wij zullen het inderdaad niet snel eens worden op deze manier. Ik bezie de situatie op jaarbasis, hetgeen ook niet juist is omdat je het over de hele levensduur moet zien. Helaas is die pas achteraf vast te stellen, dus moeten we het doen met veronderstellingen en benaderingen. Maar op dagbasis is geen juiste conclusie te trekken.Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:26:
Wij zullen het niet zo snel eens worden… achter die korte bocht zitten andere uitgangspunten en interpretatie van data. Waarbij ik bagatelliseer op stekker trekken in december…
Alleen als je niet op andere markten zit. Ene minuut was ik #40 in de ranking, andere minuut helemaal #223. Onbalans vast door sneeuwbuien?
dan bof je nog, ik kwam op plaats #224, van plus 80 cent naar minus 200 cent.........Teknoman360 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:30:
Alleen als je niet op andere markten zit. Ene minuut was ik #40 in de ranking, andere minuut helemaal #223. Onbalans vast door sneeuwbuien?
verklaring ontgaat mij!
Je kunt een maand nemen en in het rapport kijken wat er van PV naar accu en van net naar accu ging, en wat er van accu naar gebruik en van accu naar net ging. Dat geeft je een indicatie van efficientie van je installatie. Daarnaast heb je voor je minimum de gewone kosten van Frank lijkt me.bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:43:
[...]
wij zullen het inderdaad niet snel eens worden op deze manier. Ik bezie de situatie op jaarbasis, hetgeen ook niet juist is omdat je het over de hele levensduur moet zien. Helaas is die pas achteraf vast te stellen, dus moeten we het doen met veronderstellingen en benaderingen. Maar op dagbasis is geen juiste conclusie te trekken.
Als ik zie dat veel zelfgebruikers topresultaten hebben, maar bovendien accu's die 100% vol zijn, dan moeten er fouten in het systeem zijn, want zonder te verkopen kun je geen positief resultaat hebben
Helaas waren de accu's van mij maar voor 15% vol...Ging wel wat ontladen maar te weinig energie om er een goede resultaat uit te krijgen.
De laatste weken wordt mijn accu's niet gemaximaliseerd op 85%, maar gaan regelmatig toch naar de 100%. Vermoedelijk verwacht Frank geen grote negatieve stroomprijzen meer deze winter.
De laatste weken wordt mijn accu's niet gemaximaliseerd op 85%, maar gaan regelmatig toch naar de 100%. Vermoedelijk verwacht Frank geen grote negatieve stroomprijzen meer deze winter.
We kunnen elkaar de hand geven. Heb €5 resultaat vandaag terwijl anderen €30 mogen bijschrijven. Met de afsluiting van december zit ik op gemiddeld €165 per maand (daalt nog steeds), met december als absolute dieptepunt met €119. Terugverdientijd met het huidig gemiddelde staat op 10 jaar!Coffeeroam schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:21:
Tegen de 4 euro per kWh..... (en geen RT2 situatie)....
[Afbeelding]
...wel balen, als Frank je batterij net al heeft leeggetrokken voor € 0,14.
Gelukkig was de handel bij Frank niet mijn primaire motivatie om een batterij te kopen, anders voelde ik mij toch enigzins bij de beer genomen.
Op het moment van de prijsexplosie waren mijn batterijen ook onder de 20%.dccm schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:42:
Helaas waren de accu's van mij maar voor 15% vol...Ging wel wat ontladen maar te weinig energie om er een goede resultaat uit te krijgen.
Om er toch van te profiteren zette ik de minimum laadsituatie op 100% zodat ik in een kwartier 10% hoger kwam om daarna te profiteren. Wat er fout ging weet ik niet, maar mijn resultaat werd 280 cent slechter. Ik denk dat ik voor het opladen de extreem hoge onbalansprijs in rekening gebracht kreeg.......
Offline moet natuurlijk wel gedetecteerd worden………….bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Op het moment van de prijsexplosie waren mijn batterijen ook onder de 20%.
Om er toch van te profiteren zette ik de minimum laadsituatie op 100% zodat ik in een kwartier 10% hoger kwam om daarna te profiteren. Wat er fout ging weet ik niet, maar mijn resultaat werd 280 cent slechter. Ik denk dat ik voor het opladen de extreem hoge onbalansprijs in rekening gebracht kreeg.......
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
ik was niet offline, ik trok ook geen stekker. had ik dat maar wel gedaan, dan had ik opgeladen tegen de epex prijs!Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:10:
Offline moet natuurlijk wel gedetecteerd worden…………
Zelfconsumptie+ bij Frank Energie speelt in op de onbalansprijzen en kon daarmee vrij inspelen op de onbalanspiek, dat pakte nu goed uit. Handel (bij ondersteunde omvormers) zit op 'meerdere markten', en was zo te zien al druk met een andere (minder lucratieve) inzet. Dat de batterijen vol lijkt na de piek gekomen te zijn door de hogere onbalans van epex-prijs, dus dat kan wel kloppen.bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:16:
Als ik zie dat veel zelfgebruikers topresultaten hebben, maar bovendien accu's die 100% vol zijn, dan moeten er fouten in het systeem zijn, want zonder te verkopen kun je geen positief resultaat hebben
Nee, daar klopt geen barst van. Om te profiteren van de onbalansprijzen moet er verkocht = ontladen worden, dan is het onmogelijk dat de batterijen 100% vol blijven. Dat is dus een fout in de software die hersteld moet worden.Leftblank schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:55:
Zelfconsumptie+ bij Frank Energie speelt in op de onbalansprijzen en kon daarmee vrij inspelen op de onbalanspiek, dat pakte nu goed uit.
Dat de batterijen vol lijkt na de piek gekomen te zijn door de hogere onbalans van epex-prijs, dus dat kan wel kloppen.
In die korte tijd waarschijnlijk niet…bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:17:
[...]
ik was niet offline, ik trok ook geen stekker. had ik dat maar wel gedaan, dan had ik opgeladen tegen de epex prijs!
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Die software zal vast wel werken, het lijkt me logischer dat ze in het kader van de betrouwbaarheid het updateinterval lager hebben dan wat je op onbalansmarkt.com ziet.bergsmit schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Nee, daar klopt geen barst van. Om te profiteren van de onbalansprijzen moet er verkocht = ontladen worden, dan is het onmogelijk dat de batterijen 100% vol blijven. Dat is dus een fout in de software die hersteld moet worden.
De SoC in de app klopt zo vaak niet met auto of accu hier…
Het is altijd een gok hoe lang zo'n piek duurt. Daarom laad ik vaak snel even bij tussen 2 sessies, dan heb je circa 3 tot 5 minuten, maar dat moet dan wel zonder stekker trekken, want dat kost 2x 1 minuut. Dit keer duurde het mijns inziens vrij lang, meer dan 1 uur, dus gokte ik er op dat ik 1 kwartier kon opladen en 1 kwartier kon ontladen en dat was een verkeerde gok.Miezie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:12:
In die korte tijd waarschijnlijk niet…
/f/image/pEKA0QWqJdjDKyidfuCoTB6o.png?f=fotoalbum_large)