• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:29
Geen matches
Grolsch schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 06:40:
Als ik je grafiek goed lees is hij toch vol aan het ontladen dus terugleveren tijdens die pieken?
Nope, je ziet in de pieken juist dat de lijn van de accu even horizontaal is.

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:30
Geen matches
Ik ben sinds een week ook weer gestopt het handelen. Was echt centen werk. Kan maar zo zijn dat ik hem aankomende winter gewoon een tijd uit zet.

Voor nu op Eigen Gebruik en tegen het middaguur vol laden met goedkope zonnestroom en zo de dure namiddag/avonduren gebruiken om te ontladen. Geeft een veel beter gevoel en je hebt de eigen regie.

Dan moet je hem na het Snelladen in de middag natuurlijk wel weer op Eigen gebruik zetten.... 8)7

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Geen matches
Nog even voor de zekerheid; de EPEX correctie is toch gewoon geld wat je wel verdiend hebt maar wordt vereffend via je reguliere factuur? Als ik 3 euro opbrengst heb staan maar de EPEX correctie is -3 euro, dan heb ik netto toch gewoon 3 euro verdiend?

Ik lees hier de afgelopen dagen namelijk een hoop dat men 'genaaid' wordt door die EPEX correctie, maar dat is dan toch niet zo?

• osluis
Geen matches
Innomine schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:02:
Nog even voor de zekerheid; de EPEX correctie is toch gewoon geld wat je wel verdiend hebt maar wordt vereffend via je reguliere factuur? Als ik 3 euro opbrengst heb staan maar de EPEX correctie is -3 euro, dan heb ik netto toch gewoon 3 euro verdiend?

Ik lees hier de afgelopen dagen namelijk een hoop dat men 'genaaid' wordt door die EPEX correctie, maar dat is dan toch niet zo?
Waar ik op doel met gepakt te worden is niet zo zeer de epex correctie zelf, maar dat wat ik mis loop aan epex door het niet laden/ontladen van de accu op de goedkoppste/duurste momenten naar mijn inschatting hoger is dan wat ik verdien met de "handel".

Stel dat je €3 euro misloopt op epex en maar €1 ontvangt voor handel, dan loop ik naar mijn beleving €2 mis. Stapel dat een aantal dagen op elkaar en het bedrag loopt rap op.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:41
Geen matches
Innomine schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:02:

Klopt. De EPEX correctie is de vergoeding (of de kosten) die je al krijgt op je reguliere factuur.
Dus een negatieve EPEX correctie op de onbalanshandel is wat je al hebt verdiend op de reguliere factuur, en andersom een positieve EPEX correctie is wat je al betaald hebt op je reguliere factuur.

De laatste tijd voegt de onbalanshandel bij mij echt bijna helemaal niks meer toe aan de verdiensten, zeker niet als je de afschrijving en interne verliezen meeneemt in de berekening (wat Frank niet doet!).
Ik heb het helemaal gehad met Frank's "handel", het voegt te weinig toe aan het rendement. Dus heb ik het uitgezet en heb ik zelf de controle.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-03 09:39
Geen matches
Hoeveel willen jullie per dag verdienen met de handel? Er moet kennelijk een idee leven van een opbrengst per dag. Februari viel tegen maar maart gaat prima bij mij. De resultaten waren hoger geweest als ik me er zelf niet mee bemoeid had maar heb steevast -€5 per dag bij m’n overzicht erbij. Dat zal deels m’n stekkertrek actie zijn. Daarnaast is de handel rond de 4-5, dat is een mooie score vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC7b6xQFd2S3yuL0dZve9VGKJ8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h7rSErhS7v6b0uYE59ghzDKE.png?f=fotoalbum_large

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
stefan1512 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:51:
Hoeveel willen jullie per dag verdienen met de handel?
Ik zou zeggen, om te beginnen zoveel als Frank beloofd heeft.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:48
Geen matches
Hoeveel willen jullie per dag verdienen met de handel? Er moet kennelijk een idee leven van een opbrengst per dag.
Toen ik naar Frank Slim Handelen overstapte was dat vanwege hun advertenties met onjuiste verwachtingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n4AZusS3lcMFQIm1W5w_wH8BXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM8T2arsHcOQyRB3Zd1wngBx.jpg?f=fotoalbum_large
Beide doelstellingen haal ik niet. Alleen als ik 's nachts slimhandelen inschakel vanaf het moment dat mijn Dynamic ESS aangeeft geen activiteit te ontwikkelen (de horizontale streep in het app diagram) tot het moment dat de horizontale streep eindigt, dan haal ik de gemiddelde dagopbrengst van de EPEX markt.
1 maart negatief € 3,21
2 maart positief € 3,31
3 maart positief € 2,23
4 maart positief € 7,19
5 maart positief € 5,65
6 maart positief € 3,92
Hierbij moet ik wel de aantekening maken dat de werkelijke opbrengst hoger is, omdat hierbij al mijn verbruik voor het huishouden al in mindering gebracht is.

[ Voor 1% gewijzigd door bergsmit op 07-03-2026 15:11 . Reden: correctie taalfout, actuelisering ]

• Coffeeroam
Geen matches
Hoeveel willen jullie per dag verdienen met de handel? Er moet kennelijk een idee leven van een opbrengst per dag. Februari viel tegen maar maart gaat prima bij mij. De resultaten waren hoger geweest als ik me er zelf niet mee bemoeid had maar heb steevast -€5 per dag bij m’n overzicht erbij. Dat zal deels m’n stekkertrek actie zijn. Daarnaast is de handel rond de 4-5, dat is een mooie score vind ik.

[Afbeelding]
Wat ik had willen verdienen is wat Frank Energy mij had voorgespiegeld bij het aangaan van het contract. Dat is het bij lange na niet geworden.

Jouw €5 per dag zegt mij op zich niet veel. Of dat goed is hangt af van de capaciteit van je batterij.
Hoe verhoudt dit zich tot de opgave van Frank Energie bij aanmelding?

• stefan1512
Geen matches
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik stond erin van: elke euro die ik terugverdien tot 2027 geeft mij als het ware korting op de batterij
Daarnaast zie ik een marketing verhaal en de standaard regel over geen rechten aan te ontlenen, dus dan houdt het voor mij snel op.

• osluis
Geen matches
stefan1512 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:19:
Geen idee om eerlijk te zijn. Ik stond erin van: elke euro die ik terugverdien tot 2027 geeft mij als het ware korting op de batterij
Daarnaast zie ik een marketing verhaal en de standaard regel over geen rechten aan te ontlenen, dus dan houdt het voor mij snel op.
Gebaseerd op de advertenties van Frank zou ik per maand ongeveer €340,- handelsopbrengst kunnen behalen. Dat komt overeen met gemiddeld €11,44 per dag. Vorige maand zat ik op gemiddeld €4,10 per dag. Zegt genoeg denk ik :'(

• stefan1512
Geen matches
osluis schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 00:20:
[...]

Gebaseerd op de advertenties van Frank zou ik per maand ongeveer €340,- handelsopbrengst kunnen behalen. Dat komt overeen met gemiddeld €11,44 per dag. Vorige maand zat ik op gemiddeld €4,10 per dag. Zegt genoeg denk ik :'(
Hebben ze ergens een tool om die berekening van Bergsmit z’n plaatje aan te passen naar je eigen situatie? Dan kan ik eens kijken wat ze bij mij zeggen.
Als dat er namelijk niet is wil het niet zeggen dat ik dat bedrag x eigen situatie kan doen. Voor de onbalans was een grote omvormer meest rendabel maar ik zag eens een site met rekentool voor welke capaciteit nou meest optimaal is afhankelijk van je PV en dat is bij mij 10 kWh, en dus geen 24 zoals ik heb. Voor de handel bij Frank denk ik eenzelfde situatie. Er is te weinig handel om de grote batterijen en omvormers bezig te houden dus ze staan een groot deel te niksen waar de kleinere bezig blijven.

Edit: ik zie bij nieuw contract aanvragen bij mij dat ze €1654 schatten. Je kan dus niet simpelweg 1130 * 24 / 10 doen om op je eigen capaciteit uit te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door stefan1512 op 07-03-2026 10:58 ]

• stefan1512
Geen matches
Even snel rekenen komt dat bij mij wel aardig uit. Vorig jaar maart t/m juni zo’n €500 gepakt en kom tot nu toe juli t/m feb op 860 maar pak soms op EPEX nog wat resultaat. Kijkend naar m’n maandlasten is dat zo’n €20-40 per maand.

• osluis
Geen matches
stefan1512 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:54:
[...]

Hebben ze ergens een tool om die berekening van Bergsmit z’n plaatje aan te passen naar je eigen situatie? Dan kan ik eens kijken wat ze bij mij zeggen.
Als dat er namelijk niet is wil het niet zeggen dat ik dat bedrag x eigen situatie kan doen. Voor de onbalans was een grote omvormer meest rendabel maar ik zag eens een site met rekentool voor welke capaciteit nou meest optimaal is afhankelijk van je PV en dat is bij mij 10 kWh, en dus geen 24 zoals ik heb. Voor de handel bij Frank denk ik eenzelfde situatie. Er is te weinig handel om de grote batterijen en omvormers bezig te houden dus ze staan een groot deel te niksen waar de kleinere bezig blijven.

Edit: ik zie bij nieuw contract aanvragen bij mij dat ze €1654 schatten. Je kan dus niet simpelweg 1130 * 24 / 10 doen om op je eigen capaciteit uit te komen.
In de advertentie getoond door bergsmit gaan ze uit van een bepaalde capaciteit en omvormer. Ik heb dat wat geextrapoleerd. Ik heb er destijds geen screenshots van genomen, maar, zat zeker weten boven de €250 per maand aan wat ik als mogelijke handel voorgeschoteld werd. Dat heb ik 1x bijna benaderd (vorig jaar september) en toen was het klaar.

Je ziet ook in de historische cijfers van Frank dat het in de eerste helft van 2025 veel beter rendeerde ik had dan makkelijk boven de €300 uit gekomen. Laat ik net in die periode de offertes aangevraagd hebben.

• Coffeeroam
Geen matches
In het persoonlijke aanbod van FE stond het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKJGHXtVp_Wn3g8NQflD_eryvGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aox4HmfUK1baGtuNBrlXiSue.png?f=fotoalbum_large

Mijn elektriciteitsrekening over het hele jaar zou zelfs negatief zijn volgens Frank Energie.

De eerste 3 volle maanden bijelkaar heb ik welgeteld €83,75 verdiend.
Dit gaat never nooit €954/jaar worden.

Ja, onder dat i-ballonetje staat "Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend.", maar je mag toch wel verwachten dat de schatting iets te maken heeft met de werkelijkheid?

• vergiet
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:44
Geen matches
Vandaag de FE notificatie ontvangen met laagst/hoogste energie prijs voor 7 Maart.Batterij is 15% geladen.
Van 1300 tot 1400 is het bingo 0.001 ,inderdaad begint te laden om 1300 en stopt weer om 13.30 met laden.
Heb slechts een quotum van 3.7 Kwh gekregen.Van 1400 tot 1430 weer een quotum van 3.7 Kwh gekregen,
Als klap op de vuurpijl ,begint de Sessy te ONTladen om 1445,met een ingesteld quotum van 3.3 Kwh,heb maar even ingegrepen.Zegt U het maar! Slim handelen,algoritme storing,of oplichting? 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door vergiet op 07-03-2026 15:51 . Reden: correctie ]

• bergsmit
Geen matches
Coffeeroam schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:25:
In het persoonlijke aanbod van FE stond het volgende:
Ja, onder dat i-ballonetje staat "Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend.", maar je mag toch wel verwachten dat de schatting iets te maken heeft met de werkelijkheid?
Als geschreven staat dat er aan verkoopinformatie geen rechten kunnen worden ontleend, dan is dat nog geen vrijbrief om daarin onjuiste informatie op te nemen.
"Geen rechten kunnen worden ontleend" betekent dat je niet juridisch kunt afdwingen wat er in een tekst, brochure, offerte of e-mail staat. Het is een voorbehoud (disclaimer) waarmee de afzender aangeeft dat informatie vrijblijvend is, fouten kan bevatten en dat er geen aansprakelijkheid wordt aanvaard voor de inhoud.
Kernpunten van de betekenis:
* Vrijblijvendheid: De informatie is niet bindend. De aanbieder kan op een later moment terugkomen op de inhoud of prijzen.
* Geen garantie: Het biedt geen juridische zekerheid dat een product of dienst precies zo wordt geleverd als beschreven.
* Fouten voorbehouden: Als er typefouten of onjuiste informatie in staat, kun je de afzender daar niet direct op aanspreken.
Veelvoorkomend: Je ziet deze term vaak in verkoopbrochures (bijv. voor woningen), e-mailvoetteksten en op websites.
Belangrijke nuancering:
Hoewel deze term vaak wordt gebruikt om aansprakelijkheid uit te sluiten, is het geen vrijbrief voor het verstrekken van onjuiste informatie. Als informatie bij een verkoopaanbieding misleidend is, kan een rechter alsnog bepalen dat de informatie bindend is, ondanks de disclaimer.

• Coffeeroam
Geen matches
vergiet schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:43:
Vandaag de FE notificatie ontvangen met laagst/hoogste energie prijs voor 7 Maart.Batterij is 15% geladen.
Van 1300 tot 1400 is het bingo 0.001 ,inderdaad begint te laden om 1300 en stopt weer om 13.30 met laden.
Heb slechts een quotum van 3.7 Kwh gekregen.Van 1400 tot 1430 weer een quotum van 3.7 Kwh gekregen,
Als klap op de vuurpijl ,begint de Sessy te ONTladen om 1445,met een ingesteld quotum van 3.3 Kwh,heb maar even ingegrepen.Zegt U het maar! Slim handelen,algoritme storing,of oplichting? 8)7
In de "handel" modus wordt geacteerd op de onbalansprijs en op andere markten.
De onbalansprijs kun je ook zien in de app. De prijs op "andere markten" kun je niet zien.
De FE notificatie gaat over EPEX prijs.
In mijn ervaring zijn de laad- en ontlaadacties in "handel" niet gecorreleerd met de EPEX bewegingen.
Dat het laden plotseling stopt kan komen door een RT2 situatie.

• Coffeeroam
Geen matches
bergsmit schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Als geschreven staat dat er aan verkoopinformatie geen rechten kunnen worden ontleend, dan is dat nog geen vrijbrief om daarin onjuiste informatie op te nemen.
"Geen rechten kunnen worden ontleend" betekent dat je niet juridisch kunt afdwingen wat er in een tekst, brochure, offerte of e-mail staat. Het is een voorbehoud (disclaimer) waarmee de afzender aangeeft dat informatie vrijblijvend is, fouten kan bevatten en dat er geen aansprakelijkheid wordt aanvaard voor de inhoud.
Kernpunten van de betekenis:
* Vrijblijvendheid: De informatie is niet bindend. De aanbieder kan op een later moment terugkomen op de inhoud of prijzen.
* Geen garantie: Het biedt geen juridische zekerheid dat een product of dienst precies zo wordt geleverd als beschreven.
* Fouten voorbehouden: Als er typefouten of onjuiste informatie in staat, kun je de afzender daar niet direct op aanspreken.
Veelvoorkomend: Je ziet deze term vaak in verkoopbrochures (bijv. voor woningen), e-mailvoetteksten en op websites.
Belangrijke nuancering:
Hoewel deze term vaak wordt gebruikt om aansprakelijkheid uit te sluiten, is het geen vrijbrief voor het verstrekken van onjuiste informatie. Als informatie bij een verkoopaanbieding misleidend is, kan een rechter alsnog bepalen dat de informatie bindend is, ondanks de disclaimer.
Eens.

• osluis
Geen matches
Het is weer om te huilen, onbalansprijzen van tegen de €2.60, batterij leeg gepompt, maar een negatief handelsresultaat, want het totaal resultaat is lager dan de epex correctie. Vergis je niet voor dit resultaat is ongeveer 102kWh verpompt en nee, dat is geen typfout. Dit kan je toch niet meer serieus nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai9eEwvFZXxSw1JupxFaHVZX2Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75aM8B9x9gLEexVHnlNIkDkS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-24oJKqd62kJd9srXPCjKfEOr8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qBZdfvQVl01buCcarwEJdxk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 07-03-2026 19:26 ]

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:49
Geen matches
osluis schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:24:
Het is weer om te huilen, onbalansprijzen van tegen de €2.60, batterij leeg gepompt, maar een negatief handelsresultaat, want het totaal resultaat is lager dan de epex correctie. Vergis je niet voor dit resultaat is ongeveer 102kWh verpompt en nee, dat is geen typfout. Dit kan je toch niet meer serieus nemen?
Soms zie ik er een herberekening de volgende dag, als de opbrengst definitief vastgesteld is.
Dat zag ik met de piek op 2 maart...op de avond zelf was het iets van €6, nu staat die op €10 bij mij

• Coffeeroam
Geen matches
osluis schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan heb je dus op de EPEX €3,60 verdiend met 102 kWh (3,5 cent per kWh). Bravo, Frank.

• osluis
Geen matches
Coffeeroam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:57:
[...]

Dan heb je dus op de EPEX €3,60 verdiend met 102 kWh (3,5 cent per kWh). Bravo, Frank.
Yup, maar wat nog schandaliger is, 13c verloren op de handel met 102kWh rondpompen. Ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe dat kan.

Kijk ondertussen nog even naar de grafiek zonder onbalans en trek je conclusie. Stoppen met laden van de batterij als epex zo goed als 0 is. Ontladen als epex zeer laag is, weer een klein beetje laden als epex maximaal is.

Kijk, ik zou dat allemaal snappen als het gunstig was voor het handelsresultaat, maar ik maak verdorie zelfs verlies op de handel. Frank naait mij gisteren aan twee kanten. Zowel handel als Epex en dan heb ik het over de 14kWh interne verliezen nog niet gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ7kLvVrSqrBqTRPt5P5VGzkw0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yyl3k6EcJPKjn9od3aQclB9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door osluis op 08-03-2026 09:49 . Reden: Berg autocorrects die niet deugen ]

• bergsmit
Geen matches
ik heb zojuist dit briefje aan Frank Energie geschreven:
Hierbij verzoeken wij u onze aansluiting per direct van andere markten af te halen.
Ik kan daar niets mee en zie slechtere resultaten dan met Dynamic ESS van Victron.
Graag krijg ik weer toegang tot de onbalansprijzen om daar af en toe van te profiteren in perioden dat Dynamic ESS voorspelbaar niets doet.
Bij voorbaat dank!

• osluis
Geen matches
bergsmit schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:43:
Hierbij verzoeken wij u onze aansluiting per direct van andere markten af te halen.
Ik kan daar niets mee en zie slechtere resultaten dan met Dynamic ESS van Victron.
Graag krijg ik weer toegang tot de onbalansprijzen om daar af en toe van te profiteren in perioden dat Dynamic ESS voorspelbaar niets doet.
Bij voorbaat dank!
Ik ben er net met deze overheen geweest.

Geachte heer/mevrouw,

Tot mijn spijt moet ik vaststellen dat de handelsresultaten op de "andere markten" ondermaats zijn. In februari heeft mijn batterij 940 kWh ontladen en 985 kWh geladen. Dit resulteerde in een totaal handelsresultaat van € 127,52, oftewel gemiddeld 6,6 cent per kWh, waarbij EPEX en handel bij elkaar zijn opgeteld.

Daarnaast heb ik interne verliezen van 270 kWh vastgesteld bij het laden en ontladen. Alleen al de energiebelasting die ik daarover misloop, bedraagt € 16,00. Volgens uw eigen app-informatie lag de gemiddelde EPEX-prijs in februari rond de 10 cent per kWh; hierdoor heb ik nog eens € 27,00 laten liggen. Hiermee komt mijn werkelijke resultaat uit op ongeveer € 84,00 voor 1925 kWh doorzet, oftewel 4,5 cent per kWh.

Dit resultaat is ronduit bedroevend. Uw aansturing veroorzaakt een hogere afschrijving op mijn batterij dan wat de handel oplevert. Bovendien zorgt het ervoor dat ik in de avond duurdere energie moet afnemen, omdat de batterij niet wordt ingezet voor mijn eigen interne behoeften.

Daarnaast valt het mij op dat er dagen zijn waarop Frank ronduit schandalig slecht handelt. Gisteren (7 maart) is er bijvoorbeeld 102 kWh rondgepompt, waarbij de EPEX-correctie hoger uitviel dan het handelsresultaat. Dat betekent dat er daadwerkelijk verlies is geleden op de handel.

Ook begrijp ik de strategie steeds minder wanneer ik de EPEX-prijzen analyseer. Als de EPEX-prijs praktisch 0 is, stopt u met laden. Als de prijs 2 cent is, gaat u ontladen. Vervolgens gaat u weer laden als de prijs 17 cent is. Ik zou kunnen begrijpen dat u de EPEX-prijs minder prioriteit geeft als andere markten betere resultaten bieden, maar hoe is het mogelijk dat u verlies maakt op het transport van 102 kWh? Dit getuigt naar mijn mening niet van een zorgvuldige omgang met de apparatuur die ik u ter beschikking stel.

Al met al vind ik de opbrengsten van de slimme handel bijzonder teleurstellend. Deze komen op geen enkele wijze overeen met hetgeen mij werd voorgehouden bij het aangaan van de overeenkomst. Bovendien is de categorie "andere markten" dusdanig intransparant dat controle voor mij onmogelijk is.

Ik overweeg daarom de dienstverlening te beëindigen en over te stappen naar een partij waarbij ik zelf de aansturing van de batterij verzorg.

Voor zover ik kan beoordelen, zijn er momenteel namelijk slechts twee partijen die profiteren van deze handel:

* De Belastingdienst, vanwege de energiebelasting die door laad- en ontlaadverliezen niet wordt teruggegeven.

* Frank, die zonder zelf te investeren of afschrijvingen te dragen, een percentage van de schamele winst pakt, terwijl de klant op kosten wordt gejaagd door handelsverliezen, inefficiëntie bij het laden/ontladen en hogere EPEX-prijzen voor eigen gebruik.

Graag verneem ik uw reactie op deze resultaten. Vindt u een netto opbrengst van € 84,00 in februari voor een batterij van 36 kWh (met een aanschafprijs van circa € 16.500,- na btw-teruggave) een acceptabel resultaat?

Met vriendelijke groet,

Xxxxx

• bergsmit
Geen matches
osluis schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:30:
Ik overweeg daarom de dienstverlening te beëindigen en over te stappen naar een partij waarbij ik zelf de aansturing van de batterij verzorg.
Ik heb dat niet geschreven, maar ik wacht het moment af vanaf mijn jaarafrekening in september j.l. dat ik weer in de plus sta na de wintermaanden en stap dan over naar een andere leverancier, waarschijnlijk Tibber, omdat diverse thuisbatterij leveranciers zelf ook naar Tibber zijn gegaan.

• osluis
Geen matches
bergsmit schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ik heb dat niet geschreven, maar ik wacht het moment af vanaf mijn jaarafrekening in september j.l. dat ik weer in de plus sta na de wintermaanden en stap dan over naar een andere leverancier, waarschijnlijk Tibber, omdat diverse thuisbatterij leveranciers zelf ook naar Tibber zijn gegaan.
De reden dat ik het overweeg is omdat bijvoorbeeld zonneplan betere prijzen geeft voor teruglevering dan Frank. De enige reden dat ik bij Frank zit is omdat destijds mijn leverancier zeer lovende was over de handelsresultaten. Die zijn sindsdien geimplodeerd.

• vergiet
Geen matches
Vannacht heb ik mijn 3 Sessy batterijen op inactief gezet,er is niet gehandeld alleen verbruikt.
Vanochtend FE even bekeken,toch een negatieve EPEX correctie van .06 euro berekend.
Soc staat op 14%,maar bij gunstige EPEX vanaf 12.00 bieden de marktpartijen kleine quota aan van een paar Kwh.Ik concludeer dat FE een hele kleine speler is op die markt.De quota zijn een dag eerder in de Sessy app,onder laadstrategie te zien.Dus dit heeft ook totaal niets met onbalansmarkt te maken.

Oplossing:In de Sessy app. alle 3 batterijen omgezet van handel naar Zelfconsumptie plus.Limiet ingesteld vanaf 0.40 euro/Kwh mag er alleen gehandeld worden,even aankijken wat dit wordt !

[ Voor 0% gewijzigd door vergiet op 08-03-2026 11:01 . Reden: correctie ]

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:30

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Geen matches
bergsmit schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:43:
Bij voorbaat dank!
Laat maar weten of het lukt, ik heb pas ook verzocht of ik op onbalans in plaats van andere markten mocht maar ze gaven aan dat je niet meer kan kiezen en iedereen standaard over zetten naar andere markten.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• bergsmit
Geen matches
azutphen schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:12:
Laat maar weten of het lukt, ik heb pas ook verzocht of ik op onbalans in plaats van andere markten mocht maar ze gaven aan dat je niet meer kan kiezen en iedereen standaard over zetten naar andere markten.
Als dat zo blijkt te zijn dan stel ik hen in gebreke wegens nonconformiteit. Immers ik heb met hen een overeenkomst gesloten om deel te nemen aan de onbalansmarkt. Daar komen ze niet onderuit!

• vergiet
Geen matches
Ik vrees dat deze ondoorzichtige onbalanshandel spoedig ten einde komt.
Vandaag 3 batterijen allemaal weer een negatief ,,voorlopig handels resultaat,,

FE laat zich nooit uit over handelspartners en deze markt:De hele dag ,8 Maart,staat de onbalansprijs onder de EPEX alleen tijdens maximale zonintensiteit een paar uurtjes in de middag is het iets positief.FE pakt dat moment aan om te handelen,wordt je niet blij van met een lege batterij.

De onbalans prijs loopt live,2 minuten achter,op de andere markt indicatoren in de weergave van mijnbatterij.nl
Dan krijg je al direct een slecht gevoel daarbij,en dat wordt alleen maar slechter rond 18.00 ,dan gebeuren er vreemde dingen met de onbalansprijs in de grafiek.

Rond 18.00 is het verkooptijd,max EPEX prijs,De grafiek van de onbalans is de hele dag een zaagtand,marktpartijen bepalen de prijs door vraag/aanbod.Rond 1800 verandert dit in een blokgrafiek,geen marktwerking maar monopolie die de prijs bepaalt.Steeds ruwweg 0.1 euro onder de EPEX prijs.
Met dit verschil kom je natuurlijk nooit met een goed resultaat,met in gedachte de extra 4 eurocent die FE nog in de pocket steekt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2KI1mnr5vZ7OisOt6s9Eh_laZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9vB9FhigY0KG93pw5QBdgJh.jpg?f=fotoalbum_large

• azutphen

azutphen

Geen matches
Net ook een tijd op tweakers op het forum gezeten van de sigenstor accu en denk dat ik frank ga vragen om de aansturing van mijn batterij te ontkoppelen.
Sigenstor heeft zelf een ai handels modus en met de fluctuaties in EPEX prijzen die er nu zijn kan ik beter een tijdje op epex prijzen handelen, nu salderen nog toegestaan is lijkt me dat een betere optie en dan is het in het geval dat ik niets verdien in ieder geval transparant waarom

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:14
Geen matches
Gisteren het slim laden uit gezet van Frank, had de auto nodig om 12.15 op 80% en zo ook ingesteld, wat doet Frank 35% in de ochtend en laten staan en niets doen, de prijs was vanaf 10 toch echt erg goedkoop tot aan 14, dus steeds niets laden. Uiteindelijk zelf de auto moeten starten nadat ik slim laden ontkoppelt heb. Nee niet onder de indruk dit weekend van dat algoritme

Untappd: Louwke80

• Miezie
  • Laatst online: 17:30

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Louwke schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:03:
Gisteren het slim laden uit gezet van Frank, had de auto nodig om 12.15 op 80% en zo ook ingesteld, wat doet Frank 35% in de ochtend en laten staan en niets doen, de prijs was vanaf 10 toch echt erg goedkoop tot aan 14, dus steeds niets laden. Uiteindelijk zelf de auto moeten starten nadat ik slim laden ontkoppelt heb. Nee niet onder de indruk dit weekend van dat algoritme
Ik kon ook wel mopperen op Frank... alleen heeft myAudi een storing waardoor de aansturing niet werkte. Moest zelfs fysiek in de auto even het juiste schema instellen. Lag het wel aan Frank?

Valt me verder op dat enkelen hier de kwelling laat voortduren i.p.v. overstapt naar EPEX handel... waarom zou je?

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• osluis
Geen matches
Miezie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Ik kon ook wel mopperen op Frank... alleen heeft myAudi een storing waardoor de aansturing niet werkte. Moest zelfs fysiek in de auto even het juiste schema instellen. Lag het wel aan Frank?

Valt me verder op dat enkelen hier de kwelling laat voortduren i.p.v. overstapt naar EPEX handel... waarom zou je?
Omdat ik Frank het voordeel van de twijfel wou geven en wou aankijken of het na de sombere wintermaanden een beetje zou verbeteren nu de zon zo nu en dan door begint te komen.

Mijn Ioniq 5 laad ik ook niet meer op met slim laden. Ik heb liever zekerheid van een volle accu en plan zelf een schema op de laadpaal gebaseerd op de epex prijzen. Met Frank weet je tegenwoordig niet meer waar er op gestuurd wordt, valt de korting enorm tegen en heb ook al gehad dat de accu niet vol was toen ik in de ochtend wou vertrekken.

• Marcel1974
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11-03 15:25
Geen matches
De manier waarop Frank Energie met zijn (terecht ontevreden) klanten omgaat kan op termijn toch niet anders dan een uittocht van klanten tot gevolg hebben?!
Je krijgt als je het niet eens bent met de (totaal ondoorzichtige en vaak onbegrijpelijke) manier van slim handelen als keuze omzetten naar ZC+ maar dan kan je feitelijk helemaal niets meer handelen, ontkoppelen en dan op de EPEX is dan het alternatief, maar waarom zou je dat bij FE blijven doen?
Ik ben nu ruim een week van FE verlost, heb nu het contract bij Zonneplan, heerlijk rustig met de Sigen sturing op de EPEX handelen, volledig inzichtelijk en veel lucratiever dan het geklooi (de laatste tijd) van FE, kan ook weer gewoon in de dure EPEX uren uit mijn accu gebruiken in plaats van gedwongen duur inkopen.

Met de Sigen EV lader kan ik ook gewoon slim laden en heb altijd op het aangegeven tijdstip een volle accu tegen de meest gunstige prijzen.
Enige minpuntje is dat bij ZP er met uurprijzen wordt gewerkt maar dat neem ik graag voor lief om van FE af te zijn.
Ik kan iedereen die klaar is met de ondoorzichtige handelwijze van FE en de weigering om weer gewoon op onbalans te gaan handelen bij bijvoorbeeld Zonneplan. (voorwaarden zijn ook gunstiger als je een hoop zon productie hebt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgxmrp0E3O-qyIfpu0flqQRUVag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TbWzzsQkKFn9HcXqNZjN0MNk.png?f=fotoalbum_large

• Louwke
Geen matches
Miezie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Nee was geen storing met de auto, hij deed steeds aan het begin van het uur een paar procent laden. Was erg vreemd in ieder geval.

Maar goed eind van de maand stap ik uit bij Frank. Was verder niet veel keus voor me op het moment. Hegg, Next, Frank zijn zon beetje de enige die Alpha Ess ondersteunen voor de handel

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Tot nu toe is 91% van alle "handel" deze maand EPEX opbrengst.. Voor een algoritme dat niet naar EPEX kijkt, is dat toch wel heel erg opmerkelijk. Ik ga maar weer eens op ZC+ zitten denk ik... Ik draai al sinds ruim een week netto bijna 0, en met de prijsschommelingen die er nu zijn, komt dat effectief toch op het zelfde neer..

• osluis
Geen matches
Ik zit mij ondertussen echt af te vragen hoe die "andere markten" in elkaar steekt. De definitieve berekening van 7 maart is binnen en ik heb echt verlies gemaakt op het verpompen van 102kWh.

Nog steeds moet ik in de kranten lezen dat het net hopeloos vol zit. Net congestie van heb ik jou daar.

Hoe krijgt Frank dit dan voor elkaar?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
osluis schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:58:
Hoe krijgt Frank dit dan voor elkaar?
Geen idee.. Als je naar mijnbatterij.nl (vroeger onbalansmarkt.com) kijkt, dan staat Frank toch nog steeds wel behoorlijk bovenaan in de stats... Jij bent zelfs #2 gisteren, en ook op dit moment.

• bergsmit
Geen matches
*knip rant

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 09-03-2026 18:42 ]

• stefan1512
Geen matches
osluis schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Omdat ik Frank het voordeel van de twijfel wou geven en wou aankijken of het na de sombere wintermaanden een beetje zou verbeteren nu de zon zo nu en dan door begint te komen.

Mijn Ioniq 5 laad ik ook niet meer op met slim laden. Ik heb liever zekerheid van een volle accu en plan zelf een schema op de laadpaal gebaseerd op de epex prijzen. Met Frank weet je tegenwoordig niet meer waar er op gestuurd wordt, valt de korting enorm tegen en heb ook al gehad dat de accu niet vol was toen ik in de ochtend wou vertrekken.
Ik zit daar ook langzaam aan aan te denken. Heb wel een zeer nette mail van Frank gehad met een .xlsx waarop alles uit te lezen is (behalve waar de bonus op gebaseerd is natuurlijk :+ ).
In hun optiek was ik nog steeds voordeliger uit dan EPEX maar naar mijn mening klopt dat niet. Ze boden ook een videocall aan. Vind ik toch netjes en zal ik vast gebruik van maken na vakantie.

Dat je auto niet vol is heeft de volgende reden:
- je hebt een loadbalancing wall charger
- Sigenergy die trekt max vermogen en kijkt kort daarna of dat kan qua aansluiting (3x 25A denk ik?)

Daardoor trekt je batterij vermogen en schakelt je autolader af waar je dat eigenlijk andersom wilt hebben. Ik los het op door de loadbalancing van de auto uit te zetten. Met 3x 16A blijft er genoeg over voor de warmtepomp maar je moet dan niet nog je droger en wasmachine aanzetten. Een workaround waar je dus wel op moet letten helaas 8)7

• Marcel1974
Geen matches
voodooless schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Geen idee.. Als je naar mijnbatterij.nl (vroeger onbalansmarkt.com) kijkt, dan staat Frank toch nog steeds wel behoorlijk bovenaan in de stats... Jij bent zelfs #2 gisteren, en ook op dit moment.
Hoe monitoren ze de opbrengsten?

Ik zie op nummer 8 in het overzicht iemand met dezelfde accu/omvormer combi als ik heb staan maar als ik naar zijn totaal resultaat van februari kijk (toen had ik slim handelen van Frank) komt hij 3x zo hoog uit als ik met de handelsopbrengsten!

• Coffeeroam
Geen matches
osluis schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Ik ben er net met deze overheen geweest.

Geachte heer/mevrouw,

Tot mijn spijt moet ik vaststellen dat de handelsresultaten op de "andere markten" ondermaats zijn. In februari heeft mijn batterij 940 kWh ontladen en 985 kWh geladen. Dit resulteerde in een totaal handelsresultaat van € 127,52, oftewel gemiddeld 6,6 cent per kWh, waarbij EPEX en handel bij elkaar zijn opgeteld.

Daarnaast heb ik interne verliezen van 270 kWh vastgesteld bij het laden en ontladen. Alleen al de energiebelasting die ik daarover misloop, bedraagt € 16,00. Volgens uw eigen app-informatie lag de gemiddelde EPEX-prijs in februari rond de 10 cent per kWh; hierdoor heb ik nog eens € 27,00 laten liggen. Hiermee komt mijn werkelijke resultaat uit op ongeveer € 84,00 voor 1925 kWh doorzet, oftewel 4,5 cent per kWh.

Dit resultaat is ronduit bedroevend. Uw aansturing veroorzaakt een hogere afschrijving op mijn batterij dan wat de handel oplevert. Bovendien zorgt het ervoor dat ik in de avond duurdere energie moet afnemen, omdat de batterij niet wordt ingezet voor mijn eigen interne behoeften.

Daarnaast valt het mij op dat er dagen zijn waarop Frank ronduit schandalig slecht handelt. Gisteren (7 maart) is er bijvoorbeeld 102 kWh rondgepompt, waarbij de EPEX-correctie hoger uitviel dan het handelsresultaat. Dat betekent dat er daadwerkelijk verlies is geleden op de handel.

Ook begrijp ik de strategie steeds minder wanneer ik de EPEX-prijzen analyseer. Als de EPEX-prijs praktisch 0 is, stopt u met laden. Als de prijs 2 cent is, gaat u ontladen. Vervolgens gaat u weer laden als de prijs 17 cent is. Ik zou kunnen begrijpen dat u de EPEX-prijs minder prioriteit geeft als andere markten betere resultaten bieden, maar hoe is het mogelijk dat u verlies maakt op het transport van 102 kWh? Dit getuigt naar mijn mening niet van een zorgvuldige omgang met de apparatuur die ik u ter beschikking stel.

Al met al vind ik de opbrengsten van de slimme handel bijzonder teleurstellend. Deze komen op geen enkele wijze overeen met hetgeen mij werd voorgehouden bij het aangaan van de overeenkomst. Bovendien is de categorie "andere markten" dusdanig intransparant dat controle voor mij onmogelijk is.

Voor zover ik kan beoordelen, zijn er momenteel namelijk slechts twee partijen die profiteren van deze handel:

* De Belastingdienst, vanwege de energiebelasting die door laad- en ontlaadverliezen niet wordt teruggegeven.

* Frank, die zonder zelf te investeren of afschrijvingen te dragen, een percentage van de schamele winst pakt, terwijl de klant op kosten wordt gejaagd door handelsverliezen, inefficiëntie bij het laden/ontladen en hogere EPEX-prijzen voor eigen gebruik.

Graag verneem ik uw reactie op deze resultaten. Vindt u een netto opbrengst van € 84,00 in februari voor een batterij van 36 kWh (met een aanschafprijs van circa € 16.500,- na btw-teruggave) een acceptabel resultaat?

Met vriendelijke groet,

Xxxxx
Ik ben het zóóoo ontzettende eens met jouw brief! De spijker op de kop. Ben benieuwd hoe ze reageren.

Inmiddels ben ik ook fijn afgekoppeld. De onbalanshandel voegt niets toe bovenop EPEX handel. Vaak is EPEX handel zelfs beter, maar die wordt dan gemist bij onbalanshandel.

Enige reden om nog bij Frank te blijven is de welkomstbonus. Maar na 12 maanden uitzitten is het wel klaar.

• Innomine
  • Nu online
Geen matches
Marcel1974 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:10:
Ik kan iedereen die klaar is met de ondoorzichtige handelwijze van FE en de weigering om weer gewoon op onbalans te gaan handelen bij bijvoorbeeld Zonneplan. (voorwaarden zijn ook gunstiger als je een hoop zon productie hebt)
[Afbeelding]
De tarieven voor teruglevering zijn bij Zonneplan exact hetzelfde als bij Frank Energie als je Slim Terugleveren aan hebt staan (waarvoor je niet persé een ondersteunde omvormer nodig hebt). Of zie ik iets over het hoofd?

https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:28
Geen matches
Hier al even een tijdje niet geweest, maar er is toch behoorlijk wat onvrede als ik het zo lees.
Persoonlijk maak ik me totaal niet druk over de EPEX correctie (uiteindelijk verdien je dat toch, alleen op een andere factuur). Dus gaat me voornamelijk om het totale resultaat.

Volgens mijnbatterij.nl (en ook volgens mijn eigen stats) rank ik consistent bovenaan bij gebruikers met gelijke systemen:

Augustus: 1
September: 2
Oktober: 1
November: 2
December: 2
Januari: 2
Februari: 2
Maart: 4 (tot nu toe)

Ik blijf dan ook gewoon lekker af van het systeem en laat het vooral zijn werk doen.
Kijk ik gewoon naar opbrengsten, dan levert het me consistent rond de 96,- per maand op. (oftewel 1150,- per jaar). Dat is nog exclusief overige niet gerelateerde opbrengsten (zoals auto, energiebelasting, etc), wat me nog eens 150,- per maand oplevert.
Gecombineerd kost elektriciteit mij op het moment -0,13c/kWh.
De hoogste score voor vergelijkbaar vermogen en capaciteit lag vorig jaar op 1179 (Zonneplan) en is dus vergelijkbaar met mijn eigen resultaat.
Conclusie, overstappen is useless en maakt geen noemenswaardig verschil.

Natuurlijk zal het sommetje voor iedereen anders zijn en wellicht is er door andere instellingen zelfs nog iets meer uit te halen. Echter, de resultaten liggen niet ver af van wat Frank mij indertijd had berekend. Voor alsnog voldoet het aan de doelstellingen en ben ik er tevreden mee.

Denk dat het vooral ligt aan verwachtingen. Ik verwacht geen megawinsten, slechts dat mijn energierekening tot ver onder nul wordt gebracht. En die doelstelling wordt gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door -PeeWee- op 10-03-2026 12:38 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• bergsmit
Geen matches
-PeeWee- schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:29:
Hier al even een tijdje niet geweest, maar er is toch behoorlijk wat onvrede als ik het zo lees.
Persoonlijk maak ik me totaal niet druk over de EPEX correctie (uiteindelijk verdien je dat toch, alleen op een andere factuur). Dus gaat me voornamelijk om het totale resultaat.
Volgens mijnbatterij.nl (en ook volgens mijn eigen stats) rank ik consistent bovenaan bij gebruikers met gelijke systemen:
Ik blijf dan ook gewoon lekker af van het systeem en laat het vooral zijn werk doen.
Kijk ik gewoon naar opbrengsten, dan levert het me consistent rond de 96,- per maand op. (oftewel 1150,- per jaar). Dat is nog exclusief overige niet gerelateerde opbrengsten (zoals auto, energiebelasting, etc), wat me nog eens 150,- per maand oplevert.
De hoogste score voor vergelijkbaar vermogen en capaciteit lag vorig jaar op 1179 (Zonneplan) en is dus vergelijkbaar met mijn eigen resultaat.
Natuurlijk zal het sommetje voor iedereen anders zijn en wellicht is er door andere instellingen zelfs nog iets meer uit te halen. Echter, de resultaten liggen niet ver af van wat Frank mij indertijd had berekend. Voor alsnog voldoet het aan de doelstellingen en ben ik er tevreden mee.
Denk dat het vooral ligt aan verwachtingen. Ik verwacht geen megawinsten, slechts dat mijn energierekening tot ver onder nul wordt gebracht. En die doelstelling wordt gehaald.
Hallo PeeWee/SHZW12!
Natuurlijk mag jij tevreden zijn als je doelstelling wordt gehaald, maar ook jij had een veel beter resultaat kunnen behalen, want ook bij jou maakt Frank fouten, berekent de resultaten foutief (als er wordt ingekocht kan er geen verlies zijn, daarvoor heb je een transactie nodig, maar Frank berekent geen inkoopprijzen, wat ze wel doen is een raadsel, zoals Frank dat uitlegt kijken ze alleen naar uitgaven en ontvangsten, maar niet naar kosten en opbrengsten), malverseert met de EPEX correcties (als er verkocht wordt boven de EPEXprijs of als er ingekocht wordt onder de EPEXprijs hoor je een positieve correctie te hebben en als je koopt boven de EPEX-prijs of verkoopt onder de EPEX prijs hoor je een negatieve correctie te hebben, maar Frank geeft een warrige verklaring die nergens op slaat om het tegengestelde te rechtvaardigen).
Bovendien houdt Frank geen rekening met omzettingsverliezen in kw's en afschrijvingen op je installatie. Daarom is het resultaat van Frank onjuist, grof een bruto resultaat waar ze wel hun volle 15% eigen winst van af halen.
De meesten van ons hebben daar de nadelen van en redden het niet om aan het eind van het jaar op een netto nul resultaat of beter te komen.
Ik zou er ook voor tekenen om jouw resultaat te halen, maar mij lukt dat tot nu toe niet. Soms lijkt het wel de goede kant op te gaan, maar achteraf blijkt dat dan weer een uitschieter te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 10-03-2026 13:20 . Reden: correctie typefout ]

• Marcel1974
Geen matches
Innomine schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:55:
[...]

De tarieven voor teruglevering zijn bij Zonneplan exact hetzelfde als bij Frank Energie als je Slim Terugleveren aan hebt staan (waarvoor je niet persé een ondersteunde omvormer nodig hebt). Of zie ik iets over het hoofd?

Voor slim leveren klopt dat geloof ik ja, als je bij Frank alleen nog EPEX oftewel gewoon dynamisch doet betaal je (per saldo) wel een terugleververgoeding, voor zover die informatie beschikbaar is want op de eigen site geven ze vrijwel helemaal geen informatie

• osluis
Geen matches

Persoonlijk vind ik ranking niet zo zinnig als refferentiekader, want dat is enorm afhankelijk van wat voor systeem je hebt staan. Voor mij een een €/kwh capaciteit of €/per geinvesteerde € een betere maatstaf om naar de opbrengsten te kijken.

Even uit interesse, je opbrengst van vorig jaar lijkt mij gevoelsmatig aan de lage kant. Ik heb zelf geen heel jaar mee gedraaid, maar heb de afgelopen 6 maanden al meer "handelsresultaat" dan jou in heel vorig jaar. Ergens lijkt dit mij niet te kloppen. Wat is het rekensommetje voor jouw resultaat als ik vragen mag?

Ik durf echter ook te stellen dat je door de handel zelf een hogere prijs betaalt voor je intern verbruik dan zonder handel. De meeste mensen vergeten deze extra kosten in overweging te nemen. Zonder handel zou je bij dure momenten gewoon energie uit je batterij gebruiken en Frank kijkt daar nu niet naar. Hoeveel dit scheelt is moeilijk te bepalen zonde rmoeilijek calculaties, maar dat handels = winst durf ik wel te betwisten. Ook de efficientie van je omvormer moet je meenemen in je afwegingen.

Epex handel vind ik zelf trouwens ook prima, dat zou ik zelf ook doen als ik Frank niet had, maar ik hoop dat je het met mij eens bent dat een negatief resultaat voor het rond pompen van 102kWh en bijbehorende epex verliezen van 14% (7% bij laden, 7% bij ontladen) en afschrijving op de batterij (1.4 cycli) en minder epex resultaat vanwegen rare laad- en ontlaadmomenten toch het klagen waard is? ik heb die dag gewoon verlies gemaakt en waarvoor? Ieand is er beter van geworden anders had Frank mijn batterij lekker laten slapen. Ik ben dan ook heel benieuwd welke partij geprofiteerd heeft van mijn 102kWh.

Sinds ik in de handel bij Frank actief ben krijg ik idd extra op de rekening gestort, echter is mijn voorschot van mijn vast contract zonder batterij van €120 p/m naar €300+ p/m gestegen. Ok, ik heb alleen de winter meegedraaid en de goedkope zomer moet nog komen, maar ik had zelf wel wat lagere kosten gehad. Zelfs als ik de opbrengst van handel in mindering breng, zit ik nog steeds hoger dan voorheen en dan zonder batterij.

• osluis
Geen matches
Innomine schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Dit vind ik wel bijzonder. Frank brengt mij namelijk voor levering epex + €0.01815c in rekening en voor teruglevering epex - €0.01271c

Dat is weer anders dan wat op de website van Jeroen staat.

terugleververgoeding:
Binnen salderen € 0.0182 per kWh (positief)
Buiten salderen € 0.0182 per kWh (positief)

Op de website van Frank lees ik dit:
Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik.
Alle verbruikte kWh’s worden afgerekend op de geldende beursprijzen op het moment van verbruik, (+ inkoopvergoeding).
Alle teruggeleverde kWh’s worden afgerekend tegende geldende tarieven op het moment van teruglevering. Als je netto teruglevert betaal je hierover ook een inkoopvergoeding.

Ik vind echter nergens concrete kosten vermeld. Dat komt pas als ik een offerte opvraag. kijk maar even bij de "Inkoopvergoeding TL". Hoe je slimterugleveren kunt acitveren oznder ondersteunde omvormer is mij een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KoqOttDwR4ANTyMyoadNpJciWA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YG28ImSTy4R1vxSnc8JLgjPZ.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door osluis op 10-03-2026 13:42 ]

• Marcel1974
Geen matches
osluis schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Dit vind ik wel bijzonder. Frank brengt mij namelijk voor levering epex + €0.01815c in rekening en voor teruglevering epex - €0.01271c

Dat is weer anders dan wat op de website van Jeroen staat.

terugleververgoeding:
Binnen salderen € 0.0182 per kWh (positief)
Buiten salderen € 0.0182 per kWh (positief)
Ik zat net te kijken op de site van Jeroen maar die informatie rammelt ook aan alle kanten!
Als je kijkt bij de gegevens van Zonneplan zie je bijvoorbeeld allerlei getallen over wel/niet te salderen die nergens op slaan, zijn bij zowel ZP als FE helemaal niet de gegevens van een dynamisch contract.

• osluis
Geen matches
Marcel1974 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Ik zat net te kijken op de site van Jeroen maar die informatie rammelt ook aan alle kanten!
Als je kijkt bij de gegevens van Zonneplan zie je bijvoorbeeld allerlei getallen over wel/niet te salderen die nergens op slaan, zijn bij zowel ZP als FE helemaal niet de gegevens van een dynamisch contract.
Wat dieper graven op de site van Jeroen leert mij het volgende:
Goed om te weten. De genoemde teruglevertarieven gelden alleen als je bij je aanmelding “Slim terugleveren” aanvinkt. Ook als je deze functie later niet wil gebruiken of als jouw zonnepanelen niet slim aan te sturen zijn. Vink je dit vakje niet aan? Dan betaal je een verkoopvergoeding van €0,0127 per kWh.

[edit]
Nog een beetje verder snuffelen bij Frank leert mij dat ze mij een verwachte besparing voorschotelen van €2480 per jaar als ik een thuisbatterij van 36kWh laat aansturen door Frank. Dat is gemiddeld €206 p/m. De afgelopen 6 maanden heb ik dat 1x gehaald en wel in september. Gemiddeld heb ik €157 per maand als resultaat en dat komt vooral door 1 maand (september waar ik €225+ gedraaid heb).

[ Voor 20% gewijzigd door osluis op 10-03-2026 13:54 ]

• dominious
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-03 15:11
Geen matches
Nou. Sinds de oorlog met Iran zijn de handels resultaten voor slim stroom handelen hoger. Neem aan dat we nu allemala blij zijn...... :/

• Coffeeroam
Geen matches

Het is niet zo moeilijk om #1 te staan met een batterijcapaciteit van 48 kWh (de dikste batterij van allemaal, als ik goed heb gekeken).
Verder is jouw opbrengst dus ook bedroevend, €96/48kWh = € 2/kWh per maand, want hoeveel cycli moet je daarvoor maken in aggressieve handel? Ik denk zo'n 50 cycli. Dus maak je € 0,04 per kWh-capaciteit per cyclus, maar eigenlijk minder want je hebt interne verliezen. Rekening houdend met je interne verliezen en je afschrijving per cyclus verdien je eigenlijk niets.
Correct me if I'm wrong.

• -PeeWee-
Geen matches
osluis schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Persoonlijk vind ik ranking niet zo zinnig als refferentiekader, want dat is enorm afhankelijk van wat voor systeem je hebt staan. Voor mij een een €/kwh capaciteit of per €/geinvesteerde € een betere maatstaf om naar de opbrengsten te kijken.
De ranking was met vergelijkbare systemen in zowel capaciteit alsmede vermogen omvormer. Niet geheel verrassend levert een andere instelling (eur/kWh) nauwelijks andere resultaten op.
Even uit interesse, je opbrengst van vorig jaar lijkt mij gevoelsmatig aan de lage kant. Ik heb zelf geen heel jaar mee gedraaid, maar heb de afgelopen 6 maanden al meer "handelsresultaat" dan jou in heel vorig jaar. Ergens lijkt dit mij niet te kloppen. Wat is het rekensommetje voor jouw resultaat als ik vragen mag?
Geen rekensom, gewoon het gemiddelde handelsresultaat over de laatste 7 maanden (installatie was juli vorig jaar). Dit zegt uiteraard niks over de netto kosten (wat betaal ik nu voor energie). Die zijn significant lager, door verschillende factoren, niet in de laatste plaats door de winst op de auto. Maar als ik even al die andere factoren buiten beschouwing laat, waren mijn bruto kosten over deze 7 maanden (afname energie) 144,- per maand (inclusief energiebelasting, btw, the works) en de bruto verdiensten 93,21 (handelsresultaat) per maand. Daar komt nog 23,41 aan verdiensten op de energiebelasting bij, dus per saldo 144 - 93,21 - 23,41 = 27,38 per maand aan energie. Hiervoor is per saldo 1444 kWh per maand aan energie afgenomen en 613 kWh aan energie teruggeleverd. Totaal 831 kWh per maand voor 27,38 euro = 0,033c / kWh.

Hierbij hebben de zonnepanelen gemiddeld 232 kWh per maand aan energie opgewekt en consumeerde de auto gemiddeld 516 kWh per maand. Hoewel je dat niet geheel zo kan berekenen, zou je kunnen stellen dat van de 831 kWh, ongeveer 284 kWh voor rekening van de auto kwam (516-232), waardoor mijn verbruik in het huishouden grof berekend op gemiddeld 547 kWh per maand uitkwam. Dit was natuurlijk voor het overgrote deel tijdens de winterperiode, dus de jaarcijfers (augustus - juli) zullen nog behoorlijk lager zijn (ws negatief).

Dit is slechts grof beschouwd wat ik NU betaal voor energie. Echter, je dient het voordeel te bepalen ten opzichte van het moment dat je nog geen thuisbatterij had, waarbij mijn jaarlijkse kosten op ongeveer 900 euro uitkwam (2022-2024) = 75 euro per maand gemiddeld. Ten opzichte daarvan bespaar ik nu dus 50,- per maand ten opzichte van het moment zonder batterij en dat zal met de zonnige periode in zicht nog verder oplopen.

Maar nogmaals, dat is zonder de vergoeding die ik ontvang voor het thuisladen van de auto en dadelijk ook de ERE inkomsten (vanaf 2026).

Tel ik alles bij elkaar op, dan duiken mijn maandelijkse kosten ver onder het nulpunt, tot het punt waarop ik de investering in de batterij in ong 3 jaar heb terugverdiend. Op het moment van einde salderen (2027) zal dit ongeveer 68% zijn (in 1,5 jaar). De overige 32% zullen door het afschaffen van de saldering iets langer duren.
Ik durf echter ook te stellen dat je door de handel zelf een hogere prijs betaalt voor je intern verbruik dan zonder handel. De meeste mensen vergeten deze extra kosten in overweging te nemen. Zonder handel zou je bij dure momenten gewoon energie uit je batterij gebruiken en Frank kijkt daar nu niet naar. Hoeveel dit scheelt is moeilijk te bepalen zonde rmoeilijek calculaties, maar dat handels = winst durf ik wel te betwisten. Ook de efficientie van je omvormer moet je meenemen in je afwegingen.
Ik durf wel te stellen dat per saldo ik beter af ben met de handel dan zonder ;-). Wanneer de salderingsregeling eindigt (in 2027) wordt het een ander verhaal en tegen die tijd zal ik ws wel overstappen op Zelfconsumptie. Maar tot die tijd is handel de betere keuze (of die nou middels EPEX, onbalans of andere markten tot stand komt).
Epex handel vind ik zelf trouwens ook prima, dat zou ik zelf ook doen als ik Frank niet had, maar ik hoop dat je het met mij eens bent dat een negatief resultaat voor het rond pompen van 102kWh en bijbehorende epex verliezen van 14% (7% bij laden, 7% bij ontladen) en afschrijving op de batterij (1.4 cycli) en minder epex resultaat vanwegen rare laad- en ontlaadmomenten toch het klagen waard is? ik heb die dag gewoon verlies gemaakt en waarvoor? Ieand is er beter van geworden anders had Frank mijn batterij lekker laten slapen. Ik ben dan ook heel benieuwd welke partij geprofiteerd heeft van mijn 102kWh.
Voor mij lastig in te schatten, maar gevoelsmatig lijkt dat inderdaad niet ok. Ik heb echter zelden dagen dat ik verlies draai (denk dat het misschien 1x is gebeurd). Bij deze winsten reserveer ik maandelijks ook een afschrijving, zodat ik over 15 jaar gewoon het systeem kan vervangen). De batterij kan dat makkelijk aan, ik kom zelden tot nooit boven de 1,4 cycli.
Sinds ik in de handel bij Frank actief ben krijg ik idd extra op de rekening gestort, echter is mijn voorschot van mijn vast contract zonder batterij van €120 p/m naar €300+ p/m gestegen. Ok, ik heb alleen de winter meegedraaid en de goedkope zomer moet nog komen, maar ik had zelf wel wat lagere kosten gehad. Zelfs als ik de opbrengst van handel in mindering breng, zit ik nog steeds hoger dan voorheen en dan zonder batterij.
Voorschot is maar een voorschot ;-) Weinig zinvol, want alleen de daadwerkelijke kosten zijn interessant. En zoals gezegd, die zijn in ieder geval voor mij significant lager (al is een deel niet gerelateerd aan de batterij, maar door de opstelling als geheel). Energie levert mij nu alleen maar geld op. Voorheen betaalde ik ervoor (al was dat door de bank genomen ook geen enorm bedrag). In mijn geval is het voorschot nog steeds gelijk aan dat van voor het contract met Frank. Ja het schommelt (en is hoger in de winter), maar gemiddeld nog steeds gelijk. En eigenlijk kan je zonder voorschot, want het netto saldo is close to zero. Maar vind het zo prima.

Wellicht ter overvloedde, mijn handelsvolume (verhandelde kWh) ligt met 632 kWh per maand significant lager dan bij jou (ong 1000 kWh per maand). Zelfs door correctie met eur/kWh capaciteit is het logisch dat je absolute verdiensten daardoor hoger liggen :-)

Wellicht ook nog een leuke toevoeging. De eigen consumptie van energie van de zonnepanelen is over deze periode toegenomen van 30% naar 68%. Oftewel, ik gebruik nu ruim 2/3 van de energie die wordt opgewekt door de panelen zelf, ten opzichte van slechts 30% van voor de batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door -PeeWee- op 10-03-2026 15:07 ]

• -PeeWee-
Geen matches
Coffeeroam schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Het is niet zo moeilijk om #1 te staan met een batterijcapaciteit van 48 kWh (de dikste batterij van allemaal, als ik goed heb gekeken).
Verder is jouw opbrengst dus ook bedroevend, €96/48kWh = € 2/kWh per maand, want hoeveel cycli moet je daarvoor maken in aggressieve handel? Ik denk zo'n 50 cycli. Dus maak je € 0,04 per kWh-capaciteit per cyclus, maar eigenlijk minder want je hebt interne verliezen. Rekening houdend met je interne verliezen en je afschrijving per cyclus verdien je eigenlijk niets.
Correct me if I'm wrong.
zoals je kan lezen in mijn sig, heb ik een 19,25 kWh batterij en 10 KW omvormer. 48 kWh is volledig overkill...

De stand is ten opzichte van vergelijkbare capaciteit en vermogen omvormer.

Hereby corrected...

[ Voor 5% gewijzigd door -PeeWee- op 10-03-2026 19:43 ]

• -PeeWee-
Geen matches
Overigens, wil je je voorschot iig gevoelsmatig gelijk houden, mijn opbrengsten van energie gaan via een aparte rekening (zelf opgezet). Elke maand zet ik daar gewoon het gemiddelde voorschot op (naast de opbrengsten e.d). En vanaf diezelfde rekening wordt gewoon elke maand een (andere) maandtermijn afgeschreven. omdat ik die rekening nergens anders voor gebruik, betaal ik maandelijks gevoelsmatig alleen het voorschot. Dat houd mijn maandlasten gelijk :-)
Natuurlijk, als je de oobrengsten/winst al ergens anders voor gebruikt/nodig hebt, dan gaat dit niet. Voor mijzelf echter parkeer ik alles wat met energie te maken heeft gewoon daar. Doe er verder niets mee. Soort spaarpotje :-)

• -PeeWee-
Geen matches
@osluis

Jouw resultaten over 2025 in euro per kWh of euro per kW zijn ook wel significant lager dan die van mij.

Geen idee waar dat aan ligt, of je ingrijpt in het proces of er gewoon in jouw deel van de wereld minder zon is, I do not know, maar zeker lager.

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-03 09:19
Geen matches
Hier wederom storing tussen Frank en Bliq vandaag. Batterij werd opgeladen tijdens de goedkope uren, maar geen enkele ontlaadactiviteit in zc+

• bergsmit
Geen matches
ManiNL schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:47:
Hier wederom storing tussen Frank en Bliq vandaag. Batterij werd opgeladen tijdens de goedkope uren, maar geen enkele ontlaadactiviteit in zc+
Er is voor de derde keer vandaag een storing in het doorgeven van gegevens door Frank aan onbalansmarkt.com. De huidige storing duurt al ruim twee uur!
De storing heb ik maar zelf verlengd voor mijn baterij.
Ik zag te laat dat op de EPEX piek van 17.45 uur niet werd gereageerd, terwijl mijn batterij vol was.
Toen heb ik de stekker uit de Frank onbalans verbinding getrokken bij de volgende pieken op de EPEX markt van 18.30 uur tot en met 20.15 uur en heb ik mijn batterijen op maximaal ontladen gezet, bovendien omdat de onbalans prijzen in deze periode aanmerkelijk lager waren. Dit is eigenlijk voor mij niet van belang omdat Frank mij op andere markten heeft gezet, maar daar is geen informatie over te krijgen, dus hou ik me maar vast aan de onbalansprijzen die toch een tendens zouden moeten geven in welke richting andere marktprijzen zich bewegen.
Om 20.15 uur was mijn batterij lading gezakt van 94% naar 14%.
Daarna de stekker er weer in gezet, zodat de verbinding weer hersteld is.
Nu maar afwachten of er vanavond en vannacht nog wat gebeurt.

[ Voor 52% gewijzigd door bergsmit op 11-03-2026 21:30 . Reden: nadere reactie ]

• vergiet
Geen matches
Trek je conclusies.
Kan je wel vertellen dat FE niets..maar dan ook niets met onbalansmarkt te maken heeft.

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Dit is de markt,per MINUUT wordt vaak 100-200 Mw op/afgeregeld aan capaciteit.Generatoren,windparken etc.

Er moet direct geacteerd worden voor netstabiliteit.Actoren zijn de grote netwerken, in Europa via Picasso gekoppeld.
FE heeft ws.500 klanten die nog steeds met hun ca.15Kw batterijen meedoen aan deze loterij.Heb je 7.5 Mw,die uren verplaatst worden.
Tennet kan dit toch niet serieus nemen,jullie wel ??

• -PeeWee-
Geen matches
vergiet schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:14:
Trek je conclusies.
Kan je wel vertellen dat FE niets..maar dan ook niets met onbalansmarkt te maken heeft.

Dit is de markt,per MINUUT wordt vaak 100-200 Mw op/afgeregeld aan capaciteit.Generatoren,windparken etc.

Er moet direct geacteerd worden voor netstabiliteit.Actoren zijn de grote netwerken, in Europa via Picasso gekoppeld.
FE heeft ws.500 klanten die nog steeds met hun ca.15Kw batterijen meedoen aan deze loterij.Heb je 7.5 Mw,die uren verplaatst worden.
Hoe kom je aan 500 klanten? FE heeft meer dan 300.000 aansluitingen in NL, waarvan er rond de 10k een thuisbatterij hebben. Dan kom je al op 100 MW (10 kW omvormer) wat ze kunnen leveren/afnemen. Het is zeker niet de grootste partij op die markt, maar nou ook weer geen kleintje.

Als je niet tevreden bent met hun dienstverlening, houdt niemand je tegen je aan te sluiten bij Tibber, Next of welke andere partij dan ook. (guess what, die doen precies hetzelfde).

Neem je alle huishoudens, dan zijn er ruim 160k huishoudens met een thuisbatterij. Niet allemaal zullen slim worden aangestuurd, maar laat 75% dat wel doen, dan heb je al 1200 MW of 1,2 GW. Wat zon beetje het vermogen is van een kerncentrale. Dat slaat zeker wel een deuk in een pakje boter....

[ Voor 11% gewijzigd door -PeeWee- op 11-03-2026 21:25 ]

• azutphen

azutphen

Geen matches
vergiet schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:14:
Trek je conclusies.

Dit zou wel verklaren waarom mijn batterij sinds ze op andere markten acteren niet meer in standby gaat. Volgens mijn installateur kan dat niet meer icm aansturing door Frank. Heeft iemand meer die ook een sigen heeft hier last van ? Verschil tussen standby en actief is ongeveer 130 watt x 4000 uur ? inactief = 520 kw extra verbruik per jaar

• stefan1512
Geen matches
azutphen schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:58:
[...]

Dit zou wel verklaren waarom mijn batterij sinds ze op andere markten acteren niet meer in standby gaat. Volgens mijn installateur kan dat niet meer icm aansturing door Frank. Heeft iemand meer die ook een sigen heeft hier last van ? Verschil tussen standby en actief is ongeveer 130 watt x 4000 uur ? inactief = 520 kw extra verbruik per jaar
Dat klopt denk ik niet wat je installateur zegt. Bij mij doet ie het soms wel, maar moet zeggen dat de periodes wel wat korter zijn dan ik voorheen zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu-GUs2UFk9id3OsCcazeOUsg-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoEXVA3nE4CtZtbR0KPVns03.png?f=fotoalbum_large

• Innomine
  • Nu online
Matched: alphaess
Eind deze maand krijg ik mijn jaarafrekening van FE en kan ik dus beslissen om eens ergens anders te kijken, maar wat zijn de alternatieven?

Volgens mij is FE de enige leverancier (nog) die mijn AlphaESS batterij kan aansturen. Mijn batterij heeft zelf geen goede app (nog) die dit zelf voor zijn rekening kan nemen (alhoewel ze een nieuwe versie aan het beta-testen zijn schijnt het).

Iemand suggestie?

• osluis
Innomine schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:18:
Eind deze maand krijg ik mijn jaarafrekening van FE en kan ik dus beslissen om eens ergens anders te kijken, maar wat zijn de alternatieven?

Volgens mij is FE de enige leverancier (nog) die mijn AlphaESS batterij kan aansturen. Mijn batterij heeft zelf geen goede app (nog) die dit zelf voor zijn rekening kan nemen (alhoewel ze een nieuwe versie aan het beta-testen zijn schijnt het).

Iemand suggestie?
Ben je hier misschien mee geholpen?

Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

ik zou even goed kijken naar de mogelijkheden van Modbus Integratie met Home Assistant

• Louwke

Iemand suggestie?
Hegg en next kunnen het ook

• Innomine
  • Nu online
osluis schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Ben je hier misschien mee geholpen?

Het Grote AlphaESS – Topic deel 1

ik zou even goed kijken naar de mogelijkheden van Modbus Integratie met Home Assistant
Ja thanks, ben ik mee bekend en ik heb mijn batterij in Home Assistant hangen. Heb alleen nog geen scriptje om de aansturing van mijn batterij in eigen beheer te nemen, maar misschien is dit wel de route om te nemen inderdaad.

• osluis
Geen matches
Innomine schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Ja thanks, ben ik mee bekend en ik heb mijn batterij in Home Assistant hangen. Heb alleen nog geen scriptje om de aansturing van mijn batterij in eigen beheer te nemen, maar misschien is dit wel de route om te nemen inderdaad.
Ik heb dit in het begin ook overwogen, ben uiteindelijk voor het gemak gegaan en voor een Sigen gekozen. Als Sigen ooit geld wil zien voor de AI aansturen ga ik ook met HA aan de slag.

Tevens ook een belangrijke drijfveer om geen batterij van zonneplan aan te schaffen overigens, want een vendor lock in wou ik kosten wat kost voorkomen.

• -PeeWee-

Iemand suggestie?
Hoezo kan de app van Alpha dit niet? Let op, er komen meer opties beschikbaar in de app zodra je de aansturing loskoppelt van Frank.

Dat gezegd hebbende, wil je nog meer controle, dan zijn de opties hierboven routes die je kan nemen. Ongeacht leverancier overigens. Je kan ook bij Frank zelf de batterij aansturen

• osluis
Geen matches
-PeeWee- schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:32:
@osluis

Jouw resultaten over 2025 in euro per kWh of euro per kW zijn ook wel significant lager dan die van mij.

Geen idee waar dat aan ligt, of je ingrijpt in het proces of er gewoon in jouw deel van de wereld minder zon is, I do not know, maar zeker lager.
Ik denk dat jij een paar goede maanden mee gedraaid heb die ik heb gemist. Ik doe pas sinds september 2025 mee. Als ik kijk naar jouw verbruik en je PV opwek stel ik vast dat ik een lager verbruik heb en een hogere PV opwek. Waarom mijn resultaten relatief slecht zijn.... Frank mag het weten.

Manueel ingrijpen heb ik al 4 maanden niet gedaan (in de eerste twee maanden moest dat soms noodgedwongen ivm een probleem in de aansturing van Frank).

• -PeeWee-
Geen matches
osluis schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat jij een paar goede maanden mee gedraaid heb die ik heb gemist. Ik doe pas sinds september 2025 mee. Als ik kijk naar jouw verbruik en je PV opwek stel ik vast dat ik een lager verbruik heb en een hogere PV opwek. Waarom mijn resultaten relatief slecht zijn.... Frank mag het weten.

Manueel ingrijpen heb ik al 4 maanden niet gedaan (in de eerste twee maanden moest dat soms noodgedwongen ivm een probleem in de aansturing van Frank).
Dat zou dan Augustus moeten zijn, want die van mij draait sinds midden juli

• bergsmit
Geen matches
Wat veroorzaakt de enorme verschillen in opbrengsten die wij zien op onbalansmarkt.com?
Zijn het de resterende deelnemers aan de onbalansmarkt van Frank of zijn er ook gebruikers van de zogenaamde "andere markten" bij de topresultaat verdienens?

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
Geen matches
bergsmit schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:21:
Wat veroorzaakt de enorme verschillen in opbrengsten die wij zien op onbalansmarkt.com?
Zijn het de resterende deelnemers aan de onbalansmarkt van Frank of zijn er ook gebruikers van de zogenaamde "andere markten" bij de topresultaat verdienens?
Ik vermoed dat de topverdieners daar op de andere markten zitten.
Mijn accu's doen het nog steeds op de onbalanshandel. Op dagen dat er weinig te handelen valt sta ik vrij onderaan. De andere markten staan dan boven me. Pas wanneer er een grote onbalanspiek is stijg ik in de "ranglijst"

• -PeeWee-
Geen matches
bergsmit schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:21:
Wat zijn volgens jou de topverdieners? Zoveel verschil is er nou ook weer niet, met hier en daar een enkele uitschieter.

• bergsmit
Geen matches
-PeeWee- schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:02:
Wat zijn volgens jou de topverdieners?
Zoveel verschil is er nou ook weer niet, met hier en daar een enkele uitschieter.
Op onbalansmarkt.com staan nu 260 deelnemers.
De nummer 1 heeft een resultaat van 11.25 plus bonus van 1,84
De nummer 260 heeft een resultaat van -/- 2,18 plus bonus 0.01
Dat is gemiddeld 4,53 plus 0.01
Nummer 80 heeft dat gemiddelde van 4,53
Er zijn er dus 79 die boven gemiddeld scoren en 179 die onder gemiddeld scoren
Ik vraag mij af waar deze enorme verschillen (11,25 en minus 2.18) vandaan komen, met andere woorden hoeveel van de boven gemiddeld scorenden hebben onbalansprijzen en hoeveel hebben andere markten prijzen.
Het zelfde geldt dan voor de onder gemiddeld scorenden.

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 12-03-2026 22:39 . Reden: correctie foutje ]

• -PeeWee-
Geen matches
Tja, het grootste verschil is ongeveer 1,- per kW. Deels te verklaren door het lage handelsvolume. Wellicht dat ze uit stonden, of een dusdanige drempel hebben dat ze niet handelen.

Ik zit over het algemeen altijd aan de bovenkant en ik zit zowel op agressief als andere markten.

Maar als je de lijst per kW of per kWh pakt, dan vallen die verschillen wel mee.

[ Voor 12% gewijzigd door -PeeWee- op 12-03-2026 22:51 ]

• bergsmit
Geen matches
-PeeWee- schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:50:
Tja, het grootste verschil is ongeveer 1,- per kW. Deels te verklaren door het lage handelsvolume.
Wellicht dat ze uit stonden, of een dusdanige drempel hebben dat ze niet handelen.
Ik zit over het algemeen altijd aan de bovenkant en ik zit zowel op agressief als andere markten.
Ik vind dat voor mijn prestaties niet meevallen, eerder zwaar tegenvallen.
Ik zit ook op agressief en andere markten, maar als ik niet terugkan naar onbalansmarktprijzen dan ben ik weg bij Frank, tenzij ik voldoende binnen blijf halen via de EPEX markt, waardoor ik over het hele jaar genomen geen energiekosten heb en de afschrijvingen op zonnepanelen en batterij installatie terugverdien.

• -PeeWee-
Geen matches
bergsmit schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Ik vind dat voor mijn prestaties niet meevallen, eerder zwaar tegenvallen.
Ik zit ook op agressief en andere markten, maar als ik niet terugkan naar onbalansmarktprijzen dan ben ik weg bij Frank, tenzij ik voldoende binnen blijf halen via de EPEX markt, waardoor ik over het hele jaar genomen geen energiekosten heb en de afschrijvingen op zonnepanelen en batterij installatie terugverdien.
Tja, we hebben die discussie eerder gehad, dus laten we die maar niet herhalen ;-) Als ik de EPEX correctie optel bij de handelsresultaten, komt er nog eens 30 euro per maand bij. Dus dan kom ik gemiddeld op 120 euro per maand aan winst. Maar goed, over het nut van 'stekkertrekken' is al uitgebreid gediscussieerd hier, dus dat gaan we niet herhalen.

Het is vervelend dat de resultaten niet aan de verwachtingen voldoen. En derhalve lijkt me het prima om te kijken of een andere aanbieder het beter doet. Mijn verwachting? Veel verschil zal het niet maken. Maar snap je verder wel. Gemiddeld genomen liggen mijn opbrengsten ongeveer 3x/4x zo hoog/kW dan die van jou, EPEX opbrengsten niet meegenomen. Waar dat aan ligt? Beats me...

Btw, wellicht ligt het aan een kleinere aantal deelnemers van andere aanbieders, maar over het algemeen zitten de top 20 voornamelijk vol met deelnemers van Frank Energie. Wat mijn vermoeden verder sterkt.

[ Voor 7% gewijzigd door -PeeWee- op 12-03-2026 23:20 ]

• vergiet
Geen matches
Laten we ons niet gekmaken met de resultaten van onbalansmarkt,wat dat is een verdienmodel,een grote poppenkast,daar ben ik nu wel achter gekomen.
Dat verklaart ook alle grote verschillen,ivoor de deelnemers n de top 5,of top 20 van opbrengst
Als jij invult dat je 20 Kw aan capaciteit hebt,en er draait werkelijk 100 Kw,dan kom je gewoon in de top 10.

Het zijn allemaal installateurs,of batterijen verkopers,die hun klanten over de streep willen trekken voor meer business.Check gewoon even gebruikersnamen.
Dat er ook een influencer of medewerker van FE tussen zit in die ranglijst,daar ben ik mij nu wel 100% zeker van.
Trouwens vannacht tijdens het opladen ,was de uitvoering door onze Frank weer dramatisch,een uur lang was
de verbinding verbroken,en ontbraken alle gegevens.Onbalans op het elektrisch net moet binnen een minuut worden opgelost,de onbalans van FE is een grote show voor meer omzet,om de eigen balans te laten shinen.

• -PeeWee-
Geen matches
vergiet schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:52:
Laten we ons niet gekmaken met de resultaten van onbalansmarkt,wat dat is een verdienmodel,een grote poppenkast,daar ben ik nu wel achter gekomen.
Dat verklaart ook alle grote verschillen,ivoor de deelnemers n de top 5,of top 20 van opbrengst
Als jij invult dat je 20 Kw aan capaciteit hebt,en er draait werkelijk 100 Kw,dan kom je gewoon in de top 10.
Het zijn allemaal installateurs,of batterijen verkopers,die hun klanten over de streep willen trekken voor meer business.Check gewoon even gebruikersnamen.
Je kan ook overal conspiracies in zien. Waarom zou je iets anders invullen? Loopt vanzelf uit de pas en dient verder geen doel, anders dan je eigen ego. Ze leveren een (gratis) dienst dat inzicht geeft in wat je batterij opbrengt, maar je hebt daar onbalansmarkt niet voor nodig, dat weet je zelf ook wel. En je kan de prestaties vergelijken met vergelijkbare andere batterijen (en over het algemeen klopt dat aardig).

Je kan overal spoken zien, of het gewoon niet zo serieus nemen. Als je gouden bergen had verwacht, dan ligt het vooral aan je verwachtingen en niet aan onbalansmarkt of Frank.
Dat er ook een influencer of medewerker van FE tussen zit in die ranglijst,daar ben ik mij nu wel 100% zeker van.
Afgezien van de bewering, wat influenced hij dan? Welk nut zou het uberhaupt hebben? Zij leveren alleen de energie, de batterijen worden door anderen geplaatst. En aangezien onbalansmarkt zich niet alleen op Frank richt, zou hij dan ook mensen influencen naar Next, Tibber of welke andere dan ook.
Trouwens vannacht tijdens het opladen ,was de uitvoering door onze Frank weer dramatisch,een uur lang was
de verbinding verbroken,en ontbraken alle gegevens.Onbalans op het elektrisch net moet binnen een minuut worden opgelost,de onbalans van FE is een grote show voor meer omzet,om de eigen balans te laten shinen.
Dan koppel je toch lekker af? Of gebruik je eigen algoritme.

• Coffeeroam
Geen matches
dccm schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Ik vermoed dat de topverdieners daar op de andere markten zitten.
Mijn accu's doen het nog steeds op de onbalanshandel. Op dagen dat er weinig te handelen valt sta ik vrij onderaan. De andere markten staan dan boven me. Pas wanneer er een grote onbalanspiek is stijg ik in de "ranglijst"
Enphase, he? Balen, want per kW of per kWh staan die meestal in de onderste regionen.
De responstijd is steeds te lang volgens mij, er zit vertraging op de aansturing.
En inderdaad, alleen onbalanshandel, niet 'andere markten'.

• Coffeeroam
Geen matches
vergiet schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:52:

Het is mij ook opgevallen dat sommigen een lagere kWh-capaciteit ingevuld hebben dan er feitelijk is. Dat vertekent de lijst inderdaad, maar dat hoeft nog niet expres te zijn gedaan. Ze kunnen bijvoorbeeld hun systeem later uitgebreid hebben en dat niet geüpdatet hebben in hun profiel.
Wel zou ik liever zien dat de fouten uit de lijst gehaald worden, voor een eerlijke lijst.

En uiteraard moet Frank Energie er ook nog wat aan verdienen. Hoe de winstverdeling is tussen klant en FE, dat is een groot geheim.

• osluis
Geen matches
Kleine nuancering. Ik sta de afgelopen maanden bijna elke maand wel in de top 5 en mijn gegevens kloppen gewoon. 36kWh batterij en 15kW omvormer.

• bergsmit
Geen matches
osluis schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:29:
Kleine nuancering. Ik sta de afgelopen maanden bijna elke maand wel in de top 5 en mijn gegevens kloppen gewoon. 36kWh batterij en 15kW omvormer.
Wordt er voor jou gehandeld op "andere markten", of op de onbalansmarkt?

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuGN9MHwKb3KOBl4iPaDw3B2tPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPEYtZGEUKadBTETDaf3x2au.jpg?f=fotoalbum_large

Het wordt steeds gekker! De SOCs die je hier ziet is helemaal verzonnen! Want mijn Bliq kastje zegt dat ie geen verbinding heeft met mij batterij (ik denk dat ik aan de kabeltjes gezeten heb). En mijn Home Assistent zegt dat de batterij op 10% staat in zelfconsumptie modus. Die krijg zijn data via de Growatt Cloud, dus dat geloof ik wel in. Ik ben benieuwd of ik morgen inderdaad die 3,30 Euro krijg..

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
osluis schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:29:
Dat handelsresultaat is dan wat je verrekend met je eigen stroomverbruik van die maand neem ik aan?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
Ik heb er wel vorig jaar eens over nagedacht om zo’n Eniris kastje voor Frank Energie aansturing er tussen te plaatsen, maar door de nogal wisselende berichten heb ik daar verder niets mee gedaan.

Met alleen epex bij Zonneplan is dit Maart incl EB en daar zit dan ook het eigen verbruik bij. Mja 2027 is dat epex grapje ook afgelopen. Nu vraag ik mij af hoe het dan als totaalplaatje bij iemand uitziet die middels Frank Energy handelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXSs_F-JsrSERpfcp7tK6C1DoTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0lS4fuOjEJp3gNNYwuH0Tk9.jpg?f=fotoalbum_large

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• -PeeWee-
Geen matches
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:03:
Ik heb er wel vorig jaar eens over nagedacht om zo’n Eniris kastje voor Frank Energie aansturing er tussen te plaatsen, maar door de nogal wisselende berichten heb ik daar verder niets mee gedaan.

Met alleen epex bij Zonneplan is dit Maart incl EB en daar zit dan ook het eigen verbruik bij. Mja 2027 is dat epex grapje ook afgelopen. Nu vraag ik mij af hoe het dan als totaalplaatje bij iemand uitziet die middels Frank Energy handelt.

[Afbeelding]
214 kWh.... wtf... wat moet je daarmee man. Tenzij je een halve stad van energie wilt voorzien.
Er zullen er hier maar weinig zijn waar je je mee kunt vergelijken :-)

Maar wat wil je precies zien?

[ Voor 4% gewijzigd door -PeeWee- op 13-03-2026 18:52 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
-PeeWee- schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:50:
[...]

214 kWh.... wtf... wat moet je daarmee man. Tenzij je een halve stad van energie wilt voorzien.
Er zullen er hier maar weinig zijn waar je je mee kunt vergelijken :-)

Maar wat wil je precies zien?
Het uiteindelijke behaalde € per kWh eigen verbruik.

Ik zie alleen handelsresultaten maar niet wat het eindresultaat op de algehele stroomrekening is per kWh het is zo lastig om dan te bekijken of het loont om via Eniris met Frank te werken.

Als ik bijvoorbeeld het Victron EMS resultaat neem dat alleen handig gebruik maakt van de epex variabelen.
Maart €-114,91 / (1917kWh-1452kWh) = €-0,2471 / kWh (Verbruik 465 kWh)
Februari €113,41 / (2904kWh-1767kWh) = €0,1000 / kWh (Verbruik 1137 kWh)
Januari €153,63 / (3899kWh-2334kWh) = €0,0981 / kWh (Verbruik 1.565 kWh)

Die 214kWh is idd erg veel en goed overlegd en gepland met een jaarlijks verbruik van ca 14500kWh excl. EV. De PV opwek zit op ca 20500kWh, overschotten blijven tijdverschoven in 2027 nog iets waard wat de winterinkoop verzacht. Een EV staat overdag nooit thuis, kan alleen in de avond geladen worden, en laden van eigen dak is nog steeds het goedkoopste, zelfs met omzettingsverliezen.

We zijn volledig voorbereid op 2027 en daarna ook op de tijdafhankelijke tarieven mochten die ingevoerd worden ergens na of in 2028...

Als redelijke 'grootverbruiker' heeft dit grote systeem zijn nut gezien toekomstige plannen. Het huis kan ooit (na de renovering) 3 huishoudens onderbrengen. Daarmee zal het verbruik toenemen en de PV uitgebreid gaan worden. Overschotten kunnen dan ook in huis 'verrekend' worden.

• azutphen

azutphen

Geen matches
stefan1512 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Dat klopt denk ik niet wat je installateur zegt. Bij mij doet ie het soms wel, maar moet zeggen dat de periodes wel wat korter zijn dan ik voorheen zag.

[Afbeelding]
Nee, bij mij deed hij het weken niet. Wel typisch, ik had die vraag ook aan frank gesteld en zit net te kijken en staat wel in standby. Daarnaast sta ik ook ineens weer op onbalans ipv andere markten. Heb echter geen bericht van Frank gehad dat ik terug naar onbalans mocht:-)
Wel meteen vandaag de piek meegepakt dus een voorlopig resultaat van 12 euro, lang geleden dat ik dat gezien heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhVgSysL_amdDPoGwQCbI2fD9YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUlE1i4rFJRWkhSiCpum0S6S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door azutphen op 13-03-2026 20:22 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
Geen matches
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:03:

[Afbeelding]
Krijg je bij Zonneplan een apart kortingsfactuur voor je Zonnebonus ?
Frank werkt met aparte kortingsfactuur, daar staan bij mij autoladen en zonnebonus/slim terugleveren op, bij meeste posters hier dus ook slim handelen. Maar dat is dus niet verwerkt in Stroom en Teruglever overzicht bij Frank, dat moet je er los aftrekken. Bij mij is dat met EVladen duidelijk dat dat stroominkoop voordeel is en zonnebonus/slim terugleveren duidelijk extra opbrengst terugleververkoop. Hoe je dat verwerkt met Slim Handelen weet ik niet, weet ook niet hoe gespecificeerd Frank dat op kortingsfactuur zet.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
Vdvmark schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Krijg je bij Zonneplan een apart kortingsfactuur voor je Zonnebonus ?
Frank werkt met aparte kortingsfactuur, daar staan bij mij autoladen en zonnebonus/slim terugleveren op, bij meeste posters hier dus ook slim handelen. Maar dat is dus niet verwerkt in Stroom en Teruglever overzicht bij Frank, dat moet je er los aftrekken. Bij mij is dat met EVladen duidelijk dat dat stroominkoop voordeel is en zonnebonus/slim terugleveren duidelijk extra opbrengst terugleververkoop. Hoe je dat verwerkt met Slim Handelen weet ik niet, weet ook niet hoe gespecificeerd Frank dat op kortingsfactuur zet.
Zit al verwerkt in de kWh prijs Teruglevering, die zonnebonus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CObOxOuSDcRpw-vWxhYUbXoqRjc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a0eGK6K5yoqbfWW5UDr4yL6V.png?f=fotoalbum_large

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
Geen matches
Die app is wel mooi en dat al verwerken ook makkelijk, is allemaal epex dus ook makkelijk. Voor de klanten met Zonneplan Nexus onbalanshandel zal t ook wel mooi zijn, maar daar wordt t ook moeilijker, die handel wordt op de aansluiting/stroommeter tegen epex geregistreerd terwijl er dus op andere prijzen gehandeld wordt. Die verrekening zal ook bij Zonneplan lijkt me apart gaan, maar weet ik ook niet, Powerplay toch?? zoiets dacht ik :) Totaal resultaat kan altijd vergeleken worden.

• -PeeWee-
Geen matches
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:55:
[...]

Het uiteindelijke behaalde € per kWh eigen verbruik.

Ik zie alleen handelsresultaten maar niet wat het eindresultaat op de algehele stroomrekening is per kWh het is zo lastig om dan te bekijken of het loont om via Eniris met Frank te werken.

Als ik bijvoorbeeld het Victron EMS resultaat neem dat alleen handig gebruik maakt van de epex variabelen.
Maart €-114,91 / (1917kWh-1452kWh) = €-0,2471 / kWh (Verbruik 465 kWh)
Februari €113,41 / (2904kWh-1767kWh) = €0,1000 / kWh (Verbruik 1137 kWh)
Januari €153,63 / (3899kWh-2334kWh) = €0,0981 / kWh (Verbruik 1.565 kWh)

Die 214kWh is idd erg veel en goed overlegd en gepland met een jaarlijks verbruik van ca 14500kWh excl. EV. De PV opwek zit op ca 20500kWh, overschotten blijven tijdverschoven in 2027 nog iets waard wat de winterinkoop verzacht. Een EV staat overdag nooit thuis, kan alleen in de avond geladen worden, en laden van eigen dak is nog steeds het goedkoopste, zelfs met omzettingsverliezen.

We zijn volledig voorbereid op 2027 en daarna ook op de tijdafhankelijke tarieven mochten die ingevoerd worden ergens na of in 2028...

Als redelijke 'grootverbruiker' heeft dit grote systeem zijn nut gezien toekomstige plannen. Het huis kan ooit (na de renovering) 3 huishoudens onderbrengen. Daarmee zal het verbruik toenemen en de PV uitgebreid gaan worden. Overschotten kunnen dan ook in huis 'verrekend' worden.
Niet helemaal zuiver (auto zit erin maar daar krijg ook een vergoeding voor) en PV is niet opgenomen.
Dus hoger verbruik door de auto (ong 600 kWh per maand), die zou je er nog af moeten halen.
MaandKostenAfgenomenTeruggeleverd€/kWh
Juli€24,14813 kWh434 kWh€0.06/kWh
Augustus-€83.601083 kWh739.16 kWh-€0.24/kWh
September-€78.041409 kWh754.53 kWh-€0.12/kWh
Oktober-€12.841406 kWh630.27 kWh-€0.02/kWh
November€104.951671 kWh585 kWh€0.10/kWh
December€118.231537 kWh453 kWh€0.11/kWh
Januari€104.731612 kWh606 kWh€0.10/kWh
Februari€108.701389 kWh525.90 kWh€0.13/kWh

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
-PeeWee- schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Niet helemaal zuiver (auto zit erin maar daar krijg ook een vergoeding voor) en PV is niet opgenomen.
Dus hoger verbruik door de auto (ong 600 kWh per maand), die zou je er nog af moeten halen.
Mooi, dank je!
Dit is mijns inziens de beste manier om te kunnen vergelijken.
Of is dat een kromme zichtwijze?

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
Ik begrijp ook wel dat hoeveelheid PV opwek en hoeveelheid opslag meespeelt. Maar als je alleen handelsresultaten ziet dan zegt dat uiteindelijk niets over het geheel. De gerealiseerde €/kWh prijs die ik moet betalen uiteindelijk is dat wat maandelijkse de portemonnee raakt.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
Vdvmark schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:06:
Die app is wel mooi en dat al verwerken ook makkelijk, is allemaal epex dus ook makkelijk. Voor de klanten met Zonneplan Nexus onbalanshandel zal t ook wel mooi zijn, maar daar wordt t ook moeilijker, die handel wordt op de aansluiting/stroommeter tegen epex geregistreerd terwijl er dus op andere prijzen gehandeld wordt. Die verrekening zal ook bij Zonneplan lijkt me apart gaan, maar weet ik ook niet, Powerplay toch?? zoiets dacht ik :) Totaal resultaat kan altijd vergeleken worden.
Ik heb geen powerplay idd. hoe het uitziet weet ik dus niet. Wellicht dat het ergens in een Zonneplan topic is weergegeven misschien?

Vóór Zonneplan nam ik via Tibber af en de Zonneplan App is idd duidelijker tov van Tibber.
-PeeWee- schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Hoeveel PV opwek heb je per jaar ongeveer en hoe groot is je opslag?

• -PeeWee-
Geen matches
Nou ja, jij haalt je volledige winst op de EPEX, dus wellicht ben je meer op zoek naar wat de handel daaraan toevoegt? Per kWh of zo?

Je zou kunnen zeggen dat de handel (Handelsresultaat - EPEX) / handelsvolume meer in de buurt komt.

Resultaat Handelsvolume €/kWh
-31,75 162 -0,20
-85,18 514 -0,17
-123,43 675,8 -0,18
-110,73 675,7 -0,16
-92,84 668,5 -0,14
-74,92 524,6 -0,14
-73,21 732,4 -0,10
-28,08 571,9 -0,05

Zoiets?

PV genereren ongeveer 2600 kWh per jaar, 19,25 kWh opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door -PeeWee- op 13-03-2026 21:28 ]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Geen matches
-PeeWee- schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:26:
Nou ja, jij haalt je volledige winst op de EPEX, dus wellicht ben je meer op zoek naar wat de handel daaraan toevoegt? Per kWh of zo?

Je zou kunnen zeggen dat de handel (Handelsresultaat - EPEX) / handelsvolume meer in de buurt komt.

Resultaat Handelsvolume €/kWh
-31,75 162 -0,20
-85,18 514 -0,17
-123,43 675,8 -0,18
-110,73 675,7 -0,16
-92,84 668,5 -0,14
-74,92 524,6 -0,14
-73,21 732,4 -0,10
-28,08 571,9 -0,05

Zoiets?

PV genereren ongeveer 2600 kWh per jaar, 19,25 kWh opslag.
Die splitsing kan ik niet maken idd omdat het alleen met de EPEX variabelen handelt, het is hierdoor één grote pot.

Eigenlijk bedoel ik de effectieve kWh prijs die je betaald aan het einde van de maand als resultaat van het hele systeem. Verbruik incl verliezen, auto laden, PV opwek, alles wat in het systeem samenwerkt dat bijdraagt aan de maandelijkse energierekening mee opgenomen.

Het totale plaatje € / kWh geeft iets meer beeld bij de samenstelling van het systeem en de strategie denk ik.

Julie doen verschillende markten en zonder Eniris hang ik in de Epex variabelen vast.
Dan blijft me niets anders over eigenlijk dan alleen naar de uiteindelijke totale gerealiseerde prijs per kWh te kijken om een idee te krijgen wat het systeem als geheel doet?

Volg je het nog, misschien druk ik me wat onhandig uit.

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste