osluis schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:25:
[...]
Persoonlijk vind ik ranking niet zo zinnig als refferentiekader, want dat is enorm afhankelijk van wat voor systeem je hebt staan. Voor mij een een €/kwh capaciteit of per €/geinvesteerde € een betere maatstaf om naar de opbrengsten te kijken.
De ranking was met vergelijkbare systemen in zowel capaciteit alsmede vermogen omvormer. Niet geheel verrassend levert een andere instelling (eur/kWh) nauwelijks andere resultaten op.
Even uit interesse, je opbrengst van vorig jaar lijkt mij gevoelsmatig aan de lage kant. Ik heb zelf geen heel jaar mee gedraaid, maar heb de afgelopen 6 maanden al meer "handelsresultaat" dan jou in heel vorig jaar. Ergens lijkt dit mij niet te kloppen. Wat is het rekensommetje voor jouw resultaat als ik vragen mag?
Geen rekensom, gewoon het gemiddelde handelsresultaat over de laatste 7 maanden (installatie was juli vorig jaar). Dit zegt uiteraard niks over de netto kosten (wat betaal ik nu voor energie). Die zijn significant lager, door verschillende factoren, niet in de laatste plaats door de winst op de auto. Maar als ik even al die andere factoren buiten beschouwing laat, waren mijn bruto kosten over deze 7 maanden (afname energie) 144,- per maand (inclusief energiebelasting, btw, the works) en de bruto verdiensten 93,21 (handelsresultaat) per maand. Daar komt nog 23,41 aan verdiensten op de energiebelasting bij, dus per saldo 144 - 93,21 - 23,41 = 27,38 per maand aan energie. Hiervoor is per saldo 1444 kWh per maand aan energie afgenomen en 613 kWh aan energie teruggeleverd. Totaal 831 kWh per maand voor 27,38 euro = 0,033c / kWh.
Hierbij hebben de zonnepanelen gemiddeld 232 kWh per maand aan energie opgewekt en consumeerde de auto gemiddeld 516 kWh per maand. Hoewel je dat niet geheel zo kan berekenen, zou je kunnen stellen dat van de 831 kWh, ongeveer 284 kWh voor rekening van de auto kwam (516-232), waardoor mijn verbruik in het huishouden grof berekend op gemiddeld 547 kWh per maand uitkwam. Dit was natuurlijk voor het overgrote deel tijdens de winterperiode, dus de jaarcijfers (augustus - juli) zullen nog behoorlijk lager zijn (ws negatief).
Dit is slechts grof beschouwd wat ik NU betaal voor energie. Echter, je dient het voordeel te bepalen ten opzichte van het moment dat je nog geen thuisbatterij had, waarbij mijn jaarlijkse kosten op ongeveer 900 euro uitkwam (2022-2024) = 75 euro per maand gemiddeld. Ten opzichte daarvan bespaar ik nu dus 50,- per maand ten opzichte van het moment zonder batterij en dat zal met de zonnige periode in zicht nog verder oplopen.
Maar nogmaals, dat is zonder de vergoeding die ik ontvang voor het thuisladen van de auto en dadelijk ook de ERE inkomsten (vanaf 2026).
Tel ik alles bij elkaar op, dan duiken mijn maandelijkse kosten ver onder het nulpunt, tot het punt waarop ik de investering in de batterij in ong 3 jaar heb terugverdiend. Op het moment van einde salderen (2027) zal dit ongeveer 68% zijn (in 1,5 jaar). De overige 32% zullen door het afschaffen van de saldering iets langer duren.
Ik durf echter ook te stellen dat je door de handel zelf een hogere prijs betaalt voor je intern verbruik dan zonder handel. De meeste mensen vergeten deze extra kosten in overweging te nemen. Zonder handel zou je bij dure momenten gewoon energie uit je batterij gebruiken en Frank kijkt daar nu niet naar. Hoeveel dit scheelt is moeilijk te bepalen zonde rmoeilijek calculaties, maar dat handels = winst durf ik wel te betwisten. Ook de efficientie van je omvormer moet je meenemen in je afwegingen.
Ik durf wel te stellen dat per saldo ik beter af ben met de handel dan zonder ;-). Wanneer de salderingsregeling eindigt (in 2027) wordt het een ander verhaal en tegen die tijd zal ik ws wel overstappen op Zelfconsumptie. Maar tot die tijd is handel de betere keuze (of die nou middels EPEX, onbalans of andere markten tot stand komt).
Epex handel vind ik zelf trouwens ook prima, dat zou ik zelf ook doen als ik Frank niet had, maar ik hoop dat je het met mij eens bent dat een negatief resultaat voor het rond pompen van 102kWh en bijbehorende epex verliezen van 14% (7% bij laden, 7% bij ontladen) en afschrijving op de batterij (1.4 cycli) en minder epex resultaat vanwegen rare laad- en ontlaadmomenten toch het klagen waard is? ik heb die dag gewoon verlies gemaakt en waarvoor? Ieand is er beter van geworden anders had Frank mijn batterij lekker laten slapen. Ik ben dan ook heel benieuwd welke partij geprofiteerd heeft van mijn 102kWh.
Voor mij lastig in te schatten, maar gevoelsmatig lijkt dat inderdaad niet ok. Ik heb echter zelden dagen dat ik verlies draai (denk dat het misschien 1x is gebeurd). Bij deze winsten reserveer ik maandelijks ook een afschrijving, zodat ik over 15 jaar gewoon het systeem kan vervangen). De batterij kan dat makkelijk aan, ik kom zelden tot nooit boven de 1,4 cycli.
Sinds ik in de handel bij Frank actief ben krijg ik idd extra op de rekening gestort, echter is mijn voorschot van mijn vast contract zonder batterij van €120 p/m naar €300+ p/m gestegen. Ok, ik heb alleen de winter meegedraaid en de goedkope zomer moet nog komen, maar ik had zelf wel wat lagere kosten gehad. Zelfs als ik de opbrengst van handel in mindering breng, zit ik nog steeds hoger dan voorheen en dan zonder batterij.
Voorschot is maar een voorschot ;-) Weinig zinvol, want alleen de daadwerkelijke kosten zijn interessant. En zoals gezegd, die zijn in ieder geval voor mij significant lager (al is een deel niet gerelateerd aan de batterij, maar door de opstelling als geheel). Energie levert mij nu alleen maar geld op. Voorheen betaalde ik ervoor (al was dat door de bank genomen ook geen enorm bedrag). In mijn geval is het voorschot nog steeds gelijk aan dat van voor het contract met Frank. Ja het schommelt (en is hoger in de winter), maar gemiddeld nog steeds gelijk. En eigenlijk kan je zonder voorschot, want het netto saldo is close to zero. Maar vind het zo prima.
Wellicht ter overvloedde, mijn handelsvolume (verhandelde kWh) ligt met 632 kWh per maand significant lager dan bij jou (ong 1000 kWh per maand). Zelfs door correctie met eur/kWh capaciteit is het logisch dat je absolute verdiensten daardoor hoger liggen :-)
Wellicht ook nog een leuke toevoeging. De eigen consumptie van energie van de zonnepanelen is over deze periode toegenomen van 30% naar 68%. Oftewel, ik gebruik nu ruim 2/3 van de energie die wordt opgewekt door de panelen zelf, ten opzichte van slechts 30% van voor de batterij.
[
Voor 6% gewijzigd door
-PeeWee- op 10-03-2026 15:07
]