WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Dat is waar.Miezie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:27:
[...]Omdat Frank met de slim diensten optimaliseert op prijs en geen ruimte laat voor andere systemen. Die andere systemen verdienen een ander topic in deze.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
/f/image/9neabtDaZmuMMcdqqZWHpVyh.png?f=fotoalbum_large)
Typisch een relatief hogere onbalans opbrengst bij een lagere EPEX opbrengst. Ben benieuwd naar het verschil tussen Handelsstrategie Normaal of Agressief. Dat laatste is mijn instelling.
[ Voor 13% gewijzigd door azaden op 10-12-2025 18:41 ]
Wat betreft de onbalansmarkt. Ik heb nergens gelezen dat de WP gebruikt zo worden voor de onbalansmarkt. Bij mijn weten zou deze alleen gestuurd worden op de dynamische energy tarieven.Miezie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:30:
[...]
Feitelijk prima constateringen, echter:
- Wat waren de onbalansprijzen op genoemde momenten?
- Wat was de dag na 10kWh verbruik je verbruik en dan het gemiddelde over 2/3 dagen?
- Wat is de feitelijke temperatuur, dus niet je setpoint?
- Hoe ziet overall je verbruik eruit t.o.v. eerder?
Je gaat deels verbruiken met onbalansprijzen en daar op afrekenen, dan lijken keuzes soms heel raar... maar moet je wel een compleet beeld van je conclusies maken, denk ik zo.
Het is de enige manier om een bonus te genereren.Groenenboompje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:40:
[...]
Wat betreft de onbalansmarkt. Ik heb nergens gelezen dat de WP gebruikt zo worden voor de onbalansmarkt. Bij mijn weten zou deze alleen gestuurd worden op de dynamische energy tarieven.
Maar even de documentatie gelezen voor je: https://klantenservice.fr...de-app-en-op-mijn-factuur
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Mijn Ecodan zou niet supported zijn voor Slim verwarmen... Hun leverancier geeft aan dat het alleen pompen van 5 jaar en jonger ondersteund van Mitsubishi. Mijn pomp heeft als introductiejaar eind 2022, dus zou gewoon moeten voldoen. Waarom ik hem dan wel kan toevoegen als die niet supported is, is mij dan raadsel...
Ook weet ik nu dat de integratie verloopt via Nox. Dat is een platform specifiek hiervoor ontwikkeld. Frank gebruikt dit dus in de achtergrond. Helemaal prima natuurlijk. Maar je kunt je dus ook gewoon Nox aanmelden en dan ook daar alles regelen. Je hebt dan ook wat meer opties. Gewoon via https://app.nox.energy/
Ik heb dat dus maar effe gedaan, en Frank dus voorlopig weer ontkoppeld. We gaan wel zien hoe dat weer werkt. In ieder geval kan ik nu weer mijn setpoint instellen
[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-12-2025 15:22 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dan blijf ik nog steeds bij mijn standpunt. Ik lees nergens iets over aansturing op basis van onbalansmarkt. Als ik gaat zoeken kan ik alleen maar terug vinden dat ze op basis van de dynamische tarieven aansturen.Miezie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:49:
[...]
Het is de enige manier om een bonus te genereren.
Maar even de documentatie gelezen voor je: https://klantenservice.fr...de-app-en-op-mijn-factuur