• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Bij mij lag hij er ook weer uit, inmiddels werkt het weer

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:54
rudyh schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:27:
Bij mij lag hij er ook weer uit, inmiddels werkt het weer
inderdaad, ik zie dat alle ontkoppelde deelnemers nu al weer sinds 22:15 uur aangekoppeld zijn

[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 17-09-2025 23:17 . Reden: typefout correctie ]

• Tommyf17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-09 16:01
stefan1512 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:00:
[...]

Jazekers! Laat me raden je hebt ook een Sigenergy? Je krijgt het signaal met 2 min vertraging, daarom laad hij nog 2 min door na het kwartier. Volgens FE was ik de enige 8)7
Ik heb mijn cutoff op 95% staan en 15% om te voorkomen dat die situatie zich voor doet. Ik gaf al aan dat dat een workaround is en geen fix maar helaas gaan ze er niks mee doen denk ik.
Yes! Een sigenery!

Wel gek dat zij niet ontvangen dat die door gaat.. Worden wij er wel voor betaald?

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24
Miezie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
Het valt mij juist op dat ik met modus handel ook regelmatig op zelfconsumptie draai. Ik zie het Frank ook wel inzetten in ons voordeel straks in de winter waardoor ZC+ niet echt nodig is imho. Let op: glazenbol..
Ik zag vanmiddag bij het laden van de auto ook dat die uit de accu gehaald werd, terwijl ik op handel agressief sta. Op dat moment was de accu aan het ontladen, maar werd er dus rekening gehouden met de capaciteit die de auto nodig had. Effectief dus iets minder verdiend aan het ontladen maar wel de auto vanuit de accu geladen. Prima!

• bergsmit
ingetrokken

[ Voor 86% gewijzigd door bergsmit op 18-09-2025 16:20 ]

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:25
Tommyf17 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:21:
[...]

Yes! Een sigenery!

Wel gek dat zij niet ontvangen dat die door gaat.. Worden wij er wel voor betaald?
Nee FE registreert van 15 tot 95, daarbuiten zeggen ze: dan zijn de resultaten niet in je voordeel dus je hebt mazzel dat die niet meegenomen worden.
Volgens mij is dat niet waar maar ik heb de cutoff dan maar op 15 en 95 staan in de mySigen app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tommyf17 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:21:
[...]

Yes! Een sigenery!

Zodra Frank geen data rapporteert of geen verbinding heeft gaat het tegen EPEX.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Tommyf17
stefan1512 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:38:
[...]

Nee FE registreert van 15 tot 95, daarbuiten zeggen ze: dan zijn de resultaten niet in je voordeel dus je hebt mazzel dat die niet meegenomen worden.
Volgens mij is dat niet waar maar ik heb de cutoff dan maar op 15 en 95 staan in de mySigen app.
Thanks voor de tip! Ik heb het nu ook zo ingesteld.

Ik heb ze 2 dagen geleden erover gemaild, maar tot op heden geen reactie.

• bergsmit
stefan1512 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:38:

Deze bewering bevat een fout.
Frank deelde het volgende mede in werkelijkheid:
Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel
Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties.
Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ –
We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%.
Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld.
De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd.
Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.
Wil je meer weten over deze updates en hoe ze jou kunnen helpen?
Bezoek onze website of neem contact met ons op!
Groet,
Luuk
Team Frank

• Tommyf17
bergsmit schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:49:
[...]

Deze bewering bevat een fout.
Frank deelde het volgende mede in werkelijkheid:
Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel
Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties.
Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ –
We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%.
Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld.
De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd.
Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.
Wil je meer weten over deze updates en hoe ze jou kunnen helpen?
Bezoek onze website of neem contact met ons op!
Groet,
Luuk
Team Frank
Klopt, deze heb ik ook gelezen.

Alleen als ik alle (ont)laad moment bij elkaar op telde dan kwam ik exact uit op het handselresultaat en dan hoor ik je denken, wat zeur je dan?

FE geeft soc aan van 15% -> 95% -> 15%, terwijl mijn app 13,5 -> 97,4% -> 10,5% aangeeft en dit is dus niet te zien in de handselresultaat. Wat ik wel erg gek vind, ook al is het tegen epex prijzen betaald. Want waarom (ont)laden ze zoveel als er eigenlijk geen rede tot toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Het is vanochtend weer kermis bij Frank: meer dan 100 van de 150 gebruikers op verlies resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:21:
Het is vanochtend weer kermis bij Frank: meer dan 100 van de 150 gebruikers op verlies resultaat!
Tja, je zit op onbalanshandel. Dan heb je een taak te vervullen. Gisteren duur gekocht, vandaag zon in overvloed en volle accu’s. Dat matcht niet met onbalanshandel… en de RT2 of lage onbalansprijs voor vanavond kan je wel voorspellen… dus trek de stekker er maar uit als de EPEX hoog is.

Je kan ook gewoon uitstappen als je daar niet tegen kan.

Overigens is hij negatief op EPEX correctie veelal, dus er is wel verdiend… maar een keer minder dan wat pure EPEX handel vandaag oplevert.

[ Voor 22% gewijzigd door Miezie op 19-09-2025 11:39 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:35:
Tja, je zit op onbalanshandel. Dan heb je een taak te vervullen. Gisteren duur gekocht, vandaag zon in overvloed en volle accu’s. Dat matcht niet met onbalanshandel… en de RT2 of lage onbalansprijs voor vanavond kan je wel voorspellen… dus trek de stekker er maar uit als de EPEX hoog is.
Daarom ben ik vanochtend om 7 uur alles al op de EPEX aan het verkopen geweest, die winst is vast binnen
maar wat er nu gebeurt begrijp ik niet, kan ik achteraf pas in de app zien, maar het lijkt er op dat Frank aan het laden is op de onbalansmarkt tegen een te hoge prijs, waarbij je zou moeten ontladen 6,8 cent. Hopelijk zijn ze op een andere markt bezig tegen een lagere prijs

Het is kennelijk een andere markt geweest of een tijdsverschil in de weergave, het resultaat was positief.

[ Voor 27% gewijzigd door bergsmit op 19-09-2025 12:09 . Reden: actualisering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:45:
[...]

Daarom ben ik vanochtend om 7 uur alles al op de EPEX aan het verkopen geweest, die winst is vast binnen
maar wat er nu gebeurt begrijp ik niet, kan ik achteraf pas in de app zien, maar het lijkt er op dat Frank aan het laden is op de onbalansmarkt tegen een te hoge prijs, waarbij je zou moeten ontladen 6,8 cent. Hopelijk zijn ze op een andere markt bezig tegen een lagere prijs
Simpel.

Je kijkt per minuut, er wordt afgerekend per kwartier door Tennet.
https://www.frankenergie....k-hoe-werkt-slim-handelen

Het kan duur zijn, het kan goedkoop zijn, maar er valt niks over te zeggen en dat doe je wel....

Frank doet echt wel de juiste dingen qua handel met wat ze beloven, dat het je niet zint is wat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 19-09-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:08:
Simpel.
Je kijkt per minuut, er wordt afgerekend per kwartier door Tennet.
https://www.frankenergie....k-hoe-werkt-slim-handelen
Het kan duur zijn, het kan goedkoop zijn, maar er valt niks over te zeggen en dat doe je wel....
Kritisch blijven kan nooit kwaad, overigens liep het goed af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:10:
[...]

Kritisch blijven kan nooit kwaad, overigens liep het goed af!
Kritiisch blijven is zeker een goed ding, alleen kloppen de conclusies niet met hoe de markt werkt.

Waar we terecht kritisch op zijn is de stabiliteit. En waar we op mogen pushen is meer integrale sturing, wanneer je bijvoorbeeld DC gekoppelde panelen op de accu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:23
Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:35:
[...]

Je kan ook gewoon uitstappen als je daar niet tegen kan.

Overigens is hij negatief op EPEX correctie veelal, dus er is wel verdiend… maar een keer minder dan wat pure EPEX handel vandaag oplevert.
De kans is groot dat ik vanavond over de netwerkkabel struikel :P

Over het algemeen ben ik wel tevreden over het handelen van Frank mits de stabiliteit in orde is. €145 op de teller sinds 28 aug. Is toch een deftige score.

[ Voor 10% gewijzigd door osluis op 19-09-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:43:
Over het algemeen ben ik wel tevreden over het handelen van Frank mits de stabiliteit in orde is. €145 op de teller sinds 28 aug. Is toch een deftige score.
jij bent wel een uitzondering en behoort elke dag bij de toppers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:27:
[...]

jij bent wel een uitzondering en behoort elke dag bij de toppers!
Ik heb ook het geluk gehad om twee toppers van dagen gehad te heb en met 25 en 29 euro op de teller. Ik ben er wel door verrast dat ik op de dagen dat er wat serieuze actie is zo goed scoor, geen idee waar dat verder aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:06:
Ik heb ook het geluk gehad om twee toppers van dagen gehad te heb en met 25 en 29 euro op de teller.
Ik ben er wel door verrast dat ik op de dagen dat er wat serieuze actie is zo goed scoor,
geen idee waar dat verder aan ligt.
Primair van belang is de kwaliteit en het vermogen van je omvormer, secundair de capaciteit van je batterij. Helaas gaat dat bij Frank meestal niet op.
Kijk maar eens op de lijst van onbalansmarkt.com. Daar sta jij nu nummer 66, ik 79 en kijk dan degenen die boven je staan met mindere omvormers en mindere capaciteit accu, zelfs de handelsmode normaal of actief geeft geen doorslag, zelfs de zelfconsumptie plus drijft soms omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:43:
[...]

De kans is groot dat ik vanavond over de netwerkkabel struikel :P
Van 18:15 tot 20:00 toch mooi 30kWh kunnen dumpen tegen epex. De buit is weer binnen. Zoals verwacht was de handel maar lafjes 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:12:
[...]

Primair van belang is de kwaliteit en het vermogen van je omvormer, secundair de capaciteit van je batterij. Helaas gaat dat bij Frank meestal niet op.
Kijk maar eens op de lijst van onbalansmarkt.com. Daar sta jij nu nummer 66, ik 79 en kijk dan degenen die boven je staan met mindere omvormers en mindere capaciteit accu, zelfs de handelsmode normaal of actief geeft geen doorslag, zelfs de zelfconsumptie plus drijft soms omhoog!
Netcongestie speelt lokaal, frank praat om die reden met tennet. 10 tegen 1 dat locatie een rol speelt… vermogen maakt niet zoveel uit, accuformaat ook niet: laden is laden en vol is vol…

Ik zou het daar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:14:
Van 18:15 tot 20:00 toch mooi 30kWh kunnen dumpen tegen epex. De buit is weer binnen. Zoals verwacht was de handel maar lafjes 😬
heb je goed gedaan. ik was in slaap gevallen en begon pas om 19.31 uur te dumpen en ben er nog mee bezig, ik stop om 21.00 uur, daarna proberen zo laag mogelijk terug te laten kopen onder de EPEXwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Zonneplan doet het vandaag een heel stuk beter dan Frank!
De best presterende Frank gebruiker komt pas na 132 gebruikers van Zonneplan, een offday voor de Frank beslissers!

132 Obelixxx 20 kWh, 10 kW € 4,33 Zonneplan 15% 28kWh 25kWh 2 minuten geleden
133 AlteKiet 46 kWh, 10 kW € 3,70 Frank Energie 84% 34kWh 6 uur geleden
134 FireFly 10 kWh, 10 kW € 3,12 Zonneplan 7% 17kWh 15kWh 2 minuten geleden
135 jsc 10 kWh, 10 kW € 3,08 Zonneplan 7% 17kWh 16kWh 3 minuten geleden
136 www.dVes.nl 48 kWh, 20 kW € 2,90 Frank Energie 42% 27 minuten geleden
137 Hengevelde 60 kWh, 12 kW € 2,34 Frank Energie 40% 27 minuten geleden
138 Chris_82 20 kWh, 10 kW € 2,16 Zonneplan 14% 34kWh 22kWh 2 minuten geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
en wederom zijn er meerdere gebruikers van Frank met nu reeds 8 uur ontkoppelde batterijen . . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:46:
vermogen maakt niet zoveel uit, accuformaat ook niet: laden is laden en vol is vol…
Ik zou het daar zoeken.
je moet het snappen om het te kunnen begrijpen (vrij naar Johan Cruijff)

• bergsmit
Mijn batterijen zijn al weer ruim 2 uur niet meer gekoppeld.
Het is weekend, dus zal het wel tot maandag duren voor dat opgelost wordt.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:03
bergsmit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:38:
Mijn batterijen zijn al weer ruim 2 uur niet meer gekoppeld.
Het is weekend, dus zal het wel tot maandag duren voor dat opgelost wordt.......
Tja, ik blijf er met mijn tengels vanaf en heb nauwelijks een storing gehad sinds het is geïnstalleerd. Misschien toch een causaal verband?

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:03
Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:46:
[...]

Netcongestie speelt lokaal, frank praat om die reden met tennet. 10 tegen 1 dat locatie een rol speelt… vermogen maakt niet zoveel uit, accuformaat ook niet: laden is laden en vol is vol…

Ik zou het daar zoeken.
Dat is niet helemaal waar, het vermogen en van de omvormer speelt wel degelijk mee. Hoe hoger het vermogen, hoe meer energie je in de korte window kan laden/ontladen.

of dat enorme verschillen veroorzaakt valt ook wel weer mee, de meeste huishouden zijn beperkt op 3x25A, oftewel max 18 kWh. Een groter vermogen omvormer heeft dan weinig zin.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• bergsmit
-PeeWee- schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:25:
Tja, ik blijf er met mijn tengels vanaf en heb nauwelijks een storing gehad sinds het is geïnstalleerd. Misschien toch een causaal verband?
Zou best kunnen, maar dat zou niet moeten mogen.
In een emailwisseling heeft slimhandelen van Frank toegegeven dat het volledig ontladen op de EPEX markt de totale dagopbrengst inderdaad verhoogt. Dat ontladen op de EPEX markt kan niet met gekoppelde batterijen. Frank heeft toen duidelijk verklaard er geen enkel bezwaar tegen te hebben als ik tijdens die ontlaadperiode, meestal 2 uur, de batterijen ontkoppel omdat die zichzelf automatisch weer zouden koppelen als ik de stekker weer in het Eniris kastje steek.Merkwaardig is dat het opladen van de batterijen wel met aangesloten Eniris kastje kan op de EPEXmarkt.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

-PeeWee- schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:28:
[...]

Dat is niet helemaal waar, het vermogen en van de omvormer speelt wel degelijk mee. Hoe hoger het vermogen, hoe meer energie je in de korte window kan laden/ontladen.

of dat enorme verschillen veroorzaakt valt ook wel weer mee, de meeste huishouden zijn beperkt op 3x25A, oftewel max 18 kWh. Een groter vermogen omvormer heeft dan weinig zin.
Het ging mij vooral om het beoordelen of de handel goed of slecht is geweest… hoe rapper het gaat, hoe beter voor de potentiële winst… dat ben ik met je eens.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:35:
[...]

Zou best kunnen, maar dat zou niet moeten mogen.
In een emailwisseling heeft slimhandelen van Frank toegegeven dat het volledig ontladen op de EPEX markt de totale dagopbrengst inderdaad verhoogt. Dat ontladen op de EPEX markt kan niet met gekoppelde batterijen. Frank heeft toen duidelijk verklaard er geen enkel bezwaar tegen te hebben als ik tijdens die ontlaadperiode, meestal 2 uur, de batterijen ontkoppel omdat die zichzelf automatisch weer zouden koppelen als ik de stekker weer in het Eniris kastje steek.Merkwaardig is dat het opladen van de batterijen wel met aangesloten Eniris kastje kan op de EPEXmarkt.
Software bouwen die robuust omgaat met onbeschikbaarheid op een manier zoals jij doet is best complex om goed te maken… en zeker niet de prioriteit lijkt me. Dat je de stekker kan trekken en dat dat mag en kan is evident… maar de aanname dat het dan maar moet werken is zeer zeker andere koek. De algoritmes worden er niet makkelijker op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
vandaag enorme opbrengsten nu al en toevallig? de beste 17 hebben SigEnergy, behalve 1 bliq tussendoor. Geeft toch de indruk dat Frank dagelijks verandert van inzet en geen vast patroon hanteert

[ Voor 1% gewijzigd door bergsmit op 21-09-2025 11:38 . Reden: correctie typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:36:
vandaag enorme opbrengsten nu al en toevallig? de beste 17 hebben SigEnergy, behalve 1 bliq tussendoor. Geeft toch de indruk dat Frank dagelijks verandert van inzet en geen vast patroon hanteert
Nou, mijn sigen heeft vandaag anders bijna niets verdiend.

[edit]
Die data kan toch niet correct zijn. Hoe kan je zo'n resultaat hebben terwijl er constant RT2 is en de onbalansprijzen amper van hun plek komen.

[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 21-09-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@osluis mijn theorie, bij gebrek aan verder inzicht, is dat ze heel goed in weten te spelen op de intradaymarkt vandaag met een deel van de batterijen, je kan het inderdaad niet echt verklaren met onbalans; er gebeurt bijna niets vandaag.

Nog een kleine update over onbalansmarkt.com voordat het de usual suspects opvalt (ik noem geen namen :+). Ik heb een update doorgevoerd om o.a. het 'handelsresultaat' als hoofdresultaat te tonen voor FE batterijen om zo beter te kunnen vergelijken tussen aanbieders. Helemaal af is het daarmee nog niet; Frank springt anders om met de btw dan Zonneplan dat doet, dat wordt het volgende project om aan te pakken.

Iets langer verhaal: met het opzetten van de eerste koppelingen hebben we onterecht de post 'totaal te verrekenen' gekozen als resultaat omdat dat het meest leek te matchen met wat Zonneplan presenteert. Inmiddels is wel duidelijk dat dat niet klopt; zoals hier afgelopen tijd ook een paar keer langs kwam is de EPEX-correctie geen winst/verlies maar een correctie op het overzicht van het handelen voor een effect op je normale factuur. Aan de andere kant verstoorde Frank Slim de opbrengst ook; dat corrigeert je betaalde/ontvangen handelsopslag voor het laden/ontladen van de batterij, die valt nu ook buiten de opbrengst. De data is nog wel zichtbaar zodra je filtert op FE dus voor wie wil is het nog beschikbaar. (Dank aan iedereen die hier input over heeft geleverd.)
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste