Bij mij lag hij er ook weer uit, inmiddels werkt het weer
inderdaad, ik zie dat alle ontkoppelde deelnemers nu al weer sinds 22:15 uur aangekoppeld zijnrudyh schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:27:
Bij mij lag hij er ook weer uit, inmiddels werkt het weer
[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 17-09-2025 23:17 . Reden: typefout correctie ]
Yes! Een sigenery!stefan1512 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:00:
[...]
Jazekers! Laat me raden je hebt ook een Sigenergy? Je krijgt het signaal met 2 min vertraging, daarom laad hij nog 2 min door na het kwartier. Volgens FE was ik de enige![]()
Ik heb mijn cutoff op 95% staan en 15% om te voorkomen dat die situatie zich voor doet. Ik gaf al aan dat dat een workaround is en geen fix maar helaas gaan ze er niks mee doen denk ik.
Wel gek dat zij niet ontvangen dat die door gaat.. Worden wij er wel voor betaald?
Ik zag vanmiddag bij het laden van de auto ook dat die uit de accu gehaald werd, terwijl ik op handel agressief sta. Op dat moment was de accu aan het ontladen, maar werd er dus rekening gehouden met de capaciteit die de auto nodig had. Effectief dus iets minder verdiend aan het ontladen maar wel de auto vanuit de accu geladen. Prima!Miezie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
Het valt mij juist op dat ik met modus handel ook regelmatig op zelfconsumptie draai. Ik zie het Frank ook wel inzetten in ons voordeel straks in de winter waardoor ZC+ niet echt nodig is imho. Let op: glazenbol..
ingetrokken
[ Voor 86% gewijzigd door bergsmit op 18-09-2025 16:20 ]
Nee FE registreert van 15 tot 95, daarbuiten zeggen ze: dan zijn de resultaten niet in je voordeel dus je hebt mazzel dat die niet meegenomen worden.Tommyf17 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:21:
[...]
Yes! Een sigenery!
Wel gek dat zij niet ontvangen dat die door gaat.. Worden wij er wel voor betaald?
Volgens mij is dat niet waar maar ik heb de cutoff dan maar op 15 en 95 staan in de mySigen app.
Zodra Frank geen data rapporteert of geen verbinding heeft gaat het tegen EPEX.Tommyf17 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:21:
[...]
Yes! Een sigenery!
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Thanks voor de tip! Ik heb het nu ook zo ingesteld.stefan1512 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:38:
[...]
Nee FE registreert van 15 tot 95, daarbuiten zeggen ze: dan zijn de resultaten niet in je voordeel dus je hebt mazzel dat die niet meegenomen worden.
Volgens mij is dat niet waar maar ik heb de cutoff dan maar op 15 en 95 staan in de mySigen app.
Ik heb ze 2 dagen geleden erover gemaild, maar tot op heden geen reactie.
Deze bewering bevat een fout.stefan1512 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:38:
Nee FE registreert van 15 tot 95, daarbuiten zeggen ze: dan zijn de resultaten niet in je voordeel dus je hebt mazzel dat die niet meegenomen worden.
Frank deelde het volgende mede in werkelijkheid:
Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel
Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties.
Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ –
We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%.
Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld.
De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd.
Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.
Wil je meer weten over deze updates en hoe ze jou kunnen helpen?
Bezoek onze website of neem contact met ons op!
Groet,
Luuk
Team Frank
Klopt, deze heb ik ook gelezen.bergsmit schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:49:
[...]
Deze bewering bevat een fout.
Frank deelde het volgende mede in werkelijkheid:
Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel
Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties.
Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ –
We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%.
Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld.
De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd.
Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.
Wil je meer weten over deze updates en hoe ze jou kunnen helpen?
Bezoek onze website of neem contact met ons op!
Groet,
Luuk
Team Frank
Alleen als ik alle (ont)laad moment bij elkaar op telde dan kwam ik exact uit op het handselresultaat en dan hoor ik je denken, wat zeur je dan?
FE geeft soc aan van 15% -> 95% -> 15%, terwijl mijn app 13,5 -> 97,4% -> 10,5% aangeeft en dit is dus niet te zien in de handselresultaat. Wat ik wel erg gek vind, ook al is het tegen epex prijzen betaald. Want waarom (ont)laden ze zoveel als er eigenlijk geen rede tot toe is.
Tja, je zit op onbalanshandel. Dan heb je een taak te vervullen. Gisteren duur gekocht, vandaag zon in overvloed en volle accu’s. Dat matcht niet met onbalanshandel… en de RT2 of lage onbalansprijs voor vanavond kan je wel voorspellen… dus trek de stekker er maar uit als de EPEX hoog is.bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:21:
Het is vanochtend weer kermis bij Frank: meer dan 100 van de 150 gebruikers op verlies resultaat!
Je kan ook gewoon uitstappen als je daar niet tegen kan.
Overigens is hij negatief op EPEX correctie veelal, dus er is wel verdiend… maar een keer minder dan wat pure EPEX handel vandaag oplevert.
[ Voor 22% gewijzigd door Miezie op 19-09-2025 11:39 ]
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Daarom ben ik vanochtend om 7 uur alles al op de EPEX aan het verkopen geweest, die winst is vast binnenMiezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:35:
Tja, je zit op onbalanshandel. Dan heb je een taak te vervullen. Gisteren duur gekocht, vandaag zon in overvloed en volle accu’s. Dat matcht niet met onbalanshandel… en de RT2 of lage onbalansprijs voor vanavond kan je wel voorspellen… dus trek de stekker er maar uit als de EPEX hoog is.
maar wat er nu gebeurt begrijp ik niet, kan ik achteraf pas in de app zien, maar het lijkt er op dat Frank aan het laden is op de onbalansmarkt tegen een te hoge prijs, waarbij je zou moeten ontladen 6,8 cent. Hopelijk zijn ze op een andere markt bezig tegen een lagere prijs
Het is kennelijk een andere markt geweest of een tijdsverschil in de weergave, het resultaat was positief.
[ Voor 27% gewijzigd door bergsmit op 19-09-2025 12:09 . Reden: actualisering ]
Simpel.bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:45:
[...]
Daarom ben ik vanochtend om 7 uur alles al op de EPEX aan het verkopen geweest, die winst is vast binnen
maar wat er nu gebeurt begrijp ik niet, kan ik achteraf pas in de app zien, maar het lijkt er op dat Frank aan het laden is op de onbalansmarkt tegen een te hoge prijs, waarbij je zou moeten ontladen 6,8 cent. Hopelijk zijn ze op een andere markt bezig tegen een lagere prijs
Je kijkt per minuut, er wordt afgerekend per kwartier door Tennet.
https://www.frankenergie....k-hoe-werkt-slim-handelen
Het kan duur zijn, het kan goedkoop zijn, maar er valt niks over te zeggen en dat doe je wel....
Frank doet echt wel de juiste dingen qua handel met wat ze beloven, dat het je niet zint is wat anders.
[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 19-09-2025 12:10 ]
Kritisch blijven kan nooit kwaad, overigens liep het goed af!Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:08:
Simpel.
Je kijkt per minuut, er wordt afgerekend per kwartier door Tennet.
https://www.frankenergie....k-hoe-werkt-slim-handelen
Het kan duur zijn, het kan goedkoop zijn, maar er valt niks over te zeggen en dat doe je wel....
Kritiisch blijven is zeker een goed ding, alleen kloppen de conclusies niet met hoe de markt werkt.bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:10:
[...]
Kritisch blijven kan nooit kwaad, overigens liep het goed af!
Waar we terecht kritisch op zijn is de stabiliteit. En waar we op mogen pushen is meer integrale sturing, wanneer je bijvoorbeeld DC gekoppelde panelen op de accu hebt.
De kans is groot dat ik vanavond over de netwerkkabel struikelMiezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:35:
[...]
Tja, je zit op onbalanshandel. Dan heb je een taak te vervullen. Gisteren duur gekocht, vandaag zon in overvloed en volle accu’s. Dat matcht niet met onbalanshandel… en de RT2 of lage onbalansprijs voor vanavond kan je wel voorspellen… dus trek de stekker er maar uit als de EPEX hoog is.
Je kan ook gewoon uitstappen als je daar niet tegen kan.
Overigens is hij negatief op EPEX correctie veelal, dus er is wel verdiend… maar een keer minder dan wat pure EPEX handel vandaag oplevert.
Over het algemeen ben ik wel tevreden over het handelen van Frank mits de stabiliteit in orde is. €145 op de teller sinds 28 aug. Is toch een deftige score.
[ Voor 10% gewijzigd door osluis op 19-09-2025 12:46 ]
jij bent wel een uitzondering en behoort elke dag bij de toppers!osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:43:
Over het algemeen ben ik wel tevreden over het handelen van Frank mits de stabiliteit in orde is. €145 op de teller sinds 28 aug. Is toch een deftige score.
Ik heb ook het geluk gehad om twee toppers van dagen gehad te heb en met 25 en 29 euro op de teller. Ik ben er wel door verrast dat ik op de dagen dat er wat serieuze actie is zo goed scoor, geen idee waar dat verder aan ligt.bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:27:
[...]
jij bent wel een uitzondering en behoort elke dag bij de toppers!
Primair van belang is de kwaliteit en het vermogen van je omvormer, secundair de capaciteit van je batterij. Helaas gaat dat bij Frank meestal niet op.osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:06:
Ik heb ook het geluk gehad om twee toppers van dagen gehad te heb en met 25 en 29 euro op de teller.
Ik ben er wel door verrast dat ik op de dagen dat er wat serieuze actie is zo goed scoor,
geen idee waar dat verder aan ligt.
Kijk maar eens op de lijst van onbalansmarkt.com. Daar sta jij nu nummer 66, ik 79 en kijk dan degenen die boven je staan met mindere omvormers en mindere capaciteit accu, zelfs de handelsmode normaal of actief geeft geen doorslag, zelfs de zelfconsumptie plus drijft soms omhoog!
Van 18:15 tot 20:00 toch mooi 30kWh kunnen dumpen tegen epex. De buit is weer binnen. Zoals verwacht was de handel maar lafjes 😬osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:43:
[...]
De kans is groot dat ik vanavond over de netwerkkabel struikel
Netcongestie speelt lokaal, frank praat om die reden met tennet. 10 tegen 1 dat locatie een rol speelt… vermogen maakt niet zoveel uit, accuformaat ook niet: laden is laden en vol is vol…bergsmit schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:12:
[...]
Primair van belang is de kwaliteit en het vermogen van je omvormer, secundair de capaciteit van je batterij. Helaas gaat dat bij Frank meestal niet op.
Kijk maar eens op de lijst van onbalansmarkt.com. Daar sta jij nu nummer 66, ik 79 en kijk dan degenen die boven je staan met mindere omvormers en mindere capaciteit accu, zelfs de handelsmode normaal of actief geeft geen doorslag, zelfs de zelfconsumptie plus drijft soms omhoog!
Ik zou het daar zoeken.
heb je goed gedaan. ik was in slaap gevallen en begon pas om 19.31 uur te dumpen en ben er nog mee bezig, ik stop om 21.00 uur, daarna proberen zo laag mogelijk terug te laten kopen onder de EPEXwaarde.osluis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:14:
Van 18:15 tot 20:00 toch mooi 30kWh kunnen dumpen tegen epex. De buit is weer binnen. Zoals verwacht was de handel maar lafjes 😬
Zonneplan doet het vandaag een heel stuk beter dan Frank!
De best presterende Frank gebruiker komt pas na 132 gebruikers van Zonneplan, een offday voor de Frank beslissers!
132 Obelixxx 20 kWh, 10 kW € 4,33 Zonneplan 15% 28kWh 25kWh 2 minuten geleden
133 AlteKiet 46 kWh, 10 kW € 3,70 Frank Energie 84% 34kWh 6 uur geleden
134 FireFly 10 kWh, 10 kW € 3,12 Zonneplan 7% 17kWh 15kWh 2 minuten geleden
135 jsc 10 kWh, 10 kW € 3,08 Zonneplan 7% 17kWh 16kWh 3 minuten geleden
136 www.dVes.nl 48 kWh, 20 kW € 2,90 Frank Energie 42% 27 minuten geleden
137 Hengevelde 60 kWh, 12 kW € 2,34 Frank Energie 40% 27 minuten geleden
138 Chris_82 20 kWh, 10 kW € 2,16 Zonneplan 14% 34kWh 22kWh 2 minuten geleden
De best presterende Frank gebruiker komt pas na 132 gebruikers van Zonneplan, een offday voor de Frank beslissers!
132 Obelixxx 20 kWh, 10 kW € 4,33 Zonneplan 15% 28kWh 25kWh 2 minuten geleden
133 AlteKiet 46 kWh, 10 kW € 3,70 Frank Energie 84% 34kWh 6 uur geleden
134 FireFly 10 kWh, 10 kW € 3,12 Zonneplan 7% 17kWh 15kWh 2 minuten geleden
135 jsc 10 kWh, 10 kW € 3,08 Zonneplan 7% 17kWh 16kWh 3 minuten geleden
136 www.dVes.nl 48 kWh, 20 kW € 2,90 Frank Energie 42% 27 minuten geleden
137 Hengevelde 60 kWh, 12 kW € 2,34 Frank Energie 40% 27 minuten geleden
138 Chris_82 20 kWh, 10 kW € 2,16 Zonneplan 14% 34kWh 22kWh 2 minuten geleden
en wederom zijn er meerdere gebruikers van Frank met nu reeds 8 uur ontkoppelde batterijen . . . . .
je moet het snappen om het te kunnen begrijpen (vrij naar Johan Cruijff)Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:46:
vermogen maakt niet zoveel uit, accuformaat ook niet: laden is laden en vol is vol…
Ik zou het daar zoeken.
Mijn batterijen zijn al weer ruim 2 uur niet meer gekoppeld.
Het is weekend, dus zal het wel tot maandag duren voor dat opgelost wordt.......
Het is weekend, dus zal het wel tot maandag duren voor dat opgelost wordt.......
Tja, ik blijf er met mijn tengels vanaf en heb nauwelijks een storing gehad sinds het is geïnstalleerd. Misschien toch een causaal verband?bergsmit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:38:
Mijn batterijen zijn al weer ruim 2 uur niet meer gekoppeld.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Dat is niet helemaal waar, het vermogen en van de omvormer speelt wel degelijk mee. Hoe hoger het vermogen, hoe meer energie je in de korte window kan laden/ontladen.Miezie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:46:
[...]
Netcongestie speelt lokaal, frank praat om die reden met tennet. 10 tegen 1 dat locatie een rol speelt… vermogen maakt niet zoveel uit, accuformaat ook niet: laden is laden en vol is vol…
Ik zou het daar zoeken.
of dat enorme verschillen veroorzaakt valt ook wel weer mee, de meeste huishouden zijn beperkt op 3x25A, oftewel max 18 kWh. Een groter vermogen omvormer heeft dan weinig zin.
Zou best kunnen, maar dat zou niet moeten mogen.-PeeWee- schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:25:
Tja, ik blijf er met mijn tengels vanaf en heb nauwelijks een storing gehad sinds het is geïnstalleerd. Misschien toch een causaal verband?
In een emailwisseling heeft slimhandelen van Frank toegegeven dat het volledig ontladen op de EPEX markt de totale dagopbrengst inderdaad verhoogt. Dat ontladen op de EPEX markt kan niet met gekoppelde batterijen. Frank heeft toen duidelijk verklaard er geen enkel bezwaar tegen te hebben als ik tijdens die ontlaadperiode, meestal 2 uur, de batterijen ontkoppel omdat die zichzelf automatisch weer zouden koppelen als ik de stekker weer in het Eniris kastje steek.Merkwaardig is dat het opladen van de batterijen wel met aangesloten Eniris kastje kan op de EPEXmarkt.
Het ging mij vooral om het beoordelen of de handel goed of slecht is geweest… hoe rapper het gaat, hoe beter voor de potentiële winst… dat ben ik met je eens.-PeeWee- schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:28:
[...]
Dat is niet helemaal waar, het vermogen en van de omvormer speelt wel degelijk mee. Hoe hoger het vermogen, hoe meer energie je in de korte window kan laden/ontladen.
of dat enorme verschillen veroorzaakt valt ook wel weer mee, de meeste huishouden zijn beperkt op 3x25A, oftewel max 18 kWh. Een groter vermogen omvormer heeft dan weinig zin.
Software bouwen die robuust omgaat met onbeschikbaarheid op een manier zoals jij doet is best complex om goed te maken… en zeker niet de prioriteit lijkt me. Dat je de stekker kan trekken en dat dat mag en kan is evident… maar de aanname dat het dan maar moet werken is zeer zeker andere koek. De algoritmes worden er niet makkelijker op…bergsmit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:35:
[...]
Zou best kunnen, maar dat zou niet moeten mogen.
In een emailwisseling heeft slimhandelen van Frank toegegeven dat het volledig ontladen op de EPEX markt de totale dagopbrengst inderdaad verhoogt. Dat ontladen op de EPEX markt kan niet met gekoppelde batterijen. Frank heeft toen duidelijk verklaard er geen enkel bezwaar tegen te hebben als ik tijdens die ontlaadperiode, meestal 2 uur, de batterijen ontkoppel omdat die zichzelf automatisch weer zouden koppelen als ik de stekker weer in het Eniris kastje steek.Merkwaardig is dat het opladen van de batterijen wel met aangesloten Eniris kastje kan op de EPEXmarkt.
vandaag enorme opbrengsten nu al en toevallig? de beste 17 hebben SigEnergy, behalve 1 bliq tussendoor. Geeft toch de indruk dat Frank dagelijks verandert van inzet en geen vast patroon hanteert
[ Voor 1% gewijzigd door bergsmit op 21-09-2025 11:38 . Reden: correctie typefout ]
Nou, mijn sigen heeft vandaag anders bijna niets verdiend.bergsmit schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:36:
vandaag enorme opbrengsten nu al en toevallig? de beste 17 hebben SigEnergy, behalve 1 bliq tussendoor. Geeft toch de indruk dat Frank dagelijks verandert van inzet en geen vast patroon hanteert
[edit]
Die data kan toch niet correct zijn. Hoe kan je zo'n resultaat hebben terwijl er constant RT2 is en de onbalansprijzen amper van hun plek komen.
[ Voor 17% gewijzigd door osluis op 21-09-2025 12:21 ]
@osluis mijn theorie, bij gebrek aan verder inzicht, is dat ze heel goed in weten te spelen op de intradaymarkt vandaag met een deel van de batterijen, je kan het inderdaad niet echt verklaren met onbalans; er gebeurt bijna niets vandaag.
Nog een kleine update over onbalansmarkt.com voordat het de usual suspects opvalt (ik noem geen namen
). Ik heb een update doorgevoerd om o.a. het 'handelsresultaat' als hoofdresultaat te tonen voor FE batterijen om zo beter te kunnen vergelijken tussen aanbieders. Helemaal af is het daarmee nog niet; Frank springt anders om met de btw dan Zonneplan dat doet, dat wordt het volgende project om aan te pakken.
Iets langer verhaal: met het opzetten van de eerste koppelingen hebben we onterecht de post 'totaal te verrekenen' gekozen als resultaat omdat dat het meest leek te matchen met wat Zonneplan presenteert. Inmiddels is wel duidelijk dat dat niet klopt; zoals hier afgelopen tijd ook een paar keer langs kwam is de EPEX-correctie geen winst/verlies maar een correctie op het overzicht van het handelen voor een effect op je normale factuur. Aan de andere kant verstoorde Frank Slim de opbrengst ook; dat corrigeert je betaalde/ontvangen handelsopslag voor het laden/ontladen van de batterij, die valt nu ook buiten de opbrengst. De data is nog wel zichtbaar zodra je filtert op FE dus voor wie wil is het nog beschikbaar. (Dank aan iedereen die hier input over heeft geleverd.)
Nog een kleine update over onbalansmarkt.com voordat het de usual suspects opvalt (ik noem geen namen
Iets langer verhaal: met het opzetten van de eerste koppelingen hebben we onterecht de post 'totaal te verrekenen' gekozen als resultaat omdat dat het meest leek te matchen met wat Zonneplan presenteert. Inmiddels is wel duidelijk dat dat niet klopt; zoals hier afgelopen tijd ook een paar keer langs kwam is de EPEX-correctie geen winst/verlies maar een correctie op het overzicht van het handelen voor een effect op je normale factuur. Aan de andere kant verstoorde Frank Slim de opbrengst ook; dat corrigeert je betaalde/ontvangen handelsopslag voor het laden/ontladen van de batterij, die valt nu ook buiten de opbrengst. De data is nog wel zichtbaar zodra je filtert op FE dus voor wie wil is het nog beschikbaar. (Dank aan iedereen die hier input over heeft geleverd.)
Zonneplan heeft met de dongle sowieso veel accuratere data om de winst/verlies op te maken. Vergelijken lijkt me daarmee een utopie… ook omdat je niet kan bepalen hoe de aanbieders tot hun winst/verlies komen…
Dankjewel voor de uitgebreide toelichting. Als ik dan toch feedback mag geven. Zouden jullie als je gaat scrollen in de lijst met resultaten, ajb de header vast kunnen zetten? Nu verlies ik wel eens het overzicht van welke kolom ook alweer wat is.Leftblank schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:57:
@osluis mijn theorie, bij gebrek aan verder inzicht, is dat ze heel goed in weten te spelen op de intradaymarkt vandaag met een deel van de batterijen, je kan het inderdaad niet echt verklaren met onbalans; er gebeurt bijna niets vandaag.
Nog een kleine update over onbalansmarkt.com voordat het de usual suspects opvalt (ik noem geen namen). Ik heb een update doorgevoerd om o.a. het 'handelsresultaat' als hoofdresultaat te tonen voor FE batterijen om zo beter te kunnen vergelijken tussen aanbieders. Helemaal af is het daarmee nog niet; Frank springt anders om met de btw dan Zonneplan dat doet, dat wordt het volgende project om aan te pakken.
Wat een dag trouwens. Van heel de dag lafjes prutsen naar volle bak knallen. De buit is weer binnen.
Jammer voor mij, de hele dag ontkoppejd geweest, evenals gisteren vanaf 14.15 uur.osluis schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:21:
Wat een dag trouwens. Van heel de dag lafjes prutsen naar volle bak knallen. De buit is weer binnen.
De klantenservice van Frank faalt wederom in het weekend, er is geen 24 uurs/7 dagen in de week service.
Morgen heb ik een gesprek met Groene Vrienden Energie, die nieuw op de markt zijn met hun onbalanshandel en toegevoegd zijn aan onbalansmarkt.com. Bezien of ik kan overstappen.
Zij zijn nu druk bezig hun cliënten te promoten zich te tonen op onbalansmarkt.com om te laten zien dat zij het veel beter doen dan zonneplan, Frank en Tibber.
Die resultaten wil ik natuurlijk wel eerst zien!
[ Voor 5% gewijzigd door bergsmit op 21-09-2025 22:29 . Reden: correctie typefouten ]
Ik ben benieuwd, een beetje concurrentie is altijd goed.bergsmit schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:26:
[...]
Jammer voor mij, de hele dag ontkoppejd geweest, evenals gisteren vanaf 14.15 uur.
De klantenservice van Frank faalt wederom in het weekend, er is geen 24 uurs/7 dagen in de week service.
Morgen heb ik een gesprek met Groene Vrienden Energie, die nieuw op de markt zijn met hun onbalanshandel en toegevoegd zijn aan onbalansmarkt.com. Bezien of ik kan overstappen.
Zij zijn nu druk bezig hun cliënten te promoten zich te tonen op onbalansmarkt.com om te laten zien dat zij het veel beter doen dan zonneplan, Frank en Tibber.
Bedenk jezelf wel wat je weggooit betreffende saldering… als je niet aan het einde van een jaar overstapt.bergsmit schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:26:
[...]
Jammer voor mij, de hele dag ontkoppejd geweest, evenals gisteren vanaf 14.15 uur.
Hoe kan het dat je niets van onbalans zo tegen komt op hun site?bergsmit schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:26:
[...]
Eind oktober loopt mijn eerste jaar Frank af. Maar inmiddels heb ik al zoveel aan het net terug geleverd dat ik er ook direct uit kan stappen. Ik heb al een paar honderd euro meer terug ontvangen dan ik betaald heb.Miezie schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:33:
Bedenk jezelf wel wat je weggooit betreffende saldering… als je niet aan het einde van een jaar overstapt.
Salderingsjaar is toch van begin contract tot begin+12 maanden?Miezie schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:33:
[...]
Bedenk jezelf wel wat je weggooit betreffende saldering… als je niet aan het einde van een jaar overstapt.
Als je netto meer teruglevert dan verbruikt dan kan je beter zo snel als mogelijk overstappen, dan demp je bij afschaffing salderen wat meer de kosten voor de energiebelasting. Advies is wel om niet alleen naar de euro's te kijken, maar naar de balans tussen teruggeleverd en afgenomen.bergsmit schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:55:
[...]
Eind oktober loopt mijn eerste jaar Frank af. Maar inmiddels heb ik al zoveel aan het net terug geleverd dat ik er ook direct uit kan stappen. Ik heb al een paar honderd euro meer terug ontvangen dan ik betaald heb.
Dat begrijp ik ook niet. Zij werven door direct mail marketing.Miezie schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:40:
Hoe kan het dat je niets van onbalans zo tegen komt op hun site?
Daarom heb ik ze veel vragen gesteld, die nog lang niet allemaal beantwoord zijn, behalve vaag.
Ik eis details.
Ze zijn inderdaad door onbalansmarkt.com geaccepteerd, zij hebben een API en als je bij de maandoverzichten kijkt dan zie je er 3 in augustus van Groene vrienden, maar met de hand ingebracht, dus voor mij niet betrouwbaar genoeg.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, dus zal de overstap waarschijnlijk pas aan het eind oktober plaatsvinden als zij tenminste bewijzen leveren die ik voldoende acht. Zoals je weet ben ik nogal kritisch.
ACTIE: KOSTELOOS!
Groene Vrienden Balans Bonus EMS (Energy
Management Systeem) inclusief installatie en configuratie
Nooit meer maandelijkse EMS-kosten
Geen langdurige contracten, altijd flexibel
Automatisch besparen zonder gedoe
Maximale controle over je energieverbruik
Slimme sturing van zon, laadpaal en warmtepomp
Tot 30% meer opbrengst dan andere EMS-systemen
Slechts 0,7 laad- en ontlaadcyclus per dag
Waarom Groene Vrienden al meer dan 6.000 tevreden vrienden heeft!:
Geen terugleverboetes – Bespaar honderden euro’s per jaar automatisch, zonder dat jij iets hoeft te doen.
Slim besparen met dynamische energie – Betaal de laagste prijs, verdien op het juiste moment.
Geen afhankelijkheid van wisselend beleid – Jij bepaalt, niet Den Haag.
Zelfvoorzienend en onafhankelijk – Haal alles uit je eigen stroom, niet uit het net.
Gegarandeerd maandelijkse EMS-kosten – Het Energy Management Systeem (EMS) is voor de gehele looptijd 100% gratis.
Gemiddelde maandelijkse verdiensten – €120 tot €280 extra op je rekening, elke maand weer.
Nooit meer van het kastje naar de muur– één betrouwbare partij voor batterij, EMS en energie. Alles onder één dak.
Vakmanschap gegarandeerd – Installatie door installatie door InstallQ-gecertificeerde expert, Check: www.echteinstallateur.nl.
Vrije energieleverancierskeuze! – je zit nergens aan vast, jij kiest zelf.
[ Voor 50% gewijzigd door bergsmit op 22-09-2025 11:35 . Reden: toevoeging info van Groene Vrienden Energie ]
Op de Onbalansmarkt.com website staan zegt natuurlijk niet heel veel... met EPEX handel maak je ook rendement :-). Dat kan met een goed EMS een paar tientjes per maand opleveren door het spreiden van de inkoop. Als ik dit zo lees: https://solarmagazine.nl/...een-zaak-van-ons-allemaalbergsmit schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:59:
[...]
Dat begrijp ik ook niet. Zij werven door direct mail marketing.
Daarom heb ik ze veel vragen gesteld, die nog lang niet allemaal beantwoord zijn, behalve vaag.
Ik eis details.
Ze zijn inderdaad door onbalansmarkt.com geaccepteerd, zij hebben een API en als je bij de maandoverzichten kijkt dan zie je er 3 in augustus van Groene vrienden, maar met de hand ingebracht, dus voor mij niet betrouwbaar genoeg.
Ik ga niet over 1 nacht ijs, dus zal de overstap waarschijnlijk pas aan het eind oktober plaatsvinden als zij tenminste bewijzen leveren die ik voldoende acht. Zoals je weet ben ik nogal kritisch.
Zijn ze te klein om op onbalans in te zetten, want het lijkt niet de core business, maar zijn ze wel goed in het doorrekenen van een integraal plaatje met panelen, accu's en een langjarig rendement. Het rendement wat ik persoonlijk ook nog met een korrel zout neem.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden die ze geven. Als ze niet op de Onbalansmarkt zitten en jij zit wel met een overcapaciteit zonnepanelen en je wilt EPEX handel met zelfonsumptie, dan adviseer ik je (met mijn huidige kennis van de tarieven) om bij Zonneplan te kijken, die geven standaard wat meer voor zonnestroom. Het levert alleen niet meer op dan Frank met Onbalanshandel zoals nu mijn ervaring is. Mijn gemiddelde inkooptarief voor energie en het verkooptarief, tegen EPEX, is zeer vergelijkbaar. Komt de handel dan nog overheen, dat resultaat is hoger dan puur EPEX.
Ik doe het overigens niet voor het handelsrendement, ik ben enkel overgestapt omdat ik een EV heb aangeschaft die ik slim wil laden met mogelijke onbalansvoordelen. Ik ga er vanuit dat ik in tweede helft 2026 met de duidelijkheid die we dan hebben richting 2027 wel weer een andere propositie af zal nemen die dan zorgt voor de slimste inkoop van energie. Onbalanshandel in de huidige vorm kan dan niet meer, die gaat namelijk uit van salderen.
--
Edit: met je toevoeging klinkt dat heel erg als het soort EMS wat ik hier thuis heb met SolarEdge... of wat je ook met opensource projecten voor elkaar kan krijgen. Geautomatiseerd stekker trekken zonder de onbalanskansen.
[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 22-09-2025 11:15 ]
Hegg energy staat ook op mijn shortlist als vervanger FrankEnergie aangezien zij ook werken met AlphaESS. ik kan alleen geen ervaringen ermee vinden.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe met het slim laden? Ik ben nog maar te kort actief om een duidelijk beeld ervan te hebben, maar tot nu toe vind ik de voordelen die ik behaal met slim laden erg tegen vallen. Misschien dat de tijd van het jaar hierin een bepalende factor is, maar op de dagen waarop epex practisch nul is, is de onbalansprijs vaak een tikje hoger. Heb jij mischien data van laadesessie van afgelopen zomer? Ik kan mij voorstellen dat de prijzen dan een stuk anders liggen.Miezie schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:14:
[...]
Ik doe het overigens niet voor het handelsrendement, ik ben enkel overgestapt omdat ik een EV heb aangeschaft die ik slim wil laden met mogelijke onbalansvoordelen. Ik ga er vanuit dat ik in tweede helft 2026 met de duidelijkheid die we dan hebben richting 2027 wel weer een andere propositie af zal nemen die dan zorgt voor de slimste inkoop van energie. Onbalanshandel in de huidige vorm kan dan niet meer, die gaat namelijk uit van salderen.
Ik heb nog geen representatieve data ivm granny en pas vanaf begin september. 11kw lader moet nog komen.
Ze kijken primair naar EPEX, dat kan een nadeel zijn… maar ik ben er wel tevreden over.
Ze kijken primair naar EPEX, dat kan een nadeel zijn… maar ik ben er wel tevreden over.
Bij HomeWizard hebben ze een P1 meter en Energy Display waarmee je het verbruik in je woning kunt monitoroen. Helaas hebben ze nog geen integratie met AlphaESS omvormers, maar kunnen deze wel toevoegen als er genoeg vraag naar is. Zouden jullie onderstaande Google Forms willen invullen om AlphaESS te promoten? Duurt nog geen 5 seconden. Dankje!
https://forms.gle/nPm2kBVMBzNLJgAn8
https://forms.gle/nPm2kBVMBzNLJgAn8
Ik kreeg zojuist een mailtje van Frank waarin ze zeggen dat er goed nieuws is en dat ik vanaf nu gebruik maak van de nieuwe handelsmodes waarin ze op andere markten sturen dan de onbalansmarkt. Ik zou van alles terug kunnen zien in de pop up meldingen van de app.
Heeft iemand enig idee welke popup ermee bedoeld wordt?
Als je over de grafiek gaat. Als er iets staat van "andere markten", dan zit je goed.osluis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:57:
Ik ben ook sinds gisteren middag weer terug. Heeft wel meer dan een week en twee mailtjes geduurd, maar toch.
Ondertussen heb ik nu ook 15 kWh, en kan ik eindelijk de volle 6 kW (ik zie zelfs 6.3) van de omvormer gebruiken.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dankjewel, had ik nog niet gezien. Ik zie idd dat er nu vermeld wordt dat hij elders ingezet is. Afijn, ik zie dat er resultaat geboekt wordt. Gisteren wel weer even uitval gehad, maar de frequentie gaat wel duidelijk omlaag.voodooless schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:06:
[...]
Als je over de grafiek gaat. Als er iets staat van "andere markten", dan zit je goed.
Ik ben ook sinds gisteren middag weer terug. Heeft wel meer dan een week en twee mailtjes geduurd, maar toch.
Ondertussen heb ik nu ook 15 kWh, en kan ik eindelijk de volle 6 kW (ik zie zelfs 6.3) van de omvormer gebruiken.
Ik doe het ook niet voor het handelsrendement. Een elektrisch voertuig heb ik ook niet. Primair doe ik het om in noodgevallen toch elektriciteit te hebben en bovendien maximaal rendement van mijn zonnepanelen te hebben. Wel wil ik onder alle omstandigheden nul op de meter hebben. Dat laatste lukt goed.Miezie schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:14:
Helaas heb ik een leverancier/installateur getroffen die de zaken niet optimaal cq niet deskundig heeft geïnstalleerd en na de betaling niet meer reageert op klachten.
In sommige opzichten ben ik een perfectionist, vandaar veel kritiek op mijn eigen handelen maar ook op dat van anderen.
Inmiddels weet ik enerzijds dat Frank Energie duidelijk nog in een leerfase zit, anderzijds wel van goede wil is, maar nog lang niet optimaal en systematisch werkt. Wel is Frank Energie op dit moment de beste.
Zonneplan is nooit een alternatief, enerzijds werken zij alleen met mensen die hun Zonneplan batterij installaties bij Zonneplan hebben gekocht en niet met andere merken, zij werken wel zeer systematisch zodat betere installaties beter scoren dan de mindere installaties, maar hun resultaten blijven achter bij die van Frank Energie.
Hoewel Frank duidelijk heeft toegegeven dat een hoger rendement mogelijk is door de stekker er af en toe uit te trekken en op de EPEX markt te verkopen blijkt dat hun systeem daar niet geschikt voor is en hun klantendienst daar te traag voor is. Immers vrijwel elke keer als ik de stekker er uit trek dan blijkt mijn batterij duurzaam ontkoppeld te zijn en moet ik uren en soms een heel weekend wachten voor de koppeling weer wordt hersteld. Voor dit soort gevallen zou er een 7 daagse, 24 uurs klantenservice beschikbaar moeten zijn of zij moeten zodanig herprogrammeren dat iemand die de stekker eruit trekt automatisch weer gekoppeld wordt als de stekker er weer in gaat.
Ik heb besloten nu de stekker er maar niet meer uit te trekken en het over te laten aan Frank. Bevalt dat niet dan kan ik altijd nog helemaal terug naar de EPEX.
Financieel ontbreekt het mij aan niets, dus het geld heb ik niet nodig, voor mij was en blijft het een spelletje om optimaal te scoren, maar het moet ook weer niet te veel tijd gaan kosten, er zijn leukere dingen te doen!
Heeft Frank trouwens hun handlesinstellingen aangepast? Ik weet dat ze voorheen in sommige gevallen meer dan 85% soc toepasten, maar dat zag ik niet vaak gebeuren. Ik zie nu twee dagen achter elkaar dat ik op 95% Soc zit. Helemaal prima voor mij, want Sigen benadrukt overal dat de batterij van 100% tot 0% gebruikt mag worden, Heel toevallig zie ik de sprong van 85% naar 95% ingaan vanaf het moment dat hij op andere markten ingezet wordt.
Nog toevalliger is dat dit gebeurt is op het moment dat ik even uitval gehad heb. Dat was dus geen storing van Frank, maa het moment dat ik overgezet ben naar andere markten. Goed om te weten
Nog toevalliger is dat dit gebeurt is op het moment dat ik even uitval gehad heb. Dat was dus geen storing van Frank, maa het moment dat ik overgezet ben naar andere markten. Goed om te weten
Ik ben achteraf gezien heel blij dat ik niet voor zonneplan ben gegaan. Ik vond het eerst een heel interessant concept al niets dat ze maximaal 20kWh aanbieden en vol bleven houden dat ik geen grotere batterij nodig heb (ik wek tussen de 50 en de 60 kWh op in de zomer en wil dat tijdelijk opslaan om in de auto te steken als ik thuis kom) en nee, dat weiger ik te dumpen op de markt tegen negatieve tarieven om als ik thuis kom van het werk tegen de hoofdprijs te mogen laden. Daarnaast een vendor lock in voor de handel en dan ook nog eens veel minder resultaat als ik dat zo bekijk.bergsmit schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:19:
[...]
Inmiddels weet ik enerzijds dat Frank Energie duidelijk nog in een leerfase zit, anderzijds wel van goede wil is, maar nog lang niet optimaal en systematisch werkt. Wel is Frank Energie op dit moment de beste.
Zonneplan is nooit een alternatief, enerzijds werken zij alleen met mensen die hun Zonneplan batterij installaties bij Zonneplan hebben gekocht en niet met andere merken, zij werken wel zeer systematisch zodat betere installaties beter scoren dan de mindere installaties, maar hun resultaten blijven achter bij die van Frank Energie.
Nee hoor, na de eerste frustraties van instabiliteit ben ik steeds meer de tevreden kant op aan het schuiven. Mijn Sigen batterij is per kWh iets duurder dan een Nexus, maar ik betaal graag iets meer als ik daar flexabiliteit en keuze voor terugkrijg. Die hogere prijs zit hem voornamelijk in de gateway. Offgrid is met een Nexus niet eens een optie.
Weet je zeker dat dat aan Frank ligt overigens? De keren dat ik de stekker eruit gewipt heb heb ik daarna geen enkel probleem gehad om weer contact te krijgen met Frank. Zou het mischien de combinatie met Eneris met Frank kunnen zijn? Ik ben wel benieuwd of Frank rechtstreeks met jouw kastje praat, of dat het via een api en een tussenliggende website loopt.bergsmit schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:19:
[...]
Immers vrijwel elke keer als ik de stekker er uit trek dan blijkt mijn batterij duurzaam ontkoppeld te zijn en moet ik uren en soms een heel weekend wachten voor de koppeling weer wordt hersteld. Voor dit soort gevallen zou er een 7 daagse, 24 uurs klantenservice beschikbaar moeten zijn of zij moeten zodanig herprogrammeren dat iemand die de stekker eruit trekt automatisch weer gekoppeld wordt als de stekker er weer in gaat.
Die 20kwh is niet zonder reden, dat lijkt een grens te worden voor verzekeraars. En opslaan voor de auto: nobel, maar heb je de extra afschrijving op die cyclus meegenomen in je businesscase?osluis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:40:
[...]
Ik ben achteraf gezien heel blij dat ik niet voor zonneplan ben gegaan. Ik vond het eerst een heel interessant concept al niets dat ze maximaal 20kWh aanbieden en vol bleven houden dat ik geen grotere batterij nodig heb (ik wek tussen de 50 en de 60 kWh op in de zomer en wil dat tijdelijk opslaan om in de auto te steken als ik thuis kom) en nee, dat weiger ik te dumpen op de markt tegen negatieve tarieven om als ik thuis kom van het werk tegen de hoofdprijs te mogen laden. Daarnaast een vendor lock in voor de handel en dan ook nog eens veel minder resultaat als ik dat zo bekijk.
Nee hoor, na de eerste frustraties van instabiliteit ben ik steeds meer de tevreden kant op aan het schuiven. Mijn Sigen batterij is per kWh iets duurder dan een Nexus, maar ik betaal graag iets meer als ik daar flexabiliteit en keuze voor terugkrijg. Die hogere prijs zit hem voornamelijk in de gateway. Offgrid is met een Nexus niet eens een optie.
Hier in de buurt is een volldig bedijf afgebrand ivm een een accu van een boormachine die in brand gegaan is. Voor mij staat formaat van de batterij niet in een 1:1 relatie met hoeveel gevaar het oplevert. Beveiligingssystemen en type batterij spelen daarin mijn inziens aan grotere rol. Het enige wat ik terug heb kunnen vinden is dat een systeem van >20kWh mogelijk aan een scope keuring onderworpen zal worden.Miezie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:00:
[...]
Die 20kwh is niet zonder reden, dat lijkt een grens te worden voor verzekeraars. En opslaan voor de auto: nobel, maar heb je de extra afschrijving op die cyclus meegenomen in je businesscase?
Ik heb idd rekening gehouden met afschrijving. Uitgaande van een totale eafschrijving na 6000 cycli wat zeer, zeer pessimistisch is is de kostenbaten verhouding ruim 1:3
Een heel erg "open systeem" vindt ik het slim handelen bij Frank Energie nog niet. Eigenlijk vindt ik die beperking tot een batterij. Eigenlijk zoek ik iets dat alle 3 de diensten combineert (1) slim terugleveren (2) slim handelen en (3) slim laden. Ook wil ik niet afrekenen op een SoC van een batterij, maar over wat er daadwerkelijk de "slimme" meter registreert.
De huidige ... (ik laat de naam even weg om het niet onnodig negatief te maken) koppeling werkt nou niet bepaald uitmuntend. De aansturing graag open source, zodat ik zelf aan kan passen waar nodig en niet afhankelijk van van een vlaamse software ontwikkelaar. Bijvoorbeeld als Victron NodeRed flow. Het Victron Dynamic ESS is als ik goed begrepen heb ook eerst in NodeRED geschreven, en daarna verplaatst naar de regeling van de omvormer zelf.
Aansturing in hoofdlijn:
0. Standaard grid op 0 (geen afname/geen verbruik)
1. Is er iets te verdienen met terugleveren, dan maximaal terugleveren
2. Is er iets te verdienen met afnemen, dan maximaal afnemen
*) iets >= €0,105 /kWh
De huidige ... (ik laat de naam even weg om het niet onnodig negatief te maken) koppeling werkt nou niet bepaald uitmuntend. De aansturing graag open source, zodat ik zelf aan kan passen waar nodig en niet afhankelijk van van een vlaamse software ontwikkelaar. Bijvoorbeeld als Victron NodeRed flow. Het Victron Dynamic ESS is als ik goed begrepen heb ook eerst in NodeRED geschreven, en daarna verplaatst naar de regeling van de omvormer zelf.
Aansturing in hoofdlijn:
0. Standaard grid op 0 (geen afname/geen verbruik)
1. Is er iets te verdienen met terugleveren, dan maximaal terugleveren
2. Is er iets te verdienen met afnemen, dan maximaal afnemen
*) iets >= €0,105 /kWh
[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 23-09-2025 15:31 . Reden: Aansturing toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik heb deze pop up over "andere markten" niet. Moet je daarvoor in de agressieve handelsmodus zitten misschien?voodooless schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:06:
[...]
Als je over de grafiek gaat. Als er iets staat van "andere markten", dan zit je goed.
Nope, ik zit in de normale handel mode. Je moet echt in de grafiek kijken met soc en onbalans prijzen. De grijze uitleg geeft aan of je erin zit of niet. Ik vind dat ze heel cryptisch zijn geweest in de mailing.Coffeeroam schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:35:
[...]
Ik heb deze pop up over "andere markten" niet. Moet je daarvoor in de agressieve handelsmodus zitten misschien?
:strip_exif()/f/image/0bmIakxQTT6to8kCeWDx6bcZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen ervaring, wel wat mailcontact mee gehad. Focus op zelfconsumptie en starten net. Wel interessant dat ze in de TSG group zitten, waar ook Bliq onder valt.kmf schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:43:
Hegg energy staat ook op mijn shortlist als vervanger FrankEnergie aangezien zij ook werken met AlphaESS. ik kan alleen geen ervaringen ermee vinden.
"Ons algoritme is een slimme manier van aansturing waarbij hij rekening houdt met weersvoorspellingen, prijsprikkels en natuurlijk energieverbruik van jouw woning. Ons algoritme is ook uniek omdat het in eerste instantie focust op jouw eigen opwek gebruiken voor zelfconsumptie. Vervolgens kijkt het algoritme pas hoeveel en op welke markt er gehandeld zou kunnen worden.
Daarnaast heeft de slimme aansturing een zelflerend vermogen. Als je start met onze thuisbatterij, duurt het leren van jouw gebruik ongeveer 3/4 weken tot er een optimale werking is."
Kleine update over de handel op andere markten. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Volgens mij laat ik rendement liggen tov handel op onbalans. Zoals in de grafieken te zien wordt de batterij veel minder ingezet. Tijdens de onbalans pieken van gisteren doe ik niet eens mee. Normaal zou ik bij een onbalans prijs van €1.60 zeker een euro of 3 tot 4 kunnen pakken in een kwartier en nu kreeg ik 66 cent in dat tijdvak. Sinds gisteren een uur of 6 a 7 in de avond is de accu leeg en wordt er nul actie ondernomen. :strip_exif()/f/image/Hv1rvynvCD8aMetkZWH20qw3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hv1rvynvCD8aMetkZWH20qw3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0T7rgQU1r7xTPsKI48XmZt4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben niet de mogelijkheid zelf een keus te maken, dat is het uitsluitend recht van Frank.osluis schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:47:
Volgens mij laat ik rendement liggen tov handel op onbalans.
Tijdens de onbalans pieken van gisteren doe ik niet eens mee.
Normaal zou ik bij een onbalans prijs van €1.60 zeker een euro of 3 tot 4 kunnen pakken in een kwartier en nu kreeg ik 66 cent in dat tijdvak.
Sinds gisteren een uur of 6 a 7 in de avond is de accu leeg en wordt er nul actie ondernomen.
Het is mij nog steeds niet duidelijk welk onderscheid Frank maakt, wie wel en wie niet naar de andere markten wordt gestuurd en wie wel of niet een laad- of ontlaad opdracht voor de onbalansmarkt krijgt.
Je zou mogen verwachten dat alle agressieve handel modus gebruikers alle laad- en alle ontlaad opdrachten krijgen, ook die aan de normale handelsmodus gebruikers en de zelfconsumptiegebruikers, maar gezien de resultaatlijsten is dat niet het geval.
[ Voor 11% gewijzigd door bergsmit op 25-09-2025 19:13 . Reden: onjuiste bewering ]
Nou dat dacht ik eerst ook. Ik dacht dat ik omgezet was naar andere markten plus onbalans, maar voor zover ik zie wordt er nu niets meer gedaan met onbalans. Zo zie ik bv geen RT2 meer voorbij komen, maar ook geen reacties op de pieken. Tot nu to zijn die grote uitschieters juist de kers op de taart geweest voor mij. Drie goede dagen zijn bijna goed voor 50% van de maandwinst. Ik ga deze modus even ongestoord een paar weken zijn ding laten doen om een goede vergelijk te kunnen maken. Wisselen van markten kan overigens via een mailtje naar Frank.bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:52:
[...]
Zodra je batterij leeg is moet je eigenlijk actie ondernemen door even je minimum laadtoestand te verhogen tot 25% en dan na het bereiken daarvan weer terug te zetten op 10%, dan blijf je meedoen bij de Frank onbalanshandel.Dat opladen gebeurt dan tegen de EPEXprijs.
[ Voor 7% gewijzigd door osluis op 25-09-2025 12:45 ]
Met stekker trekken wellicht wel ja maar anders zou ik je reactie weghalen want het kan ook een negatief resultaat teweeg brengen bij gebruikers die er andere gewoonten op nahouden dan jij zelf.bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:52:
[...]
Zodra je batterij leeg is moet je eigenlijk actie ondernemen door even je minimum laadtoestand te verhogen tot 25% en dan na het bereiken daarvan weer terug te zetten op 10%, dan blijf je meedoen bij de Frank onbalanshandel.Dat opladen gebeurt dan tegen de EPEXprijs.
Verder is op sommige uren de handelsvergoeding lager dan EPEX dus als iemand dan oplaad tegen EPEX pakt ie extra verlies door weer mee te doen met de handel. Niet echt een reactie die van kennis getuigt..
In de maanden voordat ik overgezet werd waren de opbrengsten van onbalansmarkt erg mager. Nu mis je de pieken maar is de opbrengst gemiddeld per dag hoger. Al met al lijkt je beter af te op de andere markten dan onbalans. Zeker als je ook kijkt op de onbalansmarkt website waar alle data staat van een aantal gebruikersnaam, daar zie je dat bv zonneplan het slechter doet op onbalans alleen. Behalve op die dagen dat er grote pieken waren. Op de andere dagen zit Frank steeds bovenaan.osluis schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:43:
[...]
Nou dat dacht ik eerst ook. Ik dacht dat ik omgezet was naar andere markten plus onbalans, maar voor zover ik zie wordt er nu niets meer gedaan met onbalans. Zo zie ik bv geen RT2 meer voorbij komen, maar ook geen reacties op de pieken. Tot nu to zijn die grote uitschieters juist de kers op de taart geweest voor mij. Drie goede dagen zijn bijna goed voor 50% van de maandwinst. Ik ga deze modus even ongestoord een paar weken zijn ding laten doen om een goede vergelijk te kunnen maken. Wisselen van markten kan overigens via een mailtje naar Frank.
Untappd: Louwke80
verwijderd
[ Voor 98% gewijzigd door bergsmit op 25-09-2025 19:13 . Reden: foutje ]
Tot zover gaat het weer een stuk beter op de andere markten. Ik kwam er enkele dagen geleden wel achter dat de NodeRed integratie van onbalansmarkt.com niet meer goed werk. Iets met graphQL... te lui om dat uit te zoeken, dus ik hem maar de alternatieve manier geïnstalleerd. Over een paar minuten weet ik of die wel werkt...
Heeft iemand zich ooit afgevraagd hoe het mogelijk is dat als Frank ontlaadt tegen de hoogste prijs van de dag jouw handelsresultaat daalt, dus dat je daardoor verlies zou lijiden?
En omgekeerd als Frank oplaadt tegen de laagste prijs van de dag, je handelsresultaat lager wordt en dat je dan verlies lijdt? Om een handelsresultaat te boeken moet er toch verkoop en koop tegenover elkaar staan?
Frank werkt kennelijk met fictieve tegenprijzen en dan vraag ik mij af hoe betrouwbaar die zijn!
En omgekeerd als Frank oplaadt tegen de laagste prijs van de dag, je handelsresultaat lager wordt en dat je dan verlies lijdt? Om een handelsresultaat te boeken moet er toch verkoop en koop tegenover elkaar staan?
Frank werkt kennelijk met fictieve tegenprijzen en dan vraag ik mij af hoe betrouwbaar die zijn!
[ Voor 0% gewijzigd door bergsmit op 25-09-2025 16:48 . Reden: taalfout correctie ]
Dat weet jij helemaal niet, want de prijzen van de andere markten zijn helemaal nergens te zien. De app toont alleen maar de onbalans prijs, ook als je handelt op andere markten. Het is super ontransparant, maar momenteel is dat nu eenmaal het geval.[b]bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:47Heeft iemand zich ooit afgevraagd hoe het mogelijk is dat als Frank ontlaadt tegen de hoogste prijs van de dag jouw handelsresultaat daalt, dus dat je daardoor verlies zou lijiden?
Een mooie basis voor manipulatie en bedrog dus. Het hoeft niet eens bewust kwaadaardig te zijn, want een fout zit in een klein hoekje. Is er eigenlijk toezicht op het juist handelen van energieleveranciers zoals Frank Energie. Anders ben je aan de (niet bestaande) goden overgleverd!voodooless schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:50:
Dat weet jij helemaal niet, want de prijzen van de andere markten zijn helemaal nergens te zien. De app toont alleen maar de onbalans prijs, ook als je handelt op andere markten. Het is super ontransparant, maar momenteel is dat nu eenmaal het geval.
helaas moet ik je gelijk geven. Er zijn omstandigheden waarin het tegenovergestelde effect heeft, zoals ik zojuist heb ervaren en mijn resultaat van 7.91 terugviel nar 5.00 nadat ik mijn laadtoestand verhoogd had.......stefan1512 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:49:
Met stekker trekken wellicht wel ja maar anders zou ik je reactie weghalen want het kan ook een negatief resultaat teweeg brengen bij gebruikers die er andere gewoonten op nahouden dan jij zelf.
Verder is op sommige uren de handelsvergoeding lager dan EPEX dus als iemand dan oplaad tegen EPEX pakt ie extra verlies door weer mee te doen met de handel. Niet echt een reactie die van kennis getuigt..
Voor zover ik kan zien, scoort September uitstekend tot nu toe en ik steek geen vinger ernaar uit. Het zal mij echt een rotzorg zijn op welke markt het actief is, of tegen welke prijzen, het algehele resultaat is beter dan welke andere leverancier.
Tel erbij op dat het ruim voldoet aan de ROI doelstellingen die ik heb gesteld, dus vooral lekker met rust laten.
Of er mogelijk 10% meer rendement mogelijk is, zal best, maar ik beschik niet over de data om dat te kunnen valideren, danwel staven, dus why bother....
Tel erbij op dat het ruim voldoet aan de ROI doelstellingen die ik heb gesteld, dus vooral lekker met rust laten.
Of er mogelijk 10% meer rendement mogelijk is, zal best, maar ik beschik niet over de data om dat te kunnen valideren, danwel staven, dus why bother....
Toch weer een grote kers gemist. Drie kwartier lang €5,50 en €3,96 onbalans en ik hark in die periode op andere markten 30 hele centen op. Sta wel mooi in de top 170 voor vandaag. Morgen mailen dat ik terug wil op onbalans.osluis schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:43:
[...]
Tot nu to zijn die grote uitschieters juist de kers op de taart geweest voor mij. Drie goede dagen zijn bijna goed voor 50% van de maandwinst.
Het is mij inmiddels duidelijk waardoor ik ontkoppeld ben en waardoor ik commando's van Frank mis!
Frank schreef mij vandaag:
terwijl wattopjedak mij schreef:Vanuit Eniris hebben we doorgekregen dat je internetverbinding gekoppeld aan de batterij erg slecht is.
Zij hebben dit 2 uur getest en zijn tot de conclusie gekomen dat ruim 15% van de data die zij hebben gestuurd niet binnenkwam bij je systeem.
Ik wil je dus adviseren om je internetverbinding van je batterij te contoleren en waar nodig een versterker in de buurt te plaatsen of je systeem te verbinden met je internet via Ethernet.
ik ben dus dubbel getroffen . . . . . .Afgelopen week hebben meerdere klanten van ons een bericht gekregen vanuit Frank Energie dat de Smartbox geen data meer uitzendt.
Veel Smartbox gebruikers zijn getroffen door deze storing.
Dit is ondertussen bij ons bekend en wij zijn op de achtergrond bezig met de softwareontwikkelaar en Victron om het probleem te lokaliseren en verhelpen.
Vooralsnog lijkt het te zijn veroorzaakt door een software update van Victron, waardoor de waardes niet meer overeenkomen met de waardes die worden gelezen door de Smartbox.
Wij kunnen voor nu geen tijdspanne aangeven in wat voor termijn dit wordt opgelost.
Zodra er meer bekend is hou ik jullie op de hoogte.
Bedankt voor het vertrouwen en geduld.
Je hebt toch altijd in apart gezet geheugen de vorige versie bij Victron, daar kan je dan toch naar switchen ? Is niet bedacht voor handelsprobleempjes maar voor energiezekerheid.
Ben je aangesloten op wifi? Zou inderdaad kunnen verklaren waarom het zo slecht loopt. Ik zou echt even onderzoeken of je een ethernet kabeltje daar kunt krijgen.bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:23:
Het is mij inmiddels duidelijk waardoor ik ontkoppeld ben en waardoor ik commando's van Frank mis!
[...]
terwijl wattopjedak mij schreef:
[...]
ik ben dus dubbel getroffen . . . . . .
Dan hoef je niet te wachten hoor, je kan ZelfConsumptie Plus aanvinken als modus en dan zit je volgens mij op de onbalansmarkt. Kun je zelfs nog aangeven vanaf welk bedrag je echt wilt handelen. Als je op Handel gaat heb je geen keus en zit je vast aan 'andere markten'.osluis schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:11:
[...]
Toch weer een grote kers gemist. Drie kwartier lang €5,50 en €3,96 onbalans en ik hark in die periode op andere markten 30 hele centen op. Sta wel mooi in de top 170 voor vandaag. Morgen mailen dat ik terug wil op onbalans.
Nee, ik ben niet aangesloten op wifi, ik ben aangesloten door middel van een internetkabel, maar dat klikt niet goed vast in het Eniris EMS smartbox kastje. Daarover heb ik al meer geklaagd bij wattopjedak, maar die reageerden daar verkeerd op en nu helemaal niet meer.osluis schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:32:
Ben je aangesloten op wifi?
Zou inderdaad kunnen verklaren waarom het zo slecht loopt.
Ik zou echt even onderzoeken of je een ethernet kabeltje daar kunt krijgen.
Hallo Muhlis! (dat is de directeur/eigenaar van wattopjedak)
Eniris heeft mijn internetverbing met de Eniris EMS smartbox gedurende 2 uur getest.
Daarbij hebben zij geconstateerd dat 15% van de verstuurde data niet aankwam.
Je herinnert je ongetwijfeld dat ik jou hier liet komen omdat de verbindingskabel niet vastklikte in de smartbox en dat ik jou vroeg een nieuwe te leveren.
Dat deed jij niet.
Jij klemde er een stukje plastic tussen en beweerde dat dat afdoende was.
Dus niet.
Daarom nogmaals het verzoek een nieuwe smartbox te leveren met een internetkabeltje dat er wel in vastklikt.
Bedoel je nu dat je de SOC van je batterij manipuleert?bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:16:
[...]
zoals ik zojuist heb ervaren en mijn resultaat van 7.91 terugviel nar 5.00 nadat ik mijn laadtoestand verhoogd had.......
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Ik kreeg vandaag een mailtje dat ik niet naar de "andere markten" kan en dus op de "onbalanshandel" moet blijven omdat de sturing van mijn Enphase accu's de andere markten niet ondersteunt.bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:52:
[...]
Wij hebben niet de mogelijkheid zelf een keus te maken, dat is het uitsluitend recht van Frank.
Het is mij nog steeds niet duidelijk welk onderscheid Frank maakt, wie wel en wie niet naar de andere markten wordt gestuurd en wie wel of niet een laad- of ontlaad opdracht voor de onbalansmarkt krijgt.
Dan zouden zomaar dat ook andere merken accu's alleen kunnen handelen op de onbalans.
Inderdaad even van 10 naar 100 bijvoorbeeld en bij het bereikte doel weer terug naar 10TetraPilotomie schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:54: Bedoel je nu dat je de SOC van je batterij manipuleert?
Ik heb geen idee of mijn Dyness accu's en Victron omvormers ondersteund worden om op andere markten te werken, ze hebben alleen al voor de onbalansmarkt een (overigens slecht werkende) smartbox nodig van Enirisdccm schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:20:
Ik kreeg vandaag een mailtje dat ik niet naar de "andere markten" kan en dus op de "onbalanshandel" moet blijven omdat de sturing van mijn Enphase accu's de andere markten niet ondersteunt.
Dan zouden zomaar dat ook andere merken accu's alleen kunnen handelen op de onbalans.
Dan zou ik als ik jou was snel even een willekeurig techneut langs laten komen om de kabel even te controleren. Jammer dat je installateur niet thuis geeft, maar dit valt door een ander prima op te lossen. Kost een beetje, maar een losse stekker (geen idee of hij goed gemonteerd is) is ook ruk.bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:52:
[...]
Nee, ik ben niet aangesloten op wifi, ik ben aangesloten door middel van een internetkabel, maar dat klikt niet goed vast in het Eniris EMS smartbox kastje. Daarover heb ik al meer geklaagd bij wattopjedak, maar die reageerden daar verkeerd op en nu helemaal niet meer.
[...]
Het ligt niet aan de kabel, maar aan het kastje, dat houdt de kabel niet vast.osluis schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:54:
Dan zou ik als ik jou was snel even een willekeurig rechneutje langs laten komen om de kabel even te controleren. Jammer dat je installateur niet thuis geeft, maar dit valt door een ander prima op te lossen. Kost een beetje, maar een losse stekker (geen idee of hij goed gemonteerd is) is ook ruk.
Clipje op de rj45 stekker niet toevallig kapot door het vele trekken? Die gaan meestal als eerste, dan zit het inderdaad niet goed vast. Is het niet voor gemaakt…bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:07:
[...]
Het ligt niet aan de kabel, maar aan het kastje, dat houdt de kabel niet vast.
Als je dit nou eens een tijdje niet doet, dan zul je zien dat de batterij echt wel laad en ontlaad als hij bijna leeg is of maximaal vol… tegen scherpere tarieven.bergsmit schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:25:
[...]
Inderdaad even van 10 naar 100 bijvoorbeeld en bij het bereikte doel weer terug naar 10
Als je dan ook nog de netwerkkabel even maakt en de boel z’n gang laat gaan…
Frank draait namelijk alweer een tijd stabiel met logische handelsbesluiten.
Stabiel is het nu wel, logisch vind ik het alleen niet op het moment. Resultaat is nul voor vandaag. Laatste handelsmoment al 12 uur geleden. Geen storing, dus dit is bewuste aansturing.Miezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:12:
[...]
Frank draait namelijk alweer een tijd stabiel met logische handelsbesluiten.
:strip_exif()/f/image/F3UwLNTCwqXSzJx0iwISC9nt.jpg?f=fotoalbum_large)
Draai je op Agressief? Bij mij heeft ie namelijk wel wat geladen in de nacht en ontladen in de ochtend.osluis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
[...]
Stabiel is het nu wel, logisch vind ik het alleen niet op het moment. Resultaat is nul voor vandaag. Laatste handelsmoment al 12 uur geleden. Geen storing, dus dit is bewuste aansturing.
[Afbeelding]
Wat had je dan gehoopt dat hij ging inkopen met een onbalansprijs boven nul en een afwijking van 0.06ct tussen hoogste en laagste piek? Dan was je resultaat nog niet best geweest. Vaak zie je dat hij later op de dag iets gaat doen op de andere markt. Zoals gisteren begon het pas na 12 uur en uiteindelijk bijna 6 euro gepakt nog. Ja ok toevallig was er later op de dag een onbalans piek die je helaas mist. Maar als de dag zo voortkabbelt op onbalans dan is het niet best.osluis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
[...]
Stabiel is het nu wel, logisch vind ik het alleen niet op het moment. Resultaat is nul voor vandaag. Laatste handelsmoment al 12 uur geleden. Geen storing, dus dit is bewuste aansturing.
[Afbeelding]
Untappd: Louwke80
Zoals bij mij bedoel je? Ben toch best content met die opbrengst.Louwke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:55:
[...]
Wat had je dan gehoopt dat hij ging inkopen met een onbalansprijs boven nul en een afwijking van 0.06ct tussen hoogste en laagste piek? Dan was je resultaat nog niet best geweest. Vaak zie je dat hij later op de dag iets gaat doen op de andere markt. Zoals gisteren begon het pas na 12 uur en uiteindelijk bijna 6 euro gepakt nog. Ja ok toevallig was er later op de dag een onbalans piek die je helaas mist. Maar als de dag zo voortkabbelt op onbalans dan is het niet best.
We hebben het over de Handel @Louwke , als je op ZC+ zit kun je naar de grafieken staren, anders dien je alleen nog maar de opbrengst te kijken en los te laten dat je niet kan zien waarom er ingekocht en verkocht wordt. Zoals 88x genoemd in het topic, de andere markten zijn voor ons niet inzichtelijk..
/f/image/lirRDjzBQGxa7snDOzl037Ca.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door stefan1512 op 26-09-2025 11:01 ]
Ik had gehoopt dat hij (net als de andere batterijen) gisteravond op de goedkope momenten was gaan laden zodat hij vanmorgen in de pieken had kunnen verkopen. Hij hoeft niet altijd onder nul in te kopen, zeker niet als je weet dat de epex sinds gisteren 23:00 minimaal tussen de 7 en de 8 cent ligt had hij zat momenten uit kunnen zoeken om te laden. Zelfs toen onbalans gisteren rond middernacht naar -3c ging heeft hij geen druppel geladen.Louwke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:55:
[...]
Wat had je dan gehoopt dat hij ging inkopen met een onbalansprijs boven nul en een afwijking van 0.06ct tussen hoogste en laagste piek? Dan was je resultaat nog niet best geweest. Vaak zie je dat hij later op de dag iets gaat doen op de andere markt. Zoals gisteren begon het pas na 12 uur en uiteindelijk bijna 6 euro gepakt nog. Ja ok toevallig was er later op de dag een onbalans piek die je helaas mist. Maar als de dag zo voortkabbelt op onbalans dan is het niet best.
Maargoed, ik heb geen flauw idee welke markten nu benut worden en wat de logica is. Dat is tevens ook mijn grootste bezwaar tegen "andere markten" ik heb geen idee welk product ik afneem en Frank geeft daar nul informatie over.
Nee, die verbinding trek ik er nooit uit, alleen het stroomstekkertjeMiezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 06:57:
Clipje op de rj45 stekker niet toevallig kapot door het vele trekken? Die gaan meestal als eerste, dan zit het inderdaad niet goed vast. Is het niet voor gemaakt…
ik schreef het al eerder, aan de kabel ligt het niet, het is een defect aan het Eniris EMS smartbox kastje.Miezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:12:
Als je dit nou eens een tijdje niet doet, dan zul je zien dat de batterij echt wel laadt en ontlaadt als hij bijna leeg is of maximaal vol… tegen scherpere tarieven.
Als je dan ook nog de netwerkkabel even maakt en de boel z’n gang laat gaan…
Inmiddels weten we dat er meer aan de hand is.
Eniris heeft mijn internetverbing met de Eniris EMS smartbox gedurende 2 uur getest.
Bovendien is er de storende werking op de smartbox van een Victron upgrade, waardoor vele gebruikers van het Eniris kastje zich bij Frank beklaagd hebben over de gebrekkige verbindingen.
Eniris heeft nu toegezegd de problemen te gaan oplossen.
De verbroken verbindingen hebben volgens Frank dan ook niets te maken met het stekkertrekken
En dus ook niet met Frank verder… terwijl dat wel verweten werd. Enfin: fijn dat er duiding is.bergsmit schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:22:
[...]
ik schreef het al eerder, aan de kabel ligt het niet, het is een defect aan het Eniris EMS smartbox kastje.
Inmiddels weten we dat er meer aan de hand is.
Bovendien is er de storende werking op de smartbox van een Victron upgrade, waardoor vele gebruikers van het Eniris kastje zich bij Frank beklaagd hebben over de gebrekkige verbindingen.
Eniris heeft nu toegezegd de problemen te gaan oplossen.
De verbroken verbindingen hebben volgens Frank dan ook niets te maken met het stekkertrekken
Als het niet lekker voelt, dan moet je het product niet willen afnemen. Met de kennis achteraf is het ook altijd makkelijk oordelen.osluis schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:02:
[...]
Ik had gehoopt dat hij (net als de andere batterijen) gisteravond op de goedkope momenten was gaan laden zodat hij vanmorgen in de pieken had kunnen verkopen. Hij hoeft niet altijd onder nul in te kopen, zeker niet als je weet dat de epex sinds gisteren 23:00 minimaal tussen de 7 en de 8 cent ligt had hij zat momenten uit kunnen zoeken om te laden. Zelfs toen onbalans gisteren rond middernacht naar -3c ging heeft hij geen druppel geladen.
Maargoed, ik heb geen flauw idee welke markten nu benut worden en wat de logica is. Dat is tevens ook mijn grootste bezwaar tegen "andere markten" ik heb geen idee welk product ik afneem en Frank geeft daar nul informatie over.
Persoonlijk ben ik er OK mee dat het inzicht er (nog) niet is. Het zal waarschijnlijk meer vragen geven dan antwoorden. Wij zien enkel tarieven… niet afspraken, contracten, etc.
Klopt. Hier ook Enphase, en niks te zien van actie op "andere markten".dccm schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:20:
[...]
Ik kreeg vandaag een mailtje dat ik niet naar de "andere markten" kan en dus op de "onbalanshandel" moet blijven omdat de sturing van mijn Enphase accu's de andere markten niet ondersteunt.
Ik heb niet gevraagd om het product af te nemen. Ik werd spontaan gefeliciteerd dat ik het kreeg, subtiel verschil.Miezie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:26:
[...]
Als het niet lekker voelt, dan moet je het product niet willen afnemen. Met de kennis achteraf is het ook altijd makkelijk oordelen.
Persoonlijk ben ik er OK mee dat het inzicht er (nog) niet is. Het zal waarschijnlijk meer vragen geven dan antwoorden. Wij zien enkel tarieven… niet afspraken, contracten, etc.