MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:43:
ik snap je wens, maar wees eens eerlijk, wat is in de nacht je verbruik, als ik dat bij me zelf bekijk, dan kom ik nu vaak niet hoger dan 200W, vaak nog lager, en omdat ik toch graag wil dat de batterij in de ochtend (als de zon hopelijk weer gaat komen (dus zonder wolken, regen en andere dingen die de werking van mijn zonnepanelen ernstig benadelen) weer leeg is en dus opnieuw opgeladen kan worden, want alleen dan zou ik mijn teruglevering kunnen verlagen en dus ook deze kosten daarvan.
Wat ik bedoelde, maar er (nog) niet bij vermeld had, is dat je in de zomer vooral wil zorgen dat het het opladen met minder dan 200W beperkt (want als je even wacht kan je alsnog met 800W laden, mede afhankelijk van hoeveel panelen je hebt), en dat je in de winter juist het ontladen met minder dan 200W beperkt (hoe vaak/lang je verbruik boven de 200W, 400W of zelfs nog hoger ligt is voor iedereen anders). En dan liefst nóg wat slimmer, door bijvoorbeeld rekening te houden met de SoC van de batterij, of zelfs de weersvoorspelling.
Als ik dinsdag als voorbeeld van mezelf neem, dan had ik 0,8kWh export, waarvan er om 16:00 uur nog zo'n 0,5kWh in de batterij had gezeten. Tussen 16:00 en 18:00 liep mijn export geleidelijk op van 0W tot 200W. 's Nachts sprong de warmtepomp weer een paar keer aan, en dan is het verbruik zo'n 500W. Een 'gewone' HW-batterij was rond 20:00 uur leeg geweest, waarbij 'ie vooral onder en rond de 200W belast was. Als ik een grens van ontladen met minimaal 400W had ingesteld, was hij 's nachts ontladen, met veel minder verlies.
Gisteren had ik 1,1kWh export, die rond 13:30 allemaal (nog) in de batterij zaten. Daarvan was bijna de helft op een inefficiente manier opgegaan tijdens de middag (verbruik <200W), terwijl het ook met 800W naar de oven had kunnen gaan, die tussen 16:30 en 18:00 aan stond.
Ik denk dat ik hier zeker niet uniek in ben, en dat de meeste mensen meer efficiëntie uit hun HW-batterij zouden halen als ze in de zomer een ondergrens op het opladen konden zetten, en in de winter op het ontladen. Hoe hoog die grens moet zijn verschilt per persoon, en hangt o.a. af van hoeveel panelen je hebt, wat je verbruikspatroon is, en dan heb je dus ook nog de factor seizoen en weer.