namliam_eht schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:16:
[...]
Als we dit als uitgangspunt nemen, dan 60% financieren a 5%
Dan leen je 290.000 euro ad 5% en betaal je alleen al aan rente 14.500 euro per jaar = 1.208,33 per maand.
Met een huur van 1.444 ben je dan alleen aan rente al 1.208 euro kwijt
Daarnaast ben je al gauw 100 euro aan VVE of onderhoudskosten kwijt... hou je zeg maar 150 euro per maand over om belasting, verzekering e.d. van te doen.
Dit is natuurlijk niet alles, de "magie" zit natuurlijk in de stijging van de woning waarde, elk jaar 2% er bij is 10.000 euro "verdient" i.i.g. op papier... Zolang je met de kosten niet negatief gaat verdient je op 10 jaar 100.000 euro op een investering (eigen geld) van 193.000 euro is 50% in 10 jaar = 5% per jaar
Elk jaar 10% er bij is 50.000 per jaar verdienen, in 10 jaar 500.000 euro = 125% rendement op eigen geld of 12,5% per jaar.
De crux zit hier op de hefboom die je met een hypotheek kan krijgen tegen 1 euro investering kan je 3 euro lenen... In dit geval 190k investering en 290k lening 2 op 3, maar goed....
Probeer maar eens als je 19.000 euro hebt, voor 29.000 euro (extra) te lenen om aandelen Amazon te kopen voor 48.000 euro.. gaat een stuk lastiger dan die hypotheek.
Zelfs zonder hefboom vind ik het m.i. niet echt interessant je hebt meer dan genoeg kosten. En als we met de papieren winst rekent die 'stijging woningwaarde' heet, moet je ook weer kijken wat de WOZ doet en de daaraan gerelateerde belastingen.
Qua onderhoudsreservering vind ik trouwens 1% altijd wel een mooie. Pak je die op onze voorbeeld woning met gemiddelde prijs van 483.000 en stellen we dat de WOZ 400.000 is. Of laten we daar 350.000 van maken. Dan zit je op 3500 reservering per jaar -> zeg ~ 290 per maand. Zal je heus niet elk jaar gebruiken, maar daarom is het ook een reservering zodat je ook groot onderhoud kan opvangen.
Nee, op dit moment kan je hier beter niets meer mee doen.

Of laat ik het anders formulieren. Verhuren als particulier aan een particulier is in het gros v.d. gevallen totaal niet interessant.
epic_gram schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:36:
Ik krijg in januari een pand in den haag vrij. Zit nu gewoon in box 3, ik zou ongeveer 150k cashen als ik het verkoop.
Ik twijfel enorm of ik moet verkopen of aanhouden. Box3 belasting is niet grappig, maar ik bezit meerdere panden en ik heb het geld niet nodig.
Wat zijn jullie verwachtingen voor onze toekomst als verhuurders? Wordt de belasting hoger of lager?
Niemand van ons hier heeft een glazen bol vermoed ik zo. Zou met name voor jezelf even aan de slag gaan in Excel en daar cijfermatig eerst de balans opmaken om daarna te kijken welke opties je hebt en wat de consequenties hiervan zijn. Van leegstand tot verkoop tot particuliere verhuur tot. . .
Mijn persoonlijke opinie is dat het voorlopig de kat uit de boom kijken blijft. Ik lees alleen aanpassingen aan de overdrachtsbelasting verder niets. Dus gebonden aan 'Wet goed verhuurderschap' (punten systeem, vast contract etc etc.) en een maximale verhoging per jaar zoals gedicteerd door de overheid.
Dan kijkende naar jou situatie. 150k bij verkoop, dan is mijn aanname dat dit ook niet zoveel kost in Box3. Zou het dan in ieder geval een periode leeg laten staan en daarin rustig aan de berekening gaan maken en al dan niet wat onderhoud uitvoeren. Haast met verhuren zou ik in ieder geval totaal niet maken.
[
Voor 24% gewijzigd door
Perkouw op 13-09-2025 09:56
]