Devke schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:15:
[...]
Edit : Zie net dat er een paar pogingen gedaan zijn.... zie mijn bijdrage dan maar als toegift. 😜
Het gaat om dynamische contracten als basis. Laat variabel/vast helemaal los in dit verhaal.
Bij dynamisch veranderd de prijs per uur. Stel de prijs is om 8 uur 30 ct/kWh. Dan betaal je 30 ct als je afneemt van het net maar ook krijg je 30 ct per kWh als je teruglevert in dat zelfde uur.
Om 9 uur is de prijs bv 28 ct/kWh. Dan geldt ook weer bovenstaande uitleg. Dit principe gaat 24 x 7 door.
Stel om 13 uur is het tarief 12 ct/kWh.
Stel om 17 uur is het tarief 25 ct/kWh
Nu komt het. Dynamische tarieven zijn normaliter hoger in de ochtend en in avond. Denk in de avond bijvoorbeeld aan het elektrisch koken, vaatwassers die aan gaan, auto's die laden. Etc. De lagere tarieven zijn vaak de middag. Minder verbruik. Zon overschot etc. Met een dynamisch contract wil je uitgesteld laden dan zien bijvoorbeeld in de zomer maanden. Waarom?
Je kunt je eigen zonnestroom nog duur verkopen aan het net in de ochtend en avond omdat de tarieven daar hoger zijn. Zie tarief 8 uur, 9 uur en 17 uur in dit voorbeeld. Als de batterij al direct de zonnestroom oppakt bij het dag worden dan kun je zelf de stroom niet verkopen aan het net. Gaat de batterij in. Wanneer kan het wel? Als de batterij vol is. Dat duurt een paar uurtjes. Stel rond 13 uur is hij klaar. Zonoverschot moet dan het net op. Je batterij zit immers vol. Wat levert de zonnestroom dan per kWh uur op? 12 ct ipv 30, 28 en 25 ct die ik hierboven noemde. Door laaduitstelverkoop je je zonneopwek dus op een duurder moment en vangt je eigen stroom op als je er bijna niks meer voor had gekregen. Dit speelt bij vast/variabel niet!
De andere situatie is ook wat @
HomeWizard_NL mooi omschreef. De wintermaanden. Dan is er weinig opwek. Als je dan de batterij zou willen gebruiken met dynamische tarieven dan zal je inderdaad wel naar de spread moeten kijken. Dat verhaal is al diverse x en gepasseerd hier.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Heb mn best gedaan 😜. Vragen staat vrij.
Moet me 1 ding van het hart.... die is even algemeen richting het topic. Drammen doen we niet. Volgens mij geven mensen wensen aan. Het is aan HW wat ze ermee doen. Volgens mij zitten we hier om elkaar te helpen en zijn steken onder water helemaal geen positieve bijdrage aan het doel van topics.
Je zegt steeds dat het niet om handel gaat. En vervolgens vraag je om de optie om te kunnen inkopen wanneer de prijs laag is, en eventueel verkopen wanneer de prijs hoog is. Hoe is dat geen handel?
We hebben het nog steeds over die ongeveer 1/3e van de dagen dat de batterij niet (volledig) vol komt toch?
En vragen om een optie is geen drammen, inderdaad. 2x vragen ook niet. Maar er komt voor mij wel een moment, wanneer iemand keer op keer op keer dezelfde discussie start (uit verveling of problemen hebben met wachten misschien?) dat het voor mij overgaat in drammen.
Hetzelfde wat mij betreft vwb het pushen van dynamisch contract. Prima discussie, maar wanneer die zo'n dwingend karakter krijgt dat mensen die anders denken of andere prioriteiten/belangen hebben als dom of niet begrijpend worden neergezet dan vind ik dat een kwalijke zaak. De dooddoener van, je mag denken wat je wil, maar als je niet denkt wat ik denk ben je dom, vind ik persoonlijk behoorlijk kwalijk.
En moet ik het nog hebben over opmerkingen in de richting van, als jullie blij verwachten te zijn met deze batterij zie je het verkeerd en wel hierom, en als je na gebruik ervan er nog steeds tevreden over bent is dat kopers-vooroordeel, nu al, het ding is nog niet eens geleverd, dan vind ik dat ook een kwalijke zaak.
Negeren is altijd een optie uiteraard, en ik denk er hard over om dit hele topic uit te sluiten voor mezelf vanwege deze telkens terugkerende (wat mij betreft onfrisse) discussies. Wat ik jammer vind omdat ik hier ben voor deze batterij en ik uitkijk naar ervaringen etc.
Als laatste, er wordt hier van alles geroepen op basis van simulaties. Leuk, maar het blijven simulaties. Een computerprgramma welke een resultaat geeft op basis van de data die je er in stopt.
Een van de eerste dingen die je leert bij wat dan ook over computers is garbage in, garbage out. Een simulatie die loopt over 3 weken in oktober zegt niets over het functioneren van een batterij in het algemeen. Een simulatie met bijna willekeurig (of zeer specifiek persoonlijke) input zegt niets over wat het gebruik van een batterij kost, behalve voor die ene specifieke situatie waar de input voor gekozen is. Maar sommige mensen in dit topic brengen de uitkomsten van hun simulaties alsof het bewijs is van hun stelling, alsof het iets zegt in het algemeen over het functioneren van of de kosten van gebruik voor die batterij. Dat kan zo zijn, maar hoeft niet zo te zijn.
Kritisch kijken naar zaken is helemaal goed lijkt me, maar probeer te accepteren dat andere mensen andere omstandigheden, situaties, prioriteiten, belangen etc kunnen hebben. Dat anders denken niet dom of onwetend hoeft te zijn. En hou je conclusies bij jezelf, bij jouw situatie.
Twijfels, prima, maar hou het bij je eigen situatie en verklaar niet het produkt, waar sommige mensen met plezier naar uitkijken, tot slecht omdat het mogelijk niet optimaal is voor je eigen situatie.
Dit is wat mij betreft mijn laatste reactie hier tot de batterijen zijn uitgeleverd en gebruikt. Er zit een knop op de tv zullen we maar zeggen.