Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@-PeeWee- de dialoog is weinig zinvol, zolang @bergsmit niet wil aannemen dat het met kennis achteraf makkelijk oordelen is en dat notabene de tarieven voor onbalans ook achteraf bepaald worden… en het voorgestelde aggreskeve handelen al helemaal niet werkt en enjkel RT2 betekent en dus verlies.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Miezie schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:54:
@-PeeWee- de dialoog is weinig zinvol, zolang @bergsmit niet wil aannemen dat het met kennis achteraf makkelijk oordelen is en dat notabene de tarieven voor onbalans ook achteraf bepaald worden… en het voorgestelde aggreskeve handelen al helemaal niet werkt en enjkel RT2 betekent en dus verlies.
Eens, maar geef altijd liever gewoon cijfers die het onderbuikgevoel ontkrachten ;-)

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
bergsmit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Daardoor haal ik niet de maximale opbrengst op de onbalansmarkt, maar dat verlies wordt ruimschoots goed gemaakt door de winst op de EPEX markt.
Een laatste om het voorbeeld kracht bij te zetten, dan houd ik erover op.

Even snel gekeken naar jouw resultaten over augustus vs die van mij.

bergsmit:
totaal resultaat: 22.94
handelsresultaat: 18.33
EPEX: 2
Frank Slim korting: 2,60

ikzelf:
totaal resultaat: 32,79
handelsresultaat: 50.40
EPEX: -25.94
Frank Slim korting: 8.32

Een kleine 10 euro verschil te verrekenen.
Maar feitelijk verdiende ik in die periode gewoon 32,79 + 25,94 = 58,73.
In eenzelfde periode bij jou 22,94.
Dus moet je op een handelsvolume van 770 kWh/2=385 kWh (ongeveer jouw batterij met 1,4 cycli) gemiddeld 0,092 / kWh verdienen om het verschil te compenseren. Of eigenlijk beter gezegd, het verschil tussen de kale inkoop en kale verkoop moet gemiddeld 9c / kWh zijn om gelijk te presteren.

Ik weet niet wat het gemiddelde verschil tussen de piek en dal per dag is geweest over de afgelopen tijd, maar denk dat het gemiddeld lastig wordt daarop uit te komen.

Maar goed, zoals gezegd, wil je lekker hobbyen en er veel mee bezig zijn, be my guest. Maar veel zoden gaat het niet aan de dijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

-PeeWee- schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

bergsmit:

ikzelf:

Dus moet je op een handelsvolume van 770 kWh/2=385 kWh (ongeveer jouw batterij met 1,4 cycli) gemiddeld 0,092 / kWh verdienen om het verschil te compenseren. Of eigenlijk beter gezegd, het verschil tussen de kale inkoop en kale verkoop moet gemiddeld 9c / kWh zijn om gelijk te presteren.

Ik weet niet wat het gemiddelde verschil tussen de piek en dal per dag is geweest over de afgelopen tijd, maar denk dat het gemiddeld lastig wordt daarop uit te komen.

Maar goed, zoals gezegd, wil je lekker hobbyen en er veel mee bezig zijn, be my guest. Maar veel zoden gaat het niet aan de dijk zetten.
Het moet zelfs een groter verschil zijn ivm omzettingsverliezen.

Ik draai nu nog puur EPEX handel met zelfconsumptie via SolarEdge (begin september over ivm slim EV laden, en dan kan de rest ook wel…). Het meeste in dat geval verdien je door vooral geen stroom te verbruiken en hoge zelfconsumptie.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:16
Miezie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Persoonlijk zie ik het passief onbalanshandelen eerder verdwijnen met de tijd, dan dat er meer partijen bij komen… we moeten netcongestie oplossen, niet vergroten door het lokaal te maken met kleine accu’s…
Dit verwacht ik ook wel. Als je ziet hoevaak RT2 nu voorkomt dan moet Tennet daar wel maatregelen tegen nemen. Aan de andere kant denk ik dat dit probleem op 1-1-2027 zichzelf ook wel oplost...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-10 13:22
martinisoft schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:44:
Ik heb 3 Sessy's en me onlangs aangemeld bij onbalansmarkt.com. De koppeling heb ik rechtstreeks met Frank gelegd. Nu lijkt het alsof de handelsresultaten die door komen slechts van één batterij zijn terwijl ik had verwacht dat Frank ze alle 3 zou optellen alvorens de gegevens door te zetten. Weet iemand hier of dit goed had moeten werken? of moet ik de koppeling verbreken en de resultaten zelf gaan invoeren?

Alvast bedankt voor het meedenken..
Dit fenomeen klopt inderdaad wat je stelt. Dit komt omdat Frank Energie elke Sessy als autonome batterij ziet, want je hebt je ook per batterij aangemeld voor handelen op de onbalans.

Mocht je een Homey hebben. Ik heb daarvoor een oplossing gemaakt die bij mij werkt.
De scripts en de flow die je daarvoor moet aanmaken staan hier. Inclusief de beschrijving en een afbeelding hoe mijn flow werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q08aY4MdzRVpI1KyrUD_-Vf-jRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqJEQ6hOmQUOPXjC12Bt9IEJ.png?f=fotoalbum_large

Mocht je niet over een Homey beschikken, maar bijvoorbeeld Home-Assistant, dan zou de logica kunnen bekijken van mijn script hier of onder help op de onbalansmarkt site. Het afgebeelde Homey-onbalansmarkt-frankenergie.js script itereert en cummuleert de individuele waarden over de set aan Sessys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
DJP! schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Dit verwacht ik ook wel. Als je ziet hoevaak RT2 nu voorkomt dan moet Tennet daar wel maatregelen tegen nemen. Aan de andere kant denk ik dat dit probleem op 1-1-2027 zichzelf ook wel oplost...
Precies. Op die datum schakelt iedereen toch over op ZC+, aangezien de energiebelasting dan ook niet meer te salderen is. En terugleveren dus al snel een verliesgevend verhaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Laatst online: 09:27
[...]

bergsmit:

ikzelf:

Dat optellen van de EPEX resultaat van 25,94 in jouw voorbeeld is toch onjuist? Die heeft bergsmit ook op de energierekening alleen niet via de resultaten vanwege handelen zonder FE. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Duocom schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Dat optellen van de EPEX resultaat van 25,94 in jouw voorbeeld is toch onjuist? Die heeft bergsmit ook op de energierekening alleen niet via de resultaten vanwege handelen zonder FE. Toch?
Correct. Hij dient de 25,94 die ik heb verdiend op de EPEX markt zelf terug te verdienen. Het optellen is dus niet onjuist. Ik heb het echter gerealiseerd via FE, hij dient dat zelf te doen (door zelf het moment te bepalen). Dat kan ik natuurlijk niet zien, maar dat moet hij iig realiseren om BE te spelen. Daarbij loopt hij ook (een klein deel) inkomsten mis door de FE Slim korting, aangezien zijn batterij een kleiner gedeelte van de tijd door FE aangestuurd kan worden.

Daarnaast heb ik 1/3 minder capaciteit, waardoor het verschil eigenlijk nog een stuk groter is.

[ Voor 27% gewijzigd door -PeeWee- op 24-08-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Laatst online: 09:27
-PeeWee- schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Correct. Hij dient de 25,94 die ik heb verdiend op de EPEX markt zelf terug te verdienen. Het optellen is dus niet onjuist. Ik heb het echter gerealiseerd via FE, hij dient dat zelf te doen (door zelf het moment te bepalen). Dat kan ik natuurlijk niet zien, maar dat moet hij iig realiseren om BE te spelen. Daarbij loopt hij ook (een klein deel) inkomsten mis door de FE Slim korting, aangezien zijn batterij een kleiner gedeelte van de tijd door FE aangestuurd kan worden.

Daarnaast heb ik 1/3 minder capaciteit, waardoor het verschil eigenlijk nog een stuk groter is.
Logisch zo. Sowieso gaat ontladen op een dag wanneer het verschil 15 cent kWh is tussen inkoop en verkoop (zie afgelopen maandag) dan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-10 19:48
azaden schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Dit fenomeen klopt inderdaad wat je stelt. Dit komt omdat Frank Energie elke Sessy als autonome batterij ziet, want je hebt je ook per batterij aangemeld voor handelen op de onbalans.
Dank je wel voor het meedenken.
Ik heb intussen contact gehad met onbalansmarkt.com en ze hebben een aanpassing doorgevoerd waardoor de resultaten nu wel kloppen. Tevens zijn deze (in iedergeval voor mij) met terugwerkende kracht aangepast.
Alles werkt nu dus goed met de native Frank koppeling zonder tussenkomst van HA of Homey.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
martinisoft schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Dank je wel voor het meedenken.
Ik heb intussen contact gehad met onbalansmarkt.com en ze hebben een aanpassing doorgevoerd waardoor de resultaten nu wel kloppen. Tevens zijn deze (in iedergeval voor mij) met terugwerkende kracht aangepast.
Alles werkt nu dus goed met de native Frank koppeling zonder tussenkomst van HA of Homey.
Mooi dat hij heeft kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Duocom schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Logisch zo. Sowieso gaat ontladen op een dag wanneer het verschil 15 cent kWh is tussen inkoop en verkoop (zie afgelopen maandag) dan wel helpen.
Ja, er zullen zeker momenten zijn waarop hij ruim boven het gemiddelde komt. Maar ook een hoop dagen dat dat niet zo is. Hij moet gemiddeld meer dan 9c verschil realiseren voor BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:49

bergsmit:

ikzelf:
Ik reken anders dan jij
Mijn resultaat t/m 23 augustus volgens mijn app:
22,98 kortingsfactuur Frank
-/- 49,92 verbruikskosten (met andere woorden winst door EPEX handel minus verbruikskosten)
totaal resultaat van mij t/m 23 augustus 72,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
bergsmit schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Ik reken anders dan jij
Mijn resultaat t/m 23 augustus volgens mijn app:
22,98 kortingsfactuur Frank
-/- 49,92 verbruikskosten (met andere woorden winst door EPEX handel minus verbruikskosten)
totaal resultaat van mij t/m 23 augustus 72,90
Dat kan, dit betrof overigens alleen de periode vanaf 5 augustus tot en met 23 augustus. daarvoor waren geen resultaten beschikbaar. Maar zoals je ziet, zelfs met meer capaciteit/groter vermogen, ontloopt het elkaar niet veel.

Het is een keuze, maar dus niet noodzakelijk beter. En het kost mij iig een stuk minder moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
-PeeWee- schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:35:
Dat kan, dit betrof overigens alleen de periode vanaf 5 augustus tot en met 23 augustus. daarvoor waren geen resultaten beschikbaar. Maar zoals je ziet, zelfs met meer capaciteit/groter vermogen, ontloopt het elkaar niet veel. Het is een keuze, maar dus niet noodzakelijk beter. En het kost mij iig een stuk minder moeite?
De enige moeite die ik moet doen is even kijken naar de laagste en hoogste prijsmomenten in de EPEXlijst.
Vervolgens de onbalans stekker er uit trekken en 2 uur later de stekker er weer in stoppen om 80% te laden en te ontladen betreeffende die prijsmomenten. Bij het opladen kan het ook zijn dat de zonnepanelen al voor veel lading gezorgd hebben, dan stel ik de tijdsduur uiteraard bij.
Dat stekker uittrekken en terugzetten kan automatisch door een tijdschakelaar te programmeren, terwijl de stekker er in blijft, maar de stroom inschakelt en uitschakelt op de geprogrammeerde tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Dat klopt, maar FE presteert dus vergelijkbaar en dan hoef je niets te doen :-)

Anyway, het is keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
-PeeWee- schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:57:
Dat klopt, maar FE presteert dus vergelijkbaar en dan hoef je niets te doen :-)
Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb nogal veel energieverbruik en dat wordt door mijn EPEX opbrengsten ook goedgemaakt.
Ik heb onbalans erbij, maar niet als doel. Mijn doel is al mijn verbruikskosten dekken en voldoende noodstroomvoorziening bij mogelijke netuitval.
Onbalanswinst is bijvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Ook dat kan natuurlijk, al was het punt van het voorbeeld dat de Epex opbrengsten en onbalans niet los van elkaar staan. Je haalt die bij FE ook nl.

Maar goed, let's leave it at that :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Dat ben ik niet met je eens.
Ik heb nogal veel energieverbruik en dat wordt door mijn EPEX opbrengsten ook goedgemaakt.
Ik heb onbalans erbij, maar niet als doel. Mijn doel is al mijn verbruikskosten dekken en voldoende noodstroomvoorziening bij mogelijke netuitval.
Onbalanswinst is bijvangst.
Ha! Daar heb ik de AI sturing van SolarEdge voor… maar je doel verandert zo ook nog eens. Frank zo bekritiseren en mailen is dan niet geheel terecht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Mmm, Mn Enphase heeft geen verbinding met Frank zie ik, wel in Enlighten en gewoon productie (energiemeters aan de Victron), meer mensen met dit probleem of zit t hier ergens ?
*zie net bovenste lampje rood op Gateway, misschien wachten op melding Enlighten...
** na harde reset Gateway, na ongeveer 10 minuten alle lampjes groen en Frank weer verbinding(app widget)

[ Voor 36% gewijzigd door Vdvmark op 24-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:35:
Ha! Daar heb ik de AI sturing van SolarEdge voor… maar je doel verandert zo ook nog eens. Frank zo bekritiseren en mailen is dan niet geheel terecht…
Frank bekritiseren staat los van mijn doel, het heeft een heel positieve kant: ze worden daardoor geprikkeld als het goed is zichzelf een spiegel voor te houden en nog eens goed te onderzoeken of ze wel de juiste mensen en de juiste methoden gebruiken cq hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@bergsmit
En wat heeft die tactiek je tot zover opgeleverd behalve irritatie opwekken bij FE en bij een deel van de tweakers,..

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 24-08-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Tazzios schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:20:
@bergsmit wat heeft die tactiek je tot zover opgeleverd ?
Ik heb inzicht gekregen in de drijfveren en het denken van zowel een aantal medewerkers van slimhandelen als van gebruikers van Frank Energie onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
bergsmit schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Ik heb inzicht gekregen in de drijfveren en het denken van zowel een aantal medewerkers van slimhandelen als van gebruikers van Frank Energie onbalansmarkt.
Er is weinig wat mij drijft hoor;-) Het ding moet geld opleveren en dat doet het. Meer is er eigenlijk niet haha. En met zo min mogelijk moeite/bemoeienis van yours truly.

[ Voor 6% gewijzigd door -PeeWee- op 24-08-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 11:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit gebeurt nu zo’n beetje iedere dag op ZC+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYSV1MSZjIdxiTZEpyrjzWyAYys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tDMiUO2482mqappr12O8Uc0.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de middag wordt er ontladen naar het net, in de middag wordt er geladen, en even later is de accu vol en moet er geforceerd weer zonnestroom terug geleverd worden. Waarom zou je de accu zo snel vol laden vanuit het net? Dit is totaal zinloos.. Dit heeft ook totaal niks met handelen te maken, dit is gewoon een falend zelf consumptie algoritme.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

voodooless schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:41:
Dit gebeurt nu zo’n beetje iedere dag op ZC+

[Afbeelding]

Voor de middag wordt er ontladen naar het net, in de middag wordt er geladen, en even later is de accu vol en moet er geforceerd weer zonnestroom terug geleverd worden. Waarom zou je de accu zo snel vol laden vanuit het net? Dit is totaal zinloos.. Dit heeft ook totaal niks met handelen te maken, dit is gewoon een falend zelf consumptie algoritme.
Omdat Frank niet kijkt naar weer en opbrengst voor laden, dit schijven ze ook: https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen

Je zou melding kunnen maken dat je het een goed idee vindt dat ze weersverwachtingen in de mix nemen en overschot gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:52:
Omdat Frank niet kijkt naar weer en opbrengst voor laden, dit schijven ze ook: https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen
Dat schrijven ze helemaal niet! Er wordt met geen woord over weer geschreven. Er staat wel:
Zijn je panelen (ook) verbonden met de omvormer van je batterij, dan zal de batterij doorgaans eerst je opwek opslaan. Vraagt de batterij meer energie dan je panelen opwekken? Dan wordt het verschil alsnog uit het net getrokken. Tijdens zonnige uren is de EPEX-marktprijs doorgaans laag of zelfs negatief, terwijl de onbalansmarkt sterk kan variëren. Als het financieel voordelig is om de batterij op te laden, zullen we dat doen, zelfs als er tegelijkertijd zonne-energie wordt opgewekt.
Maar het is dus financieel helemaal niet zo gunstig als je even later die zelfde stroom weer terug moet leveren omdat je accu vol is 8)7, ook al levert dat wellicht een paar cent per kWh op (zie hieronder).

En er staat:
Daar is de optimalisatie echter net iets anders. Hierin wordt namelijk zoals al eerder uitgelegd op de EPEX markt geoptimaliseerd. Tijdens oninteressante prijzen zal de batterij dus een 'doe-niets' commando krijgen. Ook als je zonnepanelen stroom opwekken. Het overschot wordt teruggeleved aan het net, zodat je bij de echte lage EPEX prijzen vol kunt laden. Dat is financieel gezien het meest voordelig.
Hoezo dan? Stroom die ik niet uit het net hoeft te trekken en zelf verbruik is altijd gunstiger, kost me namelijk helemaal niks, en levert zelfs op als ik het op een beter moment terug kan leveren. Het forceren van terug leveren op een moment waar 't helemaal niet nodig was (omdat de accu vol is), is juist niet handig. Als je bij mij kijkt, had je zonder extra van het net te laden, prima kunnen leveren rond 21:00 uur, waar de prijs juist gunstig is, of rond 08:00, in plaatst daarvan gebeurt dat net voor en net na de laageste EPEX prijs. Dus in plaats van te leveren voor tussen de 4 en 8 cent, had dat kunnen gebeuren voor tussen de 13 en 18 cent.

En nee, opbrengst is wellicht niet het doel van ZC+, maar zelfconsumptie is wel een doel, maar dat doet ie dus ook niet efficient op deze manier ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9nj4sOofsHA_icCWJTIBurjnbY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dxgaW5rygE6ILfhfXxnqjV1f.png?f=user_large

Je mag raden waar ik ZC+ aangeze heb...
Je zou melding kunnen maken dat je het een goed idee vindt dat ze weersverwachtingen in de mix nemen en overschot gaan laden.
Weer is leuk, maar laat ze eerst maar eens de basics die ze wel claimen te doen goed regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Kortom: Frank doet precies wat ze zeggen.

Laden: batterij doet dat vol gas en tekorten aanvullen met netstroom.

Als je een set-up hebt waarbij Laden ook op zonnestroom kan, weet niet of je dat hebt maar bij SolarEdge is dat een commando, dan zou het puur op zonnestroom kunnen... Als je een mix hebt, kan het niet zondermeer en ligt het maar net aan de aansturing... daar kan Frank niet alles perfect doen en zitten mogelijk verbeterpunten.

Echt, meld het issue en geef aan wat je set-up is en hoe je het in die set-up zou verwachten. We zijn hier op Tweakers niet het afvoerputje van klaagzangen van iets wat ik zou kwalificeren als verbetering, en daar staat Frank echt wel voor open... als je het goed fundeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:59:
Kortom: Frank doet precies wat ze zeggen.
Dat wil niet zeggen dat het correct, logisch of goed is.
Echt, meld het issue en geef aan wat je set-up is en hoe je het in die set-up zou verwachten. We zijn hier op Tweakers niet het afvoerputje van klaagzangen van iets wat ik zou kwalificeren als verbetering, en daar staat Frank echt wel voor open... als je het goed fundeerd.
Dat ga ik zeker doen. Ik vind het nog steeds een hartstikke leuke en interessante dienst. En het is allemaal nog een beetje Beta, dus je kunt verwachten dat niet alles perfect is. Maar dan is het ook alleen maar terecht dat we aangeven waar de mogelijke verbeterpunten zitten. Je kunt wel alle kritiek als klaagzang bestempelen, maar dan komt er nooit wat van natuurlijk.

En ja, mensen zijn wel eens wat bot hier, maar dit is het internet, dat hoort er een klein beetje bij. Stiekem zijn we echt wel lief hoor O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

voodooless schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Dat wil niet zeggen dat het correct, logisch of goed is.

[...]

Dat ga ik zeker doen. Ik vind het nog steeds een hartstikke leuke en interessante dienst. En het is allemaal nog een beetje Beta, dus je kunt verwachten dat niet alles perfect is. Maar dan is het ook alleen maar terecht dat we aangeven waar de mogelijke verbeterpunten zitten. Je kunt wel alle kritiek als klaagzang bestempelen, maar dan komt er nooit wat van natuurlijk.

En ja, mensen zijn wel eens wat bot hier, maar dit is het internet, dat hoort er een klein beetje bij. Stiekem zijn we echt wel lief hoor O-)
Bot is niet erg, maar hoeft niet ;). Het moet alleen wel kloppen dan…

Ik ben het met je eens dat het product beter kan in het geval van zonnestroom, maar dat is dan een productverbetering ;). Dat maakt de dienst niet slecht oid dan… dat is de nuance die op z’n plek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Ik zou in mijn geval wel eens bij willen houden (als het me opvalt), op welk moment mijn PV de batterij beginnen te laden. Ik sta op handel, dus zou dat niet direct verwachten nl, al vind ik het natuurlijk niet erg. Maar zou wel eens willen beredeneren waarom die dat op dat moment doet, want veel vaker stuurt hij het gewoon het net in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Laatst online: 11-10 21:35
Probleem bij FE is, dat ze (nog) geen rekening houden met het PV-vermogen én geen inzicht hebben in het huisverbruik. Op die manier kan ZC alleen maar gebrekkig functioneren. Ik ben na een jaar FE gewisseld naar Tibber, omdat mijn opwek groter is dan mijn verbruik. Nu kan ik in de goedkoopste uren opslaan en in de duurdere uren verkopen. Dat alles tegen een veel beter tarief als bij FE. De opbrengsten zijn nu hoger en alles volledig in eigen beheer.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TetraPilotomie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:41:
Probleem bij FE is, dat ze (nog) geen rekening houden met het PV-vermogen én geen inzicht hebben in het huisverbruik. Op die manier kan ZC alleen maar gebrekkig functioneren.
Ze zouden al veel meer kunnen met de informatie die ze reeds hebben, door er gewoon wat slimmer mee om te gaan. Maar vergt natuurlijk significant ontwikkelwerk en de tijd kunnen ze maar één keer besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Ik denk toch dat de gebruiker zich beetje moet verdiepen in bijvoorbeeld de gebruikers instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Vdvmark schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:29:
Ik denk toch dat de gebruiker zich beetje moet verdiepen in bijvoorbeeld de gebruikers instellingen.
Dat wil ik op zich wel, maar ga daar pas werk van maken na 2026, als het salderen stopt.

Overigens kunnen die instellingen ook wel een stuk beter benoemd en uitgelegd worden. Het is lang niet altijd duidelijk wat een instelling doet en waar het voor dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Jij hebt in de tussentijd een handelsresultaat dat tevreden stemt.
Maar als je accu lijkt te dumpen bij laagste of 1 na laagste prijs van de dag, en dag na dag, en er blijkt ook geen of nauwelijks opbrengst op een andere markt bij te horen, dan duurt t nog wel heel lang, 2026, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
batterj is nu aan het ontladen, op het duurste moment van de dag, zoals verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Ik kreeg vandaag deze mail van FE:
Goed nieuws. Je maakt vanaf nu gebruik van de nieuwe handelsmodus waarin we op andere markten dan de onbalansmarkt sturen. Dit kun je vanaf nu ook terugzien in de pop-up meldingen in de app. Verder kun je de SoC, onbalansprijs en EPEX-prijs volgen in de app zoals je van ons gewend bent, alleen zal het gedrag van de batterij niet altijd te relateren zijn aan de onbalansprijzen.

Let op: als je schakelt van Zelfconsumptie Plus terug naar Handel, wordt automatisch het oude algoritme geactiveerd. Wil je daarna weer het nieuwe algoritme gebruiken? Stuur ons dan even een mailtje.

Met vriendelijke groet,

Team Frank
Meer mensen deze gehad? Ik dacht juist begrepen te hebben dat ze dit al (vanaf April) deden. Misschien is het geen algemene mail en komt het omdat ik de FE koppeling anderhalve week geleden weer geactiveerd heb na een tijdje zelf op Day Ahead gedraaid te hebben.
Wat me zowieso wel interessant lijkt is dat ze blijkbaar na een switch naar ZC+ en terug, terugvallen op het oude "onbalans only" algoritme.. Dat verbaast me enigszins en zou als dit klopt dus kunnen betekenen dat het gedrag tussen de verschillende gebruikers onderling kan afwijken..

[ Voor 21% gewijzigd door martinisoft op 26-08-2025 20:56 ]

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
martinisoft schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:52:
Ik kreeg vandaag deze mail van FE:

[...]

Meer mensen deze gehad? Ik dacht juist begrepen te hebben dat ze dit al (vanaf April) deden.
En blijkbaar doen ze het vooralsnog niet meer als je een keer met ZC+ speelt.. opletten geblazen dus lijkt me zo..
Zou het als vergelijking mogelijk zijn dat je 1 Sessy op onbalanshadel zet en de andere op de "andere markten" laat handelen? Dit zou wel de ultieme vergelijking zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Volgens mij zetten ze hun klanten in fasen over. Ik heb deze al een tijd geleden gehad inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
DJP! schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Zou het als vergelijking mogelijk zijn dat je 1 Sessy op onbalanshadel zet en de andere op de "andere markten" laat handelen? Dit zou wel de ultieme vergelijking zijn :D
Dan zou ik één Sessy tijdelijk op ZC+ moeten zetten om deze daarna weer op onbalans te zetten en dan er vanuit gaan dat die het oude algoritme draait en de andere twee het nieuwe.. Ik geloof nooit dat dat gaat vliegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
-PeeWee- schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:58:
Volgens mij zetten ze hun klanten in fasen over. Ik heb deze al een tijd geleden gehad inderdaad.
Dat zou het verklaren inderdaad, wel raar dat ze me eerder dit jaar al een keer een mail stuurde dat dergelijk gedrag vanaf April in zou gaan.
Hoe dan ook, blijft opletten want even experimenteren met ZC+ is er nu niet meer bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Kan iemand mij uitleggen waarom Frank Energie bij deze prijzen niet verkoopt?
Tijdsindicatie Geactiveerd vermogen Prijsvorming
Nummer Volgnummer Tijd Opregelen Afregelen Reservevermogen op Reservevermogen af Noodvermogen Invoeden (€/MWh) Afnemen (€/MWh)
1 903 15:02 252,0 0 0 0 False 112,80 112,80
2 902 15:01 265,0 0 0 0 False 112,80 112,80
3 901 15:00 266,0 0 0 0 False 112,80 112,80
4 900 14:59 260,0 0 0 0 False 118,67 118,67
5 899 14:58 263,0 0 0 0 False 120,74 120,74
6 898 14:57 256,0 0 0 0 False 120,74 120,74
7 897 14:56 236,0 0 0 0 False 124,80 124,80
8 896 14:55 214,0 0 0 0 False 124,80 124,80
9 895 14:54 189,0 0 0 0 False 131,40 131,40
10 894 14:53 166,0 0 0 0 False 112,80 112,80
11 893 14:52 138,0 0 0 0 False 103,47 103,47
12 892 14:51 128,0 0 0 0 False 99,90 99,90
13 891 14:50 133,0 0 0 0 False 103,47 103,47
14 890 14:49 150,0 0 0 0 False 103,47 103,47
15 889 14:48 157,0 0 0 0 False 99,90 99,90
16 888 14:47 162,0 0 0 0 False 103,47 103,47
17 887 14:46 173,0 0 0 0 False 103,57 103,57
18 886 14:45 195,0 0 0 0 False 103,57 103,57
19 885 14:44 189,0 0 0 0 False 103,57 103,57
20 884 14:43 184,0 0 0 0 False 103,67 103,67
21 883 14:42 179,0 0 0 0 False 112,70 112,70
22 882 14:41 158,0 0 0 0 False 108,67 108,67
23 881 14:40 126,0 0 0 0 False 103,47 103,47
24 880 14:39 124,0 0 0 0 False 103,47 103,47
25 879 14:38 112,0 0 0 0 False 92,47 92,47
26 878 14:37 122,0 0 0 0 False 100,00 100,00
27 877 14:36 124,0 0 0 0 False 103,47 103,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:33
Waarschijnlijk zit je batterij dan op een andere markt te handelen. Kun je gewoon zien in de app namelijk.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Louwke schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:15:
Waarschijnlijk zit je batterij dan op een andere markt te handelen. Kun je gewoon zien in de app namelijk.
"de markt is rustig, je batterij wordt gespaard" staat er in de app!
Nu ineens: "De gegevens van je batterij impliceren onrealistische volumes op basis van het vermogen van je batterij. Hierdoor zijn er geen resultaten berekend. EPEX 0.074 Onbalans 0.104"

Betekent dit dat ik een storing in mijn batterij heb?

[ Voor 30% gewijzigd door bergsmit op 27-08-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:53
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
Nee, ik heb deze melding ook wel eens een paar keer eerder gezien. Frank kan dan geen contact maken met de batterij.
Gaat vanzelf wel weer goed komen. Geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:32
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

"de markt is rustig, je batterij wordt gespaard" staat er in de app!
Nu ineens: "De gegevens van je batterij impliceren onrealistische volumes op basis van het vermogen van je batterij. Hierdoor zijn er geen resultaten berekend. EPEX 0.074 Onbalans 0.104"

Deze fout kan ook voorkomen als je PV rechtstreeks op de sigen is aangesloten. Je kunt dan nl. sneller laden dan het vermogen van de omvormer en dat snapt Frank niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Ik heb werkelijk geen idee, maar kan wel zien dat de afgelopen dagen redelijk lucratief zijn geweest, met meerdere handelsmomenten en een prima yield.

Denk sowieso dat dagen met wat bewolking meer volatiliteit met zich meebrengen en dus meer schakelmomenten.

Anyway, afgelopen dagen (en vandaag) is hij prima bezig. Is nu de batterij weer aan het volpompen. Zal vast wel goed zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door -PeeWee- op 27-08-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
kliffen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:19:
Deze fout kan ook voorkomen als je PV rechtstreeks op de sigen is aangesloten. Je kunt dan nl. sneller laden dan het vermogen van de omvormer en dat snapt Frank niet.
Mijn PV is niet rechtstreeks aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
-PeeWee- schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:23:
Ik heb werkelijk geen idee, maar kan wel zien dat de afgelopen dagen redelijk lucratief zijn geweest, met meerdere handelsmomenten en een prima yield.
Denk sowieso dat dagen met wat bewolking meer volatiliteit met zich meebrengen en dus meer schakelmomenten.
Anyway, afgelopen dagen (en vandaag) is hij prima bezig. Is nu de batterij weer aan het volpompen. Zal vast wel goed zijn.
Helaas bij mij niet, enkele uren zag ik prima verkoopmogelijkheden maar er gebeurde niets. Eerder heeft Frank al eens mij medegedeeld dat ik de instellingen door mijn leverancier Wattopjedak moet laten controleren, maar die reageren totaal niet. Kennelijk internetcowboys met veel beloven en weinig geven........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Helaas bij mij niet, enkele uren zag ik prima verkoopmogelijkheden maar er gebeurde niets. Eerder heeft Frank al eens mij medegedeeld dat ik de instellingen door mijn leverancier Wattopjedak moet laten controleren, maar die reageren totaal niet. Kennelijk internetcowboys met veel beloven en weinig geven........
Gezien het verschil in gedrag zou het inderdaad daar aan kunnen liggen, al is het mij bijvoorbeeld niet duidelijk hoe de resultaten tussen vergelijkbare installaties zoveel kunnen verschillen bij Frank. Dit is overigens niet anders bij Zonneplan, of welke aanbieder dan ook. Heeft vast met lokale invloeden te maken, al zijn de signalen volgens mij landelijk en niet afgestemd op lokale behoefte.

Anyway, wellicht dat je met gebruikers van vergelijkbare systemen kan schakelen hoe zij deze hebben geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Eerder heeft Frank al eens mij medegedeeld dat ik de instellingen door mijn leverancier Wattopjedak moet laten controleren, maar die reageren totaal niet. Kennelijk internetcowboys met veel beloven en weinig geven........
Wellicht dat FE meer duidelijkheid kan verschaffen waarom je de instellingen moet laten controlleren?
Misschien dat het dagelijks ontkoppelen hier een rol in speelt waardoor de systemen bij FE denken dat er iets mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
-PeeWee- schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

G al is het mij bijvoorbeeld niet duidelijk hoe de resultaten tussen vergelijkbare installaties zoveel kunnen verschillen bij Frank. D
Zou dit niet kunnen komen doordat sommige gebruikers op het klassiek "onbalans only" algoritme draaien en andere op het nieuwere "onbalans + andere markten"?
Zolang dit onder de zelfde optie zit en door de gebruikers niet is in te stellen kan ik me voorstellen dat dit verschillen in de resultaten opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
-PeeWee- schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:58:
Gezien het verschil in gedrag zou het inderdaad daar aan kunnen liggen, al is het mij bijvoorbeeld niet duidelijk hoe de resultaten tussen vergelijkbare installaties zoveel kunnen verschillen bij Frank. Dit is overigens niet anders bij Zonneplan, of welke aanbieder dan ook. Heeft vast met lokale invloeden te maken, al zijn de signalen volgens mij landelijk en niet afgestemd op lokale behoefte.

Anyway, wellicht dat je met gebruikers van vergelijkbare systemen kan schakelen hoe zij deze hebben geconfigureerd?
ik heb inmiddels begrepen dat er maar 1 deelnemer MarcES aan onbalanscom van Frank een omvormer van Victron gebruikt maar een batterij van 70 kwh die hij zelf heeft samengesteld. Die scoort uitstekend maar de omvormer is wel eem Multiplus II met laad en ontlaadvermogen van 26kw. Die staat regelmatig nummer 1, maar vandaag niet, nu nummer 14 met resultaat 5,62, terwijl vandaag de nummer 1 €12,08 scoort op dit moment. Ik sta op plaats 43 van de 90 en heb slechts 2.67 resultaat en al 4 uur geen activiteit of verbinding meer. Als je met je muis over de installatie gaat dan zie je het beste scoren de SigEnergy batterijen en de Alpha batterijen

[ Voor 32% gewijzigd door bergsmit op 27-08-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
ik denk toch dat de fout dat mijn batterij niet meer reageert bij Frank ligt. Ik zie nu in onbalansmarkt.com dat ook nog 24 andere gebruikers al 3 uur ontkoppeld zijn en geen informatie meer versturen.

[ Voor 3% gewijzigd door bergsmit op 27-08-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:33:
ik denk toch dat de fout dat mijn batterij niet meer reageert bij Frank ligt. Ik zie nu in onbalansmarkt.com dat ook nog 24 andere gebruikers al 3 uur ontkoppeld zijn en geen informatie meer versturen.
Ik zie het inderdaad ja. het valt me nu op dat de resultaten gisteren van een collega van me ook erg tegen vallen vergeleken met de grootte van zijn installatie (ook al 3 uur ontkoppeld)
Was dit bij jou gisteren ook al het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dccm
martinisoft schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Ik zie het inderdaad ja. het valt me nu op dat de resultaten gisteren van een collega van me ook erg tegen vallen vergeleken met de grootte van zijn installatie (ook al 3 uur ontkoppeld)
Vandaag sinds 15 uur geen verbinding meer met Frank. Mijn Enphase accu's zijn nu automatisch overgegaan naar zelfconsumptie.

Gisteren was er maar een kwartier geen verbinding, rond 07.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
martinisoft schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:40:
Dat weet ik niet, gisteren was ik druk met heel andere zaken en dan kun je achteraf niet zien hoe lang je er uit bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
martinisoft schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:25:
[...]

Zou dit niet kunnen komen doordat sommige gebruikers op het klassiek "onbalans only" algoritme draaien en andere op het nieuwere "onbalans + andere markten"?
Zolang dit onder de zelfde optie zit en door de gebruikers niet is in te stellen kan ik me voorstellen dat dit verschillen in de resultaten opleverd.
Frank geeft aan dat het verschil een paar procent moeten zijn. Lijkt er niet op dat het verschil zo beperkt is. Maar zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:47:
[...]

Dat weet ik niet, gisteren was ik druk met heel andere zaken en dan kun je achteraf niet zien hoe lang je er uit bent geweest.
Ik bedoel meer of dat je resultaten van gisteren voor je gevoel ook te laag waren t.o.v. anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
martinisoft schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:49:
Ik bedoel meer of dat je resultaten van gisteren voor je gevoel ook te laag waren t.o.v. anderen.
jazeker, maar dat is al de hele maand zo, behalve 19 augustus
ik ga nu de stekker er maar uittrekken en even 2,5 uur ontladen, zodat mijn 99% weer terug gaat naar 10% op de EPEXmarkt

[ Voor 17% gewijzigd door bergsmit op 27-08-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Het valt me inderdaad op dat er meerdere deelnemers zijn die al uren geen resultaten aanleveren, en de Victron omvormers lijken een gezamelijke noemer te zijn. Maar niet beperkt tot. Zitten ook Sigenergy em Apha omvormers tussen. Maar het zijn er wel veel die niet rapporteren.

Wel apart dat eenzelfde systemen bij de een wel rapporteert, bij de ander niet.

Overigens, like clockwork, batterij is aan het ontladen op hoogste punt.

[ Voor 23% gewijzigd door -PeeWee- op 27-08-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
-PeeWee- schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:53:
Overigens, like clockwork, batterij is aan het ontladen op hoogste punt.
Hier vooralsnog geen actie terwijl mijn SoC 91% is.. Even afwachten wat ie doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Grappig, hij is even gestopt. Anyway, zal vast weten wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Heb nog even gekeken en heb nu het speciale fenomeen dat de Frank app aangeeft dat mijn batterijen aan het ontladen zijn. De SoC is aldaar ook lager dan de werkelijkheid en ik heb zelfs het idee dat hij daar zakt (weet ik nog niet zeker). In werkelijkheid staan alle drie mijn batterijen in rust en doen ze helemaal niks.. Er lijkt dus inderdaad iets in de communicatie niet goed te gaan. Met dat verschil dat FE bij mij schijnbaar nog wel verbonden denkt te zijn.. Ik ben niet vies van gratis geld maar dit lijkt me niet de bedoeling ;). Ach misschien is het niks en ijlt het gewoon een beetje na.. ik hou het nog ff in de gaten..

[ Voor 8% gewijzigd door martinisoft op 27-08-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Zonnepanelen staan volgens Frank ook Uit, maar leveren wel terug en uploaden naar Enphase en Homewizard ok, dus storing bij Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Lijkt er inderdaad op dat Frank wat issues heeft hier en daar. Wel opvallend is dat het niet consistent is bij gelijke systemen.
Ik heb nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-10 16:03
Hier met een Bliq precies hetzelfde verbindingsissue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dccm schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:47:
Vandaag sinds 15 uur geen verbinding meer met Frank
Zelfde hier met Bliq. Er is dus duidelijk wat bij Frank zelf aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
Inmiddels zijn wij met 25 Frank gebruikers op onbalansmarkt.com die al 6 uur geen batterij verbinding meer hebben!
De onbalansprijzen zijn nu zo laag dat er zeer mooie winsten te bereiken zijn, die worden ons door de neus geboord. Frank geeft daar vast geen compensatie voor!

Tijdsindicatie Geactiveerd vermogen Prijsvorming
Nummer Volgnummer Tijd Opregelen Afregelen Reservevermogen op Reservevermogen af Noodvermogen Invoeden (€/MWh) Afnemen (€/MWh)
1 1306 21:45 1,0 0 0 0 False 40,00 40,00
2 1305 21:44 4,0 0 0 0 False 45,00 45,00
3 1304 21:43 2,0 0 0 0 False 45,00 45,00
4 1303 21:42 0 0 0 0 False 62,50 62,50
5 1302 21:41 0 0 0 0 False 62,50 62,50
6 1301 21:40 0 0 0 0 False 62,50 62,50
7 1300 21:39 5,0 0 0 0 False 78,56 78,56
8 1299 21:38 23,0 0 0 0 False 106,26 106,26
9 1298 21:37 54,0 0 0 0 False 120,74 120,74
10 1297 21:36 89,0 0 0 0 False 122,29 122,29
11 1296 21:35 129,0 0 0 0 False 122,29 122,29
12 1295 21:34 162,0 0 0 0 False 122,29 122,29
13 1294 21:33 195,0 0 0 0 False 122,60 122,60
14 1293 21:32 193,0 0 0 0 False 122,60 122,60

[ Voor 103% gewijzigd door bergsmit op 27-08-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Heb je contact opgenomen met Frank? Batterij is inderdaad aan het ontladen nu. Maar Frank kijkt hier niet. Je zal hen toch echt moeten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
- PeeWee- schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:02: Heb je contact opgenomen met Frank?
Batterij is inderdaad aan het ontladen nu.
Maar Frank kijkt hier niet.
Je zal hen toch echt moeten bellen.
Ik heb een email geschreven aan zowel klantenservice als slimhandelen, maar beide reageren niet zo snel, soms pas na enkele dagen!

Frank Energie 16:23 (6 uur geleden)
aan mij

Beste Bergsmit,
Je verzoek 3329833 is ontvangen en is in behandeling.
Mocht je meer willen weten over dit proces, reageer dan op deze e-mail.
We zullen zo snel mogelijk reageren, we verwachten binnen 3 werkdagen bij je terug te komen.
Met vriendelijke groet,
Frank Energie NL

18:36 (3 uur geleden)
aan Frank
De fout moet wel bij Frank liggen, niet alleen mijn batterij, maar ook de batterijen van 24 andere, mij bekende, gebruikers hebben al 3 uur geen koppeling meer met Frank!

[ Voor 12% gewijzigd door bergsmit op 27-08-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:47
bergsmit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:44:
Inmiddels zijn wij met 25 Frank gebruikers op onbalansmarkt.com die al 6 uur geen batterij verbinding meer hebben!
De onbalansprijzen zijn nu zo laag dat er zeer mooie winsten te bereiken zijn, die worden ons door de neus geboord. Frank geeft daar vast geen compensatie voor!
Dat klopt dat doen ze niet. Heb ik ook gehad in het begin met mijn Sigenergy batterij / aansturing. Je hebt de batterij en dienst niet bij hun 'gekocht'. Als jij geen resultaten boekt krijgen zij geen deel van de winst dus ze verliezen ook (al is hun deel natuurlijk veel kleiner). Kortom Uitermate Teleurstellend maar helaas, het gebeurd wel eens met API's die updaten. Storing kan ook door Vitron geïntroduceerd zijn, dat hoeft niet per sé FE te zijn. Bij mij was Sigenergy soms de backend aan het aanpassen waardoor het mis ging in de aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Het lijkt me zelfs een grotere kans dat de storing bij de batterij clouds zit dan bij Frank Energie, frank heeft namelijk een groot belang om goed voor de balans te zorgen op het net. Dat zijn namelijk kosten en verantwoordelijkheden die ze hebben als energieleverancier…

• bergsmit
Miezie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:38:
Het lijkt me zelfs een grotere kans dat de storing bij de batterij clouds zit dan bij Frank Energie, frank heeft namelijk een groot belang om goed voor de balans te zorgen op het net. Dat zijn namelijk kosten en verantwoordelijkheden die ze hebben als energieleverancier…
het lag wel degelijk aan Frank. Nu is het opgelost en zijn allen die ontkoppeld waren weer aangekoppeld om precies te zijn 00:04 uur

• dccm
bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:16:
[...]
het lag wel degelijk aan Frank. Nu is het opgelost en zijn allen die ontkoppeld waren weer aangekoppeld om precies te zijn 00:04 uur
Zeker ligt dit aan Frank, maar geldt nog steeds niet voor iedereen hoor. Mijne zal al 12 uur zonder aansturing. En zo ook die van 23 andere systemen..

[ Voor 4% gewijzigd door dccm op 28-08-2025 03:57 ]

• bergsmit
dccm schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 03:54:
Zeker ligt dit aan Frank, maar geldt nog steeds niet voor iedereen hoor.
Mijne zal al 12 uur zonder aansturing. En zo ook die van 23 andere systemen..
Ik zag alle systemen weer vermeld op onbalansmarkt.com en dacht dat daarmede de koppelingen weer hersteld waren. Maar nu zie ik alle systemen met resultaat 0 terug, dus is er weer niets gebeurd vannacht. Dus liggen we er al 17 uur uit bij Frank.
Dus weer de stekker er uit en nu even op hoogste punt voor het laagste punt mijn rest lading van de batterij verkopen. Dan is dat vast binnen en dan de stekker er weer in afwachten tot Frank weer met ons gaat handelen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik lig er nog steeds uit…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Vervelend zeg. Gisteren was net de top dag van de maand. Balen.

Valt nog mee, er is er 1 Lefteye die er al 840 uur uit ligt :-)

[ Voor 35% gewijzigd door -PeeWee- op 28-08-2025 08:38 ]

• bergsmit
volgens onbalansmarkt.com heeft jouw batterij 5 minuten geleden nog informatie uitgewisseld, maar inderdaad heeft Frank daar niets mee gedaan.....Er zijn dus nog veel meer slachtoffers bij Frank!
voodooless 10 kWh , 6 kW 0 0,00 € 0,00 € 0,00 € 0,00 86% 5 minuten geleden

dus trek de stekker er maar uit en verkoop je batterijlading via ESS (de software van jouw batterij)

[ Voor 10% gewijzigd door bergsmit op 28-08-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
Sinds 9.30 is de koppeling weer hersteld bij mij.

• bergsmit
dccm schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:12:
Sinds 9.30 is de koppeling weer hersteld bij mij.
en, zie je al daadwerkelijke acties van Frank, laden van jouw batterij of juist ontladen, zijn er al resultaten?

ik zie het al:
DCCM 30 kWh , 23 kW € 0,01 € -0,02 € 0,04 € 0,00 57% 19 minuten geleden

[ Voor 15% gewijzigd door bergsmit op 28-08-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

en, zie je al daadwerkelijke acties van Frank, laden van jouw batterij of juist ontladen, zijn er al resultaten?

ik zie het al:
DCCM 30 kWh , 23 kW € 0,01 € -0,02 € 0,04 € 0,00 57% 19 minuten geleden
Nee (behalve een enkele cent), want er is op dit moment geen grote uitschieters op de onbalansmarkt.
Vermoedelijk pas halverwege de middag weer omdat dan de EPEX het laagst is.

[ Voor 10% gewijzigd door dccm op 28-08-2025 10:26 ]

• bergsmit
ik zie dat je inmiddels weer gekoppeld bent, maar ook dat je niet je batterij hebt leeg verkocht buiten Frank om

voodooless 10 kWh , 6 kW € 0,00 € 0,00 € 0,00 € 0,00 86% 1 minuut geleden

• dccm
bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
ik zie dat je inmiddels weer gekoppeld bent, maar ook dat je niet je batterij hebt leeg verkocht buiten Frank om
Dat is bij mijn Enphase systeem niet echt mogelijk omdat daarvoor de API's of mogelijkheden in de app er niet zijn. Hij heeft vannacht wel ontladen met eigen verbruik. Afgelopen uren wel 0 op de meter gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:30:
Ik heb wel andere dingen te doen... bovendien is het aansturen van mij Growatt omvormer buiten Frank om nogal een gedoe. Ik blijf er dus lekker vanaf.

• bergsmit
voodooless schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:07:
Ik heb wel andere dingen te doen... bovendien is het aansturen van mij Growatt omvormer buiten Frank om nogal een gedoe. Ik blijf er dus lekker vanaf.
je hebt gelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
Weet niet wat FranEn-Sigen heeft gedaan, maar die heeft een leuke dag vandaag ;-)

FranEn-Sigen 24 kWh , 12 kW € 25,22 Frank Energie 57%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dccm
-PeeWee- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:56:
Weet niet wat FranEn-Sigen heeft gedaan, maar die heeft een leuke dag vandaag ;-)

Ja he....ben jaloers...ik zit maar op €0,43 tot nu toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baexem1
  • Laatst online: 07:51
-PeeWee- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:56:

Ja idd. Hier 19kw en 10kw omvormer en heb daarentegen maar 2,45 vandaag 😔

• bergsmit
dccm schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:24:
Nee (behalve een enkele cent), want er is op dit moment geen grote uitschieters op de onbalansmarkt.
Vermoedelijk pas halverwege de middag weer omdat dan de EPEX het laagst is.
Frank heeft vanmiddag diverse malen voor mij geladen en ontladen, met wisselend resultaat, iets meer winst dan verlies, maar ook hele perioden niet gekocht en niet verkocht terwijl de dalen en pieken toch meerdere minuten constant laag of hoog waren

je moet toch kunnen verwachten dat als je in de modus handelen agressief staat, dat je meegenomen wordt in elke transactie die anderen krijgen, maar dat gebeurt niet, nu zie ik anderen die ook agressieve handel als modus hebben, maar met kleinere accu's en veel minder vermogende omvormers, mij in opbrengst voorbij schieten, terwijl ik dezelfde opbrengsten had kunnen hebben. Frank discrimineert!
Karel 10 kWh , 5 kW € 1,53 € 1,00 € 0,45 € 0,08 59% 17 minuten geleden
Midas power 15 kWh , 5 kW € 1,50 € 1,19 € 0,25 € 0,06 53% 17 minuten geleden
bergsmit 29 kWh , 14 kW € 1,39 € -0,93 € 2,00 € 0,32 85% 17 minuten geleden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS_gjnbBntulxU-fmSHu5W86oy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fRbXpRWVpXeFZyWIKvaK4bCQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door bergsmit op 28-08-2025 17:12 ]

• dccm
bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:00:
[...]Frank heeft vanmiddag diverse malen voor mij geladen en ontladen, met wisselend resultaat, iets meer winst dan verlies, maar ook hele perioden niet gekocht en niet verkocht terwijl de dalen en pieken toch meerdere minuten constant laag of hoog waren
Bij mij zat mijn accu al vol (85%). Vandaar dat Frank niet extra geladen heeft tegen die extra lage kosten.
Pas bij hele grote onbalans gaat hij pas extra laden boven die 85%.

• bergsmit
dccm schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:11:
Bij mij zat mijn accu al vol (85%). Vandaar dat Frank niet extra geladen heeft tegen die extra lage kosten.
Pas bij hele grote onbalans gaat hij pas extra laden boven die 85%.
persoonlijk vind ik dat niet doelmatig, je zit pas vol bij 100%.
Staat dat ergens beschreven dat Frank niets doet onder de 15% en vanaf de 85%?
Als dat zo is, trek ik de stekker er even uit op die overschrijdingen en doe wat nodig is buiten Frank om.
Bedankt voor de tip!
Meteen maar gedaan. Ik had 86% lading, dus nu via ESS circa 10% aan het ontladen zodat Frank weer gaat laden vanaf circa 76%.

@dccm gedaan en meteen succes, verkocht voor 10 cent en Frank is nu volop aan het laden voor 6 cent

vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van: door dat verkopen voor 10 cent en inkopen voor 6 cent, heb ik 10 cent gewonnen en 12 cent verloren! doe ik dus ook niet meer op deze manier . . . . . .

[ Voor 30% gewijzigd door bergsmit op 28-08-2025 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dccm
bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:15:
[...]
Op 24 maart kreeg ik een nieuwsbrief over het slim handelen...daar staat het in.. bijna aan het eind....
Hier onder de mail:

Allereerst: vorige week heb je de kortingsfactuur van januari ontvangen. Omdat deze iets later verwerkt werd dan normaal is dit bedrag in sommige gevallen automatisch verrekend met openstaande bedragen. Dat was niet de bedoeling en leverde wat verwarring op. Hoewel dit in lijn is met de gebruikersvoorwaarden, stond er op de site en de factuur dat je dit bedrag apart uitgekeerd zou krijgen. We brengen die teksten in lijn met de voorwaarden. Hoewel we er niet op aansturen, is het is dus mogelijk dat dit nog eens gebeurt.

Dan hierbij een update van de nieuwste ontwikkelingen die we binnenkort lanceren.

Verbeteringen aan Zelfconsumptie Plus
Dit algoritme is relatief nieuw en er ligt dus veel ruimte voor verbetering en persoonlijkere optimalisaties. Naar aanleiding van jullie feedback hebben we de volgende verbeteringen geïdentificeerd:

Betere timing voor laden en ontladen – Vanaf begin april zorgen we dat de batterij voor de ochtendpiek beter afgestemd is op het verwachte verbruik van de ochtend en niet meer 100% opgeladen is. Zo is er later op de dag meer ruimte om je zonnestroom op te slaan, en lever je minder terug aan het net.
Betere planning – We zullen eveneens voor jouw specifieke configuratie bepalen hoeveel uur er nodig is om tot het gewenste batterijniveau te komen. Ook werken we aan een modus waarin we jouw zelfconsumptie baseren op jouw feitelijke individuele verbruik en opwek. Die komt later beschikbaar.
Terugleveren tijdens piekuren – We hebben gezien dat bij sommige batterijmerken het overschot aan zonnestroom dat in de ochtend wordt geproduceerd, wordt opgeslagen in de batterij, terwijl het financieel voordeliger is om deze zonnestroom terug te leveren op relatief hoge prijzen (en pas bij relatief lage prijzen de zonnestroom op te slaan). Dit laatste zal dus vanaf begin april de norm zijn.
Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel
Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties. Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ – We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%. Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld. De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd. Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.
Wil je meer weten over deze updates en hoe ze jou kunnen helpen? Bezoek onze website of neem contact met ons op!

Groet,
Luuk
Team Frank

• bergsmit
dccm schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:26:
Op 24 maart kreeg ik een nieuwsbrief over het slim handelen...daar staat het in.. bijna aan het eind....
Hieronder de mail:
Dan hierbij een update van de nieuwste ontwikkelingen die we binnenkort lanceren..
Terugleveren tijdens piekuren – We hebben gezien dat bij sommige batterijmerken het overschot aan zonnestroom dat in de ochtend wordt geproduceerd, wordt opgeslagen in de batterij, terwijl het financieel voordeliger is om deze zonnestroom terug te leveren op relatief hoge prijzen (en pas bij relatief lage prijzen de zonnestroom op te slaan). Dit laatste zal dus vanaf begin april de norm zijn.
[Geavanceerde handelsstrategieën voor onbalanshandel
Ons handelsalgoritme is verder verfijnd, zodat we nog beter kunnen inspelen op marktfluctuaties. Dit betekent:
Aangepaste grenswaarde van ‘extreme prijzen’ – We sparen je batterij boven de 85% en onder de 15%. Alleen bij ‘extreme prijzen’ wordt daar wél gehandeld. De grenswaarde voor die ‘extreme prijs’ hebben we geoptimaliseerd. Door deze aanpassing verwachten we een hoger rendement.
Hartelijk dank voor toezending!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het blijft raar dat er voor ZC+ andere marges aangehouden worden.. Ook raar is dat de ondergrens voor ZC+ handelen pas vanaf 20 cent is.. waarom niet minder aanbieden? 15 cent lijkt me veel praktischer.

• bergsmit
voodooless schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:54:
Het blijft raar dat er voor ZC+ andere marges aangehouden worden.. Ook raar is dat de ondergrens voor ZC+ handelen pas vanaf 20 cent is.. waarom niet minder aanbieden? 15 cent lijkt me veel praktischer.
ben ik helemaal met je eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Nu online
bergsmit schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

persoonlijk vind ik dat niet doelmatig, je zit pas vol bij 100%.
Als dat zo is, trek ik de stekker er even uit op die overschrijdingen en doe wat nodig is buiten Frank om.
Bedankt voor de tip!
Meteen maar gedaan. Ik had 86% lading, dus nu via ESS circa 10% aan het ontladen zodat Frank weer gaat laden vanaf circa 76%.

@dccm gedaan en meteen succes, verkocht voor 10 cent en Frank is nu volop aan het laden voor 6 cent
Batterijen houden er gewoon niet zo van om naar 100% te laden. Die laatste 10/15% duren relatief lang en schaadt de batterij. Bij mij auto interesseert me dat niet, die is na 2 jaar weer weg. De thuisbatterijen echter niet, dus die houd ik liever in goede shape.

Overigens laadde mijn batterij net wel tot 96%, 100 heb ik nog nooit gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door -PeeWee- op 28-08-2025 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Tegenwoordig is die 20 cent misschien raar maar vorig jaar rond deze tijd was 20 cent echt laag! De markt is de afgelopen tijd echt aan het veranderen, dat is ook de reden dat FE steeds meer naar de hybride markten gaat ipv de onbalansmarkt.

Als ik bijvoorbeeld na de onbalans kijk in de afgelopen 12 uur dan is de spread 7 cent. Dat is minder dan de afschrijving per kWh die de meeste accu systemen hebben. Daar kun je gewoon niet rendabel op handelen.
Pagina: 1 ... 34 ... 41 Laatste