😜. Btw ik laat HA nu mee draaien.
Ik heb 2 plugs, waarvan ik de data van de airco plug wil behouden.
Had een mail gehad dat nog 2 dagen mijn data wordt bewaard.
Heb een abbo genomen en de cijfers bekeken.
Wat hier wordt bewaard is een optelsom van gebruik wat NIET gelijk loopt met de App!!
Heb hier over gecommuniceerd voor uitleg, maar na een week geen reactie :(
Dus je betaald voor data die niet betrouwbaar is in de App of nog erger de data waar je voor betaald |:(
Ik heb maar screenshots per week genomen van de App en heb meteen mijn abbo opgezegd!
Veel succes met zo'n bedrijf wat goochelt met data, als ik koper was van zo'n batterij zal ik hem zeker open schroeven en kijken wat voor batterijen er in zitten en zeker de boel doormeten of de kWh wel juist wat ze daadwerkelijk zeggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU1yF1inOTBZnH3l7Yx8bnRWaNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/umDoxxYy8VJ1SwQqR3nbMV3l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C6OESwh4n7okuLhTxa6RcTCAWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EOPTibJXwlGqolZDiXa86cA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb 2 plugs, waarvan ik de data van de airco plug wil behouden.
Had een mail gehad dat nog 2 dagen mijn data wordt bewaard.
Heb een abbo genomen en de cijfers bekeken.
Wat hier wordt bewaard is een optelsom van gebruik wat NIET gelijk loopt met de App!!
Heb hier over gecommuniceerd voor uitleg, maar na een week geen reactie :(
Dus je betaald voor data die niet betrouwbaar is in de App of nog erger de data waar je voor betaald |:(
Ik heb maar screenshots per week genomen van de App en heb meteen mijn abbo opgezegd!
Veel succes met zo'n bedrijf wat goochelt met data, als ik koper was van zo'n batterij zal ik hem zeker open schroeven en kijken wat voor batterijen er in zitten en zeker de boel doormeten of de kWh wel juist wat ze daadwerkelijk zeggen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat klopt er niet dan, je verbruik van 1,2 komt prima overeen tussen de grafiek en excel sheet.
1,355 - 0,130 = 1,225 (1,23 in je grafiek)
Tijd voor een Snicker?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Wat klopt er niet dan, je verbruik van 1,2 komt prima overeen tussen de grafiek en excel sheet.
1,355 - 0,130 = 1,225 (1,23 in je grafiek)
Tijd voor een Snicker?
Wat heb ik op donderdag 16 november verbruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Wat heb ik op donderdag 16 november verbruikt?
Ok, in kleine stapjes dan:
om 24:00 op 15-10 (of zoals in de excel 16-10 00:00) stond ie op: 0,130
om 24:00 op 16-10 (of zoals in de excel 17-10 00:00) stond ie op: 1,355

Dan heb je op die dag (16-10) verbruikt: 1,225 (1,23 in je grafiek)

/edit:
etc voor de 17e: 5,451 - 1,355 = 4,095 (4,1 in je grafiek)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2024 15:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Ok, in kleine stapjes dan:
om 24:00 op 15-10 (of zoals in de excel 16-10 00:00) stond ie op: 0,130
om 24:00 op 16-10 (of zoals in de excel 17-10 00:00) stond ie op: 1,355

Dan heb je op die dag (16-10) verbruikt: 1,225 (1,23 in je grafiek)
Na 2 dagen heb ik volgens de App 5.3 verbruikt in de sheet is dat al 5.45, en die afwijkingen lopen op...
Een van de 2 is geen betrouwbare data, bij HW is er geen uitleg en is het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:20
Misschien hadden ze beter 23:59 of 00:01 kunnen gebruiken om het wat duidelijker te maken. 00:00 is altijd een beetje vaag in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Na 2 dagen heb ik volgens de App 5.3 verbruikt in de sheet is dat al 5.45, en die afwijkingen lopen op...
Een van de 2 is geen betrouwbare data, bij HW is er geen uitleg en is het stil.
Als je die 0,130 weg laat van de 15e verlies je idd data.
die 11,5 komt prima overeen met de excel als je die 0,130 niet mee neemt.

Vermoed dat die 0,130 de beginstand was oid van je set.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2024 15:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Als je die 0,130 weg laat van de 15e verlies je idd data.
die 11,5 komt prima overeen met de excel als je die 0,130 niet mee neemt.
Er is geen data op de 15de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
deze data komt uit de App
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTkRrC-RZlVIcsx13Fee6JvUic4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlujJORMonZ1i3K41gJYBKEp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C6OESwh4n7okuLhTxa6RcTCAWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EOPTibJXwlGqolZDiXa86cA.jpg?f=fotoalbum_large
1.23 16 november
4.10 17
2.93 18
3.28 19
2.39 20
3.06 21
3.37 22
2.32 23
3.44 24
3.84 25
6.86 26
----------
totaal 36.82 kW na 1.5 week

excel data 36.941 kW

verschil is al 0.121 kW per 1.5 week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Vermoed dat die 0,130 de beginstand was oid van je set.
Dan moet dat toch in dat excel bestand staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:36:
deze data komt uit de App
[Afbeelding]

[Afbeelding]
1.23 16 november
4.10 17
2.93 18
3.28 19
2.39 20
3.06 21
3.37 22
2.32 23
3.44 24
3.84 25
6.86 26
----------
totaal 36.82 kW na 1.5 week

excel data 36.941 kW

verschil is al 0.121 kW per 1.5 week
Jup, omdat je de 0,130 beginstand er niet afhaald, je verschil is dus -0,009 kW, wat ook door de afronding op 2 cijfers in de app kan zijn veroorzaakt ;)

Kortom alles ziet er prima uit. de minimale afwijking is prima verklaarbaar door de afrondingen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Jup, omdat je de 0,130 beginstand er niet afhaald, je verschil is dus -0,009 kW, wat ook door de afronding op 2 cijfers in de app kan zijn veroorzaakt ;)

Kortom alles ziet er prima uit. de minimale afwijking is prima verklaarbaar door de afrondingen.
Jij leest denk ik niet wat ik uitreken, tijd voor een Mars denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Jij leest denk ik niet wat ik uitreken, tijd voor een Mars denk ik ;)
Ik zie prima wat je berekend, en wijs je alleen op je fout dat je geen rekening houd met meterstand 1 die op 0,130 begint in de excel :)

Als je de berekening wel correct zou doen, kom je uit op "excel data 36.941 kW" - 0,130 =>> 36,811 kW uit je excel voor de 1e 1,5 week.
Wat geheel 'toevallig' correleert met de grafiek: "totaal 36.82 kW na 1.5 week"

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2024 15:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Dan moet dat toch in dat excel bestand staan..
Je vergelijkt een grafische weergave van verbruik (verschil tussen tellerstanden) met de tellerstanden zelf... Appels en peren. Of Snickers en Marsen.

Je teller begint bij 0,130 kWh. Wellicht een keer getest of iets dergelijks, geen idee. Maakt ook niet uit. Je tellerstand loopt op. In je grafieken kun je het verschil tussen die tellerstanden grafisch bekijken.

Ik zie daar geen enkel verschil tussen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Ik zie prima wat je berekend, en wijs je alleen op je fout dat je geen rekening houd met meterstand 1 die op 0,130 begint in de excel :)

Als je de berekening wel correct zou doen, kom je uit op 'excel data 36.941 kW' - 0,130 =>> 36,811 kW uit je excel voor de 1e 1,5 week.
Waarom staat die 0.13 dan niet in die App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Waarom staat die 1.3 dan niet in die App?
Omdat je ook een tweedehands teller kunt kopen die misschien al op 5438.437 kWh staat. Maakt geen klote uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Waarom staat die 1.3 dan niet in die App?
Als bij jou een nieuwe elektriciteitsmeter wordt geïnstalleerd met beginstand van het telwerk 6223324, dan heb je op dag1 toch ook geen 6223324 kW verbruikt? ;)

(het is overigens 0,130 niet 1,3)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2024 15:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Omdat je ook een tweedehands teller kunt kopen die misschien al op 5438.437 kWh staat. Maakt geen klote uit…
is nieuw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als je een nieuwe auto haalt bij de garage, staat ie ook op 3 of 5 km :+

Volgens mij heb je ondertussen je rekenverschil/fout wel prima door ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
YakuzA schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Volgens mij heb je ondertussen je rekenverschil/fout wel prima door ;)
je hebt gelijk, wel is het bizar dat je "zoveel" betaald per maand voor minimale data wat je kan exporteren waar je weinig mee kan doen.
Stel als je iets wil vergelijken met vorig jaar, dat je aan deze week data van je verbruik/opwek er vrijwel niks aan hebt.
Je kan beter per week een screenshot maken van je weekoverzicht van je App en die bewaren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
mongkut schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:57:
[...]

je hebt gelijk, wel is het bizar dat je "zoveel" betaald per maand voor minimale data wat je kan exporteren waar je weinig mee kan doen.
Stel als je iets wil vergelijken met vorig jaar, dat je aan deze week data van je verbruik/opwek er vrijwel niks aan hebt.
Je kan beter per week een screenshot maken van je weekoverzicht van je App en die bewaren.
kunnen we nu stoppen met dit off-topic aspect, je hebt je punt gemaakt, en nu graag weer on-topic.
Een klein ding, er zijn naast het langer behouden van de gegevens nog wel wat meer voordelen bij het abo van HW, mogelijk komen daar ook nog aanvullende opties voor de thuis-batterij bij, wie weet ?
En het meest belangrijke, je bent helemaal niet verplicht om het te nemen, dus gewoon met je excel de gegevens op de juiste manier binnenhalen doet het dus ook (tenminste zolang je daar geen foutjes mee maakt).
succes

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:27:
Een klein ding, er zijn naast het langer behouden van de gegevens nog wel wat meer voordelen bij het abo van HW, mogelijk komen daar ook nog aanvullende opties voor de thuis-batterij bij, wie weet ?
Het viel mij op dat HW (in twee verschillende FAQ's) wel heel erg de nadruk legt op dat je geen abonnement nodig hebt. Dat schept mijns inziens wel verwachtingen, waarvan ik me afvraag of HW die op de langere termijn ook waar kan/wil maken.

Misschien dat alle batterijgerelateerde features voor altijd gratis blijven, en ik hoop (met vele anderen hier) dat daar voorlopig nog wel op doorontwikkeld wordt.

Zelf zou ik het niet erg vinden als 'premium features' alleen voor abonnementshouders beschikbaar komen, maar dat schuurt wel een beetje met hoe ze de batterij nu in de markt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke features bedoel je?
Zo als ik het begrijp werken de batterijen volkomen lokaal. Dus daar is geen abonnement voor nodig.

Er is hier heel veel gespeculeerd over mogelijke aanvullende opties maar die zijn er nog niet en er is ook geen informatie dat ze ook komen. Als dat wel zou gebeuren zijn dat extra opties en als HW daar voor betaald wil worden via een abonnement dan geef ik ze daar helemaal gelijk in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phuls
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 15:30
Ik zou de feature toejuichen om bij een dynamisch contract de thuisaccu zelf te laten laden op een gunstig moment.
Niet het terugleveren oid, maar gewoon gedurende de winter dat de zonnepanelen onvoldoende leveren om de thuisaccu te laden, toch op een goedkope manier je accu op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:08:
Zo als ik het begrijp werken de batterijen volkomen lokaal. Dus daar is geen abonnement voor nodig.

Er is hier heel veel gespeculeerd over mogelijke aanvullende opties maar die zijn er nog niet en er is ook geen informatie dat ze ook komen. Als dat wel zou gebeuren zijn dat extra opties en als HW daar voor betaald wil worden via een abonnement dan geef ik ze daar helemaal gelijk in.
HW zet de batterij nu in de markt met 'basisfeatures', en dat is prima. Daarbij zeggen ze "De Plug-In Battery kost €1395 en je krijgt hier gratis software en updates bij. Er zijn geen extra kosten en je hebt geen abonnement nodig.", en daar wordt het wat schemerig. Want vallen nieuwe features dan onder de "gratis software en updates", of niet?

Ik hoop dat het product wordt doorontwikkeld, in de stijl die we van HW gewend zijn. Het principe van (zonne)taken waarmee je hun Smart Plugs nu al kan aansturen zou ook toegevoegde waarde kunnen hebben voor de batterij. Bijvoorbeeld een regel: pas opladen bij >200W export (vooral in de zomer), en pas ontladen bij >200W import (vooral in de winter). Of rekening houden met dynamische tarieven (kan volgens mij ook al i.c.m. Smart Plugs). En in de toekomst misschien wel rekening houden met weersverwachtingen en verbruiksvoorspellingen.

Dit soort 'simme' features zaten tot nu toe altijd achter het abonnement, en als dat voor extra batterij-features zou gelden vind ik dat prima (omdat ik al een abonnement heb), alleen kan ik me voorstellen dat de mensen die nu met de batterij nieuw instappen in het HW-ecosysteem, dat doen met de verwachting dat ze nu geen, maar ook in de toekomst geen abonnement 'nodig' hebben.

En ik zou het jammer vinden als dat voor HW een reden zou zijn om geen/minder 'slimme' features aan de batterij toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:08:

Klopt, de standaard functies kunnen prima zonder abonnement (met uitzondering dat je de gegevens na 1 jaar wel kwijt bent, dus die zul je vooraf dus wel veilig moeten stellen, een vergelijk binnen de app is dan dus niet mogelijk.
Maar het kan (dat gaf ik ook aan) dat er extra functies komen waarvoor wel een dergelijk abonnement nodig is, waarbij ik denk dat al veel mensen die hun PV installatie in de home wizzard app verbonden (API) hebben deze toch al hebben.
om het maar even nog duiderlijker aan te geven, dit is puur een verwachting van mij, ik kan het ook volledig mis hebben, we zullen het de komende jaren wel zien.
Ik zelf heb een dergelijk abonnement al en ik vind de prijs niet overdreven hoog (we hebben het over 12 euro per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:27:
[...]

kunnen we nu stoppen met dit off-topic aspect, je hebt je punt gemaakt, en nu graag weer on-topic.
En het meest belangrijke, je bent helemaal niet verplicht om het te nemen, dus gewoon met je excel de gegevens op de juiste manier binnenhalen doet het dus ook (tenminste zolang je daar geen foutjes mee maakt).
succes
En met die excel gegevens die per week zijn opgeteld kan je zien dat je batterij 7*2.7 = opgeladen?
Als je de excel gegevens dwl naar een jaar kan je zijn dat er max 7*2.7 is geladen, maar als er maar 10 kW is geladen kan je niks uit die wekelijks getallen zien waarbij het volkomen nutteloos is om een abbo te nemen.
Toen ik die energie plug kocht werd er ook niet verteld dat MIJN data naar een jaar in de schreder wordt gegooid.

( Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de app of het gebruik van de Energy Socket?

De app is gratis te downloaden en te gebruiken, maar er kunnen in-app aankopen zijn voor extra functies. Voor deze extra functies sluit je het HomeWizard Energy+ abonnement af. Met Energy+ krijg je exclusieve functies bovenop de gratis functionaliteit van de Energy app, waardoor je nog meer inzicht kunt verkrijgen en ongebruikelijke situaties kunt detecteren. Dit abonnement kost €0,99 per maand.
)

Ik zit nu een jaar mijn airco te monitoren met een HW plug, als ik over 3 jaar vermoed dat mijn airco een hoog stroom verbruik heeft, kan ik nooit zien aan die excel data p/w of dat zo is.
Wel kan ik dat zien op specifieke dagen van 3 jaar geleden aan de hand van de tijd en buitentemperatuur als ik dat p/d kan zien.
Weet iemand of ik de mogelijk heb om die data per dag met grafieken zelf te uploaden naar je eigen cloud, want aan de data later heb je niks als je daar voor betaald
Meten=weten, bij HW is kopen is gokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

HW zet de batterij nu in de markt met 'basisfeatures', en dat is prima. Daarbij zeggen ze "De Plug-In Battery kost €1395 en je krijgt hier gratis software en updates bij. Er zijn geen extra kosten en je hebt geen abonnement nodig.", en daar wordt het wat schemerig. Want vallen nieuwe features dan onder de "gratis software en updates", of niet?

Ik hoop dat het product wordt doorontwikkeld, in de stijl die we van HW gewend zijn. Het principe van (zonne)taken waarmee je hun Smart Plugs nu al kan aansturen zou ook toegevoegde waarde kunnen hebben voor de batterij. Bijvoorbeeld een regel: pas opladen bij >200W export (vooral in de zomer), en pas ontladen bij >200W import (vooral in de winter). Of rekening houden met dynamische tarieven (kan volgens mij ook al i.c.m. Smart Plugs). En in de toekomst misschien wel rekening houden met weersverwachtingen en verbruiksvoorspellingen.

Dit soort 'simme' features zaten tot nu toe altijd achter het abonnement, en als dat voor extra batterij-features zou gelden vind ik dat prima (omdat ik al een abonnement heb), alleen kan ik me voorstellen dat de mensen die nu met de batterij instappen in het HW-ecosysteem, dat doen met de verwachting dat ze nu geen, maar ook in de toekomst geen abonnement 'nodig' hebben.

En ik zou het jammer vinden als dat voor HW een reden zou zijn om geen/minder 'slimme' features aan de batterij toe te voegen.
kijk zolang de basisfuncties die tijdens de introductie zijn inbegrepen zijn en alleen nog nieuwe extra functies mogelijk (deels) onder een abonnement vallen, denk bv aan functies voor dynamisch laden (wat er nu niet inzit) is dat in mijn ogen prima.
Je doet de huidige kopers niets te kort en door nieuwe functies te ontwikkelen (die kosten ten slotte ook geld) en verhoog je alleen al het gebruiksgemak dan, waar je mogelijk een abonnement voor nodig hebt, zie ik niet direct als een probleem, met name als het functies zijn die buiten het normale gebruik vallen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:21:
kijk zolang de basisfuncties die tijdens de introductie zijn inbegrepen zijn en alleen nog nieuwe extra functies mogelijk (deels) onder een abonnement vallen, denk bv aan functies voor dynamisch laden (wat er nu niet inzit) is dat in mijn ogen prima.
Je doet de huidige kopers niets te kort en door nieuwe functies te ontwikkelen (die kosten ten slotte ook geld) en verhoog je alleen al het gebruiksgemak dan, waar je mogelijk een abonnement voor nodig hebt, zie ik niet direct als een probleem, met name als het functies zijn die buiten het normale gebruik vallen. .
Ik ben 'bang' dat mensen die HW nog niet kennen, en alléén de informatie over de batterij hebben gelezen, andere verwachtingen hebben, en 'boos' worden als er nieuwe features komen die zij nuttig/logisch vinden, maar waar ineens wél een abonnement voor nodig is.

HW had in de FAQ ook kunnen zetten dat de basisfeatures gratis zijn en blijven, maar dat er mogelijk toekomstige nieuwe/extra features komen waar wel een abonnement voor nodig is. Door in twee FAQ's heel expliciet te melden dat je geen abonnement nodig hebt, zonder enige vorm van disclaimer, schep je volgens mij wel verwachtingen die je 'moet' waarmaken. Ik denk trouwens dat het bewust is, en dat (veel) mensen sowieso al redeneren 'als ik een duur product koop, wil ik niet óók een abonnement nodig hebben'. Ik denk dat ze met de batterij nu ook een andere/bredere doelgroep proberen te bedienen dan hun huidige klantenbestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

En met die excel gegevens die per week zijn opgeteld kan je zien dat je batterij 7*2.7 = opgeladen?
Als je de excel gegevens dwl naar een jaar kan je zijn dat er max 7*2.7 is geladen, maar als er maar 10 kW is geladen kan je niks uit die wekelijks getallen zien waarbij het volkomen nutteloos is om een abbo te nemen.
Toen ik die energie plug kocht werd er ook niet verteld dat MIJN data naar een jaar in de schreder wordt gegooid.
Sorry, maar op de HW site staat dit anders heel duidelijk vermeld, toen ik zelf begon met Home wizard, wist ik dat ik slechts 1 jaar binnen de app inzicht had, dat stond er toen ook al op.
Nu kun het het volgende lezen: "Met de gratis Energy-app kun je 12 maanden aan gegevens opslaan." Wat snap je hieraan niet :?
of jeb je zelf gewoon niet de moeite genomen om je daarin te verdiepen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_6uaID_9xsEmgavZuX3Xbq6gho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R2MInFRUGpTs5oJKZi7ABxCK.png?f=user_large
( Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de app of het gebruik van de Energy Socket?

De app is gratis te downloaden en te gebruiken, maar er kunnen in-app aankopen zijn voor extra functies. Voor deze extra functies sluit je het HomeWizard Energy+ abonnement af. Met Energy+ krijg je exclusieve functies bovenop de gratis functionaliteit van de Energy app, waardoor je nog meer inzicht kunt verkrijgen en ongebruikelijke situaties kunt detecteren. Dit abonnement kost €0,99 per maand.
)

Ik zit nu een jaar mijn airco te monitoren met een HW plug, als ik over 3 jaar vermoed dat mijn airco een hoog stroom verbruik heeft, kan ik nooit zien aan die excel data p/w of dat zo is.
Wel kan ik dat zien op specifieke dagen van 3 jaar geleden aan de hand van de tijd en buitentemperatuur als ik dat p/d kan zien.
Weet iemand of ik de mogelijk heb om die data per dag met grafieken zelf te uploaden naar je eigen cloud, want aan de data later heb je niks als je daar voor betaald
Meten=weten, bij HW is kopen is gokken
ik kan bij exporteren kiezen voor dag en voor per 15 minuten interval. en nee je kunt alleen data exporteren, grafieken zul je dus in bv excel zelf moeten opstellen aan de hand van de door jou gekozen data.
als je echter verkeerd met die data omgaat krijg je natuurlijk ook een andere uitkomst dan verwacht.
De fout zit dan dus niet in de data maar meer voor het toestenboard, je kunt daar moeilijk HW de schuld van geven. Maar blijkbaar is dat lastig voor je. geeft niets, gewoon volhouden en probeer van je fouten te leren, doen wij hier allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:40:
[...]

Sorry, maar op de HW site staat dit anders heel duidelijk vermeld, toen ik zelf begon met Home wizard, wist ik dat ik slechts 1 jaar binnen de app inzicht had, dat stond er toen ook al op.
Nu kun het het volgende lezen: "Met de gratis Energy-app kun je 12 maanden aan gegevens opslaan." Wat snap je hieraan niet :?
of jeb je zelf gewoon niet de moeite genomen om je daarin te verdiepen :?

[Afbeelding]

[...]

De fout zit dan dus niet in de data maar meer voor het toestenboard, je kunt daar moeilijk HW de schuld van geven. Maar blijkbaar is dat lastig voor je. geeft niets, gewoon volhouden en probeer van je fouten te leren, doen wij hier allemaal.
Dat heb ik gedaan, begrijpelijk lezen is voor veel mensen moeilijk ;)
kijk eens naar mijn bericht van 23:57 op antwoord van yakuza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
phuls schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:26:
Ik zou de feature toejuichen om bij een dynamisch contract de thuisaccu zelf te laten laden op een gunstig moment.
Niet het terugleveren oid, maar gewoon gedurende de winter dat de zonnepanelen onvoldoende leveren om de thuisaccu te laden, toch op een goedkope manier je accu op te laden.
Nou, de laatste dagen zit ik ook wat de EPEX spot in de gaten houden en de verschillen tussen hoog-laag zijn echt vele malen kleiner dan op de zonnige dagen.

Op dagen wanneer gas de primaire energiebron is, zoals vandaag, is de spread tussen hoog-laag (piek en dal) zo'n 6 cent op de meest gunstige momenten, vaak is het nog lager.

Als je dan in de vergelijking meeneemt dat de batterij maar met 800 watt kan laden en ontladen, dus dat je ook nog niet de accu vol krijgt in het laagste uur en volledig kan ontladen in het hoogste uur.... Je hebt dus met 2,7 kWh in ieder geval de drie laagste en de drie hoogste uren nodig. Dan worden de verschillen nog kleiner.

En dan ga ik nog uit van saldering van energiebelasting ook. Wanneer je op de teruglevering geen energiebelasting kunt salderen, kun je helemaal wel ophouden met laden en ontladen op basis van dynamische tarieven.... Edit: als je ontladen op basis van NOM doet, lever je natuurlijk niet terug. Dus maakt de status van de salderingsregeling inderdaad niet uit. Desniettemin is de spread op dit soort dagen naar mijn idee (te) klein, zie voorgaande paragraaf.

Ik begin het standpunt van HomeWizard in ieder geval wel steeds meer te volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 31-10-2024 11:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ben 'bang' dat mensen die HW nog niet kennen, en alléén de informatie over de batterij hebben gelezen, andere verwachtingen hebben, en 'boos' worden als er nieuwe features komen die zij nuttig/logisch vinden, maar waar ineens wél een abonnement voor nodig is.

HW had in de FAQ ook kunnen zetten dat de basisfeatures gratis zijn en blijven, maar dat er mogelijk toekomstige nieuwe/extra features komen waar wel een abonnement voor nodig is. Door in twee FAQ's heel expliciet te melden dat je geen abonnement nodig hebt, zonder enige vorm van disclaimer, schep je volgens mij wel verwachtingen die je 'moet' waarmaken. Ik denk trouwens dat het bewust is, en dat (veel) mensen sowieso al redeneren 'als ik een duur product koop, wil ik niet óók een abonnement nodig hebben'. Ik denk dat ze met de batterij nu ook een andere/bredere doelgroep proberen te bedienen dan hun huidige klantenbestand.
Sorry maar dat is jouw verwachting. Ik koop de batterij op de specificatie en wat het nu doet is abonnement vrij. Nergens belooft HW dat eventuele extra's gratis zijn. Hoe kan je een disclaimer schrijven voor iets wat je niet belooft hebt en nog niet eens besloten hebt te ontwikkelen.
Basis verhaal: Jij krijgt wat je hebt besteld, niet meer en niet minder en dat is zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Nou, de laatste dagen zit ik ook wat de EPEX spot in de gaten houden en de verschillen tussen hoog-laag zijn echt vele malen kleiner dan op de zonnige dagen.

Op dagen wanneer gas de primaire energiebron is, zoals vandaag, is de spread tussen hoog-laag (piek en dal) zo'n 6 cent op de meest gunstige momenten, vaak is het nog lager.

Als je dan in de vergelijking meeneemt dat de batterij maar met 800 watt kan laden en ontladen, dus dat je ook nog niet de accu vol krijgt in het laagste uur en volledig kan ontladen in het hoogste uur.... Je hebt dus met 2,7 kWh in ieder geval de drie laagste en de drie hoogste uren nodig. Dan worden de verschillen nog kleiner.

En dan ga ik nog uit van saldering van energiebelasting ook. Wanneer je op de teruglevering geen energiebelasting kunt salderen, kun je helemaal wel ophouden met laden en ontladen op basis van dynamische tarieven.... :)

Ik begin het standpunt van HomeWizard in ieder geval wel steeds meer te volgen.
bedoel je dit vanuit het oogpunt van "handelen" met de batterij? of ook vanuit het oogpunt van "laden op goedkopere uren, voor eigen gebruik in dure uren"?

Naast de EPEX prijs moet je ook in de gaten houden dat sommige belasting in Nederland een percentage is bovenop de EPEX prijs.. dus de verhouding is niet helemaal lineair. uiteraard moet de spread groot genoeg zijn om het onzettingsverlies van de batterij op te vangen (ervan uitgaande dat de batterij voldoende cycles heeft en de afschrijving hiervan buiten beschouwing gelaten kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-06 21:13
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

En dan ga ik nog uit van saldering van energiebelasting ook. Wanneer je op de teruglevering geen energiebelasting kunt salderen, kun je helemaal wel ophouden met laden en ontladen op basis van dynamische tarieven.... :)
Die snap ik niet… dan heb je het niet over goedkoop inkopen en later tijdens een dure piek zelf consumeren… in dat geval lever je niets terug aan het net dus heb je alleen energie belasting betaald met opladen van de accu en wordt er dus niets gesaldeerd 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@HiBe @easywoods Jullie hebben gelijk, ik ging uit van letterlijk 800 watt ontladen op de drie duurste uren. (Heb mijn oorspronkelijke post aangepast). Met salderingsregeling is dat ook de meest voordelige optie. Zónder salderingsregeling is NOM-bedrijf voor ontladen het voordeligste, maar dan wordt het ontladen over nóg meer uren gespreid, waarbij de spread alleen maar kleiner wordt.

Daarom blijft mijn punt wel staan: het laden op basis van de drie goedkoopste uren en daarna NOM-bedrijf is geen voordelige business case, op de momenten dat er weinig zon is. Alleen al het omzettingsverlies doet nagenoeg volledig teniet, laat staan afschrijving per cyclus.

Ik denk ook dat het iets is dat we voorlopig niet gaan zien in de functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:31:
Sorry maar dat is jouw verwachting. Ik koop de batterij op de specificatie en wat het nu doet is abonnement vrij. Nergens belooft HW dat eventuele extra's gratis zijn. Hoe kan je een disclaimer schrijven voor iets wat je niet belooft hebt en nog niet eens besloten hebt te ontwikkelen.
Basis verhaal: Jij krijgt wat je hebt besteld, niet meer en niet minder en dat is zonder abonnement.
Je kan prima een disclaimer maken over iets dat je nog niet (zeker) weet. Bijvoorbeeld: 'Je kan de batterij altijd zonder abonnement blijven gebruiken om op te laden als je een overschot aan zonne-energie hebt, en te ontladen bij een tekort. Noodzakelijke software-updates zijn gratis. Voor aanvullende features, zoals langer dan een jaar inzicht in je historische data, en eventuele toekomstige uitbreidingen, is mogelijk wel een abonnement nodig.'

En nee, HW "belooft" niks concreets, behalve "gratis software en updates", maar door zo expliciet te hameren op "Er zijn geen extra kosten en je hebt geen abonnement nodig." en daarna nog een keer "Nee, je hebt geen abonnement nodig. Bij de batterij krijg je gratis updates en ondersteuning." scheppen ze, vind ik, wel bepaalde verwachtingen. Die hoeven ze (formeel) niet waar te maken (ze hebben immers niks beloofd), maar je wil je nieuwe klanten ook weer niet teveel teleurstellen door waardevolle extra features achter een abonnement te stoppen, terwijl je eerst van de daken schreeuwde dat een abonnement niet nodig was.

Maar misschien gaan ze wel allemaal coole nieuwe features maken, en die gratis uitrollen naar alle batterijen. Iedereen blij! (behalve de mensen die niet willen meebetalen voor features die ze zelf niet nodig vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-06 21:13
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:08:
@HiBe @easywoods Jullie hebben gelijk, ik ging uit van letterlijk 800 watt ontladen op de drie duurste uren. (Heb mijn oorspronkelijke post aangepast). Met salderingsregeling is dat ook de meest voordelige optie. Zónder salderingsregeling is NOM-bedrijf voor ontladen het voordeligste, maar dan wordt het ontladen over nóg meer uren gespreid, waarbij de spread alleen maar kleiner wordt.

Daarom blijft mijn punt wel staan: het laden op basis van de drie goedkoopste uren en daarna NOM-bedrijf is geen voordelige business case, op de momenten dat er weinig zon is. Alleen al het omzettingsverlies doet nagenoeg volledig teniet, laat staan afschrijving per cyclus.

Ik denk ook dat het iets is dat we voorlopig niet gaan zien in de functionaliteit.
Klopt helemaal, alleen snap ik de halsstarrigheid hier omheen toch ook niet helemaal…
Een dergelijke aanpassing van de software kan nooit erg kostbaar zijn en als iemand nou persé z’n batterij wil laden ook al kost dat alleen maar geld dan zie ik het probleem niet zo om het gewoon wel mogelijk te maken 🤷🏻‍♂️

Hebben ze met m’n auto ook gedaan…. Kan gewoon ver over de 180… nooit iemand geroepen bij de leverancier dat dat veel te duur rijden is en dus dat dat bij het nieuwe model niet meer kan 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
easywoods schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:18:
Klopt helemaal, alleen snap ik de halsstarrigheid hier omheen toch ook niet helemaal…
Een dergelijke aanpassing van de software kan nooit erg kostbaar zijn en als iemand nou persé z’n batterij wil laden ook al kost dat alleen maar geld dan zie ik het probleem niet zo om het gewoon wel mogelijk te maken
Volgens mij komt de polarisatie vooral door het feit dat een kleine minderheid (namelijk mensen met een dynamisch contract) hier op Tweakers nogal oververtenwoordigd lijkt, én vrij hard roept om iets dat rationeel gezien voor hun niet eens heel nuttig is, en voor de grote meerderheid al hememaal niet.

Ook al is het misschien niet duur/moeilijk om te bouwen, dan nog zijn er andere features waarvan ik liever heb dat ze die (eerst) bouwen, die voor iedereen toegevoegde waarde (kunnen) hebben. Bijvoorbeeld (liefst op een 'intelligente manier') ervoor zorgen dat je de omvormer zo veel/vaak mogelijk gebruikt in zijn efficiënte bereik (>600W), en zo min mogelijk 'onnodig' in zijn inefficiënte bereik (<200W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
easywoods schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Hebben ze met m’n auto ook gedaan…. Kan gewoon ver over de 180… nooit iemand geroepen bij de leverancier dat dat veel te duur rijden is en dus dat dat bij het nieuwe model niet meer kan 😀
Maar dan ook niet klagen als de motor na 3 jaar volledig op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Volgens mij komt de polarisatie vooral door het feit dat een kleine minderheid (namelijk mensen met een dynamisch contract) hier op Tweakers nogal oververtenwoordigd lijkt, én vrij hard roept om iets dat rationeel gezien voor hun niet eens heel nuttig is, en voor de grote meerderheid al hememaal niet.

Ook al is het misschien niet duur/moeilijk om te bouwen, dan nog zijn er andere features waarvan ik liever heb dat ze die (eerst) bouwen, die voor iedereen toegevoegde waarde (kunnen) hebben. Bijvoorbeeld (liefst op een 'intelligente manier') ervoor zorgen dat je de omvormer zo veel/vaak mogelijk gebruikt in zijn efficiënte bereik (>600W), en zo min mogelijk 'onnodig' in zijn inefficiënte bereik (<200W).
ik snap je wens, maar wees eens eerlijk, wat is in de nacht je verbruik, als ik dat bij me zelf bekijk, dan kom ik nu vaak niet hoger dan 200W, vaak nog lager, en omdat ik toch graag wil dat de batterij in de ochtend (als de zon hopelijk weer gaat komen (dus zonder wolken, regen en andere dingen die de werking van mijn zonnepanelen ernstig benadelen) weer leeg is en dus opnieuw opgeladen kan worden, want alleen dan zou ik mijn teruglevering kunnen verlagen en dus ook deze kosten daarvan.
En, ja in de zomer kan is tussendoor ook nog mijn wasmachine en vaatwasser of andere hoog verbruikers op zonnestroom laten lopen, maar dat doe ik nu ook al, en gezien mijn PV systeem verwacht ik niet dat daar de batterij ook nog iets kan bijdragen, ik zou een EV moeten hebben om enig nut te hebben, en die 2,5 nuttige capaciteit staat niet bepaald in verhouding met de honger van een EV die toch al snel tussen 50 en 60 kWh lust, effect van de batterij is dus nauwelijks meetbaar/merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

ik snap je wens, maar wees eens eerlijk, wat is in de nacht je verbruik, als ik dat bij me zelf bekijk, dan kom ik nu vaak niet hoger dan 200W, vaak nog lager, en omdat ik toch graag wil dat de batterij in de ochtend (als de zon hopelijk weer gaat komen (dus zonder wolken, regen en andere dingen die de werking van mijn zonnepanelen ernstig benadelen) weer leeg is en dus opnieuw opgeladen kan worden, want alleen dan zou ik mijn teruglevering kunnen verlagen en dus ook deze kosten daarvan.
En, ja in de zomer kan is tussendoor ook nog mijn wasmachine en vaatwasser of andere hoog verbruikers op zonnestroom laten lopen, maar dat doe ik nu ook al, en gezien mijn PV systeem verwacht ik niet dat daar de batterij ook nog iets kan bijdragen, ik zou een EV moeten hebben om enig nut te hebben, en die 2,5 nuttige capaciteit staat niet bepaald in verhouding met de honger van een EV die toch al snel tussen 50 en 60 kWh lust, effect van de batterij is dus nauwelijks meetbaar/merkbaar.
Nut?
Kan je mij vertellen en andere mensen wat het nut is van zo'n HW batterij?
Het enige nut is (wat ik zie) dat je weer een hobby erbij hebt die veel geld kost want dat kosten de meeste hobby's ;)
Deze batterij schaf je ALLEEN aan als je een hobby erbij wil hebben.
Deze batterij kost je alleen geld en wat voor een functies ze eraan toevoegen (traden doen ze absoluut niet, wat ze zelf zeggen en waarom niet beargumenteren) het blijft een duur onding met geen enkele toegevoegde waarde.
Deze batterij schaf je niet aan als je een beetje verstand hebt wat een kilowatje kost en wat het je scheelt per dag.
De enigste die eraan verdient is HW die op het thuisbatterij gevoel praten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
[...]

Of een grotere batterij capaciteit.
Ik zit op een nachtverbruik van +-150 W continu, dat is +- 1000 Kw per jaar. Dat op een totaal van 2500 Kw. Dat scheelt mij 1000 x 0,26 euro. En buiten dat heb ik minimaal 1000 Kw minder teruglevering, dat scheelt in mijn geval van 125 euro boete (per maand) terug naar 75 euro boete (per maand).
plus word het effect van het stoppen van de salderingsregeling gedempt omdat ik nauwelijks nog stroom afneem.

Alles uiteraard onder voorbehoud, terugleverboetes die wel of niet blijven, salderen stopt of niet. En of ik de 2 HW batterijen inderdaad "binnenkort" in Januari /Februari geleverd krijg.
In mijn geval (traditioneel variabel contract, 41 Panelen Solaredge(s) ruim 13Kw vermogen) is het de investering waard voor een tvt van 6-7 jaar als er niets veranderd. Worst case ga ik de omvormers op export limiteren, maar houd ik de voordelen van de accu's.

zo kijk ik er tegenaan. Ik heb wel het gevoel dat er veel mensen zijn die het vanuit het "handelen" op de dynamische markt of de effecten van een dynamisch kontrakt bekijken, dus puur economisch bekijken , vooral op de korte termijn, terwijl ik dit vooral over een 7-10 jaar periode bekijk. Dan blijft voor mij het rendement leidend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Nut?
Het enige nut is (wat ik zie) dat je weer een hobby erbij hebt die veel geld kost want dat kosten de meeste hobby's ;)
Deze batterij kost je alleen geld en wat voor een functies ze eraan toevoegen (traden doen ze absoluut niet, wat ze zelf zeggen en waarom niet beargumenteren) het blijft een duur onding met geen enkele toegevoegde waarde.
Deze batterij schaf je niet aan als je een beetje verstand hebt wat een kilowatje kost en wat het je scheelt per dag.
ik geloof dat in mijn verhaal wat overigens op basis van een andere vraag van een andere tweaker is bedoeld het woord NUT helemaal niet in voor komt.
Wil je meer weten of een dergelijk product voor jou NUT heeft nodig ik je graag uit om de hele topic eens aandachtig door te lezen.
Daar wordt namelijk door een boel verschillende tweakers uitgelegd of en hoe een dergelijk product voor hun "enig nut" heeft of ook niet heeft. De meningen daarop zijn veelvuldig.
Of iets nut heeft is sterk afhankelijk van je eigen situatie en zul je dus steeds voor je zelf moeten afwegen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• (RSH)
[...]

Nut?
Misschien is het handig om jezelf te unsubsribe van dit topic als het voor jou specifieke situatie niks is.

Pffff over polarisatie gesproken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(RSH) schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Of een grotere batterij capaciteit.
Ik zit op een nachtverbruik van +-150 W continu, dat is +- 1000 Kw per jaar. Dat op een totaal van 2500 Kw. Dat scheelt mij 1000 x 0,26 euro. En buiten dat heb ik minimaal 1000 Kw minder teruglevering, dat scheelt in mijn geval van 125 euro boete (per maand) terug naar 75 euro boete (per maand).
plus word het effect van het stoppen van de salderingsregeling gedempt omdat ik nauwelijks nog stroom afneem.
het probleem, en dat laten de diverse simulaties hier ook zien is dat je dit dus niet op week, maand of jaar moet bekijken maar echt op dag tijdslijn. Want de volgende dag moet de batterij wel weer leeg zijn om gevult te worden of je krijgt hem wel leeg maar niet meer volledig gevuld. Daarom kun je dus niet uitgaan van 365 Dagen maar een heel stuk lager.
als ik mijn eigen situatie bekijk dan krijg ik de 2,7 kWh batterij vol tussen half-maart en half-oktober. Tussen December t/m februari is dat nog slechts enkele dagen per maand.
kijk maar op dit topic hoe men dit heeft berekend, je vind daar verschillende benaderingen en simulaties voor.
Alles uiteraard onder voorbehoud, terugleverboetes die wel of niet blijven, salderen stopt of niet. En of ik de 2 HW batterijen inderdaad "binnenkort" in Januari /Februari geleverd krijg.
In mijn geval (traditioneel variabel contract, 41 Panelen Solaredge(s) ruim 13Kw vermogen) is het de investering waard voor een tvt van 6-7 jaar als er niets veranderd. Worst case ga ik de omvormers op export limiteren, maar houd ik de voordelen van de accu's.

zo kijk ik er tegenaan. Ik heb wel het gevoel dat er veel mensen zijn die het vanuit het "handelen" op de dynamische markt of de effecten van een dynamisch kontrakt bekijken, dus puur economisch bekijken , vooral op de korte termijn, terwijl ik dit vooral over een 7-10 jaar periode bekijk. Dan blijft voor mij het rendement leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
[...]

Precies dit. Met terugleveren van auto naar woning wordt het nog veel interessanter. Zodra V2G fiscaal wordt toegestaan (technisch kan het al), ben ik heel benieuwd wat er met de kWh-prijzen gebeuren gaat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Ik vraag me toch wel een beetje af als bepaalde personen HW zo bashen en het allemaal ruk vinden waarom ze dan toch op dit topic belanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:39:
Ik vraag me toch wel een beetje af als bepaalde personen HW zo bashen en het allemaal ruk vinden waarom ze dan toch op dit topic belanden?
concurrent ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:12
[...]

Nut?
Het nut van zo'n batterij is het eigen verbruik te vergroten. Nu met salderen heeft dat nog geen economische waarde, maar als straks de saldering is afgeschaft (als...), dan wel. Je wilt cijfers:

Ik verwacht met een thuisaccu van ca. 10..15 kWh mijn verbruik uit het net te verminderen van 7500 kWh naar 4985 kWh. Het terugleveren zal verminderen van 6829 kWh naar 4066 kWh. Als ik meer moet betalen dan dat het oplevert, zal ik de teruglevering helemaal stoppen. Hiermee hoop ik € 681,27 te besparen per jaar. De tvt zal dan ongeveer 5..6 jaar worden schat ik.

Nu graag een onderbouwing van jou waarom het niet iets zal opleveren en alleen maar geld kost.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Het nut van zo'n batterij is het eigen verbruik te vergroten. Nu met salderen heeft dat nog geen economische waarde, maar als straks de saldering is afgeschaft (als...), dan wel. Je wilt cijfers:

Ik verwacht met een thuisaccu van ca. 10..15 kWh mijn verbruik uit het net te verminderen van 7500 kWh naar 4985 kWh. Het terugleveren zal verminderen van 6829 kWh naar 4066 kWh. Als ik meer moet betalen dan dat het oplevert, zal ik de teruglevering helemaal stoppen. Hiermee hoop ik € 681,27 te besparen per jaar. De tvt zal dan ongeveer 5..6 jaar worden schat ik.

Nu graag een onderbouwing van jou waarom het niet iets zal opleveren en alleen maar geld kost.
Dank je voor deze cijfers.
Maar deze cijfers waar jij mee werkt is voor een 10 á 15 kWh batterijen, en niet deze HW die een godsvermogen kost voor wat je er voor krijgt.
En zelfs nog met jou cijfers kan je 10 á 15 kWh batterij niet terug verdienen hier in NL.
De enigste manier om de batterij terug te verdienen in NL is met een trading contract (lees de topics maar na) alle mensen die hier op dit forum zitten kunnen hem nooit terug verdienen en kopen deze batterij puur op het gevoel en voor hobby matig gebruik.
Uiteraard mag dat ook als je hobby een doel is, maar hier te beweren om hun sluipverbruik in de avond/nacht te dekken, vraag ik dan, waarom en de meest belangrijke vraag, met welk doel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Maar deze cijfers waar jij mee werkt is voor een 10 á 15 kWh batterijen, en niet deze HW die een godsvermogen kost voor wat je er voor krijgt.
En zelfs nog met jou cijfers kan je 10 á 15 kWh batterij niet terug verdienen hier in NL.
De enigste manier om de batterij terug te verdienen in NL is met een trading contract (lees de topics maar na) alle mensen die hier op dit forum zitten kunnen hem nooit terug verdienen en kopen deze batterij puur op het gevoel en voor hobby matig gebruik.
Uiteraard mag dat ook als je hobby een doel is, maar hier te beweren om hun sluipverbruik in de avond/nacht te dekken, vraag ik dan, waarom en de meest belangrijke vraag, met welk doel?
Nou vraag je aan iemand of hij zijn cijfers wilt delen. Nou doet deze tweaker dat en het eerste wat je roept is dat het niet terug te verdienen is. Dus je twijfelt aan de rekenvaardigheden van deze tweaker? 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Als je daarnaast denkt dat onbalanshandel je rijk maakt dan zou ik daar de rekenmachine ook maar eens bijpakken. Al die kWh's die door je meter gedrukt worden op jaarbasis die gaat een energieboer voor jouw niet betalen hoor. Frank Energie is daar heel duidelijk in.

I Resy My Cass. Leef en laat leven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Nou vraag je aan iemand of hij zijn cijfers wilt delen. Nou doet deze tweaker dat en het eerste wat je roept is dat het niet terug te verdienen is. Dus je twijfelt aan de rekenvaardigheden van deze tweaker? 🤡
NEE, maar heeft deze tweaker een glazenbol?
Deze tweaker deelt halve cijfers, de kosten zie ik niet terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:11:
[...]

Als je daarnaast denkt dat onbalanshandel je rijk maakt dan zou ik daar de rekenmachine ook maar eens bijpakken. Al die kWh's die door je meter gedrukt worden op jaarbasis die gaat een energieboer voor jouw niet betalen hoor. Frank Energie is daar heel duidelijk in.

I Resy My Cass. Leef en laat leven!
Frank, piet, Klaas, enz. er zijn op dit gebied wel 10tallen.
Ik heb met een medewerker van 1KOMMA5° gesproken en met Harrold, deze mensen weten wel waar over ze praten.
Die medewerker kwam op een berekening met mijn opwek tegen mijn verbruik met trading met Heartbeat dat ik netto €2000 verdien (excl. batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

niet alles moet voorgekouwd worden, je kunt zelf opzoeken wat een kant een klaar 10-15 kWh thuis Batterij (Sessy bv) gaat kosten (vergeet hierbij aub ook de noodzakelijke installatiekosten niet). :Y
Dan zul je al snel zien dat de prijs van deze plug en play thuis batterij nog helemaal zo slecht niet is, hij is ook niet bepaald goedkoop dat klopt. Maar een godsvermogen, is dat niet een beetje overdreven ? :? :Y Wat had je zelf gedacht 150-250 euro ? _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:39:
Gewoon niet meer op reageren. Heeft niemand iets aan.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

niet alles moet voorgekouwd worden, je kunt zelf opzoeken wat een kant een klaar 10-15 kWh thuis Batterij (Sessy bv) gaat kosten (vergeet hierbij aub ook de noodzakelijke installatiekosten niet). :Y
Dan zul je al snel zien dat de prijs van deze plug en play thuis batterij nog helemaal zo slecht niet is, hij is ook niet bepaald goedkoop dat klopt. Maar een godsvermogen, is dat niet een beetje overdreven ? :? :Y Wat had je zelf gedacht 150-250 euro ? _O-
Ik bedoel een godsvermogen voor wat je ervoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

een thuis batterij kost gemiddeld 11 K voor een 15 kWh batterij, hoe kan hij deze in 5 á 6 jaar terugverdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Wat ik bedoelde, maar er (nog) niet bij vermeld had, is dat je in de zomer vooral wil zorgen dat het het opladen met minder dan 200W beperkt (want als je even wacht kan je alsnog met 800W laden, mede afhankelijk van hoeveel panelen je hebt), en dat je in de winter juist het ontladen met minder dan 200W beperkt (hoe vaak/lang je verbruik boven de 200W, 400W of zelfs nog hoger ligt is voor iedereen anders). En dan liefst nóg wat slimmer, door bijvoorbeeld rekening te houden met de SoC van de batterij, of zelfs de weersvoorspelling.

Als ik dinsdag als voorbeeld van mezelf neem, dan had ik 0,8kWh export, waarvan er om 16:00 uur nog zo'n 0,5kWh in de batterij had gezeten. Tussen 16:00 en 18:00 liep mijn export geleidelijk op van 0W tot 200W. 's Nachts sprong de warmtepomp weer een paar keer aan, en dan is het verbruik zo'n 500W. Een 'gewone' HW-batterij was rond 20:00 uur leeg geweest, waarbij 'ie vooral onder en rond de 200W belast was. Als ik een grens van ontladen met minimaal 400W had ingesteld, was hij 's nachts ontladen, met veel minder verlies.

Gisteren had ik 1,1kWh export, die rond 13:30 allemaal (nog) in de batterij zaten. Daarvan was bijna de helft op een inefficiente manier opgegaan tijdens de middag (verbruik <200W), terwijl het ook met 800W naar de oven had kunnen gaan, die tussen 16:30 en 18:00 aan stond.

Ik denk dat ik hier zeker niet uniek in ben, en dat de meeste mensen meer efficiëntie uit hun HW-batterij zouden halen als ze in de zomer een ondergrens op het opladen konden zetten, en in de winter op het ontladen. Hoe hoog die grens moet zijn verschilt per persoon, en hangt o.a. af van hoeveel panelen je hebt, wat je verbruikspatroon is, en dan heb je dus ook nog de factor seizoen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Pfff, ik ga in iedergeval afhaken, en meld mij hier weer als de HW batterijen geleverd zijn en in gebruik zijn genomen. Of als deze tweaker zich niet meer op deze manier of deze polariserende houding in het topic vertoond.
Dit lijkt alleen maar op reageren om te reageren.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Wat ik bedoelde, maar er (nog) niet bij vermeld had, is dat je in de zomer vooral wil zorgen dat het het opladen met minder dan 200W beperkt (want als je even wacht kan je alsnog met 800W laden, mede afhankelijk van hoeveel panelen je hebt), en dat je in de winter juist het ontladen met minder dan 200W beperkt (hoe vaak/lang je verbruik boven de 200W, 400W of zelfs nog hoger ligt is voor iedereen anders). En dan liefst nóg wat slimmer, door bijvoorbeeld rekening te houden met de SoC van de batterij, of zelfs de weersvoorspelling.

Als ik dinsdag als voorbeeld van mezelf neem, dan had ik 0,8kWh export, waarvan er om 16:00 uur nog zo'n 0,5kWh in de batterij had gezeten. Tussen 16:00 en 18:00 liep mijn export geleidelijk op van 0W tot 200W. 's Nachts sprong de warmtepomp weer een paar keer aan, en dan is het verbruik zo'n 500W. Een 'gewone' HW-batterij was rond 20:00 uur leeg geweest, waarbij 'ie vooral onder en rond de 200W belast was. Als ik een grens van ontladen met minimaal 400W had ingesteld, was hij 's nachts ontladen, met veel minder verlies.

Gisteren had ik 1,1kWh export, die rond 13:30 allemaal (nog) in de batterij zaten. Daarvan was bijna de helft op een inefficiente manier opgegaan tijdens de middag (verbruik <200W), terwijl het ook met 800W naar de oven had kunnen gaan, die tussen 16:30 en 18:00 aan stond.

Ik denk dat ik hier zeker niet uniek in ben, en dat de meeste mensen meer efficiëntie uit hun HW-batterij zouden halen als ze in de zomer een ondergrens op het opladen konden zetten, en in de winter op het ontladen. Hoe hoog die grens moet zijn verschilt per persoon, en hangt o.a. af van hoeveel panelen je hebt, wat je verbruikspatroon is, en dan heb je dus ook nog de factor seizoen en weer.
Knap dat je nog vulling hebt haha. Maar ik snap wel wat je bedoeld. Je wilt zo min mogelijk omzettingsverlies. Ik denk persoonlijk dat dit nog wel een brug te ver is maar als optie zou het zeker iets kunnen zijn. De Sessy kan dit wel. Is wel stukje duurder.

Alle gekheid op een stokje. Volgens simulatie zag oktober er voor mij zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sv5mLWni3_x4MxsSXenQdBXnSiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek0WGCAOWFvIC9bo1slD1clI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 31-10-2024 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:11
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Frank, piet, Klaas, enz. er zijn op dit gebied wel 10tallen.
Ik heb met een medewerker van 1KOMMA5° gesproken en met Harrold, deze mensen weten wel waar over ze praten.
Die medewerker kwam op een berekening
met mijn opwek tegen mijn verbruik met trading met Heartbeat dat ik netto €2000 verdien (excl. batterij)
Dit is er eentje in de categorie " wij van WC eend" vinden......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:13:
[...]

Ik heb wel een glazen bol, maar ik kan er helaas niets mee.

Ik wist niet dat ik alle onderliggende cijfers ook moest delen om je te overtuigen. Nogmaals, zolang salderen er nog volledig is, kan het voor mij niet uit. Maar als de saldering is gestopt dus wel.

Mijn uitgangspunten en berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd5xAEDzMiNMmN_Dzizq_IvUcrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOjQ8Fegbxr88RJh7dEtFbgn.png?f=fotoalbum_large

De accu waar ik mee gerekend heb is die van HW (4 x). Dan is de tvt ca. 8 jaar. Ga ik uit van Victron met Pylontech o.i.d. kom ik op 5..6 jaar tvt.

SInds 1 augustus heb ik alvast een simulatie van de accu's in HA lopen. Als de saldering is gestopt kan ik mooi zien welke opslag capaciteit bij ons het meest optimaal is m.b.t. kosten-baten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6r-efSAHeTCK3EXHUiQIZ7v3BY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsfYsy5QnizYEyHyfiLJHyDn.png?%0D%0Af=fotoalbum_large

Dus je mag zo hard roepen als je wilt dat het alleen maar geld kost, maar in ons geval kan het geld opleveren als de saldering is gestopt.

Nu graag een onderbouwing van jouw kant, waarom het alleen maar geld kost. Heb je zelf een berekening gemaakt of heb je geen zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:14:
Ik denk persoonlijk dat dit nog wel een brug te ver is maar als optie zou het zeker iets kunnen zijn. De Sessy kan dit wel. Is wel stukje duurder.
HW heeft het concept (genaamd zonnetaken) zelf ook allang geïmplementeerd, maar dan i.c.m. hun Smart Sockets. Kleine moeite om het ook voor de batterij beschikbaar te stellen, zou ik denken, en vanaf daar weer verder door ontwikkelen, door extra intelligentie toe te voegen.

Maar ja, die zonnetaken zitten nu achter het abonnement, en ze zetten de batterij in de markt met de boodschap 'je hebt geen abonnement nodig!'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:39:
Nogmaals, zolang salderen er nog volledig is, kan het voor mij niet uit. Maar als de saldering is gestopt dus wel.
Zie ik goed dat jij met (netto) 0 terugleververgoeding rekent? Ik vind dat geen heel logisch scenario. En reken je met 10% omzettingsverliezen? Ik vind dat behoorlijk optimistisch.

De terugleververgoeding en terugleverkosten liggen nu heel dicht bij elkaar, maar ik verwacht dat de terugleverkosten grotendeels zullen verdwijnen als de salderingsregeling (ooit!) wordt opgeheven, en dat je dan toch wel zo'n 10ct per kWh gaat krijgen voor je teruglevering. Maar ook mijn glazen bol geeft hier geen zekerheid over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

HW heeft het concept (genaamd zonnetaken) zelf ook allang geïmplementeerd, maar dan i.c.m. hun Smart Sockets. Kleine moeite om het ook voor de batterij beschikbaar te stellen, zou ik denken, en vanaf daar weer verder door ontwikkelen, door extra intelligentie toe te voegen.

Maar ja, die zonnetaken zitten nu achter het abonnement, en ze zetten de batterij in de markt met de boodschap 'je hebt geen abonnement nodig!'...
Ik maak geen gebruik van deze taken. Wellicht doe ik het niet goed hoor. Ik denk dat je hem niet moet koppelen aan je P1 (teruglever totaal) daar wordt je vaatwasser/wasmachine ram gek van. Wolkje ervoor. Ploef uit. Wolkje weg. Plop aan. Ik heb er eens een tijdje mee zitten hobbyen maar dan moet je puur kijken naar opwek. Niet teruglevering vlgs mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:40
Devke schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Ik maak geen gebruik van deze taken. Wellicht doe ik het niet goed hoor. Ik denk dat je hem niet moet koppelen aan je P1 (teruglever totaal) daar wordt je vaatwasser/wasmachine ram gek van. Wolkje ervoor. Ploef uit. Wolkje weg. Plop aan. Ik heb er eens een tijdje mee zitten hobbyen maar dan moet je puur kijken naar opwek. Niet teruglevering vlgs mij.
Dat mag ook alleen bij apparatuur die dat aan kan.
Zo heb ik een zonnetaak voor de elektrische keukenboiler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
De zogeheten early adaptors laten zich niet tegenhouden door wel of geen winst maken. Naast het 'goede gevoel' draag je ook bij aan een stukje ontwikkeling.

Als je 15 jaar geleden zonnepanelen kocht, werd je ook voor gek verklaard: "Die verdien je nooit terug!". Idem hybride auto's. Ja, de zonnepanelen brengen inmiddels anderhalf keer zoveel op (op hetzelfde oppervlak) en die hybride auto's doen inmiddels 1:24 zonder dat je als een oud wijf rijdt. Had niemand die spullen toen gekocht dan waren die markten een stille dood gestorven.

En ja, de HW batterij is (nu) duur vanwege salderen en op deze markt maakt iedereen elkaar gek want hé, die spulletjes uit Duitsland zijn ook best goedkoop. Over een half jaar wordt de Belgische markt helemaal knetter, dan worden stekkersets ook toegestaan. Kijkend naar de recente commentaren van de minister gaat die salderingsregeling het raam uit. Met de komst van 800 megabatterijen op stapel betwijfel ik of handelen voor de consument nog wel aantrekkelijk blijft. Kunnen we ook meteen die wensenlijst parkeren (voor dit apparaat dat ontwikkeld is voor NOM-gedrag).

Accepteer dat er de komende 2 jaar flinke prijsschommelingen zullen zijn voor batterijen zolang we geen beleid hebben dat gericht is op vergroening maar op de vrije markt, dat geeft rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Zie ik goed dat jij met (netto) 0 terugleververgoeding rekent? Ik vind dat geen heel logisch scenario. En reken je met 10% omzettingsverliezen? Ik vind dat behoorlijk optimistisch.

De terugleververgoeding en terugleverkosten liggen nu heel dicht bij elkaar, maar ik verwacht dat de terugleverkosten grotendeels zullen verdwijnen als de salderingsregeling (ooit!) wordt opgeheven, en dat je dan toch wel zo'n 10ct per kWh gaat krijgen voor je teruglevering. Maar ook mijn glazen bol geeft hier geen zekerheid over!
Wettelijk kunnen ze het niet verbieden om terugleverkosten te schrappen. Ook een minimale vergoeding voor terugleveren niet. Recent een stukje gelezen.... welk topic was dat ook alweer 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
a2aan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Inderdaad 10% verlies. Wellicht is het meer, maar dat is in mijn geval niet zo interessant, aangezien ik er vanuit ga dat je toch niets meer voor je teruggeleverde zonnestroom krijgt.

Met 10 ct/kWh terugleververgoeding en geen terugleverkosten zijn bij mij de baten nog maar de helft (€ 320,-/jaar). De tvt wordt dan verdubbeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 31-10-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

een thuis batterij kost gemiddeld 11 K voor een 15 kWh batterij, hoe kan hij deze in 5 á 6 jaar terugverdienen?
11K kan ik inderdaad nooit meer terugverdienen. Maar 4 x € 1400,- (4x HW) is volgens mij geen 11K. Wel maar 10.4 kWh. Als je even shopt kun je Pylontech 4.8 kWh voor € 1130,- kopen. Dan nog een Victron omvormer van € 750,- en wat kabels e.d. In totaal ca. € 4300,- op dit moment voor 15 kWh. Dus met € 680,-/jaar aan besparing is dit een tvt van ca. 6 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• a2aan
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:09:
Met 10 ct/kWh terugleververgoeding en geen terugleverkosten zijn bij mij de baten nog maar de helft (€ 320,-/jaar). De tvt wordt dan verdubbeld.
Precies, en doordat je verder in de toekomst kijkt worden de onzekerheden ook groter (al zou dat ook positief kunnen uitpakken).

Puur economisch gezien is een thuisbatterij een enorme speculatie.

Maar als je een thuisbatterij ziet als een hobby die geld mag kosten, en/of als een investering in duurzaamheid (i.p.v. geld), dan is het een prima aanschaf. Ik wacht met smart op de mijne!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:09:
Das war einmal... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:17:
[...]

11K kan ik inderdaad nooit meer terugverdienen. Maar 4 x € 1400,- (4x HW) is volgens mij geen 11K. Wel maar 10.4 kWh. Als je even shopt kun je Pylontech 4.8 kWh voor € 1130,- kopen. Dan nog een Victron omvormer van € 750,- en wat kabels e.d. In totaal ca. € 4300,- op dit moment voor 15 kWh. Dus met € 680,-/jaar aan besparing is dit een tvt van ca. 6 jaar.
Dat klopt heb ik eerder vermeld hier, maar is zelfbouw waar de "tweakers" hier niks mee durven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:17:
[...]

Klopt maar ik had het over een 15 kWh batterij die je koopt en laat instaleren, die berekening van jou had ik nogmaals al veel eerder gepost, maar daar houden ze hier niet van

[ Voor 10% gewijzigd door mongkut op 31-10-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Ik heb wel een glazen bol, maar ik kan er helaas niets mee.

Ik wist niet dat ik alle onderliggende cijfers ook moest delen om je te overtuigen. Nogmaals, zolang salderen er nog volledig is, kan het voor mij niet uit. Maar als de saldering is gestopt dus wel.

Mijn uitgangspunten en berekening:

[Afbeelding]

De accu waar ik mee gerekend heb is die van HW (4 x). Dan is de tvt ca. 8 jaar. Ga ik uit van Victron met Pylontech o.i.d. kom ik op 5..6 jaar tvt.

SInds 1 augustus heb ik alvast een simulatie van de accu's in HA lopen. Als de saldering is gestopt kan ik mooi zien welke opslag capaciteit bij ons het meest optimaal is m.b.t. kosten-baten.

[Afbeelding]

Dus je mag zo hard roepen als je wilt dat het alleen maar geld kost, maar in ons geval kan het geld opleveren als de saldering is gestopt.

Nu graag een onderbouwing van jouw kant, waarom het alleen maar geld kost. Heb je zelf een berekening gemaakt of heb je geen zonnepanelen?
Onderliggende cijfers :+ ?
Een aanschaf van een thuisbatterij noem jij onderliggende cijfers |:(
Denk jij nu echt dat die harrold onzin verteld, die zijn werk er van maakt om thuisbatterijen te leveren en aan te sluiten?
Ik denk dat jij je zelf rijk rekend met deze cijfers.
Nogmaals je kan alleen verdienen op thuisbatterij met genoeg pv invoeding (ik heb 7.3 kW) en een trading contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mongkut schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Onderliggende cijfers :+ ?
Een aanschaf van een thuisbatterij noem jij onderliggende cijfers |:(
Denk jij nu echt dat die harrold onzin verteld, die zijn werk er van maakt om thuisbatterijen te leveren en aan te sluiten?
Ik denk dat jij je zelf rijk rekend met deze cijfers.
Nogmaals je kan alleen verdienen op thuisbatterij met genoeg pv invoeding (ik heb 7.3 kW) en een trading contract.
Edit: reactie verwijderd.
Pagina: 1 ... 37 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.