Je sluit een lening van 15 jaar op een accu af, waarbij het niet waarschijnlijk is dat je überhaupt kiet speelt en waarbij je ook nog eens het kiet te spelen bedrag ziet oplopen door de rente… en dan hebben we het nog niet over de levensduur gehad van de accu.Paper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:41:
Vandaag een offerte gehad voor zonnepanelen en slimme batterij icm Frank energie contract.
Dit in combinatie met een lening via warmtenet tegen 4,4 procent. Aftrekbaar van de belasting.
Door de berekening van oa de site van Frank zou ik hier op maandelijkse kosten op vooruit moeten gaan. Daarbij staat een gemiddelde handelswinst van 66 euro per maand. (En dan moet ik er maar vanuit gaan dat dit de komende jaren ook gehaald wordt)
Als ik in dit topic lees, is dat veel te rooskleurig. Hoeveel zou de handelswinst wel ongeveer kunnen zijn op basis van jullie ervaringen?
Het zou gaan om 8 zonnepanelen, en een AlphaEES thuisbatterij met 10kwh. In een gemiddeld energie huishouden. Momenteel rond de 50 euro per maand voor stroom.
Het gaat namelijk wel over een 15 jarige lening van rond de 15.000 euro. Ik ben tevreden als ik kiet loop, maar wil er niet zwaar op verliezen.
(Ik ben ook niet iemand die actief gaat handelen, ga op de automatische software van Frank af)
De tarieven van Frank zijn niet realistisch, plus de overdrijf factoren van een verkoper… De zonnepanelen hebben ook een toenemende terugverdientijd.
Als het om de financiën gaat en je moet er voor lenen, zou ik het niet doen. Nog teveel onzekerheid met onze overheid.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
/f/image/5S57rGnwnEyLETXyUCHRPEDQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iEkDvPXK3G4iAsez7KEyp5o0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VQSASkJebVCwFueyflha5RPt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bLymaeyUWJcFUP5AfIWU2mkR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/a8MrPXq8LfiSFesL2Cg9Am5z.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tp5SmH4KXlEwDHRbPiZKl4nb.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LTcPIkyfczrG4jxdvR50qI33.png?f=fotoalbum_large)