Die hele communicatie van KPN is echt schandalig.
Ik heb een 2-jarig internet+tv-abonnement met nog ca 15 maanden resterende looptijd.
Op 9 mei krijg ik van KPN een e-mail: "Onze e-maildienst en voorwaarden worden aangepast". Onderaan de email staat dat, als je vanwege de wijziging wilt opzeggen, dat "op de gebruikelijke manier en zonder kosten" kan. Deze mail zullen meer mensen hebben gehad.
Kosteloos opzeggen is voor mij interessant, want de introkorting van mijn abonnement is net verlopen.
Let op de tekst. Je kunt opzeggen op de gebruikelijke manier. Wat die gebruikelijke manier is, wordt nergens toegelicht. Nergens staat dat je alleen telefonisch kunt opzeggen, en dat je daarbij per se moet aangeven dat het vanwege de voorwaarden is. Dat kan ook niet, want dat is niet de gebruikelijke wijze van opzeggen.
Voor mij persoonlijk is de overstapservice bijvoorbeeld de gebruikelijke manier om van provider te wisselen. De nieuwe provider regelt dan de opzegging met de oude provider. Ik stap al jaren op die manier over van provider.
Enfin, ga ik naar MijnKPN, zoals de e-mail adviseert, en probeer ik langs die weg op te zeggen via het
opzegformulier, dan staat er doodleuk dat ik een afkoopsom moet betalen.
Ik wil geen afkoopsom, dus ik ga niet opzeggen via dit formulier. Opzeggen per telefoon doe ik nooit, want dan heb ik geen bewijs van wat er is besproken.
Nou word ik vanavond gebeld door Ziggo met een overstapaanbod. Ben klant bij ze geweest en aangegeven dat ze mogen me bellen, dus ze mogen me bellen. 15 maanden 50% korting bij een 2-jarig abonnement. Dat is 3 maanden meer dan het gewone aanbod op hun website. Zij stellen alles via de overstapservice te regelen. Prima, doen. Mailtje ontvangen, alles nagelezen, akkoord gegeven. Ingangsdatum van het abonnement is volgende maand, maar opzegging bij KPN is vandaag verzonden, dus voor 10 juni. En dat was het enige criterium volgens de mail die KPN had verzonden.
Krijg ik per omgaande een bevestigingsmail van KPN. Met als subject "Afkoopsom bij overstappen binnen je contract".
Echt, WTF? Nou ben ik hier juridisch niet zo bang voor, en ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering, maar hoe verzin je het om zo tegenstrijdig met je klant te communiceren. Je mailt je klanten dat ze kosteloos kunnen opzeggen zonder daaraan aanvullende voorwaarden te verbinden. Op het moment dat je klanten dat doen sla je ze om de oren met een afkoopsom. Via je eigen kanaal, via de overstapservice, het maakt niet uit. Ik kan daar goed pissig om worden. Je bent de grootste provider van Nederland, hoe kun je dit zo slecht geregeld hebben. Sorry, moest even mijn rant kwijt.
Ik spoor veilig of ik spoor niet.