WACC is juist een maatstaf van het totaal vermogen.ColeJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:47:
[...]
Ik begrijp het concent rendement eigen vermogen (WACC) etc. De leverage heb ik ook flink gebruik van kunnen maken. Voor het vergelijk met andere beleggingen reken ik wel graag met marktwaarde.
Ik ben van mening dat je bij het rendement op beleggen in vastgoed wel naar het eigen vermogen, dus ROIC (return on invested capital) moet kijken en dus niet naar het totaal vermogen. Dus niet delen door de marktwaarde, maar door je eigen aandeel op die fictieve balans.
Bij aandelen in een (beurs)vennootschap ben je immers ook het “eigen vermogen” van de vennootschap het verschaffen.
In het aandeel van een (beurs)vennootschap zit op zichzelf ook al een flinke hefboom.
Kortom, bij vastgoed neem ik het hefboomeffect wel mee, bij aandelen juist niet. Dat vind ik persoonlijk de meest eerlijke vergelijking.
Uiteraard kun je ook nog aandelen op marge kopen, maar dan vergroot je de hefboom die op zichzelf (naar mijn mening) al in het aandeel zit. Maar dat kan met een grotere vastgoedportefeuille ook. Opknippen in plukjes aandelen, die verkopen en deels financieren met vreemd vermogen, etc. Moeilijker, maar het kan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut