Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wanneer is dat afgeschaft? Er is een wetsvoorstel dat nog alle behandelingen in de 2e kamer en als daar aangenomen ook nog eens daar de 1e kamer behandeld moet worden.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Salderen is afgeschaft door zittende regering.
Dat is gewoon een feit.
Of dat gebeurd is ver van zeker.
*knip* op de man
[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2024 10:46 ]
Nee, die cijfers zijn er nog niet.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
en WEER geen cijfers waarom iemand dit koopt.
Zijn die er niet?
Is die thuisbatterij alleen op een uitgave van 1430 en goed gevoel gebaseerd ?
Het nut van de batterij is per huishouden anders, heel veel hangt af van het gedrag van de gebruiker en de apparatuur van de gebruiker. Als je de pagina's een beetje doorspit zal je zien dat om het nut / ROI / terugverdientijd te bepalen, veel Tweakers zijn gestart met het draaien van een simulatie. Daar heb je op zijn vroegst over 10-11 maanden een antwoord op.
Er zullen er ook een aantal zijn die een ander de hete kolen uit het vuur laten halen en op het vinkentouw blijven zitten zolang er geen duidelijkheid is over de salderingsregeling. Zoals ze dat ook doen met de investering in warmtepomp, EV of nog meer panelen. (De laatste optie zou in het kader van vergroening overigens een no-brainer mogen zijn.)
Een "goed gevoel" kopen kan voor heel veel producten. Als het een hobby is waarbij mensen iedere dag op de metertjes willen turen, laat ze in hun waarde. Of ze het zelf bouwen, of een koopdoos nemen, dat maakt vanuit hobby-oogpunt niet uit.
P.S. Zelfbouw kan op den duur ook ingehaald worden door techniek. Welke radiozendamateur bouwt nu zelf nog zijn tranceivers?
Dat kan ik wel begrijpen, maar als de financiële drijfveer als hoofdzaak wordt gezien, kan ik niet begrijpen dat mensen dit kopen voor het milieu (te redden).MacD007 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:21:
[...]
dat vind jij, prima, maar andere mensen kunnen daar dus heel anders over denken.
[...]
Zo'n apparaat vol met vervuilende grondstoffen en vervuilend maak proces kan je daar een goed gevoel van krijgen?
[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2024 10:45 ]
is dat zo, dus als een of andere regering iets aangeeft is het ook direct een wet ?mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Dat is gewoon een feit.
Gelukkig werkt het hier in Nederland iets anders.
De regering doet een voorstel (daar zitten we nu) en legt dit voor aan de Tweede Kamer. De TK bekijkt het voorstel en gaat er gaat er uiteindelijk over stemmen. Ze kunnen daarbij ook nog voorstellen doen en wijzigingen aanbrengen.
dan gaat het uiteindelijke door de TK goedgekeurde voorstel naar de Eerste Kamer, ook zij buigen zich over dat voorstel en daar wordt uiteindelijk daar over gestemd. Bij voldoende positiefe stemmen gaat het dan pas naar de koning en de wet komt het in het staatsblad te staan en dan pas is de wet formeel een wet en actief.
Een klein maar wel belangrijk punt is dat de huidige regering geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer, dus hier is het helemaal niet zeker dat de eerste Kamer het eens is met de regering, vergeet niet dat de vorige aanpassing van de salderingsregeling in de eerste kamer is gesneuveld. Deze nog veel slechtere versie lijkt op dit moment zeker in de eerste kamer niet op een positieve stemming te verwachten.
In de huidige nieuwe energiewet die op dit moment bij de eerste kamer ligt zit nog de oude bestaande salderingsregeling ingebouwd. De verwachting is dat deze al door de eerste kamer komt voordat de wijziging t.b.v. de saldering doorgezet kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-10-2024 11:03 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Nee, dat zal toch echt door de tweede en eerste kamer gedaan moeten worden.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:20:
[...]
Dat is gewoon een feit.
Het kabinet heeft het voornemen om de saldering af te schaffen. Maar zij besluiten uiteindelijk niet. Dat doen de eerste en tweede kamer.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
[ Voor 104% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2024 10:45 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hebben jullie plannen om de batterij nu in te dienen zodat ze vanaf april 2025 verkocht kan worden in België?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
uiteraard een proefballon, maar als netbeheerkosten per kWh gaan wordt de case voor batterij natuurlijk heel anders.DoubleTweak schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:13:
Interessant nieuwsbericht:
https://www.nu.nl/klimaat...houden-goedkoper-uit.html
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En als laatste omdat HW een goed Nederlands bedrijf is gebleken met mooie producten met goede support. Verder hoef ik niet overgehaald te worden om hem wel of niet te kopen, ik kies ervoor om hem te kopen. En als hij bevalt koop ik er nog één.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
denk ik ook, mn dit aspect "Berenschot waarschuwt dat er ook enkele tienduizenden kwetsbare huishoudens zijn die juist meer gaan betalen onder het nieuwe systeem. Het gaat bijvoorbeeld om mensen met een kleine portemonnee die veel stroom verbruiken voor hun medische apparatuur." zou politiek wel eens niet zo positief uitvallen (veel PVV stemmers verwacht ik).Toby-Wan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:14:
[...]
uiteraard een proefballon, maar als netbeheerkosten per kWh gaan wordt de case voor batterij natuurlijk heel anders.
Is een zelfbouw accu niet even vervuilend dan ?mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Dat kan ik wel begrijpen, maar als de financiële drijfveer als hoofdzaak wordt gezien, kan ik niet begrijpen dat mensen dit kopen voor het milieu (te redden).
Zo'n apparaat vol met vervuilende grondstoffen en vervuilend maak proces kan je daar een goed gevoel van krijgen?
Uiteraard, maar als ik dit zal maken doe ik dit niet vanwege het het milieu en een groen gevoel er aan overhouden.Ehbrands schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Is een zelfbouw accu niet even vervuilend dan ?
Ik zal het echt doen om er aan te verdienen, vermindering op stroom kosten noem ik ook verdienen, maar moet er na dat het apparaat kapot gaat uiteindelijk wel extra aan overhouden.
Met een PV installatie had ik die garantie zeker daarom ook aangeschaft en binnen 4 jaar terug verdient.
Daarnaast is er een mooi topic al over is een thuis accu interessant voor mij. https://gathering.tweaker...message/80453670#80453670
Voor de zelfbouwers https://gathering.tweaker...message/80450540#80450540
Niet de mooiste vorm van linkjes delen maar het is goed bedoeld 😜
[ Voor 32% gewijzigd door Devke op 21-10-2024 12:07 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
je hebt per accu een stekkercatchingfire schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:02:
Kan het zo snel nergens vinden: als je 2 HW thuisaccu's stapelt, heb je dan nog altijd 2 stopcontacten nodig of is een verbindingssysteem bij het stapelen wat beide accu's soort van parallel zet?
2 WCD's. Als je ze zou koppelen voldoen ze niet meer aan de wet omdat je dan een apparaat met een output vermogen van 1600W hebt terwijl 800W het maximum is voor een WCD apparaat.catchingfire schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:02:
Kan het zo snel nergens vinden: als je 2 HW thuisaccu's stapelt, heb je dan nog altijd 2 stopcontacten nodig of is een verbindingssysteem bij het stapelen wat beide accu's soort van parallel zet?
Ze noemen het (ietwat indirect) zo in hun faq:catchingfire schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:02:
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
Opstellingen van 1 tot 3 batterijen kun je zonder problemen aansluiten op meerdere stopcontacten.
Nee, twee HW batterijen leveren samen nog steeds 800 W output. Je kan er wel 2x 800 W induwen.hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:07:
[...]
2 WCD's. Als je ze zou koppelen voldoen ze niet meer aan de wet omdat je dan een apparaat met een output vermogen van 1600W hebt terwijl 800W het maximum is voor een WCD apparaat.
Thx!hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:07:
[...]
2 WCD's. Als je ze zou koppelen voldoen ze niet meer aan de wet omdat je dan een apparaat met een output vermogen van 1600W hebt terwijl 800W het maximum is voor een WCD apparaat.
In de FAQ staat "het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen" (standaard dan, dit kan ontgrendeld worden als ze op een dedicated groep zijn aangesloten).
Wel dat is een onderwep van discussie.Sonero schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Nee, twee HW batterijen leveren samen nog steeds 800 W output. Je kan er wel 2x 800 W induwen.
[Afbeelding]
Ten eerste de hele unlock van de beveiliging en daar is hier al heel wat overgeschreven
Ten tweede maak je een koppeling in een unlock situatie dan heb je dus 2x maal 800= 1600 op 1 WCD en dat mag niet.
Van wie mag dat niet? (normale vraag)hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
Ten tweede maak je een koppeling in een unlock situatie dan heb je dus 2x maal 800= 1600 op 1 WCD en dat mag niet.
Het is wettelijk verboden om invoeding met een stekker te doen met een vermogen hoger dan 800W.
Is in dit onderwep meerdere malen uivoerig besproken. Dus even zoeken voor de exacte referentie.
Welke wet, geld deze wet voor jou en mijhanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Het is wettelijk verboden om invoeding met een stekker te doen met een vermogen hoger dan 800W.
Is in dit onderwep meerdere malen uivoerig besproken. Dus even zoeken voor de exacte referentie.
?
[ Voor 4% gewijzigd door mongkut op 21-10-2024 12:45 ]
Wat heb je niet begrepen aan de woorden "even zoeken"?
Waarom zou je dat willen? We hebben het over een 2,7 kWh gadget, geen 20+ kWh verdienmodel.TwiSteD1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:41:
Zou het mogelijk zijn om op basis van de day-ahead stroomprijs een optimaal moment te kiezen om de batterij op te laden door de P1 data poort af te koppelen?
Dit draadje blijft bijzonder: 140 pagina's hoe je met een 'batterij KIA Picanto' het meest optimaal de Nurburgring kunt doen...
Als je doelt op nen norm voor thuis is dat geen wet, een fabrikant moet zich daar uiteraard wel aanhouden.hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Als je thuis moet houden aan de NEN norm mag je noch geen eens je schakelautomaat omhalen..
Wat mij betreft is de weerstand tegen alles wat op tweaken lijkt op dit tweakers forum nog veel meer bijzonder 🤷♂️hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
Waarom zou je dat willen? We hebben het over een 2,7 kWh gadget, geen 20+ kWh verdienmodel.
Dit draadje blijft bijzonder: 140 pagina's hoe je met een 'batterij KIA Picanto' het meest optimaal de Nurburgring kunt doen...
Lopen meerdere draadjes hier op twaekers over de nen normen wat betreft invoeden via stekker, kan je gewoon opzoeken voor jouw exacte referentie.hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
jup, en laat nu juist de NEN1010 hier helemaal niets over te zeggen heeft (valt buiten de scope van de NEN1010 norm). De wettelijke eis zit hem in de netcode.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:08:
[...]
Lopen meerdere draadjes hier op twaekers over de nen normen wat betreft invoeden via stekker, kan je gewoon opzoeken voor jouw exacte referentie.
Niet helemaal, er zijn bepaalde delen van de NEN1010 opgenomen in de Bbl en derhalve hebben deze onderdelen een wettelijke status.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:51:
[...]
Als je doelt op nen norm voor thuis is dat geen wet, een fabrikant moet zich daar uiteraard wel aanhouden.
Als je thuis moet houden aan de NEN norm mag je noch geen eens je schakelautomaat omhalen..
Jamongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Welke wet, geld deze wet voor jou en mij
?
Als bewonMacD007 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
jup, en laat nu juist de NEN1010 hier helemaal niets over te zeggen heeft (valt buiten de scope van de NEN1010 norm). De wettelijke eis zit hem in de netcode.
MacD007 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Niet helemaal, er zijn bepaalde delen van de NEN1010 opgenomen in de Bbl en derhalve hebben deze onderdelen een wettelijke status.
Volgens mij, zoals ik het begrepen had (als installateur) dat dit niet voor eigenaar/ bewoner thuis geld.MacD007 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:18:
[...]
Niet helemaal, er zijn bepaalde delen van de NEN1010 opgenomen in de Bbl en derhalve hebben deze onderdelen een wettelijke status.
Want als dit idd zo is mag ik nooit zelf iets aan je/mijn eigen installatie veranderen, er is hier geen wet voor die mij tegenhoud , en als dit wel zo is wil ik die wel zien (kan hem NIET vinden)
Volgens mij gaf @hanev001 terecht aan dat als HW met 1600W via één stekker zou invoeden, zij hiermee de (waren)wet zouden overtreden.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:51:
Als je doelt op nen norm voor thuis is dat geen wet, een fabrikant moet zich daar uiteraard wel aanhouden.
Welke wetten er precies gelden voor een consument die in zijn eigen huis met de elektra aan de gang gaat weet ik niet (en is hier eigenlijk ook off-topic), maar behalve wetten die wel of niet (door de politie) worden gehandhaafd heb je ook nog (gedrags)regels die je met je verzekeringsmaatschappij hebt afgesproken, die bepalen of ze wel of niet gaan uitbetalen als door een 'twijfelachtige tweak' van je installatie de boel in de fik is gevlogen.
Natuurlijk geld dit voor HW als verkoper zijnde in zijn verkoop praatje naar de klant toe, maar volgens mij staat er in geen enkele wet of je 2 van deze units in een groep kan plaatsen.a2aan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Volgens mij gaf @hanev001 terecht aan dat als HW met 1600W via één stekker zou invoeden, zij hiermee de (waren)wet zouden overtreden.
Daar ging het juist over (bericht 12:19)a2aan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:34:
[...]
Welke wetten er precies gelden voor een consument die in zijn eigen huis met de elektra aan de gang gaat weet ik niet (en is hier eigenlijk ook off-topic)
Als je onderweg met je vrachtwagen een bord 'maximale hoogte 3 meter' tegenkomt is er ook geen wet die je verbiedt door te rijden, de gevolgen zijn voor eigen rekening...mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:42:
Natuurlijk geld dit voor HW als verkoper zijnde in zijn verkoop praatje naar de klant toe, maar volgens mij staat er in geen enkele wet of je 2 van deze units in een groep kan plaatsen.
Andere tweaker gaf de netcode aan hierboven:mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
Natuurlijk geld dit voor HW als verkoper zijnde in zijn verkoop praatje naar de klant toe, maar volgens mij staat er in geen enkele wet of je 2 van deze units in een groep kan plaatsen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2024-10-01
Artikel 3.4
Dit is voor dit apparaat van toepassing.
Met je vraag over zelfbouwbatterijen en wat wel en niet mag, kan je beter in dat andere topic terecht.
[ Voor 15% gewijzigd door Jaer op 21-10-2024 13:47 ]
Wacht even, dat is wat anders. Ik heb genoemd 800W per apparaat. Ik heb niets gezegt over hoeveel per groep want daar is inderdaad nergens iets over te vinden.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
nee, de Bbl is ook voor jou als bewoner en zeker als eigenaar van toepassing, nog sterker, je bent daar zelf hoofdelijk voor aansprakelijk voor. In de Bbl gaat men overigens nog steeds uit van de versie NEN1010:2015. ook is ondertussen al de versie NEN 1010:2020+C1:2024 uit.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:23:
[...]
Als bewon
[...]
[...]
Volgens mij, zoals ik het begrepen had (als installateur) dat dit niet voor eigenaar/ bewoner thuis geld.
Want als dit idd zo is mag ik nooit zelf iets aan je/mijn eigen installatie veranderen, er is hier geen wet voor die mij tegenhoud , en als dit wel zo is wil ik die wel zien (kan hem NIET vinden)
In de NEN1010 (Elektrische installaties voor laagspanning) staan eisen voor de installatie en niet wat jij of wie dan ook daarmee wil, voor de laagspanning is dat verwoord in andere normen zoals in NEN 3140, relevante eisen voor bedrijfsvoering van laagspanningsinstallaties.
Dus 2 apparaten op een groep is wel toegestaan?hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Wacht even, dat is wat anders. Ik heb genoemd 800W per apparaat. Ik heb niets gezegt over hoeveel per groep want daar is inderdaad nergens iets over te vinden.
Mijn woonkamer bestaat uit een groep dus wcd noord zijde mag een unit plaatsen, zuid zijde ook?
Die zitten wcd's zitten vol en aangesloten op een groep, pak ik een stekker blok er bij voor 3600 Watt, en sluit er 4 units aan
Dat bericht van 12:19 ging heel expliciet of twee HW-batterijen samen wel of niet via één WCD (lees stekker) met 1600W zouden kunnen invoeden. Dan kan niet (de HW-batterijen kan je niet 'intern' aan elkaar lussen), en HW zou deze feature (volgens de wet) ook niet aan mogen bieden. Daar ging het over.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:45:
Daar ging het juist over (bericht 12:19)
En jij vroeg je af wat je als privépersoon wel of niet mag knutselen, en die vraag is veel lastiger te beantwoorden, en bovendien off-topic.
Kom op man...mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:54:
Dus 2 apparaten op een groep is wel toegestaan?
Dit is al tientallen keren besproken, het antwoord is nee.
volgens mij is dat een waarschuwingsbord.hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Als je onderweg met je vrachtwagen een bord 'maximale hoogte 3 meter' tegenkomt is er ook geen wet die je verbiedt door te rijden, de gevolgen zijn voor eigen rekening...
Hoe kan die unit dat detecteren dat er 2 units in een groep zitten (afgezien dat het niet mag)?hoevenpe schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:57:
[...]
Kom op man...
Dit is al tientallen keren besproken, het antwoord is nee.
Niet. Is ook je eigen probleem.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
Hoe kan die unit dat detecteren dat er 2 units in een groep zitten (afgezien dat het niet mag)?
HW ondersteunt standaard tot maximaal vier batterijen die dan 'samenwerken' (aangestuurd o.b.v. hun P1-meter). Aan opladen zijn geen beperkingen (800W per batterij, mits je zoveel vermogen 'netto' aan zonne-opwek over hebt), maar ontladen doen de gekoppelde accu's standaard met maximaal 800W in totaal. Je mag de vier batterijen op dezelfde, of op verschillende groepen aansluiten, het is (zoals altijd) je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je de groep, qua verbruik, niet overbelast.mongkut schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:54:
Dus 2 apparaten op een groep is wel toegestaan?
Mijn woonkamer bestaat uit een groep dus wcd noord zijde mag een unit plaatsen, zuid zijde ook?
Die zitten wcd's zitten vol en aangesloten op een groep, pak ik een stekker blok er bij voor 3600 Watt, en sluit er 4 units aan
Vervolgens kan de beperking van 800W ontladen worden 'ontgrendeld' (zodat alle batterijen voor zich met 800W kunnen ontladen), en HW schrijft voor dat je dat alleen 'mag' doen/aanvragen als de HW-batterijen op een eigen dedicatd groep (zonder andere verbruikers) zijn aangesloten. Of en hoe het mogelijk is om deze door HW 'opgelegde' beperking te omzeilen, en hoeveel risico je daar mee zou nemen, is eerder in dit topic (ook) al uitgebreid bediscussieerd.
bedankt voor je duidelijke uitleg.a2aan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:03:
[...]
HW ondersteunt standaard tot maximaal vier batterijen die dan 'samenwerken' (aangestuurd o.b.v. hun P1-meter). Aan opladen zijn geen beperkingen (800W per batterij, mits je zoveel vermogen 'netto' aan zonne-opwek over hebt), maar ontladen doen de gekoppelde accu's standaard met maximaal 800W in totaal. Je mag de vier batterijen op dezelfde, of op verschillende groepen aansluiten, het is (zoals altijd) je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je de groep, qua verbruik, niet overbelast.
Vervolgens kan de beperking van 800W ontladen worden 'ontgrendeld' (zodat alle batterijen voor zich met 800W kunnen ontladen), en HW schrijft voor dat je dat alleen 'mag' doen/aanvragen als de HW-batterijen op een eigen dedicatd groep (zonder andere verbruikers) zijn aangesloten. Of en hoe het mogelijk is om deze door HW 'opgelegde' beperking te omzeilen, en hoeveel risico je daar mee zou nemen, is eerder in dit topic (ook) al uitgebreid bediscussieerd.
Het NEN zelf vindt dat alles op een aparte groep moet: https://www.nen.nl/nieuws...enk-na-over-de-risico-s-/ Voor 1 HW batterij zie ik het probleem niet, die 3,5 A extra in je leidingen is geen probleem. Althans, in Duitsland en binnenkort ook in België denkt men er zo over: plug-in panelen en plug-in accu's zijn / worden er toegestaan tot 800 W. Wandcontactdozen worden tenslotte met bedrading gecertificeerd op 22 A. (In Duitsland mag je overigens ook niet meer dan 800 W terug het net induwen indien je een zogeheten balkonset hebt.)hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Wacht even, dat is wat anders. Ik heb genoemd 800W per apparaat. Ik heb niets gezegt over hoeveel per groep want daar is inderdaad nergens iets over te vinden.
Maar zomaar even 7, 10,5 of 16 ampère extra in een leiding duwen terwijl er vanuit je meterkast ook nog eens 16 ampère binnen kan komen wordt een ander verhaal. Als ik HW was zou ik alleen laten vrijgeven door een installateur indien alles netjes op een aparte groep zit.
Die Netcode betreft het wel of niet aanmelden van batterijen en zonnepanelen. De HW batterij is bij een 3-fasen systeem niet 'onzichtbaar' dus de netbeheerder kán je batterij detecteren. Of ze er drama over maken is een tweede.
Als consument een straalkachel aanzetten en tegelijkertijd lekker gourmetten kan. Maar verstandig? Je als producent verschuilen achter de Warenwet kan. Eisen stellen aan de installatie m.b.t. aansprakelijkheid lijkt me beter.
Theoretisch heb je gelijk, maar de aard van de HW-batterij is wel zodanig dat overbelasting in de praktijk vrijwel altijd wél gedecteerd wordt door je installatieautomaat. Want om >16A (of zelfs >30A) door je leidingen te laten gaan moet je precies op hetzelfde moment zoveel vermogen aan afnemers op je groep hebben, je batterij(en) mogen niet leeg zijn, én de zon mag niet schijnen. Want zodra de zon door zou breken gaan je batterijen opladen i.p.v. ontladen, en tript je automaat onmiddelijk, omdat het vermogen dat eerst 'onzichtbaar' was, dan ineens dubbel door de automaat gaat.Sonero schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:07:
Maar zomaar even 7, 10,5 of 16 ampère extra in een leiding duwen terwijl er vanuit je meterkast ook nog eens 16 ampère binnen kan komen wordt een ander verhaal. Als ik HW was zou ik alleen laten vrijgeven door een installateur indien alles netjes op een aparte groep zit.
Juist het feit dat je batterijen een deel van de tijd zelf verbruikers zijn, zorgt ervoor dat (in de praktijk) de beveiliging van de groep je juist extra goed beschermt. Dit is dus anders dan bij een balkonsetje zonnepanelen, die altijd alleen maar leveren, en zelf nooit verbruiken.
Blijft natuurlijk de vraag hoe risicobereid je bent (of zou moeten/willen) zijn. Want theoretisch kán er inderdaad overbelasting in je leidingen optreden a.g.v. het ontladen van meerdere HW-batterijen i.c.m. een straalkachel, frietuurpan én stofzuiger op dezelfde groep.
Helemaal mee eens. Het gaat eigenlijk nog iets verder. Je kan niet opladen als je niet genoeg vrije ruimte hebt op de groep. Die vrije ruimte verdwijnt niet ineens als de batterij van laden naar ontladen schakelt.a2aan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Theoretisch heb je gelijk, maar de aard van de HW-batterij is wel zodanig dat overbelasting in de praktijk vrijwel altijd wél gedecteerd wordt door je installatieautomaat. Want om >16A (of zelfs >30A) door je leidingen te laten gaan moet je precies op hetzelfde moment zoveel vermogen aan afnemers op je groep hebben, je batterij(en) mogen niet leeg zijn, én de zon mag niet schijnen. Want zodra de zon door zou breken gaan je batterijen opladen i.p.v. ontladen, en tript je automaat onmiddelijk, omdat het vermogen dat eerst 'onzichtbaar' was, dan ineens dubbel door de automaat gaat.
Juist het feit dat je batterijen een deel van de tijd zelf verbruikers zijn, zorgt ervoor dat (in de praktijk) de beveiliging van de groep je juist extra goed beschermt. Dit is dus anders dan bij een balkonsetje zonnepanelen, die altijd alleen maar leveren, en zelf nooit verbruiken.
Blijft natuurlijk de vraag hoe risicobereid je bent (of zou moeten/willen) zijn. Want theoretisch kán er inderdaad overbelasting in je leidingen optreden a.g.v. het ontladen van meerdere HW-batterijen i.c.m. een straalkachel, frietuurpan én stofzuiger op dezelfde groep.
Dus je kan alleen een overbelasting van de bekabeling veroorzaken als je tijdens het ontladen extra gebruikers gaat bijschakelen die dan de waarde van de groep plus 800W (de toegestane invoeding) overschrijdt.
Het netto effect is dat de bekabeling in werkelijkheid minder zwaar belast wordt tijdens het ontladen dan tijdens het laden.
Het draait inderdaad om statistiek en gelijktijdigheid.a2aan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:25:
[...]
Theoretisch heb je gelijk, maar de aard van de HW-batterij is wel zodanig dat overbelasting in de praktijk vrijwel altijd wél gedecteerd wordt door je installatieautomaat. Want om >16A (of zelfs >30A) door je leidingen te laten gaan moet je precies op hetzelfde moment zoveel vermogen aan afnemers op je groep hebben, je batterij(en) mogen niet leeg zijn, én de zon mag niet schijnen. Want zodra de zon door zou breken gaan je batterijen opladen i.p.v. ontladen, en tript je automaat onmiddelijk, omdat het vermogen dat eerst 'onzichtbaar' was, dan ineens dubbel door de automaat gaat.
Maar met dat begrip 'onmiddelijk' moet je voorzichtig zijn. Een 16 A automaat kan makkelijk een minuut lang 30 A doorlaten zonder af te schakelen (voorbeeld). Als de frituurpan kuren krijgt en 16 A uit het net krijgt en 16 A uit 4 vrijgegeven én volgeladen HW batterijen die niet op een aparte groep zitten kan dat makkelijk 3 uren lang goed gaan. Pas op het moment dat de batterijen leeg zijn komt je automaat in actie.
Vandaar: 800 W invoeden op dezelfde groep prima. Maar bij meer vermogen graag toch die aparte groep aanleggen.
Ze verkopen de P1 dongle al een tijdje, dus ik denk dat ze die gewoon 1 op 1 uitlezen en dat de batterij zelf begint met ont-/opladen. Op zich zou dit een perfecte batterij zijn om te proberen en te kijken wat het rendement is. Ik snap dat HomeWizard graag wil dat het product fool-proof is voor de eindgebruiker, maar het zou mooi zijn als ze een api hebben voor tweakers die zelf de batterij willen aansturen. De meeste gebruikers willen hun zonnestroom zelf gebruiken wanneer salderen afgeschaft wordt.phYzar schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:49:
@TwiSteD1 Ik weet niet of de batterij zichzelf bedient op basis van de P1 data, of dat de P1-meter de batterij aanstuurt. In het eerste geval zou je in theorie een man-in-the-middle kunnen doen en de accu sturen door de meetgegevens te manipuleren (zoals je auto's kunt tunen door de ecu aangepaste sensordata te voeren). In het tweede geval zou je de P1 meter kunnen uitschakelen (maar ben je dan ook je HomeWizard P1 data kwijt tijdens wanneer je je accu throttled) of uitvogelen of je hier ook een man-in-the-middle kunt zijn, maar dan niet via P1-data, maar een hypothetische 'interne API' via welke de P1 de accu aanstuurt.
Je wilt ook kunnen instellen dat de batterij niet bijspringt wanneer de stroom goedkoop is, bijvoorbeeld wanneer je je auto oplaad tussen de middag. Het zou dus mooi zijn wanneer je een peak-shaving modus kunt instellen, desnoods handmatig. Bijvoorbeeld dat je in kan stellen dat de batterij tussen 12:00 en 16:00 uur mag opladen bij netto terugleveren en tussen 18:00 en 22:00 mag ontladen om de woning op 0 te houden. Dat je in de winter een paar cent misloopt is niet erg.In de avond, nacht en ochtend gebruik je zonnestroom van overdag en gedurende de dag springt de batterij bij om pieken op te vangen.
Er moet iets meer zijn dan wat je noemt, want hoe worden anders meerdere batterijen aangestuurd.TwiSteD1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:34:
Ze verkopen de P1 dongle al een tijdje, dus ik denk dat ze die gewoon 1 op 1 uitlezen en dat de batterij zelf begint met ont-/opladen.
Als er niet een of ander manier van coordinatie is kunnen meerdere batterijen elkaar gaan tegenwerken.
Ik kan 2 opties bedenken maar misschien zijn er meer.
1. De P1-meter treedt op als mastercontrol en stuurt alle batterijen aan waarbij wordt gekeken naar de laad/ontlaad behoefte en de laad percentages. Dat zal echter actieve 2 richting communicatie tussen de P1-meter en de batterijen vereisen.
2. De P1-meter geeft alleen de laad/ontlaad behoefte aan 1 van de batterijen door die dan als Master gaat optreden naar 1 of meer Slave batterijen en zo het werk verdeeld. In dat geval is er dus communictie tussen de batterijen onderling nodig. De gebruiker moet dan bovendien ergens de Master en Slave aanduiding kunnen instellen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Vermoedelijk geeft de P1-meter alleen de waardes door aan de HomeWizard back-end. De accu haalt deze gegevens via de cloud/Wifi op en de slimmigheid zit in de accu firmware zelf. De P1-meter zal geen slimme algoritmes bevatten aangezien dat alleen een doorgeefluik is.hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
Er moet iets meer zijn dan wat je noemt, want hoe worden anders meerdere batterijen aangestuurd.
Als er niet een of ander manier van coordinatie is kunnen meerdere batterijen elkaar gaan tegenwerken.
Ik kan 2 opties bedenken maar misschien zijn er meer.
1. De P1-meter treedt op als mastercontrol en stuurt alle batterijen aan waarbij wordt gekeken naar de laad/ontlaad behoefte en de laad percentages. Dat zal echter actieve 2 richting communicatie tussen de P1-meter en de batterijen vereisen.
2. De P1-meter geeft alleen de laad/ontlaad behoefte aan 1 van de batterijen door die dan als Master gaat optreden naar 1 of meer Slave batterijen en zo het werk verdeeld. In dat geval is er dus communictie tussen de batterijen onderling nodig. De gebruiker moet dan bovendien ergens de Master en Slave aanduiding kunnen instellen.
Heb je meerdere batterijen, dan zijn deze op de hoogte van elkaars aanwezigheid doordat je dit via de App hebt ingesteld en waarschijnlijk wordt er dan een primaire, secundaire, etc. benoemd die dmv MQTT (berichtenservice) onderlinge statussen uitwisselen en daarop acteren.
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 21-10-2024 18:03 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Kennis delen > DM
Ik vermoed dat de voornaamste reden is dat er op Tweakers bovengemiddeld veel zelf wordt geknutseld en dat dit product daarvoor mogelijk té plug-and-play is. Voor een deel van de doelgroep die gewend is meer invloed uit te kunnen oefenen op de werking van producten kan dit product onvoldoende naar de eigen hand worden gezet.alwind schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:49:
Wat jammer dat dit topic steeds zo gekaapt wordt. Waarom is dit zo aantrekkelijk voor mensen die geen hw willen kopen om maar door te zagen. De antwoorden worden steeds korter en lomper.
Een kleine mismatch tussen product, doelgroep en platform. Wat uiteraard prima is, maar daarom zie je hier gemiddeld gezien meer uitstapjes vs andere topics.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Hoe het precies gaat werken is speculeren, maar @HomeWizard_NL heeft hier al eens aangegeven dat de aansturing niet via de cloud gebeurt, maar via het lokale (Wifi) netwerk.Taro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:50:
Vermoedelijk geeft de P1-meter alleen de waardes door aan de HomeWizard back-end. De accu haalt deze gegevens via de cloud/Wifi op en de slimmigheid zit in de accu firmware zelf. De P1-meter zal geen slimme algoritmes bevatten aangezien dat alleen een doorgeefluik is.
Aanvulling. Mochten er overigens liefhebbers zijn die op basis van het afgelopen jaar het nut van een batterij willen zien, dan kan dat op https://mijn-thuisbatterij.nl/.Sonero schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Nee, die cijfers zijn er nog niet.
Het nut van de batterij is per huishouden anders, heel veel hangt af van het gedrag van de gebruiker en de apparatuur van de gebruiker. Als je de pagina's een beetje doorspit zal je zien dat om het nut / ROI / terugverdientijd te bepalen, veel Tweakers zijn gestart met het draaien van een simulatie. Daar heb je op zijn vroegst over 10-11 maanden een antwoord op.
Mocht je geen data beschikbaar hebben, kan je ook het gemiddelde van andere gebruikers pakken en met de instellingen spelen op https://mijn-thuisbatteri...batterij-rendabel-of-niet.
Zaken als afschrijving batterij en terugleverkosten zijn hierin niet meegenomen.
Ik ben schijnbaar niet zo handig.Sonero schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Aanvulling. Mochten er overigens liefhebbers zijn die op basis van het afgelopen jaar het nut van een batterij willen zien, dan kan dat op https://mijn-thuisbatterij.nl/.
Mocht je geen data beschikbaar hebben, kan je ook het gemiddelde van andere gebruikers pakken en met de instellingen spelen op https://mijn-thuisbatteri...batterij-rendabel-of-niet.
Zaken als afschrijving batterij en terugleverkosten zijn hierin niet meegenomen.
Maar doe mij maar zo'n accu...
Geen idee waar dit misgaat csv kwartier waarde uit de p1 voor één jaar dacht ik...
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kijk, dat is pas een TVT...
Verkocht door een Nigeriaanse prins?
hoevenpe schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:51:
[...]
Kijk, dat is pas een TVT...![]()
Verkocht door een Nigeriaanse prins?
Ik zal er nog eens even mee stoeien.
Ik had de waarde uit Homewizard gehaald van de p1 meter daar kun je een .csv downloaden op kwartierwaarde over een periode.
Ik ben alleen niet zo handig met software achtig zaken dus zal wel ergens wat verkeerd gedaan hebben
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zeker interessant om dit te bekijken en je data te uploaden. En vervolgens met de variabelen te spelen.Sonero schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Aanvulling. Mochten er overigens liefhebbers zijn die op basis van het afgelopen jaar het nut van een batterij willen zien, dan kan dat op https://mijn-thuisbatterij.nl/.
Iedere situatie is verschillend, parameters zullen wijzigen, maar dit maakt voor mij de volgende zaken meetbaar van het toepassen van thuisaccu's::
- Ontzien van het stroomnet
- Terugverdientijd
Leuk!
Het is wel even opletten met de TLK, die zitten niet in de simulatie.Martijn_T schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
Zeker interessant om dit te bekijken en je data te uploaden. En vervolgens met de variabelen te spelen.
Iedere situatie is verschillend, parameters zullen wijzigen, maar dit maakt voor mij de volgende zaken meetbaar van het toepassen van thuisaccu's::
- Ontzien van het stroomnet
- Terugverdientijd
Leuk!
Iemand die na 1 januari 2027 bijvoorbeeld 4000 kWh opneemt en 3000 kWh terug levert gaat waarschijnlijk meer TLK betalen dan iemand die 3000 kWh opneemt en 2000 kWh terug levert. Beiden nemen netto 1000 kWh af.
Maar als 'de cijfertjes tegen elkaar wegstrepen' niet meer kan, dan blijft over dat de eerste persoon 3000 kW terug levert en de tweede persoon 2000 kWh terug levert. De eerste persoon zal dan met een beetje pech 50% meer TLK betalen (bij vast contract afhankelijk van contractvorm en staffel natuurlijk).
Kijk in je CSV of app dus ook goed naar de getallen die aangeven wat je netto teruglevert: opwek - eigen verbruik.
Als (ooit) de salderingsregeling wordt afgeschaft is het afwachten hoe de tariefstructuren (al dan niet met staffels) precies gaan zijn, maar ik verwacht dat 'terugleverkosten' als losstaand component komt te vervallen. Die wordt dan gewoon verdisctonteerd in de terugleververgoeding die je krijgt.Sonero schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:17:
Iemand die na 1 januari 2027 bijvoorbeeld 4000 kWh opneemt en 3000 kWh terug levert gaat waarschijnlijk meer TLK betalen dan iemand die 3000 kWh opneemt en 2000 kWh terug levert. Beiden nemen netto 1000
Als de leverkosten 30ct worden, en de terugleververgoeding 10ct, dan betaalt iemand met 3000kWh import en 2000kWh export 3000*0,3-2000*0,1=700 euro, en iemand met 4000kWh import en 3000kWh export 4000*0,3-3000*0,1=900 euro.
Voor iedere 100kWh export die je in je thuisbatterij kan stoppen hoef je 80kWh minder te importeren (20% omzettingsverliezen), dus met tarieven van 30ct en 10ct levert dat een besparing van 80*0,3-100*0,1=14 euro op. Om de 1400 euro aanschaf van je HW-batterij terug te verdienen zal je dus 10.000kWh in je batterij moeten stoppen. Hoeveel jaar zou dat duren?
Sommige mensen denken dat de importtarieven hoger worden (40ct?), en de terugleververgoeding verwaarloosbaar (0ct?), en in dat geval hoef je nog 'maar' 5.000kWh 4375kWh in je batterij te stoppen om hem terug te verdienen. Bij 40ct/15ct wordt het 7000kWh.
Edit: rekenfoutje verbeterd en extra voorbeeld toegevoegd.
[ Voor 3% gewijzigd door a2aan op 23-10-2024 14:39 ]
Nou dat klinkt heel positief. bij 3000 kwh export is dat na ongeveer 3,5 jaar!, en bij 2000 kwh is dat 5 jaar.a2aan schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:00:
[...]
Om de 1400 euro aanschaf van je HW-batterij terug te verdienen zal je dus 10.000kWh in je batterij moeten stoppen. Hoeveel jaar zou dat duren?
Sommige mensen denken dat de importtarieven hoger worden (40ct?), en de terugleververgoeding verwaarloosbaar (0ct?), en in dat geval hoef je nog 'maar' 5.000kWh 4375kWh in je batterij te stoppen om hem terug te verdienen. Bij 40ct/15ct wordt het 7000kWh.
Edit: rekenfoutje verbeterd en extra voorbeeld toegevoegd.
Waar we dan geen rekening mee houden is hoeveel van de export kunnen we opslaan in 1 batterij! :-)
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
als je even terugleest is de verwachting (beetje afhankelijk van welke methode je hanteerd) dat je gemiddeld 300-450 kWh op jaarbasis kunt opslaan (en vergeet niet ook weer kunt verbruiken)rjhilbrink schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Nou dat klinkt heel positief. bij 3000 kwh export is dat na ongeveer 3,5 jaar!, en bij 2000 kwh is dat 5 jaar.
Waar we dan geen rekening mee houden is hoeveel van de export kunnen we opslaan in 1 batterij! :-)
bij 7.000 kWh die nodig zijn om de batterij terug te verdienen ben je dus minimaal 15,5 jaar bezig (dat is dus de technische levensduur van de batterij, dit dus bij 450 kWh per jaar gebruik). oeps, dat is dus niet best.
Dat laatste kan nou juist weer door je verbruiksgegevens te uploaden naar de website uit de post van Sonero. Die site rekent 'gemiddeld' met 730kWh minder verbruik (dus ~900kWh minder teruglevering?!), bij een batterij van 3kWh (dus iets groter dan de HW-batterij). Maar e.e.a. hangt natuurlijk wel af van je persoonlijke situatie qua opwek en verbruikspatroon.rjhilbrink schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:10:
Nou dat klinkt heel positief. bij 3000 kwh export is dat na ongeveer 3,5 jaar!, en bij 2000 kwh is dat 5 jaar.
Edit: ik had het concept "injectietarief" helemaal verkeerd(om) begrepen. In België (waar die site gemaakt is) hebben ze geen salderingsregeling, en dus alleen verbruikstarieven (wat je betaalt voor iedere kWh die je importeert) en "injectietarieven" (wat je ontvangt voor iedere kWh die je exporteert). In Nederland is het woord "terugleververgoeding" gebruikelijker. Je kan de situatie van (volledig) salderen i.c.m. terugleverkosten dus nabootsen door als "injectietarief" de terugleverkosten af te trekken van het verbruikstarief (in mijn geval 27-10=17ct). En als je wil weten wat er gebeurt zonder salderen, dan plug je daar de tarieven in die je denkt dat er later gaan gelden (bijvoorbeeld 30ct om 10ct).
Alleen houdt die simulatie nog geen rekening met de omzettingsverliezen in de batterij (10-30%), dus het eurogetal dat eruit komt klopt (nog) niet helemaal.
Alleen lijkt die website te rekenen met 100% salderen (geldt nu al niet voor mensen met meer opwek dan verbruik), i.c.m. terugleverkosten, en zónder terugleververgoeding. Voor nu klopt dat, maar als je wil weten wat er gebeurt als de salderingsregeling ooit zou komen vervallen, zul je zelf wat berekeningen moeten doen, gebaseerd op aannames/speculatie!
[ Voor 28% gewijzigd door a2aan op 24-10-2024 10:01 ]
Deze zin snap ik niet. De accu weet toch niet hoe veel stroom er al door de automaat gaat? Het is toch gewoon een redelijk domme verbruiker: zon schijnt -> accu gaat laden?hanev001 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:43:
[...]
Je kan niet opladen als je niet genoeg vrije ruimte hebt op de groep.
Denk het eens door. Op een standaard 16A groep kan je 3600W aan gebruikers aansluiten.MRammeloo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:30:
[...]
Deze zin snap ik niet. De accu weet toch niet hoe veel stroom er al door de automaat gaat? Het is toch gewoon een redelijk domme verbruiker: zon schijnt -> accu gaat laden?
Als je reeds zoveel hebt aangesloten dat je er geen gebruiker van 800W (de batterij) bij kunnen pluggen omdat je dan over het maximum van de zekering gaat zal deze (afhankelijk van zijn reactie snelheid) na enige tijd uitschakelen waarna de hele groep zonder stroom zit.
De accu weet dat niet, het is aan jouw de gebruiker om rekening te houden met wat er al op de groep zit en er voor te zorgen dat er nooit meer aan gesloten is als het maximum van de groep min het vermogen van de aangesloten batterije(n). Dus vandaar de stelling dat je niet kan opladen als er niet genoeg vrije ruimte is.
Check. Ik vermoedde al zoiets, ik wilde alleen zeker weten dat het geen suggestie was dat er een 'slim' mechanisme was, waardoor het laden zou stoppen, danwel zou doorgaan maar met een lager vermogen.hanev001 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:55:
[...]
Als je reeds zoveel hebt aangesloten dat je er geen gebruiker van 800W (de batterij) bij kunnen pluggen omdat je dan over het maximum van de zekering gaat zal deze (afhankelijk van zijn reactie snelheid) na enige tijd uitschakelen waarna de hele groep zonder stroom zit.
Ik plan nog steeds op een eigen groep, zelfs maar voor 1 accu. Het zal in de praktijk allemaal vast wel loslopen, maar heb geen zin in een donker huis, als de zon opeens achter een wolk vandaan komt ...
Als de zon schijnt heb je in ieder geval nog licht! En heb jij dan ook een eigen groep voor je stofzuiger? Voor als er opeens iets opgezogen moet worden?MRammeloo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:00:
Ik plan nog steeds op een eigen groep, zelfs maar voor 1 accu. Het zal in de praktijk allemaal vast wel loslopen, maar heb geen zin in een donker huis, als de zon opeens achter een wolk vandaan komt ...
Je moet natuurlijk wel een beetje opletten in welke groep je de HW-accu prikt (liever niet met de broodrooster, koffie-apparaat én die vermaledijde stofzuiger), maar een eigen groep lijkt me nou ook weer overdreven. Tenzij het bij jou nou eenmaal zo uitkomt i.r.t. de plek waar je hem wil neerzetten i.c.m. reeds andere aangesloten apparaten.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik had vanochtend in hun chat mijn beklag over de niet ontvangen mail gedaan en prompt was vanmiddag de mail.ArthurMorgan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:12:
De mail van de vertraging is nu ook bij mij aangekomen. Dus neem aan dat ze hebben uitgevogeld wat daar fout gegaan was.
Heb dus maar de bestelling geannuleerd (via de chat omdat @HomeWizard_NL zo modern is dat ze geen klassieke conversatie zoals mail meer ondersteunen en ik geen dossier kan opbouwen)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het is een combi van diverse zaken :-). Het totale vermogen per groep is niet mijn voornaamste zorg, al blijft het natuurlijk de vraag wat er in de praktijk gebeurt wanneer én de accu én de stofzuiger én de magnetron én etc. tegelijkertijd hun volle vermogen verbruiken. Maar daar is maar één manier voor om daar achter te komen...a2aan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
Je moet natuurlijk wel een beetje opletten in welke groep je de HW-accu prikt (liever niet met de broodrooster, koffie-apparaat én die vermaledijde stofzuiger), maar een eigen groep lijkt me nou ook weer overdreven. Tenzij het bij jou nou eenmaal zo uitkomt i.r.t. de plek waar je hem wil neerzetten i.c.m. reeds andere aangesloten apparaten.
Het is alleen zo dat ik momenteel nog geen handige plek in huis heb gevonden waar ik het ding niet kan zien, niet kan horen en dat de accu in de buurt van een 'fijne' groep komt te staan. Vandaar dat ik nu een plekje in een inpandige schuur overweeg, maar dan is een nieuwe leiding nodig. Kleine moeite, en een nieuwe groep stelt dan ook weinig voor. Ik moet alleen even kijken wat de temperaturen in de winter doen, de isolatie van de buitendeur is niet super. Maar goed, ik kan een temperatuur-alert instellen op de rookmelder, en in voorkomend geval de accu even een warm plekje in huis geven.
Helemaal gelijk, dus gewoon je gezond verstand gebruiken, net als je dat normaal ook gewoon doet. Net als het nieuws op RTL gisteren mbt de branden door batterijen.a2aan schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:16:
[...]
Als de zon schijnt heb je in ieder geval nog licht! En heb jij dan ook een eigen groep voor je stofzuiger? Voor als er opeens iets opgezogen moet worden?
een laadstation direct naast de keukenkraan (blijkbaar heeft die beste brandweerman nog niet gehoort van een veilige afstand tot watervoerende tappunten) en RC auto's, mn de batterijen krijgen behoorlijk op hun donder en worden vaak door de kids behoorlijk mishandeld dus kans dat deze beschadigd raken is eigenlijk al voorgeprogrameerd, daar helpt dus ook een aparte groep niet meer.
Gelukkig zijn de risico's mbt brand bij de HW batterijen een heel stuk kleiner.
[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 24-10-2024 17:58 ]
Eerst via de chat een verzoek naar annuleren gedaan die vervolgens via de mail is afgehandeld.kmf schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:49:
[...]
Ik had vanochtend in hun chat mijn beklag over de niet ontvangen mail gedaan en prompt was vanmiddag de mail.
Heb dus maar de bestelling geannuleerd (via de chat omdat @HomeWizard_NL zo modern is dat ze geen klassieke conversatie zoals mail meer ondersteunen en ik geen dossier kan opbouwen)
Keurig netjes en snel.
En mijn 50 euro staat inmiddels ook alweer op mijn rekening.
In de mail kwam ook nog de vraag:
Zou je ons misschien ook nog de reden willen geven van annuleren? Dit zou ons enorm helpen.
Die heb ik dan ook netjes beantwoord.
Gekozen voor een ander apparaat, duurder per apparaat, goedkoper per kwh.
En anders had de hw accu gewoon geleverd mogen worden maar door de extra vertraging net dat extra duwtje gekregen om voor iets anders te kiezen.
Moeilijker hoeft het ook niet, ik denk dat ze zelf ook niet echt gelukkig zijn met de situatie.
Waar heb je voor gekozen als ik vragen mag?Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:38:
[...]
Eerst via de chat een verzoek naar annuleren gedaan die vervolgens via de mail is afgehandeld.
Keurig netjes en snel.
En mijn 50 euro staat inmiddels ook alweer op mijn rekening.
In de mail kwam ook nog de vraag:
Zou je ons misschien ook nog de reden willen geven van annuleren? Dit zou ons enorm helpen.
Die heb ik dan ook netjes beantwoord.
Gekozen voor een ander apparaat, duurder per apparaat, goedkoper per kwh.
En anders had de hw accu gewoon geleverd mogen worden maar door de extra vertraging net dat extra duwtje gekregen om voor iets anders te kiezen.
Moeilijker hoeft het ook niet, ik denk dat ze zelf ook niet echt gelukkig zijn met de situatie.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De Duravolt plug and play.Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Waar heb je voor gekozen als ik vragen mag?
Loopt ook een topic over.
Zouden in medio december kunnen leveren.
5,19 kwh en 2500 watt up/downstream voor 1890 eurie.
Geen idee of het wat is maar dat gaan we zien.
Zou mooi zijn als die december ook daadwerkelijk geleverd wordt.
Ik heb dan dit jaar volledig in grafieken met de huidige setup met panelen, wp, wpb all electric zeg maar zonder wijzigingen.
En dan volgend jaar als er niks stuk gaat een heel jaar met die accu erbij.
Ik was eerst nog redelijk standvastig met dat de hw accu mooi aansluit op alle andere hw zaken maar dat heb ik nu dus los gelaten.
Ik hang er wel een hw meter bij tussen zodat ik het weer mooi in één app heb.
Dankjewel voor je reactie. Ik ga het topic ook eens volgen / lezen.Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
De Duravolt plug and play.
Loopt ook een topic over.
Zouden in medio december kunnen leveren.
5,19 kwh en 2500 watt up/downstream voor 1890 eurie.
Geen idee of het wat is maar dat gaan we zien.
Zou mooi zijn als die december ook daadwerkelijk geleverd wordt.
Ik heb dan dit jaar volledig in grafieken met de huidige setup met panelen, wp, wpb all electric zeg maar zonder wijzigingen.
En dan volgend jaar als er niks stuk gaat een heel jaar met die accu erbij.
Ik was eerst nog redelijk standvastig met dat de hw accu mooi aansluit op alle andere hw zaken maar dat heb ik nu dus los gelaten.
Ik hang er wel een hw meter bij tussen zodat ik het weer mooi in één app heb.
Jup, ik kijk daar ook maar eens naar, bedankt voor de tip, @Ronald.42Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:03:
[...]
Dankjewel voor je reactie. Ik ga het topic ook eens volgen / lezen.
Ook is de garantie veel beter geregeld dan bij Homewizard.
Eigenlijk dezelfde selling points, easy aansluiting maar met meer features zoals handelen en meer capaciteit als je dit naar ratio in kwh per euro vertaald.
Lijkt mij een mooi moment voor Homewizard om de prijs nu omlaag te doen en toch andere garantievoorwaarden te geven.
Anders voorspel ik veel retouren na leveringen, om zo toch een restitutie van aankoopbedrag incl aanbetaling te ontvangen. Annuleren voor levering: fluiten naar je centen. Annuleren na leveringen valt onder het aankoopbedrag en krijg je dus terug.
https://www.ematic-zonnep...is-Batterij-Plug-and-Play
[ Voor 55% gewijzigd door Henkoes op 24-10-2024 23:09 ]
Eerst maar eens zien of die wel kunnen leveren en hoe het apparaat in de praktijk bevalt.Henkoes schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:53:
Duravolt lijkt inderdaad meer voor minder euro te geven.
Ook is de garantie veel beter geregeld dan bij Homewizard.
Eigenlijk dezelfde selling points, easy aansluiting maar met meer features zoals handelen! Voor minder euro.
Inderdaad.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:00:
[...]
Eerst maar eens zien of die wel kunnen leveren en hoe het apparaat in de praktijk bevalt.
Wat ik jammer vind is dat als andere partijen fors goedkoper kunnen leveren met vergelijkbare features, waarom HW dan zo duur in de markt moet zijn.
Heeft HW dan echt veel betere kwaliteit? Waarom is de garantie dan minder goed dan anderen?
Zelf kies ik voor de meest euro besparende oplossing. Ik vind het dan bijzonder zuur dat HW zich nu al uit de markt laat prijzen tov andere partijen die praktisch gezien hetzelfde (of meer) bieden.
Een reactie vanuit HW om toch op eur/kwh vlak een echte concurrent te zijn is dan wat ik toch wel verwacht. Of een annulering optie met restitutie op voorhand mogelijk maken om onnodige productie en retour (mileu belasting) te voorkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 24-10-2024 23:16 ]
Ik laat mijn HomeWizard batterijen gewoon komen als hobby projectje.
Kijken of ik de te hoge spanning er iets mee kan afvlakken 2x 800 watt als test in de paardenstal.
In de toekomst zal het wel zo,n systeem worden.
https://m.youtube.com/wat...gUOc29sYXJib3VtYXJrdCA%3D
Uiteraard moet ik dan meer panelen plaatsen.
:strip_exif()/f/image/FKsZPveDAVmSYQsmp40U1C9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 12 panelen doen niet zoveel meer.
Uiteraard eerst maar zien of dat ding inderdaad de 16e van december wordt uitgeleverd.hoevenpe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:00:
[...]
Eerst maar eens zien of die wel kunnen leveren en hoe het apparaat in de praktijk bevalt.
En wat betreft de praktijk ervaringen.. Dan moet dat ding eerst ergens staan anders komen die ervaringen er ook niet.
Maar dat is met de HW accu niet anders natuurlijk die hebben al bewezen dat de levering wat uitloopt en ook daar is niks uit de praktijk bekend.
Althans niet uit eerste hand van pietje en keesje die hier hun ervaringen delen..
Precies. Van beide zijn er geen ervaringen. Beide beginnen dus aan een nul meting / test. Ik ga me er toch ook in die eens verdiepen. Ik zit in de November batch dus kan sws al kostenloos annuleren. Ik las ook gister snel iets over laden van de Duravolt via net. Dat is een stapje verder zijn dan HW.Ronald.42 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:58:
[...]
Uiteraard eerst maar zien of dat ding inderdaad de 16e van december wordt uitgeleverd.
En wat betreft de praktijk ervaringen.. Dan moet dat ding eerst ergens staan anders komen die ervaringen er ook niet.
Maar dat is met de HW accu niet anders natuurlijk die hebben al bewezen dat de levering wat uitloopt en ook daar is niks uit de praktijk bekend.
Althans niet uit eerste hand van pietje en keesje die hier hun ervaringen delen..
HW zie ik ook als hobbyproject voor een eventuele opstap naar....... maar...... de markt is open dus er komen betere deals wellicht aan 😜
Ik zit in de maart batch. Als Duravolt echt wat is dan ga ik bij aankoop ook gelijk retour afspraken maken met HW.Devke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
Precies. Van beide zijn er geen ervaringen. Beide beginnen dus aan een nul meting / test. Ik ga me er toch ook in die eens verdiepen. Ik zit in de November batch dus kan sws al kostenloos annuleren. Ik las ook gister snel iets over laden van de Duravolt via net. Dat is een stapje verder zijn dan HW.
HW zie ik ook als hobbyproject voor een eventuele opstap naar....... maar...... de markt is open dus er komen betere deals wellicht aan 😜
Wellicht dat we het kunnen afwikkelen zonder dat ze daadwerkelijk iets opsturen en dat ik toch de aanbetaling terugkrijg.
Nu worden mensen gegijzeld door de aanbetaling. Geef die gewoon terug HW
Als er een veel betere optie komt en je wil onder deze uit is die aanbetaling je leergeld om de volgende keer het rustig af te wachten ipv gelijk bestellen 👍🏻Henkoes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:51:
[...]
Gegijzeld door een paar tientjes 🫣
Kijk de spelregels waren op voorhand duidelijk. 50 euro aanbetalen. Houdt HW zich niet aan de leverdatum dan krijg je ze terug. Mocht Durvavolt je beter schikken dan kun je de 50 euro verlies nemen of wachten op de 1e resultaten. Als je uit de wachtrij stap weet je zeker dat je de plank mis slaat. Ga je voor Duravolt met die 50 euro verlies op je HW batterij dan nog is de prijs per kWh beter dan HW. Specs moet ik nog goed lezen.Henkoes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:51:
[...]
Ik zit in de maart batch. Als Duravolt echt wat is dan ga ik bij aankoop ook gelijk retour afspraken maken met HW.
Wellicht dat we het kunnen afwikkelen zonder dat ze daadwerkelijk iets opsturen en dat ik toch de aanbetaling terugkrijg.
Niet annuleren. Na levering retour doen. Dan zou de aanbetaling gewoon terug moeten komen.Devke schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:56:
[...]
Kijk de spelregels waren op voorhand duidelijk. 50 euro aanbetalen. Houdt HW zich niet aan de leverdatum dan krijg je ze terug. Mocht Durvavolt je beter schikken dan kun je de 50 euro verlies nemen of wachten op de 1e resultaten. Als je uit de wachtrij stap weet je zeker dat je de plank mis slaat. Ga je voor Duravolt met die 50 euro verlies op je HW batterij dan nog is de prijs per kWh beter dan HW. Specs moet ik nog goed lezen.
Maar ik wacht Duravolt idd af.
Wel verwacht ik een markt concurrerende response van HW.
Minus de kosten voor het terugsturen van een 24 kg wegende batterij? Dat zal niet goedkoop zijn gok ik.Henkoes schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:58:
Niet annuleren. Na levering retour doen. Dan zou de aanbetaling gewoon terug moeten komen.
Dit topic is gesloten.
![]()