Scheurvorming kan inderdaad door overbelasting komen maar ook door krimp/zetting of temperatuurverschillen. Het is de vraag of uit het rapport naar voren komt of de vloer wel voldoende draagkracht en stabiliteit heeft of dat daar ook nog aan gewerkt moet worden. Er is wel een verschil tussen barsten en scheurenLordy79 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:23:
Er is mij een object aangeboden, bedrijfhal met kantoor. En bij inspectie door mijzelf zag ik geen grote problemen maar een bouwkundig onderzoek heeft uitgewezen dat er scheurvorming in de betonvloer is ontstaan omdat deze niet is ontworpen of geschikt is als bedrijfsvloer. Overbelasting dus.
Betoncoating aanbrengen kost een vermogen maar ik vraag me af of dit noodzakelijk is. Kan zo'n vloer nog een tijdje mee of kan ie snel onbruikbaar worden?
De coating kan een oplossing zijn voor het verhelpen van scheuren (aan de oppervlakte) en tevens een geschikte ondergrond te bieden voor de bestemde activiteiten.Het is belangrijk om te weten dat barsten schadelijke openingen zijn die verschijnen in een structureel element en tot in de volledige diepte doordringen.
Scheuren zijn daarentegen kleine barstjes aan de oppervlakte, die vooral de afwerking en het oppervlak van het structurele element aantasten.
Kan je zonder die coating verder gaan, ja. Maar je zit dan wel met een stuk aansprakelijkheid waarvan je als eigenaar wist dat er een probleem met de vloer bestaat maar dat je daar nog geen actie op hebt ondernomen (dat kan ook het verwittigen van de huurder zijn natuurlijk). Het is natuurlijk wel iets wat op een gegeven moment uitgevoerd zal moeten worden.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.