Miezie schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:51:
[...]
Simpel: het kleurt het topic op de verkeerde manier. Met de positieve berichten erbij ligt het, zoals ook geschreven, aan de combinatie van accu vendor en FE. Wie de fout dan ook maakt, het is dan stuk… wat @
voodooless ook schrijft.
Het probleem hoeft niet in andermans schoenen, de discussie mag anders. We gaan van de handelsmomenten en waardeloze algoritmes, naar storingen, naar whatever comes next. En altijd is het Frank dit Frank dat en geen andere aanbieders… ik snap het allemaal. Maar er zitten zoveel kanttekeningen aan dit product, dat we m.i. meer hebben aan inzicht van combinaties en outages en een analyse van handelen dan praten vanuit de eigen gemiste winst… om dan vervolgens snel te concluderen dat je je aankoop besluit op een accu niet op basis van het product van Frank moet kopen en de handel die na afschaffen salderen toch er heel anders uit zal zien.
Dit is slechts mijn bescheiden mening, die al stond voor ik naar Frank ging voor slim laden: onbalanshandel is niet per se het product wat je moet koppelen aan de TVT van je accu, het is een kortstondige rendementsverhoger met haken en ogen. Bekijk alles daaromheen op die manier… perfect zal het nooit zijn.
Ik heb mijn accu niet gekocht op basis van slim handelen van Frank. Ik heb hem gekocht ivm een groot overschot van PV opwek icm een EV die voor de deur staat. Ik wou klaar zijn voor Jan 2027 en wou niet overgeleverd zijn aan de nukken van de energiemaatschappijen. Ik heb juist voor de sigen gekozen vanwege de mogelijk aansturing buitenom de energiemaatschappijen zelf. Dat is ook de reden dat de batterij van bijvoorbeeld zonneplan er bij mij niet in kwam.
Vervolgens kom je bij het financieel plaatje. het is immers een forse investering. Daarbij ben ik gaan kijken naar mijn opwek, wat ik in de auto kan steken, wat de werkgever daarvan vergoedt, dat je zelf kunt bepalen wanneer je aan en verkoopt. Dan kom je op een bepaalde terugverdientijd uit.
Handelen is nooit mijn primaire motivatie geweest om deze batterij te kopen, echter kan het wel bijdragen om de terugverdientijd wat te verkorten. Waarom ben ik dan ontstemd over Frank? Frank biedt een product aan dat niet stabiel is, maar houdt je wel een mooie wortel voor in de advertenties en voorbeeldberekeningen.
Frank heeft nu feitelijk mijn batterij in handen en heeft daarmee mijn inziens een zorgplicht om en zorgvuldig mee om te gaan. Ik vind dat ze daarin tekort schieten door steeds een storing te hebben.
Mijn PV opwek gaat gewoon het net op, mijn eigen gebruik komt van het net, niet uit de batterij. Het enige profijt dat ik nu van mijn batterij kan hebben is als er handel is en dat valt om een of andere reden om de havenklap om. Niet alleen is mijn inkomsten uit de handel lager dan het had kunnen zijn, mijn kosten bij Frank zijn hoger.
Nergens lees ik in de advertenties dat het een product is met garantie tot aan de deur. Nee, ze beloven allemaal mooie dingen, maken voorbeelden over rendementen etc.
Ga je spitten in de kleine lettertjes, ja dan ga je het wel terugvinden:
Frank spant zich in om een hoog niveau van diensten aan haar klanten te leveren. Frank kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor, noch garanderen dat haar diensten beschikbaar zijn of volledig worden uitgevoerd, als zij worden beïnvloed door een oorzaak die buiten haar redelijke controle ligt, met inbegrip van maar niet beperkt tot problemen met mobiele toegang tot uw thuisbatterij, technische verbindingsproblemen met de back-end IT-platformen van Frank Energie, of door een geval van overmacht.
Hiermee vrijwaart Frank zich van alle aansprakelijkheid, al beloven ze wel een inspanning die ze mijn inziens niet leveren. Ik had een heel ander beeld van Frank voordat ik er klant werd. Als dit zo slecht werkt, moet ik dan ook de facturatie met argusogen gaan bekijken?
Nogmaals, ik zoek niet naar perfectie. Een storing op zijn tijd kan eens voor komen, ik heb zelf jaren in datacentra gewerkt, dus weet echt wel hoe het werkt. Echter, zo vaak en zo kort op elkaar is geen onmacht, dan heb je gewoon een structureel probleem en moet je dat duidelijk communiceren naar je (potentiële) klanten.