Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanka19
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 05:57
Goedemiddag, ik heb even een vraagje als ik het handelen bij Frank weg haal van mijn batterij, hoe gaat dan de vergoeding als ik het via de Sigen AI-modus laat lopen, moet ik hem dan nog ergens aanmelden of word dat op een andere manier verrekent.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:27
Sanka19 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:24:
Goedemiddag, ik heb even een vraagje als ik het handelen bij Frank weg haal van mijn batterij, hoe gaat dan de vergoeding als ik het via de Sigen AI-modus laat lopen, moet ik hem dan nog ergens aanmelden of word dat op een andere manier verrekent.

Alvast bedankt
Als FE je batterij niet meer kan aansturen krijg je daar natuurlijk ook geen vergoeding voor... Net zoals nu wordt er dan afgerekend aan de hand van je slimmemeter en de EPEX prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:35
Kan iemand hier mij uitleggen waar ik die EPEX correctie kan vinden op mijn facturen bij Frank Energie?
Kan iemand dat sowieso eens uitleggen hoe dat werkt, want de uitleg die Frank geeft, verschaft mij niet echt duidelijkheid.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

-PeeWee- schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:28:
Kan iemand hier mij uitleggen waar ik die EPEX correctie kan vinden op mijn facturen bij Frank Energie?
Kan iemand dat sowieso eens uitleggen hoe dat werkt, want de uitleg die Frank geeft, verschaft mij niet echt duidelijkheid.
't staat gewoon op de kortingsfactuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGvoVjfLq7sBVdJwj-Rav2NOk4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Np2yRmqbHsr5l8caZ4LCPbpT.png?f=fotoalbum_large

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Super @voodooless . Denk dat dit komt door de verwarrende termen die Frank in hun voorbeelden gebruikt. Daar wordt gesproken over het automatisch verlagen van de termijnfactuur (andere factuur dus) en daar zie je hier helemaal niets over. En ik heb de kortingsfactuur nog niet ontvangen (net geïnstalleerd), dus wist niet goed hoe dit nou werkte.

Zocht eigenlijk naar een goed voorbeeld hiervoor, maar die is niet echt te vinden op de app/site. Niet zozeer hoe de verrekening plaatsvindt, maar eerder hoe men aan die EPEX correctie komt.
Ik neem aan dat dit het verschil tussen inkoop en verkoop EPEX prijs is voor de netto 0 verhandelde volumes.
Dus als ik 100 kWh verhandel (voor whatever prijs op de markt), dan betaal ik bv over die 100 kWh gemiddeld 0,16c / kWh inkoop en ontvang ik gemiddeld 0,08c voor de teruglevering. In dit geval dan een verlies van (100*0,16)-(100*0,08) = 8 euro. Die zou ik dan als positieve correctie moeten zien toch?
Eenzelfde als de gemiddelde inkoop EPEX lager is dan de gemiddelde EPEX verkoop (voordeel), dan zie ik dat als negatieve correctie op de kortingsfactuur.

Is mijn begrip ervan correct?

Overigens, voor het eerste jaar dien ik de BTW af te dragen per kwartaal toch? Die dan maar even opzij zettten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Nu online
bergsmit schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Onjuist, de winsten die ik dagelijks maak op de EPEX markt gaan geheel buiten Frank om, omdat ik dan de stekker uit het verbindingskastje trek. Die worden niet gecompenseerd door een EPEX correctie. Tot nu toe maak ik nog steeds meer winst met de EPEX markt buiten Frank om, dan met de onbalansmarkt van Frank, terwijl alle verbruikskosten/netkosten dan al op mijn EPEX winst in mindering gebracht zijn!
Hallo bergsmit, welke stekker uit het verbindingskastje bedoel je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosephe
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-08 09:00
Ik kom van ANWB, en dacht mooie combi Enphase en Frank. Batterijen worden opgeladen op dure momenten lees 21 uur. Ze worden niet vol gegooid tijdens t middag uur… (stond op Handel)
Alle “slimme” zaken ten spijt, tis vrij simpel.

Batterij volgooien tijdens middag uur. Volle batterij dan alleen zonne-energie, niks batterij stroom levering in de middag. Bij neg energie prijs zonnepanelen uit (als batterij vol is).

En ‘s avonds na 20 uur batterijen legen… tuurlijk rekening houdend met jaar getijde.

Waarom doet FE dit niet?? Zie ik t verkeerd??? T terug verdienen afgelopen weekende duidelijk minder dan eerder tov ANWB. Heb alle “slimme” zaken uit gezet. Enphase AI werkt blijkbaar beter, alleen jammer dat deze de zonnepanelen niet uit zet….

Of ben ik nou zo “dom”??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo, eindelijk heb ik mijn zonnepanelen het dak op gekregen, helaas kon in maar een helft aansluiten, want kabels te kort 8)7 Maar 't is toch weer 7x445Wp.

Sindsdien zit ik even op ZP, en dus ook ga ik weer op de onbalans markt ipv "andere markt". Ik snap wel waarom dat niet opschiet: ik zie super veel RT2 :-( Afgelopen 3 dag -60 cent verdiend 8)7 En als ik op onbalansmarkt.com kijk, dan ben ik niet de enige...

Maar als je dan dus niet op de juiste momenten wel de juiste actie neemt, dan is dat allemaal niet zo raar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqCfWkucCxs5OwkGLjs2eyv8WlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MgH8AVi8R9eMHHOtVmriIuui.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:47
Duocom schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:01:
[...] Hallo bergsmit, welke stekker uit het verbindingskastje bedoel je dan precies?
ik heb een eniris kastje als koppeling tussen mijn batterijen en Frank Energie. Dat kastje heeft een verbinding met mijn internetmodem en wordt gevoed door een stroomdraad met omvormer. Die stroomdraad trek ik er dan uit 2x per dag, 1x om op te laden tegen de laagste EPEXprijs/prijzen, 1x om te ontladen tegen de hoogste EPEXprijs/prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
arjandijk162 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:18:
Ik heb nu Zonneplan met de ANWB Slim laden app. Ik kan alleen een onbalansvergoeding krijgen met een Zonneplan laadpaal, maar die heb ik niet. De paal staat gewoon vol open en de Tesla API besluit met de ANWB app wanneer en hoe hard er geladen wordt.

Wat zijn jullie onbalans opbrengsten van de laatste maanden bij slim laden van de auto. Is dit de moeite om over te stappen van leverancier?
Iemand die het resultaat wil delen van Slim Laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Zie nu voor het eerst dat de batterij wordt geladen middels de PV ipv het net ;-)
Heb ik nog niet eerder gezien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_tHcI4wV8TmOudIUc-2KtS1CRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBw1JW4h1CTk62ZvSiP7RRP6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door -PeeWee- op 19-08-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 15:29

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

arjandijk162 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Dat is nogal persoonlijk… kan je geen pijl op trekken.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
arjandijk162 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcmsOBHLKqFAyASemkyY9MpNCZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQqIqxMtiWzs7ITZ3DbpJ8L8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is overigens slechts 1,5 week in juli en die 48 kWh op het einde is een foutje.
Het werk wel ok voor zover ik kan zien, maar ik zie dat sowieso als bonus. De laadkosten worden conform een marktprijs gefactureerd naar de zaak en derhalve maak ik alleen op de auto al een flinke ROI.

[ Voor 13% gewijzigd door -PeeWee- op 19-08-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gosephe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:19:
Ik kom van ANWB, en dacht mooie combi Enphase en Frank. Batterijen worden opgeladen op dure momenten lees 21 uur. Ze worden niet vol gegooid tijdens t middag uur… (stond op Handel)
Alle “slimme” zaken ten spijt, tis vrij simpel.

Batterij volgooien tijdens middag uur. Volle batterij dan alleen zonne-energie, niks batterij stroom levering in de middag. Bij neg energie prijs zonnepanelen uit (als batterij vol is).

En ‘s avonds na 20 uur batterijen legen… tuurlijk rekening houdend met jaar getijde.

Waarom doet FE dit niet?? Zie ik t verkeerd??? T terug verdienen afgelopen weekende duidelijk minder dan eerder tov ANWB. Heb alle “slimme” zaken uit gezet. Enphase AI werkt blijkbaar beter, alleen jammer dat deze de zonnepanelen niet uit zet….

Of ben ik nou zo “dom”??
Ik ga de overstap binnenkort maken (laden, zonnepanelen en bijna EV met alles SolarEdge). Ik draai nu op de AI van SolarEdge. De grootste geleerde les was dat dat wel een maandje nodig had om in te leren. Misschien is geduld een schone zaak?

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]

Dit is overigens slechts 1,5 week in juli en die 48 kWh op het einde is een foutje.
Het werk wel ok voor zover ik kan zien, maar ik zie dat sowieso als bonus. De laadkosten worden conform een marktprijs gefactureerd naar de zaak en derhalve maak ik alleen op de auto al een flinke ROI.
Ik gebruik zelf al de ANWB app, dus laad nu al bij lage prijzen, dus de winst zit in de onbalans markt en als ik het goed zie is dat ruim 6 euro in juli. Als je dat extrapoleert dus zo'n 72 euro per jaar (ja weet dat dat kort door de bocht is).

ANWB app verteld mij dat ik in juni 500kw heb geladen tegen 28euro, maar rekent dan alle zonnestroom als gratis, terwijl ik deze ook had kunnen terugleveren tegen minimaal 13ct belasting met meestal zo 20ct totaal.

Koppelt de Frank app met jouw paal of met je auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:14
Als je op een laadsessie klikt zie je de gemiddelde EPEX prijs, die zou bij alle sessies van PeeWee hierboven nul,nul kunnen zijn. Toch zie je dan kosten zoals bij PeeWee hierboven bij Frank in de app bij SlimLaden, omdat wel belastingen daarvoor meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
arjandijk162 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Ik gebruik zelf al de ANWB app, dus laad nu al bij lage prijzen, dus de winst zit in de onbalans markt en als ik het goed zie is dat ruim 6 euro in juli. Als je dat extrapoleert dus zo'n 72 euro per jaar (ja weet dat dat kort door de bocht is).

ANWB app verteld mij dat ik in juni 500kw heb geladen tegen 28euro, maar rekent dan alle zonnestroom als gratis, terwijl ik deze ook had kunnen terugleveren tegen minimaal 13ct belasting met meestal zo 20ct totaal.

Koppelt de Frank app met jouw paal of met je auto
De Frank app stuurt rechtstreeks de auto aan. In het voorbeeld dat ik stuurde was ongeveer 385 kWh geladen. Normaal laad ik wel meer, maar juli is een wat rustige maand ivm vakanties. Moet ook zeggen dat ik nog niet geheel vertrouwd was met hoe het werkte, dus ws was het ook niet geheel optimaal. Maar laten we zeggen dat bij normaal gebruik ik wel rond de 10 a 12 euro als bonus verwacht, naast het natuurlijk optimaal laden tegen aantrekkelijke prijzen.

Zo laadde hij gisteren bv nagenoeg gratis tussen 14.00 en 17.00 (ex belasting), kreeg ik daarnaast de bonus en factureerde ik gewoon vrolijk 30c/kWh naar de zaak :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Vdvmark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:25:
Als je op een laadsessie klikt zie je de gemiddelde EPEX prijs, die zou bij alle sessies van PeeWee hierboven nul,nul kunnen zijn. Toch zie je dan kosten zoals bij PeeWee hierboven bij Frank in de app bij SlimLaden, omdat wel belastingen daarvoor meegenomen worden.
Van wat ik kan zien bij verschillende sessies ligt die rond de 7 a 10c/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
Frank lijkt er rekening mee te houden dat je rekening laadsessie doorstuurt. ANWB blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:19
Moet zeggen dat ze laatste 2 weken voor de accu handel op zc+ treurig is.. de epex correcties zijn hoger dan de winst dus draai je verlies🤷‍♂️ kijk het nog even aan maar denk dat ik mijn systeem er volledig uit ga slopen. Had beter resultaat met enphase AI.

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Ligt het aan mij af krijg ik de laatste weken geen enkele reactie meer van Frank Energie op slimhandelen@frankenergie.nl.

Zijn er mensen die wel respons krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Qualixo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:08:
Moet zeggen dat ze laatste 2 weken voor de accu handel op zc+ treurig is.. de epex correcties zijn hoger dan de winst dus draai je verlies🤷‍♂️ kijk het nog even aan maar denk dat ik mijn systeem er volledig uit ga slopen. Had beter resultaat met enph[/b]ase AI.
Nou, je reguliere stroomprijs is erdoor gezakt (noem het EPEX handel). Je lijdt dus geen verlies, maar ziet het op een andere post terug (of eigenlijk niet echt en dat is een groot punt van discussie).

edit: ik corrigeer mijn vorige standpunt, aangezien het hele doel van de EPEX correctie het gevolg van handelen te corrigeren is. Mijn stroomprijs is er wel degelijk door gezakt, maar ik maak ook geen winst meer op de onbalansmarkt. netto is dan negatief. Dus je hebt gelijk.

dat gezegd hebbende, is mijn handelsresultaat + bonus nog steeds meer dan het dubbele van de EPEX correctie). Dus mijn stroomprijs zakt en krijg er nog steeds een flink handelsresultaat.

[ Voor 33% gewijzigd door -PeeWee- op 20-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 23:40
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:37:
Zie nu voor het eerst dat de batterij wordt geladen middels de PV ipv het net ;-)
Heb ik nog niet eerder gezien.[Afbeelding]
Welke modus? Handel? Bij ZC+ (logischerwijs) al vaker gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Danzare schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Welke modus? Handel? Bij ZC+ (logischerwijs) al vaker gezien.
Handel - Agressief. Vandaag ook al meerdere keren gezien.

• Stevenski
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-PeeWee- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:37:
Heb ik nog niet eerder gezien.[Afbeelding]
Mooie GUI - dit is niet in de Frank energie app zo te zien, wat gebruik je voor deze visualisatie?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

pff, ik heb geen idee waar ze mee bezig zijn..

Ik verkoop blijkbaar energie aan het net op een moment dat de prijs laag is (batterij is nog lang niet vol):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxZ-AatAUZ92kInIbuB9YAtbJe4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiInAK6VQP1BNEpXrtiMwdbM.png?f=fotoalbum_large

Maar Frank vind van niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcit15dpCj4npIZjIUi18h0LrPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8NScITkEUcmudf1AEifuD88g.png?f=fotoalbum_large

En het uur daarvoor staat ie op "je batterij wordt ontladen voor eigen consumptie", terwijl de capaciteit omhoog gaat, dus er wordt geladen met zonnestroom (en normaal staat er dan "je batterij wordt opgeladen uit eigen opwek of goedkope stroom uit het net"). Waarom zou je daarmee stoppen om vervolgens de zonnestroom goedkoop aan het net te verkopen?

't kan ook andersom, duur inkopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wZTmhd2AbpOndW7yddM2rtfUg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5cgzj4YXplTbEgPix15Ybfil.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKLC9-MQjH4waueFnpYqi8pRDjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CwBVl6FQOxdbvE0ytrslt25r.png?f=fotoalbum_large
Maar ook hier wordt er voor 13:00 relatief duur verkocht. Na 14:30 is logsich, want mijn accu was toen vol, maar daarvoor zeker niet.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Stevenski schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Mooie GUI - dit is niet in de Frank energie app zo te zien, wat gebruik je voor deze visualisatie?
Standaard visualisatie in de AlphaESS app

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

voodooless schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:45:
pff, ik heb geen idee waar ze mee bezig zijn..

Ik verkoop blijkbaar energie aan het net op een moment dat de prijs laag is (batterij is nog lang niet vol):
[Afbeelding]

Maar Frank vind van niet:
[Afbeelding]

En het uur daarvoor staat ie op "je batterij wordt ontladen voor eigen consumptie", terwijl de capaciteit omhoog gaat, dus er wordt geladen met zonnestroom (en normaal staat er dan "je batterij wordt opgeladen uit eigen opwek of goedkope stroom uit het net"). Waarom zou je daarmee stoppen om vervolgens de zonnestroom goedkoop aan het net te verkopen?

't kan ook andersom, duur inkopen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ook hier wordt er voor 13:00 relatief duur verkocht. Na 14:30 is logsich, want mijn accu was toen vol, maar daarvoor zeker niet.

8)7
Ik zie volgens mij dat je geld krijgt bij verkoop op de onbalans markt....?

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 11:16

ptjuh

New day, same old shit

zijn er hier ook mensen die alleen zonnepanelen hebben maar nog geen batterij?

Momenteel vindt ik het erg moeilijk om een nieuw energiecontract uit te kiezen.
probleem is dat mijn verbruik erg hoog is maar dit komt doordat er een manterzorgwoning op onze aansluiting zit. Waar ik dus totaal geen controle heb over het verbruik...

dubbele woning betekend dat we rond de 10mwh per jaar gebruik zitten. De zonnepanelen leveren ongeveer 7 Mwh op (wat nu dus grotendeels wordt gesaldeerd) .

ons gasverbruik is dan weer laag 1100 m3 per jaar.

Mijn issue is dat de mantelzorgwoning wel mee betaald en graag een vast bedrag per kwh en per kuub ziet iedere maand ( oude mensen) en ik wel redelijk inzichtelijk heb wat ze verbruiken per jaar. ( 4mwh + 700 kuub gas).

Met een jaarcontract is dat makkelijker te realiseren dan met een dynamisch contract. Maar ik ben dan ook wel weer geintereseerd in batterijen.

Zou Frank dan een logische keuze zijn? en toch 20 kwh batterijen erbij te doen ( aankomend jaar).

Iemand met wat advies? of iemand in dezelfde situatie toevallig?

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ptjuh schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:50:

probleem is dat mijn verbruik erg hoog is maar dit komt doordat er een manterzorgwoning op onze aansluiting zit. Waar ik dus totaal geen controle heb over het verbruik...

dubbele woning betekend dat we rond de 10mwh per jaar gebruik zitten. De zonnepanelen leveren ongeveer 7 Mwh op (wat nu dus grotendeels wordt gesaldeerd) .

Mijn issue is dat de mantelzorgwoning wel mee betaald en graag een vast bedrag per kwh en per kuub ziet iedere maand ( oude mensen) en ik wel redelijk inzichtelijk heb wat ze verbruiken per jaar. ( 4mwh + 700 kuub gas).

Met een jaarcontract is dat makkelijker te realiseren dan met een dynamisch contract. Maar ik ben dan ook wel weer geintereseerd in batterijen.

Zou Frank dan een logische keuze zijn? en toch 20 kwh batterijen erbij te doen ( aankomend jaar).

Ik zou een vast bedrag per maand met de mensen afspreken en daar of op verdienen of het verschil later verrekenen... Frank klinkt logisch, maar welke batterijen je zou nemen is meer bepalend... ik heb dynamisch gewoond bij mijn familie, de excel was vrij uitgebereid, maar uiteindelijk maak je die maar 1 keer en is het verder een kwestie van maandelijks de meters even aflezen en de boel noteren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miezie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Ik zie volgens mij dat je geld krijgt bij verkoop op de onbalans markt....?
De -18 cent vinden dat toch niet....

Ook niet slim: teveel van het net laden, zodat de accu al vol is voor het begin van de avondpiek, waardoor je dus al moet terugleveren tegen heel lage kosten. Had je dus alleen maar solar geladen, dan had was dat laatste niet nodig geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuRjwPipEsJVfaBMpOUcqKpfDb0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NhfgvGw7DnsKCJbzePSO9xcs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door voodooless op 21-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
ptjuh schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:50:

Zou inderdaad met die mensen afspreken wat een redelijke vaste prijs is en dat gewoon aanhouden. Het staat je daarna vrij zelf te doen wat je wilt met dynamisch/vast/variabel. Soms win je erop, soms wat verlies, maar door de bank genomen break-even. Of je rekent iets meer voor de 'administratie' en het dragen van het risico.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

voodooless schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

De -18 cent vinden dat toch niet....
Hoe accuraat is de app daar? De prijzen worden toch later vastgesteld enzo? Geen idee nog aan deze kant, maar ik kan me voorstellen dat het wat te af rem gereageerd is… of dat het ivm onbalans nodig was.

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Miezie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ik zou een vast bedrag per maand met de mensen afspreken en daar of op verdienen of het verschil later verrekenen... Frank klinkt logisch, maar welke batterijen je zou nemen is meer bepalend... ik heb dynamisch gewoond bij mijn familie, de excel was vrij uitgebereid, maar uiteindelijk maak je die maar 1 keer en is het verder een kwestie van maandelijks de meters even aflezen en de boel noteren.
Hoe bedoel je welke batterijen ik zou nemen is meer bepalend?

Ja, ik was ook aan het kijken naar wat nu ongeveer de gemiddelde prijs is per kwh van diverse aanbieders en daar dan een gemiddelde van nemen.

ook kan ik natuurlijk een los gas contract nemen ernaast voor de 1100 kuub en dat voor een vast tarief neerzetten.
-PeeWee- schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:49:
[...]
Zou inderdaad met die mensen afspreken wat een redelijke vaste prijs is en dat gewoon aanhouden. Het staat je daarna vrij zelf te doen wat je wilt met dynamisch/vast/variabel. Soms win je erop, soms wat verlies, maar door de bank genomen break-even. Of je rekent iets meer voor de 'administratie' en het dragen van het risico.
Ik had nu iedere keer een vast contract en vroeg dan gewoon de prijs per kwh en de gasprijs. De vaste lasten liggen dan verder allemaal bij mij.

maar ik vindt de vaste prijs wel een goede en ga dan toch eens kijken naar de batterij opties en een dynamisch stroom contract.

ergens wil ik ook uitzoeken waarom wij toch zo'n hoog stroom verbruik hebben.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ptjuh schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

Hoe bedoel je welke batterijen ik zou nemen is meer bepalend?

Ja, ik was ook aan het kijken naar wat nu ongeveer de gemiddelde prijs is per kwh van diverse aanbieders en daar dan een gemiddelde van nemen.

ook kan ik natuurlijk een los gas contract nemen ernaast voor de 1100 kuub en dat voor een vast tarief neerzetten.
Gas kan bij Frank ook dynamisch. En bij anderen vast ook wel…

Qua accu’s kan je met de ene aanbieder wel onbalans of remote control doen en bij de andere weer niet. Wat past bij je zonnepanelen? Wat zijn je criteria?

Enfin: hier alles SolarEdge, dan is Frank een goed idee… bijvoorbeeld. Maar bij elke andere aanbieder heb ik de aansturing van SolarEdge nog.

Al je vragen staan bij mij trouwens redelijk los van elkaar… met goed bemeteren van de mantelzorgwoning heb je alle vrijheid om onderliggend de voor jou werkende afspraken te realiseren.
Een accu is een losse case.
Dynamisch of niet ook…

• Vdvmark
400m3 gas heb ik met hybride warmtepomp en warmwater via CV, hoe kom jij zo laag?

• ptjuh

ptjuh

New day, same old shit

Miezie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

Gas kan bij Frank ook dynamisch. En bij anderen vast ook wel…

Qua accu’s kan je met de ene aanbieder wel onbalans of remote control doen en bij de andere weer niet. Wat past bij je zonnepanelen? Wat zijn je criteria?

Enfin: hier alles SolarEdge, dan is Frank een goed idee… bijvoorbeeld. Maar bij elke andere aanbieder heb ik de aansturing van SolarEdge nog.

Al je vragen staan bij mij trouwens redelijk los van elkaar… met goed bemeteren van de mantelzorgwoning heb je alle vrijheid om onderliggend de voor jou werkende afspraken te realiseren.
Een accu is een losse case.
Dynamisch of niet ook…
ja, mij lijkt het (gevoelsmatig) fijn om dan voor dynamisch Stroom te gaan en toch een vast Gas contract...

Ik heb alles via Enphase Energy :)...

ja, het goed bemeteren van de mantelzorgwoning lukt wel. We hebben tussenmeters tussengeplaatst waardoor we maandelijk inzicht hebben hoeveel het verbruik is per kwh en m3.

Ik ben dan ook eerst aan het kijken naar het vernieuwen van mijn energie contract met daarbij in gedachten dat ik toch wil investeren in een batterij aankomend jaar.
Vdvmark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:13:
400m3 gas heb ik met hybride warmtepomp en warmwater via CV, hoe kom jij zo laag?
zowel de mantelzorgwoning als ik hebben ook een pelletkachel. De zorg woning gewoon als extra kachel.
En de mantelzorgwoning heeft een gas CV voor warmwater en vloerverwarming.

Ik zelf heb er 1 op CV installatie die aangesloten is op een Buffervat van 500liter die wordt gebruikt voor vloerverwarming en warmwater. In de zomer wordt mijn buffervat verwarmd door zonnecollectoren.
Ik verstook wel rond de 3 ton pellets per winter :Y

Daarbij Honeywell als thermostaat genomen en het huis in zones ingedeeld is de vraag naar warmte goed te doen.

• -PeeWee-
ptjuh schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

ja, mij lijkt het (gevoelsmatig) fijn om dan voor dynamisch Stroom te gaan en toch een vast Gas contract...

Ik heb alles via Enphase Energy :)...

ja, het goed bemeteren van de mantelzorgwoning lukt wel. We hebben tussenmeters tussengeplaatst waardoor we maandelijk inzicht hebben hoeveel het verbruik is per kwh en m3.

Ik ben dan ook eerst aan het kijken naar het vernieuwen van mijn energie contract met daarbij in gedachten dat ik toch wil investeren in een batterij aankomend jaar.

[...]

zowel de mantelzorgwoning als ik hebben ook een pelletkachel. De zorg woning gewoon als extra kachel.
En de mantelzorgwoning heeft een gas CV voor warmwater en vloerverwarming.

Ik zelf heb er 1 op CV installatie die aangesloten is op een Buffervat van 500liter die wordt gebruikt voor vloerverwarming en warmwater. In de zomer wordt mijn buffervat verwarmd door zonnecollectoren.
Ik verstook wel rond de 3 ton pellets per winter :Y

Daarbij Honeywell als thermostaat genomen en het huis in zones ingedeeld is de vraag naar warmte goed te doen.
kwam in mijn oude huis ook maar tot 300 m2 gas per jaar icm een houtkachel ;-).

Nu helemaal geen gas meer, bevalt ook prima.

• bergsmit
Merkt verder niemand hoe groot de problemen momneteel zijn bij Frank om met succes handel te plegen? Als je ziet dat vrijwel iedereen bij het ontbijt op 0 of verlies staat en als je ziet dat Frank de hele middag helemaal niets doet dan moet er toch wel iets mis zijn!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myQQVWH0onnyLr1RVXO5KG66mt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQFaAX4yTF0qxVouhc0sFJsl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7ZlbJxmOX2Q7z1MDdY57AGdfbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0cm7X2hMFhP9SjuJseo5bNm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door bergsmit op 21-08-2025 19:09 ]

• -PeeWee-
bergsmit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:33:
Merkt verder niemand hoe groot de problemen momneteel zijn bij Frank om met succes handel te plegen? Als je ziet dat vrijwel iedereen bij het ontbijt op 0 of verlies staat en als je ziet dat Frank de hele middag helemaal niets doet dan moet er toch wel iets mis zijn![Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom kijken we naar resultaten van juli?

Bij mij begonnen de acties rond 10.30 (klein beetje verkoop rond 08.00), daarna tot ong 13.00 de batterij volgepompt en wacht nu ws tot rond 20.00 voor het offloaden. LIjkt me weinig raars aan toch?
Is ook niet veel interessants gebeurd vandaag. €2,52 tot nu toe, op zich in lijn met voorgaande dagen.
Nog een €1 voor de auto laden bonus erbij, prima hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door -PeeWee- op 21-08-2025 18:57 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zonneplan bakt er zo te zien nog minder van… bizar!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 21-08-2025 18:53 ]

• -PeeWee-
Zonneplan van wat ik heb gezien afgelopen maand consequent veel minder dan Frank, dus geen idee wat die doen.

• bergsmit
-PeeWee- schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:52:
[...]
Waarom kijken we naar resultaten van juli?
ik plaatste het verkeerde plaatje!

• Vdvmark
Onbalans is wachten en anticiperen op iets dat mogelijk ooit komt, toch? Daar moet je 1 keer per maand naar kijken en dan denken, mmm volgende maand hopelijk beter of leuk of wow ?

• bergsmit
-PeeWee- schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:52:
[...]Bij mij begonnen de acties rond 10.30 (klein beetje verkoop rond 08.00), daarna tot ong 13.00 de batterij volgepompt en wacht nu ws tot rond 20.00 voor het offloaden. LIjkt me weinig raars aan toch?
Is ook niet veel interessants gebeurd vandaag. €2,52 tot nu toe, op zich in lijn met voorgaande dagen.
Nog een €1 voor de auto laden bonus erbij, prima hoor.
Over de ochtend heb ik het zelde, batterij vol gepompt, maar 's middags is een aanfluiting, enorme verschillen tussen hoog en laag en ook vlak na elkaar, heerlijke manier om in korte tijd veel geld te verdienen, maar Frank laat het afweten en doet helemaal niets! Iedereen bijna zijn hele batterij vol, 85 tot 95%, maar er wordt helemaal niets verkocht!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ2Ij8cFcsmR2BdggTcbD3PDnq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vIfssqcgxXyGE1t0rCu1Q87P.png?f=fotoalbum_large

• DJP!
bergsmit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:13:
[...]

Over de ochtend heb ik het zelde, batterij vol gepompt, maar 's middags is een aanfluiting, enorme verschillen tussen hoog en laag en ook vlak na elkaar, heerlijke manier om in korte tijd veel geld te verdienen, maar Frank laat het afweten en doet helemaal niets! Iedereen bijna zijn hele batterij vol, 85 tot 95%, maar er wordt helemaal niets verkocht![Afbeelding]
Volgens mij maar goed ook dat ze niets gedaan hebben, hoop op en neer geregel en dus RT2…

• bergsmit
DJP! schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:43:
[...]
Volgens mij maar goed ook dat ze niets gedaan hebben, hoop op en neer geregel en dus RT2…
dat vele op en neer gaan geeft ze juist de mogelijkheid een of meer ups en downs over te slaan en zonder stress de volgende te pakken!

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:17
bergsmit schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Onjuist, de winsten die ik dagelijks maak op de EPEX markt gaan geheel buiten Frank om, omdat ik dan de stekker uit het verbindingskastje trek. Die worden niet gecompenseerd door een EPEX correctie. Tot nu toe maak ik nog steeds meer winst met de EPEX markt buiten Frank om, dan met de onbalansmarkt van Frank, terwijl alle verbruikskosten/netkosten dan al op mijn EPEX winst in mindering gebracht zijn!
@bergsmit
Kan je vertellen hoe het precies werkt dat jouw Victron installatie wel op de onbalansmarkt kan handelen?
Zit hier dan een speciaal verbindingskastje tussen voor frank energie?

• Vdvmark
Buiten dat al die piekjes en dalen inderdaad binnen 15 minuten lijken en boven en onder nul en dus mogelijk RT2 al weet ik regels niet precies, en omdat ik de regels niet ken, vraag ik me nog iets af: mag je op de onbalansmarkt invoeden als de algehele toestand afregelen is ? Bewust onbalans vergroten ?

[ Voor 4% gewijzigd door Vdvmark op 21-08-2025 20:51 ]

• bergsmit
peterpannekoek schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
@bergsmit
Kan je vertellen hoe het precies werkt dat jouw Victron installatie wel op de onbalansmarkt kan handelen?
Zit hier dan een speciaal verbindingskastje tussen voor frank energie?
Daar is een Eniriskastje voor nodig, maar dat moet wel goed geprogrammeerd worden. Mijn kastje werkt slechter omdat de Leverancier wattopjedak een soort internetcowboy is die snel geld wil verdienen en er eigenlijk onvoldoende verstand van heeft. Ik kreeg herhaaldelijk te horen van Frank Energie dat mijn kastje de opdrachten van Frank onbalansmarkt niet opvolgt en dus de optimale opbrengst verstoort. Ik heb gevraagd aan wattopjedak dat op te lossen maar daar gebeurt niets. Je zult daarvoor een vakbekwame leverancier moeten hebben. Ik ken die niet maar zoek er wel naar. Mocht iemand zo een aanbevelen kunnen dan graag!

• bergsmit
Vdvmark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:50:
Buiten dat al die piekjes en dalen inderdaad binnen 15 minuten lijken en boven en onder nul en dus mogelijk RT2 al weet ik regels niet precies, en omdat ik de regels niet ken, vraag ik me nog iets af: mag je op de onbalansmarkt invoeden als de algehele toestand afregelen is ? Bewust onbalans vergroten ?
een particulier kan niet op de onbalansmarkt werken, dat kunnen alleen de grote energieleveranciers.
Op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices kun je per minuut de verwachte onbalansmarkt volgen, maar als een leverancier toehapt en de opdracht laden of lossen geeft mag deze daar 15 minuten gebruik van maken. Gokt de leverancier verkeerd dan kan deze naar ik begrepen heb weer binnen een minuut de opdracht ongedaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Onbalans is geen markt, onbalans is zorgen dat het net in balans blijft. Dat is zeker niet af en aan reageren op wat er gebeurd. Dat doe je in overleg met de netbeheerder. Normaalgezien heeft een energieboer maatregelen om zelf op en af te regelen of betalen ze daar iets of iemand voor… de energieboeren doen dat nu echter via de consument.

Waf @bergsmit verwacht is dus zo simpel nog niet… het is gewoon geen handelsmarkt. Bovendien rook je dan je accu op, maar das een keuze.

Hoe op te lossen en peace of mind bereiken? Gewoon EPEX voor jezelf instellen en zelfconsumptie.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Oja: met al die miniscule accu’s kan geen enkele Frank of zonneplan zo snel op en afschakelen als grote partijen en daarnaast is het ook nog eens lokaal… enkel RT2 is de nieuwe hobby geworden door die kleine accu’s.

Dus tja, ach, als dit het motief was om een accu te kopen ben je er in gestonken. Dat is een beetje het verhaal zullen we maar zeggen.

Zo snel reageren op elke ping Pong heeft niet zoveel zin, als je SoC uitgelezen wordt ben je netto neutraal en heb je wel omzetverlies. Schiet niks op.

[ Voor 17% gewijzigd door Miezie op 21-08-2025 21:37 ]

• bergsmit
Buiten dat al die piekjes en dalen inderdaad binnen 15 minuten lijken en boven en onder nul en dus mogelijk RT2 al weet ik regels niet precies,
kun jij mij uitleggen wat RT2 precies is en wat je er mee kunt doen?

• Vdvmark
Regeltoestand 2 dwingt je binnen het kwartier waarin je handelde de tegengestelde actie te nemen, voor gelijk aantal kilowatts, voor gedeelte dat niet lukt dien jij af te rekenen, dan gaat bijvoorbeeld je accu vol ontladen omdat de prijs 1500 is en even later vol laden en zie je in je resultaten dat je 5 euro verloren hebt. Als opregelen naar afregelen binnen het kwartier omslaat geloof ik, of als prijs van positief naar negatief gaat of beiden, ik vroeg t dacht ik, was niet retorisch, weet t niet precies

• bergsmit
Vdvmark schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:27:
Regeltoestand 2 dwingt je binnen het kwartier waarin je handelde de tegengestelde actie te nemen, voor gelijk aantal kilowatts, voor gedeelte dat niet lukt dien jij af te rekenen, dan gaat bijvoorbeeld je accu vol ontladen omdat de prijs 1500 is en even later vol laden en zie je in je resultaten dat je 5 euro verloren hebt. Als opregelen naar afregelen binnen het kwartier omslaat geloof ik, of als prijs van positief naar negatief gaat of beiden, ik vroeg t dacht ik, was niet retorisch, weet t niet precies
Dat herken ik.
Dat heb ik 1x gehad, dat plotseling mijn resultaat met meerdere euro's tegelijk omlaag ging.
Dat moet dan dus regeltoestand 2 geweest zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

kun jij mij uitleggen wat RT2 precies is en wat je er mee kunt doen?
https://solarmagazine.nl/...andel-met-thuisbatterijen

O.a…

Je moet er helemaal niks mee doen, je verliest dan alleen maar… net als de grafieken die je toont, als je daar af en aan op zou reageren, dan zou je je accu belasten en omzettingsverlies AC-DC v.v. hebben en gemiddeld dus niet zoveel verdienen + je accu extra afschrijven.

Wat Frank daar uiteindelijk doet is je in de maandafrekening de onbalansprijzen hanteren en je daar op afrekenen. Gemiddeld stellen ze dat onbalans qua prijs dan vaak lager ligt (en soms niet). Alleen hebben ze dan niet actief gehandeld, maar juist de RT2 geholpen te verhelpen.
Dit staat allemaal keurig uitgelegd op de website van Frank Energie ook.

Frank Energie betaalt je een vergoeding om hun eigen probleem op te lossen en noemen het onbalansmarkt en wij vertalen het als handel… maar dat is het uiteindelijk niet. Het is een riskante manier van geld proberen te verdienen. En dat kan prima zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Miezie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

https://solarmagazine.nl/...andel-met-thuisbatterijen

O.a…

Je moet er helemaal niks mee doen, je verliest dan alleen maar… net als de grafieken die je toont, als je daar af en aan op zou reageren, dan zou je je accu belasten en omzettingsverlies AC-DC v.v. hebben en gemiddeld dus niet zoveel verdienen + je accu extra afschrijven.

Wat Frank daar uiteindelijk doet is je in de maandafrekening de onbalansprijzen hanteren en je daar op afrekenen. Gemiddeld stellen ze dat onbalans qua prijs dan vaak lager ligt (en soms niet). Alleen hebben ze dan niet actief gehandeld, maar juist de RT2 geholpen te verhelpen.
Dit staat allemaal keurig uitgelegd op de website van Frank Energie ook.

Frank Energie betaalt je een vergoeding om hun eigen probleem op te lossen en noemen het onbalansmarkt en wij vertalen het als handel… maar dat is het uiteindelijk niet. Het is een riskante manier van geld proberen te verdienen. En dat kan prima zijn.
Misschien is dit net even te kort door de bocht... Tot vorig jaar zomer/najaar was de "onbalans handel" echt leuk! Alleen sindsdien zijn er wel een een hoop dingen veranderd, er zijn steeds meer batterijen bijgekomen, dit heeft de markt aardig verzadigd heb ik het gevoel. Volgens mij zijn steeds meer grote zon en windparken aan het curltailen (terug regelen bij lage/negatieve prijzen). We zijn op PICASSO aangesloten, dit heeft ook een aardige invloed gehad op de prijs pieken. Tennet is aan het testen met het vertragen en aanpassen van het regel algoritme.

Al die dingen bijenkaar zorgen er volgens mij voor dat de bedrijven die passief op de onbalans markt mee handelen (Wat FE volgens mij dus doet) steeds agressiever zijn gaan regelen, dit leidt tot steeds meer RT2 en RT2 kost gewoon geld...

Je ziet dit ook terug in de maandresultaten, die worden steeds minder. Gelukkig is FE (in vergelijking met andere leveranciers) best open en heel flexibel. Ze doen steeds meer op andere markten en zorgen er op die manier voor dat er nog wel wat te verdienen valt. Nadeel is alleen dat die "andere markten" niet heel transparant zijn en je zelf lastig kunt zien waarom een batterij laad of ontlaad. Dit in tegenstelling tot de onbalansmarkt waarbij we toch best een goed zicht op hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Een en ander blijft in ontwikkeling en kost gewoon tijd. Ook FE moet meebewegen met de ontwikkelingen in de markt. Op verschillende sites en de site van TenneT staat ook vrij helder beschreven wat de huidige situatie nu is. RT2 komt steeds vaker voor en in die kwartieren is de opbrengst nagenoeg 0.

Uiteindelijk zal ook in de app wel te zien zijn op welke markt de batterij nu actief is, maar de andere markten zijn pas begin deze maand geïntroduceerd binnen de dienst van FE, dus geef het tijd.

Persoonlijk zie ik dat de batterij voldoet aan mijn berekeningen voordat ik deze had geplaatst. Gemiddeld bespaar ik 250,- per maand door de combinatie van batterij/ZP en dynamisch contract. Voor het salderen eindigt verwacht ik ruim 50% van de investering terug te hebben en de rest komt vanzelf in de jaren erna op ZC. Blijft dit zo? We gaan het zien, maar slechter zal je er niet op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
bergsmit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Dat herken ik.
Dat heb ik 1x gehad, dat plotseling mijn resultaat met meerdere euro's tegelijk omlaag ging.
Dat moet dan dus regeltoestand 2 geweest zijn.
RT2 is gewoon het fenomeen dat binnen hetzelfde kwartier een tekort aan energie omslaat naar een overschot (of omgekeerd), door het (te heftig) reageren op het onbalanssignaal van de verschillende partijen. Daarom vertraagde TenneT het signaal met 3 minuten geloof ik om de reactie te dempen, maar schijnt nog niet heel erg te helpen.

https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten

FE is in deze een BRP (Balancing Responsible Party)

[ Voor 3% gewijzigd door -PeeWee- op 22-08-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Inmiddels ook van FE reactie gekregen op de EPEX correctie en met name hoe deze tot stand komt en waar je dit kunt zien.

Mijn begrip van de werking werd door hen bevestigd, namelijk dat het gezien kan worden als EPEX handelen, wat je eventueel ook zelf zou kunnen doen (ook zonder onbalansmarkt). Door het handelen daalt of stijgt het gemiddelde leveringstarief (of vergoeding igv terugleveren) door het goedkoper inkopen dan verkopen of vice versa. Deze winst wordt over het totaal afgenomen en terug geleverde kWh van de maand gesmeerd, waardoor het gemiddelde wordt beïnvloed.

Waarom ze dit niet zo expliciet op de factuur kunnen zetten bij de termijnafrekening, heeft te maken met complexiteit en wettelijke regels. FE berekent het verhandelde volume op basis van metingen, maar mag niet factureren/afrekenen op basis van deze volumes. Dat mag alleen op wat er door de geijkte meter wordt waargenomen en die is vermengd met eigen verbruik en de opbrengst van de PV en eventueel nog een auto. Er zijn ook nog zaken als interne verliezen en dus wordt alleen gekeken naar de slimme meter en wat hier het effect op is geweest.

Tot slot is het facturatieproces gestandaardiseerd, ook voor klanten zonder PV/batterij of auto. Waardoor dus een aparte facturatie aanwezig is (de kortingsfactuur).

Allemaal logische argumenten, maar ze beseffen dat er een betere, meer transparante wijze moet komen om dit duidelijk te maken. Dit hoeft niet noodzakelijk via een factuur, maar kan ook middels een bijgeleverd rapport (=juridisch anders).

Anyway, kan op zich wel leven met de reactie van FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Nu online
Tja de epex correctie. Wat er bij mij niet in gaat is dat er meestal wordt ontladen bij een hogere epex en dan wordt het resultaat van het ontladen teniet gedaan (meestal kom je zelfs lager uit) door een hoge epex. Oftewel netto hou je zelfs minder over omdat het resultaat lager is dan de EPEX correctie.
Zo verdient FE meer geld want voor de EPEX zijn het gewoon marktprijzen. Dus het corrigeren van de EPEX klopt op deze manier niet in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:28
Ik heb 3 Sessy's en me onlangs aangemeld bij onbalansmarkt.com. De koppeling heb ik rechtstreeks met Frank gelegd. Nu lijkt het alsof de handelsresultaten die door komen slechts van één batterij zijn terwijl ik had verwacht dat Frank ze alle 3 zou optellen alvorens de gegevens door te zetten. Weet iemand hier of dit goed had moeten werken? of moet ik de koppeling verbreken en de resultaten zelf gaan invoeren?

Alvast bedankt voor het meedenken..

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Duocom schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:26:
Tja de epex correctie. Wat er bij mij niet in gaat is dat er meestal wordt ontladen bij een hogere epex en dan wordt het resultaat van het ontladen teniet gedaan (meestal kom je zelfs lager uit) door een hoge epex. Oftewel netto hou je zelfs minder over omdat het resultaat lager is dan de EPEX correctie.
Zo verdient FE meer geld want voor de EPEX zijn het gewoon marktprijzen. Dus het corrigeren van de EPEX klopt op deze manier niet in mijn ogen.
Tja, die correctie kan zowel positief als negatief uitvallen, net zoals handelen op de beurs. Ook daar ga ik niet klagen bij de handelaren dat zij meer verdienen als ik verlies maak. Soms werkt het niet.

Comments als altijd, meestal e.d. pak ik met een hoop korrels zout, wat de data onderschrijft het niet. Je hoeft niet bij hen te handelen, koppel hem los, zet hem op eigen AI en klaar. Prima toch?

Dat de EPEX hoger is dan de eventuele opbrengst op andere markten heb ik overigens tot nu toe nog niet gezien, maar zal vast wel eens voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door -PeeWee- op 22-08-2025 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -PeeWee-
martinisoft schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:44:
Ik heb 3 Sessy's en me onlangs aangemeld bij onbalansmarkt.com. De koppeling heb ik rechtstreeks met Frank gelegd. Nu lijkt het alsof de handelsresultaten die door komen slechts van één batterij zijn terwijl ik had verwacht dat Frank ze alle 3 zou optellen alvorens de gegevens door te zetten. Weet iemand hier of dit goed had moeten werken? of moet ik de koppeling verbreken en de resultaten zelf gaan invoeren?

Alvast bedankt voor het meedenken..
Ehm, als je je systeem goed hebt ingegeven, zou FE die prima door moeten geven. De eigenaar van onbalanshandel.com is overigens een hobbyist die je prima helpt bij vragen. Gewoon even mailtje sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinisoft
-PeeWee- schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Ehm, als je je systeem goed hebt ingegeven, zou FE die prima door moeten geven. De eigenaar van onbalanshandel.com is overigens een hobbyist die je prima helpt bij vragen. Gewoon even mailtje sturen.
Thanks voor de tip! ga ik doen!

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 14:19
Dit is kansloos handelen zo deze maand.. de correctie is hoger dan de winst🤷‍♂️ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGozP-YnptcAxRNbgC2ZiYc5nBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJsDNf3Bbrzaso3YLPPLqJmn.jpg?f=fotoalbum_large

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Qualixo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:52:
Dit is kansloos handelen zo deze maand.. de correctie is hoger dan de winst🤷‍♂️ [Afbeelding]
Zit je op de onbalans of zit je op de andere markten te handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlietje
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:51
Zal de mijne dan ook maar eens delenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzPgdMRKs5bbHooKMsuo-zy6eQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SONYOvy4k87HP1CSLc6nFUOW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

De screenshots zouden nuttiger indien er ook vermeld wordt: welke markt, welke accu en of je zelf ook nog aanstuurt.

(bijsnijden en kleiner formaat zou ook fijn zijn. ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Tazzios op 22-08-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlietje
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:51
Ok
In de app van Frank heb ingesteld Handel en dan agressief
Sigenery 24kwh en 10kw omvormer
9315wattpiek pv
En ev
Maar die gaan buiten de sig om, behalve als die in eilandmodus gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5_hPes6PWOsucUM-987qLdrd7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAeQDXkqe6L2NaHYvwRCnN0P.jpg?f=fotoalbum_large

19 kWh/10 KW, ben niet ontevreden hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:31
Hier een Sigenergy 24 kWh / 12 kW op andere markten (agressief) en eigen input. Wat hier allemaal niet bijzit is ontladen tegen EPEX buiten FE om. Verwacht verbruik tot nu 16,89 en werkelijk verbruik -65,32. Verbruik momenteel iets minder stroom maar die 85,- die ik bespaard heb is zeker de helft met de batterij. Tot dusver ongeveer €90 verdiend bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nCxLpbie5P2nImYy-qmDncNvzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9spKHFJVAQBYm692KDzvF7A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Ik heb afgelopen tijd een periode puur op EPEX gehandeld via het algoritme van Charged (Sessy) omdat de opbrengsten op onbalans wel erg mager waren begin dit jaar. Nu heb ik onlangs mijn lot weer bij Frank in de handen gelegd en draai nu weer op de Frank onbalans modus. Ik vind het wel interessant om te zien dat er toch wel wat mensen zijn die dagelijks de koppeling verbreken om tegens gunstige tarieven te laden/ontladen. Voor zover ik nu weet zou ik dit met Sessy niet geautomatiseerd kunnen doen omdat ik de koppeling met Frank via het Charged web portaal moet instellen/verbreken. Nu is er natuurlijk altijd wel een automatische manier te verzinnen om de Sessy's te ontdoen van een werkende internet verbinding dus met een beetje hack en trek werk zou je er wel komen lijkt me, maar fraai is het dan niet.. Anyway wat ik me los van de technische kant af vraag is of Frank het kan waarderen als je dit regelmatig doet. Om te kunnen handelen op de onbalansmarkt moet je beschikbare opname/afname capaciteit toch voorspelbaar zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het lijkt me ook wel leuk om zelf onbalans en EPEX te gaan mixen door op gunstige tijden los te koppelen maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat Frank me buiten gooit, of dat we met dergelijke acties het gezamenlijke onbalans resultaat kannibaliseren omdat de rekening uiteindelijk natuurlijk ergens terecht komt..

any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

martinisoft schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:26:
Ik heb afgelopen tijd een periode puur op EPEX gehandeld via het algoritme van Charged (Sessy) omdat de opbrengsten op onbalans wel erg mager waren begin dit jaar. Nu heb ik onlangs mijn lot weer bij Frank in de handen gelegd en draai nu weer op de Frank onbalans modus. Ik vind het wel interessant om te zien dat er toch wel wat mensen zijn die dagelijks de koppeling verbreken om tegens gunstige tarieven te laden/ontladen. Voor zover ik nu weet zou ik dit met Sessy niet geautomatiseerd kunnen doen omdat ik de koppeling met Frank via het Charged web portaal moet instellen/verbreken. Nu is er natuurlijk altijd wel een automatische manier te verzinnen om de Sessy's te ontdoen van een werkende internet verbinding dus met een beetje hack en trek werk zou je er wel komen lijkt me, maar fraai is het dan niet.. Anyway wat ik me los van de technische kant af vraag is of Frank het kan waarderen als je dit regelmatig doet. Om te kunnen handelen op de onbalansmarkt moet je beschikbare opname/afname capaciteit toch voorspelbaar zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het lijkt me ook wel leuk om zelf onbalans en EPEX te gaan mixen door op gunstige tijden los te koppelen maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat Frank me buiten gooit, of dat we met dergelijke acties het gezamenlijke onbalans resultaat kannibaliseren omdat de rekening uiteindelijk natuurlijk ergens terecht komt..

any thoughts?
Wat ik me afvraag: leverde dat handelen met de sessy meer op dan wat frank biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Miezie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Wat ik me afvraag: leverde dat handelen met de sessy meer op dan wat frank biedt?
Dat heb ik nog niet helder, ik zal eens kijken of ik de opbrengsten van de EPEX periode inzichtelijk kan krijgen om deze dan te vergelijken met een vergelijkbare setup op onbalansmarkt.com.. Als ik dit boven water heb kom ik er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Ik ben meteen gaan kijken en heb de maan Juli als voorbeeld genomen.
Exact kan ik het niet meer achterhalen maar op een bierviltje heb ik 25,- verdiend aan handel op EPEX die maand via het algoritme van Charged met mijn drie Sessy's.
Daar staat een opbrengst op onbalans via Frank tegenover van:
Dennis25: 64,10
Jappa: 60,40
(ook allebei 3 Sessy's)
Er vanuitgaande dat deze twee geen gekke dingen gedaan hebben om dit resultaat te bereiken betekend dit dat in iedergeval voor Juli handelen op onbalans veel gunstiger is geweest dan op EPEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

martinisoft schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:56:
Ik ben meteen gaan kijken en heb de maan Juli als voorbeeld genomen.
Exact kan ik het niet meer achterhalen maar op een bierviltje heb ik 25,- verdiend aan handel op EPEX die maand via het algoritme van Charged met mijn drie Sessy's.
Daar staat een opbrengst op onbalans via Frank tegenover van:
Dennis25: 64,10
Jappa: 60,40
(ook allebei 3 Sessy's)
Er vanuitgaande dat deze twee geen gekke dingen gedaan hebben om dit resultaat te bereiken betekend dit dat in iedergeval voor Juli handelen op onbalans veel gunstiger is geweest dan op EPEX.
Dank voor de moeite! Dan weet ik nu wel wat ik ongeveer moet gaan doen zodra het contract in gaat. Handelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Nu online

any thoughts?
Interessante gedachte. Echter blijf ik bij mijn standpunt dat zolang FE de onbalans resultaten afhankelijk maakt van de EPEX en dat het dus mee wordt genomen in het resultaat, dat FE dit loskoppelen volledig in de hand werkt. Laat de EPEX en de onbalans resultaten los van elkaar bestaan. Algoritme zo instellen dat die daar rekening mee houdt. EPEX gewoon laten bestaan en alleen resultaten op onbalans markt uitkeren. FE kan dan alleen verdienen op onbalansmarkt en niet ook nog eens op EPEX markt via het verminderen van onbalans resultaat.
Niet voor niks krijg je nu dat er geladen wordt met FE en ontladen zonder FE als EPEX hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergsmit
any thoughts?
Frank Energie, afdeling slimhandelen, heeft er geen moeite mee dat je af en toe de koppeling met de onbalansmarkt bij Frank verbreekt, zie onderstaand antwoord van Frank:

Als jij zélf de batterij aanstuurt (dus bijvoorbeeld via je eigen systeem of door de Eniris-kast tijdelijk af te koppelen), dan ben je inderdaad niet meer aan het handelen via Frank en geldt er geen onbalansvergoeding voor dat laadmoment.
De stroom die je dan afneemt, betaal je gewoon op basis van de EPEX all-in prijs (inclusief btw, inkoopvergoeding en belastingen), zoals elke gewone afname.
Ons onbalansalgoritme werkt los van EPEX.
Zodra jij weer overschakelt naar onze aansturing, handelen wij op de onbalansmarkt, en dan geldt die prijs ook voor laden en ontladen (zie ook het onderscheid op de kortingsfactuur: handelsresultaat, EPEX-correctie, etc.).
Dus ja — als je zelf even losgaat van onze aansturing en laadt op een gunstig EPEX-uur, dan betaal je die EPEX-prijs. Je pakt dan bewust dat voordeel, maar misloopt op dat moment dus wel mogelijk onbalansresultaat.
Zodra je weer inschakelt, nemen wij de aansturing weer over.
Dat is een legitieme keuze, en dus ook correct geredeneerd.

Groet, Jasper
Team Frank "Slim handelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Duocom schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:28:
[...]

Interessante gedachte. Echter blijf ik bij mijn standpunt dat zolang FE de onbalans resultaten afhankelijk maakt van de EPEX en dat het dus mee wordt genomen in het resultaat, dat FE dit loskoppelen volledig in de hand werkt. Laat de EPEX en de onbalans resultaten los van elkaar bestaan. Algoritme zo instellen dat die daar rekening mee houdt. EPEX gewoon laten bestaan en alleen resultaten op onbalans markt uitkeren. FE kan dan alleen verdienen op onbalansmarkt en niet ook nog eens op EPEX markt via het verminderen van onbalans resultaat.
Niet voor niks krijg je nu dat er geladen wordt met FE en ontladen zonder FE als EPEX hoog staat.
Ze “verdienen” op EPEX door hun standaard facturatie en verrekenen het omdat je met hen afspreekt op onbalans af te rekenen dus trekken ze de verschillen recht (corrigeren). Daarnaast krijg je nog onbalans uitgekeerd. Door de standaard facturatieprocessen is er een afhankelijkheid, verder niet… algoritmes hebben daar niks mee te maken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Nu online
Miezie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:09:
[...]

Ze “verdienen” op EPEX door hun standaard facturatie en verrekenen het omdat je met hen afspreekt op onbalans af te rekenen dus trekken ze de verschillen recht (corrigeren). Daarnaast krijg je nog onbalans uitgekeerd. Door de standaard facturatieprocessen is er een afhankelijkheid, verder niet… algoritmes hebben daar niks mee te maken verder.
Neem bijvoorbeeld afgelopen maandag avond waar de EPEX rond 20.00 erg hoog was. FE stuurde aan op ontladen wat meestal zo gebeurd. Echter de EPEX correctie was toen zo hoog dat het totaal te verrekenen resultaat van de onbalans vergoeding behoorlijk naar beneden ging.
Met als motivatie van FE: je krijgt al EPEX vergoeding dus dubbel. Daar kan je al over discussiëren.
Maar die correctie van de EPEX moet gewoon niet van je onbalans resultaten afgaan die je eerder die dag hebt opgebouwd. Dat is niet eerlijk.
Wat gebeurd er als je de EPEX niet corrigeert? Dan krijgen klanten hun EPEX en hun opgebouwde resultaten over onbalans. Dan zal je zien dat er minder stekkers uit getrokken gaan worden.
Maar FE verdient dan dus minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Duocom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Neem bijvoorbeeld afgelopen maandag avond waar de EPEX rond 20.00 erg hoog was. FE stuurde aan op ontladen wat meestal zo gebeurd. Echter de EPEX correctie was toen zo hoog dat het totaal te verrekenen resultaat van de onbalans vergoeding behoorlijk naar beneden ging.
Met als motivatie van FE: je krijgt al EPEX vergoeding dus dubbel. Daar kan je al over discussiëren.
Maar die correctie van de EPEX moet gewoon niet van je onbalans resultaten afgaan die je eerder die dag hebt opgebouwd. Dat is niet eerlijk.
Wat gebeurd er als je de EPEX niet corrigeert? Dan krijgen klanten hun EPEX en hun opgebouwde resultaten over onbalans. Dan zal je zien dat er minder stekkers uit getrokken gaan worden.
Misschien begrijp ik het verkeerd maar het is toch logisch dat er bij handel op onbalans een EPEX correctie plaats vind? Je kunt toch niet op twee markten tegelijk handelen? Je levert/koopt de energie immers maar één keer.
Zodra Frank met jou batterij op onbalans handeld zou je hier idealiter niks van op je reguliere energie factuur zien. Dat kan natuurlijk niet omdat dat de ingekochte/verkochte energie langs je meter gaat.. The next best thing is dan dat dit achteraf wordt gecorrigeerd en dat is voor zover ik weet precies wat "EPEX Correctie" is. Wat ik wel verwacht van Frank is dat ze EPEX mee gaan nemen in de strategie, en kiezen voor handelen op de EPEX markt zodra dit volgens de voorspellingen gunstiger is dan Onbalans. Op de momenten dat de batterij dan op EPEX gestuurd wordt hoeft er niks gecorrigeerd te worden en draai je vanzelfsprekend geen resultaat op de onbalansmarkt..
Op die manier heb je het beste van twee werelden (er vanuitgaande dat het achterliggende algoritme en/of persoon aan de knoppen een beetje efficient is)
Misschien mis ik ergens iets en denk ik te simpel maar ik ben er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat het zo in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Duocom schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:28:
[...]

De onbalansresultaten worden niet afhankelijk gemaakt van de EPEX prijzen, ze worden er mee gecorrigeerd. Je hebt namelijk maar 1 slimme meter en alleen op basis van die meter mogen ze afrekenen. En aangezien er door die meter verschillende energiestromen gaan (batterij, PV, auto, huisverbruik), kan je maar 1 basismethode hanteren (de EPEX).

Wil je beiden volledig scheiden, dan kan je een extra huisaansluiting aanvragen, met een eigen meter, en daar de batterij op aansluiten. Dan kan je volledig op 'andere markten' werken, onafhankelijk van EPEX prijzen. Moet je wel de extra kosten voor de aansluiting ook even meenemen natuurlijk.

"FE kan dan alleen verdienen op onbalansmarkt en niet ook nog eens op EPEX markt via het verminderen van onbalans resultaat."

Je doet hier net alsof FE geld van je 'afpakt' en daar op verdienen. ZIj verdienen op de 2c opslag in het dynamisch contract. Die vermindering heb je wel degenlijk gekregen, maar dan via een lagere gemiddelde stroomprijs dan zonder handelen. Oftewel, je maandelijkse rekening is met dat bedrag verlaagd.

"Niet voor niks krijg je nu dat er geladen wordt met FE en ontladen zonder FE als EPEX hoog staat."

FE doet feitelijk hetzelfde, 's middags volpompen, vaak 's avonds rond 20.00 weer ontladen. Ze handelen dan gewoon op de EPEX markt (je hebt dit immers 's middags goedkoop ingekocht en verkoopt het 's avonds weer tegen de hoge EPEX prijs). Het resultaat is de EPEX correctie (feitelijk dus de winst op de EPEX markt). Vestzak/broekzak. Nu moet iedereen gewoon lekker doen wat ze niet laten kunnen, maar zie het punt niet. Dan krijg je het uitgekeerd doormiddel van een hogere opbrengst voor je terug geleverde energie en lagere inkoop. Laat dat nu net ook gedaan worden door de EPEX correctie. Enig verschil is dat je nu zelf het moment bepaald en op dat moment NIET kan handelen op onbalans/andere markten. FE kan nog steeds beide keuzes maken, afhankelijk van de situatie.

Met andere woorden, denk dat je er weinig mee opschiet. Maar wel leuk voor de hobby natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Duocom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Je begrijpt dus duidelijk niet hoe dit werkt. Ik heb in een aantal posts hier vrij recent al uitgelegd dat het eigenlijk vrij eenvoudig en logisch is en dat FE feitelijk doet wat jij zelf ook kan doen. Er is niks vreemds aan. Als ze de EPEX niet corrigeren, ben jij aan het handelen met energie die blijkbaar zo uit de lucht gegrepen wordt. Dat is gewoon niet zo. Die energie moet je ergens afnemen en daar moet voor worden betaald (EPEX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
martinisoft schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd maar het is toch logisch dat er bij handel op onbalans een EPEX correctie plaats vind? Je kunt toch niet op twee markten tegelijk handelen? Je levert/koopt de energie immers maar één keer.
Zodra Frank met jou batterij op onbalans handeld zou je hier idealiter niks van op je reguliere energie factuur zien. Dat kan natuurlijk niet omdat dat de ingekochte/verkochte energie langs je meter gaat.. The next best thing is dan dat dit achteraf wordt gecorrigeerd en dat is voor zover ik weet precies wat "EPEX Correctie" is. Wat ik wel verwacht van Frank is dat ze EPEX mee gaan nemen in de strategie, en kiezen voor handelen op de EPEX markt zodra dit volgens de voorspellingen gunstiger is dan Onbalans. Op de momenten dat de batterij dan op EPEX gestuurd wordt hoeft er niks gecorrigeerd te worden en draai je vanzelfsprekend geen resultaat op de onbalansmarkt..
Op die manier heb je het beste van twee werelden (er vanuitgaande dat het achterliggende algoritme en/of persoon aan de knoppen een beetje efficient is)
Misschien mis ik ergens iets en denk ik te simpel maar ik ben er eigenlijk steeds vanuit gegaan dat het zo in elkaar zit.
Dat is eigenlijk al zo, ze doen het al. Ze noemen het alleen niet zo. Dat jouw batterij ineens om 20.00 begint te ontladen is gewoon vanwege de hoge prijs op de EPEX markt. Als je de EPEX prijzen er gewoon naast legt, is het gedrag van de batterij meestal wel te verklaren. Dat lijntje in de app kent echter maar 2 waarden, onbalans of 'andere markt'. En die andere markt kan ook gewoon EPEX zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
-PeeWee- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Dat is eigenlijk al zo, ze doen het al. Ze noemen het alleen niet zo. Dat jouw batterij ineens om 20.00 begint te ontladen is gewoon vanwege de hoge prijs op de EPEX markt. Als je de EPEX prijzen er gewoon naast legt, is het gedrag van de batterij meestal wel te verklaren. Dat lijntje in de app kent echter maar 2 waarden, onbalans of 'andere markt'. En die andere markt kan ook gewoon EPEX zijn.
Ah helder, thanks voor de verduidelijking.. Even voor de duidelijkheid, de momenten dat dit gebeurd wordt er wel eerst EPEX correctie toegepast om vervolgens de winst onder "Handelsresultaat Slim Handelen" uit te keren toch? In theorie zouden deze acties helemaal buiten slim handelen om kunnen lopen maar ik ga er vanuit dat dit administratief niet te doen is? Anyway, poteto potato

[ Voor 22% gewijzigd door martinisoft op 23-08-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Onbalans en EPEX

Voor de eenvoud wordt hier alleen even met de kale marktprijs gerekend, maar tot aan het einde van het salderen, komt hier uiteraard vergoedingen, energiebelasting en btw bovenop.

Situatie voor aanschaf batterij, op basis van je huidige verbruik:
- Gemiddelde aankoopprijs/kWh: 0,10/kWh
- Gemiddelde vergoeding/kWh: 0,07/kWh
- Verbruik: 500 kWh
- Teruglevering: 500 kWh

Oftewel, nettokosten bedragen dan (500*0,10)-(500*0,07) = 50 - 35 = 15 euro

Situatie met (al dan niet zelf) slim inkopen/verkopen EPEX (met batterij)
- Handelsvolume (de hoeveelheid verhandelde energie, 20 kWh batterij, 1 laadcycli/dag): 600 kWh
- Gemiddelde inkoopprijs: 0,04c/kWh
- Gemiddelde verkoopprijs: 0,14c /kWh

Handelswinst mbt EPEX bedraagt dan (600*0,04)-(600*0,14)= 24-84 = -60 euro
Mijn nettokosten zouden bij gelijk gebruik dan dalen van +15 euro naar -45 euro/mnd
Belangrijk: Mijn gemiddelde energieprijzen veranderen ook op basis van de EPEX!
- Gemiddelde aankoopprijs/kWh = ((500*0,10)+(600*0,04))/(500+600)= (50+24)/1100 = 0,067/kWh t.o.v. de eerdere 0,10/kWh zonder de batterij
- Gemiddelde verkoopprijs/kWh = ((500*0,07)+(600*0,14))/(500+600)= (35+84)/1100 = 0,108/kWh t.o.v. de eerdere 0,07/kWh zonder de batterij

Niet heel verrassend dat door het realiseren van een winst tussen inkoop en verkoop de kosten dalen.

Nu komt daar ook nog eens de onbalansmarkt bij. Wederom voor de eenvoud handelen we alleen op de onbalansmarkt.
Door slim te reageren hebben we de volgende resultaten
- Handelsvolume: 600 kWh
- Gemiddelde vergoeding: 0,30 / kWh

Oftewel, per geleverde of afgenomen kWh ontvangen we gemiddeld een vergoeding van 0,30/kWh van de BRP.
Dit zijn gemiddelden. Er zijn uitschieters, maar voor de eenvoud houden we het even hierop. Het principe blijft hetzelfde.

De winst op de onbalansmarkt (handelsresultaat) is daarmee 600*0,3= 180 euro
Echter, deze energie moet worden ingekocht en terug geleverd en aangezien we maar 1 slimme meter hebben, gaat dit via de EPEX markt.
Anders gezegd, voor de energie die ik wil verhandelen op de onbalansmarkt, moet ik eerst inkopen op de EPEX markt. De enige markt die de meter kent.
Voor de eenvoud houden we dezelfde inkoop en verkoopmomenten aan voor de handel zonder onbalans, maar je snapt dat het al snel complex wordt.

Om de energie voor het verhandelen in te kopen, is dus eerst 600*0,04 = 24 euro aan inkoop nodig, maar maken we ook 600*0,14 = 84 euro winst.
Netto maken we op de inkoop en verkoop van de te verhandelen energie 60 euro winst.

En omdat deze winst dus is verwerkt in je maandafrekening door middel van het verlagen van het gemiddelde stroomtarief, wordt deze gecorrigeerd op je handelsresultaat (de EPEX correctie).

180 - 60 (EPEX correctie) = 120 euro.

Je totale kosten voor die maand gingen door toevoegen van een batterij, EPEX en onbalans, dus van +15 euro, naar 15 - 60 - 120 = -165 euro/mnd.

Een maandelijkse besparing dus van 165 euro per maand oftewel 1980 euro/jaar.
Met alleen deze constructie zou je een vergelijkbare batterij dus in ongeveer 4 jaar terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Voordat we elke keer de handelsresultaten bespreken en affakkelen op watt je ziet in de app en qua gedrag is het allicht goed om je goed te verdiepen in de "onbalansmarkt". Veel van watt hier openlijk bekrittiseert wordt is het gevolg van hoe het simpelweg werkt en waar je voor tekent. Inclusief "onlogisch" ontladen...

De datadame schrijft ook wel eens goede stukjes: https://www.datadame.nl/e...beruchte-regeltoestand-2/

Passief meehandelen is gewoon vrij ingewikkeld en risicovol, de echte rendementen zijn pas achteraf bekend (zelfs niet als je de tarieven in de app zien staat het vast). De reacties die hier staan dat Frank het niet goed doet en af en toe EPEX goed is etc. is volkomen begrijpelijk, maar het is toch vooral inherent aan de markt die geen markt is met onbalans waar passief handelen vooral voor problemen zorgt (en ook een onderdeel is van de oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
martinisoft schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Ah helder, thanks voor de verduidelijking.. Even voor de duidelijkheid, de momenten dat dit gebeurd wordt er wel eerst EPEX correctie toegepast om vervolgens de winst onder "Handelsresultaat Slim Handelen" uit te keren toch? In theorie zouden deze acties helemaal buiten slim handelen om kunnen lopen maar ik ga er vanuit dat dit administratief niet te doen is? Anyway, poteto potato
Zie voorbeeld hierboven. Meer gebeurt er niet. Kwestie van logistiek/inkoop/verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
Miezie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:27:
Voordat we elke keer de handelsresultaten bespreken en affakkelen op watt je ziet in de app en qua gedrag is het allicht goed om je goed te verdiepen in de "onbalansmarkt". Veel van watt hier openlijk bekrittiseert wordt is het gevolg van hoe het simpelweg werkt en waar je voor tekent. Inclusief "onlogisch" ontladen...

De datadame schrijft ook wel eens goede stukjes: https://www.datadame.nl/e...beruchte-regeltoestand-2/

Passief meehandelen is gewoon vrij ingewikkeld en risicovol, de echte rendementen zijn pas achteraf bekend (zelfs niet als je de tarieven in de app zien staat het vast). De reacties die hier staan dat Frank het niet goed doet en af en toe EPEX goed is etc. is volkomen begrijpelijk, maar het is toch vooral inherent aan de markt die geen markt is met onbalans waar passief handelen vooral voor problemen zorgt (en ook een onderdeel is van de oplossing).
Helemaal eens, al is het wel degelijk een markt. Probleem is dat onze slimme meter thuis maar 1 markt kent, de EPEX markt ;-)

Producenten van energie kunnen die energie op verschillende markten verkopen, alsook de onbalansmarkt (door meer te produceren/minder te produceren).

Wij als mini-ondernemertje produceren natuurlijk niks. Wij proberen alleen maar gebruik te maken van de prijsverschillen, zoals een handelaar op de beurs doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Nu online
-PeeWee- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

De onbalansresultaten worden niet afhankelijk gemaakt van de EPEX prijzen, ze worden er mee gecorrigeerd. Je hebt namelijk maar 1 slimme meter en alleen op basis van die meter mogen ze afrekenen. En aangezien er door die meter verschillende energiestromen gaan (batterij, PV, auto, huisverbruik), kan je maar 1 basismethode hanteren (de EPEX).

Wil je beiden volledig scheiden, dan kan je een extra huisaansluiting aanvragen, met een eigen meter, en daar de batterij op aansluiten. Dan kan je volledig op 'andere markten' werken, onafhankelijk van EPEX prijzen. Moet je wel de extra kosten voor de aansluiting ook even meenemen natuurlijk.

"FE kan dan alleen verdienen op onbalansmarkt en niet ook nog eens op EPEX markt via het verminderen van onbalans resultaat."

Je doet hier net alsof FE geld van je 'afpakt' en daar op verdienen. ZIj verdienen op de 2c opslag in het dynamisch contract. Die vermindering heb je wel degenlijk gekregen, maar dan via een lagere gemiddelde stroomprijs dan zonder handelen. Oftewel, je maandelijkse rekening is met dat bedrag verlaagd.

"Niet voor niks krijg je nu dat er geladen wordt met FE en ontladen zonder FE als EPEX hoog staat."

FE doet feitelijk hetzelfde, 's middags volpompen, vaak 's avonds rond 20.00 weer ontladen. Ze handelen dan gewoon op de EPEX markt (je hebt dit immers 's middags goedkoop ingekocht en verkoopt het 's avonds weer tegen de hoge EPEX prijs). Het resultaat is de EPEX correctie (feitelijk dus de winst op de EPEX markt). Vestzak/broekzak. Nu moet iedereen gewoon lekker doen wat ze niet laten kunnen, maar zie het punt niet. Dan krijg je het uitgekeerd doormiddel van een hogere opbrengst voor je terug geleverde energie en lagere inkoop. Laat dat nu net ook gedaan worden door de EPEX correctie. Enig verschil is dat je nu zelf het moment bepaald en op dat moment NIET kan handelen op onbalans/andere markten. FE kan nog steeds beide keuzes maken, afhankelijk van de situatie.

Met andere woorden, denk dat je er weinig mee opschiet. Maar wel leuk voor de hobby natuurlijk
Duidelijk over die EPEX correctie.
Maar er zijn dus momenten in de week (neem mijn eerder voorbeeld van maandag) waarin de EPEX vergoeding/correctie in dat uur hoger is dan het onbalans resultaat (in nieuwe algoritme bij mij meestal ergens rond de 35 cent per kwartier met 12kw omvormer)
Zou FE dan moeten ontladen? Het komt ze wellicht ook niet verkeerd uit.
Het loskoppelen van dat ene hoge EPEX uur van FE levert met ontladen dan wel zelfde EPEX op maar het resultaat (ivm hogere correctie EPEX) van de hele dag gaat niet naar beneden en dus hou je met alles opgeteld meer over volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duocom
  • Nu online
-PeeWee- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:24:
Onbalans en EPEX

Voor de eenvoud wordt hier alleen even met de kale marktprijs gerekend, maar tot aan het einde van het salderen, komt hier uiteraard vergoedingen, energiebelasting en btw bovenop.

Situatie voor aanschaf batterij, op basis van je huidige verbruik:
- Gemiddelde aankoopprijs/kWh: 0,10/kWh
- Gemiddelde vergoeding/kWh: 0,07/kWh
- Verbruik: 500 kWh
- Teruglevering: 500 kWh

Oftewel, nettokosten bedragen dan (500*0,10)-(500*0,07) = 50 - 35 = 15 euro

Situatie met (al dan niet zelf) slim inkopen/verkopen EPEX (met batterij)
- Handelsvolume (de hoeveelheid verhandelde energie, 20 kWh batterij, 1 laadcycli/dag): 600 kWh
- Gemiddelde inkoopprijs: 0,04c/kWh
- Gemiddelde verkoopprijs: 0,14c /kWh

Handelswinst mbt EPEX bedraagt dan (600*0,04)-(600*0,14)= 24-84 = -60 euro
Mijn nettokosten zouden bij gelijk gebruik dan dalen van +15 euro naar -45 euro/mnd
Belangrijk: Mijn gemiddelde energieprijzen veranderen ook op basis van de EPEX!
- Gemiddelde aankoopprijs/kWh = ((500*0,10)+(600*0,04))/(500+600)= (50+24)/1100 = 0,067/kWh t.o.v. de eerdere 0,10/kWh zonder de batterij
- Gemiddelde verkoopprijs/kWh = ((500*0,07)+(600*0,14))/(500+600)= (35+84)/1100 = 0,108/kWh t.o.v. de eerdere 0,07/kWh zonder de batterij

Niet heel verrassend dat door het realiseren van een winst tussen inkoop en verkoop de kosten dalen.

Nu komt daar ook nog eens de onbalansmarkt bij. Wederom voor de eenvoud handelen we alleen op de onbalansmarkt.
Door slim te reageren hebben we de volgende resultaten
- Handelsvolume: 600 kWh

Oftewel, per geleverde of afgenomen kWh ontvangen we gemiddeld een vergoeding van 0,30/kWh van de BRP.
Dit zijn gemiddelden. Er zijn uitschieters, maar voor de eenvoud houden we het even hierop. Het principe blijft hetzelfde.

De winst op de onbalansmarkt (handelsresultaat) is daarmee 600*0,3= 90 euro
Echter, deze energie moet worden ingekocht en terug geleverd en aangezien we maar 1 slimme meter hebben, gaat dit via de EPEX markt.
Anders gezegd, voor de energie die ik wil verhandelen op de onbalansmarkt, moet ik eerst inkopen op de EPEX markt. De enige markt die de meter kent.
Voor de eenvoud houden we dezelfde inkoop en verkoopmomenten aan voor de handel zonder onbalans, maar je snapt dat het al snel complex wordt.

Om de energie voor het verhandelen in te kopen, is dus eerst 600*0,04 = 24 euro aan inkoop nodig, maar maken we ook 600*0,14 = 84 euro winst.
Netto maken we op de inkoop en verkoop van de te verhandelen energie 60 euro winst.

En omdat deze winst dus is verwerkt in je maandafrekening door middel van het verlagen van het gemiddelde stroomtarief, wordt deze gecorrigeerd op je handelsresultaat (de EPEX correctie).

90 - 60 (EPEX correctie) = 30 euro.

Je totale kosten voor die maand gingen door toevoegen van een batterij, EPEX en onbalans, dus van +15 euro, naar 15 - 60 - 30 = -75 euro/mnd.

Een maandelijkse besparing dus van 90 euro per maand oftewel 1080 euro/jaar.
Met alleen deze constructie zou je een vergelijkbare batterij dus in ongeveer 8 jaar terugverdienen.
Houd je in deze rekensom ook rekening met het extra energieverbruik van de batterij? Bij mij is dat dagelijks rond de 4kWh extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Duocom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Maar er zijn dus momenten in de week (neem mijn eerder voorbeeld van maandag) waarin de EPEX vergoeding/correctie in dat uur hoger is dan het onbalans resultaat (in nieuwe algoritme bij mij meestal ergens rond de 35 cent per kwartier met 12kw omvormer)
Het loskoppelen van dat ene hoge EPEX uur van FE levert met ontladen dan wel zelfde EPEX op maar het resultaat (ivm hogere correctie EPEX) van de hele dag gaat niet naar beneden en dus hou je met alles opgeteld meer over volgens mij.
Wat je hier omschrijft kan. je denk ik prima automatiseren voor jezelf... een Frank Energie zal het algoritme allicht weer optimaliseren, maar die kijken vooral over de hele linie en naar de afspraken die ze maken met de netbeheerder.
Anticiperen op dit soort ontladen is hier echt meer dan prima te automatiseren door de internettoegang te blokkeren van mijn SolarEdge systeem, een ontlaad commando lokaal te geven en. dat een uur later weer om te zetten.

Maar... met de kennis achteraf weet iedereen hoe het moet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Duocom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Nee dus, je houdt dus niet meer over. Dat lijkt alleen maar zo (omdat je gemiddelde prijs energie gewoon meebeweegt). Het is allemaal met elkaar verbonden. Of je het nu zelf doet of FE het laat doen, het verschil zit dan in het feit of jij het moment beter weet te kiezen dan FE. En naar mijn zeer bescheiden mening, dat effect zal marginaal zijn.

Er zullen zeker momenten zijn, waarop jij misschien een beter moment (denkt) te vinden dan FE, maar op het geheel genomen gaat dat geen zoden aan de dijk zetten. Dan is het hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PeeWee-
Duocom schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Houd je in deze rekensom ook rekening met het extra energieverbruik van de batterij? Bij mij is dat dagelijks rond de 4kWh extra.
Nee, die zijn zowel afhankelijk van de batterij, als de methode van aansluiten, leeftijd en nog veel meer factoren. Dus nee, die nemen we niet mee.

Wil je de verliezen beperken, zet hem dan gewoon op 1 cycli per dag, EPEX en daarmee basta. Heb je FE niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

-PeeWee- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Nee, die zijn zowel afhankelijk van de batterij, als de methode van aansluiten, leeftijd en nog veel meer factoren. Dus nee, die nemen we niet mee.

Wil je de verliezen beperken, zet hem dan gewoon op 1 cycli per dag, EPEX en daarmee basta. Heb je FE niet voor nodig.
Kortom: niet met kennis achteraf gaan regeren en zeggen dat het fout is. Als de resultaten je niet bevallen, kan je altijd nog ergens anders heen dan denken te weten hoe Frank het vooraf wel allemaal voor je moet regelen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bergsmit
Miezie schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:47:
[...]Kortom: niet met kennis achteraf gaan reageren en zeggen dat het fout is.
Als de resultaten je niet bevallen, kan je altijd nog ergens anders heen dan denken te weten hoe Frank het vooraf wel allemaal voor je moet regelen ;).
Ben ik niet met je eens.
Frank Energie is éénoog koning in het land der blinden.
Immers er zijn maar 4 energieaanbieders die de onbalansmarkt aanbieden voor particulieren, Frank Energie, Zonneplan, Nextenergy en Tibber. Van die 4 is Frank de beste.
Zonneplan werkt alleen voor mensen met hun eigen batterijen en doet dat veel systematischer dan Frank, maar met helaas nog slechtere resultaten.
Nextenergy begint pas en toont nog geen resultaten.
Tibber moet er nog daadwerkelijk mee beginnen.
Frank Energie is momenteel de beste keus. Helaas zijn ze kwalitatief nog niet slim genoeg om systematisch om te gaan met hun klanten en op het juiste moment te laden en te lossen.
Als ik het zou doen kost mij dat veel te veel tijd, soms volg ik het per minuut en zie dan de kansen die ze laten liggen en de leugens die zij verspreiden over de markt om te excuseren dat ze niet ingestapt zijn. Die tijd die ik er niet aan wil besteden moet Frank er wel aan besteden, uiteindelijk worden ze daarvoor betaald.
Teleurstellend vind ik dat ze om ervaringen en adviezen vragen en als je dat dan geeft dan strooien ze met smoezen om alles recht te praten wat krom is. Daarom blijf ik bij Frank, er is momenteel nog geen betere, maar ik trek de stekker er wel uit als ik op EPEXmarkt goedkoper kan inkopen en duurder kan verkopen. Daardoor haal ik niet de maximale opbrengst op de onbalansmarkt, maar dat verlies wordt ruimschoots goed gemaakt door de winst op de EPEX markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

bergsmit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Frank Energie is éénoog koning in het land der blinden.
Immers er zijn maar 4 energieaanbieders die de onbalansmarkt aanbieden voor particulieren, Frank Energie, Zonneplan, Nextenergy en Tibber. Van die 4 is Frank de beste.
Zonneplan werkt alleen voor mensen met hun eigen batterijen en doet dat veel systematischer dan Frank, maar met helaas nog slechtere resultaten.
Nextenergy begint pas en toont nog geen resultaten.
Tibber moet er nog daadwerkelijk mee beginnen.
Frank Energie is momenteel de beste keus. Helaas zijn ze kwalitatief nog niet slim genoeg om systematisch om te gaan met hun klanten en op het juiste moment te laden en te lossen.
Als ik het zou doen kost mij dat veel te veel tijd, soms volg ik het per minuut en zie dan de kansen die ze laten liggen en de leugens die zij verspreiden over de markt om te excuseren dat ze niet ingestapt zijn. Die tijd die ik er niet aan wil besteden moet Frank er wel aan besteden, uiteindelijk worden ze daarvoor betaald.
Teleurstellend vind ik dat ze om ervaringen en adviezen vragen en als je dat dan geeft dan strooien ze met smoezen om alles recht te praten wat krom is. Daarom blijf ik bij Frank, er is momenteel nog geen betere, maar ik trek de stekker er wel uit als ik op EPEXmarkt goedkoper kan inkopen en duurder kan verkopen. Daardoor haal ik niet de maximale opbrengst op de onbalansmarkt, maar dat verlies wordt ruimschoots goed gemaakt door de winst op de EPEX markt.
Persoonlijk zie ik het passief onbalanshandelen eerder verdwijnen met de tijd, dan dat er meer partijen bij komen… we moeten netcongestie oplossen, niet vergroten door het lokaal te maken met kleine accu’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PeeWee-
bergsmit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Daardoor haal ik niet de maximale opbrengst op de onbalansmarkt, maar dat verlies wordt ruimschoots goed gemaakt door de winst op de EPEX markt.
Dat vraag ik me dus af, ik denk het namelijk niet, of iig zal het effect beperkt zijn. Uit het voorbeeld hierboven:

Het handelsvolume wordt daarmee (niet echt gehalveerd), want ooit zal hij ontladen tot dit volume:
- Handelsvolume: 300 kWh

De winst daarmee is 300 * 0,3 = 90 euro

In de avond koppel je het kastje los en besluit je zelf te ontladen.
Het totale volume blijft echter 600 kWh, want op welke markt je ook handelt, dat gaat door je meter. Je winst is daarmee gelijk aan een eventuele correctie. In dit geval dus de 60 euro uit het vorige voorbeeld.

Het totaal is dan echter 90 - 60 = 30 euro ipv de eerder genoemde 120 euro.
Waardoor het totaal op 15 - 60 = -35 euro uitkomt.

Op zich niet heel raar, het is sterk afhankelijk van de eventuele prijs welke je krijgt op de onbalansmarkt, maar we hebben hier alle parameters hetzelfde gehouden voor een eerlijk vergelijk.

Het punt is dat het prijsverschil meer dan 0,30c / kWh tussen inkoop en verkoop zou moeten verschillen, om ook maar in de buurt te komen van de onbalans. Zelfs als we de onbalans in de buurt brengen van de kale EPEX, is het lastig te verslaan:

- Gemiddeld, onbalansprijs 0.18 ipv 0.30

Dan bedraagt de winst op de onbalansmarkt 54 euro. Dit zou een negatieve trade op leveren want de winst op de onbalansmarkt is lager dan de EPEX correctie. Maar in dat geval maakt FE de trade ook niet. Dan ontladen ze gewoon op de EPEX markt.

Laat ik het zo zeggen, de bodem betreft de EPEX handel, dus FE zal altijd de EPEX winst realiseren (de 60 euro). (ok, bijna altijd, soms zitten ze er naast en ontstaat een kleine negatieve trade). De upside is een stuk hoger en die heb je niet bij het zelf doen.

Zoals ik zei, het verschil is dat je zelf voor zekerheid gaat (de 60 euro bodem) door zelf het moment te kiezen, maar die krijg je toch wel. Tegelijktijd geef je de upside op.

Iederen moet het lekker zelf weten, maar als ik een en ander zo zie, moet je gewoon het ding zijn werk laten doen.

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste