Geldt dat bij jou voor zowel gas als electra of zit daar ook afwijkende vertraging in? Ik vind het vooral vreemd dat het gasverbruik wel zichtbaar is.-PeeWee- schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Vandaag is iig tot 21 maart geupdate, maar dit loopt wel vaker achter ja.
Ik ben gelukkig gasloos, dus helaas kan ik dat niet beantwoorden.osluis schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Geldt dat bij jou voor zowel gas als electra of zit daar ook afwijkende vertraging in? Ik vind het vooral vreemd dat het gasverbruik wel zichtbaar is.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Laatste dagen dat ik gas had van Frank kwam gasverbruik altijd eerder in de app. Dat was een verandering tov hoe t hier eerder ging, waarbij gas soms dagen later pas bijgewerkt werd, soms ook niet/of na maand/of pas na jaarrekening. Nou is verbruik hier maanden en maanden lang 0,5 m3 per dag voor warm water en slechts aantal dagen dat t echt wat voorsteld.osluis schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:14:
[...]
Geldt dat bij jou voor zowel gas als electra of zit daar ook afwijkende vertraging in? Ik vind het vooral vreemd dat het gasverbruik wel zichtbaar is.
Kom je niet op onbalans terecht na een dagje ZC+? Ik in ieder geval wel.bergsmit schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:52:
zojuist verzonden aan Frank Energie:
Zo lang ik niet op de onbalansmarkt kan stop ik met jullie zogenaamde slim handelen.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dat zat ik mij ook af te vragen. Lijkt erop dat ik ineens op de onbalans markt zit ipv 'andere markten'...voodooless schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Kom je niet op onbalans terecht na een dagje ZC+? Ik in ieder geval wel.
Actie bij RT2 is juist negatief voor je opbrengsten, dus het is logisch. Minder logisch is waarom er überhaupt actie was.Kinimo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:24:
Hij geeft hier in die piek RT2 aan, maar lijkt te hebben bijgeladen (terwijl er zat zonlicht / komt nog na die tijd vandaag)
Dat is toch gek? nu heb ik plots veel kosten gemaakt, terwijl ik had kunnen verdienen...
Maar waarom heb ik weer heel andere onbalansprijzen dan jij:
/f/image/J9aVbqJW5upCiqDQIRLyoZrF.png?f=fotoalbum_large)
Slechts factor 10 verschil
Zijn er meer waarvan de koppeling tussen FE en de accu (Sigenergy) tussen 14-15 uur eruit lag? Toevallig toen de accu een laad commando gaf en 40% hoger eindigde waarvoor ik nu een handelsresultaat mis.
@voodooless Ik heb ook dezelfde grafiek als jij. Maar op https://mijnbatterij.nl/l...Wh&provider=frank-energie zie je inderdaad een hele grote piek net voor 12:00 en om iets na 17:00 van 2,60 per kWh.
Zouden ze bij ons de `andere markt` prijs laten zien, ipv de onbalans prijs? Maar vergeten om in de app de legenda aan te passen?
@stefan1512 bij mij ook geen gegevens rond dat tijdstip
Zouden ze bij ons de `andere markt` prijs laten zien, ipv de onbalans prijs? Maar vergeten om in de app de legenda aan te passen?
@stefan1512 bij mij ook geen gegevens rond dat tijdstip
[ Voor 7% gewijzigd door Mr. EJ Bean op 23-03-2026 20:40 ]
Ik zit momenteel niet op andere markten, en er staat toch duidelijk bij dat het onbalansprijzen zijn.Mr. EJ Bean schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:37:
Verder heb ik eerder op de dag een hogere prijs gezien, die daarna dus weg was. Natuurlijk geen screenshot gemaakt.
Hier hetzelfde, inderdaad.stefan1512 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:21:
Zijn er meer waarvan de koppeling tussen FE en de accu (Sigenergy) tussen 14-15 uur eruit lag? Toevallig toen de accu een laad commando gaf en 40% hoger eindigde waarvoor ik nu een handelsresultaat mis.
![]() | ![]() |
[ Voor 57% gewijzigd door Patjed op 24-03-2026 07:52 ]
Idem hier en nu ook vanaf vannacht 01.00 geen verbinding meer...
Hier ook hetzelfde helaas
Laatste update 415 minuten geleden, wordt met de dag minder stabiel of is dat puur mijn gevoel?
Laatste update 415 minuten geleden, wordt met de dag minder stabiel of is dat puur mijn gevoel?
Volgens mij lag Bliq eruit tot een uur of 7:45.
Geen gevoel, puur feit. Als ik terug kijk zie ik sinds een maand Max 1,5 dat er zeer vaak uitval komt. Heb er net weer een mail aan gewaagd met de vraag hoe dit komt.Kinimo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:10:
Hier ook hetzelfde helaas
Zal wel ff duren want die 7 werkdagen zijn bemeten op een werkweek van 2 dagen denk ik. Zeker een hoop parttimers
Moet namelijk nog een mail van 28-2 beantwoord krijgen.
Als je klaagt op trustpilot krijg je wel vrij snel een reactie. Heb 4 dagen geleden een review achtergelaten en had vandaag een reactie. Mijn klacht die ik per mail stuurde op 8 maart ligt nog steeds ergens te wachten om behandeld te worden.stefan1512 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Geen gevoel, puur feit. Als ik terug kijk zie ik sinds een maand Max 1,5 dat er zeer vaak uitval komt. Heb er net weer een mail aan gewaagd met de vraag hoe dit komt.
Zal wel ff duren want die 7 werkdagen zijn bemeten op een werkweek van 2 dagen denk ik. Zeker een hoop parttimers![]()
Moet namelijk nog een mail van 28-2 beantwoord krijgen.
Het is wel weer het bekende riedeltje.
Ik zou zeggen, prima, als het resultaat er naar is, maar als je bijna geen opbrengst hebt of zelfs verlies maakt, lijkt het mij fijn als je kunt vertellen hoe dat komt.Het is goed om te weten dat we met Slim Handelen sturen op meerdere energiemarkten tegelijk, met als doel het beste resultaat in de markt te behalen. Dat betekent ook dat we niet alleen op de onbalansmarkt handelen, maar juist steeds vaker op andere markten waar op dat moment meer waarde te halen is. Welke markt wanneer wordt gebruikt, maken we bewust niet inzichtelijk. Enerzijds omdat dit technisch lastig overzichtelijk te tonen is, en anderzijds vanwege competitieve overwegingen — zo kunnen we de strategie blijven optimaliseren en jou het beste resultaat bieden in de markt. Dat is voor ons het belangrijkste. Daar kun je van op aan.
Ik had die dag geen enkele probleem met de aansturing. Er is die dag in totaal 58,45kWh de batterij uit gegaan en 59.37kWh de batterij in. De waarde zit niet in de batterij.We begrijpen dat negatieve resultaten extra vragen oproepen. In de basis geldt dat een negatief dagresultaat kan ontstaan als er op die dag meer geladen dan ontladen wordt — de waarde zit dan nog in de batterij en komt er later weer uit.
Daarnaast kan een negatief resultaat ontstaan wanneer de batterij niet (volledig) volgens onze aansturing reageert, terwijl wij wel terugkrijgen dat deze operationeel is. In zulke situaties maken wij kosten op de markt doordat geplande volumes niet gehaald worden.
Reeds gedaan, maar geen reactie.Als je vermoedt dat er bij jou onterecht negatieve resultaten zijn toegerekend, laat het vooral weten — dan kijken we dat graag inhoudelijk voor je na en corrigeren we dit waar nodig.
Ik weet serieus niet hoe ze het nog simpeler willen maken. Er valt al bijna niets te zien. Gaan ze nu nog meer info weghalen zodat je als klant nog meer in het duister tast?Je opmerking over de app klopt ook deels. We zijn bezig om de weergave te vereenvoudigen, onder andere door onbalansprijzen minder prominent te tonen om verwarring te voorkomen. Tegelijk blijven we werken aan betere en duidelijkere inzichten.
Al met al wel een sportieve reactie, maar het verandert niets aan de werkwijze of mijn keuze. Ik blijf lekker zitten met mijn eigen aansturing, wat voorlopig overigens prima bevalt.Wat betreft de storingen: het klopt dat we recent issues hebben gehad met de aansturing en data verwerking. We hebben daar ook meldingen over gedaan in de app. Deze storingen zijn inmiddels opgelost en we herstellen waar mogelijk resultaten met terugwerkende kracht.
Tot slot: het spijt me om te horen dat je het gevoel hebt dat je zelf overal achteraan moet en dat je vertrouwen is afgenomen. Dat is absoluut niet de bedoeling. We communiceren via de app, maar zijn die communicatie ook actief aan het verbeteren zodat die persoonlijker en duidelijker wordt.
Als je wilt, kijk ik graag met je mee naar jouw specifieke situatie en resultaten — dan kunnen we het concreet maken in plaats van algemeen houden.
Met vriendelijke groet,
Team Frank
Voor de volledigheid heb ik de statistieken van mijn batterij bijgesloten. Dan kunnen jullie zien dat ik de gegevens niet zomaar uit mijn duim zuig.
:strip_exif()/f/image/vQxPilnDN8Pgm0wXUmmS8QAT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 24-03-2026 12:22 ]
De reactie op Trustpilot:
"Beste Patrick,
Bedankt voor je eerlijke en duidelijke feedback. Het is spijtig om te lezen dat onze service en communicatie op dit moment niet voldoen aan de verwachtingen die je van Frank Energie mag hebben.
Je hebt een terecht punt: als alles werkt hoor je ons niet, maar juist op de momenten dat de techniek (zoals Slim Handelen) hapert, moeten wij er voor je zijn. Transparantie is een van onze kernwaarden en zullen je feedback hierin meenemen.
We werken hard aan de stabiliteit van de app en het opschalen van onze klantenservice.
Met vriendelijke groet,
Team Frank"
Wat ik dan wel weer goed vind is dat ze geen excuses verzinnen of het bagitaliseren. Wat er verder daadwerkelijk mee gebeurt is punt 2, maar op zijn minst beledigen ze niet de intelligentie van de melder.
"Beste Patrick,
Bedankt voor je eerlijke en duidelijke feedback. Het is spijtig om te lezen dat onze service en communicatie op dit moment niet voldoen aan de verwachtingen die je van Frank Energie mag hebben.
Je hebt een terecht punt: als alles werkt hoor je ons niet, maar juist op de momenten dat de techniek (zoals Slim Handelen) hapert, moeten wij er voor je zijn. Transparantie is een van onze kernwaarden en zullen je feedback hierin meenemen.
We werken hard aan de stabiliteit van de app en het opschalen van onze klantenservice.
Met vriendelijke groet,
Team Frank"
Wat ik dan wel weer goed vind is dat ze geen excuses verzinnen of het bagitaliseren. Wat er verder daadwerkelijk mee gebeurt is punt 2, maar op zijn minst beledigen ze niet de intelligentie van de melder.
Net deze mail van Frankenergie gehad.
Beste Renger,
Zoals je mogelijk hebt gemerkt in de app, hebben onze slimme diensten de afgelopen dagen een verstoring ondervonden in de dataverwerking. We hebben de oorzaak inmiddels gevonden, en zullen dit begin volgende week permanent oplossen.
Op dit moment ligt onze focus op het herstellen van de ontbrekende data. We zijn er zeker van dat het grootste deel met terugwerkende kracht aangevuld kan worden. Dit betekent dat inzicht in verbruik en resultaten zal worden hersteld.
Onze excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust via slimhandelen@frankenergie.nl.
Dank voor je begrip en vertrouwen.
Beste Renger,
Zoals je mogelijk hebt gemerkt in de app, hebben onze slimme diensten de afgelopen dagen een verstoring ondervonden in de dataverwerking. We hebben de oorzaak inmiddels gevonden, en zullen dit begin volgende week permanent oplossen.
Op dit moment ligt onze focus op het herstellen van de ontbrekende data. We zijn er zeker van dat het grootste deel met terugwerkende kracht aangevuld kan worden. Dit betekent dat inzicht in verbruik en resultaten zal worden hersteld.
Onze excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust via slimhandelen@frankenergie.nl.
Dank voor je begrip en vertrouwen.
Heb inderdaad dezelfde mail gehad. Kwartje is inmiddels gevallen daar.
Hierin onderkennen ze het probleem, geven ze een tijdspad en de mogelijke oplossing. Nu nog zien of deze communicatie nog opvolging krijgt (i.e. notificatie dat de data is hersteld en de storingen zijn verholpen).
Afwachten maar weer.
Hierin onderkennen ze het probleem, geven ze een tijdspad en de mogelijke oplossing. Nu nog zien of deze communicatie nog opvolging krijgt (i.e. notificatie dat de data is hersteld en de storingen zijn verholpen).
Afwachten maar weer.
Hieronder een reactie vanuit Frank waarbij ik zelfconsumptie + in twijfel trok zeker bij de afgelopen zonnige dagen.
Thomas de B (Frank Energie NL)
25 mrt 2026 14:10 CET
Goedendag,
Bedankt voor je bericht.
Wat je ziet klopt met hoe de Zelfconsumptie Plus-modus werkt. Dit is namelijk een prijs-gebaseerde strategie, geen zon- of weersvoorspelling. Dat betekent dat de batterij ’s nachts kan opladen als de stroomprijzen laag zijn, zodat hij voorbereid is op de (verwachte) duurdere uren later. Ook als er de volgende dag zon wordt verwacht, nemen we dat op dit moment nog niet mee in de sturing.
Daarnaast geldt dat als prijzen “niet interessant genoeg” zijn in de ochtend, de batterij bewust niets doet (rustmodus). Daardoor kan het lijken alsof er niet actief wordt gehandeld met de energie die ’s nachts is ingekocht.
Je batterij doet dus precies wat hij moet doen volgens de huidige strategie, maar we begrijpen dat dit met veel zonnepanelen niet altijd optimaal voelt. We zijn daarom bezig om dit slimmer te maken met voorspellingen en meer instelmogelijkheden.
We werken eraan om in de toekomst meer rekening te houden met de weersverwachting, je verwachte eigen verbruik en je verwachte opwek — zeker nu het afschaffen van salderen dichterbij komt. Daarmee kunnen we dit soort situaties beter optimaliseren.
Met vriendelijke groet,
Goedendag,
Bedankt voor je bericht.
Wat je ziet klopt met hoe de Zelfconsumptie Plus-modus werkt. Dit is namelijk een prijs-gebaseerde strategie, geen zon- of weersvoorspelling. Dat betekent dat de batterij ’s nachts kan opladen als de stroomprijzen laag zijn, zodat hij voorbereid is op de (verwachte) duurdere uren later. Ook als er de volgende dag zon wordt verwacht, nemen we dat op dit moment nog niet mee in de sturing.
Daarnaast geldt dat als prijzen “niet interessant genoeg” zijn in de ochtend, de batterij bewust niets doet (rustmodus). Daardoor kan het lijken alsof er niet actief wordt gehandeld met de energie die ’s nachts is ingekocht.
Je batterij doet dus precies wat hij moet doen volgens de huidige strategie, maar we begrijpen dat dit met veel zonnepanelen niet altijd optimaal voelt. We zijn daarom bezig om dit slimmer te maken met voorspellingen en meer instelmogelijkheden.
We werken eraan om in de toekomst meer rekening te houden met de weersverwachting, je verwachte eigen verbruik en je verwachte opwek — zeker nu het afschaffen van salderen dichterbij komt. Daarmee kunnen we dit soort situaties beter optimaliseren.
Met vriendelijke groet,
Je vraagt je af waarom het dan "zelfconsumptie" heet...
Dus als ik het goed begrijp wordt er stroom ingekocht om vervolgens je PV opwek alsnog tegen beroerde tarieven op het net te dumpen?Kinimo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:38:
Hieronder een reactie vanuit Frank waarbij ik zelfconsumptie + in twijfel trok zeker bij de afgelopen zonnige dagen.
Goedendag,
Bedankt voor je bericht.
Met vriendelijke groet,
Dit antwoord van Frank Energie is duidelijk:
Lakshmi (Frank Energie NL)
25 mrt 2026 13:15 CET
Beste,
Dank voor je bericht.
We zetten batterijen op dit moment niet meer over naar de onbalanshandel strategie, omdat we juist toewerken naar één nieuwe standaard: de hybride markten strategie.
Deze stuurt op meerdere energiemarkten tegelijk en levert daardoor over het algemeen een stabieler en hoger rendement op.
Daarnaast zien we de laatste tijd minder kansen tot handelen op de onbalansmarkt, waardoor die strategie minder goed presteert dan voorheen.
Als je hierdoor besluit over te stappen naar een andere leverancier sta je hier natuurlijk vrij in.
Fijne dag gewenst.
Met vriendelijke groet,
Frank Energie
Beste,
Dank voor je bericht.
We zetten batterijen op dit moment niet meer over naar de onbalanshandel strategie, omdat we juist toewerken naar één nieuwe standaard: de hybride markten strategie.
Deze stuurt op meerdere energiemarkten tegelijk en levert daardoor over het algemeen een stabieler en hoger rendement op.
Daarnaast zien we de laatste tijd minder kansen tot handelen op de onbalansmarkt, waardoor die strategie minder goed presteert dan voorheen.
Als je hierdoor besluit over te stappen naar een andere leverancier sta je hier natuurlijk vrij in.
Fijne dag gewenst.
Met vriendelijke groet,
Frank Energie
Nog steeds niet de ZC+ route uitgeprobeerd? Als dat bij jou niet werkt, is het mij een raadsel waarom ik tot twee keer toe terug op onbalans kom..bergsmit schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:10:
Dit antwoord van Frank Energie is duidelijk:
Beste,
Dank voor je bericht.
Fijne dag gewenst.
Met vriendelijke groet,
Frank Energie
Wat voor t ene type accu geldt, geldt niet voor alle accu's, Enphase bijvoorbeeld kon nergens anders op dan onbalans toch ?
Interesseert het een batterij waar de energie vandaan komt?Vdvmark schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:36:
Wat voor t ene type accu geldt, geldt niet voor alle accu's, Enphase bijvoorbeeld kon nergens anders op dan onbalans toch ?
Ik heb van Frank ook begrepen dat mijn Enphase setup alleen op onbalansmarkt kan. Niet geschikt voor andere markten. Het zal niet aan de type energie liggen, maar meer hoe de accu's worden aangestuurd.-PeeWee- schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:45:
[...]
Interesseert het een batterij waar de energie vandaan komt?
Vermoedelijk doordat het via de Enphase Cloud gaat, is de aansturing trager dan wat ze voor ogen hebben voor de aansturing op de andere markten.
Ik kan in de Frank Energie app de elektriciteitsprijzen van morgen niet zien. Heeft iemand anders daar ook last van? Ik zie ze van vandaag, en de pijl naar rechts (morgen) is grijs.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
zelfde bij mij in de appSando schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:08:
Ik kan in de Frank Energie app de elektriciteitsprijzen van morgen niet zien. Heeft iemand anders daar ook last van? Ik zie ze van vandaag, en de pijl naar rechts (morgen) is grijs.
Ondertussen nu wel. Blijkbaar vertraging. Was bij mij trouwens ook in de app van de warmtepomp.
Wat wel opviel, was dat mijn door FE beheerde thuis accu (modus ZC+ op 35 cent) ergens tussen 18 en 22 uur zowat 16kW op het net heeft gedumpt!!
Dit moet toch wel een foutje zijn mag ik hopen 🤔
Iemand anders ook rariteiten gezien hieromtrent?
Edit; in de FE app zie ik (wist niet dat het kon) dat deze avond mijn accu is ingezet op de onbalans markt, gezien dat daar momenten waren met hoge prijzen (of hoe dat ook heet)
Vandaag ineens bijna 30 euro ‘verdiend’.
Ik meende dat FE weinig tot niks meer deed op de onbalans markt als ik enkele post van recente datum hier mag geloven.
En al helemaal niet de in ZC+ modus?
Ik vind het echt lastig om een goed beeld en begrip te krijgen van hoe FE de accu inzet.
Ik bedoel; in de bovenstaande modus een accu met ruim 80% ontladen?? In de statistieken van de accu zelf kom ik er zojuist achter dat het best vaak voorkomt, niet zo extreem als dit, maar om de dag met 10kW of meer en totaal sinds half januari al zeker 250kW!
Als dat in ZC+ al zo is, dan wil ik niet weten hoeveel cycli een accu te verduren krijgt bij standje ‘handelen’…..
Ik word er tot nu toe niet heel blij van eigenlijk; Teveel is onduidelijk of spreekt elkaar tegen (althans, zo komt het op mij over)
Wat wel opviel, was dat mijn door FE beheerde thuis accu (modus ZC+ op 35 cent) ergens tussen 18 en 22 uur zowat 16kW op het net heeft gedumpt!!
Dit moet toch wel een foutje zijn mag ik hopen 🤔
Iemand anders ook rariteiten gezien hieromtrent?
Edit; in de FE app zie ik (wist niet dat het kon) dat deze avond mijn accu is ingezet op de onbalans markt, gezien dat daar momenten waren met hoge prijzen (of hoe dat ook heet)
Vandaag ineens bijna 30 euro ‘verdiend’.
Ik meende dat FE weinig tot niks meer deed op de onbalans markt als ik enkele post van recente datum hier mag geloven.
En al helemaal niet de in ZC+ modus?
Ik vind het echt lastig om een goed beeld en begrip te krijgen van hoe FE de accu inzet.
Ik bedoel; in de bovenstaande modus een accu met ruim 80% ontladen?? In de statistieken van de accu zelf kom ik er zojuist achter dat het best vaak voorkomt, niet zo extreem als dit, maar om de dag met 10kW of meer en totaal sinds half januari al zeker 250kW!
Als dat in ZC+ al zo is, dan wil ik niet weten hoeveel cycli een accu te verduren krijgt bij standje ‘handelen’…..
Ik word er tot nu toe niet heel blij van eigenlijk; Teveel is onduidelijk of spreekt elkaar tegen (althans, zo komt het op mij over)
[ Voor 59% gewijzigd door d_marf op 25-03-2026 23:04 ]
Nee, ik heb dat nog niet uitgeprobeerd, maar nu ik zie dat veel van de Z+ gebruikers vandaag op de onbalansmarkt tientallen euro's verdiend hebben, ga ik het nu vanaf 00 uur ook proberen.voodooless schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:30:
Nog steeds niet de ZC+ route uitgeprobeerd?
Als dat bij jou niet werkt, is het mij een raadsel waarom ik tot twee keer toe terug op onbalans kom.
Ik heb vanavond ook 10 euro verdiend aan onbalans inderdaad. Had meer kunnen zijn, want Frank reageerde wat traag op de mooie prijs, en ik kan maar maximaal op 6 kW dumpen.bergsmit schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:06:
[...]
Nee, ik heb dat nog niet uitgeprobeerd, maar nu ik zie dat veel van de Z+ gebruikers vandaag op de onbalansmarkt tientallen euro's verdiend hebben, ga ik het nu vanaf 00 uur ook proberen.
Als ik zie hoeveel de ZC+ ers af en toe verdienen, dan kan het niet anders zijn dan dat ZC+ wel op de onbalansmarkt draait en niet op andere markten . . . . .voodooless schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:33:
Ik heb vanavond ook 10 euro verdiend aan onbalans inderdaad. Had meer kunnen zijn, want Frank reageerde wat traag op de mooie prijs, en ik kan maar maximaal op 6 kW dumpen.
Blijkbaar zit ik nu ook op de onbalans, want er iets ineens 16 euro bijgeplust... (ik zat ook helemaal vol).
Maar dacht dat ik op andere markten zat? Op zich wel gelukje dan...
Maar dacht dat ik op andere markten zat? Op zich wel gelukje dan...
Die van mij reageerde helemaal niet....45 minuten lang geen stroom geleverd tegen lucratieve prijzen!voodooless schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:33:
[...]
Ik heb vanavond ook 10 euro verdiend aan onbalans inderdaad. Had meer kunnen zijn, want Frank reageerde wat traag op de mooie prijs, en ik kan maar maximaal op 6 kW dumpen.
Maar €0,56 opgeleverd..
[ Voor 3% gewijzigd door dccm op 26-03-2026 00:18 ]
Tja zo komt het op mij ook over ja, daarom had ik ze benadert maar het wordt er niet duidelijker op allemaalosluis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Dus als ik het goed begrijp wordt er stroom ingekocht om vervolgens je PV opwek alsnog tegen beroerde tarieven op het net te dumpen?
Voor mij lijkt de ZC+ modus toch het best uit te pakken, wordt niet veel gehandeld maar verdien er wel "iets" mee. Verder neemt daardoor mijn verbruik meer euro per dag af dan ik extra verdien door in handelmodus te draaien. En wordt mijn batterij veel minder belast, ik ga weer terug naar ZC+ maar ben ook aan het kijken om over te stappen. Er is te weinig inzicht in wat er gebeurd en vooral waarom.
Weer geen elektriciteitsprijzen van morgen. Is er iets veranderd? Dat was altijd gewoon zichtbaar in de app.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Die waren gisteren ook laat. Maar nu is wel heel vroeg. Meestal zijn ze tussen 13:00 & 14:00 bekend en ook vrij snel zichtbaar in de app van FrankSando schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:55:
Weer geen elektriciteitsprijzen van morgen. Is er iets veranderd? Dat was altijd gewoon zichtbaar in de app.
Dat is ook zo. ZC+ zit exclusief op onbalans.bergsmit schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:42:
Als ik zie hoeveel de ZC+ ers af en toe verdienen, dan kan het niet anders zijn dan dat ZC+ wel op de onbalansmarkt draait en niet op andere markten . . . . .
Dat was ook zo gisteren. Niet alleen in de app, maar ook op hun publieke website kon je na 15:00 de prijzen van morgen niet zien.Sando schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:55:
Zijn ze momenteel bezig met de Sigenergy batterij verbinding te fixen? Vanaf 12:00 geen commando’s meer.
Nou de data is weer met terugwerkende kracht hersteld, helaas voor mij ook is ook de stekker trek actie ongedaan gemaakt …
bij mij ook lichtelijk gecorrigeerd, sommige dagen ets naar beneden, andere iets omhoog.
Wel lijkt hij toch echt nu puur op de onbalans te zitten, reageert niet meer op de pieken en dalen op de epex.
Maandag maar eens bellen
Wel lijkt hij toch echt nu puur op de onbalans te zitten, reageert niet meer op de pieken en dalen op de epex.
Maandag maar eens bellen
Zit op handelen, maar ze zijn flink aan het sleutelen aan het systeem zo te zien. Veel transacties met -waarde bij handelen. Lijkt er ook op de ze veel meer op zelfconsumptie inzetten want gisteravond geen harde dump op de piek, maar heel geleidelijk
Kortom de conclusie, Frank klooit maar wat aan en weet zelf niet welke kant zij moeten opgaan.klokkie1984 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:29:
Zit op handelen, maar ze zijn flink aan het sleutelen aan het systeem zo te zien. Veel transacties met -waarde bij handelen. Lijkt er ook op de ze veel meer op zelfconsumptie inzetten want gisteravond geen harde dump op de piek, maar heel geleidelijk
Stekkertrekken geeft meer zekerheid, maar dan moet je er wel de tijd voor nemen en of dat nu echt loont is ook maar de vraag. Dan zou je veel grotere batterijen en omvormers moeten hebben . . . . . .
Onbalanshandel reageerde volgens mij nooit op EPEX prijzen, maar alleen op onbalansprijzen.-PeeWee- schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:18:
bij mij ook lichtelijk gecorrigeerd, sommige dagen ets naar beneden, andere iets omhoog.
Maandag maar eens bellen
Dat snap ik, daarom zei ik ook dat het puur op de onbalans zat. Maar dat was voorheen niet zo (andere markten)Coffeeroam schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:30:
[...]
Onbalanshandel reageerde volgens mij nooit op EPEX prijzen, maar alleen op onbalansprijzen.
Met andere markten werd en wordt ook niet op EPEX prijzen gehandeld. Frank handelt nooit op EPEX prijzen.-PeeWee- schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:58:
[...]
Dat snap ik, daarom zei ik ook dat het puur op de onbalans zat. Maar dat was voorheen niet zo (andere markten)
De prijs is momenteel behoorlijk hoog en FE heeft besloten om mijn accu met volle kracht te gaan opladen!!
Kan iemand verklaren of dit normaal is, bijv onbalans handel ofzo?
Ik snap soms niks van de keuzes die gemaakt worden…
Prijs was -€527 of zoietsd_marf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:13:
De prijs is momenteel behoorlijk hoog en FE heeft besloten om mijn accu met volle kracht te gaan opladen!!
Bedoelde de kWh prijs. Die was op dat moment bijna 29 cent all-in.
Jij bedoeld wellicht de onbalansprijs? En dat het op dat moment meer opleverde om te laden dan om de stroom zelf te gebruiken?
Yesd_marf schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:31:
[...]
Bedoelde de kWh prijs. Die was op dat moment bijna 29 cent all-in.
Jij bedoeld wellicht de onbalansprijs? En dat het op dat moment meer opleverde om te laden dan om de stroom zelf te gebruiken?
FE heeft sinds vrijdagmiddag 15:30 uur tot heden geen verbinding meer met mijn thuisbatterij ( Enphase 5p Flex). Ben ik de enige of zijn er meer dit hier ook hebben? En weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Ik dacht dat het een professioneel bedrijf was maar lijkt nu meer op een hobbyisten clubbie. Ben sinds begin februari klant van FE en de reviews zagen er wel goed uit maar in de praktijk lijkt het toch stukken minder vlekkeloos te lopen. Nog 10 maanden dan de welkomst bonus opstrijken en verder naar de volgende strategie gaat het wss worden.
Batterij is nu wel automatisch op zelf gebruik gegaan. Dus batterij wordt nu geladen door de zonnepanelen en gebruikt voor eigen consumptie.
Batterij is nu wel automatisch op zelf gebruik gegaan. Dus batterij wordt nu geladen door de zonnepanelen en gebruikt voor eigen consumptie.
[ Voor 11% gewijzigd door Oemli op 29-03-2026 11:35 ]
Het viel mij al op dat sinds een paar dagen op de site https://mijnbatterij.nl/live?mode=users&page=15 oftewel https://onbalansmarkt.com/live geen enkele Enphase batterij meer vermeld staat. Ik denk dus dat al deze gebruikers categorisch geen verbinding meer hebben.Oemli schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:32:
FE heeft sinds vrijdagmiddag 15:30 uur tot heden geen verbinding meer met mijn thuisbatterij ( Enphase 5p Flex). Ben ik de enige of zijn er meer dit hier ook hebben? En weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Ik dacht dat het een professioneel bedrijf was maar lijkt nu meer op een hobbyisten clubbie. Ben sinds begin februari klant van FE en de reviews zagen er wel goed uit maar in de praktijk lijkt het toch stukken minder vlekkeloos te lopen. Nog 10 maanden dan de welkomst bonus opstrijken en verder naar de volgende strategie gaat het wss worden.
Dit probleem komt nog eens bovenop alle andere duistere praktijken.
Ik had gelukkig mijn systeem al eerder ontkoppeld.
Heerlijk om weer zelf de controle te hebben!
Sinds donderdagavond 26 mrt is het mogelijk om powermatch uit of aan te zetten op de batterij. ( verbetering voor de efficiëntie van de batterij en levensduur) Maar dat zal niets te maken kunnen hebben met verbindingen van FE naar de batterij. Mijnbatterij.nl ook bekeken en gezien dat enphase er niet meer bij staat.
Hier hetzelfde....zullen ze morgen waarschijnlijk wel weer fixen...verbinding met Enphase Cloud waarschijnlijk stuk vanuit FEOemli schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:32:
FE heeft sinds vrijdagmiddag 15:30 uur tot heden geen verbinding meer met mijn thuisbatterij ( Enphase 5p Flex). Ben ik de enige of zijn er meer dit hier ook hebben?
We zijn inmiddels 3 weken verder sinds mijn klacht aan Frank waarbij ik om uitleg vroeg over het behalen van een negatief resultaat op andere markten ondanks het rondpompen van meer dan 100 kWh. Ik heb nog steeds geen enkele reactie behalve een ontvangstbevestiging en een mailtje dat ze het druk hebben. Gek genoeg konden ze op mijn review wel binnen 4 dagen reageren, dus vraag ik mij wel af wat de prioriteiten zijn daar.
Ondertussen gaat het best lekker in de epex handel. Boven aan de screenshot zie je de verdienste per dag. 23 maart was een overgangsdag waarbij de lading van 22 maart op 23 maart werd verkocht.
Resultaten zijn de combinatie van PV dat verkocht wordt samen met de epex van de batterij. Bijkomend voordeel is dat mijn reguliere energie rekening fors gedaald is wat mijn vermoeden mbt handel bij Frank ondersteunt. Het vele rondpompen van energie zorgt voor hogere verborgen kosten omdat er bij de handelsresultaten geen rekening gehouden wordt met verliezen en dure zelfconsumotie.
Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden met het gedrag van zelfsturing en het besluit ermee te stoppen bij Frank. Nu nog de switch naar Zonneplan en het feest is compleet.
Ondertussen gaat het best lekker in de epex handel. Boven aan de screenshot zie je de verdienste per dag. 23 maart was een overgangsdag waarbij de lading van 22 maart op 23 maart werd verkocht.
Resultaten zijn de combinatie van PV dat verkocht wordt samen met de epex van de batterij. Bijkomend voordeel is dat mijn reguliere energie rekening fors gedaald is wat mijn vermoeden mbt handel bij Frank ondersteunt. Het vele rondpompen van energie zorgt voor hogere verborgen kosten omdat er bij de handelsresultaten geen rekening gehouden wordt met verliezen en dure zelfconsumotie.
Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden met het gedrag van zelfsturing en het besluit ermee te stoppen bij Frank. Nu nog de switch naar Zonneplan en het feest is compleet.
Inderdaad mooie resultaten! Wat voor batterij capaciteit heb je? Want met 25 cent verschil moet je toch minimaal 30 kWh rondpompen om boven die 7.50 per dag te halen
[ Voor 44% gewijzigd door klokkie1984 op 29-03-2026 16:26 ]
36kWh batterij, 17 kW omvormer en 8500 Wp zonnepanelen. Die liggen in OW en een ZWW opstellingen, dus opwekt wordt meer over de dag uitgesmeerd. Hier de stats voor vandaag.klokkie1984 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:24:
Inderdaad mooie resultaten! Wat voor batterij capaciteit heb je? Want met 25 cent verschil moet je toch minimaal 30 kWh rondpompen om boven die 7.50 per dag te halen
Dit is inclusief 20kWh dat in de auto gestoken is. Die zet ik in om naast de batterij zo veel mogelijk PV opwek te absorberen als de prijzen te laag zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 29-03-2026 23:01 ]
Het algoritme van Sigenergy rekent zich wat rijk. De PV opbrengst die je zou hebben gehad bij directe teruglevering trekt hij niet af van wanneer je het wel teruglevert. De 'extra' winst van de AI is dus lastig te bepalen tenzij je bijhoudt hoeveel kWh per uur en tegen welke prijs je had kunnen leveren, en dat aftrekken van de genoemde winst.klokkie1984 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:24:
Het is al wel duidelijker dan die dubbele boekhouding van kortingfactuur en termijnfactuur.
Ik heb die melding over Powermatch niet. Wanneer kreeg je die?Oemli schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:04:
Sinds donderdagavond 26 mrt is het mogelijk om powermatch uit of aan te zetten op de batterij. ( verbetering voor de efficiëntie van de batterij en levensduur) Maar dat zal niets te maken kunnen hebben met verbindingen van FE naar de batterij. Mijnbatterij.nl ook bekeken en gezien dat enphase er niet meer bij staat.
[Afbeelding]
Precies ook mijn ervaring. Ik verdien nu elke dag méér op de EPEX dan toen mijn batterij nog aan Frank onbalans gekoppeld was.osluis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:01:
We zijn inmiddels 3 weken verder sinds mijn klacht aan Frank waarbij ik om uitleg vroeg over het behalen van een negatief resultaat op andere markten ondanks het rondpompen van meer dan 100 kWh. Ik heb nog steeds geen enkele reactie behalve een ontvangstbevestiging en een mailtje dat ze het druk hebben. Gek genoeg konden ze op mijn review wel binnen 4 dagen reageren, dus vraag ik mij wel af wat de prioriteiten zijn daar.
[Afbeelding]
@Coffeeroam
:strip_exif()/f/image/RGraBjRVTNYvWtJJmtxpiKMR.jpg?f=fotoalbum_large)
Was gewoon toen gelijk al ingeschakeld. Zie je ook bij "Status" onderaan.
:strip_exif()/f/image/RGraBjRVTNYvWtJJmtxpiKMR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Oemli op 30-03-2026 10:33 ]
De truc met Zelfconsumptie plus werkt inderdaad. Na 1 dag op ZC+ functioneert jouw batterij gewoon weer op de onbalansprijzen, zowel in de normale handelsmodus als in de agressieve handels modus!
Vraag is dus alleen: ‘voor hoe lang’?bergsmit schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:53:
De truc met Zelfconsumptie plus werkt inderdaad. Na 1 dag op ZC+ functioneert jouw batterij gewoon weer op de onbalansprijzen, zowel in de normale handelsmodus als in de agressieve handels modus!
Begreep dat de meeste na een dag alweer terug gezet werden dacht ik. Ben benieuwd naar jouw ervaring!
Ondertussen zijn we het weekend voorbij maar de IT afdeling heeft nog geen stappen gezet. Mis instructies vanaf 10:45 op mySigen
Ik draai zo alweer ruim een week op onbalans…stefan1512 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
Vraag is dus alleen: ‘voor hoe lang’?
Begreep dat de meeste na een dag alweer terug gezet werden dacht ik. Ben benieuwd naar jouw ervaring!
Het is natuurlijk ronduit belachelijk dat ze zeggen dat ze je niet kunnen omzetten, en dat je met een rondje Handel -> ZC+ -> Handel gewoon op onbalans terecht komt
Klopt deels wat je zegt, maar in veel gevallen was de prijs ten tijde van teruglevering zo goed als nul. Van mij mag de Sigen dan best wat winst calculeren als hij die PV opwek opslaat en later tegen een goede prijs verkoopt.stefan1512 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:05:
[...]
Het algoritme van Sigenergy rekent zich wat rijk. De PV opbrengst die je zou hebben gehad bij directe teruglevering trekt hij niet af van wanneer je het wel teruglevert. De 'extra' winst van de AI is dus lastig te bepalen tenzij je bijhoudt hoeveel kWh per uur en tegen welke prijs je had kunnen leveren, en dat aftrekken van de genoemde winst.
Als ik kijk naar rechtstreekse teruglevering zit ik op de volgende percentages:
PV --> GRID
30/3 36.77% 4.88kWh
29/3 27.48% 7.32kWh
28/3 25.82% 4.27kWh
27/3 32.16% 6.5kWh
26/3 14.6% 3.73kWh
25/3 33.9% 6.48kWh
24/3 10.24% 1.98kWh
Kijk ik op week basis
23/3 - 30-3
PV --> GRID 27.2% 41.85kWh
PV --> LOAD 27.74% 42.68kWh
PV --> BAT 45.06% 69.29kWh
Mijn gemiddelde terugleverprijs is volgens Frank rond de 15c, PV --> GRID gaat daar fors onder zitten, laat ik ongeveer 7c nemen + energiebelasting - aftrek van teruglevering Frank, dan rekent Sigen ongeveer €6.70 euro in totaal dat rechtstreeks van PV af komt de afgelopen week.
naarmate er meer zon komt zal het percentage dat van PV rechtstreeks naar Grid gaat in de handelsmode van Frank alleen maar toenemen.
De week voor het stoppen van de handelsmode bij Frank zat ik bij een week opwek van 197.31kWh op een rechtstreekse teruglevering van 37.54%, dat scheelt nu dus al een kleine 10%
Hoe meer opwek er is, hoe meer die percentages uit elkaar zullen gaan lopen.
[ Voor 12% gewijzigd door osluis op 30-03-2026 15:20 ]
Mijn gemiddelde zit op 17,9 ct teruglevering. Dat is met de handel van FE. 12 kW / 24 kWh Sigenergy. Daarnaast m’n speelgoed batterij van Marstek 5 kWh.
@osluis , beter de rekening van Frank vergelijken per dag. Dat geeft denk ik een duidelijker beeld.
Ik zal vanaf woensdag ook weer op de sigenergy AI gaan. Puur om maand op maand te kunnen vergelijken.
Maar moet zeggen dat algoritme vandaag netjes tijdens de zonne piekuren mijn batterij heeft volgezet, en niks naar net heeft gegooid
Ik zal vanaf woensdag ook weer op de sigenergy AI gaan. Puur om maand op maand te kunnen vergelijken.
Maar moet zeggen dat algoritme vandaag netjes tijdens de zonne piekuren mijn batterij heeft volgezet, en niks naar net heeft gegooid
Wat moet ik dan vergelijken? Ik kan bij teruglevering aan Frank niet zien welk gedeelte PV is en welk deel batterij en op welk tijdstip het teruggeleverd is.klokkie1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:59:
@osluis , beter de rekening van Frank vergelijken per dag. Dat geeft denk ik een duidelijker beeld.
Ik ben met een Home assistance set bezig waarmee ik het hopelijk voor elkaar kan krijgen om de P1 poort live uit te lezen en daarmee meer doelgerichte statistieken kan verzamelen om het exact te berekenen.
onder de streep moet je verschil zien wat je bij Frank betaald per week/maand. Sigenergy kan wel mooi zeggen dat je 9,- hebt verdient, maar die 9 euro krijg jij niet terug van Frank. Daarom moet je uiteindelijk de rekening van Frank vergelijken.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je eigen consumptie en zonnepanelen opbrengst, maar als je dat in een week/maand vergelijkbaar kan houden, heb je een mooie vergelijking tussen de 2 systemen.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je eigen consumptie en zonnepanelen opbrengst, maar als je dat in een week/maand vergelijkbaar kan houden, heb je een mooie vergelijking tussen de 2 systemen.
Nog nooit gezien die melding. Misschien wordt het geleidelijk ingevoerd.Oemli schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:31:
@Coffeeroam
[Afbeelding]
Bij "Status" zie ik ook niks onderaan.
Dat zou best weleens kunnen.Coffeeroam schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:28:
[...]
Nog nooit gezien die melding. Misschien wordt het geleidelijk ingevoerd.
Bij "Status" zie ik ook niks onderaan.
En nu nog wat nieuws te zien in Enphase app, nl Monetaire impact, oftewel netto verdiende eurotjes. Geen idee of dat ook echt klopt.
Ik weet niet zeker of dit nu het juiste topic is, maar zag geen goed alternatief.
Ik heb bij FE slim laden aan staan. Echter schijnt de zon nu volle bak en hij laadt niets bij (productie momenteel 1,5Kw). Wat is hier de de reden achter?
Ik weet dat ik mijn Easee laadpaal ook kan verbinden met de FE app, maar nadrukkelijk wordt geadviseerd om niet én de laadpaal én de auto te connecten met de app.
Ik heb bij FE slim laden aan staan. Echter schijnt de zon nu volle bak en hij laadt niets bij (productie momenteel 1,5Kw). Wat is hier de de reden achter?
Ik weet dat ik mijn Easee laadpaal ook kan verbinden met de FE app, maar nadrukkelijk wordt geadviseerd om niet én de laadpaal én de auto te connecten met de app.
Je eerste vraag ben ik ook nog niet achter, maar je 2e vraag heeft als antwoord dat FE niet aan loadbalacing schijnt te doen in dat geval.goldmemberf1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:47:
Ik weet niet zeker of dit nu het juiste topic is, maar zag geen goed alternatief.
Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat er een fase uitklapte. Dat gebeurde toen met een lage prijs de auto begon met laden, maar de thuisbatterij deed dat ook en allebei met 10kW….. 😬
FE kan niet aan loadbalancing doen omdat zij de P1 poort niet live uitlezen, dat gebeurt op hardware niveau. Dat hoor je zelf op orde te brengen in de laadpaal en/of batterij.d_marf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:31:
[...]
Je eerste vraag ben ik ook nog niet achter, maar je 2e vraag heeft als antwoord dat FE niet aan loadbalacing schijnt te doen in dat geval.
Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat er een fase uitklapte. Dat gebeurde toen met een lage prijs de auto begon met laden, maar de thuisbatterij deed dat ook en allebei met 10kW….. 😬
[ Voor 3% gewijzigd door osluis op 01-04-2026 11:38 ]
Bij "Slim Laden" laadt Frank Energie op basis van onbalansprijzen. Dus niet puur wanneer de zon schijnt. Hoewel dan vaak de onbalansprijzen ook wel laag zijn, hoeft veel zonneschijn niet per se samen te vallen met lage onbalansprijzen.goldmemberf1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:47:
Zie
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-laden
In de app worden de onbalansprijzen getoond.
Dan is slim laden via FE toch niet meer slim zodra mijn panelen de stroom opwekken?Coffeeroam schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:41:
[...]
Bij "Slim Laden" laadt Frank Energie op basis van onbalansprijzen. Dus niet puur wanneer de zon schijnt. Hoewel dan vaak de onbalansprijzen ook wel laag zijn, hoeft veel zonneschijn niet per se samen te vallen met lage onbalansprijzen.
Zie
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-laden
In de app worden de onbalansprijzen getoond.
Ja, dat is ook een veelgehoorde klacht hier. Maar het kan gunstig zijn om je zonnestroom eerst te verkopen voor, zeg, 5 cent/kWh en daarna je auto te laden voor 0 cent/kWh als de onbalansprijs een keer laag is.goldmemberf1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:57:
[...]
Dan is slim laden via FE toch niet meer slim zodra mijn panelen de stroom opwekken?
Of ze dat werkelijk ook doen valt te bezien. Het blijft ook nog altijd een gok of de onbalansprijs zo laag wordt binnen je laadperiode.
Slim laden zoekt het juiste moment (doet ene poging althans) om op het meest optimale moment te laden. Je moet een tijd instellen waarop je een bepaald laadniveau bereikt wil hebben. Op basis van de epex prijzen en onbalans zoekt het dan naar het juiste moment. Als die nog ver in de toekomst ligt, wil dat niet betekenen dat hij dan bij zon gaat laden. Hoe dichter bij de eindtijd, dan zal het vaker overschakelen op epex (en dus laag niveau in prijs) of eerder als dat optimale punt niet dicht bij de eindtijd ligt.
Overigens is die na een recente update ineens maar max 80%, hiervoor kon je dat nog op 100% zetten.
Overigens is die na een recente update ineens maar max 80%, hiervoor kon je dat nog op 100% zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door -PeeWee- op 01-04-2026 19:14 ]
Ik heb Slim Terugleveren vandaag toch maar uitgezet, omdat Frank inderdaad 3 keer panelen uitschakelde voor wel korte tijd, maar toch bij een gemiddelde terugleverprijs die meer dan het dubbele was van mijn '2025' saldeerjaargemiddelde (zonder SlimTerugleververgoeding korting factuur). Omdat Slim Laden laatste tijd ook steeds aangepaste werkwijze vraagt om te kunnen laden en daarmee eigenlijk te lastig is, die ook uitgezet. En ik zit meteen in bedenktijd bij andere leverancier.
Mijn Sigenergy meet de teruglevering, daar maakt Frank gebruik van volgens mij. Laatste dagen zie ik met enige regelmaat dat ze wel meer met load balancing doen dmv 0 op de meter.osluis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:37:
[...]
FE kan niet aan loadbalancing doen omdat zij de P1 poort niet live uitlezen, dat gebeurt op hardware niveau. Dat hoor je zelf op orde te brengen in de laadpaal en/of batterij.
Als test Slim handelen uitgezet (gisteravond) maar batterij is nog niet vrijgegeven....(morgen ff bellen)
Ja, maar dat is de batterij die de aansturing verzorgt. Die krijgt alleen de commando van Frank om een bepaalde actie uit te voeren. Je batterij communiceert met de P1 poort, niet Frank. Bij mij zijn zowel de laadpaal als de batterij dusdanig geconfigureerd dat ze de P1 meter in de gaten houden en ingrijpen ongeacht wat Frank ze vertelt. Als mijn batterij vol vermogen aan het laden is en de 17kW vol trekt op de hoofdaansluiting, weigert mijn laadpaal om te gaan laden, zelfs als ik het probeer te forceren.klokkie1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:20:
[...]
Mijn Sigenergy meet de teruglevering, daar maakt Frank gebruik van volgens mij. Laatste dagen zie ik met enige regelmaat dat ze wel meer met load balancing doen dmv 0 op de meter.
Als test Slim handelen uitgezet (gisteravond) maar batterij is nog niet vrijgegeven....(morgen ff bellen)
Andersom wil de batterij nog maar maximaal 6kW uit het net trekken als de auto met 11kW staat te laden. Pas als er PV opwek is gaat de batterij weer snelle vullen.
Ik zou er geen goed gevoel bij hebben als het dusdanig ingericht is dat software van Frank voor een overbelasting kan zorgen van je aansluiting.
Bij mij ging er 's nachts in maart wel 1 keer een 40A (zeg maar rem-) automaat uit door langdurig 45A+. Dit lukt mijzelf niet omdat mn laadpaal via z'n MID meter aan loadbalancing doet. Of er ging in laadpaal iets mis, of de sturing van Frank schakelde loadbalancing uit. Het was bijzonder, het is nooit eerder gebeurd, wel eens een moment, maar nooit 30 of 40 minuten lang
Dan concludeer ik daaruit twee punten, je hebt geen Gateway die in eilandmode kan draaien. Je batterij staat paralel geschakeld aan je woning en niet serieel. Niets mis mee overigens. Daarnaast deugt er iets niet in de load balancing van je baterij. Die is volle bak blijven leveren terwijl je laadpaal samen met wat andere grootverbruikers zowel je hoofdaansluiting vol trok als dat je batterij volle bak aan het leveren was.Vdvmark schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:49:
Bij mij ging er 's nachts in maart wel 1 keer een 40A (zeg maar rem-) automaat uit door langdurig 45A+. Dit lukt mijzelf niet omdat mn laadpaal via z'n MID meter aan loadbalancing doet. Of er ging in laadpaal iets mis, of de sturing van Frank schakelde loadbalancing uit. Het was bijzonder, het is nooit eerder gebeurd, wel eens een moment, maar nooit 30 of 40 minuten lang
Als het laden van zowel laden van je batterij als je laadpaal betreft, had je hoofdzekering er al veel eerder uit moeten vliegen. Ik ga er vanuit dat je of 1x35A hebt of 3x25A?
Wat voor batterij heb je als ik vragen mag? Als het een Sigen is kan ik wel even mee gluren in de instellingen.
Ik heb in de begindagen ook wat problemen gehad, maar dat kwam omdat mijn installateur de batterij niet goed geconfigureerd had. Waardoor zowel de batterij met 17kW ging laden, samen met andere domme grootverbruikers. Toen zat ik op 35A op een fase en ging de 25A hoofdschakelaar eruit.
[ Voor 11% gewijzigd door osluis op 02-04-2026 09:11 . Reden: Typo ]
Victron batterij was ook aan t laden. Ook 40A hoofdzekering. Loadbalancing hier alleen via de laadpaal, dus alleen laadpaal regelt normaal terug. In de grafiek van die nacht van de Victron is te zien dat eerste piek (van ca 20 minuten) door vaatwasser we op 45A+ uitkomen, laadpaal heeft niet teruggeregeld, daarna verbruikt vaatwasser in kort programma eventjes wat minder en zit totaal net boven 40A, waarna tweede piek vaatwasser komt en laadpaal weer niet terugregelde en na enkele minuten de ongetwijfeld al hete automaat eruit klapt. Automaat heeft zelfde waarde 40A als hoofdschakelaar en hoofdstop/automaat, maar ging eerder dus, zit ingeklemd tussen andere automaten, hoofdstopautomaat zit in vrije lucht en iets lager 
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door Vdvmark op 02-04-2026 09:34 ]
de onbalansmarkt is voor mij weer voorbij, Frank heeft mij teruggezet naar andere markten.
Zelfde hier, sinds 9:30 omgezet.bergsmit schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:07:
de onbalansmarkt is voor mij weer voorbij, Frank heeft mij teruggezet naar andere markten.
- azutphen
- Registratie: December 2018
- Laatst online: 02-04 21:48
Energie blijft altijd behouden
Geen matches
Ik ben ineens een terug gezet op onbalans nadat ik geklaagd had dat bij andere markten de sigen batterijk niet in slaapstand ging en dus altijd 168 Watt standby gebruik heeftstefan1512 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Vraag is dus alleen: ‘voor hoe lang’?
Ondertussen zijn we het weekend voorbij maar de IT afdeling heeft nog geen stappen gezet. Mis instructies vanaf 10:45 op mySigen
Ongeveer een dag of 9 op onbalans gestaan en kreeg nu weer mail dat ik weer op andere markten sta.
Heb wel door onbalans op 25 maart een dag van 19 euro gehad en zo'n dagopbrengst was heel lang geleden.
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten, FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ik heb echter het gevoel dat met de hoge energieprijzen nu de onbalans weer interessanter wordt
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Er zit maar één ding op om op de onbalansmarkt te blijven, telkens als je ziet dat je op andere markten zit, meteen naar ZC+ gaan, daar een dag blijven en dan weer op agressieve handel gaan zitten, goed in de gaten houden wanneer je weer teruggezet wordt naar andere markten en dan weer via ZC+ naar de onbalansmarkt, oneindig repeterend!azutphen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:56:
Ongeveer een dag of 9 op onbalans gestaan en kreeg nu weer mail dat ik weer op andere markten sta.
Heb wel door onbalans op 25 maart een dag van 19 euro gehad en zo'n dagopbrengst was heel lang geleden.
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten,
FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ik heb echter het gevoel dat met de hoge energieprijzen nu de onbalans weer interessanter wordt
Waar kun je in de app zien of je naar 'andere markten' gaat? Er zijn toch alleen de opties ZC+, Handel standaard en Handel Agressief? En in de overzichten per dag zie je alleen de EPEX en Onbalans prijzen toch?
Overigens kreeg ik vandaag de volgende mail:
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.
Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.
Iemand enig idee waar ik die kwartaalrapporten vind want het kan aan mij liggen maar ik zie ze niet op de website van Frank.
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.
Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.
Iemand enig idee waar ik die kwartaalrapporten vind want het kan aan mij liggen maar ik zie ze niet op de website van Frank.
- azutphen
Geen matches
Wanneer je op de app van FE op de dagresultaten kijk en je vinger op de grafiek houd wanneer er een batterij actie is geweest dan zie je de tekst: de batterij wordt ingezet op een andere markt, ontladen of laden levert je hier een handelsresultaat op .Den Segg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:26:
Waar kun je in de app zien of je naar 'andere markten' gaat? Er zijn toch alleen de opties ZC+, Handel standaard en Handel Agressief? En in de overzichten per dag zie je alleen de EPEX en Onbalans prijzen toch?
Als je dat ziet dan sta je op andere markten.
Zit je op onbalans dan zie je bijvoorbeeld, je batterij wordt geladen (of ontladen) als de onbalansprijzen gunstig zijn.
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
- azutphen
Geen matches
Waar ik overigens nieuwsgierig ben, zou de ACM ook de handel van Frank controleren en checken of zij op een correcte manier met hun beloftes omgaan ? Ik vind vertrouwen prima maar transparant en controleerbaar maken beter want nu heb je geen enig idee wat ze aan het doen zijn.
Het 2e waar ik nieuwsgierig ben is in welke mate de bedragen op mijn batterij correct zijn, voor mijn batterij zie ik consequent een hoger bedrag dan dat ik in de app van frank zie.
Daarnaast zie ik bij de batterijen van tibber een rendement van bijna 10 cent per geladen en ontladen kwh en bij frank ik dat bij de grootverdieners 6,6 cent is
Zou Tibber het beter in de vingers hebben ? of is de onbalansmarkt toch gewoon beter dan andere markten.
Het 2e waar ik nieuwsgierig ben is in welke mate de bedragen op mijn batterij correct zijn, voor mijn batterij zie ik consequent een hoger bedrag dan dat ik in de app van frank zie.
Daarnaast zie ik bij de batterijen van tibber een rendement van bijna 10 cent per geladen en ontladen kwh en bij frank ik dat bij de grootverdieners 6,6 cent is
Zou Tibber het beter in de vingers hebben ? of is de onbalansmarkt toch gewoon beter dan andere markten.
Je afrekening heeft gelijk. Wat mijn batterij zegt zal wel, mijn kortingsfactuur en afrekening hebben gelijk.Het 2e waar ik nieuwsgierig ben is in welke mate de bedragen op mijn batterij correct zijn, voor mijn batterij zie ik consequent een hoger bedrag dan dat ik in de app van frank zie.
Overigens komt Tibber (volgens mijnbatterij.nl) niet eens in de buurt van Frank Energie per kWh (dit jaar dan), vorig jaar close. Kan ook liggen aan het aantal aanmeldingen van Tibber natuurlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door -PeeWee- op 02-04-2026 21:59 ]
Nu precies een jaar slim handelen in gebruik. Eerste 6 maanden met 10 kWh, laatste 6 maanden met 15 kWh. Net geen € 700 resultaat. Alhoewel dat minder is dan verwacht, is dat bijna 20% van de investering terug.
Ik zit inmiddels na 9 maanden op 32%. En de goede maanden moeten nog komen ;-)voodooless schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:48:
Nu precies een jaar slim handelen in gebruik. Eerste 6 maanden met 10 kWh, laatste 6 maanden met 15 kWh. Net geen € 700 resultaat. Alhoewel dat minder is dan verwacht, is dat bijna 20% van de investering terug.
Nog steeds op koers voor ongeveer 67% voor 2027.
is dat netto resultaat, na aftrek van alle kosten?voodooless schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:48:
/f/image/aszVFEJ7RHa4T7qg3WVSGFGP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/80xhdbdBeU0TJ0CPve2JF1kg.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/twkDT94Q1n31OxKBNtR9nXwL.jpg?f=fotoalbum_tile)