Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is toch alleen in externe apps als HA (etc)?

In de HomeWizard windows app zie ik daar niks van terug. En ook uit de documentatie haal ik dat verder niet.
Maar goed, voor de batterij is dus alleen die import/export bereikbaarheid noodzakelijk, en die is dus gewoon sowieso altijd lokaal beschikbaar, ongeacht of er verder een connectie met het internet of met de HW servers is. Alleen een verbinding met de router is wel noodzakelijk natuurlijk :)

My bad, ik dacht dat een app die ik gebruikte van HW was, terwijl dat door iemand anders gemaakt was.

[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-10-2024 11:38 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bravo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Heb je de API van de meters ingeschakeld? Dan kun je ook die pagina lokaal benaderen en de meetgegevens zien.
https://api-documentation...ocs/endpoints/api-v1-data
Wat me opvalt aan deze documentatie is dat er nog niets over de batterij in staat. Er is gemeld dat deze wel API info heeft zij het alleen in read-only.

Je zou verwachten met een uitrol die nu slechts enkele weken ver is er gegevens bekend worden.

Daarnaast nog iets anders. Er staat in dat firmware updates automatisch worden uitgerold maar niet voor alle apparaten tegelijk. Ik vraag me hoe hoe dat gaat werken als je meerdere batterijen hebt. De situatie kan ontstaan dat ze niet allemaal dezelfde versie hebben en wat heeft dat voor invloed of de aansturing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank444
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-07 13:21
Alles werkt weer, maar aangezien ik toch eens wilde weten hoe en waar heb ik het lokaal netwerk laten aanstaan en heb ik de internetkabel uit de router getrokken. Na 1 minuut hield al het HW het voor gezien. Wat ik hier wil aanstippen is dat als HW ooit stopt met ondersteuning of in faling gaat dat waarschijnlijk niets meer gaat werken - ook de HW batterijen niet. Nu volgende maand worden de eerste batterijen geleverd misschien eens een test doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vermoed dat de API van de batterij eigenlijk nagenoeg gelijk is aan die van de socket en de 1-fase kWh meter. Die zijn nu ook al gelijk aan elkaar.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:32

Bravo

Second Best

ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:19:
Dat is toch alleen in externe apps als HA (etc)?

In de HomeWizard windows app zie ik daar niks van terug. En ook uit de documentatie haal ik dat verder niet.
Maar goed, voor de batterij is dus alleen die import/export bereikbaarheid noodzakelijk, en die is dus gewoon sowieso altijd lokaal beschikbaar, ongeacht of er verder een connectie met het internet of met de HW servers is. Alleen een verbinding met de router is wel noodzakelijk natuurlijk :)
Ik weet niet wat de Windows App is, bedoel je daarmee de website hwenergy.app waar je inlogt op de cloudserver van HomeWizard?
Frank444 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:24:
Alles werkt weer, maar aangezien ik toch eens wilde weten hoe en waar heb ik het lokaal netwerk laten aanstaan en heb ik de internetkabel uit de router getrokken. Na 1 minuut hield al het HW het voor gezien. Wat ik hier wil aanstippen is dat als HW ooit stopt met ondersteuning of in faling gaat dat waarschijnlijk niets meer gaat werken - ook de HW batterijen niet. Nu volgende maand worden de eerste batterijen geleverd misschien eens een test doen.
De API punten blijven gewoon werken als het internet uitvalt, waardoor HomeAssistant de data netjes kan uitlezen.
De Energy app op je telefoon of de Energy Display lezen je cloud van HomeWizard uit voor de gegevens en werken dus niet lokaal. Als je geen internet hebt, dan vallen die twee inderdaad uit.
ArthurMorgan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

LOL ik zou zweren dat het van HW zelf was, maar blijkbaar heb ik hem hier weg: P1 Toolkit (slimme meter informatie)

My bad :)
Mooi voorbeeld van het gebruik van de API ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Bravo op 11-10-2024 11:37 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Bravo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Ik weet niet wat de Windows App is, bedoel je daarmee de website hwenergy.app waar je inlogt op de cloudserver van HomeWizard?
LOL ik zou zweren dat het van HW zelf was, maar blijkbaar heb ik hem hier weg: P1 Toolkit (slimme meter informatie)

My bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:37
Frank444 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:24:
Hoe heb je dat dan getest? Dat ze in de app niet meer werken klopt wel… Als je de API gebruikt met bijvoorbeeld Homey of HA dan blijft het wel gewoon werken. Behalve het display dan… die kan niet lokaal werken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank444
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-07 13:21
Getest met de app, die niet werkte (wat ik wel verwachtte) maar ik dacht dat de display wel zonder internet zou werken(lokaal) en dat ging niet, zo toch wat bijgeleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:16
Taro schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb inmiddels alles goed draaien en zal nog even vanaf stap 1 alles delen:

Installeer battery_sim via HACS -> Integraties
Installeer Energy Flow Card Plus via HACS -> Frontend (Let op: Niet de Power variant, maar Energy!)
Installeer Energy Period Selector Plus via HACS -> Frontend
Voeg battery_sim toe bij Apparaten en Diensten -> integraties
Home Assistant Herstarten
Voeg de eerste Battery toe, bijv. HomeWizard, 1x:
[Afbeelding]
Ik hanteer een Round Trip Efficiency van 0.85. HomeWizard hanteert zelf 0.70-0.90 op hun website. Afgaande op wat ik bijv. bij Sessy's langs zie komen is 0.8-0.85 realistisch.

Of 2x (Let op: Ik hanteer 2x800 Watt, 3x800, 4x800 bij zowel laden als ontladen, ervan uitgaande dat je alles netjes aansluit en dit unlocked):
[Afbeelding]

Voor 3x en 4x lijkt me duidelijk wat je invult.
Add daarna een energy import meter bij iedere Battery, in mijn geval is dat de Grid import meter van mijn MyEnergi Zappi laadpaal die via CT-klemmen alle fases per stuk meet + het totaal. (Krijg overigens nog een ESPHome P1-meter binnen vandaag en de HomeWizard P1-meter is ook onderweg, maar dit voldoet vooralsnog prima).
Voeg daarna het juiste tarief aan de import toe, in mijn geval Zonneplan Current electricity tariff (Via de Zonneplan One integratie).
Add daarna een energy export meter, in mijn geval de Zappi export + wederom Zonneplan voor het tarief.

De accu's zijn nu goed aangemaakt en ingesteld.

Maak een dashboard aan en kies daar voor een nieuwe kaart: Energy Period Selector Plus, deze zorgt ervoor dat de Energy Flow Chart Plus met een datum te bedienen is en geen foutmelding geeft. Deze heb ik onderin het dashboard weggemoffeld:
[Afbeelding]

Voeg daarna de Energy Flow Chart Plus toe. Ga naar de YAML/code en gebruik dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
type: custom:energy-flow-card-plus
entities:
  battery:
    entity:
      consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_out
      production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_battery_energy_in
    state_of_charge: sensor.battery_sim_hw_1_stuk
    state_of_charge_unit: kWh
    state_of_charge_decimals: 2
  grid:
    entity:
      consumption: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEIMPORTNAAM_import_today
      production: sensor.battery_sim_hw_1_stuk_simulated_sensor_DEJUISTEEXPORTNAAM_export_today
  solar:
    entity: sensor.DEJUISTEZONNEPANELENSENSOR
    display_zero_state: true
  home: {}
clickable_entities: true
display_zero_lines: false
use_new_flow_rate_model: true
energy_date_selection: true
wh_decimals: 1
kwh_decimals: 2
min_flow_rate: 1
max_flow_rate: 6
max_expected_energy: 2000
min_expected_energy: 10
wh_kwh_threshold: 1000
title: HomeWizard - 1x

Waarbij "hw_1_stuk" de naam van de juiste Battery moet zijn.

Daarna kan je evt. nog andere entiteiten toevoegen, het herhalen voor andere aantallen of merken/types en dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Op de eerste dag lijkt het vaak niet te kloppen en gaan de flowende bolletjes heel hard, dat zal de volgende ochtend doorgaans wel kloppen. De visualisatie denkt immers dat je de totale dagopbrengst ineens hebt toegevoegd, dat moet dus even settelen.

In mijn geval resetten de import, export en zonnepanelen meters iedere nacht, daar kan het geheel zo te zien ook prima mee omgaan.

Succes d:)b
@Taro , zojuist begonnen met deze uitleg. Het is mijn eerste HA toevoeging en lijkt redelijk te lukken.
Ik heb als import en export meter de P1 meter gekozen. Als deze al in HA bekend is, is dit dan voldoende?

Ook vraagt hij om tarieven, moet ik die vullen en om welke tarieven gaat dit?

De batterij heb ik zelf ook hw 1 stuk genoemd, dus in die code hoef ik verder niks te veranderen volgens mij, toch zit er weinig beweging in nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doJAqhPL3xtk35rUL9SRa-hKUlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAH81IMHsQmwn8iEaLfhQwPM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirk0s schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

@Taro , zojuist begonnen met deze uitleg. Het is mijn eerste HA toevoeging en lijkt redelijk te lukken.
Ik heb als import en export meter de P1 meter gekozen. Als deze al in HA bekend is, is dit dan voldoende?
Waarschijnlijk wel.
Ook vraagt hij om tarieven, moet ik die vullen en om welke tarieven gaat dit?
Afname- en teruglevertarief. Ik gebruik hier de Zonneplan integratie voor, maar als je een vast contract hebt gewoon je tarieven invullen.
De batterij heb ik zelf ook hw 1 stuk genoemd, dus in die code hoef ik verder niks te veranderen volgens mij, toch zit er weinig beweging in nu.

[Afbeelding]
Werkt vaak pas de volgende ochtend, midden op de dag installeren kan de integratie niet goed mee omgaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Taro schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Afname- en teruglevertarief. Ik gebruik hier de Zonneplan integratie voor, maar als je een vast contract hebt gewoon je tarieven invullen.

[...]
Volgens mij betaal ik een vast tarief van 9,32 voor teruglevering, hoe moet ik dat hier dan verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirk0s schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Volgens mij betaal ik een vast tarief van 9,32 voor teruglevering, hoe moet ik dat hier dan verwerken?
Dat is een mooie complexe :) Krijg je ook nog iets per kWh terug? Want dan zou ik dat bedrag er gewoon aan het eind handmatig op in minder brengen, of je moet het gaan uitsmeren over een X aantal kWh's.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Taro schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Dat is een mooie complexe :) Krijg je ook nog iets per kWh terug? Want dan zou ik dat bedrag er gewoon aan het eind handmatig op in minder brengen, of je moet het gaan uitsmeren over een X aantal kWh's.
Ik krijg 0,05 per KwH terug.
Ook zie ik bij entiteiten dat de P1 export meter de status "Niet beschikbaar" is. Benieuwd of dit morgen wel gaat werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirk0s schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Ik krijg 0,05 per KwH terug.
Ook zie ik bij entiteiten dat de P1 export meter de status "Niet beschikbaar" is. Benieuwd of dit morgen wel gaat werken ;)
Ik zou eens terug kijken naar wat je afgelopen maanden hebt teruggeleverd. Kost het je geen geld? Boete hoger per kWh dan je opbrengst? Zal van aan hoeveelheid teruglevering liggen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Devke schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

Ik zou eens terug kijken naar wat je afgelopen maanden hebt teruggeleverd. Kost het je geen geld? Boete hoger per kWh dan je opbrengst? Zal van aan hoeveelheid teruglevering liggen.
Teruglevering afgelopen maanden:
Juni: 511
Juli: 632
Augustus: 591
September: 375

Nieuwe 3 jarige contract is 5 september ingegaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Dirk0s op 11-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-09 17:04
Ik ben toch ergens benieuwd naar.
Afgelopen paar weken al verschilde keren gehad dat de app van homewizard niet goed werkt ivm een server probleem.

Nu zou de thuisbaterij gaan werken aan de hand van de p1 dongle. Dus deze 2 gaan van de cloud/server met elkaar communiceren.

Maar wat als de server niet goed werk/eruit licht. Dan werkt de thuis batterij dus ook niet/niet goed.

Iemand hier al over na gedacht? Navraag gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
Hieperdepiep schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:58:
Ik ben toch ergens benieuwd naar.
Afgelopen paar weken al verschilde keren gehad dat de app van homewizard niet goed werkt ivm een server probleem.

Nu zou de thuisbaterij gaan werken aan de hand van de p1 dongle. Dus deze 2 gaan van de cloud/server met elkaar communiceren.

Maar wat als de server niet goed werk/eruit licht. Dan werkt de thuis batterij dus ook niet/niet goed.

Iemand hier al over na gedacht? Navraag gedaan?
Ja, paar berichten hierboven staat dezelfde vraag 😉 De accu en P1 meter communicatie verloopt niet via de server maar rechtstreeks over je lokale netwerk thuis. Geen probleem dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirk0s schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Teruglevering afgelopen maanden:
Juni: 511
Juli: 632
Augustus: 591
September: 375

Nieuwe 3 jarige contract is 5 september ingegaan.
Ik pak even de hoogste maand. 632 kWh. Per kWh krijg je 5 ct. De boete is deze maand € 9,32 volgens jouw opgave. €9,32 / 632 = 1.5 ct boete. Netto houd je in de hoogste maand per kWh dus 3.5 ct over.

Pak ik even September dan zit je op een boete van 2.5 ct. Dan houd je dus 2.5 ct per kWh over. Je moet dus gaan oppassen in mijn ogen dat terugleveren je geen geld gaat kosten de komende maanden.

Ik zit bij Vattenfall. Variabel contract. Ik betaal altijd 26.5 ct per kWh. Er zit een boete op van 10 ct / kWh. Er blijft continue 16.5 ct netto over per kWh.

Bij welke leverancier zit je? Ik denk dat je jezelf enorm tekort doet. Wat betaal je als ik vragen mag voor de afname van 1 kWh?

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 12-10-2024 08:26 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Devke schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

Ik pak even de hoogste maand. 632 kWh. Per kWh krijg je 5 ct. De boete is deze maand € 9,32 volgens jouw opgave. €9,32 / 632 = 1.5 ct boete. Netto houd je in de hoogste maand per kWh dus 3.5 ct over.

Pak ik even September dan zit je op een boete van 2.5 ct. Dan houd je dus 2.5 ct per kWh over. Je moet dus gaan oppassen in mijn ogen dat terugleveren je geen geld gaat kosten de komende maanden.

Ik zit bij Vattenfall. Variabel contract. Ik betaal altijd 26.5 ct per kWh. Er zit een boete op van 10 ct / kWh. Er blijft continue 16.5 ct netto over per kWh.

Bij welke leverancier zit je? Ik denk dat je jezelf enorm tekort doet. Wat betaal je als ik vragen mag voor de afname van 1 kWh?
Ik zit bij Greenchoice, is een 3 jarig contract wat op Tweakers erg werd geprezen voor zonnepanelen bezitters.

Mijn prijzen voor stroom:
Leveringstarief (normaal)
€ 0,30786
Leveringstarief (dal)
€ 0,31996

@Taro , de Accu in HA blijft nog steeds blanco, heeft het meer tijd nodig of heb ik toch ergens een fout zitten?
Ik heb de code volledig gekopieerd. Omdat ik mijn accu hw 1 stuk en hw 2 stuk heb genoemd heb ik dus bij de 2e accu alleen de 1 vervangen voor een 2. Dat zou voldoende moeten zijn toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Dirk0s op 12-10-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dirk0s schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Ik zit bij Greenchoice, is een 3 jarig contract wat op Tweakers erg werd geprezen voor zonnepanelen bezitters.

€ 0,30786
Leveringstarief (dal)
€ 0,31996

@Taro , de Accu in HA blijft nog steeds blanco, heeft het meer tijd nodig of heb ik toch ergens een fout zitten?
Ik heb de code volledig gekopieerd. Omdat ik mijn accu hw 1 stuk en hw 2 stuk heb genoemd heb ik dus bij de 2e accu alleen de 1 vervangen voor een 2. Dat zou voldoende moeten zijn toch?
Ik zie even geen voordeel bij dit contract tov mijne. Je leveringstarief ligt 4 a 5 ct hoger per kWh dan hier en je netto opbrengst voor teruglevering in de hoogste terug levermaand 3.5 ct per kWh.

Hier dus altijd 26.5 ct levering en teruglevering altijd inclusief de boete 16.5 ct. Heb je de goede wel gepakt? Ik snap dit advies namelijk echt niet.

Mbt je simulatie. Lever je al terug op de p1 meter? Zal je mijn plaatje even sturen hoe die er nu uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdE5_iDBNK0VgUrKQqReMNpVwmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzVXIeyESFcsI5PF14xkuroQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 12-10-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Devke schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Ik zie even geen voordeel bij dit contract tov mijne. Je leveringstarief ligt 4 a 5 ct hoger per kWh dan hier en je netto opbrengst voor teruglevering in de hoogste terug levermaand 3.5 ct per kWh.

Hier dus altijd 26.5 ct levering en teruglevering altijd inclusief de boete 16.5 ct. Heb je de goede wel gepakt? Ik snap dit advies namelijk echt niet.
Ja, 3 jaar inc zonnepanelen met "lage" boete was zeldzaam. ik denk dat vele hier dit contract hebben genomen. is ongeveer in juni/juli geweest denk ik.
Kwam veelvuldig voorbij in het aanbiedingen topic voor energieleveranciers.

Slechte keuze dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-09 21:24
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 12-10-2024 11:04 ]

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snip

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 12-10-2024 11:06 . Reden: Originele reactie weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:14
Dirk0s schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

€ 0,30786
Leveringstarief (dal)
€ 0,31996

Je hebt HA na het aanmaken van de batterijen en het energie dashboard opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
offtopic

[ Voor 122% gewijzigd door We Are Borg op 18-10-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Sonero schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Enigzins off-topic maar het kan m.i. geen kwaad met een schuin oog naar de concullega's te kijken.
Nog zo'n setje hier bijvoorbeeld. Max 1200 W input via PV, 1000 W input via het lichtnet en 1000 W converter output.
Heeft open API en kost 2300 euro voor 6 kWh. En de komende jaren komen er ongetwijfeld nog vele varianten bij.

Wat voor HW wellicht interessanter is, is het aanbieden van koppelbare "kale" accumodules zoals in bovenstaand voorbeeld. Dat kan de prijs voor een uitgebreider systeem drukken.
Thanx, dat ziet er ook aardig uit en wat vlotter leverbaar. Heb al meer dan 10 jaar zonnepanelen op het dak. Op zich geen gek idee om eventueel een paar aan het balkon te hangen (en ik heb 2 balkons). Echter zijn die wel op het westen (met klein stukje van pakweg 1 tot 1,5m op zuiden dus in de middag dan de meeste profijt.

[ Voor 3% gewijzigd door DikkieDick op 13-10-2024 09:05 ]

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sonero schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Enigzins off-topic maar het kan m.i. geen kwaad met een schuin oog naar de concullega's te kijken.
Nog zo'n setje hier bijvoorbeeld. Max 1200 W input via PV, 1000 W input via het lichtnet en 1000 W converter output.
Heeft open API en kost 2300 euro voor 6 kWh. En de komende jaren komen er ongetwijfeld nog vele varianten bij.

Wat voor HW wellicht interessanter is, is het aanbieden van koppelbare "kale" accumodules zoals in bovenstaand voorbeeld. Dat kan de prijs voor een uitgebreider systeem drukken.
Blijkbaar kan deze dus ook tot 1.000W via het WCD laden, wat bv een anker blijkbaar niet kan.
zie hier de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpcRVxiDLs49slq2GAmMnH_cEHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X26W6LHEY4Mw3UzxKXGixmt5.png?f=fotoalbum_large
De accu units zijn wel best groot, en je hebt dus al minimaal 2 extra nodig om dan net 3 kWh te bereiken, en met deze 2 extra batterijmodules kom je ook op circa 1.400 euro uit, mits je een adres in Duitsland hebt waar deze naar toe gestuurd kunnen worden (want alleen dan heb je geen BTW, anders kun je daar ook nog 19% BTW over.).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShMHwYbuYarSz4o88b4WfZe1sCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KbeNPitP5LR3IFtk4g1oAE9A.png?f=user_large
Batterij type is overgens ook LiFePO4, dus wel behoorlijk veilig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
MacD007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Blijkbaar kan deze dus ook tot 1.000W via het WCD laden, wat bv een anker blijkbaar niet kan.
zie hier de specs:
[Afbeelding]
De accu units zijn wel best groot, en je hebt dus al minimaal 2 extra nodig om dan net 3 kWh te bereiken, en met deze 2 extra batterijmodules kom je ook op circa 1.400 euro uit, mits je een adres in Duitsland hebt waar deze naar toe gestuurd kunnen worden (want alleen dan heb je geen BTW, anders kun je daar ook nog 19% BTW over.).
[Afbeelding]
Batterij type is overgens ook LiFePO4, dus wel behoorlijk veilig.
Klein detail: dit apparaat heeft een ook nog een PV ingang van 1 kW…
Wellicht een idee eens bij een Duitse bouwmarkt binnen te stappen. Ik vermoed dat ze geen 1400 euro laten liggen en dus niet moeilijk doen over BTW.

Terug naar HW: ook al is het natuurlijk allemaal ‘Made in China’, toch zou ik vanwege de service - goede ervaringen mee - een set van 5.4 kWh eerder bij HW aanschaffen. Ook al is de 6 kWh set uit dit voorbeeld iets goedkoper.

Ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen…

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Zojuist een leuke verrassing.

Ik heb een "oude" slimme DSMR4 meter met GPRS. Ik dacht laat ik er eens een telefoontje naar Stedin aan wagen om te vragen of deze vervangen kan worden door een nieuwe slimme meter ivm de aanschaf van een thuisbatterij.

De verrassing was dat dit zonder enig probleem ging en kostenloos over drie weken gedaan wordt.

Dus als er nog meer mensen zijn met een DSMR4, probeer eens een telefoontje naar je netwerkbeheerder met de vraag of je een andere kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pms1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 20:57
hanev001 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:06:
Zojuist een leuke verrassing.

Ik heb een "oude" slimme DSMR4 meter met GPRS. Ik dacht laat ik er eens een telefoontje naar Stedin aan wagen om te vragen of deze vervangen kan worden door een nieuwe slimme meter ivm de aanschaf van een thuisbatterij.

De verrassing was dat dit zonder enig probleem ging en kostenloos over drie weken gedaan wordt.

Dus als er nog meer mensen zijn met een DSMR4, probeer eens een telefoontje naar je netwerkbeheerder met de vraag of je een andere kunt krijgen.
Wij hebben die GPRS versie ook. Is nu 14 jaar en vorig jaar heb ik gevraagd bij Liander of omwisselen kon.
Dat kon toen nog niet want ze werden pas vanaf 2026 vervangen. Ook was onze gasmeter te oud om op de nieuwe slimme meter aan te kunnen sluiten. (onze gasmeter geeft maar 1x per uur de stand door) Die moest dus ook vervangen worden. Misschien nog maar eens vragen: Jouw argument van Thuisaccu zou wel eens kunnen helpen!

Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
Hier had ik Liander gevraagd om mijn 25A hoofdzekering op te waarderen naar 35A. De man die de zekering kwam verwisselen constateerde dat mijn hoofdaansluiting niet (meer) in orde was, en 'extern gesaneerd' moest worden (grotendeels weggesmolten teerslurf).

Paar maanden later dus een nieuwe kabel vanuit de straat, 40A automaat (i.p.v. 35A smeltzekering), én een nieuwe meter (DSMR v5 i.p.v. v4), alleen was het een tweedehandsje (standen waren ruim >0), die niet leek te communieren met de buitenwereld. De P1-poort gaf wel output over elektriciteit, maar de gasstanden ontbraken, en geen enkele stand kwam meer bij mijn energieleverancier terecht. Vervolgens is de standaardprocedure van Liander dat ze eerst twee maanden 'remote' het probleem proberen te analyseren/oplossen, en dat ze daarna pas met een nieuwe meter komen.

Na weer een aantal maanden (van geen inzicht in gasverbruik tijdens de winter) kreeg ik dus alsnog een hagelnieuwe elektriciteitsmeter, én ook een nieuwe gasmeter, die nu elke 5 minuten updatet i.p.v. ieder uur.

Moralen van dit verhaal:
  • Als je nog een 25A smeltzekering hebt voor je hoofdaansluiting kan je die gratis laten upgraden naar 35A, en met een beetje 'mazzel' wordt er daarna nog veel meer vernieuwd
  • Als het niet in een keer goed gaat, schiet het bij Liander allemaal niet echt op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reintd
  • Laatst online: 22-07 19:47
Heb 2 stuks besteld en hoop dat ik ze in maart kan ontvangen.
Wat mij vooral opvalt is dat het gros helemaal los gaat over de terugverdientijd van de accu.
Dit doen we toch ook niet als we een auto of televisie kopen?
Toevallig vorige week een tv gekocht, geen moment gedacht aan de TVT...... ja toevallig is het verbruik wat minder dan de gemiddelde tv uit het segment.
Het product komt op mij over als iets waarover nagedacht is, op een makkelijke manier te implementeren is en over het jaar gezien nog redelijk wat kw's niet teruggeleverd worden aan de leverancier maar voor eigen gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Een tv koop je om tv te kijken. Je vernieuwt hem omdat hij groter is, betere kwaliteit heeft of omdat de oude kapot is of zo. Hij heeft dus een doel.

Een batterij heeft geen doel die je leven aangenamer maakt. Hij slaat energie op die je anders gewoon uit het net haalt. Dus of je doet het om geld te besparen of omdat je onafhankelijker van het net wilt zijn.

Een vergelijking met een gebruiksvoorwerp is gewoon appels met peren vergelijken.

/edit: meer dan 10 jaar geleden heb ik wel een keer een TV vervangen puur vanwege het stroomverbruik. We hadden een oude LCD met een verbruik van meer dan 300 Watt en die we kochten had 90 Watt verbruik. Toen hebben we berekend in hoeveel uur we hem terug zouden verdienen. Maar sindsdien zijn alle TVs die ik koop zo duur en zo zuinig dat het geen rol speelt. Maar voor een koelkast, ja daar bereken ik het nog steeds. En Auto's selecteer ik ook mede op het verbruik.
Maar TvT is echt voor zaken die energie opwekken of besparen en die geen ander doel hebben. (dat is een beetje de grap met isolatie in je huis. Daar heb ik het aspect comfortverhoging weer heel erg mee laten wegen. Onze ramen en kozijnen verdienen we nooit terug. Maar er zijn nu geen koudebruggen meer waardoor het binnenklimaat veel aangenamer is. Maar voor veel mensen is het klimaat in huis prima en is dus de enige reden om het te doen besparen. En dat doen ze alleen als je ooit je geld terug krijgt tov de investering.)

[ Voor 53% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-10-2024 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reintd
  • Laatst online: 22-07 19:47
Als ik deze accu plaats waardoor ik geregeld eigen opgewekte energie op kan slaan, dit later weer kan gebruiken en mij daardoor een goed gevoel geeft, het net iets ontlast heeft het gewoon een doel.

Een televisie laat je ook niet staan omdat ie zich niet terugverdiend, welk verbruik dan ook.
Legio mensen hebben tegenwoordig gewoon geen tv dus de keuze is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-09 21:37
a2aan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:44:
Hier had ik Liander gevraagd om mijn 25A hoofdzekering op te waarderen naar 35A. De man die de zekering kwam verwisselen constateerde dat mijn hoofdaansluiting niet (meer) in orde was, en 'extern gesaneerd' moest worden (grotendeels weggesmolten teerslurf).

Paar maanden later dus een nieuwe kabel vanuit de straat, 40A automaat (i.p.v. 35A smeltzekering), én een nieuwe meter (DSMR v5 i.p.v. v4), alleen was het een tweedehandsje (standen waren ruim >0), die niet leek te communieren met de buitenwereld. De P1-poort gaf wel output over elektriciteit, maar de gasstanden ontbraken, en geen enkele stand kwam meer bij mijn energieleverancier terecht. Vervolgens is de standaardprocedure van Liander dat ze eerst twee maanden 'remote' het probleem proberen te analyseren/oplossen, en dat ze daarna pas met een nieuwe meter komen.

Na weer een aantal maanden (van geen inzicht in gasverbruik tijdens de winter) kreeg ik dus alsnog een hagelnieuwe elektriciteitsmeter, én ook een nieuwe gasmeter, die nu elke 5 minuten updatet i.p.v. ieder uur.

Moralen van dit verhaal:
  • Als je nog een 25A smeltzekering hebt voor je hoofdaansluiting kan je die gratis laten upgraden naar 35A, en met een beetje 'mazzel' wordt er daarna nog veel meer vernieuwd
  • Als het niet in een keer goed gaat, schiet het bij Liander allemaal niet echt op
Van 1 fase 25A naar 1 fase 35A?
(bij 3 fase vergroting van 25A -> 35A ga je schrikken* van vastrecht!)

*=daar kun je al snel een paar HW batterijen voor kopen (toch nog on topic _/-\o_ )

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dat is dus wat ik zeg met "of omdat je onafhankelijker van het net wilt zijn".

Net als voor jou is dat ook mijn reden. Maar dat maakt het nog geen product dat enig doel heeft los van dat gevoel 'goed bezig te zijn'. (Of het moet dus geld besparen zijn).

Het doel van een TV is niet om ergens op te bezuinigen, het doel van een TV is om je te ontspannen. Het maakt je leven direct aangenamer (als je van TV kijken houdt.) Een auto heeft als doel je comfortabel van plek a naar b te brengen. Zonder deze producten is dat lastiger. Het doel van een TV en auto is gewoon iets wat je geld waard vindt. (of niet, dan schaf je het niet aan.)

Zonnepanelen en batterijen etc zijn er om je of een goed gevoel te geven of om geld te besparen of een combinatie. Verder doe je er niks mee, en maken ze je leven ook niet makkelijker of fijner. (afgezien weer van dat gevoel dat je iets goeds doet voor het klimaat.)

Terugverdienen gaat gewoon alleen maar op voor dergelijke producten die je leven niet veranderen. Niet voor producten die je gebruikt om je leven makkelijker of leuker te maken. Die kosten geld en verdien je nooit terug, en dat is ook de hele bedoeling niet van die aanschaf.

Nogmaals ik koop deze batterij ook omdat ik het een mooi ding vind om mijn eigen energie meer te gebruiken. Terwijl ik geen terugleververgoeding betaal (en dus gewoon verlies lijdt door het efficientieverlies) en als de saldering toch weer niet wordt afgeschaft ook nooit ga terugverdienen. En toch ben ik blij ermee, juist vanwege dat 'goede gevoel'. Ik ben superblij met wat HomeWizard aanbiedt. Maar het is geen TV of auto en de vergelijking daarmee is gewoon bijzonder vanwege hoe en waarvoor je het gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
Als de salderingsregeling er niet af gaat betekent dat dat ze niet in staat zijn de wet aan te passen. Als ze de wet niet kunnen aanpassen wordt er ook niks gedaan aan de terugleverboete.

Dus reken er maar op dat je hoe dan ook beter af bent als je je eigen opwek zelf inzet. Of dat "beter af zijn" kostendekkend zal zijn voor de HW batterij? Ik heb geen glazen bol.

Overigens worden mijn batterijen geleverd "in november". Geen idee of dat 1 of 30 november is, of dat ze uitlopen. Maar met een beetje geluk over 2 weken in huis.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonero
ArthurMorgan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:06:

Terugverdienen gaat gewoon alleen maar op voor dergelijke producten die je leven niet veranderen. Niet voor producten die je gebruikt om je leven makkelijker of leuker te maken. Die kosten geld en verdien je nooit terug, en dat is ook de hele bedoeling niet van die aanschaf.
In andere woorden; als je rijk(er) wil worden moet je productiemiddelen kopen.

Een ondernemer koopt een machine, bouwt daar televisies van en maakt daar winst mee. De consument koopt entertainment en na een technische levensduur van 5 jaar (?) moet er een nieuwe televisie, telefoon, bankstel etc komen.

Een zonnepaneel is een productiemiddel, het produceert energie. Een batterij doet (na opladen) hetzelfde maar met uitstel en met verliezen. Er is niets mis om met een economisch oog naar deze twee producten te kijken: welke winst kan ik hier als consument mee maken?
Niets? Dan gaan de centjes in wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Sonero schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:57:
Een zonnepaneel is een productiemiddel, het produceert energie. Een batterij doet (na opladen) hetzelfde maar met uitstel en met verliezen. Er is niets mis om met een economisch oog naar deze twee producten te kijken: welke winst kan ik hier als consument mee maken?
Niets? Dan gaan de centjes in wat anders.
Het idee van ondernemen is toch dat je voorziet in een behoefte, en dat beter, sneller, bijzonderder en/of goedkoper kan dan je concurrentie? Bij een consumentenproduct als een HW-batterij is daar toch helemaal geen sprake van? En het is toch bij voorbaat kansloos om te (willen) concurreren met échte ondernemers die een enorm (schaal)voordeel hebben bij het inzetten van accu's?

Met zonnepanelen ligt het net iets anders, omdat die nogal veel ruimte nodig hebben, waardoor huiseigenaren wel enig concurrentievoordeel hebben. Maar dan kom je bij het andere aspect van ondernemen: beloond worden voor het nemen van risico. En nu blijkt dat de meeste consumenten helemaal niet in de gaten (en ook niet de bereidheid) hadden om risico te lopen. Want o wee als niet zij, maar de energiereuzen geld gaan verdienen met het produceren van elektriciteit!

Aan het begin van dit topic werd er gesproken over terugverdientijden van enkele jaren (mede door de info van HW zelf); ik hoop dat iedereen zich intussen realiseert dat de kans groot is dat dat gaat tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:42:
Als de salderingsregeling er niet af gaat betekent dat dat ze niet in staat zijn de wet aan te passen. Als ze de wet niet kunnen aanpassen wordt er ook niks gedaan aan de terugleverboete.

Dus reken er maar op dat je hoe dan ook beter af bent als je je eigen opwek zelf inzet. Of dat "beter af zijn" kostendekkend zal zijn voor de HW batterij? Ik heb geen glazen bol.

Overigens worden mijn batterijen geleverd "in november". Geen idee of dat 1 of 30 november is, of dat ze uitlopen. Maar met een beetje geluk over 2 weken in huis.
is dat zo ? vergeet niet dat de wijziging van de salderingsregeling (cq het afschaffen daarvan) via een wijziging van de nieuwe energiewet gaat gebeuren ( en die ligt op dit moment al bij de eerste kamer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reFoJfeoSLlocsKJwFz2IrFQ7UA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/py3uyija0pNWItEuiE7ZFSul.png?f=user_large
bron: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36378_energiewet

we staan dus redelijk kort voor de plenaire behandeling en besluit.

terwijl het nieuwe voorstel om direct te stoppen met saldering in 2027 nog volop in de tweede kamer loopt:
https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen
de huidige regering heeft wel een meerderheid in de tweede kamer ( onduidelijk is echter hier de rol van NSC)

De huidige salderingregeling is in haar huidige vorm geregeld via artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998. Dat artikel is als artikel 2.31 overgenomen in de Energiewet en ligt ook in die vorm ter goedkeuring bij de eerste kamer.
Er ligt dus een kans dat de huidige nieuwe energiewet (met de nu nog bestaande oude salderingsregeling) door de eerste kamer word bekrachtigd en dus rechtsgeldig wordt.

Een stopzetting van de salderingsregeling zal dan dus weer een wijziging van de energiewet tot gevolg hebben. Hierbij is sterk de vraag of binnen de eerste kamer hier wel een meerderheid voor te vinden is.

Vanuit meerdere bronnen is dat maar zeer de vraag.

Dus om weer terug on-topic te komen (sorry voor de kleine uitstap, die echter in dit geval wel belangrijk is om het vervolg te kunnen begrijpen) is de vraag of je een HW baaterij zou kunnen terug kunnen verdienen mn afhankelijk is hoe de bal gaat rollen.

1) de saldering wordt per 2027 stop gezet (wat de huidige regering graag wil); ja, want dan kun je waarschijnlijk door de batterij een (klein) deel van je teruglevering zelf in de donkere uurtjes zelf gebruiken en daarmee TLK deels vermeiden. De vraag is of de TLK gaan verdwijnen na stoppen van de saldering ?
Zeer waarschijnlijk gaat dat dus niet gebeuren mede omdat juist door de politiek daar geen verbod op komt. De poging daarvoor zijn door de huidige tweede kamer namelijk afgewezen ? (heel vreemd).

2) de salderingstop wordt in de eerste kamer afgewezen en derhalve blijft (voorlopig) de bestaande salderingsregeling gewoon in stand, deze is tenslotte ook in de nieuwe energiewet zo opgenomen.
Dan is het afhankelijk over de hoogte van de TLK versus energiekosten of je enig verdiensten met een batterij kunt maken, dit is dan ook afhankelijk hoeveel cq of je overschot aan teruglevering hebt, van energie wat naar de batterij gaat heb je dus minder bij je saldering.

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

is dat zo ? vergeet niet dat de wijziging van de salderingsregeling (cq het afschaffen daarvan) via een wijziging van de nieuwe energiewet gaat gebeuren ( en die ligt op dit moment al bij de eerste kamer).
[Afbeelding]
bron: https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36378_energiewet

we staan dus redelijk kort voor de plenaire behandeling en besluit.

terwijl het nieuwe voorstel om direct te stoppen met saldering in 2027 nog volop in de tweede kamer loopt:
https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen
de huidige regering heeft wel een meerderheid in de tweede kamer ( onduidelijk is echter hier de rol van NSC)

De huidige salderingregeling is in haar huidige vorm geregeld via artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998. Dat artikel is als artikel 2.31 overgenomen in de Energiewet en ligt ook in die vorm ter goedkeuring bij de eerste kamer.
Er ligt dus een kans dat de huidige nieuwe energiewet (met de nu nog bestaande oude salderingsregeling) door de eerste kamer word bekrachtigd en dus rechtsgeldig wordt.

Een stopzetting van de salderingsregeling zal dan dus weer een wijziging van de energiewet tot gevolg hebben. Hierbij is sterk de vraag of binnen de eerste kamer hier wel een meerderheid voor te vinden is.

Vanuit meerdere bronnen is dat maar zeer de vraag.
Ik was laatst ook al in verwarring gebracht dat de energiewet in de 1e kamer werd behandeld, terwijl ze in de 2e kamer nog bezig waren met een deel van de wet.

Ik moet concluderen dat ze de wet "in stukjes" behandelen en naar de 1e kamer sturen. Er zal een stuk zijn om de salderingsregeling te stoppen, en een ander stuk de terugleverkosten. Wat ze uiteindelijk voor elkaar krijgen zien we wel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Ik was laatst ook al in verwarring gebracht dat de energiewet in de 1e kamer werd behandeld, terwijl ze in de 2e kamer nog bezig waren met een deel van de wet.

Ik moet concluderen dat ze de wet "in stukjes" behandelen en naar de 1e kamer sturen. Er zal een stuk zijn om de salderingsregeling te stoppen, en een ander stuk de terugleverkosten. Wat ze uiteindelijk voor elkaar krijgen zien we wel.
Im de huidige energiewet die in de eerste kamer ligt is de huidige saldering gewoon volledig opgenomen, ze moeten dus als ze dat willen stoppen weer met een reparatiewet dat gaan aanpassen, en als dat dus niet door de eerste kamer komt en de energiewet is al gepasserd dan betekend dit gewoon dat de huidige salderingsregeling in stand word gehouden.
Ik ben het met je eens dat men er een zootje van maakt, echter ik verwacht gezien van het belang van de energiewet dat men daar niet op gaat wachten. Tevens zou je dan het problem kunnen ontstaan dat de hele energiewet er niet door gaat komen, en dat reisico wil men denk ik niet gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Im de huidige energiewet die in de eerste kamer ligt is de huidige saldering gewoon volledig opgenomen, ze moeten dus als ze dat willen stoppen weer met een reparatiewet dat gaan aanpassen, en als dat dus niet door de eerste kamer komt en de energiewet is al gepasserd dan betekend dit gewoon dat de huidige salderingsregeling in stand word gehouden.
Ik ben het met je eens dat men er een zootje van maakt, echter ik verwacht gezien van het belang van de energiewet dat men daar niet op gaat wachten. Tevens zou je dan het problem kunnen ontstaan dat de hele energiewet er niet door gaat komen, en dat reisico wil men denk ik niet gaan nemen.
Wat ze als eerste hebben gedaan is de gaswet en de stroomwet samenvoegen. Dat is inmiddels gedaan. De volgende stap wordt het afschalen van de salderingsregeling en in de wet opnemen dat dingen als terugleverkosten niet meer zijn toegestaan.

We lezen vanzelf wanneer men zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Wat ze als eerste hebben gedaan is de gaswet en de stroomwet samenvoegen. Dat is inmiddels gedaan. De volgende stap wordt het afschalen van de salderingsregeling en in de wet opnemen dat dingen als terugleverkosten niet meer zijn toegestaan.

We lezen vanzelf wanneer men zover is.
De nieuwe energiewet is er nog niet door, deze ligt nog in de eerste kamer, pas als hun deze geaccordeerd hebben gaat deze in werking. zie mijn eerdere post hierover.

het tweede deel ligt nog in de tweede kamer, de bedoeling is dat dit nog dit jaar ook naar de eerste kamer gaat, maar dan is waarschijnlijk de energiewet er al door. Dus zoals je zelf ook zegt gaat het waarschijnlijk een twee traps raket worden.
je laatste opmerking, "terugleverkosten niet meer zijn toegestaan.", is overigens gesneuveld in de tweede kamer. ten minste tot nu toe. dus in de huidige vorm blijven deze gewoon bestaan (lobby werk van onze energieboeren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

De nieuwe energiewet is er nog niet door, deze ligt nog in de eerste kamer, pas als hun deze geaccordeerd hebben gaat deze in werking. zie mijn eerdere post hierover.

het tweede deel ligt nog in de tweede kamer, de bedoeling is dat dit nog dit jaar ook naar de eerste kamer gaat, maar dan is waarschijnlijk de energiewet er al door. Dus zoals je zelf ook zegt gaat het waarschijnlijk een twee traps raket worden.
Ik ben blij dat ik niet in de politiek zit :) .
je laatste opmerking, "terugleverkosten niet meer zijn toegestaan.", is overigens gesneuveld in de tweede kamer. ten minste tot nu toe. dus in de huidige vorm blijven deze gewoon bestaan (lobby werk van onze energieboeren)
Dat maakt de business case voor een thuisbatterij in ieder geval weer wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:17
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:31:
[...]
(lobby werk van onze energieboeren)
als ze iedereen naar dynamische tarieven willen jagen: job well done d:)b

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sonero
Toby-Wan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

als ze iedereen naar dynamische tarieven willen jagen: job well done d:)b
De energieboeren duwen, jij volgt.

Ga je isoleren en minder gas verbruiken dan denk je: "Oei, die vaste lasten worden wel heel hoog".
Dus ga je van het gas af en ga je over op volledig elektrisch met die dynamische tarieven.

Als iedereen straks van het gas af is, wat denk je dat er met die elektriciteitstarieven gebeurt?

"Oei, laat ik toch maar de gasaansluiting behouden". Kan, maar omdat er zo weinig gasgebruikers overblijven komen de onderhoudskosten van dat net bij steeds minder gebruikers terecht. Gevolg: je vaste kosten gaan nog verder omhoog.

Gelukkig is daar je lokale gemeente, provincie, etc die je de overstap naar een warmtenet door de strot drukken. Want gas is vies bah en "we willen toch allemaal vergroenen?". Om de schijn van een monopolie te vermijden komt het beheer in handen van een stel zéér capabele ambtenaren, "zo blijven uw belangen beschermd". De prijzen van die warmte blijven uiteraard wel gekoppeld aan de gasprijs "want dat hebben we zo afgesproken" maar niemand weet meer precies waarom...

Zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sonero schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

De energieboeren duwen, jij volgt.

Ga je isoleren en minder gas verbruiken dan denk je: "Oei, die vaste lasten worden wel heel hoog".
Dus ga je van het gas af en ga je over op volledig elektrisch met die dynamische tarieven.

Als iedereen straks van het gas af is, wat denk je dat er met die elektriciteitstarieven gebeurt?

"Oei, laat ik toch maar de gasaansluiting behouden". Kan, maar omdat er zo weinig gasgebruikers overblijven komen de onderhoudskosten van dat net bij steeds minder gebruikers terecht. Gevolg: je vaste kosten gaan nog verder omhoog.

Gelukkig is daar je lokale gemeente, provincie, etc die je de overstap naar een warmtenet door de strot drukken. Want gas is vies bah en "we willen toch allemaal vergroenen?". Om de schijn van een monopolie te vermijden komt het beheer in handen van een stel zéér capabele ambtenaren, "zo blijven uw belangen beschermd". De prijzen van die warmte blijven uiteraard wel gekoppeld aan de gasprijs "want dat hebben we zo afgesproken" maar niemand weet meer precies waarom...

Zoiets?
Je verhaal klopt en is tergelijkertijd volkomen fout. Je verwijt het probleem namelijk aan de verkeerde instantie. Het zijn niet de energie leveranciers die met hogere vaste kosten komen, al hoewel ze niet volkomen vrij uitgaan, het is de overheid die dat doet.

Als het net door minder mensen gebruikt wordt zullen inderdaad de kosten van een aansluiting gaan stijgen maar netwerkbedrijven zijn overheids bedrijven.

Als er steeds minder gas gebruikt wordt dan zullen ook de inkomsten van de energiebelasting die daar over geheven worden afnemen met als gevolg dat de EB op de stroom uiteindelijk omhoog zal gaan om dat de schatkist wel dezefde inkomsten wil behalen.

En over warmtenetten kan ik kort zijn, dat is het domste idee wat ooit bedacht is. Alleen in het uitzondelijke geval dat er met echte rest/afval wamte gewerkt wordt welke niets kost is de aanleg van zo'n net rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Je verhaal klopt en is tergelijkertijd volkomen fout. Je verwijt het probleem namelijk aan de verkeerde instantie. Het zijn niet de energie leveranciers die met hogere vaste kosten komen, al hoewel ze niet volkomen vrij uitgaan, het is de overheid die dat doet.

Als het net door minder mensen gebruikt wordt zullen inderdaad de kosten van een aansluiting gaan stijgen maar netwerkbedrijven zijn overheids bedrijven.

Als er steeds minder gas gebruikt wordt dan zullen ook de inkomsten van de energiebelasting die daar over geheven worden afnemen met als gevolg dat de EB op de stroom uiteindelijk omhoog zal gaan om dat de schatkist wel dezefde inkomsten wil behalen.

En over warmtenetten kan ik kort zijn, dat is het domste idee wat ooit bedacht is. Alleen in het uitzondelijke geval dat er met echte rest/afval wamte gewerkt wordt welke niets kost is de aanleg van zo'n net rendabel.
Ik zit op het warmtenet. Er is geen alternatief. Vattenfall heeft de alleen rechten. Heel vervelend. Even overstappen naar een goedkopere aanbieder kan niet. Huis verwarmen kan evt anders. Voor de rest geen keus. Wees blij als je die wel hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ik zit op het warmtenet. Er is geen alternatief. Vattenfall heeft de alleen rechten. Heel vervelend. Even overstappen naar een goedkopere aanbieder kan niet. Huis verwarmen kan evt anders. Voor de rest geen keus. Wees blij als je die wel hebt.
Je kan toch overgaan naar full-electric? Dat zou ik doen als ze bij mij met een warmtenet aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikthuis2 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Je kan toch overgaan naar full-electric? Dat zou ik doen als ze bij mij met een warmtenet aankomen.
Huis verwarmen kan. Warmwater voorziening zal dan ook anders moeten. Dat gaat nu ook via dat zelfde warmtenet. Wat je zegt e.a. kan wellicht toch anders. Zal dr eens over nadenken. Moet je wel zeker weten dat je hier wilt blijven wonen haha.

We hebben voor een airco gekeken die zowel kan verwarmen als koelen. Splitunit. Die kon hier maar op 1 plek. Vonden we niet de mooiste plek en tis de vraag in hoeverre buren daar ook last van hebben (gebrom, resonantie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Boiler voor warm water

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruimte is hier een issue. Dak ligt al vol panelen. Dus een boiler zal via electra moeten verwarmen dan. Die zijn er wel vlgs mij. Kosten? Geen idee.

Heb er wel eens aangedacht om de panelen te vervangen. Nu verwarmen we met een haardje. Die verbruikt al snel een 1800 watt per uur. Nu prima huis op warm te houden (beneden). Zo sladeren wij de kWh's weg zodat Stadsverwarming uit kan blijven (nog).

Maar goed we dwalen wel erg ver af van de batterij van HW. Dank alle voor jullie feedback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Iemand toevallig al ergens meer info opgeduikelt over de novemberbatch?

Het is nu half oktober en ik begin toch wel erg hongerig naar info te worden over wanneer in november de uitlevering is :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JasperVerbeek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 16:26

JasperVerbeek

Assistent Accountant

Helaas net bericht van HW dat de levering van november vertraagd is tot januari/februari...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWdFb4ELEjUiZm1TOgIx6F22VM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b5FdzH4p3GQy9SCiiILVv8Ku.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JasperVerbeek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:41:
Helaas net bericht van HW dat de levering van november vertraagd is tot januari/februari...

[Afbeelding]
Hierook een bevestiging van uitstel. Teleurstellend. Ook naar Januari / Februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:12
Raar verhaal volgens mij is er eerder een overschot aan cellen dan een te kort..
chatgpt zegt:

<knip> ChatGPT is gewoon geen bron

[ Voor 171% gewijzigd door Septillion op 17-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind dit ook wel apart. Je kunt 2 dingen doen. Het maar voor lief nemen. Langer wachten. Voordeel is dat de betere maanden dan ook weer starten. Of als ik het goed heb begrepen eerder kun je nu je aanbetaling terughalen.

Ik denk als je een Sessy er neer wilt hangen dat hij sneller hangt dan januari. Maar goed. Stof tot nadenken 🤣

[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 17-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
Hier ook. Nou ja aan de andere kant is het rendement van zo'n accu in november en december niet heel hoog dus maakt het ook niet zo veel uit. Maar ja als je iets besteld hebt wil je het hebben ook

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:12
Mijn zorg is dat het eerder met kwaliteitsproblemen heeft te maken dan een te kort aan cellen.

Leest Homewizard hier mee? Want lijkt mij goed dat ze deze zorg wegnemen bij ons.

ChatBot:
We begrijpen je bezorgdheid, maar we kunnen je verzekeren dat de vertraging niet te maken heeft met kwaliteitsproblemen. De levertijd is lang vanwege verschillende factoren in het productieproces.
We werken hard aan de productie, kwaliteitschecks en verzending van de batterijen. We houden de situatie nauwlettend in de gaten en kijken continu naar mogelijkheden om de levertijd te verkorten, maar gaan er momenteel niet vanuit dat dit eerder zal gebeuren.
Als je een reservering hebt geplaatst, houden we je op de hoogte. Mocht de levering onverhoopt verder vertragen, dan kun je je reservering kosteloos annuleren en ontvang je je aanbetaling volledig terug.
Bronnen
HomeWizard Plug-in Battery - HomeWizard
De Plug-In Battery: alles wat je moet weten

[ Voor 68% gewijzigd door Riddler85 op 17-10-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:14
JasperVerbeek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:41:
Dit hebben ze veel langer moeten zien aankomen, twee weken vooraf is ongeloofwaardig want ze hadden al op de boot moeten staan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Dit hebben ze veel langer moeten zien aankomen, twee weken vooraf is ongeloofwaardig want ze hadden al op de boot moeten staan.
Dat denk ik ook. Hoewel levering November de 1e kan zijn maar ook de 30e bijvoorbeeld. Tja waar doe je goed aan dan als bedrijf?

Geduld dus of een eigen nieuw plan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Riddler85 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:49:
Mijn zorg is dat het eerder met kwaliteitsproblemen heeft te maken dan een te kort aan cellen.

Leest Homewizard hier mee? Want lijkt mij goed dat ze deze zorg wegnemen bij ons.

ChatBot:

[...]
HW leest mee hier idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Laatst online: 10-09 09:42
Zojuist bericht gehad van Homewizard over de levering in november.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq07FlfWUZSFw06kiAHHnQ_DZUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sQXAVGt7obzFW7jl9mcVfh6C.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik zie dat jullie het ook al hadden gezien. ☺️

[ Voor 6% gewijzigd door Richard28 op 17-10-2024 10:30 ]

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Richard28 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:28:
Zojuist bericht gehad van Homewizard over de levering in november.
[Afbeelding]
Is dit niet een beetje dubbel op?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34
Ik dacht dat de vraag naar batterijcellen juist wat was afgenomen afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Riddler85 @ApexAlpha Je kunt niet een wereldwijde trend 1 op 1 linken met dit specifieke product. Het kan best dat in totaal de vraag wat is afgenomen maar HW koopt 1 bepaalde cel in bij 1 bepaald bedrijf (neem ik aan). Misschien heeft dat bedrijf net wat vertraging. Of hebben ze voorrang gegeven aan een andere bestelling van een grotere klant. Weten wij veel. We kennen de details niet dus kunnen er weinig zinnigs over zeggen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34
Nee dat is waar maar vond het een vreemde uitspraak. Wellicht hadden ze hun opties niet goed vastgelegd.

In ieder geval gaaf om te zien hoe goedkoop een standaardbatterij als dit nu al is. Over paar jaar hebben net zo veel mensen er een als PV hoop je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:57:
In ieder geval gaaf om te zien hoe goedkoop een standaardbatterij als dit nu al is. Over paar jaar hebben net zo veel mensen er een als PV hoop je.
100%. Ik heb al zo vaak bijna een batterij besteld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hier nog geen mail. Ik denk dat die nog wel komt, maar ik blijf nog even hopen dat het slechts een deel van de batch is die niet doorgaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
ArthurMorgan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:30:
Hier nog geen mail. Ik denk dat die nog wel komt, maar ik blijf nog even hopen dat het slechts een deel van de batch is die niet doorgaat. ;)
🤞🏼 dan hebben we in ieder geval eindelijk plaatjes 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Als er vertraging is (ik heb mail nog niet ontvangen) dan mocht je toch annuleren en voorschotgeld terugkrijgen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:41:
Als er vertraging is (ik heb mail nog niet ontvangen) dan mocht je toch annuleren en voorschotgeld terugkrijgen?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
ArthurMorgan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:30:
ik heb in de eerste 15 minuten gereserveerd en ik heb ook de mail met uitstel naar januari ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:59
Ja hier hetzelfde direct besteld en ook deze mail. Moet eerlijk bekennen dat ik door het wachten , nul updates in de tussentijd en nu dit er helemaal niet meer zo enthousiast over ben als toen ik het gelanceerd zag.

Beetje sneu verhaal zo twee weken voor het zover is opeens een bericht als dit sturen.

Wel fijn dat je nu kan annuleren en je je geld terug krijgt (staat in de mail).
Daar was eerder over gezegd dat je dit dan kwijt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:41:
Yes dit staat onderin de mail

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Jaer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:
Beetje sneu verhaal zo twee weken voor het zover is opeens een bericht als dit sturen.
Over 6 weken is het nog steeds november dus "2 weken" is ook weer niet helemaal eerlijk toch.
Volgens mij is vanaf het begin gezegd dat vertraging altijd een geldige reden was om je geld terug te krijgen. Alleen als je uit jezelf zou zeggen "ik wil niet meer" dan ben je die aanbetaling kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jaer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:
Ja hier hetzelfde direct besteld en ook deze mail. Moet eerlijk bekennen dat ik door het wachten , nul updates in de tussentijd en nu dit er helemaal niet meer zo enthousiast over ben als toen ik het gelanceerd zag.

Ik heb ondertussen al mijn DIY thuisbatterij met volle tevredenheid draaien. ALs ik ook die mail krijg, ga ik mijn bestelling wel annuleren. Want voor minder dan de HW-prijs kan ik al 5 KW draaien (1200 euro). Maar dan zonder fancy doos...

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 17-10-2024 12:45 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
mddd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Over 6 weken is het nog steeds november dus "2 weken" is ook weer niet helemaal eerlijk toch.

[...]

Volgens mij is vanaf het begin gezegd dat vertraging altijd een geldige reden was om je geld terug te krijgen. Alleen als je uit jezelf zou zeggen "ik wil niet meer" dan ben je die aanbetaling kwijt.
Yes en prik even door de teleurstelling heen bij mijn bericht. Ik had echt sinds bestellen het idee wat leuk.
Dat zakte al wat af met andere batterij producten en het uitblijven van nieuws of updates.

Laten we ook eerlijk zijn: als reden wordt de grotere vraag naar batterijcellen genoemd van de afgelopen maanden. De bestelling duurt ook al een paar maanden. Net zoals jij 6 weken noemt t/m november is deze grotere vraag al langer aan de hand.
HomeWizard had dus prima eerder een bericht kunnen sturen met deze problemen en dat het mogelijk langer kan duren. Daar ben je het toch wel mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Iki vind het heel vervelend voor iedereen die hem in november verwacht heeft. Ik zelf sta voor levering in maart alhoewel je de vraag kan stellen of dat ook niet zal gaan schuiven. Als er een tekort aan materiaal is werkt dat waarschijnlijk ook door in de volgende produktie batch. (Ja ik weet dat HW zegt dat dit niet gebeurd)

Wat me echter vooral stoort is het totaal gebrek aan inhoudelijke informatie over de batterij van HW.
Er moeten toch test versies ergens zijn. Ze noemen op hun site zelf een paar mensen die hem hebben. Waarom daar niet wat ervarings data van zodat er een meer solide indruk is van wat je nu eigenlijk hebt besteld.
Ook is er nog geen letter API documentatie en die zou er toch moeten zijn als afgezien van het produktie probleem de levering op korte termijn had moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

hanev001 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:02:
. Ze noemen op hun site zelf een paar mensen die hem hebben. Waarom daar niet wat ervarings data van zodat er een meer solide indruk is van wat je nu eigenlijk hebt besteld.
ik weet niet meer hoe het was, maar die wat op ervarngen leek heten nu "Een aantal scenario’s". Ik krijg er nu wel de kriebels van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
Dit is niet helemaal wat er in de mail stond , heb nu maar gevraagd om hier wat beter naar te kijken aan hun kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_K6eyE1swQdbi0RnyDvNTbPHAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbPUw9Y5DTfnqCe91rExdC05.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jaer op 17-10-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Laatst online: 10-09 21:37
kmf schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

ik weet niet meer hoe het was, maar die wat op ervarngen leek heten nu "Een aantal scenario’s". Ik krijg er nu wel de kriebels van...
"Een aantal scenario's" stond er vanaf het begin al. Viel me enige maanden geleden al op, vandaar dat ik me dat nog goed kan herinneren.

De reden (vertraging / beschikbaarheid batterijcellen) is wat mij betreft eerder een gezocht excuus dan een werkelijke reden. Ik kan me niet voorstellen dat in de ontwikkeling (en validatie) van een nieuw product de batterij cellen het meest kritisch zijn.

Aan de nadere kant -> liever nu nog even wachten dan een half bakken product met bijbehorende ellende uitleveren.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jaer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:41:
Dit is niet helemaal wat er in de mail stond , heb nu maar gevraagd om hier wat beter naar te kijken aan hun kant.

[Afbeelding]
Beetje raar dit? Ze kunnen je gegevens met je checken en gewoon die 50 euro terug storten. Hoe moeilijk kan het zijn. Dit staat btw op hun site. Duidelijker kan niet. Direct in gang te zetten! Eerst leveren dan terugsturen en je 50 euro terug. Alleen de verzendkosten zijn wrs al hoger. 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQmCh0AiO-J40m1coA83UCBxYSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaCL0te0l3EY3p4qT0iWrqG4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 17-10-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Beetje raar dit? Ze kunnen je gegevens met je checken en gewoon die 50 euro terug storten. Hoe moeilijk kan het zijn. Dit staat btw op hun site. Duidelijker kan niet. Direct in gang te zetten!

[Afbeelding]
Dat staat ook in de betreffende email.
Wel jammer eigenlijk die vertraging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9km2Ob5JpT-my0s-RjZDaboMV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAwB8UPDPp3A2tz59lEIkuZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Dat staat ook in de betreffende email.
Wel jammer eigenlijk die vertraging.
[Afbeelding]
Dat dacht ik dus ook gelezen te hebben vandaar ook ff mijn screen voor de poster dat dit ook op hun website staat.

Vertraging doen we niks aan. Zet me wel aan tot toch even nadenken. Doorzetten of toch voor iets anders gaan. De tijd loopt door. Komen wellicht ook weer leuke (goedkopere) producten aan. Time will tell.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 17-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Dat dacht ik dus ook gelezen te hebben vandaar ook ff mijn screen voor de poster dat dit ook op hun website staat.

Vertraging doen we niks aan. Zet me wel aan tot toch even nadenken. Doorzetten of toch voor iets anders gaan. De tijd loopt door. Komen wellicht ook weer leuke (goedkopere) producten aan. Time will tell.
Ja dank daarvoor, ik had die mail ook ontvangen en dacht ik doorloop de stappen uit de mail.
Toen kreeg ik dus dat antwoord te zien en dacht ik dat gaat niet helemaal zoals het in de mail stond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Beetje raar dit? Ze kunnen je gegevens met je checken en gewoon die 50 euro terug storten. Hoe moeilijk kan het zijn. Dit staat btw op hun site. Duidelijker kan niet. Direct in gang te zetten! Eerst leveren dan terugsturen en je 50 euro terug. Alleen de verzendkosten zijn wrs al hoger. 🙈

[Afbeelding]
Ze hoefden de gegevens niet eens te checken, ik was gewoon ingelogd met mijn klant account.
Heb nu als laatste een bericht dat er contact opgenomen gaat worden via die mail.

Ga het wel zien, het ging om twee batterijen die gereserveerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik denk ook dat je even verder moet kijken. Ja het is teleurstellend dat een en ander is uitgesteld, maar het zijn de donkere maanden dus veel voordeel zou je toch al niet hebben. Met alleen een andere aanbod qua thuisbatterij ben je er nog niet. Er zit niet voor niets een verplichting bij om een HW P1 meter te hebben. Deze stuurt de boel aan. Ongetwijfeld zul je zoiets ook met een ander systeem moeten hebben.

We moeten natuurlijk ook nog afwachten hoe het systeem met HW gaat werken.
  • Hoe gaat het laden?
  • Wacht hij tot er de maximale 800 Watt is aan teruglevering en gaat hij dan laden.
  • Gaat dat in stapjes
  • Kun je dat instellen
  • Hoe gaat het als het zwaarbewolkt is en geen teruglevering
  • Zo kun je er nog wel een paar bedenken.
Het zou wel fijn zijn als ze al handleidingen en/of screenshots van menu's kunnen laten zien wat we kunnen verwachten. Misschien is de software nog niet af?? Genoeg vraagtekens nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Als je in de novemberbatch zat, heel graag nú aanbetaling terug wil hebben en zéker weet dat je voor januari/februari geen spijt gaat krijgen van je annulering, dan moet je zeker annuleren. Maar je kan natuurlijk ook gewoon afwachten, eventueel alsnog op een later moment annuleren, en dán je aanbetaling terugkrijgen.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat als je wordt uitgenodigd voor levering, en je niet betaalt, dat je automatisch je aanbetaling terugkrijgt. Is misschien wat veel gevraagd, maar zou ik wel sjiek vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik wacht lekker af. Op dit moment zou de batterij niet heel veel bijdragen. Januari/februari is voor mij ook prima...

Heb alternatieven voorbij zien komen, maar voor mij zijn die ook gewoon 'net niet'. Ik wil alsnog graag dit product.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Wel jammer, want ook al zit ik in de maartbatch, ik ben alsnog heel benieuwd naar de eerste praktijkervaringen, die nu die 2-3 maanden later pas gaan komen. En er zijn hier vast genoeg mensen die ook in de winter wel iets van teruglevering hebben, dus het hoeft na de levering niet lang te duren voor de eerste echte ervaringen (al was het maar het ontladen van de capaciteit tijdens de levering).

En ik heb ook nog een stille hoop dat ik door annuleringen nog wat naar voren kan schuiven in de wachtrij. En nu annuleren voor de mensen uit de novemberbatch gratis is geworden, wordt die kans misschien wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:01:
Ik denk ook dat je even verder moet kijken. Ja het is teleurstellend dat een en ander is uitgesteld, maar het zijn de donkere maanden dus veel voordeel zou je toch al niet hebben. Met alleen een andere aanbod qua thuisbatterij ben je er nog niet. Er zit niet voor niets een verplichting bij om een HW P1 meter te hebben. Deze stuurt de boel aan. Ongetwijfeld zul je zoiets ook met een ander systeem moeten hebben.

We moeten natuurlijk ook nog afwachten hoe het systeem met HW gaat werken.
  • Hoe gaat het laden?
  • Wacht hij tot er de maximale 800 Watt is aan teruglevering en gaat hij dan laden.
  • Gaat dat in stapjes
  • Kun je dat instellen
  • Hoe gaat het als het zwaarbewolkt is en geen teruglevering
  • Zo kun je er nog wel een paar bedenken.
Het zou wel fijn zijn als ze al handleidingen en/of screenshots van menu's kunnen laten zien wat we kunnen verwachten. Misschien is de software nog niet af?? Genoeg vraagtekens nog
Punt 2 zou volkomen onlogisch zijn omdat je dan nog veel teruglevering zou missen die wel in de batterij zou kunnen. Ik meen ook al eerder gelezen te hebben dat het laden en ontladen al op een laag nivo start.

Ik punt dat ik wel eens wil weten is hoe het verloopt als je meerdere batterijen hebt. Uit efficientie wil je niet meerdere batterijen op laag nivo hebben werken maar lijkt het beter met 1 te beginnen en als de load boven een grensnivo komt dan een 2de bij te schakelen. Maar dan moet je wel op een of andere manier kunnen aangeven wat de volgorde van de batterijen is waarbij ook de SOC nog wel een rol zou moeten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
hanev001 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Punt 2 zou volkomen onlogisch zijn omdat je dan nog veel teruglevering zou missen die wel in de batterij zou kunnen. Ik meen ook al eerder gelezen te hebben dat het laden en ontladen al op een laag nivo start.

Ik punt dat ik wel eens wil weten is hoe het verloopt als je meerdere batterijen hebt. Uit efficientie wil je niet meerdere batterijen op laag nivo hebben werken maar lijkt het beter met 1 te beginnen en als de load boven een grensnivo komt dan een 2de bij te schakelen. Maar dan moet je wel op een of andere manier kunnen aangeven wat de volgorde van de batterijen is waarbij ook de SOC nog wel een rol zou moeten spelen.
Mee eens maar zeker weten doen we nog niets. Als de werkelijke reden inderdaad de cellen zijn dan moeten ze nu toch meer over software en instellingen kunnen vertellen. Dat zou nu toch af moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
hanev001 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:20:
Hier heeft @HomeWizard_NL al eens wat over geschreven:
HomeWizard_NL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:11:
We maximaliseren voor de hoogste efficientie.
Voorbeeld
Bij 600w is dat een batterij. Bij 900 watt is dat 2 batterijen op 450W. Afhankelijk van wat op dat moment het meest efficient is. Hoe vol of leeg de cellen zijn en de temperatuur speelt ook mee.

Vermogen simpelweg verdelen is inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 08:56
https://tweakers.net/nieu...ewizard-is-vertraagd.html

Nu ook op tweakers

[ Voor 13% gewijzigd door GM15 op 17-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
hoevenpe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Is een normale gang van zaken.
Je zou inderdaad denken dat ze het al veel langer weten.

Als wij op het werk een nieuwe machine bestellen met een levertijd van 9 maanden. Is het ook vrij normaal dat de leverancier 2 weken voor de afgesproken datum belt dat het toch 2 maand langer gaat duren. Vaak wordt het dan het nog een paar keer verschoven. Heb het helaas al meerdere keren mee gemaakt bij meerdere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:59

vrotogel

leest vooral mee

Tja, ik twijfel. Had er 2 voor November besteld en was al tot de conclusie gekomen dat 2 teveel voor mijn huidige situatie is. Vraag me nu af of ik dit niet ga gebruiken om helemaal uitstel te nemen , zeker omdat de TLB misschien wel eens komt te vervallen. Daarna kan ik altijd nog zien, met panelen die dan inmiddels 12 jaar zijn of zo. Dus ik denk dat ik ze ga annuleren.

De twijfel is dat ik nog steeds een contract heb en dat deze duurt tot en met 1e kwartaal 2026. Als de TLB wegvalt (wie weet wat daar voor terug komt) en ik over zou stappen op dynamische tarieven deze batterij wel eens niet is wat ik nodig heb / terug ga verdienen. Dus ik denk dat ik liever even weer achteraan sluit om te kijken hoe dit product zich ontwikkelt. Genoeg tijd want tot begin 2026 geen TLB voor mij.

[ Voor 35% gewijzigd door vrotogel op 17-10-2024 19:24 ]

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Noem mij een doemdenker, maar op de één of andere manier bekruipt mij het idee dat het een strategisch besluit is los van tekorten of leveringsproblemen.

In de slechtste maanden een batterij presenteren die de meesten weinig op zal leveren, geeft negatieve geluiden. Grote kans op annulering latere batches. Dan beter in de seizoenen of dichterbij die seizoenen dat het wat betere functionaliteit kan laten zien ipv die deprimerende maanden. Dan liever zo vlak voorde batch van maart of misschien wel tegelijk geeft minder risico.

Bovenstaande is ook ter discussie te stellen, maar waarom anders zo kort voor de levering pas of er moeten andere technische problemen naar voren zijn gekomen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sarge78 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:14:
Noem mij een doemdenker, maar op de één of andere manier bekruipt mij het idee dat het een strategisch besluit is los van tekorten of leveringsproblemen.

In de slechtste maanden een batterij presenteren die de meesten weinig op zal leveren, geeft negatieve geluiden. Grote kans op annulering latere batches. Dan beter in de seizoenen of dichterbij die seizoenen dat het wat betere functionaliteit kan laten zien ipv die deprimerende maanden. Dan liever zo vlak voorde batch van maart of misschien wel tegelijk geeft minder risico.

Bovenstaande is ook ter discussie te stellen, maar waarom anders zo kort voor de levering pas of er moeten andere technische problemen naar voren zijn gekomen.
Roep het zelf ook al een tijdje. Wat voor reviews wil je geven in November. Opwek is dan stuk minder. Laat staan dec-jan. Wat jij zegt klinkt niet raar. Echter ook volgend jaar wordt het weer december enzo. Het geeft HW wel meer tijd om iets te bedenken daarvoor. Al is dat niet het doel van de batterij nu.

Pagina: 1 ... 34 ... 65 Laatste

Dit topic is gesloten.