Lijkt er wel op.-PeeWee- schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Vreemd genoeg lijkt de app geen verbinding te hebben, maar wordt de batterij wel degelijk aangestuurd. Ik denk dat het meer een probleem met de app is dan met de aansturing.
Ik ben sinds kort van Tibber naar Frank overgestapt maar wat werkt Slim Laden slecht in vegelijking met Tibber zeg. Hij reageert sowieso al heel langzaam. Maar hij laadt ook niet op de goedkope uren.
Op dit moment van schrijven is het bijv. 12 cent per kwh. Dat gaat voor mijn vertrektijd van morgenvroeg 08:00 niet meer goedkoper worden en toch wordt er niet opgeladen. Ik heb nu al een paar keer gezien dat dan uiteindelijks 's nachts tegen een duurder tarief wordt opgeladen. Zijn er andere die deze ervaring ook hebben?
Op dit moment van schrijven is het bijv. 12 cent per kwh. Dat gaat voor mijn vertrektijd van morgenvroeg 08:00 niet meer goedkoper worden en toch wordt er niet opgeladen. Ik heb nu al een paar keer gezien dat dan uiteindelijks 's nachts tegen een duurder tarief wordt opgeladen. Zijn er andere die deze ervaring ook hebben?
Lees de oude berichten maar eens door, komt helaas regelmatig voor!diekgait schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:29:
Ik heb nu al een paar keer gezien dat dan uiteindelijks 's nachts tegen een duurder tarief wordt opgeladen. Zijn er andere die deze ervaring ook hebben?
Als je vertrektijd gewoon 7 of 8 uur vooruit op vandaag zet gaat ie wel laden
Maar hij heeft anders wel neiging om te wachten, ik weet niet waarop.
Onbalansmarkt doen ze nauwelijks nog wat mee. Alles wordt op de ‘andere markten/onzichtbare markten’ gedaan. De bonus is echter niet toereikend dus Slim Laden is alleen voor FE en niet voor jezelf zoals ik in een eerder bericht al uitgelegd heb ondersteund met getallen.
Ze zijn weer lekker bezig. Accu geladen tegen een epex van nul. Nu staat de epex op 17c en wat doet Frank? Zo goed als niets. M'n accu wordt gebruikt als drippelader voor het net. Kijk maar eens hoe rap hij vanmorgen leeg gepompt werd VS in de avond.
Overschot aan aanbod kan het niet zijn, anders was de onbalansprijzen wel fors lager geweest
Overschot aan aanbod kan het niet zijn, anders was de onbalansprijzen wel fors lager geweest
Het grote probleem voor de gebruikers is nu dat Frank Energie op de andere markten niet meer te controleren is. Ik zie dat bij slechte EPEX cijfers voor de aankoop toch vol geladen wordt, maar stekker trekken en volop verkopen durf ik niet aan omdat de kans dan groot is dat de inkoopprijzen hoger waren dan de verkoopopbrengst nu. Ik heb geen houvast meer.osluis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:49:
Ze zijn weer lekker bezig. Accu geladen tegen een epex van nul. Nu staat de epex op 17c en wat doet Frank? Zo goed als niets. M'n accu wordt gebruikt als drippelader voor het net. Kijk maar eens hoe rap hij vanmorgen leeg gepompt werd VS in de avond.
Hier hetzelfde. Sinds een uur of 4 vanmiddag wordt de batterij niet meer aangestuurd door Frank. Dat meldt ook de AlphaESS app. Mijn grafiekjes in de Frank app blijven wel doorlopen en vergelijkbaar met die van jou.osluis schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:49:
[Afbeelding]
AlphaESS valt dan terug in een nul-op-de-meter-strategie, Daar zit ik nu naar te kijken...
Hier loopt de accu ook al vanaf 16.00 langzaam leeg. Ik zie het resultaat in de loop van de avond dalen. Vreemde zaak. Na 15.45 geen commando's meer ontvangen in de Sig. Het vreemde is dat is blijft ontladen met 600 a 700 W. Hij lijkt 0 op de meter te houden.AlteKiet schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Hier hetzelfde. Sinds een uur of 4 vanmiddag wordt de batterij niet meer aangestuurd door Frank. Dat meldt ook de AlphaESS app. Mijn grafiekjes in de Frank app blijven wel doorlopen en vergelijkbaar met die van jou.
AlphaESS valt dan terug in een nul-op-de-meter-strategie, Daar zit ik nu naar te kijken...
Dat doet die bij mij ook. Hopelijk is het van korte duur. Iemand een melding hierover gemaakt bij Frank?
Blijkbaar was dat dan de “andere markten” strategie? Bij mij heeft ie gewoon ontladen in de avond:
:strip_exif()/f/image/QvYFBPJeKonumLBdfbQ85zhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook vandaag sinds een uur of 4 aan het dumpen.
:strip_exif()/f/image/QvYFBPJeKonumLBdfbQ85zhJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook vandaag sinds een uur of 4 aan het dumpen.
[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 19-03-2026 07:27 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Geen aansturing meer door Frank.
Batterij houdt nul-op-de-meter. Dus nul stroom van/naar het net.
Frank handelsresultaat: Epex-correctie: minus € 1,50 !
Hier gaat inderdaad iets goed fout!
Hier hetzelfde verhaal. Nog steeds. Accu is volledig ontladen. Tot de veiligheid grens van 10 %. Vreemd dat het bij velen gewoon wel werkt. Het is niet dat mijn internet eruit. Geen aansturing vanuit Frank Energie.AlteKiet schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:09:
Geen aansturing meer door Frank.
Ik ben meestal niet zo kritisch, maar de afgelopen dagen doet hij toch wel raar.
Heb er een melding van gemaakt.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Vanaf gisteravond gaat er kennelijk iets mis. Accu bleef 16% en elk kwartier -0,099 als resultaat.
Ik hoop niet dat je haast hebt. Ik wacht sinds 8 maart op een reactie op mijn vorige klacht. Behalve een berichtje dat ze het druk hebben, heb ik niets vernomen.-PeeWee- schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:23:
Ik ben meestal niet zo kritisch, maar de afgelopen dagen doet hij toch wel raar.
Hier zelfde verhaal, vroeger had ik direct maar in elk geval binnen 1 week antwoord, nu na een week dat ze het te druk hebben en daarna niets meer!osluis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:05:
Ik hoop niet dat je haast hebt. Ik wacht sinds 8 maart op een reactie op mijn vorige klacht. Behalve een berichtje dat ze het druk hebben, heb ik niets vernomen.
Is Frank inderdaad in liquidatie!?
Neuh, heb geen haast, wil het alleen in het systeem hebben :-)osluis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Ik hoop niet dat je haast hebt. Ik wacht sinds 8 maart op een reactie op mijn vorige klacht. Behalve een berichtje dat ze het druk hebben, heb ik niets vernomen.
Het is fijn als FE wanneer ze zien dat er storing is je in ZC zetten (tenzij dat de batterij is die dat bepaald) maar ik mag toch hopen dat ze de negatieve resultaten door hun eigen tekortkoming wel gaan rectificeren... Vind niet dat je als eindgebruiker op de blaren moet zitten van hun IT systeem.
Voor nu zet ik hem zelf in 'Hold' om te voorkomen dat er meer negatief resultaat veroorzaakt wordt omdat ik twijfel aan bovenstaand stukje tekst. Zo opladen vanuit PV en dan zelf maar ontladen op hoge EPEX. Hopelijk hebben ze morgen hun zooi op orde.
Voor nu zet ik hem zelf in 'Hold' om te voorkomen dat er meer negatief resultaat veroorzaakt wordt omdat ik twijfel aan bovenstaand stukje tekst. Zo opladen vanuit PV en dan zelf maar ontladen op hoge EPEX. Hopelijk hebben ze morgen hun zooi op orde.
[ Voor 29% gewijzigd door stefan1512 op 19-03-2026 10:36 ]
Hmm, hij blijft laden, zelfs nu de batterij al op 100% staat. Dit lijkt me niet goed...
Ga er wel vanuit dat het snel is opgelost. geen handel kost Frank natuurlijk ook omzet/geld.
Zojuist gebeld met Frank. Ze hebben inderdaad een storing (no shit Sherlock?). Ze zijn er mee bezig.
Batterij is inmiddels wel gestopt met proberen nog meer energie in de batterij te laden, terwijl deze al op 100% zit (ze kunnen dus realtime meekijken/verhelpen).
Ze hebben al meerdere belletjes gehad van AphaESS users, maar zal vast niet beperkt zijn tot die batterij.
Tevens gelijk maar even de feedback gegeven dat ze gebruikers hier proactief van op de hoogte moeten stellen. Scheelt een hoop telefoontjes naar de klantenservice.
Batterij is inmiddels wel gestopt met proberen nog meer energie in de batterij te laden, terwijl deze al op 100% zit (ze kunnen dus realtime meekijken/verhelpen).
Ze hebben al meerdere belletjes gehad van AphaESS users, maar zal vast niet beperkt zijn tot die batterij.
Tevens gelijk maar even de feedback gegeven dat ze gebruikers hier proactief van op de hoogte moeten stellen. Scheelt een hoop telefoontjes naar de klantenservice.
Hier is inmiddels de PV opwek de batterij in aan het gaan terwijl epex prijs hoog is met tegelijk een negatief resultaat. Zodadelijk is epex nul en gaat mijn PV opwek gratis het net op omdat de batterij te duur gevuld is.
Tijd om de EV aan de lader te hangen
Tijd om de EV aan de lader te hangen
Hier ook geen handel meer. Even in de Sessy app verbinding met Frank uit en weer aangezet en er gebeurt weer wat
Dat de modus "laden" is, wil niet zeggen dat ie gaat laden. Meer dan 100% past er gewoon niet in.-PeeWee- schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:57:
Hmm, hij blijft laden, zelfs nu de batterij al op 100% staat. Dit lijkt me niet goed...
Wat me wel opvalt, is dat sinds 10 maart, de maximaal ingestelde SOC van 95 naar 100% is gegaan. Ik heb hem nu weer handmatig op 95% gezet. Sinds ik mijn HA-integratie met mijn inverter heb geüpdatet deze week, heb ik nu wat sliders om laad- en ontlaadstromen en min/max SOC te beperken. Ik zal eens kijken of de aansturing dit nu weer zelf op 100% terugzet.
Als dit werkt, heb ik mogelijk ook een manier om load balancing te doen, om zo te voorkomen dat de hoofdzekering eruit gaat als ik ook de auto aan het laden ben, de verwarming aan staat en de kookplaat op druk is terwijl ook de accu gaat laden. Ik heb dan wel twee systemen die mogelijk tegen elkaar in werken om de accu aan te sturen… eens een paar dagen aan knutselen om te kijken hoe dat gaat.
Overigens ook hier sinds 12:30 "geen verbinding", terwijl de accu nog wel volgeladen is na die tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 19-03-2026 15:36 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Geen verbinding zal waarschijnlijk betekenen geen verbinding met het handelsprogramma van Frank.voodooless schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:34:
Overigens ook hier sinds 12:30 "geen verbinding", terwijl de accu nog wel volgeladen is na die tijd.
Ik had dat ook circa 5 uur geleden, maar daarna laadde de batterij 100% op, automatisch via het Dynamic ESS van de Victron omvormers, voornamelijk door de zonnepanelen,\
Nu sinds 16.45 uur is Victron weer aan het ontladen (EPEX prijzen)
[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 19-03-2026 16:56 . Reden: correctie typefout ]
Ok ik vind het nu wel echt vervelend worden dat Frank al paar dagen problemen heeft met de batterij.
op dit moment pakt hij gewoon energie van het net ipv uit de batterij die 100% vol is...
Volladen zelf lijkt wel goed te zijn gegaan, maar op deze manier wordt het allemaal nog moeilijker te volgen wat nou normaal gedrag is, wat door de storing komt etc.
op dit moment pakt hij gewoon energie van het net ipv uit de batterij die 100% vol is...
Volladen zelf lijkt wel goed te zijn gegaan, maar op deze manier wordt het allemaal nog moeilijker te volgen wat nou normaal gedrag is, wat door de storing komt etc.
Hele andere vraag.
ik heb moeite om te bepalen welke dienst nou het voordeligst is in mijn persoonlijke situatie als ik bij Frank blijf.
Slim laden valt af want ik heb geen elektrische auto.
Slim stroomhandelen heb ik nu op in de zelfconsumptie plus modus
Slim terugleveren kan niet tegelijk met Slim handelen actief zijn.
Slim verwaren nvt.
Ik neig naar een hybride strategie waarbij ik bijv naar slim terugleveren switch als het meerdere dagen op rij erg zonnig wordt (Heb dan redelijk veel overschot)
En op de andere dagen hem op zelfconsumptie plus te houden, maar dit probeer ik te staven met goede data.
Is er een manier om te berekenen wat wanneer beter is?
ik heb moeite om te bepalen welke dienst nou het voordeligst is in mijn persoonlijke situatie als ik bij Frank blijf.
Slim laden valt af want ik heb geen elektrische auto.
Slim stroomhandelen heb ik nu op in de zelfconsumptie plus modus
Slim terugleveren kan niet tegelijk met Slim handelen actief zijn.
Slim verwaren nvt.
Ik neig naar een hybride strategie waarbij ik bijv naar slim terugleveren switch als het meerdere dagen op rij erg zonnig wordt (Heb dan redelijk veel overschot)
En op de andere dagen hem op zelfconsumptie plus te houden, maar dit probeer ik te staven met goede data.
Is er een manier om te berekenen wat wanneer beter is?
Wat ben ik blij dat ik mijn batterij van FE losgekoppeld heb. Wat een gemoedsrust. Wat een controle je weer hebt over je eigen stroom. Heerlijk!Kinimo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:57:
Ok ik vind het nu wel echt vervelend worden dat Frank al paar dagen problemen heeft met de batterij.
Wel raar van 15:25 gisteren tot 12:20 vandaag geen verbinding. De batterij die tijd gewerkt als 0 op de meter. Daarna weer verbinding en nu de prijzen weer naar 40 cent gaan weer geen verbinding. Vind het wel allemaal toevallig dat dit al dagen aan de gang is.
Maandag al geklaagd hierover bij Frankenergie maar totaal geen reactie. Gisteren niks opgeleverd en vandaag gaat dit ook weer gebeuren, ik denk dat Frankenergie wel genoeg winst heeft gemaakt afgelopen week. Wanneer gaat Frankenergie eens reageren over wat aan de hand is. Als dit te lang duurt ben ik weg daar.
Maandag al geklaagd hierover bij Frankenergie maar totaal geen reactie. Gisteren niks opgeleverd en vandaag gaat dit ook weer gebeuren, ik denk dat Frankenergie wel genoeg winst heeft gemaakt afgelopen week. Wanneer gaat Frankenergie eens reageren over wat aan de hand is. Als dit te lang duurt ben ik weg daar.
Leek even wat activiteit, maar inmiddels is het ontladen weer gestopt. Nog niet helemaal onder controle.
Wel reactie van klantenservice. Heb inmiddels ook maar even een review op Trustpilot gezet. Dat triggert meestal wel wat mensen ;-)
Maar goed, dit is vooral de laatste dagen, ervoor geen problemen met de batterij gehad. Wel kan de klantenservice wel degelijk beter.
Wel reactie van klantenservice. Heb inmiddels ook maar even een review op Trustpilot gezet. Dat triggert meestal wel wat mensen ;-)
Maar goed, dit is vooral de laatste dagen, ervoor geen problemen met de batterij gehad. Wel kan de klantenservice wel degelijk beter.
[ Voor 56% gewijzigd door -PeeWee- op 19-03-2026 20:04 ]
wat gebruik je dan voor de controle? Ik heb alles van Solaredge maar vind hun app ook niet alles wat ik zou willen.Coffeeroam schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:07:
[...]
Wat ben ik blij dat ik mijn batterij van FE losgekoppeld heb. Wat een gemoedsrust. Wat een controle je weer hebt over je eigen stroom. Heerlijk!
Dat is best knap ja. Ik heb inmiddels van Frank begrepen dat mijn verliezen van gisteren zullen worden gecompenseerd. Dat is op zijn minst iets, maar het gaat me vooral om de comms en de manier waarop ze hiermee omgaan. Dus die feedback heb ik ze wel gegeven (al zullen ze daar niet zoveel mee doen ws).
Benieuwd of ze dat voor iedereen gaan doen, ik heb al een review geplaatst maar wellicht ga ik die updaten en uitbreiden om ook aan te geven dat mensen bedonderd worden met Slim Laden.-PeeWee- schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:52:
Dat is best knap ja. Ik heb inmiddels van Frank begrepen dat mijn verliezen van gisteren zullen worden gecompenseerd. Dat is op zijn minst iets, maar het gaat me vooral om de comms en de manier waarop ze hiermee omgaan. Dus die feedback heb ik ze wel gegeven (al zullen ze daar niet zoveel mee doen ws).
Dat gevoel heb ik ook steeds meer, snap best dat er problemen kunnen optreden... Maar wees dan op zijn minst duidelijk in je communicatie. Een simpele melding op de website kan al heel veel doen.stefan1512 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:14:
[...]
Benieuwd of ze dat voor iedereen gaan doen, ik heb al een review geplaatst maar wellicht ga ik die updaten en uitbreiden om ook aan te geven dat mensen bedonderd worden met Slim Laden.
Zie net dit voorbij komen :
Voelt wat krom momenteel
https://www.frankenergie....ring-thuisbatterijen-2025
in het land der blinden is eenoog koning!Kinimo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:01:
Voelt wat krom momenteel![]()
Frank Energie is de minst slechte, maar functioneert bepaald onder de maat die men mag verwachten!
Wat lees ik in de blogpost. Conclusies trekken op basis van:Kinimo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Dat gevoel heb ik ook steeds meer, snap best dat er problemen kunnen optreden... Maar wees dan op zijn minst duidelijk in je communicatie. Een simpele melding op de website kan al heel veel doen.
Wat een farce.Frank Energie met 31 batterijen en Zonneplan met 76 batterijen.
Wel melding in de app nu: beveiligingsupdates zijn blijkbaar oorzaak
Ze lezen kennelijk dit topic mee en vonden mijn suggestie een goeie? ;-)Vdvmark schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
Wel melding in de app nu: beveiligingsupdates zijn blijkbaar oorzaak
ze zouden dit moeten meelezen en adequaat moeten reageren, dat maakt niet alleen veel duidelijk, maar kan ook tot waardering leiden.Kinimo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:42:
Ze lezen kennelijk dit topic mee en vonden mijn suggestie een goeie? ;-)
Ik bedoelde gewoon: wat is het toch heerlijk om zelf je batterij aan te sturen en zo de volledige regie te hebben, in plaats van voor een geringe kans op een paar centen (zoals het is de laatste tijd) de controle uit handen te geven waarbij bovendien een slijtageslag plaatsvindt op je batterijen.Kinimo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:18:
[...]
wat gebruik je dan voor de controle? Ik heb alles van Solaredge maar vind hun app ook niet alles wat ik zou willen.
Mijn batterijen zijn Enphase. App werkt prima.
Ach dat is zóóóo 2025. En ja, gebaseerd op 31 batterijen. So far for statistiek.Kinimo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Dat gevoel heb ik ook steeds meer, snap best dat er problemen kunnen optreden... Maar wees dan op zijn minst duidelijk in je communicatie. Een simpele melding op de website kan al heel veel doen.
Grappig 30 en hoger is namelijk het nummer aantal samples wat bij Six Sigma gebruikt wordt als significant aantal samples. Dus ja so far for satistiekenCoffeeroam schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ach dat is zóóóo 2025. En ja, gebaseerd op 31 batterijen. So far for statistiek.
Anyhow mijn batterij uit de slimme handel gemikt, stap over op 1 April naar een andere partij. Dus deze dagen even zelf spelen met de instellingen van Alpha Ess zelf. Toch ook leuk om eens zalf wat te doen. Zeker met de epex spread van 13ct in de middag tot 38ct in de avond.
[ Voor 27% gewijzigd door Louwke op 20-03-2026 13:15 ]
Untappd: Louwke80
Vast wel. En gezien het feit dat er nu een melding in de app staat, lijkt erop dat ze die feedback in ieder geval ter harte hebben genomen. Als ze dat de. volgende keer nou ook doen, gaan niet al hun gebruikers gelijk klagen.stefan1512 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:14:
[...]
Benieuwd of ze dat voor iedereen gaan doen, ik heb al een review geplaatst maar wellicht ga ik die updaten en uitbreiden om ook aan te geven dat mensen bedonderd worden met Slim Laden.
Nog even over de "steekproef" van 3! stuks. Volgens Six Sigma op de rand van betrouwbaarheid; volgens mij niet betrouwbaar. De kwaliteit van een steekproef ligt aan hoe groot het klantenbestand feitelijk is, en op welke betrouwbaarheid en foutmarge je wil uitkomen. Batterijen die niet het hele jaar zich hebben laten besturen mochten niet meedoen aan de steekproef, dus ook klanten die gedurende het jaar ontevreden waren of zijn weggelopen of afgekoppeld, worden niet meegenomen in de steekproef. Dus als de aansturing slecht was (of andere redenen van afhaken) zitten ze niet in de steekproef. Dat vertekent het beeld.Louwke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:13:
[...]
Grappig 30 en hoger is namelijk het nummer aantal samples wat bij Six Sigma gebruikt wordt als significant aantal samples. Dus ja so far for satistieken
Anyhow mijn batterij uit de slimme handel gemikt, stap over op 1 April naar een andere partij. Dus deze dagen even zelf spelen met de instellingen van Alpha Ess zelf. Toch ook leuk om eens zalf wat te doen. Zeker met de epex spread van 13ct in de middag tot 38ct in de avond.
Maar zo te zien ben je het toch wel met me eens omdat je zelf ook bent vertrokken.
Was niet super tevreden op het moment inderdaad, zeker over de accu op het moment. Dus was opzoek naar een andere aanbieder die meer gaf voor zelf verbruik zeker richting 2027.Coffeeroam schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Nog even over de "steekproef" van 3! stuks. Volgens Six Sigma op de rand van betrouwbaarheid; volgens mij niet betrouwbaar. De kwaliteit van een steekproef ligt aan hoe groot het klantenbestand feitelijk is, en op welke betrouwbaarheid en foutmarge je wil uitkomen. Batterijen die niet het hele jaar zich hebben laten besturen mochten niet meedoen aan de steekproef, dus ook klanten die gedurende het jaar ontevreden waren of zijn weggelopen of afgekoppeld, worden niet meegenomen in de steekproef. Dus als de aansturing slecht was (of andere redenen van afhaken) zitten ze niet in de steekproef. Dat vertekent het beeld.
Maar zo te zien ben je het toch wel met me eens omdat je zelf ook bent vertrokken.
Maar minimum voor betrouwbaarheid is nog steeds betrouwbaar genoeg. Je kunt meer samples nemen, maar als het niet nodig is waarom. Maar goed dat gaat off topic en er zit een hele gedachte achter waarom 30 goed genoeg is.
Untappd: Louwke80
Ik heb een keer uit een groter onderzoek n=6 gebruikt om met 95% zekerheid uitspraken te doen, dat waren zakelijke Honda rijders
Statistisch klopte dat en was dat daar binnen de regels, gevoelsmatig hadden er wel wat mensen problemen mee
30 stuks kan wel goed zijn hoor, maar als je vertrekkende klanten al bij voorbaat weglaat bij het nemen van de steekproef heb je kans dat je selectief klanten uitkiest waarvan de batterij het beste reageerde en die daarom niet weg zijn gegaan.Louwke schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:52:
[...]
Was niet super tevreden op het moment inderdaad, zeker over de accu op het moment. Dus was opzoek naar een andere aanbieder die meer gaf voor zelf verbruik zeker richting 2027.
Maar minimum voor betrouwbaarheid is nog steeds betrouwbaar genoeg. Je kunt meer samples nemen, maar als het niet nodig is waarom. Maar goed dat gaat off topic en er zit een hele gedachte achter waarom 30 goed genoeg is.
Niet off topic omdat het gaat over het onderzoek van mijnbatterij.nl waarin Frank beter zo zijn dan Zonneplan
Frank is pas eind 2024 begonnen toch? En waren alle klanten toen automatisch geregistreerd op mijnbatterij.nl(of voorganger) ? Dat Frank het per maand vaak beter deed was al bekend, dat je dan dezelfde klanten een heel jaar wil vergelijken lijkt ook logisch, maar blijkbaar was dat niet zo makkelijk qua aantallen.
Hier hetzelfde, inderdaad!osluis schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:40:
Gisteren bijna 3 euro verlies geleden op de handel en dat zonder aansturing van Frank.
Best knap 🙄
Ze doen maar wat, lijkt het soms. Niet in het nadeel van Frank, welteverstaan...
Gisteren geen echt slechte dag voor mij. (bedragen kaal zonder btw)
38,1 kw van het net
36,2 kw zonnepanelen opbrengst
19,8 kw eigen verbruik
51,3 kw naar het net
netkosten € 5,33
teruglevering € 10,93
saldo opbrengst andere markten, kortingbedrag € 1,02
dus overgehouden € 6,62
38,1 kw van het net
36,2 kw zonnepanelen opbrengst
19,8 kw eigen verbruik
51,3 kw naar het net
netkosten € 5,33
teruglevering € 10,93
saldo opbrengst andere markten, kortingbedrag € 1,02
dus overgehouden € 6,62
[ Voor 4% gewijzigd door bergsmit op 20-03-2026 19:11 . Reden: ex btw prijzen ]
resultaat bij mij gecorrigeerd van gisteren
heb je daar een verzoek voor ingediend of gebeurde dat automatisch?Renger-oi schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:27:
Bij mij zijn meerdere dagen gecorrigeerd
De aansturing in het weekend is gewoon een lachertje. Ik vind de aansturing steeds vreemder. Communicatie met het bedrijf is ook lastig. Minimaal een half uur wachten aan de telefoon on vervolgens niks wijzer te worden. Mailen als je geluk heb krijg je binnen een maand een algemene reactie verwijzend naar de website. Verde zijn de voorwaarden die ze gestuurd hebben ook niet echt klantvriendelijk. Sluiten elke vorm van verantwoordelijkheid uit. Buite. Dat de resultaten tegenwoordig veelal op de EPEX worden behaald ipv de onbalans of welke andere markt dan ook. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Zijn er goede alternatieven met een sigenergy?
Jazeker, je kan omdat hij z'n eigen Ai sturing heeft eigenlijk vrijwel overal terecht en op de EPEX handelen.udend schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:49:
De aansturing in het weekend is gewoon een lachertje. Ik vind de aansturing steeds vreemder. Communicatie met het bedrijf is ook lastig. Minimaal een half uur wachten aan de telefoon on vervolgens niks wijzer te worden. Mailen als je geluk heb krijg je binnen een maand een algemene reactie verwijzend naar de website. Verde zijn de voorwaarden die ze gestuurd hebben ook niet echt klantvriendelijk. Sluiten elke vorm van verantwoordelijkheid uit. Buite. Dat de resultaten tegenwoordig veelal op de EPEX worden behaald ipv de onbalans of welke andere markt dan ook. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Zijn er goede alternatieven met een sigenergy?
Zit zelf na een korte periode mijzelf kapot ergeren aan Frank sinds begin deze maand bij Zonneplan.
Ze rekenen net zoveel leverkosten per Kw als wat ze vergoeden bij teruglevering, is dus per saldo gratis (handelen)
Ik zet zelf elke ochtend in de app handmatig mijn Sigen op ontladen of behoud accu tot de goedkope EPEX uren aanbreken, tot die tijd lever ik mijn zon productie dus terug waar je een bonus van 10% bovenop de kale EPEX krijgt.
Ik kan mijn 27Kw accu in 2 uur vrijwel volledig opladen dus de 2 laagste uren zijn voor mij voldoende.
Mocht er in dezelfde periode ook een EV moeten worden geladen pakt de Ai sturing automatisch het benodigde aantal (goedkoopste) uren.
Dat je alles zelf kan bepalen en volgen geeft enorm veel meer rust dan het geklooi van Frank aanschouwen en is in ieder geval momenteel volgens mij ook financieel veel beter.
Zie de printscreen voor de resultaten sinds 1 maart;
Ging automatisch.
bergsmit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:25:
[...]
heb je daar een verzoek voor ingediend of gebeurde dat automatisch?
Ik zit met een 18kw accu bij Frank al op €73,94 dus weet niet of jij het dan beter doet.
Marcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Jazeker, je kan omdat hij z'n eigen Ai sturing heeft eigenlijk vrijwel overal terecht en op de EPEX handelen.
Zit zelf na een korte periode mijzelf kapot ergeren aan Frank sinds begin deze maand bij Zonneplan.
Ze rekenen net zoveel leverkosten per Kw als wat ze vergoeden bij teruglevering, is dus per saldo gratis (handelen)
Ik zet zelf elke ochtend in de app handmatig mijn Sigen op ontladen of behoud accu tot de goedkope EPEX uren aanbreken, tot die tijd lever ik mijn zon productie dus terug waar je een bonus van 10% bovenop de kale EPEX krijgt.
Ik kan mijn 27Kw accu in 2 uur vrijwel volledig opladen dus de 2 laagste uren zijn voor mij voldoende.
Mocht er in dezelfde periode ook een EV moeten worden geladen pakt de Ai sturing automatisch het benodigde aantal (goedkoopste) uren.
Dat je alles zelf kan bepalen en volgen geeft enorm veel meer rust dan het geklooi van Frank aanschouwen en is in ieder geval momenteel volgens mij ook financieel veel beter.
Zie de printscreen voor de resultaten sinds 1 maart;
[Afbeelding]
Tja, absolute getallen (totaal resultaat per dag/week/maand) vergelijken is niet te doen, wat je netto resultaat is wordt mede bepaald door de zon productie en eigen verbruik en dat zijn bij iedereen een andere variabelen.Renger-oi schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:59:
Ik zit met een 18kw accu bij Frank al op €73,94 dus weet niet of jij het dan beter doet.
[...]
Het enige wat vergelijkbaar is dat is volgens mij de spread tussen de aankoopkosten en verkoopopbrengst per Kw.
Laat dat nou net iets zijn waar je bij Frank naar mijn mening niet bepaald makkelijk (de handelsopbrengst en EPEX correctie moet je in de berekening meenemen) inzicht in hebt....maar ik ben benieuwd of je dat bij benadering kan zeggen?
[ Voor 4% gewijzigd door Marcel1974 op 21-03-2026 13:40 ]
Ik denk dat dit onderstaande wel aangeeft van hoe dom ze handelen.Marcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Tja, absolute getallen (totaal resultaat per dag/week/maand) vergelijken is niet te doen, wat je netto resultaat is wordt mede bepaald door de zon productie en eigen verbruik en dat zijn bij iedereen een andere variabelen.
Het enige wat vergelijkbaar is dat is volgens mij de spread tussen de aankoopkosten en verkoopopbrengst per Kw.
Laat dat nou net iets zijn waar je bij Frank naar mijn mening niet bepaald makkelijk inzicht in hebt....maar ik ben benieuwd of je dat bij benadering kan zeggen?
Dan zou je handelsopbrengst en EPEX correctie alles moeten goed maken, maar benaderd dat de 13 cent/Kw?osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:38:
[...]
Ik denk dat dit onderstaande wel aangeeft van hoe dom ze handelen.
[Afbeelding]
Als ze beter aan zoude sturen zou de delta tussen aan en verkoop veel groter moeten zijn. Dit beeld is ook nog vertekend ondat ik vaak mijn EV laad wanneer de stroonprijs op zijn laagst is. Ik ga de koppeling met Frank verbreken. Kan niet anders dan voor mijzelf de conclusie trekken dat ze mij expres op kosten jagen door de accu op momenten dat hun eigen interne keuken het best uitkomt, maar niet de mijne. Bewijs zullen we nooit krijgen, onder het mom van "bedrijfsgeheim en te complex" wordt alles verborgen.Marcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:43:
[...]
Dan zou je handelsopbrengst en EPEX correctie alles moeten goed maken, maar benaderd dat de 13 cent/Kw?
In augustus dit jaar ben ik weg bij deze tent.
De handels opbrengst bedraagt op sommige dagen 2 tot 3c per kwh overigens. Dit ter info.
[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 22-03-2026 09:21 ]
Precies dat!!osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:42:
Ze zijn vandaag weer raar bezig. Epex is is minimaal en ze zijn m'n accu weer leeg aan het trekken. Handelsresultaat is voor vandaag 25 cent en de piek van vanavond kan ik weer op m'n buik schrijven omdat de accu leeg is.
Dat soort onbegrijpelijke acties in combinatie met de totaal ondoorzichtige financiële consequenties was ik heel gauw zat!
Mijn accu is bijna vol, spread vandaag is 17 cent/Kw.....
(maar sorry, dat hoef/wil ik er niet in te wrijven, is informatie voor de latere lezers)
Heb net mijn account bij onbalans/mijnbatterij verwijderd. Ik doe niet meer mee aan die poppenkast om Frank kunstmatig te promoten daar. Geef ze voor 2026 maar de gouden eikel als prijs.
In Augustus (pas) vanwege een welkomstbonus die je na een heel jaar krijgt?osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:48:
[...]
Als ze beter aan zoude sturen zou de delta tussen aan en verkoop veel groter moeten zijn. Dit beeld is ook nog vertekend ondat ik vaak mijn EV laad wanneer de stroonprijs op zijn laagst is. Ik ga de koppeling met Frank verbreken. Kan niet anders dan voor mijzelf de conclusie trekken dat ze mij expres op kosten jagen door de accu op momenten dat hun eigen interne keuken het best uitkomt, maar niet de mijne. Bewijs zullen we nooit krijgen, onder het mom van "bedrijfsgeheim en te complex" worst alles verborgen.
In augustus dit jaar ben ik weg bij ballentent.
De handels opbrengst bedraagt op sommige dagen 2 tot 3c per kwh overigens. Dit ter info.
De vraag is dan of je bonus opweegt tegen de (slechte) resultaten!
Zet even je minimale laadtoestand op 100% en je accu laadt nu bij tegen de nu lage EPEXprijzen, ben ik nu ook mee bezig (en kijk met afgunst naar de onbalans prijsverschillen die kennelijk niet op de andere markten gelden)osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:42:
Ze zijn vandaag weer raar bezig. Epex is is minimaal en ze zijn m'n accu weer leeg aan het trekken. Handelsresultaat is voor vandaag 25 cent en de piek van vanavond kan ik weer op m'n buik schrijven omdat de accu leeg is.
Dat is ivm met 3 puntjesMarcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:54:
[...]
In Augustus (pas) vanwege een welkomstbonus die je na een heel jaar krijgt?
De vraag is dan of je bonus opweegt tegen de (slechte) resultaten!
1) salderingsregeling, ik heb nog het eea in te lopen met teruglevering PV
2) ik heb de gasprijs voor 1 jaar vastgezet. Ik moet even kijken of ik met ekectra eerder weg kan als mijn saldering netto op 0 staat
3) ik moet nog even wachten op mijn borg. Ik heb een spoedaansluiting gevraagd omdat de batterij eerder geleverd werd dan verwacht. Ik werd daarom aangemerkt als risicogeval en moest een borg betalen. Blijkbaar zijn het vooral wanbetalers die elders afgesloten zijn die een sooedaanvraag plaatsen. Die borg krijg je na 1e maanden netjes betalen terug en ik zie ze er voor aan om daar ook moeilijk over te doen.
Zal de stekker er wel uit moeten wippen dan anders naaien ze mij weer een oor aan.bergsmit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Zet even je minimale laadtoestand op 100% en je accu laadt nu bij tegen de nu lage EPEXprijzen, ben ik nu ook mee bezig (en kijk met afgunst naar de onbalans prijsverschillen die kennelijk niet op de andere markten gelden)
ik heb gemerkt dat als ik de stekker er uit trek, dat ze dan direct na weer terugkeren je handelsresultaat sterk verlagen, je EPEX correctie negatiever maken en je negatieve bonus toekennen. Reden waarom ik nog maar zelden op die andere markten ga zitten, daar is geen voordeel meer te behalen voor mij, het blijft een geheimzinnig gebeuren. Op de onbalansmarkt konden we nog zelf bepalen of wij mee wilden liften (afgezien van de RT2 toestanden)osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:59:
Zal de stekker er wel uit moeten wippen dan anders naaien ze mij weer een oor aan.
Wat ik niet weet maar ik niet op durfde te vertrouwen is of Frank je dan op EPEX afrekent of op de onbalans prijs, in dat laatste geval......bergsmit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Zet even je minimale laadtoestand op 100% en je accu laadt nu bij tegen de nu lage EPEXprijzen, ben ik nu ook mee bezig (en kijk met afgunst naar de onbalans prijsverschillen die kennelijk niet op de andere markten gelden)
ik vergat er bij te zetten, dat ik wel eerst de stekker er uit getrokken had.Marcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:05:
Wat ik niet weet maar ik niet op durfde te vertrouwen is of Frank je dan op EPEX afrekent of op de onbalans prijs, in dat laatste geval......
Maar let op, mocht ik snel terugkeren dan naait Frank je alsnog, zie boven mijn vorige bericht
1) [i]Gewijzigd door mij; saldering van de energiebelasting gaat inderdaad per contract/leverancier, als je dus nog een hoop verbruik hebt te salderen loopt dat aardig in de papieren, maar als ik het zo lees ben je toch nog maar kort klant, anders hadden ze je borg al verrekend?osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Dat is ivm met 3 puntjes
1) salderingsregeling, ik heb nog het eea in te lopen met teruglevering PV
2) ik heb de gasprijs voor 1 jaar vastgezet. Ik moet even kijken of ik met ekectra eerder weg kan als mijn saldering netto op 0 staat
3) ik moet nog even wachten op mijn borg. Ik heb een spoedaansluiting gevraagd omdat de batterij eerder geleverd werd dan verwacht. Ik werd daarom aangemerkt als risicogeval en moest een borg betalen. Blijkbaar zijn het vooral wanbetalers die elders afgesloten zijn die een sooedaanvraag plaatsen. Die borg krijg je na 1e maanden netjes betalen terug en ik zie ze er voor aan om daar ook moeilijk over te doen.
2) Je stroom deel is een apart product en omdat deze dynamisch is geldt daar dan geen opzegtermijn volgens mij
3) Ik was ook met een spoedaanvraag overgestapt maar ben er na krap een maand weer vertrokken, is allemaal netjes afgewikkeld en borg is verrekend en teruggestort
[ Voor 14% gewijzigd door Marcel1974 op 21-03-2026 14:19 ]
Volgens mij kun je pas weer de stekker erin doen wanneer de app aangeeft dat je batterij op 0% staat (geen data bekend). Als je het eerder doet maakt ie inderdaad een rekensommetje en krijg je dat als aftrek.bergsmit schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:07:
[...]
ik vergat er bij te zetten, dat ik wel eerst de stekker er uit getrokken had.
Maar let op, mocht ik snel terugkeren dan naait Frank je alsnog, zie boven mijn vorige bericht
Goed om te weten van de spoedaanvraag. Ik denk dat punt 1 dan de belangrijkste factor blijft die ik even terug wil zoeken. Ik sta momenteel circa 5300 kWh negatief. Als ik de EV niet thuis laad gaat dat gemiddeld ongeveer 700 kWh per maand teruglopen dus die nul op de teller ga ik helaas niet halen.Marcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:12:
[...]
1) [i]Gewijzigd door mij; saldering van de energiebelasting gaat inderdaad per contract/leverancier, als je dus nog een hoop verbruik hebt te salderen loopt dat aardig in de papieren, maar als ik het zo lees ben je toch nog maar kort klant, anders hadden ze je borg al verrekend?
2) Je stroom deel is een apart product en omdat deze dynamisch is geldt daar dan geen opzegtermijn volgens mij
3) Ik was ook met een spoedaanvraag overgestapt maar ben er na krap een maand weer vertrokken, is allemaal netjes afgewikkeld en borg is verrekend en teruggestort
De enige fiscale motivaties die ik heb om over te stappen is die twee cent terugleverkosyen die Frank rekent. De morele motivatie is dat is ze gewoon geen cent meer gun door het gepruts van ze. De vraag is even wat zwaarder weegt, ga ik vanmiddag onder het genot van een drankje in de zon over nadenken.
Her verhaal wordt nog een beetje vreemder. Frank was bij laag epex tarief mijn batterij aan het ontladen met een voorlopig resultaat van ongeveer 75cent. Toen ik het zat was en manueel ben gaal laden had ik, dacht ik de accu ontkoppeld, maar was vergeten de WiFi die er als backup op zit uit te schakelen.
Groot was mijn verbazing toen ik zojuist nog even leek en zag dat data van de accu nog door kwam. Ai ai ai, dat gaat mij pijn doen dacht ik. Nu ik echter in de app kijk zie ik dat laden mij op een totaalresultaat van €2,38 brengt. Wie het snapt mag het zeggen.
Groot was mijn verbazing toen ik zojuist nog even leek en zag dat data van de accu nog door kwam. Ai ai ai, dat gaat mij pijn doen dacht ik. Nu ik echter in de app kijk zie ik dat laden mij op een totaalresultaat van €2,38 brengt. Wie het snapt mag het zeggen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Als ik het zo zie, dan denk ik dat je toch op de onbalansmarkt terecht bent gekomen in die periode, hoe dan ook . . . . .osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:00:
Her verhaal wordt nog een beetje vreemder. Frank was bij laag epex tarief mijn batterij aan het ontladen met een voorlopig resultaat van ongeveer 75cent. Toen ik het zat was en manueel ben gaal laden had ik, dacht ik de accu ontkoppeld, maar was vergeten de WiFi die er als backup op zit uit te schakelen.
Tijdens het nadenken vanmiddag heb ik de cijfers een beetje op een rij gezet.
Ik heb tot nu toe deze maand €76,65 verdiend met handel. Daarvoor heb ik ruim 1860kWh moeten verplaatsen. Daarmee is de bruto winst per kWh een schamele 4,1 cent/kWh.
Tijdens het verpompen van die 1860kWh heb ik in het optimaal geval 1866kWh binnen moeten pakken op epex en slechts 1804kWh weer naar buiten gestuurd. Het verschil van 62kWh levert een verlies op van 62x11.8c (energiebelasting) = €6,87 en bij een gemiddelde prijs van 12.5c/kWh een epex verlies van €7,75
Totaal is dan 76,65 - 6,87 - 7,75 = €62,03
Als ik reken met een aanschafwaarde van €16.000 en een levensduur van 10.000 cycli, dan zit ik op een afschrijving van €1.60 per cyclus. Deze. Maand heb ik er 1860/((85%*36kwh)*2) = 30.4 cycli op zitten. Afschrijving = 30.4*1.60 = €48,63
De winst is nu opeens nog maar 62,03 - 48,63 = €13,40
De winst per kWh op andere markten is nu geslonken naar een schamele 0.7c/kWh
Mijn intern verbruik die ik duur in heb moeten kopen of PV dat goedkoop weggelekt is omdat de batterij op die momenten niets aan het doen was heb ik buiten beschouwing gelaten.
Frank zegt zelf 15% van het handelsresultaat op te strijken. 15% van 76,65 = €11,50
Samenvattend. Ik heb 16k mogen investeren aan apparatuur en houdt aan dit avontuur net zo veel over als Frank. Uiteraard heb en zij ook nog kosten, maar daar heb ik geen zicht op.
De koppeling tussen Frank en de sigen is ook beëindigd. Het kort huwelijk is hiermee vroegtijdig beëindigd.
Ik heb tot nu toe deze maand €76,65 verdiend met handel. Daarvoor heb ik ruim 1860kWh moeten verplaatsen. Daarmee is de bruto winst per kWh een schamele 4,1 cent/kWh.
Tijdens het verpompen van die 1860kWh heb ik in het optimaal geval 1866kWh binnen moeten pakken op epex en slechts 1804kWh weer naar buiten gestuurd. Het verschil van 62kWh levert een verlies op van 62x11.8c (energiebelasting) = €6,87 en bij een gemiddelde prijs van 12.5c/kWh een epex verlies van €7,75
Als ik reken met een aanschafwaarde van €16.000 en een levensduur van 10.000 cycli, dan zit ik op een afschrijving van €1.60 per cyclus. Deze. Maand heb ik er 1860/((85%*36kwh)*2) = 30.4 cycli op zitten. Afschrijving = 30.4*1.60 = €48,63
Mijn intern verbruik die ik duur in heb moeten kopen of PV dat goedkoop weggelekt is omdat de batterij op die momenten niets aan het doen was heb ik buiten beschouwing gelaten.
Frank zegt zelf 15% van het handelsresultaat op te strijken. 15% van 76,65 = €11,50
Samenvattend. Ik heb 16k mogen investeren aan apparatuur en houdt aan dit avontuur net zo veel over als Frank. Uiteraard heb en zij ook nog kosten, maar daar heb ik geen zicht op.
De koppeling tussen Frank en de sigen is ook beëindigd. Het kort huwelijk is hiermee vroegtijdig beëindigd.
Tja, wat is jouw verwachting v.w.b. verbruik en productie voor de rest van het jaar, als je denkt per saldo die 5300Kw flink in te lopen dan scheelt dat flink wat munten, aan de andere kant, als je de rest van het jaar per saldo vrijwel net zoveel gebruikt als dat je opwekt maakt het niet zo veel uit via welke leverancier je de 5300Kw energiebelasting afdraagtosluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:27:
[...]
Goed om te weten van de spoedaanvraag. Ik denk dat punt 1 dan de belangrijkste factor blijft die ik even terug wil zoeken. Ik sta momenteel circa 5300 kWh negatief. Als ik de EV niet thuis laad gaat dat gemiddeld ongeveer 700 kWh per maand teruglopen dus die nul op de teller ga ik helaas niet halen.
De enige fiscale motivaties die ik heb om over te stappen is die twee cent terugleverkosyen die Frank rekent. De morele motivatie is dat is ze gewoon geen cent meer gun door het gepruts van ze. De vraag is even wat zwaarder weegt, ga ik vanmiddag onder het genot van een drankje in de zon over nadenken.
Ah, je hebt je conclusie al getrokken zie ik, rest nu nog de vraag of je via Frank op de EPEX blijft handelen tot je voldoende gesaldeerd hebt of dat je meteen bij ze vertrekt.....osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:33:
Als ik de statistieken van vorig jaar bekijk, krijg het wel voor elkaar om gemiddeld per maand tussen de 400 en 600kWh aan overschot terug te leveren vanaf april, zelfs als ik 400 tot 500kWh per maand in de auto blijf steken. Ik denk dat het wel loont om te blijven zitten en de accu te gebruiken om overdag overschot op te vangen en die later in terug in het net te steken.Marcel1974 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:34:
[...]
Tja, wat is jouw verwachting v.w.b. verbruik en productie voor de rest van het jaar, als je denkt per saldo die 5300Kw flink in te lopen dan scheelt dat flink wat munten, aan de andere kant, als je de rest van het jaar per saldo vrijwel net zoveel gebruikt als dat je opwekt maakt het niet zo veel uit via welke leverancier je de 5300Kw energiebelasting afdraagt
Als je je op terugleveren gaat toeleggen zou ik Frank ff voorwaarden terugleververgoeding aan laten passen, scheelt €150 ??
Bedoel je dat ik aangeef dat ze mijn zonnepanelen aan mogen sturen? Of is er nog een andere manier om dat te doen?Vdvmark schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:48:
Als je je op terugleveren gaat toeleggen zou ik Frank ff voorwaarden terugleververgoeding aan laten passen, scheelt €150 ??
Die logica kan ik wel uitleggen, je bent op exact hetzelfde moment gaan laden als het algoritme. Je hebt dus in de ogen van FE gewoon naar hun commando geluisterdosluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:00:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Klopt die 1860 kWh wel? Die van mij heeft 656 kWh geïmporteerd uit het net. Of doe je import en export bij elkaar optellen?osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:33:
Bij mij is het 656 / 23,4 (24,18 maar usable capacity is 23,4 check daarvoor specsheet van Sigen) = 28 cycli
dus daarmee zit ik redelijk op 1 lijn met jou. Mijn handel is €68 ongeveer. Na EPEX is dat 59. Ik heb echter riant lopen stekker trekken deze maand waardoor mijn EPEX correctie slechts -9 is. De kosten tot dusver zijn:
verwacht: 40
huidig: -50
verschil: -90
De PV kan het niet zijn want die ligt aardig in lijn met vorig jaar. De auto scheelt denk ik 100 kWh dus max €20. Dat moet in mijn geval toch de verdiensten zijn van ontladen op dure EPEX uren.
Volgens mij kun je inderdaad die nieuwe propositie van ze als contract aanvragen. Geen idee alleen of je dan weer een jaar aan ze vast zit maar dan heb je net als zonneplan gelijke tarieven voor afnemen en terugleveren. Dus geen 3 cent verschil meer tussen afname en teruglevering.osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:14:
[...]
Bedoel je dat ik aangeef dat ze mijn zonnepanelen aan mogen sturen? Of is er nog een andere manier om dat te doen?
Je zit nooit vast, misschien een week opzeg ofzo ? Nooit is misschien niet correct omdat er geloof ik ook batterijverkopers energiecontracten verkopen en die laten je wel tekenen om daar x jaar te blijven, dus dan ben je ook andere verplichtingen aangegaan. Je kunt kijken of VEH je nog het aanbod van december toestuurd als je je daar nu inschrijft voor collectieve inkoop, dat gaat onmiddelijk in als je dat accepteerd en een lopende cashback loopt ook gewoon door (had ik zelf en is inmiddels door Frank betaald). Direct bij Frank kan je ook verzoek indienen om t te wijzigen. Sturing van zonnepanelen en zonnebonus staan los van je contract, dat is een appdienst die je kan activeren en deactiveren.
Ja, ik heb zowel de import als export kant bij elkaar opgeteld aangezien je in de handel verdient aan zowel aankoop als verkoop. Ik heb ook beide kanten op verlies in de omvormer. Vandaar ook dat ik het voor het bereken van het aantal cycli ook de capaciteit van de batterij vermenigvuldig met een factor twee.stefan1512 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:15:
[...]
Klopt die 1860 kWh wel? Die van mij heeft 656 kWh geïmporteerd uit het net. Of doe je import en export bij elkaar optellen?
Bij mij is het 656 / 23,4 (24,18 maar usable capacity is 23,4 check daarvoor specsheet van Sigen) = 28 cycli
dus daarmee zit ik redelijk op 1 lijn met jou. Mijn handel is €68 ongeveer. Na EPEX is dat 59. Ik heb echter riant lopen stekker trekken deze maand waardoor mijn EPEX correctie slechts -9 is. De kosten tot dusver zijn:
verwacht: 40
huidig: -50
verschil: -90
De PV kan het niet zijn want die ligt aardig in lijn met vorig jaar. De auto scheelt denk ik 100 kWh dus max €20. Dat moet in mijn geval toch de verdiensten zijn van ontladen op dure EPEX uren.
De vraag is of bij Frank sturing van zonnepanelen, je solar inverters door Frank worden uitgezet op allerlei vage gronden, nl. "meerdere markten", mogelijk wordt dus ook afgeschakeld als je opbrengsten op EPEX nog wel positief zouden zijn.Vdvmark schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:29:
Je zit nooit vast, misschien een week opzeg ofzo ? Nooit is misschien niet correct omdat er geloof ik ook batterijverkopers energiecontracten verkopen en die laten je wel tekenen om daar x jaar te blijven, dus dan ben je ook andere verplichtingen aangegaan. Je kunt kijken of VEH je nog het aanbod van december toestuurd als je je daar nu inschrijft voor collectieve inkoop, dat gaat onmiddelijk in als je dat accepteerd en een lopende cashback loopt ook gewoon door (had ik zelf en is inmiddels door Frank betaald). Direct bij Frank kan je ook verzoek indienen om t te wijzigen. Sturing van zonnepanelen en zonnebonus staan los van je contract, dat is een appdienst die je kan activeren en deactiveren.
Ik vrees dat de acties op je teruglevering net zo vaag zullen zijn als de handel met je batterijen.
Of, zoals ze het zelf zeggen:
Omdat Frank je zonnepanelen slim afschakelt op meerdere markten (zoals ook de onbalansmarkt) kunnen we een handelsresultaat behalen waaruit we je een terugleverbonus kunnen aanbieden.
Of het nou wel of niet €15 of €50 per jaar!!!!!!!! opbrengt, het staat los van je contractvoorwaarden.
Er kan een verband zijn tussen het minder winstgevend zijn van onbalanshandel en het weinig uitschakelen van zonnepanelen, maar slim terugleveren werd geadverteerd als €18 p/j geloof ik, versus €1000 tot €2000 p/j met een sterretje voor slim stroomhandelen. Dus heel relevant is t financieel nooit.
Er kan een verband zijn tussen het minder winstgevend zijn van onbalanshandel en het weinig uitschakelen van zonnepanelen, maar slim terugleveren werd geadverteerd als €18 p/j geloof ik, versus €1000 tot €2000 p/j met een sterretje voor slim stroomhandelen. Dus heel relevant is t financieel nooit.
Ondertussen de eerste nacht en ochtend zonder aansturing van Frank gedraaid. Ontkoppeling ging bijzonder rap, binnen 5 minuten was de VPP van Frank niet meer zichtbaar en kon ik de AI gaan inregelen. Hij moet nog wel door zien te krijgen wanneer ik de auto laad.
Voorlopig blijf ik even bij Frank zitten om de saldering proberen wat dichter bij 0 te brengen. Ik zal hier nog wel zo nu en dan even komen loeren, maar zal vanaf nu voornamelijk in het Sigen topic terug te vinden zijn.
:strip_exif()/f/image/wnn2eFkIariyifwAF5m4vZPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig blijf ik even bij Frank zitten om de saldering proberen wat dichter bij 0 te brengen. Ik zal hier nog wel zo nu en dan even komen loeren, maar zal vanaf nu voornamelijk in het Sigen topic terug te vinden zijn.
:strip_exif()/f/image/wnn2eFkIariyifwAF5m4vZPA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 22-03-2026 15:14 ]
Mooi zo. Ik doe hetzelfde, Frank is afgekoppeld, maar ik blijf nog even klant ivm de saldering en de ~€25 welkomstbonus per maand die nog even doorloopt.osluis schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:27:
Ondertussen de eerste nacht en ochtend zonder aansturing van Frank gedraaid. Ontkoppeling ging bijzonder rap, binnen 5 minuten was de VPP van Frank niet meer zichtbaar en kon ik de AI gaan inregelen. Hij moet nog wel door zien te krijgen wanneer ik de auto laadt.
Voorlopig blijf ik even bij Frank zitten om de saldering broberen wat dichter bij 0 te brengen. Ik zal hier nog wel zo nu en dan even komen loeren, maar zal vanaf nu voornamelijk in het Sigen topic terug te vinden zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
niet dat ik op dit moment fan ben van het handelen van Frank, maar zij richten zich niet op het jouw zo goedkoop mogelijk energie te gebruiken. Het maakt Frank niet uit of jij voor 5ct of voor 25 ct gebruikt. Enige waar zij focussen is die handel op de diverse markten. Gelukkig matched dat met de pieken en dalen van de netprijzen, maar het is niet ideaal inderdaad.osluis schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:42:
Ik heb zelf een paar keer maand via mijn SIgen gedraaid en daarna weer via Frank+onbalans. De handel woog elke keer op tegen de hogere zelf verbruik prijzen tov van de AI van Sigen. Maar gezien de comments op het foru zal ik in april nog meer eens een testje doen.
Persoonlijk zou ik het anders formuleren. Het zou de missie van Frank moeten zijn om mij een optimale gebruikservaring tegeven met dat bij het optimaal resultaat van handel met de batterij. Afhankelijk van welke modus je hebt ZC+ of "andere markten" ligt daarbij de focus idd radicaal anders.klokkie1984 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:02:
[...]
niet dat ik op dit moment fan ben van het handelen van Frank, maar zij richten zich niet op het jouw zo goedkoop mogelijk energie te gebruiken. Het maakt Frank niet uit of jij voor 5ct of voor 25 ct gebruikt. Enige waar zij focussen is die handel op de diverse markten. Gelukkig matched dat met de pieken en dalen van de netprijzen, maar het is niet ideaal inderdaad.
Ik heb zelf een paar keer maand via mijn SIgen gedraaid en daarna weer via Frank+onbalans. De handel woog elke keer op tegen de hogere zelf verbruik prijzen tov van de AI van Sigen. Maar gezien de comments op het foru zal ik in april nog meer eens een testje doen.
Waar ik vooral moeite mee heb is dat Frank mijn batterij inzet op twijfelachtige tijden en geen verantwoording aflegt over waarom ze belachelijk slechte resultaten hebben. Ik heb een klacht ingediend omdat ze 102kWh door mijn batterij hebben laten stromen en daarbij verlies gemaakt hebben. Ze pakten letterlijk een stuk van het epex resultaat af. Ik wacht nog steeds op een reactie.
Het zou Frank sieren dat als er geen interessante prijzen voor andere markten zijn, ze dan ook met hun vingers van mijn batterij afblijven.
Ik heb er ook geen moeite mee als mijn eigen gebruik tegen hogere tarieven afgerekend worden, mits ik resultaten aan de kant van de handel zie. Mijn rekenvoorbeeld laat zien dat dit handelsresultaat voor mij de moeite niet waard is en dan heb ik het goedkoop weggeven van PV opwek en duur afnemen voor eigen gebruik in de avonduren niet eens in de berekening meegenomen.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen als je weer terug zit op onbalans. Keep us posted!
Dankjewel voor de tip, ik ga eens informeren of ik nog gebruik kan maken van bepaalde acties.Vdvmark schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:29:
Hebben jullie trouwens ook dat het "inzicht" gedeelte van de app niet goed functioneert? Ik zie mij. Gasverbruik netjes elke dag door lopen, maar krijg sinds 20 maart geen info te zien over verbruik en teruglevering. Dit staat los van het ontkoppelen van de accu, want dat heb ik op de 21st pas gedaan.
zojuist verzonden aan Frank Energie:
Zo lang ik niet op de onbalansmarkt kan stop ik met jullie zogenaamde slim handelen.
Als dit zo blijft stop ik helemaal met Frank Energie nadat mijn positie weer positief is en stap over naar een aanbieder met minder terugleverkosten.
Wat er op andere markten door jullie wordt gedaan onttrekt zich aan elke controle mogelijkheid en is voor mij volstrekt onaanvaardbaar.
Zo lang ik niet op de onbalansmarkt kan stop ik met jullie zogenaamde slim handelen.
Als dit zo blijft stop ik helemaal met Frank Energie nadat mijn positie weer positief is en stap over naar een aanbieder met minder terugleverkosten.
Wat er op andere markten door jullie wordt gedaan onttrekt zich aan elke controle mogelijkheid en is voor mij volstrekt onaanvaardbaar.
Vandaag is iig tot 21 maart geupdate, maar dit loopt wel vaker achter ja.osluis schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:49:
[...]
Dankjewel voor de tip, ik ga eens informeren of ik nog gebruik kan maken van bepaalde acties.
Hebben jullie trouwens ook dat het "inzicht" gedeelte van de app niet goed functioneert? Ik zie mij. Gasverbruik netjes elke dag door lopen, maar krijg sinds 20 maart geen info te zien over verbruik en teruglevering. Dit staat los van het ontkoppelen van de accu, want dat heb ik op de 21st pas gedaan.
Gisteravond kwam inderdaad stroom en teruglevering en slim terugleverbonus van 20 en 21 maart.
Gas heb ik nu vast en elders, nu ook even goedkoper per m3 met €1,21, maar vooral vanwege voor mijn verwacht verbruik een cashback van >€0,50 p/m3
Gas heb ik nu vast en elders, nu ook even goedkoper per m3 met €1,21, maar vooral vanwege voor mijn verwacht verbruik een cashback van >€0,50 p/m3
/f/image/8NNAM36ysG22TNcsdIamYLgY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TI8ATqYMrtJH5R4e3aLk0gk0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OSfuJ7taHUFAlipDiHaC8MsX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lI85EoDRw9Z2GK5KpiL7tCpX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qDqgu44T1rHENaYV8jmIjAdS.jpg?f=fotoalbum_tile)