Als je ziet dat je batterij handelt en je verdient niks, voodoo, zou je dan niet juist die grens waarop die op onbalans mag handelen moeten verhogen? Jou accu doet teveel voor nauwelijks/geen opbrengst lijkt me.
Nee, het ding “handelt” in ZC+ omdat ie niet anders kan: als de accu vol zit, en er nog zon is, moet het ergens naar toe…Vdvmark schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:43:
Als je ziet dat je batterij handelt en je verdient niks, voodoo, zou je dan niet juist die grens waarop die op onbalans mag handelen moeten verhogen? Jou accu doet teveel voor nauwelijks/geen opbrengst lijkt me.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Denk genoeg tweakers hier ook in u,.. volgens mij is er al 10x geschreven over de andere markten maar u weigert kennis aan te nemen die u niet zelf eigen hebt gemaakt.bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:24:
wederom zwaar teleurgesteld in Frank.
Heb ik slechts 16% accu lading en komt de onbalansprijs lange tijd onder de laagste EPEXprijs, laadt Frank mijn accu toch niet op!
[Afbeelding]
ik kan toch zien in de verschillende apps wat Frank doet, op welke markt dan ook, en ik zie de resultaten ook in mijn Victron app wat betreft laden en lossen van mijn batterij. Niks geen gezwam over andere markten, alleen harde feiten tellen!stefan1512 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:55:
Denk genoeg tweakers hier ook in u,.. volgens mij is er al 10x geschreven over de andere markten maar u weigert kennis aan te nemen die u niet zelf eigen hebt gemaakt.
Ah mijn fout dan,.. ik kan in de Frank app alleen de EPEX en onbalans prijzen zien maar kennelijk is uw app uitgebreider dan die van de anderen. Ik kan alleen zien dat mijn batterij op andere markten handelt maar zoals ook al eerder genoemd door anderen ‘de prijzen daarvan zijn niet zichtbaar voor de gebruikers’.bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:01:
[...]
ik kan toch zien in de verschillende apps wat Frank doet, op welke markt dan ook, en ik zie de resultaten ook in mijn Victron app wat betreft laden en lossen van mijn batterij. Niks geen gezwam over andere markten, alleen harde feiten tellen!
Laat ik mijn situatie even schetsen, u bent kennelijk erg op de hoogte van alle getallen. Hieronder een screenshot van mijn opbrengst in een kwartier. Kunt u mij tonen waar ik met ongeveer 3 kWh die 0,49€ verdient heb? Ik zie namelijk een onbalansprijs van 0,06€. Ik zou dus 3x 0,06 moeten betalen volgens mij. Daar gaat dan de EPEX correctie overheen. Vandaar dat mijn opbrengsten opgehoogd worden ipv verminderd.
Ik kijk alvast uit naar uw tekst en uitleg.
/f/image/EKlltUr2S61gCn597ET3wiYx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door stefan1512 op 28-08-2025 23:16 ]
Feit is ook dat we het algoritme niet kennen qua code, handelsmomenten met onze eigen bril bekijken en ook met onze definities van handel… terwijl het om netbalans gaat. Daarbij interfereer je ook nog met het algoritme (die jouw SoC toch zeker moet weten) door de stekker er regelmatig uit te trekken…bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:01:
[...]
ik kan toch zien in de verschillende apps wat Frank doet, op welke markt dan ook, en ik zie de resultaten ook in mijn Victron app wat betreft laden en lossen van mijn batterij. Niks geen gezwam over andere markten, alleen harde feiten tellen!
Het wordt vermoeiend. Sorry.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Daarnaast komt het laatste tijd vaak voor de er kwartierperiodes regeltoestand 2 zijn. Dan kan de pieken of dalen wel hoog zijn, maar je zal het toch weer moeten vereffenen binnen een kwartier, anders ga je er zelfs voor betalen als je teveel opneemt danwel levert. In RT2 moet namelijk binnen de kwartier op netto verbruik van 0 kWh uit komen.bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:01:
[...]
Daarnaast zijn de prijzen die je ziet op Tenergy niet de definitieve prijzen. Die worden pas aan het eind van het kwartier bepaald en uiteindelijk pas de volgende dag vastgesteld. Zie ook uitleg op:
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegd
Als energieleverancier moet je met veel meer dingen rekening houden dan alleen EPEX en de standaard onbal ansprijzen.
[ Voor 21% gewijzigd door dccm op 29-08-2025 00:09 ]
Is het jullie opgevallen dat Frank de terugleververgoeding heeft aangepast? Ik ben net naar Frank gegaan omdat de lever en terugleverkosten aan elkaar gelijkgesteld waren, zie ik ineens in mijn contract dat ze het aangepast hebben
Inkoopvergoeding: €0,01815 per kWh
Inkoopvergoeding teruglevering: €-0,01271 per kWh
Extra slijtage is verwaarloosbaar. Deze is slechts nog voor de komende 1,5 jaar, waarna alle batterijen naar ZC+ gaan. Gaat om 0,5 cycli per dag extra. En als ik eerlijk ben, ik zie die 1,8 cycli niet op agressief.Danzare schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:21:
Ik zie wel dat het verschil tussen handel regulier en agressief flink is toegenomen. Dat was altijd 2 of 3% hoger bij agressief, nu ruim 14%. Blijft natuurlijk de vraag of dat de extra cycli waard is, de batterij wordt flink gebruikt op deze manier. [Afbeelding]
Dus tot 1/1/2027, lekker op agressief laten staan.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Nu ben ik slechts klant sinds 1 juli, maar toen was het al zo iig. En kreeg eenzelfde tarieven bij aanmelding in mei te horen. Lijkt dus niet recent.osluis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:07:
Is het jullie opgevallen dat Frank de terugleververgoeding heeft aangepast? Ik ben net naar Frank gegaan omdat de lever en terugleverkosten aan elkaar gelijkgesteld waren, zie ik ineens in mijn contract dat ze het aangepast hebben
Bij de ACM zie je geloof ik 4 of meer verschillende Frank dynamische contracten. Op website Frank kon en kun je geloof ik via slim terugleveren reclame die nieuwe vergoedingen afsluiten, maar ik geloof ook dat ze ergens melden dat verwerking daarvan in alle systemen wat tijd kost. Als je ergens anders afsloot moet je daar naar condities kijken, waar dan vaak ook een bonus tegenover staat. Nadat je dan bij Frank klant bent schijn je overigens wel naar een andere "contractvorm" over kunnen, dat las ik eerder in post hier, maar daar zal je contact met Frank over moeten hebben.
Ah OK, dan ligt het aan mij en heb ik niet goed gekeken. In juli adverteerde Frank namelijk nog met gelijke lever- en terugleververgoeding en had ik al besloten daarheen te gaan. Ik heb daarna niet meer de kleine lettertjes gelezen en was daardoor een beetje verrast.-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:26:
[...]
Nu ben ik slechts klant sinds 1 juli, maar toen was het al zo iig. En kreeg eenzelfde tarieven bij aanmelding in mei te horen. Lijkt dus niet recent.
Volgens mij moet je dan wel deelnemen aan het Slim Terugleveren. Je zonnepanelen moeten wel gekoppeld worden met Frank, zodat ze die kunnen schakelen als het nodig is. Zonder die koppeling krijg je nog de "oude" tarieven met die kosten bij teruglevering.osluis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:46:
[...]
Ah OK, dan ligt het aan mij en heb ik niet goed gekeken. In juli adverteerde Frank namelijk nog met gelijke lever- en terugleververgoeding en had ik al besloten daarheen te gaan. Ik heb daarna niet meer de kleine lettertjes gelezen en was daardoor een beetje verrast.
Eindelijk heeft Frank medegedeeld dat zij een storing hadden:dccm schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:12:
Sinds 9.30 is de koppeling weer hersteld bij mij.
29 aug 2025 12:17 CEST
Beste,
Helaas was er een storing van slim handelen waardoor we verbinding verloren met meerder batterijen.
De slim handelen afdeling is druk aan het uitzoeken waardoor dit kwam.
Helaas is hier verder nog niks over bekend.
Er is inmiddels wel een algehele reset uitgevoerd waardoor we wel weer verbinding zouden moeten hebben.
Met vriendelijke groet,
Lotte (Frank Energie NL)
@bergsmit , had u al tijd gehad om mij uit te leggen hoe de vergoeding tot stand kwam uit mijn screenshot? Ik ben namelijk erg benieuwd welke app ik daarvoor kan gebruiken om dat inzicht te krijgen. Het plaatje staat bij het bericht waar ik hieronder aan refereer.
stefan1512 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:10:
[...]
Laat ik mijn situatie even schetsen, u bent kennelijk erg op de hoogte van alle getallen. Hieronder een screenshot van mijn opbrengst in een kwartier. Kunt u mij tonen waar ik met ongeveer 3 kWh die 0,49€ verdient heb? Ik zie namelijk een onbalansprijs van 0,06€. Ik zou dus 3x 0,06 moeten betalen volgens mij. Daar gaat dan de EPEX correctie overheen. Vandaar dat mijn opbrengsten opgehoogd worden ipv verminderd.
Ik kijk alvast uit naar uw tekst en uitleg.
[Afbeelding]
Ondertussen ben ik aan het proberen om de tarieven in mijn Sig Energy app in te voeren, maar ik krijg de gevens niet in lijn met die van Frank.
Vervolgens heb ik de getalletjes maar even in excel ingevoerd en kom tot de conclusie dat of de data die Frank in de app toont niet correct zijn, of dat ik gewoon niet kan rekenen.
In de app zie ik de volgende data voor vandaag tussen 12:00 en 13:00
Kale energieprijs = 0,057
Marktprijs + = 0,087 (kale prijs plus 0,01815 + btw)
Totaal incl. energiebelasting = 0,209
Reken ik het zelf na, dan kom ik op andere getallen uit:
Marktprijs + = (0.057+0.01815)*1.21 = 0,0909 (wijkt dus af)
Totaal = (0.057 + 0.01815 + 0,10154) (energiebelasting) *1.21 = 0,2137 (wijkt dus ook af)
Iemand een idee wat ik hier over het hoofd zie?
Vervolgens heb ik de getalletjes maar even in excel ingevoerd en kom tot de conclusie dat of de data die Frank in de app toont niet correct zijn, of dat ik gewoon niet kan rekenen.
Totaal = (0.057 + 0.01815 + 0,10154) (energiebelasting) *1.21 = 0,2137 (wijkt dus ook af)
Waarschijnlijk is de inkoopfee incl btw.osluis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:08:
Ondertussen ben ik aan het proberen om de tarieven in mijn Sig Energy app in te voeren, maar ik krijg de gevens niet in lijn met die van Frank.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Geen idee als ik eerlijk ben. Ik dacht dat eerst ook, maar als ik 15% optel bij mijn huidige inkoopvergoeding kom je nog steeds niet aan de zelfde inkoopvergoeding, namelijk 0,146165 ipv 0.01815.dccm schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:
[...]
Volgens mij moet je dan wel deelnemen aan het Slim Terugleveren. Je zonnepanelen moeten wel gekoppeld worden met Frank, zodat ze die kunnen schakelen als het nodig is. Zonder die koppeling krijg je nog de "oude" tarieven met die kosten bij teruglevering.
Volgens mij krijg je die 15% extra op de marktprijs van de stroom, niet op de vergoeding. Frank zegt het volgende op hun website:
Omdat Frank je zonnepanelen slim afschakelt op meerdere markten (zoals ook de onbalansmarkt) kunnen we een handelsresultaat behalen waaruit we je een terugleverbonus kunnen aanbieden. Die bedraagt 15% bovenop de marktprijs voor elke kilowattuur die je overdag teruglevert.
*knip dit is niet vriendelijk en constructiefstefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:36:
@bergsmit , had u al tijd gehad om mij uit te leggen hoe de vergoeding tot stand kwam uit mijn screenshot? Ik ben namelijk erg benieuwd welke app ik daarvoor kan gebruiken om dat inzicht te krijgen. Het plaatje staat bij het bericht waar ik hieronder aan refereer.
[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2025 09:09 ]
Yes! Dat was hem helemaal niet aan gedacht dat ze die dan net weer inclusief vermelden. Dankjewel!!!!
Zullen we het gezellig houden? Ik denk dat de vraag van @stefan1512 vrij duidelijk is... U zegt inzicht te hebben in de "andere markten". Een inzicht wat de rest van ons namelijk niet heeft omdat wij niet weten op welke markten de batterijen precies worden ingezet. U zou met dit inzicht de vraag zo kunnen beantwoorden...
[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2025 09:10 ]
Wij snappen de rekenkunde heel goed.
We begrijpen alleen niet hoe jij ingeschatte tarieven zeker kan weten (en vooral zo zeker kan weten) en ook nog denkt te kunnen bepalen, los van de rekenkunde, wat logisch is qua laden en ontladen terwijl het net gebalanceerd moet worden... en dat dan vooral hier ongefundeerd projecteert. Dus we willen vooral weten wat jij wel lijkt te weten en wij niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2025 09:09 ]
Ik heb geen inzicht in andere markten en ik heb ook geen inzicht in andere rookgordijnen die Frank ophangt.DJP! schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:21:
Zullen we het gezellig houden?
Ik denk dat de vraag van @stefan1512 vrij duidelijk is...
U zegt inzicht te hebben in de "andere markten".
Een inzicht wat de rest van ons namelijk niet heeft omdat wij niet weten op welke markten de batterijen precies worden ingezet.
U zou met dit inzicht de vraag zo kunnen beantwoorden...
Dat inzicht is ook in het geheel niet relevant bij de klachten die ik heb geuit.
Er zijn een aantal factoren die een rol spelen onder alle omstandigheden,
Het maakt dan niet uit of dat de EPEXmarkt sec, de Onbalansmarkt sec, regeltoestand 2, zogenaamde andere markten betreft.
Die factoren zijn de beginstand en de eindstand van het net, het verbruik (ACbelastingen), de PV, de laadtoestand. Zonder kennis hiervan schiet de uitleg die Frank verstrekt tekort.
Het plaatje dat Stefan liet zien kan alleen beoordeeld worden met kennis van alle factoren, dus alleen door degeen die het betreft, als hij de status bijhoudt van de betreffende factoren.
Ik verwijs hiervoor naar mijn eerdere antwoord.Miezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:33:
Wij snappen de rekenkunde heel goed.
Als je niet in staat bent begrijpend te lezen dan kun je dat ook niet begrijpen.Miezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:33:
We begrijpen alleen niet hoe jij ingeschatte tarieven zeker kan weten (en vooral zo zeker kan weten) en ook nog denkt te kunnen bepalen, los van de rekenkunde, wat logisch is qua laden en ontladen terwijl het net gebalanceerd moet worden... en dat dan vooral hier ongefundeerd projecteert. Dus we willen vooral weten wat jij wel lijkt te weten en wij niet.
Ingeschatte tarieven hoef je niet te begrijpen die kan iedereen lezen.
Iedereen kan ook weten dat de tarieven pas achteraf worden vastgesteld.
Waar het om gaat is dat er beslissingen moeten worden genomen op basis van de verwachte tarieven.
Om de verwachtingen te helpen worden extra data verstrekt zoals het opregelen en afregelen van het geactiveerd vermogen. Deze geven een trend aan, maar die trend is niet altijd exact.
Het blijft altijd een gok of je moet instappen of niet. Daardoor lijden alle deelnemers af en toe verlies.
Naarmate de stijging van de verwachte prijs langer duurt en ondersteund wordt door een stijging van het opregelen of een daling van het afregelen is de kans het grootst dat een juiste beslissing kan worden genomen. Voor een daling geldt het tegenovergestelde uiteraard.
Ik heb nooit geschreven dat er 100% zekerheid is, dat kan er nooit zijn onder de huidige gebruiken, maar soms is er wel sprake van aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Dan heb ik het nu goed begrepen, er zijn 'trends' en of je moet instappen is 'een gokje', er is 'nooit 100% zekerheid' maar u heeft wel altijd kritiek (weet wat er eigenlijk had moeten gebeuren) op wat er qua aansturing gebeurd.bergsmit schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Ik verwijs hiervoor naar mijn eerdere antwoord.
[...]
Als je niet in staat bent begrijpend te lezen dan kun je dat ook niet begrijpen.
Ingeschatte tarieven hoef je niet te begrijpen die kan iedereen lezen.
Iedereen kan ook weten dat de tarieven pas achteraf worden vastgesteld.
Waar het om gaat is dat er beslissingen moeten worden genomen op basis van de verwachte tarieven.
Om de verwachtingen te helpen worden extra data verstrekt zoals het opregelen en afregelen van het geactiveerd vermogen. Deze geven een trend aan, maar die trend is niet altijd exact.
Het blijft altijd een gok of je moet instappen of niet. Daardoor lijden alle deelnemers af en toe verlies.
Naarmate de stijging van de verwachte prijs langer duurt en ondersteund wordt door een stijging van het opregelen of een daling van het afregelen is de kans het grootst dat een juiste beslissing kan worden genomen. Voor een daling geldt het tegenovergestelde uiteraard.
Ik heb nooit geschreven dat er 100% zekerheid is, dat kan er nooit zijn onder de huidige gebruiken, maar soms is er wel sprake van aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

En om het nog leuker te maken, die trens zijn alleen van de onbalansmarkt... dat de batterij op andere markten ook ingezet kan worden vergeten we maar evenstefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:51:
[...]
Dan heb ik het nu goed begrepen, er zijn 'trends' en of je moet instappen is 'een gokje', er is 'nooit 100% zekerheid' maar u heeft wel altijd kritiek (weet wat er eigenlijk had moeten gebeuren) op wat er qua aansturing gebeurd.

Denk dat we deze discussie tot in den treure kunnen voeren, maar dat men niet nader tot elkaar komt.
Let's agree to disagree.
Puur afgaand op de resultaten die we wel kunnen zien (nl die in onbalansmarkt.com), dan denk ik dat je het algoritme gewoon met rust moet laten en zijn ding moet laten doen. Niks ten nadele van @bergsmit, maar die resultaten lopen consistent achter bij hen die niet inmengen in de strategie. Dat is zijn keuze en dat is zijn goed recht. Wel vraag ik me af of je dan niet gewoon beter af bent met eigen aansturing zonder steeds aan en af te koppelen met een eigen EMS.
De conclusie wordt overigens bevestigd door Frank, maar het is hen om het even.
Kan het soms beter? Zeker. Ga ik betere resultaten boeken door me er steeds mee te bemoeien? Zeer waarschijnlijk niet.
Let's agree to disagree.
Puur afgaand op de resultaten die we wel kunnen zien (nl die in onbalansmarkt.com), dan denk ik dat je het algoritme gewoon met rust moet laten en zijn ding moet laten doen. Niks ten nadele van @bergsmit, maar die resultaten lopen consistent achter bij hen die niet inmengen in de strategie. Dat is zijn keuze en dat is zijn goed recht. Wel vraag ik me af of je dan niet gewoon beter af bent met eigen aansturing zonder steeds aan en af te koppelen met een eigen EMS.
De conclusie wordt overigens bevestigd door Frank, maar het is hen om het even.
Kan het soms beter? Zeker. Ga ik betere resultaten boeken door me er steeds mee te bemoeien? Zeer waarschijnlijk niet.
[ Voor 18% gewijzigd door -PeeWee- op 29-08-2025 14:41 ]
Als je inderdaad zelf de stekker eruit trekt (doe ik soms ook) dan blijft je resultaat inderdaad steken. Enige feedback die ik voor FE heb is om te zorgen dat je nooit voor minder dan de EPEX verkoopt. Heb ik ook in mijn review gezet en daarbij gaven ze aan dat ze zich daar op richten. Nu krijg je een zeer mooie vergoeding voor opladen maar je resultaat wordt minder bij het ontladen omdat de EPEX hoger is dan de vergoeding per kWh die je dan krijgt. Dat is voor mij de reden om bij een hogere EPEX dan 12 ct (ongeveer) de internetverbinding te blokkeren van Sigenergy. Mijn resultaat blijft dan steken waardoor ik soms een paar plekken stijg bij onbalansmarkt.com. Handelsresultaat neem toe bij de anderen maar de EPEX correctie haalt het eindresultaat bij hun weer wat omlaag.
Heb ik nog 1 vraag over onbalansmarkt.com: werken zij met de vastgestelde tarieven of de geschatte tarieven? En wordt er achteraf gecorrigeerd?
Ik ga er straks niet uploaden in elk geval. Ik vind het niet zo relevant... maar ik merk hier dat het voor nogal wat discussie zorgt en ook daar bepaalde uitgangspunten zijn in de datakwaliteit, waar we wel acties op baseren.
Ik ga er straks niet uploaden in elk geval. Ik vind het niet zo relevant... maar ik merk hier dat het voor nogal wat discussie zorgt en ook daar bepaalde uitgangspunten zijn in de datakwaliteit, waar we wel acties op baseren.
De data op die site is identiek als in de Frank App. Ook als de tarieven definitief zijn, zijn ze ook aangepast op onbalansmarkt.nlMiezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:23:
Heb ik nog 1 vraag over onbalansmarkt.com: werken zij met de vastgestelde tarieven of de geschatte tarieven? En wordt er achteraf gecorrigeerd?
Punt blijft dat de EPEX correctie via een andere weg wordt uitbetaald. Het vermindert je resultaat dus niet.stefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:52:
Als je inderdaad zelf de stekker eruit trekt (doe ik soms ook) dan blijft je resultaat inderdaad steken. Enige feedback die ik voor FE heb is om te zorgen dat je nooit voor minder dan de EPEX verkoopt. Heb ik ook in mijn review gezet en daarbij gaven ze aan dat ze zich daar op richten. Nu krijg je een zeer mooie vergoeding voor opladen maar je resultaat wordt minder bij het ontladen omdat de EPEX hoger is dan de vergoeding per kWh die je dan krijgt. Dat is voor mij de reden om bij een hogere EPEX dan 12 ct (ongeveer) de internetverbinding te blokkeren van Sigenergy. Mijn resultaat blijft dan steken waardoor ik soms een paar plekken stijg bij onbalansmarkt.com. Handelsresultaat neem toe bij de anderen maar de EPEX correctie haalt het eindresultaat bij hun weer wat omlaag.
De EPEX correctie is geen reductie van je resultaat. Het is een correctie van resultaat die je reeds hebt gehaald op de EPEX markt. Enkele pagina's terug heb ik daar een vrij uitgebreid voorbeeld uitgeschreven. Het eruit trekken van de stekker heeft dus geen effect.
Het eruit trekken van de stekker komt vooral door onbegrip over wat die EPEX correctie nou precies is en hoe deze tot stand komt. Dat is ook de feedback die ik heb teruggegeven aan Frank om dat op te nemen in hun voorbeelden. Daar staat wel vermeld hoe deze wordt verrekend, maar niet hoe dat is opgebouwd en waar dat door komt. En dat leidt tot onbegrip bij consumenten.
[ Voor 16% gewijzigd door -PeeWee- op 29-08-2025 15:41 ]
Onbalansmarkt.com heeft geen prijzen. Leest deze slechts via een API uit bij de aanbieder (zonneplan of frank energie)Miezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:23:
Prijs is het evenwicht tussen vraag en aanbod, die prijs ontstaat achteraf op de onbalansmarkt nadat vraag en aanbod definitief bepaald zijn. Onbalansmarkt.com is een weergave van resultaten, dus een verzamelaar en doorgever van informatie.-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:33:
Onbalansmarkt.com heeft geen prijzen. Leest deze slechts via een API uit bij de aanbieder (zonneplan of frank energie)
[ Voor 12% gewijzigd door bergsmit op 29-08-2025 15:38 ]
Dat is de vraag niet. Onbalansmarkt.com is geen partij op de markt en heeft 0 invloed op prijzen van stroom, winsten of andere prijsfactoren.bergsmit schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
onzin! prijs is het evenwicht tussen vraag en aanbod, die prijs ontstaat achteraf op de onbalansmarkt nadat vraag en aanbod definitief bepaald zijn.
Onbalansmarkt doet dus geen prijsinschatting, doet geen berekeningen anders dan het sommeren van data welke door de aanbieders, Frank Energie en Zonneplan wordt verstrekt. Niks meer, niks minder.
ik had het al gecorrigeerd. mijn reactie was te snel, sorry!-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:38:
Dat is de vraag niet. Onbalansmarkt.com is geen partij op de markt en heeft 0 invloed op prijzen van stroom, winsten of andere prijsfactoren.
Onbalansmarkt doet dus geen prijsinschatting, doet geen berekeningen anders dan het sommeren van data welke door de aanbieders, Frank Energie en Zonneplan wordt verstrekt. Niks meer, niks minder.
No problem.bergsmit schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
ik had het al gecorrigeerd. mijn reactie was te snel, sorry!
De EPEX correctie is niet zo moelijk
Als je 100 kWh wil verhandelen, moet je die eerst ergens inkopen.
Je koopt voor bv 2c in en verkoopt deze op de onbalansmarkt voor 8c.
Resultaat van deze trade is dan €6 (€8 vergoeding - €2 inkoop).
Voor het later verkopen op de onbalansmarkt ervan krijg je 30c/kWh = €30.
De prijs op de EPEX markt is op dat moment 17c. Deze krijg je ook €17.
Resultaat van de trade is dan 30+17+6 = €53.
Je handelsresultaat is de €8 van de inkoop en de €30 van de verkoop = €38
Je EPEX resultaat is de €17 euro van de verkoop en de €-2 aan kosten bij de inkoop = €15
Omdat de EPEX gewoon via je meter loopt, krijg je die automatisch in je stroomafrekening.
Frank keert daarom alleen de €38 als direct resultaat op de onbalansmarkt uit.
De €15 is de EPEX correctie.
Trek je in de avond de stekker eruit en ontlaadt je zelf, dan krijg je nog steeds die €17 euro van het terugleveren. (verschil tussen inkoop en verkoop). Je krijg alleen niet de €30 euro aan handel die je op de onbalansmarkt had kunnen krijgen. Ik zie er dus totaal het nut niet van in.
Om met de woorden van stefan te spreken, zijn resultaat blijft dan steken. Niet zo gek, je verwijdert even de €30 uit de vergelijking hierboven :-)
Waar men bang voor is, is dat de batterij in de avond NIET ontlaadt (ik loop inkomsten mis!).
Het eruit trekken van de stekker is dus een stukje zekerheid (want dan weet ik zeker dat hij ontlaadt), maar je geeft er dus mogelijke extra inkomsten (de €30 euro hierboven) voor op.
Zelfs al is dat het geval (was bij mij bv gisteravond zo), er komt een moment waarop deze toch zal ontladen op een economisch gunstig moment. (in mijn geval in de ochtend ergens).
Als je 100 kWh wil verhandelen, moet je die eerst ergens inkopen.
Je koopt voor bv 2c in en verkoopt deze op de onbalansmarkt voor 8c.
Resultaat van deze trade is dan €6 (€8 vergoeding - €2 inkoop).
Voor het later verkopen op de onbalansmarkt ervan krijg je 30c/kWh = €30.
De prijs op de EPEX markt is op dat moment 17c. Deze krijg je ook €17.
Resultaat van de trade is dan 30+17+6 = €53.
Je handelsresultaat is de €8 van de inkoop en de €30 van de verkoop = €38
Je EPEX resultaat is de €17 euro van de verkoop en de €-2 aan kosten bij de inkoop = €15
Omdat de EPEX gewoon via je meter loopt, krijg je die automatisch in je stroomafrekening.
Frank keert daarom alleen de €38 als direct resultaat op de onbalansmarkt uit.
De €15 is de EPEX correctie.
Trek je in de avond de stekker eruit en ontlaadt je zelf, dan krijg je nog steeds die €17 euro van het terugleveren. (verschil tussen inkoop en verkoop). Je krijg alleen niet de €30 euro aan handel die je op de onbalansmarkt had kunnen krijgen. Ik zie er dus totaal het nut niet van in.
100 kWh | €/kWh EPEX | totaal EPEX | €/kWh onbalans | totaal onbalans | Resultaat |
Laden | €0.02/kWh | €-2 | €0.08/kWh | €8 | €6 |
Ontladen | €0.17/kWh | €17 | €0.30/kWh | €30 | €47 |
€15 | €38 | €53 |
Waar men bang voor is, is dat de batterij in de avond NIET ontlaadt (ik loop inkomsten mis!).
Het eruit trekken van de stekker is dus een stukje zekerheid (want dan weet ik zeker dat hij ontlaadt), maar je geeft er dus mogelijke extra inkomsten (de €30 euro hierboven) voor op.
Zelfs al is dat het geval (was bij mij bv gisteravond zo), er komt een moment waarop deze toch zal ontladen op een economisch gunstig moment. (in mijn geval in de ochtend ergens).
[ Voor 14% gewijzigd door -PeeWee- op 29-08-2025 16:30 ]
Wel en niet… het is geen onbegrip maar maximaliseren van m’n winst van de batterij.-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Punt blijft dat de EPEX correctie via een andere weg wordt uitbetaald. Het vermindert je resultaat dus niet.
De EPEX correctie is geen reductie van je resultaat. Het is een correctie van resultaat die je reeds hebt gehaald op de EPEX markt. Enkele pagina's terug heb ik daar een vrij uitgebreid voorbeeld uitgeschreven. Het eruit trekken van de stekker heeft dus geen effect.
Het eruit trekken van de stekker komt vooral door onbegrip over wat die EPEX correctie nou precies is en hoe deze tot stand komt. Dat is ook de feedback die ik heb teruggegeven aan Frank om dat op te nemen in hun voorbeelden. Daar staat wel vermeld hoe deze wordt verrekend, maar niet hoe dat is opgebouwd en waar dat door komt. En dat leidt tot onbegrip bij consumenten.
Wanneer ik zie dat dat er na het ontladen van 3 kWh 0,33 verdiend is kan ik concluderen dat ik per kWh 0,11 verdien op de markt waar m’n batterij actief is. Als de EPEX op dat moment 0,13 is krijg ik -0,39 EPEX correctie op het resultaat.
Daarmee klopt je verhaal dat ik het op een andere manier terug zie maar niet dat ik er net zoveel aan verdien. Als ik de stekker eruit haal krijg ik 0,39 dus effectief 0,06 meer. Met hoge EPEX prijzen ks het verschil vaak meer. Misschien muggenziften maar op de 24 kWh zal het per dag een keer 0,40 verschil geven. Als ik eraan denk is het mooi meegenomen en anders baal ik er niet van dat ik ietsje mis loop.
Deze moet je even uitleggen. Zoals je in het voorbeeld kan zien, wat je ook doet, zelf, via Frank, via andere partij, de Epex krijg je Altijd. Het is namelijk de enige, geijkte meter in je huis waar je op wordt afgerekend.stefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:52:
. Nu krijg je een zeer mooie vergoeding voor opladen maar je resultaat wordt minder bij het ontladen omdat de EPEX hoger is dan de vergoeding per kWh die je dan krijgt.
Is de vergoeding op de onbalansmarkt lager dan de Epex? Balen, minder winst, maar iets is nog altijd meer dan niks. De Epex is nl de ondergrens. Is de vergoeding op de onbalans negatief, dan wordt er gewoon niet gehandeld op de onbalans. Zo moeilijk is het niet.
Speel maar eens wat met de getallen in de tabel. Lager dan het verschil tussen inkoop en verkoop kom je niet.
Het doel blijft goedkoop inkopen, duur verkopen.
Nee dus. Want je krijgt altijd het bedrag op de EPEX. Wat je ook doet. Als er 0,33c is verdiend op een andere markt, is je totale winst 0,33 + 0,39 = 0,72c. Hiervan is 33c behaald op een andere markt en 39c op de EPEX.stefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Wel en niet… het is geen onbegrip maar maximaliseren van m’n winst van de batterij.
Wanneer ik zie dat dat er na het ontladen van 3 kWh 0,33 verdiend is kan ik concluderen dat ik per kWh 0,11 verdien op de markt waar m’n batterij actief is. Als de EPEX op dat moment 0,13 is krijg ik -0,39 EPEX correctie op het resultaat.
Daarmee klopt je verhaal dat ik het op een andere manier terug zie maar niet dat ik er net zoveel aan verdien. Als ik de stekker eruit haal krijg ik 0,39 dus effectief 0,06 meer. Met hoge EPEX prijzen ks het verschil vaak meer. Misschien muggenziften maar op de 24 kWh zal het per dag een keer 0,40 verschil geven. Als ik eraan denk is het mooi meegenomen en anders baal ik er niet van dat ik ietsje mis loop.
Je maximaliseert dus helemaal niks. Sterker, je bent een dief van je eigen portemonnee ;-)
Hierboven heb ik toevallig net een berekening gegeven. Mocht je toch nog iets meer data/onderbouwing willen laat het dan gerust weten dan gooi ik er wat screenshots in maar dan van achter de computer ipv telefoon-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Deze moet je even uitleggen. Zoals je in het voorbeeld kan zien, wat je ook doet, zelf, via Frank, via andere partij, de Epex krijg je Altijd. Het is namelijk de enige, geijkte meter in je huis waar je op wordt afgerekend.
Is de vergoeding op de onbalansmarkt lager dan de Epex? Balen, minder winst, maar iets is nog altijd meer dan niks. De Epex is nl de ondergrens. Is de vergoeding op de onbalans negatief, dan wordt er gewoon niet gehandeld op de onbalans. Zo moeilijk is het niet.
Speel maar eens wat met de getallen in de tabel. Lager dan het verschil tussen inkoop en verkoop kom je niet.
Het doel blijft goedkoop inkopen, duur verkopen.
Zal zo even uitgebreider reageren maar ik ben zeker geen dief van m’n portemonnee.-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:00:
[...]
Nee dus. Want je krijgt altijd het bedrag op de EPEX. Wat je ook doet. Als er 0,33c is verdiend op een andere markt, is je totale winst 0,33 + 0,39 = 0,72c. Hiervan is 33c behaald op een andere markt en 39c op de EPEX.
Je maximaliseert dus helemaal niks. Sterker, je bent een dief van je eigen portemonnee ;-)
Onderaan de streep is wat je verdiend met de batterij het verschil tussen (onbalans)markt en EPEX. Met laden is dat verschil groot in mijn voordeel, met ontladen is de prijs die ik krijg minder dan de EPEX. daardoor is netto de winst minder geworden.
Hierboven staat inderdaad al een berekening ;-) In mijn voorbeeld.stefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:00:
[...]
Hierboven heb ik toevallig net een berekening gegeven. Mocht je toch nog iets meer data/onderbouwing willen laat het dan gerust weten dan gooi ik er wat screenshots in maar dan van achter de computer ipv telefoon
En daar zit dus de denkfout die hier hardnekkig stand blijft houden. Je krijgt niet meer, je kreeg deze al. Ongeacht wat je doet. Je kan niet om de EPEX heen. Je kan niet alleen op de onbalans handelen en er zelf voor kiezen op de EPEX te gaan. Je laadt en ontlaadt ALTIJD op de EPEX.Als ik de stekker eruit haal krijg ik 0,39 dus effectief 0,06 meer.
Je krijgt alleen een extra vergoeding voor die actie, vanuit de onbalans of andere 'markten', die dat doen om de stabiliteit te regelen op het net. En door de stekker eruit te trekken zeg je eigenlijk, die vergoeding wil ik niet. Ik vind de EPEX voldoende.
Ik ben zeer benieuwd ;-)stefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:03:
[...]
Zal zo even uitgebreider reageren maar ik ben zeker geen dief van m’n portemonnee.
Onderaan de streep is wat je verdiend met de batterij het verschil tussen (onbalans)markt en EPEX. Met laden is dat verschil groot in mijn voordeel, met ontladen is de prijs die ik krijg minder dan de EPEX. daardoor is netto de winst minder geworden.
Zoals bij alles in het leven: zekerheid kost geld-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:05:
[...]
Hierboven staat inderdaad al een berekening ;-) In mijn voorbeeld.
[...]
En daar zit dus de denkfout die hier hardnekkig stand blijft houden. Je krijgt niet meer, je kreeg deze al. Ongeacht wat je doet. Je kan niet om de EPEX heen. Je kan niet alleen op de onbalans handelen en er zelf voor kiezen op de EPEX te gaan. Je laadt en ontlaadt ALTIJD op de EPEX.
Je krijgt alleen een extra vergoeding voor die actie, vanuit de onbalans of andere 'markten', die dat doen om de stabiliteit te regelen op het net. En door de stekker eruit te trekken zeg je eigenlijk, die vergoeding wil ik niet. Ik vind de EPEX voldoende.
Even een vraagje voor een collega van me.
Hij heeft een AlphaESS systeem staan dat verbonden is met Frank. Echter komt zijn verbinding niet meer in de lucht sinds de storing. Ik ken het systeem verder niet en vroeg me af of iemand hier weet wat er eventueel door hem zelf veilig herstart kan worden om te kijken of het helpt. Zo niet ook niet erg, dan wordt het een support ticket bij zijn batterij leverancier..
Hij heeft een AlphaESS systeem staan dat verbonden is met Frank. Echter komt zijn verbinding niet meer in de lucht sinds de storing. Ik ken het systeem verder niet en vroeg me af of iemand hier weet wat er eventueel door hem zelf veilig herstart kan worden om te kijken of het helpt. Zo niet ook niet erg, dan wordt het een support ticket bij zijn batterij leverancier..
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Ik zou eerder een melding maken bij Frank.martinisoft schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:16:
Even een vraagje voor een collega van me.
Dat kan ook, maar aangezien de storing bij Frank opgelost lijkt zou het natuurlijk ook kunnen dat de batterij een tikje moet hebben.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Heeft hij ook geen verbinding met de batterij via de Alpha app of cloud? Wat zegt de status op de batterij zelf? Zijn daarop allemaal groene lampjes te zien? Geeft hij een groene status in de app?martinisoft schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:28:
[...]
Dat kan ook, maar aangezien de storing bij Frank opgelost lijkt zou het natuurlijk ook kunnen dat de batterij een tikje moet hebben.
Anders Frank mailen.
Ik stuur hem even een linkje van deze post. Thanks!-PeeWee- schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Heeft hij ook geen verbinding met de batterij via de Alpha app of cloud? Wat zegt de status op de batterij zelf? Zijn daarop allemaal groene lampjes te zien? Geeft hij een groene status in de app?
Anders Frank mailen.
Valt het jullie op dat de resultaten die per kwartier behaald worden op de ‘andere markt’ veelal op elkaar lijken? Of er nu flinke onbalans boven of onder de EPEX zit of gelijk. Het maakt eigenlijk weinig verschil. Al eerder is er hier veel geschreven over die ‘andere markten’ en de black box, maar lijken soms wel eerder vaste vergoedingen of prijsafspraken tussen Frank en bijvoorbeeld TenneT ipv echte onbalans resultaten. Hoe denken jullie daarover?
Je hebt er even op moeten wachten maar hier is mijn 'gedachte':
Wanneer je de batterij gaat laden van zeg 15% krijg je een vergoeding van FE. Dat was vandaag bij mij ergens rond de 0,49 (pakweg 3 kWh). Die zie ik dus terug in mijn handelsresultaat en de slim korting (1,82 ct p/kwh?).
Daarnaast krijg ik een positieve EPEX correctie omdat ik geladen heb en (nog) niet ontladen dus er kan niet verrekend worden. Deze was toen 0,06 dus de EPEX correctie werd 0,18. Totaal resultaat is dus 0,67.
Denk dat we het daar wel over eens zijn.
Als ik nu ga ontladen of dat momenteel aan het doen ben/was zie ik het volgende.
Ik krijg een vergoeding van 0,29 voor iets minder dan 3 kWh rond 18:45-19:00. Ik verdien dan per kWh net geen 10 ct en de EPEX is 10,9. Die wordt er zoals je zelf zegt afgehaald omdat je niet van 2 walletjes kan snoepen. Dan krijg je 0,67 + 0,29 = 0,96. Na de EPEX correctie wordt het 0,96 - 0,327 = 0,633 Ik ben dus iets achteruit gegaan in mijn resultaat. Had ik nu de stekker eruit getrokken was ik blijven steken op 0,67 terwijl ik de EPEX prijs kreeg voor ontladen dus mijn resultaat was dan 0,67 + 0,327 =0,997 geweest. Een verschil van slechts 3,7 cent dus ik begrijp je volledig als je zegt 'mij niet de moeite' maar onderaan de streep is het wel verlies tov stekker eruit.
vandaag om 20:00 heb ik de volgende getallen
Handelsresultaat 6,40
EPEX correctie -1,02
slim -0,06
En om 20:15 is dat
6,84
-1,40
-0,11
Resultaat is dan 5,31 om 5,32. In dit geval kun je dan concluderen dat de vergoeding op de andere markt gelijk was aan de EPEX prijs. Vorige dagen en zeker de dagen waarop we van die absurde prijzen van ver boven de 0,50 p/kWh hadden loont het enorm om de stekker eruit te halen zodat die volle EPEX pakt.
Als ik kijk naar wat ik op Onbalansmarkt.com de afgelopen dagen had dan zie ik mensen met 0,60 meer resultaat dan ikzelf terwijl ik mijn batterij van 95% naar 15% heb ontladen tegen EPEX. Die zit dus niet in het resultaat maar zie ik wel terug in de zwaar negatieve verbruikscijfers in de frank app. Met een kWh meter zag ik dat ik ongeveer 17 kWh het net op gooide die niet door Frank met handelen zijn geconstateerd. Die 17 x 0,3 = 5,1 die ik op kan tellen bij mijn resultaat van eergisteren ofzo. Daarmee sta ik dan ver boven de rest die vergelijkbare systemen hebben. Kijk bijvoorbeeld 26 augustus naar Rob, die staat met een handelsresultaat van 6,07 boven mijn 4,49 (StefanW). Echter heb ik dus nog zo'n 5,1 extra gescoord die niet meegenomen wordt omdat het buiten Handelen om is gegaan. Ik zit totaal qua resultaat dus op ongeveer 9,60. Nu kan ik niet met zekerheid meer stellen dat Rob van 95 naar 15% is gegaan maar kijkend naar de kWh die MuadDib007 over en weer gesmeten heeft scoor ik dus beter dan een 30 kWh systeem.
Lang verhaal en wellicht heb ik het nog niet duidelijk genoeg uitgelegd maar als je mij niet gelooft,.. dan wellicht de klantenservice van FE?
https://nl.trustpilot.com/reviews/688cadccce606ab6143fae00
Reactie van FENieuwe markten lijken wat constanter qua opbrengst maar daar valt nog wel wat winst te behalen. Er wordt tegen vergoeding opgeladen wat vaak beter uitvalt dan de onbalansprijs maar dan wordt op de dure uren ontladen voor een lagere prijs dan de day ahead EPEX prijs is wat het resultaat weer wat drukt.
Daarom zijn we sinds kort aan het overstappen op een nieuwe handelsstrategie die gebruikmaakt van meerdere markten. Deze levert inderdaad een stabieler resultaat op, maar zoals je terecht opmerkt: de winst op het laden wordt soms deels tenietgedaan door het ontladen op minder gunstige momenten. We blijven dit nauw volgen en verbeteren continu het algoritme om zulke situaties beter te voorspellen.
Ik zal morgen even door je berekening lopen, maar de reactie van FE betreft de teruglopende resultaten. Die heb ik ook ;-)
Die zegt echter niks over je manier van rekenen, Ze zeggen dus niet of je denkwijze klopt, alleen dat de resultaten op de onbalans zijn teruggelopen, en daar hoef je geen whizzkid voor te zijn :-)
Die zegt echter niks over je manier van rekenen, Ze zeggen dus niet of je denkwijze klopt, alleen dat de resultaten op de onbalans zijn teruggelopen, en daar hoef je geen whizzkid voor te zijn :-)
Zo snel lezend: bij aankoop pak je de EPEX netjes mee, want de EPEX is hoger dus je krijgt wat toe. Valide. Bij verkoop heb je inderdaad de EPEX die de winst oprookt… maar die winst krijg je al op je maandelijkse afrekening die tegen EPEX gaat. Als onbalans dan 2 cent meer oplevert krijg je die alsnog, als onbalans 2 cent minder oplevert krijg je aftrek als EPEX correctie later. Je krijgt dan ook nog wat Frank slim toegeschoven.stefan1512 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:52:
[...]
Je hebt er even op moeten wachten maar hier is mijn 'gedachte':
Wanneer je de batterij gaat laden van zeg 15% krijg je een vergoeding van FE. Dat was vandaag bij mij ergens rond de 0,49 (pakweg 3 kWh). Die zie ik dus terug in mijn handelsresultaat en de slim korting (1,82 ct p/kwh?).
Daarnaast krijg ik een positieve EPEX correctie omdat ik geladen heb en (nog) niet ontladen dus er kan niet verrekend worden. Deze was toen 0,06 dus de EPEX correctie werd 0,18. Totaal resultaat is dus 0,67.
Denk dat we het daar wel over eens zijn.
Als ik nu ga ontladen of dat momenteel aan het doen ben/was zie ik het volgende.
Ik krijg een vergoeding van 0,29 voor iets minder dan 3 kWh rond 18:45-19:00. Ik verdien dan per kWh net geen 10 ct en de EPEX is 10,9. Die wordt er zoals je zelf zegt afgehaald omdat je niet van 2 walletjes kan snoepen. Dan krijg je 0,67 + 0,29 = 0,96. Na de EPEX correctie wordt het 0,96 - 0,327 = 0,633 Ik ben dus iets achteruit gegaan in mijn resultaat. Had ik nu de stekker eruit getrokken was ik blijven steken op 0,67 terwijl ik de EPEX prijs kreeg voor ontladen dus mijn resultaat was dan 0,67 + 0,327 =0,997 geweest. Een verschil van slechts 3,7 cent dus ik begrijp je volledig als je zegt 'mij niet de moeite' maar onderaan de streep is het wel verlies tov stekker eruit.
vandaag om 20:00 heb ik de volgende getallen
Handelsresultaat 6,40
EPEX correctie -1,02
slim -0,06
En om 20:15 is dat
6,84
-1,40
-0,11
Resultaat is dan 5,31 om 5,32. In dit geval kun je dan concluderen dat de vergoeding op de andere markt gelijk was aan de EPEX prijs. Vorige dagen en zeker de dagen waarop we van die absurde prijzen van ver boven de 0,50 p/kWh hadden loont het enorm om de stekker eruit te halen zodat die volle EPEX pakt.
Als ik kijk naar wat ik op Onbalansmarkt.com de afgelopen dagen had dan zie ik mensen met 0,60 meer resultaat dan ikzelf terwijl ik mijn batterij van 95% naar 15% heb ontladen tegen EPEX. Die zit dus niet in het resultaat maar zie ik wel terug in de zwaar negatieve verbruikscijfers in de frank app. Met een kWh meter zag ik dat ik ongeveer 17 kWh het net op gooide die niet door Frank met handelen zijn geconstateerd. Die 17 x 0,3 = 5,1 die ik op kan tellen bij mijn resultaat van eergisteren ofzo. Daarmee sta ik dan ver boven de rest die vergelijkbare systemen hebben. Kijk bijvoorbeeld 26 augustus naar Rob, die staat met een handelsresultaat van 6,07 boven mijn 4,49 (StefanW). Echter heb ik dus nog zo'n 5,1 extra gescoord die niet meegenomen wordt omdat het buiten Handelen om is gegaan. Ik zit totaal qua resultaat dus op ongeveer 9,60. Nu kan ik niet met zekerheid meer stellen dat Rob van 95 naar 15% is gegaan maar kijkend naar de kWh die MuadDib007 over en weer gesmeten heeft scoor ik dus beter dan een 30 kWh systeem.
Lang verhaal en wellicht heb ik het nog niet duidelijk genoeg uitgelegd maar als je mij niet gelooft,.. dan wellicht de klantenservice van FE?
https://nl.trustpilot.com/reviews/688cadccce606ab6143fae00
[...]
Reactie van FE
[...]
Aangezien de uiteindelijke prijzen later pas bekend zijn weet je niet of stekker trekken het juiste was… maar je hebt sowieso de EPEX prijs.
Maar je hebt niet de extra winsten tov de anderen. Die hebben de anderen ook (plus of min een beetje). Dat gaat namelijk bij beide over de normale factuur en niet over de verreken/winstfactuur.
Ja ik snap het principe van de EPEX correctie maar even in een MAND versie toegelicht:Miezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Zo snel lezend: bij aankoop pak je de EPEX netjes mee, want de EPEX is hoger dus je krijgt wat toe. Valide. Bij verkoop heb je inderdaad de EPEX die de winst oprookt… maar die winst krijg je al op je maandelijkse afrekening die tegen EPEX gaat. Als onbalans dan 2 cent meer oplevert krijg je die alsnog, als onbalans 2 cent minder oplevert krijg je aftrek als EPEX correctie later. Je krijgt dan ook nog wat Frank slim toegeschoven.
Aangezien de uiteindelijke prijzen later pas bekend zijn weet je niet of stekker trekken het juiste was… maar je hebt sowieso de EPEX prijs.
Maar je hebt niet de extra winsten tov de anderen. Die hebben de anderen ook (plus of min een beetje). Dat gaat namelijk bij beide over de normale factuur en niet over de verreken/winstfactuur.
- je batterij handelt op de 'andere markten dan de EPEX' (zo vat ik alle markten samen denk ik
--| je verdient pas geld |--
- als je kan laden voor minder dan de EPEX, want anders heb je minder EPEX toeslag dan je voor de andere markten aan kosten hebt
- en/of als je kan ontladen voor meer dan de EPEX want anders krijg je meer EPEX aftrek dan je aan inkomsten hebt op de markten
Dat laatste scenario knabbelt aan de inkomsten van het oplaad scenario. Kijk maar in je resultaten terug wat je tijdens de dure uren aan handelsresultaat hebt en reken eens uit wat je aan EPEX had kunnen verdienen. Ik garandeer je dat dat meer is dan met handel verdiend werd.
Ik heb zelf een lagere EPEX correctie omdat mijn teruglever momenten buiten het handelen om zijn gegaan. Die correctie was anders hoger geweest dan ik met handelen had verdiend en dus netto een verliesje.
** de MAND versie is uiteraard heel zwart wit want aan de ene kant een kleine min en daar tegenover een grote plus maakt netto weer plus
[ Voor 3% gewijzigd door stefan1512 op 29-08-2025 23:16 ]
Dat zeggen we steeds, die heb je altijd, met of zonder handelen op een 'andere markt'.aan EPEX had kunnen verdienen
Je meter kent alleen de EPEX en de EPEX alleen. Niks meer, niks minder. Dus het is niet "had kunnen", maar ""hebt"
Maar goed, het gaat dus niet om euro’s maar om centen… stellen dat je meer verdient is zonder beide facturen en een 100% gelijke situatie ook niet te doen (want je ontlaad, maar gebruikt ook stroom).
Frank erop aanspreken kan, er wat van vinden ook, helderheid vragen ook, maar die geven ze al… de normale factuur gaat namelijk over wat je slimme meter doet. De handelsfactuur over de SoC van je accu.
Frank (en de anderen) kunnen dit niet anders doen, het product is hier op gebaseerd en het juridisch kader staat het verder ook niet toe want je spreekt ook af om op onbalans uiteindelijk af te rekenen. Door dat te doen kan je makkelijk switchen in handelsstrategien en dat verkiest Frank boven het mogelijk betere rendement dat jij nu mogelijk pakt. Frank zegt namelijk dat hun modellen en data uitwijzen dat stekker trekken niet meer verdient.
Dus eigenlijk… begrijp ik het, maar doe je iets war Frank door de afspraken met jou gewoon niet eens kan doen en ook niet kan automatiseren, want je kan achteraf niet wijzigen wat je vooraf bedacht hebt qua handelen en uitgevoerd als de good old EPEX beter was. Net als jij niet achteraf beter wel op onbalans had kunnen blijven zitten.
Kortom:
- Frank zegt op basis van heel veel data en klanten dat onbalans afrekenen het beste is over alle dagen.
- Hier zijn er een paar die zeggen dat EPEX beter is op sommige momenten toch tegen EPEX te verkopen, wat klopt en kan.
En dan hebben we nog op sommige momenten dat er niet gehandeld wordt… wat mentaal wel of niet uitkomt… maar daar weten we qua algoritme en context en hoe er bijvoorbeeld naar locatie gekeken wordt gewoon te weinig van (rt2, lokale netcongestie, etc.)
Met “stekker trekken” verkies je dus een momentante zekerheid boven een langere termijn betere opbrengst met “you win some, you loose some”. Dit is hetzelfde als sparen op een bankrekening of beleggen… zekerheid, of lange termijn een hoger rendement…
Frank erop aanspreken kan, er wat van vinden ook, helderheid vragen ook, maar die geven ze al… de normale factuur gaat namelijk over wat je slimme meter doet. De handelsfactuur over de SoC van je accu.
Frank (en de anderen) kunnen dit niet anders doen, het product is hier op gebaseerd en het juridisch kader staat het verder ook niet toe want je spreekt ook af om op onbalans uiteindelijk af te rekenen. Door dat te doen kan je makkelijk switchen in handelsstrategien en dat verkiest Frank boven het mogelijk betere rendement dat jij nu mogelijk pakt. Frank zegt namelijk dat hun modellen en data uitwijzen dat stekker trekken niet meer verdient.
Dus eigenlijk… begrijp ik het, maar doe je iets war Frank door de afspraken met jou gewoon niet eens kan doen en ook niet kan automatiseren, want je kan achteraf niet wijzigen wat je vooraf bedacht hebt qua handelen en uitgevoerd als de good old EPEX beter was. Net als jij niet achteraf beter wel op onbalans had kunnen blijven zitten.
Kortom:
- Frank zegt op basis van heel veel data en klanten dat onbalans afrekenen het beste is over alle dagen.
- Hier zijn er een paar die zeggen dat EPEX beter is op sommige momenten toch tegen EPEX te verkopen, wat klopt en kan.
En dan hebben we nog op sommige momenten dat er niet gehandeld wordt… wat mentaal wel of niet uitkomt… maar daar weten we qua algoritme en context en hoe er bijvoorbeeld naar locatie gekeken wordt gewoon te weinig van (rt2, lokale netcongestie, etc.)
Met “stekker trekken” verkies je dus een momentante zekerheid boven een langere termijn betere opbrengst met “you win some, you loose some”. Dit is hetzelfde als sparen op een bankrekening of beleggen… zekerheid, of lange termijn een hoger rendement…
[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 30-08-2025 07:17 ]
De berekening spreekt voor zich. Je kan gewoon in de tabel met de prijzen rommelen, zowel omhoog als omlaag, en hoe het werkt.
Maar goed, conclusie, je kan ervoor kiezen zelf het. moment van ontladen te kiezen, maar aangezien je niet kan en zult weten wat eventueel de opbrengt op de onbalans markt zou zijn geweest, gecombineerd met het feit dat de Epex prijs altijd de ondergrens is (of nagenoeg), je per definitie altijd potentiële inkomsten misloopt als je het zelf doet. Op de lange termijn kost het je gewoon geld (al kan je best op een enkele dag een keer wat beter uitkomen).
Wat Miezie zegt dus.
Maar goed, conclusie, je kan ervoor kiezen zelf het. moment van ontladen te kiezen, maar aangezien je niet kan en zult weten wat eventueel de opbrengt op de onbalans markt zou zijn geweest, gecombineerd met het feit dat de Epex prijs altijd de ondergrens is (of nagenoeg), je per definitie altijd potentiële inkomsten misloopt als je het zelf doet. Op de lange termijn kost het je gewoon geld (al kan je best op een enkele dag een keer wat beter uitkomen).
Wat Miezie zegt dus.
Het is inderdaad een beetje bij gebrek aan betere bewoording. Ik ben met je eens dat alles via de P1 gemeten wordt en alles daarop wordt afgerekend. Dat is dan ook precies mijn punt. Die EPEX correctie is inderdaad wat je hebt verdiend door je stroom middels Handelen terug te leveren, echter is mijn punt dat wanneer de handelsvergoeding lager uitvalt dat de EPEX je netto dus minder verdiend. De stroom wordt 1x geteld dus ik kan inderdaad spelen met de tabel (die ik hier in tweakers niet weet na te bootsen-PeeWee- schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:09:
[...]
Dat zeggen we steeds, die heb je altijd, met of zonder handelen op een 'andere markt'.
Je meter kent alleen de EPEX en de EPEX alleen. Niks meer, niks minder. Dus het is niet "had kunnen", maar ""hebt"

Dat gezegd hebbende weet je inderdaad niet zeker wat je mis loopt. Als ik echter kijk naar hoeveel plaatsen ik soms stijg of zelfs blijf hangen terwijl ik nog geld verdien met terugleveren, dan kan ik concluderen dat op de dagen dat ik het doe,.. ik er meer aan overhoud. Zoals ik al zei, met een EPEX prijs tot ongeveer 30 ct zal het elkaar niet echt ontlopen. Als ik dan de resultaten erbij pak van 14 augustus:
(Ervan uitgaande dat degene boven mij geen stekker hebben getrokken)
Plek 5 op de ranglijst met 2,91 euro, niet bepaald een hoog bedrag maar er wordt laag gescoord die dag
17 kWh ontladen buiten handelen om:
5 x 0,22 = 1,1
12 x 0,275 = 3,3
Totaal resultaat valt dus 4,4 euro hoger uit en maakt 4,4 + 2,91 = 7,31 op 14 augustus verdiend. Mijn EPEX correctie is positief waar die van de anderen negatief is. Daaraan zie je dat er niks is geregistreerd van mijn ontladen. Dat resultaat moet ik echter wel meetellen als we gaan vergelijken wie wat verdiend heeft met zijn batterij over een hele dag.
Via FE zou er zelfs een of twee kWh extra geteld zijn obv SoC. Ik pak wat de kWh meter registreert.
Het juridisch aspect weet ik inderdaad niet, maar zoals Bergsmit wel eens genoemd heeft zou het FE niet uit maken als je dat doet. Ik hoop maar dat dat iig wel klopt van zijn verhaal, zo niet mogen ze contact met me opnemen en stop ik ermee. Voor nu weet ik niet beter dan dat het mijn accu is en ik ermee mag doen wat ik wil.Miezie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:06:
Heeft er hier iemand al ervaring met de combinatie Frank/Slim laden/Hyundai Ioniq/Alfen laadpaal.
Ik heb een laadpaal van Alfen waar ik van het werk een pasje tegen moet houden om te kunnen laden.
Ik weet dat Alfen niet in de lijst met ondersteunde laadpalen staat, maar de Ioniq 5 wel, dus hoopte ik daar mee te kunnen sturen op laden. Ik zie hem staan in de App van Frank, de koppeling met de auto is gelukt. Ik zie de batterij percentage en nog te rijden afstand. Ik heb ingesteld dat ik slim wil laden.
Mijn Sigenstore batterij van 36kw ingesteld op handel. De batterij was druk bezig met ontladen naar grid, dus ik verwachte dat als ik de auto zou aansluiten dat deze niet zou beginnen met laden en pas zou gaan laden van het net als de batterij is gestopt met exporteren en ook weer begin met laden van het net.
Gekgenoeg begon de auto echter op 11kw te laden terwijl de batterij nog op 17 kw aan het ontladen was.netto ging er nog maar 6kw richting het net.
Tegelijkertijd zegt de app van Frank dat de auto niet aangesloten is aan het net, dus er gaat ergens iets mis.
Gelijk ook even een vraagje aan de kenners. Ik ben nog zo groen als gras in dit verhaal. Mijn batterij is pas sinds dinsdag actief, dus ik moet nog veel leren.
Stel dat ik het niet voor elkaar krijg om de auto goed te laten werken met slim laden. Wat zou het effect zijn als ik mijn laadpaal instel om alleen overschot op de P1 meter gebruiken. Zou dat extra voordeel op kunnen leveren? Ik neem aan dat ik goedkoop de batterij oplaad vanaf het net en wat extra toegestoken voor handel op onbalans, terwijl ik effectief zelf consumeer wat ik weer naar buiten stuur of zit ik er volledig naast?
Ik heb een laadpaal van Alfen waar ik van het werk een pasje tegen moet houden om te kunnen laden.
Ik weet dat Alfen niet in de lijst met ondersteunde laadpalen staat, maar de Ioniq 5 wel, dus hoopte ik daar mee te kunnen sturen op laden. Ik zie hem staan in de App van Frank, de koppeling met de auto is gelukt. Ik zie de batterij percentage en nog te rijden afstand. Ik heb ingesteld dat ik slim wil laden.
Mijn Sigenstore batterij van 36kw ingesteld op handel. De batterij was druk bezig met ontladen naar grid, dus ik verwachte dat als ik de auto zou aansluiten dat deze niet zou beginnen met laden en pas zou gaan laden van het net als de batterij is gestopt met exporteren en ook weer begin met laden van het net.
Gekgenoeg begon de auto echter op 11kw te laden terwijl de batterij nog op 17 kw aan het ontladen was.netto ging er nog maar 6kw richting het net.
Tegelijkertijd zegt de app van Frank dat de auto niet aangesloten is aan het net, dus er gaat ergens iets mis.
Gelijk ook even een vraagje aan de kenners. Ik ben nog zo groen als gras in dit verhaal. Mijn batterij is pas sinds dinsdag actief, dus ik moet nog veel leren.
Stel dat ik het niet voor elkaar krijg om de auto goed te laten werken met slim laden. Wat zou het effect zijn als ik mijn laadpaal instel om alleen overschot op de P1 meter gebruiken. Zou dat extra voordeel op kunnen leveren? Ik neem aan dat ik goedkoop de batterij oplaad vanaf het net en wat extra toegestoken voor handel op onbalans, terwijl ik effectief zelf consumeer wat ik weer naar buiten stuur of zit ik er volledig naast?
Zolang het je eigen laadpaal is, gaat het werken via de Ioniq koppeling. Ze sturen de maximale laadstroom van de auto aan. De laadpaal past zich daar automatisch op aan.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Uiteraard mag jij doen wat je wilt. Frank mag echter alleen, en louter alleen op de P1 meter afrekenen en hebben daar de extra complexiteit dat niet iedereen een batterij heeft van hun klanten, of ZP of een laadpaal. Het proces moet dus eenduidig, over alle klanten, hetzelfde zijn. Vandaar dat met werkt met een kortingsfactuur, die men per product kan maken.stefan1512 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Het juridisch aspect weet ik inderdaad niet, maar zoals Bergsmit wel eens genoemd heeft zou het FE niet uit maken als je dat doet. Ik hoop maar dat dat iig wel klopt van zijn verhaal, zo niet mogen ze contact met me opnemen en stop ik ermee. Voor nu weet ik niet beter dan dat het mijn accu is en ik ermee mag doen wat ik wil.
Met juridisch bedoelen we hier dus dat Frank alleen maar op basis van de Epex mag factureren, omdat deze is gemeten met een geijkte meter. Probleem is dat er verschillende energiestromen door de meter gaan, niet alleen de batterij. Dus bepalen ze handelsresultaten op basis van SoC.
Met de betrekking tot de laadpaal van de zaak verdien je sowieso behoorlijk op de auto, afhankelijk van het tarief wat je instelt voor de zaak. Bij een gemiddelde auto is de batterij overigens te klein om een flinke deuk te slaan in je verbruik voor de auto, maar elke kWh is meegenomen.osluis schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:08:
Heeft er hier iemand al ervaring met de combinatie Frank/Slim laden/Hyundai Ioniq/Alfen laadpaal.
Ik laat het Frank lekker regelen en zie nu regelmatig dat de batterij door de PV wordt geladen, ipv net. De auto wordt echter zelden uit de batterij gekaden. Die is 79 kWh groot en krijgt maar 25% uit zo'n batterij. Die trekt dus het meeste gewoon van het net.
Overigens, als de handelsvergoeding op de onbalans markt lager is dan de Epex, waarom. zou Frank er dan überhaupt voor kiezen dat te doen? Kan je gewoon Epex aanhouden.
Het algoritme bepaalt welke strategie wordt gekozen. Instappen op de onbalans als de resultante negatief is, is dus geen move die Frank zal maken. Daar waar het lijkt van wel, zal ws andere vergoedingen een rol spelen (die wij niet zien).
Either way, wij beschikken niet over alle info en zij wel. Zij maken dus op dat moment de meest economische keuze. En een geautomatiseerd algoritme met meer informatie zal het in 99% van de gevalleb beter dan dan wanneer je het zelf doet.
Maar.... Live and let live. We hebben aangetoond hoe het werkt, als mensen dan alsnog zelf willen doen, be my guest. Het is jouw batterij en jouw geld.
Het algoritme bepaalt welke strategie wordt gekozen. Instappen op de onbalans als de resultante negatief is, is dus geen move die Frank zal maken. Daar waar het lijkt van wel, zal ws andere vergoedingen een rol spelen (die wij niet zien).
Either way, wij beschikken niet over alle info en zij wel. Zij maken dus op dat moment de meest economische keuze. En een geautomatiseerd algoritme met meer informatie zal het in 99% van de gevalleb beter dan dan wanneer je het zelf doet.
Maar.... Live and let live. We hebben aangetoond hoe het werkt, als mensen dan alsnog zelf willen doen, be my guest. Het is jouw batterij en jouw geld.
Ik kan helaas niet zelf de tarieven voor de laadpaal instellen. Ik heb een Belgische werkgever en ben gebondenaan zogenaamde "kreg" tarieven die centraal vastgelegd worden. Die schommelen momenteel rond de 30/35c per kwh. Uiteraard ga ik nu proberen op de beste tijden te laden, liefst met overschot van de PV installatie (circa 4000kwh op jaarbasis) en de restant op tijden dat de epex bijna nul is. Mijn batterij is momenteel 36kWh, maar die ga ik mogelijk nog uitbreiden naar 54kWh afhankelijk van de ervaring die ik nu opdoe.
Vandaag toch al €1,04 mee gepakt.
Vandaag toch al €1,04 mee gepakt.
0,30!0,35c is gewoon een redelijke prijs. Op straat ga je snel naar het dubbele.
Qua inkoop zal je middels rond de 18/19c zitten, dus toch leuke winst, afhankelijk van je verbruik.
Met 6000 kWh per jaar, zit de pure winst rond de 800-1000 euro op de auto alleen
Qua inkoop zal je middels rond de 18/19c zitten, dus toch leuke winst, afhankelijk van je verbruik.
Met 6000 kWh per jaar, zit de pure winst rond de 800-1000 euro op de auto alleen
[ Voor 18% gewijzigd door -PeeWee- op 30-08-2025 14:12 ]
Je verdient met ontladen maar ook met opladen... De reden om tegen een klein verlies te ontladen (EPEX hoger dan handelsvergoeding) is dus om te zorgen dat je batterij weer ruimte heeft om te laden tegen gunstige handelsvergoeding. Laden is op de andere markten vooralsnog het meest lucratief. Dat je dan een netto klein verlies pakt bij ontladen neemt het algoritme voor lief en daar kan ik best inkomen. Dat FE er dan niet voor kiest om je voor EPEX te vergoeden en niet te corrigeren naar handelsvergoeding is denk ik omdat wij als eindgebruiker dan van 2 walletjes snoepen. Het is of EPEX of handel waar je op zit.-PeeWee- schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:27:
Overigens, als de handelsvergoeding op de onbalans markt lager is dan de Epex, waarom. zou Frank er dan überhaupt voor kiezen dat te doen? Kan je gewoon Epex aanhouden.
Makes. sense, maar alleen als je batterij vol is :-)
Je hebt de overeenkomst dat Frank altijd op onbalans of andere markten afrekent… niet op EPEX. Zo simpel is het… en je kan altijd uitpuggen…stefan1512 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:04:
[...]
Je verdient met ontladen maar ook met opladen... De reden om tegen een klein verlies te ontladen (EPEX hoger dan handelsvergoeding) is dus om te zorgen dat je batterij weer ruimte heeft om te laden tegen gunstige handelsvergoeding. Laden is op de andere markten vooralsnog het meest lucratief. Dat je dan een netto klein verlies pakt bij ontladen neemt het algoritme voor lief en daar kan ik best inkomen. Dat FE er dan niet voor kiest om je voor EPEX te vergoeden en niet te corrigeren naar handelsvergoeding is denk ik omdat wij als eindgebruiker dan van 2 walletjes snoepen. Het is of EPEX of handel waar je op zit.
Heb ik ook (behalve dan een Zappi laadpaal)osluis schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:08:
Klopt, gebeurt bij mij ook. Er lijkt geen koppeling te zijn tussen het "Slim Laden" en "Slim Stroom Handelen"Mijn Sigenstore batterij van 36kw ingesteld op handel. De batterij was druk bezig met ontladen naar grid, dus ik verwachte dat als ik de auto zou aansluiten dat deze niet zou beginnen met laden en pas zou gaan laden van het net als de batterij is gestopt met exporteren en ook weer begin met laden van het net.
Het "Slim Laden" kijkt alleen naar de gunstige EPEX prijzen.
Dit kan af en toe een tijdje duren voordat Frank ziet dat je Ioniq 5 is aangesloten. Wat bij mij lijkt te versnellen is om in de Bluelink app van Hyundai bij tabblad status deze omlaag te trekken zodat er een update gevraagd wordt van de auto. En zo kan je zien hoe lang de auto nodig denkt over hoe lang nog te laden. Daarna nog even op de tabblad Map kijken of de auto wel bij je thuis staat en niet nog op een vorige locatie.Tegelijkertijd zegt de app van Frank dat de auto niet aangesloten is aan het net, dus er gaat ergens iets mis.
Frank krijgt van de auto door hoeveel tijd er nog nodig is om de accu vol te laden. Hierop gaat hij berekenen op welke gunstige tijden en EPEX prijzen te laden. Maar de laadtijd is afhankelijk van je overproductie van de zon en je eigen verbruik, en die is wisselend op vele dagen. Omdat de laadpaal is ingesteld op alleen leveren bij overproductie en Frank geen koppeling heeft met je laadpaal blijft hij dan ook in deze modus staan. Je kan verwachten dat wanneer de EPEX laag is (in de nacht bijvoorbeeld) dat Frank de auto aanstuurt op laden, maar de laadpaal gaat zeggen dat hij geen overproductie heeft. en dan gebeurt er niets.Gelijk ook even een vraagje aan de kenners. Ik ben nog zo groen als gras in dit verhaal. Mijn batterij is pas sinds dinsdag actief, dus ik moet nog veel leren.
Wat jij wilt is alleen mogelijk als de laadpaal aangestuurd kan worden door Frank.
Bij mij staat die dus eigenlijk altijd op vol vermogen laden, en Frank laten bepalen wanneer de EPEX het laagst is. Dan is de auto in wedergeval op tijd weer vol voor de volgende rit.
Dankjewel, ben ik weer een stuk wijzer geworden. Ik was in de veronderstelling dat ze ook op onbalans sturen, althans.... Dat staat wel op hun website.dccm schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:17:
[...]
Heb ik ook (behalve dan een Zappi laadpaal)
[...]
Klopt, gebeurt bij mij ook. Er lijkt geen koppeling te zijn tussen het "Slim Laden" en "Slim Stroom Handelen"
Het "Slim Laden" kijkt alleen naar de gunstige EPEX prijzen.
[...]
Dit kan af en toe een tijdje duren voordat Frank ziet dat je Ioniq 5 is aangesloten. Wat bij mij lijkt te versnellen is om in de Bluelink app van Hyundai bij tabblad status deze omlaag te trekken zodat er een update gevraagd wordt van de auto. En zo kan je zien hoe lang de auto nodig denkt over hoe lang nog te laden. Daarna nog even op de tabblad Map kijken of de auto wel bij je thuis staat en niet nog op een vorige locatie.
[...]
Frank krijgt van de auto door hoeveel tijd er nog nodig is om de accu vol te laden. Hierop gaat hij berekenen op welke gunstige tijden en EPEX prijzen te laden. Maar de laadtijd is afhankelijk van je overproductie van de zon en je eigen verbruik, en die is wisselend op vele dagen. Omdat de laadpaal is ingesteld op alleen leveren bij overproductie en Frank geen koppeling heeft met je laadpaal blijft hij dan ook in deze modus staan. Je kan verwachten dat wanneer de EPEX laag is (in de nacht bijvoorbeeld) dat Frank de auto aanstuurt op laden, maar de laadpaal gaat zeggen dat hij geen overproductie heeft. en dan gebeurt er niets.
Wat jij wilt is alleen mogelijk als de laadpaal aangestuurd kan worden door Frank.
Bij mij staat die dus eigenlijk altijd op vol vermogen laden, en Frank laten bepalen wanneer de EPEX het laagst is. Dan is de auto in wedergeval op tijd weer vol voor de volgende rit.
Wat er vandaag gebeurde was juist averechts op wat ze willen bereiken. Als mijn auto gaat laden terwijl de thuis batterij aan het ontladen is help ik het net totaal niet.
Begint jouw auto ook volle bak te laden en zet Frank hem daarna uit? Ik heb vandaag helaas nog niet alles goed kunnen testen. Het bleek dat de gateway van de sigen niet goed geconfigureerd was en daardoor bij gelijktijdig laden van de auto en de accu de hoofdzekering overbelast werd. Blijkt dat de limiet op intake from grid niet ingevuld was, maar die mag ik helaas ook niet aanpassen in de app, dus moet ik even wachten op reactie van de installateur.
Ik heb daarom nu maar even voor de zekerheid de laadsnelheid van de batterij beperkt zodat ik met de reguliere gebruikers + laden van de batterij niet boven de 25A uit kom.
[ Voor 3% gewijzigd door osluis op 30-08-2025 21:58 ]
Dat heb ik nog niet gemerkt dat ze ook op onbalans de autoaccu gebruiken.osluis schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Dankjewel, ben ik weer een stuk wijzer geworden. Ik was in de veronderstelling dat ze ook op onbalans sturen, althans.... Dat staat wel op hun website.
Je helpt het net wel. De onbalanshandel kijkt niet naar de stroom door je meter, maar de hoeveelheid energie vanuit of naar je thuisaccu.Wat er vandaag gebeurde was juist averechts op wat ze willen bereiken. Als mijn auto gaat laden terwijl de thuis batterij aan het ontladen is help ik het net totaal niet.
Ja. Frank kan alleen maar de auto aansturen met vol laden of stoppen. Niet met beperkt vermogen laden.Begint jouw auto ook volle bak te laden en zet Frank hem daarna uit?
En Frank moet eerst weten dat de auto laad voordat hij de berekening kan maken hoe lang de auto nodig heeft om vol te zijn. Dus eerst gaat de auto uit zichzelf laden. Frank krijgt dan het seintje dat de auto aan het laden is. Frank doet de berekening bij de laagste prijzen en je ingestelde eindtijd. En zal vervolgens het laden door laten gaan of tijdelijk stoppen.
Dat is wel cruciaal om de stroom door de hoofdzekering goed te bewaken en in te stellen in zowel de accu als de laadpaalIk heb vandaag helaas nog niet alles goed kunnen testen. Het bleek dat de gateway van de sigen niet goed geconfigureerd was en daardoor bij gelijktijdig laden van de auto en de accu de hoofdzekering overbelast werd. Blijkt dat de limiet op intake from grid niet ingevuld was, maar die mag ik helaas ook niet aanpassen in de app, dus moet ik even wachten op reactie van de installateur.
Je laadt tegen epex prijzen, je bonus voor slim laden hangt af van de onbalansprijzen tijdens laden. Iig via gekoppelde laadpaal, weet niet hoe dat gaat met gekoppelde auto, lijkt me zelfde, maar weet niet. Hebben jullie geen grafiekje na laadsessies ?
Hier een voorbeeldje van een laadsessieVdvmark schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:22:
Je laadt tegen epex prijzen, je bonus voor slim laden hangt af van de onbalansprijzen tijdens laden. Iig via gekoppelde laadpaal, weet niet hoe dat gaat met gekoppelde auto, lijkt me zelfde, maar weet niet. Hebben jullie geen grafiekje na laadsessies ?
/f/image/ONeFN8dh8nExQNu4q3HGRYRT.png?f=fotoalbum_large)
Laadpaal is goed ingesteld, die heb ik zelf geconfigureerd en getest, die stopt op tijd met trekken aan het net. Ik had de pech dat op fase 3 de groepen buiten aangesloten zijn waar ik net met een flinke bouwstofzuiger en een afkortzaag aan de gang ging. Binnen zit de wasmachine er ook op die een wasjes aan het draaien was. Tel daarbij dat de thuisbatterij aan 5400W ging trekken en het feest was compleet. Afijn, het is tijdelijk opgelost. De batterij mag nu maar 3500W fase pakken.dccm schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Dat heb ik nog niet gemerkt dat ze ook op onbalans de autoaccu gebruiken.
[...]
Je helpt het net wel. De onbalanshandel kijkt niet naar de stroom door je meter, maar de hoeveelheid energie vanuit of naar je thuisaccu.
[...]
Ja. Frank kan alleen maar de auto aansturen met vol laden of stoppen. Niet met beperkt vermogen laden.
En Frank moet eerst weten dat de auto laad voordat hij de berekening kan maken hoe lang de auto nodig heeft om vol te zijn. Dus eerst gaat de auto uit zichzelf laden. Frank krijgt dan het seintje dat de auto aan het laden is. Frank doet de berekening bij de laagste prijzen en je ingestelde eindtijd. En zal vervolgens het laden door laten gaan of tijdelijk stoppen.
[...]
Dat is wel cruciaal om de stroom door de hoofdzekering goed te bewaken en in te stellen in zowel de accu als de laadpaal
Wat ik bedoel met het net niet helpen is dat er toch juist een tekort is aan stroom. Daarom trekt frank m'n thuisbatterij leeg. Als ik op het zelfde moment besluit m'n auto te laden komt die boost die m'n accu levert het net niet eens op. In het beste geval maak ik dan het tekort op het net niet groter, maar zeker niet kleiner.
Dankjewel voor je uitgebreide toelichting voor de auto trouwens. Frank schiet echt te kort in uitleggen hoe alles werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door osluis op 30-08-2025 22:40 ]
dccm schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:30:
[...]
Hier een voorbeeldje van een laadsessie
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ZelmIzybUhP1Y1ahp7xXcOXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bedoelde inderdaad dat bonusblokje. Nu de vraag heeft dat met laadpaal of jullie slimme handelen te maken dat t ontbreekt ?
Die bonus heeft niks. met het handelen of de laadpaal te maken.
Die krijg je alleen onder bepaalde voorwaarden. De belangrijkste is wel dat je vertrektijd 7 uur later dan de start van je sessie moet zijn. Je auto moet dus langer dan 7 uur aaneen aangekoppeld Ijn.
Die krijg je alleen onder bepaalde voorwaarden. De belangrijkste is wel dat je vertrektijd 7 uur later dan de start van je sessie moet zijn. Je auto moet dus langer dan 7 uur aaneen aangekoppeld Ijn.
:strip_exif()/f/image/gfmvxtqhZeeuWW7Dm8nvn58E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat velen deze voorwaarden niet afdoende kennen en daardoor in het ongewisse blijven waarom de resultaten uitblijven.-PeeWee- schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:32:
Die bonus heeft niks. met het handelen of de laadpaal te maken.
[Afbeelding]
Dus mooi dat jij die hier eens neerzet!
Ja, je. moet het wat meer plannen en wat spelen met de vertrektijd per dag in de app. Moet je ''s ochtends weg, dan in de avond aankoppelen en vertrektijd op 07.00 zetten. Is dat pas in de middag, vooral vertrektijd op 17.00 zetten. Niet alleen voor de bonus, maar de stroom is het goedkoopst rond de middag tussen 13.00 en 16.00 en daar wil je maximaal van profiteren.
Wat de voorwaarden van de bonus zijn is alleen relevant als Frank erna handelt, ik krijg die weergegeven bonus altijd, ook als ik 2 uur laad en overduidelijk niet aan die voorwaarden voldoe.
Dat is dan mooi meegenomen :-)
Kleinste laadsessie die ik terugvind zo snel was 3,33kWh en gaf groen vakje 0,05 bonus. Als dat niet bij iedereen zo is, waarom dan niet. Komt dat door accu met slim handelen? Of door laadpaal/EV combinatie? Hier ondersteunde laadpaal met niet ondersteunde auto, geen slim handelen kastje/kaartje bij mn Victron.
[ Voor 8% gewijzigd door Vdvmark op 31-08-2025 10:48 ]
Geen flauw idee, ze sturen bij mij gewoon de auto aan, niet de laadpaal.
Zie jij altijd groen ingevuld vakje met bonus bedrag zoals ik, zie jij altijd leeg groen vakje, zie jij soms groen vakje met een bedrag erin ?
Ik denk dat de slim korting grotendeels bepaald is doordat je geen inkoopvergoeding betaalt. FE bepaald wanneer er geladen mag worden en in ruil daarvoor krijg jij dan het aantal kWh (ongeveer) x 1,82 ct als vergoeding. Wanneer er met onbalans resultaat geboekt is wordt je vergoeding snel een stukkie meer maar bij lange na niet wat je zou verwachten. Heb mijn % wel eens opgehoogd toen het -1,- p/kWh was en daar zag ik nog geen 10 ct van terug.
Soms bij een laadsessie een groen vakje zonder bonus, wat logisch is als ik niet aan de voorwaarden heb voldaan. Verder gewoon groen vakje met bonus.Vdvmark schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:28:
Zie jij altijd groen ingevuld vakje met bonus bedrag zoals ik, zie jij altijd leeg groen vakje, zie jij soms groen vakje met een bedrag erin ?
Door het grafiekje bij een laadsessie is de suggestie iig dat onbalansprijzen te maken hebben met slim laden bonus. Als je op andere markten handelt is er geen kans dat dezelfde kWh twee keer op je kortingfactuur een vergoeding krijgt ??? (niet op zelfde prijzen gebaseerde vergoeding iig)
Als de bonus voor slim laden inderdaad verband houdt met de inkoopvergoeding, dan lijkt mij dat ze mogelijk voor dezelfde kWh wel twee keer vergoeden op de kortingfactuur, bij slimhandelen en slimladen dan, als je auto laadt terwijl je batterij teruglevert.
Met alleen een ondersteunde EV krijg je dus bonus volgens voorwaarden, lijkt t, alleen misschien dus niet als je op onbalans handelt? 43 a 44kWh in voorbeeld Ioniq5 zou aan bonusvoorwaarden (kunnen)voldoen en zie leeg groen vakje bij DCCM, maar die handelt op onbalans markt.
Als de bonus voor slim laden inderdaad verband houdt met de inkoopvergoeding, dan lijkt mij dat ze mogelijk voor dezelfde kWh wel twee keer vergoeden op de kortingfactuur, bij slimhandelen en slimladen dan, als je auto laadt terwijl je batterij teruglevert.
Met alleen een ondersteunde EV krijg je dus bonus volgens voorwaarden, lijkt t, alleen misschien dus niet als je op onbalans handelt? 43 a 44kWh in voorbeeld Ioniq5 zou aan bonusvoorwaarden (kunnen)voldoen en zie leeg groen vakje bij DCCM, maar die handelt op onbalans markt.
[ Voor 3% gewijzigd door Vdvmark op 31-08-2025 12:15 ]
Ik krijg wel wat bonus. In augustus heb ik voor 436 kWh slim geladen, kosten €59,48. Bespaard €7,80 en een bonus van maar liefst €1,61Vdvmark schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:14:
Wat voldoet er met 17 augustus laadsessie niet aan voorwaarden ? Volgens mij voldoet alles dat zichtbaar is wel aan bonusvoorwaarden?
Tja, het hangt sterk af van momenten op de dag etc.
Heb 376 kWh geladen voor €74,93 (0,199 / kWh) en een bonus van €5,76.
Netto winst op de auto grofweg dus rond de €65,-
Heb 376 kWh geladen voor €74,93 (0,199 / kWh) en een bonus van €5,76.
Netto winst op de auto grofweg dus rond de €65,-
Je zou even bij details moeten kijken om zeker te weten ;-)Vdvmark schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:24:
Wat voldoet er met 17 augustus laadsessie niet aan voorwaarden ? Volgens mij voldoet alles dat zichtbaar is wel aan bonusvoorwaarden?
Maar heb inderdaad een paar gevallen, waarbij de sessie erg kort was (zelfs 10 min of zo) en alsnog een (minieme) bonus werd uitgekeerd. Dus is niet geheel consistent indeed.
[ Voor 22% gewijzigd door -PeeWee- op 31-08-2025 12:27 ]
Geen idee...ging van 10 naar 100% lading en heeft er 21,5 uur over mogen doen.Vdvmark schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:24:
Vond het ook al vreemd dat hij in de nacht heeft geladen ipv in de ochtend.
Ik weet zeker dat deze er niet aan voldeed 😬Vdvmark schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:24:
:strip_exif()/f/image/nUuOcfGAFCVJfywU26WSjCCv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch krijg je eind september die ene cent, als t gaat zoals bij mij.
Zonnepanelen, rechtstreeks op
thuisbatterij (Zinvolt power), worden door FrankEnergie gedeactiveerd bij slimhandelen...
Vandaag heb ik slimhandelen (weer) geactiveerd.
-thuisbatterij is volgeladen dus stroomtoevoer wordt stopgezet.
-helaas wordt de pvstroom ook niet meer doorgegeven aan het thuisnet.
-zou ZC+ de pvstroom in dit geval wel doorzetten?
thuisbatterij (Zinvolt power), worden door FrankEnergie gedeactiveerd bij slimhandelen...
Vandaag heb ik slimhandelen (weer) geactiveerd.
-thuisbatterij is volgeladen dus stroomtoevoer wordt stopgezet.
-helaas wordt de pvstroom ook niet meer doorgegeven aan het thuisnet.
-zou ZC+ de pvstroom in dit geval wel doorzetten?
@amarkest ik zou even contact opnemen met Frank Energie, dat kan zomaar een fout zijn in de aansturing of een beperking van de Zinvolt. Vermoedelijk worden er nog niet zo gek veel Zinvolts aangestuurd door FE (op onbalansmarkt.com zag ik zo snel alleen @RichTrip in het lijstje staan), het aantal klanten dat dan ook nog eens zonnepanelen op de omvormer aansluiten is denk ik helemaal beperkt.
Ik heb wel eens gehad dat ik geen bonus kreeg omdat ze zogenaamd de locatie van de auto niet konden opvragen. 99 van de 100 x zonder issues gelukkig maar toevallig wel net de keren dat ik veel geladen heb…