• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Mooper schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:12:
Is dit de setpoint van de temperatuuraanvoer die ze dan aanpassen, of van de thermostaat? Dit is namelijk ook nog een overweging voor mij om te switchen, maar vraag inderdaad af of het beter werkt dan mijn eigen HA setup...
Thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrt0fD44IzKdjml8GpcJfDCtKaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRb6mQLRiRIYUnzk4JP3X8SX.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe die die temperatuur maakt mag je nog steeds zelf uitzoeken.

Correctie: hij doet bij mij alleen aan/uit, want de setpoint is altijd 20 graden. Ik heb dus nog nooit onder de 20 graden gezien, terwijl mijn instelling tot -1.5 graden is.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 04-12-2025 08:12 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Geen matches
voodooless schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:05:
[...]

Thermostaat:
[Afbeelding]

Hoe die die temperatuur maakt mag je nog steeds zelf uitzoeken.

Correctie: hij doet bij mij alleen aan/uit, want de setpoint is altijd 20 graden. Ik heb dus nog nooit onder de 20 graden gezien, terwijl mijn instelling tot -1.5 graden is.
Goed om te weten dankjewel!

• Mooper
  • Nu online
Geen matches
Miezie schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:08:
[...]

Ik laad nog maar net, het is ongeveer hetzelfde als grid rewards.

Mijn bonussen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had pas begin november de laadpaal. Daarvoor was het met een granny.

Besparen is t.o.v. dom laden en niet iets wat je nog uitbetaald krijgt. De bonus krijg je uitbetaald.

De kosten tov kWh’s zijn niet helemaal representatief, ik heb ook nog wel eens publiek geladen.
Dank!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:19
Geen matches
Heeft iemand hier al opbrengsten bij het slim verwarmen?

• Vdvmark
  • Laatst online: 20:25
Geen matches
Hihi iemand had hier in de Frank app m even op kwartierprijzen gezet verleden maand, "maar er veranderde helemaal niks". Nu dus in ieder geval deze maand kwartierprijzen en ik geloof dat mn accuutje minder hard hoeft te werken voor een hogere opbrengst, lijkt voor de winter wel aardige optie als t zo blijft gaan.

• Miezie
  • Laatst online: 20:21

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Vdvmark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:36:
Hihi iemand had hier in de Frank app m even op kwartierprijzen gezet verleden maand, "maar er veranderde helemaal niks". Nu dus in ieder geval deze maand kwartierprijzen en ik geloof dat mn accuutje minder hard hoeft te werken voor een hogere opbrengst, lijkt voor de winter wel aardige optie als t zo blijft gaan.
Auto laden ook positieve impact…

Frank schrijft zelf ook dat ze gerichter kunnen handelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 04-12-2025 19:45 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:25
Geen matches
lonehitman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:14:
Heeft iemand hier al opbrengsten bij het slim verwarmen?
Ik heb hem ontkoppeld twee weken geleden.
Mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp staat standaard ingesteld op meten via kamerthermostaat, Frank had hem omgeschakeld naar een andere modus: meten op watertemperatuur. Gevolg: het werd verschrikkelijk warm binnen. Daar hou ik dus niet van.

[ Voor 4% gewijzigd door Smirnoff op 05-12-2025 09:44 ]

• Mooper
  • Nu online
Geen matches
Smirnoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:26:
[...]

Ik heb hem ontkoppeld twee weken geleden.
Mijn Mitsubishi Ecodan warmtepomp staat standaard ingesteld op meten via kamerthermostaat, Frank had hem omgeschakeld naar een andere modus: meten op watertemperatuur. Gevolg: het werd verschrikkelijk warm binnen. Daar hou ik dus niet van.
Ik heb ook een Ecodan, maar wat bedoel je precies met meten op watertemperatuur? Ik heb een redelijk domme thermostaat die alleen op aan/uit werkt tot temperatuur behaald is. Als dat ook is wat Frank doet dan vind ik het prima.

• Smirnoff
Geen matches
Mooper schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb ook een Ecodan, maar wat bedoel je precies met meten op watertemperatuur? Ik heb een redelijk domme thermostaat die alleen op aan/uit werkt tot temperatuur behaald is. Als dat ook is wat Frank doet dan vind ik het prima.
Je kan instellen, warmteafgifte op basis van:
- gemeten temp op de kamerthermostaat;
- gemeten temp op de waterafgiftetempratuur van de vloerverwarming.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Smirnoff schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:44:
Je kan instellen, warmteafgifte op basis van:
- gemeten temp op de kamerthermostaat;
- gemeten temp op de waterafgiftetempratuur van de vloerverwarming.
Waar dan? Ik kan alleen de maximale verhoging en verlaging instellen?

• Vdvmark
Geen matches
Haha t lijkt me als t met geld besparen verschrikkelijk warm wordt binnen, dat er makkelijk meer bespaard kan worden, ipv uitzetten besparing :D Maar ik neem aan dat je per app/email Frank verteld hebt van hitteprobleem ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Nou, ik ben wel even klaar met slim verwarmen. Ik kan mijn thermostaat nu dus op niks anders dan 20 graden zetten.. hij springt gewoon weer terug.

Ik kan ook mij warmtepomp niet verwijderen en ook Slim Verwarmen niet in zijn geheel deactiveren |:(

Ik ga weer lekker terug naar mijn HA schema. Eens kijken of ik die ook naar de prijs kan laten kijken. Kan vast.

• Smirnoff
Geen matches
voodooless schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:17:
[...]

Waar dan? Ik kan alleen de maximale verhoging en verlaging instellen?
offtopic:
Excuus verlate reactie, knop links onder > verwarmen / koelen > dan het huisje links met het infinity tekentje

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Smirnoff schreef op zondag 7 december 2025 @ 07:40:
offtopic:
Excuus verlate reactie, knop links onder > verwarmen / koelen > dan het huisje links met het infinity tekentje
Ah, maar dat is dus op de warmtepomp, niet bij Frank ;)

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:27
Geen matches
Is er hier iemand bij wie het slim laden goed werkt in combinatie met een Hyundai? Ik heb dat een tijd bij Tibber succesvol gedaan maar die integratie is daar al een hele tijd kaduuk. Zou mooi zijn als het bij Frank nog wél werkt…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:20
Geen matches
michaelvo schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:33:
Is er hier iemand bij wie het slim laden goed werkt in combinatie met een Hyundai? Ik heb dat een tijd bij Tibber succesvol gedaan maar die integratie is daar al een hele tijd kaduuk. Zou mooi zijn als het bij Frank nog wél werkt…
Ja, het werkt bij mij, met mijn Hyundai i.c.m. Frank Slim laden

• Smirnoff
Geen matches
voodooless schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:50:
[...]

Ah, maar dat is dus op de warmtepomp, niet bij Frank ;)
Dat is correct :) (Frank had, naar alle waarschijnlijkheid de instelling op de pomp veranderd)

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-12 14:02
Geen matches
Ik ben mathematisch vrij slecht onderlegd helaas, dus was benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken.

In november bij Frank een contract afgesloten incl. 150eu loyaliteitsbonus. Deze wordt naar rato uitgekeerd obv aantal maanden dat ik klant ben (150eu = bij 1 jaar klant).

Nu heb ik via Vereniging Eigen Huis een aanbod gekregen voor een 1-jarig contract bij Budget Energie, incl. 100eu loyaliteitsbonus. De tarieven: 0,197 cent dal / normaal.

Ik zie de tarieven bij Frank zelden onder dit bedrag duiken, dus was eens benieuwd waarom ik überhaupt niet zou overstappen. Mijn huishoudelijk plaatje ziet er als volgt uit:
- Elektrische auto die ik aan huis laad (hoogstens 1x per week, soms minder)
- 9 zonnepanelen op dak, maar die doen nu praktisch niks.
- Veel thuis overdag, zowel mijn vrouw als ikzelf (bijna elke dag).
- Even gekeken: in 2023-2024 hebben we 1.154 kWh normaaltarief teruggeleverd en 520 kWh daltarief.

Kortom: is er überhaupt een reden om bij Frank te blijven als ik voor een jaar zo goedkoop kan zitten qua tarieven?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:42:
Ik ben mathematisch vrij slecht onderlegd helaas, dus was benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken.

In november bij Frank een contract afgesloten incl. 150eu loyaliteitsbonus. Deze wordt naar rato uitgekeerd obv aantal maanden dat ik klant ben (150eu = bij 1 jaar klant).

Nu heb ik via Vereniging Eigen Huis een aanbod gekregen voor een 1-jarig contract bij Budget Energie, incl. 100eu loyaliteitsbonus. De tarieven: 0,197 cent dal / normaal.

Ik zie de tarieven bij Frank zelden onder dit bedrag duiken, dus was eens benieuwd waarom ik überhaupt niet zou overstappen. Mijn huishoudelijk plaatje ziet er als volgt uit:
- Elektrische auto die ik aan huis laad (hoogstens 1x per week, soms minder)
- 9 zonnepanelen op dak, maar die doen nu praktisch niks.
- Veel thuis overdag, zowel mijn vrouw als ikzelf (bijna elke dag).
- Even gekeken: in 2023-2024 hebben we 1.154 kWh normaaltarief teruggeleverd en 520 kWh daltarief.

Kortom: is er überhaupt een reden om bij Frank te blijven als ik voor een jaar zo goedkoop kan zitten qua tarieven?
Ja, de zomer en bij wind de nachten… en je gooit inmiddels minimaal een maand salderen weg.
Je EV gaat met slim laden sowieso voor minder dan die 19,7 vol, 365 dagen per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 11:32 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• goldmemberf1
Geen matches
Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, de zomer en bij wind de nachten… en je gooit inmiddels minimaal een maand salderen weg.
Kun je dit nader uitleggen voor een leek als ik? Waarom is een dynamisch contract in de zomer voordeliger dan een vast contract? Puur vanwege de terugleverkosten?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:35:
[...]

Kun je dit nader uitleggen voor een leek als ik? Waarom is een dynamisch contract in de zomer voordeliger dan een vast contract? Puur vanwege de terugleverkosten?
Elektriciteit komt in de zomer veel meer van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind, waardoor er minder fossiele energie nodig is om het op te wekken. Daarmee daalt de inkoopprijs.

Nu betaal je misschien 20-30 cent gemiddeld op dure dagen. In de maanden met zonnestroom is dat 5-20 cent zullen we maar zeggen…

Als je slim laden aanzet voor je auto heb je voor je grootverbruiker al de meeste winst, zomer en winter.

• goldmemberf1
Geen matches
Miezie schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:43:
[...]

Elektriciteit komt in de zomer veel meer van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind, waardoor er minder fossiele energie nodig is om het op te wekken. Daarmee daalt de inkoopprijs.

Nu betaal je misschien 20-30 cent gemiddeld op dure dagen. In de maanden met zonnestroom is dat 5-20 cent zullen we maar zeggen…

Als je slim laden aanzet voor je auto heb je voor je grootverbruiker al de meeste winst, zomer en winter.
Check! Duidelijk verhaal, was me (nog) niet helder dat de tarieven zover zakken in de zomermaanden.

• Vdvmark
Geen matches
goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:45:
[...]

Check! Duidelijk verhaal, was me (nog) niet helder dat de tarieven zover zakken in de zomermaanden.
Per kWh incl inkoopvergoeding/btw/EVlaadbonus/Slimterugleverbonus ziet mijn reis er tot nu toe zo uit :)

november inkoop 0,0927. teruglevering 0,1358
oktober inkoop 0,0661 teruglevering 0,1535
september inkoop 0,0494. teruglevering 0,1192
augustus inkoop -0,007. teruglevering 0,0929
juli inkoop 0,0225. teruglevering 0,0983
juni inkoop -0,013 teruglevering 0,0567
mei inkoop -0,037 teruglevering 0,0425
april inkoop 0,024. teruglevering 0,0454
maart inkoop 0,099 teruglevering 0,0643

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Vdvmark schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:22:
[...]

Per kWh incl inkoopvergoeding/btw/EVlaadbonus/Slimterugleverbonus ziet mijn reis er tot nu toe zo uit :)

november inkoop 0,0927. teruglevering 0,1358
oktober inkoop 0,0661 teruglevering 0,1535
september inkoop 0,0494. teruglevering 0,1192
augustus inkoop -0,007. teruglevering 0,0929
juli inkoop 0,0225. teruglevering 0,0983
juni inkoop -0,013 teruglevering 0,0567
mei inkoop -0,037 teruglevering 0,0425
april inkoop 0,024. teruglevering 0,0454
maart inkoop 0,099 teruglevering 0,0643
Met accu ;), of krijgt de EV de inkoop echt negatief? Moet de 10ct energiebelasting er nog bij?

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 08-12-2025 13:39 ]

• Vdvmark
Geen matches
Zeker, en ook dat is een leerproces hier. In maart vond ik t leuk om snachts nul op de meter te draaien hihi dat kost dus geld hihi
*exclusief EB

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Vdvmark schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:40:
[...]

Zeker, en ook dat is een leerproces hier. In maart vond ik t leuk om snachts nul op de meter te draaien hihi dat kost dus geld hihi
*exclusief EB
De energieprijs is dan nogal wat lager ;). Maar het staatje geeft goed weer wat het met je TLV doet en staaft goed met mijn uitspraak over de tarieven.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Geen matches
hoe werkt slim verwarmen met airco('s)? ik heb 4 daikin airco's, kan ik dan kiezen welke wel of niet meedoen met het slim verwarmen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:27
Geen matches
voodooless schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:26:
Nou, ik ben wel even klaar met slim verwarmen. Ik kan mijn thermostaat nu dus op niks anders dan 20 graden zetten.. hij springt gewoon weer terug.

Ik kan ook mij warmtepomp niet verwijderen en ook Slim Verwarmen niet in zijn geheel deactiveren |:(

Ik ga weer lekker terug naar mijn HA schema. Eens kijken of ik die ook naar de prijs kan laten kijken. Kan vast.
Ik heb het ook heel kort gehad met mijn Daikin WP. Bij mij ging ineens SWW tijdens dure ochtendtarieven verwarmd worden. Kon hier niets in aanpassen, alle instellingen op de WP werden gewoon weer teruggezet en het ontbrak ook aan totale inzicht in wat ze aansturen op SWW verwarmen.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:45
Geen matches
Bij mij (Daikin Altherma 3 - 8kW - All Electric / 300L warmwater / Madoka thermostaat), is het ook onduidelijk:
  • Temperatuur wordt ingesteld op 19 graden (stond op 20), terwijl ik max 0.5 graad naar beneden had toegestaan in de instellingen.
  • Vooral het warmwater is onduidelijk wat er gebeurt. Ik had deze heel zuinig ingesteld: 47C, niet warmhouden, alleen verwarmen tussen 12 en 14. Dat werkte top. Verbruik zo'n 80kWh per maand voor warmwater.
  • Nu zie ik 'm af en toe naar 60C springen en dan ook nog met de knop 'Krachtig' aan. Volgens mij gaat dan het elektrisch element bijschakelen (?)
  • Opwarmen warmwater gebeurde gisteren om 8u en 18u aan?? Dat lijken mij precies de minst gunstige momenten.
  • Vorige week uitschieter van 10kWh voor warmwater op 1 dag. In mijn zuinige instellingen was dat max 3, heel soms 4 bij kou.
  • Ik zie nu wel een besparing van 9,47, en een bonus van 1e. Het is mij compleet onduidelijk waar dat mee vergeleken wordt. Maar ik geloof er eigenlijk niks van.
Tips voor Frank Energie:
  • Maak duidelijk hoe de besparing wordt berekend.
  • Maak duidelijk welke keuzes worden gemaakt en waarom. (bij slim laden bijvoorbeeld kan je ook zien dat er meer geladen wordt bij lagere stroomprijzen)
  • Maak het mogelijk om warmwater niet automatisch aan te laten sturen, maar settings over te nemen
Ik kijk het nog een weekje aan, en dan zet ik deze functie (helaas) weer uit. Het is wmb niet de bedoeling dat ik zonder enige uitleg significant meer energie ga verbruiken door deze aansturing.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
hoevenp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:19:
Bij mij (Daikin Altherma 3 - 8kW - All Electric / 300L warmwater / Madoka thermostaat), is het ook onduidelijk:
  • Temperatuur wordt ingesteld op 19 graden (stond op 20), terwijl ik max 0.5 graad naar beneden had toegestaan in de instellingen.
  • Vooral het warmwater is onduidelijk wat er gebeurt. Ik had deze heel zuinig ingesteld: 47C, niet warmhouden, alleen verwarmen tussen 12 en 14. Dat werkte top. Verbruik zo'n 80kWh per maand voor warmwater.
  • Nu zie ik 'm af en toe naar 60C springen en dan ook nog met de knop 'Krachtig' aan. Volgens mij gaat dan het elektrisch element bijschakelen (?)
  • Opwarmen warmwater gebeurde gisteren om 8u en 18u aan?? Dat lijken mij precies de minst gunstige momenten.
  • Vorige week uitschieter van 10kWh voor warmwater op 1 dag. In mijn zuinige instellingen was dat max 3, heel soms 4 bij kou.
  • Ik zie nu wel een besparing van 9,47, en een bonus van 1e. Het is mij compleet onduidelijk waar dat mee vergeleken wordt. Maar ik geloof er eigenlijk niks van.
Tips voor Frank Energie:
  • Maak duidelijk hoe de besparing wordt berekend.
  • Maak duidelijk welke keuzes worden gemaakt en waarom. (bij slim laden bijvoorbeeld kan je ook zien dat er meer geladen wordt bij lagere stroomprijzen)
  • Maak het mogelijk om warmwater niet automatisch aan te laten sturen, maar settings over te nemen
Ik kijk het nog een weekje aan, en dan zet ik deze functie (helaas) weer uit. Het is wmb niet de bedoeling dat ik zonder enige uitleg significant meer energie ga verbruiken door deze aansturing.
Feitelijk prima constateringen, echter:
- Wat waren de onbalansprijzen op genoemde momenten?
- Wat was de dag na 10kWh verbruik je verbruik en dan het gemiddelde over 2/3 dagen?
- Wat is de feitelijke temperatuur, dus niet je setpoint?
- Hoe ziet overall je verbruik eruit t.o.v. eerder?

Je gaat deels verbruiken met onbalansprijzen en daar op afrekenen, dan lijken keuzes soms heel raar... maar moet je wel een compleet beeld van je conclusies maken, denk ik zo.

• hoevenp
  • Laatst online: 19:45
Geen matches
Miezie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:30:
[...]

- Wat was de dag na 10kWh verbruik je verbruik en dan het gemiddelde over 2/3 dagen?

Je gaat deels verbruiken met onbalansprijzen en daar op afrekenen, dan lijken keuzes soms heel raar... maar moet je wel een compleet beeld van je conclusies maken, denk ik zo.
Terechte vragen.
  • Onbalans: gisteren tussen 8-9: Epex op 9ct. Onbalans 3ct / 14ct / 15ct / 3ct
    tussen 18-19: Epex op 10c. Onbalans 5ct / 11ct / 10ct / 4ct.
  • Dag erna: 6kW, dus nog steeds erg hoog. Ik ken dat wel voorheen van de Legionella run, dan had ik 5/6kW en dan de volgende dag niks. Maar dat zie ik nu dus niet terug. Gemiddeld vorige week 5,3kWh ipv 2,5.
  • Feitelijke temperatuur vs. setpoint. Goede, zo had ik het niet bekeken. Maar de feitelijke temperatuur was 19C en dat voelde niet comfortabel.
  • Overall verbruik op warmwater is 1,5x a 2x zo hoog.
  • Met ruimteverwarming vind ik dat lastiger te vergelijken, omdat de buitentemperatuur een grotere rol speelt en de statistieken in de Daikin niet ver terug gaan.

• kmf
  • Niet online

kmf

Geen matches
tja.... lekker dan
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RpLbG4fK/3-B2-D550-D-90-F2-4-DAE-BD49-2490-CE52262-B-4-5005-c.jpg

wat moet ik hier nou mee? ik heb geen idee welke kamer die airco's zijn dan....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:00
Geen matches
Door de Independer overstap bonus van 155 euro ben ik gisteren overstapt naar Frank Energie. Heb een 32kWh thuisbatterij met een Deye omvormer, een Nissan Leaf die op mijn 1-fase meterkast met max 3,7kW kan laden (EVbox Elvi) en Panasonic warmtepomp die ik met een Node-Red applicatie van een enthousiaste tweaker aanstuur. Ik neem aan dat geen van dit allen compatible is met de slimme functies van Frank.

Het valt mij op dat er in dit topic niet gesproken wordt over externe optimalisatie systemen zoals GBB optimizer en Day Ahead Optimizer. Waarom is dat?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• kmf
  • Niet online

kmf

Geen matches
Aziona schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:16:
Het valt mij op dat er in dit topic niet gesproken wordt over externe optimalisatie systemen zoals GBB optimizer en Day Ahead Optimizer. Waarom is dat?
omdat die niet werken met Frank Slim handelen? er is daar immers HEEL weinig (geen) controle over door de eindgebruiker

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Aziona schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:16:
Door de Independer overstap bonus van 155 euro ben ik gisteren overstapt naar Frank Energie. Heb een 32kWh thuisbatterij met een Deye omvormer, een Nissan Leaf die op mijn 1-fase meterkast met max 3,7kW kan laden (EVbox Elvi) en Panasonic warmtepomp die ik met een Node-Red applicatie van een enthousiaste tweaker aanstuur. Ik neem aan dat geen van dit allen compatible is met de slimme functies van Frank.

Omdat Frank met de slim diensten optimaliseert op prijs en geen ruimte laat voor andere systemen. Die andere systemen verdienen een ander topic in deze.

• Aziona
Geen matches
kmf schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:07:
[...]omdat die niet werken met Frank Slim handelen? er is daar immers HEEL weinig (geen) controle over door de eindgebruiker
Neemt niet weg dat ik had verwacht dat er iemand zou zijn die beide heeft gebruikt en er iets over kan zeggen. Heb zelf een GBB abonnement maar pas over twee weken een dynamisch contract.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Aziona
Geen matches
Miezie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:27:
[...]Omdat Frank met de slim diensten optimaliseert op prijs en geen ruimte laat voor andere systemen. Die andere systemen verdienen een ander topic in deze.
Dat is waar.

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-12 23:09
Geen matches
Over de afgelopen maand een overzicht van mijn 3 Sessy's bekeken, wat betreft Frank Energie Slim Handelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU4BOqfF1aUL8fDwgNSMVW3W-dE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9neabtDaZmuMMcdqqZWHpVyh.png?f=fotoalbum_large
Typisch een relatief hogere onbalans opbrengst bij een lagere EPEX opbrengst. Ben benieuwd naar het verschil tussen Handelsstrategie Normaal of Agressief. Dat laatste is mijn instelling.

[ Voor 13% gewijzigd door azaden op 10-12-2025 18:41 ]

• Groenenboompje
Geen matches
Miezie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:30:
[...]

Wat betreft de onbalansmarkt. Ik heb nergens gelezen dat de WP gebruikt zo worden voor de onbalansmarkt. Bij mijn weten zou deze alleen gestuurd worden op de dynamische energy tarieven.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Groenenboompje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:40:
[...]

Wat betreft de onbalansmarkt. Ik heb nergens gelezen dat de WP gebruikt zo worden voor de onbalansmarkt. Bij mijn weten zou deze alleen gestuurd worden op de dynamische energy tarieven.
Het is de enige manier om een bonus te genereren.

Maar even de documentatie gelezen voor je: https://klantenservice.fr...de-app-en-op-mijn-factuur

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Vandaag weer een nieuw raar verhaal:

Mijn Ecodan zou niet supported zijn voor Slim verwarmen... Hun leverancier geeft aan dat het alleen pompen van 5 jaar en jonger ondersteund van Mitsubishi. Mijn pomp heeft als introductiejaar eind 2022, dus zou gewoon moeten voldoen. Waarom ik hem dan wel kan toevoegen als die niet supported is, is mij dan raadsel...

Ook weet ik nu dat de integratie verloopt via Nox. Dat is een platform specifiek hiervoor ontwikkeld. Frank gebruikt dit dus in de achtergrond. Helemaal prima natuurlijk. Maar je kunt je dus ook gewoon Nox aanmelden en dan ook daar alles regelen. Je hebt dan ook wat meer opties. Gewoon via https://app.nox.energy/

Ik heb dat dus maar effe gedaan, en Frank dus voorlopig weer ontkoppeld. We gaan wel zien hoe dat weer werkt. In ieder geval kan ik nu weer mijn setpoint instellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-12-2025 15:22 ]

• Groenenboompje
Geen matches
Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:49:
[...]

Het is de enige manier om een bonus te genereren.

Maar even de documentatie gelezen voor je: https://klantenservice.fr...de-app-en-op-mijn-factuur
Dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt. Ik lees nergens iets over aansturing op basis van onbalansmarkt. Als ik gaat zoeken kan ik alleen maar terug vinden dat ze op basis van de dynamische tarieven aansturen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Groenenboompje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:57:
[...]

Dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt. Ik lees nergens iets over aansturing op basis van onbalansmarkt. Als ik gaat zoeken kan ik alleen maar terug vinden dat ze op basis van de dynamische tarieven aansturen.
“Naast de besparingen op je reguliere factuur, tonen we ook de bonus die we hebben kunnen realiseren, doordat we meerdere markten in de gaten houden. Die bonus wordt maandelijks, met een maand vertraging, uitbetaald op de kortingsfactuur.”

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:59
Matched: alphaess
In juni ben ik bij FE weggegaan. Ik vraag op 1 december een nieuw contract aan bij FE per 1 januari.
Dan krijg ik een email van AlphaESS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUC88py2NTMahUt0t42sCd5l3IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5inlAoOqzbAd2EyuC3x4bLd.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kon in de AlphaESS app ineens weer sturen met de dynamische prijzen. Een half jaar bezig geweest met AlphaESS om uit te vinden waarom ik deze niet kon zien in de app.
Foutje (!!) van FE.
Ik heb direct mijn contract bij FE geannuleerd.
AlphaESS bezitters bij FE zijn gewaarschuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door TetraPilotomie op 13-12-2025 12:01 ]

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

• kmf
  • Niet online

kmf

TetraPilotomie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:59:
In juni ben ik bij FE weggegaan. Ik vraag op 1 december een nieuw contract aan bij FE per 1 januari.

[Afbeelding]
Ik kon in de AlphaESS app ineens weer sturen met de dynamische prijzen. Een half jaar bezig geweest met AlphaESS om uit te vinden waarom ik deze niet kon zien in de app.
Foutje (!!) van FE.
ik begrijp niet zo wat je wil zeggen, het is ook zaterdag, je gaat weg bij Frank en dan is je batterij ontkoppeld, dus ga je weer weg? 8)7

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:44
TetraPilotomie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:59:

[Afbeelding]
Foutje (!!) van FE.
Heb je sinds Juni je batterij niet kunnen bedienen omdat deze nog onder controle van FE stond?

• Vdvmark
Geen matches
Daar lijkt t op en daar waarschuwen ze ook voor toch? Dat je zelf die koppeling moet opheffen terwijl je nog een contract hebt?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DJP! schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:05:
[...]

Heb je sinds Juni je batterij niet kunnen bedienen omdat deze nog onder controle van FE stond?
En dan zijn ze bij AlphaESS die hele tijd te lam geweest om dat uit te zoeken? Ik weet niet wie hier dan erger is.. misschien je accu dan ook maar wegdoen ;)

• TetraPilotomie
Geen matches
kmf schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:03:
[...]
ik begrijp niet zo wat je wil zeggen, het is ook zaterdag, je gaat weg bij Frank en dan is je batterij ontkoppeld, dus ga je weer weg? 8)7
Frank heeft pas een 1/2 jaar na beëindigen contract de batterij ontkoppeld. Daardoor had ik problemen met de app.

• TetraPilotomie
Vdvmark schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:51:
Daar lijkt t op en daar waarschuwen ze ook voor toch? Dat je zelf die koppeling moet opheffen terwijl je nog een contract hebt?
Koppelen en ontkoppelen gaat helemaal buiten je om. AlphaESS is een prima batterij, maar alléén als je zelf de controle volledig overneemt. FE stuurde mijn batterij bij ZC+ niet goed aan, bij onbalans ook niet. De kennis hier in Nederland is ondermaats vwb batterijen, en AlphaESS in het bijzonder.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

TetraPilotomie schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:12:
[...]

Koppelen en ontkoppelen gaat helemaal buiten je om. AlphaESS is een prima batterij, maar alléén als je zelf de controle volledig overneemt. FE stuurde mijn batterij bij ZC+ niet goed aan, bij onbalans ook niet. De kennis hier in Nederland is ondermaats vwb batterijen, en AlphaESS in het bijzonder.
Vond jij dat of vond Frank dat? En op basis van wat?

• Vdvmark
Geen matches
Wij initiëren een koppeling of ontkoppeling via de app, dat kan alleen zolang je een contract hebt. Denk dat het beter is om te stellen dat t helemaal buiten Frank om gaat.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Vdvmark schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:46:
Wij initiëren een koppeling of ontkoppeling via de app, dat kan alleen zolang je een contract hebt. Denk dat het beter is om te stellen dat t helemaal buiten Frank om gaat.
Lijkt me ook niet meer dan normaal en logisch toch? Voor einde contract alles ontkoppelen en door… het is tenslotte je eigen hardware waar je zelf de api koppeling hebt gemaakt. Jouw data dus… daar draag je dus ook volledig de verantwoordelijkheid voor.

• Vdvmark
Geen matches
Ik wisselde van internetprovider, pfff kleine ramp hier, ik heb produkten die nu 6 maanden later nog niet werken, omdat ik er te weinig tijd aan wil besteden :D

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Vdvmark schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:14:
Ik wisselde van internetprovider, pfff kleine ramp hier, ik heb produkten die nu 6 maanden later nog niet werken, omdat ik er te weinig tijd aan wil besteden :D
Daar heb ik dan weer een eigen router voor ;)

• bergsmit
  • Laatst online: 15:39
Geen matches
Miezie schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:21:
Daar heb ik dan weer een eigen router voor ;
dat is inderdaad een slim idee. Sluit je die router dan aan op het modem van de internetprovider en geeft dat geen hinder ten opzichte van de internetsnelheid?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
bergsmit schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:20:
[...]

dat is inderdaad een slim idee. Sluit je die router dan aan op het modem van de internetprovider en geeft dat geen hinder ten opzichte van de internetsnelheid?
offtopic:
Kabelmodems bij ziggo zet je in bridge modus en daar komt dan een router achter.
Bij KPN kan je de zwarte doos gewoon uit houden en zet je er een eigen router achter.
Odido als bij KPN.
Andere providers minder ervaring mee.

Gaat niet ten koste van snelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 15-12-2025 18:18 ]

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Geen matches
hoevenp schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:43:
[...]

Terechte vragen.
  • Onbalans: gisteren tussen 8-9: Epex op 9ct. Onbalans 3ct / 14ct / 15ct / 3ct
    tussen 18-19: Epex op 10c. Onbalans 5ct / 11ct / 10ct / 4ct.
  • Dag erna: 6kW, dus nog steeds erg hoog. Ik ken dat wel voorheen van de Legionella run, dan had ik 5/6kW en dan de volgende dag niks. Maar dat zie ik nu dus niet terug. Gemiddeld vorige week 5,3kWh ipv 2,5.
  • Feitelijke temperatuur vs. setpoint. Goede, zo had ik het niet bekeken. Maar de feitelijke temperatuur was 19C en dat voelde niet comfortabel.
  • Overall verbruik op warmwater is 1,5x a 2x zo hoog.
  • Met ruimteverwarming vind ik dat lastiger te vergelijken, omdat de buitentemperatuur een grotere rol speelt en de statistieken in de Daikin niet ver terug gaan.
Ik heb zelf 9 jaar bij Daikin gewerkt en bewust niet voor slim verwarmen gekozen omdat ik niet iemand anders de start en stops van de wp wil laten bepalen.
Ik stuur al jaren mijn Daikin WP en WP boiler met een Homey aan.
Obv de dynamische uurtarieven verhoog ik tijdens de 5 goedkoopste uren het setpoint met 0,5 graden. Bij mijn warmtepomp boiler gaat het setpoint van 58 naar 63.
Ik doe beide met het smartgrid contact en het gevolg is dat ik buiten de 5 goedkoopste uren veel minder energie gebruik voor verwarming en sanitair water. Gemiddeld iets warmer dus zelfs hoger comfort en ik bepaal zelf hoe alles gestookt wordt.
Homey pro koste wel 400 euro maar in 3 jaar al weer terug verdiend.
Stuur overigens mijn omvormer van zonnepanelen mee naar 0% waneer stroomptijs negatief

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• TetraPilotomie
Geen matches
Miezie schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:05:
[...]

Vond jij dat of vond Frank dat? En op basis van wat?
FE stuurt verkeerde modbus codes. Dat "vind" ik niet, dat is zo.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
TetraPilotomie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
[...]

FE stuurt verkeerde modbus codes. Dat "vind" ik niet, dat is zo.
Dat lijkt me knap. Ze koppelen op een public cloud waarschijnlijk…
Kun je het toelichten? Daar hebben we wat aan…

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:37
Geen matches
azutphen schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb zelf 9 jaar bij Daikin gewerkt en bewust niet voor slim verwarmen gekozen omdat ik niet iemand anders de start en stops van de wp wil laten bepalen.
Ik stuur al jaren mijn Daikin WP en WP boiler met een Homey aan.
Obv de dynamische uurtarieven verhoog ik tijdens de 5 goedkoopste uren het setpoint met 0,5 graden. Bij mijn warmtepomp boiler gaat het setpoint van 58 naar 63.
Ik doe beide met het smartgrid contact en het gevolg is dat ik buiten de 5 goedkoopste uren veel minder energie gebruik voor verwarming en sanitair water. Gemiddeld iets warmer dus zelfs hoger comfort en ik bepaal zelf hoe alles gestookt wordt.
Homey pro koste wel 400 euro maar in 3 jaar al weer terug verdiend.
Stuur overigens mijn omvormer van zonnepanelen mee naar 0% waneer stroomptijs negatief
Off-topic: Hoe heb je dit concreet ingesteld met Homey? Ik ben zelf op zoek naar optimalisaties hiervoor.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11

azutphen

Energie blijft altijd behouden

Geen matches
Flytech schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:08:
[...]

Off-topic: Hoe heb je dit concreet ingesteld met Homey? Ik ben zelf op zoek naar optimalisaties hiervoor.
Ik lees de epex uur prijzen in van power by the hour.
Power bij the hour heeft ook een trigger waarbij je kunt kiezen voor "de prijs wordt een van de "" laagste van vandaag.
Ik heb deze "" op 5 ingesteld dus deze trigger is de 5 goedkoopste uren per dag actief.
Omdat mijn boiler en warmtepomp aan de andere kant van mijn huis staan laat ik via mijn Homey hiermee een Hue stekker aan gaan en die activeerd een relais welke de smart grid contacten van boiler en warmtepomp schakelt. Beetje houtje touwtje maar werkt prima.
Zowel de Daikin warmtepomp boiler als de warmtepomp hebben een setpoint wat je separaat in kunt stellen wanneer het Smart grid contact actief is.

De omvormer van mijn zonnepanelen (solaredge) stuur ik aan via Modbus.
Heb uitgerekend dat wanneer de power by the hour uurprijs -12 cent is de prijs inclusief belastingen € 0 is.
Wanneer de prijs onder de -€ 0,12 gaat stuur ik de omvormer naar 0% omdat het dan sowieso goedkoper is om stroom uit het net te gebruiken omdat je dan geld toe krijgt.
Heb sinds ik dit geactiveerd heb maar 1 keer meegemaakt maar een flow meer of minder kost niets extra. :)

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

• goldmemberf1
Geen matches
Heeft iemand 'slim laden' met een EV al werkend gekregen?

FE geeft aan dat ik niet én mijn auto (Tesla) én de laadpaal (Easee) hoef te koppelen, dus heb ik alleen de auto gekoppeld.
Ergens zit er een conflict tussen de Easee laadpaal en de FE-app. Mijn Easee staat namelijk op privé; deze moet ik met een button ontgrendelen. Echter, zodra ik dat doe begint de auto te laden.

Ik kan wel via de Easee app gewoon een tijdschema instellen, maar het mooie van de FE-methode is dat 'ie de auto slim laadt op de onbalansmarkt. Dus ben ik erg benieuwd wat nou de juiste methode is om dit werkend te krijgen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
goldmemberf1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:04:
Heeft iemand 'slim laden' met een EV al werkend gekregen?

FE geeft aan dat ik niet én mijn auto (Tesla) én de laadpaal (Easee) hoef te koppelen, dus heb ik alleen de auto gekoppeld.
Ergens zit er een conflict tussen de Easee laadpaal en de FE-app. Mijn Easee staat namelijk op privé; deze moet ik met een button ontgrendelen. Echter, zodra ik dat doe begint de auto te laden.

Ik kan wel via de Easee app gewoon een tijdschema instellen, maar het mooie van de FE-methode is dat 'ie de auto slim laadt op de onbalansmarkt. Dus ben ik erg benieuwd wat nou de juiste methode is om dit werkend te krijgen.
Naar mijn ervaring duurt het altijd even voordat FE doorheeft dat je gaat laden, neemt dus pas na 30 min ofzo actie (als nodig).

• goldmemberf1
Geen matches
voodooless schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:16:
[...]

Naar mijn ervaring duurt het altijd even voordat FE doorheeft dat je gaat laden, neemt dus pas na 30 min ofzo actie (als nodig).
Dank voor je reactie. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: moet ik de laadsessie vanuit FE starten (ik zie verder geen 'start' oid) of gewoon vanuit de Easee of Tesla app waarna FE het wel 'regelt'?

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:19
Geen matches
goldmemberf1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:29:
[...]

Dank voor je reactie. Wat me nog niet helemaal duidelijk is: moet ik de laadsessie vanuit FE starten (ik zie verder geen 'start' oid) of gewoon vanuit de Easee of Tesla app waarna FE het wel 'regelt'?
Ik heb precies het zelfde met mijn Polestar. Via slim laden met de Polestar app werkt alles prima. Wanneer ik dit via Frank Energie doe icm mijn Eassee laadpaal, dan start de sessie pas nadat ik hem handmatig start via de Eassee app. Maar dit zoi toch zo niet moeten vanwege het slim laden?

Heb er toevallig vandaag nog een mail aan gewaagd richting Frank.

Voor nu is het weer slim laden via de Polestar App. Hier laad ik wel met de laagste tarieven maar hier ontvang ik dan geen extra onbalans bonus.

• goldmemberf1
Geen matches
lonehitman schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:35:
[...]

Ik heb precies het zelfde met mijn Polestar. Via slim laden met de Polestar app werkt alles prima. Wanneer ik dit via Frank Energie doe icm mijn Eassee laadpaal, dan start de sessie pas nadat ik hem handmatig start via de Eassee app. Maar dit zoi toch zo niet moeten vanwege het slim laden?

Heb er toevallig vandaag nog een mail aan gewaagd richting Frank.

Voor nu is het weer slim laden via de Polestar App. Hier laad ik wel met de laagste tarieven maar hier ontvang ik dan geen extra onbalans bonus.
Ah ja, denk dat ik ze morgen maar eens bel. Helaas heeft Tesla geen 'slim laden' in de app zelf, dus ik ben echt van Frank Energie afhankelijk. Nu kijk ik zelf maar gewoon wanneer het goedkoop is (meestal toch 's nachts) en dan plan ik het laden rond die momenten in. Maar liever zou ik willen dat het gewoon plug 'n play is en Frank de rest regelt.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Handleiding van Frank volgen…

Indien auto en laadpaal koppelbaar: enkel de auto koppelen aan FE. Laadpaal gewoon configureren op plug and charge.

Vervolgens schema instellen bij Frank of een schema override. Dat wordt keurig opgevolgd. Percentage vol bij Frank ingesteld moet je ook in de auto regelen, anders blokt de auto verder laden.
Bij boost laden zal het laden niet meteen starten vaak, wil je dat wel: ook even laden in de app van de auto starten.

Wat ik hier standaard doe is met een locatieprofiel mijn auto op 100% laden zetten en dan regel ik het verder enkel in de app van Frank. Dan laadt Frank meestal naar doelpercentage +2%.

Het werkt bijzonder goed. Enige nadeel is dat als je niet elke dag je auto vol hoeft en de auto wel gewoon aan de lader hangt hij in de nacht al vol gepompt wordt… dat kan dan ook best over meerdere nachten vind ik. Maar inpluggen hoeft ook weer niet altijd :-).
Als je een goed werkschema ingesteld hebt (tenminste bij mij) staat de auto vrij snel in pauzestand na inpluggen.

Let er ook op dat als je ook nog slim handelt je in elk geval je loadbalancing op orde hebt… want je trekt regelmatig je netaansluiting vol tot het maximum.

Let er ook nog op dat Frank even moet leren hoe snel je lader is… het werkt niet vanaf dag 1 optimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 18-12-2025 00:49 ]

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12 17:00
Geen matches
Vandaag is zo te zien de eerste dag dat Handel niet meer interessant is. 1,5 laadcycli verder en welgeteld 0,68€ verdiend. Er is nu een negatief resultaat bij opladen waar dat eerst positief was en terug leveren gaat tegen 1/3e van de EPEX prijs. Ik zie ook een trend van hoe het van de zomer van soms 40ct per kwartier naar nu 17ct per kwartier aan opbrengst gaat. Ben nu al erg benieuwd naar de conclusie van Frank over Q4 op de verschillende markten.

• Baexem1
  • Nu online
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZGNWPIHuDzlMjY4TMy_7YXp7Xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eonfoaUoeinUW96empoJLyo6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKv-wX4SiOkv4iCWGJ_uhDKHmgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AiojXUU6tcaVFNwo59RzA3c1.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout of wat moet ik aanpassen? Iemand een idee?

• Duocom
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21-12 22:28
Geen matches
Baexem1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doe ik fout of wat moet ik aanpassen? Iemand een idee?
Ik denk dat er een storing zit bij FE sinds ongeveer 10.30. Als ik naar de kwartier resultaten kijk zijn er bijna alleen maar min opbrengsten van 0,06 per kwartier bij mij. Resultaat gaat steeds verder naar beneden. Batterij zelfs in slaapstand met min opbrengst van 0,06. ziet dat beeld er bij jullie ook zo uit?

• Teknoman360
  • Laatst online: 15:00
Geen matches
Ik krijg weer opbrengsten bij ontladen. Hier ook lang lijdzaam gekeken naar almaar slinkende dagopbrengst sinds 10:30.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
De mix is vandaag overwegend windenergie, waar dat gisteren vooral gas was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTOYxUoBvgBSh0g52KfFi1R0Es0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/91oFbzeVPZQjps0Flm5ujkfo.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si3ZuS-tlswtU68BGnCRGayhJkY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jIU5mGFRaDe9by24xHnc8Hzn.png?f=user_large

https://app.electricitymaps.com/map/zone/NL/live/hourly

• bergsmit
Geen matches
Duocom schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:50: Ik denk dat er een storing zit bij FE sinds ongeveer 10.30. Als ik naar de kwartier resultaten kijk zijn er bijna alleen maar min opbrengsten van 0,06 per kwartier bij mij. Resultaat gaat steeds verder naar beneden. Batterij zelfs in slaapstand met min opbrengst van 0,06. ziet dat beeld er bij jullie ook zo uit?
Dat is een bekende fout bij Frank Energie.
Bij inkopen is het onmogelijk dat je een negatief resultaat boekt.
Immers het resultaat is pas bekend op het moment dat je verkoopt.
Frank Energie haalt daar een truc uit die niemand begrijpt, maar ongetwijfeld verdwijnt dit negatieve resultaat als verhoging van het positieve resultaat van Frank Energie.
Als je inkoopt bij negatieve prijzen wordt er door Frank een zeer gering positief resultaat gerekend.
Daarom koop ik bij voorkeur in en verkoop ik bij voorkeur na stekker trekken tegen EPEX prijzen, op voorwaarde dat die prijzen op dat moment gunstiger zijn dan op de onbalansmarkt.
Resultaat is dan wel dat ik zeer laag op de ranglijst sta omdat mijn voornaamste winsten buiten de onbalansmarkt om gemaakt worden.

[ Voor 15% gewijzigd door bergsmit op 18-12-2025 21:06 . Reden: verduidelijking ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Gaan we weer… het was net rustig.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:01
Geen matches
Groenenboompje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:57:
[...]

Ik ben het met je eens dat je een WP nooit op onbalans kunt sturen. Hij reageert sowieso te traag als je wilt dat hij moet gaan verbruiken. Maar als je vervolgens (vanwege RT2) meteen daarna toch weer wilt stoppen, zal de WP (hopelijk) nog veel trager reageren om zijn compressor heel te houden. Dit kan alleen als je de prijzen op voorhand weet (dus day ahead) en de warmtevraag kunt voorspellen. Niet als je 2 moving targets hebt.

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:01
Miezie schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:40:
[...]

Lijkt me ook niet meer dan normaal en logisch toch? Voor einde contract alles ontkoppelen en door… het is tenslotte je eigen hardware waar je zelf de api koppeling hebt gemaakt. Jouw data dus… daar draag je dus ook volledig de verantwoordelijkheid voor.
Vaak zie je dat onboarding en operationele processen goed op orde zijn, maar dat offboarding slecht ontwikkeld en getest wordt. Die afhankelijkheid is wel een inherent nadeel aan cloud-to-cloud koppelingen. Als AlphaESS het netjes had gemaakt, kon je ergens zien wie er een token had gekregen en deze ongeldig maken. Een workaround had nog kunnen zijn om een nieuw cloud account aan te maken en de omvormer hiermee koppelen (gaat vaak obv serienummer).

• Teknoman360
  • Laatst online: 15:00
Geen matches
Vanochtend zetten de negatieve opbrengsten door. Wat kunnen we hier tegen doen? Ik snap nu je posts wat beter, Bergsmit. Ik heb geen zin in stekker trekken. Ik denk dat ik overga van Handel agressief naar ZC+ totdat ik zie dat andere bezitters in soortgelijke situatie weer wat verdienen.

[ Voor 0% gewijzigd door Teknoman360 op 19-12-2025 07:50 . Reden: Spelling ]

• Vdvmark
Geen matches
Roekeloos schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 04:52:
[...]

Ik ben het met je eens dat je een WP nooit op onbalans kunt sturen. Hij reageert sowieso te traag als je wilt dat hij moet gaan verbruiken. Maar als je vervolgens (vanwege RT2) meteen daarna toch weer wilt stoppen, zal de WP (hopelijk) nog veel trager reageren om zijn compressor heel te houden. Dit kan alleen als je de prijzen op voorhand weet (dus day ahead) en de warmtevraag kunt voorspellen. Niet als je 2 moving targets hebt.
Ze geven een vergoeding/bonus op basis van actuele prijzen, niet op basis van historische day before vastgestelde prijzen, die alleen gelden voor vooraf ingeschat verbruik, prijzen waar Frank op de dag niet meer op kan handelen, en alleen voor een eindgebruiker actueel zijn? Als je die actuele prijzen onbalans noemt, zouden ze met alle beperkingen daarop kunnen sturen om een extra vergoeding te kunnen genereren.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:43
Geen matches
Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:10:
Gaan we weer… het was net rustig.
Blijkt dat je op hybride ook negatief kunt scoren. Helaas door gebrek aan inzicht geen idee waarom. Heb gelukkig wel practisch tegen 0c, 65kWh in de auto kunne prikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN_SMLBmbH8cxkNjo4QAvO-9D9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px4nknAX3d8lNizmCzr2ELoB.jpg?f=fotoalbum_large

• osluis
Geen matches
stefan1512 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:36:
Vandaag is zo te zien de eerste dag dat Handel niet meer interessant is. 1,5 laadcycli verder en welgeteld 0,68€ verdiend. Er is nu een negatief resultaat bij opladen waar dat eerst positief was en terug leveren gaat tegen 1/3e van de EPEX prijs. Ik zie ook een trend van hoe het van de zomer van soms 40ct per kwartier naar nu 17ct per kwartier aan opbrengst gaat. Ben nu al erg benieuwd naar de conclusie van Frank over Q4 op de verschillende markten.
Mijn conclusie is dat als deze trend voorzet ik vervroegd ga stoppen met de handel en volgend jaar al overstap op 100% aansturing door Ai. De lage marge gecombineerd verliezen in de omvormer brengt amper nog wat op. Tel je afschrijving daarbij en je mag een zakdoekje pakken om de tranen te drogen.

Ik draai nu net geen rode cijfers als ik rekening houdt met mijn afschrijving en verliezen bij laden/ontladen.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:33
Geen matches
Was verbaasd dat mijn resultaten ook ineens negatief waren. Alleen kreeg ik een mail van Frank zo juist dat er een fout was in de berekeningen. Dus zou zomaar kunnen dat de negatieve resultaten van vandaag en gisteren dus niet juist waren.

Untappd: Louwke80

• stefan1512
Geen matches
osluis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:47:
[...]

Mijn conclusie is dat als deze trend voorzet ik vervroegd ga stoppen met de handel en volgend jaar al overstap op 100% aansturing door Ai. De lage marge gecombineerd verliezen in de omvormer brengt amper nog wat op. Tel je afschrijving daarbij en je mag een zakdoekje pakken om de tranen te drogen.

Ik draai nu net geen rode cijfers als ik rekening houdt met mijn afschrijving en verliezen bij laden/ontladen.
Dit moet een storing zijn zoals enige tijd geleden de inkomsten enorm positief waren als in duizenden euro’s. Voor het niks doen betaal ik elk kwartier 6 cent. Er wordt dus niet eens gehandeld om iets van resultaat te maken zowel positief als negatief.

• stefan1512
Geen matches
Louwke schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:50:
Was verbaasd dat mijn resultaten ook ineens negatief waren. Alleen kreeg ik een mail van Frank zo juist dat er een fout was in de berekeningen. Dus zou zomaar kunnen dat de negatieve resultaten van vandaag en gisteren dus niet juist waren.
Ik heb ze gisteravond gemaild, wellicht hebben ze dat inmiddels gelezen en behandeld.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Net via mail:
We willen je graag informeren over een fout die gisteren is opgetreden in de berekening van je handelsresultaat, waardoor die onterecht laag of zelfs negatief was.

De oorzaak is gevonden en het probleem wordt vandaag opgelost. Daarna wordt ook je resultaat opnieuw berekend. Je hoeft zelf niets te doen; alles wordt automatisch rechtgezet. Onze excuses voor eventuele verwarring en bedankt voor je vertrouwen.
Oopsie dus :w

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
stefan1512 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:52:
Ik heb ze gisteravond gemaild, wellicht hebben ze dat inmiddels gelezen en behandeld.
Normaal reageren ze pas na een week of 2 op mailtjes. Ik vermoed dat ze het gewoon zelf hebben gevonden.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Geen matches
Kunnen we weer in de rust… 👍.

• osluis
Geen matches
stefan1512 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:51:
[...]

Dit moet een storing zijn zoals enige tijd geleden de inkomsten enorm positief waren als in duizenden euro’s. Voor het niks doen betaal ik elk kwartier 6 cent. Er wordt dus niet eens gehandeld om iets van resultaat te maken zowel positief als negatief.
Ik doel niet alleen op de resultaten van vandaag en gisteren.

Ik ben gegaan van een gemiddelde van €7.50 per dag in september naar €4.50 per dag in december.

Als ik reken met een terugverdientijd van 10 jaar moet ik met mijn investering minimaal €4.52 per dag binnen halen en dan reken ik nog niet eens met verliezen bij laden/ontladen. Gebruikers elders op dit forum rekenen met 93% efficientie, dus effectief verlies je nog ergens 14%. Stel dat ik twee cycli draai met mijn batterij dan trek ik in theorie 77.5kWh uit het net en stop ik er maar 67kWh in terug. Dat verschil zie je direct op je eindafrekening en is ook de verklaring waarom sommige gebruikers klagen dat hun energierekening veel hoger is geworden dan verwacht.

Tel daarbij bij op dat je door gelummel met de handel vaak ten tijde van hoge epex aan het afnemen voor intern gebruik in je huis ipv goedkoop uit je batterij en het plaatje wordt nog slechter.

Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat mijn batterij een groter voordeel oplevert voor Frank dan voor mijzelf. Ze romen een stukje af van de winst zonder te hoeven investeren in de accu en kunnen ook nog eens de prijzen stabiliseren waardoor ze zelf minder hoeven te betalen bij foutieve inschatting van opwek/afname van hun klanten.

Dat laatste bedoel ik overigens niet als een bewuste aansturing op benadeling van de klanten. Ik geloof best dat in de begin dagen de klanten er meer aan over hielden, maar dat het uitkomst is van de beroerde handelsresultaten van dit moment.

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 19-12-2025 18:37 ]

• stefan1512
Geen matches
osluis schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:47:
[...]

Ik doel niet alleen op de resultaten van vandaag en gisteren.

Ik ben gegaan van een gemiddelde van €7.50 per dag in september naar €4.50 per dag in december.

Als ik reken met een terugverdientijd van 10 jaar moet ik met mijn investering minimaal €4.52 per dag binnen halen en dan reken ik nog niet eens met verliezen bij laden/ontladen. Gebruikers elders op dit forum rekenen met 93% efficientie, dus effectief verlies je nog ergens 14%. Stel dat ik twee cycli draai met mijn batterij dan trek ik in theorie 77.5kWh uit het net en stop ik er maar 67kWh in terug. Dat verschil zie je direct op je eindafrekening en is ook de verklaring waarom sommige gebruikers klagen dat hun energierekening veel hoger is geworden dan verwacht.

Tel daarbij bij op dat je door gelummel met de handel vaak ten tijde van hoge epex aan het afnemen voor intern gebruik in je huis ipv goedkoop uit je batterij en het plaatje wordt nog slechter.

Ik begin meer en meer het gevoel te krijgen dat mijn batterij een groter voordeel oplevert voor Frank dan voor mijzelf. Ze romen een stukje af van de winst zonder te hoeven investeren in de accu en kunnen ook nog eens de prijzen stabiliseren waardoor ze zelf minder hoeven te betalen bij foutieve inschatting van opwek/afname van hun klanten.

Dat laatste bedoel ik overigens niet als een bewuste aansturing op benadeling van de klanten. Ik geloof best dat in de begin dagen de klanten er meer aan over hielden, maar dat het uitkomst is van de beroerde handelsresultaten van dit moment.
Ja ik snap het als je die bedragen zo naast elkaar zet maar als je PV nu weinig opbrengt denk ik dat de bedragen van Sigenergy ook hard zullen kelderen bij de AI. Ze rekenen namelijk alle verdiensten dus ook PV opbrengst en dat is iets dat FE logischerwijs niet mee rekent. Enige logische zou zijn om niks te doen met de batterij want de in- en verkoop verschillen te weinig om de verliezen van laden en ontladen te compenseren. Dan neem ik de accu slijtage niet eens mee… maar als je het gaat testen ben ik erg benieuwd naar de resultaten!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
Okay, het resultaat van gisteren is nu aangepast. Het resultaat van vandaag is naar alle waarschijnlijkheid nog steeds verkeerd… eens kijken of dat nog gefikst gaat worden.

• Vdvmark
Geen matches
stefan1512 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:30:
[...]

Ja ik snap het als je die bedragen zo naast elkaar zet maar als je PV nu weinig opbrengt denk ik dat de bedragen van Sigenergy ook hard zullen kelderen bij de AI. Ze rekenen namelijk alle verdiensten dus ook PV opbrengst en dat is iets dat FE logischerwijs niet mee rekent. Enige logische zou zijn om niks te doen met de batterij want de in- en verkoop verschillen te weinig om de verliezen van laden en ontladen te compenseren. Dan neem ik de accu slijtage niet eens mee… maar als je het gaat testen ben ik erg benieuwd naar de resultaten!
Mijn Victron op DESS staat vanaf vanochtend vroeg op 100% en ik geloof als ik zo naar de lijntjes van SOC kijk dat ie pas morgen rond 9 uur wat van plan is.
Oh SOC is inmiddels 99% zie ik, niks gedaan, behalve zelf aan staan en wellicht wat temperatuur verliezen.
*hij staat op kwartier en handel modus en 1ct voor kWh kosten, dus niet op green of op hoge kosten, is ook op EPEX volgens mijn Victron niks te verdienen, denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door Vdvmark op 19-12-2025 22:05 ]

• bergsmit
Geen matches
Vdvmark schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:55:
Mijn Victron op DESS staat vanaf vanochtend vroeg op 100% en ik geloof als ik zo naar de lijntjes van SOC kijk dat ie pas morgen rond 9 uur wat van plan is.
Oh SOC is inmiddels 99% zie ik, niks gedaan, behalve zelf aan staan en wellicht wat temperatuur verliezen.
*hij staat op kwartier en handel modus en 1ct voor kWh kosten, dus niet op green of op hoge kosten, is ook op EPEX volgens mijn Victron niks te verdienen, denk ik
Ik heb ook Victron en ben ook in het geheel niet tevreden met de opbrengsten.
Ik heb voor de leveringsformule/inkoopprijs ingegeven (P+0.13) x 1,21 + 0,02 en voor de terugleveringsformule/verkoopprijs ingegeven (P+0,13) x 1.21 -/- 0,02
Hanteer jij die zelfde formules?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELLaj4F0556JEpSvLNakDTzjZuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNBgSZ5ZSxpVWVetUq3VDiSl.jpg?f=fotoalbum_large

• Vdvmark
Geen matches
Ik betaal andere kosten en heb energiebelasting eruit gelaten, (p)*1,21+0,0121, (p)*1,21-0,0127 (VEH) plus buiten energieprijzen om dus die 1ct/kWh batterijkosten. Los daarvan kijkt Dess geloof ik ook nog naar efficiency(verlies) en neemt ook dat mee.
Zelfs als er ingekocht is rond de nul wordt terugleveren cq verbruik compenseren dus gecancelled als prijzen naar zaterdag zo vlak zijn, of ie morgen echt wat gaat doen weet ik niet, denk dat ie op verandering wacht.
*zaterdagochtend, nu, wordt verbruik energie naar nul gebracht door Dess, dus is ie wat gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vdvmark op 20-12-2025 09:19 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51

Japie.G

Colour Classic

Geen matches
bergsmit schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:36:
[...]

Ik heb ook Victron en ben ook in het geheel niet tevreden met de opbrengsten.
Ik heb voor de leveringsformule/inkoopprijs ingegeven (P+0.13) x 1,21 + 0,02 en voor de terugleveringsformule/verkoopprijs ingegeven (P+0,13) x 1.21 -/- 0,02
Hanteer jij die zelfde formules?

[Afbeelding]
die 0,13 is de EB-2025 toch? Die bevat al btw, die moet niet tussen de haakjes.

(p*1.21)+0.12286+0.01815 is in mijn geval exact de all-in prijs die Frank in de app laat zien.

Edit, zie niet dat belastingtarieven bekend zijn, dus voor 2026: (p*1.21)+0,11085+0.01815

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 20-12-2025 12:08 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• bergsmit
Geen matches
Om maar weer eens op een oud chapiter terug te komen: de waanzin regeert bij Frank Energie!
Wat Frank rendement noemt heeft niets te maken met rendement, het is slechts een mutatie in de geldstroom. Het werkelijk rendement, dus winst of verlies, wordt dus nergens weergegeven, behalve dan in de app in de popups, die op sommige telefoons nauwelijks of niet vast te leggen zijn.!
Hoe kan het dat ik een negatief handelsresultaat zie?
Dit kan komen doordat je batterij die dag vooral oplaadde tijdens lage (maar geen negatieve) prijzen. Je eindigt de dag met een volle batterij, dus het geld zit 'in de batterij'. Op de dag erna zul je naar verwachting deze energie verkopen voor een hogere prijs, en daarmee zou je netto weer in de plus komen te staan.
De handelsresultaten per dag zijn een som van het geld wat in en uit de batterij stroomt. Als je dus op een dag meer oplaadt dan ontlaadt, stroomt er meer geld (op die dag) de batterij in, en is je resultaat dus negatief. Een andere oorzaak kan zijn dat de batterij geen goede verbinding heeft met onze dienst en de commando's niet goed opvolgt. Neem indien de storing meer dan 4 uur duurt contact op via slimhandelen@frankenergie.nl.
Is het mogelijk om de werkelijke handelsresultaten bij Frank Energie in te zien?
Via onze partner onbalansmarkt.com kun je dagelijks de resultaten bekijken van verschillende batterijen die deelnemen aan handel. Dit betreft niet alleen batterijen die op de onbalansmarkt actief zijn, maar ook batterijen die gebruikmaken van onze nieuwe handelsstrategie die meerdere markten combineert. Het gaat hier om werkelijke resultaten van klanten die ervoor hebben gekozen hun account en batterij te koppelen aan het platform.

[ Voor 22% gewijzigd door bergsmit op 20-12-2025 14:14 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Geen matches
ik kreeg net dit mailtje
We zien dat je momenteel hebt gekozen voor Zelfconsumptie Plus. Dat is in sommige gevallen een goede en logische keuze, maar juist in de winter levert die instelling vaak minder op dan je zou verwachten. Daarom adviseren we je om je strategie te wijzigen naar Handel.

Zolang salderen nog geldt, is dat juist een gunstige situatie om je batterij anders in te zetten. Met Handel gebruiken we je batterij niet alleen voor de onbalansmarkt, maar sturen we actief op meerdere energiemarkten tegelijk. Zo zoeken we continu naar de beste kansen om rendement te behalen, ook op momenten dat er weinig zon is en de prijzen weinig bewegen.

Je kunt Handel eenvoudig zelf instellen in de Frank app. Heb je nog vragen, dan kan je ons altijd contacteren via e-mail.
maar als ik de resultaten op https://onbalansmarkt.com...9/aanbieder/frank-energie kijk, dan heb ik niet veel gemist...

• Vdvmark
Geen matches
Behalve dat de bergsmit accu erg druk is bezig geweest

• bergsmit
Geen matches
Vdvmark schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:22:
Behalve dat de bergsmit accu erg druk is bezig geweest
inderdaad, ik ben aan het experimenteren om het zogenaamde handelsrendement van FE omhoog te krijgen zonder werkelijk rendement te maken. Dat lukt soms aardig, immers het handelsresultaat is niet alleen het resultaat van handel, maar ook de accu mutaties buiten de handel om, zoals het laden en lossen buiten de onbalansmarkt om door stekkertrekken, alsmede het eigen verbruik, hebben daar invloed op en zijn dus niet altijd rendement ten gevolge van alle handel.

[ Voor 32% gewijzigd door bergsmit op 21-12-2025 16:29 ]

• bergsmit
Geen matches
aan Slimhandelen

Hallo Jasper!
van het onderstaande begrijp ik helemaal niets.
Ik heb volle batterijen en er gebeurt bijna niets, alleen negatieve handelsrendementen volgens jullie berekeningen.
steeds de opmerking "de markt is rustig, je batterij wordt gespaard" of "je batterij wordt geladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Dit laatste moet kennelijk ook opgevat worden als "je batterij wordt ontladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Echter is de meeste gevallen gebeurde er helemaal niets terwijl de onbalansprijzen zeer gunstig waren: (PRIJZEN IN CENTEN)
12.30-12.45 EPEX 8,7 ONBALANS 11,2 HANDELSRESULTAAT -/-4,6
12.15-12.30 8,7 11,2
12.00-12.15 8,7 14
11.45-12.00 8,5 11,6
11.30-11.45 8,5 10,8
11.15-11.30 8,5 11,5
11.00-11.15 8,5 11.5
10.15-10.30 8.9 5.8 HR -/-5,9
09.45-10.00 9.1 4.4 HR -/-4,5
09.30-09.45 9.1 4.4 HR -/-2.6
09.15-09.30 9.1 4.4 HR -/-1.3
Ik begrijp er niets van. Diverse keren hadden mijn batterijen ontladen kunnen worden, maar er gebeurde niets!
Uit de resultaten van andere gebruikers zie ik dat bij hen wel mutaties optraden, waardoor ik een resultaat van plus 3 euro zie:
1 SHZW12 48 kWh, 15 kW handelsresultaat € 3,01 accu 81% naar het net 39kWh van het net 7kWh

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen matches
bergsmit schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:39:
aan Slimhandelen

Hallo Jasper!
van het onderstaande begrijp ik helemaal niets.
Ik heb volle batterijen en er gebeurt bijna niets, alleen negatieve handelsrendementen volgens jullie berekeningen.
steeds de opmerking "de markt is rustig, je batterij wordt gespaard" of "je batterij wordt geladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Dit laatste moet kennelijk ook opgevat worden als "je batterij wordt ontladen als de onbalansprijzen gunstig zijn".
Echter is de meeste gevallen gebeurde er helemaal niets terwijl de onbalansprijzen zeer gunstig waren: (PRIJZEN IN CENTEN)
12.30-12.45 EPEX 8,7 ONBALANS 11,2 HANDELSRESULTAAT -/-4,6
12.15-12.30 8,7 11,2
12.00-12.15 8,7 14
11.45-12.00 8,5 11,6
11.30-11.45 8,5 10,8
11.15-11.30 8,5 11,5
11.00-11.15 8,5 11.5
10.15-10.30 8.9 5.8 HR -/-5,9
09.45-10.00 9.1 4.4 HR -/-4,5
09.30-09.45 9.1 4.4 HR -/-2.6
09.15-09.30 9.1 4.4 HR -/-1.3
Ik begrijp er niets van. Diverse keren hadden mijn batterijen ontladen kunnen worden, maar er gebeurde niets!
Uit de resultaten van andere gebruikers zie ik dat bij hen wel mutaties optraden, waardoor ik een resultaat van plus 3 euro zie:
1 SHZW12 48 kWh, 15 kW handelsresultaat € 3,01 accu 81% naar het net 39kWh van het net 7kWh
Maak je maar klaar voor een slow chat met iedere twee weken een mail reactie… je kunt ze nog sneller per postduif een bericht sturen.

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste