• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:09
Geen matches
Vdvmark schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:57:
Victron batterij was ook aan t laden. Ook 40A hoofdzekering. Loadbalancing hier alleen via de laadpaal, dus alleen laadpaal regelt normaal terug. In de grafiek van die nacht van de Victron is te zien dat eerste piek (van ca 20 minuten) door vaatwasser we op 45A+ uitkomen, laadpaal heeft niet teruggeregeld, daarna verbruikt vaatwasser in kort programma eventjes wat minder en zit totaal net boven 40A, waarna tweede piek vaatwasser komt en laadpaal weer niet terugregelde en na enkele minuten de ongetwijfeld al hete automaat eruit klapt. Automaat heeft zelfde waarde 40A als hoofdschakelaar en hoofdstop/automaat, maar ging eerder dus, zit ingeklemd tussen andere automaten, hoofdstopautomaat zit in vrije lucht en iets lager :)
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.
Aah ik, dan ben weer mee 😁

Ik zou zeker even kijken of de Victron nog wat beter ingeregeld kan worden. Ik weet niet welk vermogen je omvormer aan kan, maar het zou best eens kunnen dat je zonder je laadpaal al makkelijk aan de max kunt komen van 40A als je een paar grootverbruikers hebt draaien terwijl de batterij ook aan het laden is. Ik heb even gezocht naar hoe dat bij Victron geregeld wordt en kwam het volgende tegen.

Victron systems limit grid import primarily through ESS (Energy Storage System) settings by setting a maximum AC input current or using "Peak Shaving." These features protect main breakers by capping power draw, reducing battery charging, or discharging the battery when house loads exceed the defined limit. Proper setup requires a GX device (e.g., Cerbo GX) and an external energy

Hopelijk kom je daar wat verder mee, want alleen vertrouwen op je zekering heeft wat risico's die ik liever zou vermijden.

Frank kan mijn batterij vertellen wat ze willen. Die gaat ongeacht het commando van Frank nooit meer dan 25A over een fase van mijn hoofdzekering trekken en daarbij maakt hé niet uit of de auto aan het laden is of andere grootverbruikers in de weer zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
bergsmit schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:29:
is dat netto resultaat, na aftrek van alle kosten?
Dat is gewoon wat Frank zegt dat het resultaat is. Dat is natuurlijk incl. Hetgeen in via EPEX (dus normale rekening) verrekend wordt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-04 11:58
Geen matches
voodooless schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:03:
[...]

Dat is gewoon wat Frank zegt dat het resultaat is. Dat is natuurlijk incl. Hetgeen in via EPEX (dus normale rekening) verrekend wordt.
Uiteraard, want alles wordt verrekend op de EPEX. Dat is de enige, officiele, geijkte meetlat (P1 meter).

Heb inmiddels begrepen dat de 1e kamer de ERE wet heeft goedgekeurd, dus dat kan ook weer in gang gezet worden. Voor mij gemiddeld ook weer 65 euro per maand.

[ Voor 18% gewijzigd door -PeeWee- op 03-04-2026 08:39 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 05:37
Geen matches
azutphen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:56:
[...]

Ik ben ineens een terug gezet op onbalans nadat ik geklaagd had dat bij andere markten de sigen batterijk niet in slaapstand ging en dus altijd 168 Watt standby gebruik heeft
Ongeveer een dag of 9 op onbalans gestaan en kreeg nu weer mail dat ik weer op andere markten sta.
Heb wel door onbalans op 25 maart een dag van 19 euro gehad en zo'n dagopbrengst was heel lang geleden.
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten, FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ik heb echter het gevoel dat met de hoge energieprijzen nu de onbalans weer interessanter wordt
Ja met onbalans voelt het toch een beetje als prijsschieten op de kermis. Wel lekker dat je die hebt kunnen meepakken! Ik ben wel benieuwd naar of je verschil zag in je standby verbruik op de onbalans vs andere markten. Bij mij gaat hij namelijk wel naar z'n 51W rust stand. Je weet dat je in je mySigen app een optie hebt voor performance en dormancy mode? Daarbij geef je een X aantal W op en boven dat getal gaat de batterij niet in rust. Als je die dus heel laag hebt staan kan je sluimerverbruik hoger zijn dan dat getal en dan blijft je batterij dus in performance om direct stroom te verschaffen bij een storing. Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat dat alleen met een gateway zal zijn. Heb je die ook?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Er klopt maar weer eens helemaal niks van...

Tot 8:45 vanochtend was de SOC strak 49%, maar Frank claimt te hebben ontladen. Niet dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x4zlyjn1WoTF7_d8LDuymiVdTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTYb5ormq04tevajDxg4usBR.jpg?f=fotoalbum_large

Bliq heeft slechts data tot 9:15 van mijn batterij, Frank heeft meer... Dat is weer heel knap uit de duim gezogen!

Ik kan zelf zien dat ie na 9:15 wel weer commands gekregen heeft om vol te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWBe7FLDEMckiQmM4GcvVt52HNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmS91YjrmRakVZSW4wVFeqIl.png?f=fotoalbum_large
Is nogal anders dan wat Frank in de app aangeeft...

Het is een grote bende:
- Frank zegt commandos te sturen maar doet dat dan toch niet
- Frank laag data zien die niet bestaat
- Frank stuurt commands terwijl ze geen data hebben, wat op zich zelfs nog wel zou kunnen
- Bliq app geeft slechts data tot 9:15, maar zegt wel dat alles online is

Weet iemand waarom Frank tegenwoordig bijna altijd tot 100% vollaadt? Dat was toch altijd 95%?

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
Geen matches
Als je op kwartier prijzen staat zou ik morgen voor Epex handel gaan! Zie de schommelingen morgenochtend. Of natuurllijk gokken op grote onbalans en zorgen dat je daar op zit.

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-04 20:00
Geen matches
voodooless schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:29:
Er klopt maar weer eens helemaal niks van...

Tot 8:45 vanochtend was de SOC strak 49%, maar Frank claimt te hebben ontladen. Niet dus...
[Afbeelding]

Bliq heeft slechts data tot 9:15 van mijn batterij, Frank heeft meer... Dat is weer heel knap uit de duim gezogen!

Ik kan zelf zien dat ie na 9:15 wel weer commands gekregen heeft om vol te laden.

[Afbeelding]
Is nogal anders dan wat Frank in de app aangeeft...

Het is een grote bende:
- Frank zegt commandos te sturen maar doet dat dan toch niet
- Frank laag data zien die niet bestaat
- Frank stuurt commands terwijl ze geen data hebben, wat op zich zelfs nog wel zou kunnen
- Bliq app geeft slechts data tot 9:15, maar zegt wel dat alles online is

Weet iemand waarom Frank tegenwoordig bijna altijd tot 100% vollaadt? Dat was toch altijd 95%?
Hier precies hetzelfde gelazer... Tarieven tab in Bliq app is bevroren, laat steeds dezelfde waardes zien. Slim laden werkte eerder vandaag wel nog via Frank, dus lijkt toch alsof het niet goed zit tussen Bliq en Frank...

Rond 3 uur vannacht overigens in en verkoop te zien in Bliq app, terwijl dat niet te zien is in Frank app. Ga denk ik toch eens na of ik niet de ai modus van de batterijleverancier kan gaan gebruiken en loskoppelen van zowel Bliq als Frank.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiNL op 03-04-2026 15:21 ]

• klokkie1984
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-04 18:54
Geen matches
95% is een standaard veiligheidsmarge. Batterij tot 100% laden is niet goed voor de batterij. Dat weet FE ook. hij zal ook niet snel tot 0% gaan.

Administratie van FE is wel een zooitje. Sigenergy batterij is maandag avond afgemeld voor handelen, en nog steeds niet vrijgegeven. Gister gebeld, maar geen actie. Vandaag waren ze blijkbaar dicht dicht. kortom. 1 week een batterij die enkel in zelfconsumptie staat, zonder actief opladen. Wordt komende dagen wekkertjes zetten (heb geen directe link tussen Home assist en Batterij om iets voor te programmeren..

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Geen matches
ik sta weer op ZC+, maar er is kennelijk een storing ergens, want ik zie mijzelf niet terug in de onbalansmarkt.com lijst en ook de app geeft geen resultaten op vandaag

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 15:06
Geen matches
bergsmit schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
ik sta weer op ZC+, maar er is kennelijk een storing ergens, want ik zie mijzelf niet terug in de onbalansmarkt.com lijst en ook de app geeft geen resultaten op vandaag
Klopt is een storing. Staat in de app vermeld van Bliq.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
lonehitman schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:16:
Klopt is een storing. Staat in de app vermeld van Bliq.
Volgens mij heeft Bergsmit geen Bliq. Op de statuspagina staat niks:

https://bliq.energy/nl/status/

Maar wat een stelletje amateurs… server kapot? In 2026 is dat echt een heel slecht excuus.

En Frank… die doet doodleuk alsof alles nog werkt en berekent zelfs een handelsresultaat over niet bestaande data.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 04-04-2026 08:36 ]

• bergsmit
  • Nu online
Geen matches
voodooless schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:33:
Volgens mij heeft Bergsmit geen Bliq. Op de statuspagina staat niks:
ik heb Dyness accu's en Victron omvormers
Ik zie dat er ruim 25 deelnemers minder vermeld staan dan gisteren op onbalansmarkt com
misschien ook Eniris smartbox gebruikers, die willen ook nog wel eens storen

ik had verwacht dat vannacht de hele accu wel volgeladen zou worden om vervolgens vanochtend weer te kunnen ontladen, echter niet gebeurd en dus nu maar weer de stekker getrokken 15 minuten geladen en op dit moment 15 minuten ontladen........

[ Voor 50% gewijzigd door bergsmit op 04-04-2026 09:04 ]

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-04 14:14
Geen matches
Zijn er meer bij wie de zonnepanelen door Frank zijn uitgezet?

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-04 23:23

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Matched: alphaess
Hebben mensen met een AlphaESS / Zinvolt batterij ook een melding dat de batterij geen verbinding kan maken? Heb dit sinds gister 9:30.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:36
Geen matches
Patjed schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:25:
Zijn er meer bij wie de zonnepanelen door Frank zijn uitgezet?
Yes!
Hier werden ze regelmatig uitgezet. Zelfs bij een kale stroomprijs van > 10 cent. Precies op momenten van (hele) lage onbalansprijzen, maar daar heb ik uiteraard niets aan...
Ik ben gestopt met slim terugleveren.

• osluis
Geen matches
AlteKiet schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:44:
[...]

Yes!
Hier werden ze regelmatig uitgezet. Zelfs bij een kale stroomprijs van > 10 cent. Precies op momenten van (hele) lage onbalansprijzen, maar daar heb ik uiteraard niets aan...
Ik ben gestopt met slim terugleveren.
Ik heb meer en meer het beeld dat ze vooral handelen met hun eigen prioriteiten in gedachte en niet dat van de klant.

Ik heb inmiddels reactie gehad van Frank op mijn klacht over het verpompen van 100+ kWh waarbij het handelsresultaat lager was dan de epex correctie. Ze betwisten dat ze verlies gemaakt hebben op de handel.

Ben ik nu ze raar dat als ik bijvoorbeeld €10 epex correctie heb, maar dat het ze €4 in mindering brengen op mijn kortingsfactuur, dat ik stel dat ze €4 euro verlies hebben geleden in de handel? Het epex resultaat was immers €10, maar daar blijft er na aftrek van de negatieve handel maar €6 van over. Hadden ze met hun vingers van mijn batterij af gebleven, dan was ik met €10 weggelopen in plaats van €6.

Blij dat ik ermee gestopt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 05-04-2026 00:14 ]

• bergsmit
  • Nu online
Geen matches
osluis schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:22:
Ik heb meer en meer het beeld dat ze vooral handelen met hun eigen prioriteiten in gedachte en niet dat van de klant.
Blij dat ik ermee gestopt ben.
Ieder weldenkend mens is het met jou eens.
De klanten van Frank zijn hun gratis basis om zelf op diverse markten een hoop geld te verdienen.
Zij zetten onze batterijen in voor primair hun eigen winsten.
Als er daarbij verlies geleden wordt door hun klanten, jammer dan, dat is niet hun probleem!

[ Voor 2% gewijzigd door bergsmit op 04-04-2026 17:50 . Reden: correctie typefout ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Geen matches
Mmm toch heb ik als buitenstaander het idee dat jullie niet voor iedere RT2 jullie deel van de rekening krijgen, het is wel erg vaak RT2 en dan zou je erg vaak negatief uit moeten komen op onbalans. Omdat jullie de rekening niet geheel krijgen blijven jullie op onbalans willen ;)

• bergsmit
  • Nu online
Geen matches
Vdvmark schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:08:
Mmm toch heb ik als buitenstaander het idee dat jullie niet voor iedere RT2 jullie deel van de rekening krijgen, het is wel erg vaak RT2 en dan zou je erg vaak negatief uit moeten komen op onbalans. Omdat jullie de rekening niet geheel krijgen blijven jullie op onbalans willen ;)
onbalans betekent niet altijd verlies, wel dat het gunstige begin gecompenseerd wordt en dat kan onder en boven de nulstand zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Franks fictieve data leveren vandaag 59 cent verlies op.

Batterij geeft daadwerkelijk de hele dan strak 100% aan, maar bij Frank wisselt het tussen 26 en 31%. Dit is volledig verzonnen…

De hamvraag is: wat verzinnen ze nog meer bij een normale operatie?

• Mr. EJ Bean
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-04 23:05
Geen matches
<edit> ik had hier grafieken van verschillende dagen neergezet<edit>

Nu heb ik ze per e-mail 17 maart gevraagd of ze mij de gegevens kunnen opsturen van wat ze per kwartier op welke markt hebben ingekocht en verkocht. Want hoe kan je consument anders controleren of hun factuur wel klopt? Nog steeds geen reactie.

En waarom kopen ze soms niet in op de onbalans en dan verkopen op epex. Zie regelmatig dat op onbalans de prijs (flink) negatief is en dan staat mij batterij niks te doen, terwijl hij bijna leeg is.

[ Voor 47% gewijzigd door Mr. EJ Bean op 04-04-2026 23:05 . Reden: Verkeerde grafieken geplaatst ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Ben ik nu gek of zijn die grafieken van twee verschillende dagen?

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:05
Geen matches
Afgelopen week 2x gehad dat de auto niet vol was op het geplande tijdstip. Voor slim laden nu overgestapt naar EVCC; met de batterij later wellicht ook. Of anders naar DAO. Prettige wedstrijd verder...

• rik_oldenzaal
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Geen matches
Goede avond.
Ik ben nieuw hier. Excuses als het al 100x gevraagd is, kon het helaas niet vinden.

Situatie. 17 kWp aan panelen. Solaredge batterij 3x 4.85 + EV Charger + BUI.

Voor import en export bij Frank Energie kan ik de onderstaande aanvullende kosten invullen? (Afgerond incl BTW), en BTW op 0% gezet.
Iemand die me even kan laten weten of dit goed gaat?

Slim laden inmiddels weer uitgezet bij Frank, ia me niet duidelijk genoeg wat er allemaal gebeurt.

Dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKa1yFFuqrdlqpUypahN_vGqEt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svpUFhPtKhy4PB6H4x8UHfsn.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr. EJ Bean
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-04 23:05
Geen matches
@voodooless Schaamrood, ja dat zag ik uit eindelijk ook. Ik heb het aangepast.

• osluis
Geen matches
rik_oldenzaal schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:34:
Goede avond.
Ik ben nieuw hier. Excuses als het al 100x gevraagd is, kon het helaas niet vinden.

Situatie. 17 kWp aan panelen. Solaredge batterij 3x 4.85 + EV Charger + BUI.

Voor import en export bij Frank Energie kan ik de onderstaande aanvullende kosten invullen? (Afgerond incl BTW), en BTW op 0% gezet.
Iemand die me even kan laten weten of dit goed gaat?

Slim laden inmiddels weer uitgezet bij Frank, ia me niet duidelijk genoeg wat er allemaal gebeurt.

Dank.

[Afbeelding]
Is de energiebelasting inclusief BTW niet 11,084 per kwh in 2026 ipv 13?

• rik_oldenzaal
  • Nu online
Geen matches
Ik had dit als uitgangspunt genomen:

Import (€ 0,107): Dit is de optelsom van de Energiebelasting 2026 (€ 0,0916) en de inkoopvergoeding van Frank (€ 0,015), exclusief btw. De app telt hier zelf de 21% btw bij op, waardoor je op het juiste eindbedrag uitkomt.
Export (€ 0,0182): Omdat je bij export 0% btw instelt, vul je hier het volledige bedrag inclusief btw in. Frank Energie verrekent de inkoopvergoeding.

• Vdvmark
  • Nu online
Geen matches
Als je de inkoopkosten terugkrijgt (de vergoeding wordt opgeteld bij epex voor teruglevering) dan zouden dit negatieve kosten zijn.
0% BTW over export gaat voor mij pas 2027 gelden.

• rik_oldenzaal
  • Nu online
Geen matches
Vdvmark schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:27:
Als je de inkoopkosten terugkrijgt (de vergoeding wordt opgeteld bij epex voor teruglevering) dan zouden dit negatieve kosten zijn.
0% BTW over export gaat voor mij pas 2027 gelden.
Dank je. Dan concreet - 0.02 invullen bij export met BTW op 0%? Dank je. Afgerond 2 gezien die all maar 2 decimalen toelaat.

• Vdvmark
  • Nu online
Geen matches
rik_oldenzaal schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:38:
[...]

Dank je. Dan concreet - 0.02 invullen bij export met BTW op 0%? Dank je. Afgerond 2 gezien die all maar 2 decimalen toelaat.
Voor het contract waar inkoopkosten verrekend worden.
Zo heb je dus wel een 21% hogere inkoopprijs dan verkoopprijs door BTW lijkt het, maar of dat zo is zal afhangen van hoe Solaredge werkt.
Als ik het bij mijn Victron zo instel zal ie minder handelen.

• klokkie1984
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-04 18:54
Geen matches
de energie belasting kan je ( tot je eigen verbruik) tegen elkaar aftrekken.
Dus per definitie is handelen (inkoop en daarna verkoop) zonder de energie belasting dit jaar. daarom zit er zo'n 3 cent verschil tussen in en verkoop bij FE.
Volgend jaar is andere koek, en zal handelen veel minder voorkomen denk ik

[ Voor 11% gewijzigd door klokkie1984 op 05-04-2026 18:30 ]

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste