Als je echt gaat pinpointen zijn er periodes die negatief rendement gaven. Twee jaar terug was het nog 20%. Vandaar gemiddeld voor indexfondsen zoals sp500 kan je er geen buil aan vallen. Dat is geen mening zoals misschien die ben dat heeft, dat is en feit. Indexfondsen doe je vanwege lange termijn visie dus dan middeld het zich wel uit.rube schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:22:
[...]
Eh, dit is Ben Felix, gerespecteerd en serieuze man in deze wereld, niets met crypto of Madelon Vos.
Ja, VS heeft het heel goed gedaan. Dat is gemiddeld, er zijn hele periodes geweest waar aandelen (ook in de VS) lang geen 10% rendement gaven. Internationale aandelen hebben gemiddeld een stuk lager rendement gehaald (met Japan als extreme situatie).
Er is geen zekerheid dat de historie van specifiek de S&P500 ook de komende tientallen jaren door zal zetten (er zijn juist argumenten tegen).
Kortom: er zijn diverse redenen om aan te nemen dat 10% uit het verleden niet zomaar doorgetrokken kan worden naar de toekomst.
Dus vandaar mijn opmerking dat het wel erg optimistisch is om "een Meesman geeft al 10% per jaar" te presenteren als bijna een zekerheid.
Ga je gokken met aandelen dan is het idd een ander verhaal.
Meesman noemde ik omdat dit in principe ook gewoon dezelfde spreiding als sp500 heeft.
En wat betreft zekerheid is dat een lekker open deur. Zelfde gaat op voor huizen prijzen. Je moet toch ergens van uit gaan? Dan is een gestaafde statistiek sinds 1957 een prima indicator. En als idd het schijt tegen het plafond knalt heb je wel andere zorgen dan je index fonds investering. Dus ik kan niet zoveel met dat soort drogredenen. Met die zelfde redenering moet je ook vrij gezel blijven, want statisch gezien heb je geen garantie dat een relatie eindigt.