Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:44
Maar je kan het ook vrij eenvoudig zelf uitrekenen als je geen stekker hebt getrokken.
In de hoge EPEX uren van deze week bekijk je het resultaat van een kwartier en bereken je of alleen de EPEX vergoeding hoger was dan het resultaat.
In mijn geval (zonder stekker trekken) heb ik 0,52 euro resultaat gekregen en ongeveer 2,7 KWh ontladen.
De EPEX was 0,23 euro per KWH. Dus 0,62 euro op de EPEX. Dus met stekker trekken zou je 0,10 euro beter uitkomen in dat kwartier.
Maar de resultaten van ontladen waren redelijk hoog van de week dus dan heeft stekker trekken niet super veel zin. Maar dat was in augustus zeker anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Laatst online: 18:18
Hoeft weinig uit te rekenen, staat gewoon in de app ;-). De totale prijs/kWh inclusief alle bonussen e.d. gaat eerder richting de -0,22c / kWh, maar dat is een ander verhaal.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

En weer plat sinds 05:30…

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 12:19
Idem.
Resultaat ook 1/6 tov anderen sinds vannacht.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:35
Ik ook 😡

6de keer al sinds 28 Aug.

[ Voor 8% gewijzigd door osluis op 13-09-2025 09:10 ]

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-10 15:32
en ik ook...zal rond 9.30 weer opgelost zijn...gebeurt wel vaker rond die tijd als er in de nacht wel fout gaat.
Tenzij ze niet in de weekend werken.. :(

• osluis
Ik heb een sigen batterij, jullie ook?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

osluis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:14:
Nope, ik heb Growatt via Bliq. Bliq werkt gewoon prima, dus het ligt weer gewoon bij Frank.

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 21:01
Hier ook, zelfde issue. Al vele malen sinds de installatie van 20 aug

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-10 15:32
Nope...Enphase 5P

• osluis
Heb maar weer een mailtje gestuurd. Ik zie weer een verbinding in de app, maar nieuwe commando's komen nog steeds niet binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Hij is weer sinds 10:40 up and running

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij dit soort diensten hoort iemand uit bed gebeld te worden als’t er uit ligt. Wachten tot klanten klagen is veel te laat.

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12-10 17:21
voodooless schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:37:Bij dit soort diensten hoort iemand uit bed gebeld te worden als’t er uit ligt.
Wachten tot klanten klagen is veel te laat.
Klantvriendelijkheid kennen ze niet bij Frank, zij zijn in het land der blinden als eenoog koning. Ze hebben geen concurrentie. Zonneplan presteert slechter en Tibber en Nextenergie laten nog geen resultaten zien omdat ze nog in de beginfase zitten. Professionele partijen laten geen particulieren toe dus daar hebben we ook niets aan.
Er is dag en nacht bezetting door een medewerker van slimhandelen om bij RT2 direct te kunnen ingrijpen om verliezen voor Frank te voorkomen. Uit bed bellen is dus niet nodig, maar we zouden een direct bericht aan de controlekamer moeten kunnen sturen, hoewel de praktijk is dat Frank daar maling aan heeft en soms zelfs wel 4 dagen wacht om een probleem op te lossen, dat was mijn ervaring een keer!

• BJD1997
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:40
Ik zie de laatste tijd veel berichten voorbij komen over storingen in de aansturing van de verschillende setups. Bij deze wil ik dan even aangeven dat het hier vlekkeloos draait zonder storingen in de aansturing.

Ik heb de batterij met hybride omvormer van Bliq/SAJ en draait sinds 7 mei zonder uitval van aansturing.

Wellicht dat de storing in aansturing ergens anders in de keten voorkomt?

IT Guru :)

• Miezie
  • Laatst online: 23:53

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

BJD1997 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:21:
Wellicht dat de storing in aansturing ergens anders in de keten voorkomt?
Dat lijkt me ook vele malen waarschijnlijker. Bij SolarEdge is er ook genoeg gaande in de productontwikkelingen… er wordt veel te gemakkelijk geoordeeld wetende dat Frank voor alle klanten de balans moet managen, anders gaan de bijdragen per kWh voor de handel omhoog.

Het zijn verder ook allemaal loze kreten. Dat scheelt…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:02:
[...]

Dat lijkt me ook vele malen waarschijnlijker. Bij SolarEdge is er ook genoeg gaande in de productontwikkelingen… er wordt veel te gemakkelijk geoordeeld wetende dat Frank voor alle klanten de balans moet managen, anders gaan de bijdragen per kWh voor de handel omhoog.

Het zijn verder ook allemaal loze kreten. Dat scheelt…
Loze kreten? Je zou zelf maar om de paar dagen uitval hebben, kijken hoe leuk je dat vindt. Frank geeft zelf iedere keer per mail aan een storing gehad te hebben en meerdere mensen met verschillende systemen hebben er last van. Hoezo elders in de keten?

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 13-09-2025 15:03 ]

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:02:
[...]

Loze kreten? Je zou zelf maar om de paar dagen uitval hebben, kijken hoe leuk je dat vindt. Frank geeft zelf iedere keer per mail aan een storing gehad te hebben en meerdere mensen met verschillende systemen hebben er last van. Hoezo elders in de keten?
Ik heb de storingen ook, maar weet dat SolarEdge ook bezig kan zijn met vanalles in de aansturing…

En ja: het zijn m.i. loze kreten. Want feitelijk weet je niet waar het elke keer zit.. het zijn slechts vermoedens versterkt door emotie doordat het nu vaker lijkt voor te komen.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:07:
[...]

Ik heb de storingen ook, maar weet dat SolarEdge ook bezig kan zijn met vanalles in de aansturing…

En ja: het zijn m.i. loze kreten. Want feitelijk weet je niet waar het elke keer zit.. het zijn slechts vermoedens versterkt door emotie doordat het nu vaker lijkt voor te komen.
Feit: Frank bevestigt gewoon per mail dat ze een storing gehad hebben. Waarom wil je zo graag het probleem bij een ander in de schoenen schuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:07:
Eigenlijk boeit het me behoorlijk weinig wie er schuldig is aan de storingen. Teveel is teveel.

• -PeeWee-
Ik zal dan ook maar voor de record noteren geen enkele storing te hebben gehad.

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Krijg bijna RSI van het tikken op m'n telefoon scherm maar vanaf 17 juli sowieso geen uitval gehad met mijn SIgenergy systeem bij FE op Handel (met en zonder Agressief) _/-\o_

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:26
De Frank app heeft regelmatig probleempjes, maar voor Slim terugleveren schijnt t allemaal irrelevant te zijn, ook met "uit" of "geen verbinding" gedurende uren geeft ie volgende dag gewoon de min of meer te verwachten teruglever bonus. Die bonus is hier nooit over alles wat ik teruggeleverd heb, omdat ik ook buiten zonsopkomst/ondergang teruglever met accu als dat zo uitkomt.
Hoewel ik erg veel problemen verwachtte met Enphase en diens software-updates, gaat t tot nu toe uitstekend.

• osluis
Vdvmark schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:01:
De Frank app heeft regelmatig probleempjes, maar voor Slim terugleveren schijnt t allemaal irrelevant te zijn, ook met "uit" of "geen verbinding" gedurende uren geeft ie volgende dag gewoon de min of meer te verwachten teruglever bonus. Die bonus is hier nooit over alles wat ik teruggeleverd heb, omdat ik ook buiten zonsopkomst/ondergang teruglever met accu als dat zo uitkomt.
Hoewel ik erg veel problemen verwachtte met Enphase en diens software-updates, gaat t tot nu toe uitstekend.
Klopt dat de app soms niet correct weergeeft wat er daadwerkelijk met de batterij gebeurt. Ik zie de app regelmatig even aangeven dat er geen verbinding is terwijl de aansturing gewoon z'n ding doet . Daarom kijk ik ook altijd even in de log van de batterij in te kijken wat er gebeurd is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Het blijft een samen werking tussen accu fabrikant en Fe.
Als tegen geluid; Met de Sessy sinds Juli weer op de onbalans en 0 uitval gezien.

(Bergsmit incoming in 3,2,1,...)

• bergsmit
wat bedoel je hiermede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik dacht dat je mijn bericht zou aangrijpen om roepen dat FE het dan ook voor ander merken dan zo moeten gaan regelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Daar gaan we weer… plat sinds 12:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
voodooless schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:17:
Same here, zie ook geen nieuwe opdrachten binnen komen, terwijl bij sommige andere Frank gebruikers de accu percentage op onbalans.com wel oploopt, is er ook een groot deel dat niet eens een percentage meer laat zien en ook amper resultaat heeft. Maar pas op, het ligt vast en zeker elders in de keten, dus niet te veel klagen he.

Ik zal straks maar handmatig gaan vullen, anders ben ik tijdens de avondpiek ook nog steeds leeg.

[ Voor 9% gewijzigd door osluis op 14-09-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

voodooless schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:17:
misschien handig om bij deze uitspraken gelijk details mee te geven als batterij en handelsinstellingen.

Bij mijn Alpha zijn er geen problemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teitgrot
  • Laatst online: 20-09 08:26
Ik ook plat hoor, met AlphaESS smile G3 S5 INV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
Hier ook weer (sigenergy). De teller staat op 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Mijn Alpha smile G3 is net gestopt met laden bij 82%, hele dag gewoon online o te zien. wel handelt ie op een andere markt en de resultaat is onder de euro...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
kmf schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:06:
[...]

misschien handig om bij deze uitspraken gelijk details mee te geven als batterij en handelsinstellingen.

Goed idee.
Merk: Sigen
Instelling: Handel (normaal)
Tijdstip laatste aansturing Frank: 12:15
Regio: Zeeland
Soc: 15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kmf schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:06:
Growatt via Bliq, onbalans agressief. ‘t ligt er nog steeds uit…
Anderen met Alpha blijkbaar wel… en ook met andere apparatuur, zoals Sigen en Bliq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
voodooless schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:38:
[...]

Growatt via Bliq, onbalans agressief. ‘t ligt er nog steeds uit…

[...]

Anderen met Alpha blijkbaar wel… en ook met andere apparatuur, zoals Sigen en Bliq.
Ik zie op onbalans.com plek 76 t/m 149 (gefilterd op Frank gebruikers) van slechts 7 personen data door komen dat jonger is dan 4 uur. het lijkt erop dat ongeveer 46% van de geregisterde gebruikers daar er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:37:
[...]

Feit: Frank bevestigt gewoon per mail dat ze een storing gehad hebben. Waarom wil je zo graag het probleem bij een ander in de schoenen schuiven?
Simpel: het kleurt het topic op de verkeerde manier. Met de positieve berichten erbij ligt het, zoals ook geschreven, aan de combinatie van accu vendor en FE. Wie de fout dan ook maakt, het is dan stuk… wat @voodooless ook schrijft.

Het probleem hoeft niet in andermans schoenen, de discussie mag anders. We gaan van de handelsmomenten en waardeloze algoritmes, naar storingen, naar whatever comes next. En altijd is het Frank dit Frank dat en geen andere aanbieders… ik snap het allemaal. Maar er zitten zoveel kanttekeningen aan dit product, dat we m.i. meer hebben aan inzicht van combinaties en outages en een analyse van handelen dan praten vanuit de eigen gemiste winst… om dan vervolgens snel te concluderen dat je je aankoop besluit op een accu niet op basis van het product van Frank moet kopen en de handel die na afschaffen salderen toch er heel anders uit zal zien.

Dit is slechts mijn bescheiden mening, die al stond voor ik naar Frank ging voor slim laden: onbalanshandel is niet per se het product wat je moet koppelen aan de TVT van je accu, het is een kortstondige rendementsverhoger met haken en ogen. Bekijk alles daaromheen op die manier… perfect zal het nooit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SolarEdge ook plat. En ook alweer draaiende sinds weet ik veel… :-)

Overigens zie je op onbalansmarkt.com de combi’s ook wel. Je kan die site scrapen, weet je alles..

[ Voor 16% gewijzigd door Miezie op 14-09-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Mijn batterij heeft er ook de hele dag uitgelegen, maar nu sinds 12 minuten weer gekoppeld. Ik hoop de tientallen anderen ook.
Gelukkig was het vandaag een zonnige dag, dus hebben mijn zonnepanelen de accu al 87% gevuld.
Het laatste beetje kan ik dan wel via het tijdelijk verhogen van het minimale laadverhogen tot 100% vullen.als Frank dat nog niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Als iedereen zn accu leeg dumpt vanwege prijzen vannacht en morgen, dan ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Miezie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
[...]

Simpel: het kleurt het topic op de verkeerde manier. Met de positieve berichten erbij ligt het, zoals ook geschreven, aan de combinatie van accu vendor en FE. Wie de fout dan ook maakt, het is dan stuk… wat @voodooless ook schrijft.

Het probleem hoeft niet in andermans schoenen, de discussie mag anders. We gaan van de handelsmomenten en waardeloze algoritmes, naar storingen, naar whatever comes next. En altijd is het Frank dit Frank dat en geen andere aanbieders… ik snap het allemaal. Maar er zitten zoveel kanttekeningen aan dit product, dat we m.i. meer hebben aan inzicht van combinaties en outages en een analyse van handelen dan praten vanuit de eigen gemiste winst… om dan vervolgens snel te concluderen dat je je aankoop besluit op een accu niet op basis van het product van Frank moet kopen en de handel die na afschaffen salderen toch er heel anders uit zal zien.

Dit is slechts mijn bescheiden mening, die al stond voor ik naar Frank ging voor slim laden: onbalanshandel is niet per se het product wat je moet koppelen aan de TVT van je accu, het is een kortstondige rendementsverhoger met haken en ogen. Bekijk alles daaromheen op die manier… perfect zal het nooit zijn.
Ik heb mijn accu niet gekocht op basis van slim handelen van Frank. Ik heb hem gekocht ivm een groot overschot van PV opwek icm een EV die voor de deur staat. Ik wou klaar zijn voor Jan 2027 en wou niet overgeleverd zijn aan de nukken van de energiemaatschappijen. Ik heb juist voor de sigen gekozen vanwege de mogelijk aansturing buitenom de energiemaatschappijen zelf. Dat is ook de reden dat de batterij van bijvoorbeeld zonneplan er bij mij niet in kwam.

Vervolgens kom je bij het financieel plaatje. het is immers een forse investering. Daarbij ben ik gaan kijken naar mijn opwek, wat ik in de auto kan steken, wat de werkgever daarvan vergoedt, dat je zelf kunt bepalen wanneer je aan en verkoopt. Dan kom je op een bepaalde terugverdientijd uit.

Handelen is nooit mijn primaire motivatie geweest om deze batterij te kopen, echter kan het wel bijdragen om de terugverdientijd wat te verkorten. Waarom ben ik dan ontstemd over Frank? Frank biedt een product aan dat niet stabiel is, maar houdt je wel een mooie wortel voor in de advertenties en voorbeeldberekeningen.

Frank heeft nu feitelijk mijn batterij in handen en heeft daarmee mijn inziens een zorgplicht om en zorgvuldig mee om te gaan. Ik vind dat ze daarin tekort schieten door steeds een storing te hebben.
Mijn PV opwek gaat gewoon het net op, mijn eigen gebruik komt van het net, niet uit de batterij. Het enige profijt dat ik nu van mijn batterij kan hebben is als er handel is en dat valt om een of andere reden om de havenklap om. Niet alleen is mijn inkomsten uit de handel lager dan het had kunnen zijn, mijn kosten bij Frank zijn hoger.

Nergens lees ik in de advertenties dat het een product is met garantie tot aan de deur. Nee, ze beloven allemaal mooie dingen, maken voorbeelden over rendementen etc.

Ga je spitten in de kleine lettertjes, ja dan ga je het wel terugvinden:
Frank spant zich in om een hoog niveau van diensten aan haar klanten te leveren. Frank kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor, noch garanderen dat haar diensten beschikbaar zijn of volledig worden uitgevoerd, als zij worden beïnvloed door een oorzaak die buiten haar redelijke controle ligt, met inbegrip van maar niet beperkt tot problemen met mobiele toegang tot uw thuisbatterij, technische verbindingsproblemen met de back-end IT-platformen van Frank Energie, of door een geval van overmacht.
Hiermee vrijwaart Frank zich van alle aansprakelijkheid, al beloven ze wel een inspanning die ze mijn inziens niet leveren. Ik had een heel ander beeld van Frank voordat ik er klant werd. Als dit zo slecht werkt, moet ik dan ook de facturatie met argusogen gaan bekijken?

Nogmaals, ik zoek niet naar perfectie. Een storing op zijn tijd kan eens voor komen, ik heb zelf jaren in datacentra gewerkt, dus weet echt wel hoe het werkt. Echter, zo vaak en zo kort op elkaar is geen onmacht, dan heb je gewoon een structureel probleem en moet je dat duidelijk communiceren naar je (potentiële) klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Vdvmark schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:19
:
Als iedereen zn accu leeg dumpt vanwege prijzen vannacht en morgen, dan ..
Volgens de bedrijdseconomisch wetenschappelijke vervangingswaarde theorie moet je alles verkopen als je het later goedkoper kunt terugkopen, zelfs als je het dan onder jouw inkoopprijs moet verkopen. Verkopen en goedkoper terugkopen is ook winst maken.
Maar het is tegenstrijdig aan het onbalansmarkt speculeren, daar weet je immers nooit welke toekomstige prijzen er zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
stekker er uit getrokken en nu een uur onbezorgd zeker ontladen tegen 11,6 cent; daarna automatisch een uur doorgaan met ontladen tegen 13,4 cent en daarna wat over is tegen 10,4 cent. Geen omkijken meer naar, maar wel zekerheid. De onbalansprijs was hoger voor een kwartier maar werd afgebroken waarschijnlijk RT2. Bovendien is het tempo van ontladen bij mij (bij jullie ook?) aanmerkelijk lager dan bij ESS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
Mijn beloning omdat ik de stekker er uit trok tijdens het ontladen (omdat er kennelijk RT2 was en het ontladen haperde): van plus 65 cent naar minus 62 cent! 127 cent verlies! Nu laatste en slechtste Frank gebruiker op de lijst op onbalansmarkt.com, #149 !!!!

[ Voor 19% gewijzigd door bergsmit op 14-09-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Deze email zond ik aan Frank Slim handelen
Lectori Salutem!
Jullie zijn vandaag wel flink de weg kwijt voor zover ik dat kan begrijpen.
Eerst zijn mijn batterijen urenlang ontkoppeld geweest van het net.
Om 18.00 uur zag ik dat jullie gingen ontladen tegen een goede prijs, boven de EPEXprijs, maar dat werd plotseling onderbroken en leek het alsof jullie gingen laden tegen die prijs, vervolgens zag ik non actief in de app verschijnen. Ik veronderstelde dat alles ongedaan werdgemaakt door RT2.
Daarom heb ik zelf de stroom van het Eniruskastje afgehaald om toch nog iets te verdienen door mijn batterijvulling die gevormd was door de zonnepanelen op de EPEXmarkt te verkopen.
Ik weet niet hoe ik tegen EPEX of andere tarieven met een aangesloten kastje kan verkopen, als dat al mogelijk is mogen jullie mij vertellen hoe ik dat kan doen.
Dat lukte van 100% naar 14%, vervolgens heb ik het Eniris kastje weer ingeschakeld.
Om boven jullie kritische grens van 15% te komen heb ik tijdelijk de minimale batterijlading verhoogd zodat de batterijlading tegen de EPEXprijs van 10,4 cent weer 18% werd.
Tot mijn verbijstering gingen jullie om 20.15 uur bij een Onbalansmarktprijs van 6,15 cent deze stijging weer verkopen voor 6,15 cent.
Jullie hebben mij vandaag 3x ernstig benadeeld.
In de eerste plaats urenlange uitsluiting van de onbalansmarkt (samen met tientallen andere gebruikers)
In de tweede plaats door om 18.06 uur mijn resultaat ten onrechte van plus 65 cent naar minus 62 cent te verlagen, waardoor ik 127 cent verlies leed.
In de derde plaats door de bovenvermelde verkoop om 20.15 uur met een verlies van 10,4 cent minus 6.15 cent per kw.
Ik verzoek jullie mij een passende schadevergoeding te geven. Het gaat mij niet om het geld maar om het principe.
Ik weet dat jullie in jullie leveringsvoorwaarden elke aansprakelijkheid dachten uit te sluiten.
Helaas voor jullie is deze uitsluiting van aansprakelijkheid niet geldig.
Ik ga er niet over procederen, die tijd heb ik (als 84 jarige) gehad.
Bovendien vind ik het belang te gering, terwijl het optimaliseren van de opbrengsten voor mij slechts een spelletje is.
Maar mocht iemand echt in problemen komen door jullie fouten en daar over gaan procederen dan zul je merken dat jullie leveringsvoorwaarden door de rechter nietig worden verklaard.
Met vriendelijke groeten,
BergSmit (jurist en econoom, o.a. oud docent van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit van Utrecht)

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 15-09-2025 13:48 . Reden: mail in quote ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@bergsmit je bent al wekenlang aan het schreeuwen dat Frank Energie slechte onbalansresultaten haalt en dat jij het zelf beter doet, maar je bent ook constant de vraag van medetweakers aan het ontwijken op welke markt jouw batterij nou ingezet wordt. Jouw laatste relaas met de onbalansmarktprijs is namelijk helemaal niet van toepassing als je op een anderemarkt wordt ingezet.
oftewel, waar haal jij je cijfers vandaan, want van de andere markten is het voor ons gebruikers niet in te zien welke prijzen er aanwezig zijn.

dus nogmaals: weet jij zeker dat jouw batterij nog ingeezt wordt in de ouderwetse onbalnsmarkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:36
@bergsmit Als u zo ontevreden bent waarom stopt u er dan niet mee? Scheelt een hoop frustratie zo te lezen!

FrankEnergie is echt niet perfect maar ze proberen wel te verbeteren, dit zie je aan de stap van de onbalans na de hybride markten maar ook na toevoegen van nieuwe merken batterijen. Gaat dit altijd goed? Zeker niet, er zijn vaak genoeg hickups en andere storingen maar ze worden wel opgelost. Als ik kijk naar mijn Sessy's hadden die in het begin ook last van communicatie storingen met FE maar na een tijdje werd dit echt rock solid. Daarnaast is mijn gevoel ook dat bij FE een paar echte techneuten/programmeurs achter de mailbox zitten, die beantwoorden mailtjes waar ze wat mee kunnen snel en goed. Als ik kijk na de mail die u stuurt, hoe moet FE daarop reageren? Dit kunnen ze toch nooit goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
bergsmit schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:15:
Ik weet niet hoe ik tegen EPEX of andere tarieven met een aangesloten kastje kan verkopen, als dat al mogelijk is mogen jullie mij vertellen hoe ik dat kan doen.
Ik vind de mail er net een tikkeltje over, maar pikte er toch wat uit waar je misschien mee geholpen bent.

Er even van uitgaand dat je een Eneris Smartgrid One hebt. Klikkerdeklik
Ik heb hem zelf niet en heb er geen ervaring mee, maar er zijn er vast op het forum die dat wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@bergsmit welk product heeft u bij Frank afgenomen en wat houdt dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
kmf schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:42:
@bergsmit
waar haal jij je cijfers vandaan, want van de andere markten is het voor ons gebruikers niet in te zien welke prijzen er aanwezig zijn. dus nogmaals: weet jij zeker dat jouw batterij nog ingeezt wordt in de ouderwetse onbalnsmarkt?
Mijn batterijen worden ingezet op de (oude) onbalansmarkt.
Ik haal de cijfers van de verwachte onbalansprijzen bij de bron bij Tennet.https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices
Achteraf kan ik zien of die prijzen inderdaad gebruikt zijn door naar het resultaat te kijken dat middels dat opladen of ontladen bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
DJP! schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:13:
@bergsmit
Als u zo ontevreden bent waarom stopt u er dan niet mee?
Als ik kijk na de mail die u stuurt, hoe moet FE daarop reageren?
Ik ben een criticaster, een dwarsligger, altijd al geweest.
Zonder dwarsliggers is sporen niet mogelijk.
Ik leg zout op de wonden om actie te veroorzaken die de wonden helen.
Ik ga door met Frank, enerzijds omdat mijn kosten geheel worden goedgemaakt uit mijn opbrengsten, hoe tegenvallend die ook zijn, anderzijds omdat ik het een leuk speeltje vind om te proberen de opbrengsten te optimaliseren.
Frank zou oprecht moeten reageren, niet zoals gewoonlijk schuld ontkennen of verwijzen naar teksten die geen duidelijke uitleg geven over het probleem wat aan de orde is, maar gewoon excuses maken en zeggen waar de schoen wringt. Ik vraag eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
osluis schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:30:
Ik vind de mail er net een tikkeltje over, maar pikte er toch wat uit waar je misschien mee geholpen bent.
Er even van uitgaand dat je een Eneris Smartgrid One hebt. Klikkerdeklik
Ik heb hem zelf niet en heb er geen ervaring mee, maar er zijn er vast op het forum die dat wel hebben.
Inderdaad heb ik een Eniris Smartgrid One.
Ik dank je voor de informatie die jij daarover stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:32:
@bergsmit welk product heeft u bij Frank afgenomen en wat houdt dat in?
Ik heb dynamische energie levering van Frank, plus de onbalansmarkt service in de agressieve handels modus.
Wat dynamische energielevering betreft weet je ongetwijfeld wat dat inhoudt, immers dat is voorwaarde van Frank om indirect aan de onbalansmarkt via Frank deel te nemen.
De agressieve handels modus met betrekking tot de onbalansmarkt service van Frank houdt in dat Frank toegang geeft tot hun onbalansactiviteiten en tijdens die toegang het batterijbeheer geheel van mij overneemt, met als doelstelling stroom tegen relatief lage prijzen in te kopen en tegen relatief hoge prijzen te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:19:
[...]

Ik heb dynamische energie levering van Frank, plus de onbalansmarkt service in de agressieve handels modus.
Wat dynamische energielevering betreft weet je ongetwijfeld wat dat inhoudt, immers dat is voorwaarde van Frank om indirect aan de onbalansmarkt via Frank deel te nemen.
De agressieve handels modus met betrekking tot de onbalansmarkt service van Frank houdt in dat Frank toegang geeft tot hun onbalansactiviteiten en tijdens die toegang het batterijbeheer geheel van mij overneemt, met als doelstelling stroom tegen relatief lage prijzen in te kopen en tegen relatief hoge prijzen te verkopen.
Je vergeet hierbij in het dwarsliggen, het ligt echt genuanceerder, dat je bovenal deelneemt aan maatregelen tegen netcongestie en niet enkel het winstgevende belang.

Ik ben het met je eens dat Frank de marketing goed op orde heeft en dan Frank betrouwbaarder moet zijn. Maar het handelen an sich dat is nou net het algoritme wat je afneemt en waar je achteraf over oordeelt met die kennis die er achteraf is… en dat zijn allemaal punten die vooraf moeilijk zijn in te schatten. Dat is de moeilijkheid aan het bouwen van een handelsrobot. Een concept dat we op vele manieren kennen in de financiële wereld en wat hier ook toegepast wordt en wat ontzettend moeilijk is om betrouwbaar te bouwen.

Waar Frank op kan verbeteren:
- betrouwbaarheid
- meer voorspellende parameters in de handelsbesluiten
- balans vinden in handel, zelfconsumptie, zonnestroom: integraal aanpakken

En bovenstaande is gewoon reguliere productontwikkeling.

Verder kunnen ze de klantenservice op orde brengen, maar die staat onder druk. Er zullen vast meer mensen zich roeren om de betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Volgens mij is Frank vrij je batterij in te zetten zoals het Frank het beste lijkt, dat kan onbalanshandel zijn, maar Frank is door niets verplicht om op onbalans te handelen met een batterij. Op opbrengst onbalans heb je als gebruiker nog een beperkt zicht, op andere opbrengsten is geen zicht.
Volgens mij ga je daarmee akkoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

bergsmit schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:09:
[...]
Ik ben een criticaster, een dwarsligger, altijd al geweest.
Zonder dwarsliggers is sporen niet mogelijk.
Ik leg zout op de wonden om actie te veroorzaken die de wonden helen.
Ik ga door met Frank, enerzijds omdat mijn kosten geheel worden goedgemaakt uit mijn opbrengsten, hoe tegenvallend die ook zijn, anderzijds omdat ik het een leuk speeltje vind om te proberen de opbrengsten te optimaliseren.
Frank zou oprecht moeten reageren, niet zoals gewoonlijk schuld ontkennen of verwijzen naar teksten die geen duidelijke uitleg geven over het probleem wat aan de orde is, maar gewoon excuses maken en zeggen waar de schoen wringt. Ik vraag eerlijkheid.
Zoals je merkt (/zou moeten merken), gaat niemand mee in je hetze tegen FE en zit niemand van ons op een monoloog aan frustraties te wachten.
We proberen elkaar hier op een constructieve manier te helpen en informatie en tips uit te wisselen.*
  • amateuristisch
  • Je wordt door Frank benadeeld zonder het makkelijk te merken! Bij gebrek aan beter zijn wij tot Frank veroordeeld,
  • Volgens mij weet Franh Energie zelf niet welke prijzen zij berekenen.
  • Deze resultaten zijn heel matig en bovendien zeer inconsequent.
  • Hun algorithmes zijn niet optimaal om niet te zeggen zeer matig.
  • Bovendien ontbreekt er de menselijke intelligentie bij het toepassen van die algorithmes en het gebrek aan ingrijpen als duidelijk te zien is dat ze fout zijn. Ik vraag me zelfs af of er wel mensen zijn die dat proces volgen, gelet op de merkwaardige verschillen van dag tot dag. Er is geen pijl op te trekken.
  • Het is hier echt in het land der blinden is éénoog koning!
  • Vandaag regeert de waanzin weer de Frank Energie algoritmen
  • Jullie zijn vandaag wel flink de weg kwijt voor zover ik dat kan begrijpen.
Nog een belediging richting ons:
De domme meerderheid begrijpt niet dat hun belangen niet goed door Frank worden behartigd.
Door dit soort opmerkingen word je minder serieus genomen, waarmee je alleen jezelf hebt.

* (deze regel is later toegevoegd)

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 15-09-2025 10:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:43:
Er zullen vast meer mensen zich roeren om de betrouwbaarheid.
Ik heb vanochtend ook maar een mailtje gestuurd met de vraag waarom er zoveel storingen zijn (met een lijstje van de afgelopen maand). Eens kijken wat hierop terug komt. Ik ben helaas wel vergeten af te sluiten met mijn titels, ik hoop dat dat niet erg is O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
bergsmit schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:01:
[...]

Mijn batterijen worden ingezet op de (oude) onbalansmarkt.
Ik haal de cijfers van de verwachte onbalansprijzen bij de bron bij Tennet.https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices
Achteraf kan ik zien of die prijzen inderdaad gebruikt zijn door naar het resultaat te kijken dat middels dat opladen of ontladen bereikt is.
*knip
Meneer de professor is professor van alles maar ondanks dat ie de juiste bron gebruikt blijft het keer op keer 'Ik zit op de Onbalanshandel'. Tennet heeft ook een overzicht met de andere markten, wilt u ook beweren dat dat onzin is van Tennet en dat zij er ook geen kennis van hebben omdat in uw beleving 'alles op onbalans werkt'?
Als u op Handel Agressief draait wordt er niet gehandeld op onbalans. Als u denkt van wel, toon mij dan even aan waar in een kwartier uw opbrengsten rond de 0 zijn en er zowel geladen als ontladen is, de RT2 toestand is er namelijk niet bij Handel... Kan niet moeilijk zijn te vinden want er zijn erg veel RT2 situaties geweest de laatste tijd.

*op de man, beperk het tot het constructieve :)

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 15-09-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Even persoonlijke emotie eruit latend, ik denk dat we met zijn allen het wel eens zijn dat er zeker zaken zijn die voor verbetering vatbaar zijn. De storingen die mensen ervaren zijn zeer vervelend en zouden bij een volledig operationele dienst niet voor moeten komen.

Daarentegen bij de inhoudelijke beslissingen die FE maakt ten aanzien van handelen, ben ik me ervan bewust deze dienst bij hen af te nemen en deze geenszins zelf wil gaan bepalen. Ik beschik niet over de volledige informatie om te bepalen of een actie nu wel of niet tijdig en logisch is geweest, of dat er juist een actie ondernomen moet worden. Derhalve kan ik alleen kijken naar wat de resultaten zijn ivm anderen met vergelijkbare capaciteit en bij verschillende aanbieders. En op basis daarvan denk ik dat FE het bovengemiddeld doet ten opzichte van anderen.

Dat er in het verleden nog betere resultaten waren, is jammer, maar het verleden is geen garantie voor de toekomst. Uiteindelijk kijk ik gewoon naar de bottom line, is mijn besparing op energie dat wat ik ervan had verwacht en ben ik met de batterij meer eigen energie gaan gebruiken dan voor de batterij. In beide gevallen is het antwoord daarop volmondig ja en voldoet het nog steeds aan het TVT traject dat ik voor mijzelf heb opgezet. Die case is voor iedereen anders, dus kan daar verder niks over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
Ik heb zojuist een net bericht terug gekregen van Frank waarin ze erkennen de laatste tijd veel problemen te hebben. Echter ook dat ze nog geen idee hebben waar het door ontstaat en dat ze nog druk aan het zoeken zijn naar de oorzaak.

Kijk, daar kweek je een stukje begrip mee en wil ik best nog wel een tijdje achterover leunen en afwachten of zelfs meehelpen met testen als men dat zou willen. Ik ben weer even rustig :)

Even ten aanzien van stekker trekken. Ik snap de logica en wat men probeert te bereiken, maar ik zie het wel als tussenbeide komen in een proces. Het kan goed uitpakken, het kan fout uitpakken. De uitkomst kan je Frank niet kwalijk nemen. Vergelijk het maar met spelen met de hoofdafsluiten van de waterleiding terwijl er een nieuwe badkamer geplaatst wordt. Soms gaat het goed, soms gaat het fout omdat de kraan niet aangesloten is en het water over de trap loopt. Ik heb geen bezwaar tegen stekker trekken (mogelijk zou ik het zelf ook doen als de epex goed is en ik zie dat er een storing is), maar dan ga ik ook op de blaren zitten als het fout uitpakt.

Wel heb ik nog vraagtekens bij het laden van de auto. Ik heb nu een paar keer heen en weer gemaild met Frank, maar krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Soms wordt de sessie niet herkend als een thuissessie omdat de GPS van de auto blijkbaar coordinaten door geeft die net niet recht voor het huis zijn. Hoewel de coordinaten meestal wel op de zelfde plek staan in de bluelink app, pikt Frank hem soms wel en soms niet op. Hebben meer mensen daar ervaring mee? Is dat uiteindelijk opgelost?

Ook even een vraagje over de berekende besparingen van laden met de auto. Hoe wordt dit becijferd? De waardes die ik in de app zie zijn niet sluitend.

Frank zegt dat ik €1,74 bespaard heb. Ik neem aan dat dit over alle maanden is. Ik ben 28 aug gestart en had eerst problemen met laden, dus veel cijfers heb ik nog niet.

Aug: bespaard €0,01 en als bonus €0.21 gekregen.
Sep: bespaard €-1,06 en als bonus €1,58 ontvangen.

Als ik het goed lees heb ik in september dus €1,06 meer betaald dan de epex met een negatief resultaat als gevolg. Volgens mij is het rekensommetje dan (0,01+0,21-1,06+1,58) = €0,74 ≠ €1,74

Nu gaat het mij niet om die ene euro, maar ik probeer te snappen hoe ik de cijfers moet interpreteren. Wat mis ik hier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkeo9AAHtV8hxmpzAKmwfpxxXe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2K9izTApugjgffU4P8FkbeA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIAi969qlNAPM49IL6dE9tDI1Y8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNq6RW5J7PYt5LwINbWPYa65.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMKL3o0axnPsNGG8ENPELnYhLwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNUUx5uoxoz5OnEJcUd4mL1h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UYEx-xmFbIoiOLSIkdRQ8Pzr9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiMT2GgLoHvqZBpQvGN0c0Jg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door osluis op 15-09-2025 14:27 . Reden: typo en plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Wel heb ik nog vraagtekens bij het laden van de auto. Ik heb nu een paar keer heen en weer gemaild met Frank, maar krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Soms wordt de sessie niet herkend als een thuissessie omdat de GPS van de auto blijkbaar coordinaten door geeft die net niet recht voor het huis zijn. Hoewel de coordinaten meestal wel op de zelfde plek staan in de bluelink app, pikt Frank hem soms wel en soms niet op. Hebben meer mensen daar ervaring mee? Is dat uiteindelijk opgelost?

Ook even een vraagje over de berekende besparingen van laden met de auto. Hoe wordt dit becijferd? De waardes die ik in de app zie zijn niet sluitend.

Frank zegt dat ik €1,74 bespaard heb. Ik neem aan dat dit over alle maanden is. Ik ben 28 aug gestart en had eerst problemen met laden, dus veel cijfers heb ik nog niet.

Aug: bespaard €0,01 en als bonus €0.21 gekregen.
Sep: bespaard €-1,06 en als bonus €1,58 ontvangen.

Als ik het goed lees heb ik in september dus €1,06 meer betaald dan de epex met een negatief resultaat als gevolg. Volgens mij is het rekensommetje dan (0,01+0,21-1,06+1,58) = €0,74 ≠ €1,74

Nu gaat het mij niet om die ene euro, maar ik probeer te snappen hoe ik de cijfers moet interpreteren. Wat mis ik hier?
Hoe die besparing berekend wordt heb ik ook geen flauw idee van, maar om eerlijk te zijn vind ik die (in ieder geval voor mijzelf) niet zo heel relevant ;-). Zolang ik niet weet wat het referentiepunt is, kan ik er weinig mee.
In de beschrijving zeggen ze managed vs unmanaged, maar dat zegt nog niks. Niet door hen aangestuurd kan ik nog steeds door op het juiste moment die stekker erin te stoppen en zeer goedkoop laden.

Voor mijzelf kijk ik gewoon naar de gemiddelde prijs waarvoor ik laadt vs de prijs die ik ervoor reken naar de zaak. En natuurlijk wil je die verhouding zo positief mogelijk. Door gewoon wat te spelen met die laadtijden kom je een heel eind.

Bij mij stuurt hij direct de auto aan, dus er zit geen extra schakel (bluelink?) tussen. Gewoon auto aan Frank koppelen en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door -PeeWee- op 15-09-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zou het van het laden van de auto ook niet weten. Wat ik weet is dat Frank automatisch gunstig stuurt en dat is zolang er salderen is, helemaal prima en het voordeligste (vol moet hij toch, met benzine was dat ook nooit een probleem). Ik betaal het dan privé, maar dan nog vertrouw ik er op dat ze het op de juiste tijden doen.

Eenmaal salderen afgeschaft heb ik straks een installatie die dan met alle varianten kan werken die ik wil met SolarEdge, tegen die tijd zien we wel weer wat dan het verstandigste is.

Wat we nog kunnen zeggen over tegenvallende handelsresultaten: Frank schrijft hier zelf ook over. Marktverzadiging, vertraging vanuit Tennet, afspraken met netbeheerders, etc. allemaal acties om het cowboy-gedrag van eerst (terecht) in te dammen. Hoe minder het fluctueert en hoe minder we verdienen, hoe beter het eigenlijk is voor de maatschappij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
-PeeWee- schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:45:
[...]

Hoe die besparing berekend wordt heb ik ook geen flauw idee van, maar om eerlijk te zijn vind ik die (in ieder geval voor mijzelf) niet zo heel relevant ;-). Zolang ik niet weet wat het referentiepunt is, kan ik er weinig mee.
In de beschrijving zeggen ze managed vs unmanaged, maar dat zegt nog niks. Niet door hen aangestuurd kan ik nog steeds door op het juiste moment die stekker erin te stoppen en zeer goedkoop laden.

Voor mijzelf kijk ik gewoon naar de gemiddelde prijs waarvoor ik laadt vs de prijs die ik ervoor reken naar de zaak. En natuurlijk wil je die verhouding zo positief mogelijk. Door gewoon wat te spelen met die laadtijden kom je een heel eind.

Bij mij stuurt hij direct de auto aan, dus er zit geen extra schakel (bluelink?) tussen. Gewoon auto aan Frank koppelen en klaar.
Ik denk dat ze met unmanaged de kale epex + opslag bedoelen gedurende de laadsessie en dat managed de onbalansprijs is. Wat de bonus dan weer is heb ik geen flauw idee van. Ik vind het alleen zo gek dat ik met geen enkele combinatie van de cijfers aan de totale besparing kom die in de app gepresenteerd wordt.

Bij mij wordt ook de auto direct aangestuurd, maar ik neem aan dat de GPS data die Frank te zien krijgt overeen komt met wat in Bluelink zie. De auto staat bij mij letterlijk op 3m van de voordeur, maar toch levert het een enkele keer strubbelingen op met positiebepaling. Ik ga eerst maar heel de maand september afwachten om te kijken wat de uitkomst is van slim laden.

Ik heb wel ondervonden dat als je de laadpaal afknijpt in afwachting van het overnemen van de sessie door Frank, je het best wel een vermogen kiest dat op 3 fasen blijft lopen. Wisselen van 1 naar 3 fasen resulteert soms in het afbreken van de laadsessie door Frank.

Als ik niet direct op vol vermogen wil laden, zet ik de paal bv op 5kW en als ik zie dat Frank het over heeft genomenhaal ik de begrenzing eraf.

Wat ik nog wel moet onderzoeken is het samenspel van de auto en de batterij. Volgens mij is de aansturing van de auto een stuk trager dan de batterij, dus zie ik ze wel eens tegenstrijdig handelen. Bijvoorbeeld de auto wordt geladen tegen een hoge onbalans prijs terwijl de batterij vol gas probeert te ontladen. Ik moet dat nog wat langer monitoren om daar meer over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

osluis schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:36:
Bij mij wordt ook de auto direct aangestuurd, maar ik neem aan dat de GPS data die Frank te zien krijgt overeen komt met wat in Bluelink zie. De auto staat bij mij letterlijk op 3m van de voordeur, maar toch levert het een enkele keer strubbelingen op met positiebepaling. Ik ga eerst maar heel de maand september afwachten om te kijken wat de uitkomst is van slim laden.
Misschien dat dat mij schuld is ;) Ik heb in het begin eens geklaagd dat ie ging slim laden terwijl mijn auto gewoon om de hoek aan de openbare paal hing (100m van mijn huis). Mogelijk hebben ze het nu te streng gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
osluis schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat ze met unmanaged de kale epex + opslag bedoelen gedurende de laadsessie en dat managed de onbalansprijs is. Wat de bonus dan weer is heb ik geen flauw idee van. Ik vind het alleen zo gek dat ik met geen enkele combinatie van de cijfers aan de totale besparing kom die in de app gepresenteerd wordt.

Ik heb wel ondervonden dat als je de laadpaal afknijpt in afwachting van het overnemen van de sessie door Frank, je het best wel een vermogen kiest dat op 3 fasen blijft lopen. Wisselen van 1 naar 3 fasen resulteert soms in het afbreken van de laadsessie door Frank.

Als ik niet direct op vol vermogen wil laden, zet ik de paal bv op 5kW en als ik zie dat Frank het over heeft genomenhaal ik de begrenzing eraf.

Wat ik nog wel moet onderzoeken is het samenspel van de auto en de batterij. Volgens mij is de aansturing van de auto een stuk trager dan de batterij, dus zie ik ze wel eens tegenstrijdig handelen. Bijvoorbeeld de auto wordt geladen tegen een hoge onbalans prijs terwijl de batterij vol gas probeert te ontladen. Ik moet dat nog wat langer monitoren om daar meer over te kunnen zeggen.
Ik heb nergens gezien dat de locatie van de auto ergens werd genoemd of een factor was. Zodra op mijn aansluiting (geen idee, via de P1, geen flauw idee hoe ze weten dat mijn auto op de oprit staat), neemt hij hem over. En dat doet hij niet als ik hem aan de openbare lader hang. Dus ergens zien ze dat hij via mijn huisaansluiting is aangesloten.

Ik zou er overigens niet vanuit gaan dat het managed laden via de onbalansmarkt gaat. Het zal een combinatie van factoren zijn. Dit is wat Copilot erover zegt:
Frank Energie verstaat onder slim laden het automatisch opladen van je elektrische auto op de goedkoopste en meest duurzame momenten, zonder dat je daar zelf actief mee bezig hoeft te zijn. Dit gebeurt via hun app en algoritmes die rekening houden met:
  • Dynamische energieprijzen op de EPEX-markt (de stroombeurs).
  • Onbalansmarkt en congestiemarkt, waar extra besparingen mogelijk zijn.
  • Overschotten aan duurzame energie, bijvoorbeeld bij veel zon of wind.
  • Jouw voorkeuren, zoals vertrektijd en laadstrategie (bijv. “boosten” als je snel weg moet).
Hoe werkt slim laden bij Frank Energie?
  • Je stelt in de app wanneer je auto klaar moet zijn.
  • Frank bepaalt automatisch de beste laadmomenten op basis van prijs en beschikbaarheid.
  • Je auto wordt opgeladen binnen het opgegeven tijdsvenster, maar tegen de laagste kosten.
  • Je ziet in de app hoeveel je bespaart en ontvangt eventueel een bonusuitkering per kwartaal1.
Verschil met zelf bepalen wanneer je laadt
Als je zelf bepaalt wanneer je laadt, dan:
  • Start je het laadproces handmatig, ongeacht de actuele stroomprijs.
  • Mis je mogelijk de goedkoopste uren.
  • Heb je geen optimalisatie op de onbalansmarkt.
  • Ontvang je geen bonusuitkering.
Bij slim laden:
  • Wordt het laadproces automatisch gestuurd.
  • Profiteer je van de laagste tarieven en marktoptimalisatie.
  • Bespaar je tot wel €950 per jaar1.
  • Heb je altijd een volle accu op het moment dat jij dat nodig hebt.
Oftewel, je weet het niet ;-) Als ik zie dat de prijzen erg laag zijn in de middag of nacht (zoals vannacht), dan stuur ik gewoon de vertrektijd hierop, rekening houdend met de tijd die ws nodig is op de accu te laden.
Vandaag zie ik dat vannacht tussen 01.00 en 06.00 de prijzen ongeveer gelijk zijn aan het middagblok (rond de 1,8c) en dus hang ik hem vanavond al aan de lader en zeg dat hij om 06.00 klaar moet zijn. Hij zal dan de bulk vannacht laden op die goedkope momenten).

[ Voor 8% gewijzigd door -PeeWee- op 15-09-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-PeeWee- schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:17:
Ik heb nergens gezien dat de locatie van de auto ergens werd genoemd of een factor was.
Ik denk dat dit per implementatie verschillend kan zijn. Als je direct kan interfacen met je laadpaal, dan heb je geen locatie nodig. Als je communicatie met de auto hebt om het laden te regelen, dan zul je moeten weten waar die auto zich bevind om erachter te komen of je aan je huisadres aan het laden bent, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
voodooless schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:52:
[...]

Ik denk dat dit per implementatie verschillend kan zijn. Als je direct kan interfacen met je laadpaal, dan heb je geen locatie nodig. Als je communicatie met de auto hebt om het laden te regelen, dan zul je moeten weten waar die auto zich bevind om erachter te komen of je aan je huisadres aan het laden bent, of niet.
Dat bedoel ik, hij praat direct met de Tesla, niet met de laadpaal. maar heb nog nooit iets van locatie gezien ergens in de interface of comms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ja is leuk, aansluiten bij buren met Tibber of Zonneplan, die krijgen dan ook iets van bonus, en via Frank app laden starten :)
Ik heb trouwens sinds vandaag een openbare laadpaal met twee lege parkeervakken recht tegenover mn oprit waarop ik mn auto laadt, das 10 meter of iets minder afstand. Maar mn EV heeft geen contact met Frank, niet ondersteund.

[ Voor 47% gewijzigd door Vdvmark op 15-09-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Vdvmark schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:30:
Ja is leuk, aansluiten bij buren met Tibber of Zonneplan, die krijgen dan ook iets van bonus, en via Frank app laden starten :)
Ik heb trouwens sinds vandaag een openbare laadpaal met twee lege parkeervakken recht tegenover mn oprit waarop ik mn auto laadt, das 10 meter of iets minder afstand. Maar mn EV heeft geen contact met Frank, niet ondersteund.
Zelfs al zou het kunnen, voor de bonus hoef je het niet te doen en de prijs van de laadpaal doet alles teniet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Weet niet of ze hier ook negatieve uren krijgen bij die paal, geloof in Utrecht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Het is een openbare paal, lang parkeren bij de laadpaal gaat ook in de papieren lopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
-PeeWee- schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:48:
Het is een openbare paal, lang parkeren bij de laadpaal gaat ook in de papieren lopen :-)
Dat heb ik vanmiddag wel proberen te achterhalen, dat kleven schijnt nog niet zo makkelijk te bekeuren te zijn, in ieder geval wat ik daarvan vond stelde dat rechters t terugdraaien en er dus nog geen wettelijke basis zou zijn.
Maar ik verwacht zeker jaar tegen twee lege parkeervakken aan te kijken, hier om de hoek al twee jaar ook twee lege vakken, heb daar ook nog nooit iemand zien laden en mn achterburen ook niet. We zien wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Vdvmark op 15-09-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
-PeeWee- schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:10:
[...]

Dat bedoel ik, hij praat direct met de Tesla, niet met de laadpaal. maar heb nog nooit iets van locatie gezien ergens in de interface of comms
Als je naar de details van je laadsessie kijkt zie je waarschijnlijk je adres staan. Frank geeft zelf aan dat je zowel je thuislaadsessies als die onderweg in je overzicht krijgt. Enige manier waarop ze dat kunnen doen is met GPS als het geen vaste laadpaal betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klm1nYtpJ2h8W9GJsLN2gr6Ym5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HgQMWgnuptV9lHNEV8XdnPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Ook even positief nieuws melden. Vandaag draait handel hier als een zonnetje. Geen onderbrekingen en ook nog goed resultaat. Houden zo 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

-PeeWee- schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:10:
In de instellingen helemaal onderaan staat “Je laadlocaties”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyf17
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:07
Laatse dagen wordt mijn batterij over 95% (rond 97% steeds) geladen en vandaag ook onder de 15% ( rond 10.5%).

Alleen wordt op de grafiek van Frank wat anders weergeven, altijd max 95% of niet minder dan 15%.

De handelsresultaten lijkt de procenten die extra zijn geladen of ontladen niet mee te pakken.

Heeft iemand dit al mee gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
Ow dat is ook grappig, bij mij heeft ie alle laadsessies op locatie: onbekende laadlocatie. Bij de instellingen staat wel mn adres met daaronder: Stroom van Frank en een eigen laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Vdvmark schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:43:
Ow dat is ook grappig, bij mij heeft ie alle laadsessies op locatie: onbekende laadlocatie. Bij de instellingen staat wel mn adres met daaronder: Stroom van Frank en een eigen laadpaal
Kom je dan wel in aanmerking voor de bonus? De laadsessies die bij mij op onbekende locatie staan doen dat niet. Ook wordt je auto dan ook niet aangestuurd.

Ik heb trouwens eindelijk uitgevogeld hoe ik de laadkabel in de auto kan steken zonder mij zorgen te hoeven maken of Frank de sessie overneemt. Indien je bluelink app hebt kan je daarin de optie "laden" en "stoppen met laden" gebruiken. Dit is volgens mij de zelfde functie die Frank gebruikt. Ik steek de laadkabel in de auto, haal de laadpas langs de Alfen die op vol vermogen ingesteld staat en selecteer in de bluelink app "stoppen met laden". Daarna stel ik in de app van Frank de vertrektijd in en Frank pakt hem later naadloos over. Dat ging deze keer vlekkeloos voor zover ik kan zien.

[ Voor 39% gewijzigd door osluis op 16-09-2025 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Als Frank wil dat er niet geladen wordt zetten ze een schema in, dan stopt de auto met laden. Als ze vinden dat er geladen moet worden geven ze een direct laden commando.
Ze detecteren de status van de auto in reguliere updates met de api. Daarvoor hoef je niet te laden, als de stekker er maar in zit en er volledig geïdentificeerd is. Dus zelf een stop geven is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
osluis schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 01:27:
[...]

Kom je dan wel in aanmerking voor de bonus? De laadsessies die bij mij op onbekende locatie staan doen dat niet. Ook wordt je auto dan ook niet aangestuurd.

Ik heb trouwens eindelijk uitgevogeld hoe ik de laadkabel in de auto kan steken zonder mij zorgen te hoeven maken of Frank de sessie overneemt. Indien je bluelink app hebt kan je daarin de optie "laden" en "stoppen met laden" gebruiken. Dit is volgens mij de zelfde functie die Frank gebruikt. Ik steek de laadkabel in de auto, haal de laadpas langs de Alfen die op vol vermogen ingesteld staat en selecteer in de bluelink app "stoppen met laden". Daarna stel ik in de app van Frank de vertrektijd in en Frank pakt hem later naadloos over. Dat ging deze keer vlekkeloos voor zover ik kan zien.
Jahoor krijg gewoon bonus, alle laadsessies zijn op mijn gekoppelde laadpaal die de app ook vermeldt als mijn laadlocatie, met straatnaam en huisnummer en woonplaats, maar bij iedere laadsessie staat: onbekende laadlocatie. Laadpaal wordt ook gewoon aangestuurd door Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Vdvmark schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:46:
[...]

Jahoor krijg gewoon bonus, alle laadsessies zijn op mijn gekoppelde laadpaal die de app ook vermeldt als mijn laadlocatie, met straatnaam en huisnummer en woonplaats, maar bij iedere laadsessie staat: onbekende laadlocatie. Laadpaal wordt ook gewoon aangestuurd door Frank.
Aah, maar je hebt een aangestuurde laadpaal, dat is het verschil. Met de auto krijg ik geen bonus als het adres niet bekend is. Mijn laadpaal kan niet aangestuurd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 16-09-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baexem1
  • Laatst online: 12-10 07:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2wYDAWhwEic_jw5osMiw6qC-Po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M25S8Ao4jOfqWlzknfs3knSn.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee of dit laden en of ontladen stopt? Of dat ik hier iets aan moet doen/ dan wel kan doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Geen idee, nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
Tommyf17 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:35:
Laatse dagen wordt mijn batterij over 95% (rond 97% steeds) geladen en vandaag ook onder de 15% ( rond 10.5%).

Alleen wordt op de grafiek van Frank wat anders weergeven, altijd max 95% of niet minder dan 15%.

De handelsresultaten lijkt de procenten die extra zijn geladen of ontladen niet mee te pakken.

Heeft iemand dit al mee gemaakt?
Jazekers! Laat me raden je hebt ook een Sigenergy? Je krijgt het signaal met 2 min vertraging, daarom laad hij nog 2 min door na het kwartier. Volgens FE was ik de enige 8)7
Ik heb mijn cutoff op 95% staan en 15% om te voorkomen dat die situatie zich voor doet. Ik gaf al aan dat dat een workaround is en geen fix maar helaas gaan ze er niks mee doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
Weet iemand of er ergens een overzicht is hier vaak er sprake is van RT2 in de afgelopen maand (per dag)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
@rudyh min of meer, je kan deze bij Tennet bekijken en downloaden: verrekenprijzen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb mijn accu nu uit onbalans aggressief gehaald en gezet naar normaal, de winst weegt niet op tegen de mogelijke slijtage nu vind ik.
Ik verwacht dat ergens in oktober ik ga overstappen op zc+.
Daar heb ik hier niks meer over gelezen, dus ik neem aan dat niemand hier meer op zc+ zit?

• osluis
kmf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:57:
Ik heb mijn accu nu uit onbalans aggressief gehaald en gezet naar normaal, de winst weegt niet op tegen de mogelijke slijtage nu vind ik.
Ik verwacht dat ergens in oktober ik ga overstappen op zc+.
Daar heb ik hier niks meer over gelezen, dus ik neem aan dat niemand hier meer op zc+ zit?
Ik denk dat dat geen slechte keus is. Als ik de statistieken van onbalans.com van de laatste twee weken erop nasla zie ik geen duidelijke verschillen tussen normaal en agressief mbt opbrengst.

Waarom zou je nu al overstappen op ZC+? De grote vraag die ik daarbij heb is dat ik maar 1 prijs kan ingeven waarop ik actie wil ondernemen. Ik zou er liever twee zien. Eentje voor aankoop en eentje voor verkoop, maar misschien begrijp ik de interface gewoon niet goed genoeg. Of bedoel ze hier het verschil tussen onbalans en epex?

[ Voor 22% gewijzigd door osluis op 17-09-2025 14:17 . Reden: typo ]

• kmf
  • Niet online

kmf

osluis schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat dat geen slechte keus is. Als ik de statistieken van onbalans.com van de laatste twee weken erop nasla zie ik geen duidelijke verschillen tussen normaal en agressief mbt opbrengst.

Waarom zou je nu al ovperstappen op ZC+?
Ik ga nu niet overstappen, maar in oktober/november. dan heb ik namelijk meer verbruik vanwege de warmtepomp en weinig pv-opwek.. dan kan ik meer besparen op zc vermoed ik.

dan heb ik 2 maanden om te beslissen of ik toch wegga van Frank, als de resultaten nog zo slecht zijn. Dan haal ik de "terugverdientijd" liever van de EPEX-besparing. heb ik een jaartje om te oefenen voor 2027

Mijn handel in aggresief was opvallend meer dan normaal, die is meestal 2-3x hoger. maar ja, dat is netto nog steeds maar een verschil van enkele euro's.

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 17-09-2025 13:24 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Reactie op mijn vraag waarom ze zoveel storingen hebben:
De afgelopen tijd hebben we inderdaad vaker last van storing. We werken aan verbeteringen om dit in de toekomst te voorkomen.
Dat is natuurlijk niet echt een antwoord 8)7

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Het valt mij juist op dat ik met modus handel ook regelmatig op zelfconsumptie draai. Ik zie het Frank ook wel inzetten in ons voordeel straks in de winter waardoor ZC+ niet echt nodig is imho. Let op: glazenbol..

• Smirnoff
voodooless schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:37:
Reactie op mijn vraag waarom ze zoveel storingen hebben:

[...]

Dat is natuurlijk niet echt een antwoord 8)7
Het werd al gezegd, waarschijnlijk AI gegenereerd.
Ik heb twee maal toe precies hetzelfde antwoord gekregen, met een andere datum en tijd wanneer de storing was opgelost.

• osluis
Miezie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:44:
Het valt mij juist op dat ik met modus handel ook regelmatig op zelfconsumptie draai. Ik zie het Frank ook wel inzetten in ons voordeel straks in de winter waardoor ZC+ niet echt nodig is imho. Let op: glazenbol..
Dat is vreemd, de enige tijden waarin mijn batterij in zelf consumptie mode gaat is als hij niet op tijd nieuwe commando's van Frank krijgt. Ik durf niet te zeggen of je nu een bug ervaart of een feature.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

osluis schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is vreemd, de enige tijden waarin mijn batterij in zelf consumptie mode gaat is als hij niet op tijd nieuwe commando's van Frank krijgt. Ik durf niet te zeggen of je nu een bug ervaart of een feature.
Ik verwacht een feature, aangezien ik het zelf niet doe… en het soms ook best logisch vind… bijvoorbeeld bij RT2

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:36
Miezie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:37:
[...]

Ik verwacht een feature, aangezien ik het zelf niet doe… en het soms ook best logisch vind… bijvoorbeeld bij RT2
Klinkt wel logisch! Bij RT2 kost laden en ontladen altijd geld. Door dan na ZC+ te schakelen blij je neutraal ten opzichte van het net en kost het dus geen geld..

• osluis
Miezie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:37:
[...]

aaaah ja, RT2 die ben ik helemaal vergeten. Daarbij heb ik het idd ook gezien.

Ik hoef het in andere situaties ook niet zelf te doen, maar bijvoorbeeld bij een storing van Frank waarbij de batterij niet meer aangestuurd werd en de geldigheid van het laatste commando verliep, ging mijn batterij ook vanzelf weer terug in zelf consumptie mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Smirnoff schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:45:
Het werd al gezegd, waarschijnlijk AI gegenereerd.
Ik heb twee maal toe precies hetzelfde antwoord gekregen, met een andere datum en tijd wanneer de storing was opgelost.
Met een AI antwoord hadden ze mij binnen een paar min een mail terug kunnen sturen ;) Nu duurde het weer dagen. Het zal gewoon een standaard (non)antwoord zijn. Bovendien probeert een AI normaal gesproken daadwerkelijk een acceptabel antwoord te geven.

• Smirnoff
voodooless schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:38:
[...]

Met een AI antwoord hadden ze mij binnen een paar min een mail terug kunnen sturen ;) Nu duurde het weer dagen. Het zal gewoon een standaard (non)antwoord zijn. Bovendien probeert een AI normaal gesproken daadwerkelijk een acceptabel antwoord te geven.
offtopic:
ook dat kan een strategie zijn :+

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Alle perikelen even aan de kant: als het een logische goede dag is als vandaag… doet de software het degelijk volgens mij…

Marktomstandigheden zijn dan misschien gewoon het dingetje waarom er stekker trekkers zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door Miezie op 17-09-2025 18:51 ]

• bergsmit
Meer dan de helft van het aantal Frank deelnemers aan onbalansmarkt.com heeft last van een storing van Frank waardoor er geen gegevens over de periode 19.15 tot 19.30 bekend zijn. Dit is te zien doordat achter hun gepubliceerde gegevens geen batterij lading percentage zichtbaar is.
De standaard mededeling, die wijst op een fout bij de gebruikers in plaats van op een storing bij Frank, die je dan in de app krijgt is
De gegevens van je batterij impliceren onrealistische volumes op basis van het vermogen van de batterij. Hierdoor zijn er geen resultaten bekend.
Inmiddels al weer bijna 2 uur ontkoppelde batterij zonder reactie van Frank (ik had ze meteen na 1 uur geschreven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPz7tc75iXkl-Z1PD8PNv3-iW-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AACzkS8hwPVi1EENVpmrRD2N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door bergsmit op 17-09-2025 21:36 . Reden: correctie typefouten en update ]

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste