Volgens mij alleen voor de volumes die door je batterij(en) zijn gegaan en niet voor je gehele verbruik/teruglevering.Vdvmark schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:39:
Als je slim handelen activeert maakt t geloof ik niet meer uit ? Die vergoedingen/kosten worden dan geloof ik toch al nul ?
Beste mensen, ik heb een forse zelfgebouwde installatie met 27kwp pv aangesloten op 15kw solis s6 hybride omvormer met 55kwh zelfbouw accu. Het hele setje stuur ik zelf aan via pymodbus zodat ik het meeste uit het dynamische contract haal. Nu lees ik over evt. extra verdiensten dmv onbalans handel via 'frank energie'. Van de FE website begrijp ik dat er een optie is om de Solis omvormer te laten aansturen via het zg 'Blinq' EMS. Dit kastje met abbo neemt dan wel de gehele besturing van het systeem over. Dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik heb reeds een eigen custom EMS en zou daar dan extra sturing aan toe willen voegen op basis van de tennet feed. Maar is dit überhaupt mogelijk? Of is het enkel mogelijk via de 'kant-en-klare' sturing/oplossing mee te doen op de onbalansmarkt via FE?
[ Voor 12% gewijzigd door WriteBrothers22 op 01-08-2025 14:30 ]
Je kunt bij Frank alleen handelen met onbalans als zij de regie hebben, anders handel je tegen epex prijzen. Volgens mij is er geen partij die dit anders doet.WriteBrothers22 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:55:
Beste mensen, ik heb een forse zelfgebouwde installatie met 27kwp pv aangesloten op 15kw solis s6 hybride omvormer met 55kwh zelfbouw accu. Het hele setje stuur ik zelf aan via pymodbus zodat ik het meeste uit het dynamische contract haal. Nu lees ik over evt. extra verdiensten dmv onbalans handel via 'frank energie'. Van de FE website begrijp is er een optie om de Solis omvormer evt laten aansturen via de 'Blinq' EMS. Dit kastje met abbo neemt dan echter de gehele besturing van het systeem over. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb reeds een eigen custom EMS en zou daar dan extra sturing aan toe willen voegen op basis van de 15-min tennet feed. Maar is dit überhaupt mogelijk/toegestaan? Of is het enkel mogelijk via de 'kant-en-klare' sturing/oplossing mee te doen op de onbalansmarkt via FE? Volgens mij wordt er uiteindelijk toch gewoon afgerekend op basis van de kwartier data uit de p1? Dan zou de aansturingsmodule niet mogen uitmaken, of is dit te simpel gedacht?
Ah, oke ik zal mij dan een verder inlezen in (on)mogelijkheden van het bliq EMS gebeuren. Een off-the-shelf oplossing is ook wel wat waard als het goed/logisch werkt. Ben wel een beetje huiverig voor 'slimme zelflerende ai' van externe partijen, ook gezien de berichten in dit topic.
Ik ben nu al 2 hele dagen door Frank Energie van de onbalansmarkt uitgesloten en heb dus nu voor de tweede dag opbrengst 0 Daarvoor was het op het moment van ontkoppelen 12 cent.bergsmit schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:13: Frank is volledig inactief gebleven tot vanochtend en tot overmaat van ramp heeft Frank Energie mijn koppeling afgebroken, zodat ik al de hele dag de onbalansmarkt niet meer opkan en een schamele 12 cent opbrengst heb van vanochtend vroeg. Sinds dat moment heb ik gevraagd de koppeling te herstellen, hetgeen Frank weigert met als reden dat mijn leverancier dat moet verzoeken. Mijn leverancier is wattopjedak, die ik hierom verzocht vanochtend om 11.00 uur, maar die reageert niet adequaat. In plaats van Frank te verzoeken de koppeling tot stand te brengen hebben zij verzocht aan Eniris, de fabrikant van het koppelingskastje, de zaak te herstellen.
Frank Energie benatwoordt mijn vragen niet en reageert ook niet op het verzoek van mijn leverancier om mijn accu weer te koppelen. Zonder dwarsliggers kan men niet sporen! Frank Energie zou moeten leren van mijn opmerkingen, immers zij vragen om ervaringen, maar als die voor hen fout uitpakken wordt je uitgesloten!
Vervelend voor je. Ik denk niet dat ze je specifiek uitsluiten van service of iets dergelijks. Ik denk dat ze je niet verder je kunnen helpen met de lappen tekst die je rondstuurt: Allereerst moet de dienstverlening anders, daarna stoppen, daarna doorgaan. Een en ander met all-caps (= alles in hoofdletters) onderbouwd.bergsmit schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:34:
[...]
Ik ben nu al 2 hele dagen door Frank Energie van de onbalansmarkt uitgesloten en heb dus nu voor de tweede dag opbrengst 0 Daarvoor was het op het moment van ontkoppelen 12 cent.
Frank Energie benatwoordt mijn vragen niet en reageert ook niet op het verzoek van mijn leverancier om mijn accu weer te koppelen. Zonder dwarsliggers kan men niet sporen! Frank Energie zou moeten leren van mijn opmerkingen, immers zij vragen om ervaringen, maar als die voor hen fout uitpakken wordt je uitgesloten!
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik vooral rustig en vriendelijk blijven, en netjes de loketten bellen die je geadviseerd worden.
Als het weer marcheert, gewoon een jaar blijven aanzien zonder in te grijpen.
Ik draai sinds mei '24 met 2*5 kWh batterijen Frank slim, en met alleen onbalanshandel €872 verdiend. Is het veel? Nee. Is het weinig? Nee. Het is precies wat ik verwachtte, en daarbij kwamen missers en communicatieproblemen voorbij. Dus keep on smiling en veel succes!
Ik neem energie af van Frank Energie sinds 10 november 2024 en heb sindsdien, inclusief voorschot augustus € 38,07 meer ontvangen dan betaald, dus verdiend.ReconE schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:44:
[...].
Ik draai sinds mei '24 met 2*5 kWh batterijen Frank slim, en met alleen onbalanshandel € 872 verdiend. Is het veel? Nee. Is het weinig? Nee. Het is precies wat ik verwachtte, en daarbij kwamen missers en communicatieproblemen voorbij. Dus keep on smiling en veel succes!
Ik heb batterijen sinds 16 januari en de onbalansmarkt sinds maart. De opbrengst van de onbalansmarkt, dus de kortingsfacturen, was voor mij van maart tot en met juni € 250,51, hetgeen mij tegenviel gelet op de advertenties van Frank Energie.
:strip_exif()/f/image/0EyddJwlkRN9yWOjjNUjNTzi.jpg?f=fotoalbum_large)
ja mij vallen de opbrengsten ook wat wel tegen maar de laatste 2 regels tekst in je screenshot vatten de situatie wel aardig samen... Ik ben er niet in getuind bij FE maar in de podcasts en artikelen over de grote opbrengsten van de onbalansmarkt. Ik denk dat die hele markt een stuk sneller verzadigd is geworden dan voorheen ingeschat. Wellicht grotendeels door toedoen van PICASSO.
Met name de toevoeging "hier kunnen geen rechten aan worden ontleend" wordt veel ten onrechte gebruikt. In recente en oudere rechtszaken hebben rechters deze clausule ongeldig verklaard. Het is heersende jurisprudentie dat als er reclame wordt gemaakt met overdreven positieve resultaten, deze niet mogen worden gebagatelliseerd. De overdreven promotie wordt beschouwd als misleiding en geven slachtoffers recht op vergoeding van hun schade, in redelijkheid en naar goede justitie te bepalen door de rechter.stefan1512 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:47:
ja mij vallen de opbrengsten ook wat wel tegen maar de laatste 2 regels tekst in je screenshot vatten de situatie wel aardig samen... .
Ik denk dat de promotie voor onbalans verwachtingen best redelijk te baseren was op bijvoorbeeld de resultaten die Zonneplan met de Nexus haalde, in 2024. Alleen is de situatie nu behoorlijk anders.bergsmit schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:43:
[...]
Met name de toevoeging "hier kunnen geen rechten aan worden ontleend" wordt veel ten onrechte gebruikt. In recente en oudere rechtszaken hebben rechters deze clausule ongeldig verklaard. Het is heersende jurisprudentie dat als er reclame wordt gemaakt met overdreven positieve resultaten, deze niet mogen worden gebagatelliseerd. De overdreven promotie wordt beschouwd als misleiding en geven slachtoffers recht op vergoeding van hun schade, in redelijkheid en naar goede justitie te bepalen door de rechter.
Je voorstelling is niet geheel correct. Er is geen vaste jurisprudentie die zegt dat dit soort uitspraken altijd ongeldig zijn. Je zult dit toch van geval tot geval moeten aanvechten bij de rechter. Hetzelfde geldt voor een mogelijke schadevergoeding.bergsmit schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:43:
[...]
Met name de toevoeging "hier kunnen geen rechten aan worden ontleend" wordt veel ten onrechte gebruikt. In recente en oudere rechtszaken hebben rechters deze clausule ongeldig verklaard. Het is heersende jurisprudentie dat als er reclame wordt gemaakt met overdreven positieve resultaten, deze niet mogen worden gebagatelliseerd. De overdreven promotie wordt beschouwd als misleiding en geven slachtoffers recht op vergoeding van hun schade, in redelijkheid en naar goede justitie te bepalen door de rechter.
Maareh, zit je nu op onbalans of “andere markt”?
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Vaste jurisprudentie, zoals jij dat waarschijnlijk opvat, bestaat nooit. Immers, elke rechter is bevoegd in zijn uitspraak daar een eigen inzicht in te hebben. Praat mij niet over de kwaliteit van rechters, in de meeste gevallen zijn het juristen die niet geschikt waren om als advocaat een succesvolle carriëre te hebben.voodooless schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:19:
[...]
Er is geen vaste jurisprudentie die zegt dat dit soort uitspraken altijd ongeldig zijn. Je zult dit toch van geval tot geval moeten aanvechten bij de rechter. Hetzelfde geldt voor een mogelijke schadevergoeding.
Maareh, zit je nu op onbalans of “andere markt”?
Als oud docent van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Rijksuniversiteit van Utrecht heb ik de nodige onbekwame juristen en juristes meegemaakt die later rechter werden. Ook in rechtszaken die ik zelf heb meegemaakt heb ik de nodige blunders gezien bij rechters, griffiers, officieren van justitie en advocaten. Dan vraag je je echt af hoe die mensen ooit hun bul hebben gehaald. De praktijk is dat meestal in hoger beroep of cassatie dan wel gecorrigeerd wordt.
Ik zit dus nu gewoon weer op de EPEX markt. Ik kom ook niet meer voor op onbalansmarkt.com. Het is duidelijk dat Frank Energie mij uitgespuugd heeft. Het is ronduit onbeschoft dat zij mij daar geen mededeling van gedaan hebben en op een tiental email- en whattsapp berichten niet gereageerd hebben.
Ik wil best zo snel mogelijk overstappen naar een andere energieleverancier met onbalansmarkt, maar helaas zijn die er niet voor particulieren. Zonneplan is geen alternatief, die werken alleen met eigen accu's. Nextenergy is geen alternatief omdat die nog onbalansmarkt moeten ontwikkelen evenals Tibber. Ik schreef het al eerder, Frank Energie is als éénoog koning. Jammer dat ze niet naar goede adviezen willen luisteren en van mijn ervaringen willen leren.
Zonneplan is een heel ander verhaal. Bovendien werkt Zonneplan weliswaar veel systematischer dan Frank Energie, waar mensen met zelfconsumptie vaak beter presteren dan mensen met agressieve handel, met kleinere vermogens en kleinere accu's vaak beter presteren dan mensen met grotere accu's en grotere vermogens, maar de opbrengst is aanmerkelijk lager bij Zonneplan dan bij Frank Energie. Frank Energy kan de opbrengst aanmerkelijk verbeteren, maar zijn op dat gebied horende doof en ziende blind, luiteren niet naar adviezen, profiteren niet van ervaringen en in hun communicatie met de gebruikers hangen ze mistgordijnen op. Nergens is exact te zien wanneer zij laden of lossen en vooral niet tegen welke prijzen.ErnstH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:13:
[...]
Ik denk dat de promotie voor onbalans verwachtingen best redelijk te baseren was op bijvoorbeeld de resultaten die Zonneplan met de Nexus haalde, in 2024. Alleen is de situatie nu behoorlijk anders.
Dat is een groot probleem bij het afrekenen aan het eind van het jaar, want hoe bewijzen zij dat hun eindfactuur correct is en hoe kunnen gebruikers bewijzen dat die niet correct is, een leuk probleem voor een rechter om op te lossen!
Frank heeft helemaal niets te maken met onbalansmarkt.com. Je kunt daar op komen als je zelf de gegevens erop zet, of zelf een automatische integratie hebt die dat voor je doet.bergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:18:
Ik kom ook niet meer voor op onbalansmarkt.com. Het is duidelijk dat Frank Energie mij uitgespuugd heeft.
En als je al vind dat Frank misleidend reclames maakt, blijf dan maar heel ver weg van Zonneplan!
Nogmaals de vraag: was jij nu op de onbalans markt aan het handelen, of op “andere markt”. In het 2e geval heb je namelijk hoog van de toren lopen blazen, en naar prijzen zitten kijken in de app die totaal niet relevant zijn voor jou handel. En dan is het dus ook goed mogelijk dat je steeds voor niks de stekker er uit hebt lopen trekken… gezien de reactie van Frank dat hun algoritme correct zou hebben gewekt en jij met de onbalansprijzen het tegenovergestelde ziet, lijkt me de kans groot dat jullie naar twee verschillende prijzen aan het kijken zijn.
Frank heeft weliswaar niets te maken met onbalansmarkt.com, maar onbalansmarkt.com krijgt de gegevens van Frank toegestuurd. Dat doet Frank dus niet meer en dus kan onbalansmarkt.com mij ook niet weergeven.voodooless schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Frank heeft helemaal niets te maken met onbalansmarkt.com. Je kunt daar op komen als je zelf de gegevens erop zet, of zelf een automatische integratie hebt die dat voor je doet.
En als je al vind dat Frank misleidend reclames maakt, blijf dan maar heel ver weg van Zonneplan!
Nogmaals de vraag: was jij nu op de onbalans markt aan het handelen, of op “andere markt”. In het 2e geval heb je namelijk hoog van de toren lopen blazen, en naar prijzen zitten kijken in de app die totaal niet relevant zijn voor jou handel. En dan is het dus ook goed mogelijk dat je steeds voor niks de stekker er uit hebt lopen trekken… gezien de reactie van Frank dat hun algoritme correct zou hebben gewekt en jij met de onbalansprijzen het tegenovergestelde ziet, lijkt me de kans groot dat jullie naar twee verschillende prijzen aan het kijken zijn.
Van zonneplan blijf ik ver weg. Niet door hun reclame, maar door de zeer slechte resultaten die zij boeken en dat zij alleen voor door hen geleverde batterijen werken.
Als ik actief was dan was ik altijd op de EPEX markt aan het handelen, de onbalansmarkt volgde ik via https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices. Daar kun je precies zien wanneer het gunstig is te laden en te lossen. Daar zag ik dat Frank herhaaldelijk kansen voorbij liet gaan om duur te verkopen en goedkoop in te kopen. Op het laagste prijspunt van de dag verhoogde ik mijn laadtoestand van mijn batterijen om zoveel mogelijk kw later te kunen verkopen. Op het hoogste prijspunt van de dag ontlaadde ik mijn batterien maximaal via de EPEXmarkt. Om mijn laadtoestand te verhogen hoefde ik mijn verbindingskastje met Frank niet uit te schakelen, dat moest ik wel doen om te ontladen op de EPEX markt. Het aardige daarvan was dat juist in die uren Frank faalt bij zijn laad en losmomenten, zodat ik bij terugkeer vaak vele plaatsen omhoog gekomen was met mijn onbalansopbrengsten omdat anderen verloren hadden. Eigenlijk zou iedereen 2 uur tijdens de hoogste prijzen op de EPEXmarkt zijn koppeling met Frank moeten uitschakelen en 80% acculading verkopen via de EPEX markt en daardoor een hogere totaalopbrengst te krijgen dan met alleen de onbalansmarkt.
Over juli had ik een winst op de onbalansmarkt van € 100,83 en op de EPEXmarkt van netto € 42 (na aftrek van de stroomkosten)
Eh, nee! Frank stuurt niks op. Dat moet je allemaal zelf regelen!bergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
Frank heeft weliswaar niets te maken met onbalansmarkt.com, maar onbalansmarkt.com krijgt de gegevens van Frank toegestuurd. Dat doet Frank dus niet meer en dus kan onbalansmarkt.com mij ook niet weergeven.
https://onbalansmarkt.com/help#frankenergie
Nogmaals: kijk in je app op welke markt je aan het aandelen bent! Als je dit ziet staan:
:strip_exif()/f/image/exQ1Q5bq5wcAexh6GGnqMPnb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan handel niet niet op de onbalansmarkt. En als dat wel zo is, zoek dan eens zo’n moment op waar jij verwacht dat ie zou moeten laden of ontladen? Is ie dan niet toevallig in RT2?
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 02-08-2025 17:32 ]
Zoals Voodooless al aangeeft: Onbalansmarkt.com heeft niks maar dan ook niks te maken met Frank Energie. Je zal zelf zorg moeten dragen voor de connectie. Frank bepaald niet of jouw gegevens op Onbalansmarkt.com komen, dat kan alleen jijzelf doen. Om dat te doen zijn er een aantal opties die op de site vermeldt staan.bergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
Frank heeft weliswaar niets te maken met onbalansmarkt.com, maar onbalansmarkt.com krijgt de gegevens van Frank toegestuurd. Dat doet Frank dus niet meer en dus kan onbalansmarkt.com mij ook niet weergeven.
Van zonneplan blijf ik ver weg. Niet door hun reclame, maar door de zeer slechte resultaten die zij boeken en dat zij alleen voor door hen geleverde batterijen werken.
Als ik actief was dan was ik altijd op de EPEX markt aan het handelen, de onbalansmarkt volgde ik via https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices. Daar kun je precies zien wanneer het gunstig is te laden en te lossen. Daar zag ik dat Frank herhaaldelijk kansen voorbij liet gaan om duur te verkopen en goedkoop in te kopen. Op het laagste prijspunt van de dag verhoogde ik mijn laadtoestand van mijn batterijen om zoveel mogelijk kw later te kunen verkopen. Op het hoogste prijspunt van de dag ontlaadde ik mijn batterien maximaal via de EPEXmarkt. Om mijn laadtoestand te verhogen hoefde ik mijn verbindingskastje met Frank niet uit te schakelen, dat moest ik wel doen om te ontladen op de EPEX markt. Het aardige daarvan was dat juist in die uren Frank faalt bij zijn laad en losmomenten, zodat ik bij terugkeer vaak vele plaatsen omhoog gekomen was met mijn onbalansopbrengsten omdat anderen verloren hadden. Eigenlijk zou iedereen 2 uur tijdens de hoogste prijzen op de EPEXmarkt zijn koppeling met Frank moeten uitschakelen en 80% acculading verkopen via de EPEX markt en daardoor een hogere totaalopbrengst te krijgen dan met alleen de onbalansmarkt.
Over juli had ik een winst op de onbalansmarkt van € 100,83 en op de EPEXmarkt van netto € 42 (na aftrek van de stroomkosten)
Samenvattend: zie je op de app van Frank Energie je batterij nog staan onder 'Slim Huis'?
Zo ja, dan zit je nog gewoon te handelen met de batterij, zo nee, dan ligt de koppeling er waarschijnlijk uit en zul je die weer opnieuw in moeten laten stellen. Gezien je laatste paar berichten kan ik me voorstellen dat ze daar niet bepaald haast mee hebben (vliegen vang je makkelijker met stroop, al moet ik zeggen dat er ook genoeg vliegen op iets minder lekkers afkomen
Verklaart dat ook die twee denkbeeldige lijnen van oranje stipjes in de grafiek bij onbalansmarkt?voodooless schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:24:
[...]
Nogmaals: kijk in je app op welke markt je aan het aandelen bent! Als je dit ziet staan:
Je ziet duidelijk twee verschillende lijnen met de batterijpercentage.
Ik zit op de onbalansmarkt, als ik in de FE app kijk.
En volgens mij doen mijn accu's ook precies goed als ik kijk naar de onbalansprijzen op tenergy.
/f/image/WV51eDwsLIPZZrHTgiNTEhEB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door dccm op 02-08-2025 17:41 ]
Het enige wat ik moest regelen voor onbalansmarkt.com is mij daar aanmelden. Daarna haalden zij de informatie op bij Frank. Dat noem ik dan dat Frank de info opzond, maar in feite was het ter beschikking stelde, toch een activiteit van Frank die nu niet meer plaats vindt.voodooless schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:24:
[...]
Eh, nee! Frank stuurt niks op. Dat moet je allemaal zelf regelen!
https://onbalansmarkt.com/help#frankenergie
[Afbeelding]
Dan handel je niet niet op de onbalansmarkt. En als dat wel zo is, zoek dan eens zo’n moment op waar jij verwacht dat ie zou moeten laden of ontladen? Is ie dan niet toevallig in RT2?
ik zie dat nergens staan, althans niet in mijn VRM app van Victron en zeker niet in de app van Frank.
[ Voor 14% gewijzigd door bergsmit op 02-08-2025 18:45 ]
Onder slim huis staat bij mij de beginstand voor mensen die niet aangesloten zijn, mijn batterij staat daar niet vermeld.stefan1512 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:29:
[...]
Samenvattend: zie je op de app van Frank Energie je batterij nog staan onder 'Slim Huis'?
Zo ja, dan zit je nog gewoon te handelen met de batterij, zo nee, dan ligt de koppeling er waarschijnlijk uit en zul je die weer opnieuw in moeten laten stellen. Gezien je laatste paar berichten kan ik me voorstellen dat ze daar niet bepaald haast mee hebben (vliegen vang je makkelijker met stroop, al moet ik zeggen dat er ook genoeg vliegen op iets minder lekkers afkomen). Dat staat uiteraard los van dat ik het persoonlijk niet vind kunnen dat er geen reactie vanuit Frank komt maar zelf wacht ik ook al even op hun zienswijze tav mijn contract waarin geen terugleverkosten vermeld staan. Het zal de 'zomer' wel zijn.
De koppeling ligt er uit dat staat vast.
Ik heb gevraagd de koppeling te herstellen, waarop Frank antwoordde dat niet meer te doen op verzoek van gebruikers, maar dat de leverancier van de batterijen dat aan hen moest vragen.
Vervolgens heb ik dat aan de leverancier gevraagd en heeft de leverancier van de batterijen dat gedaan.
Daarna heb ik geen koppeling gekregen en heb ik dat weer aan Frank gevraagd, zowel per email aan de klantendienst en slimhandelen, als per whattsapp, waarop ik geen enkele reactie heb gehad. Daarna heb alle 3 meerdere malen herinneringen gestuurd en wederom zonder enige reactie. Dat vind ik ronduit onbeschoft!
Ga naar Frank Energie app -> Slim huis -> Je thuisbatterij -> Handelsresultaten -> Klik op een bepaalde dag -> Ga met je vinger over de grafiek heen en je ziet per kwartier wat Frank heeft gedaan met de batterij. Dan krijg je zo'n plaatje wat voodooless heeft gepostbergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:29:
[...]
ik zie dat nergens staan, althans niet in mijn VRM app van Victron en zeker niet in de app van Frank.
Nogmaals: nee, zo werkt dat niet, en dat staat ook duidelijk uitgeleefd in de link die ik stuurde.bergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:29:
[...]
Het enige wat ik moest regelen voor onbalansmarkt.com is mij daar aanmelden. Daarna haalden zij de informatie op bij Frank.
Volgens mij is inmiddels 1 van de opties je inlog te geven aan Onbalansmarkt.com zodat die je gegevens van FE weghalen. In dat geval klopt z'n verhaal. Ikzelf heb het via Node-Red maar zag dat het ook via alleen HA kan.voodooless schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Nogmaals: nee, zo werkt dat niet, en dat staat ook duidelijk uitgeleefd in de link die ik stuurde.
Dat is het grote probleem.dccm schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:55:
[...] Ga naar Frank Energie app -> Slim huis -> Je thuisbatterij -> Handelsresultaten -> Klik op een bepaalde dag -> Ga met je vinger over de grafiek heen en je ziet per kwartier wat Frank heeft gedaan met de batterij. Dan krijg je zo'n plaatje wat voodooless heeft gepost
Frank heeft mijn batterijen ontkoppeld en daarmede ook slim huis in de app. Ik kom daar niet meer in!
Ohhh. dat is lastig dan om te kijken waarop je handelde en wat je opbrengsten waren in het verledenbergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:03:
[...]
Dat is het grote probleem.
Frank heeft mijn batterijen ontkoppeld en daarmede ook slim huis in de app. Ik kom daar niet meer in!
Dit traject heb ik gevolgd en vervolgens heb ik al die tijd tot gisteren in het overzicht op onbalansmarkt gestaan!voodooless schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:22: [...]
Nogmaals: nee, zo werkt dat niet, en dat staat ook duidelijk uitgeleefd in de link die ik stuurde.
Op onbalansmarkt.com sta ik nog steeds met mijn opbrengst vermeld, echter tot en met 30 juli en daarvoor.
https://onbalansmarkt.com/help#frankenergie geeft de volgende informatie
Resultaten doorsturen via Frank Energie en Home Assistant
Wil je jouw resultaten live delen op deze site zodat we de opbrengst kunnen vergelijken? Meld je dan aan, voeg je installatie toe en log in. Op je profielpagina staat dan vervolgens de API-key, hiermee kun je de volgende stappen volgen.
Wanneer je je gegevens deelt volgens onderstaande stappenplan dan worden een aantal gegevens vanuit de (onofficiële) Frank Energie Home Assistant integratie doorgestuurd naar deze website. Op deze manier worden enkel de gegevens die je instelt doorgestuurd en krijgt niemand toegang tot jouw Frank Energie-account.
Configuratie in Home Assistant
Installeer Home Assistant met HACS, de community store voor experimentele plugins voor Home Assistant.
Installeer de Frank Energie-plugin via deze knop:
Repository toevoegen . Of voeg
https://github.com/yholkamp/frank-energie-slim
met de hand toe in HACS, onder 'Aangepaste Repositories'.
Herstart Home Assistant
Voeg de integratie toe via 'Apparaten en diensten', 'Integratie Toevoegen' en dan 'Frank Energie Slim Handelen'.
Log in met je Frank Energie gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord.
Voeg de volgende configuratie toe aan je Home Assistant configuration.yaml configuratiebestand:
rest_command:
trigger_frank_energie_slim_totals_sync:
url: "https://onbalansmarkt.com/api/live"
headers:
Authorization: "Bearer PLAK_HIER_JOUW_API_KEY_MAAR_LAAT_BEARER_SPATIE_ERVOOR_STAAN"
method: POST
payload: >
{
"timestamp": "{{ states('sensor.frank_slim_total_last_update') }}",
"batteryResult": "{{ states('sensor.frank_slim_nettoresultaat_total') }}",
"batteryResultTotal": "{{ states('sensor.frank_slim_trading_result_total') }}",
"batteryCharge": "{{ states('sensor.frank_slim_average_soc') }}",
"mode": "{{ states('sensor.frank_slim_total_last_mode') }}",
"batteryResultEpex": "{{ states('sensor.frank_slim_epex_total') }}",
"batteryResultImbalance": "{{ states('sensor.frank_slim_brutoresultaat_total') }}",
"batteryResultCustom": "{{ states('sensor.frank_slim_frankslim_total') }}",
"chargedToday": null,
"dischargedToday": null,
"chargerResult": null,
"solarResult": null
}
content_type: "application/json"
Let op: vervang de API key door jouw eigen API-sleutel.
Let op: Frank Energie geeft de geladen of ontladen kWh van vandaag niet terug. Heb je deze beschikbaar? Vul die dan alsnog in zodat dit op de site verschijnt.
Herstart Home Assistant of herlaad de configuratie.
Maak een nieuwe 'Automation' aan. Kies als 'Wanneer' het type 'Entiteit', vervolgens 'Status' en kies de "Totaal batterijen laatste update" sensor.
Voeg een resultaat toe van type 'RESTful Command: trigger_frank_energie_slim_totals_sync' (als je begint met typen dan vult Home Assistant dit aan).
Sla de automation op
Dit traject heb ik gevolgd en vervolgens heb ik al die tijd tot gisteren in het overzicht op onbalansmarkt gestaan!
Op onbalansmarkt.com sta ik nog steeds met mijn opbrengst vermeld, echter tot en met 30 juli en daarvoor.
ik heb alle dagopbrengsten gespecificeerd in een schrift geschreven zodat ik die nog heb, bovendien kan ik ze nog wel zien rtot en met 30 juli op onbalansmarkt.comdccm schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:14:
[...]
Ohhh. dat is lastig dan om te kijken waarop je handelde en wat je opbrengsten waren in het verleden
[ Voor 10% gewijzigd door bergsmit op 02-08-2025 23:18 ]
@dccm
DCCM 30 kWh , 23 kW € -0,14 opbrengst onbalanshandel
Is het niet het ultieme bewijs van het merkwaardig/onkundig handelen van Frank Energie dat jij met 30 kwh accu en 24 kw omvormer in de modus Handel Agressief aanzienlijk minder opbrengst hebt dan anderen met een kleinere accu en een lager vermogen omvormer, zonder zonnepanelen, zonder laadpaal, in de modus zelfconsumptieplus of handel standaard?
Bovendien heb ik geconstateerd dat weer heel veel gebruikers de laatste uren behoorlijk in opbrengst achteruit gegaan zijn doordat Frank de verkeerde keuzes maakte bij het handelen.
Is het niet het ultieme bewijs van het merkwaardig/onkundig handelen van Frank Energie dat jij met 30 kwh accu en 24 kw omvormer in de modus Handel Agressief aanzienlijk minder opbrengst hebt dan anderen met een kleinere accu en een lager vermogen omvormer, zonder zonnepanelen, zonder laadpaal, in de modus zelfconsumptieplus of handel standaard?
Bovendien heb ik geconstateerd dat weer heel veel gebruikers de laatste uren behoorlijk in opbrengst achteruit gegaan zijn doordat Frank de verkeerde keuzes maakte bij het handelen.
Hij heeft vandaag alleen op EPEX gehandeld, volgens mij. Daarmee €4,03 verdiend.bergsmit schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:34:
@dccm
Was ook geen echte onbalanshandel vandaag, met grote uitschieter. Vandaar dat kleine bedrag op de onbalansmarkt.
Ik kijk liever naar de tweede kolom: Handelsresultaat. Dat is de opsomming van EPEX en Onbalans..
En die 23 kW vermogen is het theoretische vermogen wat de Enphase omvormer kan leveren. Heb een 3x25A aansluiting, dus die is maar begrenst op max 18kW. Zie meestal de accu maar op 15 a 16 kW leveren/laden.
Dat zou beter moeten kunnen wanneer ik ook nog energie krijg vanuit de PV. Dan zouden de accu's wel tot maximum van 23kW moeten kunnen, terwijl er door de hoofdzekering het maximale van 18 kW gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door dccm op 02-08-2025 23:59 ]
Ik heb afgelopen donderdag in de app mijn batterij weer afgemeld. Restauratie zijn te slecht, dus wil het de AI van Sigenstore weer laten doen. Helaas staat de batterij nog steeds onder Frank aansturing terwijl de app meteen alle gegevens overboord smijt.
Blijft de vraag wat er met de mogelijke opbrengsten van mijn batterij gebeurt deze dagen totdat ik hem weer terug heb. Ik blijf het vreemd vinden dat ontkoppelen in de app meteen alles weggooit maar het teruggeven van de batterij kennelijk willekeurig gebeurt na vele reminder mailtjes?
Ik zie een aardige verbetering hier voor Frank Energie.
Als we de batterij ook hier in Nederland virtueel kunnen splitsen geef ik weer een deel voor Frank beheer. De rest hou ik op AI zelfsturen.
Blijft de vraag wat er met de mogelijke opbrengsten van mijn batterij gebeurt deze dagen totdat ik hem weer terug heb. Ik blijf het vreemd vinden dat ontkoppelen in de app meteen alles weggooit maar het teruggeven van de batterij kennelijk willekeurig gebeurt na vele reminder mailtjes?
Als we de batterij ook hier in Nederland virtueel kunnen splitsen geef ik weer een deel voor Frank beheer. De rest hou ik op AI zelfsturen.
"May The Force be with me"
Domba gaf in een ander draadje een aantal cijfers van vdbron, met als focuspunt het aantal personeelsleden en dat ze daardoor nooit goed konden concurreren met de moderne dynamische energie leveranciers. Het hebben van 1/10 van het personeel bij die modernere leveranciers geeft waarschijnlijk wel beperkingen/knelpunten als een bepaalde dienst vragen oproept.
Hier hetzelfde. Wacht nog steeds totdat Frank de koppeling met VPP weer vrijgeeft. Zelf maar wat laden geforceerd v/h weekend om op goedkoopste momenten op te laden, aangezien ik niet voldoende opwek om de volledige 32kWh te vullen op 1 dag.Darth_Fedor schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:17:
Ik heb afgelopen donderdag in de app mijn batterij weer afgemeld. Restauratie zijn te slecht, dus wil het de AI van Sigenstore weer laten doen. Helaas staat de batterij nog steeds onder Frank aansturing terwijl de app meteen alle gegevens overboord smijt.
webOS all the way!
Vandaag noodgedwongen alleen op de EPEX "gehandeld", zelf niets gedaan, wel zo rustig, de hele dag dus Dynamic ESS van Victron het werk laten doen. Resultaat op dit moment netto plus € 4,16 na aftrek van alle gebruikskosten.
wordt bij jullie met slim terugleveren ook telkens de omvormer 4 en een halve minuut uitgezet? Gisteren acht keer. Weet iemand de logica daarvan?
:strip_exif()/f/image/eKIZbWXjQlI9uQU7UwHCeVGx.png?f=user_large)
Belletje naar de helpdesk van Frank loste het probleem meteen op. Het ontkoppelen moet gedaan worden door iemand van support en het is nu vakantieperiode. Maar goed. Even bellen en 5 minuten later meteen geregeld. Kijk, een helpdesk die er echt toe doet. Zie ik graag.Hermanvh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Hier hetzelfde. Wacht nog steeds totdat Frank de koppeling met VPP weer vrijgeeft. Zelf maar wat laden geforceerd v/h weekend om op goedkoopste momenten op te laden, aangezien ik niet voldoende opwek om de volledige 32kWh te vullen op 1 dag.
Nu eens kijken wat de AI ermee kan in afwachting op de virtualisatie mogelijkheid die eraan zit te komen....
"May The Force be with me"
Mij ontgaat de logica, denk dat het voor FE zeer lucratief is de panelen uit te schakelen op die momenten ivm ontwikkelingen op bv de onbalans markt.Tom Tippelaar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:35:
wordt bij jullie met slim terugleveren ook telkens de omvormer 4 en een halve minuut uitgezet? Gisteren acht keer. Weet iemand de logica daarvan?
[Afbeelding]
Mijn Enphase systeem is deze maand al regelmatig uitgezet en gisteren 4x en vanmorgen ook weer. De tijdsduur verschilt, van een kleine 10 minuten naar 1.5u.
Het verdienmodel voor Frank Energie zit duidelijk in het uit mogen zetten van de zonnepanelen als FE kansen ziet op andere markten. Dit maakt het voor mij lastig om te sturen op het gebruik van eigen opbrengst, kan maar zo zijn dat de wasmachine op zonnestroom draait en FE besluit om de panelen uit te zetten. Ik moet dan de energie bij FE kopen en mis daarnaast de verkoop opbrengst van de opgewekte energie. In hoeverre dit dan voor mij rendabel is, is moeilijk te achterhalen. Frank beweert dat de 15% bonus toereikend is, maar of daarbij ook het moeten kopen van energie als panelen uitgezet zijn, meegenomen is, is mij niet duidelijk. Evenmin wat de verdiensten zijn voor FE in die situatie. Ik kijk de dienst nog even aan, je geeft alles uit handen, zonder duidelijk te hebben of dit rendabel is.
Ik zou het prettig vinden als ik een berichtje krijg vanuit FE bij het uit- en weer aanzetten van de omvormers. Kan binnen Enphase Manager zo geen instelling vinden om een bericht te sturen in die situaties. Iemand een idee ?
[ Voor 4% gewijzigd door DeHardeWerker op 05-08-2025 13:35 ]
Gister waren dat dipjes onbalansmarkt, 12:15 en 13:15 redelijk diepe kort durende dips, daarna kleinere kortdurende dipjes. Ik heb t gister nauwelijks gemerkt, zag t 1 keer toevallig. Wel mooi als je t ergens grafisch kan zien trouwens, dan weet je of ze wat hebben gedaan.Tom Tippelaar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:35:
[Afbeelding]
Vandaag een mail gehad met excuses en heb nu weer controle over m'n Sigen en heb hem op AI gezet.Hermanvh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Hier hetzelfde. Wacht nog steeds totdat Frank de koppeling met VPP weer vrijgeeft. Zelf maar wat laden geforceerd v/h weekend om op goedkoopste momenten op te laden, aangezien ik niet voldoende opwek om de volledige 32kWh te vullen op 1 dag.
webOS all the way!
Terug op de onbalansmarkt vanavond,
eerste resultaat, plaats 52 opbrengst € 0.77
vervolgens #44 € 1.05 en #38 € 1,30 en
23.43 uur #28 €1.51
24.00 uur #21 € 1,72
plus nog de opbrengst netto op de EPEXmarkt van € 3.06, valt helemaal niet tegen!
eerste resultaat, plaats 52 opbrengst € 0.77
vervolgens #44 € 1.05 en #38 € 1,30 en
23.43 uur #28 €1.51
24.00 uur #21 € 1,72
plus nog de opbrengst netto op de EPEXmarkt van € 3.06, valt helemaal niet tegen!
[ Voor 186% gewijzigd door bergsmit op 06-08-2025 00:10 . Reden: aanvuling ]
Als je home assistant hebt is het erg makkelijk om in te stellen dat je een pushmelding krijgt bij uitzetten.DeHardeWerker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:33:
[...]
Mij ontgaat de logica, denk dat het voor FE zeer lucratief is de panelen uit te schakelen op die momenten ivm ontwikkelingen op bv de onbalans markt.
Mijn Enphase systeem is deze maand al regelmatig uitgezet en gisteren 4x en vanmorgen ook weer. De tijdsduur verschilt, van een kleine 10 minuten naar 1.5u.
Het verdienmodel voor Frank Energie zit duidelijk in het uit mogen zetten van de zonnepanelen als FE kansen ziet op andere markten. Dit maakt het voor mij lastig om te sturen op het gebruik van eigen opbrengst, kan maar zo zijn dat de wasmachine op zonnestroom draait en FE besluit om de panelen uit te zetten. Ik moet dan de energie bij FE kopen en mis daarnaast de verkoop opbrengst van de opgewekte energie. In hoeverre dit dan voor mij rendabel is, is moeilijk te achterhalen. Frank beweert dat de 15% bonus toereikend is, maar of daarbij ook het moeten kopen van energie als panelen uitgezet zijn, meegenomen is, is mij niet duidelijk. Evenmin wat de verdiensten zijn voor FE in die situatie. Ik kijk de dienst nog even aan, je geeft alles uit handen, zonder duidelijk te hebben of dit rendabel is.
Ik zou het prettig vinden als ik een berichtje krijg vanuit FE bij het uit- en weer aanzetten van de omvormers. Kan binnen Enphase Manager zo geen instelling vinden om een bericht te sturen in die situaties. Iemand een idee ?
Ik heb zelf het idee dat ze alleen uitgezet worden wanneer de prijs nihil is dus voor mij heeft het niet zoveel impact. Ik reken dan belasting niet mee omdat ik voldoende opwek op jaarbasis.
Worden ze wel door FE uitgezet dan? Hier draaien de panelen namelijk vrolijk door...Patjed schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:42:
Maar even een mail naar Frank gestuurd. Panelen staan al de hele ochtend uit. Beetje zonde
Bedankt. Ik heb geen HA, maar wel de gratis versie van Homey. Daar kun je geen pushmeldingen in maken mbt Enphase.Tom Tippelaar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:50:
[...]
Als je home assistant hebt is het erg makkelijk om in te stellen dat je een pushmelding krijgt bij uitzetten.
Ik heb zelf het idee dat ze alleen uitgezet worden wanneer de prijs nihil is dus voor mij heeft het niet zoveel impact. Ik reken dan belasting niet mee omdat ik voldoende opwek op jaarbasis.
Zolang ze inderdaad de panelen uitzetten rond een marktprijs van 0, heeft het ook voor mij, zolang saldering mogelijk is, weinig consequenties omdat ik heel veel meer opwek dan ik gebruik.
Hier staan de panelen aan, laatste keer dat FE ze uit- en weer aangezet heeft was eergisteren rond 18.00u.Patjed schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:42:
Maar even een mail naar Frank gestuurd. Panelen staan al de hele ochtend uit. Beetje zonde
Op t eerste weekend na van slim terugleveren, zijn er ook geen langdurige uitschakelingen meer geweest, volgens mij.
Krijg weinig hoogte van hoe FE de panelen inzet, vandaag zie bijlage:Vdvmark schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:50:
Op t eerste weekend na van slim terugleveren, zijn er ook geen langdurige uitschakelingen meer geweest, volgens mij.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NmVzItG0jhO3R3kSoR2zHfHe.jpg?f=user_large)
Hier zijn de panalen alleen rond 12:04 een paar minuten uitgeschakeld. Waar haal je dat mooie overzicht vandaan?DeHardeWerker schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:02:
[...]
Krijg weinig hoogte van hoe FE de panelen inzet, vandaag zie bijlage:
[Afbeelding]
Als de tijden van het overzicht de schakeltijden zijn dan is de actie precies gestart nadat de onbalans was opgelost, de tijden markeren het einde van de onbalans, ongeveer. Dus dat levert niemand wat op. Maar hoe accuraat zijn die tijden ?
*Je zou ook kunnen stellen, met positieve pet, dat de onbalans direct opgelost werd door uitschakelen Frank, dat is immers t doel, oplossen onbalans.
*Je zou ook kunnen stellen, met positieve pet, dat de onbalans direct opgelost werd door uitschakelen Frank, dat is immers t doel, oplossen onbalans.
[ Voor 23% gewijzigd door Vdvmark op 09-08-2025 07:05 ]
Ik haal dit overzicht uit Enlighten Manager. De panelen zijn destijds onder mijn eigen 'doe-het-zelf' user account geïnstalleerd en daardoor heb je meer inzicht/mogelijkheden dan met een gewoon gebruikers-account.DJP! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Hier zijn de panalen alleen rond 12:04 een paar minuten uitgeschakeld. Waar haal je dat mooie overzicht vandaan?
Ik kan mij niet voorstellen dat het veel oplevert als de panelen maar paar minuten uitgezet worden, maar heel veel (klanten) een klein beetje is natuurlijk ook veel.Vdvmark schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:57:
Als de tijden van het overzicht de schakeltijden zijn dan is de actie precies gestart nadat de onbalans was opgelost, de tijden markeren het einde van de onbalans, ongeveer. Dus dat levert niemand wat op. Maar hoe accuraat zijn die tijden ?
Tijden zijn accuraat, ik kan in Howewizard - Energy, zien dat precies op die momenten de panelen niet terugleveren en dat ik stroom van het net gebruik.
Andere marken handelen is deze maand dramatisch slecht.. gisteren maar 25 cent verdiend, en dat is ook nog eens allemaal EPEX. Het gemiddelde is minder dan een euro per dag deze maand vs bijna 2,50 in Juli.
Ja dat viel me ook al op...heel weinig hoge en lange pieken voor de onbalans.voodooless schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:13:
Andere marken handelen is deze maand dramatisch slecht.. gisteren maar 25 cent verdiend, en dat is ook nog eens allemaal EPEX. Het gemiddelde is minder dan een euro per dag deze maand vs bijna 2,50 in Juli.
Zit nu op totaal resultaat van €26, maar na verrekening van de EPEX blijft daar nog maar €12,50 van over.
Mijn handelsindex staat ook maar op 28.
* Schreeuwen hoeft niet . Inmiddels al 7 cent verdiend........dccm schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Ja dat viel me ook al op...heel weinig hoge en lange pieken voor de onbalans.
Zit nu op totaal resultaat van €26, maar na verrekening van de EPEX blijft daar nog maar €12,50 van over.
Mijn handelsindex staat ook maar op 28.
Ik blijf van mening dat bij Frank een stelletje amateurs achter de knoppen zit!
Gelukkig ben ik er weer een uur tussen uit geweest en heb daarmede op de EPEX markt toch nog €3,07 verdiend (na aftrek van alle gebruikskosten van vandaag), ook geen vetpot, maar toch elke dag een compensatie die hoger is dan mijn zogenaamde winst op de Frank onbalansmarkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 10-08-2025 14:27 ]
Zit je nu op onbalans of op een andere markt?bergsmit schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:14:
IK BELEEF VANDAAG EEN DRAMATISCHE DAG.inmiddels al 7 cent verdiend........
Frank moet eens begrijpen dat het de consument niet uit maakt waar ‘t geld verdiend wordt. Onbalans, EPEX or een ander markt maakt niks uit. Wat telt is wat er onder de streep overblijft. Als de onbalans markten ruk zijn, dan moet er maar gewoon naar EPEX gekeken worden. Het is mij een raadsel waarom dat niet gewoon gedaan wordt…
Ik heb diverse adviezen gegeven aan slimhandelen van Frank, maar ze luisteren niet en geven antwoorden die nergens op slaan.voodooless schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
Zit je nu op onbalans of op een andere markt?
Frank moet eens begrijpen dat het de consument niet uit maakt waar ‘t geld verdiend wordt. Onbalans, EPEX or een ander markt maakt niks uit. Wat telt is wat er onder de streep overblijft. Als de onbalans markten ruk zijn, dan moet er maar gewoon naar EPEX gekeken worden. Het is mij een raadsel waarom dat niet gewoon gedaan wordt…
Om op de EPEX markt te handelen ga ik er 2x per dag tussen uit, even de stekker eruit trekken bij de laagste prijs en dan de accu volladen, daarna de stekker er weer in en dan mag de onbalansmarkt zijn werk doen en dan 's avonds als de hoogste prijs wordt bereikt er 2 uur tussenuit om de accu geheel te ontladen en daarna mag de onbalansmarkt weer izjn werk doen. Het merkwaardige is dat ik op de lijst van onbalansmarkt.com in de twee uur die ik er 's avonds tussenuit ben aanmerkelijk stijg in de lijst omdat Frank juist in die uren zijn deelnmers met verliezen opzadelt (vandaag toevallig niet). Mijn dagelijkse EPEXwinsten zijn altijd meer dan mijn dagwinst op de onbalansmarkt. Eigenlijk zouden alle deelnemers van Frank dit moeten doen!
Dat zou ik wel willen, maar bij de Enphase accu's kan ik zelf niet aangeven of ze moeten gaan laden of ontladen. Of weet er iemand een oplossing hiervoor?bergsmit schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Eigenlijk zouden alle deelnemers van Frank dit moeten doen!
[quote]DeHardeWerker schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Dit is wat Frank zelf zegt over het verdienmodel (uit de FAQ) :
Wat kan het dan opleveren?
In onze testperiode (mei 2024 tot mei 2025) hebben we een standaardsituatie doorgerekend voor een klant met zonnepanelen die jaarlijks 2.600 kWh teruglevert.
Voor deze klant betekende Slim Terugleveren na één jaar:
• Een daling van 2,47% van je teruglevervolume vanwege de afschakeling en daardoor een verlies van € 7,90 aan niet te salderen energiebelasting (incl. btw);
• Een besparing van € 3,05 doordat we voorkomen dat je teruglevert tijdens negatieve prijzen;
• Een terugleverbonus van ongeveer € 19,00 (incl. btw).
Kortom, genoeg om de misgelopen reguliere terugleveropbrengsten vanwege Slim Terugleveren te dekken. Heb je een aansluiting waar je structureel meer teruglevert dan je verbruikt? Dan zijn de voordelen nog groter
Wat verdient Frank aan deze dienst?
In datzelfde jaar heeft Frank voor deze klant door af te schakelen een handelsopbrengst van ongeveer 25 EUR behaald. Daarnaast ontvangen we per jaar 3 EUR extra aan de iets hogere vaste vergoeding. Van dat totaal keren we 19 EUR als terugleverbonus uit aan jou. Daarnaast moeten we een jaarlijks bedrag dat nog iets hoger is dan dat betalen aan onze partners om connectie te maken met de omvormer. Onder de streep maakt Frank dus verlies op deze dienst.
.
[...]
In onze testperiode (mei 2024 tot mei 2025) hebben we een standaardsituatie doorgerekend voor een klant met zonnepanelen die jaarlijks 2.600 kWh teruglevert.
• Een daling van 2,47% van je teruglevervolume vanwege de afschakeling en daardoor een verlies van € 7,90 aan niet te salderen energiebelasting (incl. btw);
• Een besparing van € 3,05 doordat we voorkomen dat je teruglevert tijdens negatieve prijzen;
Kortom, genoeg om de misgelopen reguliere terugleveropbrengsten vanwege Slim Terugleveren te dekken. Heb je een aansluiting waar je structureel meer teruglevert dan je verbruikt? Dan zijn de voordelen nog groter
In datzelfde jaar heeft Frank voor deze klant door af te schakelen een handelsopbrengst van ongeveer 25 EUR behaald. Daarnaast ontvangen we per jaar 3 EUR extra aan de iets hogere vaste vergoeding. Van dat totaal keren we 19 EUR als terugleverbonus uit aan jou. Daarnaast moeten we een jaarlijks bedrag dat nog iets hoger is dan dat betalen aan onze partners om connectie te maken met de omvormer. Onder de streep maakt Frank dus verlies op deze dienst.
.
[ Voor 20% gewijzigd door Tom Tippelaar op 10-08-2025 11:54 ]
Bij mij gaat dat alsvolgt:dccm schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:38:
[...] Dat zou ik wel willen, maar bij de Enphase accu's kan ik zelf niet aangeven of ze moeten gaan laden of ontladen. Of weet er iemand een oplossing hiervoor?
op het menu van Victron
kiezen voor Remote control, vervolgens instellingen, daarna systeem-set-up dan ESS
In het ESS scherm zie je Instelwaarde stroomnet
Geef je daar een grote negatieve waarde in dan gaat de accu ontladen
Geef je daar een grote positieve waarde in dan gaat de accu laden
vandaag is Frank helemaal rampzalig op de onbalansmarkt, 40% van de Frank deelnemers staat op verlies!
Op onbalansmarkt.com zie je dat vele normaal goed presterende gebruikers dik negatief presteren vandaag. De laatste uren zie daar geen verandering in. Maar de koplopers scoren 10 tallen centen de laatste uren. Hoe kan Frank dit verklaren? Uitsluitend door toe te geven dat zij bepaalde keuzen maken bij het laden en lossen tussen de gebruikers.
Op onbalansmarkt.com zie je dat vele normaal goed presterende gebruikers dik negatief presteren vandaag. De laatste uren zie daar geen verandering in. Maar de koplopers scoren 10 tallen centen de laatste uren. Hoe kan Frank dit verklaren? Uitsluitend door toe te geven dat zij bepaalde keuzen maken bij het laden en lossen tussen de gebruikers.
[ Voor 63% gewijzigd door bergsmit op 10-08-2025 16:26 ]
Bedankt, goed dat ze dit sinds kort dan in de FAQ opgenomen hebben. Ze vergeten bij de berekening voor de klant de extra €3 aan vaste vergoeding mee te rekenen en de extra stroom kosten die je (mogelijk) maakt dordat je stroom moet afnemen van het net als je panelen uitstaan. Totaal voordeel is dan als ik het goed bereken iets van €10, daar gaat dan nog je (eventuele) kosten van afname stroom nog vanaf.Tom Tippelaar schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:52:
[quote]DeHardeWerker schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
.
Vind het wel heel bijzonder van FE dat ze deze dienst aanbieden terwijl ze onder de streep verlies zouden maken op deze dienst.
Wellicht hebben ze een inspanningsverplichting om de onbalans te verlagen? Was er gister trouwens onbalans ? Bedoel zijn panelen gister tijdens negatieve prijzen een of meerdere keren uitgeschakeld? Als ik moet gokken zeg ik niet. Later met positieve prijzen misschien wel even, kreeg foutmelding op Gateway, productie voelde laag voor heldere hemel, maar kan toeval zijn.
Dat zou kunnen. Hier zijn de panelen gisteren niet door FE uitgezet, ik heb ze voor de verandering zelf maar eens uitgezet tussen 12 en 15 uur.Vdvmark schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:03:
Wellicht hebben ze een inspanningsverplichting om de onbalans te verlagen? Was er gister trouwens onbalans ? Bedoel zijn panelen gister tijdens negatieve prijzen een of meerdere keren uitgeschakeld? Als ik moet gokken zeg ik niet. Later met positieve prijzen misschien wel even, kreeg foutmelding op Gateway, productie voelde laag voor heldere hemel, maar kan toeval zijn.
Frank is vandaag helemaal de weg kwijt, gisteren en eergisteren maakten ze al vele negatieve transacties, maar vanochtend is het meer dan erg, slechts 2 positief de rest of of hele erg negatief. Het valt toch niet te verklaren dat PeeJee met 25 kwh/8 kw 137 cent in de plus staat, terwijl velen met snellere omvormers, cq groter vermogen en meer accu capaciteit, op verliezen staan
Sander325 24 kWh , 12 kW € -0,51
JesseL 24 kWh , 12 kW € -0,53
Lextra 30 kWh , 10 kW € -0,53
SHZW12 48 kWh , 15 kW € -0,56
VincentB 30 kWh , 10 kW € -0,65
dan valt het voor mij nog mee bergsmit 29 kWh , 14 kW € -0,12
Sander325 24 kWh , 12 kW € -0,51
JesseL 24 kWh , 12 kW € -0,53
Lextra 30 kWh , 10 kW € -0,53
SHZW12 48 kWh , 15 kW € -0,56
VincentB 30 kWh , 10 kW € -0,65
dan valt het voor mij nog mee bergsmit 29 kWh , 14 kW € -0,12
Je bent op de hoogte dat er meerdere manieren zijn om te handelen bij FE toch?
- Handel
o Normaal
o Agressief
- Zelf Consumptie
Tussen de eerste 2 zit al verschil en de ZC modus is ook weer een broodje speciaal. Die mensen laden volgens mij op ongunstige momenten de batterij voor 50% vol en krijgen dan een hoge EPEX correctie. Ik vermoed dat dat het hetgeen is waar je nu naar zit te kijken.
Op de Handel modus is het opladen vaak erg gunstig maar het opladen zorgt ervoor dat je resultaat naar beneden gaat. Dat had ik in een review benoemd en kwamen ze op terug met 'We kijken ernaar en proberen er op in te spelen zodat het resultaat niet slechter wordt'.
Ik sta nu een week of 2 op agressief maar vindt het zelf nauwelijks agressief te noemen. Ik zie ook geen verschil met de normale modus. Waarschijnlijk is er deze dagen gewoon weinig te op de onbalans/andere markten. Ik doe nagenoeg hetzelfde als jij. Ik laat FE laden (levert zoals je bij mn nickname StefanW kan zien geld op) en dan vanavond ontlaad ik zelf nadat ik het internet afzet naar de batterij. Dat geeft mij een win win situatie die ik alleen niet kan kwantificeren omdat ie op gaat in mijn energieverbruik.
- Handel
o Normaal
o Agressief
- Zelf Consumptie
Tussen de eerste 2 zit al verschil en de ZC modus is ook weer een broodje speciaal. Die mensen laden volgens mij op ongunstige momenten de batterij voor 50% vol en krijgen dan een hoge EPEX correctie. Ik vermoed dat dat het hetgeen is waar je nu naar zit te kijken.
Op de Handel modus is het opladen vaak erg gunstig maar het opladen zorgt ervoor dat je resultaat naar beneden gaat. Dat had ik in een review benoemd en kwamen ze op terug met 'We kijken ernaar en proberen er op in te spelen zodat het resultaat niet slechter wordt'.
Ik sta nu een week of 2 op agressief maar vindt het zelf nauwelijks agressief te noemen. Ik zie ook geen verschil met de normale modus. Waarschijnlijk is er deze dagen gewoon weinig te op de onbalans/andere markten. Ik doe nagenoeg hetzelfde als jij. Ik laat FE laden (levert zoals je bij mn nickname StefanW kan zien geld op) en dan vanavond ontlaad ik zelf nadat ik het internet afzet naar de batterij. Dat geeft mij een win win situatie die ik alleen niet kan kwantificeren omdat ie op gaat in mijn energieverbruik.
Dat is het krankzinnige bij Frank. Bij Zonneplan zijn ze daar veel consequenter in. Frank spot met alles.stefan1512 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:57: Je bent op de hoogte dat er meerdere manieren zijn om te handelen bij FE toch?
- Handel
o Normaal
o Agressief
- Zelf Consumptie
Agressieve handel hoort beter te scoren dan gewone handel; gewone handel dient beter te scoren dan zelfconsumptie. Wat zien we in werkelijkheid dat alles door elkaar loopt. Diversen met zelfconsumptie staan bij dezelfde accu capaciteit en omvormer vermogen toch hoger dan agressieve handelaren.
Iemand met grotere accucapaciteit en groter omvormervermogen hoort beter te scoren dan iemand met minder accucapaciteit en minder vermogen. Bij Frank zie je vaak het omgekeerde. Er is geen peil op te trekken.
Kijk ik wat Frank gedaan heeft dan zie ik perioden waarover Frank beweert de handel is rustig, geen ingrijpen. Maar als je dan kijkt op onbalansmarkt.com dan zie je dat er bij andere gebruikers wel transacties hebben plaatsgevonden. Dat klopt niet. Dat betekent dat Frank onderscheid maakt en niet alle gebruikers die tot één groep behoren dezelfde laad en los instructies geeft. Het is toch gek dat er op dit moment meer verdiend wordt op de EPEX markt dan op de onbalansmarkt!
En toch doet Frank het niet slechter dan Zonneplan op het eind van de dag...
dat klopt helemaal, zonneplan werkt systematischer dan Frank, maar heeft niet het goede instinct op tijd te handelen. Frank is ronduit slecht, veel te traag met beslissingen en ook nog een te snel met verlies nemen, maar Frank is wel, voor zover mij bekend, de beste onbalansmarkt handelaar voor particulieren, cq kleine uitrustingen.voodooless schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:50: En toch doet Frank het niet slechter dan Zonneplan op het eind van de dag...
Volgens mij zijn er naast Frank en Zonnenet nog 2 handelaren voor de kleine uitrustingen op de onbalansmarkt, namelijk Nextenergy en Tibber. Hun prestaties kan ik nergens vinden, dus denk ik maar zo dat dat nog in ontwikkeling is.
Ik werd deze week gebeld door iemand die zei dat hij namens Vriendenenergie sprak en dat zij de beste zijn op de onbalansmarkt, maar helaas liet hij niets meer van zich horen toen ik hem vroeg bewijzen van prestaties te leveren. Daarom schaar ik hem onder de rubriek internetcowboys, nl niet betrouwbaar en uit op snelle winst ten koste van gebruikers.
@voodooless ik zie dat jij nu een 100% lading hebt in jouw batterij.
Ga jij ook om 20.00 uur uit Frank om op de EPEX markt jouw lading te verkopen voor de marktprijs van 22 cent?
Dan verdien je in dat uur meer dan een hele dag op de onbalans markt!
op dit moment de omgekeerde wereld, ben snel terug op de onbalansmarkt en verkoop daar voor 77,2 cent marktprijs per kw of voor 166,2 cent, kan ik nog niet zien op Frank
Ga jij ook om 20.00 uur uit Frank om op de EPEX markt jouw lading te verkopen voor de marktprijs van 22 cent?
op dit moment de omgekeerde wereld, ben snel terug op de onbalansmarkt en verkoop daar voor 77,2 cent marktprijs per kw of voor 166,2 cent, kan ik nog niet zien op Frank
[ Voor 25% gewijzigd door bergsmit op 11-08-2025 20:08 ]
Hebben jullie nou terwijl ie vol bezig was de stekker eruit getrokken of ff gewacht of net ervoor ?
Wow...van bijna laatst naar bijna eerst op onbalansmarkt...alleen maar door die ene piek rond 20.00 uur.
[ Voor 8% gewijzigd door dccm op 11-08-2025 20:37 ]
FE heeft laatst een medling bij mij gemaakt dat ze op andere markten gaan handelen en sindsdien pakt ie continue die hoge pieken niet meer bij mij.dccm schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:26:
Wow...van bijna laatst naar bijna eerst op onbalansmarkt...alleen maar door die ene piek rond 20.00 uur.
Elke keer zit ik op de "verkeerde" markt te handellen.
Is hier een oplossing voor?
@dccm heb jij handel op normaal of agressief staan?
Mischien zit het em wel daar in?!
ja had ik ook, maar plotseling kreeg ik een foutmelding van Victron en was de koppeling met Frank verbroken en duikelde ik van plus 16 naar minus 2! gebeurde 20.45, terwijl ik al sinds 20.10 geen koppeling meer had, gelukkig loste Dynamic ESS wel mijn laadvermogen.dccm schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:26:
Merkwaardig is dat Frank in de grafiek wel weergeeft als popup dat ik tussen 20.00-20.15 37 cent verdiend zou hebben, zou veel meer moeten zijn, maar zelfs die 37 cent heb ik nooit bijgeschreven gekregen. Ik moet zeggen dat de koppeling abrupt werd verbroken door dat Victron aan het experimenteren is met de software en dat kan een en ander gestoord hebben!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LEIQjnwrnwJDdm1yyhQFZkUC.jpg?f=user_large)
[ Voor 36% gewijzigd door bergsmit op 11-08-2025 22:32 . Reden: aanvullende info ]
Eerste maanden stond die op gewone handel, sinds 1 juli op agressief.Tommyf17 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:09:
[...]
@dccm heb jij handel op normaal of agressief staan?
Mischien zit het em wel daar in?!
Ik zie eigenlijk geen verschil, zowel niet in cycles als in opbrengst.
nee de stekker er niet uitgetrokken, ik kreeg de hoge bedragen in zicht en bleef gekoppeld, maar helaas verbrak Victron de koppeling door hun experimenteren met nieuwe softwareVdvmark schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:12:
Hebben jullie nou terwijl ie vol bezig was de stekker eruit getrokken of ff gewacht of net ervoor ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LEIQjnwrnwJDdm1yyhQFZkUC.jpg?f=user_large)
Ja dat is herkenbaar, nu nog erger dan gister. Maar wist niet dat t het functioneren ook beperkt. Hopelijk lossen ze t snel op, maar lijkt iedere dag erger te worden
Vdvmark schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 06:15:
Ja dat is herkenbaar, nu nog erger dan gister. Maar wist niet dat t het functioneren ook beperkt. Hopelijk lossen ze t snel op, maar lijkt iedere dag erger te worden
Hier ookal de tweede dag op rij. Heb nog zat stroom in de Victron zitten, maar de hele nacht op grid gedraaid.bergsmit schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:34:
[...]
nee de stekker er niet uitgetrokken, ik kreeg de hoge bedragen in zicht en bleef gekoppeld, maar helaas verbrak Victron de koppeling door hun experimenteren met nieuwe software[Afbeelding]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Nope, ik doe helemaal niks, ben ik veel te lui voorbergsmit schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:24:
@voodooless ik zie dat jij nu een 100% lading hebt in jouw batterij.

Hier is de installatie niet verbonden met Frank, maar ik kreeg wel dezelfde foutmelding in VRM die onder de aandacht is bij Victron.
https://community.victron...they-done-to-vrm/42423/17
https://community.victron...they-done-to-vrm/42423/17
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.
Normaal zit je toch wel op de onbalansmarkt of is dat iemand anders die jouw nickname gebruikt?voodooless schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:14:
[...]Nope, ik doe helemaal niks, ben ik veel te lui voor. Ik was ook nooit op 100%, 95% max.. Frank is netjes vanaf 19:30 gaan ontladen inderdaad. Maar ik zit dus niet op onbalans markt, dus ik heb niet van die € 1,66 per kWh kunnen genieten.. Al mijn winst is op dus EPEX geweest.
voodooless 10 kWh , 6 kW € 0,34 € 0,32 € -0,04 € 0,06 51% 4kWh naar net 1kWh van net
4 minuten geleden
Jawel, dat ben ik wel. Maar ik zit dus op een “andere markt” bij Frank. Onbalansmarkt.com weet dat echter niet en gooit alles op een hoop.bergsmit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:26:
Normaal zit je toch wel op de onbalansmarkt of is dat iemand anders die jouw nickname gebruikt?
voodooless 10 kWh , 6 kW € 0,34 € 0,32 € -0,04 € 0,06 51% 4kWh naar net 1kWh van net
4 minuten geleden
Ik wist niet dat je bij Frank kon kiezen uit meerdere markten.voodooless schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:51: [...]Jawel, dat ben ik wel. Maar ik zit dus op een “andere markt” bij Frank. Onbalansmarkt.com weet dat echter niet en gooit alles op een hoop.
bergsmit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Ik wist niet dat je bij Frank kon kiezen uit meerdere markten.
Er wordt voor je gekozen...kan je niet zelf.bergsmit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Bij mij staat "onbalansmarkt" en geen "andere markt"
[ Voor 13% gewijzigd door dccm op 12-08-2025 18:55 ]
https://www.frankenergie....campaign=thuisbatterij_q2
Als ik die trend van de regeltoestand 2 zo zie dan verwacht ik wel weer een nieuwe maatregel van Tennet
Als ik die trend van de regeltoestand 2 zo zie dan verwacht ik wel weer een nieuwe maatregel van Tennet
Totaal 1,7 miljoen uitgekeerd in 13 maanden...dat is zo'n 130.000 per maand...tegen zo'n 130 per klant...dan zou grofweg zo'n 1000 accu's van klanten aangestuurd worden voor die onbalansmarkt en overige markten. en maar 78 daarvan op de onbalansmarkt.com....dat mogen wel er een stuk meer worden voor betere vergelijkingen.
[ Voor 8% gewijzigd door dccm op 12-08-2025 20:59 ]
Ik neem aan dat dit een grapje is toch?bergsmit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

stefan1512 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:57:
- Handel
o Normaal
o Agressief
- Zelf Consumptie
bergsmit schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:27:
[...]
Dat is het krankzinnige bij Frank. Bij Zonneplan zijn ze daar veel consequenter in. Frank spot met alles.
Agressieve handel hoort beter te scoren dan gewone handel; gewone handel dient beter te scoren dan zelfconsumptie. Wat zien we in werkelijkheid dat alles door elkaar loopt. Diversen met zelfconsumptie staan bij dezelfde accu capaciteit en omvormer vermogen toch hoger dan agressieve handelaren.
nee ik ken alleen de OnBalansMarkt en EPEX bij Frankstefan1512 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:26:
[...]
Ik neem aan dat dit een grapje is toch?
[.stefan1512 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:57:
- Handel
o Normaal
o Agressief
- Zelf Consumptie..]
dit zijn geen markten, maar handelspolitieken
[...]
FE heeft toch geen EPEX handelsstrategie?bergsmit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:40:
[...]
nee ik ken alleen de OnBalansMarkt en EPEX bij Frank
Als je de accu's door FE laat aansturen kun je kiezen uit zelfconsumptie+ waarbij die de accu's dus een gedeelte van de dag ter beschikking van het huishouden stelt. Of je kiest handel, als je handel kiest kun je kiezen uit normaal en agressief...
En daarna bepaald FE op welke markten handelt...dat kan de onbalansmarkt zijn, maar ook andere markten.DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:51:
[...]
FE heeft toch geen EPEX handelsstrategie?
Als je de accu's door FE laat aansturen kun je kiezen uit zelfconsumptie+ waarbij die de accu's dus een gedeelte van de dag ter beschikking van het huishouden stelt. Of je kiest handel, als je handel kiest kun je kiezen uit normaal en agressief...
Correct! maar volgens mij heb je hier geen keus in toch?dccm schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:59:
[...]
En daarna bepaald FE op welke markten handelt...dat kan de onbalansmarkt zijn, maar ook andere markten.
Nope...geen eigen keus.DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:03:
[...]
Correct! maar volgens mij heb je hier geen keus in toch?
Als je dit Q2 rapport leest: https://www.frankenergie....campaign=thuisbatterij_q2
Dan gaat iedereen een keer over naar de hybride markt...dus dat lijkt me zowel onbalans als overige markt
Ik heb nu Zonneplan met de ANWB Slim laden app. Ik kan alleen een onbalansvergoeding krijgen met een Zonneplan laadpaal, maar die heb ik niet. De paal staat gewoon vol open en de Tesla API besluit met de ANWB app wanneer en hoe hard er geladen wordt.
Wat zijn jullie onbalans opbrengsten van de laatste maanden bij slim laden van de auto. Is dit de moeite om over te stappen van leverancier?
Wat zijn jullie onbalans opbrengsten van de laatste maanden bij slim laden van de auto. Is dit de moeite om over te stappen van leverancier?
Je haalt 2 dingen door elkaar.DJP! schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:51:
[...]FE heeft toch geen EPEX handelsstrategie?
alleen Frank werkt op de OnBalans Markt, daar ben je afhankelijk van kwaliteit en grillen
maar jij werkt zelf ook bij Frank op de EPEXmarkt, jouw zonnepanelen worden afgerekend op EPEXprijzen, jouw verbruik wordt afgerekend op EPEX prijzen, jouw toename door verhoging van de laadtoestand wordt afgerekend op EPEXprijzen, alles wat buiten de specifieke laad en ontlaad opdrachten van Frank valt wordt op EPEXprijzen afgerekend. Dat zijn de 2 markten.
Gebruikerspolitiek die Frsank moet volgen kun je zelf kiezen, normale handel, agressieve handel en zelfconsumptieplus. Frank houdt zich daar niet aan, anders stonden de zelfconsumptiedeelnemers onderaan de prestatielijst, de agressieve handelgebruikers bovenaan de prestatielijst en de normale handel gebruikers tussen hen in.
Volgens mij zitten de mensen met ZC+ modus nog op de onbalansmarkt. Die staan vaak onderaan als er geen pieken of dalen te bekennen zijn maar meteen bovenaan zodra er iets van onbalans lucratief is.
De andere markten zijn een broodje speciaal. Lees het gerust (nog) een keer terug aangezien mijn opsomming van de verschillende markten kennelijk niet is blijven hangen. Ik heb ergens in het topic aangegeven dat de andere markten iets van FCR of aFFR zijn. Volgens heeft een van die 2 een reactie tijd van secondes (die zal het niet zijn want mijn batterij heeft 1-2 min vertraging) en de ander minuten.
Hier een stukje van TenneT wat laat zien dat er niet alleen 'de OnBalansMarkt' en EPEX bestaat...
https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten
De andere markten zijn een broodje speciaal. Lees het gerust (nog) een keer terug aangezien mijn opsomming van de verschillende markten kennelijk niet is blijven hangen. Ik heb ergens in het topic aangegeven dat de andere markten iets van FCR of aFFR zijn. Volgens heeft een van die 2 een reactie tijd van secondes (die zal het niet zijn want mijn batterij heeft 1-2 min vertraging) en de ander minuten.
Hier een stukje van TenneT wat laat zien dat er niet alleen 'de OnBalansMarkt' en EPEX bestaat...
https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten
Maar FE handelt niet op de EPEX markt met jou batterijen... Alle winsten/verliezen die je op de EPEX markt maakt met je batterij ten opzichte van de onbalans/"andere markt" worden gecorrigeerd door middels van de EPEX correctie.bergsmit schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:29:
[...]
Je haalt 2 dingen door elkaar.
alleen Frank werkt op de OnBalans Markt, daar ben je afhankelijk van kwaliteit en grillen
maar jij werkt zelf ook bij Frank op de EPEXmarkt, jouw zonnepanelen worden afgerekend op EPEXprijzen, jouw verbruik wordt afgerekend op EPEX prijzen, jouw toename door verhoging van de laadtoestand wordt afgerekend op EPEXprijzen, alles wat buiten de specifieke laad en ontlaad opdrachten van Frank valt wordt op EPEXprijzen afgerekend. Dat zijn de 2 markten.
Gebruikerspolitiek die Frsank moet volgen kun je zelf kiezen, normale handel, agressieve handel en zelfconsumptieplus. Frank houdt zich daar niet aan, anders stonden de zelfconsumptiedeelnemers onderaan de prestatielijst, de agressieve handelgebruikers bovenaan de prestatielijst en de normale handel gebruikers tussen hen in.
Wat de rest van je huis doet wordt inderdaad tegen de EPEX prijzen afgerekend.
Mee eens! Er liggen nog een paar technische vragen bij Frank (oa over het ophalen van de onbalans-vs-multimarket modus van de batterij) maar dan gaat er binnenkort een nieuwsbrief de deur uit om meer gebruikers over te halen hun resultaten te delen. De directe koppeling die stilletjes al even mogelijk is heeft Frank Energie goedgekeurd, dat zou moeten helpen.dccm schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
Totaal 1,7 miljoen uitgekeerd in 13 maanden...dat is zo'n 130.000 per maand...tegen zo'n 130 per klant...dan zou grofweg zo'n 1000 accu's van klanten aangestuurd worden voor die onbalansmarkt en overige markten. en maar 78 daarvan op de onbalansmarkt.com....dat mogen wel er een stuk meer worden voor betere vergelijkingen.
Klopt, er is geen zc+-meerdere-markten optie. Ik denk zelf dat die er voorlopig ook niet gaat komen omdat de alternatieve markten een commitment vereisen dat een bepaalde capaciteit beschikbaar is, dat is lastig te combineren met zelfconsumptie.stefan1512 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:09:
Volgens mij zitten de mensen met ZC+ modus nog op de onbalansmarkt. Die staan vaak onderaan als er geen pieken of dalen te bekennen zijn maar meteen bovenaan zodra er iets van onbalans lucratief is.[..]
[ Voor 0% gewijzigd door Leftblank op 13-08-2025 09:32 . Reden: Verduidelijking ]
Dat zet je die toch niet op hybrideLeftblank schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:11:
Klopt, er is geen hybride-meerdere-markten optie. Ik denk zelf dat die er voorlopig ook niet gaat komen omdat de alternatieve markten een commitment vereisen dat een bepaalde capaciteit beschikbaar is, dat is lastig te combineren met zelfconsumptie.

Momenteel kunen ze nog niet eens EPEX met onbalans of andere markt effectief combineren, dus inderdaad, hybride zal nog wel een eind weg zijn...
Onjuist, de winsten die ik dagelijks maak op de EPEX markt gaan geheel buiten Frank om, omdat ik dan de stekker uit het verbindingskastje trek. Die worden niet gecompenseerd door een EPEX correctie. Tot nu toe maak ik nog steeds meer winst met de EPEX markt buiten Frank om, dan met de onbalansmarkt van Frank, terwijl alle verbruikskosten/netkosten dan al op mijn EPEX winst in mindering gebracht zijn!DJP! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:00:
[...] Alle winsten/verliezen die je op de EPEX markt maakt met je batterij ten opzichte van de onbalans/"andere markt" worden gecorrigeerd door middels van de EPEX correctie.