Over het meenemen van de waardestijging; als je naar het CBS gaat
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83906NED/table) dan kun je zien dat de gemiddelde verkoopprijs van bestaande woningen gestegen is van ca 172.000 EUR naar ca 416.000 EUR tussen 2000 en 2024. Dat komt overeen met een waardestijging van 3% per jaar (172.000 * 1.03 ^ 24 = ca 416.000) giver or take.
Dit rendement moet je dus optellen bij de netto huurinkomsten na belasting om tot je totale netto rendement te komen als je een brede blik neemt over nederland. Let wel, dit geldt tot 2027; daarna moet er ook vermogensgroei belasting betaald gaan worden naast vermogensrendement belasting.
Mijn netto rendement op huur na belasting onder het oude regime (4% fictief tegen 30% belast) met huidige WOZ was ca 4.4% (kamerverhuur). Dit met goed onderhoud en huurprijzen binnen het WWSO (dus alles netjes volgens de regels). Mijn totale rendement was toen dus ca 7.4% per jaar. In mijn beleving is dat een net rendement, maar ook weer niet exorbitant hoog.
Mijn netto rendement op huur na belasting is onder het huidige belastingstelsel ca 1.5%. Tel je daar de 3% bij op dan kom je op ca 4.5%. Vergeleken met een spaarrekening (ca 3.25% momenteel) is dat beter, maar niet voldoende beter voor al het gedoe wat je er van hebt, zeker omdat de 1.5% alleen gehaald wordt als alles verder goed gaat (geen wanbetalingen, leegstand etc). Objectief gezien is dit gewoon te weinig, ook wanneer je de gemiddelde waardestijging meeneemt.
Onder het nieuwe stelsel per 2027 gaat het rendement op verhuur van ca 1.5% naar ca 3%, maar het rendement op waardestijging gaat met 30% omlaag (even aangenoment dat de vermogensgroei heffing rond de 30% gaat liggen). In 2027 is het rendment in totaal dan ca 5%. Voor 5% moet ik lang nadenken of ik daar al het gedoe voor wil hebben.
Echter, onder het nieuwe WWSO zijn de kamerprijzen vrij dramatisch omhoog gegaan. Als van die stijging ca 50% gerealiseerd wordt (de nieuwe maxima zijn zo hoog dat ik niet denk dat die 100% benut kunnen worden voorlopig), dan komt het verhuur rendement naar ca 4%; totaal naar 6% in 2027. Dat is voor mij toch ook wel het minimum om te blijven verhuren.
Niet dat deze cijfers van toepassing zijn op alle kamerverhuurders; er zijn er vast die veel meer rendement haalden / halen door lokale omstandigheden of betere aankoopprijzen of andere hypotheekrentes maar ik vond het wel aardig om aan te geven dat wat er nou daadwerkelijk onder de streep overblijft voor een voorbeeld kleinschalige kamerverhuurder.
In mijn geval gaan de huren dus juist omhoog na invoering van de wet betaaldbare huur omdat deze samenging met een update op het puntenstelsel voor onzelfstandige woonruimte. Daardoor blijft de businesscase nog een beetje overeind voor mij als verhuurder.
Had de overheid de huidige maatregelen niet genomen dan was ik blijven verhuren met een leuk rendement met zeer redelijke prijzen voor mijn kamers. Nu kan ik alleen blijven verhuren met een redelijk rendement door de huurprijzen flink omhoog te doen (wat gelukkig kan). Wat een redelijk rendement is, zal altijd punt van discussie blijven, maar het zal toch echt tussen obligaties en aandelen in moeten zitten wil iemand geld steken in woningverhuur; anders wordt er niet gebouwd.
De uitkomst van de wet betaalbare huur is dus voor kamerverhuur dat de staatskas gespekt wordt over de rug van de huurders. Of je daar als huurder nou zo blij mee moet zijn?