Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:16
ColeJ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Feit is natuurlijk wel dat economisch gezien geen enkele huurder zijn "sociale" middenhuurwoning gaat verlaten. Wij mogen nu nog maar 970 euro aan kale huur vragen, de buurman die het appartement heeft gekocht betaald met de huidige rente al 1200 euro aan rente....
Precies dat inderdaad.

Dan kan je lange tijd dus alleen verkopen in verhuurde staat. Daar wordt je eerder arm dan rijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JoopXXX schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:52:
[...]

Waar lees je een tranentrekkend verhaal van mij? Volgens mij was het een feitelijke opsomming.
Ik vraag geen medelijden maar beschrijf gewoon de situatie.
Kun je dan in de situatiebeschrijving ook bv de WOZ waarde van toen en nu meenemen?

Dan kijken we naar het totale investeringsplaatje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-06 14:50
jeroenkb schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Kun je dan in de situatiebeschrijving ook bv de WOZ waarde van toen en nu meenemen?

Het gaat specifiek over het verleden. De MSCI World Index heeft de afgelopen jaren ook gigantische stappen gezet. Het gaat erom dat er voor de vastgoedbelegger in de toekomst geen exit strategie meer is. De huurder zegt immers nooit meer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
s020506 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Je doet een aanname. Beetje raar dat je zo uit de hoek komt want je kent de situatie niet. Misschien klopt het wel gewoon wat hij zegt.

Waarom toch altijd een agressieve toon als een verhuurder zegt dat hij het rendement tegen vindt vallen? Mag hij deze mening niet hebben? Ik vind het niet echt een tranen trekken, meer een constatering.
Je hebt gelijk. Ik doe de aanname dat een verhuurder (ben er zelf ook 1) naast de huuropbrengsten ook rekening houdt met de waardestijging van de woning.

Alleen die laatste component wordt nooit genoemd. En dat vind ik jammer. Vertekent het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:59
jeroenkb schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Je hebt gelijk. Ik doe de aanname dat een verhuurder (ben er zelf ook 1) naast de huuropbrengsten ook rekening houdt met de waardestijging van de woning.

Alleen die laatste component wordt nooit genoemd. En dat vind ik jammer. Vertekent het beeld.
Ik vind het lastig dat de waarde(stijging) nu (flink) belast wordt. Daar moeten dan je huurinkomsten tegenover staan. En dat staan ze bij lange na niet. Als je hem zo leest, vind ik het verre van een tranentrekker.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
jeroenkb schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

Wat heeft de WOZ waarde ermee te maken als ik nu niet leeg kan verkopen? Dan moet je kijken naar de waarde in verhuurde staat.

Wat denk je zelf wat daarmee gebeurd is als in de afgelopen 5 jaar:
-de box 3 belasting met 350% gestegen is
-de overdrachtsbelasting ook fors gestegen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Het wachten is op het belasten van het feitelijke rendement van onroerende goederen in box 3. Immers, als dit voor spaargeld en beleggingen de enige juiste manier (volgens de Hoge Raad) is dan komt het vanzelf ook voor onroerende goederen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
RichieB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:22:
Het wachten is op het belasten van het feitelijke rendement van onroerende goederen in box 3. Immers, als dit voor spaargeld en beleggingen de enige juiste manier (volgens de Hoge Raad) is dan komt het vanzelf ook voor onroerende goederen.
Vraag is dan echter wel hoe ze waardestijging gaan meten voor woningen:
-t.o.v. de WOZ-waarde, of
-t.o.v. de waarde economisch verkeer.

Als dat laatste het geval zou zijn heb je m.i. een erg groot nadeel bij verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@JoopXXX Bedenk het meest ongunstige scenario voor de kleine particuliere verhuurder. Dat wordt het dan waarschijnlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
jeroenkb schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Naast dat hierboven al benoemd is dat de waarde in verhuurde staat gekelderd is, heb je natuurlijk als verhuurder ook rekening te houden met waardedaling.

Het is niet onmogelijk dat een huis na een x aantal jaar 30k minder waard is.

Dat is ook een "risico" (tussen haakjes want de trend is omhoog) dat je neemt.

Je weet nooit wat de markt over pakweg 15 jaar doet.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 01-08-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Naast dat hierboven al benoemd is dat de waarde in verhuurde staat gekelderd is, heb je natuurlijk als verhuurder ook rekening te houden met waardedaling.

Het is niet onmogelijk dat een huis na een x aantal jaar 30k minder waard is.

Dat is ook een "risico" (tussen haakjes want de trend is omhoog) dat je neemt.

Je weet nooit wat de markt over pakweg 15 jaar doet.
Dat snap ik allemaal wel. Maar het topic is "Vastgoed als investering" niet "huuropbrengsten vastgoed"

En structureel wordt de woningwaarde niet meegenomen in de cijfervoorbeelden. Alleen (zoals door jou ook weer) in algemene onzekerheid / risico termen.

Laat dan maar eens de berekening zien dat men over de afgelopen 5 of 10 jaar met hun huurpanden, rekening houdend met de waarde in verhuurde staat, niet al een mooi rendement maakt los van de huuropbrengsten.

Het feit dat dat niet gebeurd zegt natuurlijk al voldoende....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 16:21
jeroenkb schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:23:
[...]
Laat dan maar eens de berekening zien dat men over de afgelopen 5 of 10 jaar met hun huurpanden, rekening houdend met de waarde in verhuurde staat, niet al een mooi rendement maakt los van de huuropbrengsten.

Kom maar eens bij een financier aan met als eindjaar 2011/2012 en dan met een negatieve cashflow door een (te) lage huur....
Waarbij je "net" een daling van 20% achter de rug hebt sinds de piek, verkoop in verhuurde staat levert dan nog significant minder op. En je zou maar een cashflow probleem hebben waardoor je verplicht wordt te verkopen, dan zit je zomaar tegen een -50% aan te kijken.

Of zelfs nu.... met een negatieve cashflow in de exploitatie kom je nergens ook financiers kunnen hun zekerheid niet uitponden met een huurder er in en al helemaal niet met een negatieve cashflow. Dus verplichte verkoop gaat echt een drama zijn v.w.b. opbrengsten.

Nu heb je nog de mazzel dat je 10 goede stijgings jaren achter de rug hebt, dus 10 jaar geleden gekocht en nu herfinancieren zal nog wel passen....
Maar de periode 2010-2012 heeft ook bestaan en zal weer bestaan, waarbij je dus op woningwaarde over 10 jaar tijd effectief 0% rendement hebt gehaald of in 5 jaar -20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
jeroenkb schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Dat snap ik allemaal wel. Maar het topic is "Vastgoed als investering" niet "huuropbrengsten vastgoed"

En structureel wordt de woningwaarde niet meegenomen in de cijfervoorbeelden. Alleen (zoals door jou ook weer) in algemene onzekerheid / risico termen.

Zelf waren we het gelukkig net voor, maar vrienden van ons hebben 30k verlies moeten nemen op hun huis in (ongeveer) 2012

Als je nu een huis koopt voor verhuur, en over 2 jaar is de markt in een dip, je vrouw wilt bij je weg en jullie moeten dus verkopen. Dan heb je gewoon een verlies.

Je kan wel alleen naar je toe rekenen met gunstige situaties, maar de ongunstige situaties bestaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
FRANQ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Zelf waren we het gelukkig net voor, maar vrienden van ons hebben 30k verlies moeten nemen op hun huis in (ongeveer) 2012

Als je nu een huis koopt voor verhuur, en over 2 jaar is de markt in een dip, je vrouw wilt bij je weg en jullie moeten dus verkopen. Dan heb je gewoon een verlies.

Je kan wel alleen naar je toe rekenen met gunstige situaties, maar de ongunstige situaties bestaan ook.
Dat kun je bij aandelen ook hebben natuurlijk.

Ik snap de redenatie wel, vastgoed als investering moet de waardestijging net zo goed meenemen als bij aandelen. Het verschil zit bij mij vooral in het risico, dat vind ik bij vastgoed een stuk groter dan bij aandelen. Daar wil ik dan ook wel een stuk voor beloond worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
s020506 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:05:
[...]

Dat kun je bij aandelen ook hebben natuurlijk.

Ik snap de redenatie wel, vastgoed als investering moet de waardestijging net zo goed meenemen als bij aandelen. Het verschil zit bij mij vooral in het risico, dat vind ik bij vastgoed een stuk groter dan bij aandelen. Daar wil ik dan ook wel een stuk voor beloond worden.
Als je de risico-rendement verhouding niet gunstig vindt, dan staat het je natuurlijk vrij om een asset te verkopen en iets anders te kopen met een betere risico-rendement verhouding. Dat iets meer risico heeft geeft je nog geen 'recht' op meer rendement.

Bovendien, als de andere marktparticipanten ook deze inschatting maken, dan zal de prijs van de asset zakken. Het feit dat de marktprijs momenteel hoog is (volgens jou te hoog voor de risico-rendement verhouding) dan maak je toch juist een heel goede trade met verkoop? En dan heb je de afgelopen jaren toch een heel goed rendement gehad dankzij de ontwikkeling van de waarde (i.t.t. slechts alleen inkomsten uit huur)?

Het 'klagen' over laag rendement t.o.v. de waarde van het pand en belastingen is kenmerkend voor vastgoedbeleggers. Alle beleggers hebben last van inflatie, belasting, beleidswijzigingen en marktrisico. Get over it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s020506
Maahes schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Als je de risico-rendement verhouding niet gunstig vindt, dan staat het je natuurlijk vrij om een asset te verkopen en iets anders te kopen met een betere risico-rendement verhouding. Dat iets meer risico heeft geeft je nog geen 'recht' op meer rendement.

Bovendien, als de andere marktparticipanten ook deze inschatting maken, dan zal de prijs van de asset zakken. Het feit dat de marktprijs momenteel hoog is (volgens jou te hoog voor de risico-rendement verhouding) dan maak je toch juist een heel goede trade met verkoop? En dan heb je de afgelopen jaren toch een heel goed rendement gehad dankzij de ontwikkeling van de waarde (i.t.t. slechts alleen inkomsten uit huur)?

Het 'klagen' over laag rendement t.o.v. de waarde van het pand en belastingen is kenmerkend voor vastgoedbeleggers. Alle beleggers hebben last van inflatie, belasting, beleidswijzigingen en marktrisico. Get over it.
Inderdaad, ik vind het risico groter worden en het rendement lager, dat is voor mij de reden om het te verkopen. Maar elke keer dat ik of anderen de overweging hier neer zet, ben je aan het 'klagen'. Trouwens, misschien is het niet raar dat vastgoedbeleggers klagen in een topic voor vastgoedbeleggers. En niemand zeg ergens dat je recht heb op rendement.

Verschil met vastgoed en andere beleggingen is wel dat het veel minder flexibel is. Als de regels veranderen, kun je assets niet zomaar verkopen en ergens anders investeren. En ik snap dat hier misschien wel over geklaagd wordt, maar nogmaals, daar is dit topic dan ook voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
ColeJ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:46:
Nou de huurder (expat) heeft hier opgezegd. Wij gaan even naar de tekentafel maar waarschijnlijk gaan wij meedoen met het “uitpondfeestje”. Zal van de opbrengst een kaartje naar Hugo sturen.
Wij hebben inmiddels wat gerekend en komen op het volgende plaatje:

Kale huur 970 euro
VVE lasten 140 euro
Meubilair: 50 euro
Totale huur: 1160 euro.

Het was verhuurd voor 1800 euro dus het is wel een zware dobber die geslikt moet worden. Ergens geloof ik nog wel in het stijgen van de huizenprijzen maar er lijkt op dit moment echt een hetze gaande tegen vastgoedbeleggers. Het betreft een appartement uit de jaren 70 met een gezonde VVE. Echter, energiebesparende maatregelen zijn er weinig. Energielabel is nu C maar kan straks met een nieuw label zomaar D worden.

Mochten we het verhuren dan nemen we de gok met een expat die hopelijk binnen afzienbare tijd weer vertrekt. Ik weet echt zeker dat deze regeling teruggedraaid gaat worden (zie landen om ons heen), de schade is veel te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ColeJ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Kale huur 970 euro
VVE lasten 140 euro

Het was verhuurd voor 1800 euro dus het is wel een zware dobber die geslikt moet worden. Ergens geloof ik nog wel in het stijgen van de huizenprijzen maar er lijkt op dit moment echt een hetze gaande tegen vastgoedbeleggers. Het betreft een appartement uit de jaren 70 met een gezonde VVE. Echter, energiebesparende maatregelen zijn er weinig. Energielabel is nu C maar kan straks met een nieuw label zomaar D worden.

Mochten we het verhuren dan nemen we de gok met een expat die hopelijk binnen afzienbare tijd weer vertrekt. Ik weet echt zeker dat deze regeling teruggedraaid gaat worden (zie landen om ons heen), de schade is veel te groot.
Wat zijn die VvE lasten en/of waarom zijn die voor de huurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Wat zijn die VvE lasten en/of waarom zijn die voor de huurder?
De makelaar waar wij zaken mee doen zegt dat deze prima bovenop de kale huurprijs kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 16:21
ColeJ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:09:
[...]

De makelaar waar wij zaken mee doen zegt dat deze prima bovenop de kale huurprijs kunnen.
Houd alleen geen stand bij de rechter of huurcommissie mocht het ooit zo ver komen.
Als in de VVE kosten o.a. Schoonmaak kosten voor algemene ruimten/ruiten zit dan mag dat deel als service kosten doorgerekend worden aan de Huurder.
Alle kosten voor onderhoud is niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
namliam_eht schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Houd alleen geen stand bij de rechter of huurcommissie mocht het ooit zo ver komen.
Als in de VVE kosten o.a. Schoonmaak kosten voor algemene ruimten/ruiten zit dan mag dat deel als service kosten doorgerekend worden aan de Huurder.
Alle kosten voor onderhoud is niet toegestaan.
Het gaat dan inderdaad alleen om schoonmaak en dat soort dingen. Mocht dat nog steeds te hoog zijn dan doen we de servicekosten wat lager maar het bedrag voor meubilair paar tientjes omhoog. Uiteindelijk proberen we er natuurlijk wel het meeste uit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]
Ik weet niet of het nog terug gedraaid wordt. Hoe langer deze wet blijft, hoe minder huurwoningen er over blijven. Als je het dan terug draait, schieten de huurprijzen voor de middenhuur skyhigh (worden we helemaal uitgemaakt voor huisjesmelkers ;)). Voor mijn gevoel is de geest al uit de fles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:59
ColeJ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Het gaat dan inderdaad alleen om schoonmaak en dat soort dingen. Mocht dat nog steeds te hoog zijn dan doen we de servicekosten wat lager maar het bedrag voor meubilair paar tientjes omhoog. Uiteindelijk proberen we er natuurlijk wel het meeste uit te persen.
Sympathiek statement. En 140 euro voor schoonmaakkosten ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:40
[...]
Ik weet echt zeker dat deze regeling teruggedraaid gaat worden (zie landen om ons heen), de schade is veel te groot.
Ik niet. Wetten worden ook vrijwel nooit geheel teruggedraaid, hooguit aangepast.
In dit geval is het makkelijkste om jaarlijks een aanpassing te doen in het puntenstelsel. Geen gedoe in de kamers, beleggers ietsje minder ontevreden, de huurdersverenigingen morren een beetje en weer verder.

De vraag is, als je de verschillende scenario's naast elkaar zet, zijn de meest slechtste dan nog interessant genoeg/acceptabel om te verhuren?

En verder eens met de opmerkingen over de vve kosten. kosten voor schoonmaken, groen onderhoud, elektra portiek mag je doorrekenen, de rest (over het algemeen) natuurlijk niet.
Ik weet niet met welke verhuurmakelaar je werkt, maar dat geeft mij weinig vertrouwen (en zou ik niet mee samenwerken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Je moet dit natuurlijk zien in het licht dat de huur al honderden euro's naar beneden moet en het huurrendement in veel gevallen wel erg minimaal is en in dure plaatsen na box 3 en andere vaste lasten zelfs negatief. Dan is het niet gek dat je (als investeerder) dat niet onnodig nog verder naar beneden doet. Uiteraard dient dat "persen" dan wel volgens de regels te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Capstie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Sympathiek statement. En 140 euro voor schoonmaakkosten ja?
Zeer sympathiek inderdaad. Van een 1800 euro naar een krappe 1100 euro. Dat ik dan wat tientjes eruit wil persen lijkt mij schappelijk. Ik doe niets illegaals en zaken die niet mogen belast ik ook niet door.

Het plaatje is nog steeds niet erg rooskleurig dus verkopen is nog steeds een goede optie. De waarde stijging is ook belangrijk alleen ben je erg “locked in” bij een nieuwe huurder. Hoe meer die in waarde stijgt - hoe kleiner de kans dat de huurder weg gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 04-08-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Alle nieuwe huurders (ook vrije sector) kunnen nu naar de Huurcommissie stappen voor de servicekosten.
Houdt er rekening mee als er een VVE is dat de Huurcommissie alle facturen wil inzien, anders zetten ze die kosten op €0 (dit geldt ook als de jaarafrekening niet op tijd is). En als de verhuurder verliest, moet die ook €500 leges betalen. Meubilair valt ook onder de servicekosten onder roerende zaken. Lees dit dus nog maar even door: https://www.huurcommissie...boeken_html/servicekosten

Overigens is de Huurcommissie in 1917 opgericht toen veel huren wettelijk werden bevroren. Als een verhuurder daardoor verlies leed, kon die naar de Huurcommissie stappen om een hogere huur af te dwingen. Dit duurde tot 1927.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 10:58
[...]

Kale huur 970 euro
VVE lasten 140 euro

Die expat kan er wel eens jaren er wonen want kopen te duur. Vrienden van mij kochten wat pas na 10 jaar. In de tussentijd kan jij geen kant op, het risico is er wel echt aanzienlijk.

Maar snap het wel, eenmaal verkocht koop je het niet meer terug.

In mijn geval is mijn hypotheek nog 240 + 160 vve. Als de huurder er straks uit gaat na twee jaar heb ik een leuke thuiswerk plek. Verhuren zal ik niet zo snel meer doen met huidige regels. Permanent contract ga ik niet aan beginnen.

Ik denk dat we ook over een jaar als veel terug draaiingen hebben. Zodra de multinationals gaan muiten via een lobby is het snel gedaan hoor. Paar grote jongen die hun toko uit Nederland weghalen en het gaat snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:11

Lordy79

Vastberaden

ColeJ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Feit is natuurlijk wel dat economisch gezien geen enkele huurder zijn "sociale" middenhuurwoning gaat verlaten. Wij mogen nu nog maar 970 euro aan kale huur vragen, de buurman die het appartement heeft gekocht betaald met de huidige rente al 1200 euro aan rente....
Ja en als de rente daalt liggen de kaarten wéér anders.
Ik heb me toen de rente negatief was drie slagen in de rondte verdiend maar nu dus even niet. Verder zagen we dit al heel lang aankomen dus als je dan nu nog met een pandje zit waar je netto niks aan verdient... jammer dan. Vroeg of laat gaat de huurder er wel uit.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
mannowlahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:24:
In mijn geval is mijn hypotheek nog 240 + 160 vve. Als de huurder er straks uit gaat na twee jaar heb ik een leuke thuiswerk plek. Verhuren zal ik niet zo snel meer doen met huidige regels. Permanent contract ga ik niet aan beginnen.
Dan moet je wel in die woning staan ingeschreven, want anders staat die formeel leeg en kan de gemeente ingrijpen.

Het is mogelijk dat deze oplossing (inschrijven op een ander adres dan je feitelijke hoofdverblijf) illegaal is. We adviseren hier geen ontduiking van wetten.

[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 22-08-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
J_C_W schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Dan moet je wel in die woning staan ingeschreven, want anders staat die formeel leeg en kan de gemeente ingrijpen.
Ja dat gaan we dan ook doen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Capstie
rube schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 02:35:
[...]

Je moet dit natuurlijk zien in het licht dat de huur al honderden euro's naar beneden moet en het huurrendement in veel gevallen wel erg minimaal is en in dure plaatsen na box 3 en andere vaste lasten zelfs negatief. Dan is het niet gek dat je (als investeerder) dat niet onnodig nog verder naar beneden doet. Uiteraard dient dat "persen" dan wel volgens de regels te gebeuren.
Daar zou ik begrip voor kunnen opbrengen, waren het niet dat waardestijging weer totaal wordt genegeerd in het totaalplaatje.

Het probleem is dat dat persen in dit geval niet volgens de regels gebeurd. Er wordt hier moord en brand geschreeuwd als iemand doelbewust een woning huurt die onterecht als vrije sector wordt geclaimed en dit achteraf corrigeerd via de huurcommissie (en zich volledig aan de geldende regels houdt), maar als iemand kosten doorrekent waarvan aantoonbaar is dat dit niet mag (want schoonmaakkosten van 140 euro gaat er bij mij niet in) hoor je niemand. Betaal gewoon de kosten waar je verantwoordelijk voor bent. De huurder is geen eigenaar dus die heeft niks te zoeken in de kosten rondom een vereniging van eigenaren. Als de business case dan niet meer uitkomt verkoop je gewoon ipv de randjes van de wet op te zoeken, je huurders zoveel mogelijk uit te persen en te klagen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capstie
ColeJ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Zeer sympathiek inderdaad. Van een 1800 euro naar een krappe 1100 euro. Dat ik dan wat tientjes eruit wil persen lijkt mij schappelijk. Ik doe niets illegaals en zaken die niet mogen belast ik ook niet door.

Het plaatje is nog steeds niet erg rooskleurig dus verkopen is nog steeds een goede optie. De waarde stijging is ook belangrijk alleen ben je erg “locked in” bij een nieuwe huurder. Hoe meer die in waarde stijgt - hoe kleiner de kans dat de huurder weg gaat.
Dat doe je met het doorberekenen van VvE kosten dus wel, waar denk je dat de E voor staat? 140 euro voor schoonmaakkosten is ongeloofwaardig. Tuurlijk zijn er een aantal andere kosten die doorberekend kunnen worden, maar knap als je daarmee tot 140 euro komt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Capstie
mannowlahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Ja dat gaan we dan ook doen :)
Ook een sympathiek statement, lekker een woning leeglaten in tijden van woningnood en vervolgens ook nog toegeven fraude te willen plegen door je onterecht bij de gemeente in te schrijvingen bij een woning die niet je hoofdverblijf is. Waar komt die slechte naam voor verhuurders toch vandaan? Snap er echt niks van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Capstie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Ook een sympathiek statement, lekker een woning leeglaten in tijden van woningnood en vervolgens ook nog toegeven fraude te willen plegen door je onterecht bij de gemeente in te schrijvingen bij een woning die niet je hoofdverblijf is. Waar komt die slechte naam voor verhuurders toch vandaan? Snap er echt niks van.
En maar raar vinden dat de Wet betaalbare huur in het leven is geroepen. :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Ja idd niet sympathiek. Maar ik geef daar eerlijk gezegd geen reet om. Ik wil het prima verhuren, voor minder zelfs ook. Maar permanente contracten is gewoon een absolute nogo situatie. Zelfs de box drie neem ik dan mee, waardoor ik het alleen van mijn prijsstijging van woningwaarde moet hebben want netto blijf er niks over met mijn kosten en box3 met 1100 euro. Dan ben ik zelfs een sukkel die zijn huis zsm heeft proberen af te betalen. Als die hypotheek gewoon 1000 was geweest, was verhuur een verliesgevende situatie. Het werkt twee kanten op hè. Je kan dan nu ineens met je morele vingertje gaan zwaaien maar wees dan ook een vent om dan al die regel veranderingen in perspectief te plaatsen en je af te vragen of het spelletje spelen dan ook niet twee kanten op mag gaan. Als de overheid dermate veranderingen in zo’n kort tijdsbestek kan doorvoeren, die echt niks veranderen aan het probleem. En als je dat acceptabel vind, dan moet je ook accepteren als mensen dan de randen van de wet op zoeken om zichzelf te beschermen.

De woningnood komt niet door mij. Dat komt door een falende overheid. Die populisten als Hugo de jonge aanstellen. Door mensen die dat soort voorstellen als naïevelingen als waarheid aannemen zonder de markt te analyseren. Daarna moord en brand roepen als blijkt dat de regels het nog meer verslechteren voor beoogde doelgroep.

En nogmaals ik slaap er geen een nacht er minder om als capstie op een blog als tweakers mij uitmaakt voor zaken. :)

Overigens zorg ik altijd oppper best voor mijn huurders. Geen goedkope IKEA meuk, alles wordt indien niet repareerbaar met exact dezelfde apparatuur vervangen. Bedden worden gewoon tijdige compleet vernieuwd. Wilt iemand een digitale temp meter en thermostaten, prima op kosten van mij. Dus geen slechte naam als verhuurder. Ik denk dat je doelt op mensen die vastgoed bezitten, daar heb je dan misschien een punt.

[ Voor 8% gewijzigd door mannowlahn op 04-08-2024 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Wispe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

En maar raar vinden dat de Wet betaalbare huur in het leven is geroepen. :+
Neehoor betaalbare huur vind ik helemaal prima. Het probleem wat ze willen oplossen is kinderlijk naïef, tegen stupide aan. Maar goed, dat kunnen we ambtenaren niet kwalijk nemen. Blijkbaar worden slimme koppen elders weg gekaapt.

Maar de tijdelijke contracten is de doodsteek. Daar zijn ze denk ik iets te dom mee geweest. Want er is een bepaalde behoefte in de markt die nu niet meer bediend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:09
Capstie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:21:
[...]
Het probleem is dat dat persen in dit geval niet volgens de regels gebeurd. Er wordt hier moord en brand geschreeuwd als iemand doelbewust een woning huurt die onterecht als vrije sector wordt geclaimed en dit achteraf corrigeerd via de huurcommissie (en zich volledig aan de geldende regels houdt), maar als iemand kosten doorrekent waarvan aantoonbaar is dat dit niet mag (want schoonmaakkosten van 140 euro gaat er bij mij niet in) hoor je niemand. Betaal gewoon de kosten waar je verantwoordelijk voor bent. De huurder is geen eigenaar dus die heeft niks te zoeken in de kosten rondom een vereniging van eigenaren. Als de business case dan niet meer uitkomt verkoop je gewoon ipv de randjes van de wet op te zoeken, je huurders zoveel mogelijk uit te persen en te klagen
De kosten voor een Vereniging van Eigenaren bestaan voor het grootste gedeelte uit onderhoudskosten. Als een eigenaar zijn appartement verhuurt, rekent hij deze kosten door aan de huurder binnen het huurbedrag. Als je huurt van een woningcorporatie worden deze kosten ook uit jouw huur betaald, dit heeft niks te maken met 'de randen van de wet opzoeken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Capstie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Daar zou ik begrip voor kunnen opbrengen, waren het niet dat waardestijging weer totaal wordt genegeerd in het totaalplaatje.

Het probleem is dat dat persen in dit geval niet volgens de regels gebeurd.
Volgens mij moet je mijn berichten nog eens goed lezen. Ik wil alles volgens de regels doen en daarbij het meeste eruit persen. Dan gaan de VVE lasten dus wat naar beneden maar probeer ik er wel het allermeeste uit te halen. In dit geval ga ik even kijken wat ik maximaal kan vragen voor het meubilair en andere zaken.

Tevens roep ik al een aantal keer dat ik de waardestijging niet wil en ga negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Tsja. Waar komt die slechte naam van de overheid toch vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...

Dat is inderdaad een dingetje. Weg = weg en terugkopen doe je niet meer met overdrachtsbelasting en zelfbewoningsverplichtingen.

Wellicht zou je iets met airbnb kunnen doen om de tijd te overbruggen? Dan heb je geen permanente huurder maar kan je toch nog wat inkomsten binnen halen. Tevens geen puntengedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
mannowlahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:31:
[...]

Neehoor betaalbare huur vind ik helemaal prima. Het probleem wat ze willen oplossen is kinderlijk naïef, tegen stupide aan. Maar goed, dat kunnen we ambtenaren niet kwalijk nemen. Blijkbaar worden slimme koppen elders weg gekaapt.

Maar de tijdelijke contracten is de doodsteek. Daar zijn ze denk ik iets te dom mee geweest. Want er is een bepaalde behoefte in de markt die nu niet meer bediend kan worden.
Interessant, ik vind de tijdelijke contracten in de ban doen wel prima, maar wet betaalbare huur de doodsteek. Ik denk dat er dat van de tijdelijke contracten wel grof misbruik werd gemaakt, door mensen na afloop van het contract uit huis te zetten zodat ze de huurprijs grof kunnen verhogen. De wet betaalbare huur gaat de huurmarkt kleiner maken en geen enkel probleem oplossen.

Misschien dat de combinatie van deze regels wel het meest domme is geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
s020506 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:46:
[...]

Interessant, ik vind de tijdelijke contracten in de ban doen wel prima, maar wet betaalbare huur de doodsteek. Ik denk dat er dat van de tijdelijke contracten wel grof misbruik werd gemaakt, door mensen na afloop van het contract uit huis te zetten zodat ze de huurprijs grof kunnen verhogen. De wet betaalbare huur gaat de huurmarkt kleiner maken en geen enkel probleem oplossen.

Misschien dat de combinatie van deze regels wel het meest domme is geweest.
Het lost beide niks op want er komen geen woningen bij. Ik snap wel dat huren moeten voldoen aan bepaalde punten, dus daar heb ik vanuit mijn ethische kader weinig moeite mee. Iemand is er meer mee geholpen met een tijdelijk betaalbare woning( want lagere inkomenseisen nodig) dan dat die 2k per maand betaald voor een hok van 50m2.

Verb an toe voren waren de signalen al duidelijk. Hugo de jonge heeft letterlijk alle adviezen naast zich neer gelegd. Want een probleem oplossen kon die niet. De populist spelen verge minder kwaliteiten en dat was het hoogst haalbare voor die vent.

Echt die vent zal nog tot het einde der tijden door iedereen vervloekt worden. Tot die tijd zal die waarschijnlijk nog meer zooi compleet naar de filistijnen helpen.

Wellicht tijdelijke contracten op minimaal 5 jaar zetten was nog een optie geweest. Dan zijn eventuele risico’s nog af te bakenen voor verhuurders.

[ Voor 5% gewijzigd door mannowlahn op 04-08-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Dat is inderdaad een dingetje. Weg = weg en terugkopen doe je niet meer met overdrachtsbelasting en zelfbewoningsverplichtingen.

Wellicht zou je iets met airbnb kunnen doen om de tijd te overbruggen? Dan heb je geen permanente huurder maar kan je toch nog wat inkomsten binnen halen. Tevens geen puntengedoe.
Ik wil het om meerdere redenen aanhouden. Nog 8 jaar en dan gaan nichten of neven er wel in wonen als ze in Amsterdam komen studeren. Uiteindelijk min eigen kinderen. Ik moet het ongeveer 5 jaar overbruggen en dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 13:04
[...]

Die expat kan er wel eens jaren er wonen want kopen te duur. Vrienden van mij kochten wat pas na 10 jaar. In de tussentijd kan jij geen kant op, het risico is er wel echt aanzienlijk.

Ik denk dat we ook over een jaar als veel terug draaiingen hebben. Zodra de multinationals gaan muiten via een lobby is het snel gedaan hoor. Paar grote jongen die hun toko uit Nederland weghalen en het gaat snel
Vind je dat erg dat expats er tien jaar in blijven als je een goede huur vangt?

Ik heb nu Nederlandse dames als huurders, tijdelijk contract nog en loopt volgend jaar af. Huurders bevallen goed alleen mijn rendement gaat eraan door box 3. Ik maak helemaal niet zoveel rendement met alle kosten.

Oftewel ik verleng het contract niet en ik ga voor expats waar ik een zo hoog mogelijke huur ga vragen voor box 3 en ook het risico verkleinen dat ze er te lang in blijven.

Erg jammer voor de dames die er nu in zitten maar eerlijk gezegd als het spel zo gespeeld wordt door de overheid dan speel ik het ook zo. Als ik ook kijk wat Amsterdam aan erfpacht indexatie doet, 8,5 procent dan zal het aan mijn reet roesten wat ik vraag voor de huur.

Wat wel een interessant idee is om de woning als thuiswerken te gebruiken. Ik ben zzper en dat zou dan wel een optie zijn. Wat zouden de fiscale voordelen zijn? Huur vragen en die kosten aftrekken op de zaak? Maar aan de andere kant moet je waarschijnlijk over de huurinkomsten dan weer belasting betalen.

Ik wil de woning aanhouden tot mijn kinderen een woning nodig hebben en het plan is om tot die tijd te verhuren. En het is mijn pensioen voor later.

Ps: ik zit wel ver boven de 187 punten grens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
https://www.amsterdam.nl/...20als%20woningonttrekking.

Vakantieverhuur of gebruiken als kantoor is niet toegestaan. Dit wordt gezien als woningonttrekking.

Dus laten we de illegale dingen niet bespreken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 05-08-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

Vind je dat erg dat expats er tien jaar in blijven als je een goede huur vangt?

Ik heb nu Nederlandse dames als huurders, tijdelijk contract nog en loopt volgend jaar af. Huurders bevallen goed alleen mijn rendement gaat eraan door box 3. Ik maak helemaal niet zoveel rendement met alle kosten.

Oftewel ik verleng het contract niet en ik ga voor expats waar ik een zo hoog mogelijke huur ga vragen voor box 3 en ook het risico verkleinen dat ze er te lang in blijven.

Erg jammer voor de dames die er nu in zitten maar eerlijk gezegd als het spel zo gespeeld wordt door de overheid dan speel ik het ook zo. Als ik ook kijk wat Amsterdam aan erfpacht indexatie doet, 8,5 procent dan zal het aan mijn reet roesten wat ik vraag voor de huur.

Wat wel een interessant idee is om de woning als thuiswerken te gebruiken. Ik ben zzper en dat zou dan wel een optie zijn. Wat zouden de fiscale voordelen zijn? Huur vragen en die kosten aftrekken op de zaak? Maar aan de andere kant moet je waarschijnlijk over de huurinkomsten dan weer belasting betalen.

Ik wil de woning aanhouden tot mijn kinderen een woning nodig hebben en het plan is om tot die tijd te verhuren. En het is mijn pensioen voor later.

Ps: ik zit wel ver boven de 187 punten grens.
Ik had een perfecte huurder er in zitten, die was maar 1/3 van de tijd in amsterdam. maar ja, permanent contract durf ik niet aan.

Als thuiswerk plek kan ik het alleen gebruiken als ik mij daar in schrijf. Maar zat lat relaties hier in amsterdam dus wat dat betreft geen man over boord. Ik kan dan niks fiscaals er mee doen. Het enige wat het dan doet is geen gezeik met gemeente en box drie vervalt. Als ik straks tegen sociale normen moet verhuren is mijn financiele plaatje dit:

3000 hypotheek
1920 vve
500 onderhoud

om en nabij 5500 kosten
Box drie loopt richting +6000, dus 11500 kosten

Als ik verhuur dan haal ik net 12000 op, 500 winst

Als ik niet verhuur kost mij dat 5500 euro per jaar. Ik heb maar 155 huur punten, dus dat schiet niet op. Maar de berekening zal wat complexer zijn ivm financiele partner. Ik heb hoe dan ook straks wel een plek nodig voor werk omdat mijn kantoor hier thuis straks een kinderkamer wordt. Eventueel kan ik idd dan maximaal 30 dagen airbnb doen, dat zou dan die 5500 kunnen compenseren. Dan is het risico niks tegenover dezelfde financiele compensatie. Huur vragen gaat niet lukken omdat het een woon bestemming heeft. Dat is helaas je grootste uitdaging. Maar ik ga dit eens over twee jaar bij mijn accountant kantoor voorleggen, wat de juridische mogelijkheden zijn.

Voor mij betreft dit ook mijn pensioen, daarom heb ik afgelopen jaren maximaal extra afbetaald. En ik wil ook de mogelijkheid aan mijn kinderen geven om te kunnen studeren in Amsterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Wispe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:22:
https://www.amsterdam.nl/...20als%20woningonttrekking.

Vakantieverhuur of gebruiken als kantoor is niet toegestaan. Dit wordt gezien als woningonttrekking.

Dus laten we de illegale dingen niet bespreken. :)
Alleen een eigenaar icm iemand die ingeschreven is kan wel airbnb vergunning aanvragen, dus kan prima besproken worden . :)

[/quote]
Aanmelden bij de gemeente
U moet uw pied-à-terre aanmelden bij de gemeente. Stuur een e-mail naar leegstand.wonen@amsterdam.nl met daarin:

het adres van de woning in Amsterdam die u als 2e woning (pied-à-terre) wil gebruiken
het adres van uw hoofdverblijf buiten Amsterdam

[quote]

IS dus prima legaal hoor :) Als je ergens buiten Amsterdam bent ingeschreven woon je dus daar en mag je dus een woning in amsterdam aanhouden. Kantoor is wanneer je ook volgens de belastingdienst je zakelijke inboedel mag aftrekken en weten allemaal hoe moeilijk dat is om je bureaustoel te declareren. Als we stellen dat iemand dat dus niet mag, is het geen kantoor en is dat dus ook meteen uit de wereld :)

Mocht een mod van dit topic vinden dat mijn content de regels overtreden dan hoor ik het graag. Je kan ook een bericht naar de mod sturen mocht je het gevoel hebben dat het de spuigaten uit loopt hier.

[ Voor 44% gewijzigd door mannowlahn op 05-08-2024 08:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• noxou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:08
Over het meenemen van de waardestijging; als je naar het CBS gaat https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83906NED/table) dan kun je zien dat de gemiddelde verkoopprijs van bestaande woningen gestegen is van ca 172.000 EUR naar ca 416.000 EUR tussen 2000 en 2024. Dat komt overeen met een waardestijging van 3% per jaar (172.000 * 1.03 ^ 24 = ca 416.000) giver or take.
Dit rendement moet je dus optellen bij de netto huurinkomsten na belasting om tot je totale netto rendement te komen als je een brede blik neemt over nederland. Let wel, dit geldt tot 2027; daarna moet er ook vermogensgroei belasting betaald gaan worden naast vermogensrendement belasting.

Mijn netto rendement op huur na belasting onder het oude regime (4% fictief tegen 30% belast) met huidige WOZ was ca 4.4% (kamerverhuur). Dit met goed onderhoud en huurprijzen binnen het WWSO (dus alles netjes volgens de regels). Mijn totale rendement was toen dus ca 7.4% per jaar. In mijn beleving is dat een net rendement, maar ook weer niet exorbitant hoog.

Mijn netto rendement op huur na belasting is onder het huidige belastingstelsel ca 1.5%. Tel je daar de 3% bij op dan kom je op ca 4.5%. Vergeleken met een spaarrekening (ca 3.25% momenteel) is dat beter, maar niet voldoende beter voor al het gedoe wat je er van hebt, zeker omdat de 1.5% alleen gehaald wordt als alles verder goed gaat (geen wanbetalingen, leegstand etc). Objectief gezien is dit gewoon te weinig, ook wanneer je de gemiddelde waardestijging meeneemt.

Onder het nieuwe stelsel per 2027 gaat het rendement op verhuur van ca 1.5% naar ca 3%, maar het rendement op waardestijging gaat met 30% omlaag (even aangenoment dat de vermogensgroei heffing rond de 30% gaat liggen). In 2027 is het rendment in totaal dan ca 5%. Voor 5% moet ik lang nadenken of ik daar al het gedoe voor wil hebben.

Echter, onder het nieuwe WWSO zijn de kamerprijzen vrij dramatisch omhoog gegaan. Als van die stijging ca 50% gerealiseerd wordt (de nieuwe maxima zijn zo hoog dat ik niet denk dat die 100% benut kunnen worden voorlopig), dan komt het verhuur rendement naar ca 4%; totaal naar 6% in 2027. Dat is voor mij toch ook wel het minimum om te blijven verhuren.

Niet dat deze cijfers van toepassing zijn op alle kamerverhuurders; er zijn er vast die veel meer rendement haalden / halen door lokale omstandigheden of betere aankoopprijzen of andere hypotheekrentes maar ik vond het wel aardig om aan te geven dat wat er nou daadwerkelijk onder de streep overblijft voor een voorbeeld kleinschalige kamerverhuurder.

In mijn geval gaan de huren dus juist omhoog na invoering van de wet betaaldbare huur omdat deze samenging met een update op het puntenstelsel voor onzelfstandige woonruimte. Daardoor blijft de businesscase nog een beetje overeind voor mij als verhuurder.

Had de overheid de huidige maatregelen niet genomen dan was ik blijven verhuren met een leuk rendement met zeer redelijke prijzen voor mijn kamers. Nu kan ik alleen blijven verhuren met een redelijk rendement door de huurprijzen flink omhoog te doen (wat gelukkig kan). Wat een redelijk rendement is, zal altijd punt van discussie blijven, maar het zal toch echt tussen obligaties en aandelen in moeten zitten wil iemand geld steken in woningverhuur; anders wordt er niet gebouwd.

De uitkomst van de wet betaalbare huur is dus voor kamerverhuur dat de staatskas gespekt wordt over de rug van de huurders. Of je daar als huurder nou zo blij mee moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
Ik heb voor de forum lezers een vraag over de nieuwe box 3 belasting die gaat komen op basis van daadwerkelijk rendement.

In het arrest van 6 juni 2024 met betrekking tot de herstelwet box 3 heeft de hoge raad aangegeven dat kosten niet meegenomen mogen worden, buiten rente kosten, voor het berekenen van het daadwerkelijk rendement op vastgoed.

Kosten voor verzekering (opstal, aansprakelijkheid), gemeentelijke en andere belastingen (rioolheffing, waterzuivering, OZB), onderhoud, (brand)veiligheid drukken in mijn beleving toch echt het daadwerkelijke rendement. In mijn geval gaat gemiddeld 27% van de huuropbrengst naar deze kostenposten.

Weet iemand of de aftrekbaarheid van kosten voor de uitendelijke box 3 belasting per 2027 deze kosten wel overwogen wordt? Ik meen van wel (bv https://stolwijkkennisnet...erende-zaken-duidelijker/) maar ik ben wat confuus.

Het lijkt erop dat men het stelsel dat op dit moment in de UK al bestaat over wil nemen gezien bovenstaande link. Dwz dat verbeteringen gaan vallen onder vermogensgroei (dus je mag dan bv de kosten van een dakkapel die je ooit liet plaatsen aftrekken van de waardestijging bij verkoop omdat het een verbetering is, maar regulier onderhoud, dus bestaand vervangen door wat gangbaar is in de huidige markt is dat niet en dat is dan een aftrekpost op het rendement. Bv enkel glas door dubbel glas vervangen wordt daar gezien als gewoon vervangen (omdat dubbel glas momenteel gangbaar is) en is aftrekbaar als onderhoud; driedubbel glas kan dan wel gezien worden als verbetering.
In de UK zijn alle andere redelijke kosten ook aftrekbaar (adverteren, kosten makelaar, onderhoudsabonnementen, lokale belastingen (council tax) etc.Maar dit laatste maakt een enorm verschil en is mij nog niet duidelijk. Het lijkt mij ook wachtne op de volgende massa claim als daar geen rekening mee wordt gehouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Capstie
mannowlahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Ja idd niet sympathiek. Maar ik geef daar eerlijk gezegd geen reet om. Ik wil het prima verhuren, voor minder zelfs ook. Maar permanente contracten is gewoon een absolute nogo situatie. Zelfs de box drie neem ik dan mee, waardoor ik het alleen van mijn prijsstijging van woningwaarde moet hebben want netto blijf er niks over met mijn kosten en box3 met 1100 euro. Dan ben ik zelfs een sukkel die zijn huis zsm heeft proberen af te betalen. Als die hypotheek gewoon 1000 was geweest, was verhuur een verliesgevende situatie. Het werkt twee kanten op hè. Je kan dan nu ineens met je morele vingertje gaan zwaaien maar wees dan ook een vent om dan al die regel veranderingen in perspectief te plaatsen en je af te vragen of het spelletje spelen dan ook niet twee kanten op mag gaan. Als de overheid dermate veranderingen in zo’n kort tijdsbestek kan doorvoeren, die echt niks veranderen aan het probleem. En als je dat acceptabel vind, dan moet je ook accepteren als mensen dan de randen van de wet op zoeken om zichzelf te beschermen.

De woningnood komt niet door mij. Dat komt door een falende overheid. Die populisten als Hugo de jonge aanstellen. Door mensen die dat soort voorstellen als naïevelingen als waarheid aannemen zonder de markt te analyseren. Daarna moord en brand roepen als blijkt dat de regels het nog meer verslechteren voor beoogde doelgroep.

En nogmaals ik slaap er geen een nacht er minder om als capstie op een blog als tweakers mij uitmaakt voor zaken. :)

Overigens zorg ik altijd oppper best voor mijn huurders. Geen goedkope IKEA meuk, alles wordt indien niet repareerbaar met exact dezelfde apparatuur vervangen. Bedden worden gewoon tijdige compleet vernieuwd. Wilt iemand een digitale temp meter en thermostaten, prima op kosten van mij. Dus geen slechte naam als verhuurder. Ik denk dat je doelt op mensen die vastgoed bezitten, daar heb je dan misschien een punt.
Dat het morele je minder uit maakt heb je al eerder duidelijk gemaakt. Ik denk dat er gewoon sprake is van een ander moreel compas. Ik zou mijzelf niet in de spiegel kunnen aankijken als ik het woord "uitknijpen" zou gebruik in relatie tot een primaire levensbehoefte van iemand en zou dit ook van niemand verdedigen, maar dat ben ik. 8)7

Mocht je het nog niet doorhebben, de combinatie van regels zijn inderdaad bedoeld om particuliere verhuur te ontmoedigen. Vastgoedontwikkelaars worden daarin gedeeltelijk ontzien, omdat deze daadwerkelijk wat toevoegen aan de woning markt door woningen toe te voegen aan de voorraad.

Dat je goed voor je huurders zorgt neem ik van je aan en spreekt voor je, echter is dit in mijn ogen ook hoe het zou moeten zijn. Je uitspraken over het opzettelijk plegen van fraude door je foutief in te schrijven in een woning om onder regels uit te komen doet daar dan echter weer wat afbreuk aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Capstie
mannowlahn schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Ik had een perfecte huurder er in zitten, die was maar 1/3 van de tijd in amsterdam. maar ja, permanent contract durf ik niet aan.

Als thuiswerk plek kan ik het alleen gebruiken als ik mij daar in schrijf. Maar zat lat relaties hier in amsterdam dus wat dat betreft geen man over boord. Ik kan dan niks fiscaals er mee doen. Het enige wat het dan doet is geen gezeik met gemeente en box drie vervalt. Als ik straks tegen sociale normen moet verhuren is mijn financiele plaatje dit:

3000 hypotheek
1920 vve
500 onderhoud

om en nabij 5500 kosten
Box drie loopt richting +6000, dus 11500 kosten

Als ik verhuur dan haal ik net 12000 op, 500 winst

Als ik niet verhuur kost mij dat 5500 euro per jaar. Ik heb maar 155 huur punten, dus dat schiet niet op. Maar de berekening zal wat complexer zijn ivm financiele partner. Ik heb hoe dan ook straks wel een plek nodig voor werk omdat mijn kantoor hier thuis straks een kinderkamer wordt. Eventueel kan ik idd dan maximaal 30 dagen airbnb doen, dat zou dan die 5500 kunnen compenseren. Dan is het risico niks tegenover dezelfde financiele compensatie. Huur vragen gaat niet lukken omdat het een woon bestemming heeft. Dat is helaas je grootste uitdaging. Maar ik ga dit eens over twee jaar bij mijn accountant kantoor voorleggen, wat de juridische mogelijkheden zijn.

Voor mij betreft dit ook mijn pensioen, daarom heb ik afgelopen jaren maximaal extra afbetaald. En ik wil ook de mogelijkheid aan mijn kinderen geven om te kunnen studeren in Amsterdam.
Je maakt in bovenstaande plaatje geen 500 winst, maar 3500. Het afbetalen van een hypotheek zorgt voor toename in je vermogen dus winst. Wel zo eerlijk als je dit ook zo weergeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capstie
noxou schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:21:
Over het meenemen van de waardestijging; als je naar het CBS gaat https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83906NED/table) dan kun je zien dat de gemiddelde verkoopprijs van bestaande woningen gestegen is van ca 172.000 EUR naar ca 416.000 EUR tussen 2000 en 2024. Dat komt overeen met een waardestijging van 3% per jaar (172.000 * 1.03 ^ 24 = ca 416.000) giver or take.
Dit rendement moet je dus optellen bij de netto huurinkomsten na belasting om tot je totale netto rendement te komen als je een brede blik neemt over nederland. Let wel, dit geldt tot 2027; daarna moet er ook vermogensgroei belasting betaald gaan worden naast vermogensrendement belasting.

Mijn netto rendement op huur na belasting onder het oude regime (4% fictief tegen 30% belast) met huidige WOZ was ca 4.4% (kamerverhuur). Dit met goed onderhoud en huurprijzen binnen het WWSO (dus alles netjes volgens de regels). Mijn totale rendement was toen dus ca 7.4% per jaar. In mijn beleving is dat een net rendement, maar ook weer niet exorbitant hoog.

Mijn netto rendement op huur na belasting is onder het huidige belastingstelsel ca 1.5%. Tel je daar de 3% bij op dan kom je op ca 4.5%. Vergeleken met een spaarrekening (ca 3.25% momenteel) is dat beter, maar niet voldoende beter voor al het gedoe wat je er van hebt, zeker omdat de 1.5% alleen gehaald wordt als alles verder goed gaat (geen wanbetalingen, leegstand etc). Objectief gezien is dit gewoon te weinig, ook wanneer je de gemiddelde waardestijging meeneemt.

Onder het nieuwe stelsel per 2027 gaat het rendement op verhuur van ca 1.5% naar ca 3%, maar het rendement op waardestijging gaat met 30% omlaag (even aangenoment dat de vermogensgroei heffing rond de 30% gaat liggen). In 2027 is het rendment in totaal dan ca 5%. Voor 5% moet ik lang nadenken of ik daar al het gedoe voor wil hebben.

Echter, onder het nieuwe WWSO zijn de kamerprijzen vrij dramatisch omhoog gegaan. Als van die stijging ca 50% gerealiseerd wordt (de nieuwe maxima zijn zo hoog dat ik niet denk dat die 100% benut kunnen worden voorlopig), dan komt het verhuur rendement naar ca 4%; totaal naar 6% in 2027. Dat is voor mij toch ook wel het minimum om te blijven verhuren.

Niet dat deze cijfers van toepassing zijn op alle kamerverhuurders; er zijn er vast die veel meer rendement haalden / halen door lokale omstandigheden of betere aankoopprijzen of andere hypotheekrentes maar ik vond het wel aardig om aan te geven dat wat er nou daadwerkelijk onder de streep overblijft voor een voorbeeld kleinschalige kamerverhuurder.

In mijn geval gaan de huren dus juist omhoog na invoering van de wet betaaldbare huur omdat deze samenging met een update op het puntenstelsel voor onzelfstandige woonruimte. Daardoor blijft de businesscase nog een beetje overeind voor mij als verhuurder.

Had de overheid de huidige maatregelen niet genomen dan was ik blijven verhuren met een leuk rendement met zeer redelijke prijzen voor mijn kamers. Nu kan ik alleen blijven verhuren met een redelijk rendement door de huurprijzen flink omhoog te doen (wat gelukkig kan). Wat een redelijk rendement is, zal altijd punt van discussie blijven, maar het zal toch echt tussen obligaties en aandelen in moeten zitten wil iemand geld steken in woningverhuur; anders wordt er niet gebouwd.

De uitkomst van de wet betaalbare huur is dus voor kamerverhuur dat de staatskas gespekt wordt over de rug van de huurders. Of je daar als huurder nou zo blij mee moet zijn?
Dank voor de eerste onderbouwde post waarin waardestijging een keer wordt meegenomen. Werd ook wel eens tijd na alle krokodillen tranen posts over een negatief rendement. Zijn in je 1,5% rendement ook eventuele hypotheek kosten meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Capstie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:35:
[...]
Je maakt in bovenstaande plaatje geen 500 winst, maar 3500. Het afbetalen van een hypotheek zorgt voor toename in je vermogen dus winst. Wel zo eerlijk als je dit ook zo weergeeft.
De poster heeft het over kosten, dus ik neem aan dat het rente betreft, niet aflossing.
Ik kan hierin fout zitten, maar er vanuit gaan dat het zonder meer het volledige bedrag om aflossing gaat lijkt me in ieder geval niet realistisch. Wel zo eerlijk om dat even mee te nemen/ eerst te verifiëren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Capstie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:32:
[...] Ik zou mijzelf niet in de spiegel kunnen aankijken als ik het woord "uitknijpen" zou gebruik in relatie tot een primaire levensbehoefte van iemand
Volgens mij was het iemand ander die het had over "uitpersen". Maar afgezien daarvan, ging het volgens mij niet om de persoon (huurder) "uit te persen", maar om "de regels" uit te persen, om zo wel een zo hoog mogelijke huur te verkrijgen.
Iemand, b.v. een goed verdienende expat, mag toch best een markthuur betalen voor zijn huis? Als die persoon op een woonquote komt van 30% of minder, dan hoeft daar an sich toch niet mis mee te zijn?
Mocht je het nog niet doorhebben, de combinatie van regels zijn inderdaad bedoeld om particuliere verhuur te ontmoedigen.
Volgens de politiek was dat helemaal niet het geval, maar gaat het er om om de huurder meer middenhuurwoningen te creëeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dankje, mooie uitleg en onderbouwing. Persoonlijk zit/zat ik er meer in voor het huurrendement. Waardestijging was mooi meegenomen maar niet primair mijn insteek. Ik heb liever een hogere cashflow dan dat ik maar moet afwachten hoeveel waardestijging er is en wanneer ik (zonder huurder) kan verkopen. Tegen deze lage(re) rendementen met toch nog wel wat risico's ga ik dan ook eerder andere investeringen zoeken. Hoewel de kamerverhuur inderdaad, zeker in bepaalde locaties, nog steeds wel (verrassend genoeg!) interessant kan zijn (om aan te houden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noxou
"Dank voor de eerste onderbouwde post waarin waardestijging een keer wordt meegenomen. Werd ook wel eens tijd na alle krokodillen tranen posts over een negatief rendement. Zijn in je 1,5% rendement ook eventuele hypotheek kosten meegenomen?"

Dit voorbeeld betreft een object zonder hypotheek. Het is geen optimaal object voor de verhuur (al doende leert men), maar een goed voorbeeld van wat de impact van overheidsbeleid kan zijn. Objecten die net goed genoeg waren, zijn dat niet meer. In dit geval een kamerverhuurpand, maar dat geld ook voor middenhuur en overige objecten.

In zulke gevallen schuift huur naar koop en beleggers die uit vastgoed stappen, stappen niet snel meer in. Je krijgt dan een schifting naar koop met een lange staart voordat dat eventueel weer recht getrokken wordt en in de tussentijd komt er geen woning bij om het onderliggende probleem op te lossen: onvoldoende woonruimte. Alle maatregelen lijken het omgekeerde effect te hebben van het beoogde doel: meer betaalbare huur. HIervoor is door veel partijen gewaarschuwd in het adviestraject van de nieuwe wetgeving, maar helaas genegeerd. De wal keert het schip in dit soort situaties, maar tegen die tijd is er al veel schade aangedaan en veel huur woonruimte verdwenen.

Voor de volledigheid; mijn andere paar kamerverhuurobjecten (het is/was voor bij beoogd als pensioenvoorziening), leveren ca 3.9% netto huurstroom + 3% waardestijging = 6.9%. Deze panden blijven gewoon in de verhuur voorlopig.

Alle percentages overigens voor box 3 belasting (panden in privé).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gene_Seq
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06:05
mannowlahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Ik begrijp sowieso niet waarom de variabele 'moreel kompas' hierin een rol zou moeten spelen. Een rationele investeerder zoekt naar het meeste rendement. Rendement door verhuur met weinig 'punten' is extreem laag geworden of zelfs negatief. De conclusie is dan dat naar alternatieven voor rendement wordt gezocht. Iets wat de mannen die dit beleid hebben bedacht ook niet lijken te willen begrijpen.

Als je iets met goede doelen wilt doen dan zijn er voldoende mogelijkheden om geld te doneren aan allerlei instanties. Hierbij moet ik wel zeggen dat extra geld overmaken naar de Belastingdienst als 'goed doel' erg laag op mijn prioriteitenlijst zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
rube schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 05:30:
[...]

De poster heeft het over kosten, dus ik neem aan dat het rente betreft, niet aflossing.
Ik kan hierin fout zitten, maar er vanuit gaan dat het zonder meer het volledige bedrag om aflossing gaat lijkt me in ieder geval niet realistisch. Wel zo eerlijk om dat even mee te nemen/ eerst te verifiëren ;)
Ik kan me herinneren dat er in eerdere posts over hypotheeklasten van ~300 euro per maand werd gesproken. Als dat inderdaad rente is, dan hoor ik het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capstie
rube schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 05:54:
[...]

Volgens mij was het iemand ander die het had over "uitpersen". Maar afgezien daarvan, ging het volgens mij niet om de persoon (huurder) "uit te persen", maar om "de regels" uit te persen, om zo wel een zo hoog mogelijke huur te verkrijgen.
Iemand, b.v. een goed verdienende expat, mag toch best een markthuur betalen voor zijn huis? Als die persoon op een woonquote komt van 30% of minder, dan hoeft daar an sich toch niet mis mee te zijn?

[...]

Volgens de politiek was dat helemaal niet het geval, maar gaat het er om om de huurder meer middenhuurwoningen te creëeren.
Klopt, daarom had ik het ook over verdedigen van een dergelijke uitspraak. Ik ben zelf niet bekend met een gezegde over het uitpersen van regels, maar dat zal wel aan mij leggen. Ongeacht die nuance vind ik het een walgelijke uitspraak waar in dit topic uiteraard niet afkeurend op wordt gereageerd

En waarom zou het inkomen van een huurder in godsnaam leidend moeten zijn voor het bepalen van de huurprijs? Waarom niet de kwaliteit/attributen van een woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capstie
noxou schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:47:
"Dank voor de eerste onderbouwde post waarin waardestijging een keer wordt meegenomen. Werd ook wel eens tijd na alle krokodillen tranen posts over een negatief rendement. Zijn in je 1,5% rendement ook eventuele hypotheek kosten meegenomen?"

Dit voorbeeld betreft een object zonder hypotheek. Het is geen optimaal object voor de verhuur (al doende leert men), maar een goed voorbeeld van wat de impact van overheidsbeleid kan zijn. Objecten die net goed genoeg waren, zijn dat niet meer. In dit geval een kamerverhuurpand, maar dat geld ook voor middenhuur en overige objecten.

In zulke gevallen schuift huur naar koop en beleggers die uit vastgoed stappen, stappen niet snel meer in. Je krijgt dan een schifting naar koop met een lange staart voordat dat eventueel weer recht getrokken wordt en in de tussentijd komt er geen woning bij om het onderliggende probleem op te lossen: onvoldoende woonruimte. Alle maatregelen lijken het omgekeerde effect te hebben van het beoogde doel: meer betaalbare huur. HIervoor is door veel partijen gewaarschuwd in het adviestraject van de nieuwe wetgeving, maar helaas genegeerd. De wal keert het schip in dit soort situaties, maar tegen die tijd is er al veel schade aangedaan en veel huur woonruimte verdwenen.

Voor de volledigheid; mijn andere paar kamerverhuurobjecten (het is/was voor bij beoogd als pensioenvoorziening), leveren ca 3.9% netto huurstroom + 3% waardestijging = 6.9%. Deze panden blijven gewoon in de verhuur voorlopig.

Alle percentages overigens voor box 3 belasting (panden in privé).
Wat mij betreft is de verschuiving van verhuur naar koop positief. Met het verlaten van beleggers uit de vastgoedmarkt blijft het saldo huizen hetzelfde, echter verdwijnen er middenpartijen die niks van waarde in de keten toevoegen. Vastgoedontwikkelaars kunnen we niet missen, vastgoedbeleggers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
Gene_Seq schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Ik begrijp sowieso niet waarom de variabele 'moreel kompas' hierin een rol zou moeten spelen. Een rationele investeerder zoekt naar het meeste rendement. Rendement door verhuur met weinig 'punten' is extreem laag geworden of zelfs negatief. De conclusie is dan dat naar alternatieven voor rendement wordt gezocht. Iets wat de mannen die dit beleid hebben bedacht ook niet lijken te willen begrijpen.

Als je iets met goede doelen wilt doen dan zijn er voldoende mogelijkheden om geld te doneren aan allerlei instanties. Hierbij moet ik wel zeggen dat extra geld overmaken naar de Belastingdienst als 'goed doel' erg laag op mijn prioriteitenlijst zou staan.
Een rationele investeerder moet dit mijns inziens ook gewoon binnen bepaalde morele kaders doen, het "uitpersen van huurders" zoals hier eerder genoemd valt hier naar mijn mening niet binnen. (knip)

Graag niet op de persoon spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 22-08-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Je begrijpt mij niet of wilt mij niet begrijpen, want dat is 2 x niet wat ik aangaf. Maar Ik laat het hier maar bij :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noxou
Capstie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Wat mij betreft is de verschuiving van verhuur naar koop positief. Met het verlaten van beleggers uit de vastgoedmarkt blijft het saldo huizen hetzelfde, echter verdwijnen er middenpartijen die niks van waarde in de keten toevoegen. Vastgoedontwikkelaars kunnen we niet missen, vastgoedbeleggers wel.
Volgens het CBS was 50% van de verhuurde woningvoorraad eigendom van woningbouw coeporaties. De andere 50% is van institutionele beleggers, pensioenfondsen, particulieren en andere vastgoedbeleggers.

Met jouw aanpak verdwijnt dus 50% van de verhuur voorraad en wordt koop en blijven alleen corporaties over. Die kunnen de vraag echter lang niet dekken. Even los van de vraag dat niemand dus iets anders kan doen met vastgoed dan er zelf in wonen, dat is meer een politieke discussie over het eigendomsrecht.

De waarde die in de keten wordt toegevoegd is in mijn beleving voor vastgoedbeleggers gelijk als van corporaties: het bieden van woonruimte aan wie niet kan of wil kopen en daarmee voorzien in een eerste levensbehoefte . We kunnen het wel oneens zijn over de winstmarge die daarvoor redelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gene_Seq
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06:05
Het doel van de rationele investeerder is om binnen wettelijke kaders zo veel mogelijk rendement te behalen. Ik begrijp niet waar je georganiseerde misdaad vandaan haalt.
Capstie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

Een rationele investeerder moet dit mijns inziens ook gewoon binnen bepaalde morele kaders doen, het "uitpersen van huurders" zoals hier eerder genoemd valt hier naar mijn mening niet binnen. Als je echt van mening bent dat een moreel kompas geen enkele relatie heeft met investeren is een overstap naar de gorganiseerde misdaad wellicht een optie, daar schijn je wel een goed redement te kunnen behalen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ColeJ
@Capstie Met betrekken tot uitpersen zal je wel iedere keer mij bedoelen. Ik heb alleen gezegd dat ik een zo hoog mogelijke huurprijs eruit wil persen, op de volledig legale manier. Dat lijkt me ook niet zo gek gezien de huurprijs bijna door de helft gaat.

Verder begrijp ik niet helemaal wat je in dit topic komt doen of denkt te bereiken. Ik heb ook helemaal geen zin om met jou te discussiëren over eventuele servicekosten of een bepaalde morele kompas. Ik kom hier voor tips met betrekking tot vastgoed en wil sparren met lotgenoten die nu ook in deze puntentelling ellende zitten. Als je dat bent dan hoor ik het graag en anders wens ik je een prettige avond verder.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:13
ColeJ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:02:
@Capstie Met betrekken tot uitpersen zal je wel iedere keer mij bedoelen. Ik heb alleen gezegd dat ik een zo hoog mogelijke huurprijs eruit wil persen, op de volledig legale manier. Dat lijkt me ook niet zo gek gezien de huurprijs bijna door de helft gaat.

Verder begrijp ik niet helemaal wat je in dit topic komt doen of denkt te bereiken. Ik heb ook helemaal geen zin om met jou te discussiëren over eventuele servicekosten of een bepaalde morele kompas. Ik kom hier voor tips met betrekking tot vastgoed en wil sparren met lotgenoten die nu ook in deze puntentelling ellende zitten. Als je dat bent dan hoor ik het graag en anders wens ik je een prettige avond verder.
Ik geef je groot gelijk. Wij hebben hier ook enkele panden, maar de mensen die zelf geen vastgoed verhuren onderschatten de stress, werkzaamheden en kosten die gepaard gaan met vastgoed verhuren.

Dat de huur altijd te hoog is en hypocriet wordt uitgemolken is voor bepaalde mensen een feit, maar als verhuurder heb je ook grote verplichtingen. Het is tevens niet zo eenvoudig om bij een huurder zomaar te gaan klussen en het kost de nodige tijd.

Sanitair wat niet volgens de regels van de kunst is aangesloten, oprit die verzakt is, een goot die verstopt zit en lekkage veroorzaakt op de vierde verdieping. Als verhuurder los je het maar eventjes op.
Ik zou het zelf bijna geen uitknijpen maar liefdadigheid noemen. Al het grote onderhoud is voor de verhuurder en daar mag best nog een beetje rendement tegenover staan lijkt mij. Als je zelf als verhuurder niet handig bent dan denk ik dat je meer een sponsor van de klusbedrijven dan van je eigen portemonnee bent. Maar dat is mijn persoonlijke visie, die wel een beetje gekleurd raakt door relatief veel onderhoud dat langskomt dit jaar.
De bar lijkt mooi, ik hoop dat er nog wat van overblijft dit jaar. Een ding heb ik wel geleerd, verhoog de huur elk jaar maximaal want de onderhoudskosten stijgen harder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:41
Hallo allen,

Ik probeer hieronder het nieuwe wetsvoorstel dat per 1 januari 2027 ingaat te vergelijken met de situatie in 2023. Mijn conclusie is een rendement van 7,1% (2027) versus 7,3% (2023), nauwelijks verschil dus, of heb ik iets verkeerd begrepen van het nieuwe wetsvoorstel?

Aannamen:
Een box 3 woning met een koopsom van 500k euro, eigen inbreng 250k, verhuurhypotheek 250k (aflosvrij, 6% rente). Hypotheekrente per jaar: 250k x 6% = 15k euro
Netto huurinkomsten per maand: 1900 euro, per jaar: 22800 euro
Stijging huizenprijs per jaar: 4% -> 500k x 4% = 20k euro

Situatie 2023:
Forfaitair rendement belegging: 6,17%, belastingtarief: 36%
Schuld forfaitair rendement: 2,46%
Dus de totale box 3 belasting: 500k x 6,17% x 36% - 250k x 2,46% x 36% = 9255 euro

Netto rendement = winst / eigen inbreng = (stijging huizenprijs per jaar + huurinkomsten - box 3 belasting - hypotheekrente) / eigen inbreng = (20k + 22800 - 9255 - 15k) / 250k = 7,4%

Cashflow per jaar = huurinkomsten - box 3 belasting - hypotheekrente = 22800 - 9255 - 15k = -1455 euro

Situatie 2027:
Voor deze versimpelde berekening aangenomen dat de onderhoudskosten 0 is, ook verbeteringskosten is 0.
Belastingtarief: 36%

Belasting uit direct rendement = (Huurinkomsten - hypotheekrente - onderhoudskosten) x belastingtarief = (22800 - 15k - 0) x 36% = 2808 euro
Belasting uit indirect rendement per jaar = Stijging huizenprijs per jaar x belastingtarief = 20k x 36% = 7200 euro. Dit bedrag keer aantal jaar betaal je bij de verkoop van de woning

Dus de totale box 3 belasting (inclusief de winstbelasting bij verkoop gesmeerd over elk jaar) = 2808 + 7200 = 10008 euro

Netto rendement = winst / eigen inbreng = (stijging huizenprijs per jaar + huurinkomsten - box 3 belasting - hypotheekrente) / eigen inbreng = (20k + 22800 - 10008 - 15k) / 250k = 7,1%

Cashflow per jaar = huurinkomsten - box 3 belasting (alleen de belasting uit direct rendement meegenomen) - hypotheekrente = 22800 - 2808 - 15k = 4992 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmert
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:53
Je berekening is naar mijn idee correct. Echter voor de volledigheid nog de volgende posten meenemen:

-onderhoudskosten
(Normaliter 1% v.d. WOZ waarde? Dit komt ook overeen met mijn praktijk ervaring.)
-belastingen over het object.
(WOZ belasting, overdrachtsbelasting, etc )
-verzekering(en)
(Minimaal opstalverzekering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
Bimmert schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:57:
Je berekening is naar mijn idee correct. Echter voor de volledigheid nog de volgende posten meenemen:

-onderhoudskosten
(Normaliter 1% v.d. WOZ waarde? Dit komt ook overeen met mijn praktijk ervaring.)
-belastingen over het object.
(WOZ belasting, overdrachtsbelasting, etc )
-verzekering(en)
(Minimaal opstalverzekering)
Mee eens.

Dus in het geval als de huurinkomsten minder zijn dan de som van de hypotheekrente + onderhoudskosten, hoef je helemaal geen box 3 belasting meer te betalen vanaf 2027! Tot dat je de woning gaat verkopen, dan betaal je 36% van de verkoopwinst (min de verbeteringskosten)

Voor sommige verhuurders zijn de 2027 belastingregels dus gunstiger dan de huidige regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-06 20:39
Als ik het goed heb begrepen wordt jaarlijks de waardestijging ook in rekening gebracht, niet pas bij verkoop. Zal op basis van woz o i d zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
Nee, dat zou niet goed komen. Bij modaal inkomen van 42k en gemiddelde huisprijs van 4 ton en een waardestijging van 7% als dit jaar zou je dan 7% * 400.000 * 36% is 10k netto kwijt zijn. Dat is 1/3 van iemands netto inkomen. Dat is niet realistisch en ook niet zo voorgesteld door de staatssecretaris. Die wil afrekenen bij verkoop net als in de UK.

Bij aandelen zou het kunnen (dan verkoop je een paar). Hoe ze het bij lang vast rentende obligaties willen doen waarvan de prijs stijgt bij daling marktrente is mij onbekend. Lijkt me lastig om dat tijdens de looptijd te doen omdat je die soms niet in delen kunt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@noxou Mensen met een modaal inkomen hebben geen verhuurobject van 400k. Dus met die situatie hoeft geen rekening gehouden te worden. De box 3 belasting kan trouwens gewoon betaald worden uit de huurinkomsten, dus de hoogte van de box 1 aangifte staat hier los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locatielocatie
Bonenstaak92 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:45:
Als ik het goed heb begrepen wordt jaarlijks de waardestijging ook in rekening gebracht, niet pas bij verkoop. Zal op basis van woz o i d zijn.
Van de Rijksoverheid https://www.rijksoverheid...elsel-naar-raad-van-state

"Daarnaast bestaat het behaalde rendement ook uit indirect rendement, de positieve of negatieve waardeontwikkeling van bijvoorbeeld aandelen of vastgoed. De waardeontwikkeling wordt in principe jaarlijks belast met een vermogensaanwasbelasting. Alleen de waardeontwikkeling van onroerende zaken en aandelen in start-ups wordt pas belast bij verkoop met een vermogenswinstbelasting. Als er sprake is van een verlies, dan mogen de verliezen verrekend worden met box 3-inkomen uit toekomstige jaren."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:29

Thompson

Beeromaniac

RichieB schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:36:
@noxou Mensen met een modaal inkomen hebben geen verhuurobject van 400k. Dus met die situatie hoeft geen rekening gehouden te worden. De box 3 belasting kan trouwens gewoon betaald worden uit de huurinkomsten, dus de hoogte van de box 1 aangifte staat hier los van.
Modaal inkomen met verhuur object van richting de 400k (2023 290k WOZ) meldt zich.

Nog steeds niet definitief de keus gemaakt maar wil zeer waarschijnlijk wel gewoon gaan verhuren. Kom volgens mij uit op een rendement van 2,5% ex waardestijging en dat vind ik prima acceptabel om wel de woning te behouden.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:13
Thompson schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Modaal inkomen met verhuur object van richting de 400k (2023 290k WOZ) meldt zich.

Nog steeds niet definitief de keus gemaakt maar wil zeer waarschijnlijk wel gewoon gaan verhuren. Kom volgens mij uit op een rendement van 2,5% ex waardestijging en dat vind ik prima acceptabel om wel de woning te behouden.
Persoonlijk denk ik dat er wel betere rendementen te behalen zijn, 2,5% overhouden van de netto cashflow lijkt mij toch zeer karig(ook na de box3 belasting).
Verder vraag ik mij vooral af of ze 2027 wel gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
Er zijn nogal wat mensen met een modaal inkomen en een verhuur object; met name zzp'ers en zelfstandigen die (jaren geleden) iets gekocht hebben om voor hun pensioen te zorgen. Die hebben vaak een modaal inkomen. De waardestijging kan dan vaak niet uit de verhuuropbrengsten betaald worden, daar leven ze immers (gedeeltelijk) van. Op zijn minst die categorie zou in de financiele problemen komen met heffing jaar op jaar.
Maar goed; het is ook niet de bedoeling (op dit moment) om het jaar op jaar af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

winiustyco schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Persoonlijk denk ik dat er wel betere rendementen te behalen zijn, 2,5% overhouden van de netto cashflow lijkt mij toch zeer karig(ook na de box3 belasting).
Verder vraag ik mij vooral af of ze 2027 wel gaan halen.
Klopt zelfs met een deposito haal je al 3,6. Maar het gaat mij niet in het rendement. Ik ga dichter bij mijn vriendin wonen en dit huis staat in mijn geboortedorp, waar ik ooit mss (samen met haar), wil terugkeren. Vandaar dat ik verkopen niet zie zitten. Verhuren wil ik doen via Hubbs, zij regelen verder alles.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Thompson schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:35:
[...]
Verhuren wil ik doen via Hubbs, zij regelen verder alles.
Wees niet te naïef, ook al laat je hen "alles" doen, je zult hen toch ook in de gaten moeten houden en waar nodig moeten aan en/of bij sturen. Of niet natuurlijk, maar de kosten en risico's bij fouten kunnen behoorlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

rube schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Wees niet te naïef, ook al laat je hen "alles" doen, je zult hen toch ook in de gaten moeten houden en waar nodig moeten aan en/of bij sturen. Of niet natuurlijk, maar de kosten en risico's bij fouten kunnen behoorlijk zijn.
Uiteraard. In die berekening is ook gewoon nog steeds 1% woz onderhoud meegenomen en ik ben sowieso nog wekelijks in t dorp en zal dus af en toe langs de woning rijden. Mijn stiefpa, zzp allround klusser, woont ook in t dorp mocht er wat zijn.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
google eens op Hubbs en arbeidsmigranten.
Ik krijg dan zo'n gevoel. "Die Bulgaren betalen duizenden euro's huur maar wonen je huis voor tienduizenden euro's uit." Alleen intermediair Hubbs verdient hieraan.
Maar wellicht heb ik het mis en regelt Hubbs keurige expats voor je huis.

Wij gaan het huis van onze vader in het verpleeghuis verkopen, want verhuren is echt ingewikkeld. Zeker nu tijdelijke verhuur bijna nooit meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-06 20:39
locatielocatie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Van de Rijksoverheid https://www.rijksoverheid...elsel-naar-raad-van-state

"Daarnaast bestaat het behaalde rendement ook uit indirect rendement, de positieve of negatieve waardeontwikkeling van bijvoorbeeld aandelen of vastgoed. De waardeontwikkeling wordt in principe jaarlijks belast met een vermogensaanwasbelasting. Alleen de waardeontwikkeling van onroerende zaken en aandelen in start-ups wordt pas belast bij verkoop met een vermogenswinstbelasting. Als er sprake is van een verlies, dan mogen de verliezen verrekend worden met box 3-inkomen uit toekomstige jaren."
Helder, verkeerd begrepen! Gaat blijkbaar alleen om de afgelopen jaren bij procedures omdat het werkelijk rendement lager zou zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Wij hebben nu een wat uitgebreidere berekening gemaakt maar de keuze is nog niet helemaal zeker.

Als wij rekenen met 10% leegstand (is nog nooit voorgekomen) dan komen we op het volgende:

Huur: 11.536
-/- VVE 1.716
-/- Verzekering 228
-/- Financieringsrente 1.944
-/- Overig 1.800
Resultaat 5.848

Gezien de verkoopwaarde in vrije staat (minimaal) 360k is, geeft dit een (cashflow) rendement van 1,62%.

Als ik kijk naar de gemiddelde waardestijging van de afgelopen 10 jaar is dat (specifiek voor dit appartement) 8,73% per jaar. (CBS Nederland zou 6,43% per jaar zijn).

Al met al zou het totale gemiddelde rendement 1,62%+8,73%=10,35% per jaar zijn.

Bij verkoop willen we natuurlijk wel blijven beleggen dus heb even naar de volgende historische gemiddelde jaarrendementen gekeken (vanaf 2014):

Meesman Aandelen Wereldwijd 11,59%
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF 8,95%
iShares Core MSCI World UCITS ETF 9,78%

Het lijkt alsof het nog steeds wel zinvol zou zijn om te verhuren. Echter, het brengt een hoop zorgen met zich mee. Tevens moet je nadenken hoe je in de beurs gaat stappen bij verkoop van de woning. Stop je lumpsum alles in de beurs? Doe je dit maandelijks? Dat zijn keuzes die een grote impact kunnen hebben, zeker de timing van lumpsum instappen.

Keuzes......

*Box 3 zit niet in bovenstaande. Die betaal ik ook als ik op de beurs ga beleggen. Tevens hebben wij een hele mooie financiering op de eigen woning welke deels aflossingsvrij is en drukt in box 3 (<2% rente :+ ).

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 13-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locatielocatie
Ik neem aan dat deze woning met hypotheek is, toch?

Dan is je rendement = netto winst / eigen inleg, en niet netto winst / marktwaarde van de woning.
Ik denk dat je rendement dus hoger is dan 1,62% of 10,35% met de huizenprijs stijging meegenomen.
ColeJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:50:
Wij hebben nu een wat uitgebreidere berekening gemaakt maar de keuze is nog niet helemaal zeker.

Als wij rekenen met 10% leegstand (is nog nooit voorgekomen) dan komen we op het volgende:

-/- VVE 1.716
-/- Verzekering 228
-/- Overig 1.800
Resultaat 5.848

Gezien de verkoopwaarde in vrije staat (minimaal) 360k is, geeft dit een (cashflow) rendement van 1,62%.

Als ik kijk naar de gemiddelde waardestijging van de afgelopen 10 jaar is dat (specifiek voor dit appartement) 8,73% per jaar. (CBS Nederland zou 6,43% per jaar zijn).

Bij verkoop willen we natuurlijk wel blijven beleggen dus heb even naar de volgende historische gemiddelde jaarrendementen gekeken (vanaf 2014):

Het lijkt alsof het nog steeds wel zinvol zou zijn om te verhuren. Echter, het brengt een hoop zorgen met zich mee. Tevens moet je nadenken hoe je in de beurs gaat stappen bij verkoop van de woning. Stop je lumpsum alles in de beurs? Doe je dit maandelijks? Dat zijn keuzes die een grote impact kunnen hebben, zeker de timing van lumpsum instappen.

Keuzes......

*Box 3 zit niet in bovenstaande. Die betaal ik ook als ik op de beurs ga beleggen. Tevens hebben wij een hele mooie financiering op de eigen woning welke deels aflossingsvrij is en drukt in box 3 (<2% rente :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:50:

-/- VVE 1.716
-/- Verzekering 228
-/- Overig 1.800
Resultaat 5.848

Keuzes......

Je bent ondernemer toch? Met bv toch? Agio storting in je bv en dan beleggen.

Bij mij stijgt vve kosten harder dan dat ik die huur indexering zie stijgen. Neem dat ook mee. Oud pand? Ff fundering, dak, buitenkant schilderen. Als ik naar mij afgelopen 15 jaar kijk heb ik gemiddeld 1% aan WOZ waarde als onderhoud moeten betalen. Dat is dan aan de vve als er weer extra geld moet komen. Of is 1800 die onderhoudskosten?

Meesman bestaat nog niet zo lang dus die zou ik niet aanhouden als maatstaf.

Maar laten we die 10% aanhouden van sp500. Die box drie heb je dan niet in je bv. Je zal zien dat je na 20 jaar in absolute aantallen meer euro’s hebt en je vermogen meer gegroeid is. Je gaat pas betalen bij uitkeren :)

Qua lumpsum is dat prima. Je kan de markt niet timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
locatielocatie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:11:
Ik neem aan van niet? Er staan toch geen rentekosten bij of dat er sprake is van een hypotheek?

@ColeJ De stijging van huizenprijzen (en aandelen) over de afgelopen 10 jaar is natuurlijk wel een beetje cherrypicken. Dat kun je beter over veeeeeel langere intervallen bekijken.
Als een huis ongeveer net zoveel op gaat leveren als aandelen, dan ga ik voor aandelen: bredere spreiding, meer liquide, minder risico met regelgeving. Als je nu verkoopt hoef je over de "winst" nog geen VRH te betalen, doe je dat over een paar jaar dan wel (zoals het er nu uit ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Enige reden dat ik mijn appartement niet wil verkopen is dat ik niet zo snel iets terug mag kopen en ik zekerheid wil hebben t.a.v. mijn familie/ kinderen om een plek te hebben voor studie.

Financieel gezien zou het veel beter zijn om te verkopen. Geen gezeik en zelfde of zelfs beter rendement en veel minder risico met een sp500. Sterker nog, als ik dat nu doe heb ik mijn pensioen doel meteen voor 50% gehaald en kan ik 5 tot 8 jaar eerder met pensioen.

Dus de vraag is eigenlijk, wat is je doel met je appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
locatielocatie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:11:

Dan is je rendement = netto winst / eigen inleg, en niet netto winst / marktwaarde van de woning.
Ik denk dat je rendement dus hoger is dan 1,62% of 10,35% met de huizenprijs stijging meegenomen.

[...]
Hoezo zou ik rekenen met eigen inleg, dat is niet logisch. Dan zou een appartement met een marktwaarde van 1mio (eigen inleg 30 jaar geleden 50.000 gulden) met een huuropbrengst van 10k per jaar nog steeds een goede investering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
mannowlahn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:56:
Dus de vraag is eigenlijk, wat is je doel met je appartement.
Rendement.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
Wat nog wel een "grappige" bijkomstigheid is... de vertrekkende huurder (expat) heeft mij al een hele waslijst aan telefoonnummers gestuurd met potentiele huurders. Dit zijn ook allemaal expats... Ze hangen nog net niet bij de voordeur hier.

Oftewel, nu komt de normale Nederland er al helemaal niet meer tussen. Die wil ook niemand hebben want daarbij is de kans juist groter dat ze eeuwig blijven zitten. Hugo, lees je mee?

[ Voor 15% gewijzigd door ColeJ op 13-08-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
ColeJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Hoezo zou ik rekenen met eigen inleg, dat is niet logisch. Dan zou een appartement met een marktwaarde van 1mio (eigen inleg 30 jaar geleden 50.000 gulden) met een huuropbrengst van 10k per jaar nog steeds een goede investering zijn.
De eigen inleg is de marktwaarde min wat er ooit al is ingelegd. De hoeveelheid geld die je zou overhouden als je het zou verkopen. In je voorbeeld is dat dus 995.000.

Dit is precies de reden dat een paar jaar geleden vastgoed zo interessant was. Door de lage rente kon je vastgoed kopen met weinig inleg en met weinig rentekosten, maar met relatief hoge huuropbrengsten. Ookwel de hefboom genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
mannowlahn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Je bent ondernemer toch? Met bv toch? Agio storting in je bv en dan beleggen.

Bij mij stijgt vve kosten harder dan dat ik die huur indexering zie stijgen. Neem dat ook mee. Oud pand? Ff fundering, dak, buitenkant schilderen. Als ik naar mij afgelopen 15 jaar kijk heb ik gemiddeld 1% aan WOZ waarde als onderhoud moeten betalen. Dat is dan aan de vve als er weer extra geld moet komen. Of is 1800 die onderhoudskosten?
Die 1800 onderhoudskosten is een schatting en bedoeld voor de zaken die jij noemt. Het is een appartement met een gezonde VVE. Het is alleen wel een wat ouder appartement dus in de toekomst vraag ik me af hoe ze dit gaan verduurzamen etc.

Er zit nog wel hypotheek op maar dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Dan is gezien huidige regels en potentiële verdere beperkingen vanuit overheid het een nobrainer. Sp500 of offensiever met iShares NASDAQ-100 UCITS ETF Een slimmere keuze. Mits je daar bij prettig voelt. Wellicht dat vastgoed je een veilige spreiding geeft. Maar as we speak vind ik verhuur te veel risico en te lage opbrengsten tov risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locatielocatie
ColeJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Les nummer 1 bij vastgoed investering is toch gebruik de (verhuur)hypotheek als leverage.
Je rendement = je netto winst (dus je huurinkomsten + jaarlijkse huizenprijs stijging - je hypotheekrente - overige kosten) / je eigen inleg.

Dus toen de hypotheekrente laag was een paar jaar geleden, kon je met weinig eigen inleg heel veel rendement halen.

In jouw voorbeel van een woning van 1miljoen:
Het rendement van die 50000 gulden = (huurinkomsten + jaarlijkse huizenprijs stijging - hypotheekrente - ander kosten) / eigen inleg =
(10k + aanname 4% prijs stijging van 1 miljoen - 0 hypotheekrente (ga vanuit dat de hypotheek afgelost is) - 2000 euro overige kosten) / 50000 gulden = 209 %

Dus ja, een goede investering. De belastingen zijn niet meegenomen in de berekening hierboven.

Voor iemand die vorig jaar een woning van 1miljoen had gekocht met een eigen inleg van 500k is het rendement natuurlijk veel lager dan 209%. Kortom je moet je eigen inleg bekijken als je het rendement wil berekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door locatielocatie op 13-08-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

locatielocatie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Les nummer 1 bij vastgoed investering is toch gebruik de (verhuur)hypotheek als leverage.
Je rendement = je netto winst (dus je huurinkomsten + jaarlijkse huizenprijs stijging - je hypotheekrente - overige kosten) / je eigen inleg.

Dus toen de hypotheekrente laag was een paar jaar geleden, kon je met weinig eigen inleg heel veel rendement halen.

rendement = (huurinkomsten + jaarlijkse huizenprijs stijging - hypotheekrente - ander kosten) / eigen inleg =
(10k + aanname 4% prijs stijging van 1 miljoen - 0 hypotheekrente (ga vanuit dat de hypotheek afgelost is) - 2000 euro overige kosten) / 50000 gulden = 209 %

Dus ja, een goede investering. De belastingen zijn niet meegenomen in de berekening hierboven.
Dan gaat de vergelijking met beleggen weer mank. Bereken maar eens het rendement van beleggen met geleend geld/marge.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
locatielocatie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Het rendement van die 50000 gulden = (huurinkomsten + jaarlijkse huizenprijs stijging - hypotheekrente - ander kosten) / eigen inleg =

Voor iemand die vorig jaar een woning van 1miljoen had gekocht met een eigen inleg van 500k is het rendement natuurlijk veel lager dan 209%. Kortom je moet je eigen inleg bekijken als je het rendement wil berekenen.
Ik begrijp het concent rendement eigen vermogen (WACC) etc. De leverage heb ik ook flink gebruik van kunnen maken. Voor het vergelijk met andere beleggingen reken ik wel graag met marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
fsfikke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Dan gaat de vergelijking met beleggen weer mank. Bereken maar eens het rendement van beleggen met geleend geld/marge.
Een bank gaat in het algemeen geen geld lenen aan je om aandelen te kopen, maar wel om een verhuurpand te kopen.
Als je geld leent van je familie / vrienden is het rendement anders, maar de risico's zijn ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

locatielocatie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Een bank gaat in het algemeen geen geld lenen aan je om aandelen te kopen, maar wel om een verhuurpand te kopen.
Dat is vrij gebruikelijk hoor: zoeken bij google naar 'trading on margin'. I.p.v. een huis zijn jouw aandelen het onderpand. Het idee is dat een aandeel van Microsoft wat nu op $400 staat morgen niet opeens $200 waard zal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 13-08-2024 12:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
fsfikke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Dat is vrij gebruikelijk hoor: zoeken bij google naar 'trading on margin'. I.p.v. een huis zijn jouw aandelen het onderpand. Het idee is dat een aandeel van Microsoft wat nu op $400 staat morgen niet opeens $200 waard zal zijn.
Nou, daar houden ze toch wel rekening mee, daarom krijg je bij aandelen over het algemeen genomen ook minder margin dan de LTV bij vastgoed. https://www.interactivebr...trading/margin-stocks.php

Overigens is het verstandig ook bij vastgoed altijd een beetje terughoudend te zijn met de LTV, genoeg mensen/bedrijven die in de jaren na de kredietcrisis in de problemen kwamen door een te hoge LTV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noxou
ColeJ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:13:
Wat nog wel een "grappige" bijkomstigheid is... de vertrekkende huurder (expat) heeft mij al een hele waslijst aan telefoonnummers gestuurd met potentiele huurders. Dit zijn ook allemaal expats... Ze hangen nog net niet bij de voordeur hier.

Oftewel, nu komt de normale Nederland er al helemaal niet meer tussen. Die wil ook niemand hebben want daarbij is de kans juist groter dat ze eeuwig blijven zitten. Hugo, lees je mee?
Uit eigen ervaring geef ik je nog het volgende mee ter overweging:
- Vastgoed verkrijgen kan erg lastig zijn. Je moet immers voldoende basisinkomen hebben, voldoende inleg etc. om een financiering te krijgen. Heb je het eénmaal, dan interesseert het de financierder meestal niets zolang je maar betaalt. Opnieuw verkrijgen na verkoop is daarom geen zekerheid.
- Vastgoed is een erg mooi onderpand voor financiering van verdere plannen.
- Een paar percent rendement op de huurstroom is niet veel voor als het een keer mis gaat met een niet-betalende huurder. Helaas kan het soms een eeuwigheid duren voor je een huurder eruit hebt die niet, dan wel, dan een beetje, dan weer niet, te laat, etc. betaalt, los nog van de schade die soms achtergelaten wordt. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik een lange periode zonder opbrengst kan overbruggen uit eigen middelen / eigen salaris.
- Rendement behoor je op eigen inleg te berekenen (dus originele investering plus aflossingen) is je eigen inleg. Echter, in het begin kun je wel 200% rendement hebben zoals in het voorbeeld, maar als de absolute waarde zeer klein is kun je snel in een grote negatieve cashflow terechtkomen bij problemen (bv bij 95% financiering wat sommiogen doen door geld van familie / vrienden te combineren met een hypotheek; geen goed plan...). Staar je dus niet blind op het rendement op eigen vermogen, maar dat is wel het uitgangspunt voor vergelijken met bv beleggen.
- Time in the market is belangrijker dan timing the market. Als je beleggingshorizon lang is maakt het niet veel uit. Zit je dichtbij je pensioen dan kun je sowieso beter wat gematigder gaan investeren.
- Neem echt een langlopend gemiddelde voor waardestijging. Een huurder met vast contract kan er immers zo 20 jaar zitten.
- Vastgoed is één van de zeer weinige beleggingen waar een ander ervoor zorgt dat een groot bedrag naar je toe komt met de jaren en goed voor een diverse portfolio.

Tot dusver ;-).
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Let op:
Het doel van dit topic staat bovenin. Helaas leert de ervaring dat we in dit topic wat strakkere spelregels nodig hebben.

Wat is namelijk niet de bedoeling?
- discussie over de moraal en ethiek van het verhuren (dat kan eventueel in AWM)
- discussie over de politieke aspecten van de woningmarkt, ook dat past beter in AWM
- uitgangspunt is uiteraard: we volgens wet- en regelgeving. Achterdeurtjes, pakkans etc bespreken we hier dus niet

Uiteraard blijven we vriendelijk voor elkaar en daar passen woorden als bijvoorbeeld “huisjesmelker” absoluut niet bij. Sterker nog, het gebruik van dat soort termen valt bij ons onder trollen en dus loop je het risico een ban op te lopen.

[modbreak]
Zie je iets dat niet valt onder de regels? Maak dan een TR aan maar reageer niet in dit topic. Dat laatste maakt modereren een stuk lastiger.[/]