De draagkracht in Heerlen en Omstreken is gewoon financieel veel minder(in Heerlen kan je nu niet meer kopen vanwege opkoop bescherming, of dat kan wel maar dan moet je er 4 jaar zelf in gaan 'wonen' en dat betekent geen rendement).Rubbergrover1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Dat was een paar jaar geleden wat makkelijker/realistischer dan nu. Volgens mij zit je nu ook in plaatsen als Heerlen niet meer zo snel op 10%. En zit je bij woningen rond de 1½ ton vaak ver onder de 187 punten. Terwijl daar een paar jaar geleden volgens mij wel mogelijkheden waren.
Eerlijk gezegd zou ik in de huidige markt juist ook wel sterke twijfels krijgen als een woning met 187 punten voor rond de 1½ ton te koop zou worden aangeboden. Dan denk ik dat er iets bouwkundig grondig mis zal zijn of dat de huurder niet helemaal aan de wens voldoet.
Vaak niet zo zeer bouwkundig mis, maar enkele zaken gedateerd. Mijn ervaring leert dat enigszins gedateerd over het algemeen niet veel duurder is in onderhoud en dat functioneel zijn het belangrijkste is.
Veel van die huizen staan er al meer dan 100 jaar en volgens jou stort heel Zuid-Limburg met die logica morgen in, wat volgens mij niet het geval is.
Ik denk dat het met name meespeelt dat de regio minder geliefd is en veel mensen toch wel veel waarde hechten aan nieuwe badkamer, nieuwe keuken, etc. Terwijl een basis functionele keuken ook prima voldoet met frontjes die niet hypermodern zijn voor de verhuur.
Ook is de draagkracht veel minder, heb nog een klus woning maar ook te weinig tijd, volgens mij ben ik relatief weinig in de straat maar verdien ik met mijn randstad salaris in de straat wel 3 keer het gemiddelde salaris van de straat.
Zolang het netjes is om in te wonen hoeft het voor mij niet nieuw te zijn, plus er gaat nog wel eens iets kapot en dan kan je het beter niet net vervangen hebben.