• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 05-04 22:04
Geen matches
Oemli schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:32:
FE heeft sinds vrijdagmiddag 15:30 uur tot heden geen verbinding meer met mijn thuisbatterij ( Enphase 5p Flex). Ben ik de enige of zijn er meer dit hier ook hebben?
Hier hetzelfde....zullen ze morgen waarschijnlijk wel weer fixen...verbinding met Enphase Cloud waarschijnlijk stuk vanuit FE

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:21
Geen matches
We zijn inmiddels 3 weken verder sinds mijn klacht aan Frank waarbij ik om uitleg vroeg over het behalen van een negatief resultaat op andere markten ondanks het rondpompen van meer dan 100 kWh. Ik heb nog steeds geen enkele reactie behalve een ontvangstbevestiging en een mailtje dat ze het druk hebben. Gek genoeg konden ze op mijn review wel binnen 4 dagen reageren, dus vraag ik mij wel af wat de prioriteiten zijn daar.

Ondertussen gaat het best lekker in de epex handel. Boven aan de screenshot zie je de verdienste per dag. 23 maart was een overgangsdag waarbij de lading van 22 maart op 23 maart werd verkocht.

Resultaten zijn de combinatie van PV dat verkocht wordt samen met de epex van de batterij. Bijkomend voordeel is dat mijn reguliere energie rekening fors gedaald is wat mijn vermoeden mbt handel bij Frank ondersteunt. Het vele rondpompen van energie zorgt voor hogere verborgen kosten omdat er bij de handelsresultaten geen rekening gehouden wordt met verliezen en dure zelfconsumotie.

Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden met het gedrag van zelfsturing en het besluit ermee te stoppen bij Frank. Nu nog de switch naar Zonneplan en het feest is compleet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC5-4DkG1RHOeDupGv3c9HmwC9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXhcM7F6qoJ7AWFTKFa6SzNm.jpg?f=fotoalbum_large

• klokkie1984
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:45
Geen matches
Inderdaad mooie resultaten! Wat voor batterij capaciteit heb je? Want met 25 cent verschil moet je toch minimaal 30 kWh rondpompen om boven die 7.50 per dag te halen

[ Voor 44% gewijzigd door klokkie1984 op 29-03-2026 16:26 ]

• osluis
Geen matches
klokkie1984 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:24:
Inderdaad mooie resultaten! Wat voor batterij capaciteit heb je? Want met 25 cent verschil moet je toch minimaal 30 kWh rondpompen om boven die 7.50 per dag te halen
36kWh batterij, 17 kW omvormer en 8500 Wp zonnepanelen. Die liggen in OW en een ZWW opstellingen, dus opwekt wordt meer over de dag uitgesmeerd. Hier de stats voor vandaag.

Dit is inclusief 20kWh dat in de auto gestoken is. Die zet ik in om naast de batterij zo veel mogelijk PV opwek te absorberen als de prijzen te laag zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AZWXa-2GQFp2VTMuCoT-Vp1deE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCcI5iZVvfhIUCyJqLp920fC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 29-03-2026 23:01 ]

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:02
Geen matches
klokkie1984 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:24:
Het algoritme van Sigenergy rekent zich wat rijk. De PV opbrengst die je zou hebben gehad bij directe teruglevering trekt hij niet af van wanneer je het wel teruglevert. De 'extra' winst van de AI is dus lastig te bepalen tenzij je bijhoudt hoeveel kWh per uur en tegen welke prijs je had kunnen leveren, en dat aftrekken van de genoemde winst.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:25
Geen matches
Het is al wel duidelijker dan die dubbele boekhouding van kortingfactuur en termijnfactuur.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:44
Geen matches
Oemli schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:04:
Sinds donderdagavond 26 mrt is het mogelijk om powermatch uit of aan te zetten op de batterij. ( verbetering voor de efficiëntie van de batterij en levensduur) Maar dat zal niets te maken kunnen hebben met verbindingen van FE naar de batterij. Mijnbatterij.nl ook bekeken en gezien dat enphase er niet meer bij staat.

[Afbeelding]
Ik heb die melding over Powermatch niet. Wanneer kreeg je die?

• Coffeeroam
Geen matches
osluis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:01:
We zijn inmiddels 3 weken verder sinds mijn klacht aan Frank waarbij ik om uitleg vroeg over het behalen van een negatief resultaat op andere markten ondanks het rondpompen van meer dan 100 kWh. Ik heb nog steeds geen enkele reactie behalve een ontvangstbevestiging en een mailtje dat ze het druk hebben. Gek genoeg konden ze op mijn review wel binnen 4 dagen reageren, dus vraag ik mij wel af wat de prioriteiten zijn daar.

Ondertussen gaat het best lekker in de epex handel. Boven aan de screenshot zie je de verdienste per dag. 23 maart was een overgangsdag waarbij de lading van 22 maart op 23 maart werd verkocht.

Resultaten zijn de combinatie van PV dat verkocht wordt samen met de epex van de batterij. Bijkomend voordeel is dat mijn reguliere energie rekening fors gedaald is wat mijn vermoeden mbt handel bij Frank ondersteunt. Het vele rondpompen van energie zorgt voor hogere verborgen kosten omdat er bij de handelsresultaten geen rekening gehouden wordt met verliezen en dure zelfconsumotie.

Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden met het gedrag van zelfsturing en het besluit ermee te stoppen bij Frank. Nu nog de switch naar Zonneplan en het feest is compleet.

[Afbeelding]
Precies ook mijn ervaring. Ik verdien nu elke dag méér op de EPEX dan toen mijn batterij nog aan Frank onbalans gekoppeld was.

• Oemli
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:34
Geen matches
@Coffeeroam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmARYYMq9PLp840Mcv1kvYcggFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGraBjRVTNYvWtJJmtxpiKMR.jpg?f=fotoalbum_large

Was gewoon toen gelijk al ingeschakeld. Zie je ook bij "Status" onderaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Oemli op 30-03-2026 10:33 ]

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:10
Geen matches
De truc met Zelfconsumptie plus werkt inderdaad. Na 1 dag op ZC+ functioneert jouw batterij gewoon weer op de onbalansprijzen, zowel in de normale handelsmodus als in de agressieve handels modus!

• stefan1512
Geen matches
bergsmit schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:53:
De truc met Zelfconsumptie plus werkt inderdaad. Na 1 dag op ZC+ functioneert jouw batterij gewoon weer op de onbalansprijzen, zowel in de normale handelsmodus als in de agressieve handels modus!
Vraag is dus alleen: ‘voor hoe lang’?
Begreep dat de meeste na een dag alweer terug gezet werden dacht ik. Ben benieuwd naar jouw ervaring!

Ondertussen zijn we het weekend voorbij maar de IT afdeling heeft nog geen stappen gezet. Mis instructies vanaf 10:45 op mySigen

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-04 21:48

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
stefan1512 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
Begreep dat de meeste na een dag alweer terug gezet werden dacht ik. Ben benieuwd naar jouw ervaring!
Ik draai zo alweer ruim een week op onbalans…

Het is natuurlijk ronduit belachelijk dat ze zeggen dat ze je niet kunnen omzetten, en dat je met een rondje Handel -> ZC+ -> Handel gewoon op onbalans terecht komt 8)7

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• osluis
Geen matches
stefan1512 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:05:
[...]

Het algoritme van Sigenergy rekent zich wat rijk. De PV opbrengst die je zou hebben gehad bij directe teruglevering trekt hij niet af van wanneer je het wel teruglevert. De 'extra' winst van de AI is dus lastig te bepalen tenzij je bijhoudt hoeveel kWh per uur en tegen welke prijs je had kunnen leveren, en dat aftrekken van de genoemde winst.
Klopt deels wat je zegt, maar in veel gevallen was de prijs ten tijde van teruglevering zo goed als nul. Van mij mag de Sigen dan best wat winst calculeren als hij die PV opwek opslaat en later tegen een goede prijs verkoopt.

Als ik kijk naar rechtstreekse teruglevering zit ik op de volgende percentages:
PV --> GRID
30/3 36.77% 4.88kWh
29/3 27.48% 7.32kWh
28/3 25.82% 4.27kWh
27/3 32.16% 6.5kWh
26/3 14.6% 3.73kWh
25/3 33.9% 6.48kWh
24/3 10.24% 1.98kWh

Kijk ik op week basis
23/3 - 30-3
PV --> GRID 27.2% 41.85kWh
PV --> LOAD 27.74% 42.68kWh
PV --> BAT 45.06% 69.29kWh

Mijn gemiddelde terugleverprijs is volgens Frank rond de 15c, PV --> GRID gaat daar fors onder zitten, laat ik ongeveer 7c nemen + energiebelasting - aftrek van teruglevering Frank, dan rekent Sigen ongeveer €6.70 euro in totaal dat rechtstreeks van PV af komt de afgelopen week.

naarmate er meer zon komt zal het percentage dat van PV rechtstreeks naar Grid gaat in de handelsmode van Frank alleen maar toenemen.
De week voor het stoppen van de handelsmode bij Frank zat ik bij een week opwek van 197.31kWh op een rechtstreekse teruglevering van 37.54%, dat scheelt nu dus al een kleine 10%
Hoe meer opwek er is, hoe meer die percentages uit elkaar zullen gaan lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door osluis op 30-03-2026 15:20 ]

• stefan1512
Geen matches
Mijn gemiddelde zit op 17,9 ct teruglevering. Dat is met de handel van FE. 12 kW / 24 kWh Sigenergy. Daarnaast m’n speelgoed batterij van Marstek 5 kWh.

• klokkie1984
Geen matches
@osluis , beter de rekening van Frank vergelijken per dag. Dat geeft denk ik een duidelijker beeld.

Ik zal vanaf woensdag ook weer op de sigenergy AI gaan. Puur om maand op maand te kunnen vergelijken.
Maar moet zeggen dat algoritme vandaag netjes tijdens de zonne piekuren mijn batterij heeft volgezet, en niks naar net heeft gegooid

• osluis
Geen matches
klokkie1984 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:59:
@osluis , beter de rekening van Frank vergelijken per dag. Dat geeft denk ik een duidelijker beeld.

Ik zal vanaf woensdag ook weer op de sigenergy AI gaan. Puur om maand op maand te kunnen vergelijken.
Maar moet zeggen dat algoritme vandaag netjes tijdens de zonne piekuren mijn batterij heeft volgezet, en niks naar net heeft gegooid
Wat moet ik dan vergelijken? Ik kan bij teruglevering aan Frank niet zien welk gedeelte PV is en welk deel batterij en op welk tijdstip het teruggeleverd is.

Ik ben met een Home assistance set bezig waarmee ik het hopelijk voor elkaar kan krijgen om de P1 poort live uit te lezen en daarmee meer doelgerichte statistieken kan verzamelen om het exact te berekenen.

• klokkie1984
Geen matches
onder de streep moet je verschil zien wat je bij Frank betaald per week/maand. Sigenergy kan wel mooi zeggen dat je 9,- hebt verdient, maar die 9 euro krijg jij niet terug van Frank. Daarom moet je uiteindelijk de rekening van Frank vergelijken.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van je eigen consumptie en zonnepanelen opbrengst, maar als je dat in een week/maand vergelijkbaar kan houden, heb je een mooie vergelijking tussen de 2 systemen.

• Coffeeroam
Geen matches
Oemli schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:31:
@Coffeeroam

[Afbeelding]

Was gewoon toen gelijk al ingeschakeld. Zie je ook bij "Status" onderaan.
Nog nooit gezien die melding. Misschien wordt het geleidelijk ingevoerd.
Bij "Status" zie ik ook niks onderaan.

• Oemli
Geen matches
Coffeeroam schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Nog nooit gezien die melding. Misschien wordt het geleidelijk ingevoerd.
Bij "Status" zie ik ook niks onderaan.
Dat zou best weleens kunnen.
En nu nog wat nieuws te zien in Enphase app, nl Monetaire impact, oftewel netto verdiende eurotjes. Geen idee of dat ook echt klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYd_yfFzzJBm-fkqWAZlwymCBR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmfiEaXDaEnUgzbUMZJLwPfh.jpg?f=fotoalbum_large

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-04 14:47
Geen matches
Ik weet niet zeker of dit nu het juiste topic is, maar zag geen goed alternatief.

Ik heb bij FE slim laden aan staan. Echter schijnt de zon nu volle bak en hij laadt niets bij (productie momenteel 1,5Kw). Wat is hier de de reden achter?

Ik weet dat ik mijn Easee laadpaal ook kan verbinden met de FE app, maar nadrukkelijk wordt geadviseerd om niet én de laadpaal én de auto te connecten met de app.

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
Geen matches
goldmemberf1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:47:
Ik weet niet zeker of dit nu het juiste topic is, maar zag geen goed alternatief.

Ik heb bij FE slim laden aan staan. Echter schijnt de zon nu volle bak en hij laadt niets bij (productie momenteel 1,5Kw). Wat is hier de de reden achter?

Ik weet dat ik mijn Easee laadpaal ook kan verbinden met de FE app, maar nadrukkelijk wordt geadviseerd om niet én de laadpaal én de auto te connecten met de app.
Je eerste vraag ben ik ook nog niet achter, maar je 2e vraag heeft als antwoord dat FE niet aan loadbalacing schijnt te doen in dat geval.

Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat er een fase uitklapte. Dat gebeurde toen met een lage prijs de auto begon met laden, maar de thuisbatterij deed dat ook en allebei met 10kW….. 😬

• osluis
Geen matches
d_marf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:31:
[...]

Je eerste vraag ben ik ook nog niet achter, maar je 2e vraag heeft als antwoord dat FE niet aan loadbalacing schijnt te doen in dat geval.

Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat er een fase uitklapte. Dat gebeurde toen met een lage prijs de auto begon met laden, maar de thuisbatterij deed dat ook en allebei met 10kW….. 😬
FE kan niet aan loadbalancing doen omdat zij de P1 poort niet live uitlezen, dat gebeurt op hardware niveau. Dat hoor je zelf op orde te brengen in de laadpaal en/of batterij.

[ Voor 3% gewijzigd door osluis op 01-04-2026 11:38 ]

• Coffeeroam
Geen matches
goldmemberf1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:47:

Bij "Slim Laden" laadt Frank Energie op basis van onbalansprijzen. Dus niet puur wanneer de zon schijnt. Hoewel dan vaak de onbalansprijzen ook wel laag zijn, hoeft veel zonneschijn niet per se samen te vallen met lage onbalansprijzen.
Zie
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-laden
In de app worden de onbalansprijzen getoond.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-04 14:47
Geen matches
Coffeeroam schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:41:
[...]

Bij "Slim Laden" laadt Frank Energie op basis van onbalansprijzen. Dus niet puur wanneer de zon schijnt. Hoewel dan vaak de onbalansprijzen ook wel laag zijn, hoeft veel zonneschijn niet per se samen te vallen met lage onbalansprijzen.
Zie
https://www.frankenergie.nl/nl/slimme-diensten/slim-laden
In de app worden de onbalansprijzen getoond.
Dan is slim laden via FE toch niet meer slim zodra mijn panelen de stroom opwekken?

• Coffeeroam
Geen matches
goldmemberf1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:57:
[...]

Dan is slim laden via FE toch niet meer slim zodra mijn panelen de stroom opwekken?
Ja, dat is ook een veelgehoorde klacht hier. Maar het kan gunstig zijn om je zonnestroom eerst te verkopen voor, zeg, 5 cent/kWh en daarna je auto te laden voor 0 cent/kWh als de onbalansprijs een keer laag is.
Of ze dat werkelijk ook doen valt te bezien. Het blijft ook nog altijd een gok of de onbalansprijs zo laag wordt binnen je laadperiode.

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-04 11:58
Geen matches
Slim laden zoekt het juiste moment (doet ene poging althans) om op het meest optimale moment te laden. Je moet een tijd instellen waarop je een bepaald laadniveau bereikt wil hebben. Op basis van de epex prijzen en onbalans zoekt het dan naar het juiste moment. Als die nog ver in de toekomst ligt, wil dat niet betekenen dat hij dan bij zon gaat laden. Hoe dichter bij de eindtijd, dan zal het vaker overschakelen op epex (en dus laag niveau in prijs) of eerder als dat optimale punt niet dicht bij de eindtijd ligt.

Overigens is die na een recente update ineens maar max 80%, hiervoor kon je dat nog op 100% zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door -PeeWee- op 01-04-2026 19:14 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Vdvmark
Geen matches
Ik heb Slim Terugleveren vandaag toch maar uitgezet, omdat Frank inderdaad 3 keer panelen uitschakelde voor wel korte tijd, maar toch bij een gemiddelde terugleverprijs die meer dan het dubbele was van mijn '2025' saldeerjaargemiddelde (zonder SlimTerugleververgoeding korting factuur). Omdat Slim Laden laatste tijd ook steeds aangepaste werkwijze vraagt om te kunnen laden en daarmee eigenlijk te lastig is, die ook uitgezet. En ik zit meteen in bedenktijd bij andere leverancier.

• klokkie1984
Geen matches
osluis schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:37:
[...]

FE kan niet aan loadbalancing doen omdat zij de P1 poort niet live uitlezen, dat gebeurt op hardware niveau. Dat hoor je zelf op orde te brengen in de laadpaal en/of batterij.
Mijn Sigenergy meet de teruglevering, daar maakt Frank gebruik van volgens mij. Laatste dagen zie ik met enige regelmaat dat ze wel meer met load balancing doen dmv 0 op de meter.

Als test Slim handelen uitgezet (gisteravond) maar batterij is nog niet vrijgegeven....(morgen ff bellen)

• osluis
Geen matches
klokkie1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:20:
[...]

Mijn Sigenergy meet de teruglevering, daar maakt Frank gebruik van volgens mij. Laatste dagen zie ik met enige regelmaat dat ze wel meer met load balancing doen dmv 0 op de meter.

Als test Slim handelen uitgezet (gisteravond) maar batterij is nog niet vrijgegeven....(morgen ff bellen)
Ja, maar dat is de batterij die de aansturing verzorgt. Die krijgt alleen de commando van Frank om een bepaalde actie uit te voeren. Je batterij communiceert met de P1 poort, niet Frank. Bij mij zijn zowel de laadpaal als de batterij dusdanig geconfigureerd dat ze de P1 meter in de gaten houden en ingrijpen ongeacht wat Frank ze vertelt. Als mijn batterij vol vermogen aan het laden is en de 17kW vol trekt op de hoofdaansluiting, weigert mijn laadpaal om te gaan laden, zelfs als ik het probeer te forceren.

Andersom wil de batterij nog maar maximaal 6kW uit het net trekken als de auto met 11kW staat te laden. Pas als er PV opwek is gaat de batterij weer snelle vullen.

Ik zou er geen goed gevoel bij hebben als het dusdanig ingericht is dat software van Frank voor een overbelasting kan zorgen van je aansluiting.

• Vdvmark
Geen matches
Bij mij ging er 's nachts in maart wel 1 keer een 40A (zeg maar rem-) automaat uit door langdurig 45A+. Dit lukt mijzelf niet omdat mn laadpaal via z'n MID meter aan loadbalancing doet. Of er ging in laadpaal iets mis, of de sturing van Frank schakelde loadbalancing uit. Het was bijzonder, het is nooit eerder gebeurd, wel eens een moment, maar nooit 30 of 40 minuten lang ;)

• osluis
Geen matches
Vdvmark schreef op donderdag 2 april 2026 @ 06:49:
Bij mij ging er 's nachts in maart wel 1 keer een 40A (zeg maar rem-) automaat uit door langdurig 45A+. Dit lukt mijzelf niet omdat mn laadpaal via z'n MID meter aan loadbalancing doet. Of er ging in laadpaal iets mis, of de sturing van Frank schakelde loadbalancing uit. Het was bijzonder, het is nooit eerder gebeurd, wel eens een moment, maar nooit 30 of 40 minuten lang ;)
Dan concludeer ik daaruit twee punten, je hebt geen Gateway die in eilandmode kan draaien. Je batterij staat paralel geschakeld aan je woning en niet serieel. Niets mis mee overigens. Daarnaast deugt er iets niet in de load balancing van je baterij. Die is volle bak blijven leveren terwijl je laadpaal samen met wat andere grootverbruikers zowel je hoofdaansluiting vol trok als dat je batterij volle bak aan het leveren was.

Als het laden van zowel laden van je batterij als je laadpaal betreft, had je hoofdzekering er al veel eerder uit moeten vliegen. Ik ga er vanuit dat je of 1x35A hebt of 3x25A?

Wat voor batterij heb je als ik vragen mag? Als het een Sigen is kan ik wel even mee gluren in de instellingen.

Ik heb in de begindagen ook wat problemen gehad, maar dat kwam omdat mijn installateur de batterij niet goed geconfigureerd had. Waardoor zowel de batterij met 17kW ging laden, samen met andere domme grootverbruikers. Toen zat ik op 35A op een fase en ging de 25A hoofdschakelaar eruit.

[ Voor 11% gewijzigd door osluis op 02-04-2026 09:11 . Reden: Typo ]

• Vdvmark
Geen matches
Victron batterij was ook aan t laden. Ook 40A hoofdzekering. Loadbalancing hier alleen via de laadpaal, dus alleen laadpaal regelt normaal terug. In de grafiek van die nacht van de Victron is te zien dat eerste piek (van ca 20 minuten) door vaatwasser we op 45A+ uitkomen, laadpaal heeft niet teruggeregeld, daarna verbruikt vaatwasser in kort programma eventjes wat minder en zit totaal net boven 40A, waarna tweede piek vaatwasser komt en laadpaal weer niet terugregelde en na enkele minuten de ongetwijfeld al hete automaat eruit klapt. Automaat heeft zelfde waarde 40A als hoofdschakelaar en hoofdstop/automaat, maar ging eerder dus, zit ingeklemd tussen andere automaten, hoofdstopautomaat zit in vrije lucht en iets lager :)
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Vdvmark op 02-04-2026 09:34 ]

• bergsmit
Geen matches
de onbalansmarkt is voor mij weer voorbij, Frank heeft mij teruggezet naar andere markten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
bergsmit schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:07:
de onbalansmarkt is voor mij weer voorbij, Frank heeft mij teruggezet naar andere markten.
Zelfde hier, sinds 9:30 omgezet.

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:45

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Geen matches
stefan1512 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Ondertussen zijn we het weekend voorbij maar de IT afdeling heeft nog geen stappen gezet. Mis instructies vanaf 10:45 op mySigen
Ik ben ineens een terug gezet op onbalans nadat ik geklaagd had dat bij andere markten de sigen batterijk niet in slaapstand ging en dus altijd 168 Watt standby gebruik heeft
Ongeveer een dag of 9 op onbalans gestaan en kreeg nu weer mail dat ik weer op andere markten sta.
Heb wel door onbalans op 25 maart een dag van 19 euro gehad en zo'n dagopbrengst was heel lang geleden.
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten, FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ik heb echter het gevoel dat met de hoge energieprijzen nu de onbalans weer interessanter wordt

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• bergsmit
Geen matches
azutphen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:56:
Ongeveer een dag of 9 op onbalans gestaan en kreeg nu weer mail dat ik weer op andere markten sta.
Heb wel door onbalans op 25 maart een dag van 19 euro gehad en zo'n dagopbrengst was heel lang geleden.
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten,
FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ik heb echter het gevoel dat met de hoge energieprijzen nu de onbalans weer interessanter wordt
Er zit maar één ding op om op de onbalansmarkt te blijven, telkens als je ziet dat je op andere markten zit, meteen naar ZC+ gaan, daar een dag blijven en dan weer op agressieve handel gaan zitten, goed in de gaten houden wanneer je weer teruggezet wordt naar andere markten en dan weer via ZC+ naar de onbalansmarkt, oneindig repeterend!

• Den Segg
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:29
Geen matches
Waar kun je in de app zien of je naar 'andere markten' gaat? Er zijn toch alleen de opties ZC+, Handel standaard en Handel Agressief? En in de overzichten per dag zie je alleen de EPEX en Onbalans prijzen toch?

Overigens kreeg ik vandaag de volgende mail:
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.

Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.

Iemand enig idee waar ik die kwartaalrapporten vind want het kan aan mij liggen maar ik zie ze niet op de website van Frank.

• -PeeWee-
Geen matches

• azutphen

azutphen

Geen matches
Den Segg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:26:
Waar kun je in de app zien of je naar 'andere markten' gaat? Er zijn toch alleen de opties ZC+, Handel standaard en Handel Agressief? En in de overzichten per dag zie je alleen de EPEX en Onbalans prijzen toch?

Overigens kreeg ik vandaag de volgende mail:
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.

Je kunt in onze kwartaalrapporten zien hoe deze hybride strategie zich ontwikkelt en hoe de resultaten zich verhouden tot de marktomstandigheden en de oude strategie.

Iemand enig idee waar ik die kwartaalrapporten vind want het kan aan mij liggen maar ik zie ze niet op de website van Frank.
Wanneer je op de app van FE op de dagresultaten kijk en je vinger op de grafiek houd wanneer er een batterij actie is geweest dan zie je de tekst: de batterij wordt ingezet op een andere markt, ontladen of laden levert je hier een handelsresultaat op .
Als je dat ziet dan sta je op andere markten.
Zit je op onbalans dan zie je bijvoorbeeld, je batterij wordt geladen (of ontladen) als de onbalansprijzen gunstig zijn.

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• azutphen

azutphen

Geen matches
Waar ik overigens nieuwsgierig ben, zou de ACM ook de handel van Frank controleren en checken of zij op een correcte manier met hun beloftes omgaan ? Ik vind vertrouwen prima maar transparant en controleerbaar maken beter want nu heb je geen enig idee wat ze aan het doen zijn.

Het 2e waar ik nieuwsgierig ben is in welke mate de bedragen op mijn batterij correct zijn, voor mijn batterij zie ik consequent een hoger bedrag dan dat ik in de app van frank zie.
Daarnaast zie ik bij de batterijen van tibber een rendement van bijna 10 cent per geladen en ontladen kwh en bij frank ik dat bij de grootverdieners 6,6 cent is
Zou Tibber het beter in de vingers hebben ? of is de onbalansmarkt toch gewoon beter dan andere markten.

• -PeeWee-
Geen matches
Het 2e waar ik nieuwsgierig ben is in welke mate de bedragen op mijn batterij correct zijn, voor mijn batterij zie ik consequent een hoger bedrag dan dat ik in de app van frank zie.
Je afrekening heeft gelijk. Wat mijn batterij zegt zal wel, mijn kortingsfactuur en afrekening hebben gelijk.

Overigens komt Tibber (volgens mijnbatterij.nl) niet eens in de buurt van Frank Energie per kWh (dit jaar dan), vorig jaar close. Kan ook liggen aan het aantal aanmeldingen van Tibber natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door -PeeWee- op 02-04-2026 21:59 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Nu precies een jaar slim handelen in gebruik. Eerste 6 maanden met 10 kWh, laatste 6 maanden met 15 kWh. Net geen € 700 resultaat. Alhoewel dat minder is dan verwacht, is dat bijna 20% van de investering terug.

• -PeeWee-
Geen matches
voodooless schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:48:
Nu precies een jaar slim handelen in gebruik. Eerste 6 maanden met 10 kWh, laatste 6 maanden met 15 kWh. Net geen € 700 resultaat. Alhoewel dat minder is dan verwacht, is dat bijna 20% van de investering terug.
Ik zit inmiddels na 9 maanden op 32%. En de goede maanden moeten nog komen ;-)

Nog steeds op koers voor ongeveer 67% voor 2027.

• bergsmit
Geen matches
voodooless schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:48:
is dat netto resultaat, na aftrek van alle kosten?

• osluis
Geen matches
Vdvmark schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:57:
Victron batterij was ook aan t laden. Ook 40A hoofdzekering. Loadbalancing hier alleen via de laadpaal, dus alleen laadpaal regelt normaal terug. In de grafiek van die nacht van de Victron is te zien dat eerste piek (van ca 20 minuten) door vaatwasser we op 45A+ uitkomen, laadpaal heeft niet teruggeregeld, daarna verbruikt vaatwasser in kort programma eventjes wat minder en zit totaal net boven 40A, waarna tweede piek vaatwasser komt en laadpaal weer niet terugregelde en na enkele minuten de ongetwijfeld al hete automaat eruit klapt. Automaat heeft zelfde waarde 40A als hoofdschakelaar en hoofdstop/automaat, maar ging eerder dus, zit ingeklemd tussen andere automaten, hoofdstopautomaat zit in vrije lucht en iets lager :)
Als t vaker voor zou komen zou ik ongetwijfeld de Victron ook anders kunnen instellen, en misschien is dat zowiezo wel beter ...
*Laadpaal gebruikt 32A als max voor loadbalancing, voor het totaal huisverbruik.
Aah ik, dan ben weer mee 😁

Ik zou zeker even kijken of de Victron nog wat beter ingeregeld kan worden. Ik weet niet welk vermogen je omvormer aan kan, maar het zou best eens kunnen dat je zonder je laadpaal al makkelijk aan de max kunt komen van 40A als je een paar grootverbruikers hebt draaien terwijl de batterij ook aan het laden is. Ik heb even gezocht naar hoe dat bij Victron geregeld wordt en kwam het volgende tegen.

Victron systems limit grid import primarily through ESS (Energy Storage System) settings by setting a maximum AC input current or using "Peak Shaving." These features protect main breakers by capping power draw, reducing battery charging, or discharging the battery when house loads exceed the defined limit. Proper setup requires a GX device (e.g., Cerbo GX) and an external energy

Hopelijk kom je daar wat verder mee, want alleen vertrouwen op je zekering heeft wat risico's die ik liever zou vermijden.

Frank kan mijn batterij vertellen wat ze willen. Die gaat ongeacht het commando van Frank nooit meer dan 25A over een fase van mijn hoofdzekering trekken en daarbij maakt hé niet uit of de auto aan het laden is of andere grootverbruikers in de weer zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
bergsmit schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:29:
is dat netto resultaat, na aftrek van alle kosten?
Dat is gewoon wat Frank zegt dat het resultaat is. Dat is natuurlijk incl. Hetgeen in via EPEX (dus normale rekening) verrekend wordt.

• -PeeWee-
Geen matches
voodooless schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:03:
[...]

Dat is gewoon wat Frank zegt dat het resultaat is. Dat is natuurlijk incl. Hetgeen in via EPEX (dus normale rekening) verrekend wordt.
Uiteraard, want alles wordt verrekend op de EPEX. Dat is de enige, officiele, geijkte meetlat (P1 meter).

Heb inmiddels begrepen dat de 1e kamer de ERE wet heeft goedgekeurd, dus dat kan ook weer in gang gezet worden. Voor mij gemiddeld ook weer 65 euro per maand.

[ Voor 18% gewijzigd door -PeeWee- op 03-04-2026 08:39 ]

• stefan1512
Geen matches
azutphen schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:56:
[...]

Ik ben ineens een terug gezet op onbalans nadat ik geklaagd had dat bij andere markten de sigen batterijk niet in slaapstand ging en dus altijd 168 Watt standby gebruik heeft
Ik wil eigenlijk niet naar ZC+ maar helemaal niet naar andere markten, FE geeft echter aan dat ze iedereen op zonder uitzondering op andere markten zetten.
Ja met onbalans voelt het toch een beetje als prijsschieten op de kermis. Wel lekker dat je die hebt kunnen meepakken! Ik ben wel benieuwd naar of je verschil zag in je standby verbruik op de onbalans vs andere markten. Bij mij gaat hij namelijk wel naar z'n 51W rust stand. Je weet dat je in je mySigen app een optie hebt voor performance en dormancy mode? Daarbij geef je een X aantal W op en boven dat getal gaat de batterij niet in rust. Als je die dus heel laag hebt staan kan je sluimerverbruik hoger zijn dan dat getal en dan blijft je batterij dus in performance om direct stroom te verschaffen bij een storing. Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat dat alleen met een gateway zal zijn. Heb je die ook?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Er klopt maar weer eens helemaal niks van...

Tot 8:45 vanochtend was de SOC strak 49%, maar Frank claimt te hebben ontladen. Niet dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x4zlyjn1WoTF7_d8LDuymiVdTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTYb5ormq04tevajDxg4usBR.jpg?f=fotoalbum_large

Bliq heeft slechts data tot 9:15 van mijn batterij, Frank heeft meer... Dat is weer heel knap uit de duim gezogen!

Ik kan zelf zien dat ie na 9:15 wel weer commands gekregen heeft om vol te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWBe7FLDEMckiQmM4GcvVt52HNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmS91YjrmRakVZSW4wVFeqIl.png?f=fotoalbum_large
Is nogal anders dan wat Frank in de app aangeeft...

Het is een grote bende:
- Frank zegt commandos te sturen maar doet dat dan toch niet
- Frank laag data zien die niet bestaat
- Frank stuurt commands terwijl ze geen data hebben, wat op zich zelfs nog wel zou kunnen
- Bliq app geeft slechts data tot 9:15, maar zegt wel dat alles online is

Weet iemand waarom Frank tegenwoordig bijna altijd tot 100% vollaadt? Dat was toch altijd 95%?

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:55
Geen matches
Als je op kwartier prijzen staat zou ik morgen voor Epex handel gaan! Zie de schommelingen morgenochtend. Of natuurllijk gokken op grote onbalans en zorgen dat je daar op zit.

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:43
Geen matches
voodooless schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:29:
Er klopt maar weer eens helemaal niks van...

Tot 8:45 vanochtend was de SOC strak 49%, maar Frank claimt te hebben ontladen. Niet dus...
[Afbeelding]

Bliq heeft slechts data tot 9:15 van mijn batterij, Frank heeft meer... Dat is weer heel knap uit de duim gezogen!

Ik kan zelf zien dat ie na 9:15 wel weer commands gekregen heeft om vol te laden.

[Afbeelding]
Is nogal anders dan wat Frank in de app aangeeft...

Het is een grote bende:
- Frank zegt commandos te sturen maar doet dat dan toch niet
- Frank laag data zien die niet bestaat
- Frank stuurt commands terwijl ze geen data hebben, wat op zich zelfs nog wel zou kunnen
- Bliq app geeft slechts data tot 9:15, maar zegt wel dat alles online is

Weet iemand waarom Frank tegenwoordig bijna altijd tot 100% vollaadt? Dat was toch altijd 95%?
Hier precies hetzelfde gelazer... Tarieven tab in Bliq app is bevroren, laat steeds dezelfde waardes zien. Slim laden werkte eerder vandaag wel nog via Frank, dus lijkt toch alsof het niet goed zit tussen Bliq en Frank...

Rond 3 uur vannacht overigens in en verkoop te zien in Bliq app, terwijl dat niet te zien is in Frank app. Ga denk ik toch eens na of ik niet de ai modus van de batterijleverancier kan gaan gebruiken en loskoppelen van zowel Bliq als Frank.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiNL op 03-04-2026 15:21 ]

• klokkie1984
Geen matches
95% is een standaard veiligheidsmarge. Batterij tot 100% laden is niet goed voor de batterij. Dat weet FE ook. hij zal ook niet snel tot 0% gaan.

Administratie van FE is wel een zooitje. Sigenergy batterij is maandag avond afgemeld voor handelen, en nog steeds niet vrijgegeven. Gister gebeld, maar geen actie. Vandaag waren ze blijkbaar dicht dicht. kortom. 1 week een batterij die enkel in zelfconsumptie staat, zonder actief opladen. Wordt komende dagen wekkertjes zetten (heb geen directe link tussen Home assist en Batterij om iets voor te programmeren..

• bergsmit
Geen matches
ik sta weer op ZC+, maar er is kennelijk een storing ergens, want ik zie mijzelf niet terug in de onbalansmarkt.com lijst en ook de app geeft geen resultaten op vandaag

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:22
Geen matches
bergsmit schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:15:
ik sta weer op ZC+, maar er is kennelijk een storing ergens, want ik zie mijzelf niet terug in de onbalansmarkt.com lijst en ook de app geeft geen resultaten op vandaag
Klopt is een storing. Staat in de app vermeld van Bliq.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
lonehitman schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:16:
Klopt is een storing. Staat in de app vermeld van Bliq.
Volgens mij heeft Bergsmit geen Bliq. Op de statuspagina staat niks:

https://bliq.energy/nl/status/

Maar wat een stelletje amateurs… server kapot? In 2026 is dat echt een heel slecht excuus.

En Frank… die doet doodleuk alsof alles nog werkt en berekent zelfs een handelsresultaat over niet bestaande data.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 04-04-2026 08:36 ]

• bergsmit
Geen matches
voodooless schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:33:
Volgens mij heeft Bergsmit geen Bliq. Op de statuspagina staat niks:
ik heb Dyness accu's en Victron omvormers
Ik zie dat er ruim 25 deelnemers minder vermeld staan dan gisteren op onbalansmarkt com
misschien ook Eniris smartbox gebruikers, die willen ook nog wel eens storen

ik had verwacht dat vannacht de hele accu wel volgeladen zou worden om vervolgens vanochtend weer te kunnen ontladen, echter niet gebeurd en dus nu maar weer de stekker getrokken 15 minuten geladen en op dit moment 15 minuten ontladen........

[ Voor 50% gewijzigd door bergsmit op 04-04-2026 09:04 ]

• Patjed
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-04 14:14
Geen matches
Zijn er meer bij wie de zonnepanelen door Frank zijn uitgezet?

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:22

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Matched: alphaess
Hebben mensen met een AlphaESS / Zinvolt batterij ook een melding dat de batterij geen verbinding kan maken? Heb dit sinds gister 9:30.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:47
Geen matches
Patjed schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:25:
Zijn er meer bij wie de zonnepanelen door Frank zijn uitgezet?
Yes!
Hier werden ze regelmatig uitgezet. Zelfs bij een kale stroomprijs van > 10 cent. Precies op momenten van (hele) lage onbalansprijzen, maar daar heb ik uiteraard niets aan...
Ik ben gestopt met slim terugleveren.

• osluis
Geen matches
AlteKiet schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:44:
[...]

Yes!
Hier werden ze regelmatig uitgezet. Zelfs bij een kale stroomprijs van > 10 cent. Precies op momenten van (hele) lage onbalansprijzen, maar daar heb ik uiteraard niets aan...
Ik ben gestopt met slim terugleveren.
Ik heb meer en meer het beeld dat ze vooral handelen met hun eigen prioriteiten in gedachte en niet dat van de klant.

Ik heb inmiddels reactie gehad van Frank op mijn klacht over het verpompen van 100+ kWh waarbij het handelsresultaat lager was dan de epex correctie. Ze betwisten dat ze verlies gemaakt hebben op de handel.

Ben ik nu ze raar dat als ik bijvoorbeeld €10 epex correctie heb, maar dat het ze €4 in mindering brengen op mijn kortingsfactuur, dat ik stel dat ze €4 euro verlies hebben geleden in de handel? Het epex resultaat was immers €10, maar daar blijft er na aftrek van de negatieve handel maar €6 van over. Hadden ze met hun vingers van mijn batterij af gebleven, dan was ik met €10 weggelopen in plaats van €6.

Blij dat ik ermee gestopt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 05-04-2026 00:14 ]

• bergsmit
Geen matches
osluis schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:22:
Ik heb meer en meer het beeld dat ze vooral handelen met hun eigen prioriteiten in gedachte en niet dat van de klant.
Blij dat ik ermee gestopt ben.
Ieder weldenkend mens is het met jou eens.
De klanten van Frank zijn hun gratis basis om zelf op diverse markten een hoop geld te verdienen.
Zij zetten onze batterijen in voor primair hun eigen winsten.
Als er daarbij verlies geleden wordt door hun klanten, jammer dan, dat is niet hun probleem!

[ Voor 2% gewijzigd door bergsmit op 04-04-2026 17:50 . Reden: correctie typefout ]

• Vdvmark
Geen matches
Mmm toch heb ik als buitenstaander het idee dat jullie niet voor iedere RT2 jullie deel van de rekening krijgen, het is wel erg vaak RT2 en dan zou je erg vaak negatief uit moeten komen op onbalans. Omdat jullie de rekening niet geheel krijgen blijven jullie op onbalans willen ;)

• bergsmit
Geen matches
Vdvmark schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:08:
Mmm toch heb ik als buitenstaander het idee dat jullie niet voor iedere RT2 jullie deel van de rekening krijgen, het is wel erg vaak RT2 en dan zou je erg vaak negatief uit moeten komen op onbalans. Omdat jullie de rekening niet geheel krijgen blijven jullie op onbalans willen ;)
onbalans betekent niet altijd verlies, wel dat het gunstige begin gecompenseerd wordt en dat kan onder en boven de nulstand zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Franks fictieve data leveren vandaag 59 cent verlies op.

Batterij geeft daadwerkelijk de hele dan strak 100% aan, maar bij Frank wisselt het tussen 26 en 31%. Dit is volledig verzonnen…

De hamvraag is: wat verzinnen ze nog meer bij een normale operatie?

• Mr. EJ Bean
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:33
Geen matches
<edit> ik had hier grafieken van verschillende dagen neergezet<edit>

Nu heb ik ze per e-mail 17 maart gevraagd of ze mij de gegevens kunnen opsturen van wat ze per kwartier op welke markt hebben ingekocht en verkocht. Want hoe kan je consument anders controleren of hun factuur wel klopt? Nog steeds geen reactie.

En waarom kopen ze soms niet in op de onbalans en dan verkopen op epex. Zie regelmatig dat op onbalans de prijs (flink) negatief is en dan staat mij batterij niks te doen, terwijl hij bijna leeg is.

[ Voor 47% gewijzigd door Mr. EJ Bean op 04-04-2026 23:05 . Reden: Verkeerde grafieken geplaatst ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Ben ik nu gek of zijn die grafieken van twee verschillende dagen?

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18
Geen matches
Afgelopen week 2x gehad dat de auto niet vol was op het geplande tijdstip. Voor slim laden nu overgestapt naar EVCC; met de batterij later wellicht ook. Of anders naar DAO. Prettige wedstrijd verder...

• rik_oldenzaal
  • Laatst online: 11:36
Geen matches
Goede avond.
Ik ben nieuw hier. Excuses als het al 100x gevraagd is, kon het helaas niet vinden.

Situatie. 17 kWp aan panelen. Solaredge batterij 3x 4.85 + EV Charger + BUI.

Voor import en export bij Frank Energie kan ik de onderstaande aanvullende kosten invullen? (Afgerond incl BTW), en BTW op 0% gezet.
Iemand die me even kan laten weten of dit goed gaat?

Slim laden inmiddels weer uitgezet bij Frank, ia me niet duidelijk genoeg wat er allemaal gebeurt.

Dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKa1yFFuqrdlqpUypahN_vGqEt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svpUFhPtKhy4PB6H4x8UHfsn.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr. EJ Bean
Geen matches
@voodooless Schaamrood, ja dat zag ik uit eindelijk ook. Ik heb het aangepast.

• osluis
Geen matches
rik_oldenzaal schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:34:
Goede avond.
Ik ben nieuw hier. Excuses als het al 100x gevraagd is, kon het helaas niet vinden.

Situatie. 17 kWp aan panelen. Solaredge batterij 3x 4.85 + EV Charger + BUI.

Voor import en export bij Frank Energie kan ik de onderstaande aanvullende kosten invullen? (Afgerond incl BTW), en BTW op 0% gezet.
Iemand die me even kan laten weten of dit goed gaat?

Slim laden inmiddels weer uitgezet bij Frank, ia me niet duidelijk genoeg wat er allemaal gebeurt.

Dank.

[Afbeelding]
Is de energiebelasting inclusief BTW niet 11,084 per kwh in 2026 ipv 13?

• rik_oldenzaal
Geen matches
Ik had dit als uitgangspunt genomen:

Import (€ 0,107): Dit is de optelsom van de Energiebelasting 2026 (€ 0,0916) en de inkoopvergoeding van Frank (€ 0,015), exclusief btw. De app telt hier zelf de 21% btw bij op, waardoor je op het juiste eindbedrag uitkomt.
Export (€ 0,0182): Omdat je bij export 0% btw instelt, vul je hier het volledige bedrag inclusief btw in. Frank Energie verrekent de inkoopvergoeding.

• Vdvmark
Geen matches
Als je de inkoopkosten terugkrijgt (de vergoeding wordt opgeteld bij epex voor teruglevering) dan zouden dit negatieve kosten zijn.
0% BTW over export gaat voor mij pas 2027 gelden.

• rik_oldenzaal
Geen matches
Vdvmark schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:27:
Als je de inkoopkosten terugkrijgt (de vergoeding wordt opgeteld bij epex voor teruglevering) dan zouden dit negatieve kosten zijn.
0% BTW over export gaat voor mij pas 2027 gelden.
Dank je. Dan concreet - 0.02 invullen bij export met BTW op 0%? Dank je. Afgerond 2 gezien die all maar 2 decimalen toelaat.

• Vdvmark
Geen matches
rik_oldenzaal schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:38:
[...]

Dank je. Dan concreet - 0.02 invullen bij export met BTW op 0%? Dank je. Afgerond 2 gezien die all maar 2 decimalen toelaat.
Voor het contract waar inkoopkosten verrekend worden.
Zo heb je dus wel een 21% hogere inkoopprijs dan verkoopprijs door BTW lijkt het, maar of dat zo is zal afhangen van hoe Solaredge werkt.
Als ik het bij mijn Victron zo instel zal ie minder handelen.

• klokkie1984
Geen matches
de energie belasting kan je ( tot je eigen verbruik) tegen elkaar aftrekken.
Dus per definitie is handelen (inkoop en daarna verkoop) zonder de energie belasting dit jaar. daarom zit er zo'n 3 cent verschil tussen in en verkoop bij FE.
Volgend jaar is andere koek, en zal handelen veel minder voorkomen denk ik

[ Voor 11% gewijzigd door klokkie1984 op 05-04-2026 18:30 ]

• bergsmit
Geen matches
vandaag al weer een dag dat we de zonnepanelen uit zetten omdat we moeten betalen voor de zonne-opbrengst! Doet iedereen dat ook?

• Mr. EJ Bean
Geen matches
Ik heb het idee dat FE nu met dit mooie weer in plaats van te handelen aan het sturen is om de accu vol te krijgen, zodat ze de panelen niet uit hoeven te zetten (accu staat wel op handel, maar dat doen ze dus al 3 dagen niet). Wat ze vandaag dus niet gelukt is, want ik zie dat de panelen wel degelijk uit zijn gezet toen de accu bijna vol was.

Hebben meer mensen dat ze sinds 3 april bijna geen handelsresultaten meer hebben (soms zelfs net negatief), maar dat ook het stroomverbruik van het en naar het net opeens heel laag is? Dit terwijl de accu op handel staat.

• Coffeeroam
Geen matches
bergsmit schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:17:
vandaag al weer een dag dat we de zonnepanelen uit zetten omdat we moeten betalen voor de zonne-opbrengst! Doet iedereen dat ook?
Ja, gisteren en vandaag, ben zelfs off-grid gegaan.

• bergsmit
Geen matches
Mr. EJ Bean schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:37:
Hebben meer mensen dat ze sinds 3 april bijna geen handelsresultaten meer hebben (soms zelfs net negatief), maar dat ook het stroomverbruik van het en naar het net opeens heel laag is? Dit terwijl de accu op handel staat.
Op 3 april was mijn stroom afname 40,4 kwh voor €4,18 en mijn teruglevering 27,5 kwh voor €4,53
Op 4 april was mijn stroom afname 27,1 kwh voor €1,78 en mijn teruglevering 37,3 kwh voor €6,58
Op 5 april was mijn stroom afname 16,9 kwh voor €0,13 en mijn teruglevering 17,5 kwh voor €2,99

Deze cijfers kunnen niet zomaar vergeleken worden met anderen omdat ook het stroomverbruik en de zonnepanelen opbrengst er in verwerkt zitten en die zijn voor ieder individu weer anders.
3 april 26,2 kwh verbruik, 13,7 kwh zon
4 april 16,7 kwh verbruik, 36,7 kwh zon
5 april 17,2 kwh verbruik, 24 kwh zon

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 06-04-2026 16:07 . Reden: correctie typefout ]

• Kammika
  • Laatst online: 21:37
Geen matches
Hola,

Ik zit bij Frank Energie sinds november. Heb slim terugleveren een manad geleden of zo aangezet aan staan voor mijn solaredge omvormer. En Zie nu de afgelopen dagen mijn inverter voor het eerst af en to naar 0 gaat. Zie vandaag: Het is de hele dag zonnig geweest. Maar staat regelmatig gewoon 0 Watt te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-rI6w7bPmlXEOxFkGnnVYAPHtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YTBc2jsoRJpL8HD9mfxh2b4.jpg?f=fotoalbum_large.

Volgens Q&A van Frank zou dit alleen tijdens allinprijs onder 0 mogen zijn:
Slim Terugleveren schakelt je zonnepanelen uit zodra je moet betalen voor teruglevering, dus wanneer de all-in prijs [marktprijs + inkoopvergoeding teruglevering + energiebelasting + btw] voor teruglevering negatief is. Dit gebeurt vaak wanneer er een overschot aan energie op het net is, bijvoorbeeld op zonnige dagen.
Gekke is alleen dat energieprijs niet onder 0 is geweest. De teruglever prijs (all in) was rond de 5/6 cent op de moment dat die uitschakelde. Op deze manier heb ik ook niet veel aan die terugleverbonus, omdat op de moment dat mijn zonnepanelen het meeste opleveren, ze al uit gaan.

Wat zijn jullie ervaringen met slim terugleveren van Frank Energie? ZIen jullie ook dit gedrag ? Of is er bij mij wat anders aan de hand?

• osluis
Geen matches
Gisteren was het voor epex handel zonder Frank ook geen beste dag. Ik heb welgeteld 74c winst gemaakt gisteren, maar wel veel Maarja, wat wil je als de epex zo ongeveer heel de dag rond het nulpunt lag. Vandaag daarentegen al ongeveer 10 euro gepakt (incl energiebelasting) en dan moet ik vanavond de boel nog dumpen met 20c winst. Ook de EV is afgetopt tegen -5c epex, mijn lol kan niet op.

Ik heb slechts 1 dag even gebaald dat ik niet op onbalans zat, maar als ik zie hoe veel controle en vooral rust je er voor terug krijgt is het mij dat 100% waard.

Gemiddeld tussen de 8 tot 10 euro per dag winst terwijl ik meer in de EV heb gestoken dan de zonnepanelen opgewekt hebben. 166kWh geladen VS 140kWh opgewekt. Mij hoor je niet klagen.

• osluis
Geen matches
Kammika schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:58:
Hola,

Ik zit bij Frank Energie sinds november. Heb slim terugleveren een manad geleden of zo aangezet aan staan voor mijn solaredge omvormer. En Zie nu de afgelopen dagen mijn inverter voor het eerst af en to naar 0 gaat. Zie vandaag: Het is de hele dag zonnig geweest. Maar staat regelmatig gewoon 0 Watt te doen:

[Afbeelding].

[...]

Gekke is alleen dat energieprijs niet onder 0 is geweest. De teruglever prijs (all in) was rond de 5/6 cent op de moment dat die uitschakelde. Op deze manier heb ik ook niet veel aan die terugleverbonus, omdat op de moment dat mijn zonnepanelen het meeste opleveren, ze al uit gaan.

Wat zijn jullie ervaringen met slim terugleveren van Frank Energie? ZIen jullie ook dit gedrag ? Of is er bij mij wat anders aan de hand?
Ik heb geen slim terugleveren, maar zou het kunnen dat je panelen op onbalans aangestuurd worden en niet op epex?

Edit:
We sturen ook op andere markten, zoals de onbalansmarkt. Als we daar een beter financieel resultaat kunnen behalen, bijvoorbeeld als de onbalansprijs sterk negatief is, zullen we je panelen daarop inzetten. De opbrengsten die we hiermee realiseren stellen ons in staat om jou de terugleverbonus van ~15% van de marktprijs uit te keren.

Dit is op jaarbasis ruimschoots voldoende om de gemiste reguliere teruglever opbrengsten vanwege Slim Terugleveren te compenseren, én er iets extra’s aan over te houden.

Kortom, je bent aan de goden overgeleverd.

Edit 2
Dus niet alleen bij een negatieve epex, maar ook negatieve onbalans of de onverklaarbare "andere markten" kan reden zijn om de boel plat te gooien. Onder het mom van "vertrouw ons maar" en een bonus van ongever 15% (15% van wat?) mag je als klant weer je mond houden terwijl je de boekhouding van Frank met jouw investering recht mag trekken.

Mogelijkheid tot controle en verantwoording afleggen is wederom nihil.

[ Voor 28% gewijzigd door osluis op 06-04-2026 17:28 ]

• apvanderwaal
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Geen matches
Het is een rommeltje bij Frank Energie. Ze hebben sinds 21 januari de handelstrategie aangepast (volgens email die ik van hun heb ontvangen), maar sinds dien is het handelen op de onbalansmarkt niet rendabel. Kom te vaak tegen dat mijn batterij al leeg is, voordat de onbalansprijs heel gunstig is, dit omdat ze het verkeerd inschatten en helemaal niet meer op onbalans lijken in te springen?? Ik heb geprobeerd via whatsapp en email contact met ze te krijgen, maar niet gelukt. Morgen maar eens gaan bellen met ze!

Vandaag kom ik erachter dat de koppeling tussen mijn batterij en Frank het hele weekend al niet werkt. Ik gebruik een Eneris SmartGridOne (geleverd door Saman) Leest wel netjes de SOC uit, maar daar blijft het bij. Die storingen komen mij ook net wat te vaak voor bij Frank. En die zijn dan automagisch na het weekend weer verholpen.

Vandaag enorme negatieve prijzen op de onbalans, weer geen resultaat omdat de batterij niet gaat laden. Ik heb nog 2 vrij recente voorbeelden gevonden waarbij niet gehandeld is, waar dit zeker een hoog resultaat had kunnen geven. Zowel op 13 als 25 maart zijn er enorme pieken geweest in stroomprijs. 3 euro plus. Deze momenten zijn precies op het moment dat mijn batterij al is ontladen... Ipv 10-15 euro verdienen op zo'n dag blijf ik hangen op 3 of 4 euro. Mijn laatste leuke uitschieter was op 5 januari, toen had ik een opbrengt van 15 euro.

Ik heb ook het slim terugleveren vandaag uitgeschakeld. Ondanks de kleine bonus die je daarmee verdient, heb ik het idee dat mijn smartgridone dit slimmer doet dan Frank Energie.

Ik hoop dat ze dit eens gaan ophelderen, en ook kijken of er een mogelijkheid is om terug te gaan naar het 'oude' handelsalgoritme... Met een batterij van 21Kwh zijn dit niet de opbrengsten die ik verwacht.

• bergsmit
Geen matches
apvanderwaal schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:15:
Vandaag kom ik erachter dat de koppeling tussen mijn batterij en Frank het hele weekend al niet werkt. Ik gebruik een Eneris SmartGridOne (geleverd door Saman) Leest wel netjes de SOC uit, maar daar blijft het bij. Die storingen komen mij ook net wat te vaak voor bij Frank. En die zijn dan automagisch na het weekend weer verholpen.
Er is al veelvuldig contact geweest met Frank over mijn Eniris Smartbox. Dat wimpelt Frank af met de mededeling dat dat aan Eniris ligt en dat ze dat met Eniris zullen opnemen. Daarna hoor je er dan noiets meer van.
Inmiddels heb ik van 2 andere solar en batterij leveranciers begrepen dat zij met de Eniris box gestopt zijn, alle geleverde boxen hebben teruggenomen en terugbetaald omdat ze ondanks alle toezeggingen niet goed werken.

• Kammika
  • Laatst online: 21:37
Geen matches
osluis schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:15:
[...]

Ik heb geen slim terugleveren, maar zou het kunnen dat je panelen op onbalans aangestuurd worden en niet op epex?

Edit:
We sturen ook op andere markten, zoals de onbalansmarkt. Als we daar een beter financieel resultaat kunnen behalen, bijvoorbeeld als de onbalansprijs sterk negatief is, zullen we je panelen daarop inzetten. De opbrengsten die we hiermee realiseren stellen ons in staat om jou de terugleverbonus van ~15% van de marktprijs uit te keren.

Dit is op jaarbasis ruimschoots voldoende om de gemiste reguliere teruglever opbrengsten vanwege Slim Terugleveren te compenseren, én er iets extra’s aan over te houden.

Kortom, je bent aan de goden overgeleverd.
Dit begint nu ook mijn conclusie te zijn. Heb nu geprobeerd slim terugleveren uit te zetten. Krijg wel een schermpje dat dat gelukt is, maar het blijft gewoon aan staan... kijk het eens aan. Anders morgen de helpdesk daar maar bellen..

EDIT: Nu een tijdje later lijkt de koppeling toch weg te zijn. De historie is ook gelijk weg, zou niet moeten volgens de docs. Nou ja.. prima...

Verder lijkt er af en toe afgeschakeld als epex prijs negatief is, maar all-in prijs nog positief. Dat is ongunstig voor mij. Ik weet nog niet 100% zeker of het nu echt aan Slim terugleveren lag. Maar die staat nu uit. Als het gedrag nu wegblijft ben ik er wel uit wat de oorzaak is.

Die slim terugleververgoeding kunnen ze dan in hun h.... steken, want die is dan helemaal niet slim (dwz wel voor Frank Energie, niet voor mij als klant, want ik er leg er dan op bij..)

[ Voor 23% gewijzigd door Kammika op 06-04-2026 17:59 ]

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:22
Geen matches
bergsmit schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:17:
Maar inc belasting en heffingen was de prijs nog niet negatief toxh?

• bergsmit
Geen matches
lonehitman schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:41:
Nee, inderdaad, maar die reken ik niet omdat ik die toch weer verrekend krijg aan het eind vanhet energiejaar.

• klokkie1984
Geen matches
Zolang salderen er nog is, en je geen gigantisch overschot hebt, lekker aan laten staan.
Vaak laadt de batterij toch ook op tijdens de goedkope dalen. Ik heb nu ook paar keer batterij handmatig op zelfconsumptie gezet tijdens die tijden zodat mn batterij vol loopt..

• bergsmit
Geen matches
klokkie1984 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:45:
Zolang salderen er nog is, en je geen gigantisch overschot hebt, lekker aan laten staan.
Vaak laadt de batterij toch ook op tijdens de goedkope dalen. Ik heb nu ook paar keer batterij handmatig op zelfconsumptie gezet tijdens die tijden zodat mn batterij vol loopt..
lekker aanstaan kost geld. Immers, als ik zonnestroom laad kost dat niets, maar als ik kan inkopen voor minus 5 cent en tegelijk zonnestroom laad, dan zal de omvormer de hoeveelheid zonnestroom laten prevaleren boven de hoeveelheid inkoop. Dat betekent dat er minder wordt ingekocht met 5 cent toe, dus eigenlijk kost zonnestroom dan aan laten staan 5 cent per kwh!

• osluis
Geen matches
lonehitman schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:41:
[...]

Als je netto overschot op jaarbasis heb moet je wel een beetje rekenen om in te schatten waar je uit gaat komen.

• Oemli
Geen matches
Ik heb vanaf 17:30 uur de melding in de FE app dat er aan hun kant uit een storing is en vanaf dat moment zie ik ook geen prijs staan bij onbalans markt. Zijn er nog meer die ook die melding hebben? Lijkt mij wel of zou het een regionale kwestie zijn.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:47
Geen matches
Hola,

[Afbeelding].

[...]

Als je verder leest in de Slim Terugleveren Q&A zie je dat Frank ook je zonnepanelen uitzet als er negatieve onbalansprijzen zijn. Frank verdient daar dan lekker aan zodat ze 15% 'terugleverbonus' kunnen uitbetalen. Misschien houden ze dan zelfs nog een klein beetje over :-).
De kale marktprijs was vandaag wel een paar cent negatief, overigens. Maar Frank zet ze ook uit bij een negatieve onbalansprijs maar een positieve EPEX prijs waardoor je panelen dus niets opleveren. Ook geen 15% bonus.

Het viel mij de laatste dagen ook op, dus ik ben ermee gestopt.

... Wat @osluis ook al mooi heeft samenvat. Ik was iets te snel...

• Kinimo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
Geen matches
Ik heb juist voor vandaag ineens een hele goede dag, maar snap die heftige negatieve prijzen niet zo.
Eerste keer dat ik dat zie, ben ik de enige die dat vandaag heeft? Sta op zelfconsumptie + en dit is echt veel hoger dan gemiddeld. Lijkt wel of ik vooral verdiend heb door op te laden, dat is echt voor het eerst...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImlnoP2wXgWYxpO2wW_SNa3g78s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YWfJ3q9LSe7FWrDkhVY8jtrO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Kinimo op 06-04-2026 21:53 ]

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18
Geen matches
Hola,

[Afbeelding].

[...]

Wat ook een oorzaak kan zijn: de netspanning komt boven 253V, waardoor je omvormer zelf uitschakelt. Dan krijg je typisch zo'n patroon. Kun je de netspanning (bij de omvomer) ergens uitlezen?

• Renger-oi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:32
Geen matches
Vanaf 17:30 uur weer eens geen verbinding met de batterij volgens Frankenergie, wel weer toevallig als de prijzen hoog zijn. Ik heb gewoon verbinding met de batterij. Wordt hier echt moe van.

• azutphen

azutphen

Geen matches
stefan1512 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:55:
[...]

Ja met onbalans voelt het toch een beetje als prijsschieten op de kermis. Wel lekker dat je die hebt kunnen meepakken! Ik ben wel benieuwd naar of je verschil zag in je standby verbruik op de onbalans vs andere markten. Bij mij gaat hij namelijk wel naar z'n 51W rust stand. Je weet dat je in je mySigen app een optie hebt voor performance en dormancy mode? Daarbij geef je een X aantal W op en boven dat getal gaat de batterij niet in rust. Als je die dus heel laag hebt staan kan je sluimerverbruik hoger zijn dan dat getal en dan blijft je batterij dus in performance om direct stroom te verschaffen bij een storing. Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat dat alleen met een gateway zal zijn. Heb je die ook?
Hoi Stefan, ik heb hem in dormancy mode staan en de drempel staat hoog genoeg. Wat bedoel je met een gateway ?
Wat overigens heel apart is, de batterij is nu naar de andere markten terug gezet en nu blijft de slaapstand nog steeds werken, na x tijd gaat hij in slaapstand en heeft hij 0 verbruik.
Ik zie dat ook op mijn externde MID kwh meter.
Wel typisch, FE gaf aan dat door hun aansturing de slaapstand niet meer kan werken.
Zou overigens ook temperatuur gerelateerd kunnen zijn geweest omdat mijn batterij in een onverwarmde ruimte staat.

• azutphen

azutphen

Geen matches
-PeeWee- schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:55:
[...]

Je afrekening heeft gelijk. Wat mijn batterij zegt zal wel, mijn kortingsfactuur en afrekening hebben gelijk.

Overigens komt Tibber (volgens mijnbatterij.nl) niet eens in de buurt van Frank Energie per kWh (dit jaar dan), vorig jaar close. Kan ook liggen aan het aantal aanmeldingen van Tibber natuurlijk.
Het lastige is dat ik het overzicht op mijn afrekening volledig kwijt ben.
Ik heb 2 electrische autos, zonnepanelen, thuisbatterij en warmtepomp.
Mijn batterij laad per jaar ongeveer 2100 kWh meer dan eruit komt (op de mid kWh meter) terwijl frank op de soc van de batterij afrekent.
Daarnaast is het zo dat wanneer de batterij aan het laden is er overdag stroom van mijn pv panelen in kan gaan die niet via de meter gaat en ook kan mijn batterij aan het ontladen zijn wanneer mijn auto aan het laden is of dat ik andere verbruikers aan heb staan en de stroom dus niet op het net komt.
Misschien dat ik er weer eens een middagje in moet duiken om de balans op te maken maar op dit moment geen idee hoe veel het oplevert.

• azutphen

azutphen

Geen matches
osluis schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:05:
Gisteren was het voor epex handel zonder Frank ook geen beste dag. Ik heb welgeteld 74c winst gemaakt gisteren, maar wel veel Maarja, wat wil je als de epex zo ongeveer heel de dag rond het nulpunt lag. Vandaag daarentegen al ongeveer 10 euro gepakt (incl energiebelasting) en dan moet ik vanavond de boel nog dumpen met 20c winst. Ook de EV is afgetopt tegen -5c epex, mijn lol kan niet op.

Ik heb slechts 1 dag even gebaald dat ik niet op onbalans zat, maar als ik zie hoe veel controle en vooral rust je er voor terug krijgt is het mij dat 100% waard.

Gemiddeld tussen de 8 tot 10 euro per dag winst terwijl ik meer in de EV heb gestoken dan de zonnepanelen opgewekt hebben. 166kWh geladen VS 140kWh opgewekt. Mij hoor je niet klagen.
Wat voor batterij heb je als ik vragen mag ?

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:43
Geen matches
Oemli schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:31:
Ik heb vanaf 17:30 uur de melding in de FE app dat er aan hun kant uit een storing is en vanaf dat moment zie ik ook geen prijs staan bij onbalans markt. Zijn er nog meer die ook die melding hebben? Lijkt mij wel of zou het een regionale kwestie zijn.
Hier idem. Slim laden leek ook niet te werken vanaf dat tijdstip...

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:12
Geen matches
Kan iemand mij vertellen wanneer FE begint met ontladen als je op handel agressief staat?
Mijn batterij staat al vanaf vanmiddag op 100% in standby
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste